Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Nvidia kondigt een mod aan voor Fallout 4. Op 2 september zal de videokaartfabrikant Vault 1080 uitbrengen. Volgens de makers biedt de mod een uur aan gameplay, in combinatie met lichteffecten die niet eerder te zien waren in de game.

Nvidia maakt de uitbreiding voor Fallout 4 om de capaciteiten van zijn grafische kaarten te demonstreren. Desondanks gaat het niet om een techdemo, maar bevat Vault 1080 ook een eigen questline. Volgens Nvidia is de vault waarin de mod zich afspeelt net zo groot als de andere nucleaire bunkers die in de commonwealth te vinden zijn.

In Vault 1080 wordt veelvuldig gebruikgemaakt van volumetric lighting en volgens Nvidia zijn ook de schaduwen in de mod realistischer dan in Fallout 4 zelf. De videokaartmaker gebruikt daarvoor zijn hbao+-techniek, onderdeel van Nvidia GameWorks. De Fallout 4-mod wordt op 2 september uitgebracht en is dan via de Bethesda-website te downloaden voor de pc-versie van de game.

Vault 1080Vault 1080Vault 1080Vault 1080Vault 1080Vault 1080Vault 1080Vault 1080

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Ik waardeer het initiatief van NVIDIA enorm, maar eh jullie zien allemaal fantastische dingen in die preview trailer en plaatjes?

Ik kan niets bijzonders er in terug zien wat ik normaal al niet in games te zien krijg.

Volumetric lighting? Ik zie het verschil niet met wat ik doorgaans al zie in een game :/

Daarin tegen, een uur extra verhaal in Fallout 4 is sowieso altijd wel fijn ;)
Wat kan zijn is dat je deze effecten inderdaad eerder heb gezien, alleen dan zijn ze gefaked. De developer heeft je dit effect laten zien in een soort prescripted ding. In het geval van nvidia gameworks worden de light rays nu echt realtime berekent aan de hand van wat voor soort materiaal het doorheen schijnt. Dat betekent dat een programmeur deze effecten niet meer bewust hoeft in te bouwen, maar gewoon kunnen gebeuren vanuit de engine.
Dus simpel gezegd. Daar stop ik een licht bron en daar wat mist. En voila je loopt door de mist heen en ziet het licht echt erdoorheen schijnen.
Voorheen zag je die light rays niet en moest de programmeur die er nog in scripten met een transparant laagje en een beetje zorgen dat het er echt uit zag en rekening houden met vanuit welke hoeken je deze light rays allemaal kon zien etc. Veel meer werk dus.
Dus inderdaad je ziet misschien niet iets nieuws, maar de manier waarop het gebeurd is wel nieuw en opent weer vele nieuwe mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 september 2016 12:14]

Wat kan zijn is dat je deze effecten inderdaad eerder heb gezien, alleen dan zijn ze gefaked. De developer heeft je dit effect laten zien in een soort prescripted ding. In het geval van nvidia gameworks worden de light rays nu echt realtime berekent aan de hand van wat voor soort materiaal het doorheen schijnt.
Maak je geen illusies hoor. Die godrays van nvidia zijn net zo fake als alle andere real-time technieken. Ik denk dat ze eerder de kwaliteit van de fake godrays verbeteren of zoiets. Maar geraytraced (wat ik zou zien als niet fake) zijn ze bijvoorbeeld niet.
Het verschil is vrij duidelijk te zien hoor, heb 400+ uur in de game zitten dat scheelt wss een hoop.
De belichting in FO4 is doorgaans vrij statisch. Verlichting die je zelf bouwt hangt heeft simpelweg een radius. Met mods kun je iig schaduw toevoegen, maar dat verlichting zich hetzelfde gedraagt als de 'godray' functie zit toch echt (nog) niet in de game. Nu word verlichting volledig tegengehouden en schijnt het niet door kieren/gaten/spijlers heen, zoals je godrays door bomen en gebouwen heen schijnen. Daarnaast stopt de verlichting direct met licht afgeven, wanneer het einde van de radius bereikt is.
Het irritante hieraan is bijvoorbeeld, dat je een vault echt helemaal vol met verlichting moet gooien omdat het anders net buiten de radius van de verlichting direct pikzwart donker is. Een gezellige atmosfeer creŽren zit er iig niet in 8)7 Je moet de ruimte helemaal vol met lampen hangen wil je alles kunnen zien.
Als de verlichting zich wat natuurlijker zou gedragen, zoals Nvidia hier nu na streeft, dan kun je met subtiele (normale) verlichting de boel zichtbaar maken. En ziet het er tegelijk een stuk sfeervoller uit, en niet zoals de source engine uit half-life 1/CS 1.6 tijd. Daarin gedroegen de lampen zich hetzelfde, kan ik me herinneren van zelf levels bouwen.
Een verlaten vault doorzoeken, ziet er veel intenser uit iig, als een ghoul op je afkomt gerent en het licht achter hem tegenhoud. Lampen die door ventilatoren of deuren heen schijnen, en nog een flauwe straal licht die op de muren weerkaatst. Komt allemaal ten goede van de 'immersion'.

Echter niet dat ik hier gebruik van kan maken, met mijn AMD kaart. En FO4 is zo slecht geprogrammeerd dat deze functies (wss) ook op Nvidia kaarten dikke framedrops ondervinden.. want Bethesda.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 1 september 2016 13:57]

Verschil niet met wat je ziet in andere games of Fallout ?
De gamer zal alle effecten wel ergens anders hebben gezien, maar misschien dat dit in Fallout niew is.
Maar HBAO+ zat al in de game toch? (Maakt imho ook een flinke impact op de beeldkwaliteit).

Hebben ze dat in deze mod nog verbeterd?
Hbao+ is wat anders dan ze hier bedoelen met volumetric lighting. Hbao+ berekent hoe het licht valt in een ruimte. Dus je hebt de licht bron deze schijnt op de muren en de muren weerkaatsen dat licht weer een beetje etc. Waardoor de ruimte realistisch gevuld wordt met licht.
De volumetric lighting waar ze het hier over hebben zijn echt die lightrays die je zo door de bomen ziet schijnen enzo. Het is dus meer hoe het licht schijnt door mist, rook, nevel, water etc. en hoe dat licht dan ook weer effect heeft op de rest in de ruimte. Hoe ver de volumetric lighting gaat in zijn berekeningen weet ik niet. Het zou super cool zijn als er licht op water schijnt die reflectie vervolgens tegen de muur kaatst en dat hbao+ dat licht effect ook weer door trekt in de rest van de ruimte. Dat zou echt geweldige realistische beelden kunnen opleveren! Volumetric lighting en hbao+ zijn wat dat betreft dan ook een aanvulling op elkaar. Maar ben benieuwd of hbao+ ook dan het effect van de volumetric lighting mee neemt in zijn eigen berekeningen.

De volgorde zou dan moeten zijn licht - volumetric light - hbao+
Maar of het zo ver gaat? Denk het niet eigenlijk. Maar we kunnen altijd dromen xD

Deze 2 samen zijn een soort light versie van raytracing.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 september 2016 12:08]

Uhm, HBAO+ is inderdaad iets anders dan volumetric lighting. Zo ver waren we al, aangezien ze ook apart staan in het artikel zelf.
Vraag was echter waarom dit specifiek vermeld wordt, aangezien HBAO+ er al in zit in de base game. Waarom zou je dat dan nogmaals vermelden in de mod beschrijving?
Klopt, al sinds versie 1.3, januari 2016:
For instance, there is now a new ambient occlusion setting for HBAO+ (the technology developed by NVIDIA which is however available on AMD cards as well). Moreover, Bethesda added new weapon debris effects in this Fallout 4 update and specified that these will be NVIDIA only. It seems likely that they are based on NVIDIA’s PhysX, though there is no such official confirmation yet; we’ll update this story once we have screenshots and/or videos of the new effects.
Bron

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 1 september 2016 09:25]

Dus ik begrijp hieruit dat de mod ook goed zou draaien op AMD kaarten? Misschien dat hij iets minder presteert door specifieke optimalisaties van Nvidia, maar alles zou wel beschikbaar zijn als je een goede AMD kaart hebt.
In deze test wordt de impact op de prestaties van HBAO+ getest op een Nvidia GTX-980Ti en een AMD R9 Fury X.

De 980Ti heeft de hoogste FPS, maar de performance impact op de R9 is lager, dus lijkt er geen specifieke Nvidia-optimalisatie te zijn.

Maar het werkt zeker ook op AMD-kaarten. :)
Ik hoop dat het toch wat meer is dan wat lichstralen tonen met wat mist of stof.
Reflecties op metalen potten of zo, brekingen van het licht door glas of water etc...
Precies! Ik werd van deze zin gelijk helemaal blij:
in combinatie met lichteffecten die niet eerder te zien waren in de game.
Yes. Nu ook verkrijgbaar in zilver! Wij weten dat het hier gaat om complexe berekeningen voor particle effecten. Dingen als weerspiegelingen zijn ontzettend lastig te berekenen. Als bovenstaande echter in de omschrijving zou staan dan zou ik echt denken dat ik met een stel prutsers van doen heb.
Dingen als weerspiegelingen zijn ontzettend lastig te berekenen
Hoek van inval is hoek van uitval toch? :+

edit: gezien de reacties, dit was niet serieus bedoeld

[Reactie gewijzigd door oDi.W op 1 september 2016 18:55]

Min de absorptie van het materiaal natuurlijk. En bij kromme oppervlakten waaierd het uit.
Alleen wordt het zwaar gefaked omdat het real time moet worden berekend....
Oh dat zal, maar ging mij even om oDi.W zijn simplistische reactie. 8-)
Zeker waar. Heb je echter een krom oppervlakte dan moet je voor ieder deeloppervlak gaan kijken wat de hoek Van inval en hoek van uitval is. Denk aan bijvoorbeeld een lepel. Lichtbreking in een glas water is computational erg intensief doordat er juist heel veel perspectief afhnakelijke hoeken zijn. Dat kan je niet visualiseren door het object gewoon scheef door te trekken en het water gewoon een lijntje op een glas te laten zijn.
Hoek van inval is hetgene wat moeilijk te berekenen is, of liever de richting van het object zelf op dat punt.
Grappig dat een game die IMHO niet bijster mooi is zo'n mod krijgt en vervolgens enkel met ambient occlusion en dynamic lighting donkere screenshots probeert om te toveren tot wat moois... hm.
Naar mijn mening (ik game 1440p met een 1070) is fallout 4 een van de mooiste games die ik heb, zeker met hbo+ aan, ik sta regelmatig even stil om de omgeving te bekijken! En ik vergelijk dat met battlefield 4, the witcher 3, mad max etc. Wat ik wel begrijp is de kritiek dat de personages houterig zijn, en qua motoriek enorm klunzig. Maar het kan natuurlijk zijn dat jouw eisen hoger liggen! :)
Ik zou het eerder met gfx mods overwegen maar dat je het grafisch naast b.v. BF4, The Witcher oid zet vind ik bijzonder, zo zou ik het persoonlijk niet zien.

To each their own I guess! Het spel zelf, de kern kan mij ook niet interesseren, waarschijnlijk dat ik het daarom zo af doe. ;) Ik weet altijd een fan te respecteren, dus daar laten we het maar bij! _/-\o_
De game kan best wel heel erg mooi zijn. Buiten is meestal lelijk, maar binnen moest ik toch echt regelmatig stilstaan om even de belichting en de scene te bewonderen. Wel even je pip-boy licht uitdoen :) Ben hem net toevallig sinds een paar dagen aan het re-playen en het ziet er soms echt heel erg mooi uit.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 1 september 2016 13:21]

Een uur is wat karrig, maar toch wel tof dat Nvidia er mee komt alleen om hun hardware potentie te laten zien.

edit:
om even terug te komen op mijn wat karrig verhaal:
Voor een fallout spel is het weinig maar omdat het voor noppes is, is het wel dan de moeite waard.
Een gratis iets wijs ik in ieder geval niet af. :)

[Reactie gewijzigd door palko op 1 september 2016 09:15]

Een mod die een uur aan quests toevoegt in een volledig nieuw gebied in een game zie je echter niet zo vaak, zeker niet gemaakt door commercieel bedrijf.
Ze zijn inderdaad lekker bezig. Paar weken terug hadden ze die Vive toestand (fun fair) ook al. Ze zullen het een beetje beu zijn dat de meeste games gewoon ports zijn van de huidge (zwakkere) consoles en dus niet laten zien wat hun spul echt kan.
Jammer dat je een GTX1080 nodig hebt voor een stabiele framerate... ;)
Voor zover ik het begrijp is dit gratis toch? Voor iets dat gratis is, is zelfs 5 minuten gameplay nog een goede deal.
Bovendien gaat dat ene uur om 1 enkele playthrough. Misschien wil je m nog wel vaker spelen om m beter te doen dan daarvoor. Hoe hoog de replay value is moet je dan nog afwachten, maar zelfs als je m maar 1 keer speelt lijkt me het het downloaden nog waard.
Als jij op een beurs een gratis USB stick van 8GB krijgt als promotiemateriaal, ga jij dan ook zeggen "Hm 8GB, dat is wel wat karig, waar is de 16GB, of nee, doe maar 64GB".

Kijk een gegeven paard niet in de bek.
Je heb gelijk hoor, maar:

/security mode
Nooit een USB stick zomaar accepteren joh. Weet jij veel wat er op staat. Brrrr :P

/end troll-security mode
Kan zomaar een Rubber Ducky zijn :+
Een uur is karig, waar is jouw mod die een uur duurt dan. Beste stuurlui staan aan wal....
Helaas zelf een mod maken gaat hem niet worden, ik had het mischien beter kunnen verwoorden maar bij een game als fallout is een uur niet veel.
Wel ben ik er erg blij mee dat er weer wat word toegevoegd :)
IK kan geen mod van een uur maken nee. Maar ik kan wel andere dingen die die lui weer niet kunnen. Er mag best kritiek worden gegeven. Ook als jij het zelf niet kan. Anders kan vrijwel niemand meer kritiek geven.
Dit is geen kritiek, dit is gewoon afkraken.
Ben ik niet mee eens. Hij vind het wat karig. Maar geeft ook nog aan dat hij er blij mee is.

in mijn ogen niets mis mee.
Ja nu wel inderdaad, maar ten tijde van mijn reactie niet.
Voor de edit ook hoor.
typisch dat Nvidia een game als Fallout 4 kiest. Die game staat toch niet echt bekend om zijn zeer goede optimalisatie. (lees: geen). Of is dat dan juist de uitdaging geweest bij de ontwikkelaars?

Ik ben benieuwd!
Dat Fallout slecht geoptimaliseerd zou zijn word vaak geroepen door mensen die totaal geen verstand hebben van wat ze zeggen. Van echte graphics programmeurs hoor ik juist dat het zeer indrukwekkend is om zoveel dynamische objecten te kunnen renderen met deze kwaliteit.
Klopt. Ook als je vergelijkt hoeveel losse voorwerpen en puin en andere zooi overal liggen in vergelijking met veel andere games en dan nog in een open world game, vind ik het knap dat het uberhaupt nog een beetje loopt allemaal. Er wordt veel afgegeven op de engine, maar ik denk dat andere engines net zo snel over de nek gaan. Ik vind de graphics van fallout heel goed te doen. Soms wat minder soms wat beter dan de concurrentie.
En dat het niet zo is wordt vaak geroepen door mensen die niets slechts willen horen over FO4. Maar laten we heel eerlijk zijn, het kan echt veel beter. The Witcher 3 ziet er op alle vlakken beter uit. Betere belichting, mooiere textures en (niet onbelangrijk) een veel gedetailleerdere wereld. FO4 voelt leeg aan als je een tijdje TW3 hebt gespeeld. En zelfs met dit in acht nemende draait TW3 beter op mijn 1070 dan FO4. Dus ondanks dat het er beter uit ziet.
Maar wat had je anders verwacht, het is een aangepaste Skyrim engine wat an sich al een aangepaste Oblivion engine is. Het is duidelijk dat Bethesda van de grond af aan moet beginnen in een eventueel vervolg.

Maakt dit FO4 een slecht spel? Ik vind het persoonlijk redelijk snel saai worden, maar dat staat los van de graphics. Ik weet dat een hoop mensen een hoop lol aan FO4 beleven, dus het kan nooit een echt slechte game zijn. Maar we moeten niet kritiekloos zijn naar dit soort dingen omdat het een lieveling is. FO4 is absoluut niet goed geoptimaliseerd en we moeten niet onszelf gaan voertuigen dat het wel zo is. Bethesda wordt op die manier de volgende game reus die zijn kwaiteits-eisen naar beneden gaat bijstellen. Ik neem niet aan dat je dit wilt.

Edit: spelling en kleine toevoeging aan het einde.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 1 september 2016 11:31]

Ik speel het redelijk fanatiek, vind het een geweldig spel. Maar grafisch laat het echt nog genoeg te wensen over. Ook performance technisch is het een bug festijn. Lod systeem zuigt echt hard, want het lod systeem zorgt niet alleen dat objecten op afstand lange afstanden lager poly modellen krijgen, maar sommigen worden zelfs weggelaten. Waardoor je dus inde verte complete bergen tevoorschijn ziet springen, maar veel erger, dit gebeurt ook met dynamische objecten, waardoor AI bepaalde objecten gaan negeren (want ze 'zijn er niet') en dus door gesloten deuren of muren heen wandelen. En meer van dat soort ongein.

Nee fo4 zit wat dat betreft echt super brak in elkaar, en dit komt van een grote fanboy.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 1 september 2016 11:16]

Wat een geklets, FO4 draait nog steeds op een veel te lang opgepoetste Gamebryo engine, en dat zie je aan werkelijk alles. Animaties zijn nog steeds zo houterig als in FO3, de textures zijn nu niet meer dan middelmatig en er zitten letterlijk slo-ten aan buggy handelingen in. We hebben nog steeds spastische ragdoll animaties en ventjes die door muren clippen, we hebben een paar nieuwe lichteffecten en wat post FX erbij gekregen en dat was het wel.

Maar gelukkig zeggen de experts wat anders. Grappenmaker. FO4 is inhoudelijk prima (en dat is heel positief uitgedrukt, denk ik), maar grafisch stelt het echt helemaal niets voor en zien we dezelfde onkunde en 'easy ways out' al sinds Fallout 3.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 september 2016 11:25]

Zoek wat beelden op van de witcher 3 en dan snap je waar wij het over hebben. Het mooie is nog hij draait beter dan fallout 4
Nogmaals dit is echt jullie mening. Ikzelf vind Fallout mooier dan de Witcher.

Verder hoop ik dat de nieuwe belichting technieken ook door andere mensen kunnen worden toegepast. Andes zou dit best wel jammer zijn.
Speel zelf ook nog steeds allebei. The Witcher 3 vind ik een veeel leuker spel, maar om nou te zegen dat het beter draait of mooier is... Ja, er zitten prachtige stukken in die je bij FO4 niet zo hebt, maar zit met 1440P meestal rond de 70-80fps met settings op ultra (2 x AMD 290). Kan best dat het met NVIDIA beter draaien hoor. (geen idee) FO4 vind ik zeker net zo mooi -over het geheel genomen dan- en die zit toch met alles maxed op 130-140 fps op 1440p met veel minder fps dips. Iets minder wouw momenten zoals bij The Witcher, maar wel overall prachtig. Misschien is het ook een kwestie van smaak. FO4 komt mij realisticher over waar The Witcher een beetje cartoonish is.
Ik denk inderdaad dat het verschil tussen het orgineel en de mod veel groter zal zijn dan bij een ander spel dat al wel tot de max gaat.
Ziet er erg vet uit! Moet nog beginnen aan deel 4 maar zal dan maar wachten tot overmorgen ;)
Think the end of the world can’t get any worse? Then NVIDIA’s high-quality Fallout 4 mod has some bad news – turns out that adding super-advanced lighting and shadows to a thermonuclear Wasteland just makes it scarier, moodier and more dangerous than ever.

Vault 1080 is an official NVIDIA mod, and as such packs a serious technological punch. Volumetric lighting features extensively – in ways not seen in the standard game – while shadows are more realistic and velvety than ever. This is thanks to HBAO+ and its control of ambient occlusion, which creates authentic depths anywhere a light source is blocked, no matter how small or fleeting.

You’ll also see those lovely godrays whenever you do find the sun, plus weapon debris and new meshes and materials.

But this is not just about looks. Vault 1080 uses its terrifyingly realistic light and shadow as the core of its experience. It’s a dark and ominous journey before you even head below ground, as you travel to the ruins of a fog-shrouded church through hostile marshland. Once in you find the entrance to Vault 1080 and its dark, intimidating tunnels. Tunnels that are, inevitably, full of twisted dangers.

This is a big mod – equal in size to the other vaults spread across the commonwealth – with its own brand new questline. And it’s a Fallout vault like you’ve never seen before.