LG introduceert 55"-oled-tv met full-hd-paneel uit 2015

LG heeft een nieuwe 55"-oled-tv aangekondigd. In tegenstelling tot de huidige oledmodellen van LG uit 2016 en 2017 is het geen uhd-televisie; de maximale resolutie is 1080p. De A7 heeft geen ondersteuning voor hdr en is de opvolger van de LG 55EG910V, die in 2015 uitkwam.

Voluit heet het model OLED55EG9A7. De tv is de opvolger van de EG910, die eind 2015 op de markt kwam. Dit oudere model heeft een gebogen scherm, draait op webOS 2.0, heeft een full-hd-resolutie, ondersteunt 3d-weergave en heeft geen hdr-ondersteuning. De A7 is grotendeels vergelijkbaar; alleen is het scherm niet meer gebogen, is het design veranderd en is het 3d-filter verwijderd, waardoor het scherm een hogere maximale helderheid heeft.

De EG910 werd geprezen om zijn beeldkwaliteit, maar bekritiseerd om de trage interface van webOS 2.0. Volgens de officiële specificaties komt de interface alleen beschikbaar in het Engels en het Chinees. Het algehele design en het ontwerp van de voet hebben veel weg van die van de huidige LG B7, die op het moment van schrijven enkel te verkrijgen is als importmodel. De A7 krijgt ingebouwde luidsprekers met een vermogen van 20W.

De A7 is al uitgebracht in een aantal Europese landen, waaronder België en Nederland. De tv heeft een adviesprijs van 1799 euro en staat sinds juni in de Pricewatch. De adviesprijs van de A7 ligt in de buurt van de huidige prijs van het 55"-model van bijvoorbeeld de LG B6, een oled-tv uit 2016. Dit model heeft een 4k-resolutie, draait op het nieuwere webOS 3.0 en ondersteunt verschillende hdr-standaarden, zoals hdr10 en Dolby Vision.

Door Joris Jansen

Redacteur

13-07-2017 • 10:33

118

Submitter: Major_ton

Reacties (118)

118
115
66
6
0
40
Wijzig sortering
De adviesprijs van de A7 ligt in de buurt van de huidige officiële prijs van het 55"-model van bijvoorbeeld de LG B6, een oled-tv uit 2016. Dit model heeft een 4k-resolutie, draait op het nieuwere webOS 3.5 en ondersteunt verschillende hdr-standaarden, zoals hdr10 en Dolby Vision.
Dus welke reden zou er precies zijn dit model over de B6 te kiezen? Lagere resolutie, geen HDR, als het tegenzit nog met de trage OS, maar dat alles voor zo'n beetje dezelfde prijs als een ver beter model?
Dat was ook mijn eerste reactie bij het lezen van de adviesprijs.

Voor mij persoonlijk is het voornamelijk gamen (PS4 Pro) en film/series via Kodi.
Ik hoef nog niet perse 4K, dus als het een leuke prijs was geweest had ik er over nagedacht.
mee eens, 4K is voor 55" op 3 meter kijkafstand redelijk discutabel.

Maar als de prijs lager was geweest dan de B6 en het OS recent was het best een leuke aanbieding geweest.
Die kijkafstand boeit mij niet. En daar gaat het mij in dit geval ook helemaal niet om.
hoe bedoel je dat? want als je ver genoeg van een 4K tv zit dan zie je het verschil met full HD niet.. en is dus de hele 4K-feature overbodig.

dus als kijkafstand je niet boeit.. dan ga je dus op 1 meter afstand zitten :?

niet flauw bedoeld, ik begrijp het gewoon niet helemaal... 55 inch 4K is op 2 meter nog wel te doen uit mn hoofd maar op 3 meter zie je al geen verschil meer...
Misschien omdat het bronmateriaal geen 4K is?
Dat is de eerste keer dat ik dat lees als reactie.
Ik heb geen idee. Lijkt mij, dat als iemand het heeft over afstanden, dat het gaat om 4K bron materiaal.
Maar dat ben ik...
Een resolutie / inch / afstandsgrafiekje is natuurlijk niet hetzelfde als het wel of niet kunnen zien. Bij 1080p op mobiele telefoon zou je ook geen pixels meer zien, maar ik zag ze nog wel. Maar als je het niet ziet vanaf een bepaalde afstand zou ik er niet meer voor betalen, hooguit voor de restwaarde als je (zoals ik) vaker een nieuwe tv haalt.
Zegt iedereen zonder 4k-televisie.
Bij 1080p op 55" neem ik duidelijk opgeblazen pixels waar, ook op 3 meter afstand. Daarentegen zie ik wel verschil met 4k op die afstand, mits bronmateriaal van goede kwaliteit is
Dan ga je wat dichterbij zitten? En in het geval van geen tot weinig compressie zal de beeldkwaliteit alsnog een stukje beter zijn.
Voor 4k op 55" zal je op iets van 1.5m moeten zitten.
Het gemis van HDR op deze televisie is denk ik erger dan het gemis van 4K.
Precies! Ik merk niet veel van 4K op mijn 55B6V maar HDR is echt een andere wereld!
Ik heb dezelfde TV maar dan de 65 inch, daarop merk je het wel maar HDR is merkbaarder (is that even a word?)
Ik denk dat een A7 voor mensen die geen UHD kijken en nog veel SD materiaal hebben interessanter is dan een B6.

Waarschijnlijk is de prijs snel lager en krijg je daarbovenop wellicht een cashback. Daarnaast mag je aannemen dat ze wat aan het OS gedaan hebben en zal de helderheid ook hoger liggen
Ik denk dat mensen die nog veel SD materiaal kijken weinig interesse hebben in een TV van +1.000 euro.
De gebogen oled is nu te krijgen voor minder dan 1300 euro, maar eigenlijk is de B6 dan meestal nog interessanter voor de lange termijn.
Een highend IPS of MVA paneel zoals de LG 850 of de samsung ks7000 zijn er voor minder dan 1.000 euro waardoor dat nog steeds een veel betere bang for buck is.
Je kijkt SD ofwel omdat je geen interesse in HD hebt, ofwel omdat het materiaal enkel in SD te zien is. In het tweede geval levert een OLED behoorlijk wat meerwaarde.
Het gaat niet alleen om SD, alles op TV is HD. Als je niet veel Netflixt en geen moderne spelcomputer hebt, dan heb je helemaal niets aan een UHD. Sterker nog, het beeld ziet er slechter uit dan met een HD TV omdat de bron een te lage resolutie heeft.

Je moet weten dat de NPO geen plannen heeft om UHD uit te gaan zenden en de commercielen bieden wat testuitzendingen aan. De meeste mensen hebben dus helemaal niets aan een UHD TV. Millenials, de meeste netflixers, hebben over het algemeen niet eens een TV en kijken op notebook of monitor.

OLED heeft zeker meerwaarde tov IPS of MVA, dan geeft veel beter beeld. Zelf heb ik al 8 jaar een Highend 30"IPS monitor, maar voor series, films en live televisie heb ik altijd bewust LCD gemeden en heb ik plasma. Momenteel heb ik de laatste serie van Panasonic, de VT60.

[Reactie gewijzigd door ABD op 23 juli 2024 15:31]

Sterker nog, het beeld ziet er slechter uit dan met een HD TV omdat de bron een te lage resolutie heeft.
Die snap ik niet, waarom zou 1080p beeldmateriaal bekijken op een UHD tv er slechter uitzien dan op een Full HD tv? Bijna alle TVs hebben optimalisaties die het beeld er duidelijk beter op maken (zie vrijwel elke UHD review hier op Tweakers bijvoorbeeld).

Maar zelfs met die upscaling uit is het toch nog steeds gewoon 4 pixels van je TV voor 1 pixel in het bronmateriaal? Er gaat dan helemaal niks verloren en wordt helemaal niks veranderd aan het beeld.
Het punt is niet dat er iets verloren gaat, het punt is dat er informatie bijverzonnen moet worden met algoritmen. En die algoritmen zijn niet perfect, waardoor beeld op een HDTV als beter ervaren kan worden.
Uitgaande van dat die algoritmen aanstaan, dan zou het kunnen dat je het beeld op een HDTV als beter ervaart, maar zoals ik al zei, bij de meeste reviews van UHD TVs hier op Tweakers wordt expliciet genoemd dat het upscalen van HD materiaal tot mooiere resultaten leidt.

Vind je dit persoonlijk niet, dan zet je die beeldverwerking toch gewoon uit... In dat geval heb je in plaats van dat 1 pixel door 1 beeldpunt gemaakt wordt het op een UHD paneel dan gewoon 4 beeldpunten met dezelfde kleur zijn, precies alsof je 1 grote pixel zou hebben.
Dit is natuurlijk wel de adviesprijs. Hij staat nu voor 1599 in de pricewatch, de B6 voor 1839. Dat is toch 240 euro verschil, wat waarschijnlijk nog wel groter gaat worden, B6 was ooit ook 2500 euro.
De 55B6V is te krijgen voor €1598 incl. verzenden en 6 jaar garantie. Zie hier voor nog meer aanbiedingen:

https://gathering.tweaker...message/50771369#50771369
Deze zal sneller in prijs zakken. Het is waarschijnlijk een toestel dat ze uitbrengen op basis van beschikbare onderdelen (met name de panelen) die ze voor een deel nog op voorraad hadden liggen. Ze worden op de markt gebracht en het boeit verder niet veel wat ze doen.

Voor een hoop mensen blijven het goede oplossingen. Het paneel is in principe het belangrijkst in een toestel en 1080p is voor de meeste content ook prima, zeker op 55" als je op een beetje afstand zit. Een twee jaar oud OLED-paneel is nog steeds prachtig en heeft een betere kleurweergave en zwart waarde dan zeker elke LCD waartegen het in zijn prijsklasse moet concurreren.
Voor adviesprijs? Geen reden. De B6 is sinds introductie ook flink in prijs gezakt, was 2999. De introductie prijs van deze is goedkoper dan de huidige prijs van de B6. De prijzen zullen altijd zakken zodra shops gaan concurreren met elkaar. Dan wordt het voor sommigen interessanter.
Vooral als iemand alleen de tv voor de input source gebruikt. En misschien nog interessanter als LG besluit om achteraf HDR te activeren met een update, zoals met andere eerdere LG LCD LED TV's.

Time will tell. :)
Ook mijn gedacht. Als ze deze kunnen dumpen voor 1000€. Dan kan de rest zijn boeken sluiten denk ik.
Wat vreemd, je zou zeggen dat men tegenwoordig grotendeels nog maar voor 4K zou gaan. Waarom dan een 1080p scherm uitbrengen? Is dat met name bedoelde voor de (korte) periode totdat 4k mainstream gaat worden?
Laat staan dat ze een 1080p model uitbrengen die haast aan de prijs van zijn 4K broertje zit 8)7
Dit dus... De prijs is dus wel echt een dooddoener als je mij vraagt... Ik had gehoopt op een low budget OLED TV, maar helaas.
Ik verwacht dat het prijsonderscheid wel gaat komen, er is een verschil tussen introductieprijs en wat daar na een jaar nog van over is. Omdat je aan UHD nog altijd geen biet hebt, zou het de ideale OLED-televisie voor de gewone man kunnen worden.
Dat is overigens niet helemaal waar. Netflix, Amazon en YouTube bieden steeds meer video's aan in 4k en een steeds groter wordend aantal daarvan inclusief HDR. Daarnaast wordt bronmateriaal wat niet in 4k is geschoten geüpscaled naar 2160p. Ja, op de normale televisie mag je blij zijn als het aanbod in 1080i is, maar van een 4k televisie kan je tegenwoordig wel degelijk plezier hebben.
Niet om de TV goed te praten. Grote kans (HDMI 2.0) dat je wel 4K materiaal kunt aanbieden. Dat verschil zie je wel met 1080p online compressed crap vs 4K online compressed crap op een 1080p scherm. Vooral door de hogere bitrate van 4K online compressed crap. (Netflix, Amazon, YT).
Helaas heb ik 1 jaar geleden €1500 uitgegeven voor mijn eerste OLED televisie de LG 55EG910V anders zou ik nu toch zeker een 4K OLED hebben gekozen. Niet dat ik spijt heb van mijn aankoop.

Vorig jaar wasd het verschil nog met 4K OLED €1200!
Ik zou bijvoorbeeld liever een 1080p model hebben dan 4K. Waarom? Ik heb geen geld voor een 4K gaming pc en ik wil ook geen 1080p op 4K want dat vind ik er echt niet uit zien.

Jammer dat het wel duur is. voor 1400 euro misschien een aanschaf waard. maar niet voor deze adviesprijs.

[Reactie gewijzigd door jeantje op 23 juli 2024 15:31]

Waarom ziet 1080p op een 4K scherm er niet uit? Ik merk hier echt 0 verschil.

Ik investeer liever iets meer in mijn TV want die overleeft mijn PC toch wel.
1080p op 4k ziet er exact hetzelfde uit als... 1080p op een 1080p scherm.

Sterker nog, 1440p op een 4k scherm ziet er beter uit dan 1080p op een 4k scherm.
Elke 1080P pixel op een 4k scherm is exact 4 pixels groot.
Indien je in alle twee de gevallen een 55" TV hebt, zie je het verschil dus niet eens.

Enige nadeel die ik me voor kan stellen is dat de beeldverwerkingsprocessor bij 4k een hogere latency introduceert dan bij 1080p. Dat is voor gamen niet prettig. Maar of dit het geval is ...
4k TV's heb je pas wat aan als je op zeg 1,5m afstand van het beeld zit en minimaal 55" tv hebt. Meeste woonkamers in Nederland zijn meestal ingericht dat je op 3-5m afstand zit, wat grofweg betekend dat tenzij je 100" of groter koopt heb je aan reguliere HD genoeg.

Dus waarom zou men voor 4k kiezen (of zelfs willen betalen) volgens jou? Zover ik weet zijn er nog geen betaalbare 100" TV's te koop (nee, de 66.000 euro is niet betaalbaar pricewatch: Sony FWD-100ZD9501 Zwart ), en daarbij geen vrouwen/vriendinnen die dergelijke formaat zullen accepteren :)


Het is niet veel anders dan 3D - je zult het in de praktijk niet/nooit gebruiken, maar kost wel geld om te produceren.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 23 juli 2024 15:31]

Als ik bij de mediamarkt een 55 inch 1080p en een 4k scherm naast elkaar zie, met dezelfde demo film, dan is de 4k versie toch echt wel scherper van 3 meter afstand.
Hoewel het best waar kan zijn, is de Media Markt een extreem slechte manier om TV's te testen. Bij sommige TV's wordt het signaal veelvoudig gesplit (en zelfs bij digitaal signaal gaat dit problemen geven...), en bij andere TV's wordt er een dedicated box op aangesloten.

Eigenlijk zou je het signaal wel gesplit tussen de twee TV's willen zien, maar dan ook alleen gesplit tussen die twee TV's zodat er geen artifacts bijkomen.

Ik zou zeer huiverig zijn bij de Media Markt beeldkwaliteit te proberen in te schatten. Een goeie review of liefst meerdere reviews geeft een veel beter beeld van de kwaliteit.
Ik werk toevallig bij de Mediamarkt The Wall in Utrecht, en de duurdere OLEDs hebben vaker 1 box met een split naar 2 TVs om ze inderdaad te vergelijken. De grote massa FULL HD TVs maakt het niks voor uit, die zitten we aan grote splitsystemen.
Of wat ik doe. Gewoon je eigen bron mee nemen(zoals een USB stick met verschillende films). En vragen of je hem even uitgebreid mag testen. Werkt tot nu toe prima. Krijg er eigenlijk altijd ook afstandbediening bij om zelf even met wat instelingen te rommelen.
Als ik een gewone 55 inch 1080p naast een oled 55 inch 1080p zie is het verschil ook enorm, zelfs als beiden 1080p zijn. Net zoals mijn huidige scharp (LED setup RGBG) merkbaar ander beeld geeft dan 'conventioneel' LED RGB. Net zoals dat TV's met 3D mogelijkheden over het algemeen minder zijn dan degene zonder 3D vanwege de extra beeldlaag. Of edge led tegen een full led backlight. Of gewoon de kwaliteit van het gekozen scherm natuurlijk. Of doordat ze 'verkoop instelling' (aangepast contrast/helderheid) gebruiken in plaats van 'woning instelling' om zo ondanks het vele TL licht goed zichtbaar te blijven.
Dat maakt ook dat je duidelijk verschil ziet tussen je 400-500 euro budget tv en de high-end 1000-1500 euro tv's, maar ook dat TV's thuis totaal anders kunnen aanvoelen dan hoe het in de winkel was.

Bekend stuk voor tv reviews is bijvoorbeeld harry potter 7-2, dat op de ene tv er een zwarte scene is en op de andere tv je een hele mensenmassa ziet staan, ook al zijn ze beiden LED en beiden 1080p. Kan zelfs beiden EXACT DEZELFDE tv zijn, de een met winkel instelling en de ander thuis instelling en gekalibreerd.
Dat kan je dus een idee of gevoel geven dat het beeld 'scherper' is bijvoorbeeld, terwijl dat echt niet door de resolutie komt maar totaal andere zaken.


Dus hoe zeker ben je dat het verschil dat je ziet zit in 1080p vs 4k en er niet in andere verschillen tussen de TV's? Hoe zeker ben je dat je dat verschil thuis ook zult zien en merken?

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 23 juli 2024 15:31]

Als ik een gewone 55 inch 1080p naast een oled 55 inch 1080p zie is het verschil ook enorm, zelfs als beiden 1080p zijn. Net zoals mijn huidige scharp (LED setup RGBG) merkbaar ander beeld geeft dan 'conventioneel' LED RGB. Net zoals dat TV's met 3D mogelijkheden over het algemeen minder zijn dan degene zonder 3D vanwege de extra beeldlaag. Of edge led tegen een full led backlight. Of gewoon de kwaliteit van het gekozen scherm natuurlijk. Of doordat ze 'verkoop instelling' (aangepast contrast/helderheid) gebruiken in plaats van 'woning instelling' om zo ondanks het vele TL licht goed zichtbaar te blijven.
Dat maakt ook dat je duidelijk verschil ziet tussen je 400-500 euro budget tv en de high-end 1000-1500 euro tv's, maar ook dat TV's thuis totaal anders kunnen aanvoelen dan hoe het in de winkel was.

Bekend stuk voor tv reviews is bijvoorbeeld harry potter 7-2, dat op de ene tv er een zwarte scene is en op de andere tv je een hele mensenmassa ziet staan, ook al zijn ze beiden LED en beiden 1080p. Kan zelfs beiden EXACT DEZELFDE tv zijn, de een met winkel instelling en de ander thuis instelling en gekalibreerd.
Dat kan je dus een idee of gevoel geven dat het beeld 'scherper' is bijvoorbeeld, terwijl dat echt niet door de resolutie komt maar totaal andere zaken.
Grotendeels wel mee eens ja, speelt allemaal zeker mee.
Dus hoe zeker ben je dat het verschil dat je ziet zit in 1080p vs 4k en er niet in andere verschillen tussen de TV's? Hoe zeker ben je dat je dat verschil thuis ook zult zien en merken?
Best wel zeker

Ik kan je vertellen dat als ik 2160p beeldmateriaal afspeel op mijn LG 49UF680V het er velen malen mooier uitziet dan 1080p materiaal. Allebij blu-ray etc. Zelfde bestandsformaten en framerate e.d.
En we liggen op 2 meter afstand.

Nu is het aanbod nog steeds niet super, het begint wel op gang te komen.
Het heeft echt wel degelijk meerwaarde maar de sprong tussen 1080 en 2160 is gewoon niet zo super merkbaar als dat het van 720 naar 1080 was.
En dan is het veel mensen er ook niet meer om te doen, en dat helpt de 4k markt niet.
Dat hoor ik vaak, maar toch spreek ik uit eigen ervaring en is mijn 4K 55" TV en 4k 27" monitor toch echt wel beter. Als je kijkt naar hoeveel details & scherpte videos/plaatjes krijgen is 1080p echt beduidend minder. Of je er nu 10 cm of 3 meter van af zit.

Dan draai ik het om.

Als 4K geen zin heeft met een afstand van 3 meter. Dan zijn 1080P en 4k schermen precies hetzelfde op die afstand? Eigenlijk wel gek, aangezien je zou zeggen dat 1080P op 3 meter afstand minder mooi is dan 4k op die afstand.

Mijn ervaring: 4K is zeker een toevoeging.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 23 juli 2024 15:31]

Mogelijk als je perfect zicht hebt, ik ben al wat ouder en zie zelfs met bril op 3m nauwelijks het verschil tussen 720p en 1080p content.
Speelt ook mee dat van 720p naar 1080p 2.25x zoveel pixels is, en van 1080p naar 4k 4x zoveel pixels.
Niet helemaal waar.
3D is voor thuis echt een gimmick gebleken. 4K gebruik ik echt wel. Probleem zit voornamelijk in aanbod van content. Maar dat word steeds beter. Heeft ook even geduurd voordat 1080p echt de standaard was.
Dus dat 4k niet/nooit gebruiken is een fabel. In tegenstelling tot 3D of VR ben je er geen bril of helm voor nodig. Gaat zelfs automatisch op 4k staan als de content beschikbaar is.
Drempel om te gebruiken is dus veel lager. En met content gaat het gestaag de goede kant op.
Ik ben toch blij dat mijn LG E6 nog wel 3D heeft. Het is een prachtige ervaring met oled. :) Ik ken ook nog genoeg mensen die 3D nog steeds gebruiken. Maar het zal wel inderdaad niet zo populair zijn geworden als ze gedacht hadden, want anders had LG en Samsung nog wel 3D tv's gemaakt.
Maar zoals gezegd voor mij is het zeker een toevoeging.
Sorry hoor, maar 3D vind ik voor thuis helemaal geen gimmick, vind zelfs 3D belangrijker dan 4K. Ik zal dan ook geen vervanger van mijn projector kopen die geen 3D heeft (daarvoor heb ik ook veel te veel 3D bluray's).
Toch is het aanbod voor 3D groter dan voor UHD. 3D is een duidelijk effect terwijl het bij UHD vooral meer zal wel beter zijn.
3D is er ook al langer, dus nogal logisch dat er meer content voor beschikbaar is.
En 3D heeft inderdaad een duidelijk effect, dieptewerking en veel minder scherp beeld. Juist met 3D moet je blij zijn met 4K.
En het verschil tusssen UHD en HD is voor mij net zo duidelijk als 2D en 3D. Dus ja, meer pixels is beter als je het zo wilt verwoorden.
Geen probleem hier.
De 60" kan best wel wat groter vindt ze.

Verder is het zien van de individuele pixels iets anders dan hoe scherp/mooi je iets vindt.
Ik zou fullhd prima vinden als de TV kleiner en goedkoper was. Maar goed, LG heeft blijkbaar besloten dat de minimale maat voor oled 55" is.
4K heeft sowieso op kleinere formaten helemaal geen toegevoegde waarde.
Volgens rtings.com zou je met 40 inch UHD tussen grofwef de 70 en 150 centimeter kijkafstand baat hebben bij UHD.

http://i.rtings.com/image...television-graph-size.png
Ik heb een LG55 en LG62 inch, beide 1080p, vanop 3m vind echt iedereen die over de vloer komt het beeld (van de 62 inch) super.
4k heb je niks aan als je een grote kijkafstand hebt. Veel mensen intereseerd het ook niks. 1080p ziet er al super uit. Waarom 1000 euro in een scherm stoppen. Zonde van het geld. Wat je niet hebt mis je ook niet.

Ik heb een paar maand geleden zo'n 4k scherm gekocht. Kijk er nu al niet meer anders tegenaan. Alles went.
pricewatch: LG 55EG9A7V Zwart

Zo te zien is deze al sinds begin Juni beschikbaar bij de leveranciers en niet pas eind van de zomer.

[Reactie gewijzigd door Metalaz0 op 23 juli 2024 15:31]

Zag hem ook bij Coolblue. Maar voor die prijs, waarom zou ik in godsnaam een FHD tv kopen? |:(
Voor oled? Er is meer aan goed beeld dan de resolutie. Contrast, kleurdiepte, kleurtemperatuur en grijswaarden zijn net zo belangrijk!
Het verschil met de B6 is wel erg klein
Snap ik ook wel, maar voor die prijs vind ik het toch absurt. Het verschil is te klein met de goedkoopste UHD oled.
Meeste mensen zitten ruim 2 meter van hun TV, dan heb je simpel weg niet veel aan de detail winst die je krijgt. Dan liever een 1080P goed paneel dan een 4k matig paneel.
Probleem is dat de concurent ook geen matig paneel heeft, maar ook OLED is. Alleen dan wel UHD, HDR en WebOS3
Ik heb deze inderdaad al een maand in de winkel staan
Daar gaan we weer,

LG heeft een slechte beeldprocessor waardoor content bij snelle beelden foutief wordt weergegeven. Ik heb het op de EF950V (eind 2015) en op B6 van 2016 gehad. Voor B6 is net nieuwe firmware uit. Helaas had ik mijn B6 televisie 3 dagen ervoor verkocht. Naar horen en zeggen zijn de motion problemen op de B6 met nieuwe firmware (iets) minder.

LG zou volgens Tweakers een nieuwe update Web OS voor EF950V uitbrengen. Als je dit vraagt aan klantenservice LG zegt deze: Ik weet niet hoe Tweakers aan deze informatie is gekomen maar deze klopt niet.

Kortom maakt niet uit of je high end tv's koopt of niet bij LG, 2015 modellen zijn abandonware.

Tel daarbij op de motion en judder problemen die de EF950V en 6 series hebben dan ben je snel genezen van LG.

In deze reactie ben ik er wat dieper op ingegaan met onderstaande verdere reacties
Ik heb ook een B6 en ondanks alle problemen die jij beschrijft (en die ik eerlijk gezegd nog niet ondervonden heb) is de beeldkwaliteit nog altijd superieur tov elke andere TV. Jij noemt het abandonware, ik noem het de beste koop die ik al gedaan heb.
Misschien omdat je de recent uitgebrachte firmware heb geïnstalleerd ? Versie_04.31.25. Dit zou het al aanzienlijk beter moeten maken. met betrekking tot motion en judder problemen.
Maar is nog niet 100% gevrijwaard hiervan.

Indien deze niet door de tv wordt gedownload en geïnstalleerd dan even deze op USB stick plaatsen en vervolgens in de tv steken.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 15:31]

Zelfs na al die comments in dat andere nieuws bericht, begrijp je nog niet veel van de termen. Er zijn geen judder problemen op de B6 en ook geen motion problemen. Daarnaast was die .25 update al 3 weken uit.
Ik weet niet wat voor bronnen je bekijkt, maar bij kabel tv 1080i signaal zie je vaak deze problemen en tevens ook via YouTube en ik kreeg het ook te zien bij ChromeCast Ultra bij snel bewegende beelden op de EF950V en B6V.

LG geeft eerlijk toe op hun website dat er problemen zijn met vorige generatie televisies:
Haal met een OLED TV van LG een beeldkwaliteit in huis die bij een vorige generatie TV’s ondenkbaar was. Geniet vanuit elke kijkhoek en zelfs bij snel bewegende beelden van een ongekende contrast- en scherptekwaliteit.

Ik kan best toegeven als een product goed is, maar wat ik dagelijks te zien krijg van beeldfouten is gewoon ronduit ondermaats. Zelfs visite klaagt erover bij mij thuis. Mijn ogen liegen niet. Ik zie beeldfouten bij bewegingen. Dat zijn dus motion problemen. Alle beeldverbeteraars zijn uitgezet. Heb circa 6 maanden met alle instellingen van de tv getest. Dus ik begrijp genoeg. LG heeft een techniek in handen dat nog niet volwassen genoeg is (zeker modellen die voor 2017 uit zijn gekomen). Kleuren en contrast zijn subliem, zal ik niet ontkennen, maar de dagelijkse beeldfouten verschrikkelijk. Ben ook nu met winkel in onderhandeling om tv 3x te laten repareren en dan geld te crediteren maar LG werkt niet echt mee. Winkel wil wel meewerken.

Ik snap dat mensen hun aankoop graag willen verdedigen, logisch is een dure aankoop, maar je moet ook eens verder kijken dan die roze bril. Of iemand moet je erop wijzen wat hij ziet als probleem, dan ineens gaan je ogen open en dan stoor je eraan.

Dit is wat ik ervaar op EF950V: https://www.youtube.com/watch?v=fh5OZ_jFNZc en voor de EF950V is GEEN NIEUWE firmware recentelijk uitgekomen, terwijl dit wel in 2015 topmodel tv van het jaar was, vandaar eerdere ractie over abandonware. Dus iconn noem me geen leugenaar of dat ik dom ben, want daar kan jij helemaal niet over oordelen. Je kan pas beoordelen als je bij mij de boel heb gezien.

EDIT:
@iconn, als je in vorig bericht had gekeken had ik daar al directe link gegeven. Daarin staat uitgifte datum vermeld van laatste firmware, dus je reactie over update die 3 weken uit is had je ook voor je kunnen laten. Is gewoon gratis punten scoren over de rug van een ander.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 15:31]

In je post onder de Panasonic ez1004, zei je dat je Trumotion had aanstaan. Logisch dat je artefacts dan ziet.

Als Trumotion uitstaat is er niks aan de hand. Ik begrijp dan ook zeker dat LG niks wil vergoeden/repareren, want er is niks fout. En als er wel wat was dan had je het makkelijk kunnen vastleggen en kunnen tonen.
Ik heb ALLE instellingen en combinaties geprobeerd. De tv blijft fouten weergeven, hoe moet ik het nog anders verwoorden?

ik heb mijn huiswerk gedaan maanden lang, internet geraadpleegd, ISF calibratie en instellingen nagelopen, YouTube voor verdere informatie, bij LG en andere winkels informatie ingewonnen. Als consument kan je niet meer doen.


Zijn al deze berichten op internet dan ook onzin voor jou?

Zijn maar 12.1 miljoen hits op Google.

Edit:
Lezen is ook een vak voor je iconn. Het is makkelijk iemand af te blaffen maar je weet niet eens waar je het over hebt en als ik je uitnodig dan geef je niet thuis. Wederom punten scoren over de rug van een ander. Misschien eerst even je ogen laten opmeten en dan een nieuwe bril aanschaffen zou wonderen doen met betrekking tot lezen en zodoende zie je dan eindelijk je beeldfouten bij snelle beelden.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 15:31]

Je punt zal vast valide zijn, maar als ik op je link klik, zijn vanaf pagina 2 al meer dan de helft van de hits, ongerelateerd aan je probleem en vanaf ongeveer pagina 4 al helemaal niets meer. Die 12.1 miljoen hits op Google is dus niet echt relevant om je punt te maken.
ik heb nooit gezegd hoog contrast. Ja in vergelijking met LCD/LED betere kleuren en contrast. Maar kom gerust langs bij mij thuis wie weet steken we er beiden van op.

Dan begrijp je gelijk wat ik zie.

Koffie is gratis en parkeren ook :*)

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 juli 2024 15:31]

Idem hier. Ik ben echt een zeikerd eerste klas met beeld en heb nog nooit zo'n top tv als de B6 gehad. Kijk veel sport en films en heb nergens last van Topper!!!
Je hebt gelijk dat motion anders is bij OLED. Ik heb er al eerder iets over geschreven. Vooral als je hier gevoelig voor bent kan dit vervelend zijn (maar dat is dus wel heel persoonlijk). Het is dus niet zozeer foutief, gewoon anders.

Waar LG wel wat werk te doen heeft is haar implementatie van TruMotion om motion-interpolation juist te verbeteren (waardoor dit "probleem" ook opgelost kan worden), want die veroozaakt nog veel artifacts. Ik heb TruMotion echter gewoon uitstaan en vindt de motion prima.

Edit: ik heb het hier niet over de judder problemen die in de oudere firmwares aanwezig was. Nieuwste firmware lost deze problemen op.

[Reactie gewijzigd door Puck op 23 juli 2024 15:31]

Ik heb dan wel een E6, maar ik heb die problemen helemaal niet die jij omschrijft. Maar waarschijnlijk had mijn E6 al een nieuwe firmware erop. Voor mij een van mijn beste aankopen. Wat een beeld, en wat een 3D ervaring.
E6 (en C6) heeft sowieso een betere beeld processor dan de B6, die had er waarschijnlijk al minder last van.
Bij de 7 serie hebben ze trouwens wel allemaal dezelfde chip.
He? dus deze nieuwe versie heeft mindere specificaties en is duurder dan zijn voorganger?
Waarom zou je hem dan in godsnaam aanschaffen?
(waarschijnlijk mis ik iets maar dit voelt echt als een "but why?")
Ik vind het artikel heel warrig inderdaad. Er wordt in de tweede alinea gesproken dat zijn voorloper allemaal verouderde technieken aan boord had ("Dit oudere model heeft een gebogen scherm, draait op webOS 2.0, heeft een full-hd-resolutie, ondersteunt 3d-weergave en heeft geen hdr-ondersteuning."), maar nergens staan de specs van de TV in kwestie. Ik denk dan ook dat er iets niet klopt in de verwoording, en dat de specs slaan op de TV in kwestie.
De EG910 werd [...] bekritiseerd om de trage interface van webOS 2.0.
En wat betekent dit voor de A7???

[Reactie gewijzigd door torp op 23 juli 2024 15:31]

Welke versie van WebOS staat er op de A7?
/wijsneusmodus Volgens het artikel 2.0! :X Maar dat wist je vast wel
Nope. Ze verwijzen daarbij naar het oudere model. Wordt later wel gezegd dat ie vergelijkbaar is, maar webos 3.5 is dit jaar de standaard voor lg, dus 2.0 ligt dan niet zo voor de hand.
De prijswatch geeft ook 2.0 aan. Niet zo heel vreemd omdat het model ook voor 2015 bedoelt was. En LG geeft ook 2.0 aan.

http://www.lg.com/nl/televisies/lg-55EG9A7V
Ik had het zelf uit kunnen zoeken inderdaad, maar feit blijft dat het artikel ongelofelijk warrig is.
Ook 2.0 op de A7

En de adviesprijs mag dan wel €1799 zijn maar die kan je binnen de korste keren voor €1200 of minder kopen (net als dat een 55C7 een adviesprijs van 2999 heeft en binnen een maand al voor 2100 te koop was).
En de 910v was in Duitsland bij de Mediamarkt 999 tegen het einde en in NL bleven ze maar stug doorverkopen voor minimaal 1499 :+ .

[Reactie gewijzigd door apis29 op 23 juli 2024 15:31]

Ik vind het artikel heel warrig inderdaad.
Veel knip- en plakwerk denk ik, het artikel zwabbert heen en weer tussen het oude model en de opvolger. Nog zo'n vaag stukje:
De A7 krijgt ingebouwde luidsprekers met een vermogen van 20W.

De A7 is al uitgebracht in een aantal Europese landen, waaronder België en Nederland.
Omdat een hoge adviesprijs het leuk doet in de folder. We schijnen liever een TV van 1099 te kopen als hij is afgeprijsd vanaf 1699, dan dat we een TV kopen voor 1099 terwijl hij altijd 1099 kost ("ik wacht wel op een aanbieding").
Ja Plasma discounter kan daar aardig wat van. Van 1800!! Nu maar 899 euro. 50!% korting!!!! Alleen aankomende vrijdag.. terwijl hij normaal ook al 950/1000 kost ook bij andere winkels. Maar verkoopt als een malle .
Anoniem: 679062 13 juli 2017 11:08
Waarom weer zon dik stuk aan de tv terwijl de rest zo dun is. Hoe kan je dit nu in hemelsnaam mooi aan je muur hangen? Waarom stoppen ze de elektronica niet in een apart kastje die met 1 kabeltje de tv verbindt.
Dit is voorbehouden aan de duurdere modellen.
Dat is duur en fragiel, zie de wallpaper oled van LG.
Was interessant geweest als ze de lag er helemaal uit zouden halen en de prijs zo rond de 1k zouden doen. Maar dit is lachwekkend.
Prijs mee eens. Alleen de 910V heeft een inputlag van 33ms, dus dat valt wel mee.
"...oled-tv met full-hd-paneel uit 2015..." in de titel
"Dit oudere model heeft een gebogen scherm, ... De A7 is grotendeels vergelijkbaar; alleen is het scherm niet meer gebogen..." in het artikel

Wat is het nou?
Lijkt me niet dat het dan hetzelfde paneel is?
Clickbait
Het is een andere TV, een ander scherm,waarschijnlijk een andere beeldprocessor, andere versie van hardware voor de aansturing van WEBOS, andere voet etc.

Er is één overeenkomst: 55inch.
De titel had moeten zijn: LG brengt opvolger van 55"-oled-tv met full-hd-paneel uit 2015 eind van de zomer uit

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 23 juli 2024 15:31]

De straatprijs van dit model zal snel richting de €1200 gaan denk ik. En dan is het ineens een interessante optie.
Iemand bij LG had nog een voorraadje panelen liggen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.