×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

The New York Times: nieuwe iPhone met oledscherm kost 'rond de 999 dollar'

Door , 398 reacties

Volgens een artikel van The New York Times gaat het nieuwe ontwerp iPhone, uitgerust met een bijna randloos oledscherm, 'rond de 999 dollar kosten'. Dat meldt de krant op basis van bronnen die kennis hebben gemaakt met het toestel, maar officieel niets mogen zeggen.

Wat voor een uitvoering van het nieuwe ontwerp klanten zouden krijgen voor dat geld, wordt niet gemeld in het stuk. De prijzen voor dezelfde iPhone kunnen uiteenlopen wanneer verschillende varianten met elkaar vergeleken worden. Zo kost de 32GB iPhone 7 Plus momenteel 909 euro terwijl het model met 256GB opslagruimte 1129 euro kost.

De geruchten doen al langer de ronde dat Apple naast een opvolger van de iPhone 7 en 7 Plus ook een nieuw, wat meer vooruitstrevend ontwerp zal onthullen. Hierbij is vrijwel de gehele voorkant bedekt door een oledscherm, met een zwarte strook aan de bovenkant waarin ruimte is voor de frontcamera en speaker. Ook zou het toestel met behulp van een infraroodcamera beter en sneller gezichten kunnen herkennen ten doel van ontgrendeling.

Apple gaat naar alle waarschijnlijkheid zijn nieuwe toestellen in september onthullen, zoals het dat in voorgaande jaren ook vaak heeft gedaan. Op donderdag kwam naar buiten dat Apple aan mobiele providers zou hebben gemeld dat dit jaar de onthulling op 12 september gehouden zou worden.

Mockup van hoe de komende iPhones eruit zouden kunnen zien. Bron: iDropNews

Door Mark Hendrikman

Freelancer

24-08-2017 • 20:26

398 Linkedin Google+

Reacties (398)

Wijzig sortering
'' Zo kost de 32GB iPhone 7 momenteel 909 euro terwijl het model met 256GB opslagruimte 1129 euro kost.''

Huh? Ik kijk in jullie eigen pricewatch en ik zie hele andere lagere prijzen staan. 8)7
Ze noemen waarschijnlijk de gemiddelde prijze of de prijzen die je bij Apple zelf betaalt op.
De iPhone 3GS kostte 600 euro bij de release. Nieuw soort telefoon, onbekende markt, hogere productiekosten, lagere marges, meer R&D nodig, veel onbekende variabelen.

Nu zijn we 7 a 8 jaar verder en is de prijs met 400 euro omhoog gegaan. Maar de smartphone is er al even, de markt is bekend, productiekosten waarschijnlijk lager, marges hoger, minder R&D nodig waarschijnlijk en de meeste zaken zijn been there done that.

Belachelijk dat een smartphone tegenwoordig 1000+ euro kan kosten 8)7
Niet belachelijk, maar marktwerking. En het mooie is. Jij kunt zelf kiezen of je deze telefoon aanschaft :)
De 3GS zal overigens in jouw context meer te vergelijken zijn met de opvolger van de iPhone 7, en dus rond de 700 euro gaan kosten. Kijk dan valt de stijging wel mee.
De high-end is naar het middensegment verhuisd qua prijs en features. Voor een beetje extra mag je nu extra diep in de buidel tasten. Overigens hoor ik zelden iemand zeggen 'mooie prijs'. Maar toch zijn er genoeg gekken die het er voor over hebben. Waar vroeger bepaalde telefoons een statussymbool waren is dat tegenwoordig een stuk minder het geval. Dus gaan fabrikanten exorbitant hoge prijzen vragen om zo het statussymbool terug te brengen. Je betaalt dus vooral veel voor een beetje status waar slechts een kleine groep wat om geeft.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 24 augustus 2017 20:39]

Je hebt op zich gelijk hoor, de prijzen stijgen de pan uit, en de meerwaarde tussen "acceptabel" en high-end in daadwerkelijk zinnige features is niet al te groot bij normaal gebruik. Een aantal verklaringen waarom dit toch stand houd:

- Smartphones zijn belangrijker geworden voor veel mensen. Met name voor jongere mensen het enige apparaat wat er toe doet, waar ze bijna mee vergroeid zijn. Met dat perspectief is 800-1000 euro veel geld, maar veel geld kan goedgepraat worden als je iets daadwerkelijk veel gebruikt.

- De euro/dollar koers is een stuk ongunstiger geworden

- Strategie van fabrikanten. Men heeft inmiddels geleerd dat het vrij zinloos is om te prijsvechten, indien vrijwel niemand winst maakt. Een hoge prijs werkt: het bied betere marges, en er is het psychologische aspect waarbij mensen aannamen dat het hoge kwaliteit betekent.
Mijn redenering is als volgt...het zou kunnen dat ik de bal volledig missla hoor, ik spreek uit eigen ervaring ☺: Ik denk dat minder en minder mensen een 1000+ euro desktop hebben en dat de fabrikanten hun toestel als de vervanger aanzien.

Ikzelf gebruik mijn desktop om af en toe iets te printen (1x/maand of zo), alle andere toepassingen doe ik op mijn Samsung Note 2 (yep, de 2, fantastisch toestel☺)
Ik denk dat lage prijzen, lage marges veel meer risico's met zich meebrengen. Hou de prijzen hoog en een relatief hoge productie. Vallen de verkopen tegen kun je altijd je prijzen wat verlagen.

Want als je heel veel produceert met lage prijzen en lage marges dan loop je het risico dat het niet goed loopt en dan kun je niet verder je prijzen verlagen.

Maar goed, in apple's geval is dit denk ik gewoon arrogantie.
Ik vraag me af of Samsung met zijn 999¤ prijs voor de Note feitelijk Apple heeft gedwongen om zijn prijs ook in dat premium hoekje te duwen. S8/S8+ kunnen zo, in de hoop van Samsung, een klein percentage iPhone gebruikers naar zich toe trekken. Is nog wel afwachten natuurlijk wat de nieuwe iPhone aan meerwaarde gaat bieden.
ik vind het een superdeal.... topmodel Apple en Samsung voor rond de 1000 euro... koopje vergeleken met deze : geek: Modemerk Lamborghini kondigt 2450 dollar kostende smartphone aan

Apple en Samsung bieden dan toch goede service qua updates enzo.
En zo exorbitant is die lambo dan ook niet eens, maar 2.5x zo duur.
Als je 2450 dollar voor een lambo smartphone betaald koop je deze zeker niet voor de specs maar eerder voor de heb, de uitstraling ik heb geld ik kan het betalen.

Je koopt een polo van 20 euro of eentje met een merktje van 80 euro. Feitelijk dezelfde maar ja dat merkje maar het 4x zo duur.

Apple is het schijn baar net als samsung gelukt mensen meer te laten betalen, knap en verbaasd me nog steeds dat er zo veel gekken rondlopen die 1000 euro voor een telefoon willen betalen. Vooruit er zit een camera op, schermpje je kan er mee internetten maar 1000 euro is gewoon veel geld.
verbaasd me nog steeds dat er zo veel gekken rondlopen die 1000 euro voor een telefoon willen betalen. Vooruit er zit een camera op, schermpje je kan er mee internetten maar 1000 euro is gewoon veel geld.
Als jij de prijs van een smartphone baseert op simpelweg de camera en de mogelijk om te "internetten" is 1000 euro veel, ja.. Toch heeft een smartphone écht wel wat meer functies/mogelijkheden dan bovengenoemde en is een smartphone voor velen al een essentiële levensbehoefte die, in de meeste gevallen, meer wordt gebruikt dan een laptop of een desktop.
Niet te vergeten dat apps worden ontwikkeld om te werken op 90+ procent van alle telefoons.. de top 5% zal het vast allemaal prima doen.. maar om een app te draaien heb je over het algemeen geen dure telefoon nodig.
Helemaal eens. Mijn telefoon gebruik ik de hele dag door, een laptop of desktop comupter soms nog maar 1x per week.

Toch was mijn laptop duurder dan mijn telefoon.

Ik snap heeel goed dat mensen die hun telefoon echt veel gebruiken er veel geld voor over hebben.

Edit: veel typfouten.

[Reactie gewijzigd door Arokh op 25 augustus 2017 00:35]

Psies .... zelfde geld voor mp3 speler / tomtom en camera.
Je gebruikt je telefoon de hele dag door... wees eens eerlijk, wat doe je er dan mee... beetje WhatsAppen, beetje surfen, een mailtje lezen, een game spelen ... begrijp nog steeds niet waarom voor zoiets een telefoon 1000 moet kosten ?

iPhones en Samsungs zijn gewoon status symbolen, niet meer niet minder (dus hoe duurder hoe beter).

M'n moeder heeft een Lumia 650 van 120 euro en 95% van wat jij met je dure telefoon doet kan ze evengoed met haar toestel.

[Reactie gewijzigd door r2504 op 25 augustus 2017 08:36]

M'n moeder heeft een Lumia 650 van 120 euro en 95% van wat jij met je dure telefoon doet kan ze evengoed met haar toestel.
t'is maar een gok hoor, maar waarom heb jij dan een duurdere?
Ik heb heus geen iPhone... en heb ook nooit meer dan 500 euro aan een telefoon gegeven.

Over smaken ga ik verder niet discussieren, dat is subjectief maar als je puur kijkt naar features/performance/prijs dan moeten toestellen van andere leveranciers totaal niet onderdoen voor een iPhone die minstens dubbel zoveel kost.

Ik heb trouwens een Lumia 950 (gekocht voor 150 euro) die louter een app-gap heeft (en ook dat is iets persoonlijks).

Conclusie blijft dus dat iPhone, Samsung, ... status symbolen zijnen hun prijs totaal niet te verantwoorden is op basis van features/performance.
nee. Helaas niet.

Ik wil een hele goede camera in mijn telefoon. Het beste wat mogelijk is. Daar zit enorm verschil in kwaliteit.

Ik hoef geen snelle processor per se, ik hoef geen 4K scherm of 6GB werkgeheugen, maar ik wil per se een geweldige camera.

Als Samsung of een ander een telefoon met dezelfde foto-kwaliteit van de S8 uit zou brengen maar met voor de rest mid-range specs: GRAAG!
Ik al jaren een Lumia 520 uit de Aldi van 119euro en nog steeds uiterst tevreden van.
Mocht Windows een nieuwe uitbrengen ben ik er als de kippen bij. :)
Maar ze stoppen ermee, dus zal mijn volgende een Android worden, ik walg als van het idee alleen :|
De hele dag,dan mag je wel eens beter typen....gevruik comuter diurder kijn heeel....
Je hebt helemaal gelijk. Ik checkte mijn berichtje niet. Stom.

Ik heb een leen telefoon (iphone 4s) omdat mijn telefoon gerepareerd wordt. En ik kan niet wennen aan het toetsenbord en autocorrect van Apple. Vandaar dat ik het uit heb staan. Achteraf niet zo handig zonder zelf te checken.
moeilijk lezen op het kleine schermpje van een iPhone 4.
Dikke vingers. heb ik ook wel eens last van ;)
Stom. Je hebt helemaal gelijk. Ik checkte mijn bericht niet.

Ik heb momenteel een nood telefoon (iphone 4s) omdat mijn telefoon opeens gedn beeld meer geeft en gerepareerd wordt. En ik kan maar niet wennen aan het toetsenbord en autocorrect van Apple. Vandaar dat ik het uit heb staan. Achteraf niet zo handig zonder zelf te checken.
Maar toch zijn er genoeg gekken die het er voor over hebben.
Dus als iemand genoeg geld heeft en het over heeft voor een apparaat dan is hij gek?
Volgens mij wel heel erg geredeneerd vanuit een eigen situatie.

Dat geldt denk ik ook voor de 'verklaringen' een reactie lager.
"Zinnige features, dollar koers, bedrijfsstrategieën en psychologische aspecten"

Of het nu om auto's, kleding, telefoons, vuurwerk, bedden, ontbijtbordjes, tv's of een 1ste klas treinkaartje gaat maakt niet uit.

Je hebt het er voor over of niet.
Trump heeft gouden kranen in zijn badkamer. Dat is een nutteloze uitgave en ik verklaar hem bij deze voor gek. Net zoals mensen die 1000 euro voor een iphone neerleggen.
Als jij veel meer gaat verdienen dan je nu doet ga je duurdere producten kopen.
Als je heel veel meer verdient koop je nog duurdere producten.
Extreme voorbeelden noemen heeft geen zin.

Jij hebt ook niet de allergoedkoopste versie van alles in je huis, alleen omdat een mooiere luxere versie even nuttig is.

Verkapte jaloezie dat iemand meer geld (over) heeft voor een product lijkt me hier de achterliggende reden.
Ik koop producten op prijs/prestatie verhouding, zoals een videokaart of een cpu. Iphone komt dan niet best uit de bus. Even ter illustratie, ik heb dit jaar een LG G5 voor 230 euro gekocht, refurbished, nieuw van buiten en met 1 jaar fabrieksgarantie.
Had je geen goedkopere kunnen kopen, eentje die er wat meer gebruikt uit zag? Want even nuttig.

Blijkbaar vind je het belangrijk dat hij er nog nieuw uitziet.
Je benoemd dat speciaal.

Een ander vind dat misschien nog iets belangrijker of heel veel belangrijker.
Voor hem ligt die prijs prestatie verhouding anders.

En ja dat hangt vaak samen met hoeveel geld je te besteden hebt.

Er is geen grens die jij vast kan stellen en iemand daarboven voor 'gek' uitmaken.

Voor mij einde discussie
Nou, tweedehands met krassen en zonder garantie was een verschil van 30 euro. Dat verschil noem ik het zeker waard, het verschil heeft een goede prijs/prestatie verhouding. Een iphone die 4x zo duur is en ongeveer hetzelfde kan noem ik zonde van het geld, want de prijs/prestatie verhouding is ver te zoeken.
Voor iets wat je , laten we zeggen, 12 uur per dag gebruikt en dat dag in dag uit, is het spotgoedkoop.
Al zou het 5000¤ kosten dan nog is dat redelijk.
Ik heb 23,5 uur per dag een onderbroek aan. Ook maar 10.000 euro aan uitgeven dus?
Petje af voor deze messcherpe analogie. Ik was ook tot en met de 6 Plus iemand die zelden een model iPhone oversloeg. Inmiddels, ziende hoe weinig uiterlijk verschil er vanaf de 6 serie is geweest, en hoe weinig er voor mij detecteerbare extra functies zijn bijgekomen, ben ik afgehaakt. Voor het vlaggeschip van de iPhone 8 of hoe die ook gaat heten in de uitvoering die ik zou willen hebben heb ik niet zo idioot veel geld over. Pas als deze zó verouderd raakt dat het een probleem wordt zal ik een "nieuwe" kopen.
Waarom draag jij een half uur per dag GEEN onderbroek ?? :?
Je vergeet het feit dat die high-end telefoons snel in prijs kunnen zakken. Neem de S8 als voorbeeld nu. Heb hem nu in mijn handen voor 23,50 per maand + 296 bijbetalen. Maar van die 296 gaat er 300 af die ik via de cashback krijg voor mijn S6 edge.

Anders had ik een Tele2 sim only van 20 euro per maand. Je kan ook slim zijn en voor weinig extra kosten een high-end toestel in je handen hebben.
Dat is bij Apple niet het geval.
Ik heb sinds de iPhone 3G nog geen enkele iPhone in prijs zien zakken tijdens het eerste jaar van introductie
Maar van die 296 gaat er 300 af die ik via de cashback krijg voor mijn S6 edge.
Zo kun je alles wel rechtlullen wat krom is. Mijn nieuwe auto is gratis, omdat ik in mijn vorige huis al 40.000 gespaard had in overwaarde.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 25 augustus 2017 09:35]

Je hebt het nu over 2 verschillende goederen. Als je een huis hebt van 200.000 en je gaat naar een ander (nieuwer, mooier) huis van 200.000 betaal je toch niks? Of wilde je je oorspronkelijke huis verkopen en buiten gaan wonen?

Zo ook met mijn toestel. Ik betaal nu even veel als dat ik verder zou gaan met mijn S6 edge (alleen 5gb databundel ipv 10gb bij de sim only die ik zou nemen). Uiteraard had ik mijn S6 kunnen verkopen, alleen dan had ik geen telefoon meer gehad.

Nogmaals, high-end hoeft niet duur te zijn. Oke, behalve bij een iPhone, die 1 jaar lang 900 euro blijft kosten.
Je betaalt even veel nu als de maanden hiervoor maar je krijgt minder van het geld terug dat je al uit had gegeven toen je die s6 kocht. En als je die s8 niet had zou je ook een abo van 7,50 per maand bij simpel kunnen nemen oid

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 25 augustus 2017 14:51]

Laten we het erop houden dat iedereen uiteindelijk neemt wat die zich kan veroorloven. Als ik nu 300+ had bijbetaald en 40 per maand zou moeten betalen was het mijn budget ook te boven gegaan.

Een 7,50 500mb abonnementje van Simpel oid hoef ik echter niet. Binnen mijn wensen en prijsklasse was dit veruit de beste deal.
Je betaalt dus vooral veel voor een beetje status waar slechts een kleine groep wat om geeft.
Dit is in goed Frans, totale bullshit. Een telefoon is een intensief gebruikt product. Vele mensen gebruiken het uren per dag. Als je daarbij op telt dat een telefoon jaren meegaat, is 200 of 300 euro extra voor een net wat mooiere telefoon eigenlijk niet eens zo veel.

Een telefoon is een digitaal verlengstuk van jezelf. Dat heeft waarde. Dat rechtvaardigt veel bedrijven een hoge prijs te vragen. Dat is marktwerking.
Een Apple toestel van 1000 euro of meer is onzin, het is onbeschofte winstmaximalisatie en heeft niks meer met rechtvaardigheid te maken.

Daarnaast is de kwaliteit gewoon ontzettend slecht, van alle Apple telefoons en tablets in mijn kennissen kring is de batterij kapot gegaan binnen 3 jaar.

[Reactie gewijzigd door gold_dust op 25 augustus 2017 10:45]

Daarnaast is de kwaliteit gewoon ontzettend slecht, van alle Apple telefoons en tablets in mijn kennissen kring is de batterij kapot gegaan binnen 3 jaar.
n = ? Nogal een hard oordeel, slechts gebaseerd op (zoals je aangeeft) een kleine groep.

Daar tegenover staat in mijn geval m'n oude iPhone 4S: gekocht in november 2011. Vervangen door een SE in mei 2016. De batterij deed het toen nog prima, ruim een dag bij gemiddeld gebruik. Ook slechts n = 1 natuurlijk, ik bedoel maar...
De oudere modellen zijn inderdaad beter, ik heb ik een doos nog een iPod uit 2008 gevonden en die doet het nog perfect ondanks jaren helemaal ontladen te zijn. Maar de nieuwe modellen zijn echt ontzettend onbetrouwbaar, alles lijkt na een paar jaar kapot te gaan.
Het impliciete statement in je post is dat een telefoon die de helft of minder kost dat intensieve gebruik niet aankan. Dat was misschien vroeger zo, maar tegenwoordig is het midden segment, en zelfs in bepaalde maten het budget segment, sterk genoeg dat die vlag echt niet meer opgaat.
Een telefoon is een digitaal verlengstuk van jezelf mannelijk geslachtsdeel.
}> }> }>

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 25 augustus 2017 14:52]

Mijn bril heb ik 16-ish uur per dag op. Zonder kan ik niet werken, niet mijn boterham smeren, niet koken, mijn vrouw en kind niet fatsoenlijk zien, niet veilig fietsen, autorijden, etc.

Het is een analoog verlengstuk van mezelf. Dat heeft waarde. En daarom heb ik ook een brilspaarplan bij mijn opticien zodat ik iedere 2 jaar een nieuwe kan uitkiezen. Kost me een whopping 42 euro per jaar / 84 euro per bril.

Mijn bril is essentieel, want zonder bril kan ik ook niets zinnigs op mijn telefoon. Geef me een goede reden waarom ik meer dan 10x de waarde van mijn bril zou uitgeven aan een telefoon?
Digitaal verlengstuk van jezelf dat is pas bullshit en het heeft ook nog waarde??
Dit zegt echt veel over jezelf.
Gekken? Bepaal jij dat?
En toch heeft het merendeel in de omgeving een galaxy s7/s8 of een iphone 6/7 (plus).

Dat is naar mijn weten helemaal niet zo’n kleine groep. Misschien dat het nu verandert nu die BKR registratie er is, maar tot op heden hebben de meeste mensen gewoon een flagship toestel (al is t maar die van vorig jaar of twee jaar terug).
Nou, status... Voor mij geeft een iphone bij iemand aan dat die persoon weinig weet van smartphones, technisch incapabel is en onverantwoord met geld om gaat. In het kort: oh jij bent dom.
Ik heb een zeer ruim budget, dus het is maar wat jij gek vindt toch? Verder klopt je vergelijking echt niet en is de prijs van de iPhone instap ongeveer hetzelfde gebleven met 600-700 euro. Mooie prijs, maar ik wil meer dan een smartphone dus ga ik voor de topper, en reken met liefde 1.100 euro af.
Gelukkig begint apple ook aan gezinnen te denken, de nieuwe ipad 2017 is erg erg mooi geprijsd. Ben daar wel blij om, we hebben met zijn 4en elk een ipad. Dan is een lagere prijs wel ideaal, mijn kinderen zien het verschil niet tussen een ipad en een ipad pro.

Hoop dat ze dat met de telefoons ook gaan doen, over een jaar wil ik toch voor mijn beide kinderen een telefoon kopen. Zou leuk zijn als er dan ook een budget iphone is.
Dat hebben ze toch gedaan met de SE lijn? :)
Dat is waar ook!

Wel fijn voor families, we kunnen moeilijk alle 4 een toestel kopen van 1000 euro. Ik ga er naar kijken, vind het wel fijn omdat ik toch veel apps heb voor de ipads en de meesten kan je ook op de telefoon gebruiken (ik heb zelf een android en voorheen een windows phone, zit dus niet zo goed in de telefoons van Apple).
Klopt, en als je voor al je kids hun eigen Apple ID aanmaakt en lid maakt van je eigen family; dan krijgen ze bijna alle apps waar jij voor betaald hebt ook gratis. (Wel even uitzetten dat ze zelf zomaar apps kunnen kopen :'))
De SE is een aanrader. Ik heb m privé, hij is compact, fijn schermpje, prima foto's en doet qua snelheid in de praktijk (gek genoeg) niet onder voor een iPhone 7 (ja, die heb ik ook, zakelijk).
Niet zo gek; de SOC is die van de 6S en die is vrijwel even performant als die van de 7 maar moet een kleiner scherm aansturen.
Klopt. Ik had verwacht dat de 7 toch nog wel wat overwicht zou hebben, als ik puur m'n gevoel laat spreken is de SE zelfs vaak sneller (met installeren van apps bijvoorbeeld eens geprobeerd, tegelijk gestart).

De 6S van m'n vrouw is duidelijk trager dan beide (maar ook alweer bijna 2 jaar in gebruik).
Ja hoor: echt budget... mijn collega heeft er een van 64Gig. Moet bij T-Mobile alsnog na eerst een kleine ¤200 direct betaald te hebben bij zijn tweejarig abonnement nog eens zo'n driehonderd afbetalen in maandelijkse termijnen. Budget? Hoe bedoel je?
Nou, da's toch een stuk goedkoper dan die duizend euro die de nieuwste iPhone gaat kosten?! :+
Ja dat is toch redelijk budget? Tis geen telefoon van een tientje nee, daar kies je zelf voor; maar dit is toch echt de budgetlijn. Als je t alsnog te duur vond of een slechte deal hebt gekregen van T-mobile is dat iets waar je zelf alsnog akkoord mee bent gegaan.
Hier een SE gebruiker!

Na 3 jaar de Iphone 5s gehad te hebben, besloten om over te stappen naar het "goedkoopste" appleproduct op dat moment, een SE.

(relatief) Compact en voor wat ik met een telefoon doe (Slack, Authenticator, Whatsapp, Browser en een mailtje checken) nog altijd over de top. Echter ben ik zeer gecharmeerd van de eenvoud van IOS en heb ik kleine handjes, dus wil ik ook een wat kleinere telefoon.
En toch is de nieuwe ipad minder dan de ipad air 2 oa qua scherm en dikte...en dat is jammer in miijn ogen..als je iets beter wilt ben je al gauw op de dure pro aangewezen.
Heb zelf de iPad 2017...
Ja hij is dikker dan de air... En niet gelamineerd scherm....

Maar feature wise werkt die top. En voor gezinnen meer dan prima. Je bent dus niet aangewezen op de Pro. Mensen willen graag de pro, want de 2017 is de goedkoopste optie... En stel je voor.

Zijn geüpgrade van de iPad 2. Enkel vanwege gebrek aan updates en dat de iPad 2 toch echt wel heel, héél veel trager was...
Ik had m'n iPad 2 laten vallen een aantal maanden geleden, scherm laten repareren zou ¤150,- gaan kosten.. toen zag ik dat je voor rond de ¤400 een nieuwe iPad 2017 model had.

prima upgrade van de iPad 2, en gezien de kleine er het meest mee speelt hoeft het ook geen pro te zijn met alle toeters en bellen.
Ik wil meer dan een smartphone zeg je ...dit is niks meer hoor.. Weer iets sneller, groter scherm dan de iPhone 7 enz..uiteindelijk zul je in de praktijk het verschil niet merken met ik noem maar iets een Samsung S8

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 24 augustus 2017 20:50]

Ja. maar hij wilt geen smartphone. Hij wilt een Apple.
Men zegt, dat het niet hetzelfde is. :)
Dan valt 'men' voor marketing praat. iPhones zijn prima smartphones, meer dan prima zelfs. En om het geïntegreerde eco-systeem kun je niet heen, ook al heeft dat ook zo zijn nadelen. Maar het is en blijft gewoon een smartphone. 'Men' mag zich wel iets minder makkelijk gek laten maken door de hoge heren in de Apple toren.
Ik vind het formaat van de nieuwe grote iPhone 8 meer richting een phablet gaan. Dat bedoel ik met het verschil met hun normale formaat / model.
De Samsung S8 heeft niet het OS dat ik wil, dus geen optie.
Schermdiagonalen zijn anno 2017 dus geen 'optelsommetje' meer...

Je bent je er van bewust dat menig 5" smartphone al smaller, korter en dunner is dan een 4,7" iPhone? De Galaxy S8 is dan misschien een klein stukje hoger dan de 4,7" iPhone... maar is praktisch net zo breed en dik, terwijl je wel een 1" groter schermdiagonaal krijgt.

Kijk eens naar lengte/breedte/hoogte en laat de schermdiagonaal los.
Maar goed, aan de andere kant; je hebt tegenwoordig hele sterke smartphones met uitgebreide feature sets en functionaliteit voor heel weinig geld. Het middensegment en de budget markt is uitgebreider en sterker dan ooit. De Chinese merken, Motorola en Wileyfox bieden allemaal heel veel apparaat voor weinig geld. Flagship modellen reizen dan inderdaad de pan uit, niet alleen bij Apple, maar met zo'n sterk middensegment kun je je afvragen of dat wel zo erg is. Immers, wat mis je nu écht als je moet grijpen naar een telefoon van ¤200 tegenover een flagship van ¤1000?

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 25 augustus 2017 11:41]

+1 Deels heb je gelijk ;). Als ik kijk naar de jongeren en die hebben geen iPhone of dikke Samsung, dan horen ze er niet bij.

In mijn geval heeft dat niets met imago of status te maken.

Voor mijn iPhone 7 had ik een Chinese Android smartphone via Aliexpress gekocht. Mooie specs op papier maar voortdurend nieuwe roms flashen, voortdurend problemen links en rechts.
Ik was het zat. Had de keuze tussen een low-end Windows Nokia phone van het werk of zelf een kopen.
Ik ben dan gaan kijken naar een ander toestel, op mijn lijst Samsung S7 of iPhone 7.
Er kwam toen een mooie aanbieding van mijn provider, even een rekensom gedaan en zaken overwogen en voor de IPhone 7 gegaan. Als ik het uitreken kom het 100 euro goedkoper uit op het einde van de rit.
Als extra reden voor de iPhone was dat ik een nieuwe leasewagen mocht kiezen, met Android auto of Carplay, na verder onderzoek bleek enkel Carplay ondersteund te zijn en Android zou pas later ondersteund worden. We zijn 8 maand verder en Android wordt nog steeds niet ondersteund in de wagen.
Ik wou ook een gsm dat out of the box werkte, geen gedoe meer met eigen updates te flashen. De updates dat automatisch binnenkomen bij de iPhone is welgekomen.
De notificaties kunnen instellen per app is ook mooi meegenomen, dat kan je bij Android niet doen zonder een extra app of je device te rooten.
De integratie van mijn internetbanking is velen malen beter dan op Android.
Ook de beperking van de gsm-banden gaven problemen in het buitenland om te verbinden op 4G. De wifi en bleutooth is veel stabieler dan die Chinaphone.
Tethering werkt heel vlotjes. De foto's zijn een pak mooier.
En nog andere zaken die mij aangenaam hebben verrast.

De overstap van Android naar iOS is zeer smooth verlopen. Ik zal ook niet de nieuwe iPhone kopen. Ik hoop met deze toch wel een lange tijd te doen.

Ik ben noch Apple fanboy, noch Samsung fanboy of Android lover. Mijn volgend toestel kan terug een Android toestel worden, dat zal afhangen van het toestel zelf en hoe ver het OS geëvolueerd is tegen dan.

[Reactie gewijzigd door eYaTed op 25 augustus 2017 09:26]

Wat ik jammer vind, is dat je bij veel fabrikanten alleen kunt kiezen tussen een midrange model zonder alle extras die jij noemt, en een topmodel die ze wel allemaal heeft. Mij interesseren alleen de sterkere wifi, een goede camera, en een 4g chip die niet stukgaat als je het ding 1x laat vallen zoals bij mijn chinaphone gebeurde. De rest kan me aan mijn reet roesten. Maar het is vaak alles of niets.
Wat bedoel je? Vroeger was de iPhone een toestel voor "the happy few". Alleen al aan de tenenkrommende reacties in de AppStore van mensen die bijvoorbeeld ee
VPN of WiFi analizer een vet game noemen kun je zien dat alle exclusiviteit van het merk verdwenen is...
Die exclusiviteit van het merk is heus niet verdwenen omdat "wannabees" plotseling rondlopen met verouderde Apple toestellen. Wil je erbij horen moet je nog steeds het nieuwste van het nieuwste hebben (lees het duurste).
Hoe ontleent men status aan een mobiel telefoon? :(
Maar dat is maar een weekje leuk, denk ik dan
En dan alleen voor jezelf zou ik denken. Vooral door dat laatste gaan de meesten je alleen maar een hansworst vinden, waarschijnlijk.
Die handtekening-regel kan je ook met een 100-dollar Android phone. Scheelt weer 899 dollar!
Ja, maar dan ben je een nepper, net als al die mensen met een nep-aussie en een M3 sticker op een BMW 316. Of ben ik nou gewoon heel oud?

Hoe dan ook, ik hoop dat er een boel gekocht gaan worden, goed voor de prijzen van een of twee modelletjes ouder. Ik vind het niet erg om iets achter te lopen: It's the second mouse, that gets the cheese
gekken
Ik koop hem waarschijnlijk wel maar ik kan het me ook veroorloven én ik heb de kans er nog wat aan terug te verdienen. Mijn iPhone 6S 64GB gaat in de verkoop en aangezien die gewoon nog als nieuw is na twee jaar altijd netjes behandeld. Daar vang ik (hier) nog zo'n 400 euro voor. Dan haal ik een iPhone 8 die +/- 600 euro daar bovenop gaat kosten. Twee jaar minstens gebruiken, ongeveer één euro per dag dus en dan nog een restwaarde. En dan ook nog professioneel dus een goede telefoon verdien ik in zekere zin ook weer terug.

Zelfde voor mijn MacBook Pro 15" alle toeters en bellen. Eerst getwijfeld of ik echt zo'n investering moest doen maar ik heb gewoon nooit gezeik met mijn computer en al die uren heb ik dus werkend en dus facturerend doorgebracht. Ik schat dat hij me ongeveer 10 tot 15 eurocent per uur gebruik gekost heeft. Zet daar een uurtarief tegenover. Ach ja.

Gek? Prima. Crying all the way to the bank.
Wat kan je zakelijk met de iPhone 8, wat je niet met de iPhone 5(S(E))/6(S)/7(S) kan? Ben benieuwd.
Buiten dat, ik ga deze ook op een gegeven moment kopen, maar mijn reden is gewoon omdat het een leuke telefoon is(wat uiterlijk betreft. Eindelijk weer eens een ander uiterlijk).
De iPhone 8 gaat allerlei nieuwe features krijgen waarvoor ik weer kan ontwikkelen of op moet testen. Totaal ander scherm. Home knop gaat anders werken. Meer sensors waarschijnlijk ook voor AR meer mogelijkheden daardoor. Voor een simpel belijzer zou ik voor een iPhone SE gaan, lekker klein.
In september wordt iOS 11 verwacht, vanaf dan worden 32-bits-apparaten niet meer ondersteund. De iPhone 5 dus niet meer, de 5s nog wel.
Ieder moet kopen wat die wil. Helemaal met je eens. En als je het kan betalen tja die het vooral!

Maar met je rekenmethode kan ik me ook rijk rekenen. En zo rekenen veel mensen zich tegenwoordig rijk IMHO.

Het kost je gewoon 600 euro extra terwijl je een prima telefoon hebt, die alle functies vervult die de nieuwe optie ook heeft. Je betaald dus gewoon 600 euro meer, en daar verdien je niks aan.

Sowieso als mensen zeggen dat ze iets verdienen aan het uitgeven van geld is altijd bijzonder. Een huis kopen voor verhuur is investeren en kan je geld mee verdienen... Zonnepanelen idem... Een telefoon.... Nee.

Die 600 euro, en alle andere kosten die je hebt,kan je ook echt investeren, na 20 jaar financieel onafhankelijk zijn zonder dat je enige features hebt gemist en echt je eigen ding doen ipv loonslaaf te zijn voor de nieuwste iPhone/Apple gadget.
Ik heb ook nooit gezeik met mijn tweedehands hp elitebook voor 300 euro. En met een nieuwe asus laptop van 800 euro zul je ook geen gezeik hebben.
Ik vraag me af in hoe verre jij dingen die mij wel irriteren als geen probleem definieert. Er worden zeker nette laptops verkocht maar als je qua specs (en daar vallen "bijzaken" als gewicht, design, hitte- en geluidsproductie óók onder) echt het zelfde wil als een MacBook Pro ga je toch al redelijk richting Dell XPS of een Surface. En die zijn niet echt significant goedkoper afgezet op zakelijke gebruikers. En dan kun je er alleen maar Windows of Linux op draaien. Een MacBook draait logischerwijs ook macOS.

Dat gezegd hebbende mis ik nog steeds mijn Lenovo baksteen van 300 euro wel hoor (gejat!). Dat ding deed precies wat hij moest doen: altijd aan gaan als ik op de power knop drukte zonder gezeik met drivers.
Euhm, Dell XPS en MacBook prijzen zijn niet echt te vergelijken.

XPS 13 inch:

7 de generatie i7
16 GB ram
512 SDD
Full HD scherm
Ubuntu 16.04sp1
1579 euro


Als ik dat in een MacBook van 13 inch wil zonder die touchbar zit ik aan 2.599 euro enige dat dan beter is is het scherm.
Weer lekker met de hand uitgezocht voorbeeld. "Alleen een beter scherm", mag je raden wat een beter scherm kost qua upgrade bij Dell?

Je koop voor 2799 een 15" MacBook Pro TouchBar met alle specs van de 13" of beter.

Zet daar een vergelijkbare Dell tegenover van 2149 euro:
http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-15-9560-laptop

Anders heb je een FullHD scherm op je 15" laptop. In 2017!

650 euro is natuurlijk wel een verschil, maar het zet zeker wel in de zelfde prijsklasse.
OK, ik speel even mee.
Je kan de XPS 13 uitrusten met een 3200 bij 1800 scherm, dus hogere resolutie als de Macbook, voor 1829. Dat is nog altijd 770 euro, of 35%, beterkoop.
Als jij dat in dezelfde prijsklasse noemt, amai dan.

Wel grappig dat je mijn voorbeeld hand uitgezocht noemt, hetzelfde doet, en dan ook 650 euro meer gaat betalen bij Apple. Bedankt om mijn punt dus nog meer kracht bij te zetten.
600 euro is 1,5 dag werk. Over vijf jaar verspreid. 12 uur werk. Ja dat maak ik ruimschoots goed met de combinatie MacBook / macOS. Met als voordeel dat ik de tijd die ik verspil met het oplossen van een probleem binnen Linux of Windows niet altijd kan plannen maar mijn klanten wel 100% uptime verwachten. Een Windows VM opnieuw installeren is een stuk beter te behappen dan als het het standaard OS is op je laptop en je zit te wachten terwijl je op een reserve bak verder moet.
Ik heb met mijn Surface nooit gezeik met drivers, en ik verwacht jij toch ook niet met je mac?
Ik heb een Surface Pro 3 al jaren zonder problemen. Ik ben met m'n 2e XPS 15 garantie laptop bezig omdat de eerste een bak ellende was.. Ik zou zonder twijfel weer een Surface nemen. De huidige XPS is wel m'n laatste Dell.
Ik gebruik Windows nog steeds zeer regelmatig omdat ik er software voor schrijf maar ik vind het qua UX gewoon onsamenhangend. Individuele onderdelen zijn echt beter zoals Explorer, de grafische laag (althans het deel wat nieuw is) en zo kan ik nog wel door gaan. Qua security is het ook echt prima. Maar ik heb het idee dat een Mac maar 10% van alle settings en mogelijkheden heeft en toch mis ik niks. Rust. Iedere versie sinds 1999 is grotendeels het zelfde als de vorige. Dank je. Minder reboots voor updates en áls ik reboot heb ik gewoon al mijn applicaties met daarin alle documenten weer terug. Fijn. Gewoon doorwerken.

Naar mijn idee is Windows sinds Vista al enorm beter aan het worden op alle vlakken onder de motorkap maar er wordt gewoon continu ingezet op nieuwe UX die nooit helemaal wordt doorgevoerd totdat de nieuwe UX er al weer half overheen gevlamd wordt. Er zijn nog steeds 16-bit dialoogjes her en der. Man man man.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 25 augustus 2017 01:16]

Apple is inderdaad veel sterker met een strakke en gelijke UI door heel het OS heen.

Ik heb er zelf in Windows niet zo'n last van. Op de desktop is sinds Windows 10 de UI eindelijk zo minimalistisch mogelijk. Ik zie zelf het liefst zo min mogelijk van een UI. Taskbar op autohide, hele scherm voor applicaties. Voor de rest boeit het me niet zo waar ik een overzicht icoontjes of quicklinks kan vinden. balk, start menu, start scherm, desktop achtergrond. Zolang ik er met maximaal 1 beweging en/of 1 klik kan komen vind ik het allemaal best.

Explorer werkt +/- hetzelfde als Office en andere meuk met zo'n ribbon. De ribbon zelf is na eraan gewend te raken (heeft wel een lange tijd geduurd), best prettig werken.

En verder kom ik eigenlijk alleen die oude 9x/XP/Vista/7 UI zut tegen als ik wat in moet stellen of in oude/3rd party software. Maar zelden in het dagelijks desktop gebruik, vrijwel alles wat je daar tegekomt heeft een "modern" tintje, dat heeft MS -vind ik tenminste- met Windows 10 (en 2 upgrades) best goed gedaan. Dat je het verder af en toe tegenkomt, doet mij persoonlijk niets. In OSX zit ook nog wel wat UI (of naja, interface) van het vorige millenium.

Na een reboot je applicaties openen kan Windows overigens ook. Alleen tja, veruit de meeste applicaties doen dat niet (IE en Office de enige volgens mij). De applicaties die ik gebruik, gaan doorgaans uit zichzelf verder waar ze gebleven waren toen ze afgesloten werden. De dagelijks gebruikte hangen aan de taakbalk, de rest in het start menu.

En updaten doe ik bv tijdens de AFK uurtjes of net als ik bij de machine wegloop om toch wat anders te gaan doen. Dat is sinds Windows 7 al doorgaans maar 1 keer per maand, en dankzij SSD's kost het meestal niet meer dan 10-15minuten (tegenover urenlang updaten vroegah). Ik heb zelf al sinds Windows 8 niet meer dat Windows zomaar even besloot updates te instaleren terwijl ik er juist net mee bezig ben. Bij Windows 7 nog wel eens, vooral als je dan lekker zat te gamen, misde je die reboot melding... ineens "Installing update 1 of 74"...leuk.

Windows 8 plande ik ze zelf nog, met Windows 10, leert het een beetje wanneer je wel en niet Windows gebruikt, en gaat het updates instaleren op het moment dat je toch niets doet.

Een patch tuesday of 2-3 geleden, ik loop naar de bakker om verse broodjes te halen, kom terug. Windows gereboot en klaar met updaten. Ik was echt even onder de indruk. Maar meestal doet ie het 's nachts. Sinds ik mijn systeem ook als TV gebruik en dat soms vergeet uit te zetten, raakt ie heel af en toe wel in de war en komt ie mij vragen van "Yo, wanneer wil je dat ik update". 1 keertje wel dat ik net thuiskwam van werk, en hij besloot te updaten (ik denk dat de TV serie net voor ik thuiskwam afgelopen was :P), dat was wat minder, dan maar alvast douchen, ach.

Windows gaat er wel een beetje vanuit dat je systeem meer aanstaat dan dat je het gebruikt, wat in 99% van de gevallen ook gebeurd. Niemand zet zijn pc/laptop uit als die even lekker gaat douchen, schijten, koffiepauze gaat houden.

Ik heb me bij wat Windows drawbacks misschien maar neergelegd of maar gaan accepteren. Dat is voor iedereen natuurlijk anders. Maar we hebben het over details in het uiterlijk en gebruik. Ik zie persoonlijk die meerwaarde daarvan in de prijs niet.
Om even op één detail te reageren:
Die ribbon vind ik verschrikkelijk. Functies zijn gecategoriseerd op tabbladen. Op zich overzichtelijk, maar je moet dus steeds een ander tabblad kiezen voordat je een knop in kunt drukken. Vroegah kon je gewoon de functies die je veel gebruikt op dezelfde balk zetten, zodat je nooit hoefde te wisselen.
Je kunt dat aanpassen. In explorer niet na gekeken, maar in Office kan je de ribbon helemaal eigen maken.
Windows 7 is wat mij betreft redelijk consistent qua UI, vooral als je alle optionele grafische dingen uitzet en alle menus en balken dezelfde kleur grijs zijn
Let wel dat als je dat zo insteld. De desktop ouderwets via software renderen plaatsvind.
het voelt ook nog sneller aan dat is het gekke, maar dat kan door het gebrek aan animaties komen
Komt omdat op Windows 7 het hardware renderen ook daadwerkelijk slomer is dan software renderen. Vooral merkbaar wanneer je windows gaat slepen over je desktop heen dat er best wel wat latency tussen zit. Met Windows 8 is dit overigens gefixt en heeft hardware renderen zelfs minder latency dan software.

Software renderen is een stuk zwaarder op de hardware en Windows 7 als geheel zal sneller en soepeler werken met hardware renderen.
mijn persoonlijke ervaring is dat het sneller voelt, maar ik heb dan ook een snelle cpu
Explorer
Gelukkig is de Finder veel beter!
Ben het met je eens. Om dezelfde reden en verantwoording heb ik mijn 256 Surface Pro 3 gekocht. Als je het geld hebt, kunt afschrijven en je geruikt het serieus... Waarom niet in hemelsnaam.
Ik kan het me tegenwoordig ook best wel veroorloven, er was een tijd dat dat anders was.
Maar die tijd heeft me één ding wel geleerd.
Geen idiote uitgaven...en dergelijke prijzen voor een telefoon vallen in mijn ogen daar ook onder.
En om eerlijk te zijn, dan lijkt me de note 8 toch wel wat meer te bieden voor dat geld.
Toch best eigenaardig dat consumenten vaak niet verder komen dan een technische vergelijking om een prijs te verklaren. Een beetje consument denkt wat verder en probeert te achterhalen in hoeverre een prijs opgeklopte lucht is vanwege een strategie. Tenzij het je deels om die opgeklopte lucht van bijvoorbeeld een productnaam of merknaam gaat. En daar lijkt SomerenV een beetje op te wijzen. En wat mij betreft is het inderdaad belachelijk dat je je als consument (groten)deels laat leiden door een naam en minder door de prijs om er bijvoorbeeld een beetje bij te horen in de community. Apple zal het niet veel deren als er minder kopers voor de nieuwe duurdere toestellen zijn. Zolang de winstmarges tenminste op gewenst niveau blijven. Apple is zich er ook wel van bewust dat het sprookje van de iPhone niet eeuwig gaat duren met steeds duurdere, grotere modellen met weinig tot geen innovatie die stand blijft houden. Ondertussen hebben ze de winst al binnen.
Dat is juist de grap. Er zijn niet minder kopers van Apple, maar steeds meer. En je eennalaatste zin van je betoog hoor ik al jáááren hier bij iedere nieuwe iPhone. Het ecosysteem van Apple blijft uniek en bestaande gebruikers stappen niet tot nauwelijks over naar een Android telefoon. Dus de toekomst voor Apple ziet er meer dan zonnig uit (en ze hadden al 85% van alle beschikbare winst in de totale markt).
Die eennalaatste zin van mijn betoog hoor je al jaren omdat niets voor de eeuwigheid bestaat. Dat je het al jaren hoort is omdat moeilijk valt te voorspellen wanneer een trend omslaat. Maar er is geen enkel product of bedrijf dat voor de eeuwigheid winst op winst op winst blijft maken. Dat zijn feiten. Beweringen als het ecosysteem van Apple blijft uniek zijn slechts giswerk en nergens op gebaseerd. Of je moet een glazen bol hebben. Het klopt dat gebruikers momenteel nauwelijks overstappen naar een android telefoon, maar dat zegt niets over het moment dat ze wel bij Apple weg gaan. Ik doe de uitspraken niet omdat ik denk dat het snel zal gebeuren, maar omdat cijfers die te mooi lijken om waar te zijn dat vaak ook niet zijn. De bomen groeien altijd wel voor een paar bedrijven een tijdje tot in de hemel, maar niet voor eeuwig. Op de korte termijn lijkt de toekomst van Apple er zonnig uit te zien. Enkel een roze bril meenemen voor de lange termijn is een gok.
Ben het wat betreft die eeuwigheid helemaal met je eens. Maar ik ben ook in de overtuiging dat de komende 5 jaar Apple geen last zal ondervinden van een terugloop. En als er al een kink in de kabel komt dan heeft Apple zo'n achterlijk omvangrijke hoop geld dat ze andere succesvolle bedrijven makkelijk opkopen.
Tja, als je het maar lang genoeg roept krijg je vanzelf een keer gelijk natuurlijk. Niets is inderdaad voor eeuwig. Dat heeft weinig met inzicht te maken en ook weinig met het bedrijf Apple.
Het probleem is dat de iPhone altijd een High-end toestel was. Als men een nieuw "pro" toestel uitbrengt doet men eigenlijk niets meer dan te zeggen dat men minder moeite steek in hun huidige high-end toestellen en je een premium wilt laten betalen voor de nieuwe "pro" toestellen.
De high-end toestellen worden effectief maar het midden segment geduwd zoals SomerenV zei zonder dat daar een prijsverschil aan gelinkt is volgens huidige geruchten.

Ze hebben dit trouwens ook gedaan met de iPad's, ze hebben ze "pro" genoemd en duurder gemaakt. De niet pro versie is dan de lijn geworden waar men nieuwe "oude modellen" verkoopt. Ze hebben dus effectief de prijs omhoog gedaan zonder dat de situatie opmerkelijk is veranderd voor de gebruiker aangezien men de oude modellen altijd nog kon verkrijgen.
Het mooie is dat de telefoon toch wel wordt gekocht. Met dank aan samsung/apple fanboys. Ookal kost de telefoon 1500 euro. Er zijn altijd gekken die hem kopen :/
Er zijn altijd gekken die veel aan wijn uitgeven
Ik moet dan ook wel zeggen dat Apple de beste klanten heeft. Merk loyaliteit van apple; daar kunnen bedrijven alleen maar van dromen. Zolang mensen het blijven kopen blijft de prijs alleen maar stijgen. Ik moet wel zeggen, dat de prijs in hetzelfde vaarwater ligt als die van de note 8.
Klopt dat men merktrouw is. Als een mens iets gewend is vinden ze het moeilijk te wisselen naar iets anders. Ik ben iOS gewend vanaf de eerste iPhone in nl en kan maar niet wennen aan Android. Komt ook omdat ik geen zin heb om met erin te verdiepen waardoor dat blijft bestaan. Dit geldt natuurlijk ook andersom voor de mensen die Android gewend zij .
Daarbij speelt bij mij ook mee dat Apple een lange updatecyclus heeft (jan modaal geeft daar Idd amper tot niet om) en het feit dat je makkelijk 3-4 jaar met een highend phone kan doen.
Valt toch wel mee? Ik heb jarenlang Symbian gedraaid en daarna jarenlang Android.
Helaas kwam HTC opeens met allejezus brakke toestellen aanzetten, en er was niets dat hen (naar mijn beleving) kon evenaren op de Android markt; de software van HTC (Sense) was gewoon oprecht het beste op de markt. (Nogmaals: mijn mening. Smaken kunnen verschillen.) Overgegaan naar iOS en daar ben je ook zo aan gewend. Had er maar weinig moeite mee om de overstap te maken. :P Terug zal 't waarschijnlijk ook niet veel anders zijn.
Je moet even wennen aan wat andere plekken voor settings, soms op 2 plekken.
Maar binnen een week ben je ( qua gebruik ) om.

Op mogelijkheden is het een andere zaak, ik miste de streaming mogelijkheden van Kodi, of het rechtstreeks afspelen van MKV e.d. van mijn NAS, maar ook dat heeft zich opgelost ( air video ftw )
Zeker goed te doen, maar dan nog een keer betalen voor alle apps....
90% van de gebruikte apps kost niets, of een paar centen.
Na mijn overstap heb ik 'al' 7¤ uitgegeven.
Verder is vrijwel alles een 'free' app.

Mijn Androidlijstje is zo'n 200¤, excl in-app aankopen, over de afgelopen 7 jaar ( ongeveer )
Dat wil niet zeggen dat ik dat nu allemaal wéér aan moet schaffen.
Als het nodig is, dan betaal je inderdaad, maar dat is met een auto of PC toch niet anders.
Het probleem van veel gebruikers is, is dat het allemaal maar gratis of goedkoop moet.
De aankopen op Android zijn niet weg, die staan nog altijd op mijn account, en als ik over x jaar terug ga, zijn ze er nog steeds.

Dus zo zwart/wit is dat ook weer niet
systeem techisch is het prima om aan te wennen. Waar ik me dan druk over maak is de investering in apps die je weer opnieuw moet doen.

Aan de andere kant, een android telefoon van 300 euro en ik heb 800 euro budget voor de apps.. omdenken is toch lastig.
Dat moet ook wel bijna kunnen dan want als je 4 jaar met de telefoon zou doen betaal je nog steeds 250 euro per jaar dus meer dan 20 euro per maand alleen aan het toestel.. doe daar nog een 20-30 euro bij op voor je abbo en je zit alweer op de 50 euro per maand.. en dan moet je ook nog 3 van de 4 jaar rondlopen met een veroudert toestel..
Een bedrijf mag toch vragen wat ze willen voor hun producten? Hoe duurder hoe meer er verkocht worden gezien de afgelopen jaren. Dus begin maar vast met sparen als je ooit nog een nieuw toestel wil.
Klopt, maar men creeert wel een soort afhankelijkheid bij gebruikers die niet zo technisch onderlegd zijn (en dat zijn er héél veel). Alles in iTunes of iCloud, overstappen is voor veel mensen geen serieuze optie. Voor hen vliegt de prijs kunstmatig omhoog bij iedere telefoon die ze kopen.
Velen zullen het eigenlijk te veel geld vinden maar leggen het toch neer om geen "gedoe" te krijgen bij een overstap naar bijv. Android.
Klopt. Als je kijkt wat er eigenlijk maar inzit is het zijn prijs niet waard. Smart tv's ook een soc, wegen pakweg 60x meer, hebben geoter scherm, veel meer elektronica en je kan ze ook kopen voor 1000euro. Op de koop toe doe je er veel langer mee dan een smartphone. In dat opzicht koopt je echt een kat in een zak.

Maar natuurlijk is het emotionele belang van een smartphone veel groter. Je draagt het heel de dag bij u, mensen kunnen met je praten, uw mails en agenda staan er op, je neemt er je vakantiefoto's met etc. Zeker de premiummodellen hebben echt goede camera's aan boord. Het ecosysteem is gewoon gigantisch groot.

Apple vraagt sowieso al premium prijzen. Je krijgt er doorgaans wel een goed product voor terug, langdurige support etc.

Ik zou zelf nooit 1000euro geven aan een smartphone maar via de onderneming is het wel een kost die makkelijker te verantwoorden is en ook daar rekent Apple op. En de 600-700 versies moeten de strijd aangaan met Google Pixels en Anders flagships. Ik denk dat de gemiddelde consument niet wakker ligt van Oled of Lcd, het extra contrast is leuk maar geen dealbraker voor de massa denk ik.

De A11 cpu is zo snel (geekbench van 8000 wordt gezegd) en de gpu zonkrachtig dat je u afvraagt wat de meerwaarde nog is in de praktijk. Ik kan men inbeelden dat je met zulke snelheden 10jaar kan toekomen met de reguliere apps. De tijd dat een soc geen nieuw OS kan draaien na een paar jaar is voorbij. 3D en augmented reality zal op termijn de chip wel snel verzadigen en die volgens mij is het Apple te doen om die AR markt. Er gewoon voor zorgen dat er zoveel mogelijk mensen rondlopen met zware gpu's zodat het AR ecosysteem erg aantrekkelijk wordt voor AR app bouwers. Zelfs de iphone 5s doet het nog steeds goed in de benchmarks.

Het android kamp is veel groter maar gefragmenteerder en niet elke telefoon heeft nog hoofdruimte voor veel 3D geweld wat het minder aantrekkelijk maakt voor App bouwers die rekenen op gpu-kracht voor hun AR app of gaming app.

Je voelt nu al dag de Ipad pro's die nog iets krachtigere ARM cpu's hebben stilletjesaan desktopwaardiger worden omdat de software bouwers het krachtige platform gaan benutten. Maar de apps mogen dan wel goed zijn, het blijven wel gereduceerde versies van de real deal.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 24 augustus 2017 22:36]

'Gereduceerde versies van de real deal' zie ik niet. Die iPad Pro's zijn voldoende snel voor hele volksstammen om in hun totale computerbehoeften te voorzien. Komt bij dat de innovaties in software met name onder iOS en Android plaats vinden, meer dan onder desktop OS-en.

Enige wat iOS nog wel mist in mijn ogen zijn goede ontwikkelomgevingen. Wanneer die ook gaan komen, bijvoorbeeld voor WebAssembly, dan worden die dingen nog interessanter, ook voor mensen die ze niet alleen voor consumeren gebruiken.
Je hebt niet eens een super zware gpu nodig voor een beetje AR, als je goed tracking software hebt en simpelweg tekstvakken en plaatjes op een omgeving wilt projecteren.

Pas als je echte 3d-gerenderde objecten wilt plaatsen met veel triangles heb je veel gpu nodig
Ik wilde eerst zeggen dat we vroeger ook veel goedkopere levensmiddelen hadden en dat dit deels allemaal komt door inflatie. Een brood is immers ook al jaren uitgeinnoveerd.

Helaas kwam ik een artikel van het gunstig gelegen agentschap voor cijfers met een statistische achtergrond tegen waaruit blijkt dat een brood van 1,46 in 2008 naar 1,17 is gegaan in 2016 :'(

Nou moet ik wel zeggen dat bier en aardappelen ongeveer even duur zijn gebleven en dat eieren duurder zijn geworden (net als kip trouwens).

Neemt niet weg dat basis dingetjes weinig last van inflatie hebben gehad de afgelopen 8 jaar.

http://statline.cbs.nl/St...tion/?DM=SLNL&PA=80345NED
Ik kwam een tijdje geleden een bon tegen van een IBM pc. Deze zat rond de ƒ 10.000,00 terwijl je voor een nieuwe pc tegenwoordig rond de 500 ¤ kwijt bent. Dat is een factor 10 goedkoper over een periode van +/- 30 jaar. Nu zijn smartphones nog maar een jaar of 15 op de markt, dus misschien kost het nog zo'n 15 jaar en kunnen we dan eindelijk een nieuwe vergelijkbare voor in die tijd, dus high end smartphone kopen voor 90¤ 😋. Al denk ik dat er dan wel vervangende apparaten zijn ontwikkeld...

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 24 augustus 2017 21:13]

Je kan al een smartphone krijgen voor ¤90. Er zijn zelfs nog goedkopere Android toestellen. Kunnen ze veel? Nope, basis der basis. Maar t blijft een smartphone.
Hoe bedoel je ze kunnen niet veel? Zelfs de goedkoopste smartphones kunnen bellen, smsen, appen, videobellen, internetten, games draaien, en ga maar door.

Dat er geen gimmicks opzitten en er geen 8 core cpu in zit betekent niet dat een toestel weinig kan.
Een telefoon van ¤90 is qua prestaties, scherm, accuduur en functionaliteit niet te vergelijken met de top lijn. Je doet net alsof je niets terug krijgt voor je investering en dat een telefoon van ¤90 exact hetzelfde is als een topsegment telefoon. Dat is gewoon niet waar.

Maar als je een 480p schermpje, games niet kunnen trekken en een accuduur van een uur als je een zware taak uitvoert prima vindt: soit, vooral zo’n toestel pakken dan. :)
LOL ... ik heb met mijn 90 euro toestel met SailfishOS een betere multitask omgeving, alleen de camera is minder ;)
Ah, toch van BlackBerry afgestapt?
Nee hoor, gebruik ik ook nog 😜
Een heel brood voor ¤1,17 lukt mij al heel wat langer als een jaar niet meer. Eerder ¤1,99. Dan kloppen de verhoudingen dan toch wel weer aardig.
Ligt eraan waar je 't koopt. Bij de Aldi bijvoorbeeld is het wel in de buurt van die prijs.
Maar bij de bakker... Poeh, ik wou dat ie ¤1,17 vroeg. :)
Maar dan praat je niet over een gemiddelde van ¤1,17. Dat is een prijs die je misschien bij de Aldi betaald maar een Dekamarkt, AH etc vragen toch echt wat meer. De "goede" bakkers bij ons in het dorp maken het echt bont met prijzen van ¤3,- tot ¤4,- voor een brood.....
Het is net een iPhone. Het kan wel goedkoop maar proef het verschil.
Dan moet het wel verdomd lekker brood zijn. :P Voor een tijgerwit betaal ik bij de lokale broodboer iets van ¤2,20. Enorm lekker brood en blijft wat langer vers dan die droge supermarkt meuk, en dat vind ik eigenlijk al enigszins aan de hoge kant. ¤4 man... Damn.
Ik heb zelf brood van 4,50. Lekkerste dat ik ooit gegeten heb, geen supermarkt kan er tegenop. Het leven is te kort om goedkope troep te eten of drinken. Ik zal nooit besparen op mijn eerste levensbehoeftes.
Geen idee wat een brood kost, er is er maar 1 bij de bakker die ik lust, prijs is dan niet belangrijk...
Ik zal het je nog sterker vertellen: de iPhone 2G kostte mij destijds vanwege de zwakke dollar maar 240 euro. 8)7
Dat waren tijden. Op die manier heb ik ook een DS Lite in Amerika gekocht _/-\o_
Als je bedenkt dat Foxconn op maximale capaciteit draait om voldoende iPhones te produceren waarom zou Apple dan in hemelsnaam de prijs verlagen of gelijk houden?

Je trekt conclusies puur op basis van prijs maar heb je je weleens afgevraagd wat voor leveringsproblemen Apple zou krijgen als ze de prijs gelijk hadden gehouden aan de 3GS?

Dan zou een wachtrij van 6 maanden normaal zijn.
En die 3GS heb ik zelfs in Belgie moeten halen omdat die in Nederland niet te krijgen was... 2x naar antwerpen geweest, 1x om te bestellen en 1x om op te halen.

Prima toestel, gebruik 'm nog steeds ;)
Ja dat is dus iets wat mensen niet begrijpen.

Apple is genoodzaakt om de prijs te verhogen om leverproblemen te voorkomen door de hoge vraag.

Samsung echter verhoogt de prijs "omdat mensen het toch wel betalen"

En die mensen die zijn ook bereid dat bedrag voor een Samsung te betalen omdat dat mensen zijn die perse geen iPhone willen en dus automatisch een Samsung moeten kiezen, dat is dus een keuze die ze niet eens zelf hebben gemaakt.
De reden dat dit gebeurt is dat de technologische ontwikkelingen (te) traag gaan. Ze kunnen alleen iets nieuws bieden door weer meer geld eraan uit te geven qua grondstoffen en productie. Des te duurder, des te minder mensen hem kopen dus het is niet noodzakelijk in hun eigen belang om hun vlaggenschip iedereen keer maar weer duurder te laten worden. Maar ja, de concurrentie komt met duurdere snellere telefoons (Apple was veruit niet meer de duurste), dus doet Apple het ook.
"Des te duurder, des te minder mensen hem kopen dus het is niet noodzakelijk in hun eigen belang om hun vlaggenschip"

Je verhaal gaat helaas niet op, elk jaar verkopen ze grotere aantallen van hun vlaggeschip.
Het aantal toestellen dat Apple verkocht was vorig jaar minder dan in 2015. Afgezien daarvan, ze zouden er meer verkopen als de prijs lager was. De wereld verandert echter continue. Om de totale sales te kunnen voorspellen zul je wel wat meer factoren mee moeten nemen dan alleen de prijs...

https://www.statista.com/...s-since-fiscal-year-2007/
Is zeiken over aanschafprijs een +2 waard?

Een prijs is niet alleen gebaseerd op de technische waarde van een product, maar ook op de merknaam, exclusiviteit etc.

Zo is een broek van diesel niet duurder qua productie dan een broek van de Coolcat maar toch is de broek van Diesel ¤180,-

Probeer eens buiten eigen kaders te denken en verdiep je in marketing/merkwaarde etc.
Als je ziet wat voor productietechnieken Apple heeft bedacht dan is het nog maar de vraag of de productiekosten lager zijn geworden. Elektronica misschien gelijk gebleven maar de rest is moeilijker dan bij de eerste iPhones.
Hebben we het ook over een telefoon waar het scherm een veel kleiner percentage was van het geheel en over het algemeen veel minder kon en minder lang meeging. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop.
Genoeg mensen waaronder ik die er zonder een seconde over na te denken direct aanschaffen. Daarom zal deze trend ook in de toekomst niet veranderen.
Voor dat geld heb je een dijk van een iPad Pro, zelfs die grote! Dat blind staren op die iPhone is toch wel een heel curieus fenomeen.
De iphone 3GS koste 699 bij release. Het was geen nieuw soort telefoon, het was een doorontwikkeling van de iPhone 3G, wat op zijn beurt weer een doorontwikkeling was van de originele iphone 2G. De markt was dus inmiddels ook bekend en gestaag aan het groeien, via een voor Apple voorspelbare curve.

Nu zijn we 7 a 8 jaar verder en wordt de iPhone 7 en nu straks de 8 gelanceerd. De 7 kostte hier bij introductie ¤769, in de VS $649 en in de UK 599 pond. Dat zijn prijzen die niet ver afliggen van de iPhone 3GS en de iPhone 7S gaat waarschijnlijk dezelfde prijs krijgen. Zoveel is er dus niet veranderd aan de standaard iPhone.

Wel heeft Apple er een aantal modellen bij geintroduceerd. Eerst was er de iPhone 5c, Daarna de iPhone 6 Plus en daarna een iPhone SE. Met deze modellen heeft Apple iPhones in een lagere en hogere markt geintroduceerd. Deze zijn dus of goedkoper, of duurder. De geruchten gaan nu dat er nog een extra model bij komt, die wellicht nog hoger in de markt ligt. Maar je kunt nog steeds een iPhone kopen voor rond de 700 euro. Of zelfs 489.
Er zijn hier op tweakers nog steeds mensen die zeggen dat ze 1000 euro een prima prijs vinden voor een telefoon. Alles onder de 1 euro per uur per gebruik vinden ze prima.
I had het er gisteren nog over met een collega, hoe raar het is dat mensen voor een telefoon, waarvan je moet hopen dat ie na 3 jaar nog heel is en goed werkt, makkelijk 1000 euro neerleggen.
Terwijl voor een computer willen ze dan hooguit 500 euro neerleggen, en dan klagen dat de computer niet fijn werkt.

Persoonlijk vind ik 300 euro meer dan zat voor een telefoon. Het levert een functioneel goed werkende telefoon op, waarvan ik niet zo moeilijk hoef te doen wanneer ik die na 2 of 3 jaar moet vervangen.
Tja dan kijk je ook naar de merken die het "wat de gek er voor geeft" princiepe hanteren. Ik betaal al jaren nooit meer dan 500 euro voor een smartphone (galaxy s2, galaxy s3, Lumia 930, OnePlus 2).

OnePlus gaat nu ook leuk de kant van Samsung en Apple op dus mijn volgende zal waarschijnlijk een Xiaomi worden. Ook zie je dat merken als LG erg snel in prijs zakken.

Mensen willen graag een Samsung logo of Appeltje op hun telefoon. Tja, dan betaal je de hoofdprijs. En dat is ook gelijk de reden waarom ze zoveel vragen, mensen betalen het toch wel dus de fabrikant kan er gewoon mee weg komen (zou elke fabrikant doen). En bij elke release staan mensen snachts in de rij om het nieuwste model te bemachtigen, dus de volgende doen ze dan doodleuk weer 100 euro bij op. Op dit moment lijk de sky wel the limit qua prijzen omdat ze nog steeds als hete broodje over de toonbank vliegen.
Het is denk ik ook dat het een leuk ding is om een hoop aan uit te geven. Mensen zien je met dat ding bezig zijn, je hebt hem vaak in je handen en het is dus fijn als het om de paar jaar iets sneller aanvoelt, en de meeste mensen hebben niet genoeg kennis van de hardware om de winstmarges goed in te schatten en te concluderen dat ze wel behoorlijk worden getild, of interesseren zich daar gewoon niet voor omdat het vanuit hun perspectief het geld waard is.

Gelukkig kun je, doordat zoveel mensen vrijwillig alle R&D kosten van de Apples en de Samsungs op zich nemen, ook voor een hele zachte prijs een moderne telefoon kopen, als je een beetje zoekt.
Belachelijk dat er mensen zijn die het met plezier naar Apple's hoofd gooien, en niet eenmalig hé, elk jaar!
Leuk en erg simplistisch rekensommetje:
(1) Grofweg 1.5% inflatie voor consumentengoederen per jaar komt uit op 12.7% over de 8 jaar sinds introductie iPhone 3GS.
(2) De btw is intussen ook verhoogd van 19 naar 21%, dus dat is 121/119 is 1.7% meer.
(3) De 3GS was 11.5 x 6.2cm (72 cm2) en de 'gewone' 7 is 13.8 x 6.7 (93 cm2) --> 29% groter. Laten we aannemen dat dit een indicatie is voor de groei van de schermgroottes.

Die 600 euro is dan 600 x 1.127 x 1.017 x 1.29 = 887 euro. En je kunt nu een iPhone 7 kopen voor 769 euro....

Bovenstaande is te simplistisch, maar bedenk wel ff dat een iPhone 7 een groter toestel is met veel meer of betere functies. Je kunt ook nu een toestel krijgen voor veel minder, en je kan er alles mee wat je ook met de iPhone 3GS kan :)

[Reactie gewijzigd door Flo op 25 augustus 2017 09:06]

Minder R&D nodig? Wat een grap. Meer R&D nodig. Veel meer.
Minder R&D? Ze ontwikkelen hun eigen SoCs. SoCs die zich qua snelheid niet onder doen aan een moderne desktop CPU. Heb je enig idee wat dat kost? Ze trekken niet zomaar een Snapdragon van de plank.

Daarnaast zal die IR gezichtsherkenning ook niet de goedkoopste zijn geweest in de ontwikkeling, zeker met de veiligheid en snelheid die Apple beoogt.
Het is wat de gek er voor geeft natuurlijk. Zolang de verkoopaantallen blijven stijgen kunnen ze zo doorgaan.

Overigens is weken terug al aangegeven dat deze prijzen vermoedelijk zo hoog zouden zijn, O.a. Omdat Apple niet de productiecapaciteit heeft om deze in tientallen miljoenen te maken. Dus wat doe je dan, je verhoogt de prijs om de vraag te laten dalen. Je verkoopt nog steeds alles wat je kunt produceren en je hebt een hogere marge. Dat is echt marktwerking 101...

Het is ook niet voor niks dat Apple ook gewoon een 7s/7s plus gaat uitbrengen, juist voor de mensen die wel de nieuwste camera en snelheid willen, maar geen extra geld voor een edge-to-edge scherm of faceID neer willen leggen.

Overigens denk ik dat hij in NL gaat beginnen vanaf ¤1099/¤1149 vanwege de wisselkoers of belastingen.
Totdat de prijsafspraken aan het licht komen zal dat wel gebeuren ja :)
Die 1000 euro is heel makkelijk te rechtvaardigen hoor, het is de eerste iPhone met:
  • OLED Scherm
  • Bijna randloos scherm
  • Virtuele home knop ipv fysiek
  • Draadloos op te laden
  • Gezichts herkenning
Allemaal innovatieve unique selling points die andere smart phones niet hebben. Ik ben om, Apple take my money! :+

edit:
@Euronitwit, @Sumi1976, @LittleTycoon, wel eens van sarcasme gehoord? ;)

[Reactie gewijzigd door Fealine op 24 augustus 2017 21:49]

  • OLED Scherm
  • Bijna randloos scherm
  • Virtuele home knop ipv fysiek
  • Draadloos op te laden
  • Gezichts herkenning
Allemaal innovatieve unique selling points die andere smart phones niet hebben.
---------
Blijft over Gezichtsherkenning wat de Lumia 950 (oktober 2015) niet heeft.
Wat blijft er van je unieke verkoopargumenten over? 8)7


reactie toegevoegd
@Fealine Nee ik herkende het niet als sarcasme.Dacht weer zo'n Apple fanboy.
Misschien, omdat jij het zonder earphone plug en geen FM radio bent vergeten. ;)

[Reactie gewijzigd door Euronitwit op 24 augustus 2017 21:55]

De Lumia 950 8)7 Nu ben je zelf toch sarcastisch? :) Toch? En een draadje aan je koptelefoon is het echt niet meer hoor :) FM radio is gewoon een app.

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 24 augustus 2017 22:07]

Nee hoor.
Gebruik hem met veel plezier.
Had hiervoor bijna 4 jaar een Lumia 800 (die teveel versleten raakte door mijn werk) en helaas maar 1,5 jaar een 930 (die helaas verzoop in het toilet).

Heb deze en een reserve 950 voor in totaal ¤500 recentelijk aangeschaft dus ik ben zo'n 8-9 jaar onder de pannen als Microsoft W10 mobiel blijft ondersteunen.
Respect! Ik denk dat je een van de laatste Microsoft telefoon gebruikers in NL bent. Zou mij niet lukken wegens gebrek aan fatsoenlijke apps voor beleggen, bankieren enz.
ING heeft een W10 mobiel app en beleggen zou ik via mijn laptop of nog beter laptop met een grote externe monitor doen.
ABN is al gestopt met de windows app, ING naar eigen zeggen ook binnenkort. Beleggen moet ik snel kunnen doen en niet eerst zoeken naar een laptop.
Jammer dat Microsoft het al opgegeven heeft.
Radio via het draadje is zonder data verbruik en via een app met data verbruik voor het geval je dat vergeten bent. ;)
Daarom heb ik aan 500 MB per maand eigenlijk al genoeg en krijg ik de 4 GB nooit op.
Ik luister alleen thuis en in de auto naar FM / Spotify en daar heb ik wifi. En over Spotify gesproken, daar heb je binnenkort al geen app meer voor op je Lumia....
nieuws: Spotify stopt ontwikkeling van muziekapp voor Windows Phone
Op mijn smartphone gebruik ik de radio voor muziek. Keuze uit honderden zenders.
Heb geen Spottify o.i.d. nodig.
Sarcasme mijn vriend ;)
De Lumia 950 was één van de eerste met gezichtsherkenning !

Er zit dus totaal niets nieuws in de nieuwe iPhone wat ik al geen twee jaar heb.
ik zie het.
Toestel is nog nieuw voor mij.
Je sarcasme is aanstekelijk 😀 maar je vergeet ios nog. Samsumg heeft ook aardige prijzen, kijk naar de nieuwe Note. Maargoed wil je het niet betalen dan zijn er genoeg alternatieven. Voor mij niet meer, na Android overgestapt en nooit meer omgekeken. Een iPhone en iPad werkt voor mij het meest fijn.
De virutuele home knop is alleen spannend als er een vingerprintscanner onder zit....
Ik heb vorig jaar iphone 6plus 128gb voor 220, ex btw gekocht. Apple refurbished, dat wel. Geef jij lekker 1.000 euri uit, zolang je er maar blij van wordt.
Mag ik vragen waar?
Sorry, zat in de reparatiebusiness van mobiele telefoons toen, was geen consumentenprijs
Heb je een linkje?
Doe mij er ook maar 1...
Sorry, zat te slapen ☺️
Ja hoor, maar wilde gewoon opscheppen over mezelf
Haha groot gelijk, ik geef ook nooit meer dan ¤350,- uit voor een smartphone.
iOS is een USP die geen enkele Android telefoon heeft
Ja en 8 jaar voor de iphone 3gs betaalde ik nog 1 gulden 75 voor een patatje met.. dat kan ook niemand zich meer voorstellen. (1gulden 50 zonder mayjo).

Ik denk met de huidige stand van de rente dat 1000euro zo gek nog niet is, ja, dat in NL de lonen niet mee stijgen om je te doen geloven dat er geen inflatie is, staat los van de werkelijke prijs die dingen nu kosten vrees ik...
Om de zelfde koop kracht te hebben voor 1 gulden 75 in 2001, is dat in 2016: 1 euro en 2 cent.
Tegenwoordig betaal ik voor m'n patatje mayo 1 euro 50. Dus een verhoging van 47%.

Een iphone 3gs koste volgens de reacties hier, 600 euro bij de release in 2009.
Als we dat ook omrekenen komen we nu op 665.89 euro. Maar bij de release kost de nieuwe iphone meer, namelijk meer dan 900 euro. Als we uitgaan van 900 euro, is dat een stijging van 35% - 36% extra!

En dat terwijl er minder innovatie is :9
Ik hoor steeds maar minder innovatie......
Een 3gs had een off the shelf cpu en gpu, nu worden ze door Apple zelf ontworpen. Apple had de eerste 64 bit arm cpus in een telefoon. video kaarten of gpu genaamd Apple gaat het ook zelf doen. ios Apple ontwikkeld dat zelf en heeft flink wat re designs gehad. Finger print sensors in het scherm verwerkt, 3d touch. Water dicht. Ect ect weinig innovatie?
Een Samsung doet het niet beter Kwa innovatie. En de rest van de industrie loopt achter deze 2 aan.
Nee ik ben geen fan boy heb een China phone en Linux laptop en een Sony Android tablet. Maar ik vind wel dat je reële dingen moet zeggen.
Wat heb ik als eindgebruiker er mee te maken of Apple steeds meer zelf gaat doen?
Dat heet risico inperken, minder afhankelijk zijn van derde partijen, eigen ontwikkeling.

Het enigste wat je noemt dat wellicht innovatie is, is die vingerafdruk scanner in het scherm verwerkt. Oh nee.. is Apple daar wel de eerste mee? Of toch Qualcomm of Samsung?

Water dicht noem je ook een innovatie? :X
Sorry hoor.. maar er zijn al jaren telefoons die water dicht zijn..

Ja.. ze voeren verbeteringen door... zo doet Samsung. Is er sprake van veel innovatie? Dusdanig weinig dat ik het niet innovatie kan noemen. Wat kleine product aanpassingen, water dicht maken, verplaatsen vingerafdruk scanner, wat betere resolutie zijn echt niet noemenswaardig!

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 24 augustus 2017 23:06]

Ik snap niet dat zo'n afgezaagde reactie +2 krijgt. Innovatie staat niet gelijk aan uitvinden. Ontkennen dat smartphones ieder jaar weer enorm innoveren is een enorme plaat voor je kop hebben.
Ik ontken het ook. Er is alleen incrementele verbetering. de OSen zijn nog steeds niet volwassen, het is een soort dichtgetimmerd console-OS. De hardware verbetert wel, maar wat heb je aan 8 cores als er maar 1 app op je scherm staat? En dat gimmicks al waterdichtheid, wat vroeger alleen was voor mensen die echt veel buiten kwamen of in zware omstandigheden werken, nu de main USPs zijn, vind ik er juist van getuigen dat er voor de rest weinig innovatie plaatsvind. Ik heb er niets aan.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 25 augustus 2017 10:28]

"wat heb je aan 8 cores als er maar 1 app op je scherm staat?"

Je betoog wordt er niet beter op, als je niet eens het concept van multi cores begrijpt.
Ik snap dat je 2 of misschien 4 cores wilt hebben om een paar achtergrondtaken, downloads, apps installeren, te kunnen doen zonder dat het je actieve app cycles kost, maar het is nu net als met de 1080p/1440p schermen op het punt dat ik het belachelijk begin te vinden.
Maak het nou niet erger. Meerdere CPU cores hebben niets met multi tasking op app niveau te maken. Het betreft multi tasking op een veel lager hardware niveau.
meerdere cpu cores maken het mogelijk voor apps om op de achtergrond iets te doen zonder dat de app die jij op dat moment op de voorgrond hebt er veel trager van wordt. dan heb je profijt bij 2 of 4 cores, ik zie zeker heil in bijv. 2 snellere cores met hoger stroomverbruik en 2 trage zuinige, dus de helft van wat samsung nu in zijn flagships stopt. Maar 4 snelle cores en 4 zuinige? wat denken ze dat je met dat ding wil? aan de lopende band h265 encoden?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 25 augustus 2017 15:21]

Klopt, innovatie staat inderdaad niet gelijk aan uitvinden!

Maar volgens jou redenatie zal elke Windows update, Linux pakket update dus innovatie zijn, want er verbeterd iets |:(

Er zijn inderdaad smartphones die innoveren, zoals ergens in dit forum bericht "een smartphone met molecul scanner/analyzer".

Maar een iets groter scherm laten maken en wat extra geheugen er indrukken is absoluut geen innovatie!

Ik zeg niet dat Apple totaal geen innovatie doet, maar dat jij denkt dat er nog veel innovatie is, is echt een plaat voor je kop hebben
Het enigste wat je noemt dat wellicht innovatie is, is die vingerafdruk scanner in het scherm verwerkt. Oh nee.. is Apple daar wel de eerste mee? Of toch Qualcomm of Samsung?
Je hoort al sinds de iPhone 6S geruchten dat Apple hiermee bezig is. Er werd voorheen echt nooit gesproken over Samsung of Qualcom met zulke plannen.
nieuws: Gerucht: Apple wil vingerafdrukscanner achter scherm iPhone verwerken

Lees even het eerste bericht, waar je overduidelijk leest dat Apple hier niet de eerste mee is, en dat in tegenstelling tot wat jij zegt, dat er wel eerder werd gesproken over Qualcom dan Apple.

Edit: negatieve opmerking verwijderd

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 25 augustus 2017 11:52]

Zozo grote mond. Ben je altijd zo stoer op t internet?

Ik daarentegen ga me niet verlagen tot jou manier van converseren dus ik kom wel met onderbouwing

http://www.businessinside...h-touchscreen-2015-2?IR=T
http://appleinsider.com/a...into-touchscreen-displays
pple's interest in in-display fingerprint sensor technology is not new —the company Apple acquired to create Touch ID in the iPhone and iPad, AuthenTec, has done extensive research on the subject. One such AuthenTec patent subsequently assigned to Apple was revealed in 2013, before the iPhone 5s introduced Touch ID to the world.

Both the 2013 patent and this week's newly unveiled filing are credited in part to Dale Setlak, co-founder of AuthenTec. Other inventors listed in the filing are Marduke Yosefpor, Jean-Marie Bussat, Benjamin B. Lyon, and Steven P. Hotelling.
Al sinds 2013 word hier onderzoek naar gedaan.

Apple heeft 2 en half jaar geleden al patenten aangevraagd op deze technologie. Dus sinds toen gaan er al geruchten over TouchID in het scherm. Je hoorde daarvoor Samsung en Qualcom NOOIT over dit soort technologie tot de Galaxy S7.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 25 augustus 2017 11:51]

Je hebt gelijk dat de laatste reactie inderdaad niet gepast was en heb daarop mijn bericht aangepast.

Verder geef je aan dat ik niet met onderbouwing kwam, wat niet het geval is. Echter heb ik wel te weinig onderzoek gedaan en goede bron onderbouwing.


Als we kijken naar het patent, in de bron die jij aangeeft:
Patent Nr: 20150036065
Apple Inc.
Filing Date:
08/04/2014


Nu kijk ik naar Qualcom,
Patent: US8601876 B2
Qualcomm Incorporated
Filing date:
Jun 16, 2010


Gebaseerd op deze 2 patenten, kom ik tot de conclusie, dat Qualcom eerder was dan Apple.
Je hebt inderdaad gelijk. Dan was ik niet zo goed geïnformeerd als ik dacht. Mijn excuses . Ag uiteindelijk is het enige dat mij interesseert de ontwikkeling en niet wie er als eerste was
Ook vanuit mijn kant excuses voor de vervelende reactie, was inderdaad niet gepast, ochtend humeur Haha :)
Haha same here. Zit al 2 dagen op een coding problem dus slaap al 2 dagen niet xd.
Op die manier kun je ook beredeneren dat een schaar voor 500 euro een goede deal is. Die gaat 50 jaar mee. Dat is slechts drie cent per dag om te kunnen knippen!
Of de fietsbel!!!

1x kopen en 50 jaar "gratis" bellen!!!
Psies ... goed gedacht

Een kleermaker die 8 uur per dag stof knipt doet dat niet met een schaar van de liddle voor 1,50. Die is na 500 jaar knippen 750 aan liddle scharen kwijt.

Waar het om gaat ... als je ziet wat men tegenwoordig met een mobiel doet ... hoeveel men die mobiel per dag gebruikt ( meeste mensen moeten laden na een dag ). Uiteindelijk is een high end mobiel een van de goedkoopste gadgets.

Daarbij ... spaar je een tomtom / mp3 speler / camera en mischien zelfs uberhaupt een computer uit.

Het is allemaal maar relatief. En JA 1000 euro is veel geld. Maar 8 euro per dag roken kost meer( 5 x zoveel ). En ja ... een mobiel van 500 euro kost je 70 cent per dag.

Voor mijn 6s krijg ik makkelijk nog 300 euro ... de iphone8 kost me dus 700 .... en dus minder dan een euro per dag. Een telefoon van 500 is een paar tientjes waard na 2 jaar .... etc etc

Nogmaals relatief
Maar hij zou ook nog goedkoper kunnen zijn, Apple kan zich prima redden met minder winstmarge, dit is een teken dat de concurrentie in deze markt niet goed zit, zoals in bijna elk oligopolie.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 25 augustus 2017 10:32]

Jup .... net zoals een pak melk ook voor 0,50 in de schappen kan liggen .... of een brood voor 0,70 ... of een pak sigaretten voor 3 euro ... OF EEN TELEFOON VAN 300 EURO VOOR 60 EURO

whats you point ?

Een ander mag 500% winst maken op een goedkopere telefoon ... maar het satanische apple niet natuurlijk ???
Nee, niet alleen Apple, maar daar ging dit artikel over. Samsung, HTC, etc maken net zo goed gebruik van de marktstructuur om hoge winstmarges te halen. Je moet vele miljarden investeren om in deze markt te kunnen treden, er is weinig kans op wat de amerikanen disruption noemen, dus ze kunnen met impliciete prijsafspraken wegkomen. Daarmee bedoel ik dus niet het wegrestaurant-scenario, maar meer rustig afwachten, als jij je prijs niet verlaagt, doen wij het ook niet.
Er zijn ook toestellen die precies hetzelfde doen, maar dan goedkoper. Het is niet de prijs an sich, maar de prijs in verhouding met anderen.

Ik ben niet tegen de prijs, ik probeer je alleen wat bij te brengen.
Weer wat geleerd vandaag.
idd ik doe nu bijna 3 jaar met mijn iPhone 6. Ik ga dit jaar wel upgraden, maar dan naar de 7S. Ik vind het "normale" model gewoon fijner werken en ik denk dat ik de nieuwe functies van de 8 niet bepaald nodig heb.
ca 42 cent per uur... (1400 euro voor je iphone topmodel3 jaar gebruik 8 uur per dag) en 20-30 cent per uur voor je abonnement.

Lijkt weinig, komt wel neer op 39 euro per maand plus abonnement van 25-50 euro.

Na een 3 jaar is de telefoon nog wel wat waard maar laat dat maximaal 300-400 euro zijn...

Dan is het nog 28 euro per maand voor je telefoon...

Ik vind het behoorlijk prijzig en moet nog eens goed nadenken over de business case...

Aan de andere kant, een laptop gebruik je (prive) minder en is ook een vergelijkbare investering.
28 per maand voor iets dat je uren per dag gebruikt en je halve leven regeld duur ??? Na soory hoor je hoeft echt geen millionair te zijn om een iphone 8 aan te schaffen.

En gelijk met die laptop ... geld ook voor mijn tv plus 60 euro ziggo bijvoorbeeld
Is ook zo maar door de strenge regels van nu ben je genoodzaakt dat bedrag in één keer neer te leggen en dan doet het even pijn. Zelf heb ik al mijn iPhones direct gekocht en daarbij altijd een goeie prijs voor mijn oude terug gehad dus dan valt het ook wel mee.
Yup inruil gaat er ook nog eens van af

Euro per dag :-)
Waar hebben jullie de prijs van de iPhone 7 vandaan? Want als ik op de Apple store kijk zie ik een 128GB model voor ¤879...
en in de pricewatch staat ie voor E647... dat scheelt nogal (zie pricewatch: Apple iPhone 7 32GB Zwart)
Hoe zit het nu? Als de tekstprijs 909 was, maar eigenlijk de tekstprijs voor een 7 plus
Maar de vanaf prijs van de 8 wordt 999. Of bedoelen ze hier ook 8 plus?

Begrijp ik dan dat de simpele versie van 647 naar 999 gaat?
Of is de 999 versie een verbetering van die van 649 met een extra aanschafprijs van 352 euro?

Ik begrijp er niets meer van.
Zo te zien wordt met iPhone 7 eigenlijk de iPhone 7 plus bedoeld
Klopt, kost bij bijvoorbeeld Amac inderdaad 909 euro. Is uiteraard goedkoper te krijgen, maar dat zal na verloop van tijd ook voor de 8 gaan gelden.
Ik heb een 32 GB gekocht paar weken terug voor 648 euro, gewoon nieuw. 909 euro (zoals hierboven vermeld staat) vind ik veel te duur, dan had ik hem nooit gekocht, ik vermoed dat het misschien dollars moeten zijn?

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 24 augustus 2017 20:33]

Of alleen gekeken naar de duurste versie: iPhone 7 Plus https://tweakers.net/pric...e-7-plus-256gb-zwart.html.

Kosten 999 euro
Aha, de plus inderdaad. Ik heb de normale iphone 7. Vond bijna 650 euro al veel geld, moet ook nog een nieuwe ipad kopen en die is 400, zit je ook op iets meer dan 1000, maar dan voor twee apparaten.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 24 augustus 2017 20:44]

Ziet eruit als de prijzen van de 7 Plus, denk foutje in de tekst.
Hier in mijn hand, de Nokia 820. Aangeschaft in maart 2011, NFC, draadloos laden, 4G ondersteuning en een OLED scherm. Nu ruim 6.5 jaar later introduceert Apple zijn iPhone met OLed scherm (volgens de geruchten). Naar mijn idee gaat het Apple te goed en is de echte innovatie ondergeschikt aan de winstmarge.
Want OLED is het enige wat telt? Ik vind OLED echt super mooi (ik heb een S8+), maar het is nou niet dat ik de beeldkwaliteit van een iPhone 7 nou zo slecht vind.
Ik ben absoluut geen Apple fanboy. Ik heb een galaxy s8 plus, hiervoor een iphone 6s en daarvoor een xperia. Dus het boeit mij werkelijk niet welke telefoon ik heb, zolang ik er maar alles mee kan doen wat ik nodig heb.

Toch moet ik even reageren op zoiets als wat jij zegt. Het feit dat Nokia 6,5 jaar geleden een OLED scherm had, heeft dat ervoor gezorgd dat Nokia de markt veroverde? Heeft dat ervoor gezorgd dat iedereen opeens overstapte naar de Nokia? Volgens mij niet. Laat ik de vergelijking eens breder trekken:

Ford maakt al jaren reclame dat hun Fiesta een automatisch inparkeer functionaliteit aanbiedt. Op TV zag je de reclame, op de radio hoorde je het. Hebben ze echter meer auto's verkocht dan volkswagen die dat niet aanbood op dat moment? Volgens mij niet. Plus het feit dat de automatische inparkeerfunctie van de eerste ford fiesta's gewoon gebrekkig waren. Daar daalt het consumentenvertrouwen al.

Nog maar een voorbeeld: hier op tweakers kent iedereen denk ik wel dat verhaal dat Bill Gates ergens begin jaren 2000 met een tablet in z'n handen stond en dat keihard flopte. Apple kwam 10 jaar later o.i.d. met de iPad en dat werd een hit. Ergens later mee komen betekent niet dat het allemaal ondergeschikt is aan winstmarge o.i.d. Het is meer de timing waarvoor ze zelf kiezen.

In plaats van zo vroeg mogelijk met alles te willen zijn, wil Apple pas iets in hun producten introduceren zodra de gehele markt er al mee bekend is. Iedereen heeft het tegenwoordig over OLED. TV's, smartphones en monitors, allemaal gaan ze voor OLED. Mooi moment voor Apple om te koop te staan met OLED, want men weet dat de schermen die ze tot nu toe produceerden al concurrerend genoeg waren en dat ze nu nog beter gaan worden.
Iedereen moet natuurlijk doen wat voor hem of haar het beste is. Ik heb via mijn werk een IPhone SE. Maar dus zonder uitbreidbaar geheugen, geen draadloze laadoptie en geen OLed scherm. Ik ken de verschillen en waardeer dat in een 6.5 jaar oude telefoon. Jullie moeten je niet meteen aangevallen voelen. Het is gewoon een feit dat Apple deze technologieen niet heeft omarmd dat terwijl er veel vraag naar is / is geweest. Of Nokia nu wel of niet geweldig is, interesseert mij geen biet. Mij heb je er in ieder geval niet mee. Je moet zelf durven beslissen en achter de meute aanlopen heeft dus bijgedragen aan de ondergang van andere vooruitstrevende mobilofoonfabrikanten.

[Reactie gewijzigd door NaZGuLL op 25 augustus 2017 18:04]

voordat er commentaar komt dat ik een merk voor trek...... wat vindt ik dit bizar duur!
Vind ik ook, bedrijven prijzen zich een beetje de markt uit op het moment.
Ze prijzen juist elkaar de markt in
Dat 'vinden' blijft toch verrekte lastig! ;)
Wat een non discussie. Je hebt het er voorover of niet.

Je doet mee, of niet.

Net zo raar als die smartphones die weggeven worden in Den Haag https://www.nrc.nl/nieuws...rtphone-12617109-a1570803
Dat is toch niet zo raar? De motieven zijn zowel functionaliteit alsmede het voorkomen van sociaal isolement binnen de digitale generatie. Daar mag je natuurlijk iets van vinden, maar die kinderen schieten er niet veel mee op dat wij het enigszins belachelijk vinden; die schieten er werkelijk iets mee op om een smartphone te hebben. Ik kan dat initiatief alleen maar toejuichen.
Dat van die smartphones in Den Haag vind ik niet zo raar. In vrijwel iedere klas worden belangrijke dingen via Whatsapp gemeld. Ook steeds vaker info van scholen.

Maar kennelijk heb jij liever dat die kinderen voor niets naar school fietsen omdat zij als enigen niet weten dat een les is uitgevallen. Of dat ze andere dingen uit de groep missen.
Iphone 7 plus 32gb koste 770 dollar bij launch. Vertaald naar euro plus belastingen was dat 910 euro. 140 euro verschil, dus de iphone 8 gaat in nederland +-1140 euro kosten.

Naar mijn mening te veel geld, misschien naar jou mening niet. En dat is helemaal prima.
Ik ben een echte Apple gebruiker die een nieuwe iPhone nodig heeft en een nieuwe Macbook Pro maar ondanks dat ik ze zakelijk kan aanschaffen en echt niet zuinig aan hoef te doen vind ik het allemaal te duur worden allemaal.
Ik hoop dat Apple er echt wat beters van maakt dan deze mockup; Qua design kan je zoveel meer met een bezelloos scherm dus plak dat dan niet in een standaard behuizing ;(
geen headphone jack?