×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Athom geeft Homey Zigbee-ondersteuning

Door , 51 reacties, submitter: stefanwitkamp

Athom heeft zijn smarthomehub Homey met een update ondersteuning gegeven voor Zigbee. Daarmee is de controller nu ook compatibel met bijvoorbeeld de Tradfri-lampen van Ikea, het Zigbee-assortiment van KlikAanKlikUit en OSram Lightify-lampen.

De Zigbee-ondersteuning zit in Homey v1.5, de softwareversie die op dinsdag is uitgebracht. Hardware voor communicatie met het Zigbee-protocol was al ingebouwd, nu is deze geactiveerd met de update. Volgens de makers is de Homey daarmee nu het eerste apparaat dat de Ikea Tradfri-lampen ondersteunt en kunnen deze dus gebruikt worden zonder de bridge van Ikea.

De Homey van het Nederlandse Athom is een centrale controller voor spraakbediening van smarthome-apparaten. De ontwikkeling begon zo'n drie jaar geleden na een succesvolle Kickstarter-campagne, gevolgd door een investeringsronde waarbij een miljoen euro werd binnengehaald. Sinds eind vorig jaar is het apparaat te koop in winkels. Tweakers publiceerde in januari een review van de Homey.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-09-2017 • 20:28

51 Linkedin Google+

Submitter: stefanwitkamp

Reacties (51)

Wijzig sortering
Ben al ruime tijd met de Homey bezig, en het is echt een briljant apparaatje. Niet perfect (tegenaan lullen is niet heel zinvol, via je telefoon werkt het beter) maar al die mogelijke flows op die eindeloze zwik hardware die je er op kwijt kan zijn wel erg leuk. Vooral ook best chic dat dit via een update kan ipv een nieuwe device doorgedrukt krijgt.

Moest toevallig nog naar de Ikea, dus mooi meegenomen :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 5 september 2017 20:31]

En via de HomeyKit app ook allemaal via Siri aan te sturen. Deze update zat ik al een tijdje op te wachten.

Houdt het nu in dat je zonder de Ikea bridge geen firmware upgrades kan doen?
Ja. Je hebt voor de Ikea lampen geen bridge nodig. Ze zijn volgens mij ook bezig om te kijken of het mogelijk is om het philips spul aan te sturen zonder bridge.
Ja dat komt dmv update naar Zigbee 3.0, zodra die update is doorgevoerd heb je in theorie geen bridge meer nodig al kan Philips dat nog steeds verlangen voor de Hue lampen bijvoorbeeld. Maar nodig zou het niet meer moeten zijn.
Probleem is momenteel nog dat de lampen niet gereset kunnen worden dmv Homey, daarvoor heb je alsnog de HUE-bridge nodig. Includen en aansturen werkt al...
Dank voor de tip ! ik slaap soms onder een steen en dit is een zeer leuke wake-up, milight rgbww, sensors, schakelaars werken meteen. X10 nog even later proberen dat lijkt nu helemaal niks meer te doen.

edit x10 werkt ook

[Reactie gewijzigd door jeroenvtec op 6 september 2017 13:53]

Met 1.5 is Homey zijn pubertijd ontgroeid en volwassen aan het worden. De chip die al vanaf het begin in Homey zit is nu geactiveerd en werkt soortgelijk als de z-wave chip (m.b.t. ontwikkeling van apps). Hierdoor is het zeer gemakkelijk om voor ontwikkelaars apps te maken voor Homey voor Zigbee apparaten en kunnen we spoedig net als de Neo app (de z-wave uit China) een goedkopere tegenhanger verwachten in de app store van Athom naast Ikea, Osram en Hue (Hue nu nog via de bridge maar binnenkort rechtstreeks te koppelen). Versie 2.0 van Homey is al aangekondigd en moet grote veranderingen brengen waardoor het mogelijk gaat worden om mobiel je flows te kunnen beheren/aanmaken i.p.v. web/desktop, meer informatie hier

Athom is ook bezig met een website die laat zien wat met Homey werkt, neem gerust eens een kijkje op https://www.athom.com/nl/talks-with-homey/#
Versie 2.0 van Homey is al aangekondigd en moet grote veranderingen brengen waardoor het mogelijk gaat worden om mobiel je flows te kunnen beheren/aanmaken i.p.v. web/desktop,
De vraag is alleen of dat een goed ding is.... persoonlijk zou ik het waardeloos vinden als ik op een 5 inch scherm flow moet maken/onderhouden terwijl er een 29" met fatsoenlijk toetsenbord en muis voor me staat.
Smaak en daarnaast is nog niet gezegd dat ze desktop/web uitsluiten aangezien dat wat ze gebruiken ook voor windows 10/desktop gebruikt kan worden. Athom heeft juist gereageerd op het forum van Athom dat ze nog kijken naar de mogelijkheden maar totdat er meer informatie is nog geen ja/nee zeggen. Veel gevoelens zijn voor nu nog gebaseerd op een gedachte waarvan nog niemand de uitwerking weet of gezien heeft. Over twee/drie weken hoop ik de eerste alpha te mogen draaien in developer preview.

Vergeet niet, de webversie wilden ze uitfaseren met de komst van de desktopapp en is ook niet gebeurd :)

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 5 september 2017 22:24]

Ik gebruik Domoticz en als je in bed merk dat er zaken niet werken zoals verwacht is het heel fijn om een paar aanpassingen te kunnen maken. Bij Domoticz kan dat niet mobiel. Lijkt me een enorm voordeel om dat wel te kunnen
Dat kan toch gewoon? Alleen niet zo goed via de app...
Het probleem is alleen dat zoals het er nu naar uit ziet die ondersteuning voor de desktop gewoon komt te vervallen (met "later" mogelijk een Windows 10 app).
Dan stap ik liever die ene keer per jaar dat ik een probleem met een flow heb terwijl ik in bed lig wel ff op om achter mn desktop te kruipen, dan dat ik altijd verplicht ben mn telefoon te gebruiken.
Gisteren ook een INNR Zigbee app beschikbaar gekomen voor het aansturen van INNR lampen.
Ik gebruik zelf de GU10 spots, een Smart Plug en RGBW lamp icm Homey zonder de gateway van INNR te gebruiken.
Werkt dit nou ook zonder Tradfri gateway ? Ik heb zo'n gateway, maar die reageert vaak niet (app) en ik moet dan herstarten - dit zou een mooie oplossing zijn
Ja dat werkt! Ik heb hue lampen en tradfri lampen, beide gekoppeld aan homey. Daaraan weer HomeKit ge´nstalleerd. De hue lampen zijn gekoppeld met de bridge, de tradfri rechtstreeks zonder bridge aan homey.
Het zou moeten werken zonder tradfri bridge/gateway. Maar inderdaad zoals @Daenney al aangeeft is het niet mogelijk nog om firmware te updaten.

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 5 september 2017 20:57]

De vraag is wat de firmware extra levert en of je dat gaat missen. Aan/uit/kleur doet die toch al wel. Meestal is een upgrade van de firmware van de lampen alleen nodig om nieuwe functies van de bridge te ondersteunen...
De nieuwe firmware moet zorgen dat de peren meer open worden, waardoor ze te koppelen zijn met bijv. Hue.

Ik heb een GU10-peertje gekocht om te koppelen, maar kwam er pas thuis achter dat je nog steeds de bridge nodig hebt om 'm up te daten, dus zit nu met een leuke LED-peer die niets meer kan dan een gewone LED-peer.

Hopelijk gaat IKEA iets doen, waardoor je kan updaten naar de nieuwe firmware zonder bridge. Toekomstige firmware is niet nodig, maar even het Zigbee-protocol openen is wel echt gewenst!
Even bij de IKEA langs gaan vragen of ze hem kunnen updaten zou mijn advies zijn.
Ik heb contact met ze opgenomen, met de vraag of dit kan. Het warenhuis is net iets te ver weg, om er "even" langs te gaan :)

Edit: Helaas, mijn lokale Ikea biedt de mogelijkheid om te updaten niet. Dan maar kijken in m'n Facebook-cirkel of er iemand een bridge heeft die ik mag lenen, of waar ik even langs mag komen om up te daten. De persoon waar ik mee sprak, geeft aan dat peertjes met nieuwe firmware in de loop van de herfst op de planken moeten liggen.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 6 september 2017 09:27]

Dus ze doen het niet direct met homey?
Er staat toch (volgens mij duidelijk) dat ze met Homey werken maar dat updaten via Homey (in ieder geval nog...) niet kan... Volgens mij heeft @RVervuurt geen Homey en alleen een HUE-hub?
Yep, al overweeg ik wel ene Homey, maar wacht evt op versie 2 :)
Of ze direct met homey werken ZONDER die firmware update is mij niet duidelijk. Dat ze in ieder geval NIET werken met hue bridge zonder die update is duidelijk. Mijn vraag is dus of de lampen zonder update het wellicht ook niet doen op homey. Geen gekke veronderstelling en vraag toch?
Ik zou het toch wel een fijn gevoel vinden als mijn lampen konden worden voorzien van nieuwe firmware. Je weet nooit welke beveiligingslekken er in de toekomst gevonden zouden kunnen worden.

offtopic:
Heb eerlijk gezegd geen verstand van het zigbee protocol. Ik kan dus ook niet beoordelen of dat dit zou kunnen spelen bij dit protocol
Zou moeten kunnen. In principe is wat de Ikea gateway doet een CoAP interface aanbieden via welke je vervolgens de via ZigBee gekoppelde lampen kunt aansturen. Dat is oa wat de Ikea app gebruikt of dingen als pytradfri.

Wat (waarschijnlijk) niet werkt zonder de gateway is de firmware van de lampen en de afstandsbedieningen upgraden. Die functionaliteit kan wss wel toegevoegd worden.

[Reactie gewijzigd door Daenney op 5 september 2017 20:54]

Jep, ik heb enkel Tradfri en Homey. Werkt prima.
Klopt echter is het wel leuk te vermelden dat met Homey je Ikea lamp en Hue in dezelfde flow kan gebruiken :+.
Klopt, ik zou wel wat meer met dergelijke apparaten willen doen maar heb met moeite 1 hue lamp in huis gekregen :X dus daar blijft het voorlopig bij vermoed ik..

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 5 september 2017 20:35]

gewoon eigenwijs doen ... ik heb ondertussen alle lampen vervangen door Hue (incl. buiten) en de rest geautomatiseerd ... en nu praten mijn vrouw en kinderen ook tegen Homey :)
Het vervelende alleen is dat de integratie met Siri en Alexa nog niet flawless is ... maar dat komt nog wel ...
Veel (plafond) lampen gaan meerdere peertjes in. Is daar ook een oplossing voor? Ik wil een lamp als groep bedienen en niet per peertje in de lamp.
je kunt er meerdere smart peertjes in draaien en die groeperen...
of gewoon een KAKU schakelaar in zetten (dan zet je alle normaal lampjes in 1x aan)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 6 september 2017 08:40]

Dan nog was KAKU eerder met de ICS-2000 update van een maand geleden
Niet helemaal. Noem het semi- compatibele. Via Hue kun je vooralsnog de IKEA lampen niet updaten. Denk dat dat ook nooit gaat gebeuren. Heb je lampen met oude firmware, dan heb je pech. Uit de comments van de door jouw verwezen artikel:
Proef op de som genomen en een lampje bij IKEA gehaald. Deze doet echter icm mijn Hue bridge helemaal niks.
Geweldig product. Zo veelzijdig is niet zomaar bij een ander product te vinden.
Inmiddels uit de kinderschoenen en midden in de pubertijd.

Als je wilt weten wat er allemaal ondersteund wordt gluur dan eens op http://apps.athom.com
Getracht zelf een app te maken, maar dat Java gebeuren is toch iets te verschillend van powershell. Dus als iemand nog een Eneco Toon app wil maken voor een gehackte Toon die niet meer verbonden is met Eneco (maar wel een webapi heeft), dan hoor ik het graag. Ben al blij met temperatuur uitlezen en programma kiezen.
Kom op slack. Zie de community links op athom hun pagina.
Genoeg info en hulp te vinden op slack. Anders zijn er ook maandelijks developer avonden in Utrecht.
Ik mis echter een beginners documentatie.
Het Hello world voorbeeld in de Homey documentatie geeft al errors als je hem probeert te draaien, laat staan dat ik het voor elkaar krijg Json antwoorden te parsen of html put/Get te geven om instellingen te veranderen.

Maar ik lees dat ze development makkelijker willen maken, dus zal binnenkort eens kijken.
offtopic:
correctie: javascript ;) heeft niets met java te maken.
Is de Homey nog steeds vooruitstrevend op privacy gebied? Of gaat er steeds meer naar een cloud?

Ik wil graag een cloudless smarthome.
Volgens mij gaat alleen spraak herkenning via de cloud.
Bij aanschaf had ik dus gehoopt dat de Google OnHub dit ooit ook allemaal zou kunnen... o.a. vanwege de vermeende Zigbee ondersteuning. En de USB aansluiting om er bijvoorbeeld een Assistant van te maken met een extra accessoire.

Helaas...😭
Ik krijg steeds meer het idee dat het zigbee protocol het gaat winnen in de smarthome markt, of zie ik dit nu verkeerd? Best interessant omdat dat toch een probleem was dat, naar mijn idee, al lang speelde. Iedereen had zijn eigen protocol en zelfs als er gebruikt werd van een standaard, was het een eigen implementatie.
Wij zien vooral dat Zigbee op het gebied van verlichting (en dan met name ingebouwd in lampen) het erg goed doet. Op het gebied van sensoren en andere producten/integraties is over het algemeen Z-Wave nog heer en meester, mede vanwege het superieure bereik, intercompatibiliteit en het feit dat in complete systemen Zigbee sensoren nog wat problemen vormen