×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube voegt optie toe voor livestreamen met minder vertraging

Door , 34 reacties

YouTube heeft een nieuwe optie toegevoegd voor het livestreamen van videobeelden met minder vertraging. De nieuwe optie verkleint de vertraging tot 'een paar' seconden. Het is bedoeld voor streamers die directe interactie willen met kijkers.

YouTube noemt de nieuwe optie Ultra low-latency. Deze moet bijvoorbeeld uitkomst bieden bij livestreamen van games, waarbij de streamer vraagt om input van kijkers. Streamers moeten de optie zelf selecteren. Het heeft wel als nadeel dat de buffer voor de video kleiner wordt en daarmee neemt de kans toe dat kijkers een haperend beeld te zien krijgen. De nieuwe optie is toegevoegd aan de twee bestaande opties: Low latency en Normal latency.

Verder maakt YouTube het in zijn iOS-app mogelijk om vanuit games op iPhones of iPads beelden te streamen via Apples ReplayKit. Tot nu toe kon daarmee alleen naar YouTube Gaming worden gestreamd. Bij deze functionaliteit kan de microfoon van het apparaat gebruikt worden om commentaar toe te voegen en ook is het mogelijk om met de frontcamera eigen videobeeld toe te voegen aan de gameplaybeelden.

Ook komt YouTube met nieuwe mogelijkheden voor het modereren van reacties op livestreams. De uitzender kan de chatfeed op zijn beeld pauzeren door op de alt- of option-knop te drukken en vervolgens met een enkele klik een reactie verwijderen. Ook is het mogelijk om twijfelachtige reacties aan te merken, zodat deze achtergehouden worden en eerst langs het moderatiesysteem van YouTube gaan voordat ze geplaatst worden.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-09-2017 • 20:48

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
Ultra-low latency.... van een paar nano micro milli tiende hele secondes :)
hls heeft fragments nodig
De reden hiervoor is omdat rekening gehouden is met het feit dat niet iedereen in de wereld een perfect stabiel en snel internet heeft. Voor die mensen is deze langere delay belangrijk; de buffer. HLS houdt hier dus ook rekening mee door beelden niet per frame te versturen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 september 2017 17:06]

Ja maar dat kan toch ook clientside worden afgevangen door langer te bufferen voordat men begint met afspelen?
Hoe kun je beelden bufferen die nog niet zijn uitgezonden? Het gaat om de live interactie, dus als de kijker naar oude beelden zit te kijken kan die niet meer tijdig reageren op de streamer (die dan al verder in zijn verhaal is).

Een echte live verbinding kan dan ook geen enkele buffer hebben.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 6 september 2017 08:34]

Client site buffert bijna altijd door 1 of 2 of een halve seconde op te nemen voordat het beeld wordt weergegeven.

Zelfs je kpn kastje buffert live tv.
(Waneer bij knp de buffer leeg krijg je die groene loading circkel te zien. )

Daarom zit ook altijd een vertraging in digitale radio en tv tegenover analoog.

Bij bel spelletjes op de tv of radio kan ook altijd beter analoog kijken/luisteren dan ben 2 of 3 seconde sneller met bellen dan mensen die digitaal kijken/luisteren.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 6 september 2017 09:04]

Ik weet nog dat tijdens het EK mensen klaagde dat ze dan de buren al hoorde juichen terwijl hun de bal er nog niet in zagen zitten.
Ja leuk hea. We hadden op Kreta ongeveer 30 seconden voorsprong tov de bar aan de overkant. Kon je nog snel ff de originele meepakken ipv de replay ;-)
Ja niet. Daar gaat het ook niet om. Dat die mensen met slecht internet dan niet helemaal live meer kunnen reageren is hun probleem. Moeten ze betere interwebs kopen.
Wel heel kort door de bocht aangezien de kwaliteit toch wel enorm afhangt van de beschikbare infrastructuur ;). Youtube werkt niet alleen voor Nederland he, de wereld is groter dan alleen Nederland haha.
uiteraard, maar waarom zou YT anders die optie bieden? Precies, zodat mensen/landen die de infra wel op orde hebben geen nadelen ondervinden van de mensen/landen die de infra niet op orde hebben en nog sneller kunnen communiceren met de streamer.

Kijk nu kunnen we helemaal niet live reageren en zit er altijd vertraging tussen. Ik zie nu al vaak zat berichten in de chat voorbij komen waar dan een minuut later pas op gereageerd wordt. Dat is helemaal niet erg, maar waarom zou de groep met een snellere verbinding die wel ultra low aankunnen zich laten tegenhouden door een groep die het niet aan kan en dus wat extra moet bufferen? Kijk door dit bufferen juist client-side op te lossen maakt het voor die groep helemaal niets uit aangezien zij net zo "real-time" als vroeger kunnen blijven chatten. Voor hun zijn er geen voor- of nadelen behalve dat als ze een betere lijn weten te fiksen dat ze sneller mee kunnen chatten.

Dus in hoeverre is het dan mijn probleem? Mijn "reactie snelheid" gaat er op vooruit en die van anderen gaat er niet op achteruit.
Het gaat om de live interactie, dus als de kijker naar oude beelden zit te kijken kan die niet meer tijdig reageren op de streamer (die dan al verder in zijn verhaal is).
De kans dat jouw reactie uberhaupt wordt gezien is met tig miljoen reaguurders sowieso al nul als je niet betaald. Als je wel betaald dan maakt het niet zoveel uit.

Daarnaast is de huidige situatie al een vertraging van een halve minuut of meer. "Live" is in deze net zo "live" als een voetbal wedstrijd op digitale TV. Die loopt net zo hard achter.
millisecondes is gewoon onmogelijk, het duurt al 5-150ms om de stream het van je streaming client naar YT te krijgen, en dan moet het nog naar degene die kijkt, dus dat is dus al minimaal het dubbele, dan nog de overhead en transcoding en je zit al aan een seconde ofzo. En dan moet je nog een buffer hebben voor een stabiel beeld.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 6 september 2017 03:57]

Live tv is ook Verre weg van live he. Tuurlijk heb je gelijk dat de naamgeving was slecht is.
Heeft Mixer al een hele tijd incl. uitgebreide interactiviteit. Nu nog wat meer streamers }>

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 5 september 2017 21:00]

Paar seconde zit mixer al onder :P
Yeah mixer/beam heeft dat al since het begin. Alles trek ik nogsteed wel twijfelt als dat zo blijft. Matt, de founder van beam/mixer zegt zelf van wel. Maar ik weet het zo niet.
Dit is zeker niet alleen handig voor gamers. Wij gebruiken Youtube live op het werk soms voor presentaties, en bij de Q&A sessie is de vertraging behoorlijk awkward :P Deze optie gaan we zeker gebruiken.
Waarom is dit niet voor gamers? Ik vind het juist fijn om feedback snel te krijgen. Maar ik zie inderdaad zelf met dingen zoals presentaties inderdaad wel meer voordelen.
'zeker niet alleen', dus niet alleen voor gamers, maar voor meer mensen :P
Nu nog een manier om de chat te vertragen :F ow en de bug in Dark chat mode pletten, kan toch niet moeilijk zijn (na x aantal regels word de chat achtergrond ook zwart :F)

[Reactie gewijzigd door Damic op 5 september 2017 21:17]

Dit is ook top voor webinars. Wij gebruiken nu GoToWebinar icm een HDMI naar USB3 encodertje om een complete virtuele studio naar buiten te krijgen op een goed platform, als dit via Youtube zou kunnen, kunnen we rechtstreekse RTMP encoders gebruiken ipv via een PC :)
Naar buiten te krijgen, als in een groot publiek platform? Als het intern is, kan je toch ook Amazon gebruiken? Ik weet niet meer hoe die rtmp service daar heet, maar daar is het makkelijk genoeg om rtmp heen te sturen, en van daar te distribueren.
Moet toch bekennen dat ik zeer tevreden ben met de laatste updates van YouTube. Dark Mode, nu dit, prima!
Nu nog dark mode.... :)
In de app dacht ik ook inmiddels.

Ik moet mijzelf even corrigeren. Ik zie net dat dit inderdaad enkel in de desktopversie is.

https://support.google.com/youtube/answer/7385323?hl=nl

[Reactie gewijzigd door Zeror op 6 september 2017 09:42]

niet voor mij, of het moet wel heel goed verborgen zijn. het stond ook niet in de changelog de laatste keer dat ik keek.
Wat is er nieuw?
• Pas de afspeelsnelheid van video's aan met de nieuwe afspeelbediening
• Geüpdatet design van de header en het logo van YouTube
Misschien beetje stomme oplossing, maar voor android heb je substratum (+ dan een donkere thema) wat ook meteen een heleboel andere apps donker maakt (naar keuze!)
Je kan tot dan misschien YouTube Gaming gebruiken. Of een css injector werkt ook wel goed.
Beter fixen ze youtube. Sinds de laatste update kan ik in zowel Safari als in Mozilla (beide laatste versies) gewoon geen filmpjes aanklikken, filmpjes zoeken of filmpjes uploaden zonder eerst mn browser te vernieuwen.
Vermoedelijk heb je assets van zowel de oude als de nieuwe in je cache gaan. Probeer eens naar https://www.youtube.com/new te gaan, en klik daar op die knop. Grote kans dat het dan allemaal ineens weer werkt.

Anders ben ik bang dat er ergens anders iets fout gaat. Heb met beide browsers geen problemen, en ook alle op de laatste versie.
Ja is gewoon heel raar. Ik kan sinds Youtube is geüpdatet het gewoon niet meer normaal gebruiken. Meerdere mensen in Discord hebben er ook last van met Safari en Mozilla. Hmmz zo vreemd meer :(
Is dit met of zonder schending van netwerkneutraliteit (als men die schendt vliegt men nl. op mijn beruchte zwarte lijst - en dan is't blokkeren op dns en niks meer verdienen!).