Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Klantenservice Bethesda onthulde kortstondig gegevens gebruikers

Door een bug bij Fallout 76-uitgever Bethesda Softworks konden gebruikers die een supportticket hadden aangevraagd, ook de gegevens zien van anderen die dat hadden gedaan. Daaronder vielen e-mailadressen, naw-gegevens en telefoonnummers.

Diverse gebruikers maakten melding van de kwestie op Reddit. Het lijkt erop dat gebruikers in het klantenservicesysteem van Bethesda konden komen en daardoor alles konden zien wat medewerkers kunnen zien. Het is niet duidelijk van hoeveel klanten de gegevens te zien waren en hoeveel mensen van buiten het bedrijf er een kijkje in hebben genomen.

De bug is inmiddels verholpen. Bethesda erkent het probleem op Twitter. De uitgever onderzoekt de zaak en stelt dat gebruikers die getroffen kunnen zijn, op de hoogte zullen worden gehouden. Bethesda benadrukt dat er geen wachtwoorden of creditcardgegevens zijn uitgelekt.

De klantenservice van Bethesda krijgt momenteel veel aandacht, omdat de Power Armor Edition van Fallout 76 niet exact de extra's bevat die werden geadverteerd. De weekendtas die bij deze editie zit, zou oorspronkelijk van een duurder en mooier materiaal zijn dan wat uiteindelijk is geleverd. Bethesda wilde daar aanvankelijk niets mee doen, maar ruilt de tassen nu, na langdurige kritiek van gamers, toch om.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

06-12-2018 • 10:01

98 Linkedin Google+

Reacties (98)

Wijzig sortering
Gaat lekker met Bethesda. En dan moet het Fallout 5 drama nog beginnen aangezien ze dezelfde engine als Fallout76 gaan gebruiken.

Laat ze gewoon 3 jaar pauze nemen, en de Creation Engine updaten naar iets in de buurt van een acceptabele staat in dit tijdsperk.Of ga alsjeblieft een third party engine gebruiken, want met dit soort technical debt is het geen beginnen aan.
Een Fallout76 gebruikt dezelfde engine als TES5, die dezelfde engine als TES4 gebruikt, wat eigenlijk toch nog de Gamebryo-engine is uit TES3.
Dat hoeft niet per se erg te zijn, zo ver ik weet bevat Call of Duty ook nog steeds code uit Quake2.
Ook de nieuwste Unreal of IDTech engine zal code uit de allereerste engines bevatten, doorbouwen op iets bestaands is echt zo gek nog niet.

Alleen met de gamebryo engine bouwen ze niet verder, of lossen ze kern problemen op, ze bouwen er gewoon omheen maar vroeg of laat levert dat toch problemen op. Bugs uit morrowind zijn nog in fallout 4 te vinden. Fo76 is praktisch een Fo4 reskin, maar bevat vrijwel nog alle Fo4 bugs. Er zijn ook honderden bugs te vinden die te maken hebben met typo's, slordigheidjes, dev-tests die vergeten zijn weg te halen etc, spul dat super simpel op te lossen zou moeten zijn en zelfs dat laten ze zitten. Ook als ze Skyrim voor de tigste keer opnieuw uitbrengen op een nieuw platform, zitten de de bugs van de 1e versie er nog in.

Ze lossen gewoon geen bugs op, een hoop er van zijn inherent aan de game core en niet zo simpel aan te passen, maar toch, je zou verwachten dat ze dat soort dingen eerst helemaal 100% maken voordat ze er verder op bouwen, maar nee, de voorgaande games hebben bakken met geld opgeleverd met vrij weinig effort, en dat willen ze nog wel even volhouden zo.
Het is wel erg als je engine nooit bedoelt is voor een multiplayer game
Zo gek is dat niet hoor, zeer zeker voor zon grote open world game. Er worden een hoop optimalisaties gedaan zodat de wereld om je heen laad en daardoor 1 grote map kan hebben. De wereld draait dus om de speler heen, dat merk je goed doordat je altijd in de buurt moet zijn wil er iets actief zijn in de tes/fo games, goed voorbeeld is als je settlement aangevallen word in fo4. Wil je gebruik maken van alle defenses die er staan, dan moet je er daadwerkelijk aanwezig zijn, anders is je settlement simpelweg niet geladen en is defense niks anders dan een statistiek nummertje geworden (als je voldoende defense heb, is de kans om een attack te overleven maximaal 51% en de schade wordt willekeurig toegepast).
Daarnaast niet vergeten de slomo effecten van bijv vats.

Als je dat in je achterhoofd houd en dan bedenkt een tweede speler toe te voegen en alles moet gaan syncen, terwijl die speler wellicht ergens anders loopt en de wereld dus rond 2 spelers moet gaan draaien, dat werkt niet echt. Ik kan me herinneren dat modders een multiplayer mode voor gta3 hadden gemaakt, had dat probleem ook, je kon wel tegen elkaar vechten enzo, maar de autos die er rond rijden verschilde per speler (dus zag je wel eens een auto dwars door iemand heen rijden, zonder effect).

Dus een engine die op die manier werkt, klaar maken voor mp is nogal een onderneming. Ze claimen dat ze het idee dat de wereld om de speler draait hebben omgedraaid om mp mogelijk te maken. Volgens mij kan dat niet echt, dat is een fundamenteel onderdeel van de engine. Getuige ook de vele problemem dat het heeft, heel veel zijn knullige problemen die shooters zon 15 jaar geleden hadden (zoals dat game physics afhankelijk is van framerate, is echt een rookie mistake). Het voelt ook echt aan als die gta3 mp mod, hoe gevoelig het ook is voor cheaten, niks geen serverside check, lokale physics afhandeling etc.

Dusja, de engine is er echt niet voor gemaakt en heeft anders zon gigantische verbouwing nodig waarvan ik niet geloof dat ze er zoveel werk in hebben gestoken.

Buitenom dit alles, is het voor een mp game veel belangrijker om zo goed als bugfree te zijn. In sp valt er nog wat op te lossen met mods, of met savegames te restoren ofzo. Dat kan niet zo makkelijk in mp dus bugs dat je items enzo kwijt raakt of door de vloer valt en doodgaat is veel erger. Gezien hoe buggy de vorige games waren opgeleverd kon je al bedrnken dat mp een slecht idee is

Dat deze game zo slecht zou zijn kon je dus wel zien aankomen.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 6 december 2018 19:09]

Reageer je op mij? want je zegt 'zo gek is dat niet' en vervolgens kom je met 100 argumenten aan waarom het inderdaad een stom idee was om deze engine voor fallout 76 te gebruiken :P
<muggenzift>de eerste COD werd gebouwd op een gemodificeerde quake 3 engine, maar daar zat ongetwijfeld ook code in die al in quake 2 zat</muggenzift>
Dat klopt, de quake 3 engine is voortgebouwd op de quake 2 engine; dus dit was geen complete rewrite.

Hier zie je welke engines uit de quake engine zijn voortgekomen: https://upload.wikimedia....3/Quake_-_family_tree.svg
Tes3 engine stamt uit '97 :X
Aangezien we toch al een uitstapje hiernaar toe hebben gemaakt, kan een beetje achtergrond info geen kwaad, en geeft ook zeker materie tot nadenken van de huidige staat van Fallout/TES games:

GameBryo is begonnen als Netimmerse tussen 1997-2003, daarna is verder gegaan zoals we hem nu kennen. Het framewerk van deze engine is op zich prettig, het is modulaire combinatie van verschillende C++ bibliotheken. DIt betekend dat de engine wel toegankelijk is, maar de fundering waarop voorgeborduurt wordt, stamt nog altijd uit 97, met alle beperkingen van dien. Maar ook fouten die er sindsdien inzaten. Veel bugs die we kennen uit Oblivion bijv. zien we nu ook terug in F76.

En het grootste probleem is, over de jaren zijn er duizenden regels aan code bij geschreven om functionaliteit uit te breidden, zonder dat de fundering verbeterd wordt. Dus ja het is mooi dat de engine zo toegankelijk is, en hij is geupdate zodat hij er mooier uitziet (en F76 is niet lelijk, zeker niet), maar toch voelen deze games "gedateerd".

Wat dat betreft, ondanks dat ik graag Starfield zou willen spelen, heb ik erg grote twijfels bij deze game, omdat Bethesda al aangekondigd heeft GameBryo weer te willen gaan gebruiken. Daarnaast, ze maken al jaar en dag gebruik van modders voor het verbeteren van hun games, maar met Fallout 76 hebben ze hier helemaal niets gedaan. Dit geeft mij een heel erg wantrouwend gevoel en doet Bethesda heel lui overkomen.
Het erge is niet dat de game engine zo oud is, dat is met zowat alle engines zo.

Nee, het probleem is dat de prestaties en features achterblijven op concurrerende engines en dat bugs uit het Morrowind tijdperk /nog steeds/ in de engine aanwezig zijn.
Is er al officiële informatie rondom Fallout 5 dan? Volgens mij is daar totaal nog geen statement over gemaakt door wie dan ook en is het alleen maar gissen. Dus zullen we ons maar gewoon bij de feiten houden en niet gaan gissen naar dat Falout 5 wel de oude engine zal blijven gebruiken.
Volgens mij is alleen vrij zeker dat Tes6 en Starfield op deze engine gaan draaien, aangezien die in ontwikkeling zijn en ze waarschijnlijk niet even snel een nieuwe engine uit hun mouw hebben geschud. Van fo5 is zo ver ik weet nog niks bekend. Ik hoop echt tegen die tijd flinke verbetering of vervanging van de engine te zien, anders sla ik hem zeker over.
Ik dacht de het dezelfde engine van fallout 4 was en hoe kan het zo misgaan.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 6 december 2018 10:32]

Hoezo? Het is ook dezelfde engine als fo4, maar dan verbouwd voor mp-support. De engine van fo4 was ook al zwaar bagger, wat dat betreft hetzelfde verhaal als fo76, alleen is fo76 nog een flinke stap erger.

Bij fo4 hebben ze ook features erin proberen te proppen waar de engine duidelijk niet voor gemaakt is, met name settlement building. Het werkt wel soortvan, maar AI kan er slecht mee overweg, het heeft geen effect als je niet aanwezig bent, muren hebben geen nut omdat vijanden overal kunnen spawnen, settlers die op allerlei manieren glitchen, bovenop gebouwen clippen etc. En dan het systeem zelf om te bouwen, super inconsistent, het ene snapped netjes op andere objecten, andere objecten doen dat weer niet. Sommige dingen kan je stapelen, sommige dingen niet. Veel dingen clippen door elkaar heen. De build limit is een poging om performance in de hand te houden, maar werkt van geen meter op Consoles. Bovenop alles is het een vrij nutteloze feature, het kan best leuk zijn (heb er zelf ook behoorlijk wat uurtjes aan gespendeerd), maar uiteindelijk heeft het vrij weinig nut voor de gameplay (je kan volstaan met een simpel schuurtje, wat bedden tegen elkaar erin, en wat voedsel, en klaar ... niemand geeft er wat om hoe mooi je settlement is, of hoeveel dingen er te doen zijn)

Fo76 is het zelfde verhaal, proberen ze MP erin te stoppen, maar de engine is er duidelijk niet voor gemaakt, enemies spawnen recht in je gezicht, ai gedraagt raar, duizenden bugs en glitches.

Dat het mis zou gaan kon ik van mijlen ver al zien, als je ziet hoe slecht Fo4 in elkaar steekt, kon je op je vingers natellen dat fo76 nog veel erger zou worden. Fallout had dan vaak nog het verhaal en de mainquest als redeeming factor waardoor je nog wel eens een hoop door de vingers kon zien. Maar dat hebben ze bij fo76 juist grotendeels achterwege gelaten, gefaald project van begin tot eind.
Het probleem ligt helaas dieper als dat.
Kijk dit filmpje van youtube kanaal The Quartering.
https://youtu.be/ZTskZeYDkq8
Hierin wordt verteld dat mensen die bij bethesda werken aangeven dat ze met meerdere studios proberen starfield werkend te krijgen maar dat het niet lukt met de huidige engine,
en de enige werkende versie op een andere engine is die de ceo van bethesda niet wilt gebruiken

[Reactie gewijzigd door drayer op 6 december 2018 11:16]

Dit zou iedereen al aan moeten zien komen toen Starfield aangekondigd werd.

Starfield en TES6 zijn de laatste kansen voor Bethesda.
Ik vraag me af of ze het uberhaupt nog wel kunnen, een goede open-world RPG maken.
Skyrim is alweer van 2011 (7 jaar geleden); Fallout 4 en 76 zijn gedrochten.
Er werken vast niet meer dezelfde mensen als in 2011.
Skyrim goed? Hele tijd dezelfde go fetch and kill x en y quests in dezelfde grotten is een goede open-world RPG tegenwoordig? Je legt de lat wel een beetje laag.
Je beschrijft net alle TES games
Absoluut niet. Misschien Oblivion wel wat, maar Morrowind absoluut niet.
Dan krijg je wel geen mods meer ...
Dat argument lees ik vaker, maar wat houdt Bethesda tegen om een nieuwe engine te bouwen die net zo modbaar is als de Creation Engine? Da's toch een keuze? Of ze gebruiken bijvoorbeeld een ID Tech engine als basis, die is volgens mij ook behoorlijk makkelijk te modden.

Ze zijn nu gewoon aan het trekken aan een dood paard. Er zijn nog gamers die het Bethesda gaan vergeven omdat het een TES of Fallout titel is, maar er komt heel snel een tijd dat de technische achterstand van de engine gamers wegjaagt van toekomstige titels. Ik heb vanaf Morrowind bij elke aankondiging van een TES of Fallout game op het puntje van mijn stoel gezeten en alle titels daarna met veel plezier gespeeld (al vond ik Fallout 4 al minder), maar Fallout 76, Fallout 5 of TES 6 interesseren me helemaal niets meer.
3 jaar pauze :')

Dat redt natuurlijk geen enkel bedrijf.
Je kunt geen pauze van 3 jaar nemen. Ze hadden parallel aan de ontwikkeling van de huidige games, ook moeten verkennen welke engines geschikt (te maken) zijn, voor wat Bethesda wil. Maar ja, dat kost geld en levert niet direct wat op. En dat gaat weer ten koste van de winst, en dan krijgt de CEO minder bonus... en wie bepaald het?

De spagaat van elke bedrijf met legacy producten; wanneer ga je investeren in het nieuwe en wanneer stop je met het oude (nog) winstgevende product.
Hoe je met één game je complete reputatie kan vernietigen.
Bethesda had sowieso al een lastige reputatie. Ja, games als DOOM doen ze heel goed, maar de open-worlds als TES en Fallout gebruiken hun engine die aan alle kanten kraakt en piept, en staan bekend om behoorlijk wat bugs. Fallout76 valt hier ook onder, maar dan nog een stapje verder vanwege de zwakkere storytelling.
Bij voorgaande games was de community ook nog bereid om het een en ander te fixen. Nu moeten ze dat bij Fallout76 zelf doen, dankzij het online aspect. En zie hier het resultaat. ;)

Ergens hebben ze het meer dan verdient. Ze hebben door de jaren heen vooral met de TES en Fallout serie steeds voor de goedkoopste oplossing gekozen. En nu is de koek op en stort de hele studio als een kaartenhuis in elkaar.
Mwa, laten we niet te zwaar Beth gaan flamen. TES en Fallout waren zeker geen "goedkoopste oplossing". Alleen het is wel duidelijk dat er meer prioriteit lag op het bovenliggende verhaal en mechanics dan de fijnere details.
Hoe is dat duidelijk? Het bovenliggende verhaal (main story line?) wordt doorgaans door gamers helemaal niet gezien als het sterkste punt van Bethesda games. En ook de mechanics staan erom bekend om clunky te zijn in Bethesda games. Als dit de dingen zijn die Bethesda prioriteit zou geven, gaat er iets goed mis.

Bovendien, puur dat er allerlei bugs in zitten die door de community doorgaans snel worden gefixed, wijst erop dat ze echt voor de goedkoopste oplossing gaan. 'Fuck het, wij gaan hier geen tijd en moeite in steken, de community doet het maar'. Ik weet niet of dit volledig waar is, maar het lijkt er wel op.

Niet helemaal eerlijke vergelijking, maar kijk eens naar Rockstar. Als meest recente voorbeeld RDR2. Meer dan 700 voice actors. Als je dat dan vergelijkt met de hoeveelheid voice actors die Bethesda gebruikt om haar open world games te vullen, tsja, dan lijken ze toch voor de goedkoopste optie te gaan.

Ze kiezen er al jaren voor om door te gaan met hun redelijk shitty, verouderde engine, want dat is de goedkoopste keuze. Waarom shitty? Bijvoorbeeld de physics engine is direct gelinked aan de FPS. Zo kan je harder rennen wanneer je naar de grond kijkt (want hogere FPS), gaan objecten rondvliegen wanneer je boven de 60 fps komt, en kom je zonder v-sync vast te zitten in terminals. Ook bizar, dit merkte ik in Fallout 4 voor het eerst. De laadtijden van de game zijn direct gelinked aan de FPS. Er is geen goede reden te verzinnen om maar bij deze engine te blijven, gezien de problemen lang en breed bekend zijn, naast dat het goedkoop is.

How about het melken van Skyrim? Het is goedkoper om tien verschillende versies van dezelfde game, over and over, op verschillende consoles uit te brengen, dan om een nieuwe game te maken.

Ik ga zeker de nieuwe TES proberen, gezien die games altijd een bijzonder plekje zullen hebben voor mij. Maar Bethesda kijk ik niet meer zo positief naar.
Het bovenliggende verhaal, de continuïteit, het gehele universum van bvb de TES games zijn juist het grootste verkooppunt voor veel mensen. Dat er in het micro-werk geen aandacht zit klopt vaak, maar het macro-verhaal wordt echt veel aandacht aan besteed. Dat is bijna een volledige geschiedenisstudie die je daar kan uitvoeren. RDR2 heeft dan wel 700 VA's, maar hoe veel voice lines hebben invloed op een continuïteit waarop al 4 games lang wordt gebouwd?

Wat betreft mechanics geldt hetzelfde. De macro van mechanics, zoals het verkrijgen van Word walls in TES5, het gebruik van radiant quests, de progression van skills en perks zitten allemaal best goed. Wat verbetering kan gebruiken, is de uitwerking van de individuele delen hiervan, zoals de hoeveelheid radiant quests, en de uiteindelijke effecten van perks en skills.

Dat de engine totaal ruk is, ben ik me zeker van bewust. Dat is een van de grootste pijnpunten van Beth games.
Muah, ook dat valt mee hoor. Het macro verhaal zitten genoeg plotholes in, en tusse fo2 en fo3 is er behoorlijk wat geretconned. Daarnaast verteld elk deel zijn eigen verhaal, met hier en daar referenties naar eerdere personages/gebeurtenissen. Maar verder bar weinig continuiteit. Enige toffe is dat ze echte locaties en mensen refereren, maar dat is principe ook gewoon n eigen twist geven aan bestaande historie.. Geschiedenis studie valt dus wel mee, als je de echte historie kent. Is tof gedaan, zeker. Maar super bijzonder is het nou ook weer niet (alternative historie schrijven is vrij makkelijk omdat je veel bron materiaal hebt)

Sterke punt zit, imo, in de rpg engine, het special systeem en de perks. En dat schijnt in fo76 ook wel aardig in elkaar te steken. Is zon beetje enige positieve punt, maar ook daar zijn nog steeds genoeg problemen mee (zoals dat je in fo76 voornamelijk voor strength wilt gaan, puur omdat carry en stash limits ruk zijn)

Ik heb het overigens met name over fallout, tes heb ik te weinig ervaring mee.
Heb je fallout 4 gespeeld? Was het bovenliggende verhaal daar zo'n hoogstandje dan? En de mechanics (settlement building) die ook maar in elkaar geflanst zijn en rete buggy werken? Dat er geen aandacht is gegeven aan fijne details klopt wel, maar ik kan me nou echt niet iets herinneringen uit de game wat wel duidelijk aandacht had gekregen. Vrijwel alles is afgeraffeld en buggy, zeer zeker de nieuwe mechanics.

Fallout4 voelde heel erg goedkoop aan, verouderde graphics (toen al, voor fo76 nu al helemaal), dezelfde rare houterige animaties als de TES games (gebruiken volgens mij dezelfde animaties grotendeels), klein handjevol voiceactors die tientallen verschillende named character inspreken (en er een aantal dus de exact zelfde stem hebben, volgens mij is dat ook de reden om geen menselijke npc's te hebben, scheelt weer een hoop va werk, makkelijk geld besparen), en dan de performance problemen, niet eens 30fps (10-15fps in downtown boston) halen op de consoles waar ze ook op uitgebracht zijn.

Fo76 is wat betreft echt geen uitzondering ofzo, het valt nu pas heel erg goed op hoe slecht die games in elkaar steken. Maar de voorgaande waren echt niet zo veel beter hoor. Alleen bij fo76 hebben ze er juist een hoop uitgehaald (zoals een mainquest), dus logisch dat het nu helemaal prut is.

Beth verdiend al heel lang alle flame die ze nu krijgen. Echter werden ze heel lang verdedigd door de fanboys, maar zelfs bij hun is de emmer nu overgelopen.
Doom is van Id en wordt alleen maar uitgegeven door Bethesda ;)
Oh ja, das waar. Had Bethesda echter geen andere games die niet Fallout of TES zijn? Even nagezocht, niet de afgelopen tig jaar dus :P
DOOM wordt niet door Bethesda gemaakt, maar door 'id Software'. Daardoor denk ik dat de engine stukken beter is.
EDIT: was al gepost door Karun.

[Reactie gewijzigd door MIQ_be op 6 december 2018 23:27]

- Eerste de game zelf
- Vervolgens die canvas/nylon bags
- Nu dit

Wil niet echt lukken daar inderdaad.
Je zou bijna zeggen dat je na punt 1 (de game zelf wat de richting een flop gaat) men wel op de overige punten gaat letten om nog iets van de reputatie over te houden. Maar blijkbaar is dat vandaag de dag teveel gevraagd..
Bethesda is gewend geraakt aan het concept

1. "maak en release een goede, maar desalniettemin extreem buggy game waar veel mensen game-breaking bugs in vinden" (common in Skyrim dat sommige key story elements niet werken waardoor je niet verder kan met de game zonder help van de console commands)

2. Wacht tot de community allerlei bug fixes en eigen oplossingen bedenkt voor het probleem

3. ????

4. Profit!


Dit is geen troll of flame naar bethesda, ik vind de games die ze uitbrengen (met als uitzondering fallout 76) heel erg leuk om te spelen, maar vind het irritant en niet echt acceptabel dat ik nog geen enkele game van ze in zijn volledigheid heb uit kunnen spelen zonder te moeten googlen naar "how to fix *insert bug die ervoor zorgt dat ik niet verder kan met de main quest*"
Of dat je moet googlen om er achter te komen of je nu iets verkeerd doet/de quest niet goed snapt, of dat de game voor de zoveelste game aan het buggen is ... Het is echt een verademing om een game van een andere studio aan 1 ruk uit spelen zonder noemenswaardige problemen, na lang fo4 gespeeld was ik haast vergeten dat games niet altijd zo buggy hoeven te zijn.
Met test/fo moet je constant op je hoede zijn voor problemen. Ook leuk, survivalmode van fo4, geen saves kunnen maken, afhankelijk van bedden zijn om te saven, heb ik nooit aan durven raken. Ik ga echt niet een paar uur survival zitten spelen en dat de game dan weer crashed/vast komt te zitten/een quest bugged etc en ik al me progress kwijt bent van een paar uur. Dusja, weer zo'n tof idee dat eigenlijk gewoon niet werkt ... deze games zitten daar vol mee, hoop potentie waar niks mee gedaan wordt.
Als we bedrijven zo gaan beoordelen dan is het einde zoek.

Nee, Bethesda is bij mij haar reputatie niet kwijt.
Waarop mogen we bedrijven dan wel beoordelen? Een toch best prijzige collector's edition verkopen en dan, uit budgetoverwegingen , besluiten om het collector's item uit te voeren in een el cheapo materiaal ipv het beloofde canvas vind ik persoonlijk niet echt netjes. Is Bethesda daarmee hun reputatie kwijt? Voor mij niet direct, maar het heeft wel zeker (weer) een deuk opgelopen. Mooi dat ze nu kennelijk terugkomen op hun besluit, maar daar was wat 'volkswoede' voor nodig.

Het 'van gamers, voor gamers' gevoel dat ik ten tijde van Morrowind had is inmiddels wel wat getemperd en ik merk dat ik daardoor ook wel wat kritischer kijk naar hun producten. Was Skyrim nog een instabuy, na Fallout 4 (waar toch wel duidelijk werd dat hun eigen engine op het einde van de technische levensduur lijkt te raken) heb ik meer een 'eerst maar eens zien waar ze mee aankomen' mentaliteit ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Aganim op 6 december 2018 10:17]

Ik kan me hier wel in vinden.

Morrowind was echt een geweldige game, en je zag dat het door mensen was gemaakt die echt liefde voor de game, en gamen hadden. Echter dat is met elke release sinds TES3 dus wel wat minder geworden. Nog steeds zijn het vrijwel allemaal goede games met veel replayability. Heb me prima vermaakt met Oblivion, Skyrim, Fallout 3 en Fallout 4, maar het gevoel wordt steeds minder. Heb ook Fallout 76 niet gekocht vanwege het online element. En ben blij dat ik niks mis.
Ik ben het absoluut met je eens dat de kwaliteit sinds morrowind achteruit gegaan is.
Toen was de engine nog vernieuwend en zelfs high-end te noemen.

Oblivion maakte nog wel een goede indruk qua verhaal (al was het redelijk kort) maar het voelde toch uitgekleed als je kijkt naar zaken zoals het aantal TYPE wapens en hoe potions of spells te maken waren.

En deze lijn heeft zich daarna aangehouden. Skyrim was ook een prima game, maar voelde toch als een stapje terug als er naar details gekeken wordt.

Fallout 3 was geweldig, fallout NF was een voortzetting en ik vond de "survival mode" erg leuk toegevoegd, welke helaas ontbrak in Fallout 4 (ja later is deze toegevoegd, maar dan werd ook direct een cheat op je vijanden losgelaten om ze sterker te maken en werd fast-travel geblokkeerd)

Ik heb echt het gevoel dat er steeds meer naar de aandeelhouders geluisterd wordt en minder naar de community. Na fallout 76 die ik gelukkig niet gekocht heb kijk ik straks ook met de nieuwe TES titel wel de kat uit de boom voordat ik deze aanschaf.
...
ja later is deze toegevoegd, maar dan werd ook direct een cheat op je vijanden losgelaten om ze sterker te maken en werd fast-travel geblokkeerd
...
Klopt dat er een cheat op de vijanden wordt los gelaten, maar die zelfde cheat heeft de speler ook (Sole Survivor doet 150% damage en ontvangt 200% damage). Verder krijgt de speler een 'Adrenaline' bonus zolang niet slaapt/saved en je vijanden blijft afschieten, tot een maximale bonus van +50% zodat je uiteindelijk op 200% damage uit komt (en het dus voor speler en npc gelijk is)

En als laatste, vooral als je op PC gamed, er zijn genoeg mods waarmee je de survival mode kunt aanpassen (en dus weer een console hebt en kunt fast-travelen indien gewenst)
(ja later is deze toegevoegd, maar dan werd ook direct een cheat op je vijanden losgelaten om ze sterker te maken en werd fast-travel geblokkeerd)
Vijanden in survival mode zijn zwakker dan in ena-laatste hoge moeilijkheidsgraad Very Hard, je bent zelf alleen veel kwetsbaarder dus praktisch alles one-shot je. Fast-travel block vind ik niet eens erg, forceert je meer om van de wereld te gaan bekijken en maakt vertibirds/teleports nuttiger, wat ik wel positief vind.
Wat ik er slecht aan vind, is de savegame restrictie. Je kan alleen saven als je gaat slapen. Ja leuk met een game die om de kwartier crashed/vast komt te zitten/quest die bugged/buggy level terrain je instakilled etc etc. Dusja, dat heb ik om die redenen dan ook amper aangeraakt.

Ik wil eerst gigantische engine verbeteringen/vervanging zien voordat ik ooit nog een tes/fo koop. Voor mij is het wel verpest.
Laten we gamemakers niet langer beoordelen op de kwaliteit van de games die ze maken, de edities die ze verkopen en de veiligheid van hun servers.
Misschien niet alles, maar het is een gigantische flop en ze hebben geen verontschuldigingen aangeboden aan de spelers. Iedere Fallout fan zit te wachten op een nieuwe Fallout. Dan komt er eindelijk nieuws over een nieuw spel, iedereen super enthousiast, blijkt het een online spel te zijn, zonder echt verhaal, zonder npc's, niks. Had het dan geen Fallout genoemd, want het is die naam echt niet waardig. Daarnaast al het gezeik met de gigantisch slechte performance, alle bugs die er in zitten.

Als ze hun excuses hadden aangeboden, de spellen hadden teruggehaald en aangekondigd dat ze gaan werken aan een nieuwe Fallout, dan was de gemiddelde fan alleen maar een grotere fan geworden.

Echter, door het veroorzaken van meer problemen, is Bethesda, die ik hoog in het vaandel had staan, voor mij toch erg diep gezonden. Het is misschien nog niet een EA, maar ze gaan op deze manier wel heel hard die kant op.
Reputatie niet direct kwijt nee,
Maar het is wel een behoorlijke smet.
Natuurlijk kan iedereen een fout maken, maar als je al bij een spel zegt ver vóór launch dat er wereldgroten bugs in zitten, release je spel dan niet, neem even wat extra tijd. Wat betreft Bethesda zelf, bij mij is het de reputatie wel aan het wegkwijnen.

Skyrim begon al met leugens, geen-scripted conversations met NPCs, speren die er zogenaamd niet in konden, maar een hobbyist addon schrijver die het wel in een paar uur tijd lukt? Daarbij releasen op elk apparaat dat je maar kan bedenken maar wel volle pond vragen, waarbij ze de bugs er dan wel weer in laten.

Fallout 4, prima game maar dan kom je er al snel achter dat ook hier de quality assurance team nou niet bepaald de tijd heeft genomen om de game concreet te testen. Dan maakt iemand een QoL patch die bepaalde bugs fixen en dan kun je weer geen achievements, trophies of hoe je ze wilt noemen behalen.

Fallout 76 slaat gewoon volledig de plank mis, in plaats van nog wat meer testen t.o.v. de andere uitgebrachte games (ook nog gewoon zeggen dat ze geen ervaring hebben met mmo's ná ESO) testen ze volgens mij hier helemaal niks, nou geef ik hun wel gelijk dat sommige dingen niet gerepliceert kunnen worden in een multiplayer wereld want misschien hadden ze het totaal aantal spelers niet verwacht of ging het uiteraard net anders dan ingeschat.

Dus nee Bethesda ligt mij toch helemaal uit de gunst, maar goed dat is bij EA precies hetzelfde, ik was altijd groot Mass Effect fan, het komt de game zeker niet ten goede als er steeds gehaast wordt om e.e.a deadline te behalen.

Nog even een klein dingetje bij het oordelen en veroordelen (ik moet gelijk denken aan een YouTuber die gewoon iets doet dat totaal niet door de beugel kan) die mensen kunnen ook nadenken voor ze iets doen of zeggen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Argonar op 6 december 2018 10:38]

Mee eens met een kleine kanttekening.
(ook nog gewoon zeggen dat ze geen ervaring hebben met mmo's ná ESO)
ESO is gemaakt door ZeniMax Online Studios en uitgegeven door Bethesda Softworks.
FO76 is gemaakt door Bethesda Game Studios en ook uitgegeven door Bethesda Softworks.
Twee verschillende ontwikkelaars studio's met dezelfde uitgever (ook Bethesda de uitgever en Bethesdade ontwikkelaar zijn twee verschillende entiteiten). Alle drie vallen ze weer onder moederbedrijf Zenimax Media.

Dus ondanks dat de punt van de piramide hetzelfde is, zijn het verschillende ontwikkelaars. De ontwikkelaar (dus niet de uitgever) Bethesda Game Studios, heeft zelf geen ervaring met het uitbrengen van MMO's.

Het zou mij uiteraard niet verbazen als er wat kruisbesmetting is met ZeniMax Online Studios als het op kennis uitwisselen aankomt, maar in de essentie hebben ze er geen ervaring mee.
ESO is gemaakt door ZeniMax Online Studios en uitgegeven door Bethesda Softworks.
FO76 is gemaakt door Bethesda Game Studios en ook uitgegeven door Bethesda Softworks
Ah, dat wist ik niet. Bedankt voor de aanvulling, dan vervalt dat deel van mijn argument wel een beetje. :)

[Reactie gewijzigd door Argonar op 6 december 2018 13:16]

Tuurlijk is dit een smet voor Bethesda, dit soort reputatie schade kans ze verkopen kosten voor hun volgende games.
Ik denk dat het redelijk te beargumenteren is dat dit wel richting een flop begint te gaan. Bethesda mag best veroordeeld worden door (diehard) fans die al honderden euro's aan eerdere Fallout delen hebben gespendeerd. En dan gebeurt er dit zoals Coolkingler1 hierboven aangeeft. 1) de game, bugs e.d. naast het hele concept 2) canvas nylon bags 3) gegevens gebruikers openbaar.

Daarnaast, voor diegenen die het spel in de pre-order hebben gekocht is het een zure nasmaak dat de Black Friday kortingen soms 50% bedroegen, weken na release van een nieuwe AAA game. Dat zegt ook een hoop over de verkoopcijfers.

De release van dit soort games betekent toch een hoop voor de gaming community (onder het mom van ieder z'n ding). Ook voor mij, maar ik sla toch even over, helaas.
Early birds worden bijna altijd genaaid. Bij smartphones is dat net zo, koop hem als eerste en je bent het duurste uit zonder extra goodies noch kortingen. Wil je de eerste zijn om iets te krijgen, dan kost dat vaak nou eenmaal de hoofdprijs (wat speciale deals, voornamelijk via spul als Kickstarter/Indiegogo, uitgezonderd) - achteraf klagen over aanbiedingen schiet niet op, wacht dan gewoon een paar maanden met kopen. :P
Daarom proberen ze mensen ook te lokken met special editions, coole power armor helm enzo.

Alleen blijkt dat goedkoop duplo plastic te zijn en beknibbelen ze op het tasje waar hij in zit (met een hoop heisa en omruilacties omdat er toch iets te veel mensen klagen). Ze zitten vrij bewust enkel de early birds te naaien die in die duurdere preorder shit trappen.
Een smet vind ik wel terecht.
Vergeet niet dat wij veel geld betalen aan de bedrijven voor het spelen van hun games, en je mag gewoon wat verwachten hiervoor.

Ik vind het wel een schade aan reputatie, niet dat ik ze links laat liggen maar echt enthousiast ben ik er ook niet meer over.
Het probleem met Bethesda is dat in Fallout 76 fouten zitten die al jaar en dag in hun games zitten. Hun engine kraakt aan alle kanten en dat merk je steeds beter. Hoe meer ze de engine uitbreiden, hoe meer blijkt dat de basis gewoon niet meer mee kan vandaag de dag. Ja, iedereen kan fouten maken, maar Bethesda maakt keer op keer dezelfde fouten.

In de SP games worden die fouten voornamelijk overschaduwd door het verhaal en de NPC's, en veel foutjes worden er dankzij mods uitgehaald. In Fallout 76 is véél meer duidelijk hoe gaar de engine eigenlijk is, en daar bovenop maken ze nog wat andere fouten die niets te maken hebben met de engine. Fallout 76 is de slechtst gereviewde game van Bethesda in 10 jaar tijd en dat zegt veel. Dus ja, hun reputatie heeft waarschijnlijk wel degelijk een flinke deuk opgelopen en deze game is een smet op de reputatie. Genoeg fans die flink teleurgesteld zijn en nu ook hun vraagtekens zetten bij games die al in ontwikkeling zijn. Dat is hoe dan ook slecht nieuws voor Bethesda.

Als TES6 en die ruimtegame voortborduren op de basis die in Fallout 4/Fallout 76 gebruikt wordt dan heeftt Bethesda een aanzienlijk probleem.
Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken. Iemand veroordelen omdat hij niet goed gehandeld heeft in het moment of de verkeerde keuze maakt.
Of een bedrijf met honderden werknemers veroordelen omdat ze in hun business plan een bepaalde overdachte weg ingeslagen zijn waar ze hun reputatie als degelijke developer om zeep helpen om keer op keer weer weloverwogen keuzes te maken die invloed hebben op het eindproduct.

Iedereen kan en mag fouten maken, maar bedrijven hebben overleggen, bestuursorganen, management teams, sprints en nog veel meer manieren om niet fouten te maken of deze fouten te kunnen mitigeren. Dit laatste gebeurt simpelweg niet bij Bethesda op dit moment. Concluderend kunnen we dus wel degelijk zeggen dat ze een mindere developer zijn dan andere in dezelfde branche.
Zal vast aan mij liggen maar ik vind dit soort zogenaamde "bugs" waarbij informatie/gegevens gelekt worden tegenwoordig wel erg vaak voorkomen overal, in ieder geval steeds vaker.
Of het komt meer in de media waar er een vergrootglas op gezet wordt.
Heb me dit zelf ook afgevraagd, met name ook met terroristische aanslagen. Blijkt dat het tegenwoordig, vergeleken met de jaren 70, het eigenlijk afgenomen is.
Terwijl als je naar de media kijkt, het nog nooit zo erg geweest lijkt te zijn.
Historisch gezien hebben we nog nooit zo rustige vredevolle periode gekend als nu. Dat zou je niet denken als je het nieuws aanzet, maar het verschil met toen is dat je het gewoon niet wist, en je nu zo'n beetje iedere zucht en scheet gerapporteerd word.

Qua informatielekken, het zal ongetwijfeld ook steeds meer voorkomen. Er komen steeds meer systemen bij (die potentieel kunnen lekken) en steeds meer gebruikers (waarvan de informatie gelekt kan worden). Als je dat vergelijkt met zeg 20 jaar geleden, was een informatielek ook lang zo spannend niet. Lang niet zo veel gebruikers, lang niet zo veel impact, en ook lang niet zo veel criminelen die daar mee aan de haal gaan.
Er is nu ook steeds meer aandacht voor, juist omdat het steeds meer impact heeft, dus het ligt nu nogal snel onder een vergrootglas. Maar het heeft er zeker ook mee te maken dat het in het algemeen meer voorkomt (wil niet betekenen dat systemen lekker worden, maar eerder dat er meer systemen zijn en dus ook meer geïnteresseerden die dat proberen te exploiten).
Zal vast aan mij liggen maar ik vind dit soort zogenaamde "bugs" waarbij informatie/gegevens gelekt worden tegenwoordig wel erg vaak voorkomen overal, in ieder geval steeds vaker.
Men is tegenwoordig min of meer verplicht dit soort lekken te melden. En een rancuneus slachtoffer hangt dit dan natuurlijk aan de hoogste klok. Als je al een klacht hebt en je krijgt dit eroverheen dan wordt je ook niet echt gelukkiger van het geheel.

Dat het vaker gebeurd is nog maar de vraag, omdat journalisten hier graag en gemakkelijk mee scoren. Vroeger werd het nauwelijks gemeld en/of verspreid, want het kwam niet in de mainstream media. Toen tweakers.net ook jonger was, had dit hier wss ook gestaan, maar hadden minder mensen het gelezen.

Dan de bug opzichzelf: tja,.. slecht. Maar als er geen verdere gegevens verspreid zijn valt het eigenlijk best mee. Je hebt niet voor niets een klacht ingediend, en vrijwel alle mensen die ook zich aangemeld hebben en die hun tickets in willen zien zijn dat ook... De meeste gegevens van veel van deze mensen kan je ook zo op Facebook vinden. Heel veel mensen smijten zo hun 06 op een formulier als er om gevraagd wordt.
De kans dat iemand, met kwaad in de zin, hier gebruik van heeft kunnen maken door een scrapper in te zetten is relatief klein.

Het is zeker niet goed, maar de impact is niet heel groot. Het gebeurd nu misschien ook iets vaker, de impact is vaak wel lager. Met sommige wat uitzonderingen daar gelaten.
Vroegah deed men alles nog op papier en was er volgens mij toch echt minder opgeslagen informatie, wat dus ook minder snel en vaak gelekt werd/kon worden. ( en backups maken kostte ook erg veel tijd en ruimte)
Er is nu gewoon ook erg veel opgeslagen info, maar toch, ik vind dat er wel erg vaak dingen "gelekt" worden, misschien ook omdat er veel meer word opgeslagen ?

Kijk papier kon nog affikken, kwijtraken, vernield worden etc, info op internet krijg je in principe nooit meer echt helemaal weg.
Ongelofelijk deze poppenkast gaat maar door.
Wat vervelend voor de gebruikers.
Ergens vind ik deze negatieve PR wel terecht voor bethesda. En ik hoop echt dat deze flop ze weer met beide benen op de grond zet.
Nee, er is een echte crash nodig zoals in 1983 in de VS voordat er een omslag komt in de moderne game industrie.
Waarom je een -1 krijgt, is mij een raadsel want je hebt wel gelijk. In de periode voor de crash dachten gameontwikkelaars ook dat ze met alles weg konden komen (ET voor de 2600 :')). Tegenwoordig is het vooral EA en nu ook Bethesda dat ze met half afgemaakte games met microtransacties en ander lootboxen gebeuren, de welbekende markt kunnen blijven veroveren.

Sinds het debacle met Battlefront is de consument en ook de politiek anders ertegen aan kijken, maar de ontwikkelaars zelf niet en als dat zo doorgaat, tja dan zal je op een gegeven moment een 'urban legend' krijgen van duizenden exemplaren Battlefield 7 die ergens begraven liggen op een vuilnisbelt . . .
tja dan zal je op een gegeven moment een 'urban legend' krijgen van duizenden exemplaren Battlefield 7 die ergens begraven liggen op een vuilnisbelt . . .
De analogie klopt ja, echter denk ik dat bij BF7 er daadwerkelijk geen physical releases meer zijn, althans dat hoop ik haha, beter voor het milieu.
Waarom nemen jullie voor de zoveelste keer klakkeloos over wat, in dit geval, Bethesda zelf naar buiten brengt? Geloven jullie dat blind? Er zijn o.a. wel degelijk creditcardgegevens gelekt.

"Reddit user Jessiepie wrote: “I am getting your support tickets on your Bethesda account. Now I know where you live.” Apparently, some users were able to see not just addresses and emails, but partial credit card information."

https://www.polygon.com/2...leaked-collectors-edition
"But no full credit card numbers or passwords were disclosed" Via de link zoals gegeven in het artikel naar Twitter van Bethesda.
Wel creditcardgegevens, maar geen VOLLEDIGE gegevens. Klinkt dus als een tekstwijziging die even in het spellingsforum moet worden gemeld.
De klantenservice van Bethesda krijgt momenteel veel aandacht, omdat de Power Armor Edition van Fallout 76 niet exact de extra's bevat die werden geadverteerd. De weekendtas die bij deze editie zit, zou oorspronkelijk van een duurder en mooier materiaal zijn dan wat uiteindelijk is geleverd. Bethesda wilde daar aanvankelijk niets mee doen, maar ruilt de tassen nu, na langdurige kritiek van gamers, toch om.
Ze moeten wel, anders zou het doodgewoon misleiding zijn en dat mag niet, zeker voor dat geld (200 euro) die ervoor "gevraagd" wordt. Had dit tot rechtzaken geleid, dan hadden ze in vrijwel elk Westers land faliekant verloren.

Wat ik mij dan afvraag: is er niemand in de juridische afdeling bij Bethesda en/of Zenimax die heeft gezegd "Jongens, dit kunnen we niet maken. Dit wordt een lawsuit waiting to happen" ?? Is het niet de taak van zo'n afdeling om te kijken hetgeen wat ze daar 'doen', wel conform wet- en regelgeving is ?? :?
Er liep al een rechtzaak om de tassen, waarschijnlijk heeft de juridische afdeling van Bethesda ingezien dat ze dit niet gaan winnen, en hebben maar gezegt dat de tassen moeten worden geleverd.
Maar punt wat @Thunderwing volgens mij maakt is, waarom hebben ze dit niet van te voren kunnen in schatten? Of dachten ze er serieus mee weg te kunnen komen?

Iets met een kalf en een put enzo.
De vraag is of ze hun juridische afdeling op de hoogte hebben gesteld toen ze dit gingen veranderen.
Dat is een vraag wat we waarschijnlijk nooit zullen weten.
Europa met de GDPR heeft vandaag een field day
Mijn anti pre-order policy werkt prima zo te horen...
Scheelt je veel geld en veel ongespeelde games!
Iedere bedrijf schiet zichzelf zo nu en dan in de voeten, Bethesda moet alleen het wapen niet leggen en niet blijven herladen.
Ook internet boos om een patch naar buiten brengen met leuke XP nerfs, zodat mensen die XP aan het grinden waren nu heel hoog level waren en mensen die gewoon speelde laag level waren en nu nog langzamer levelen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True