Gerucht: Apple vervangt vingerafdrukscanner op volgende iPhone door 3d-camera

Apple zou de vingerafdrukscanner op de volgende iPhone vervangen door een 3d-camera met gezichtsherkenning die de telefoon binnen enkele milliseconden zou moeten ontgrendelen. Om te werken hoeven gebruikers de telefoon niet op hun gezicht te richten.

De techniek werkt ook als de telefoon op tafel ligt en gebruikers dus niet hun gezicht er recht boven houden, claimt financieel persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Het artikel van Bloomberg is van de hand van Mark Gurman, die afgelopen jaren vaak heeft getoond over betrouwbare bronnen binnen Apple te beschikken.

Apple is ook aan het testen met een 'oogscanner' om de technologie betrouwbaarder te maken. Daarbij gaat het vermoedelijk om een irisscanner zoals die ook op de Samsung Galaxy S8 te vinden is en zoals Microsoft die als eerste toepaste op zijn Lumia 950-telefoons. Vanwege de kleine bezels op de S8 en de vermoedelijke iPhone 8 is er weinig ruimte op de behuizing voor de vingerafdrukscanner.

Ook de betrouwbaar geachte analist Ming-Chi Kuo vermeldt dat de volgende iPhone geen vingerafdrukscanner heeft. In dat geval zou de 3d-camera niet alleen functioneren van ontgrendelen van de telefoon, maar ook als authenticatie voor betaalsysteem Apple Pay.

De kans bestaat dat de vingerafdrukscanner in een latere versie weer terugkeert op de iPhone. Chipontwerper Qualcomm toonde vorige week een vingerafdrukscanner die werkt achter een oledscherm. Die techniek is echter nog niet in massaproductie.

De iPhone 8 zou in tegenstelling tot alle eerdere iPhones geen lcd, maar een oledscherm hebben. Dankzij de smalle bezels zou Apple een 5,8"-display hebben in een telefoon die nauwelijks groter is dan de huidige 4,7"-versie van de iPhone 7. Het zou bovendien gaan om een display met variabele framerate tot 120Hz, zoals de nieuwe iPad Pro met 10,5"-scherm. Daarnaast wil Apple de accuduur verbeteren door een aparte processor te maken voor ai-taken.

Behalve de iPhone met oledscherm komen er dit najaar volgens Kuo ook twee opvolgers voor de iPhone 7-serie. Die hebben lcd's met diagonalen van 4,7" en 5,5". De analist schat in dat de fabrikant zijn nieuwe smartphones in september aankondigt. De lcd-modellen zouden in september uitkomen, de iPhone met oledscherm zou in oktober in de winkels liggen.

Mockup van hoe de komende iPhones eruit zouden kunnen zien. Bron: iDropNews

Door Arnoud Wokke

Redacteur

04-07-2017 • 06:45

310 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (310)

310
298
171
8
0
76
Wijzig sortering
Volgens mij gaan veel ontwikkelaars dit niet leuk vinden. Hebben ze net vingerafdrukken geïmplementeerd in hun software, moet het weer gezichtsherkenning worden... En later weer vingerafdrukken.... Bijvoorbeeld de ING app.
Volgens mij gaan veel ontwikkelaars dit niet leuk vinden. Hebben ze net vingerafdrukken geïmplementeerd in hun software, moet het weer gezichtsherkenning worden... En later weer vingerafdrukken.... Bijvoorbeeld de ING app.
Daar heeft Apple al rekening mee gehouden!
Bij iOS is (biometrische) authenticatie geabstraheerd (LAContext), maw voor de app maakt het niet uit welke methode (pin,vingrafdruk, gezicht enz) wordt gebruikt.
Denk eerder dat gebruikers het niet leuk gaan vinden. "Hey pap, kan je deze film, voor me betalen?" Zoontje houdt iPad voor pa's gezicht om de film en het betaalverzoek te laten zien en, oeps, betaald!
Precies, en daarom geloof ik ook niets van dit gerucht.
ze koppelen de token die de vingerafdruk genereert aan de autorisatie van je bankapp. ik verwacht niet dat de token voor gezichtsherkenning veel zal veranderen.
Nee maar je moet je interface toch aanpassen?
En daarnaast handleidingen/FAQ/support mensen instrueren.

Lijkt allemaal klein en simpel, maar het moet wel gebeuren denk ik.
Nee, dat gedeelte regelt iOS ook. Je maakt gewoon gebruik van de API van het OS. Zolang je dat netjes implementeert past dat automatisch mee aan.

Vergelijk het met de Location Services. Je app praat niet direct met de GPS, maar met de Location Service. Deze service draait op de achtergrond en heeft verschillende manieren om locatie te bepalen, zoals gps, wifi en ibeacons. Je hoeft in je app dit dus niet zelf te programmeren, alleen de service te implementeren en de rest wordt voor je geregeld.
is het niet gewoon zo geregeld dat je gewoon ios vraagt om authenticatie, dat ios het dan verder regelt? als je nu geen touch id hebt ingesteld moet je je wachtwoord invullen, en als je het wel hebt dan kun je touch id gebruiken. hoeft de app toch niet te kiezen dacht ik?
Ik denk dat bijvoorbeeld bank apps zelf vinger afdruk verificatie doen en dit niet overlaten aan een device waar ze totaal geen controle op hebben. Als ik 1000 euro over maak met de ING app dan lijkt het me verstandig dat ik de vingerafdruk versleuteld naar ING stuur daar wordt geverifieerd en antwoord wordt terug gestuurd. En niet dat Android zegt: jow stuur het geld maar op het is ok.
het hele idee is juist dat je vingerafdruk alleen op je telefoon staat en niet wordt verstuurd.
het is ook niet het os dat zegt dat het ok is, maar die geeft alleen een token, die de bank dan vergelijkt.
die token kan via een wachtwoord, of vingerafdruk, of straks misschien via gezichtsherkenning gegenereerd worden.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 4 juli 2017 10:40]

Nee de vingerafdruk data word alleen (encrypted) opgeslagen op de chip die de herkenning doet. De ING app werkt gewoon via de API van Apple en is dus geen uitzondering. Als je bang bent dat dat onveilig is kan je altijd vingerafdrukherkenning uitzetten voor bankieren, of het daglimiet verlagen.
Dan heb je verkeerd gedacht. Er worden nooit vingerafdrukken verstuurd.
Anoniem: 855731
@TripleQ4 juli 2017 09:33
Is dat ooit anders geweest? Als dingen veranderen moet je andere dingen aanpassen. Dat is niets unieks voor Apple, het is zelfs niet uniek voor ICT. Toen we vaatwassers kwamen moest je gelijk je keuken aanpassen. Toen er CV kwam moest je in bestaande huizen allemaal gaten gaan boren voor de leidingen. En toen er biometrics gebruikt ging worden moest je de API calls in je app aanpassen. Niks nieuws onder de zon.
Nee maar je moet je interface toch aanpassen?
En daarnaast handleidingen/FAQ/support mensen instrueren.

Lijkt allemaal klein en simpel, maar het moet wel gebeuren denk ik.
Je lijkt er verstand van te hebben? Support en FAQ aanpassen?
Als een gebruiker al zijn toestel niet kan ontgrendelen dan kunnen ze ook je APPje niet starten.

Dus dit zal dus vrij weinig effect hebben.
Zo hey, je laat iemand van communicatie een middagje wat artikeltjes aanpassen. Nou nou! Het zou verboden moeten al die technische vooruitgang niet?
Als ontwikkelaar ben ik daar blij mee, want het is weer werk.
Nee zo’n ontwikkelaar ben ik al 30 jaar niet. Ik vind dit soort nieuwe technologiën interessant en werk er graag mee. Een echte ontwikkelaar vindt het ontdekken van en werken met nieuwe tech een uitdaging.
Nieuwe technologieën? Als je die API van IOS moet bouwen ja, maar in dit geval ben je gewoon een gebruiker van die API en daar is weinig spannends aan :) Maar zo heeft ieder daar zijn eigen beeld bij.
Apple is de meest vriendelijke voor zijn developers. Beregoede support en documentatie. Top SDK en ontwikkelplatform. App store is net zo duur als die van MS en Google.

Geen discussie, maar gewoon weer een poging Apple zwart te maken. Als je niet weet waar je over praat, zeg er dan ook niks over, want je zet jezelf voor gek.
En veel idiote regels over wat er mag in de appstore en wat niet. Google weigert ook bepaalde apps maar Apple? Een app verwijderen wegens zwarte Piet (nieuws: Apple verwijdert Zwarte Pieten-app definitief uit de App Store), dat is pas echt doorgeslagen.
Ontwikkelen voor Android is veel duurder. Fragmentatie, brakke API's en veel meer verschillende hardware. Voor die 75 euro verschil huur je tussen de één en twee uur tijd van een fatsoenlijke iOS of Android developer.
Maar voor de instappende eenling is $25 natuurlijk wel een lagere drempel als de €99 bij Apple. Voor de laatste moet je daarnaast ook nog een dure Mac hebben en dure Apple developer-software.
Nu heb ik totaal geen verstand van programmeren, maar als de functie is "unlock with biometric" dan maakt het voor de apps toch niet uit of je nu vingerafdruk of 3D-scanner gebruikt?
Het blijft toch het zelfde ze moeten het er alleen bij moet voegen in de software, want de 7s en 7s plus blijven het wel gewoon houden zover bekend. Plus de oudere toestellen zijn er ook nog.
Nou vindt ik de irisscanner van de Lumia 950(XL) ook niet goed werken. In ons geval werkt het gewoon totaal niet. Dan vindt ik de vingerafdrukscanner achterop* (Wileyfox Swift 2X) een stuk handiger en zelfs die moet soms 4 of 5 keer lezen. Ik kan me dus goed voorstellen dat ze na het experiment weer teruggaan. Alle Applegebruikers zijn dan een telefoongeneratie lang proefkonijn geweest.

*Aan de voorkant kan ik me helemaal niet voorstellen dat het makkelijk is. Dan heb je die 6 cijfers net zo snel ingetoetst. Maar als men iedereen blij wilt maken plaatst men er één aan de achterkant én één aan de voorkant.

Een 5,8"display lijkt me mooi, maar als je met zulke kleine bezels de telefoon nergens meer vast kunt pakken, dan lijkt me dat ook echt niet handig.
Geen touchID maar alleen gezichtsherkenning lijkt mij onhandig. Bijvoorbeeld in de auto zal ik niet in het gezichtsveld van de scanner zitten. En 's nachts in het donker?
Dat soort "problemen" zijn natuurlijk wel gewoon op te lossen door alternatieve unlockmethodes.

In de auto zou ik niet weten waarom je jouw smartphone zou willen unlocken als deze niet eens in je gezichtveld is, maar je zou (net als bij Android?) kunnen instellen dat je telefoon op bepaalde WiFi netwerken niet unlocked hoeft te worden om het probleem van te weinig licht te omzeilen.
In de auto zou ik niet weten waarom je jouw smartphone zou willen unlocken als deze niet eens in je gezichtveld is
Waarom je in de auto een telefoon zou willen unlocken? Om te bellen! Dat is het enige waarom ik mijn telefoon unlock in de auto. En dan wil ik niet naar mijn telefoon kijken, maar naar de weg.

Ik bel via BT in de auto, maar de autoradio heeft een spartaanse trage interface. Ik bel dus via unlock met Touch ID, en geef met Siri de opdracht om te bellen. En dat werkt perfect!
Siri werkt ook zonder te unlocken. Zeg gewoon "Hey Siri" tegen je telefoon.

[Reactie gewijzigd door TotallyJorden op 4 juli 2017 08:43]

Ik heb dat uitstaan, mijn siri werkt enkel wanneer de telefoon unlockt is. Dit heb ik gedaan om in geval van diefstal de dief niet teveel opties te geven. Zo heb ik ook het bedieningspaneel uitstaan en ook het widgetscherm wanneer de telefoon gelockt is.
In het geval van diefstal kan je in 1 minuut via iCloud.com je hele telefoon onklaar maken op afstand.
Behalve dan dat je diefstal vaak niet direct opmerkt, je niet overal direct internettoegang hebt zonder je telefoon, en een telefoon uitschakelen voor de dief een paar seconden kost.
Siri werkt ook niet zonder internet hoor, dus beter laat je het aanstaan zodat de kans groter is dat de dief je telefoon wel met het internet verbind zodat hij netjes de wipe opdracht ontvangt.
En dan schakelt de dief de telefoon uit, en kan daar vervolgens niks meer mee omdat er een blokkade op zit. Het moederbord is dan ook waardeloos want de touch-id is daarmee verbonden en dan blijft er weinig over van zo’n telefoon.
Wat is je punt precies? Die gaten zijn al gedicht. En iCloud was niet gehackt, de "hackers" zijn in de iCloud account gekomen wegens reverse engineering van het slachtoffer (simpel wachtwoord/beveiligingsvragen + icm geen 2FA).
Wachtwoorden raden is iets anders dan kraken / hacken.
Siri werkt ook zonder te unlocken. Zeg gewoon "Hey Siri" tegen je telefoon.
Dat staat bij mij uit omdat ik dat niet nodig vind, het extra accucapaciteit kost, en om de redenen die Bram heeft genoemd.
Ik vind het af en toe heerlijk om zonder mijn telefoon aan te hoeven raken, vanuit bed met spraak de Hue-lampen aan of uit te zetten.
Ja, dat is gemak. Toch snap ik de bezwaren.
Dus de microfoon staat 24/7 aan?
Heb er persoonlijk geen problemen mee, erg groot gebruiksgemak.
Het ‘Hey Siri’ commando wordt lokaal opgevangen door de telefoon. Pas als er een commando wordt gegeven zal deze naar Apple worden verstuurd.
Dat is wel héél makkelijk te spoofen met een fake wifi netwerk.

En daarbij wil ik nog steeds niet dat als mijn telefoon in de buurt is van mijn huis bijvoorbeeld dat iedereen deze zou kunnen unlocken.
Dan zet jij dat toch uit. Omdat jij iets niet wil mag niemand het?
Het is een SECURITY feature. Wel handig als het dan secure is. Ik probeer jullie hier alleen te attenderen op het feit dat je het misschien dan inderdaad beter helemaal niet kunt gebruiken.
Iedereen kan je telefoon dan unlocken, zolang je maar in de buurt bent ...
Als deze op mijn bureau ligt en ik even iets wil checken. Daarnaast zijn er voldoende momenten dat ik geen telefoon voor m'n hoofd wil om te unlocken. Zeker niet als dat ook nog betekend dat er een LED aan moet omdat het donker is.
Wat hebben wifi netwerken nu met de donkere momenten te maken? Juist in huis, het vertrouwde wifi netwerk, is wel licht. Tijdens het uitgaan of op straat niet!
En waarom zoveel moeite doen om het allemaal slechter te maken terwijl je met Touch ID op de voorkant geen van die problemen hebt!?
'Innoveren' om te innoveren?
Ik snap je punt helemaal, soms is het ook 'gewoon' goed!
Als je niet in het gezichtsveld van de scanner zit kun je zelf ook het scherm niet aflezen. Dus geen probleem.
In het donker? Simpel: Infra rood.

Ik zie dus geen bezwaren.
En bezwaren als zo'n camera die meer batterij verbruikt? En wanneer springt die scanner aan? - staat ie altijd aan, of moet ik alsnog eerst een knop indrukken? Kijkt de camera dus altijd mee?
En wanneer unlockt 'ie dan precies? Als ik er naar kijk? Hoe houd ik controle over het moment van unlocken?

Ik ga me niet laten vertellen dat een camera sneller en inovatiever is dan een vingerafdruk scanner welke zelfs op vele Android toestellen zeer snel werkt.
Nu moet je ook eerst je scherm aanzetten voor touch id af gaat. Zal nu hetzelfde zijn?
Lijkt me dan juist niet innovatief. Met Touch-ID ging het in één moeite. Je vinger lag immers al op de juiste plaats.
Niet perse. Ik zet 't scherm vaak nog gewoon aan met de aan-knop... Touch ID is dat een snelle 2e.
Daar kies je toch zelf voor. Je hebt ook de optie om met de homeknop je scherm aan te doen, dan zit je vinger dus inderdaad gelijk op de juiste plek.
Maar waarom in hemelsnaam? :')
meldingen bekijken zou een reden kunnen zijn, doe ik ook vaak, als ik op de homeknop druk wordt ie meteen ontgrendeld en zie je de meldingen niet. (zelf ingesteld om op die manier snel te ontgrendelen)
als je m dan met de powerknop aan zet kun je eerst je meldingen bekijken
Dat dus ;)

Hoewel ik meldingen ook gewoon op m'n Garmin klokje krijg. Ik merk dat als ik op de homeknop druk, m'n iPhone (6) niet direct gaat scannen. Het is altijd klik-scherm aan-vinger erop houden-scan-unlock.

Mja. First-world-problem.
dat merk ik ook bij de ipad mini 4, die is ook een stuk trager dan van de iphone 6s.
Traag op zich valt mee, heb zelf ook de Mini 4. Misschien trager dan de iPhone 6S inderdaad, dat weet ik niet :) maar vind 't prima zoals de performance is.
als je de 6s gewend bent dan is de mini 4 behoorlijk traag met ontgrendelen
Tsja. En als je de 7 gewend bent, is de 6S weer traag, et cetera.. Apple is me al duur zat, ik blijf niet upgraden ;) ik had vorig jaar een 5S die eigenlijk qua prestaties óók ruim voldoende was. Helemaal geen noodzaak om te upgraden (maar m'n zwager had een iPhone 6 met 64Gb 'over', en da's wel een héle fijne upgrade tov. 16Gb).
Niemand verplicht je om elk jaar te upgraden. Ik ben al 6 jaar iPhone user en ik zit aan mijn 2e toestel. (6S). Momebteel zit ik in een vervangcyclus van 4 jaar. Maar ik kan gerust 5 jaar ook doen.
Precies! En dát is dus de kracht van Apple. Ik heb een Galaxy Note 3, destijds het vlaggeschip van Samsung, gekocht. Ik had na een jaar al de neiging om het ding te vervangen omdat ie onwerkbaar was. Afgezien dat er binnen een half jaar geen nieuwe OS versies meer kwamen natuurlijk, en de support dus feitelijk al ophield.

Met m'n vorige iMac heb ik 10 jaar gedaan (2006-2016), die staat nu bij m'n dochter op 't bureau. iPad hoeft sowieso niet vervangen te worden, hoogstens voor een met meer geheugen (hoewel een wireless harddisk optie ook zou kunnen), m'n iPhone 5S was ook prima en had ook zéker nog een jaar mee gekund.

De restwaarde van Apple is aanzienlijk en de support/updates/upgrades lopen ook flink wat jaren gewoon door. Heb eind 2016 een Macbook uit 2012 (!) gekocht, weliswaar met de insteek dat álles daar nog upgradeable is - en ben van plan daar ook zeker nog 5 jaar lol van te hebben.
De iPhone 6s en 7 hebben een snellere vingerafdruk scanner en gaat echt seemless. Sinds ik de 7 heb merk ik hoe traag de 6 eigenlijk was (met scannen van mijn vinger).
Als je gezicht automatisch gescand wordt op het moment dat je vinger op die plaats ligt is het toch geen probleem?
Ik vind dit toch geen oplossing. Dit is typisch het zoeken van een oplossing voor een probleem dat er niet is.
Onnodig, duurder (waarschijnlijk) en alles behalve innovatief. Dacht dat Apple daar juist voor stond, innovatie? Dit is gewoon zoeken naar een Unique Selling Point.
Als de vingerafdrukscanner niet past is het dus wel nodig, en als je de dunne scherm randen onnodig vind kan ik dit zeker begrijpen, maar ik vind dit zelf wel een grote vooruitgang. Het is niet zoeken naar een probleem wat er niet is maar het is daadwerkelijk een probleem als Apple hem in het nieuwe design niet kwijt kan. Dat het duurder is weet je zoals je aangeeft niet, maar al zal het zo zijn, het geld voor dat onderdeel van een paar euro meer hebben ze bij Apple wel. En innovatief, als het op de manier gaat werken zoals hierboven omschreven wordt is het voor een smartphone weldegelijk nieuwe.
Hmm, gewoon met mn duim op de homeknop duwen zet mijn iPhone gewoon aan en unlockt hem in 1 beweging
Wat ook super onhandig is, vind ik..
Heb een iPhone 6s en een One Plus 3T. Ik vind mijn OP3T dan véél fijner en handiger qua unlocken dmv mijn vingerprint dan mijn iPhone 6s.

(Naast dat de sensor veel beter en sneller is, hoef geen (semi-)fysieke knop in te drukken. Ik leg mijn vinger erop en mijn scherm springt aan en is al direct unlockt.
nog sneller? ik vond die van mn iphone 6s al snel, ik klik op de homeknop en hij is meteen ontgrendeld. nog iets sneller en hij ontgrendeld al voordat je m aanraakt haha.
maar er is dus een optie om meteen te ontgrendelen of dat je als het scherm aangaat alsnog op de knop moet drukken.
De 7 is nog een klap sneller dan de 6S.
Bij de iPhone is aanraken een optie, je moet even bij de toegankelijkheidsinstellingen kijken. (Weet zo niet uit me hoofd waar de optie zat)
En daarnaast, hoe gaat dit werken met bijvoorbeeld een uitgeprinte foto? Of mogelijk een masker?

Ik vind het een erg apart zet in ieder geval. Ben heel benieuwd hoe de geruchten verder gaan uitpakken en welke er daadwerkelijk realiteit gaan worden.
Het is een 3D scanner dus een foto gaat niets uithalen. Een masker zou kunnen, maar de mensen die een realistisch masker kunnen produceren zijn op een hand of twee te tellen, daarnaast zou het in combinatie met een irisscanner ook gedwarsboomd worden.
Een foto zal niet lukken, aangezien het om een 3d scanner gaat. Maar een real life mask zou misschien nog lukken. Daarnaast vraag ik me af hoe ze het met unlocken van je telefoon doen in het geval je een verdachte bent. Ze hoeven je pincode niet te vragen, ze houden gewoon de telefoon voor je gezicht.
Nu duwen ze je vinger erop. Maakt weinig verschil. En vingerdafdruk valt ook te faken met een afdruk ervan, goede printer en wat knutselwerk.
Daar zijn nogal wat discussies over; of ze je vinger erop mogen duwen. Dwang leidt normaal gesproken tot ontoelaarbaar bewijs. En ze weten niet welke vinger je gebruikt hebt, op mijn telefoon springt ie terug naar een pincode als ik de verkeerde vinger gebruik (zelf ingesteld). Maar goed is een discussie voor een ander tijdstip.
>Ik ga me niet laten vertellen dat een camera sneller en inovatiever is dan een vingerafdruk scanner welke zelfs op vele Android toestellen zeer snel werkt.

Misschien moeten we ook wachten op de officiële keynote voordat we een mening vormen.
Dat mag, het is inderdaad een gerucht. Betekent toch niet dat ik me niet mag mengen in deze interessante discussie? Daar is dit artikel toch voor geplaatst? Daar is Tweakers toch voor? En meningen mag ik volgens mij nog altijd vrijuit vormen, zoveel ik wil.
Je hebt groot gelijk. Ik krijg ook direct een groot aantal vragen na het lezen van dit bericht. Wat als de persoon naast mij de telefoon pakt en mijn gezicht scant. Je hebt totaal geen controle meer over het unlocken want een gezicht scannen kan eenvoudig op een manier die de gebruiker zelf niet doorheeft. Met een vingerscan is dit al heel anders.
's nachts hoeft geen probleem te zijn, met een IR sensor (wat vanuit veiligheidsstandpunt bijna een must is) zie je 's nachts even goed als overdag. En wat het gezichtsveld betreft moet je uiteraard wel zorgen dat de camera je kan zien, al kan die een redelijke beeldhoek meekrijgen.
IR sensors werken snachts niet even goed kan ik je melden. De s8 gebruikt IR voor de iris scanner en die is nog best wel gevoellig voor lichtsomstandigheden. Er zou voor 's nachts een IR lamp aanwezig moeten zijn die vrij veel batterij zou vreten
In de S8 werkt hij juist beter in het donker (gebruik makend van zijn lamp die voor een groot deel in IR gebied opereert) omdat je geen kans op tegenlicht of andere reflecties hebt.
Het verbruik van de lamp is te verwaarlozen aangezien ik geen noemenswaardig verschil kan waarnemen tussen verbruik met of zonder actieve irisscanner.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 4 juli 2017 17:14]

Ik heb een laptop met IR sensor die ik unlock met Windows hello. Ik kan je vertellen dat het nog steeds heel erg gevoelig is voor de lichtcondities. Op de bank, in het kantoor etc werkt het prima en snel. Staat er een lichtbron (bv raam of de zon) achter je: met geen mogelijkheid werkend te krijgen.
Dat lijkt mij dus ook, maar geloof het verhaal wel... Apple knibbelt graag. Maar de vingersensor op de IPhone is nog steeds een fantastische feature en dat weten zij ook.
Touch Id is een essentieel onderdeel van Apple Pay. Dus reken er maar op dat Touch Id zal blijven!
Als je in de auto achter het stuur zit, moet je van je telefoon afblijven.
Krijgen we die zinloze discussie weer? Een ieder mag bepalen wat hij met zijn phone doet... als deze in de houder staat en je staat in een file moet je toch de telefoon ontgrendelen om de navigatie aan te gooien om een alternatieve route te nemen... en ja een pin code werkt ook, vingerafdruk is makkelijker en wellicht de is de gezichts herkenning nog makkelijker...
Een ieder mag bepalen wat hij met zijn phone doet...
Ehm, nee. Dat mag dus niet. De wet bepaalt wat je achter het stuur mag doen en met je telefoon spelen is er daar niet een van. Je kunt er niet voor niks een boete voor krijgen en de overheid doet al die campagnes met borden langs de weg ook niet voor de lol. Als je echt iets belangrijks met je telefoon te doen hebt, heb je genoeg plekken langs de weg waar je even kunt stoppen. En dat is geen "zinloze discussie", het is niet eens een discussie, het zijn gewoon regels waar je je aan hoort te houden.
Krijgen we die zinloze discussie weer? Een ieder mag bepalen wat hij met zijn phone doet..
Nee, in de auto heeft de wetgever dit voor je bepaald. En die zegt dat je tijdens het rijden niet aan je telefoon mag zitten.

[Reactie gewijzigd door RodeStabilo op 4 juli 2017 08:42]

Maar zoals mjl al zegt: Als deze in de houder staat en je staat in een file moet je toch de telefoon ontgrendelen om de navigatie aan te gooien om een alternatieve route te nemen. Je telefoon bedienen tijdens parkeren,files en stoplichten mag wel en dan moet hij wel goed unlocken.
Dat is niet waar, je mag hem niet in de hand hebben, je mag hem wel bedienen in een houder.
Het is mierenn#$%ken maar toch..

[Reactie gewijzigd door MacIsCool op 4 juli 2017 10:14]

Op de website van de rijksoverheid staat:
U mag uw telefoon wel bedienen (hands free) via het dashboard, mits u dat vóór het rijden heeft ingesteld. Ook is spraakbediening toegestaan

Op wetten.nl staat:
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.

Klein beetje onduidelijk staat het er wel omschreven maar het is inderdaad toegestaan je telefoon te gebruiken als hij in de houder zit. Vind het overigens kolder dat je wel mag whatsappen of je begeven op social media als hij in de houder zit. Minister Melanie Schultz van Haegen wilde dit ook verbieden, dus gebruik in de houder.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 4 juli 2017 16:02]

er is helemaal geen discussie op dit punt, je mag niet met je telefoon bezig zijn onder het rijden hoe dan ook.
Je mag de telefoon niet in de hand hebben. Maar in de houder is het bedienen van een telefoon hetzelfde als het bedienen van je geintregeerde navigatie.
en dat bedienen van je navigatie mag dus ook niet tijdens het rijden

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 4 juli 2017 10:35]

Onzin, als deze in een houder zit mag dat.
Het bedienen van je navigatie is niet per definitie verboden. Net als je smartphone gebruiken als deze in de houder zit. Maar agenten kunnen wel terug vallen op artikel 5:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Je kan dus al bekeurd worden voor je bammetje opeten achter het stuur als je hierdoor een gevaar vormt op de openbare weg. Dit kan zich uiten in slingeren, uit de baan rijden, vaart minderen of juist versnellen en bijvoorbeeld niet genoeg afstand houden.
Krijgen we die zinloze discussie weer? Een ieder mag bepalen wat hij met zijn phone doet... als deze in de houder staat en je staat in een file moet je toch de telefoon ontgrendelen om de navigatie aan te gooien om een alternatieve route te nemen... en ja een pin code werkt ook, vingerafdruk is makkelijker en wellicht de is de gezichts herkenning nog makkelijker...
De zinloze discussie was er al, Apple vs de diverse Androids, vingerafdruk vóór of achterop ...
Dit kan er wel bij :+
Lol
Inderdaad!

Ik vond het weer leuk te zien hoe na deze posts een redelijk zinloze duscussie ook echt losbarst ;)
In het artikel staat:

"De techniek werkt ook als de telefoon op tafel ligt en gebruikers dus niet hun gezicht er recht boven houden."

Ben benieuwd hoe dit gaat werken.
In de auto hoor je ook helemaal je telefoon niet te bedienen!
Anoniem: 84766
@Takezo4 juli 2017 09:41
- dubbelpost -

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 84766 op 4 juli 2017 09:41]

Infrarood lampje ernaast. Opgelost. Sowieso neem ik aan dat het ook overdag infrarood gebruikt. Lost een hoop problemen op die je met zichtbaar licht wel hebt.

Ik zie eigenlijk geen technische problemen. Wel een hoop gebruikersproblemen. Je duim op een scanner leggen doe je niet per-ongeluk, maar kijken naar een iPad of iPhone zul je automatisch doen. Het wordt daarmee wel erg makkelijk om iemand tot betaling te strikken.
In het donker blijft het gewoon werken, kijk naar de functie in de lumia950. Zelfs met zonnebril op herkent hij me nog.
En in de auto moet je het ding sowieso niet bedienen. Als je niet in het gezichtsveld zit, dan kun je ook niet je vinger erop leggen.
Waarom niet de vingerafdrukscanner naar de achterzijde verplaatsen?
Voor mij persoonlijk zou dat een reden zijn om hem niet meer te kopen. Ik heb heel vaak de telefoon op mijn bureau liggen en unlock dan even snel met mijn duim om een appje te lezen ofzo. Dan moet je de telefoon altijd oppakken. Dat voelt als een stap terug.

Daarnaast gebruik ik op mijn surface book windows hello met gezichtsherkenning en dat werkt super! Als apple zijn implementatie minimaal net zo goed is, is dit een goed alternatief. Ik twijfel nog wel hoe veilig zoiets is. Windows hello kon ik niet foppen met foto’s.
Uit het artikel:

De techniek werkt ook als de telefoon op tafel ligt en gebruikers dus niet hun gezicht er recht boven houden, claimt financieel persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen.
Ja dat las ik wel, mijn reactie was een reactie op die van stier over een vingerafdrukscanner achterop.
ah sorry man :) ik moet eerst koffie drinken voor ik ga reageren
Teknix1982 reageert op stier's vraag "Waarom niet de vingerafdrukscanner naar de achterzijde verplaatsen"... een scanner op de achterkant zou de reden zijn hem niet meer te kopen. Dus *niet* de gezichtsherkenning. :)
Hoe veilig het is hangt van de implementatie af. Op de surface book maakt men gebruik van een infraroodcamera waardoor bijv. een foto nutteloos is. Op de S8 maakt men gebruik van de normale front camera en daar lukt het dus wel om met een foto te ontgrendellen.
Precies dus ben benieuwd hoe apple dit gaat doen.
3D camera staat in het artikel, foto zal dan in ieder geval niet werken. En Apple zal er zeker goed over nagedacht hebben. Als er een telefoon is die door anderen gecheckt word op fouten/bugs, dan is het de iPhone wel.
Inderdaad, Apple heeft enige tijd geleden PrimeSense overgenomen. Deze mensen zijn bekend van de xbox 3D Kinect camera. Als ze deze camera goed verbetert is (deze was al indrukwekkend tijdens de release in 2010) en goed gebruiken in combinatie met AR apps kan dit een goede unieke feature zijn.
Die scanner op de achterkant is in mijn ogen de slechtste ontwikkeling ooit. Zo onlogisch en onnatuurlijk.
De slechtste ontwikkeling ooit? Je zou zeggen dat zaken als bio-wapens, dirty-bombs e.d. hoger scoren..

Maar goed, even serieus: Ik heb een telefoon met de vingerafdruk-scanner aan de achterkant en ik vind het juist super intuitief: In gangbare situaties waar je je telefoon vastpakt heb je vast wel een vinger (of meer) op de achterkant die je kunt gebruiken om over de scanner heen te gaan om te unlocken.

Daarentegen heb ik vrijwel nooit een vinger aan de onderkant van de bezel op de plek waar de iPhone de sensor heeft. Daarvoor moet je dus je vinger verplaatsen naar een (voor mij) onnatuurlijke plaats.

Uiteraard zijn er mensen die dat "natuurlijker" en "logischer" vinden maar om de scanner op een plek te doen waar je 99% van de tijd al een vinger hebt als je hem in je handen hebt is niet echt onlogisch en onnatuurlijk te noemen, denk ik :)
Maar doordat de knop op een minder natuurlijke plaats staat zal elke aanraking een bewuste aanraking zijn en voorkom je dat je per ongeluk de sensor activeert.
Dat probleem bestaat helemaal niet.

Bij de meeste telefoons met vingerafdrukscanner aan de achterkant zit deze iets boven de plek waar je de telefoon vastpakt. En die enkele keer dat je de scanner toch per ongeluk aanraakt gebeurt er óf niets, of je unlockt of logt in, wat ook niet zo'n ramp is.
Zijn er dan situaties waarin je je telefoon vast hebt maar deze niet wilt unlocken? :?
De vingerafdrukscanner word ook gebruikt voor het autoriseren van betalingen. Dit vergroot de kans dat per ongeluk iets wordt betaald.
Wanneer je de telefoon in je zak steekt bijvoorbeeld:
reviews: LG G6: in het verlengde van het bekende

Wie zijn telefoon in zijn zak stopt, moet uitkijken dat hij niet per ongeluk zijn vinger op de scanner legt. Anders blijft het scherm in de zak ingeschakeld en dat kan leiden tot een lege accu, broekzakbellen en nog meer ongewenste gevolgen. Wel is de scanner wat lastig te voelen door het kleine randje dat eromheen zit. Het went wel, maar ideaal is het niet.
Ik vind het bloedirritant omdat mijn telefoon de hele dag plat op mijn bureau ligt en de vingerafdrukscanner dan niet te bereiken is. Even snel unlocken door de vinger op de scanner te leggen is er dan niet bij: je moet hem oppakken, de vingerafdrukscanner achterop localiseren en je vinger erop leggen. Dan kun je nog sneller een unlock pattern gebruiken.

Maar ik begrijp uit je enthousiasme voor een sensor achterop dat je je telefoon zelden op je bureau hebt liggen met het scherm omhoog? Ik vraag me nml af of het alleen de mensen zijn die dat niet doen die enthousiast worden van die plaats voor de sensor :)
Ik heb altijd mijn telefoon op mijn bureau met het scherm omhoog, maar ik til hem altijd op als ik hem ga gebruiken. Voor mij is om die reden de scanner aan de achterkant ideaal. Als ik het aandoe terwijl hij ligt is het alleen om te zien of ik een bericht heb, of om de tijd te zien. Als ik een bericht heb dat ik wil lezen pak ik hem altijd weer op.

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je je telefoon gebruikt terwijl hij ligt op zijn achterkant dat je dan een scanner aan de voorkant veel fijner vind.
Als ie bij mij plat op het bureau ligt, vul ik m'n code gewoon in. waarom oppakken?
Omdat een bericht lekkerder leest/typt als je hem in je hand(en) heb, daarom denk ik, dat is voor mij zo ieder geval.
Op mijn lg g6 die een scanner aan de achterkant heeft kan ik dmv dubbel tappen op het scherm unlocken en als ik mijn watch om heb vertrouwd die het en kan ik gelijk verder. Misschien wil apple wel iedereen aan de iwatch hebben.
Ik zou m aan de achterkant ook totaal niet fijn vinden aangezien ik het toestel ook gebruik voor navigatie in de auto. Dit zou betekenen als ik m halverwege de reis aan zou willen zetten dat ik eerst het toestel van de houder af zou moeten halen alvorens ik mijn toestel zou kunnen unlocken, of een pincode zou moeten invoeren.
Zelfde geldt voor als het toestel op tafel zou liggen.
In mijn auto is de telefoon verbonden met mijn carkit. In Android kun je dan instellen dat hij niet meer lockt, tot deze verbinding weer weg is (smartlock). Thuis hetzelfde, smartlock kijkt naar wat je bent een als dat op een plek is welke je ingesteld hebt, wordt de telefoon niet gelocked en is de plaatsing van de vingerafdruk scanner irrelevant.
Blijft je werk over, maar moet je dan werkelijk zo vaak je telefoon unlocken?
En dus is je toestel gelijk vatbaar voor datalekken. Ik snap dat auto en huis vertrouwde locaties zijn, maar hoe vertrouwd zijn ze daadwerkelijk. In de auto heb ik navigatie en flitsmeister aanstaan maar kan ik mn scherm wel locken ook al zit er niemand naast me.
Definieer datalekken ?
Als ik in de auto zit, komt er niemand dichterbij de telefoon, aangezien die in de carkit hangt.
Knappe persoon die even snel door mijn telefoon snuffelt ...

Thuis :
We hebben respect voor elkaar, en geen 'grote' geheimen
Mijn vrouw weet echt wel dat ik pornhub en imgfap bekijk, daar heb ik geen vingerafdruk voor nodig, en daarbij heeft ze mijn unlock-pincode net zo snel ingevoerd.

softwarematige datalekken ... denk je niet dat die ook als het toestel gelocked is aanwezig kunnen zijn
In de auto niet maar vaak als die op tafel ligt terwijl ik aan het koken ben wel, en dan heb ik geen zin om eerst mijn handen te moeten wassen om het toestel te unlocken (lees vastpakken en dan scanner op achterkant gebruiken). Tuurlijk je kunt ook een code invullen maar dat is natuurlijk niet intuïtief.

Smartlock daar heeft apple nog nooit van gehoord.
Ik heb een toestel met de scanner aan de achterkant. In mijn ogen de enige logische plaats. Ik navigeer ook met de telefoon. In het verleden had ik een iphone met de scanner van voren. Die kreeg ik nauwelijks ge-unlocked onderweg door de hoek van mijn vingers als de telefoon in de houder zat. Een te klein oppervlak van mijn vingertop (of duim) kwam op de sensor, met als gevolg weigering van de iphone om zich te unlocken. Mijn huidige toestel kan echter in de auto unlocked blijven op basis van het herkennen van de bluetooth verbinding, daarmee het issue onderweg oplossend.
iphones kennen geen smart lock. Buiten dat kun je touchID zo “trainen” dat ie zelfs de kleinste stukjes van je vinger kan scannen.
Ik moet mijn iPhone niet unlocken als ik er handsfree mee wil bellen in de auto. De vertrouwde bleutooth verbinding wordt automatisch gemaakt en dan kan ik via de interface van de boordcomputer de persoon selecteren die ik wil bellen.
Als mijn telefoon verbinding heeft met mijn smartwatch kan ik alles doen zonder hem te unlocken. Dat is iets anders dan alleen kunnen bellen via een handsfree setup.
Dat heb ik ook, en kan evt siri gebruiken om te navigeren. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat als ie achterop zou zitten en de telefoon ligt plat op tafel dat ik m dan eerst moet oppakken.

Iedereen zijn/haar voorkeur lijkt me, maar heb de samsung galaxy s8 mogen testen en kon er niet echt aan wennen.
Het lijkt me geen punt van discussie dat een vingerafdruk achterop niet ideaal is, omdat je niet bij de scanner kan als de telefoon ergens ligt, terwijl je het scherm ziet.
Ik bel nochtans in de auto zonder dat ik de telefoon eerst moet unlocken. Vertrouwde bleutooth verbinding volstaat om te kunnen bellen.
Dan ben je toch verbonden met bluetooth? Kan je niet instellen dat voor dat bluetooth device je geen vergrendeling krijgt?

Ik moet amper ontgrendelen thuis/onderweg omdat er een aantal devices gekend zijn dat hij zich niet moet vergrendelen. En als die er niet zijn dan heb je je GSM toch meestal vast en is de scanner vanachter handiger dan van voor.
Heb je er al eens mee gewerkt? Ik vind het namelijk echt prima werken en veel mooier die scanner op de achterkant. Wanneer mijn telefoon op tafel ligt gebruik ik de unlock swipe zodra ik het toestel in mijn hand heb altijd mijn wijsvinger die precies op dat punt valt. Op mijn zakelijke iPhone doe ik exact te tegenovergestelde. De code als ik hem in mijn hand heb en de scan als die op tafel ligt.

Aangezien ik mijn toestel bijna altijd op pak en zelden vanaf een tafel gebruik vind ik de scanner op de achterkant voor mij de beste optie.
Vindt dus scanner op achterkant wel Oké. Houd voorkant scherm mooi clean.
daarmee kun je de telefoon ontgrendelen zonder dat je je duim op een onnatuurlijke positie moet houden om vervolgens je telefoon te laten vallen.
Vind ik wel meevallen hoor. Als hij op een logische plaats op de achterzijde zit kan ik heel makkelijk unlocken en mijn vinger is toch al op die plek.
onnatuurlijk? Als ze het goed doen, zoals op mijn Nexus 5x, dan leg je je vinger er op terwijl je hem oppakt. Dat is veel handiger dan een vingerafdruk aan de voorkant, die je bijna altijd met twee handen moet doen of je telefoon veel lager vastpakt dan lekker is (omdat je druk aan de achterkant moet hebben om te voorkomen dat je je telefoon bij het touchen uit je handen drukt)
Met de simpele reden dat dat enorm lelijk is.
Beter dan alleen een 3d-camera op je telefoon. Heb je die vingerafdrukscanner tenminste als tweede alternatief.

Nu hopen dat ze hem spoedig onder het scherm kunnen inbouwen.
D'r is al een tweede alternatief: pincode invoeren. :)
Dat was vroeger zelfs de eerste unlock methode. Wat gaat de tijd snel zeg. Wordt al oud.

Waarom is er nog geen concept unlocken via de lens van je oog. Denk dat die methode veiligste is aangezien niemand een oog kan claimen van iemand? Tenzij grof geweld wordt gebruikt m
Waarom is er nog geen concept unlocken via de lens van je oog. Denk dat die methode veiligste is aangezien niemand een oog kan claimen van iemand? Tenzij grof geweld wordt gebruikt m
U bedoelt een irisscanner?

"Apple is ook aan het testen met een 'oogscanner' om de technologie betrouwbaarder te maken. Daarbij gaat het vermoedelijk om een irisscanner zoals die ook op de Samsung Galaxy S8 te vinden is en zoals Microsoft die als eerste toepaste op zijn Lumia 950-telefoons."
dat doet windows hello dus, met je iris.
ik heb een Lumia 950xl, en echt prettig werkt dat irisscan-to-unlock niet. Je moet het toestel op precies de juiste afstand houden, en unlocken duurt dat nog steeds langer dan gewoon de pincode gebruiken. Leuke gimmick maar niet echt bruikbaar
Ik vind dat Huawei heeft laten zien dat het echt niet lelijk hoeft te zijn hoor (https://www.gsmdome.com/w...Huawei-P9-Lite-2017-4.jpg). Al die scanners (zoals de Irisscanner van S8(+)), maar ik zie liever een vingerafdrukscanner onder het glas.

Ik ben heel benieuwd wanneer de vorm van het nieuwe model gelekt wordt, leuk al die mockups maar ik wil het echte model zijn, of op zijn minst weten waar Apple naar toe wilt met het design.
Ja want je kijkt naar de achterkant van je telefoon als je met je telefoon bezig bent.

Nee sorry er is geen goede rede dat de vinger scanner er niet meer op is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 juli 2017 21:26]

Waarom zouden ze de achterkant dan nog een kleurtje geven? Dan kunnen ze beter de hele achterkant weglaten volgens jou.
[knip, vraag verkeerd gelezen]

[Reactie gewijzigd door Takezo op 4 juli 2017 06:51]

beantwoord niet echt de vraag waarom de vingerafdrukscanner niet gewoon aan de achterkant kan i.p.v. een 3d camera met gezichtsherkenning
Waarom niet de vingerafdrukscanner naar de achterzijde verplaatsen?
Liever niet.
Ik zie aan de voorkant direct waar ik mijn vinger neerleg, achter zie ik dat niet.
Ik heb het geprobeerd op andere toestellen, maar ik vind het nix.
Ik snap wat je bedoelt. En ik neem aan dat dat heel veel te maken heeft met gewenning. Na een tijd weet je waar de knoppen zitten op je nieuwe telefoon. Dat geldt denk ik hetzelfde voor een vingerafdrukscanner. Ik denk zelfs dat dan de achterkant beter is dan de voorkant. Het zou nog mooier zijn als de scanner in de achterkant werkt wordt maar dan groter is. Dat het niet meer uit maakt waar de vinger terecht komt. Oppakken is activeren.
Ik snap wat je bedoelt. En ik neem aan dat dat heel veel te maken heeft met gewenning. Na een tijd weet je waar de knoppen zitten op je nieuwe telefoon. Dat geldt denk ik hetzelfde voor een vingerafdrukscanner. Ik denk zelfs dat dan de achterkant beter is dan de voorkant. Het zou nog mooier zijn als de scanner in de achterkant werkt wordt maar dan groter is. Dat het niet meer uit maakt waar de vinger terecht komt. Oppakken is activeren.
Dan krijgen we dus ook hoesjes met een gat aan de achterkant.
Hmm, ik sta niet te juichen.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 5 juli 2017 11:17]

Waarom bouwen ze de vingerafdrukscanner niet aan de zijkant in de vergrendelingsknop?
Omdat je die dan moet vegen, wat niet zo handig is als gewoon je vinger op een vlakje leggen.
Vegen? Nee hoor. Kijk maar naar de recente Sony toestellen. Moet de knop niet eens indrukken: gewoon je vinger erop en unlocked.
Precies... Al die tientallen reacties voorkant/achterkant hierboven... Terwijl de oplossing al in gebruik is: aan de zijkant in de powerbutton bij de Xperia's. Werkt perfect. Niet vegen inderdaad, alleen aanraken. Je kunt je telefoon op tafel laten liggen zoals veel mensen hierboven willen en alleen even de button aanraken.
gewoon je vinger erop en unlocked
Als die knop niet 'vinger groot' is, zoals de iPhone home button, is het vingerafdrukgevoelige deel nogal klein?
Lijkt mij dat de false positive kans dan erg groot wordt, als je slechts een paar vingerafdruklijnen kunt zien?
Power button op mijn iPhone is slechts 2 x 10 mm...
Dat zou ik een betere oplossing vinden dan achterop het toestel.
Waarom plaatsen de scanner niet onder het scherm?
Omdat er waarschijnlijk geen plaatst is aan de voorkant op het scherm zoals bij de Galaxy S8 generatie. Had hem dan aan de achterkant geplaatst, is geen enkel probleem en ik ben al gewend aan de positie bij de S8+.

Geïntegreerd vingerafdrukscanner in het scherm is blijkbaar nog niet af

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 4 juli 2017 07:39]

Die techniek is nog niet klaar / alle kinderziektes zijn er nog niet uit. Deze techniek laten ze zien precies op het juiste moment: alle rumours lijken te wijzen naar dat de volgende iphone een bezel-"less" scherm gaat hebben, en dus óf een vingerafdrukscanner onder het scherm moet hebben (kijk-wij-hadden-het-al-eerder potentie) of een iris-scanner (lol-waarom-niet-deze-techniek-die-al-bestaat potentie). Win/win!
Omdat Apple jaren te laat is met dunne bezels en daarom moet de iPhone nu extreem dunne bezels hebben waardoor er geen ruimte meer is aan de voorkant. Form over function.
Sarcastic but slightly true, I guess.
Dus als hij op tafel ligt doet hij het ook om te unlocken hmmm een always on camera?
Vreemde conclusie. Waarschijnlijk wordt ie pas geactiveerd zodra je op het scherm tapt.
Maar dan duurt dat toch langer dan een vingerafdruk scanner waarbij je de home button in moet drukken waar je vinger dan toch al op ligt?
Of kijk naar veel Android toestellen waarbij de homeknop al niet eens meer hoeft te worden ingedrukt. Lijkt mij vele malen sneller.
Vingerafdrukscanner: Je legt je vinger op de juiste plek, drukt, het systeem aan de binnenkant gaat aan, maakt een scan van je vinger, de scan wordt verwerkt door hardware, doorgestuurd naar de software die jouw vingerafdruk herkent, en de telefoon unlockt.

Gezichtsscanner: Je drukt op het scherm, het infraroodsysteem gaat onzichtbaar aan, maakt een scan van de omgeving, de scan wordt verwerkt door hardware, doorgestuurd naar de software die jouw profiel herkent, en de telefoon unlockt.

Als de 2 camera's aan de voorkant (of zelfs de achterkant, afhankelijk van hoe de telefoon ligt?) gewoon infrarood gebruiken kan dit ook een erg low-energy proces zijn. Het enige wat meer kracht vereist is dat een veel grotere regio gefotografeerd moet worden. Maar...

Maar... ik denk dat de gedetailleerde afdruk van jouw vinger misschien nóg complexer is dan de unieke features van een infraroodscan. En omdat het een 3D-beeld vereist in plaats van praktisch een 2D-vingerafdruk (wat makkelijker te faken is) zou het ook veel veiliger kunnen zijn.

Als het al trager is zou dat waarschijnlijk enkele millisecondes trager zijn. Als ze hiervoor kiezen verwacht ik eigenlijk dat het nauwelijks merkbaar trager gaat zijn.
Je zal de telefoon eerst moeten aanraken, vermoed ik.
Camera vreet stroom, dus always on is niet een optie.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 4 juli 2017 07:32]

Ik vraag me af hoe dit in het donker werkt, want bij TouchID maakt het niet uit of het licht of donker is maar bij een camera natuurlijk wel. Ben benieuwd hoe Apple dit gaat oplossen.
Via IR neem ik aan. Dat zit namelijk ook de Lumia 950XL. Zodra je de telefoon aanzet, zie een je de IR oplichten. Ik kan mijn telefoon in het pikkedonker unlocken met mijn iris.
Hello uses IR to capture your face or your Iris
https://www.windowscentral.com/windows-hello
Ah okay! Had ik niet over na gedacht. Bedankt! Dan lijkt het me geen achteruitgang tov TouchID.
En wat dacht je van een vieze lens (lenzen).
Ik geloof er weinig van dat Apple dit niet zou lukken terwijl Qualcomm dit wel voor elkaar lijkt te hebben.
Een scanner in/achter het scherm zelf is zo'n logische vervolgstap, dat ze daar al lang aan bezig zullen zijn en met de hoeveelheid geld die Apple verdient met de iPhone verkoop is dit gewoon gelukt, ofwel koopt Apple de sensoren gewoon in bij Qualcomm. (En anders kopen ze Qualcomm, market cap is 'slechts' 55 miljard dollar :) )
Het zou ook raar zijn als dit wel in de 7S & 7S Plus en de vorige modellen zit, maar niet in het topmodel.
Achterop het toestel is veel minder handig, ik geloof niet dat Apple die verandering zou kiezen.
Inloggen met gezichtsherkenning als 2FA of aparte optie geloof ik wel.
Het is ook Qualcomm nog niet gelukt een vingerafdrukscanner in een commerciële telefoon te krijgen. Een productierijpe oplossing hebben - die betrouwbaar is en met voldoende yield in massa gemaakt kan worden - is nog wat anders dan een prototype of proof of concept hebben.
Dit is allemaal leuk en aardig en zo.

Maar weet je waar ik nou echt moe van wordt? Dat iedereen bij dergelijke geruchte het al meteen voor waarheid aannemen en er HELEMAAL los op gan hoe goed of slecht dat wel niet is....

Het is een gerucht mensen.
ge·rucht (het; o; meervoud: geruchten)
1 bericht dat rondgaat maar waarvan de waarheid onzeker is
Stel jezelf een KLEIN beetje open voor een andere uitkomst als je de discussie aangaat. Voorkomt ook weer een hoop teleurstelling.
Helemaal mee eens. Geneuzel om een gerucht.
Al deze geruchten omtrend de iphone 8 komen vermoedelijk ook door de naam van het zgn jubileummidel.
De iphone 8 komt pas volgend jaar uit.
Dit jaar komt er een 7s en 7s plus en een zgn 10 jarig bestaan editie, die niet de iphone 8 zal gaan heten. Wellicht dat apple aan het testen is voor het model voor volgend jaar. Dit jaar zal er gewoon nog touchid aanwezig zijn. Of in het scherm, of in de powerknop of op de achterkant. Natuurlijk zal er ook facial recognition zijn dit jaar, gezien de geruchten, en wellicht dat apple dan alvast gaat testen oid.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 4 juli 2017 09:50]

Dit zat 3 jaar geleden al in de windowsphone en nu is t een revolutie
Jammer genoeg worden in één jaar meteen meer iPhone 8's verkocht dan van alle Windows Phones bij elkaar. Echt jammer dat WP + Nokia niet beter van grond was gekomen. Zeker in die tijd was Android er écht niks bij en was het op bepaalde punten ook zeker verder dan iOS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee