Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Google Pixel 2 en Pixel XL 2 krijgen geen Snapdragon 836 als soc'

Ondanks een eerder gerucht dat de opvolgers van de Pixel-smartphones de beschikking krijgen over een Snapdragon 836 van Qualcomm, melden Android Police en XDA Developers op basis van bronnen dat dit niet het geval is.

XDA Developers meldt dat een 'extreem betrouwbare bron' heeft bevestigd dat er geen Snapdragon 836 zal zitten in de nieuwe Pixel-smartphones, en op basis van een bron met 'kennis over de plannen van Qualcomm' meldt ook Android Police dat deze soc niet in de nieuwe Google-smartphones zal verschijnen. De bronnen komen met deze informatie omdat volgens hen de Snapdragon 836 niet zou bestaan. De verwachting is nu dat er een Snapdragon 835 in de Google Pixel 2 en Pixel XL 2 zal zitten.

Eind augustus meldde smartphone-insider Evan Blass dat Google de opvolgers van zijn Pixel-smartphones op 5 oktober presenteert en dat ze een Snapdragon 836-soc zouden krijgen. Nadere details of specificaties gaf hij niet. Het was dan ook niet duidelijk wat het verschil is tussen de Snapdragon 836 en de huidige Snapdragon 835.

Uit een aanmelding bij de FCC bleek eerder dat HTC de Pixel 2 maakt en waarschijnlijk knijpbare zijkanten krijgt. Het grotere Pixel 2 XL-model komt vermoedelijk bij LG vandaan. Beide toestellen hebben een vingerafdrukscanner aan de achterkant en één camera. Vermoedelijk krijgt de Pixel 2 XL een 6"-oledscherm met een 1440p-resolutie, 4GB ram en 128GB opslagruimte. Het kleinere toestel krijgt volgens uitgelekte specificaties een 5"-scherm met een full-hd-resolutie. Volgens eerdere geruchten is er geen 3,5mm-jack.

Google presenteerde de eerste generatie van zijn Pixel-smartphones op 4 oktober vorig jaar. Die toestellen waren voorzien van een Snapdragon 821, een iets hoger geklokte variant van de Snapdragon 820 die vorig jaar in veel andere smartphones zat.

Een eerder gemaakte render van de Pixel 2 XL, gemaakt door Android Police op basis van uitgelekte informatie.

Door

Nieuwsredacteur

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
Ga er maar van uit dat de pixel xl 2 hetzelfde scherm heeft als de lg v30.

Maar goed, ding zal wel weer 800+ euro gaan kosten, en voor dat geld ga ik niet inleveren op een 3.5mm jack die ik nog meerdere malen per week gebruik.
Is een verloopstukje zo'n ramp dan? Of het aanschaffen van een bluetooth headsetje?
Ander perpectief dan de eerder genoemde auto: vanaf nu mag ik dus ook mijn draadloze koptelefoon op gaan laden. Vergeten? Jammer, geen muziek! Dan maar een bedrade headset met dongle - maar wacht... Ik wil mijn telefoon ook opladen! Helaas pindakaas, geen muziek!

Als er 2 USB-C poorten op een telefoon komen is er nog wat voor te zeggen, maar omdat elke fabrikant het tegenwoordig omwille van 'ruimtebesparing' doet, zie ik dat ook niet snel gebeuren. Tot die tijd blijf ik gewoon telefoons zonder 3,5mm aansluiting vermijden.
Mijn auto heeft geen bluetooth, en ik laad mijn telefoon altijd op in de auto. (Behalve voor korte ritjes). Ik ga niet een bluetooth iets kopen, of zo'n fm transmitter gebruiken, als ik gewoon een telefoon kan kopen die wel een functionele poort heeft.

Als ze nou 2 usb-c aansluitingen in de telefoon zouden stoppen, dan zeg ik ja dit is de toekomst. Nu zeg ik rot op dit is kostenbesparing.

Oh en ik heb eerder te horen gekregen: dan koop je toch een nieuwe auto. Nee. Ik heb de saaiste en meest betrouwbare lelijke japanse auto ooit, mijn kosten per kilometer zijn zo verschrikkelijk laag, en ik ga er van uit dat ik nog wel minimaal 5 jaar vooruit kan.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 6 september 2017 10:14]

Je hoeft geen nieuwe auto te kopen, alleen een radio van een paar tientjes..

Maar als je denkt dat méér poorten de toekomst is sla je de plank wat mij betreft toch al volledig mis :+
Want nu is het klik 3.5mm poort, klik usb c charger, muziek app en gaan. Dan wordt het charger, bluetooth aanzetten, auto starten, connecten, muziek app, play, en vergeet niet bluetooth weer uit te zetten als je uitstapt. Ik ga niet geld uitgeven om iets lastiger te maken. Het is een bruikbare poort, ik gebruik hem, ik wil hem.
mwah, ik ben het met je eens dat ik niet snel een telefoon zonder 3.5mm jack zou kopen. Wat bluetooth betreft, dat werkt toch wel een stuk makkelijker.

Ik stap in de auto, bluetooth maakt automatisch verbinding (waarom zou je dat uitzetten), de autoradio stuurt play naar de telefoon, en de muziek gaat vanzelf verder waar ie gebleven is. Als ik wil laden prik ik hem nog even aan de USB. (voor mijn S6 had ik een draadloze lader in de auto, dat was helemaal feest zonder kabels).

Overigens heb ik voor een paar tientjes een bluetooth ontvanger gehaald voor mijn bestaande autoradio.

That said, in het vliegtuig/trein/onderweg luister ik graag naar mijn koptelefoon, die niet draadloos is. Ik heb helemaal geen zin in dongles en verloopkabeltjes, dat lijkt me een stap terug, ipv een stap vooruit. Ik ben erg tevreden met mijn koptelefoon en heb helemaal geen zin om een nieuwe te kopen!

Daarnaast, formeel mag je in het vliegtuig helemaal geen bluetooth gebruiken. Wat wel grappig is, de eerste Android telefoon, de G1, had ook geen 3.5mm jack aansluiting, maar usb-ext, een bedenksel van HTC om analoge audio uit te voeren over USB. Daar was dus ook een dongel voor nodig. Kennelijk liepen ze toen al lichtjaren voor op Apple :P
Haha dit had ik een paar weken geleden. Met in het vliegtuig stappen dacht ik ineens fuck ik kan mijn koptelefoon helemaal niet gebruiken want bluetooth.

Wat bij mij ook gewoonweg niet goed valt, het gaat om geld. De fabrikanten besparen geld per unit door geen jack in te bouwen. Zo simpel is het. En telefoons worden in het hoge segment althans, alleen maar duurder. Vieze trucjes vind ik het. Heb apple bijvoorbeeld ook echt verbannen omdat ze 700 en 800 euro telefoons met 16gb opslag leverden. Truc om mensen 100 (!!!) euro extra te laten betalen voor meer. Ieder bedrijf doet soortgelijke dingen, maar als het er zo dik bovenop ligt dan keer ik mij er tegen.
Geweldig hoe je beschrijft dat je geen idee hebt hoe het werk!

Als ik instap en de auto start gaat Spotify gewoon verder met spelen waar het is gebleven. En opladen doe ik wanneer ik slaap. Kabels beperken alleen maar.
Ik laat bluetooth niet constant aanstaan, gebruik geen spotify, en laad 's nachts niet op.
Spotify heeft lang niet alle muziek die ik luister, bluetooth aan laten staan kost accu, en als ik mijn telefoon 's ochtends aan de lader gooi, knalt ie van 30ish naar 80% terwijl ik douche. Stukje in de auto bijladen en ik zit op 90% genoeg voor de hele dag. Waarom zou ik mijn telefoon 7 uur lang op 100% aan de lader willen laten liggen.
Je hoeft geen nieuwe auto te kopen, alleen een radio van een paar tientjes..
In veel moderne auto's is het vervangen van de autoradio ook niet meer evident.
Ik heb sinds juni een 10 jaar oude Suzuki SX4 en als ik de radio daarin moet vervangen, dan moet ik eerst gaan puzzelen hoe ik het dashboard los maak. In tegenstelling tot vroeger trek je die radio er nl niet meer zomaar uit.

Daarnaast kost een 2-din model met speciaal front passend op de plaats waar de af-fabriek radio zit 399 tot 599 Euro (afhankelijk van welk model) en dan heb je nog niet én DAB+ en Bluetooth en USB- of SD-card er in. Daarnaast is er maar één website die dit model radio aanbied.

Nu heb ik dan maar een bluetooth-fm-transmitter geplaatst, maar handig is anders. Bluetooth koppelen gaat niet automatisch en ik kan nu alleen individuele tracks afspelen, de Google's muziek-app en VLC weigeren de lokatie te openen waar mijn media staan.
Moderne auto's hebben bluetooth in mijn ogen, anders kan je hem niet echt modern noemen. En dat jij geen radio kunt inbouwen kan ik ook vrij weinig aan doen. Blijft staan dat als je er ¤599 voor gaat betalen je wordt opgelicht ;)
Moderne auto's hebben bluetooth in mijn ogen, anders kan je hem niet echt modern noemen.
Mijn vorige 3 auto's hadden een radio met bluetooth omdat ik die ingebouwd had (overigens inderdaad een van een paar tientjes). Die zijn dan volgens jou wel modern terwijl ze als bouwjaar resp 1999, 2001 en 2000 hadden. Een auto uit 2007 is dan volgens jouw redenatie niet modern. Je ziet, je bent hier aan het ijlen. Er zijn echt andere en betere criteria om een auto wel of niet als modern te classificeren. Ook nu worden er nog steeds nieuwe auto's gemaakt waar niet standaard bluetooth is ingebouwd. Ook de meeste auto's die nu op de tekentafel staan, nog worden ontworpen, zullen in de basisuitvoering niet over bluetooth beschikken.

In dit opzicht is een 'moderne' auto er een waar de hifi in het dashboard is geïntegreerd en een niet-moderne auto er een waar dat nog niet het geval is. Een auto die niet-modern is, zal in het geval van de kleine auto's (A-segment en B-segment) dan zijn van voor 2012 en in de grotere segmenten van voor 2006, al kan ik er iets naast zitten.
En dat jij geen radio kunt inbouwen kan ik ook vrij weinig aan doen.
Bij iedere auto waar bluetooth standaard ingebouwd is, is het vervangen eigenlijk geen optie meer omdat dit één geheel is met het dashboard. Autofabrikanten doen dat al langer, zeker bij luxere modellen. Ook bij auto's waar af fabriek navigatie is ingebouwd is het vervangen meestal niet zo eenvoudig te doen als bij de oudere modellen waar er nog een standaard 1-din of 2-din slot zit. Als het al wel kan dan zit je met een custom model voor alleen dat type (en zelfs vaak uitvoering) auto. Daar worden er uiteraard niet zoveel van gemaakt als van generieke autoradio's.

Ter illustratie de standaard ingebouwde radio van de Suzuki SX4. Je ziet er zit niet zo'n randje om dat je weg kan halen om hem er daarna met van die standaard haakjes uit te trekken.

Hier en hier een los model.

Inmiddels weet ik hoe je die kunt verwijderen, valt toch nog best mee zoals meestal, maar je zal dus een exemplaar moeten vinden wat die grote plaat er voor ook heeft. De vorige keer dat ik zocht vond ik maar één Nederlandse website die 2 moellen verkocht voor de SX4, inmiddels zie ik er meer, maar het is nog steeds niet zo dat er veel keus is.
Dit model met bluetooth, usb, dvd en navigatie kost 449 maar past optisch niet zo goed bij het SX4 dashboard. DAB+ ontbreekt.

Dit is volgens mij hetzelfde model bij een andere aanbieder voor 425.

Hier een voor 529.

Deze kost 399.
Deze kost 519
Deze kost 499.

DAB+ zit er bij deze alle nog niet ingebouwd.
Blijft staan dat als je er ¤599 voor gaat betalen je wordt opgelicht ;)
Omdat je bij 'moderne' auto's geen universeel model kunt plaatsen, maar er een moet hebben die geschikt is voor precies dat ene model, is het aanbod niet zo ruim en zijn de prijzen hoger. Wat nog redelijk is, is uiteraard voor een ieder zelf te bepalen.
Wel goed blijven lezen voordat je gaat beweren dat ik aan het ijlen ben ;)

Moderne auto's hebben bluetooth, maar bluetooth maakt je auto niet persé modern natuurlijk.

Daarnaast zoek je alleen op standaardoplossingen, wees eens creatief zou ik zeggen. En bluetooth inbouwen of een volledige 2-din met navigatie en dvd is ook wel geheel wat anders, dat gaat je natuurlijk meer kosten dan een paar tientjes :+
En bluetooth inbouwen of een volledige 2-din met navigatie en dvd is ook wel geheel wat anders, dat gaat je natuurlijk meer kosten dan een paar tientjes :+
Ik geef alleen aan wat er te koop is passend voor een SX4. Blijkbaar zit daar allemaal al navigatie en zo in, wat ook wel logisch is als je de ruimte hebt van meer dan 2-din, en alle ruimte die niet gebruik wordt moet toch opgevuld worden, of rijd jij graag met een gat in je dashboard rond.
Dit zou echt hypocriet zijn als google de 3,5mm jack verwijderd, gezien ze zo 'stoer' deden dat ze wel een 3,5mm jack bij hun eerste Pixels toestellen presenteerden.
Het 1ste jaar deden fabrikanten nog stoer kijk wij hebben wel de 3,5mm jack, in de tussentijd zijn er al wat meer toestellen zonder de deze aansluiting.

Het was ook wel te verwachten zo gaat het altijd, kijk na Macbook air zo dun design voor toen, geen dvd speler etc erin.
Jaartje later kijken hoeveel vergelijkbare laptops er al zijn, uiteindelijk gaan andere fabrikanten ook over.
Het was ook wel te verwachten zo gaat het altijd, kijk na Macbook air zo dun design voor toen, geen dvd speler etc erin.
Rond/voor de tijd van de Macbook Air waren er ook notebooks zonder DVD drive. Zo had bijvoorbeeld de IBM ThinkPad X60 geen optische drive ingebouwd. Dit kon apart aangesloten worden via een optioneel dock, en natuurlijk via USB. Weliswaar was de ThinkPad X60 een kleine krachtpatser en geen dunne kantoornotebook zoals een Macbook Air, maar de reden voor het missen van een optische drive is hetzelfde: ruimte. Apple is heus niet de eerste in alles.

Dat gezegd hebbende, er zijn veel verschillen tussen een DVD drive en een 3,5mm audioaansluiting. De enige reden om 3,5mm uit te faseren is om zoveel cent per toestel te besparen en te verdienen op accessoires aan iedereen die een kabeltje wenst.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 september 2017 08:10]

Er is ook wel eens geroepen dat de 3.5mm plug in je telefoon behoorlijk groot is, binnen in je telefoon zeg maar.
Door deze te verwijderen zou er ruimte overblijven voor meer accu, in theorie.

Ben het er niet mee eens, maar ik weet nog dat dit geroepen werd tijdens de introductie van de iPhone zonder jack.
Samsung bewijst Apple het tegendeel, s8+ is: dun, grote accu, groot scherm, dunne ezels, goede camera + een 3.5mm poort.
De S8 is een vrij lang toestel wel.
Het punt dat je jackplug relatief veel ruimte inneemt is natuurlijk gewoon waar, maar ik ben er domweg niet van overtuigd dat de winst in ruimte het gemis in connectiviteit uit kan balanceren. En dat zeg ik als primaire BT gebruiker.

Alles met speakers heeft zo'n jack plug. Bijna niets met speakers (die explosie van BT speakers daargelaten) heeft BT.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 6 september 2017 12:59]

Door deze te verwijderen zou er ruimte overblijven voor meer accu, in theorie.
Ruimte die door Apple prompt benut wordt door een arbitrair component (haptic engine?) dat het gevoel van een echte button simuleert omdat ze hun fysieke knop vervangen hebben door een touch interface. :X

Ik gebruik zelf al jaren uitsluitend BT headsets maar ik sluit mijn telefoon ook nog geregeld aan op een oude stereo of auto. Gewoon met een kabeltje dus.
Ik blijf het een kut plan vinden het schrappen van die jack plug, maar het lijkt er op dat het de nieuwe werkelijkheid gaat worden voor veel toestellen...
Arbitrair? 3D touch levert echt ee nwezenljke bijdrage aan de hele user experience hoor! Gebruik het enorm veel, heel vreemd om een iPhone 6 te gebruiken die het niet heeft. Niets arbitrairs aan in mijn ogen.
Tweakers heeft al eens uitgezocht bij de laatste iPhone, dat het verwijderen van de headphone jack voor een 3% grotere accu kon zorgen, door de bespaarde ruimte.

Hoezee! Daar heb je wat aan. |:( |:( |:( |:(

Er is gewoon geen vervanging voor de headphone jack, met hetzelfde gebruiksgemak (lees geen extra accu).
Ben het er niet mee eens, maar ik weet nog dat dit geroepen werd tijdens de introductie van de iPhone zonder jack.
Wat een onzinargument is als je de teardown van de iPhone 7 Plus ziet.

De werkelijke reden is dat Apple hiermee bespaart en verdient doordat ze de DAC nu los kunnen verkopen (immers, die eerste raakt een significant deel van de verkopers die er wat om geeft wel kwijt), en omdat het mensen aanzet om de AirPods te kopen.

Al zou men echt innovatief willen zijn, dan zou men een toestel uitbrengen zonder connectors door draadloos opladen te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 september 2017 08:34]

Het besparen de DAC's vind ik een raar argument. In de iPhone 7 zit nu één DAC (om de speakers aan te drijven). Daarnaast wordt de adapter meegeleverd, die ook een DAC bevat. Ten slotte zit er een DAC in de oordopjes die zijn meegeleverd. Dit zijn 3 DAC's.

Met de eerdere iPhones was de DAC ook voor oordopjes ingebouwd. Dit betekent dat er in totaal bij de oude iPhones één DAC mee werd geleverd.
De DAC voor de dopjes zit in de converter.
Die is met de Iphone 7 meegeleverd.
Die is met de Iphone 7 meegeleverd.
(immers, die eerste raakt een significant deel van de verkopers die er wat om geeft wel kwijt)
En nu leveren ze hem nog mee, later kan hij wel eens missen bij nieuwere iPhones.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 september 2017 08:37]

Ja voor veel mensen is een telefoon meer een fashion icon dan een mini laptop. Steeds dunner en lichter moet het worden. Helaas.
Lichter vind ik niet zn heel groot probleem, dunner wel.
Als je Bluetooth oortjes koopt zal je je realiseren dat de 3.5mm jack niet meer van toepassing is.

Mobiele audio is er om makkelijk en handzaam te zijn, en zelfs de kwaliteit van Bluetooth oortjes kan geweldig zijn als je een beetje een goede hebt. Bluetooth oortjes zijn werkelijk veel prettiger in gebruik en handzaamheid dan dat draadje dat overal slingert en continu in de knoop raakt.

En dan ben ik nog niet begonnen over de zegening die het is voor luisteren naar muziek tijdens het sporten...

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 6 september 2017 10:54]

Waarom moet het 1 de ander uitsluiten? Die voordelen die jij aan Bluetooth hebt kon je ook al gebruiken toen er nog een 3,5 inch jack was. Dus om dat nu al argument te gebruiken dat het niet erg is dat de 3,5 poort weg is is echt een drogreden.

Daarnaast heeft Bluetooth ook nogal wat nadelen.

Namelijk de prijs en opladen van accu's en de gebruiksbeperking van wanneer deze leeg zijn.
Accuduur is niet slecht (8-9uur voor mijn Jaybirds).

De prijzen beginnen al flink te dalen. Er zijn veel geprezen zeer goedkope headsets en oortjes uit China te vinden en ze zullen binnenkort hier ook wel lokaal verschijnen.

Bluetooth is nog in een early adopter fase. Wanneer het echt mainstream wordt zullen de flaws uitgestreken worden en de prijs /kwaliteit ook veel aantrekkelijker worden. Dat grote fabrikanten de 3.5mm jack weghalen helpt deze push enorm omdat het de adoptie forceert. Zelf ben ik hier als Bluetooth gebruiker dus zeer blij mee omdat Bluetooth hierdoor nog sneller zal improvemen.
adoptie forceert
je slaat de spijker op z'n kop waarom niet elke consument hier blij mee is.
Natuurlijk is een dure en kwalitatief goeie bluetooth koptelefoon beter dan een wat mindere bedrade. Maar kijk je bv naar tests van de Sennheiser Momentum Wireless, die je ook bedraad kan aansluiten, is het geluid voller en harder bedraad dan via bluetooth. Los van de accu die je dan niet nodig hebt in de koptelefoon.
Oke leuk, maar er zijn ook mensen die bijvoorbeeld hun koptelefoon aan willen sluiten om even muziek te luisteren via hun mobiel die ze normaalgesproken gebruiken in hun PC of iets dergelijks
Je PC headset gebruiken als mobiele headset is iets waar ik in het verleden al eerder spijt van heb gekregen. Wanneer je een headset mee naar buiten neemt dan verslijt er van alles enorm snel. Geen aanrader.

Natuurlijk heb ik zelf onderhand al redelijk wat geld neergelegd voor een koptelefoon en DAC, aparte headset en Jay birds, dus als goedkopere all in one solution is een BT headset misschien niet al te handig (behalve de hybrid wireless + draad). Tevens hebben bijna alle mid-range smartphones de jack nog wel gewoon.

Tevens beginnen Bluetooth oortjes echt goedkoop en goed te worden. Er zijn zeer goede recenties te vinde over Bluetooth oortjes van Aliexpress vanaf 15-20 euries.

Er zijn nog een paar kleine probleempjes zoals dat pairing wat langer duurt als je de headset op een andere telefoon wil aansluiten dan de jack erin pluggen, maar met tijd zullen deze ook grotendeels opgelost worden.

Over 2 jaar loopt iedereen waarschijnlijk met Bluetooth oortjes.
Over 2 jaar loopt iedereen waarschijnlijk met Bluetooth oortjes.
Want bluetooth is nog maar net nieuw en zal de markt veroveren ?

De enige reden waarom dat wellicht zal gebeuren is omdat de fabrikanten ons er toe verplichten.
Want Bluetooth is inderdaad net nieuw en zal de markt veroveren.

Het is een stuk sneller gegaan dan de uitfasering van andere technologieën, maar goed werkende Bluetooth oortjes bestaan werkelijk pas ongeveer 3 jaar (en dit waren dan de extreme early adaptors). Kwaliteit gecombineerd met een goede prijs nadert snel en de 3.5mm tijd is voorbij. Er zullen nog wel legacy phones met een 3.5mm jack zijn voor de liefhebber, of een usb c to 3.5mm converter. Een jack neemt eerlijk best veel ruimte in in een telefoon. Dat de makers deze bespaarde ruimte nog niet gebruiken betekent ook niet dat dit nooit zal gebeuren.
nee deze neemt niet veel ruimte in beslag, dat is de grootste onzin ooit.
Ruimte is bij lange na niet de belangrijkste factor hier: het is duurzaamheid. Ik heb in de afgelopen jaren van verschillende fabrikanten smartphones gebruikt (incl. van Apple) en er zijn maar enkele toestellen geweest waarvan niet binnen de garantieperiode de audiojack stuk is gegaan. De auiojack krijgt nu eenmaal veel te verduren, en is relatief kwetsbaar. Ook maakt het waterdichtheid ingewikkelder. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar het compliceert het proces wel. Al met al is het een combinatie van duurzaamheid, ruimtebesparing en geld.
Vind ik wel bijzonder, mijn toestel van 4 jaar oud en daarvoor toestellen die ook meerdere jaren ik gebruik heb gehad is er nog nooit een audiopoort kapot gegaan, het zijn dan ook vrij simpele poorten zonder kleine onderdeeltjes zoals bij een USB poort bijvoorbeeld.

Dus dat het om duurzaamheid gaat vind ik nogal al een ongefundeerde claim.
Ik geloof er niets van dat duurzaamheid een factor was voor Apple. De 3.5mm aansluiting heeft zich door de jaren heen (al ruim voor de komst van smartphones, bijv. dagelijks gebruikte muziekspelers) bewezen als een extreem betrouwbare aansluiting die makkelijk een decennium of langer meegaat bij verantwoord gebruik. Een n=1 of n=3 ervaring met een kapotte 3.5mm aansluiting, zegt net zo weinig als de ervaring dat ze in mijn omgeving nog nooit hebben gefaald.

Als duurzaamheid echt een factor was geweest, hadden ze de veel kwetsbaardere oplaadaansluiting eerder vervangen...

Daarnaast is het waarschijnlijk dat de accu in een draadloze koptelefoon het eerder begeeft (in feite geldt dat voor de levensduur van vrijwel elke telefoon ook) dan een fysieke 3.5mm aansluiting. En elke aansluiting vereist nu een eigen extra DAC en in het geval van draadloos ook een accu. Over duurzaamheid gesproken...

[Reactie gewijzigd door Jortio op 6 september 2017 17:25]

Betrouwbaar? Mwoah, redelijk... Kan wel beter tbh. Geschikt voor broekzakgebruik? Nee! Het is me al een keer gebeurd dat de plug afbreekt, succes om hem er dan weer uit te krijgen |:(
Ze hoeven ook helemaal niet de eerste te zijn met "features". Apple's jarenlange marketing van "hoge kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid" geloofd iedereen in, dus als Apple een nieuwe feature heeft, dan kopiëren veel fabrikanten het ook omdat dan opeens het volk denk "wow goed spul want Apple heeft het ook".
Ik heb bijna al deze toestellen waarvan de jack kapot was gegaan vroeg of laat ook zelf onder handen genomen en in alle gevallen was de jack maar op één punt bevestigd (of zelfs helemaal niet!) aan het moederbord. Mijn ervaring is dus vaak geweest dat dit loslaat en vroeg of laat dan ook de connector het begeeft.
Lang verhaal kort; het blijft een extra kwetsbaar/analoog punt op het moederbord. Door het weg te laten kan er weer een onderdeel minder het begeven.
Het weglaten van iets omdat fabrikanten het vertikken om een kwalitatief product te maken is natuurlijk een beetje een omgekeerde wereld.

Er is geen enkele reden waarom een analoge aansluiting op een moederboard een zwak punt zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 6 september 2017 14:21]

Als ze hadden willen besparen, dan waren er wel makkelijker manieren geweest om dat te doen... Met het uitfaseren van de 3.5mm jack hebben ze ook gelijk wat anders bedacht: de W1 chip. Geloof me dat het ontwikkelen en implementeren daarvan in devices duurder is dan een paar 3.5mm jacks en DACs in devices inbouwen.
Het verschil met het weglaten van een dvd drive is dat een dvd drive wel degelijk een behoorlijke ruimtebesparing met zich mee bracht. Daarnaast werden dvd's al steeds minder gebruikt, dat was een natuurlijke proces wat al in gang was gezet. En het scheelt enkele euro's.

De 3,5" jack neemt niet zoveel ruimte in, het argument dat de het de dikte v/h toestel bepaald is ook redelijk onzinnig, aangezien niet veel mensen op superdunne telefoons zitten te wachten. De aansluiting kost enkele centen. Maar natuurlijk het belangrijkste: veel mensen gebruiken de aansluiting simpelweg nog en hebben er behoefte aan. Nu wordt de uitfasering kunstmatig in gang gezet zonder vergelijkbaar alternatief qua kosten en inzetbaarheid.
Nou precies dat, als het wordt uitgefaseerd is prima, maar het alternatief moet daar zijn, en dat is niet zo.
Dach ik in het begin ook, maar ik merk toch wel een duidelijk verschil in geluidskwaliteit tussen Lightning en 3.5MM. Ze hadden dit wel echt moeten combineren met een draadloos laden optie in de iPhone 7, want dat laden en muziek luisteren niet bedraad samen gaat is zwaar irritant.
Lightning heeft geen geluidskwaliteit, je kunt via Lightning iedere willekeurige DA pakken die het ondersteunt waaronder ook Semi-Pro of Hi-Fi opties. Die 3.5" had alleen de paupere interne conversie. Dat het verloopje de zelfde lage kwaliteit of minder heeft ligt niet aan Lightning. Je hebt al jaren prima opties voor het aansturen van een echte goede koptelefoon.
Er zijn ook fabrikanten die de 3.5mm juist weer terug hebben gestopt. Lenovo heeft dat gedaan met de Motos.
Tja, Wie gebruikt er tegenwoordig nog een dvd speler.

Heb nu 4 jaar deze laptop en kan me niet herinneren dat ik dat ding ooit gebruikt heb.

Het missen van een 3,5mm jack zou mij nu nog kunnen tegenhouden een mobiel te kopen. Hoop dat er in de toekomst niet meer fabrikanten volgen.
Ik denk dat de 3,5 mm jack hetzelfde vergaat als het microsd slot. Een paar generaties zonder en daarna duiken ze gewoon weer op.
De consument regeert. Niet de fabrikanten. Dat is wel meer een misvatting die mensen maken. Het punt is alleen net name Apple consumenten vreten wat de fabrikant ze voorlegt.
Juist, jij verwoordt precies wat ik wilde zeggen. Het zijn vooralsnog geruchten, dus laten we hopen dat ze voor een keer niet kloppen
De Pixel 2 is gewoon een HTC U11 in het jasje van de oude Pixel en met wat minor wijzigingen.

De Pixel 1 was volgens Arstechnica mogelijk een HTC model dat nog in vroege ontwikkeling was toen Google aanklopte (nadat de Pixel deal met Huawei spaak liep) om in minder dan 9 maanden een telefoon samen te ontwikkelen.

De Pixel 1, het beste Android toestel ooit (uitgezonderd de S8?) was dus gehaast uitgebracht, al is het de vraag in hoeverre het oorspronkelijke toestel al in ontwikkeling was.

Voor de Pixel 2 hadden ze veel meer tijd en konden ze dus rustig de juiste keuzes maken. Juist daarom is het opvallend dat het design vrijwel ongewijzigd is, maar wel de unieke HTC U11 feature bevat en net als de U11 de audio aansluiting mist. Enige voordeel TOV de eerste Pixel is de hogere IP rating: Pixel is spatwaterdicht, Pixel 2 kan je onderdompelen. Maar wie doet daar nou aan...
En in een reclame Apple op de hak namen omdat zij dat (als eerste) niet hadden... ;)
Eigenlijk was Motorola met de Moto Z en Z Force de eerste. :P Ook erg jammer.
Extreem betrouwbare bron...
Of je bent betrouwbaar of je bent niet betrouwbaar. Wat is dan een extreem betrouwbare bron? :+

Ontopic: ik snap dat wanneer er meerdere versies/jaren er tussen zit dat je verschil merkt bij een soc. Maar bij een nieuwere versie van een jaar, merk je daar tegenwoordig nog echt een merkbaar verschil in?
/Noob
Eentje waar ze extra veel gewicht aan geven, zoals een bron waarvan ze weten dat het een Google medewerker is ofzo. Er is ook bij andere sites een soort "rating" scale te ontdekken. Er zijn "sources", "reliable sources" en meer van die aanduidingen die toch weggeven hoeveel waarde je moet hechten aan een bron. Wel/niet betrouwbaar is dan net te zwart/wit.
Waarschijnlijk als normale gebruiker niet (dus als je niet de allerzwaarste games speelt o.i.d.). Persoonlijk zou ik hem zelf niet kopen, als ik een Premium prijs betaal wil ik ook echt het allernieuwste/snelste, beetje dezelfde fout die LG met de G6 maakte.
Maar er is momenteel toch geen snelste/nieuwste te verkrijgen. Zo'n beetje alle top toestellen hebben dezelfde soc van Qualcomm op Samsung na ivm Exynos soc. Ik verwacht geen nieuwe top toestellen meer voor de kerst van de huidige grote namen. Rond MWC(feb 2018) in Barcelona zullen de nieuwe top toestellen aangekondigd gaan worden met een nieuwe Quallcom soc.
Klopt. Persoonlijk ben ik ook helemaal geen snel toestel nodig. Daarom ga ik meestal ook voor een aantrekkelijk geprijsd toestel met goede specs. Als ik uitga van de prijzen van de votige pixel apparaten zal deze ook weer hoog aan prijs zijn. Persoonlijk zou ik dan wel get allersnelste willen en volgens mij zijn de nieuwe Xiaomi toestellen dan ook uit met de nieuwste SoC (mi mix 2 en refeshes etc.).
Google is de opdrachtgever, LG voert alleen maar uit. ;)
hoe hoger het percentage van de in het verleden gelekte info uit is gekomen...hoe meer betrouwbaar de bron kan zijn....alles boven de 70% is betrouwbaar...80 erg betrouwbaar....hoger dan 90 extreem betrouwbaar! zo zou je het kunnen zien! ;-)
Ik snap niet waarom iedereen zich zo aanstelt over die 3.5mm jack... Ik maak hier echt geen probleem uit, heb al jaren geen bekabelde headset/headphones meer, en met de verbeteringen (LDAC) die Sony in AOSP gedaan heeft welke ondertussen ook in Oreo zitten wordt het argument voor audiofielen zelfs kleiner en kleiner.

Wat ik mij afvraag is hoe groot die Pixel 2 nu gaat zijn. Ik heb een Pixel 1 en vind dat een leuk formaat. Gezien de kleinere bezels in de gelekte renders had ik eigenlijk verwacht dat het scherm richting 5.5" zou gaan, zowat in lijn met de Galaxy S8. Maar nu lees ik hier dat het toch een 5" scherm gaat zijn, en vraag ik mij of de Pixel 2 dan kleiner gaat zijn als zijn voorganger (maar wel evengroot scherm gaan hebben).
Het heeft helemaal niks met aanstellen te maken. Audio kwaliteit zal me echt een worst wezen, het gaat mij er om dat ik niet iedere dag mijn headset op wil laden. Ik wil ze gewoon kunnen gebruiken als ik ze nodig heb en er niet bij na hoeven denken of de batterij wel opgeladen is
Dan kan je altijd nog zo'n verloopstekkertje gebruiken toch?
Ik laad mijn telefoon vaak op terwijl ik muziek luister, misschien een specifieke use-case maar ik gebruik het wel. Daarnaast moet je dan weer een extra kabel hebben die kapot kan gaan en gebruik je je oplaadpoort zo'n 3x meer dan wat je normaal zou doen.
Er zit echt precies 0 voordeel aan het weglaten van de 3,5mm jack want die extra ruimte wordt vooralsnog door geen enkele fabrikant echt gebruikt.
Want je mag geen kritiek hebben op een nieuwe telefoon? Deze telefoon lijkt me echt heel fijn om te hebben (sinds mijn nexus 5 en nu nexus 6p wil ik gewoon stock android in een mooie telefoon) maar dit zou een deal-breaker zijn. Niet alle reacties hoeven positief te zijn over een telefoon toch?

[Reactie gewijzigd door Res1ght op 6 september 2017 16:20]

Snap je nou echt niet dat hij in z'n keuze wordt beperkt nu steeds meer telefoons zonder 3.5mm-aansluiting worden geleverd? Hoe heeft een BT-gebruiker er last van als er een 3.5mm-aansluiting naast de BT-verbindingsmogelijkheden aanwezig is? Dat ding past er echt wel bij als ze echt willen, maar dat kulargument van "we hebben nu nog meer ruimte in de telefoon" werd in het begin klakkeloos overgenomen :) Het is een ordinaire besparingskwestie, sterker nog: ze sparen een aansluiting uit en verdienen nog eens meer als je dat verloopje (dat je er hopelijk bij geleverd krijgt) een keer kwijtraakt :)
Je bespaard een jack maar je stopt er meer batterij in? Die ruimte wordt toch wel gevuld lijkt me.

Snap niet waarom ik zo gemint wordt overigens, een paar mensen die over moeten stappen naar een ander merk wellicht?

Ik ben in ieder geval blij dat die aansluiting weg is. Dat het voor sommige mensen vervelend is blijkt maar.
De batterij is eigenlijk altijd een rechthoekig, plat ding. Als je onderaan dus een USB-C poort hebt, kan er ook een 3.5mm plug bij, want de ruimte rond die plug wordt echt niet benut door de accu. In welk opzicht had je trouwens last van de aansluiting dat je blij bent dat hij weg was? Of is dat bedoeld om te trollen, wat je -1 mods misschien verklaart?
Ik zeg niks wat meer offtopic is dan jouw posts dus dat is puur mening moderatie.

Ik ben blij omdat hij weg is omdat ik nu geen aansluiting heb die relatief veel ruimte inneemt die ik toch niet gebruik.

De plug neemt veel ruimte in waar andere techniek in past, denk je serieus dat Apple en nu ook andere fabrikanten deze weghalen om mensen te pesten of dat er nu een loze ruimte zit?

Deze discussie is al 10x gevoerd hier en iedereen die het een goede vooruitgang vindt wordt naar beneden gemod.
Bijna 200 euro vragen voor airpods is wel pesten vind ik.
De plug neemt veel ruimte in waar andere techniek in past, denk je serieus dat Apple en nu ook andere fabrikanten deze weghalen om mensen te pesten of dat er nu een loze ruimte zit?
Als je m'n posts had gelezen had je gezien dat ik uitlegde (maar dat komt niet over blijkbaar :)) dat het een verdienmodel is om verloopkabeltjes en nieuwe BT-oordopjes te verkopen. Ik heb nergens "mensen pesten" gezegd.
Exact. Bovendien wil ik niet geforceerd een nieuwer headset moeten kopen. Deze is nog geen 2 jaar oud en gaat nog zeker 5 jaar mee (De vorige ruim 15 jaar :)) Ik ga ook niet met BT kastjes klooien oid. Zonder 3.5mm aansluiting is de telefoon gewoon geen optie. Gelukkig beseffen fabrikanten dat ze nog steeds nodig zijn....
Ik snap niet waarom iedereen zich zo aanstelt over die 3.5mm jack... Ik maak hier echt geen probleem uit, heb al jaren geen bekabelde headset/headphones meer, en met de verbeteringen (LDAC) die Sony in AOSP gedaan heeft welke ondertussen ook in Oreo zitten wordt het argument voor audiofielen zelfs kleiner en kleiner.
Je reactie geeft een compleet gebrek aan inlevingsvermogen weer. JIJ hebt al jaren geen bekabelde headset/headphones meer. Prachtig voor jou, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik heb een set dure oordopjes waar ik geen afscheid van wil maken omdat mijn telefoonfabrikant beslist dat ik geen 3.5mm-aansluiting meer nodig heb. Ik vind het jammer dat fabrikanten onder het mom van "we hebben een beter alternatief" de consument verplichten om maar over te stappen naar dit alternatief. Waarom zou je de twee mogelijkheden niet naast elkaar laten bestaan? Jij blij met je draadloze oplossing, ik blij omdat ik mijn dure dopjes niet met pensioen hoef te sturen.
Nou, als fervent Spotify gebruiker in de vrachtwagen (wel 3.5mm auz, geen BT, geen upgrade-mogelijkheid) vind ik dit geen goede ontwikkeling. Gezien mijn trekker nog geen jaar oud is zit ik er sowieso nog 4 jaar aan vast, eens zien hoe ik dat weer ga oplossen. Met verloopstukken zal het wel gaan, maar gaat opladen en afspelen tegelijk dan ook nog?
Wanneer zal de release zijn? ziet er namelijk wel interessant uit als het voor een mooi prijs (500euro) zou zijn. Zag dat de vorige Pixel in oktober uit kwam.
Er gingen geruchten dat hij 5 oktober(?) zou worden aangekondigd. Ga er maar niet vanuit dat je 500 euro voor deze telefoon gaat betalen, dat zal wel een stukje meer worden.
Voor 500 koop ik hem direct als hij uit is. Ik denk dat je eerder op 700-800 moet rekenen. Google gaat de rest achterna :(
Heel jammer ja, de Nexus toestellen werden toch altijd wel scherp in de markt gezet, maar met de Pixel is die tijd helaas voorbij.
Dit is geen grote ramp, omdat er maar heel weinig verschil is tussen de Snapdragon 835 en 836 maar 100MHz.

Ik vind de smartphones erg mooi en vooral de XL vind ik daaruit de beste specificaties hebben.

Dat er geen 3,5mm-jack ingebouwd is vind ik geen ramp en ik vind het juist een goede keuze, omdat bluetooth of NFC tegenwoordig al erg goed is en net zo goed geluid geeft als via een 3.5mm-jack.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 6 september 2017 13:47]

apart dat de discussie weer over een 3,5 mm jack aansluiting gaat.
Ben wel benieuwd hoeveel mensen deze aansluiting überhaupt gebruiken?
Ik overweeg er eentje als ontwikkeltelefoon. Ik gebruik hem toch alleen thuis en ik kan er jaren mee doe dankzij de updates. Wel triest dat 80% van de reacties over Apple gaan als ik zo eens door de eerste 40 reacties scroll. Ik kan me de reacties nog herinneren op de iMac, waar je alléén maar USB-A kon gebruiken. Als je nu terugleest wat er mis mee was dan lach je je ook dood om de klagers:
"Ik heb niks met USB-A"
"Overal verloopstukjes voor nodig?!"
"Geen floppy drive?? WTF!!! Hoe krijg ik mijn bestanden over gezet? Ik heb ALLES op floppy"
"Wat een KUTMUIS" ok ok terecht :+
We hebben het allemaal prima overleefd achteraf gezien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*