×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ikea brengt Place-app met ARKit-ondersteuning in Nederland uit

Door , 78 reacties

Ikea heeft zijn Place-app uitgebracht voor iOS. Het is een van de eerste apps die gebruikmaakt van ARKit om met augmented reality virtuele objecten te projecteren op een bestaande ruimte. De app werkt in combinatie met de iPhone 6s en nieuwere modellen.

Aanvankelijk zei Ikea dat de app gelijktijdig met iOS 11 uit zou komen, maar in Nederland was de app nog niet beschikbaar. Woensdag is Place uitgebracht in Nederland. Volgens Ikea zijn er meer dan tweeduizend producten met de app virtueel in een interieur te plaatsen.

Na het openen van de app moet de camera korte tijd op de grond gericht worden. Vervolgens kunnen Ikea-producten uit de catalogus geplaatst worden in de omgeving. De app voegt deze op de juiste schaal toe, en gebruikers kunnen eromheen lopen en zo de inrichting vanuit verschillende hoeken bekijken.

Het principe van virtuele objecten in het camerabeeld plaatsen met augmented reality is niet nieuw, maar vanaf iOS 11 zou dat beter moeten werken dankzij ARKit. Google presenteerde een vergelijkbaar framework met de naam ARCore. Of Ikea ook aan een Android-app werkt, is niet bekend.

Invasie van Ikea-hobbelelanden op Tweakers HQ

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-09-2017 • 13:13

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
Ik snap de bijgevoegde afbeelding in het artikel niet. Zijn dit de objecten die jullie met behulp van de app in beeld hebben getoverd? En vervolgens een screenshot daarvan gemaakt hebben? Zo ja dan is dit best indrukwekkend, want mijn eerste indruk was meteen dat het zomaar een genomen foto was met echte objecten. Graag een reactie van de acteur :)

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 27 september 2017 13:22]

Het zijn hobbelpaardenelanden die je bij Ikea kunt kopen. Met de Place-app op de iPhone 8 Plus heb ik een kudde op de redactievloer geplaatst en vervolgens deze foto opgeslagen vanuit de app :P

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 27 september 2017 14:06]

Het gebruik van die lange gang geeft inderdaad goed weer dat alles correct wordt ge-resized afhankelijk van waar het object zich bevindt in de kamer. Kan een geplaatst object ook (deels) worden verborgen door dingen die echt in de kamer staan?
Nee dat lijkt niet te werken helaas. Heb er zelf hier op kantoor ook even mee gespeeld.

De tracking is wel echt goed. Als je na het plaatsen van een object de camera compleet wegdraait of even rondloopt en je draait daarna weer terug, staat het object nog op exact dezelfde plek. Apps die geen gebruik maken van ARKit zijn hier beduidend slechter in.
Snapchat was al voor ARKit best goed in dit.
Nou dat viel vies tegen hoor. Als je je gezicht iets draaide was het gelijk klaar. Als je de demo van greg bekijkt hoe het nu werkt met 3D technology is dat zoveel beter. Dat is echt heel goed ontworpen.
Ik heb het over de objecten die je in ruimtes kan plaatsen.
Nee, hij scant alleen de vloer. Objecten onderling kunnen wel overlappen, maar als er een kast staat of als je er zelf doorheen loopt, gaat dat mis.
Wow, dat ziet er wel vet uit! Dank voor de verduidelijking!
Je moet niet op de afbeelding klikken voor een full-size view, dan valt het ineens wel goed op dat het nep is. Maar idd, ziet er goed uit :)
Het zijn hobbelelanden die je bij Ikea kunt kopen.
FTFY
Het blijft wel Ikea hè :+
Volgens mij zijn het hobbelelanden. Diemen ligt ook niet meer op het platteland en vanuit de trein is een paard in de wei ook moelilijk te bestuderen. }:O
Hahaha, dacht jij, na het lezen van het artikel, dat ze bij Tweakers 15 Ikea hobbelpaarden hadden gekocht en in elkaar gezet hadden voor dit artikel :D

Sorry maar moest hier erg om lachen.
Zou wel een goede grap geweest zijn.

“Nou stagiair x. Voor het volgende artikel hebben we en foto nodig met 15 ikea hobbelelanden”.

Weet hij/zij veel dat ikea net die app heeft gelanceerd.
Het zijn geen echte objecten (hobbelpaartjes). Als je inzoomt op de foto zie je de pixels. Zijn digitaal geplaatste objecten waar je echt omheen kunt lopen. ARKit is een krachtige tool!
Wordt er ook rekening gehouden met de lichtinval in de kamer? Ik kan het op deze foto niet erg goed zien.
ARKit houd rekening met het omgevingslicht! Blogpost hier over: https://blog.markdaws.net...lighting-pbr-b9a0bedb013e
Ja, slechts licht intensity (van de camera´s shutter zeg maar) en temperatuur (van camera witbalans). Je krijgt van de ARkit Api een getalletje voor de lichtintensiteit en een getalletje voor de kleur :)

Er zijn experimenten met het estimeren van de locatie van de lightsource, maar dat is veel ingewikkelder.
Filmpje van status quo van dat soort onderzoek. Heel vet, maar werkt niet in alle scenarios en is dus nog niet volwassen genoeg voor een ARkit/ARcore.

Daarnaast komen er vast ook betere oplossingen voor ambient light, misschien met machine learning voor het opvullen van de omgeving die de camera niet ziet (achter je). Zelfde geldt voor reflecties. Al kun je wel pseudo reflecties doen adhv je camera beeld, maar dat werkt niet altijd even lekker. Of je zet gewoon een statische environment map om je object. Dat heb ik hier gedaan en werkt ook prima :)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 27 september 2017 14:24]

Bij de Ikea Place-app krijg ik niet echt het idee dat er rekening wordt gehouden met de lichtval.
Ik vind op de foto vrij duidelijk te zien dat het niet het geval is. Je ziet dat de paarden overal even goed belicht zijn terwijl de omgeving dat niet is. Ook lijken de schaduwen statisch.

Ik denk ook niet dat het mogelijk is zonder alle lichtbronnen aan te geven in de app.
Straks al gelijk geprobeerd en het werkt bijzonder goed. Zeker goed genoeg om een goede indruk te krijgen van hoe meubels in je eigen huis zouden staan.

Zou natuurlijk nog mooier zijn als je eerst je bestaande bankstel zou kunnen "uitwissen" :)
Mja, dat wordt erg lastig natuurlijk, aangezien je dan met het kopiëren van data (hoe ziet de muur achter de bank eruit) zit.
Er zijn wel wat experimenten mee gedaan en je kunt dingen wel hiden, maar dat werkt niet helemaal top.
https://www.youtube.com/watch?v=E0B-lcm0i1M
(het beestje op de tafel is dus echt, hij kopieert de texture van de tafel en zet dat er "overheen")

Maar verder is het zo dat ARkit niet aan occlusion doet, dus de virtuele bank wordt zowiezo over de echte bank heen geprojecteerd. Oftewel: als je naar een grotere bank aan het kijken bent zie je je echte, kleinere bank niet :P

[Reactie gewijzigd door Menesis op 27 september 2017 14:29]

Ow wauw, dat ziet er al heel goed uit.
Maar verder is het zo dat ARkit niet aan occlusion doet, dus de virtuele bank wordt zowiezo over de echte bank heen geprojecteerd. Oftewel: als je naar een grotere bank aan het kijken bent zie je je echte, kleinere bank niet :P
Maar als je een kleinere bank bekijkt t.o.v. je grote bank heb je dus nog wel een probleem :P
Een beetje fotobewerking met de Clone tool?
Ja zal wel hetzelfde soort algoritme gebruiken
Ik snap niet zo goed waarom een iPad Air 2 met iOS 11 niet ondersteund wordt, terwijl diverse andere iPads wel ondersteund worden.
Mijn iPad Mini 4 ook (nog) niet. :(
ARKit is ontwikkeld voor SoCs vanaf de Apple A9. De iPad Air 2 draait op een A8X en valt dus nét buiten de boot.
Maar de processing power van een Air 2 is niet zo veel slechter dan het budget model van dit jaar. Single core is een A9 beter dan een A8X, maar multicore is de A8X gewoon beter. GPU zal niet veel verschil zijn.

Tja... marketing
Simpel, omdat Apple wil dat je een nieuw model koopt.
Leuk. Wou het downloaden maar helaas, mijn iPhone 6 wordt niet ondersteund.
ARkit is inderdaad alleen iPhone 6s en hoger. Zal ongetwijfeld met snelheid van CPU/GPU te maken hebben, die is een stuk sneller op de 6s. En Apple kennende willen ze niet een integratie hebben die niet goed aanvoelt.
Klopt, ARKit belooft max 50% van 1 core te gebruiken, bij iphone6 (A8 chip) zou dat dus een stuk meer zijn en waarschijnlijk te veel in de ogen van apple.
Heb je wel iOS 11 geïnstalleerd?
In de App Store staat ook dat er vanaf iPhone 6S pas ondersteuning is: "IKEA Place uses ARKit and is compatible with iPhone 6s and newer."
ahja, dat s-je even overheen gelezen.
"Ikea Place uses ARKit and is compatible with iPhone 6s and newer"

Ook al had hij iOS 11 dan nog kon hij de app niet installeren / gebruiken
Moet je die 'scan' nu steeds opnieuw doen? Logisch bij nieuwe omgeving, maar kan die locaties ook opslaan?
Ja dat moet steeds opnieuw. Duurt een seconde of 3-4 als het eenmaal door hebt.
Omgevingen worden nu nog niet opgeslagen, maar dat wordt in de toekomst wel mogelijk. Google heeft dat al met Google Tango, maar dan heb je dus een dieptesensor nodig.
Ooh zat een andere arkit demo te kijken, die was 10sec bezig ofzo. Opent wel nieuwe mogelijkheden met AR games, al zijn met maar eerst simpelere tabletop games.
Ik heb het idee dat de ARkit nog erg veel moeite heeft met verlichting. Om de AR uit te proberen heb ik FallowMeDragon geinstalleerd. Maar vanaf de middag doet hij al niets meer omdat "de draak bang is in het donker", verschijnt er in beeld. Pokemon had daar voor zover ik herinner geen moeite mee.

Juist voor een toepassing als deze van Ikea lijkt me dat wel een probleem.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 27 september 2017 13:26]

Pokémon gebruikt slecht de gyroscoop in de telefoon en de beestjes zweven dan ook een beetje rond, ze staan niet vast in de omgeving zoals bij ARKit.
De reden dat ARKit slecht in het donker werkt is dat de camera dan teveel noise produceert. Dan heeft het visual tracking systeem moeite om objecten te zien, want elk puntje noise lijkt dan ineens een object (Dat vervolgens weer gelijk verdwijnt)
De app is inmiddels ook beschikbaar in België.
Ik had al met een andere app "gespeelt" van het plaatsen van objecten in huis. In dat geval ging 't om Redbubble, die, vooralsnog, alleen kussentjes als optie heeft. Leuk idee maar soms "springen" de objecten wat heen en weer als ik beweeg, maar dat kan ook aan de implementatie liggen. Vergelijkbaar heeft die app ook dat soms de schaal niet klopt, maar meestal verbazingwekkend genoeg wel.

Aangezien de IKEA app een initialisatie modus heeft verwacht ik wel minder problemen, redbubble werkt gelijk zonder opzetten.

Tot nu toe zeer te spreken over ARkit, en ik denk dat apps als deze nog maar het begin zijn. Kan niet wachten tot je kleding kan passen digitaal, en dat die dan ook rekening houdt met je pasvorm.
AR van Sky Guide is ook heel indrukwekkend vind ik persoonlijk.

Toch mooi wat Apple hier doet en hoe ze het voor elkaar krijgen dat derden daar gelijk op in springen door hun apps te updaten of te creëren.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*