Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda stelt mobiele game The Elder Scrolls: Blades uit tot begin 2019

Bethesda heeft de beschikbaarheid van zijn mobiele game The Elder Scrolls: Blades uitgesteld tot ergens begin 2019. Aanvankelijk had de free-to-play-titel voor iOS en Android in de herfst van 2018 moeten verschijnen.

Bethesda heeft het uitstel gecommuniceerd via Twitter en daarbij gemeld dat spelers zich nog steeds kunnen aanmelden voor Early Access-toegang. De uitgever kondigde de mobiele rpg afgelopen juni aan met 'herfst 2018' als verschijningsperiode. Een reden voor het uitstel geeft het bedrijf niet, maar waarschijnlijk is de ontwikkeling van het spel nog niet ver genoeg gevorderd om een release te rechtvaardigen.

The Elder Scrolls: Blades moet nu begin 2019 verschijnen voor iOS en Android. Een preciezere verschijningsdatum noemde Bethesda nog niet. Het uitstel komt op een moment dat de uitgever veel kritiek te verduren krijgt op Fallout 76. Dat spel heeft veel bugs en is niet goed uitgewerkt, constateert Tweakers bijvoorbeeld in zijn review. Bij het mobiele The Elder Scrolls-spel kruipen spelers in de huid van een lid van de Blades-orde en moeten ze hun verwoeste stad weer in oude glorie herstellen.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

30-11-2018 • 11:40

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Hoezo? Ik heb toch gewoon een telefoon?

Alle memes terzijde, na al het gedoe met Diablo Immortal en FO76 kan ik me echt niet boeien voor Bethesda of mobile games.
Ach de demo van deze game ziet er toch best leuk uit? Ik heb inmiddels mijn consoles de deur uit gedaan (want; minder tijd). Vind het juist wel prima dat er wat grotere uitgevers besluiten om games voor mobiele platformen te maken.

Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet worden met slappe aftreksels zoals Diablo Immortals en games zoals deze Elder scrolls
Ik geef eerlijk toe dat dit er veel beter uit ziet dan bijv Diablo Immortal.
Maar FO76 zag er ook goed uit.

Als ik deze game gratis kan proberen dan doe ik dat, zo niet dan blijft het bij een filmpje.

(Waarschijnlijk ben ik te sceptisch, maar dat is door een aantal teleurstellingen langzaam tot stand gekomen)

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 30 november 2018 11:56]

Tja, mobiele spellekes zijn er voor gemaakt om de klant te melken van elke Euro die ze hebben. Elke actie waarmee iets te overwinnen valt binnen zo'n spel kost geld (of in-game geld, dat te kopen is via echt geld). Of als je een "boost" wilt (letterlijke pay-2-win). Of een reset van cooldowns. Et cetera.

Daarnaast helpen de belabberde controls van een touchscreen niet en hebben mensen grotere handen het nadeel dat ze een groot deel van hun schermruimte blokkeren met de vingers. Dus nee, ik blijf bij de traditionele console en M+K.

Overigens is dit niets anders dan de zoveelste uitgever die de huidige trend volgt. 15 jaar geleden waren het WW2 schietspelletjes, 13 jaar geleden schiet- en actiespelletjes met de kleur bruin (want: realistisch 8)7), Daarna kwamen ze zombiespelletjes, opgevolgd door "MOBAs". 2 Jaar geleden was elke ontwikkelaar bezig met een "battle royale" spel ůf een "hero shooter" a lŠ Team Fortress 2.

En nu het duistere hoofdstuk - mobile games...

Hopelijk is er nog licht aan het einde van deze bizarre tunnel
Old School Runescape voor mobiel is hier wel echt een uitzondering op. Ze hebben het echt zo dicht mogelijk bij het echte spel gehouden + crossplay!
Zolang mobile games de hoogste opbrengsten genereren met de minste ontwikkelkosten denk ik niet dat er iets in de industrie gaat veranderen.

Kijk bijvoorbeeld naar spellen zoals 'Candy Crush', Clash of Clans.

King’s Candy Crush Saga was the highest grossing mobile game from a Western developer in the second quarter, despite having launched nearly six years ago this November. According to Sensor Tower Store Intelligence data, App Store and Google Play users spent an estimated $213 million in the game during Q2, representing year-over-year growth of about 18 percent over the $180 million it generated in the year-ago quarter. Bron: https://sensortower.com/blog/candy-crush-revenue-q2-2018

Zelf vind ik het verschrikkelijk dat zulke kleine 'klote' spelletjes veel meer opleveren dan een GTA V (terwijl die ook het grootste gedeelte omzet haalt uit de microtransacties), Witcher 3, Kingdom come: Deliverance of andere spellen waarbij er echt een wereld wordt gemaakt om je in te verliezen.

Het is ook niets voor niets dat Nintendo ook met mobile games is gekomen en dat andere developers uitgevers er ook steeds meer de focus op leggen.

Vind ik erg spijtig want mobile games hoeven niet zo slecht te zijn, kijk naar de glorie dagen van de Gameboy Color/Advance/DS of de Playstation Vita waar er gewoon mobile games zijn gemaakt zonder vol te zitten met advertenties of microtransacties.

De maatschappij zal moeten veranderen om geen geld meer uit te geven aan microtransacties om de industrie weer de andere kant op te laten gaan. Maar ik zie dat helaas niet heel snel gebeuren zonder ingrijpen van de overheid (lootboxes bijvoorbeeld).
Ik weet niet man, fallout shelter is prima te spelen zonder geld uit te geven.

Het is wel zo dat je als speler wel geld uit wilt geven, maar totaal niet nodig.
The Elder Scrolls: Legends is geen pay to win game
Tja het probleem is dat Todd Howard op het podium staat en de beelden niet een indicatie zijn van de gameplay, zie trailers FO76 en daadwerkelijke -grafisch ps2- gameplay.
Bij Bethesda moet je -als bij vele andere uitgevers tegenwoordig- gewoon afwachten tot release en de eerste reviews naar buiten komen van trusted scources.
Maar het is een free to play game, dus ik ben dan wat milder, als je hier 60§ voor moet neerleggen dan was het een ander verhaal.

*Ready for pre-order now* Todd Howard zie filmpje hierboven :+

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 30 november 2018 13:41]

Het blijkt keer op keer dat je ivm game franchises niet sceptisch genoeg kan zijn. Ik snap je buikgevoel en is ook volkomen terecht. Deze grote publishers hebben hun marketing zo goed op stuk dat jij je bijna slecht voelt voor je reactie.
Beetje kort door de bocht om Diablo nu al een slap aftreksel te noemen. Alhoewel de Playstore 90% dat is. :P
Daarvoor nog wel?

Ik denk niet dat wij de markt zijn die ze willen aanboren; ze gaan voor de jonge generatie mobile-gamers.
Klopt, en ook de mobile markt in landen zoals Zuid-Korea en china, waar die markt absoluut gigantisch is. Toen Fallout Shelter en Pokemon GO uitkwamen was ik nog wel geintresseerd, maar ik zie nu dat die games uitzonderingen zijn en dat mobile gaming vooral wordt gebruikt als excuus om minder development om te zetten in meer geld (dmv microtransacties).
Ah pff.Microsoft solitaire is prima te spelen zonder micro transacties en echt f2p.
Maar dat is tot nu toe zo'n beetje de enige die ik gevonden heb en nog wel eens speel.
Mee eens, maar het is zo overduidelijk toch een cashgrab geworden... 20 jaar lang zit er een gratis Solitaire in elke Windows-versie, maar nu opeens zitten er advertenties in, die je uit kunt schakelen via een abonnement (niet eens eenmalig, nee, het is recurring).
Ja wel gaar. Ads in android alleen bij new game scherm. Daar is IMO nog mee te leven.
Bij Windows (phone/mobile) gewoon op het speelveld. Echt apart.

Echt een cash grab vind ik het nou ook niet. Kost tijd/geld dat te ontwikkelen en onderhouden. Vroegah was het offline en simpel, je betaalde er met de Windows licentie voor. Gratis is het nooit geweest. Nu is het uitgebreid, cloud saves,challenges enz.

[Reactie gewijzigd door batjes op 30 november 2018 14:52]

Jammer, maar keek echt uit naar deze game. Lekker voor in de trein iedere dag
"Een preciezere verschijningsdatum noemde Bethesda nog niet. Het uitstel komt op een moment dat de uitgever veel kritiek te verduren krijgt op Fallout 76."

Waarschijnlijk moeten alle devvers aan de bak om die clusterfuck een beetje fatsoenlijk te maken.
eerder gewoon pr die door heeft dat als ze nu wat releasen het minder goed zou doen dan anders verwacht
Hmmm,

Ik had niet verwacht dat het wereldweide canvas tekort ook deze game zou vertragen. Waarom horen we hier eigenlijk niets over in de MSM?
Ergens mogen ze van mij deze games gewoon in een rotvaart gaan uitbrengen, kan de markt even flink bloeien en klapt als een bubbel. Overheden duiken massaal op de microtransacties, kwaliteit gaat achteruit want de periode van opbrengst wordt steeds korter, China gaat massaal in de kopieer-aanval, echt zo'n markt dat gewoon daarna gewoon rustig uitsterft.
Het zou me niks verbazen als ze dit hebben uitgesteld om even de game weer onder de loep te leggen n.a.v het Fallout 76 fiasco. Ze weten volgens mij ook dat ze geen misstappen meer kunnen permiteren. Ik heb er overigens geen moeite mee dat het een mobile game is, zolang het maar goed is uitgewerkt.
Zouden de slechte reacties op diablo immortals hiermee te maken hebben?
Ik snap de motivatie van bedrijven om mobile games te maken, er is namelijk grof geld te verdienen in China (etc.), maar ik heb het idee dat dit binnen Europa een stuk minder aanslaat en dat wij (in ieder geval ik) ons hierdoor wat 'verwaarloost' voelen.
Je ziet steeds meer mobile game aankondigingen, en steeds minder PC games.
Niet enkel China hoor, je zou verschieten wat voor geld er te verdienen valt met mobile games in het westen (lees: half miljoen dollar per dag, en dan spreek ik over 6 jaar geleden, voor een iOS exclusive game)
(bron: ik heb gewerkt voor NaturalMotion & Zynga op de CSR Racing serie)
Het sentiment klopt inderdaad wel, maar over het algemeen zijn het externe studios die aan die mobiele games werken. Dat is in ieder geval zo voor fallout shelter en Diablo Immortal. Er zijn wel een paar devs bij Blizzard/Bethesda zelf die er aan werken, maar de bulk lijkt toch gewoon bij pc/console development te blijven.

Overigens vind ik het ook wel weer een goede ontwikkeling om wat betere games op mobiel te zien, fallout shelter speel ik ook nog/weer (survival mode kost aardig wat planning en tijd om goed te doen). Zolang het niet ten koste gaat van de ontwikkeling van de main games en de in app purchases niet te agressief zijn (fallout shelter is prima wat dat betreft) dan vind ik het alleen maar fijn om wat opties te krijgen buiten de standaard mobiele game fabrieken waar je echt compleet uitgeknepen wordt.

Edit: lijkt er wel op dat blades echt door Bethesda zelf ontwikkeld wordt... Tja is dubbel, aan een kant kost het dus dev tijd, maar wie weet wordt de game er wel beter van.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 30 november 2018 12:03]

Komt vooral dat in veel Aziatische landen men vaak maar 1 device heeft en dat is meestal een telefoon.
Hier hebben mensen een game PC & laptop & tablet & console & telefoon.
Uitstel. Wellicht gaan ze een mobile game eerst eens goed onder handen nemen aangaande bugs ,graphicsetc. :) m niet de zelfde fout te maken als met Fallout 76. De game is nu al voor een kleine 23 euro verkrijgbaar en dat al na een paar weken.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 30 november 2018 13:24]

Wat een onzin :+ De Pc markt is echt gigantisch. Dat latenndiverse games heel goed zien.
Tuurlijk is de pc markt gigantisch omdat je daar de Apple/Linux/Windows etc bij elkaar optelt. Maar daar zitten dus ook de bedrijven tussen en alles.

Bij consoles is dit gewoon per generatie bijvoorbeeld 50.000.000 - 100.000.000 per bedrijf. En dan is een console ook nog eens gamers gericht dus mensen kopen het eerder dan op PC. Maar de laatste tijd is het alleen uitbrengen op een latere tijdstip omdat ze DRM (privacy) willen vermijden. En buiten dat omdat het ook nog vaker nu wordt network required ;) en niet altijd iedereen het daar mee eens is op consoles ook.
Misschien even je cijfers nakijken. Xbox One zit nu op zo'n 40 miljoen wereldwijd. PS4 zit op 85 miljoen. De Switch zit op 22 miljoen. De PS3 en Xbox360 hebben beiden zo'n 85 miljoen wereldwijd. Steam heeft een dagelijkse piek van zo'n 14 miljoen gelijktijdige gebruikers. Maandelijks gebruiken zo'n 70 Š 80 miljoen mensen Steam. Naast Steam heb je echter ook nog GoG, Origin, uPlay, de launcher van Blizzard en de launcher van Epic Games. Steam heeft trouwens 125 miljoen geregistreerde gebruikers.

Ik durf best te beweren dat de PC markt, puur kijkende naar gamers, minstens zo groot is als de Xbox One en PS4 bij elkaar. De totale PC markt is nog vťťl groter (Windows 10 alleen had in 2017 al 400 miljoen actieve gebruikers) maar de gaming markt op de PC moet je echt niet onderschatten. Stellen dat het niet rendabel is voor PC te ontwikkelen is dan ook je reinste onzin.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 30 november 2018 14:26]

Ik baseer dit op niets meer dan mijn eigen ervaring, maar ik was in de veronderstelling dat er meer PC gamers waren dan console gamers?
Waar je vandaan haalt dat ontwikkelen voor de PC niet rendabel is begrijp ik ook niet. De meeste 'super' populaire games (Fortnite bv.) beginnen bijna altijd op de PC.
De huidige console generatie zit op ongeveer 150 miljoen sales (Switch, PS4 en Xbox One). Steam, de grootste market waarbij ik er even vanuit ga dat meeste gamers hier gebruik van maken, heeft 125 miljoen gebruikers (Maar gemiddeld zijn er maar ~70 miljoen mensen maandelijks online). Ter vergelijking, de PS4 heeft op zich zelf al elke maand 70 miljoen mensen online maandelijks.

Oftwel, de console markt is feitelijk gezien groter. Ik kan me wel voorstellen dat PC gamers 'actiever' zijn per persoon, en dat het wat meer 'Hardcore' gamers zijn. Terwijl bij consoles er ook veel jongere kinderen bij zitten natuurlijk.
As new games spread faster, PC gamers enjoy more experiences than ever before. This is no walled garden: over 7,000 new PC games were introduced in 2017, by far the most of any gaming platform. Sixty percent of the game developers surveyed for the latest Game Developers Conference targeted the PC for their games. That’s double the number developing for any console.
Of particular note around these parts is Ubisoft's continued, and growing, success on PC
But solution providers and other companies in the space are seeing the opposite in the enthusiast and gaming PC market, which has been boosted in the past few years by the growing popularity of esports and live-streaming.
enzovoorts. De PC markt mag dan aan het krimpen zijn doordat mensen de laptop met een tablet vervangen of zelfs enkel een telefoon hebben maar de PC gaming markt is groeiende. Het is niet voor niks dat je tegenwoordig wordt doodgegooid met gaming keyboards/muizen.
Het is niet echt rendabel voor een media-gigant om nog voor pc te ontwikkelen.
Het is perfect rendabel, het is een enorme markt en als je al een console release hebt (x86 platform met een AMD GPU) dan verdubbeld een port nou niet bepaald het werk dus dan kan je voor een minimale inzet een extra (en grote) markt aanspreken. Als je game dan ook nog eens op Unity of Unreal Engine etc draait dan is het al helemaal appeltje eitje.
Maar goed ook de studios met een eigen engine zoals de Glacier 2 engine voor Hitman draaien toch als een zonnetje op de PC?
Console markt blijf gewoon nog groeien. Het is niet echt rendabel voor een media-gigant om nog voor pc te ontwikkelen. En als ze nog dat extra geld willen verdienen verkopen ze het op de pc. Daarnaast is het veel makkelijker om mobile games te verkopen dan pc games.

Consoles worden met 100.000.000 per fabrikant verkocht dus meer potentiŽle klanten dan de pc. Natuurlijk heb je meer verkochte pc's maar dat zijn geen potentiŽle kopers. Want daar zitten ook de bedrijven bij meegeteld etc.
Wat klets je nou, de PC markt groeit ook flink, vandaag stond het zelfs op Tweakers.

nieuws: HP levert meer pc's tegen hogere prijzen maar vreest cpu-tekorten

https://dutchitchannel.nl...hp-en-lenovo-aan-kop.html

https://www.nu.nl/gadgets...weer-flink-in-europa.html

Dus ja er is VEEL geld juist ook op de PC te verdienen met spellen net als de Consoles.
Je hoop altijd op een mobiele versie van je favoriete game, maar meestal is het gewoon een of andere mobiele game met een skin.

Even off-topic: is er dit jaar een advent giveaway? :?
Even een oprechte vraag/opmerking.

Ik snap dat met mobile games heel veel geld te verdienen valt en ik speel zelf ook wel eens een puzzelspel terwijl ik zit te wachten maar het zou nooit in me opkomen om bijv. TES, Diablo, FA, Tomb Raider, Call of Duty, ... op een gsm willen gaan spelen: het scherm ik heel erg klein, de toestellen zijn minder krachtig en de beeldkwaliteit valt toch wat tegen (in vergelijking met moderne console/pc) en de bediening is niet geschikt om een karakter fijn te besturen en tegelijkertijd te springen/schieten/ontwijken/...

Het kan van een game-ontwikkelaar toch geen droom zijn om een mobile game uit te brengen van reeksen die duidelijk beter tot hun recht komen op andere hardware. Het lijkt op het uitmelken van een markt met games die dan beperkt worden in speelduur (wacht 20 minuten tot je volgende hartje), moeilijkheid (upgrade nu: 200 coins voor maar 2,99), reclame elke 5 minuten, je krijgt voordelen wanneer je betaalt of het is een sterk verwaterde versie van wat de game op pc/console is. Dat maakt voor mij gamen op een smartphone/tablet zeer onaantrekkelijk.

De enige voordelen in mijn ogen is de draagbaarheid van een smartphone/tablet en een aantal genres die wel geschikt zijn. Zo speel ik nu af en toe tussendoor 5 minuten Piffle: leuk om de wachttijd wat te verdoen maar het zou nooit in me opkomen om een gelijkaardige game te kopen/spelen op pc/console.

Of zijn het gewoontes en ben ik niet voldoende vergroeid met mijn telefoon ;-) Zelf ben ik opgegroeid met Sega Master System, Mega Drive & pc, misschien zie ik daardoor vooral de voordelen van deze apparaten ;-)

Conclusie (voor mij): het overgrote deel van de games voor smartphones zijn rommelversies. Je besteedt beter 50-60 EUR aan een volwaardige game waar je dan meteen ook tientallen uren kunt me spelen.

[Reactie gewijzigd door Aegir81 op 30 november 2018 12:15]

Het kan van een game-ontwikkelaar toch geen droom zijn om een mobile game uit te brengen van reeksen die duidelijk beter tot hun recht komen op andere hardware.
Je verwart ontwikkelaars met uitgevers. Spelontwikkelaars van publiek verhandelde AAA studios/uitgevers ontwikkelen werken gewoon voor hun boterham, en brengen zelf geen spellen uit.

Ontwikkelaars die zelf uitgeven zijn indy's, en die ontwikkelen wel aan hun dromen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 november 2018 12:36]

Ja, klopt. Dat is dan toch wel de andere kant van de medaille, logisch dat een bedrijf geld wil verdienen maar een game maken om zoveel mogelijk geld te verdienen vs. een game maken omdat je een bepaalde visie/ een goed idee hebt, dat moet toch wringen bij 'het personeel'.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik denk ook dat er nog een andere drempel is. Als een aaa-game uit moet komen op een mobiel platform, dan moet daar ook aaa-prijs voor gevraagd worden (want ontwikkelingskosten, enz. enz. - Het wordt tenslotte niet in 3 dagen in elkaar gedouwd door een puber in z'n slaapkamer). Ik heb het gevoel dat er niet zo veel mensen zullen zijn die dat zullen doen (§30+ voor 'een spelletje op je telefoon'), wat dus betekend dat je afzetmarkt relatief klein zal zijn als je dat gaat proberen.

De formule die je beschrijft (wacht 20 minuten of betaal een euro) is ondertussen (helaas) wel een beproefde methode.
Inderdaad, ik trek ook niet snel mijn beurs open voor een game. Voor een goede app daarentegen betaal ik wel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.