Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Voormalige creative director Dragon Age treedt in dienst bij Ubisoft Quebec

Mike Laidlaw, voormalige creative director bij Bioware, is aangenomen bij Ubisoft Quebec. Bij de studio gaat hij dezelfde functie bekleden, al is nog niet bekend voor welke game. Voor zijn vertrek in 2017 was hij creative director en hoofdontwerper voor de Dragon Age-serie.

Laidlaw meldt via een LinkedIn-blogbericht dat hij aan de slag gaat met een spel dat nog niet is aangekondigd. Na zijn vertrek bij BioWare in oktober 2017 werd hij een zelfstandig consultant. Zo gaf hij onder meer al advies aan Ubisoft Quebec. De studio is kleiner dan de hoofdstudio in Montreal, maar heeft onder andere Rainbow Six: Siege, South Park: The Fractured But Whole en Assassin's Creed Odyssey ontwikkeld.

In februari 2003 begon Laidlaw bij BioWare als hoofdschrijver voor de Jade Empire-serie. Vijf jaar later, in 2008, werd hij de hoofddesigner voor Dragon Age: Origins en voor de spellen die daarop volgden. Tussen november 2017 en december 2018 was hij betrokken bij de ontwikkeling van The Waylanders, een op Dragon Age: Origins-geïnspireerde rpg van de Spaanse studio Gato Salvaje. Daar was een Kickstarter-campagne voor opgericht en het inzamelingsdoel werd op 17 november bereikt.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

06-12-2018 • 10:24

28 Linkedin Google+

Reacties (28)

Wijzig sortering
Laidlaw werkte voorheen aan Dragon Age, Jade Empire en Mass Effect, maar vertrok in 2017 van het bedrijf. Sindsdien doet hij contractueel werk, maar inmiddels heeft hij zicht bij Ubisoft gevoegd om aan een nog onbekende game te werken.

Ubisoft Quebec werkte voorheen aan Assassin's Creed-games. Over de nieuwe game is nog niets bekend, maar Laidlaw laat op LinkedIn weten dat het project "spannend genoeg is om aan de andere kant van de wereld te gaan wonen met mijn familie".
Niet helemaal gelateerd aan deze gast. Maar Bioware had eergister in een interview aangekondigd dat dragon age 4 minstens 3 jaar weg is, maar het lijkt erop dat ze de game wel gaan aankondigen vannacht bij de game awards -.-, dan denk ik, wacht dan gewoon 2 jaartjes.
Maar zit je nog te wachten op een nieuwe Dragon Age van EA? Na Origins ging het bergafwaarts, Mass Effect hebben ze ook verprutst (ik vond deel twee al niks). Ik zie niets waar ik plotseling vertrouwen van ga krijgen.
Ik wel, Inquisition was wat... rommelig, maar de dlc (bijvoorbeeld Trespasser) was wat mij betreft uitstekend. Dus kom maar door met deel 4. Het is een mooie wereld met rijke lore, daar wil ik best meer rondlopen.
Ik zit er ook nog wel op te wachten. DA:Origins was briljant, DA2 was een enorme fuck up en DA:Inquisition was weer een prachtig spel wat zeker met DLC wat mij betreft game of the year waardig was. Ik zou een vierde deel zeker kopen.
Ik kon niet zo wennen aan de nieuwe engine van Inquisition. Miste het overzicht wat de infinity engine en daarna de engine van Origin bood. En ik vond het teveel action RPG en te weinig turn based. Maar misschien moet ik t toch nog een keer een kans geven. De kerstvakantie lonkt.

[Reactie gewijzigd door grmpf op 6 december 2018 17:01]

Ik heb Origins geprobeerd en vond de turn-based gameplay niets voor mij.
Dit was er amper in Inquisition wat mij meer aansprak.

Ik kan begrijpen dat fans van het eerste deel dit minder goed vinden maar voor anderen die turn-based naast zich laten liggen, zoals mezelf, zou ik veel liever deel 4 als action RPG zien, waar er in mijn ogen te weinig van zijn tegenwoordig.

The Witcher 3 was er één van. DA:I was de andere
Voor het overzicht heeft DA:Inq een zogenaamde tactical view, daar kun je net zo goed nog volop micromanagen (TV pauzeert de game en dan kun je los met commando's). Ik zou het inderdaad nog een kans geven, het is nog steeds een erg mooi spel. :)
Ik word er ook niet heel warm van. Enigste interessante is dat het dan waarschijnlijk 1 van de eerste next gen rpg's wordt. Denk dat het realistisch om te verwachten dat Bioware niet meer games gaat maken van het zelfde niveau als mass effect 2 en dragon age origin.
Laten we dan eerst Anthem even afwachten :) Vooralsnog heeft EA een te dikke vinger in de pap bij Bioware, met juist DA: Origins en ME: Andromeda tot gevolg.
Je kan niet alle schuld bij EA leggen. Ik weet wel zeker dat het niet EA was die aan bioware om zo saai mogelijke side quests in dragon age inquesition te stoppen of extra slechte animaties in mass effect andromeda te stoppen.

Daarnaast heel benieuwd of het main team van Bioware het wel lukt om een loot shooter te maken die wel in 1x goed wordt ontvangen, vergeleken met the divsision en destiny 1 en 2.
Lees dit artikel even, voordat je de schuld voor het falen van Andromeda NIET bij EA legt ;) Laat in de ontwikkeling alles overzetten naar een andere engine is nooit een heel slim idee, zeker niet als je uiteindelijke releasedatum niet op z'n minst wat opschuift.
Net als of EA expres probeerde de game te saboteren door van engine te switchen. Je kan ze veel kwalijk nemen, zoals games laten bouwen rond om lootboxes. Maar dat de characters en het verhaal niet zo boeiend zijn in andromeda is niet de schuld van EA. Al zou de game een jaar worden uitgesteld, dan had je nog steeds dezelfde inspiratie lose game maar dan met wat minder bugs en betere animaties.
Het zal mogelijk niet expres zijn, maar waarschijnlijk gewoon een beslissing van iemand die het (financiële) plaatje naar de investeerders toe interessanter vond dan de gevolgen voor de game. En dat is wel iets waar EA veel vaker last van heeft (en er ook al meerdere keren de gevolgen van heeft ondervonden). EA stelt een verdienmodel vrijwel altijd boven gameplay of gewoon een goed product neerzetten, met alle gevolgen van dien en Bioware is, mijns inziens, daarvan het volgende slachtoffer. (Lees: Als Anthem flopt, gaat de stekker er uit bij Bioware - Zie Visceral, Maxis e.a.)

Daarbij: De uitgever (EA) bepaalt in grote mate het release-schema. Als de uitgever zegt 'Die game moet dan en dan uitkomen, maakt me niet uit hoe je het doet', dan moet je als ontwikkelaar concessies doen. Ik geloof gerust dat de devs bij Bioware er helemaal niet blij mee waren, maar ze zijn wel zelf in zee gegaan met de uitgever.

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 6 december 2018 12:06]

Zelf denk ik dat EA gewooon realitsche tijd schema's maakt in eerste instantie, maar als je achter gaat lopen op schema (Wat snel kan gebeuren bij zulke complexe software projecten) EA niet meer de makkelijkste is en nou niet echt van het vele uitstellen is. Ik denk dat EA zich ook wel eens achter het hoofd krabt over het aantal projecten wat deze generatie niet goed gaat. Terwijl Ubisoft het wel lukt om games binnen bepaalde tijd schema's uit te brengen.
Als je dit uitgebreid artikel leest zie je dat er wel heel wat meer mis ging bij Andromeda.
mass effect *is* dacht ik niet verprutst, dat lijkt me meer jouw mening en die komt niet overeen met de meesten als ik de reacties beoordeel. Zelfs Andromeda heeft zijn voor en tegenstanders. Dus ik ben wel benieuwd wat er dan moet er dan gebeuren dat jij weer vertrouwen krijgt? En of dat realistisch is?
Wat er moet gebeuren? Als ze onverwachts met iets heel erg goeds komen. Uiteindelijk is een studio zo goed als zijn laatste spel. Ik ga er alleen niet vol verwachting op wachten, dat zorgt alleen maar voor teleurstelling.
Volgens mij is dat ook de goede houding, ik vermaak me prima met dat soort spellen en een enkele keer is het excellent. Gewoon de hype negeren
Zit iemand nog te wachten op een titel van Bioware? De laatste Dragon Age was mijn tijd niet waard, noch de laatste Mass Effect. Terwijl ik de eerdere delen met veel plezier uitgespeeld heb.

Het cliché is dat EA haar studios langzaam verteert en het cliché is waarheid.

Daarnaast word ik van Ubisoft games ook niet warm. Ik vind ze allemaal erg repetitief en vol open worlds vol met zinloos, bijna identiek busywork.

Blij wordt ik van onafhankelijkere studio's met kleinere projecten zoals Escape from Tarkov en Pillars of Eternity.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 6 december 2018 13:04]

Vorige week nog de Bioware bundel (DA:I en ME:A) aangeschaft voor een leuk prijsje via PSN. Ik heb dan iniedergeval zat tijd om aan het derde deel van Dragon Age te beginnen. 😀
Wow teleurstellend Ik ben super grote fan van de Dragon Age serie. Origins en Inquisition waren echt super goed. Hoop dat de volgende net zo goed is als die twee maar als deze Creative Director weg is heb ik daar weer mijn twijfels over. Maar ja games zoals Mass Effect en Dragon Age moeten het voornamelijk hebben van het verhaal en de karakters.
Ja absoluut wel? Dit is geen Ad of nu.nl...?

Ik vind dit zeer interessant om te lezen, ben erg benieuwd welk project hij onder zijn hoede neemt.

Waarom vind jij dit geen frontpage nieuws dan?
Nou het gebeurd wel vaker dat game devs van job switchen. Stel je voor dat dit allemaal op de front page kwam. Daarnaast is deze man volgens mij helemaal niet zo bekend vergeleken met de directors van blizzard of naugthy dog.
Daarnaast is deze man volgens mij helemaal niet zo bekend vergeleken met de directors van blizzard of naugthy dog.
Wat ook zo blijft als hij nooit in het nieuws mag komen.
Ik vind dit persoonlijk zeer interessant. Soms zie ik ook artikels verschijnen die me totaal niet boeien. Die negeer ik dan gewoon :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True