Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar krijgt drag&drop aan de praat op iPhone in bèta iOS 11

Door , 26 reacties

Een ontwikkelaar heeft de functie drag&drop aan de praat gekregen op iPhones met de bèta van iOS 11. Apple presenteerde het als een functie die alleen werkt op iPads, maar volgens de ontwikkelaar heeft de fabrikant de feature ook ingebouwd voor zijn telefoons.

Apple heeft op drie plekken aangegeven dat de functie niet moet werken op iPhones, zo zegt ontwikkelaar Steve Troughton-Smith. Dat is in de /AppleInternal-map en met twee opties in de lijst van voorkeuren in UIPrefs, namelijk DraggingEnabledPhone en DragginEnabled BOOLs. Het slepen van items tussen diverse apps is beperkt door de optie CancelOnDeactivationPhone.

De functie maakt het mogelijk om een of meer items op te pakken in een app en vervolgens via het homescreen naar een andere app te gaan en de items daar weer neer te zetten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bestanden, foto's of links te verslepen. De functie zal onderdeel zijn van iOS 11 voor iPads. Apple brengt iOS 11 dit najaar uit en de fabrikant zette de eerste bèta afgelopen week online.

Het is onbekend of in toekomstige versies van iOS 11 voor iPhones drag&drop ook te activeren zal zijn, maar Throughton-Smith speculeert erop dat als veel mensen erom gaan vragen bij Apple, de softwaremaker de functie zal aanzetten.

Het is niet voor het eerst dat de ontwikkelaar een verborgen functie in iOS ontdekt. Vorig jaar zette hij beeldmateriaal online van een toetsenbord dat met één hand te bedienen is. Naast drag&drop ontdekte een andere ontwikkelaar dat het nieuwe control center een systeem voor plug-ins heeft. Daardoor is het mogelijk om functies toe te voegen aan control center.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13-06-2017 • 08:03

26 Linkedin Google+

Reacties (26)

Wijzig sortering
Leuk dat dit zo werkt!

Ik ben niet heel bekend met iOS maar heeft dit nog verdere consequenties aangezien het een redelijk gesloten platform is? Ik neem aan dat niet iedereen dit zo maar kan aanpassen?
Er is een interessant interview met Phil Schiller en Craig Federighi waar ze min of meer uitleggen hoe dit werkt. (rond 50 minuten). Sowieso wel aardig om helemaal te bekijken, geeft wat insider informatie.
Voor de iPad is dit wel handig omdat je 2 apps tegelijk open kan hebben. Voor de telefoon zal dit geen potten breken denk ik
Het is niet persé nodig om 2 apps tegelijk open te hebben om deze feature te gebruiken. Apple heeft het zo geïmplementeerd dat, terwijl je met je ene vinger een plaatje vast hebt, je met een andere vinger gewoon de home-knop kunt indrukken, en een andere app kunt starten. Daarna kun je het plaatje in de nieuw geopende app droppen.
Het is geen gesloten platform. Het woord gesloten betekent niet wat je denkt wat het betekent. Het is een managed platform, of een beveiligd platform, of een locked platform, maar het is vrij open. Je hebt zat API's, je kan software via een store installeren maar ook individueel zonder store via je computer (wat bij Windows Mobile sideloading heet). Gesloten zou zijn dat je geen software kan toevoegen, en geen publieke API's zou hebben, maar dat is allebei dus wel aanwezig.
Ik wil niet vervelend zijn, maar je geeft zelf aan dat het een 'locked' platform is. In goed Nederlands is dat dus 'gesloten'. Of je moet het als 'vergendeld' willen vertalen, maar ook dan, iets wat vergrendeld is, is niet open (dus gesloten) dus daar kom je ook niet in.
Dus volgens mij is er niets mis met de term 'gesloten'.

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Closed_platform

iOS heeft op 3 van de 4 daar genoemde criteria 'closed' staan.

[Reactie gewijzigd door vrow op 13 juni 2017 10:30]

Ik wil ook niet vervelend zijn, maar we hebben het hier over tween compleet andere soorten platform. Daarnaast spreekt die wiki zichzelf tegen:
A closed platform, walled garden or closed ecosystem[1][2] is a software system where the carrier or service provider has control over applications, content, and media, and restricts convenient access to non-approved applications or content. This is in contrast to an open platform, where consumers generally have unrestricted access to applications and content.
Je kan op een iPhone alle apps en media consumeren die je maar wil. Je kan ook de meeste sources van de binaries die standaard meegeleverd worden gratis bekijken en gebruiken. Het enige wat je niet kan is de core software digitaal ondertekenen en overschrijven, en je kan in theorie niet buiten je sandbox/container komen.

Het hardware platform is wel helemaal gesloten. Er zijn geen schema's, PCB layouts, of zaken als de bootloader en de baseband firmware beschikbaar in bronvorm. Maar dat kan je over nagenoeg elk apparaat zeggen.
Je kan op een iPhone alle apps en media consumeren die je maar wil. Je kan ook de meeste sources van de binaries die standaard meegeleverd worden gratis bekijken en gebruiken. Het enige wat je niet kan is de core software digitaal ondertekenen en overschrijven, en je kan in theorie niet buiten je sandbox/container komen.
Volgens mij kan je:
  • Enkel de apps installeren die Apple toelaat op de Apple Store. Dus niet alles wat je graag zou willen.
  • Volgens mij kan je hellemaal niet de broncode van je Apps bekijken (Heb je hier een link voor dat dit wel zou kunnen?)

[Reactie gewijzigd door flubug op 13 juni 2017 10:47]

Je kunt applicaties installeren buiten de storen op en dit kan sinds iOS 9. Alleen moet de ontwikkelaar de broncode beschikbaar stellen. De bedoeling van het Sideload programma is namelijk je eigen ontwikkelde software installeren op een iOS/tvOS apparaat.

https://www.iculture.nl/g...pps-iphone-ipad-apple-tv/
Het kan maar het is niet de bedoeling, in het door jou gelinkte artikel wordt f.lux als voorbeeld gegeven en dat is niet meer mogelijk omdat Apple er een stokje voor stak:
https://www.iculture.nl/n...een-flux-sideloading-ios/

Verder lijkt het me weinig meerwaarde hebben op een IPhone t.o.v. het delen van content tussen apps wat ook al weer een tijdje kan in IOS.
Applicaties buiten de store kan, kost niks om te doen. Broncode staat op opensource.apple.com
Volgens mij kan je:
Enkel de apps installeren die Apple toelaat op de Apple Store. Dus niet alles wat je graag zou willen.
Via een Enterprise developer account kun je apps deployen zonder tussenkomst van Apple

Daarnasst kun je sinds iOS9 apps sideloaden
Volgens mij kan je hellemaal niet de broncode van je Apps bekijken (Heb je hier een link voor dat dit wel zou kunnen?)
Volgens mij doelde johnkeates op het gegegeven dat sommige gedeeltes van iOS opensource zijn.
Het is een Beta dus waarschijnlijk kon hij ergens bij waar wij straks niet bij kunnen zonder hem te jailbreaken (wat overigens ver achter loopt nu). Maar het zou ook kunnen dat hij hem al heeft gejailbreakt in de beta versie waar nog niet alle beveiliging opzit?
Naja, je ziet sws al dat hij een emulator gebruikt.
Het mooie ervan vind ik dat je afbeeldingen uit safari direct kan verslepen naar je mail of iMessage.
Maar of het natuurlijk nu al goed werkt op de iPhone is natuurlijk de vraag ;) Handig optie op een iPhone ? Scherm lijkt me zo klein hiervoor maar okay ben benieuwd of Apple het zelf idd ook vrij gaat geven voor de phone.
Dat inderdaad. Leuk dat het kan, maar ze zullen het niet vrijgeven voor ze het bestempelen tot een goede user experience voor iPhone. Op dit moment is de unlockte functie een 1-op-1 kopie van wat op de iPad ald een goede UX wordt gezien.
Knippen en plakken kan uiteraard al héél lang 8)7
Het gaat hier over drag&drop.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 13 juni 2017 09:18]

Waarom loopt apple nu al zo lang achter op basisfuncties zoals knippen en plakken van tekst (wat ook 3 jaar heeft geduurt)
Copy/paste van tekst was voor het eerst beschikbaar in iOS3, maw 2 jaar na introductie van de eerste iPhone.

Het bepalen van de gestures heeft even geduurd omdat copy/paste en m'n selecteren van tekst met een vinger op een touchscreen een aantal beperkingen heeft die je met een muis/stylus niet hebt.
Dit zijn toch 1e dag functies die je zou verwachten op het meest simpele OS.
Drag en drop binnen één app is al mogelijk vanaf iOS 2

[Reactie gewijzigd door Carbon op 13 juni 2017 13:14]

Straks iets aanklikken ingedrukt houden en verslepen naar een andere app is toch wel een vooruitgang (zoals een foto uit safari naar je mail)

Of kan dat ook met Android?

[Reactie gewijzigd door assk op 13 juni 2017 09:17]

Ik weet niet hoe het met Android 7.0 is (ik heb nog 6.0.1 op mijn telefoon), maar ik kan toch echt geen foto's "drag&droppen". Ik kan wel een afbeelding ingedrukt houden, in de browser, en die vervolgens extern delen, maar dit niet.
De hele kracht achter iOS is (of was) dat de basisfuncties altijd functioneren zoals je zou verwachten. Voor iets basaals als copy-paste is er nog wel wat denkwerk nodig. Hoe ga je bijvoorbeeld om met het kopieren van een plaatje uit je browser? Kopieer je de link en laat je de applicatie waar je plakt het plaatje ophalen? Of kopieer je juist de rauwe bits van het plaatje en laat je het de bestemmings-applicatie lekker uitzoeken? Maar wat als het plaatje een gif is?

Waar je bij Android vooral een conversie naar tekst zult krijgen kun je in iOS met relatief veel behoud van opmaak dingen van een website kopieren en plakken in een mail. Bij android is het resultaat zeer afhankelijk van welke browser je gebruikt, wat voor mailclient je gebruikt etc. Als voorbeeld heb ik net een stukje gekopieerd van nu.nl naar Inbox op Android 7.1.1 (Xperia XZ):
https://drive.google.com/...keHNGdzQ/view?usp=sharing
Weg is je opmaak, weg zijn je plaatjes. Dat doet iOS 7.1.2 (ik heb hier alleen een iPhone 4 bij de hand) al beter:
https://goo.gl/photos/QtnJM3HdDFQETjhE8

Ik heb liever dat er even twee keer nagedacht wordt (mag ook 2 jaar zijn) dan dat er een halfbakken implementatie je SDK in kruipt waar je 6 jaar later nog steeds niet volledig van af bent.

[Reactie gewijzigd door DJFliX op 13 juni 2017 10:38]

Inderdaad. Op de iPad wordt een dock getoond met enkel de apps die daadwerkelijk iets met drag&drop kunnen en met het item dat je wilt droppen. Op de iPhone is daar geen ruimte voor. Op het videotje in het twitter bericht zie je dat apple heeft geprobeerd iets met het homescherm te doen. Dit zal echter nooit handig werken voor de meeste mensen. Want ga je dan alle apps tonen op het homescherm of verberg je de apps die geen drag&drop ondersteunen? Met beide opties zie ik ernstige usability issues.

Hoe gaan gebruikers reageren als ze met veel moeite naar een app zijn genavigeerd terwijl ze al die tijd hun vinger niet mogen optillen om er vervolgens achter te komen dat de app helemaal niet reageert?

Hoe gaan gebruikers reageren als ze iets proberen te drag&dropen en de helft van hun apps is verdwenen?

No go dus! Afgeschoten!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*