Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple zet laser op achterkant iPhone voor autofocus en ar

Door , 56 reacties

Apple zou een laser aan de achterkant van een van de volgende iPhones willen zetten om de autofocus te verbeteren en om de telefoon afstanden tot objecten te laten meten. Dergelijke sensoren zitten al langer in andere telefoons, maar die combineren niet beide functies.

Door de tijd te berekenen tussen het zenden van de laserstraal en het opvangen van de reflectie, kan de telefoon de afstand tot een object schatten. Een laser gebruiken voor autofocus gebeurt al enkele jaren in telefoons. Dat begon met de LG G3 uit 2014. De Lenovo Phab 2 Pro met Google Tango gebruikt een laser voor augmented reality.

De technologie die Apple wil gebruiken, komt van het bedrijf Lumentum, zo schreef de site Fast Company al in februari. De iPhone-maker koopt de module met laser en ontvanger van LG, STMicro, AMS of Foxconn. Apple zou de orders voor de modules hebben geplaatst in juni en dat zou laat zijn voor de komende iPhone.

Apple maakt augmented reality belangrijk in iOS 11. Alle iOS-devices met een Apple A9- of A10-soc, zoals de iPhone 6s, iPhone 7 en iPad Pro-modellen, ondersteunen ARkit. Dat is een toolkit voor ontwikkelaars om apps te maken voor ar. Met augmented reality kunnen apps objecten over het camerabeeld heen leggen. Als die objecten in het beeld op een tafel liggen, moeten ze blijven liggen als de gebruiker de telefoon beweegt.

Er gaan al langer geruchten over een 3d-camera voor de iPhone 8, maar die zit vermoedelijk aan de voorkant en vervangt wellicht de vingerafdrukscanner voor het snel ontgrendelen van de komende, dure iPhone.

Volgens sterke geruchten komen er drie iPhones aan. Twee zijn de opvolgers van de huidige iPhone 7 en 7 Plus en de laatste is een iPhone 8, iPhone X of iPhone Pro met een randloos scherm, een nieuw ontwerp en vermoedelijk een hogere prijs.

Terugkijken: videoreview over Google Tango, augmented reality op Android-telefoons

Reacties (56)

Wijzig sortering
De Oneplus Two deed dit 2 jaar geleden ook al, dus de stelling "Dergelijke sensoren zitten al langer in andere telefoons, maar die combineren niet beide functies" is niet juist!

Edit: Ik ben er net terecht op gewezen dat ik de zin verkeerd geďnterpreteerd heb, het zou gaan om de combinatie van autofocus en AR. Welke de Oneplus Two dus niet heeft.

[Reactie gewijzigd door Kryziek op 13 juli 2017 15:59]

Het was mij niet bekend dat de Oneplus Two deze laser ook gebruikte voor AR.
De OnePlus en G3 gebruiken deze functie alleen voor Autofocus. De stelling is wel juist...
Behalve dan met de vingerafdrukscanner, daar waren ze wel de eerste mee.
En ook daar waren ze niet de eerste mee. Misschien wel de eerste die het op een nette manier deed, maar zeker niet de eerste.

In 2011 had je namelijk de Motorola Atrix. Een vreselijk lelijk ding met een rare plek voor een fingerprint scanner.
Ik ben zeer benieuwd wat apple hier van weet te bakken. Gezien de tijd en investeringen die het google heeft gekost om Tango te ontwikkelen, lijkt het mij dat ze hier al lang mee bezig moeten zijn.

Ik ben wel zeer skeptisch over de iphone 8. Er gaan zo veel geruchten die elkaar ook weer tegenspreken, dat ik het gevoel heb dat apple nog niet zo ver is als ze zouden willen. Een groot probleem waar apple mee te maken heeft, is dat ze geen eigen fabrieken bezitten. Maakt xiaomi een soort van concept phone zoals de mi mix, dan kunnen ze aardig aan de vraag voldoen door er een half miljoen te produceren. Apple dient bij een nieuw model 100 miljoen units in een jaar te produceren. En als je fabrikant het niet voor elkaar krijgt om 100 miljoen onderdelen in een jaar te fabriceren, dan heb je een probleem. De grote getalen waarin de iphone verkocht wordt, is een zegen voor apple, een vloek voor de ontwikkelaars van de telefoon.
ARKit zit echt heel erg goed in elkaar. Ben al 2
Weken met de BETA bezig en het is echt super mooi spul. Ben een simcity kloon aan t bouwen in AR en tot nu toe werkt het zeer goed en best accuraat. Maar het is een beta dus het crashed van tijd tot tijd 😂
De technologie om d.m.v. laserstralen een afstand te berekenen is er al jaren (voor ca. $150 kun je er zelf mee aan de slag), de grootste vraag is hoe ze dit in een compact formaat krijgen en de kosten kunnen drukken.
Voor 150 dollar heb je al een (tweedehands) smartphone waar dit al zit ingebouwd, ín compact formaat.
Zo duur kan het onmogelijk zijn, LG heeft het jaren op verschillende toestellen gezet. Waaronder de Nexus 5X, wat ondanks z'n specs al een vrij goedkoop toestel was.
In de nexus wordt het enkel gebruikt voor aurofocus dacht ik. Niet zozeer om afstanden mee te rekenen.
Dat klopt, maar daar is in theorie wel de hardware voor aanwezig. Apple heeft slimme software die de LG toestellen met laser niet hebben.

Mijn reactie ging er vooral om dat het goedkoop en compact kan zijn: de implementatie bestaat immers al :)
AF bepaalt toch (o.a.) de afstand tot het scherp te stellen object?..

Dus die data staat al ergens in het geheugen van de camera. (?)
Het gaat erom dat het alleen voor foto's wordt gebruikt. Apple gaat dit waarschijnlijk ook in AR-kit gebruiken voor zeer nauwkeurige plaatsbepaling van oppervlaktes en objecten. Daarmee voorkom je dat een virtuele tafel boven de vloer gaat zweven, maar exact op de vloer komt te 'staan'.
LG heeft het inderdaad al een paar jaar terug op de G3 gedaan voor AF. Maar het werkte voor geen meter. Apple kennende wachten ze met bepaalde technologie totdat het wel werkt.
Naar mijn idee werkte laser autofocus prima, het zit niet voor niks ook op de Nexus 5X bijvoorbeeld. Tegenwoordig werkt fasedetectie echter net zo goed als je het enkel over scherpstellen hebt.

Apple voegt er echter een hele nieuwe techniek aan toe; AR. Net als Google/Lenovo dat met Project Tango deed. Vorig jaar.
Eh..., je hebt helemaal geen (dure) Lidar nodig, kan gewoon via triangulatie.

Je neemt 2 foto's met een camera vlak achter elkaar, 1 zonder 1 met de laser aan. Het verschil tussen de twee foto's geeft de locatie van het door de laser geprojecteerde puntje. De locatie van het puntje in beeld geeft de afstand. Is het puntje in beeld in het midden van de foto dan is de afstand groot, bevind deze zich aan de zijkant van de foto dan is het object waar de laser op schijnt dicht bij.

Kan ook zonder een camera met twee foto diode's b.v. deze :
https://www.conrad.nl/nl/...tiebereik-5-v-185350.html
Ik begrijp weinig van uw uitleg maar je vergeet denk ik dat je uw camera moet bewegen ofwel de laser moet bewegen.

Afstanden meten met camera beweging dat doet apple al met de AR-kit. Objecten die ver weg staan bewegen relatief traag op het scherm. Objecten diendichtbij staan bewegen harder op het scherm.

Maar als je echt afstanden met een kleine marge wil meten heb je een laser nodig. Ook op grotere afstanden is een laser nauwkeuriger maar de benodigde energie neemt ook toe.

Ik vermoed ook dat ze via objectherkenning metingen doen. Objecten zoals een CD, een Iphone, etc hebben een gekende grootte waardoor afmeting en hoek kent door de pixels te tellen en het perspectief te meten.
Zo werkt afstandsmeting niet en wat je beschrijft kan ook niet. Bij triangulatie ga je uit van het tegelijkertijd opvangen van 1 identiek signaal op 2 lokaties. Door vervolgens vanuit beide punten een loodrechte lijn in de ontvangstrichting te trekken bepaal je de lokatie van de zender in het platte vlak. Door drie of meer ontvangers toe te passen kun je de locatie in het 3D vlak bepalen.

Overigens werkt dit ook andersom: door met meerdere zenders een tijd-geijkt signaal uit te zenden en 1 ontvanger de afstand tot alledrie (of meer) de zenders te laten bepalen EN door te kijken waar de zenders op het moment van ontvangst zijn kun je ook een locatie in het 3D vlak bepalen. Zie hier de werking van GPS :-)

Afstanden meten met een laser berust simpelweg op het feit dat je weet hoe snel licht reist en welke afstand het kan afleggen tussen het verzenden van een puls en de ontvangst van de reflectie. Dat men hier monochromatisch laserlicht voor gebruikt heeft puur te maken met het feit dat je dan een exactere bepaling kan doen van de afstand maar in feite kan het ook met 'normaal' licht. Denk aan het tellen van de tijd tussen bliksemflits en het horen van de donder (de echo) voor een grove bepaling van de afstand. Iets anders principe, maar het kan :)
De technologie om d.m.v. laserstralen een afstand te berekenen is er al jaren (voor ca. $150 kun je er zelf mee aan de slag), de grootste vraag is hoe ze dit in een compact formaat krijgen en de kosten kunnen drukken.
Ik 'n paar jaar geleden zo'n Leica Disto gekocht. Die dingen zijn akelig nauwkeurig. Ideaal voor het opmeten van een inwendige maat, bv om de lengte van een draagplank voor je boekenkast te bepalen. Op de milimeter nauwkeurig. Hij geeft op in mm, met een rolmaat doe je het niet beter (voor inwendige maten eigenlijk slechter).

Als Apple dit in een Smartphone bouwt hebben ze een hit. :)

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 13 juli 2017 14:20]

De demo die ze lieten zien op de keynote geeft echter wel aan dat ze tracking en rendering enorm goed op orde hebben. Live action cinematografie zag er bijzonder goed uit en het leek echt aan de tafel vast te zitten. Dus geen beweging zichtbaar tussen tafel en projectie met een plotselinge zijdelings beweging. Echt heelgoed gedaan.
Pure speculatie, nergens op gebaseerd. Valt wat mij betreft in de categorie "de volgende iPhone krijgt dit of dat of dat". Zolang het product niet aangekondigd is weet je niets en is dit soort content pure clickbait.
Nergens op gebaseerd? Dit is juist een goed onderbouwde verwachting ipv de vele clickbait artikelen die alles maar klakkeloos overnemen. Heb het idee dat je het niet eens hebt gelezen.

Enfin, het ging hier over de reactie op de componenten en de hoeveelheid die gemaakt kan worden. Daar heeft dit artikel een mooi stuk over.
Tuurlijk is het wel speculatie. Ja ik heb het artikel gelezen. Het artikel vaart volledig op "I think", "think about it" en "Personally, I think this strategy makes sense".

Dit is pure glazenbollekijkerij. Leuk hoor, mag je doen. Net zoals iedereen mag speculeren over een fingerprintreader op de achterkant nee voorkant nee onder het glas nee helemaal geen fingerprintreader maar FaceID oh nee helemaal geen TouchID of FaceID ohja toch weer wel! Of wat dacht je van het gebogen scherm dat we drie iteraties geleden al zouden krijgen. Of de pico projector of het geprojecteerde toetsenbord...

Strikt genomen weten we niet eens zeker OF er een iPhone 7S komt (ligt in de lijn der verwachting) of mogelijk alleen een 'iPhone x met OLED'. Alles wat we nu roepen is luchtfietserij... En dus nergens op gebaseerd. Zelfs rendementen gehaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst... en dat gaat ook op voor Apple.
Ik vind dit eigenlijk niets voor Apple. Het staat vooral bekend als een bedrijf dat een brokje bestaande techniek oppakt en het dan perfectioneert. AR staat voor consumenten nog in de kinderschoenen en de techniek eromheen is bepaald nog niet uitontwikkeld.
Naja het is maar net hoe je het bekijkt. Met de iPhone namen ze inderdaad brokjes bestaande techniek, multitouch (super interessante video uit 2006), en verwerkte het in een mooi product dat destijds nog niet eerder op zo'n gebruiksvriendelijke manier voor de consument beschikbaar was.

Nu staan ze op het punt hetzelfde te doen met AR.
AR is helemaal niet nieuw. ARToolkit bestaat al sinds 1999. En Qualcom kwam een paar jaar geleden met Vuforia (marker en object based tracking). Dan is er ook nog hololens en google tango.
Maar wat apple hier presenteert werkt beter dan vuforia en artoolkit (betere tracking en je hebt geen marker nodig) en is veel praktischer in gebruik dan bijv hololens (wat trouwens ook vuforia gebruikt). En doordat het geen dieptesensor vereist zoals bij tango hebben ze gelijk een enorm user base, waardoor het ineens veel interessanter wordt voor ontwikkelaars om AR dingen te maken. Daardoor kan het ook sneller groeien dan VR (weinig mensen hebben een vr headset. En daardoor wordt er weinig voor ontwikkeld. En kopen weinig mensen een headset. catch 22.)

Er zijn al talloze demo´s die geweldige dingen laten zien.
Met een laser zoals in dit artikel zul je nog betere tracking krijgen, en object occlusion (dat je virtuele object áchter een echt object kan verschuilen).
Hier allemaal vette voorbeelden
en een voorbeeldje dat ik maakte.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 14 juli 2017 02:15]

Je voorbeeld ziet er goed uit. Kan je mij vertellen wat het verschil is met andere SLAM oplossing als b.v. kudan of wikitude?

[Reactie gewijzigd door FuZZbaLL op 13 juli 2017 10:55]

Cool, die twee kende ik eigenlijk niet en zien er ook goed uit! Ook markerless en plane detection :o
Ik weet niet zo snel wat de verschillen zijn eigenlijk! ARKit van Apple werkt wel erg goed moet ik zeggen (stabiele tracking) en gebruikt behalve de camera ook de gyroscoop en misschien dus ook lasers. Daarnaast is de API erg simpel.

Maar bijv Kudan heeft als voordeel dat het ook op android werkt en oudere iOS devices? ARKit is A9 chip of beter, oftewel vanaf iPhone 6S
Lasers zullen wel met name voor de afstand tot het virtuele object zijn. Daar hebben de genoemde SLAM oplossingen volgens mij moeite meer. Heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar wil dat binnenkort wel doen.

Kudan bestaat al een tijdje dus werkt wel op oudere telefoons.
Het staat vooral bekend als een bedrijf dat een brokje bestaande techniek oppakt en het dan perfectioneert. AR
Precies dat doet Apple nu met AR. ARKit ziet er erg indrukwekkend uit en het draait nog vanaf een iPad ook. Erg mooie stap vooruit voor AR.
Apple heeft dit soort geintjes al een paar keer eerder gedaan. De bekendste voorbeelden zijn de iPhone en iPad. Ja, zowel tablets als smartphones bestonden al. Echter wilde niemand ze hebben, respectievelijk enkel voor nerds/zware gebruikers.

Apple heeft deze apparaten populair gemaakt bij vele andere groepen gebruikers. Denk aan ouderen, kleine kinderen, etc. Dit mede door marketing, maar vooral door de UI welke dusdanig gebruikersvriendelijk is dat er niemand aan kon tippen, toen.
Zit Wokke nou voor een greenscreen? :+
En van welke applicaties met AR heb jij al vaak gebruik gemaakt sinds 2014? Het meeste spul wat er is komt nogal demo achtig over.

Nee, Apple is (voor de zoveelste keer) niet de eerste. Wat een schok. Maar wanneer het op iOS 11 uitkomt werkt het wel direct op miljoenen apparaten. Als je rondkijkt op het internet zie je al veel ontwikkelaars die er mee aan de slag zijn.

Het zou mij niets verbazen als het aantal nuttige apps met AR voor de iPhone vanaf vrijwel het begin dat van Android voorbij gaat.

Heb zelf ook even met de SDK lopen spelen en voor ontwikkelaars is het echt makkelijk om iets te implementeren.
Dit. Er wordt vaak heftig gediscussieerd of Apple nu wel zo innovatief is. Men vergeet dat Apple nieuwe vindingen gelijk in miljoenen aantallen moet kunnen producer om aan de vraag te voldoen. Daarom zijn zij vaak niet de eerste, maar wel degene die het ten eerste goed uitwerken en ten tweede nogal snel een kritieke massa weet te creëren om verdere ontwikkeling te stimuleren. Hierdoor hebben ze een behoorlijke impact op innovatie in technologie.
Het woord "innovatie" wordt gewoon keer op keer verkeerd geinterpreteerd, alsof het "eerste" of "uitvinding" betekent, wat niet zo is. Wanneer iemand 20 jaar geleden een vingerafdrukscanner had, is de bedenker daarvan innovatief. Wanneer Apple dit snel en feilloos werkend krijgt in minuscule hardware, en daarmee dit tot beschikking stelt voor honderden miljoenen mensen, dan is ook dat innovatief, en praktisch gezien nog een heel stuk belangrijker.

Zo ook met AR. Tango van Google is innovatief. Maar niemand heeft het, en er zijn nauwelijks toepassingen. Apple stapt later in, maar het zal ongetwijfeld goed werken, en er zal razendsnel een eco systeem ontstaan. Dat is innovatief.
Ook hanteren ze een beetje dezelfde strategie als NIntendo, in dat ze eerst een techniek volwassen willen zien zijn, of heel betrouwbaar, met volledige software-ondersteuning, voordat ze die implementeren.

Ik vind als Apple een feature lanceert meestal wel veel meer voeten in de aarde hebben dan wanneer anderen dit doen, omdat het vaak dusdanig geboetseerd is dat de rest dit ook gaat volgen daarna.
Ze zullen wel moeten. Er is geen ruimte om te falen. Als Apple een iPhone lanceert met nieuwe technologie die niet blijkt te werken dan zijn de kosten niet te overzien. Apple heeft maar 3 modellen. Van ieders worden er miljoenen verkocht in de eerste maanden. Die wil je niet terug moeten roepen, dat kost veel te veel aan zowel kosten als imago schade. Daarom is iedere nieuwe technologie of dienst een serieuze investering voor Apple.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 13 juli 2017 11:01]

ik heb vorig jaar zeker wat nuttigs ervan meegemaakt, op een beurs kon ik de hardware uit elkaar halen in ar en kijken hoe hun systeem in elkaar zat. ik heb al meerdere AR dingen gezien die klaar waren maar uiteindelijk door de klant waren afgeblazen omdat ze natte voeten kregen.. |:( . Ik hoop dus omdat Apple dit nu zo promoot dat het aan investeerders laat zien dat het helemaal niet zo eng is.
En van welke applicaties met AR heb jij al vaak gebruik gemaakt sinds 2014? Het meeste spul wat er is komt nogal demo achtig over.
'Vaak' is natuurlijk relatief.
Op mijn eerste 7.x Windows Phone was al een app waarmee je naar de sterrenhemel kon kijken, en waar je dan via een overlay informatie over elke ster waar je de camera op richtte kon krijgen.
(Werkte overigens vooral op gecombineerde GPS/kompas/gyro-data, maar was dus gewoon AR)
Regelmatig (en met name in het buitenland) veel plezier mee gehad. Daarna werd het een gimmick.

Daarnaast zijn er voor verschillende bestemmingen verschillende apps (jaja, zelfs op Windows) die via dezelfde sensoren gebruikt kunnen worden om in een stad precies te zien wat waar precies is. (dus dat het doel als overlay op het camera-scherm komt en je als het ware dwars door in de weg staande gebouwen kijkt.)
Ik vind het niet leuk om op reis constant op mijn scherm te turen, maar als we iets echt niet konden vinden toch wel met enige regelmaat gebruik van gemaakt.

Ik kan me niet voorstellen dat dergelijke fratsen niet ook op iOS en Android beschikbaar zijn.
Dat is ook een vorm van AR welke inderdaad al meerdere jaren beschikbaar is op iOS en Android. En dingen als Layer zijn ook een vorm van AR. Het verschil met Tango en ARKit is dat je de objecten echt kan "pinnen" op plekken in je ruimte. En als je dan later terugkijkt het op dezelfde plek "hangt of staat". Bijvoorbeeld op een tafel. De tafel oppervlakte wordt herkend en de huidige lichtinval wordt berekend. Om je object zo realistisch mogelijk neer te zetten.

Bijvoorbeeld met Pokemon Go, de huidige Pokemon's zweven maar een beetje voor je camerabeeld, en de ballen die je gooit stuiteren niet echt "op de vloer of tegen een wand". Met ARKit en Tango zullen ze echt op fysieke plaatsen in de wereld staan (de stoep, een muurtje) en je balletjes die je gooit zullen ook tegen deze objecten aan stuiteren.
Zo ook in eerste instantie met here maps meen ik, je keek door de camera en kon precies zien waar alle winkels of andere interessante objecten waren ach die goede oude tijd :) htc x8

Oh opgezocht heette here city lens uit 2012 http://news.softpedia.com/news/Nokia-City-Lens-for-Windows-Phone-8-Gets-Detailed-291303.shtml

[Reactie gewijzigd door pinpunt op 13 juli 2017 13:25]

Mag zoiets wel zomaar op de smartphone gemonteerd worden?

Er is een reden waarom laserpennen in Nederland (en andere landen) zijn verboden.
Ik weet niet of zichtbaar licht vereist is voor beide functies, maar als dat niet zo is, kan het net zo goed een laser met niet (voor het blote oog) zichtbaar licht zijn en dat mag voor zover ik weet wel.
Laserpennen zijn toch alleen vanaf een bepaalde sterkte niet toegestaan?
Zelfs dat is tricky. Het is verboden er in te handelen, maar het in het bezit hebben is niet strafbaar; doch mag je er net als met een pistool oid niet mee over straat lopen en gaan schijnen, want dat is zeer gevaarlijk. En t is ook niet geschikt voor idioten (de redactie van de NOS bijvoorbeeld, die ging zonder advies met zo'n ding spelen; resultaat: zieke collegae met misselijkheid, hoofdpijn en pijnlijke ogen :+), voor zulke lasers moet je gewoon een speciale beschermende bril hebben en oppassen waar je hem op richt.

Overigens hebben sommige gemeentes het wel in de apv opgenomen dat zelfs het bezit (in huis) verboden is.
Laserpennen tot de klasse 3b zijn niet verboden in nederland, alles daarboven wel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laser_(licht)
Daarbij gaat het hier hoogstwaarschijnlijk om een onzichtbare laser
Als dit geimplementeerd wordt mogen ze wel opschieten met een duurzame batterij.
Beetje apart filmpje gezien de tekst.
Het toestel is nog niet uit of jij weet al dat het een niet goed ontwikkeld toestel is, je moet wel heel dicht bij het vuur zitten, wat weet je nog meer over dit nog niet bestaand toestel? Zoals hier al gezegd een half werkend toestel verkoopt niet, ook niet menu een Apple logo erop. Over het algemeen zijn de iPhones af en komen niet halfbakken op de markt.
Welk gat met de concurrentie? elk toestel heeft zijn unieke punten. Ik zie ook concurrenten die steeds alle moeite doen om Apple bij te halen met bepaalde functies. Welkom...in de wereld van de techniek.
Daar staat Apple inderdaad bekend om, halfbakken functies lanceren. Niet dus, met vingerscan zijn ze 5 jaar bezig geweest, touch screen 3 jaar en zo zijn er nog enkele vooorbeelden. De concurrentie zoals Samsung staat er meer bekend om iets te pushen ondanks dat het halfbakken werkt, vingerscan, vingerhoover, irisscanner, eerste generatie touch screens etc etc etc.
Ik zal je een geheimpje verklappen: een half werkende telefoon verkoopt niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*