Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt klantenservice-chatapplicatie Business Chat uit

Door , 92 reacties

Apple heeft een eerste versie van Business Chat vrijgegeven, waarmee het voor consumenten mogelijk is om te communiceren met bedrijven en organisaties. Klanten kunnen met bedrijven praten via de bestaande iMessage-applicatie.

Vooralsnog is Business Chat alleen beschikbaar binnen een ontwikkelaarspreview van iOS 11, die eerder tijdens de WWDC-conferentie werd aangekondigd. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich op de website van Apple aanmelden om de dienst uit te proberen, maar voor klanten is de chatmogelijkheid nog niet beschikbaar. Dat gebeurt waarschijnlijk dit najaar, als de definitieve versie van iOS 11 wordt uitgebracht.

Het communiceren werkt via het iMessage-platform van Apple, terwijl bedrijven hun dienstverlening kunnen integreren met bestaande zakelijke softwareplatforms zoals Salesforce. Ook is het mogelijk voor klanten om gebruik te maken van Siri, of om via Business Chat betalingen uit te voeren. Voor dat laatste moet overigens wel gebruikgemaakt worden van Apple Pay; andere betaalmethoden worden niet ondersteund. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld integratie met de agenda van de gebruiker, om zo direct afspraken te kunnen maken voor een gesprek.

De dienst lijkt vergelijkbaar met Facebook Messenger. Deze dienst bevat ook een zakelijke functie waarvoor bedrijven zich kunnen aanmelden, waardoor zij een deel van hun klantenservice via de Messenger-dienst kunnen laten lopen.

Reacties (92)

Wijzig sortering
Het wordt wel een hele wirwar van mogelijkheden om met een bedrijf te kunnen communiceren. Facebook, Whatsapp, Twitter, e-mail (wat al lastiger lijkt te worden tegenwoordig), telefoon, post? en dan nu deze erbij. Daarnaast beperk je je als bedrijf dan ook alleen voor apple gebruikers, ik met mijn Android telefoon kan er weinig mee.

Ik ben zelf voorstander van uniforme manieren via de website van de leverancier. Als daar een telefoonnummer, e-mail formulier en chatfunctionaliteit staan dan lijkt me dan toch prima? Daar kan in mijn ogen ook iedereen mee uit de voeten.

Edit: Toch bijzonder dat deze post door mensen als ongewenst wordt gemodereerd.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 10 juni 2017 19:52]

Met WhatsApp beperk je je tot WhatsApp gebruikers. Als WhatsApp / Facebook weigeraar, kan ik daar niks mee.

Verder zie ik ook niet zo de waarde om op deze manier te chatten. Al vind ik die web dingen ook vrij irritant. Bling. Bling. Bling. Dag webwinkel.
Je hebt in elk geval de optie om WhatsApp te installeren. Al zou ik het willen, iMessage krijg ik niet op mijn Android toestel.

Wel irritant ja dat je veel bedrijven niet meer kunt bellen, en als het kan alleen via een peperduur 0900 nummer. Het is nog steeds een kunst een intern "gewoon" nummer te vinden en je dan te laten doorverbinden.

Emailen is er vaak ook al niet meer bij, dat moet dan via zo'n stom webformulier gaan dat geen copie naar de afzender stuurt.
En wat maakt het uit of je iMessage niet kan kan installeren op Android? Als ik lees hoe het zou moeten werken ligt de uiteindelijke implementatie er van bij het bedrijf. In theorie zou je dus een IM knop kunnen installeren op website. Als de website iOS herkent zal die iMessage openen herkent die Android dan opent die een andere IM op Android die kan samenwerken met Salesforce

[Reactie gewijzigd door monojack op 10 juni 2017 15:28]

Dat maar weinig bedrijven dubbele implementatie kosten zullen gaan dragen als een FB/Whatsapp slechts 1x implementatie kosten betekent.
Implementatie kosten? Het integreert met software zoals Salesforce dus ik betwijfel of de kosten hoog zullen oplopen om iMessage te integreren. Het lijkt me eerder juist dat extra duwtje dat ze nodig hebben.
Dat is een kunst ja, zo al eens een directe afdeling bij de belastingdienst weten te krijgen. Of enexis via een extern nummer
Creatief en doorzetten. Bij velel diensten bel me terug optie gebruiken.
Beperken?
Vanmorgen in een nieuwsbericht dat >10 miljoen Nederlanders Whatsapp gebruiken.
Kom je met een relatief l*llig aantal imessage gebruikers aanzetten 8)7

De web chat versies moeten niet met een popup komen, maar verder kunnen ze best handig zijn. Pak daar een optie bij dat het transcript gemaild wordt (iedereen heeft wel een email adres) en het balletje is rond.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 10 juni 2017 14:42]

Ja want Apple moet wereldwijd doen wat in Nederland de norm is |:(

In de VS heeft de helft van de gebruikers iMessage en in Azië gebruikt bijna niemand WhatsApp. De wereld is een pak groter dan de Benelux of Europa alleen. Wereldwijd zijn er genoeg iMessage gebruikers om zo'n implementatie voor bedrijven geoorloofd te noemen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 10 juni 2017 15:29]

Het marktaandeel iOS is geen 50% in de VS, dus dat lijkt me heel erg stug. :P Facebook Messenger is de grootste in de VS, al rukt WhatsApp verder op omdat dat makkelijker communiceren is met Europeanen. WhatsApp heeft wereldwijd dan ook het grootste marktaandeel van alle messengers, and is still growing.

Ik ken eigenlijk ook niemand die echt iMessage gebruikt. Ja per ongeluk een keer omdat iPhone naar iPhone dat forceert als je een sms wil sturen, maar nooit bewust. Apple probeert de gebruikers wel op te voeren, door bijvoorbeeld al die apps, stickers en leipe effecten: maar zo te zien zit bijna niemand daar echt op te wachten... De grootste belemmering van iMessage is dat het niet cross-platform is. Als Apple iMessage groot wil maken zullen ze toch echt moeten uitbreiden qua platforms, maar dat gaan ze vast niet doen; al is iMessage allang geen unique selling point meer waar de consument echt op let. Een Android versie uitbrengen zou denk ik best wat mensen interesseren, en dan hebben al die extra functies wellicht ook wat nut.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 10 juni 2017 16:49]

Misschien ziet Apple het lot van Blackberry als schrikbeeld? BBM draait nu ook op Android en iOS, maar Blackberry OS is dood.
Dat argument kan je ook omkeren, immers was blackberry razendpopulair (onder jongeren) dankzij het "pingen", wat enkel met BB mobieltjes kon. (En best duur, al was t nog altijd veel goedkoper dan SMS) Tot er een dagenlange storing optrad en BB heel hard uit de gratie viel en er alternatieven kwamen die wél cross-platform waren én niets extra kostte buiten een kleine databundel; zoals WhatsApp, die nu marktleider is. (Al was pingen niet de enige appeal voor BB natuurlijk, voor zakelijk gebruik was BB heer en meester; nu is Apple dat met iOS. BB ging achterlopen, al zwoeren sommigen er nog bij vanwehe het qwerty fysieke keyboard. Er is van alles mis gegaan wat tot hun val heeft geleid, hun berichtendienst droeg daar aan bij maar was denk ik niet de hoofdoorzaak.)

BBM is eigenlijk cross-platform geworden omdat ze niets anders meer hadden, de telefoonverkoop was al ingestort. Cross-platform gebeurde dus na de implosie, niet ervoor.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 10 juni 2017 21:38]

iMessage is niet enkel beschikbaar op iOS, het zit ook op macOS. Zowel iOS als macOS zijn populair in de VS.

Dat jij niemand kent die iMessage gebruikt wil toch echt niet zeggen dat iMessage niet populair is. Ik gebruik het constant en de meeste iPhone gebruikers gebruiken echt wel iMessage want iMessage is ook de enige manier om een sms te sturen op een iPhone.

Apple zal nooit iMessage cross platform maken want iMessage is één van die belangrijkste apps waarom veel iPhone gebruikers (vooral in de VS) niet willen switchen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 10 juni 2017 18:22]

Daarnaast mag whatsapp officieel niet als klantenservice middel worden gebruikt. Er was laatst al een bedrijf die een boete kreeg.
Het mag wel, maar je mag het niet als service verkopen. Dus het is tegen whatsapps voorwaard dat een organisatie geld vraagt voor het beantwoorden van whatsappberichten voor een ander bedrijf.

Dit was laatst in het nieuws: Rotterdams klantenservicebedrijf moet stoppen met gebruik van WhatsApp

[Reactie gewijzigd door Sinus_rhythm op 10 juni 2017 10:08]

Het mag dus niet, er staat letterlijk in je bericht dat WhatsApp niet gebruikt mag worden voor niet-persoonlijke doeleinden. Een klantenservice is een niet-persoonlijk doeleind en is dus niet toegestaan, ook niet gratis.

Daarmee diskwalificeert WhatsApp zichzelf (bewust) voor het bedrijfsleven en zijn er heel veel bedrijven in overtreding want dat Rotterdams bedrijf is zeker niet de enige.
WhatsApp laat het gewoon toe hoor.
Er zit een verschil tussen je eigen klantenservice draaien, en geld vragen om voor iemand anders een klantenservice dienst op te zetten.

Het eerste laten ze toe, het tweede is verboden. Dus als jij zelf je klantenservice opzet op WhatsApp voor je eigen bedrijf: geen haan die er naar kraait. Vandaar dat OHRA en CoolBlue bijvoorbeeld al geruime tijd het aanbieden. ;)

Bovendien gaat zoals TMC zegt WhatsApp binnenkort zelf die services aanbieden. Dat zit al een tijdje in de pipeline.
WhatsApp is bezig met een aparte dienst voor zakelijk gebruik (bron).
WhatsApp, the Facebook-owned messaging service used by more than 1 billion people worldwide, is testing a system that would let businesses talk directly to WhatsApp users for the first time, according to communications about the project seen by Reuters.
Toch wil een gemiddelde klantenservice persoonlijk overkomen, het is dus maar hoe je het in werking zet :+
Alleen niemand gebruikt allo omdat Google elke 2 jaar weer iets nieuws uitvindt wat qua functionaliteit slechter is dan zijn voorganger.
Nu ben ik een tevreden Android gebruiker maar af en toe maakt Google mij wel gek met hun gebrek aan doorzettingsvermogen.
Je vergeet Skype in dat rijtje. Die hebben ook bots toegevoegd die bedrijven kunnen inzetten om bijvoorbeeld hotel reserveringen te maken. Ook kunnen die bedrijven zelf ook chatten via skype.
Dat werkt ook via mobiel en skype is voor elk platform wel beschikbaar in ieder geval voor Windows/android/ iOS en MacOs. Zelfs voor Linux is er een versie welke steeds beter wordt.

Maar het worden er inderdaad ineens wel veel die eigenlijk hetzelfde doen. Als bedrijf moet j dus alles gaan implementeren?
Muh, Skype gaat ook al de Snapchat obsessie van Facebook achterna. En iedere keer dat gedoe over hotelreserveringen, dat heeft vrijwel niemand zo vaak nodig dat het handig wordt het via dit soort platforms te doen. Duidelijk geschreven vanuit een bubble van veel reizende zakenmensen.
Je hebt 2 Skype versies. Consumenten en Business. En laat de consumenten versie inmiddels ook naar business Skype contacten chatten.
Wat Apple wil heeft Skype al.
Nou nog een versie zonder continue inlogproblemen graag. Ik heb Skype alleen geinstalleerd staan omdat sommige bedrijven het perse willen gebruiken, maar heb ook al de eerste zakelijke WhatsApp groepen gezien dus ook zakelijk begint er concurrentie te komen.
Is er al. Je hebt denk ik een ander probleem ;)
En ja, er is weinig zakelijk weinig concurrentie.
Dit BC al helemaal niet omdat het geen B2B chat is.
Het wordt wel een hele wirwar van mogelijkheden om met een bedrijf te kunnen communiceren. Facebook, Whatsapp, Twitter, e-mail (wat al lastiger lijkt te worden tegenwoordig), telefoon, post? en dan nu deze erbij. Daarnaast beperk je je als bedrijf dan ook alleen voor apple gebruikers, ik met mijn Android telefoon kan er weinig mee.
Dit is meer een probleem voor het bedrijf dan voor de klant. Een bedrijf moet zijn waar zijn klanten zijn, niet andersom.
Die proprietary methodes passen toch helemaal in het business model van bijv. facebook. ze willen zoveel mogelijk data via hun services laten lopen, zodat het gemined kan worden. de gemiddelde gebruiker maalt niet om hoe open of closed een systeem is, noch om hun privacy. het zou een slechte beslissing zijn om het niet te proberen. altijd de grens opzoeken.

overigens hebben die contact opties op websites vaak als nadeel dat jij als consument helemaal geen paper trail krijgt. hooguit een bevestigingsmail dat je bericht is ingediend. email is mijn favoriet, je hebt alle berichten in je inbox/outbox staan, het is een open platform, en het werkt al een tijdje :)

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 juni 2017 10:58]

Bij iMessage heb je toch ook een transcript van het gesprek? Voordeel van iMessage is ook dat je niet meerdere keren moet mailen. Als je bvb een serienummer bent vergeten mee te geven in de mail moet je niet terug mailen en een dag wachten om te weten waar je dat serienummer kan vinden om dan vervolgens nog eens een mail te moeten sturen met het serienummer en je ondertussen al een halve week verder bent. Het kan nu allemaal in real time.
dat is dus een voordeel van imessage, maar het blijft proprietary

overigens kan email ook praktisch in real time worden beantwoord. in veel mail applicaties vormen cc'd mails ook al 'threads'. een mail is dan gewoon een berichtje

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 10 juni 2017 15:17]

Ik heb toch niet de ervaring dat een mail binnen de minuut beantwoord wordt hoor. Als ik een mail naar een bedrijf stuur mag ik al blij zijn dat ik binnen de 48 uur een antwoord krijg.
en imessage kunnen ze niet pas na 48 uur beantwoorden?
Ik denk dat je die versie op iMessage best kan vergelijken met Twitter. Als ik op Twitter een tweet stuur naar een klantendienst heb ik meestal sneller een antwoord dan moest ik ze telefoneren.

Ik heb ooit eens een mistery shopping project moeten begeleiden. Zij maten de responstijd van de klantendiensten en mail liep bij alle bedrijven zwaar achter op andere vormen van klantencontact zoals telefoon en social media. Het snelste voor mail was 5 uur wat nog steeds veel trager was dan de andere vormen van klantencontact. Mail was ook de enige vorm waar geen antwoord ook een resultaat was.
dat zegt meer iets over die bedrijven dan over het medium
Klopt , maar we spreken hier wel over de grootste bedrijven, niet over KMO's. Bijvoorbeeld alle banken zaten in dat onderzoek.
Ik heb toch niet de ervaring dat een mail binnen de minuut beantwoord wordt hoor. Als ik een mail naar een bedrijf stuur mag ik al blij zijn dat ik binnen de 48 uur een antwoord krijg.
Want jij bent de enige klant ?
Wij geven ook een verwerkingstijd van max. 48u aan, mailtjes en berichten worden op volgorde van binnenkomen behandeld, niet uitgezocht of het eenvoudig is of niet.
Gelukkig staan wij tegenwoordig eerder op onder de 12u response, maar in drukke tijden kan het makkelijk langer duren, ja...
Het gaat er om dat er duidelijkheid is, ten laatste 48u of binnen 12u niet gelezen ?

Niet elke vraag kan direct worden beantwoord, als je het via een servicemedewerker (direct) kan regelen, zal dat ook direct gebeuren.

Ik denk dat jij niet in dat soort 'werk' zit, en je verkijkt op het aantal ( soms overbodige ) toestemmingen er gegeven moeten worden.
Ik heb een geval meegemaakt, waar het voor mij al 2e lijns duidelijk was, maar er toch nog door 3 managers en een directielid naar gekeken moest worden.
Dan heb je te maken met agenda's van intern al 4 personen, de 2e lijns, EN de klant.
Dan is 48u zelfs krap te noemen.

Een klant moet zich inderdaad belangrijk voelen, maar wel realiseren dat ondanks twitter en facebook secondenwerk is, er toch meer achter de schermen afspeelt dan een 'grappig' antwoord ...
Als ik iets beloof, moet ik dat nakomen, maar dat houdt ook in dat ik dat moet verantwoorden.
Ik ben project manager geweest bij een contact center dus ik heb er wel redelijk wat ervaring mee. Ik ben er vertrokken omdat die sector niet echt mee wil. Maar ik snap volledig wat je wil zeggen en dat klopt ook. Maar via social media weet je bijna direct dat er iemand met je probleem bezig is en zal je ook snel weten of het oplossen van een probleem langer zal duren. Via mail krijg je meestal een auto reply en weet je dus totaal niets over de status van je probleem.

We zitten in een "ik" en "snel" maatschappij. Het "de klant moet maar begrijpen" argument is één van de aanleidingen waarom ik ben gestopt als project manager. Klanten zijn gewoon verwend met goede service van bedrijven die daar het geld voor hebben en willen diezelfde service voor alles waar ze geld aan uitgeven. Kijk maar eens hoe hard mensen kunnen zeuren over een app waar ze maar ¤1 voor betaald hebben. Klant is koning en in tegenstelling tot echte koningen eisen en krijgen klanten meer macht.

Daarom vind ik zo'n iMessage toevoeging zeer goed omdat het klantencontact nog persoonlijker.

[Reactie gewijzigd door monojack op 11 juni 2017 17:54]

je wil niet weten hoeveel mensen bij winkels naar binnen lopen puur om het nummer van de klantenservice te vragen. Die kunnen dat echt niet via internet opzoeken of zien toevallig de winkel en zijn in de buurt. Hoe meer wegen naar Rome leiden hoe beter, als het in Rome verder maar goed geregeld is :9

Apple zal deze dienst zelf gewoon goed moeten faciliteren, dit zal niet vanuit de bedrijven zelf moeten komen want je boort inderdaad maar een beperkt segment van de markt aan.
je wil niet weten hoeveel mensen bij winkels naar binnen lopen puur om het nummer van de klantenservice te vragen.
Ja, want op de website staat het meestal niet meer.
Meestal wel, alleen zit het achter 15 stappen plannen en how-to's die je eerst moet doorlopen alvorens ze het je geven. Ze hebben gewoon liever niet dat je belt :+
Net zoals die "om u beter af te kunnen schepen volgt nu eerst een keuzemenu" zooi. Gelukkig is het nog steeds meestal zo dat als je steeds "overige" selecteert je uiteindelijk verbonden wordt met een carbon based lifeform.
je wil niet weten hoeveel mensen bij winkels naar binnen lopen puur om het nummer van de klantenservice te vragen. Die kunnen dat echt niet via internet opzoeken of zien toevallig de winkel en zijn in de buurt. Hoe meer wegen naar Rome leiden hoe beter, als het in Rome verder maar goed geregeld is :9

Apple zal deze dienst zelf gewoon goed moeten faciliteren, dit zal niet vanuit de bedrijven zelf moeten komen want je boort inderdaad maar een beperkt segment van de markt aan.
Je wilt niet eten hoeveel mensen een willekeurige servicedesk bellen, om iets te vragen, en dan nog vragen of ze het juiste nummer niet hebben.
Ik heb dagelijks verschillende telefoontjes van mensen die denken dat, omdat hun alarmsysteem op elektriciteit werkt, wij ook weten wie hun leverancier energie is ... :|
Het zou mooi zijn als er een landelijk klantenservice nummer zou zijn die je dan doorverbindt naar een bedrijf naar keuze, hoef je maar 1 nummer te weten.
Als ze het gesprek ook nog voor je opnemen en naar je mailadres sturen zodat je een transcript hebt zou helemaal fijn zijn.
Je beperkt je niet tot Apple gebruikers, je biedt Apple gebruikers een apart kanaal die velen al gebruiken. Zelfde geld voor twitter, Facebook, WhatsApp, email, telefoon, etc, etc. Van geen van die kanalen kan je zeggen dat dat aan iedereen besteed is. En mét bijna 2 miljard verzonden berichten per dag is iMessage zeker een platform waar rekening mee gehouden mag worden. Ondanks dat mensen die geen Apple gebruiken hier geen gebruik van kunnen maken. Namelijk, je benadeelt hier anderen niet mee.
Ik begrijp je wel, alleen moeten bedrijven wel betalen om al die kanalen in stand te houden. Dat kost echt allemaal geld en je medewerkers die er een extra tool bij hebben.
E-mail is vaak niet mogelijk omwille van het tegenhouden van spam. Zoals aMac WhatsApp/Facebook weigeraar is, zo heb ik niets met twitter, waarbij die laatste dan ook nog en plein public is (kan zowel voordeel als nadeel zijn).

Telefoon kost de klant geld en is vanwege computermenu's waar je doorheen moet behoorlijk klantonvriendelijk. Als er een goed alternatief zou komen zou dat zeker wenselijk zijn. Misschien heeft dit de potentie, maar als het alleen voor Apple-gebruikers is, dan lijkt het mij meer een poging van Apple om hun iPhone-platform sterker te maken zodat mensen er straks helemaal niet meer omheen kunnen.
Het is belangrijk om deze stap even in het kader van de concurrentie te zien. Het marktaandeel van de iPhone stijgt eigenlijk overal nog, behalve in één werelddeel: China. Dat komt omdat WeChat daar zo groot en uitgebreid is, dat het eigenlijk niet meer zo veel uitmaakt wat voor OS of toestel je hebt. Zolang er WeChat op kan, vindt de gemiddelde Chinees het wel prima. Dat, gecombineerd met het feit dat Apple het afgelopen jaar niet een volledig nieuw design heeft geïntroduceerd, heeft de verkoopcijfers (en dan met name het aandeel gebruikers wat opnieuw een iPhone koopt) hard omlaag geduwd. (bron)

Deze feature kun je in dat kader plaatsen. Apple ziet kennelijk potentie in het overnemen van features van WeChat, om zo enerzijds het gevecht met WeChat aan te kunnen (je kunt ook via Apple iMessage communiceren), maar ook om deze functionaliteit elders in de wereld als eerste te introduceren en zo het iOS-platform weer een concurrentievoordeel te geven. En dat is niet gek: Android heeft geen eigen messaging-platform: alle grote platformen (Facebook Messenger, WhatsApp, etc) moet je apart installeren. Voor alle visits vanuit iOS heeft een bedrijf dus de garantie dat communicatie via iMessage werkt, iets wat zeer welkom is.

Mits dit makkelijk te integreren is in (CRM)-applicaties van o.a. Salesforce en Zendesk en goed op de website te integreren valt, zie ik hier een zeer snelle groei ontstaan. Bedrijven hoeven dan hoegenaamd niets te doen, alleen te constateren of een mobiel nummer of email-adres ook via iMessage benaderd kan worden.

In landen waarin iOS echt groot is (USA/UK/Japan) kan dit het verschil maken, waardoor ook consumenten meer geneigd zijn om naar iOS toe te gaan of daarop te blijven.

[Reactie gewijzigd door Krisp op 10 juni 2017 11:53]

Tja, ik weet het niet hoor.
Op een WeChat / FB / WhatsApp kan je als bedrijf bouwen, je weet dat het een grote installbase heeft en dat theoretisch iedereen het kan gebruiken van jouw klanten, dus daar kan je een investering op doen.

Met deze BC is de 1e vraag die een bedrijf zich moet stellen : Hoeveel procent van mijn gebruikers/klanten kunnen dit überhaupt gebruiken? En hoeveel daarvan zijn er eigenlijk voor mij interessant? En tja wil ik betalingen doen, want dan krijg je nog de complicerende factor erover heen wie wil dat gebruiken?
Want je weet met BC in ieder geval 1 ding zeker, voor alle niet-Apple consumenten moet je later nog eens extra investeringen doen, want die gaan er altijd buitenvallen.
Oftewel je benodigde investering gaat minimaal x2 of nog hoger voor hetzelfde doel (je klanten bedienen), of je budget gaat door de helft en dan is het maar net de vraag of je nog wel klanten kan helpen.

Uiteraard zullen de hipster bedrijven erop springen, de mega-marketing firma's ook, maar ik vraag me toch heel erg sterk af of de mainstream wel zit te wachten op zo'n beperkt klantenaandeel maar te kunnen bedienen.
Wat je zegt geldt voor (een deel van) Europa, maar elk van deze diensten heeft een beperking. Ik zeg niet dat het de enige dienst is, maar net zoals Twitter is iMessage dan een kanaal waarmee je klanten kunt bedienen. Dat is -mede vanwege de dekkingsgraad in de door mij eerder genoemde landen- wel interessant, zolang de integratiekosten maar laag zijn.
De meeste diensten hebben echter niet zo'n keiharde beperking als een iMessage heeft.
Het contact met klanten verloopt voor de bedrijven via bestaande klantenserviceplatformen als Salesforce en LivePerson.
Dit is wel een dingetje dat bedrijven over de streep kan trekken. En een gevaar voor Facebook, aangezien Messenger noch Whatsapp dergelijke integratie biedt aan professionele gebruikers.
In china gebruikt iedereen wechat, bedrijven ook. Chatten is daardoor heel makkelijk. Membercards kunnen er ook op dus geen losse app. Dan nog wechat wallet, waarmee je met qr codes kan betalen. Pakketjes ophalen bij een kast door m te scannen etc. waarom hebben we zoiets niet in Nederland... het is zo makkelijk.
Tja, dan zou een postnl, dhl of andere pakketdienst in zo'n infrastructuur moeten investeren. Buiten dat zou een bekende software company dan vervolgens zo'n app uit moeten rollen, zoals wechat dat in China heeft gedaan.

De vraag is; hoeveel behoefte is er? Ik heb in de buurt een postnl locatie waar mijn pakketjes worden afgeleverd indien ik niet thuis ben. Kan ik het pakketje zo ophalen. Hetzelfde geldt voor DHL, hoewel die een stuk minder afhaalpunten heeft die ook nog eens verder van huis zijn.. maar toch.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 10 juni 2017 13:48]

Helaas zijn die punten vaak in winkels, en die zijn om 5 uur vaak al dicht en op zondag gesloten. Zo'n kast zetten ze bij bijv een flat neer en je kan m pakken wanneer ie afgeleverd is. Ook geen gedoe meer met buren die een pakketje moeten aannemen, of als iemand anders het voor je op moet halen, je voert een code in en het deurtje opent.
Ik snap dat er een heel netwerk achter zit, maar dit lijkt me juist makkelijker voor bezorgers dat ze niet naar elk adres hoeven gaan.

Dit werkt ook de andere kant op, je zet een pakketje in de kast, via de app laat je het de bezorger weten, en die haalt het op. Geen levertijden afspreken etc.

Web aankopen worden steeds hoger in nederland en mensen willen hun spullen zo snel mogelijk, lijkt me een prima oplossing toch?

Implementatie wordt een hele klus maar ik weet zeker dat de postbedrijven genoeg kapitaal hebben om iets als dit uit te voeren.

[Reactie gewijzigd door Squats op 10 juni 2017 15:37]

Eens, maar dan vraag ik me af hoe groot zo'n kast is. Het gaat bij mij soms toch wel om flinke dozen. Het zou inderdaad wel super handig zijn.

Maar om nog even terug te komen op de winkels. Er is iedere week een koopavond, en zaterdag is ook een prima dag om pakketjes op te halen. Maar dan moet je inderdaad wel wat geduld hebben. Het zou fijn zijn als meer supermarkten als afhaallocatie kunnen dienen. Die zijn over het algemeen nog tot later in de avond open.
Ik snap deze discussie niet. De behoefte en (manier van) uitvoering is er, zie China.

Snap eigenlijk niet waarom WIJ niet een keer van HEN durven kopiëren 😎
Maar om nog even terug te komen op de winkels. Er is iedere week een koopavond,
Er zijn genoeg winkels die niet aan koopavond doen. Sommige steden hebben ook geen koopavond (Hulst bijvoorbeeld, maar daar kun je iedere zondag terecht als je de drukte wilt trotseren (is nu wel ietsje minder als 20 jaar geleden)
en zaterdag is ook een prima dag om pakketjes op te halen.
Zaterdag is noor mij een no-go.
Het zou fijn zijn als meer supermarkten als afhaallocatie kunnen dienen. Die zijn over het algemeen nog tot later in de avond open.
Bij AH kon dat vroeger maar tegenwoordig alleen nog voor Bol.com
Laten we hopen dat Apple zich goed bewust is van het aandeel van hun 32-bits devices. Beetje zonde als je met zo'n product onbereikbaar bent voor x aantal van je klanten.
Het idee is juist dat klanten geen andere applicatie hoeven te gebruiken. Die gebruiken gewoon iMessage.
En wat ga je als bedrijf dan aanbieden aan je Android gebruikers? Wat is het nut om een platform afhankelijke service te gebruiken?
Je kunt toch gewoon een gateway in je CRM platform bouwen waar je alle mogelijke access types aan koppelt (iMessage, Whatsapp (als dat mag), SMS, email, telefoon, web, etc). Dat is niks nieuws.
Dit is waarschijnlijk naar aanleiding van de implementatie die Whatsapp bied. Hierbij betalen bedrijven voor contact met hun klanten.

Ik geloof dat er een paar vliegtuigmaatschappijen en die rare verzekeringsmaatschappij gebruik van maken.

Telegrams staat uiteraard gewoon toe dat iemand aangesproken word vanaf een handle dus alhoewel er misschien intern een nummer aan gekoppeld is maakt 100 verbonden helpdesk medewerkers niet uit. En dan kan je uiteraard dmv hun API vrij makkelijk klanten aan medewerkers koppelen etc.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 10 juni 2017 11:12]

Ik dacht ook: even lezen wat ze aan het doen zijn, misschien een functie die ook voorniet-Apple gebruikers werkt maar bij het bedrijf Apple-apparaten verplicht stelt.
Maar nee. Dit lijkt op de oude tijden bij Microsoft.
Dit lijkt op eeuwige tijden Apple. Apple is een bedrijf dat producten verkoopt door zich te onderscheiden op gebied van software. Alles wat Apple softwarematig doet zal in principe alleen voor hun gebruikers zijn. Dat is de strategie van het bedrijf, al jaren.

En hoezo lijkt dit op oude tijden Microsoft? Was Microsoft juist niet het bedrijf dat is groot geworden door zijn software op alle mogelijke manieren en systemen aan de man te brengen?

[Reactie gewijzigd door TMC op 10 juni 2017 14:51]

Microsoft maakt applicaties voornamelijk voor Windows. Zo werd een gesloten ecosysteem gecreerd. Ik kan me wel een mediaplayer herinneren voor Unix en Linux, maar dat was een uitzondering.
Overigens is Microsoft nu wel breder bezig. Dat het OS geen cash cow meer is heeft daar wellicht mee te maken.

Maar bedrijven een helpdesk laten inrichten die alleen te bereiken is door Apple-gebruikers? Dan onderschatten ze toch de wil van bedrijven om met iedereen zaken te doen.
Microsoft maakt applicaties voornamelijk voor Windows. Zo werd een gesloten ecosysteem gecreerd. Ik kan me wel een mediaplayer herinneren voor Unix en Linux, maar dat was een uitzondering.
Overigens is Microsoft nu wel breder bezig. Dat het OS geen cash cow meer is heeft daar wellicht mee te maken.
Windows kan je draaien op computers van alle fabrikanten en elke ontwikkelaar kan applicaties maken voor Windows. Daar is helemaal niets gesloten aan, het ecosysteem is voor iedereen toegankelijk. Overigens heeft Microsoft al decennia Office voor de Mac.
Maar bedrijven een helpdesk laten inrichten die alleen te bereiken is door Apple-gebruikers? Dan onderschatten ze toch de wil van bedrijven om met iedereen zaken te doen.
Jouw logica ontgaat mij volledig. Er is niemand die bedrijven verplicht een helpdesk bereikbaar te laten zijn voor alleen Apple-gebruikers. Een bedrijf kan gewoon meerdere kanalen naast elkaar gebruiken om hun klanten te bereiken.
Apple wil naar ik meen iMessage ook voor Android uitbrengen. Het ziet er naar uit dat deze app de reden is daarvoor.
Was het niet iets van 85% van alle apparaten inmiddels op iOS 10 (dus 64bits) en sinds deze week met iOS 11 definitief 32bit support weg? Ik denk dat deze groep inmiddels dringend aan een nieuw toestel toe is, Android of Apple, om het even.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 10 juni 2017 17:26]

iOs 10 draait ook op 32 bits. In iOs 11 is geen regel code die dat nog is.
Volgens mij is iOS al vanaf 7 64 bits en werden devices voor de 5s (32 bit dus) al serieus gelimiteerd op app gebruik en straks dus nog meer als 32 bit apps niet eens meer terug komen na een restore.

Daarnaast zijn als ik me niet vergis alle 32bit devices inmiddels end of life dus niet echt relevant meer voor Apple.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 10 juni 2017 18:34]

Een 5 is sowieso bijna 5 jaar oud dus dat het nu pas end of life is is indrukwekkend.
Heb ook niet gezegd dat dat niet het geval was. Ik reageerde omdat jij zei: "Laten we hopen dat Apple zich goed bewust is van het aandeel van hun 32-bits devices."

Ik reageer daarop door te stellen dat dit aandeel dus te verwaarlozen is, vanwege bovenstaand verhaal dus.. Indrukwekkend is het zeker, maar dit is niets nieuws bij apple, de (software) support is wel vaker langer dan bij die van de concurrentie
Het staat gewoon in de eerste regel van het artikel dat dit een programma is voor consumenten om met bedrijven te communiceren.
“Klanten kunnen met bedrijven praten via de bestaande iMessage-applicatie.”

[Reactie gewijzigd door wardjj op 10 juni 2017 09:37]

Je hebt een verkeerd beeld van het bedrijfsleven. Gemiddelde leeftijd van zakelijke toestellen is behoorlijk oud. De meeste particulieren hebben nieuwere toestellen.
Hoe kom je daar bij? Wij hebben minimaal een iPhone 6(+) en sommigen een 7. Niet echt verouderd dus.
Ja een heeft er een oude Samsung (3 jaar oud) die het niet meer zo goed doet en nu ook wel een iPhone wil omdat alle vorige goedkopere Androids het ook al nooit zo lang vol hielden.
Iedere 2 jaar krijg je een nieuwe en de oude toestellen mag je zelf houden.
Vertegenwoordig jij het totale bedrijfsleven?
Nee maar wat ik bedoelde aan te geven is dat als je een ervaring generaliseerd waar ik op reageer en feitelijk hetzelfde doe dat niet maatgevend is.
Merkwaardig dat je wel op mijn bericht reageert en niet op het bericht van ReneWouters.
Omdat ik dezelfde ervaring deel als ReneWouters. En ik kom bij nogal wat bedrijven over de vloer.
Hier loopt het middle management vooral met de iphone 5C.
Het was dat, of een Lumia 5xx.

Wil je meer, dan mag je dat zelf aanschaffen en indienen voor de security-clearance
Juist bedrijven lopen achter op de trending markt en als ik bedrijf geen Android users kan benaderen, is het product waardeloos.
iMessage is vooral in de USA erg groot, dus daar heeft dit nog kans van slagen. In Europa wordt dit niks.

[Reactie gewijzigd door oef! op 10 juni 2017 11:13]

Ik krijg iMessages van Nederlandse bedrijven.
Waarom zou je geen Android gebruikers kunnen benaderen? Is het tegenwoordig zo slecht gesteld dat ze alle functies zoals bellen, mail of zelfs een internetconnectie hebben gesloopt uit het besturingssysteem? Het is niet zo dat klantendiensten vanaf nu enkel via iMessage bereikbaar zullen zijn hoor.

Veel bedrijven gebruiken Twitter als klantendienst toch is het aantal Twitter gebruikers redelijk laag te noemen in vergelijking met andere social media.

Het product heeft een meerwaarde omdat iPhone gebruikers het zullen waarderen.
Wat ben ik blij dat er zoveel ontwikkelaars apps schrijven voor mij. Wat ben ik blij dat Salesforce speciaal voor mij een samenwerking met Apple aangaat. Wat ben ik blij dat zoveel van mijn contacten er rekening mee houden dat ik iMessage prefereer en speciaal voor mij mij enkel berichten sturen via iMessage. En hulde aan Apple die speciaal voor mij iMessage blijft doorontwikkelen. Dat allemaal omdat ik als enige ter wereld iMessage gebruik. |:(

Wel tof als je zo te horen krijgt dat je zowat de belangrijkste persoon op aarde moet zijn ;)

[Reactie gewijzigd door monojack op 11 juni 2017 03:38]