Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BioWare bevestigt nieuwe Dragon Age en stelt Anthem eventueel uit tot begin 2019

Anthem, de multiplayeractiegame van ontwikkelaar BioWare, is wellicht uitgesteld tot begin 2019. Dat meldt de website Kotaku op basis van drie bronnen. Daarnaast heeft de studio bevestigd dat er wordt gewerkt aan een nieuwe Dragon Age-game.

De executive producer van Dragon Age bij BioWare, Mark Darrah, heeft op Twitter laten weten dat bij BioWare mensen 'hard aan het werk zijn' voor de franchise van Anthem en Dragon Age. Hij gaf geen nadere details over het Dragon Age-project. Eerder werd bekend dat er aan een project wordt gewerkt in de Dragon Age-franchise, maar ook toen ontbraken de details.

Daarnaast meldt Kotaku op basis van bronnen dat Anthem wordt uitgesteld tot begin 2019. Volgens een van de bronnen was de oorspronkelijk gedeelde releaseperiode van de multiplayeractiegame, de herfst van 2018, 'nooit realistisch'. Een exacte releasedatum is nog onbekend, maar als de release daadwerkelijk tot begin 2019 is uitgesteld, komt de game waarschijnlijk voor maart 2019 uit, zo meldt Kotaku. In die maand eindigt namelijk het fiscale jaar van uitgever Electronic Arts.

Tijdens de E3-beurs in Los Angeles in juni 2017 heeft BioWare voor het eerst onthuld dat er wordt gewerkt aan de nieuwe gamefranchise Anthem. In toen gepubliceerde gameplaybeelden waren spelers te zien in exoskeletten in een gedetailleerde scifiwereld. BioWare noemt Anthem een shared-world action-role-playing game; maximaal vier spelers kunnen tegelijk de werelden van het spel verkennen, en zo monsters en andere vijanden bij de missies bevechten. Ze kunnen daarbij hun uitrusting uitbreiden of aanpassen met nieuwe wapens en andere eigenschappen.

Anthem wordt gemaakt door BioWare Edmonton, dat ook Star Wars: Knights of the Old Republic ontwikkelde. De studio maakt gebruik van de Frostbite-engine. Voor de Xbox One X komt er een 4k-versie van het spel. Anthem verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Eerder uitgebrachte gameplaybeelden van Anthem

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

25-01-2018 • 11:14

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
Het het natuurlijk pure speculatie, maar Bioware als bedrijf heeft het volgens mij erg zwaar. Nadat de laatste Mass Effect heeft teleurgesteld en al erg veel onrust in het bedrijf heeft veroorzaakt drukt EA nu zwaar op Destiny-cloon Anthem. Anthem zou volgens EA zo'n 10 jaar mee moeten gaan door toevoeging van DLC en andere fratsen. Er is gewoon veel geld mee te verdienen.

Maar Bioware als bedrijf heeft veel meer het Single-player verhalende genre in z'n DNA. Ik denk dat heel veel Devs niet met plezier naar hun werk gaan daar. Veel van hen zullen zich met veel liefde willen storten op een nieuwe Dragon Age.

Maar als er één bedrijf is wat gemerkt heeft wat er gebeurt als je een pact met de duivel (EA in dit geval) sluit, is dat wel Bioware.
Ik verwacht dat EA bioware na de eerstvolgende game gaat sluiten.

EA flikt dit zo enorm vaak. Studio in een andere richting forceren waar ze zwakker in zijn, matige game uitbrengen en vervolgens de studio sluiten.
Waarom ze dat doen? Geen idee. Zal vast komen door de resultaten uit het marktonderzoek.
Omdat ze geld willen verdienen, zoals ieder bedrijf. Je kunt wel kwaad worden op EA, maar je moet toch echt bij de eigenaren van die studios zijn, die alles aan EA verkopen voor het grote geld.
Jacht op markttrends en winst.

Veel mensen vergeten dat EA géén bedrijf is wat als doel heeft goede games maken, maar alleen een bedrijf dat winst achterna jaagt voor het volgende kwartaal. Kwartaal en jaarverslagen voor de aandeelhouders zijn de enige producten waar het bedrijf moeite insteekt.

De rest volgt marktonderzoeken, marketingplannen, management ideeën, focus groups en winstprojecties.

Je merkt dat "game design" hier geen deel van uitmaakt.
[...]
Maar Bioware als bedrijf heeft veel meer het Single-player verhalende genre in z'n DNA.
[...]
Een goed voorbeeld hiervan is denk ik Star Wars The Old Republic. Het begon als een ambitieus MMORPG project en eindigt als een single-player experience in een MMO wereld. Een hele bijzondere hybride als je het mij vraagt. Ik heb het net voor de jaarwisseling weer eens geinstalleerd en geprobeerd en als je het als SP ervaring start is het echt een gave game. Als je de MMO features verwacht zoals gewend van World of Warcraft en/of Guild Wars 2, kom je van een koude kermis thuis. Hoewel de vergelijking met de originele Guild Wars best goed te doen is zo ik er nu over nadenk.
SWTOR Nooit geprobeerd. (nu nog) De moeite waard (edit: Hoeveel kan je gratis spelen)?
Bioware heeft inderdaad alleen maar last van de EA constructie lijkt het wel. Klinkt leuk, grotere budgetten krijgen voor je games, maar als het een keer tegen zit wordt je gelijk finaal met de grondgelijk gemaakt. Zowel door publiek als EA aandeelhouders.
Het enige positieve wat eruit gekomen is, is het grote budget voor ME 3 en DA:I?
Dat gezegd hebbende, 4 a 5 jaar wachten op het vervolg in series als ME en DA zorgt er voor een fan als ik voor dat ik het wachten zat wordt. Jammer, want beide staan boven aan mijn lijst met favoriete franchises ooit...

[Reactie gewijzigd door phamoen op 25 januari 2018 13:28]

Je kunt de game tot level 50 gratis spelen. Dat is het ook wel waard: Ze hebben aanpassingen gemaakt aan hoe je levelt zodat je nooit meer dan de class en planet stories hoeft te spelen. Geen grind dus, en geen sidequests als je dit niet wilt. De quest rewards houden je ook op een acceptabel niveau, dus je hoeft nooit echt te grinden voor items: Jouw companion kan ook als healer meegaan, dus je zult nooit underpowered zijn.

Ik zou de game vooral eens proberen voor de Imperial Agent, Sith Warrior and Smuggler storylines. Die konden net zo goed hun eigen game zijn geweest :)
Niet alleen kunnen ze als healer meegaan, je companion kan ook als Tank of Damage dealer dienen
Mja, in de praktijk gebruik je ze alleen als healer, vooral als je f2p speelt en geen credits hebt voor betere gear :)
In mijn praktijk gebruik ik ze meer als tank, ook al speel ik pay 2 play
In de praktijk gebruik ik ze ook meer als tank. Een beetje lvlen zoals hunter/warlock in WoW. Laat de companion maar tanken, ik kill ze wel.
Jedi warrior vond ik anders ook niet slecht. De IA was echt super vet.

Verder vind ik het super hoe ze het questen hebben vormgegeven in SWTOR. Bij de meeste MMO's begint het MMO gedeelte pas in de endgame (of in dungeons tijdens lvlen). Tot die tijd is het over het algemeen meer een SP spel. Bij SWTOR hebben ze dit gedeelte juist zo gemaakt dat het bijna de kwaliteit van een SP RPG. Complete class-questchain tijdens het lvlen, alles voice-acted met dialogen zoals je gewend bent van SP Bioware RPGs.
Zeker eens proberen. Vooral het levelen is goed vormgegeven. Laat dat nu net een gedeelte van het spel zijn wat je goed f2p kunt spelen.
Maar Bioware als bedrijf heeft veel meer het Single-player verhalende genre in z'n DNA. Ik denk dat heel veel Devs niet met plezier naar hun werk gaan daar. Veel van hen zullen zich met veel liefde willen storten op een nieuwe Dragon Age.
Aan de andere kant geeft het werken aan Anthem nieuwe uitdagingen en dus kennis voor de devs. Dat maakt hen ook interessanter voor eventuele volgende werkgevers.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 januari 2018 12:49]

Ondanks de problemen die Mass Effect had is het gewoon een heel vermakelijke game. Je weet hoe het gaat op die internets, alles wat er mis is met een game wordt gigantisch uitvergroot en daarna de grond ingetrapt. De staat waarin de game gelanceerd is, is schandalig natuurlijk, maar dat is vooral de schuld van EA. Ik speel dergelijke spellen altijd pas nadat de eerste patches uitgebracht zijn.
De staat waarin de game gelanceerd is, is schandalig natuurlijk
En dat is precies de reden dat de game de grond in werd getrapt. Natuurlijk niet helemaal de schuld van Bioware dat de game zo afgeleverd werd omdat je met deadlines zit, maar ergens in de pijplijn moet er iemand bij Bioware geweest zijn die heeft gezegd dat ze het wel kunnen afleveren. Toon dan als studio gewoon kloten en laat duidelijk zijn dat de eisen van een uitgever onredelijk zijn.

Daarbij ziet men de eerste maand ofzo tal van berichten over hoe bagger Mass Effect is. Reviews branden de game af. En dat blijft bij veel mensen hangen. Kan de game daarna wel een pareltje zijn maar die schade ga je nauwelijks meer inhalen. Dan ben je al enorm veel kopers kwijt en nieuwe kopers vind je alleen maar door de game af te prijzen en te hopen dat het dan weer enigszins op de radar komt.
Toon dan als studio gewoon kloten en laat duidelijk zijn dat de eisen van een uitgever onredelijk zijn.
Ik weet niet of Bioware daar iets over te zeggen heeft. Hello Games was in principe onafhankelijk, maar Sony heeft ze toch gedwongen No Man's Sky te vroeg uit te brengen. Bioware is van EA, dus EA is volledig de baas en ik ben er van overtuigd dat er harde woorden gevallen zijn. Maar aan het einde van de dag beslist EA.
Reviews branden de game af.
Nou dat valt dus heel erg mee, veel cijfers tussen de 7 en 8, op Metacritic een 7.1
Dat vind ik niet afbranden.
Kan de game daarna wel een pareltje zijn maar die schade ga je nauwelijks meer inhalen. Dan ben je al enorm veel kopers kwijt en nieuwe kopers vind je alleen maar door de game af te prijzen en te hopen dat het dan weer enigszins op de radar komt.
Laat ik vooropstellen dat ik het met je eens ben dat het terecht is. Maar zoals gewoonlijk op het internet wordt een game afgebrand door mensen die de game niet gespeeld hebben en gewoon lekker mee schreeuwen. Ik heb genoten van de game, maar vind de kritiek terecht en hoop dat ze ervan geleerd hebben.
Ik ben het met je eens dat er een realistische kans is op ontevredenheid onder het personeel bij Bioware. Het is niet voor niets dat een paar jaar geleden de twee oprichters al zijn vertrokken en eind 2017 bijvoorbeeld ook de creative director van Dragon Age.
Overdrijven is ook we een vak, je doet net als of werken aan een online game de hel hem zelf is.
Ik denk dat je je hierin vergist. Als je als game ontwikkelaar ineens aan games moet werken waar je totaal geen feeling mee hebt is de kans natuurlijk groot dat je dit niet leuk vind om te doen en dat uiteraard de kwaliteit van het product daarmee in het geding raakt. Het is natuurlijk puur koffiedik kijken wat @Jiskefet296 doet, maar het is geen ondenkbaar scenario.
Alsof Bioware geen interesse in online gaming had. Hun gouden games zijn daaritnegen alleen uit periodes waar online gaming nog niet zo groot was als dat het de laatste 2 jaar is.
Waar zeg ik dat Bioware daar geen interesse in had? Ik geef alleen aan dat ik me voor kan stellen dat je als individu daar niet op zit te wachten als je gave single player experiences wilt maken.
Het walvis jacht aspect wat in elke online game zit tegenwoordig is gewoon asociaal, ik kan me voorstellen dat als je er binnenin zit en mee moet draaien aan de knoppen om ze te vangen dat je er niet blij van word.
Anthem zou volgens EA zo'n 10 jaar mee moeten gaan door toevoeging van DLC en andere fratsen. Er is gewoon veel geld mee te verdienen.
Dat was het plan met Destiny ook toch?
Zijn volgens mij nog niet tot de helft gekomen :P
Er zijn volgens mij maar een handje vol games die het 10 jaar uithouden.

Zo'n over ambitieus project door Bioware, met EA op de achtergrond klaar om alles weer te vernaggelen.
Heb er wel wat twijfels bij of dit goed uit gaat pakken.
Het het natuurlijk pure speculatie, maar Bioware als bedrijf heeft het volgens mij erg zwaar. Nadat de laatste Mass Effect heeft teleurgesteld en al erg veel onrust in het bedrijf heeft veroorzaakt drukt EA nu zwaar op Destiny-cloon Anthem.
De afdeling van Bioware die de laatste ME heeft gemaakt is niet dezelfde als deze. Dit deel van Bioware heeft aan de eerste trilogie gewerkt. Ik hoop dat EA op een goede manier op Anthem drukt. Aangezien dit wellicht wel de laatste kans voor EA is om, buiten alle sports-games-cash-cows een toffe game neer te zetten en deze ook voor lange tijd te ondersteunen. Vooral dat laatste is niet een van de sterke punten van EA.
Maar Bioware als bedrijf heeft veel meer het Single-player verhalende genre in z'n DNA. Ik denk dat heel veel Devs niet met plezier naar hun werk gaan daar. Veel van hen zullen zich met veel liefde willen storten op een nieuwe Dragon Age.
Ik denk niet dat veel van de medewerkers zich graag op Dragon Age willen storten aangezien EA hier ook een "live" game van wil maken. Dragon Age is als stand alone single player fantastisch, maar als ze richting live game gaan (live updates, wellicht player hubs, etc.) dan wordt het wel een ander verhaal.

Hoe dan ook. We zullen wel weer zien.
De eerste 3 ME games waren ook niet echt super fantastisch om heel eerlijk te zijn. Veel te veel mensen negeren de slechte eigenschappen domweg om heel eerlijk te zijn, nostalgie weegt veel te zwaar. Daarnaast zag je de vingers van EA zwaar in deel 2 en 3 hangen.

Je moet geen illusie krijgen dat Anthem iets anders zal worden dan een lootbox gedreven Destiny clone. Als ze daadwerkelijk nu de hele game aan het omgooien zijn (wat niet eens zo heel vergezocht is gezien het vertrek van de lead designer) zul je alsnog een MEA achtig resultaat gaan zien.
Idd, maar ik ben heel blij dat er toch langzaam meer concreet wordt dat er nog een DA komt. Was al redelijk zeker, maar met EA aan de strings weet je het soms nooit.

Wat je zegt: Bioware kan goed verhalende games maken en moet ook meer die kans krijgen.
Een nieuwe dragon Age klinkt goed, maar ik kijk liever even de kat uit de boom met een eventuele nieuwe titel van Bioware. Mass Effect Andromeda was nou niet echt de Mass Effect ervaring waar op gehoopt werdt.
En idem met Dragon Age Inquisition.
mwah, die was al een stuk beter dan DA 2. Al haalde hij absoluut niet bij DA1.
Wordt wel enthousiast van het idee in ieder geval!
Ik heb mij prima vermaakt met dragon age inquisition. Maar de side quests stammen echt nog uit het jaar 2004.
Exact. Daarom heb ik zelfs meer lol gehad aan DA:2. Ben nu Inquisition een nieuwe kans aan het geven. Vaak is de 3e playthrough diegene waarin ik de meeste lol beleef aan een bioware spel. Pas dan schat ik de game op z'n waarde en kan ik achterover leunen en genieten.. (De echte parels geniet ik de eerste keer al van, dat noem ik ME:2 en ook ME:3 (Ja, ondanks dat einde... Indoctrination Theorie is mijn canon!))
Deel 2 niet gespeeld, maar had inderdaad bij deel 1 dat je pas na je 2e of 3e playthroug een build hebt die alles uit de game haalt kwam plezier.
Dat had ik nu ook bij ME1 en ME2, ME1 achter elkaar uitgespeeld en bij ME2 ergens halverwege blijven hangen...
Beter dan deel 2 zijn was dan ook niet zo heel moeilijk. Ik vond de laatste 2 DA spellen beiden slecht, DA:I had een hele saaie implementatie van een open world, de meeste quests waren erg saai en de mappen waren niet bijzonder.

Gezien het EA is zal deel 4 ook wel weer een stevige open world focus hebben. In Andromeda was het duidelijk dat ze wel wat geleerd hadden over mooie mappen neerzetten, maar veel van de sidequests daar hadden hetzelfde probleem als in DA:I, ik verwacht daardoor niet veel van een nieuwe dragon age.
Daarover zijn de meningen verdeeld. Genoeg mensen vonden Inquisition juist te gek. Qua karakterisatie vond ik hem het minste uit de serie (misschien vind ik het universeel gehate Dragon Age 2 nog wel het beste deel op dat specifieke punt, alleen was het geen volwaardig deel 2, maar meer een interlude), maar op andere punten scoorde het alsnog erg goed bij veel mensen.
Dit ja. Ik zie in dit bericht al een enorme rode vlag, de tweede alinea:
Daarnaast meldt Kotaku op basis van bronnen dat Anthem wordt uitgesteld tot begin 2019. Volgens een van de bronnen was de oorspronkelijk gedeelde releaseperiode van de multiplayeractiegame, de herfst van 2018, 'nooit realistisch'. Een exacte releasedatum is nog onbekend, maar als de release daadwerkelijk tot begin 2019 is uitgesteld, komt de game waarschijnlijk voor maart 2019 uit, zo meldt Kotaku. In die maand eindigt namelijk het fiscale jaar van uitgever Electronic Arts.
Wat hier staat is dat de game die al jaren in ontwikkeling is niet realistisch gezien eind 2018 kan uitkomen en dat er veel druk op zal staan om Q1 2019 uit te komen wegens het fiscale jaar. Op een paar jaar een half jaartje extra om 'nooit realistisch' een goede release te maken? Je zou toch zeggen dat ze daar uit ME:A wat lessen zouden trekken.

Tweede rode vlag:
De studio maakt gebruik van de Frostbite-engine.
Bij ME:A was het verplicht moeten gebruiken van de Frostbite engine één van de hoofdredenen van de problemen tijdens de ontwikkeling. Ongeschikt voor het genre (RPG elementen, het is een shooter-engine...ook hier dus een issue), tools niet beschikbaar of half af, etc. Of dat nu wel op orde is...wellicht. Eerst zien, dan geloven.

Ik heb me prima vermaakt met DA:I en ME:A...maar bij ME:A dat was wel na de eerste paar maanden bugfixes afgewacht te hebben. Pre-order zal voor mij dan voor deze titels niet aan de orde zijn. Laat Bioware eerst maar weer eens laten zien dat ze titels release-waardig af kunnen leveren.
Frostbite wordt gebruikt in 2 NFS games en 2 Fifa games. Waarom zou je er dan geen RPG mee kunnen maken?
Volgens mij is eerder het probleem dat Bioware nog steeds de naam is, maar dat de mensen die die naam groot gemaakt hebben ondertussen ergens anders werken.
Bijvoorbeeld de projectleider van ME1-2-3 heeft na ME3 zijn ontslag gegeven.
Ik denk dat personeelsverloop wel normaal is in de industrie, maar als je topmensen gaan lopen en je hebt niet direct een opvolger voor dergelijke supergrote projecten... dan heb je een groot probleem.
Of ze slopen de microtransacties er uit die er waarschijnlijk al vanaf het begin in zitten.. :o
Nee die zullen blijven; ze kunnen de kosten er niet uit halen als ze er niet een doorlopende vorm van inkomsten aan toevoegen tegenwoordig. Hopelijk gaan ze wel iets anders doen dan lootboxes.
De Unreal Engine 4 wordt ook voor meer game-genres gebruikt dan enkel first person shooters of RPG's. Ik zie niet waarom een engine specifiek voor een genre kan zijn. Een engine is niets anders dan een library met classes, methods, dat soort dingen, dat is echt niet specifiek voor een bepaalde game genre.
(ook @catfish )
Kotaku heeft een groot artikel over de ontwikkeling van ME:A geschreven. Frostbite is toch echt een probleem geweest:
Developed by the EA-owned studio DICE, Frostbite is capable of rendering gorgeous graphics and visual effects, but when BioWare first started using it, in 2011, it had never been used to make role-playing games. DICE made first-person shooters like Battlefield, and the Frostbite engine was designed solely to develop those games. When BioWare first got its hands on Frostbite, the engine wasn’t capable of performing the basic functions you’d expect from a role-playing game, like managing party members or keeping track of a player’s inventory. BioWare’s coders had to build almost everything from scratch.
While describing Frostbite, one top developer on Mass Effect: Andromeda used the analogy of an automobile. Epic’s Unreal Engine, that developer said, is like an SUV, capable of doing lots of things but unable to go at crazy high speeds. The Unity Engine would be a compact car: small, weak, and easy to fit anyplace you’d like. “Frostbite,” the developer said, “is a sports car. Not even a sports car, a Formula 1. When it does something well, it does it extremely well. When it doesn’t do something, it really doesn’t do something.”
Een engine is inderdaad een berg libraries...maar als er geen methods in die library zitten om die dingen te doen die je moet kunnen doen, is dat echt een probleem in de engine. Ook een mooi voorbeeld:
Designing the large maps of Andromeda’s planets became a struggle on Frostbite, where the maximum size of a map was initially 100 by 100 kilometers. The Andromeda team needed their maps to be way bigger than that. Other struggles included the streaming system, the save system, and various action-RPG mechanics that Andromeda needed in order to work.

“It’s been painful,” said a developer. “The pain started with Dragon Age: Inquisition and continued on with Andromeda as well.
Wellicht is 5+ jaar ervaring met de engine en ontwikkeling van de benodigde tooling voldoende geweest om nu al die problemen niet meer te hebben...maar ik ga daar geen pre-order meer op gokken.
Als er functies niet zijn die voor een bepaald genre er wel zouden moeten zijn, kan je die toch zelf toevoegen? :? Dus hoezo is dat wat er niet was, een probleem in de engine, als het er totaal niet is? Beetje kort door de bocht van Kotaku (wat imo ook geen heilige site is).

En het party systeem is natuurlijk hetzelfde als een enkele squad, dus die vlieger gaat imo niet op, gevalletje same difference.
Als er functies niet zijn die voor een bepaald genre er wel zouden moeten zijn, kan je die toch zelf toevoegen? :? Dus hoezo is dat wat er niet was, een probleem in de engine, als het er totaal niet is? Beetje kort door de bocht van Kotaku (wat imo ook geen heilige site is).
Technisch gezien is het inderdaad geen probleem in de engine. Het is een mismatch tussen genre en engine. Het probleem voor de DA:I en ME:A teams was echter dat zij de keuze voor de engine niet gemaakt hebben, die is hun opgelegd.

Het toevoegen van die functies hebben de teams dus inderdaad moeten doen. Probleem daarbij? Dat is engine bouwen en niet game bouwen...andere expertises dus. Dat kost dus extra tijd en effort...maar daar hebben managers en aandeelhouders in de gaming geen boodschap aan. Ik kan me zo voorstellen dat beide games een stuk beter waren geweest (minder bugs / issues) als de teams hun engine zelf hadden mogen kiezen (dan was het waarschijnlijk de Unreal Engine geworden, die wel faciliteiten heeft voor RPGs).
En het party systeem is natuurlijk hetzelfde als een enkele squad, dus die vlieger gaat imo niet op, gevalletje same difference.
Natuurlijk, want in de gemiddelde shooter waarvoor de Frostbite engine destijds gemaakt is zitten uitgebreide conversaties met je squad, kun je hun gear aanpassen, etc., etc.
Natuurlijk, want in de gemiddelde shooter waarvoor de Frostbite engine destijds gemaakt is zitten uitgebreide conversaties met je squad, kun je hun gear aanpassen, etc., etc.
Wat heeft gear te maken met een party? :? Dat is dus iets heel anders! Ik zeg dus alleen dat hoewel de benaming anders is, veel functionaliteiten gewoon al in de engine zitten, het is maar net welke naam je er aan plakt.

Ook kun je inderdaad in Battlefield op een aantal manieren chatten; squad-only, team-only en public. Ik zie niet hoe dat (team-only danwel squad-only) anders is als een party-only chat in een (MMO)RPG.

Overigens kent Battlefield (waar de engine initieel mee uitkwam) wel degelijk loadouts, of is dat volgens jou ook iets totaal anders is dan gear? :? Het is echt een gevalletje same difference.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 januari 2018 15:04]

Gear heeft in dit geval te maken met de in-game party denk ik zo. Dus welke uitrusting geef je je virtuele teamleden, en hoe heeft dat effect op de game.
Dat gear effect heeft op de game is logisch, maar daar is geen party voor nodig, me dunkt. Gear lijkt mij dan dus ook zeker niet afhankelijk van een party en een loadout evenmin. Dat zijn dus functies die je makkelijk los van elkaar kan houden en gebruiken, waarom dat voor een FPS danwel een (MMO)RPG anders is, blijf mij ontgaan.
Heel kort uitgelegd, iedere engine heeft een ander doel.

Bijvoorbeeld:
The original version of the id Tech 4 engine was designed for somewhat dark environments so it was criticized for its perceived inability to handle extremely large day time outdoor areas.
Perfect voor een dungeon fps, maar probeer er geen open world game mee te bouwen.
Ik heb het over functies die nodig zijn voor in-game chatting (al dan niet met voice) en loadouts danwel gear. Niet zozeer over de grafische aspecten.

Aan de andere kant; als je een RPG game maakt die ook vooral duistere elementen heeft, zoals een Metro of Bioshock 1 en Bioshock 2 bijvoorbeeld, dan kan een engine als id Tech 4 ook goed van pas komen.

EDIT;
De Unreal Engine is ook voor FPS-games gemaakt in den beginne, voor Unreal en Unreal Tournament. Toch zijn ook de Bioshock games met de Unreal Engine gemaakt, wat weer een RPG is, dus het kan wel degelijk. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 26 januari 2018 08:47]

Je hebt het vooral over elementen die je in een engine bouwt, maar je mist even mijn punt lijkt het. Ik heb het over de core van een engine. Het hart, het skelet. Met het woordje FPS of RPG ben je er niet.

Bijvoorbeeld, een fps op een groot open eiland (Far Cry 1) is een totaal ander iets om te handlen dan een fps in een dungeon crawler (Doom 3). Overigens Bioshock een RPG noemen? Je bent de eerste die ik tegenkom die die game zo bekijkt ;)
Mass Effect Andromeda was inderdaad niet wat de meeste verwacht hadden maar bar slecht was hij nou ook weer niet.

Hopelijk pakken ze die franchise over niet al te lange tijd weer op en komen ze terug met een Mass Effect game die het wachten waard zal zijn
Niet Bar slecht nee, maar wel een paar grote gamebreaking bugs. Daarnaast vind ik replay value van DA:I en ME:A nihiel, keuzes deden er niet echt toe. Terwijl dat in voorgaande games in deze franchises wel anders was.
Welke keuzes deden ertoe in de originele ME games? Als je een stapje terug neemt en kijkt wat je daadwerkelijk doet na die keuzes zal je merken dat er geen enkel verschil is behalve wat dialoog en een paar cutscenes.

De Rachni Queen is een schoolvoorbeeld van hoe je zoiets níet moet doen. Laat je Wrex of Legion doodgaan krijg je domweg hun clones voorgeschoteld die precies dezelfde rol vervullen in de volgende games, and je speelt nog steeds precies dezelfde levels.
Het einde van ME3 is daar ook een goed voorbeeld van gezien die laatste keuze amper/niet afhankelijk is van je eerdere keuzes. ME3 laat inderdaad heel goed zien hoe je het niet moet doen. Ze zijn daarna zelfs zover gegaan om het volgende ME spel ergens anders te laten afspelen, zodat je keuzes uit deel 3 uiteindelijk ook geen effect hebben...
Dat er geen enkel verschil is behalve wat dialoog en een paar cutscenes is het probleem niet.

Dat je er met de neus op word gedrukt dat je keuzes worden genegeerd was het probleem. Het verdoezelen van het feit dat zoveel mogelijk content gebruikt moet worden zonder variatie is een kunst, een kunst die hun niet eigen was. Met de Diablo ex Machina als de onfortuinlijke laatste fuck you naar de spelers.
Mass Effect: Andromeda is voor mij dé aanleiding om nooit meer een pre-order (superdeluxe) te kopen. Die zogenaamde exclusive items e.d. stellen ook niets meer voor. Eerst afwachten hoe het spel wordt ontvangen, dan pas kopen.
Dat komt waarschijnlijk omdat de laatste Mass effect door een nieuw team met weinig ervaring heeft gewerkt. Veel van de Mass Effect creators zijn verplaatst naar het Anthem team. Hieruit kan je goed opmaken dat Mass Effect met opzet is stopgezet. Heel erg jammer want ik zie nu al dat Anthem een spel is dat zich erg goed leent voor alle wanpraktijken die we de afgelopen jaren uit de hand hebben zien lopen.
Er staat niet dat het een nieuwe dragon age is, misschien is het wel een dlc.
Ik moet zeggen dat ik dat wel erg tof vind zeg. Dragon Age serie heb ik eigenlijk altijd wel van genoten. Hopelijk zal deze nieuwe game ook dit weer waarmaken: genieten van een spel zoals het hoort!
Vond de eerste erg tof, de rest vond ik eigenlijk wat tegenvallen. Vroeger had ik met Bioware garantie op een top game maar de laatste paar jaar hebben ze m.i. eigenlijk niets bijzonders meer gedaan.
Maar wie weet, beide games staan nog steeds op m'n radar. Ik hoop nog steeds op een return to form :)
Precies dat, ik vond qua speelbaarheid DA:I wel ok, maar qua beleving van het verhaal en RPG elementen en configuratiemogelijkheden was, is en blijft DA1 gewoon de beste. Hetzelfde geldt ook voor Mass Effect trouwens.

Grote probleem is volgens mij; het geschikt moeten maken voor de consoles. Dat maakt de PC variant meteen een stuk minder.
Ik hoop op een ijzersterke comeback van Dragon Age. Tot die tijd ben ik huiverig.

[Reactie gewijzigd door Darrell op 25 januari 2018 11:19]

Comeback? Zeker DA: Inquisition gemist?
Dat MMO fest? Sorry, maar ik heb de andere delen meerdere malen uitgespeeld. DA:I kom ik niet meer door heen vanwege die afschuwelijke fetch quests en saaie open wereld.
Smaken verschillen blijkbaar. DA: Inquisition heeft een geweldig verhaal. Ik vind juist de open wereld fantastisch en is precies wat de eerste DA games hadden moeten zijn met hun gerecyclede omgevingen.
No offense, maar houd je 'open wereld' alsjeblieft bij MMO's en Elder Scrolls.
DA 1 EN 2 waren niet anders hoor. Alleen waren die games behoorlijk beperkt qua omgevingen.
Ik vond het verhaal van da1 en 2 stukken beter (2 was alleen veel te kort en de wereld te klein) dan dat van da:i.

De gameplay van 1 sprak mij ook veel meer aan (echt tactisch omgaan met je party).

3 had mooie graphics en een enorme wereld, maar viel voor mij voor de rest tegen.
Hmm vond het absoluut geen MMO fest, je kan het spelen zoals je zelf wilt. Als jij je minder boeit voor evt sidequests e.d. dan moet je die vooral niet doen. Voor mij was het een hele mooie mix tussen real-time battles & strategy stappen maken. Ik haal er juist voldoening uit om een grote wereld volledig te exploren.
Als het een MMO fest was, dan was het wel een best goede. Ik heb zelf flink wat side quests gedaan in Inquisition, en als er één genre is die bij mij niet aanslaat, dan is het wel de MMO. Ik heb pogingen gedaan om bijvoorbeeld World of Warcraft te spelen, waarbij ik bij 1 poging werd geboost door een vriend, maar ik kom er echt niet doorheen. Binnen een week ben ik het spuugzat. En dat is als een MMO bij mij succesvol is.

Al met al voelde ik me best invested in Inquisition. Dat heb ik zeker niet bij elk spel. Wel vond ik de karakterisatie matig. Sommige characters waren prima, bijvoorbeeld Blackwall, Iron Bull, of Dorian. Maar Sera vond ik weer bloedirritant, en Solas werd pas aan het einde van de game een beetje interessant.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 25 januari 2018 12:12]

Maar Sera vond ik weer bloedirritant, ...
Geweldig dat ze een karakter weten te creëren die bloedirritant is :D, saaie chars vind ik meestal weer niks aan, zoals Blackwall. Maar bloedirritant... well, then they to got you man :Y)

Ik vond Sera juist wel lachen; met haar platte accent en voor de helft onbegrijpelijke zinnen... dat je elke keer denkt, "he, wat zegt ze nou weer?" En als je 't dan pakt, dan vaak ook weer erg grappig.
Dan behoor je in ieder geval tot een zeer kleine groep mensen die DA2 beter vindt dan DA:I.
Inquisition was een draak van een spel - pardon the pun. Een deel van de problemen zoals hoe de camera en de manier waarop tactical mode werkte is na release nog wel aan gewerkt maar zijn nooit goed opgelost.

De aftercare van Bioware titels is wat dat betreft de afgelopen releases bijzonder slecht geweest.

Nee, Inquisition was geen comeback.
Tactical mode?? uhh daar kwam ik per ongeluk wel eens in... maar bewust gebruiken?

[Reactie gewijzigd door bed76 op 25 januari 2018 13:00]

Ha, inderdaad. Ik heb dat spel doorgespeeld zonder ook maar 1 keer gebruikt te maken van Tactical Mode. Maar goed ook dat dat kon, anders had ik hem na 10 minuten waarschijnlijk al weggelegd..
Ik behoorde tot de velen die - niet - zaten te wachten op een Action-RPG. :)
Nee ik vond DA1 ook veel beter en mistte mijn spatiebalk, voor de rest vind ik DA:I wel ok.
Dragon Age 1 + uitbreiding waren nice, ja. :P Weet nog dat ik diep in het spel zat en ineens de elektriciteit uitviel. Daar gingen 3 uurtjes. :o Toen nooit meer aangeraakt.
Daar ben je vast inmiddels al overheen. Dus weer eens tijd om Dragon Age te installeren en uit te spelen ;)
No achievements, no play. :)
wacht wat, jij wilt een spel niet spelen wanneer er geen origin/steam etc achievements aanhangen? Dat is de eerste keer dat ik iemand daar zo'n hoge waarde aan zie hechten in plaats van de daadwerkelijke inhoud van een spel zelf.
Je hebt bijvoorbeeld Achievements in FF X HD. Als je alles op 100% dan weet je ook meteen dat je echt al het content hebt gehad. Niet dat je na een aantal jaar achter moet komen dat je hier en daar dingen gemist hebt, en je save foetsie is. :9
Alsof je daar wat voor kunt kopen 8)7
EA, it's in the lootbox..
Bioware, it's in the lootbarrel...
;-)
EA, it's in the game. But only if you buy the season pass.
Ik hoop dat Bioware gaat bewijzen dat het nog goede games kan maken. Na DA:Inquisition en Andromeda heb ik er niet veel vertrouwen in. Beide games konden mij nog geen uur boeien.
Als je ME:A na een uur al hebt opgegeven ben ik wel benieuwd waarom dan. Binnen 1 uur heb je nog lang niet genoeg gezien denk ik. Het spel biedt zoveel gaafs :)
Ik ben er ongeveer een uur mee bezig geweest (na alle patches) en tot nu toe vond ik het eigenlijk best een aardig spel. Toen ik op de eerste planeet kwam was ik best onder de indruk. Natuurlijk weet ik dat het nog steeds veel hele grote steken heeft laten vallen, en ondanks de zeer beperkte informatie waaraan ik mezelf heb weten bloot te stellen weet ik al precies wat de grote plottwist gaar worden, maar dat het spel veel te bieden heeft kan ik nu al beamen.

Tja, de Mass Effect trilogie is in een compleet andere ordegrootte, het spel heeft zijn regressies, en het is niet wat het moet zijn, maar ik kan zijn positieve kanten nog wel inzien. En waar het spel dingen goed doet, blinkt het zeker uit. Tja, alle kritiek destijds was zeker verdiend, dat kan ik niet ontkennen, maar in zijn huidige staat wil ik het nog wel een voldoende geven, al zou ik er niet hoger dan een 7 van maken, en is dat misschien al meer dan het verdient.
Grappig hoe gemengd de reacties zijn over de Dragon Age serie. DA: Inquisition was voor veel mensen dé game van 2014. Ik heb er ook enorm van genoten. Alleen DA II vond ik een waardeloze hack&slash game die niks met een goede rpg te maken had. Als men de kwaliteit en beleving van Inquisition weet te evenaren ben ik dolgelukkig.
Mee eens :) enorm genoten van Inquisition. Vond alleen de sidequests tegenvallen, die waren erg saai.
Wat vond je van de gear/loot die je kon vinden in DA:I?
Ik vond dit echt zwaar tegenvallen. De Legendarische en unieke items waren vaak helemaal niet uniek en legendarisch. Je zelf gesmede wapens waren vaak sterker en beter. Alles was zo generiek. Voor mij hoort een RPG bijzondere armor en wapens te hebben. Daar vond ik de laatste DA echt de plank mis slaan.
Dat kan ik mij niet meer heugen, maar het zou goed kunnen dat je gelijk hebt. Ik vond de omgevingen erg mooi en als je een draak oid tegenkwam kon je ook echt een serieus gevecht verwachten.
Ik vond Dragon Age 2 eigenlijk ook nog best aardig alleen zie ik het meer als een tussendoortje, een interlude, en niet als een volwaardig deel 2. Als je het op die manier ziet is het niet eens een slecht spel. Het was geen volwaardig vervolg, maar als kleinschalig deel dat wat tijd moet opvullen en enige hoeveelheid context moet geven heb ik me er best mee vermaakt.
Anthem ziet er best vet uit, maar eerst maar afwachten wat de addertjes (lees; extra kosten naast de basisgame) zullen zijn, anders sla ik hem over.
Tja jammer dat het een EA product is, dan kun je beter een weekendje casino/hotel gaan doen als je wilt gaan kansspelen :D

Maar nee dit soort fratsen wat EA en ook andere bedrijven doen , moet gewoon tot de wortel uitgeroeid worden, permanente skins voor 4,95 ofzo , ja waarom niet, maar wat er gebeurd met die lootboxes, is gewoon vergif voor de gamesmarkt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True