×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google-sdk maakt apps voor augmented reality mogelijk op Android 7.0-smartphones

Door , 45 reacties

Google heeft ARCore uitgebracht, een sdk om applicaties te maken die virtuele objecten op een realistische manier in het camerabeeld van smartphones plaatsen. Apps voor augmented reality moeten gaan werken op smartphones met Android 7.0 of nieuwer.

ARCore werkt met huidige hardware op smartphones, zoals bewegingssensoren en camera's. Er is geen extra hardware nodig, zoals Google Tango wel vereist. Ontwikkelaars kunnen per direct met de sdk aan de slag met de code op GitHub, terwijl de zoekgigant een webpagina online heeft gezet om voorbeelden te laten zien.

De sdk werkt met Java, OpenGL, Unreal en Unity. De sdk richt zich op het bijhouden van bewegingen van de telefoon om de objecten echter te laten lijken. Ook scant de software de omgeving om bijvoorbeeld horizontale oppervlakten en muren in beeld te brengen en te kunnen gebruiken als virtuele omgeving. Ook schat ARCore de lichtomstandigheden in om zo de belichting van virtuele objecten echter te laten lijken.

De preview van ARCore werkt op de Samsung Galaxy S8 en Googles eigen Pixel-telefoons. In een later stadium zal Android 7.0 of hoger nodig zijn voor ondersteuning van ARCore-apps. ARCore komt in aanvulling op andere initiatieven van Google op het gebied van augmented reality, zoals 'gps voor binnen' en een browser die overweg kan met ar-pagina's.

ARCore lijkt Googles antwoord op ARKit, de sdk van Apple in iOS 11 om augmented reality mogelijk te maken op iPhones. Apple brengt iOS 11 dit najaar uit. Wanneer ARCore definitief zal uitkomen, heeft Google nog niet bekendgemaakt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

29-08-2017 • 17:00

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
Het boeit me niet echt wie eerder was, Apple of Google, het enige wat telt is hoe goed het allemaal gaat werken. Huidige AR apps zijn dramatisch slecht omdat diepte en surface detection volledig ontbreekt.

Wat wel een duidelijk verschil gaat zijn is de fragmentatie van Android en hoe goed Apple de boel op orde heeft. Android 7: 13% van de gebruikers, iOS11: 85-90% tegen het eind van het jaar.
Vraag mij af hoelang dit al in ontwikkeling is en of dit in versnelling is gebracht na de aankondiging van ARKIT van Apple.
Dit is gewoon een competitie binnen Google waarvan verschillende teams van elke specifieke applicatie er 1 van maken. (De gene die de beste app maakt, mag door ontwikkelen) In dit geval komt Google Tango van Google ATAP, een groep met beperkte recources,

Google ARcore word mede mogelijk gemaakt door Google Android team & VR Group. 2 groepen met veel recources.
Toch gek dat ze Tango zoveel aandacht hebben gegeven op I/O event van Google en geen tipje van de sluier hebben gedaan van dit project.
Het zijn allebij teams die waarschijnlijk evenveel aandacht zullen krijgen (op de juiste momenten) maar wel verschillen in resource aantallen.

Hou ook rekening ermee dat Google Tango al een tijdje beschikbaar is voor developers en OEM's om de geschikte producten te creŽren. Google Android is de team die Android ontwikkelt, VR Group is een gloednieuwe groep die achter de sluier bezig was met ARcore samen met Google Android Group. ARcore komt pas net beschikbaar Google Tango 5 juni 2014.

Ik denk dan ook dat Google Tango als Google Tango zal geadverteerd worden en niet als Google Tango & ARcore of iets dergelijks. En dan zal het een strijd worden van wie er de beste oplossing heeft voor die consument, die zal dan verfijnd en op doorontwikkeld worden.

Dit is hoe ik erover denk na eventjes brainstormen (met de mindset van een software developers). Het kan natuurlijk ook totaal anders uitpakken !

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 29 augustus 2017 20:54]

Ook met het idee dat er deze maand nog een nieuwe Tango telefoon uitgekomen is en het nu ineens lijkt of Tango een tweede rangs status heeft gekregen terwijl ARCore nog niet eens echt klaar is. Toch een aardige pivot ergens binnen in Google gebeurd in de afgelopen maanden. Alsof de Rokr nog aangekondigd werd terwijl Apple al intern met de iPhone bezig was.
Het is niet een echte vervanging van Tango. Het is eigenlijk wat een technologische 'versimpeling' van Tango dat ook mogelijkheden biedt voor niet Tango apparaten. Uiteindelijk is ARKit ook een vrij basis implementatie van AR, en daar gaat deze SDK wat de concurrentie met aan. Maar dat is in mijn ogen eerder korte termijn gericht. Tango is zoveel meer. Kijk gewoon alleen maar naar het Visual Positioning System van Tango, of zelfs de mogelijkheid een volledige 3d scan van de omgeving te maken. Als Apple AR serieus neemt zal je hen vroeg of laat ook met een soortgelijk systeem als Tango zien komen. Maar terwijl Google Tango verder perfectioneerd vangt deze versimpelde versie al Apple's ARKit op.

Uiteindelijk is nog maar sinds dit jaar de Tango technologie klein genoeg om in een smartphone te passen.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 30 augustus 2017 01:24]

Ik zie hier niet uit blijken dat het opeens 2e rangs is. Dit is gewoon een 2e project. Tango is vernieuwender lijkt me door betere diepte- en oppervlakte herkenning en het opslaan van het gebied in 3d.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 30 augustus 2017 01:38]

Weet niet waar je dit vandaan hebt, maar het klopt niet. ARCore is een evolutie van Tango; ze hebben nooit wedstrijdje tegen elkaar gespeeld.
https://arstechnica.com/i...y-make-two-of-everything/

Mag ik dan een bron ? Ik neem aan dat als je de titel leest je niet eens meer verder hoeft te lezen maar goed ik zou graag toch een bron willen

En nee dit is geen doorontwikkeling van tango. ARCore komt van de groep die Tilt brush hebben gemaakt en Blocks of om het makkelijk te zeggen: hun hebben het Daydream platform opgezet.

Ze hebben OP het tango platform gewerkt maar daar zijn zoveel dingen aangepast dat de SDK niet meer hetzelfde & compitabel zijn. Dus een doorontwikkeling is het zeker niet.

Voordat je een huis gaat bouwen heb je een fundering nodig. De fundering van je huis zou hetzelfde van je buren kunnen zijn, maar het huis wat op de fundering gezet is is totaal anders.

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er zat van blueprints zijn om mee te beginnen.

Dat Google dit doet is normaal. Elke (software)developer heeft wel een template voor web database of of andere applicaties. Dat doen ze puur om gelijk met code te kunnen beginnen nadat de documentatie klaar is. Scheelt tijd en geld.
Mag ik dan een bron ?
Ik ben woordvoerder bij Google Nederland.
Ja dan wil ik alsnog een bron
Ik denk al erg lang. Project Tango is jaren geleden al begonnen. Dit lijkt mij een voortvloeisel van dat project.
Haha, mooi om te zien hoe Apple ook de AR innovatie in Android in een stroomversnelling zet met iOS 11 ARKit. Benieuwd of het kwalitatief stand houdt, of dat het een gerushed "me too" product is. Wat opvalt in het eerste demofilmpje is dat het niet zo strak in beeld staat als ARKit. Het object trilt een beetje, kennelijk ontbreken er nog sensoren in het demotoestel?
Google was hier allang mee bezig voordat apple hun ARkit aankondigde. Zulke projecten duren jaren.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 29 augustus 2017 18:59]

Het zal wellicht de bekendmaking hebben gepushed, aangezien het nog niet klaar is.
Zoiets als dit flans je niet in een paar maanden in elkaar, dus meer dan vermoedelijk zijn ze hier al mee bezig voor Apple er mee naar buiten kwam. Zeker met het oog op project Tango. Dat trillen lijkt overigens te komen omdat degene die de telefoon vast houdt, nogal trilt met het toestel. De meeste ARKit voorbeelden zijn dan ook opgenomen met een gestabiliseerde iphone.
Supermooi dat augmented reality dankzij google in een klap bereikbaar wordt voor honderden miljoenen gebruikers!

Met Java, OpenGL, Unreal en Unity kan ook bijna elke ontwikkelaar uit de voeten om mooie dingen in de AR te creŽren. Wat ik wel hoop is dat google hun AR wel vrij zal houden van storende reclames en bijbehorende verdienmodellen. Zoals ze in kleine stapjes ook in Chrome doen. De echtť wereld zit al vol advertenties, online en in apps kom je advertenties ook veelvuldig tegen.. En als we nu als mensheid de kans hebben om een nieuwe virtuele wereld te creŽren in onze echte wereld, laat die dan alstublieft zuiver, eerlijk, open en reclame-vrij zijn.
Het was al jaren bereikbaar, alleen niet met een SDK van Google

Ook nogal ironisch dat je van iets van google verwacht dat het reclame vrij zal zijn. Google = reclame. Het is letterlijk hun business model.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 29 augustus 2017 17:11]

Al is het hun business model, er zitten genoeg Google apps tussen die reclame vrij zijn. Daarbij als ik bv kijk naar dit project, kan het al zijn dat de app (niet de ARcore dus) al reclame wordt.
Straks loop je langs een restaurant wat via locatie bepaling te bepalen is en kan je op je telefoon het menu bekijken in 3d. Of je loopt langs een kleding winkel en kan je bepalen of dat jurkje je wel zou staan.
Sowieso hoeft Google dan niet perse reclame te laten zien waar ze geld op verdienen, maar kunnen ze bv wel zien waar jouw interesses liggen en later weer reclames tonen gebaseerd op die data.
Als ik kan kiezen voor alleen de menukaarten, prima, maar als ik, om een menukaart te kunnen zien, virtuele reclames IRL moet accepteren, gaan ontwijken, of constant AR aan en uit zetten, dan is dat toch meer werk dan het restaurant inlopen en naar de menukaart vragen?
Reclame-vrij zal wel goed zitten. Het lijkt mij niet meer dan een reactie op Apple's VR-oplossing. Google moet bij blijven om geen gebruikers te verliezen. Als Google de ervaring verstoort gaat dat alleen ten koste van de gebruikerservaring en dus het aantal Android-gebruikers en dus de invloed die Google heeft.

Helaas is het natuurlijk wel een feit dat Android-eigenaren gemiddeld minder aankopen doen dan iOS-eigenaren; ik ben bang dat het vooral de bedrijven zullen zijn die overal reclames inproppen.
Ze gaan het dus alleen volplempen met zogenaamd niet storende ads.
Ik weet zeker dat er "niet-storende" ads tussen zullen zitten, maar Google zal het in ieder geval niet zelf doen. Het zal de keus zijn aan de game/applicatiebouwers en Google zal vast en zeker een AR-optimized variant van Google Ads hebben, maar Google is niet degene die de ads toevoegt.
Guns dont kill people :)
Inderdaad, haha :)
Het alternatief is natuurlijk betaalde apps (zal niet verkopen in het Android-landschap) of branded deals. Ik zie toch liever af en toe een klein beetje onnozele reclame van Google dan dat ik gebruik moet maken van de "Doritos(tm) furniture planner app (c) made possible by Coca Cola (r)(tm)" die tijdens gebruik constant plaatjes van zakken chips toevoegt...
Er is een derde alternatief: het wordt gratis en er komen niet zomaar ads in. Alleen ads waar jij toestemming voor geeft, van dingen waar je daadwerkelijk interesse in hebt.

Als het betalen wordt, doe ik niet mee met AR. Als er overal ads op mijn leven geprojecteerd gaan worden, doe ik niet mee. Ik vind de billboards op station Rotterdam Centraal bijv. zo gruwelijk irritant dat het bijna een reden is om om te gaan reizen. 538 538 538. Je moet bij de rookpaal gaan staan, vlak om het hoekje van de kiosk, om rustig om je heen te kunnen kijken zonder constant gebombardeerd te worden met flitsende beelden van die slet die zich omdraait.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 29 augustus 2017 18:16]

"Alleen ads waar jij toestemming voor geeft, van dingen waar je daadwerkelijk interesse in hebt"
Van alle advertentieboeren komt Google daar toch bij in de buurt hoor. Je kunt personalisatie van ads uitzetten of anders zelf interesses aangeven. Echter ben jij degene die het product afneemt dus zul je een betaald product moeten nemen of de ads voor lief nemen.

Ads zijn er niet om jou te helpen om de beste fabrikant te kiezen. Ads zijn er om te zorgen dat je meer en duurdere dingen koopt die je eigenlijk niet nodig hebt. Ads zijn er voor bedrijven en niet voor de consument. Verwacht dan ook niet dat jij zelf de keuze krijgt of er ads komen of niet.

Helemaal gratis zou mooi zijn. Echter moet het geld ergens vandaan komen; goede 3d-modellen, ontwikkeltijd en QA komt niet zomaar gratis aanwaaien.

Nu zie ik Ikea als partij die uit zichzelf een app zal maken met dit systeem maar zal de app alleen producten uit hun catalogus bevatten. Dat verwacht ik eigenlijk van iedere meubelfabrikant. Als deze apps ook maar een klein beetje aanslaan, zal er vroeg of laat een derde partij ontstaan die pricewatch-stijl gegevens van alle winkels combineert. Die partij moet ook geld binnen zien te krijgen en als mensen niet bereid zijn te betalen dan zijn ads niet te voorkomen.

Als je goede applicaties in AR wilt hebben zul je moeten betalen voor die applicaties of ads tolereren. Net zoals je bij technieuwssites een abonnement kan nemen of anders met ads wordt voorgeschoteld. Zo simpel is het.

Of je moet een AR-adblocker installeren :)
Van alle advertentieboeren komt Google daar toch bij in de buurt hoor.
Van alle gereedschappen komt de tang het dichtst in de buurt van een varken.
Echter ben jij degene die het product afneemt dus zul je een betaald product moeten nemen of de ads voor lief nemen.
Dat gaat ervan uit dat ik uberhaupt interesse heb als het niet gratis is. Dat is onjuist. Ik leef al een tijdje prima zonder AR en heb er letterlijk niets voor over. Net zo goed als ik al een tijdje FPS games speel en 0 interesse heb in Overwatch tot blizzard het f2p maakt. Maar ik zou het best leuk vinden om te kijken wat je met AR kunt doen met de hardware die we in 2017 hebben.
Ads zijn er niet om jou te helpen om de beste fabrikant te kiezen. Ads zijn er om te zorgen dat je meer en duurdere dingen koopt die je eigenlijk niet nodig hebt. Ads zijn er voor bedrijven en niet voor de consument. Verwacht dan ook niet dat jij zelf de keuze krijgt of er ads komen of niet.
Prima reden om ze te mijden dus.
Helemaal gratis zou mooi zijn. Echter moet het geld ergens vandaan komen; goede 3d-modellen, ontwikkeltijd en QA komt niet zomaar gratis aanwaaien.
Dat doet het dus wel. Mensen zijn al heel lang bezig om VR/AR realiteit te maken, zowel als hobby als professioneel, zonder dat ik reclames voor ze heb hoeven kijken. Net als mensen al muziek maakten, voordat concerten en MTV bestonden.
Nu zie ik Ikea als partij die uit zichzelf een app zal maken met dit systeem maar zal de app alleen producten uit hun catalogus bevatten. Dat verwacht ik eigenlijk van iedere meubelfabrikant. Als deze apps ook maar een klein beetje aanslaan, zal er vroeg of laat een derde partij ontstaan die pricewatch-stijl gegevens van alle winkels combineert. Die partij moet ook geld binnen zien te krijgen en als mensen niet bereid zijn te betalen dan zijn ads niet te voorkomen.
Dat is een goede use case voor Ikea. Ik zie echter niet het nut in van mediamarkt reclames in de ikea AR app, of het gebruik van AR voor een prijsvergelijker.
Als je goede applicaties in AR wilt hebben zul je moeten betalen voor die applicaties of ads tolereren. Net zoals je bij technieuwssites een abonnement kan nemen of anders met ads wordt voorgeschoteld. Zo simpel is het.
Nee, er is een derde optie: ik gebruik tweakers, en blokkeer zowel de ads als de banner die me verzoekt mn adblock uit te zetten. Wat gaan ze eraan doen, faillissement aanvragen?
Of je moet een AR-adblocker installeren :)
Die zullen er zeker ook komen. Zodra AR van de apps naar de browser gaat. Anders zijn er nog pi-hole achtige oplossingen die doodleuk verbindingen naar ad servers blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 29 augustus 2017 18:37]

Van alle gereedschappen komt de tang het dichtst in de buurt van een varken.
Ik doelde op deze pagina: https://adssettings.google.com/
Hier kun je instellen waar je nou ads voor wilt zien. Ik heb nog geen andere partij gevonden waar je als user zoveel kan aangeven. Met deze pagina voorkom je het bekende probleem van "ik heb een beeldscherm gekocht en alle ads gaan ineens over beeldschermen"
Dat doet het dus wel. Mensen zijn al heel lang bezig om VR/AR realiteit te maken, zonder dat ik reclames voor ze heb hoeven kijken.
De mensen die dat doen, doen het niet omdat ze AR nou zo mooi vinden. Ze doen het om geld te verdienen. Of ze dat nou doen door investeringen te krijgen, data te verzamelen en door Facebook opgekocht te worden of dat ze dat nou doen door (veel) geld te vragen voor hun product maakt niet uit. Afgezien van een hobbyproject hier en daar zullen bijna alle AR apps geld binnen moeten krijgen.
Nee, er is een derde optie: ik gebruik tweakers, blokkeer de ads, en de banner die me verzoekt mn adblock uit te zetten.
Tja, die optie is er. En ik moet zeggen dat ik op tweakers toch het gevoel krijg dat er steeds meer sponsored deals verschijnen. Prijsvragen, Capgemini tutorials, noem maar op. Nu is tweakers hier heel transparent in, maar weet niet of dat nou de juiste richting is... Kijk maar eens naar hoeveel advertorials je op sommige (buitenlandse) nieuwswebsites ziet.
Die zullen er zeker ook komen. Zodra AR van de apps naar de browser gaat.
Geen zorgen, die is er al, moet alleen nog wat verfijnd worden
Maar dan moet ik dus elke keer dat ik een webpagina bekijk mijn ad preferences updaten. Ik wil gewoon geen ads. Ik wil ook niets kopen waar reclames voor gemaakt worden. Als ik iets wil dan vind ik het wel, wanneer ik het nodig heb.

Mensen werken wel aan AR omdat ze het mooi vinden. Onderzoekers aan universiteiten, hobbyisten. Daarnaast zijn er professionals bij bedrijven die AR willen gebruiken voor hun werk, om iets nuttigs te doen, om geld te verdienen. Helemaal toppie. Een architect die AR gebruikt om een huis te ontwerpen, hoeft geen reclame mijn oogballen in te projecteren.

Tenslotte zijn er mensen die erbij zijn voor het ad-geld, die zijn er overal bij dingen die aan het internet hangen. Maar guess what? Zij trekken de kar niet. Ze zitten erop, te wachten tot ze kunnen cashen. Dit zijn de middle men. Zonder hen zou de ontwikkeling van de techniek even snel gaan.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 29 augustus 2017 18:57]

Onderzoekers worden ook betaald; of door universiteiten (die gesponsord zijn door bedrijven die denken iets aan het onderzoek te hebben) of door de bedrijven waar ze voor werken. Verder kun je met alleen onderzoek verder weinig. Dat levert wellicht een leuke proof of concept op waar je vijf minuten mee speelt maar daar blijft het meestal bij. Daadwerkelijke inhoud krijgt zo'n onderzoek pas zodra het in de markt wordt toegepast.

Een architect die gebruik maakt van een ontwerpapplicatie zal moeten betalen voor die applicatie. Die krijgt hij niet zomaar gratis. Evenals CAD-ontwerpers en soortgelijke professionals. Die prijs betalen architecten nu ook. En jij betaalt de architect. Maar je kunt zelf weinig met het ontwerp dat je doorgestuurd krijgt. Natuurlijk kan het zijn dat de architect die je inhuurt toevallig uitsluitend met open-source software werkt en je de bronbestanden zo kan opvragen, maar de kans is groot dat er gebruik wordt gemaakt van een closed-source, betaald product.

Misschien dat bedrijven gratis viewers publiceren voor de modellen gemaakt met hun software, maar die "gratis" apps zullen alleen de prijs van het ontwerpproduct maar verhogen.

Je hebt 100% gelijk dat de ad-apps niet degenen zijn die de techniek vooruit brengen. Maar als eenmaal de techniek ontwikkeld is, zullen de ads weer terugkomen. Waarom gratis een app uitbrengen als je er wat centen mee kan verdienen dmv een in-app purchase of ads? De app heb je toch!

Kijk maar naar het app-landschap van Android. In het prille begin was er weinig schermruimte en viel het eigenlijk wel mee met de ads. Iedereen wilde zo snel mogelijk marktaandeel grijpen en nieuwe apps kwamen gratis en zonder ads op de Google Market. Navigatie-apps van 30 euro waren geen uitzondering tot Google Maps wat beter ging werken en zelfs nu zijn er nog een paar met zo'n prijskaartje.

Nu, een paar jaar later, is de markt aardig verzadigd. Bijna alle apps zijn gratis. Bijna alle apps hebben advertenties, in-app purchases of abonnementen. Youtube? Ads. Plex? Abonnement. Ga zo maar door. Binnen het ecosysteem kan niet alles gratis en men is niet meer bereid om tegenwoordig voor inhoud te betalen. Ads zijn slechts het gevolg van dat mensen eraan gewend zijn alles overal maar gratis te kunnen krijgen.
Als je ads moet kijken om bij content te kunnen, is het niet gratis. Je betaalt met je aandacht.
"Ik doelde op deze pagina: https://adssettings.google.com/
Hier kun je instellen waar je nou ads voor wilt zien. Ik heb nog geen andere partij gevonden waar je als user zoveel kan aangeven.
"

Al eens gelezen wat er op die site staat? Begrijp jij als user wat je instelt en wat je aangeeft? Lijkt mij behoorlijk ondoorzichtig en ik begrijp dus helemaal niet wat ik hier aan heb.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 29 augustus 2017 18:50]

"Ik doelde op deze pagina: https://adssettings.google.com/
Hier kun je instellen waar je nou ads voor wilt zien. Ik heb nog geen andere partij gevonden waar je als user zoveel kan aangeven.
"

Al eens gelezen wat er op die site staat? Begrijp jij als user wat je instelt en wat je aangeeft? Lijkt mij behoorlijk ondoorzichtig en ik begrijp dus helemaal niet wat ik hier aan heb.
Om de pagina goed te gebruiken moet je ingelogd zijn op Google en personalisatie aan hebben staan (heb het zelf uitstaan). Je kunt vervolgens haarfijn per categorie bepalen waar je ads van wilt zien. Of ze zet personalisatie uit en krijgt random ads te zien. Uitzetten kan niet, maar je kunt op zijn minst relevante ads verwachten. Verder kun je ook je targetgegevens (leeftijd en geslacht) updaten voor het geval Google dat verkeerd heeft bepaald met hun automagische algortmes.

Ik heb op mijn testaccount zojuist motorsport, fastfood en kunstreclames uitgezet. Ik vind het wel handig. Ik zou graag willen zien hoe ik die categorieŽn uitzet bij andere ad-boeren.
Ok, maar ik wil liever niet inloggen bij Google...
Dat kan ik begrijpen. Vroeger, voor die pagina is herontworpen, kon je ook zonder in te loggen je voorkeur aangeven. Helaas zie ik die optie nu niet meer... Ik had zelf niet door dat die pagina verdwenen is, jammer.
Ik wil uberhaupt geen ongevraagde ads zien, en ik wil ook niet betalen als een product of dienst voor mij niet nuttig is of geen toegevoegde waarde heeft.
En als bedrijven daar niet van kunnen leven dan gaan ze maar kippen fokken ofzo. Of een hondenhotel beginnen....daar schijnt namelijk wel vraag naar te zijn en mensen hebben daar WEL geld voor over.
En Samsung komt straks met een eigen AR oplossing :Y) Die gaan altijd Google en Apple "achterna", moet je er maar eens op gaan letten
"En als we nu als mensheid de kans hebben om een nieuwe virtuele wereld te creŽren in onze echte wereld, laat die dan alstublieft zuiver, eerlijk, open en reclame-vrij zijn. "

Nee hoor, dit is juist een kans om onder de beperkingen van een fysieke wereld uit te komen en nog meer reclame en product placement te doen!
Lijkt me dat het nogal glitchy zou zijn zonder manier om echt diepte te meten, zoals stereo cameras, lasers, sonar, whatever.
In de VFX industrie doen we niet anders. In princiepe heb je aan alleen parallax en een gecallibreerde lens genoeg om een goede track te krijgen. Kijk maar eens naar bijv. https://www.3dequalizer.com/
Parallax werkt toch alleen als je beweegt? en daarnaast heb je dus een goede gecalibreerde lens nodig. Is dat mogelijk met de camera die vandaag de dag in een smartphone zit?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 29 augustus 2017 19:00]

Overduidelijk gerusht nadat iOS 11 met ARKit aangekondigd was maar ze hadden alle brokken die je nodig hebt voor zo'n framework al wel lis op de plank liggen. Ben benieuwd hoe ARCore tegenover ARKit gaat verhouden in kwaliteit en gebruiksgemak voor de programmeur. ARKit is poepsimpel en draait op bijna alle devices met iOS 11.
Google hoopt dat developers naast de ARKit van Apple, nu ook meteen voor Android willen ontwikkelen. Dat is met Tango niet gelukt.