Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Athom staakt verdere ontwikkeling eigen Homey-spraakherkenning

Athom heeft bekendgemaakt dat het de verdere ontwikkeling van een eigen spraakherkenningsdienst voor de Homey-smarthomehub staakt. In plaats daarvan kiest het bedrijf voor de verder ontwikkelde diensten van Google en Amazon.

Het bedrijf uit Enschede schrijft dat de beslissing 'emotioneel moeilijk was, maar rationeel eenvoudig'. In de blogpost vermeldt het dat spraakherkenning een struikelblok is geweest en dat het altijd om een experimentele functie ging. Athom concludeert dat het bouwen van een goed werkende speech to text-dienst voor een start-up onmogelijk is en dat grote techbedrijven als Google en Amazon inmiddels producten hebben gebouwd die beter presteren. Daarom maakt Athom nu gebruik van de diensten van die bedrijven voor zijn spraakherkenning.

Vanaf versie 2.0 van de Homey-firmware kunnen nieuwe gebruikers alleen nog direct met het apparaat praten indien ze deze functie handmatig aanzetten. Begin dit jaar kwam Athom met zijn tweede skill voor Amazons digitale assistent Alexa, die gebruikers apparaten in huis direct laat aansturen. Het bedrijf zegt in de huidige aankondiging dat integratie van Googles Assistant binnenkort zal volgen.

Athom wijzigt ook zijn Homey Music-dienst. Het bedrijf zegt dat deze was bedoeld om muziek vanuit verschillende bronnen op verschillende speakers af te spelen, maar dat dit nooit helemaal naar behoren werkte. Veel mensen gebruikten de functie niet om verschillende afspeellijsten te combineren en wilden liever muziek uit één bron, zoals een dienst als Spotify, automatisch afspelen op een speaker. Ook kreeg het bedrijf geen toegang tot de verschillende streamingdiensten.

Daarom is er vanaf versie 2.0 geen ondersteuning meer voor die diensten, maar is het alleen nog mogelijk om het afspelen te beheren via de Homey-app. Het zoeken naar nummers en het beheren van afspeellijsten zal daarbinnen niet meer mogelijk zijn, al kunnen gebruikers nog wel het afspelen van bijvoorbeeld nummers en afspeellijsten automatiseren via een Flow. De overige functies verlopen via de apps van de verschillende streamingdiensten.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

23-03-2018 • 19:29

76 Linkedin Google+

Submitter: THW Mark

Reacties (76)

Wijzig sortering
Een triest gevolg van het feit dat startups geen kans meer maken in het geweld van Google, Amazon, Apple, Facebook en Microsoft. Begrijpelijk omdat voor een goed getrainde spraakherkenning je enorm veel data nodig hebt. Iets wat Google en Amazon goed voor elkaar hebben en zelfs Apple niet goed onder de knie krijgt.

Ik had liever gezien dat het web bestond uit veel losse diensten die met open standaarden werken en die je kunt mix en matchen. Dan zou je bijvoorbeeld een betaalde spraakherkenning kunnen afnemen met veel privacy of een gratis variant waarbij je niet zoveel moet verwachten van privacy.
Wat een onzin. Ik snap je “grote bedrijven zijn slecht” argument, maar dat is hier helemaal niet van toepassing. Homey maakt geen kans meer door die partijen? Het is niet alsof die partijen actief Homey aan het tegenwerken waren. Het is enkel te prijzig om het zelf te ontwikkelen als extra feature. Je doet nu net alsof ze kapot gemaakt worden door Google en Amazon. Zie het liever zo: Door Google en Amazon kunnen ze die feature toch hebben, zonder zoveel verloren tijd en uitgave.

Overigens is die droom over het mixen van alle diensten leuk, maar niet meer dan dat. Als je zelf een bedrijf zou hebben waar je miljoenen in R&D en personeel steekt, zou je je beste tech ook het liefst koppelen aan je eigen ecosysteem aan producten, om zo meer klanten te binden.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 23 maart 2018 21:44]

Ik zeg ook niet dat bijvoorbeeld Google bewust startups tegenwerkt. Alleen ik vind dat doordat de grote IT bedrijven over zo'n gigantische hoeveelheid data en kennis beschikken wat in mijn ogen niet gezond is. Wetenschappelijk en technisch is het zeker interessant, maar ik vind dat we steeds vaker nadelige effecten ervan ondervinden. Het riekt ook snel naar vendor lockin, want zodra je een product gebruikt wordt je het hele ecosysteem ingezogen.

Dus ja ik kan blijven dromen, maar ik snap best dat het hoogstwaarschijnlijk zonder tussenkomst van overheden, het "open web" niet zomaar ontstaat. Want het is op de korte termijn voor een bedrijf in principe niet gunstig, in de long run zou je ook best in class in alles willen zijn en daarmee op kwaliteit klanten aan je te binden.

Tegelijkertijd had ik bij de introductie van de Homey al dat Athom nooit zoveel data kon vergaren om hun modellen zo goed te trainen dat ze net zo goed gaan zijn als die van Google of Amazon. De USP van Homey is, in mijn ogen, dat er voor een zeer betaalbare prijs enorm veel domotica protocollen ondersteund worden. De investering in eigen spraakherkenning was misschien een beetje naïef. En ja het is fijn dat Homey ook gebruik kan maken van Google of Amazon tech om spraakherkenning te implementern.
De overheid wil ook niet het open web dat jij voor ogen hebt. Het is veel makkelijker om data bij 3 bedrijven op te vragen dan een paar 100.

Je kunt bedrijven moeilijk tegen gaan houden wanneer ze te groot of slim worden. “Ja dat was jullie 10e app, stop maar met werken”
Je weet wat een monopolie is neem ik aan. Dus bedrijven die te groot en machtig zijn onwenselijk. Echter is er op dit moment geen spraak van een monopolie omdat je als gebruiker nog wel de keus hebt.

Ik bedoelde ook dat alleen de overheid iets kan afdwingen qua openweb maar ik vind ook niet per se dat daar wetten voor moeten komen.
Dat is niet de definitie van een monopolie. Bovendien kan een monopolie niet in alle gevallen als slecht worden gezien (OV, Leger, politie, telecom netwerk, CAI signaal, etc.). Een monopolie is een enkele marktpartij die 100% van de markt in handen heeft. Dat is hier inderdaad niet het geval. Echter er is hier wel sprake van een bijzonder slechte concurrentie met een twee tot drie zeer dominante partijen in een verder redelijk transparante markt (oligopolie).
Zodra er machtsmisbruik plaats vindt, kan de overheid wel degelijk maatregelen nemen in het kader van de "anti trust". Dat is wat er gebeurt is met Microsoft in het verleden en nu Google; machtsmisbruik in een markt die gedomineerd wordt door een enkele of een paar partijen. Dat gaan we vaker zien aangezien er een aantal bedrijven zijn die een dominante marktpositie hebben of gaan krijgen op het gebied van informatie.
Er is sprake van een hoge barrier to entry. Dit komt omdat voor hoge kwaliteit spraakherkenning heel veel data, algoritmes, ontwikkelaars, wetenschappers en infrastructuur nodig zijn. Data omdat je veel talen wil ondersteunen en je herkenningsalgoritmes wil tweaken. Algoritmes om de live input data om te zetten naar tekst. Ontwikkelaars en wetenschappers heb je nodig om die algoritmes en dataverzameling te ontwikkelen. Infrastructuur is nodig om voorgaande voorwaarden te ondersteunen, en op grote schaal gebruik (en dus dataverzameling) mogelijk te maken.

De crux van hoge herkenningspercentages zit'm in de laatste procenten. In een middagje kunnen de meeste developers wel tot enkele tientallen procenten komen. Wil je boven de 50% herkennen, dan zal je een tijdje aan de slag moeten om bekende, oude algoritmes te implementeren. Wil je richting de 90%, dan kom je in het gebied waar je meerdere algoritmes implementeert en efficiënt met elkaar combineert. Dan kan je verder schalen tot ruim boven de 90%. Wil je echter boven de 95% komen, dan heb je gigantische hoeveelheden data nodig in combinatie met machine learning algoritmes.
Er zij wel wat projecten zoals Mozilla Common Voice, Mozilla Deepspeech en Mycroft die goed bezig zijn om hier verandering in te brengen. Zowel op het gebied van open source training data als op het gebied van geïmplementeerde algoritmes.
Apple niet goed onder de knie krijgt? Siri doet hier anders alles wat het moet doen.
Je wordt of topic gemod, maar ik snap dat gebash op Siri ook niet echt. Ik kan met de dagelijkse dingen beter met Siri uit de voeten dan met de Google assistant.
Ik heb beide naast elkaar geprobeerd, maar ik vond Google assistent fijner. Ik had het idee dat ik er natuurlijker mee kon praten.
Daarnaast zijn Google home mini's geweldig om overal door het huis te hebben liggen voor complete coverage.
Ik heb ervaring met alledrie, ze werken eigenlijk alledrie nog waardeloos. Voor bepaalde use cases werkt de ene of de andere oplossing beter, maar heel goed is het nog steeds niet: interpreteren van natuurlijke taal blijft gewoon een lastig gebied, heb op de uni 10 jaar terug er een vak over gevolgd, toen was het nog een soort utopie, nu is het al wel iets, maar we zijn er zeker nog niet.

Je ziet problemen rond interpreteren van spraak ook terug bij robotjes als Nao. Van de week presentaties gehad van studentes die zo'n ding in de zorg wilden proberen, hun conclusie: "we hoeven ons nergens druk over te maken want het werkt zo slecht...". Er komt natuurlijk een keer een omslagpunt en dat hadden ze nog weinig door (1e jaars MBO niveau 4 zal vast allemaal meespelen), maar je ziet dat deze technologie nog in een vroege fase verkeert.

[Reactie gewijzigd door jopiek op 24 maart 2018 08:10]

Hmm ja, smaak verschilt. Ik kan met Siri prima mensen berichten versturen, doe ik zelfs op de motor. Met de Google assistent komen er dan toch nogal vreemde berichten uit. Voor de basis taken heb ik het idee dat Siri mij beter verstaat. Echt een natuurlijk gesprek er mee voeren doe ik sowieso niet.
Apple mist wel de cloud backend. Handig voor privacy, minder handig voor je big data.
Grappig dat Apple de enige van die drie is met volledig Nederlandse spraakherkenning, dat al sinds 3 jaar geleden. ;)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 maart 2018 20:19]

Maar Google heeft toch ook al heel lang spraakherkenning in het Nederlands? Doe ik volgens mij al jaren en ik denk zelfs nog langer! Niet gekoppeld aan een assistent (of überhaupt Google Now), maar wel spraakherkenning. Volgens mij sprak ik op de Samsung S2 al berichten in via Google spraakherkenning.
Spraakherkenning in deze zin is het begrijpen van de context in een spraak. Niet het letterlijk invoeren ervan via spraak alleen. Siri, Google Home en Alexa draaien om contextuele spraakherkenning: dus ook begrijpen wat iemand precies bedoelt/wil bereiken. Dat ondersteunen Google Home en Amazon Alexa vooralsnog niet in het Nederlands, Apple met Siri dus al 3 jaar wel.
Toch gaat dat begrijpen bij mij regelmatig verkeerd. "Herinner mij om 19.00 uur aan X". Siri (tekst staat goed op m;n iPhone): "Ik heb de herinnering bijgewerkt". Een herinnering waarbij de titel totaal anders is dan wat ik vraag. Gaat naar mijn gevoel de laatste tijd vaker fout dan voorheen.
Ze hadden mogelijk gelijk helemaal de Google api kunnen implementeren.
Maar Alexa schijnt goed te integreren al is het raar dat je Alexa vraagt tegen Homey te zeggen dat de lampen in de woonkamer aan moeten.

Wat Homey nu doet is overigens precies wat je zegt en wat ze met de hardware al deden. Tegen elk apparaat met elk protocol praten wat er voor dat apparaat beschikbaar is. En dat trekken ze nu juist door met de spraakherkenning, of je nou Google of Amazon gebruikt, Homey zorgt ervoor dat er gebeurd wat je vraagt.
En als Cortana ook groot genoeg wordt komt die ook nog wel. Apple zal Siri wel te veel afschermen waardoor Homey er niets mee kan.
De grootste reden om dingen af te schermen voor Apple is dat het dan voor generiek gebruik nog onvoldoende werkt: user experience staat bij Apple hoger op de lijst van prioriteiten dan features, zie bijv. HomeKit, is volledig gesloten, nu kun je met zegen van Apple voor persoonlijk gebruik gewoon gebruik van maken op een Pi etc (en het werkt ook prima, mijn zonneschermen bedien ik inmiddels al maanden via HomeKit).
En het mooie van Homey is, dat er twee verschillende home kit apps te installeren zijn.
Nog niet foutloos, wel al heel aardig! Gewoon een soort homebridge achtig implementatie.

Overigens gebruik ik Siri vaker voor lichten, wat altijd foutloos werkt via hue, dan voor andere taken.
Dat is ook hoe ik Siri, gebruik, gaat meestal goed, kent alleen 'schakelaar' van de zonwering maar een kant op (denkt dat ik muziek wil stopzetten als ik de 'knop' uit wil zetten). Voor specifieke toepassingen werkt Siri goed, maar voor interpreteren van meer algemene natuurlijke spraak is het nog lang niet goed genoeg, niet dat Alexa en Google Home perfect zijn, lang niet, maar ze zijn al wel beter (wat wel logisch is, Apple is relatief laat in IA gestapt).
Google, Facebook, Amazon en Apple waren ook ooit startups. Sommigen halen het wel, anderen weer niet.
Zijn de sources van dit product nog ergens te vinden na het discontinueren hiervan vraag ik me af. Zou zonde als het niet zo is en na verloop van tijd compleet verdwijnt, — altijd leuk voor de hobbyist om nog iets mee te kunnen doen
Ook kreeg het bedrijf geen toegang tot de verschillende streamingdiensten.
Heel erg kwalijke zaak, een startup kan dus nauwelijks meer concurreren omdat het zelfs de 'standaard' diensten dus niet eens aan kan bieden, zou graag zien dat dat vanuit EU of Amerika word bestraft, een nieuwe partij zou ongeacht de mogelijke afzetmarkt toegang behoren te krijgen tot de 'standaard' api's van 'leading services'
Er mist wel een nuance uit de originele blogpost:
The next thing we’ve learned was that music services weren’t too happy with our approach. We did not get access to their streaming services, mostly because they didn’t share our vision of free choice of services and speakers.
Oftewel, de streaming diensten zouden wel toegang willen verlenen, maar werken niet mee aan het idee dat je "mix and match" tussen services kunt doen en op elk apparaat afspelen. En wat dat betreft kan ik de Spotifys daar geen ongelijk in geven. Ten eerste maakt DRM het onmogelijk om "op elke speaker" af te spelen, en daarnaast hoef je IMO als bedrijf ook niet mee te werken aan het "mix and match" model. Het idee van Athom was dus dat je een playlist kunt maken waarbij het eerste nummer van Spotify komt, het tweede van Deezer, de derde van Tidal, dan een van SoundCloud, en daarna van YouTube, en dat allemaal in een vloeiende afspeelervaring. En persoonlijk lijkt het mij raar dat je dat als gebruiker überhaupt wil doen, en daarnaast hoeft IMO dus een Spotify er dus niet aan mee te werken dat het "vloeiend" samen gaat met de concurrentie waardoor Spotify inkomsten (of afgespeelde nummers dan) mis loopt.
Ja ik denk dat winkels als de Mediamarkt etc ook niet erg blij zijn om allemaal doosjes in de schappen te hebben staan waar informatie op staat die gewoon niet meer waar is.

Het is gewoon zo jammer dat zo iets moois door stupide marketing verziekt is. Als Home Automation hub kan je vrijwel geen betere kopen. Maar als slimme speaker etc is het een mislukking, iets wat nu EINDELIJK door Athom ook toegeven word.
Op het doosje van Homey staat niet zo veel.
Muziek zit er net in en werd nog niet echt geadverteerd. Spraak blijft er in zitten zoals het nu is. Alleen moet je het als nieuwe gebruiker eerst zelf aanzetten onder de beta functies. Mss kan iemand anders in de community het overnemen van ze op dat punt.
Ehm.. dit staat letterlijk op de doos:

"Fill your home with music. Homey connects your favorite music services ..". Althans dat staat op een verpakking van pak 'm beet een jaar geleden. Weet niet of dat er nog steeds op staat??

Verder staan er nog losse kreten op over talk to youre home maar als ze die tekst een beetje aanpassen dan veranderd daar niks echt aan
Prima beslissingen en totaal te begrijpen! Hier thuis een Homey en een Google Home mini. Het verschil qua spraakherkenning tussen beiden is enorm!!

En met Google Home shortcuts is het zelfs nu al mogelijk door Homey aan te sturen zonder te zeggen; Ok Google, tell Homey to....
Het verschil in herkenning is wellicht enorm maar nu ben je verplicht om je data met bedrijven als Google ten delen wil je gebruik maken van de spraakherkenning. Dat zorgt direct voor een privacy vraagstuk. Je hebt vrijwel een open microfoon rechtstreeks naar Google in je huiskamer.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 maart 2018 22:32]

En waar dacht je dat die spraak van homey naar toe ging dan? Hint: IBM
Op zich met je eens, alleen is het wel commercieel als USP verkocht. 1 van de redenen dat ik m'n HC2 weg heb gedaan en deze heb vervangen door de Homey.

Nu is het hier geen grote ramp omdat ik zoveel mogelijk autonoom wil hebben. Maar toch.
Ja inderdaad. Je moet zowat schreeuwen en langzaam praten om vervolgens lang te wachten op een antwoord en dan hopen dat het een antwoord geeft. En er zijn inderdaad goede alternatieven. Toch jammer.
Voordat ik google Home had vond ik Homey best ok voor een paar keywords, maar met een Google Home mini in elke kamer is spaak pas echt intuïtief en handig geworden.

Google home is geen vervanging voor Homey maar een supplement.
En ook voor muziek zeggen ze dat ze niet verder gaan dan het starten van playlists etc. En omdat je voor spraak toch al een Alexa or Google Home moet hebben is muziek op de Homey dus ook al een dood geboren kindje. Mijn Google Home Mini kan alles wat Homey kan en nog veel meer met mijn Spotify account. Op Homey moet je eerst instellen wat je ooit zal willen horen, op de Google Home Mini vraag ik gewoon of hij de laatste plaat van U2 wil spelen.

Ben best wel boos over de vele gebroken beloftes. Spraak had ik verwacht omdat de hardware het gewoon niet kan, maar muziek.... Wat ze zeggen is dat Homey gewoon een home automation hub is geworden. Niets meer en niet minder. Heel anders dan wat ze zelfs nu nog op hun site beloven.

Wees eerlijk, wees open. Het is werkelijk een goed concept, maar ik ben nu boos omdat wat ze mij beloofde niet gaat gebeuren. Deze stappen hadden ze eind 2016 moeten doen.
En ook voor muziek zeggen ze dat ze niet verder gaan dan het starten van playlists etc. En omdat je voor spraak toch al een Alexa or Google Home moet hebben is muziek op de Homey dus ook al een dood geboren kindje.
Dat hoeft uiteraard niet perse. In je vaste routines kun je ook vaste playlists opnemen. Als je 's morgens de woonkamer binnen komt begint automatisch "wake-up" muziek te spelen en als je 's middags van het werk binnen komt begint automatisch U2 te spelen, bij wijze van spreken.

Wat daar uiteraard wel nog bij speelt is dat muziek ook gebonden is aan je gemoedstoestand, en die kan Homey noch Google/Amazon voorspellen dus dan blijft spraak (wat nu dus naar extern gaat) wel vereist om simpel de muziek te kunnen "bedienen".
Spraak had ik verwacht omdat de hardware het gewoon niet kan
Spraak schijnt echt wisselend te zijn, bij mij werkt het die hele enkele keer dat ik het gebruik (puur als gimmick) vrij aardig, waar bij anderen "Okay Homey" niet eens herkent wordt. Van de ene kant lijkt het dus soms dat de hardware niet goed genoeg (of defect?) is, en daarnaast is het voor Athom te moeilijk om een goede speech-to-text te hebben (ze "doen" alsof speech-to-text voor hun te moeilijk is, maar volgens mij is dat iets wat ze gewoon inkopen, waarbij ze uit privacy standpunt (uiteraard) niet de speech-to-text van bv Google gaan afnemen).
Wees eerlijk, wees open. Het is werkelijk een goed concept, maar ik ben nu boos omdat wat ze mij beloofde niet gaat gebeuren. Deze stappen hadden ze eind 2016 moeten doen.
Eens, qua communicatie naar de klanten/gebruikers kan er, helaas, nog veel verbeterd worden
Dat hoeft uiteraard niet perse. In je vaste routines kun je ook vaste playlists opnemen.
En dat kan je met Google Home en Alexa natuurlijk ook starten. Zonder Homey zelfs. En als jij elk dag dezelfde playlist wil horen heb je gelijk.

Ik kwam net mijn kantoor binnen en was wat somber. Dus ik roep "hey googoo, play Kinds of Blue and then Flamingo Sketches on the office Sonos". Zonder ook maar een seconde playlists of flows te hoeven maken.
Athom heeft net gezegd dat ze dit nooit zullen gaan doen. Net zoals ze gezegd hebben dat ze geen werk meer aan voice gaan besteden. Gelijk hebben ze want via mijn Google Home Mini gaat voice control van de Homey vanuit elke kamer in mijn huis 99% perfect.

Ik snap best dat het moeilijk is voor Athom om te concurreren. Mijn argument is dat ze dat al twee jaar weten en nog steeds adverteren met functies die ze gewoon niet gaan implementeren. Homey gaat gewoon een home automation hub worden. Daarin is ie best goed. Eigenlijk heel goed. Maar laten ze gewoon eerlijk zijn, excuses maken etc.
ben wel benieuwd hoe je google home opdracht geeft muziek op sonos af te spelen? heb alleen omslachtige en beperkte workarounds gevonden...
Dat hoeft uiteraard niet perse. In je vaste routines kun je ook vaste playlists opnemen.
En dat kan je met Google Home en Alexa natuurlijk ook starten. Zonder Homey zelfs. En als jij elk dag dezelfde playlist wil horen heb je gelijk.

Ik kwam net mijn kantoor binnen en was wat somber. Dus ik roep "hey googoo, play Kinds of Blue and then Flamingo Sketches on the office Sonos". Zonder ook maar een seconde playlists of flows te hoeven maken.
Athom heeft net gezegd dat ze dit nooit zullen gaan doen.

Ik snap best dat het moeilijk is voor Athom om te concurreren. Mijn argument is dat ze dat al twee jaar weten en nog steeds adverteren met functies die ze gewoon niet gaan implementeren. Homey gaat gewoon een home automation hub worden. Daarin is ie best goed. Eigenlijk heel goed. Maar laten ze gewoon eerlijk zijn, excuses maken etc.
Ik snap niet dat mensen boos kunnen zijn. Het is een cutting edge product en dat sommige dingen in de praktijk matig werken valt binnen de verwachtingen, maar ze zijn naar mijn mening altijd eerlijk en open geweest. Dat iets tegen valt is geen gebroken beloften.

Spraak herkenning werkt best redelijk. Als je duidelijke keywords gebruikt wordt >95% herkend. Als je op exacte zinnen zoekt in plaats van keywords werkt het een stuk minder, maar dat is ook niet wat Homey aanraad om te doen.

Muziek via een app of door Homey zelf maakt voor mij geen verschil dus ook hier zie ik geen gebroken beloften.
De beste experience voor Spotify is de spotify app in mijn beleving. De complexiteit van alle services integreren en het gebruikers gemak dat al stuk ging bij het zoeken naar 1 nummer (met YouTube als App geïnstalleerd) was helaas gewoon verreweg van optimaal.
De automatisering van je muziek, dat, dat wordt de Homey zijn kracht. Vervolgens zelf een nummertje aanpassen via de spotify widget, of Homey app, wat je maar sneller kan.
Het was een heel nobel doel, maar ze gaan de complexiteit verruilen voor praktische stabiliteit. Goede keuze IMHO.
Vanaf versie 2.0 van de Homey-app kunnen nieuwe gebruikers alleen nog direct met het apparaat praten indien ze deze functie handmatig aanzetten
Dat moet v2.0 van de Homey-firmware zijn volgens mij.
d'oh, fixed. dank.
Er is trouwens wel een v2 van hun app in ontwikkeling. Via deze app kan je ook de flows aanpassen op je mobiel of ipad. Iets wat nu nog niet kan.
Sterker nog. Ze staken straks de ondersteuning van de desktop app. Zij we straks verplicht om op een smartphone complexe flows in elkaar te schuiven. Ik hoop dat een derde partij en fatsoenlijke web interface kan maken....
Ai, dat is toch niet handig.
Blijft de web interface niet beschikbaar?
Er komt een mogelijkheid voor andere partijen om een eigen interface te ontwikkelen. Hopelijk gaat dat ook echt door, flow's maken op een smartphone is mi. heel onhandig
De web interface doet het prima, hoewel je steeds een melding krijgt "Deze web interface wordt niet ondersteund, gebruik de desktop app". Maar werkt verder helemaal okee op de desktop.
Je hebt helemaal gelijk. Ik kan je helaas geen plussen geven. Jammer dat het mobile first wordt. Zoals je aangeeft wordt het lastig met complexe flows.
Wow. Dit wist ik niet. Dat zou wel een teleurstelling zijn. Voor complexere flows kan mijn scherm niet groot genoeg zijn.
Zo ver ik begrepen is de desktop app slechts een aangepaste browser.
Ja, dat klopt. En die gaat straks dus niet meer ondersteund worden.
En dan kun je volgens mij nog steeds met je eigen browser inloggen
Dat verwacht ik niet. De desktop app is een soort wrapper om een browser.
Ze hebben aangegeven dat ze stoppen met de desktop app te ondersteunen vanaf homey2. Daarbij is het aannemelijk dat ze de hele interface omgooien, en dat dus de web interface ook niet meer gaat werken.

Ik ben er in elk geval niet blij mee. Ik heb ook nog niemand gezien die het een goed idee lijkt dat er straks alleen maar een officieel ondersteunde mobiele app is.
Er zijn gelukkig diverse dashboards in de maak volgens mij.

En heel eerlijk gezegd is de nieuwe (beta) app best goed. Ook voor flows maken is het vrij gemakkelijk. Ik ervaar er nog geen problemen mee.
Ik ervaar het als heel erg onaf, maar daar is het een beta/alfa versie voor natuurlijk. Ik vind hem prima voor simpele dingen, maar zodra je met diverse variabelen gaat werken vind ik hem erg klungelig in gebruik.

Maar goed. We gaan het allemaal beleven wat Athom in haar oneindige wijsheid besluit dat haar gebruikers handig moet vinden.
Zou je een voorbeeld flow kunnen geven waar je problemen mee hebt op de mobiele app? Ben wel benieuwd ;)
Heb de spraakherkenning al een tijdje uitstaan. Waardeloos was dat. Via HomeyKit aan Siri gekoppeld, dat werkt uitstekend. Anders dan bij Google/Amazon hoef je ook niet te verwijzen naar Homey. Siri ziet alle op Homey aangesloten apparaten als HomeKit apparaten die direct aan te sturen zijn.
Anders dan bij Google/Amazon hoef je ook niet te verwijzen naar Homey. Siri ziet alle op Homey aangesloten apparaten als HomeKit apparaten die direct aan te sturen zijn.
Hetzelfde schijnt zo te zijn voor de nieuwe Amazon skill. Ook dan kun je IIRC gaan voor commando's als "Alexa, turn of the lights". Verder zou het daarbij ook niet echt een probleem zijn dat Alexa nog alleen in het Engels is en je Homey waarschijnlijk in Nederlands wilt gebruiken. Dit doordat de devices in Alexa verschijnen en je ze daar een nieuwe (Engelse) alias kunt geven. Uiteraard betekend dat wel dat je 2x de naam moet instellen (nieuwe/extra naam in Alexa).
Klopt. 'Ask Homey' is niet meer nodig met de nieuwe Alexa skill voor Homey.
Uit de tijd dat dit nog wel nodig was draai ik HA Bridge op een Raspberry Pi. Mijn ervaring is dat de reactietijd van een commando als bijvoorbeeld 'Alexa, living room on' significant sneller resulteert in ingeschakelde lampen met deze HA Bridge dan met de (nieuwe) Alexa skill.

[Reactie gewijzigd door JBS op 23 maart 2018 22:41]

Jammer, maar begrijpelijk. Een goede spraakherkenning kost enorm veel aan R&D (al zijn er wel open source platformen zoals Mozilla DeepSpeech, maar daar moet je alsnog veel tijd in steken om het van alles te leren).

Wat ik wel heel jammer vind aan Homey is dat het afhankelijk is van hun cloud, je kan niet eens een lokaal account aanmaken (alle logins lopen via hun servers).

Ik snap dat voor sommige mensen die geen VPN hebben het handig is om via de Athom cloud naar hun Homey te kunnen. Maar het zou nooit de enige mogelijkheid moeten zijn. Ik hou niet van spullen waar je verplicht via de cloud moet werken. Ik wil het in eigen beheer hebben (zeker bij zoiets als home automation waar ik bijv. ook beveiligingssensoren op heb).

Ik heb het bekeken bij een vriend van me, maar bij mij komt het er niet in. Tenzij ze het mogelijk maken dat hij helemaal lokaal draait zonder enige afhankelijkheid van cloud diensten.

Ook jammer dat het niet open-source is trouwens. Het zou erg veel voordeel kunnen hebben van een levendige community.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 maart 2018 23:57]

Ik moet je even corrigeren. Maar ik gok dat Homey 1 van de levenstige communitys heeft in domoticaland.
Alleen de overvloed aan apps door de community gemaakt is al een aanwinst ten top.

https://apps.athom.com
Klopt en dat is me bekend, maar er is geen mogelijkheid voor aanpassingen aan het systeem zelf. Zo zijn de flows nog steeds behoorlijk basic.

Er zijn inderdaad wel veel apps. Maar wat ik bedoel is dat het mooi zou zijn als die community ook aan het OS zelf kon werken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 maart 2018 18:43]

Dan houd het verdien model snel op vrees ik en gaat het gros een rasp pi inzetten en het zelf k(n)utselen
Maar flows kunnen erg complex hoor. Tis maar hoe je de logic and variables inzet.
Lange tijd getwijfeld om een Homey in huis te halen, blij dat ik het niet gedaan heb. Belangrijke feature vind ik goede spraakherkenning, zodat ik niet elke keer mijn mobiel erbij hoef te pakken om lampen, Sonos, etc te bedienen. Een apparaat als Homey vind ik pas echt interessant als je alle apparaten ook (in het Nederlands) met stem kunt bedienen en dat dit goed werkt.

Hopelijk gaat dit in de toekomst komen in samenwerking met Alexa of Google Home.
Dat gaat niet komen. Dat is er al (voor engels althans). Als je Nederlandse ondersteuning wil moet je nog even wachten op Alexa/Google. Maar mocht dat klaar zijn dan kun je dit gewoon met Homey gebruiken. Ik zou zeggen.
Als je wil beginnen met Domotica kun je twee dingen doen. Of je koopt een Hue bridge en bent gevangen in het zigbee wereldje of je koopt een Homey waar je zwave, kaku, zigbee en IFTTT diensten kunt mixen zoals jij dat wil.
Of je koopt een Kaku ICS-2000 die volledig integreert met Google Assistant, Alexa en Olisto ;)
Dan heb je Zigbee devices, Kaku 433/868Mhz en Somfy RTS met voice control en IFTTT
Ik ben blij dat ze eindelijk eens een keer iets toegeven. Dat heb ik een tijdje gemist van ze. Excuses maken hoeven ze van mij niet te doen want wat schiet je er mee op? Gaat je Homey ineens beter werken etc? Wat ik mag hopen dat ze in de toekomst de spraak engine eruit gaan halen (helemaal) zodat de resources die daarbij vrij komen weer gebruikt kunnen worden voor iets anders.

Ondanks de perikelen ben ik toch wel tevreden over het product. Ik wordt er elke ochtend door wakker, weet dan meteen het laatste nieuws, wat mijn agenda is voor die dag en in het weekend een leuk muziekje. En als je een beetje kunt programmeren dan is het ook nog eens leuk om er zo nu en dan eigen apps voor te ontwikkelen. Het apparaat heeft er toch voor gezorgt dat er hier een aantal zaken gewoon automatisch gaan. Ze zijn niet strikt noodzakelijk maar zeker wel handig :)

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 23 maart 2018 22:32]

Als mensen erg gehecht zijn aan Niet-Google/Amazon kan je altijd nog een kickstarter ondersteunen

https://mycroft.ai

Deze moet vast te integreren zijn met honey

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True