Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple lijkt iPhone 8-ontwerp vrij te geven via HomePod-documentatie

Door , 233 reacties

In de firmware van Apples komende HomePod-speaker zijn details te vinden over het ontwerp van vermoedelijk de iPhone 8. Het gaat om een ontwerp zonder schermranden, waar geruchten al over spraken. Ook zijn er details over gezichtsherkenning.

De afbeelding van een iPhone zonder schermranden is te vinden in het bestand Payment_glyph_phone-D22.caar in de PassKitUIFoundation.framework van de HomePod-firmware, ontdekte ontwikkelaar Steven Troughton-Smith. De schematische weergave komt overeen met het ontwerp waar geruchten de afgelopen maanden al over spraken.

Het ontwerp geeft een iPhone weer waarvan vrijwel de gehele voorkant door het scherm wordt ingenomen, die niet over een Home-knop beschikt en die aan de bovenkant een strook voor de camera en speaker vertoont. In de firmware wordt het toestel als 'D22' aangeduid; de naam 'iPhone 8' komt niet in de documentatie voor.

Troughton-Smith constateerde verder dat er verwijzingen naar het unlocken van iPhones met gezichtsherkenning via infrarood in de firmware voorkomen. Apple hanteert hier de term PearlID voor. Ook de komst van deze biometrische techniek voor het ontgrendelen van iPhones werd bij eerdere geruchten al genoemd.

Links het schematische ontwerp uit de HomePod-firmware, rechts een render op basis van geruchten, gemaakt door iDropnews.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

31-07-2017 • 10:16

233 Linkedin Google+

Reacties (233)

Wijzig sortering
Wow, dat zou tijd worden, een iPhone zonder gigantische bezel. Als dit 'm daadwerkelijk gaat worden heb ik spijt dat ik net een 7+ heb gehaald...
Ik vind dat schermen juist een beetje bezel moeten hebben. Een beetje negatieve ruimte is rustiger om naar te kijken en het is makkelijker je te concentreren. Bij een bezelloos ontwerp moeten je hersenen arbeid leveren om achtergrond en onderwerp uit elkaar houden. Boeken worden nooit tot het randje geprint en kunstwerken worden ook bijna altijd in een lijst gestopt, met eventueel een brede passe-partout.
Nieuwe TVs hebben ook vaak hele dunne randen en dat vind ik veel fijner kijken en staat mooier in de kamer. Ik heb een Galaxy S8 in mijn handen gehad en ik vind het wel erg prettig die dunne bezels.
Dat is precies het punt. Een TV staat meestal tegen een rustige witte achtergrond.
Een telefoon niet.
Je kunt beter een rustige donkere achtergrond gebruiker, geeft meer rust aan je ogen dan een witte muur. Hoewel die witte muur natuurlijk wel slechte zwaardwaardes verbergt :)
Als het gaat om een TV is het juist beter voor je ogen als je in een lichte omgeving kijkt. Het liefst met een meekleurende achtergrond door de IKEA ledstrips of via ambilight achtige constructies. Hierdoor gaan je ogen minder schakelen tussen low light staafjes en kegeltjes. Tenminste. Konden je ogen maar schakelen. Door het verschil in helderheid tussen de omgevingen kunnen je ogen niet wennen aan een van de twee en dus zal dit een vermoeiende uitwerking hebben. Wanneer je er last van gaat hebben is per persoon anders, maar door de omgeving te matchen met het beeld op TV gaat het bij een ieder langer duren voordat vermoeidheid optreed.
en ik vind het wel erg prettig die dunne bezels.
Totdat je hem 1x laat vallen.. :9 Anekdotisch, maar zover al 3 kennissen die het scherm van hun S8 al hebben mogen laten vervangen na een single drop.
Gelukkig heeft Apple nog wel een dunne bezel. Vergelijk het met de zijkanten van de huidige iPhone alleen nu dus ook aan de boven en onderkant. De s8 heeft geen rand meer, het scherm loopt door en is dus ook sneller stuk.
Een van mijn vrienden reageerde ook al met gepaste teleurstelling dat zijn s8 scherm al brak als je de telefoon ook maar iets laat vallen. Inmiddels al 2x vervangen, volgende toestel wordt van een ander merk met betere stevigheid.

Tijd om valproeven toe te voegen in telefoon reviews.
Denk eerder tijd voor een hoesje.
Mooie smalle telefoon met een dikke rand van hoesje eromheen?

Volgens mij zijn die hoesjes juist heel dun vlak bij het mooie afgeronde scherm dus is het minder nuttig dan een hoesje voor een "ouderwetse" telefoon.
Heb zelf een hoesje om m'n s8+ zitten, die 1mm extra dikte maakt me niks uit, vind het fijner zo, voorheen raakte ik af en toe onbewust het scherm aan.
Ja deze is wel aan te rade met hoesje natuurlijk die kennissen hadden geen hoesje zeker bij de iphone 8 gaat het juist hetzelfde zijn hoor
In het eerste opzicht lijkt de S8 een fijn beeldscherm te hebben, maar ik heb het een aantal keer gebruikt omdat mijn vrienden S8 (Edge) hebben,
Het is vervelend om mee te werken, omdat als je het toestel alleen al vastpakt hij een touch event registreert. En ik heb bezels liefst zo klein mogelijk maar ik wil wel dat ze aanwezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 31 juli 2017 23:51]

Ligt dat niet eerder aan software? Ik heb reviews gezien van de nieuwe ipad pro waar men door de dunne bezels altijd een stuk van het scherm aanraakten. De software herkende dit en registreerde het niet als een touch action.
Je moet er wel met leren werken he ik heb er ook een en heb dat probleem niet en de s8 edge bestaat niet ze zijn alle 2 edge
Die vergelijking gaat volgens mij een beetje mank. Een pagina in een boek heeft toch ook geen 'bezel' (rand).

Tekst in een kader plaatsen kan ook op een scherm (zonder rand).
Een pagina in een boek heeft wel degelijk een "bezel". Dat heet "marges". En als je gaat zoeken kun je ellenlange discoursen vinden over hoe groot optimaal is. Zelfs op e-readers wordt een marge aangehouden.
Xprezzi zijn punt is dat je ook een marge kan aanhouden op het scherm van een gsm.
Bij het lezen van tekst en nog wat andere zaken waar die marge handig is wordt die geprogrammeerd en bij het kijken van films, foto's, .... gaat het beeld tot tegen de rand...
Ik heb het toch over een kader... een pagina moet je zien als een 100% scherm. Een pagina heeft geen techniek; dat is wat ik bedoel.
Maar een boek heeft zeer zeker wel negatieve ruimte. Het leescomfort zal omhoog gaan wanneer er ruimte tussen de rand van de pagina en de tekst is, wanneer de lijnhoogte toeneemt, en wanneer de uitlijning gevuld is. Het oogt rustiger en hoeft iemand zich minder te concentreren op de tekst.
Nja schijnbaar hebben mijn hersenen nergens last van bij het lezen van tekst op de S8. Dit terwijl de S8 links en rechts veel minder ruimte heeft vergeleken de foto hierboven waarbij er flinke bezels aanwezig zijn zowel links als rechts.

Als je kijkt naar hoe Samsung het oplost, dan is er helemaal geen probleem, althans niet het probleem wat jij omschrijft? Samsung heeft het wederom zeer goed voor elkaar op dit gebied, ik neem aan dat Apple dat ook wel lukt..

Het scherm dient gewoon opgevuld te worden wanneer dat kan, tijdens het lezen van teksten zou dat vervelend zijn maar dat is niet het geval.

Geen ervaringen met smartphones die veel scherm en weinig ''rand'' hebben?

Bij een bezelloos ontwerp moeten je hersenen arbeid leveren om achtergrond en onderwerp uit elkaar houden.
Geniaal xd
Met het wegvallen van de Note 7 had ik in oktober 2016 nog een Note 5 geďmporteerd (na 4 jaar een Note 2). Achteraf ben ik blij dat er nog een beetje bezel aanzit en geen schuine randen. Werkt makkelijker met de S-pen.
Dat zou goed kunnen! Ik heb geen ervaringen met de s-pen (weleens van iemand getest, maar nooit zelf in bezit gehad), deze is op de S8 en de iPhone 8 niet aanwezig. Althans, ik ga er vanuit dat er geen s-pen of soortgelijk iets bij de iPhone 8 zal zitten.
Niet onmogelijk dat hij iPhone Pro heet en support heeft voor Apple Pencil. Maar erbij zitten, nee, dat niet.
Ik begrijp je punt, maar ik denk dat het grote scherpte/diepte verschil tussen het beeldscherm van je mobiel en het achtergrond voor redelijk wat contrast zorgt waardoor je je brein niet zo veel hoeft in te spannen. Als ik naar bovenstaande afbeelding kijk zie ik dat de zijkant nog net zoveel bezel zou moeten hebben als bijvoorbeeld de Galaxy S7 die ik hier heb. Ik heb nog nooit last gehad van een te kleine bezel vergeleken met oudere modellen.
De tekst staat dan ook nooit OP de rand van je telefoon...
Ik denk dat de werkbare ruimte nagenoeg hetzelfde blijft voor apps, en dat iOS er zelf wat omheen gaat brouwen, oid. Zoals altijd met Apple-geruchten: wacht nou effe tot ze het presenteren, dan snap je hun idee erachter.
Wanneer een scherm groot genoeg is, en dus genoeg van je gezichtsveld vult, dan maakt de afwezigheid van een dikke scheidingslijn niet veel meer uit.
Dat zal misschien best zijn, wacht het nou maar eerst af en geef het een kans, Apple zal dit vast in de praktijk ideaal neerzetten, zoals op je homescreen staat de eerste app nu ook niet tegen het randje, ga je een foto maken dan wil je weer wel liever een volledig scherm gevuld hebben.
Ik vind de bezel op de iPhone hier trouwens wel ok. Dun, maar niet 'bezelloos'. Ik ben niet zo fan van de bezelloos trent die veel tech bedrijven volgen. Het is meer showoff dan dat er echt een design idee achter zit. Dat zie je nergens in de kunst- en printwereld. Negatieve ruimte is belangrijk.
Daar kun je toch ook rekening mee houden in de content/besturingssysteem? Pagina nummers staan bijvoorbeeld wel op een plek waar jij aangeeft dat er bezel moet zijn.

Laat Apple nou net heel goed zijn in het beheren van de content van al zijn app aanbieders en de samenwerking van hardware en software en ik zie hier een win-win tov bijvoorbeeld een Samsung of Xiaomi.
Volgende week:
Nieuws: Apple eist dat alle ontwikkelaars 5% zwarte rand aan de randen van hun apps toevoegen.
Volgende maand:
Apple krijgt patent op software matige bezels
software matige bezels
offtopic:
Is dat software voor matige bezels? Of bedoel je softwarematige bezels?
Scherp opgemerkt.
Wat een onzin theorie zeg. Als je je niet goed kunt concentreren door naar een scherm te kijken die geen bezels heeft, heb je toch echt een serieus groot probleem met je concentratie.
Je hebt misschien niet een concentratieprobleem, maar het is een obstructie die je hersenen onnodig extra werk laat verrichten.
Waarom zou je extra betalen voor iets waar je minder makkelijk naar kijkt?
Snap echt niet hoe julie aan deze theorie komen. Er zijn ook toch vast mensen die het wel fijn vinden? Je praten of dit voor iedereen geldt.
Persoonlijk had ik meer problemen met de radicaal aflopende glasplaat aan de zijkanten. De infinnity bezel lijdt mij erg af vooral door de weerkaatsing hiervan. Ik ben daarom voor de s7 gegaan. Bij tekst is de WHQD resolutie erg prettig. Normaal gesproken zie je het verschil niet of nauwelijks tussen FHD en WHQD maar bij tekst lezen is die extra scherpte wel te merken en aangenaam.
Dit is hoe ik aan de theorie kom: ik ben microbioloog čn fotograaf.
Duidelijk contrast maakt het veel aangenamer om naar iets te kijken en details te onderscheiden. Denk alleen al aan hoe bijvoorbeeld witte letters met zwarte omranding en veel situaties beter leesbaar zijn dan gewone witte letters. Zo ook is een zwarte rand om het scherm makkelijker kijken.
Veel mensen denken iets, maar beseffen niet dat 't onderbewust anders is. Weleens een boek gelezen met de tekst tegen de rand? Dat leest echt niet net zo prettig.

Nu denk ik niet dat dit 1 op 1 toepasbaar is op een smartphone, ook omdat de meeste digitale content al marges heeft(apps, websites ed) . Maar de theorie is geen onzin in ieder geval en al uitgebreid aangetoond in psychologische testen en onderzoeken.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 31 juli 2017 17:07]

Plausibel commentaar waar ook ik niet 1-2-3 aan dacht. Dank! :Y)
De lg g6 vind ik qua bezel en scherm precies goed. Ben het eens met wat je zegt over dat een beetje negatieve ruimte de ervaring verbeterd.
Wow, dat zou tijd worden, een iPhone zonder gigantische bezel. Als dit 'm daadwerkelijk gaat worden heb ik spijt dat ik net een 7+ heb gehaald...
Nou, misschien moet je daar sowieso toch ietsjes spijt van hebben. Over goed een maand is de 7+ meteen 100,- euro goedkoper. Zoals bij iedere introductie van nieuwe toestellen. Voor de prijs die je net hebt betaald haal je dan misschien ook de opvolger van de 7(+). Anderzijds: de afgelopen jaren zijn de opvolgers telkens 50,- of na een 2e prijsverhoging van 50,- in het voorjaar zelfs 100,- duurder gemaakt. En de Iphone 7 en 7+ zijn deze keer toch al wat goedkoper geworden dan bij de introductie. Dus voor de nieuwe had je vast toch nog best wat bij moeten gaan leggen. Zekers als Apple met de 8 een nieuw high end model lanceert. En de 7 en 7+ zijn ook mooie toestellen.

Ik hoop echter dat de 8 een echte innovatie gaat worden, nadat de 6,S6s en de 7 (inclusief + versies) vooral meer van hetzelfde waren. Apple verliest het bij Iphone en Ipad op de enorm ouderwetse bezels die de toestellen meteen erg groot maken, terwijl je schermgrootte daar tot nu toe nauwelijks van profiteerde. De toekomstige Ipads gaan een stap maken en de Iphone 8 nu zo goed als zeker ook. Dat is mooi om nu te zien

Mijn verwachting: ik zie de Iphone SE en de 6 en 6s overal in de uitverkoop. Dan denk ik meteen dat er een wat goedkopere Iphone gaat komen op basis van de 6s of de 7. De ontwikkeling daarvan is reeds afbetaald door de eerste klanten. En zo kan Apple de upgradebaarheid van de in 2017, 2018 en 2019 gekochtte phones goed houden, terwijl ze over goed een jaar de ondersteuning voor de Iphone SE en de 6 kunnen laten vallen.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 31 juli 2017 11:05]

Er gaan vanuit meerdere bronnen (onder andere bij Forbes) al geruchten rond dat de nieuwprijs van de iPhone 8 tussen $1100 - $1200 zal vallen, waarschijnlijk zal Apple hier het bekende trucje uithalen door het S-model de gelijke nieuwprijs te geven als het gewone model, waardoor ze het nieuwste model weer $100 duurder kunnen maken zonder dat het echt opvalt.
[/quote] En zo kan Apple de upgradebaarheid van de in 2017, 2018 en 2019 gekochtte phones goed houden, terwijl ze over goed een jaar de ondersteuning voor de Iphone SE en de 6 kunnen laten vallen.
[/quote]

Ik zie niet in waarom de ondersteuning van de 6 volgend jaar al zou vervallen. En al helemaal niet voor de SE, die de internals van de 6s heeft. Ik ben er vrij zeker van dat Apple streeft naar minimum vijf jaar ondersteuning. Zie de 5, 5s of zelfs 5c.
Ik vind dat dat meer met smaak te maken heeft. Ik zelf vind die bezel om de iphone prima. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
hier ook, heb de 6s, maar geen last van die bezel, alleen makkelijker vast te houden zonder iets in te drukken. als ik nu een android telefoon met fysieke recent, home en back knop vasthoud, druk ik bijna altijd de recent of back knop in doordat die in de onderste bezel zit. bij telefoons met onscreen knoppen heb ik dit niet. maar bij een bezelless scherm lijkt me het dan wel weer irritant.
De 6s is een mega grote 4.7 inch telefoon, maar nog steeds redelijk compact, want enkel 4.7 inch.

Ga echter eens een plus model vasthouden/gebruiken, en pak dan bijvoorbeeld een s7 edge vast. Het verschil in ergonomie is bizar. En beiden 5.5 inch. Ik vind het de hoogste tijd worden dat apple iets aan het huidige ontwerp doet. Dat was in 2014 al lomp, de lg G3 bijvoorbeeld was ook veel compacter (en met grotere accu) als de 6 plus.
ik vind 5 inch ook al te groot, je kunt dan de bezels wel heel klein maken, maar dan heb je dus altijd je vingers op het scherm als je de telefoon goed wilt vasthouden.
ze moeten niet alles steeds compacter willen maken. ik zou het veel fijner vinden als ze de boven en onderste bezels van de 6s iets kleiner maken, maar de bezels aan de zijkant zijn goed op deze manier. veel fijner dan mn vorige telefoon met een groter scherm en hetzelfde formaat behuizing. deze had ook een grotere accu, eentje van 3000mah, maar de 6s met zn 1750mah houd het evenlang vol (bijna 2 dagen bij redelijk gebruik)

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 31 juli 2017 10:52]

Ik weet niet hoe jij je telefoon vasthoudt, maar hoe wil je je vingers op het scherm leggen?

Zie dat commentaar vaker langskomen op Tweakers.

Je telefoon rust toch op je hand (lees: pink) of tussen je vingers? Om je vingers op het scherm te krijgen moet je de telefoon fijnknijpen... :+

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Rhys08 op 31 juli 2017 12:20]

Dit commentaar zie je vaker op Tweakers voorbijkomen, en omdat je niet 123 kan bedenken hoe dit zou kunnen voorkomen, schuif je het maar af op onkunde... 8)7

Veel formaten telefoons, veel formaten handen, veel manieren van bedienen. Daarnaast is het formaat van smartphones enkel maar gegroeid waardoor ik om mijn smartphone nog 1-handig te bedienen, ik toch redelijke handacrobatiek moet toepassen waarbij het regelmatig mis gaat.

Iets wat ik moest afleren (maar liever niet wou) is dat ik mijn duim op de bezel liet rusten wanneer ik deze niet gebruikte.
Ik hou mn telefoon graag vast zonder dat ie kan vallen. Dan hou ik m aan de zijkanten vast, maar bij een edge to edge scherm raak je dan de zijkanten op het scherm ook aan.
Ik heb een 6S en ik vind 'm niet lomp. Sterker nog, ik had gewild dat hij iets dikker was zodat ik geen hoesje hoef te gebruiken om 'm fatsoenlijk vast te kunnen pakken. Zonder hoesje glijdt hij zo uit mijn vingers.
https://www.google.nl/sea...=583#imgrc=q2Pf0mT337bO8M:

4.6 inch vs 4.7 inch.

Is de sony ook nog eens waterdicht, heeft front facing stereo speakers, en een 2800mah accu, ten opzichte van +-1750mah van de iphone. En de camera steekt niet uit.

Het desing van de iphone is totaal niet ergonomisch, en er zijn tal van concurrenten die het beter doen. Apple moet in mijn ogen echt veranderen met dit verouderde design, ik juich het design zoals in dit artikel aangegeven wordt alleen maar toe.
mijn 6s met 1750mah houd het langer vol dan mn vorige (stock) android telefoon met 3000mah accu
Ik vind dat de grote blauwe rand ook een indruk geeft van grote bezels, we zullen nog zien of dat zo is of niet :) Op die render ziet het er ook uit alsof hij grote bezels heeft, vind ze echt een "Galaxy Active" indruk geven

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 31 juli 2017 10:28]

Ik denk eerder dat het te maken heeft met het doel van de afbeelding. Deze zal hoogst waarschijnlijk schaalbaar zijn (vector) waarbij de lijnen niet te smal moeten worden als het klein weergegeven moet worden.
De iPhone 8 (of misschien iPhone edition of iPhone pro) zal waarschijnlijk 1100 tot 1200 euro zijn. Als jij zoveel wilt betalen voor een smartphone ben ik niet degene die je stopt, maar ik raad het wel af. Stel dat je bijvoorbeeld iets doet waarbij de garantie weggaat en daarna gaat je telefoon kapot. Of je moet een verzekering hebben of je 1100 euro is weg.
Ik ben nogal onhandig dus ik heb een dikke case voor mijn telefoons. Zo eentje die je gewoon op de grond kan gooien zonder zorgen :)
Ik zou vooral spijt hebben dat je het buying advice op macrumors.com niet even doorgenomen hebt. Daar staat in donkerrood don't buy. Zeker als je teleurgesteld bent als dit het mogelijke ontwerp van de 8 gaat zijn.
Dan haal je toch weer een nieuwe? Restwaarde zal wel ok zijn..
Die restwaarde waar schijnbaar (en helaas) nog altijd over gesproken wordt is natuurlijk niet meer zoals het jaren geleden was.

Ik had bij release de iPhone 6 gekocht, 2 maanden later (geen krasje, geen stipje niks, helemaal compleet met alle stickers en folies etc etc) kreeg ik hem niet eens voor 450 euro verkocht (van ¤700 naar ¤450 in 2 maanden haha) hier op tweakers.net.

Daar waar ik vroeger nog redelijk veel kreeg voor de iPhone 4 (dat was dan ook nog de periode inderdaad waarbij de restwaarde oké was). Is dat nu al lang niet meer het geval. Dit was (volgens mij) het tijdperk waarbij er maar enkele winkels / providers (t-mobile?) het toestel verkocht.

Tegenwoordig vind je op elke hoek van de straat het toestel goedkoper vergeleken een winkel 1 straat verderop. Er is veel concurrentie, zeer veel aanbod, maar steeds minder vraag = lagere prijzen.

Dus nee, de restwaardes van iPhone's zijn helaas waardeloos geworden. Voorheen was het op deze manier wel leuk om een nieuwe te kopen want je huidige iPhone leverde nog veel op, dat is allang niet meer het geval.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 31 juli 2017 11:55]

Ik heb mijn iPhone 7 (Jet Black versie, nieuwprijs ¤879) voor ¤600 verkocht. Driekwart jaar gebruikt, dus er zaten wel wat gebruikssporen op inmiddels. Dat is een heel aardige prijs in mijn ogen.

Nonsens dus om te stellen dat iPhones in zijn algemeenheid waardeloos zijn geworden qua restwaarde.
Dat is een daling van 279 euro in enkele maanden. De gene wat die voor 600 gekocht heeft zal zich achteraf ook wel lullig gevoeld hebben, 600 is natuurlijk veel te veel. Voor 645 euro krijg je het toestel al splinternieuw.
pricewatch: Apple iPhone 7 32GB Zwart
Dat jij hem met beschadigingen (weliswaar minimaal lijkt mij) verkocht hebt voor 600 euro is een zeer, zeer grote uitzondering (waarbij je je geluk van daken mag schreeuwen en in mijn ogen zeker geen goed voorbeeld).

En vooral dit, de nieuwprijs is alleen al met 100e euro's in enkele maanden gezakt, kan je nagaan wat dat met de 2e hands prijzen doet.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 31 juli 2017 12:19]

Als je een Samsung phone koopt o0 de dag van introductie is ie zonder dat je het merkt driekwart jaar later al meer dan ¤100 goedkoper voor een nieuwe.

Dan voel je je dus qua restwaarde nog veel meer genaaid en schrijf je nog harder af dan wat @Th_mas schrijft.
Ja dat is hetzelfde verhaal bij de iPhone's tegenwoordig (helaas). Die is enkele maanden na release al voor meer dan ¤100 euro goedkoper te vinden.

''vroeger'' was het bij Samsung op gebied van restwaarde een relatief grote ramp te noemen, bij iPhone daarentegen was de restwaarde juist zeer goed (voor mij 1 van de redenen om toen der tijd voor de iPhone te gaan).

Ondertussen zie je al jarenlang dat de restwaardes van de Samsung (S lijn, budgetlijn geen ervaringen mee) juist steeds beter worden en tegelijkertijd zie je de restwaardes van de iPhone slechter worden.
Als ik nu snel door de V&A hier blader dan heb ik het idee dat de restwaardes nu ongeveer gelijk zijn van de Samsung en iPhone lijn.

Op beiden is de restwaarden gewoonweg veel te laag vind ik. Ik zie geen reden waarom het vlaggenschip van Samsung of Apple met 100e euro's moet dalen in 12-14 maanden. Stel er zijn beschadigingen en/of de garantie is verlopen oké, logisch dat de prijs zwaar omlaag gaat (want het wordt een koop op de gok).
De Jet Black variant is alleen beschikbaar in 128GB en 256GB.
Oké dat wist ik niet, dan blijft het alsnog een daling van 279 euro in enkele maanden.
Flinke afschrijving als je het mij vraagt.
Driekwart jaar is 9 maanden. Als jij mij nou 9 euro geeft, dan geef ik jou enkele euro's terug.

Toestel is op dat moment dichter bij een jaar oud.

Deal ?

[Reactie gewijzigd door xChOasx op 31 juli 2017 12:42]

Indien jij mij 90 euro (enkele euro's dus) teruggeeft nadat ik je 9 euro gegeven heb dan is dat wat mij betreft een deal.
Sorry, maar wat moet ik met deze opmerking?
Indien je reactie als een ''aanval'' bedoelt is dan mijn excuses voor mijn reactie op jou (besteed daar liever geen tijd aan).
Wat verwacht je dan? Dat je een iPhone 7 van bijna 1 jaar oud voor 3-400 euro koopt? Dan kun je beter naar een Galaxy S7 (edge) kijken aangezien je die nu wel oppikt voor die prijs.
Een normale iPhone 7 (32) neem je inderdaad voor die prijs mee 2e hands.

Let op, ik heb jaren sinds de iPhone 3G met iPhone's gelopen (tot en met de iPhone 6), ik weet heel goed dat de 2e hands prijzen steeds slechter worden voor de verkopers... Ik wil het product dan ook absoluut NIET afkraken want er valt heel weinig af te kraken. Het enige wat ik aangaf was dat de restwaarde van iPhone's al jaren niet meer zo goed is vergeleken de iPhone's daarvoor.
En dit is ook zeer logisch:
- iPhone's zijn nu overal te koop en niet meer bij een enkele winkel
- iPhone's worden duurder en duurder (daardoor dropt de restwaarde snel met 100e euro's)
- iPhone's worden 2e hands massaal aangeboden

Deze eerste 3 punten kan je niet ontkennen, deze 3 punten zorgen logischerwijs voor een lagere restwaarde.
Deze 3 punten waren op het begin van het iPhone tijdperk zga niet aanwezig waardoor de restwaarde ''vroeger'' veel beter was.

Mijn reactie hierboven leek er dan ook op alsof ik wilde zeggen: de restwaardes zijn zeer slecht, maar zo bedoelde ik dat niet. Het is niet dat je vandaag een iPhone koopt voor 700 euro en er morgen nog maar 200 euro voor krijgt, het is wel iets positiever gesteld uiteraard. Maar 100% zeker weten niet meer zo positief als wat het was tot de iPhone 4-4s.
Uhm dat was al langer bekend al wat het niet officieel bevestigd (wat Apple nooit doet). Maar die dunne bezel was het eerst wat uit was gelekt.
Ik vind hem best dikke randen hebben met vergeleken de galaxy s8(+) en essential phone. Zelfs de oneplus 5 heeft dunnere randen!
Niet iedereen koopt elk jaar een smartphone, sommige mensen doen 2-3 jaar met één smartphone
De meeste mensen kopen niet elk jaar een nieuw toestel.
Om eerlijk te zijn ben ik niet echt te spreken over dit design. Het ziet er nu gewoon uit alsof er een hap uit het scherm is genomen (daar waar de front camera en sensoren zitten). Had dan eerder gekozen voor z'n scherm verdeling zoals je die nu kan vinden op de Samsung Galaxy S8+ of de LG G6
Ga er maar van uit dat die hap niet zichtbaar is met een OLED scherm. De zijkanten worden waarschijnlijk gebruikt voor provider, tijd en batterij status.

Verklaart waarom er tot nu toe geen witte variant is gelekt van de fabrieken in China. Dezelfde illusie zou niet werken op een witte iPhone Edition.
Apple kennende zal dat mooi weggepoetst worden. Hier een leak/render/speculatie hoe dat uit zou zien met LED zwart:

klik
Ik zou niet verwachten dat het echt naadloos doorloopt. Bij de s8 zie je ook een groot verschil tussen scherm en bezel. (Zou wel knap zijn als ze het doen)
Mwa als de tel wit is, en die ene rand zwart, zou ik dat nog niet eens lelijk vinden, als ik de phone die ApexAlpha linkt, bekijk. Als ze die "hap" wit maken, en links en rechts ook (negatief dus) dan zou het ook nog kunnen.
Dat betekent ofwel dat die extra ruimte maar beperkt wordt gebruikt (niet bij video's etc. hetgeen een belangrijk deel van verkleinen van bezels teniet doet), ofwel het scherm zal deels erg statisch zijn, hetgeen kan leiden tot inbranden. Op bijvoorbeeld een S8 kun je die extra ruimte gebruiken bij video's en games en ook de standaard browser staat het toe om de notificatie balk te laten verdwijnen om fullscreen te kunnen surfen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 31 juli 2017 23:12]

Hmm, wat zou het volgende ding zijn? Camera en sensoren die achter het beeld verstopt zit? (soort van eenzijdige spiegel, maar dan met het scherm zelf). Een heel scherm zal wel tof zijn. Voorloper van de transparante telefoon :D
Transparante telefoon zal er niet komen tenzij ze de achterkant volledig kunnen blinderen; transparante telefoon heeft anders niet genoeg contrast.
Uiteraard toekomstmuziek, maar waarom zou het niet mogelijk zijn. Dit hadden we 100 jaar geleden ook niet kunnen bedenken...
Smaken verschillen, als je zo efficient mogelijk gebruik wilt maken van het oppervlak, kun je in die stukjes mooi info kwijt zoals batterij status en dergelijke, en als je iets fullscreen wilt zien, zoals een filmpje, schakel je dat stukje uit.
Ik denk dat ik het ga waarderen. Maar even afwachten.
Weer een knop minder! Iets over form over function? }>

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 juli 2017 10:21]

Ik tel toch echt net zo veel knoppen als op de 7. De "homebutton" is daar ook al geen knop meer namelijk.
Jawel, het is toch een capacitieve knop met een vingerafdrukscanner?
Het is in ieder geval geen fysieke knop meer. Wel drukgevoelig en met "haptic feedback", maar dat kan je net zo goed in je scherm doen. Dan is het net zo veel "knop" als dat het nu is.

[Reactie gewijzigd door GuidoH op 31 juli 2017 11:06]

Een capacitieve 'knop' is geen knop. Een knop kan je indrukken, daar is het een touchscreen, wat hier ook in zou kunnen, maar dan interactief.
Dat zeiden ze over de eerste iPhone al.
Het ontbreken van een back button is een van de redenen waarom ik nooit een iPhone wilde hebben
Die zit er gewoon hoor! Alleen softwarematig. Iets wat je nu ook op veel Android toestellen ziet... dus wat is je punt? Terug naar de Nokia 3310?
Ja, omdat ik een paar dedicated knoppen handig vind, is alle ontwikkeling sinds de 3310 niets waard voor mij 8)7

Mooie drogredenering. Zo willen niet veel mensen een gesprek met je aangaan.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 juli 2017 12:35]

De drogredenering wordt door jezelf geopperd en berust dus puur op interpretatie.
nou ik heb nog ff teruggekeken hierboven en jouw naam staat er toch echt op
Interessant hier aan is dat het dus weer vreselijk moeilijk blijkt om "trade secrets" zoals deze binnenskamers te houden. Iedereen heeft een NDA en zeker bij Apple zijn ze ongelofelijk streng en dan glipt er zo een png'tje met de formfactor van je nieuwe kindje de deur uit.

En voor goede analysten verklapt zo'n plaatje natuurlijk ongelofelijk veel.

Maar persoonlijk maken dit soort teasers me alleen maar nieuwsgieriger :D
Ik vind het eigenlijk knap dat dit ontwerp al enkele maanden wordt gebruikt uit gelekte info en nu dus correct blijkt te zijn! Inderdaad kom je er al zo een groot bedrijf niet onder uit dat iets lekt. Maar dat men keer op keer toch zo dichtbij komt blijft gaaf om te zien bij het uitlekken van 1 zo een pngtje
Ehm, het is in het belang van Apple dat dit soort info 'per ongeluk' lekt. Dit is onderdeel van hun strategie. Het wakkert de hype alvast aan en ze bewaren de officiele announcement nog. Net als dat de eerste aflevering van een nieuw seizoen van een serie soms 3 weken voor release al 'toevallig' op de filesharing diensten verschijnt.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 juli 2017 12:37]

Dat valt te beredeneren, maar Apple laat aan alle fronten zien dat dit toch echt niet het geval is.
Als ze zouden zeggen dat ze het zelf lekken zou de impact minder groot zijn.
Ze lekken niet met opzet, daar durf ik heel veel om te verwedden.
Hoeveel? En wat voor bewijs zou je willen zien dat het wel zo is? Voorbeelden genoeg van test iphones die "per ongeluk" in een bar oid worden achtergelaten. Maar dat is misschien niet hard genoeg voor jou

zie https://www.macobserver.c...ple_does_controlled_leaks of https://www.reddit.com/r/...us_apple_controlled_leak/

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 juli 2017 12:44]

Dat zijn niet het soort lekken waar het hier om gaat, vind ik. Die soft leaks over iets onbenulligs en 'veiligs' zijn inderdaad met opzet.
ik vind dit ook een veilige leak
Het word inderdaad tijd dat Apple eens een compleet ander design gaat gebruiken. Of dit in de praktijk een fijn toestel gaat worden weet ik niet zo goed. Het lijkt mij nogal lastig vasthouden, iets wat met het ontwerp van de S8 een stuk beter lijkt. Zal net als in de geruchten de vingerafdrukscanner in de achterkant zitten? Dat vind ik een pluspunt!

Met het verdwijnen van de homeknop komen er dan on-screen knoppen zoals bij Android?
Praktisch gezien maakte Apple bijna alleen maar gebruik van onscreen knoppen, waar Android dat vaak niet deed.
En naar mijn idee is een vingerafdrukscanner op de achterkant de grootste fout die een fabrikant kan maken..
Jep, de vingerafdrukscanner op mijn S8 weerhield mij er ook bijna van om het toestel te kopen. Ik twijfelde of het niet vervelend zou werken in de praktijk (altijd op mijn Samsung's en iPhone's zat deze namelijk aan de voorkant).
Wat blijkt, het werkt echt geniaal prettig, veel beter dan wat ik gewend ben.

Dit doordat mijn duim niet standaard op de homeknop zit als ik het toestel vast heb, mijn wijsvinger zit dan wel standaard op de plek waar de ''homeknop'' zit.

Dusja de gedachten die jij hebt, die had ik ook (omdat ik het nooit getest had voor een periode langer dan 30 seconde).. Totdat ik een toestel kocht die het aan de achterkant heeft zitten (S8), voor mij nooit meer zo'n onhandige knop aan de voorkant onderin..
Dat je er aan went betekent niet dat het beter is. Het is en blijft een noodoplossing. Het grootste nadeel is dat je de telefoon altijd moet oppakken, je kan hem niet unlocken als hij bvb op je bureau ligt.
Maar ik vind het wel beter, dat jij het niet beter vind wilt niet zeggen dat het niet beter is?

Ik vond de gedachten van een vingerafdrukscanner aan de achterkant ook niks, het weerhield mij er bijna van om de S8 te kopen. Toch de gok gewaagd en ik vind de vingerafdrukscanner aan de achterkant praktischer en beter.

Ik kan hem inderdaad niet unlocken wanneer hij plat op mijn bureau ligt. Wel kan ik op de ''onzichtbare'' homeknop aan de voorkant drukken waarbij het beeld aangaat.
Daarnaast zit er bij de S8 (beetje Samsung standaard) een LED in, zo zie ik of het om een e-mail, gemiste oproep of whatsapp bericht gaat. Wil ik het bericht lezen en beantwoorden moet ik inderdaad het toestel oppakken (iets wat ik met mijn iPhone 6 en Samsung S5 ook altijd gedaan heb, ik typte nooit terwijl dat ding plat op tafel lag).

Ik vind het dus persoonlijk geen obstakel om een telefoon op te pakken (altijd al gedaan).
Het is echt geen toeval dat men altijd de vingerafdruk scanner aan de voorkant heeft gezet. Daar is over nagedacht. Samsung deed het alleen maar omdat ze een telefoon wilden die er aan de voorkant "beter" zou uitzien. Het blijft "form over function".
Nee het blijft jouw mening, en die respecteer ik.. Jij vind het niet prettig, jij vind het ''form over function'', dat is jouw goed recht.
Ik herken (ik heb de S8 hier liggen zonder homeknop aan de voorkant) er helemaal niks in. Althans, niks, de gedachten die jij hebt die had ik ook totdat ik de S8 in bezit kreeg.

Wat jij nu ''roept'' dat riep ik ook altijd, ik vond het ook maar ''dom'' om de zo'n veel gebruikte functie achterop te plaatsen. Maar nu ik het ook daadwerkelijk gebruik (en dus niet meer erover nadenk en nadelen verzin) vind ik het beter, sneller en prettiger werken. Dit doordat je wijsvinger standaard op die plek valt en mijn duim valt niet standaard op de homebutton aan de voorkant (zoals bij de oudere Samsung's en iPhone's).

Ik ga er dan ook vanuit dat Apple dit op een goede manier gaat oplossen, net als dat Samsung het op een goede manier kan oplossen (en dat ook gedaan heeft).
Wat ik wel jammer zou vinden voor de Apple gebruikers, is dat er misschien helemaal géén vingerafdrukscanner gaat komen.
Zo doen geruchten de ronde dat er op de iPhone 7s OF de 8 helemaal géén vingerafdrukscanner gaat komen en puur en alleen gezichtsherkenning.
En dit laatste, dit zou een hele, hele grote faal van Apple zijn. Laten we hopen dat het bij geruchten blijft!
Je probeert een matige design oplossing goed te praten: het klopt niet dat het "natuurlijker is": mijn duim komt ook "automatisch" op de homeknop als ik mijn telefoon uit mijn broekzak haal, én je kunt de telefoon unlocken terwijl hij opneennwerkvlak ligt. Je verwart "natuurlijk" met gewenning. En dan heb ik het nog niet over de blunder om de scanner vlak bij de cameralens te zetten.

Ik zie overigens niet je probleem met een gezichtsherkenning, tenminste als die beter is dan die van Samsung, die met een simpele foto te bypassen is.
Dus jij vind het praktischer om je telefoon plat op tafel te leggen, op te staan, met je gezicht erboven te hangen waarbij vervolgens je toestel unlocked wordt?
Dat kan ik me haas niet in denken.

Jij hebt duidelijk iets tegen Samsung, ik heb helaas niks tegen welke fabrikant dan ook. Ik waardeer techniek en verbeteringen in het dagelijks leven. De vingerafdrukscanner is duidelijk een verbetering op elk gebied bij de S8, voor mij nooit meer onhandig aan de voorkant waar je natuurlijk en praktisch gezien nooit je vinger hebt zitten (tenzij je hem moet unlocken).

De headjack bij de iPhone 7, dat is wel een flater ja, dit komt niks ten goede.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 31 juli 2017 13:43]

Nou ja, de ganse industrie heeft met een reden de vingerafdruk scanner altijd vooraan gezet: het is de meest logische plaats. Achteraan is een noodgedwongen compromis - de industrie, ook Samsung, investeert daarom miljarden in inspanningen om hem toch vooraan, onder het scherm te krijgen.

Het mag dan voor jou een goed compromis zijn, maar het blijft suboptimaal want beperkter.
Ik denk dat deze aan de voorkant zit wegens gewenning. Men is eraan gewend dat deze voor-onderaan zit.
Deze ganse industrie weet dat men bang is voor veranderingen (ook al zijn de veranderingen zeer positief en een verbetering op het oude)

Nadelen die ik dacht te gaan krijgen (waren een gedachten, dus nog geen feit):
- toestel optillen (zoals jij ook zegt) om te unlocken
- in de auto (carkit) leek het me ongewenst.

Wat nu mijn gedachten (en in mijn geval feiten) zijn:
- toestel tilde ik altijd al op anders kon ik niet typen, doordat deze aan de achterkant zit, precies op de plek waar ALTIJD mijn wijsvinger terecht komt is het toch ineens ideaal en voelt het veel natuurlijker aan.
- automodus zodra die de carkit in gaat, vingerscanner is helemaal niet nodig xd

Nu (volgens mij zo'n 2 maanden in gebruik, maar ik was er al na enkele minuten aan gewend) wil ik geen vingerafdrukscanner meer aan de voorkant hebben. Aan de voorkant voelt niet prettig, niet natuurlijk.

Zodra straks de iPhone 8 en S9 gaan uitkomen, dan ga ik wederom kijken wat de toestellen kunnen en doen (vind zowel Apple als Samsung super telefoons maken)

Stel de 7s of de 8 krijgt de vingerafdrukscanner aan de achterkant, dan zal ik dat als een pluspunt zien. Stel deze ontbreekt volledig dan zal dat toestel niet in mijn bezit komen.
Er zijn heel veel situaties waar je even iets op de smartphone wil doen zonder typen. Dan is de telefoon moeten oppikken van het werkvlak vervelend. En een scanner achteraan betekent ook: extra handeling om bij de home knop te komen. Er zijn werkelijk geen voordelen aan een scanner achteraan.

Je kan proberen rechtpraten wat krom is, maar het is tevergeefs. Als de vingerafdruk scanner blijft, zal hij aan de voorkant zitten. Anders zal hij gewoonweg verdwijnen. Je zal zien...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 31 juli 2017 15:24]

Je bent blijkbaar erg geobsedeerd door het succes van Apple. Kom op zeg, de hele wereld is het er inmiddels over eens dat de vingerafdruk scanner aan de achterkant de grootste faal is va Samsung ever. De headjack bij iPhone is handig als je kiest voor wireless. Kies je daar niet voor, koop dan een andere telefoon. Maar, mijn hemel wie wil er nu nog met een draadje uit zijn koptelefoon gezien worden }>
Geobsedeerd? _/-\o_ 8)7
De headjack bij de iPhone? Van de 6s?
Yep een behoorlijke obsessie! En ja, ik ben blij dat Apple de headphone jack heeft laten vallen. Net zoals ooit afscheid is genomen van diskettes en usb sticks hun beste tijd ook hebben gehad.
Sorry, maar duidelijk is nu wel dat jij de gene bent met een obsessie.

Ik vind het alleen maar een product, waarvan toevallig qua smartphones zowel Apple als Samsung mooie toestellen uitbrengt (oké toegegeven, bij Apple gaat het vooralsnog wat langzamer allemaal de laatste jaren. Laten we hopen op een mooie opvolger van de iPhone 7!).. Althans dat vind ik persoonlijk, Huawei mag er ook wel zijn de laatste tijd :D
In mijn ogen hoort Apple er nog altijd bij (hoewel de iPhone 7 dan weer niet zo mijn ding is, maar dat is persoonlijk).
Ik vind het juist echt ideaal op de achterkant, een vingerafdrukscanner op de voorkant is voor mij juist een deal-breaker. En zo zie je maar, smaken verschillen.

On-topic: Was wel te verwachten dat dit het ontwerp zou worden toch, er zijn al zo veel lekken en 'lekken' over geweest dat het bijna niet anders kon
En zo zie je maar, smaken verschillen.
Dat is eigenlijk een reden dat fabrikanten die maar weinig modellen telefoons maken (zoals Apple) eigenlijk zelfs twee scanners zouden moeten monteren om aan alle gebruikswensen tegemoet te komen.
Waarom zouden ze per se een ander design moeten gebruiken als de oude prima werkt en door klanten gewaardeerd wordt? Aan de SE kun je al zien dat niet iedereen zit te wachten op een koelkast waar steeds meer functionaliteit uitgehaald wordt (home knop, audio jack, etc). Als iedereen een telefoon met een nieuw design wilde hadden ze genoeg aan alleen de 7. En met de 8 willen ze een telefoon uitbrengen die je niet meer normaal vast kunt houden door het ontbreken van randen? |:(
Er is de laatste tijd meer kritiek geweest op iPhone releases omdat het niet meer de grote wijzigingen bracht t.o.v. vorige jaren. Vanaf de iPhone 5 is het design niet extreem gewijzigd. Ik juich deze verandering juist toe, al moet natuurlijk de praktijk uitwijzen of dit fijn werkt.

Ik denk dat de iPhone SE verkoopcijfers zo goed zijn omdat Apple een sterk merk (onderhevig aan trends) en veel mensen willen het merk. De SE is dan met z'n prijs erg aantrekkelijk. De meeste mensen met een SE uit mijn omgeving zijn er niet zo tevreden over en stappen over naar een 'normale' iPhone.
Doet me een beetje denken aan de LG G6, persoonlijk vind ik de Galaxy S8 er mooier uitzien vanwege het gebogen scherm.
Nog eerder aan de Essential Phone

Edit: niet dat het allemaal veel uitmaakt, alle mobieltjes lijken toch op elkaar.

[Reactie gewijzigd door oef! op 31 juli 2017 10:33]

Toch vind ik de manier hoe de iPhone het heeft, prettiger lijken dan hoe Essential het gedaan heeft.
iPhone 8 zal op iOS 11 draaien.... heeft die ondersteuning voor 32-bit apps?
Nee, dit wordt er langzamerhand al uitgefaseerd. Ik vermoed dat per iOS 11 dit ook hardhandig wordt gedaan.
Ik vind het heel apart.
Beeldscherm om het hoekje.
Is dit dan die mysterieuze iPhone, of is dat toch een SE 2?
Ik kwam vorige week de 'leaks' van de Xiaomi Mi Mix 2 tegen. Die hadden vrijwel hetzelfde design.
Wordt een aparte resolutie zo.

[Reactie gewijzigd door chrisdw op 31 juli 2017 10:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*