Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe afbeeldingen iPhone 8 en Pixel-opvolger verschijnen online

Door , 119 reacties, submitter: Baris

Smartphonelekker Evan Blass heeft een afbeelding gepubliceerd van de aankomende iPhone 8, waarop het ontwerp met minimale bezels te zien is. Daarnaast verschenen verschillende foto's van de Google Pixel 2, die het ontwerp uit eerdere lekken bevestigen.

Blass publiceerde de iPhone-afbeelding op Twitter. Daarop is een toestel te zien in een vrij dik hoesje, waardoor het mogelijk is dat het om een afbeelding van een hoesjesfabrikant gaat. Verder toont de afbeelding het eerder online verschenen ontwerp waarbij het grootste gedeelte van de voorkant wordt ingenomen door het scherm, met aan de bovenkant een uitsparing voor de camera en speaker. Ook hier is weer te zien dat een fysieke Home-knop ontbreekt.

GSMArena publiceerde de foto's van de opvolger van de Google Pixel, waarvan Blass vorige week eveneens een afbeelding online zette. Een van de foto's toont de voorkant van twee toestellen naast elkaar, waarbij weer de vrij dikke bezels te zien zijn, in combinatie met speakers aan de boven- en onderkant. De site schrijft dat het toestel inderdaad geen 3,5mm-aansluiting voor audio heeft, wat al eerder terugkwam in andere geruchten. Een tweede foto toont de achterkant met vingerafdrukscanner en een enkele camera.

Afbeeldingen via GSMArena

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

08-08-2017 • 07:38

119 Linkedin Google+

Submitter: Baris

Reacties (119)

Wijzig sortering
Dit filmpje zou een CNC model zijn van de iPhone 8 gebaseerd op een 3D CAD tekening uit de fabriek die de nieuwe iPhone maakt:

https://www.youtube.com/watch?v=pW1gx086ZxU

Het geeft je wel een goed idee hoe hij er zou komen uit te zien.
Als dat klopt, vind ik die uitstekende camera aan de achterzijde dan wel echt afbreuk doen aan het design, waarmee iPhone's zich tot voor een paar jaar altijd wisten te onderscheiden.
Een uitstekende camera heeft ook een voordeel. Hierdoor raakt hij op minder punten de tafel als hij plat op een tafel ligt. Dit komt ook de lens ten goede omdat hij slechts op het randje van het uitstekende deel zal leunen.
Waarom geen verzonken camera?? iets grotere behuizing en verzinken die hap. Misschien blijft er dan ook nog wat ruimte over voor een grotere accu.
Omdat mensen verzot zijn op de dunste telefoon... kan je ook toepassen in je marketing.

"Wij van Samsung/LG weten onze telefoon slechts .. mm dik te produceren Apple niet."

Of andersom, "onze Apple is slechts 7,6mm dik etc."
Onze accu is 500 mAh groter dan die van de concurrent.... Ik denk dat een langere accuduur interessanter is voor veel mensen maar goed... .dat is een aanname van mij.
Voor die mensen zijn er toch hoesjes met een accu?
Die een veel lagere volume/accu capaciteit ratio hebben? Denk het niet
Een tijdje geleden heb ik zelfs het glas van een verzonken camera weten te mollen en dat heeft mij een nieuw toestel gekost, ik zie er dus 0,0 voordeel in.
Je verhaal kan ik net zo goed omdraaien want doordat de camera op n punt meer belast wordt is hij ook fragieler.
Kunt vaak gewoon nieuwe camera module los kopen en die er weer inbouwen toch? Heb ik bij mijn Galaxy note 3 ook gedaan toen de camera kapot was.
Maar het is uiteraard niet de bedoeling om zelf maar onderdelen te gaan vervangen 'omdat het moet'
Ik ben zelf ook geen apple fanboy hoor, heb alleen een ipad van ze :p, vroeg me alleen af waarom de persoon hele nieuwe telefoon aanschafte ipv gewoon de camera te vervangen. Terzijde dat design natuurlijk ruk is als het zo snel kapot gaat.

[Reactie gewijzigd door grafgever op 8 augustus 2017 11:28]

Maar omdat de cameramodule nu verticaal geplaatst is, zul je (wanneer liggend op tafel) altijd een wiebelend toestel hebben. Is toch echt niet wenselijk.
Onzin. Kijk naar de S8, daarbij steekt de lens niet uit, dus wordt hij berhaupt niet geraakt. 1000x beter.
Ja zo kun je alles wel recht lullen wat krom is. Feit blijft dat een uitstekende camera iets uit 2013 is en allang niet meer zo hoort te zijn met de huidige techniek.

Jouw redenatie is makkelijk tegen te gaan door te zeggen dat het hele toestel onstabiel op een tafel zal liggen. Erg handig als je wat in wilt toetsen, maar niet heus.
Bijna iedereen doet er een hoesje om heen en dan is die uitstekende camera geen probleem meer.
Vanuit die gedachte kun je hem ook gewoon uitbrengen als iPhone 8 Active, zoals Samsung ook met sommige modellen doet. Als je ontwerpt voor een hoesje, hoef je er als fabrikant niet zoveel moeite voor te doen, zoals sommigen nu wel doen.
Breng dan gewoon een baksteen uit, ik gebruik geen hoesjes omdat ik ze lelijk en onhandig vind.
Ik zeg ook bijna iedereen ;)
Ik zou ook liever kiezen voor een vlakkere telefoon. Als dat betekent dat hij wat dikker zou worden, kunnen ze de overige lucht misschien vullen met wat extra batterij :)
Het design wat Apple had (iPhone 5(s) en de iPhone SE) vind ik altijd nog steeds het mooist! Los daarvan ligt deze telefoon - ondanks mijn grote handen - nog het fijnst in mijn handen.
Die uitstekende camera op de achterkant zit er ook al een paar jaar op ;)
Dat wil nog niet zeggen dat het daarmee een mooi design is. Uitstekende camera's waren idd wel gewoon tot nu, maar er zijn inmiddels andere technieken en andere fabrikanten laten dus zien dat wl anders kan. ;)
Dat is nog maar af te wachten, als je deze link bekijkt, zie je dat die informatie behoorlijk achterhaald is.
Er zijn zeker telefoons die onder een aantal omstandigheden betere foto’s maken, maar de resultaten van DxO moet je wel met een korreltje zout nemen. Ze meten hier niet (zoals bij de andere camera’s) de sensor, maar de jpg’s. Nou zijn de jpg’s voor verreweg de meeste mensen een stuk belangrijker dan de ruwe data van de sensor, maar het maakt objectief vergelijken een stuk moeilijker. Bijvoorbeeld: weinig ruis, is dat omdat de sensor goed is, of omdat de details worden uitgesmeerd? Scherpte: echte scherpte, of unsharp mask? En dan heb je buiten de studio ook nog allerlei storende factoren: wordt de HDR wel of niet geactiveerd, detecteert de telefoon beweging en gooit het de iso omhoog, hoe is het weer? Ze doen een goede poging, maar dit valt moeilijk in objectieve cijfers om te zetten. En als je dan toch subjectief bezig bent, dan kan je naar mijn menig beter zelf blind vergelijken en DxO alleen als ruwe richtlijn gebruiken.
DxO heeft een eigen testlabo voor ISO, ruis, snelheid, kleuren, MTF resolutie, Distortion, Vignetting, T-stop, stabilization defects, etc. Hun testlabo is echt geen huis-tuin-keuken opstelling dus ik zou uw zout weer wegsteken. Hun cijfers is niet subjectief maar pure wetenschap. Op te koop toe voorzien ze nog subjectieve praktische tests om de resultaten in de praktijk te toetsen. Dus als je echt een waardig vergelijk wil van foto en videocamera's kan je enkel bij DXO terecht. LAB-tests + real life wat wens je meer? Ze zijn al decenia bezig om alle variabelen in objectieve cijfers te gieten en objectieve scores te genereren.

In deze Video testen ze de rolling shutter in het Lab: https://www.youtube.com/watch?v=bYQxyz_3rYA

Wat je aanhaalt van de scherpte klopt niet. Ze hebben hun eigen testsoftware draaien om de sensor + lens te testen. Bij een smartphone heb je tientallen Apps om een foto te nemen dus als je een slechte App gebruikt kan het zijn dat uw jpg compressie te hoog is maar dat wil niet zeggen dat de camera in de Samsung S8 slecht is.
Als je goed leest, dan zeg ik dat dit specifiek geldt voor smartphones. Daar testen ze geen sensors en lenzen, daar testen ze jpg output (of mijn part tiff, dat is het punt niet). In tegenstelling tot camera's, die via objectieve methodes worden getest en vergeleken. Ik gebruik de site van DxO al jaren om sensors en lenzen te vergelijken. De tests die ze uitvoeren op smartphones zijn leuk, maar absoluut niet van dezelfde kwaliteit.

Ze doen zeker hun best de tests te standaardiseren, maar zowel het oog als de computer kunnen moeilijk bepalen welke algoritmes zijn gebruikt om tot het eindresultaat te komen en welke afwegingen daarbij zijn gemaakt. Het is daarom niet zinnig om de prestatie op het gebied van ruis te vergelijken tussen telefoon A en telefoon B. Misschien begonnen beide telefoons met dezelfde hoeveelheid ruis van de sensor, maar kiest merk A ervoor om details uit te smeren en merk B ervoor om die te behouden. Daarom is de beste methode om telefoon A te vergelijken met telefoon B in mijn ogen door de foto's blind te vergelijken onder verschillende omstandigheden en kunnen dit soort tests het best gebruikt worden ter ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door makruiten op 8 augustus 2017 12:51]

DxO meet bij smartphone het gehele systeem. Je heeft geen zin om puur de sensor te meten als de lens niet vervangbaar is. De output is Jpg maar dat is niet meer dan normaal voor een smartphone. 99,9% van de foto's zijn Jpg. Mijn punt is dat ze ook smartphone in het lab testen en dat de scores tussen de telefoons wel steek houden en niet met een korreltje zout te nemen zijn omdat er net ook real life test inzitten. Het zou net banaal worden als ze enkel de labo-tests zouden doen dan heb je helemaal geen idee wat de camera in de praktijk te bieden heeft.

De test die zien uitvoeren op smartphones zijn niet enkel leuk, ze geven je een ijkpunt van kwaliteit. Van resolutie tot ruis, alles wordt meegenomen. Jij wil mss een totale uitsplitsing van het lenselement, de sensor raw testen maar daar ben je als consument niets met, zelf niet als jij een RAW zou testen. Bij een DSL is dat natuurlijk een anders verhaal maar dat wil net zeggen dat deze test gewoon 'leuk zijn, subjectief, slechts een ruwe richtlijn e.d.'
Ze meten inderdaad het gehele systeem, wat exact het punt is van mijn opmerking. Omdat de lens vast zit aan de telefoon kun je de sensor niet isoleren. Omdat de sensor vast zit aan de telefoon kun je de lens niet isoleren. Omdat er geen raw wordt gebruikt, maar verwerkte rgb-waarden, kun je berhaupt geen compleet beeld geven van de hardware. Je kunt objectief meten of er meer of minder ruis aanwezig is, maar omdat je niet weet hoe het plaatje tot stand is gekomen, kun je op basis van alleen de meting geen kwalitatieve uitspraak doen. Minder ruis op een sensor onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde belichting betekent dat de sensor op dat vlak beter is. Minder ruis op het uiteindelijke plaatje kan ik je ook krijgen door alles uit te smeren. Bovendien wordt de belichting niet gelijk gehouden (de telefoons mogen die zelf kiezen) en de belichting wordt door de telefoon gekozen op basis van allerlei factoren, dus de tests zijn moeilijk te extrapoleren naar andere situaties.

Je hebt volledig gelijk dat het uiteindelijke plaatje op automatische stand voor verreweg de meeste mensen belangrijker is bij een smartphone dan hoe de hardware presteert (zie ook mijn eerdere reactie), maar het uiteindelijke plaatje is makkelijker op het oog te beoordelen dan geautomatiseerd. Dat is exact de reden dat DxO met andere camera's zich alleen bezighoudt met sensor- en lensprestaties en niet met uiteindelijke plaatjes.

[Reactie gewijzigd door makruiten op 8 augustus 2017 14:34]

De iphone 7 heeft een heel goede camera, ongeveer even goed als flagships als de galaxy s7, pixel, lg g5/6 huawei mate 9 etc. En dat is goed.

De 6s deed echter onder ten opzichte van de nexus 5x/6p, note 5, lg g4 en galaxy s6, lees bijvoorbeeld de tweakers reviews er maar op na.
In 2014 en eerder waren alle smartphone camera's nog ruk, ook die 8 megapixel iphone 6 camera, en de 1 megapixel front facing camera al helemaal. Echt, voor 2014 had je eigenlijk alleen af en toe een nokia die een echt goede camera had.

Ga je nog verder terug, de 1e iphones hadden geen flitser, geen selfie camera, dus toen liepen ze ook achter.

Eigenlijk is enkel de iphone 7 een iphone met een camera van behoorlijk niveau, top van de markt, daarvoor was het allemaal minder of gewoon matig.
Vanaf de iPhone 4s heeft Apple goede camera's in z'n telefoons gestopt. Vanaf de 6s (en SE) zitten er zeer goede camera's in.
Maakt niet uit, het overgrote deel doet er toch een hoesje omheen omdat ze omgaan met een apparaat van 1000 euro alsof het een speelgoedje is.
De pixel ziet er niet uit naast die iPhone, qua design.
Eens, ik snap ook niet dat bezels met een nieuw uit te brengen telefoon zo groot moeten zijn!
Mogelijk product differentiatie van Google, aangezien de luxere variant, de Pixel XL, wel minimale bezels krijgt (vergelijkbaar met Samsung S8).

Vergeet niet dat Apple dit ook doet, de foto die je hier ziet is waarschijnlijk de luxe variant (iPhone 8 ), en er komen ook nieuwe, minder luxe iPhones aan met ouderwets grote bezels (iPhones 7s/7s Plus)

[Reactie gewijzigd door ElectroDonker op 8 augustus 2017 08:08]

Klopt, daarbij zal de iPhone 8 naar verwachting 1200 dollar gaan kosten in de VS, met conversie van huidige iPhone prijzen is dat ca. vanaf 1449 euro.
De "eenvoudige" iPhone 7s zal ongeveer gelijk geprijsd zijn aan Pixel 2 in het 650-800 euro lage high end segment. ( :+)
Let wel, volgens de berichtgeving verantwoord Apple deze prijs door revolutionaire dure nieuwe technieken zoals edge amoled display (met een scherm van Samsung of course) , draadloos laden en snelladen *gaap* en gezichtsherkenning *gaaap*. En ondertussen een prima manier om de productieaantallen haalbaar te houden gezien de problemen die ze hiermee hebben. ;)

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 9 augustus 2017 02:51]

Ik zou het echt zonde vinden als ze achterblijven, laten we het hopen!
Klopt, maar het is wel 700 euro ten opzichte van 1200 euro aanschafprijs waar je naar kijkt. De moto g5+ van mijn moeder is ook een lachertje vergeleken met een galaxy s8+.
Pixel lijkt een beetje op de oude Samsung s2
Klopt en daarmee vind ik het anno 2017 een beetje een tegenvallend ontwerp. Zeker gezien de hoofdprijs die er betaald moet worden.
Dat was met de Pixel 1 toch ook al. Wellicht proberen ze er degelijkheid mee uit te stralen?
Ik vind deze nog altijd een goeie:

Op hoeveel manieren kan je een groot scherm en een knop op een gsm-oppervlak plakken dat het ook nog handig is in gebruik :-)

Maw er zijn altijd toestellen die op mekaar lijken

[Reactie gewijzigd door TPar op 8 augustus 2017 08:23]

Ik hoop ook dat dit het budget model is waar er eerder geruchten over waren (wat Google bedoelt met een budget model, geen idee). De Pixel 2 XL moet wel een minimale bezel hebben, ook volgens de geruchten natuurlijk. :)

Als Google ze deze keer wel officieel verkoopt in Nederland dan scheelt dat natuurlijk ook weer in de prijs!
Google kennende adopteert ie de definitie van 'budget' van Apple aangezien ze iPhone bezitters proberen te paaien. Ik reken op iPhone SE prijzen.
En de Iphone (als die echt is) op een Samsung S8...
En, nee, ik heb geen Samsung.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 8 augustus 2017 07:53]

Vind ik niet, er is geen bezel te zien aan de onderkant!
En toch heeft samsung die trend niet gestart, kijk maar eens naar de mii mix:)
Misschien kunnen we een voor n keer, als het een iPhone betreft, Samsung erbuiten laten?
En ook Xiaomi is die trend niet gestart, kijk maar naar de Sharp lineup van 2014/2015.
De Mii Mix is eigenlijk gewoon een Sharp telefoon.. waarschijnlijk ook het IGZO scherm van Sharp.
Ok. Feit is dat Apple volgt. Blijkbaar mag ik dat hier niet zeggen want ik word meteen gedownmod 8)7
In dit soort berichten wordt er meer op mening dan op inhoud gemod, dat is een algemeen verschijnsel bij telefoon en camera topics. ;)
Mij boeit het persoonlijk niks maar het jammer dat op het forum van tweakers waar bij sommige dingen het fanboy gedeelte erg hoog ligt, er onwaardheden worden verteld. En sharp kwam er idd eerder mee!
Ik vind hem bijna 1 op 1 op een Nexus 6P lijken. De hoekjes zijn iets scherper op de Pixel, verder zou ik ze niet uit elkaar kunnen houden.
Ik vind hem eerder op de eerste iPhone lijken zeker als het design van de achterkant klopt zoals deze onlangs te zien was.
De pixel kan, wat betreft design echt niet meer meekomen met de huidige vlaggenschepen, maar die moet het ook hebben van andere sterke punten. Blijft jammer dat ze daar niet meer moeite in gestoken hebben.
De iPhone 8 is wel een gelikt toestel om te zien, maar de uitstekende camera aan de achterzijde is imo wel erg storend en daarvoor zijn andere oplossingen te verzinnen.
Zoals?

Ik denk zelf dat de camera verder uit gaat steken dan voorheen, omdat hij nu achter het scherm zit, dat ook een bepaalde dikte heeft...
Zoals wat?
Andere fabrikanten bewijzen dat er andere technieken mogelijk zijn die ook nog eens betere resultaten halen als je DxO mag geloven. De HTC U11 (met verzonken camera) is zelfs de best presterende op dit moment.
http://www.htc.com/us/smartphones/htc-u11/

Ik zie een bump... Daarnaast is de U11 0,8 mm dikker dan de iPhone 7 (ik ga er hier van uit dat ze bij allebei de bump niet hebben meegenomen...
Ach, kunnen ze in ieder geval zeggen dat ie een uitstekende camera heeft :+
Misschien is het design van de Pixel minder mooi dan de Iphone (of S8, LG G6 etc), je kan de telefoon wel fatsoenlijk in landscape modus houden zonder dat je bang hoeft te zijn knoppen in te drukken of de miezerige speaker aan de onderkant te bedekken.
Design is misschien minder, functioneel vind ik het 10x beter.
Zoals ik al schreef: de Pixel heeft andere kwaliteiten... Maar ik doelde meer op de custom mogelijkheden van dat toestel. ;)
Er komt ook een Pixel 2 XL, die volgens de leaks een scherm heeft zoals de S8; langer display met afgeronde hoeken.

Het lijkt erop dat de Pixel 2 (non-xl, wat je hier ziet) goedkoper in de markt gezet gaat worden.
Als ik het zo zie heeft de pixel 2 nog steeds redelijk dikke bezels boven en onder. Maar het lijkt er op dat ze deze keer wel voor een stereo speaker setup zijn gegaan.

Die dikke bezels boven en onder zijn als het zo is dan wel goed benut imo.

Ben benieuwd wat het uiteindelijke product zal worden :)

[Reactie gewijzigd door kabrok op 8 augustus 2017 07:45]

Deze keer? Zoals @Luapper al zegt in de reacties is dit gewoon een 1:1 kopie van de 6P qua voorkant. Die heeft ook stereospeakers. Verder valt de Pixel/Pixel 2 mij wel tegen, vooral qua prijs en beschikbaarheid maar ook qua ontwerp en features. Eigenlijk is er geen echt fatsoenlijke opvolger voor de 6P nog..
Ik wacht wel lekker tot Iphone echt aangekondigd wordt, elke maand ziet die er nu wel weer wat anders uit :).
Niet dat ik hem ga kopen heb een Iphone 6 en doet het nog prima, en krijg nog voorlopig IOS updates ook.
Ja dat heb ik ook... een prima werkende iPhone 6, 64Gb opslag, batterij gaat 2 dagen mee bij mijn gebruik, perfect dingetje. Alleen sinds IFTTT erop staat lopen apps zowaar eens vast lijkt het, da's wat minder.
Ja dat zeg ik. Sinds ik IFTTT op m'n foon heb staan, lopen sommige applicaties wat stroever/crashen simpelweg. Voorheen echt nit last van gehad, en gisteravond crashte Facebook z hard dat ik 'm echt met de powerknop en homeknop een harde restart moest geven. Twitter ook; zat wat te typen -> plop, weg.

Kan toeval zijn, maar apps crashen never nooit bij mij...
Ik wist niet wat IFTTT was dit was 1ste wat ik vond op google, maar als het niet fijn werkt meer sinds die app gooi je het er toch vanaf ?
De pixel design vind ik een rare keus. Lijkt erg veel op de nexus 6P, hoewel de pixel XL wel een moderne design schijnt te krijgen. Beetje jammer dat vermoedelijk ook geen Audio Jack meer op zit.
Ik vind de uitspraak bezelless design wel wat ver gaan. De bezels links en rechts komen nog steeds niet in de buurt van het infinity screen van Samsung. Vind de renders er nog steeds vrij outdated uitzien in vergelijking met Samsung. Ben blij met iOS en mijn iPhone 6s Plus, maar kwa design hoef je al jaren niet naar Apple te kijken.
Mooi elegant, dun design en dan de achter camera.... Jammer.
Die kleine bezels zijn wel een mooie vooruitgang, kan niet wachten tot september
Ik wel. Ga absoluut geen 1200 euro uitgeven aan een telefoon, dus ook al wordt de iphone 8 een technisch meesterwerkje, kopen zal ik hem om de prijs toch niet.
Hoes waar de Iphone in zit is de Urban Armor Gear hoes