Athom voegt ondersteuning voor camera's toe aan Homey-app

Athom voegt ondersteuning voor camera's toe aan zijn Homey-app. Gebruikers kunnen het beeld van gekoppelde camera's daardoor vanuit de app bekijken op iedere locatie. Via een Flow kan bijvoorbeeld een foto gemaakt worden als iemand aanbelt.

Het was al mogelijk om smarthomehub Homey te koppelen met camera's van merken als Nest, Doorbird en Netatmo, maar nieuw is dat de beelden nu ook te zien zijn vanuit de Homey-app. Dat werkt zowel in huis via wifi als op andere locaties via een mobiele verbinding.

Volgens Athom kunnen gebruikers bijvoorbeeld een Flow instellen waardoor een aangesloten camera een snapshot stuurt naar hun smartphone als er aangebeld wordt. Datzelfde kan gedaan worden als een bewegingssensor wordt geactiveerd. De afbeeldingen komen bij gebruikers binnen met een pushnotificatie.

Het is ook mogelijk om camera's te koppelen die niet officieel ondersteund worden. Deze kunnen toegevoegd worden als een virtueel camera-apparaat, beschrijft Athom op zijn website. De vernieuwingen zitten in Homey-software v2.2.0 en versie 2.4.0 van de Homey-app.

Homey App

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-06-2019 • 14:30

48

Submitter: keverjeroen

Reacties (48)

48
46
20
0
0
18
Wijzig sortering
Super! Dat is het laatste puntje wat ik wel in mijn oude HomeWizard had en niet in mijn Homey. Top, hier zal ik vanavond eens mee gaan experimenteren. Je deurbel in Homey betekent dat je supergraag wil weten wie er aan de deur staat. Een andere app openen om de camera te bekijken, is dan wat omslachtig. Een mooie notificatie met afbeelding zou dan fijn zijn.

Verder ben ik erg tevreden met Homey. Hij heeft bij mij altijd perfect gedaan, maar 2.0 heeft met ervaring echt een boost gegeven!
Als je camera een snapshot functie had, kon je al jaren met telegram en image grabber (beiden door mij geschreven) dit voor elkaar krijgen.
Ik weet dat er mogelijkheden waren, maar Telegram gebruiken ik en vrouwlief beiden niet. Ik was echt op zoek naar iets dat in-app functioneert. Hopelijk is dat nu zo.
Met de Image Grabber (of misschien zelfs zonder) en Homey app moet dat nu lukken ja.

[Reactie gewijzigd door CorbataGames op 22 juli 2024 16:42]

Ik begrijp ook niet veel van de meerwaarde van wat Athom hier gedaan heeft. Jouw apps (held!) gebruik ik ook al een eeuwigheid en werken top. Deurbel gaat en boem telegram berichtje. Nouja van het weekend maar eens kijken wat het is, maar verwacht dat het blijft zoals het is.

Je kunt het overigens ook nog combineren met http get om de bewegingsmelding van de camera zelf uit surveillance station motion te halen. Scheelt weer een zwave sensor, is wel iets trager.

[Reactie gewijzigd door Tweaqer op 22 juli 2024 16:42]

Thanks! Surveillance Station is ook mijn app, die moet binnenkort weer even wat liefde krijgen :)

Wat mij opvalt aan deze update is dat het ophalen / versturen van image tokens binnen Homey veel sneller is geworden. Dus sowieso een fijne update!

Dat geldt ook voor het vervoer van de images van ImageGrabber naar Telegram. Het is nu weer bijna instant, voorheen duurde het 5-10 seconden.
Een mooie notificatie met afbeelding zou dan fijn zijn.
Net geconfigureerd op mijn V1: het werkt exact zoals je hoopte: hij kan de camera uitlezen, en als "then" in een flow kan je een image-pushbericht naar je smartphone sturen met een snapshot uit de camera :-) Hier getest met een cheapo chinese IP cam.

Goed om weten: na de update van Homey naar v2.2 kan je de ip cam device toevoegen. Maar als je (Android) app niet op v2.4 staat, krijg je geen beeld (ik toch niet). Na update van de app werkt het prima.
hoe heb je die chinese cam toegevoegd?
Mijn (chinese) cams hebben alleen rts protocol en het merk van de cam weet ik niet.

Kan ook nergens een lijst vonden van ondersteunde camera's..
ik heb deze link https://support.athom.com/hc/nl/articles/360024401113 gevolgd.

Komt erop neer dat je een virtuele IP cam device bijmaakt, dat adhv een URL de camera gaat uitlezen. Bij mijn model (WatchBot) was dat http://ipadres:8080/snapshot.cgi?user=XXX&pwd=YYY . Homey kan op die manier een snapshot (jpg file) uitlezen uit de camera. Je kan de camera aanklikken bij 'devices' en zo live een beeld opvragen (en refreshen). Dus echt video opnemen kan wel niet.
Mooi werk... Ik ga het straks meteen proberen. Even nog wat werk afmaken... :)
Ik meen het echt : Ik ben blij dat het voor JOU werkt. 8-)
Volgens Athom kunnen gebruikers bijvoorbeeld een Flow instellen waardoor een aangesloten camera een snapshot stuurt naar hun smartphone als er aangebeld wordt
In geval van een Nest Hello zou dit suggereren dat er een API van Nest is die je zowel het 'doorbell rang' als ook toegang geeft tot de feed. Voor zover ik weet bied Google dit niet aan voor hun developers, toch?
De API van Nest hebben ze toch uit het publieke domein gehaald? Ten minste ik neem aan dat je dat bedoeld?
Vandaar mijn reactie inderdaad, nu lijkt het (omdat ze Nest supporten) dat ze ook de deurbel ondersteunen maar die bied die functie niet naar mijn weten.
Laat ze eerst maar nog een krachtigerere Homey (dan de pro) maken /bouwen. En daar hun tijd aan besteden dan zo’n halve camera toevoging die ip cameras niet officieel ondersteunt. Zo’n nieuwe Homey II in de trand van de nieuwe/aangekondigde Raspberry Pi 4 (4gb) _/-\o_ of zelfs iets met een athom/celeron cpu. En last but not least een LanKABEL AANSLUITING zodat je niet afhankelijk bent van de storingsgevoelige WIFi. Dat hebben andere smarthomehubs wel begrepen. :9~ De eerste homey liep zeer vaak vast omdat ik zogenaamd teveel modules/apps liet lopen. |:( Maar Homey adverteerd net dat alles in een hub kan draaien/ondersteunt wordt. O-)
Inmiddels heb ik me de “Hubitat Elevation” aangeschaft. Ook niet zo krachtig (als verwacht & gewenst) maar loopt niet vast tot nu toe en kan veel meer en meer complexe(rere) rules/flows etc uitvoeren.

Admin-edit:Opmerkingen over moderaties horen thuis in Frontpagemoderatie.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 juli 2024 16:42]

-1: deHomey fanboys slaan weer toe.
Het gaat volgens mij voornamelijk over de manier waarop je je bericht over probeert te brengen. Daarnaast zijn er een heleboel tevreden klanten (waaronder ik) waar het ding nooit vastloopt. Dus tenzij je echt superveel apps had draaien, wat zeer zelden voorkomt (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen), hoort er niets vast te lopen.
Of 50+ z-wave apparaten (elke lamp in huis+sensors). Was ook ruim teveel voor Homey dus overgegaan op Home Assistant (met docker op een x64 server). Heb Homey altijd als prettig ervaren alleen was het af en toe wat buggy en gewoon echt niet krachtig genoeg voor mijn use-case. Props voor Robb-shop dat ze de Homey overigens teruggenomen hebben in ruil voor shoptegoed nadat deze toch al wel een flinke tijd in gebruik was.
Zelfde hier, 60+ Z-Wave devices, 64 Hue Lampen, 5 Logitech Harmony HUB's, RFXCOM, 2x Nest Thermostaat , Skybell, 10 UVC Camera's in en om het huis, 2 Netatmo weerstations en ongetwijfeld nog een paar dingen die ik vergeten ben.
Ik had de luxe dat ik een Homey v1 kon lenen om te testen, ding is binnen 1 week weer terug gegaan, ik heb gewoon teveel Smart-Home spullen en dat liet de Homey om de haverklap crashen.
Nu overgestapt op Home Assistant op een i3 NUC in een ESXI VMware host (makkelijk te backuppen), draait met alles aangemeld als een zonnetje en hoef 'm alleen maar te rebooten als er weer een nieuwe versie van Home Assistant is uitgebracht.
Waarom ik homey zou nemen is voor t gemak van de flows. Een leek kan dat maken. Hoe ervaar je dat met home assistent? Ik heb domoticz draaien, maar blockey is echt een onderontwikkeld product. Hoe is dat met HA?
Node-Red, ge-wel-dig.
Blockly on steroïden.
Ik heb een paar jaar Domoticz gedraaid, maar ook deze was onstabiel door de hoeveelheid smart devices.
Ik moest ‘m minimaal 1x per 3-4 dagen herstarten omdat het gewoon niets meer deed.
Nu staan alleen nog m’n zonneschermen en de regen/windmeters op Domoticz en blijft nu al maanden prima draaien.
Hier een soortgelijke ervaring. HA + Node Red is super. Hier ook begonnen met Domoticz (Pi), daarna Homey en nu dus HA op een x64 server (Docker/Ubuntu).
Heb jij ook een spraakassistent er aan gekoppelt ?

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 16:42]

Ik heb Google Home, Amazon Alexa en Siri.
Alleen nog geen tijd gehad om die te koppelen, gebruik ze nu “stand alone” maar Home Assistant ziet wel dat er Hue lampen aangezet zijn en zet dan de Z-Wave schakelaars aan.
Holy sh*t, heb je het hier over een (gewoon) woonhuis?
Nou ik gen ongeveer net zoveel z-wave apparaten en ook 2 Harmony hubs etc. Alleen geen 2 thermostaten en maar 1(Honeywell centrale) die ook smart is en die heeft weer 9 radiatorkranen die erbij horen.
Daarbij 89 hue apparaten. En dus 2 hue hubs enz. Elke janer is van alle gemakken(/apparaten & sensoren etc.) voorzien. Mijn kastste telling tien nog op de Homey was 232 apparaten. “aangesloten”.
Dan in echt ELKE kamer minstens 1 multiroom(wifi)speaker. Verschillende displays die steeds weer met meldingem/waarden eorden gevoerd van de status van mijn smarthome en/of sommige apparaten. Deurbel & nog 13 andere ip/cameras.
Het gast maar door ...

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 16:42]

Ja, eengezins eindwoning met 6 slaapkamers en nog een aanpandig kantoor.
En ja, beetje uit de hand gelopen hobby.
Dat bedoel ik ook.
Athom zou naar mijn menig hun software moeten maken & verkopen & aanpassen voor verschillende systemen en daarvoor de precieze hardware aanwijzen waarop het draait.
Geld binnen halen met een abbonement en hardware(delen)shop.
Een soort smarthome-plex.
Dan kunnen wij homey op een nuc draaien met de zwave,zigbee etc. Usb-hardware die bij hun wordt verkocht/ondersteunt.
Wat dacht je van 62 apps en dasrvan zijn 43 hardware gerelaterd omdat ik nu eenmaal al die vrschillende hardware heb en ze samen/met elkaar wil koppelen/laten werken.
En mijn Homey (1st) edition) is sowiezo kaduk gegaan bij de automatische poging/update precies op die ene woensdag(avond) van de vorige update om google assistent ermee te laten werken. (Toch ook geen toeval?)

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 16:42]

Ja, dat is een boel en dan ben jij dus één van de uitzonderingen. Maar in zo'n geval zou je ook kunnen overwegen, of je misschien moet downsizen of meerdere dingen van één merk moet kopen.
Ik kan me echt bij god niet voorstellen waar je 62 apps voor nodig hebt. Wat heb je dan allemaal draaien? :D
Nou die “Soundboard”, verschillende weer- & regen-nieuws apps. Om zeker te zijn dat mijn dakramen dicht gaan bv als het regent of gaatt regenen in 5 min. De postnl/postbode,”better logic” app. Etc.
ik heb ook meer dan 100 flows ook omdat veel completete/meer afhankelijkere floes niet zomaar kunnen en ik dus met sommige flows weer andere aan//bestuur.

Resp. Had ik allemaal maar mijn Homey is kapot (gemaakt door/bij de lastste update). :/

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 16:42]

Flows zijn heel makkelijk om mee te beginnen maar missen de kracht van scripten. Een goede tussenstap is Node Red (waar je naast heel complexe flows ook stukjes script in kwijt kan).
ik heb een homey maar op dit moment ben ik een stuk minder tevreden 'dan in den beginne'

Ik heb 'm al een tijdje maar de laatste tijd niet veel tijd om er aan te pielen en nu merk ik gewoon dat e.e.a. niet lekker werkt.

Heb zelfs flows in moeten stellen om de homey om de dag te rebooten want anders zit 't geheugen vol en werken apps niet.

Is Hubitat een wereld van verschil? (is de range van zigbee/z-wave beter?)
(zit er bijvoorbeeld een dashboard in voor een wall-mounted tablet?)
Kijk eens hier : https://youtu.be/PA__wGsVg4s.

En deze mag je ook niet missen :

https://youtu.be/G7LGRFdnnOk

En deze met WebCore die ook op Hubitat geïnsteleerd kan worden:

https://youtu.be/84f0dJTfZO8

De range lijkt me ongeveer dezelfde. Geen verschil gemerkt. Maar ik heb 3 zwave versterkers in mijn appartement.

Als je het besteld denk asn de EU versie en dat je ook nog ongeveer 35€ dounekosten extra moet betalen.

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 16:42]

Ziet er goed uit. Ik heb hem als test besteld.

Dank je voor de tip.
Ik moet je wel eerlijk vertellen dat ik nog aan het begin ben met alles omzettem naar de Hubitat. Net anderhalve week en ongeveer 70% van mijn apparatuur ermee verbonden.
Elke 2e dag komt er weer wat bij om te zien of alles nog draait.

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 16:42]

Ik moet nog starten met home automation, maar ik heb het idee dat de Athom met v2 een probleem heeft gecreeerd. En hij is ook nog kostbaar om hem als test aan te schaffen.
Pi met Domoticz of Home Assistant (mijn favoriet) is een veel goedkopere start. Z-wave/zigbee stickje erbij of wifi/lan based devices (shelly?) gebruiken. Home Assistant en Domoticz kunnen ook naar een krachtigere PC/Nuc migreren als je meer power nodig hebt, bij Homey zit je redelijk vast aan wat je koopt. Homey is echter wel een stuk gebruiksvriendelijker.
Met Domotics op een Pi 3(zonder B of +) ben ik ook begonnen maar toen werkte het niet zo goed (misschien nu wel echt beter).
En HomeAssistant op een NUC is mijn volgende keus/tedding als dit(=Hubitat) niet ter tevredenheid draait.
Dat weet ik, maar ik zoek juist een zo goed als kant en klaar product.
bij de PI moet ik nog allerlei stickjes erbij kopen en bij de Hubitat zit dat bij de oplossing inbegrepen.
Mijn zorg is dat ik met een PI en Domoticz of HA extra tijd kwijt ben aan het inregelen en in de lucht houden van alles.
Maar ik zal er zeker nog eens naar kijken.
Klopt, HA heeft iets meer hands-on tijd nodig omdat het nog vrij jong is en er veel verandert. Moet wel zeggen dat sinds ik het gebruik het al stukken vriendelijker geworden is om mee te beginnen.
Inderdaad, ik begin zo langzamerhand moe te worden van personen die bij elk Athom/Homey nieuwsbericht te moeten uiten dat hun Homey niet werkt zoals ze dat willen. Bij mij werkt het als een tiet met tig apps en tig apparaten en sensoren, punt. Ik wil gewoon inhoudelijke reacties lezen over het besproken onderwerp.

Dacht initieel op basis van de nieuwsbrief dat live video wordt ondersteund. Maar het gaat om snapshots via HTTPS. Op zich voor nu top, dan kan de Image Grabber app eruit. Die is sowieso wat langzamer geworden bij het verkrijgen van beeldmateriaal door wijzigingen in Homey 2.0. Dus ik verwacht dat de nieuwe ingebouwde functionaliteit een stuk vlotter gaat werken.
Met 46 apps werkt Homey bij mij perfect... Niet eens eenmaal per maand een reboot nodig... Dus ga gewoon van update naar update op experimental zonder reboots...
Ze sleutelen aan de verkeerde kant van de Homey. Dat is mijn commentaar erop. 8)7
Je weet dat het ene niet het andere uitsluit hè?
Athom heeft maar beperkte resources, dus waarschijnlijk sluit het een wel het ander uit.
Het is ook exact de reden waarom ik mijn Homey de deur uit gedaan heb, Athom sleuteld graag aan nieuwe hippe features, en bugs/slechte werkende zaken blijven liggen.
Dat weet ik en heb ik ook niet gezegd dat het wel zo is, maar zo’n halve cameraondersteuning: is dat de moeite waard terwijl misschien men beter aan een hardeareupgrade kon werken met deze (human)resources ? :?

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 22 juli 2024 16:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.