Raspberry Pi 4 met Cortex A72-quadcore, usb 3.0 en tot 4GB ram verschijnt

De Raspberry Pi-stichting heeft de Raspberry Pi 4 aangekondigd. Het computerboard is volgens de makers drie keer zo krachtig als zijn voorganger, en bevat onder andere usb 3.0, wifi-ac en gigabitethernet. Er verschijnen versies met 1GB, 2GB en 4GB ram.

De makers hebben met de Raspberry Pi 4 veel verbeterd ten opzichte van de voorgaande minicomputers. De Raspberry Pi-stichting claimt nu zelfs pc-achtige prestaties te kunnen bieden, met behoud van de hackability van het computingboard.

De cpu is de BCM2711 van Broadcom. De Pi heeft daarmee een upgrade gekregen naar een 64bits quadcore met Cortex A72-cores met een kloksnelheid van 1,5GHz. Ten opzichte van de Cortex A53-quadcore op 1,4GHz van de Raspberry Pi 3 B+ zouden de prestaties daarmee verdrievoudigd zijn.

Raspberry Pi 4

De nieuwe telg in de Raspberry Pi-familie heeft verder dualband wifi-ac en bluetooth 5.0, en kan H.265-video decoden. Er zijn twee usb 3.0-poorten aanwezig, naast een tweetal usb 2.0-poorten. Nieuw is dat de computer twee monitoren aan kan sturen. Daarbij is er hardwarematige versnelling van 4k-weergave op 60fps aanwezig. De VideoCore VI-gpu ondersteunt OpenGL ES 3.

De layout van het bord en de afmetingen zijn zoveel mogelijk hetzelfde gebleven. Wel verloopt de voeding nu via usb-c, en is de enkele hdmi-connector van de Pi B+ vervangen door twee micro-hdmi-interfaces. De ethernetinterface is een gigabitexemplaar met volledige doorvoer die nu aan de andere kant van het bord zit dan eerst. De vierpins power-over-ethernet-interface zit nog wel op dezelfde plek als bij de B+, voor compatibiliteit met de PoE Hat-accessoire.

Raspberry Pi 4Raspberry Pi 4Raspberry Pi 4Raspberry Pi 4

Er verschijnen drie versies van de Raspberry Pi 4. De versie met 1GB ram kost 39,95 euro, die met 2GB ram 49,95 euro en die met 4GB 59,95 euro. De Pi 4 is geen vervanging voor bestaande boards; die blijven ook gewoon te koop.

Tegelijk met de nieuwe computer brengt de Raspberry Pi-stichting een update van de Raspbian-software uit. Deze is gebaseerd op de komende Debian 10 Buster-software en bevat onder andere een gewijzigde interface en de Chromium 74-browser.

Raspberry Pi 4 Raspberry Pi 3 Model B+
Cpu Cortex A72, quadcore, 1,5GHz Cortex A53, quadcore, 1,4GHz
Ram 1GB, 2GB, 4GB lpddr4 1GB lpddr2
Usb 2x usb 3.0, 2x usb 2.0 4x usb 2.0
Ethernet Gigabitethernet Gigabitethernet (via usb 2.0, max 300Mbit/s)
Connectiviteit wifi-ac, bluetooth 5.0 wifi-ac, bluetooth 4.2
Hdmi 2x micro-hdmi 1x hdmi
Prijs

1GB: € 39,95
2GB: € 52,75
4GB: € 62,30

€ 39,31

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-06-2019 • 09:27

350

Submitter: j0bro

Reacties (350)

350
344
202
26
3
110
Wijzig sortering
Anoniem: 524929 24 juni 2019 09:30
De Raspberry Pi 4 is te bestellen bij officiële resellers:
https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-4-model-b/

Ik ben benieuwd naar de prestaties. De prijs is in ieder geval nog scherp!
Ik ben benieuwd naar de prestaties. De prijs is in ieder geval nog scherp!
"We had an opportunity to get early access to the Raspberry Pi 4 B, the full name of the first Pi 4 model, and were able to test a board with the full 4GB of RAM."

https://www.tomshardware....aspberry-pi-4-b,6193.html

Tom's got your back! Volledige benchmarks en in-depth artikel over de nieuwe RPI!
Met een paar stats die ik mis in het artikel:
At idle, the Pi 4 B draws 3.4 watts, which is just 17 percent more than the 3 B+. Under load, that number jumps to 7.6 watts, but that’s still only 19 percent more juice than its direct predecessor..
Bij een Pi 3 B+ wil je vaak al een heatsinks gebruiken, die heb je bij de Pi 4 B dus nog harder nodig.

[Reactie gewijzigd door Stevie-P op 23 juli 2024 05:32]

Ik gebruik al een tijdje een FLIRC case voor de 3B en 3B+. Die case functioneert zelf als een heatsink, en lijkt goed te werken (ook al heb ik geen echte kwantitatieve vergelijking gemaakt). Ik zie dat er nu ook een versie voor de Pi 4B gelanceerd is: https://flirc.tv/more/raspberry-pi-4-case
Heel mooi. Helaas zijn de verzendkosten nog duurder dan de case zelf.
Dat klopt, maar in het verleden was de case ook altijd wel via een andere winkel te krijgen. The Pi Hut bijvoorbeeld, waar de verzending ook niet gratis is maar wel aantrekkelijker, vooral als je de Pi en accessoires zelf meteen meebestelt. Ik ga er van uit dat dit binnenkort ook wel weer het geval is.

Edit: Volgens de site van Flirc is dit een Nederlandse resellers, die hem vast ook zal gaan verkopen na release (tegen een mooie winst, ongetwijfeld, maar toch): https://www.welectron.com/navi.php?qs=flirc

[Reactie gewijzigd door steenz op 23 juli 2024 05:32]

Cool en dan Chromium OS er op en op je werk opscheppen met je BYO die niet alleen licht is en snel op start, maar ook nog een mooi en compact :)

Android kan ook natuurlijk

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 juli 2024 05:32]

Eens ik draai met een 3B+ (Pihole) ongeveer 48 graden idle. Dat is met 2 heatsinks en een fan.
Ik merk dat niet alle heatsinks goed werken. Ik had een setje uit China gekregen en had het idee dat de Pi heter was dan zonder. Dus er weer af gehaald.
Anoniem: 1098019 @RedRayMann24 juni 2019 14:02
Er is thermal paste nodig tussen de cpu en heatsink
of een thermal pad, maar ik zie ze er vast wel voor aan dat ze dubbelzijdige tape hebben geleverd.
Ik heb een setje van SOS solutions, dus neem aan dat het wel snor zit :)
Die koopt de hele zooi waarschijnlijk ook gewoon in China op :Y)
Ik weet niet in wat voor omgeving jouw Pi staat, maar ik heb hier ook een 3B+ met Pi-hole, en die komt nooit boven de 50-52 graden, zonder heatsink en/of fan.
Weet je zeker dat de CPU dan niet thrrottled
Anoniem: 1098019 @Atlantis199524 juni 2019 14:01
Cpu throttled pas op 85C
"While running a CPU-intensive workload for 10 minutes, the processor hit 81 degrees and began throttling down from 1.5 to 1 GHz after 3 minutes. However, the system kept bringing itself back to the full 1.5 GHzas when it dipped down to around 80 degrees, but then it would get warm again and go down to 1 GHz."

Bron: https://www.tomshardware....aspberry-pi-4-b,6193.html
Ik heb geen idee, hiervoor was ie zo'n 10 graden warmer.
Rasp staat vrij in een meubel met open voorzijde.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 23 juli 2024 05:32]

Anoniem: 498327 @Stevie-P24 juni 2019 11:47
De 3B blijft toch het beste voor laag idle gebruik. Is de nieuwe wellicht te onderklokken/ondervolten?
Bij een Pi 3 B+ wil je vaak al een heatsinks gebruiken, die heb je bij de Pi 4 B dus nog harder nodig.
Want? De mijne (3B+) draait prima sinds dat die uit is zo'n beetje zonder heatsinks. Zoveel verschil in temperatuur geven de heatsinks niet. Mijn Pi draait enkel Pi-Hole (sinds kort in Docker) en de temperatuur is volgens die webinterface 56 graden. Als ik er heatsinks op plak, zou de temperatuur (uitgaande van @LocK_Out zijn reactie, onder idle zakken naar 42... Dat is een verschil van 14 graden dus, waarbij de een idle en de ander een kleine load heeft van (~0,4 gemiddeld). Het loont dan naar mijn mening de moeite niet.
Mijnen werden vaak getrottled omdat ze te warm werden. En paar heatsinks voorkomen dat.
Waarschijlijk heb je inderdaad eerder behoefte aan een heatsink met de Pi4, maar het zou ook kunnen dat die 19% extra niet in de cpu wordt verstookt maar ergens anders, bijvoorbeeld in de RAM-chips. De ramchips zitten sowieso niet meer op de cpu-package zoals bij de Pi3, dat scheelt misschien ook nog iets.

Verder is een heatsink niet echt iets spannends bij dit soort vermogens. Een klein heatsinkje voldoet al, je kunt er eentje van een oud moederbord op maat zagen.
Hebben ze bij Tom's de GPU verwisseld in de tabel? Je zou toch zeggen dat de "500 MHz VideoCore VI" bij de Pi 4 hoort.

[EDIT]In de tekst hebben ze het er idd over dat de 500MHz Videocore 6 in de Pi4 zit.

Met wat voor een computer uit het verleden kan men deze eigenlijk vergelijken?

[Reactie gewijzigd door TNJ op 23 juli 2024 05:32]

Goh. Moeilijk te zeggen, natuurlijk. Computers uit het verleden hebben geen h265/h264 encoding.
Ook 4k op 60Hz uitsturen gaat niet makkelijk zijn op oudere 'consumentenhardware'.

http://vrworld.com/2015/0...o-rival-intel-core-m-cpu/

de A72 is uitgebracht om te concurreren met low power Broadwell Core M chips van Intel - weliswaar in 2015 al.

Dus vergelijkbaar met een ultralight netbook van rond die tijd, zou ik zeggen?
Ik vind de prijs niet zo scherp.
Ten eerste zit er verschil in prijs per aanbieder. Zo zit de 3b+ tussen de ~37 en ~49 euro. Dat is nogal een groot verschil wat nadellig is voor de consument.

Vervolgens kijk ik bij een officiele reseller voor de 1gig versie: 39,95 euro. De 4gig is 59,95 euro. Gewoon 20 euro voor 3 gig LPDDR2 SDRAM. Als ik bij Mouser kijk, kan ik 4gig (dus niet 3) krijgen voor ~10 euro. In batch uiteraard nog goedkoper.

Dus IMO is de prijs niet scherp en zelf word ik ook iets minder blij dat het steeds net ietsjes duurder wordt. (EDIT: De officiele retail prijs is $35, de retailers hier verhogen het gewoon. Just FYI, het gaat mij meer om hoe ik het kan kopen. Persoonlijk heb ik niets tegen de Pi qua prijs.)
Voor echt hobby projectjes wil je soms meerdere Pi's. Ik heb er bijv. 7. De retailers maken er ook prima gebruik van door die aparte marges te hanteren. Overigens, dat het niet scherp is maakt mij nog niet veel uit. De uiteindelijk prijs vind ik nog enigsinds schappelijk, maar de resellers vind ik gewoon schandalig:

Ik had een berekening gemaakt hoeveel het mij koste om 6 complete Pi's te kopen (Dus: USB hub, micro usb, ethernet kabel, SD kaartje en 1 case voor 6). Als ik bij 5 verschillende afnemers mijn producten kocht (zoals ik had gedaan) was ik 385,87 kwijt, excl. verzendkosten. Als ik bij een officiele reseller alles in 1x kocht was ik ~470 euro kwijt. Schandalige marges op zo'n bedrag!
Ik kies hier zelf voor een usb hub + microusb kabels in plaats van een voeding per Pi, dat was nog iets duurder.

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 23 juli 2024 05:32]

Ik ben het met je eens. Het is dat er zo'n community achter de Raspberry Pi zit, maar er zijn bordjes in de handel die voor een vergelijkbare prijs veel meer power bieden.

Daarbij, micro-hdmi? Wat is dat nu weer voor gril? Nu moet je dus ook nog een apart kabeltje van 10 euro erbij kopen, terwijl normale hdmi-kabels altijd wel ergens 'over' zijn. Dus voor een minimale configuratie met behuizing, adapter en pi (en dus een micro-usb kabel) zit je alweer op 65 euro...
Anoniem: 498327 @PhilipsFan24 juni 2019 20:04
Heel idioot ja die dubbele micro-hdmi. Wellicht handig voor losse audio kabel, maar dat had ook SPDIF mogen zijn.
Ik ben ook heel benieuwd of audio nou eindelijk op orde is. Dan kun je de USB DAC weer wegbezuinigen die bij tot en met de 3B+ noodzakelijk was.
100Khz PWM sound waarbij ook volume gePWMt wordt is ronduit belachelijk!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 23 juli 2024 05:32]

Ik geloof niet dat die vlieger op gaat. HDMI lust volgens mij geen audio zonder video. Ik kreeg het niet voor elkaar om mijn laptop via HDMI aan te sluiten op mijn receiver en dan alleen audio door te geven, hij bleef volhouden dat er aan de andere kant ook een video-weergever zat (klopt, mijn TV, maar die wilde ik niet gebruiken) en Windows probeerde dus telkens het bureaublad te extenden.

Als micro-HDMI wel alleen audio kan dan prima, maar ik vrees het ergste. Trouwens die usb-c is ook weer een gril. Usb-c zou behoorlijk nice zijn op een Pi, maar dit is alleen voor power. Daar heb je dus nog steeds geen flikker aan...
Welke bordjes dan?
De officiele retail prijs is $35, de retailers hier verhogen het gewoon
Die prijs is exclusief sales-tax (verschilt per staat). Bij ons is die in Nederland 21%: $35 ex sales-tax = 31 euro * 1,21 = 37,50. Dus valt wel mee wbt prijsverhoging door retailers: bijv. 39,95 bij Kiwi Electronics.
Ik geloof dat je niet helemaal snapt wat overhead van een winkel is... Als een winkel meer dan de adviesprijs wil vragen, dan doen ze dat maar... Shop bij de goedkoopste, en koop desnoods in bulk (echte bulk, dus 100+ units) voor korting.

ps. De Pi4 heeft DDR4, en hoewel dat in bulk best goedkoop is, blijft het een kostenpost. Als je nu ziet dat het spul 5 euro per GB kost, vind ik 20 euro voor 3 GB extra een redelijke deal.
Een officiële retailer kan op elk product wat bij een Pi hoort marge pakken.
Zoals je ziet doen ze dat ook hard. Bijna 15 euro voor een complete Pi aan extra marge t.o.v. diezelfde pi randapparatuur bij andere shops die ook marges hebben.
De officiële prijs van de 3b+ en de 4 is identiek maar ze verhogen nu wel zelf hun marge.

Dus de overhead is prima maar dat halen ze er dubbel en dik uit de rand producten. En voor een ouder model kunnen ze wel een mooiere prijs hanteren.

Ik heb een beargumenteerde mening over dat wij als consument niet de totale kracht van de Pi mogen ervaren vanwege de marges. Blijkbaar valt dat verkeerd...

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 23 juli 2024 05:32]

We willen graag producten binnen de twee weken kunnen terugsturen als ze ons toch niet bevallen, we willen zeker geen product waarvan iemand anders het zakje al heeft opengemaakt, we willen twee jaar garantie, we willen iets dat we 's avonds bestellen de volgende dag in huis (en dus een voldoende grote stock) en een verdwenen pakketje is uiteraard het probleem van de verkoper...

We willen zelf wel goed verdienen uiteraard, maar als iemand anders iets zou verdienen aan ons, is de wereld te klein?

En ja, je vindt ongetwijfeld wel ergens een aanbieder die thuis een beetje bijverdient en dat goedkoper kan, maar de officiële resellers zijn bedrijven waar mensen werken die een marktconform loon hebben waarop sociale bijdragen en zo betaald worden en wiens arbeidsomstandigheden min of meer ok zouden moeten zijn. En dan moet je echt niet gek doen om aan €1 per minuut te komen. En op jouw grotere bestelling hebben ze dan misschien wat marge, maar op heel veel kleine bestellingen hebben ze dat niet of draaien ze verlies (ik heb onlangs voor ongeveer €30 ongeveer evenveel verschillende componenten besteld bij Farnell, wees maar zeker dat ze daar geen winst op hebben).
Het gaat mij erom op wat, en hoe. Ik schrik er zelfs eigenlijk van. Om eerlijk te zijn heb ik best wat negatieve reacties gekregen op mijn posts. Ik schrik van het feit dat men zo erg bezig is met geld en dat alles is gerelateerd aan commercie.

Ik vind het idee van de Pi heel mooi. Een stichting dat probeert iets te motiveren in de IT wereld. Om te zorgen dat zoveel mensen zonder al te veel moeite en commercie juist aan de juiste tools kunnen komen. Waarom mag daar geen morele mening aan vast gezet worden dat ik hoop dat we gewoon zorgen dat we niet al te veel lopen te graaien op zo'n project?

Zou het nu echt zo zijn dat een officiële reseller in de problemen komt om geen marges te draaien? Zeker als ze voldoende exposure krijgen van de vermelding. Ze hoeven niet te adverteren en ze krijgen voor al het andere wat ze verkopen gratis reclame. Persoonlijk vind ik dat het idee van de Pi deels verloren gaat.

Noem mij maar naïef en whatever, maar ik weet zeker dat het ook ander kan. Het gaat mij om het stuk dat als ik heel "moeilijk" doe, 15 euro per complete Pi kan besparen. Op een Pi die in de basis zonder rand spullen, 37 euro zou kosten. Ik vind dat nogal een groot bedrag.
We willen zelf wel goed verdienen uiteraard, maar als iemand anders iets zou verdienen aan ons, is de wereld te klein?
Als we het hebben over elk ander commercieel product, sure. Je hebt gelijk. Ook al is het een beetje overdreven m.b.. de wereld is te klein. Ik kaart gewoon iets aan.

Maar naast mijn fulltime job, doe ik ook gratis werk. Voor dingen die ik belangrijk vind in het leven. Ik hoef hier niets voor omdat ik vind dat men er recht op heeft ongedacht of ze er voor kunnen of willen betalen. Ik ben van mening dat er juist ook zaken zijn waar je mensen mee kan helpen zonder ze deels uit te buiten of dat het een commercieel plaatje moet hebben.

Dus ja, recente reacties hier hebben mij wel aan het denken gezet om ook een non profit voor de sale van Pi's op te zetten. Omdat ik vind dat het doel belangrijker is dan te graaien. Omdat ik vind dat de Pi zo toegankelijk voor iedereen moet zijn zonder al te veel commerciële onzin.
Ik doe ook vrijwilligerswerk en ik begrijp je wel, maar dit zijn eigenlijk best wel schappelijke marges. Dit zijn consumentenproducten, dus die leveren voor zo'n bedrijf sowieso al veel meer gezeur op dan de rest van hun gamma (als ik (professioneel) elektronicacomponenten of -modules bestel en die blijken niet wat ik nodig heb, landen die gewoon in mijn stock en als er iets niet blijkt te werken is dat waarschijnlijk mijn schuld en bestel ik gewoon opnieuw bijvoorbeeld). En in ons deel van de wereld mensen aan het werk zetten is gewoon een dure zaak. Met €10 marge op zo'n Pi worden ze daar echt niet rijk van (en dan is de vraag of er in een dollar-adviesprijs al BTW is berekend). Een bestelling van een paar Pi's zal wel iets opleveren, maar de meeste mensen bestellen één Pi of één accessoire.
Mijn modelbouwwinkel hanteert trouwens marges van ongeveer 100% voor dingen die ze voor mij bestellen (en waar ze dus ook niet met stock blijven zitten). Als je naar parfums gaat, zit je snel met marges van 300% tot 500%.
En als je kinderen warm wil maken voor techniek: koop een 10-pack micro:bits, breadboard-adapters, breadboards en wat sensoren, ledjes en pompjes en ga daar op school, op een halve dag in de bibliotheek of bij een coder dojo mee aan de slag. Succes gegarandeerd.
"Een officiële retailer kan op elk product wat bij een Pi hoort marge pakken."

Nou en. Wat is daar bijzonder aan? Dat doet de frietboer toch ook? :?
De Pi komt uit een foundation met een heel ander doel dan commercieel te zijn. Namelijk het stimuleren van "computer science".

Prima om een marge te pakken als commercieel bedrijf om dit onder de mensen te brengen.

Echter zitten er op sommige producten die je er bij kan kopen wel 100% marge op en nog een extra marge op de Pi zelf. Een wat doorgewinterde ITer c.q. shopper pakt dit er wel uit. Echter juist die lerende en vaak jongere mensen misschien minder.

Mijn reactie kwam verder voort uit de opmerking dat het een scherpe prijs was. Dat is het ook van nature maar dat zal minder en minder worden als bepaalde bedrijven moeten graaien.

Soms is er ook zoiets als moreel handelen.
De frietboer heeft nog een veel grotere marge hoor. Die koopt aardappelen voor een paar centen bij de boer en verkoopt ze voor meerdere euro's. En dat "foundation" heeft de retailer niks mee te maken. Voor hem ist gewoon handel.
naast de aardappel, moet hij ook vet aanschaffen, en het vet schoon houden, electra betalen om de frituur warm te maken, Afschrijving van zijn apparatuur wat maar X jaar mee gaat. Schoonhouden van de ruimte, Personeel betalen...

marge zit dan wel op de friet tov de boer waar de aardapel vandaan komt. Maar er zijn genoeg andere zaken die de marge ook kan verklaren.
Dat is bij de retailer ook zo.
Je mag ook niet de totale beste prijs voor kabels, of ander klein grut ervaren vanwege die marges. Als je bedenkt dat een medewerker voor minimaal 4-5 tientjes per uur aan kosten in de winkel staat, zeg 1 euro per minuut, en het afhandelen van gezeik van 1 klant rustig een kwartier kost, is dat de marge van hoeveel kabels/raspis/ander klein grut? Dat kan niet uit, echt niet. Als je een TV van 500 euro koopt heb je veel meer ruimte voor 'overhead', en dan loopt een winkel veel harder voor je.

Als jij vindt dat de marges niet scherp genoeg zijn heb ik nog wel een oplossing voor je: zet zelf zo'n winkeltje op met ragscherpe randjes en marges, en verdien je euros dubbel terug! Blijkbaar kunnen andere winkels het niet, of hechten je mede-consumenten er niet zoveel waarde aan...
Ik begrijp je punt niet echt. Bedoel je dat je bezwaar maakt tegen winstmarges? Dat lijkt mij een eigenschap van de vrije markt. En als jij tegen de scherpste prijs wil inkopen, dan zul je daar dus extra moeite voor moeten doen. Ook niks vreemds aan. Je kunt ze nog steeds inkopen tegen hele lage marges. Misschien zie ik hier iets over het hoofd, maar er zijn ontzettend veel aanbieders van Pi's en componenten, en sommigen hanteren een andere marge dan anderen. Uiteindelijk willen ze er allemaal wat aan verdienen. En zo schrikbarend vind ik die prijzen niet die je noemt. Ziet eruit als een gezonde markt.
Een "beargumenteerde mening" maakt het nog niet juist, het is en blijft een mening en blijkbaar wordt die niet door iedereen gedeeld, dat is het risico van het hebben van een mening.

Ik begrijp je beredenering ook totaal niet dat de marges op een Pi klein moeten zijn omdat ze al/dan genoeg verdienen op de randapparatuur.

Een retailer mag uiteraard vragen voor een product wat ze willen, of het realistisch is en of ze er dan veel van zullen verkopen is geheel aan de retailer. Daar hoef jij als consument helemaal geen last van te hebben, koop gewoon bij de goedkoopste en er is geen probleem.
Anoniem: 84766 @MicGlou24 juni 2019 14:19
Een retailer mag uiteraard vragen voor een product wat ze willen, of het realistisch is en of ze er dan veel van zullen verkopen is geheel aan de retailer markt.
Ik heb een beargumenteerde mening over dat wij als consument niet de totale kracht van de Pi mogen ervaren vanwege de marges. Blijkbaar valt dat verkeerd...
Waarom sorteer je in de pricewatch niet gewoon op prijs en koop je de goedkoopste?
Je kiest er zelf voor meer marge te betalen als je niet bij de goedkoopste aanbieder koopt.
Je hoeft die rand producten er helemaal niet bij te halen. Winkels willen nu eenmaal winst maken op elk product, dat is logisch. Het is niet zo dat de winst uit het ene product zomaar kunnen verrekenen met een lagere marge van een ander product, zo werkt dat niet. Als ze nou 10 behuizingen per raspberry pi verkopen zouden ze de marges op de raspberry pi misschien wat lager maken, maar ik denk dat er meer raspberry pi's verkocht worden dan de accessoires.
Daarnaast, is die genoemde $35 (€30) met of zonder btw? Komt die er ook nog bij dan zit al snel op de €36, dus zo ontzettend veel extra vragen ze nou ook weer niet in de winkels (waar je ze voor €40 kan kopen).
Als ik bij 5 verschillende afnemers mijn producten kocht (zoals ik had gedaan) was ik 385,87 kwijt, excl. verzendkosten. Als ik bij een officiele reseller alles in 1x kocht was ik ~470 euro kwijt. Schandalige marges op zo'n bedrag!
Bijzondere redenering dit. Bedrijven willen marge maken, dat is de reden dat ze bestaan. Als ze dat niet deden dan had jij ook geen Raspberry Pi. En zij denken dat wanneer mensen alles bij één shop kunnen kopen, ze het gemak wat geld waard vinden. Als jij dat niet vindt, dan shop je toch gewoon slimmer en koop je je spul bij tig verschillende webshops?

Ik vind het briljant dat er marge op wordt gemaakt en het tóch nog betaalbaar is. Dat betekent dat er een enorme range aan betaalbare peripherals is waar je uit kan kiezen. Wat leven we toch in een mooie tijd!
De 4 B is ook pas uit en nog niet beschikbaar in elke webshop, bij velen zelfs nog niet leverbaar. Als je even wacht zal het vanzelf bij veel meer bedrijven beschikbaar zijn en dat zal vanzelf de prijs drukken. Ik betaalde bij Amazon.de €35,57 9 maanden geleden voor een 3 B+ (inc. verzenden). Ik zie momenteel bij bv. Kiwi een prijsverschil van slechts €2 tussen de 3 B+ en de 4 B, als dat doorzet bij andere leveranciers zal je vast een 4 B kunnen krijgen bij Amazon.de voor ~€35 inc. verzenden, maar even geduld.

En wat betreft marges, ik vermoed dat die op een RBPi redelijk zijn, maar zeer zeker niet schandalig, er zitten een hoop kosten aan het runnen van een professionele webwinkel. Of zullen we jou als developer ook aan het werk zetten voor het minimum loon? ;-)
2 euro duurder dan het vorige model. Pfft, sommige mensen hebben altijd wat te zeuren.
En shoppen loont, je kunt ze goedkoper halen. Al kiezen sommige mensen voor gemak en service. Daar is niets schandaligs aan.
Als ik bij Mouser kijk, kan ik 4gig (dus niet 3) krijgen voor ~10 euro.
Noem eens een typenummer? Voor ~10 euro zie ik daar zo gauw nog niet RAM-chips van 4 gigabit.
Ik kies hier zelf voor een usb hub + microusb kabels in plaats van een voeding per Pi, dat was nog iets duurder.
Hou er in dit geval even rekening mee dat de 4 B los 3Amp (!) trekt op full load. Dat wordt dus een USB-c hub, en nou weet ik niet 100% zeker of USB 3.x zelfs in USB-C mode genoeg gaat kunnen leveren om 6x3Amp te doen.
Wat is nu precies je probleem?
Ik ben vooral ook nieuwsgierig naar de power consumptie van dit ding. Ik gebruik de raspi voor een aantal robotica-projecten waarbij de energievoorraad gelimiteerd is door de accu. De 3B+ was al een stuk hongeriger met zo'n 80% meer in idle (bron1, bron2), en deze zal helemaal heftig zijn.

Vooralsnog hou ik een aantal projecten om deze reden liever op een raspi 3B, welke een stuk kleinere footprint heeft.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 23 juli 2024 05:32]

@ApexAlpha heeft ergens anders in de reacties gelinked naar de review van toms hardware. Daar komt ook power consumption aan bod. https://www.tomshardware....aspberry-pi-4-b,6193.html
Kan je in idle niet meer besparen door eventueel services bijvoorbeeld te laten slapen of clocks (verder) omlaag te brengen? :)
Dat inderdaad. Wat verbruikt deze. Heb de 3B in gebruik als mini server voor in de auto met een 1TB WD Pidrive. Werkt op zich aardig, maar als deze ongeveer hetzelfde verbruik heeft, maar meer power, dan zou het wel interessant zijn. de 3B+ was iig totaal niet interessant voor het verbruik.
Eh, zover te zien gebruikt ie 17% meer stroom ongeveer
Anoniem: 1098019 @kramer6524 juni 2019 14:04
Mogelijk een pi zero gebruiken?
Als je die te pakken kan krijgen. Zouden €10 zijn of zo, maar nergens gezien voor dat bedrag als je deze kan vinden.
Ik ben nog meer benieuwd naar het energie verbruik.
Dit lijkt vooralsnog goed nieuws te zijn voor N64 emulatie binnen Retropie
this is HUGE news I think. it should mean fullspeed and accurate emulation for:
n64
dreamcast
saturn

and better emulators for
playstation (beetle-hw)

all of these required GLES 3.x for full support. GLES 2.x was always holding pi3 back, for the most part.

i should think the new CPU should allow for full speed current MAME also, but we will see...
https://retropie.org.uk/f...raspberry-pi-4-is-here/35 maar het is afwachten tot de build hiervoor gereed is en de eerste reviews verschijnen. Even geduld dus. Maar sowieso een waardige upgrade voor Libreelec. Ein-de-lijk prefer x265 in plaats van ignore x265. Dan is het nog het overwegen waard om je gehele bibliotheek opnieuw binnen te halen (indien beschikaar) en op die manier een bulk aan opslagruimte terugwinnen.
Ik lees alleen niets over de gpu? Is die nu ook verbeterd? Dat telt ook mee, hoop dat ik de games nu zonder stotteren kan spelen.
Even uit het Toms Hardware gehaald.

"The GPU is getting a nice boost too. It moves from a Broadcom VideoCore IV that operated at a core clock speed of 400 MHz to a VideoCore VI that’s set at 500 MHz. The new architecture allows it to output to a display at up to 4K resolution with a rate of 60 fps or to support dual monitors at up to 4K 30 Hz."

Zit dus een nieuwere variant van de Broadcom VideoCore GPU in.
Thanks! Zie wel maar 100mhz verschil, klinkt weinig, maar heb van deze gpu's niet heel veel verstand helaas.
De cpu is opzicht van 1.4 naar 1.5ghz ook maar 100mhz hoger echter heeft A72 een 40% hogere ipc tov A53 wat dus neerkomt op een slelheidsverhoging van 50%

de GPU is niet alleen 25% hoger geklokt, het is ook een nieuwere Architectuur met oa GLES 3.x ipv GLES 2.x (alleen weet ik niet in hoevere deze wijzigingen in GPU architectuur voor presatie verhoging zorgt)
ik verwacht zo'n 30-35% verbetering in totaal voor de GPU.

En dan zijn er nog andere voordelen zoals HDMI 2.0 hardware H265 Decoding...

ik snap wel niet hoe ze aan de vermelde 3 maal zo'n goede prestaties komen... ( ze doen hier marketingsgewijs misschien gewoon een optelsom)
Top! Dat klinkt goed, ik ga m zeker halen!
Bij Tom's Hardware hebben ze wat benchmarks gedaan en in sommige situaties is de RP4 wel iets van 3x zo snel als de 3B+.
Bron: https://www.tomshardware....aspberry-pi-4-b,6193.html
Ik heb de pi3 met een overclock van de GPU op 500mhz (inclusief koeling) maar dat is niet voldoende voor N64 emulatie helaas.

Sommige N64 spelletjes werken (Donkey Kong, Super Mario) maar de meeste zijn helaas niet soepel (super smash bro's, mario kart, legend of zelda etc.)

Ik hoop dus dat de GPU niet alleen een boost in clockspeed heeft gekregen, want dan gaat N64 emulatie nog steeds niet werken.
Alle officiële producten en accessoires (prijzen van Kiwi)
Weer geen eMMC erop... Gemiste kans. Wil wel eens verlost zijn van corrupte SD kaartjes...
Ik maak iedere week (zou ook dagelijks kunnen) een volledige .IMG backup met dd. Stel er gaat wat fout met de kaart is het een kwestie van nieuwe kaart regelen en de .IMG terug zetten en klaar.
Mooi natuurlijk dat je dat kan, maar het is toch helemaal van de zotte dat we ondertussen 4 generaties verder zijn en je nog steeds zelf een hoop voorzorgen moet nemen om corruptie van je device te voorkomen - en dan nog is het niet helemaal uitgesloten!
  • zelfs al gebruik je het beste soort kaartje is er kans op corruptie
  • dipje in de voeding? stroomuitval? Bijna 100% gegarandeerd corruptie indien je geen top-of-the-line SD kaart hebt. Zo'n dingen kunnen met elk systeem gebeuren, maar de kans dat dit gebeurt bij een pi is belachelijk hoog.
  • headless pi afzetten? Moet via software of hack zelf maar een soft-shutdown switch in elkaar, want zomaar de stroom afzetten en je hebt het zitten. Voor een device dat zo geplaagd is door corruptie zou je toch denken dat ze op ten minst een shutdown knop voorzien zodat je altijd een clean shutdown kan doen ongeacht de situatie.
  • zelfs de officiële raspbian distro moet je na installatie handmatig tweaken om SD writes zoveel mogelijk te beperken, anders wordt je SD kaart helemaal naar de zeik geschreven.
  • het "beste" alternatief is het OS draaien van een USB stick, een device dat net zoals een SD niet ontworpen is voor veel read/write operaties en na een tijdje helemaal naar de kloten gaat
Ik begrijp dat de pi een budget PC is en het een specifiek doel heeft, maar ik blijf dit een slecht ontwerp vinden. Een corrupt OS omdat de stroom eens uitvalt is niet iets wat ik in 2019 nog verwacht, zelfs voor een budget PC!
Ze hebben de voedingsplug iig veranderd van zo'n brakke Micro-USB naar een USB-C connector, dat zal waarschijnlijk een heleboel corrupte SD kaartjes schelen.
Hoezo wat heeft dat met elkaar te maken? Brakke SD kaartjes en micro USB?
SD-kaartjes schrijven vraagt een vrij hoge piekstroom, waardoor het vaak mis gaat en kaartjes corrupt raken als je voeding niet stabiel is. Die brakke Micro-USB-connector (en bijkomend probleem dat mensen goekope/brakke USB-kabeltjes gebruikten) is totaal ongeschikt om een SBC van stroom te voorzien met dit soort problemen tot gevolg.
Heb mijn Pi's op USB 3.0 poorten van mijn gewone moederbord aan gesloten om ze zo van stroom te voorzien. Werkt hardstikke goed!
Als je een goeie kabel met lage weerstand gebruikt (en liefst nog rechtstreeks op de GPIO ipv via de Micro-USB connector) maakt het echt geen zak uit waarop je 'm aansluit. Iedereen hyped op die voeding maar dat is echt van ondergeschikt belang als je kijkt naar de voltage drop in sommige Micro-USB kabeltjes.
En jij denkt dat USB-C kabels dat niet hebben?
Micro-USB maakt al eens slecht contact, als de Pi dan net aan het schrijven was op de SD kaart is er een kans op data corruptie.

Maar ik ben er nog niet zeker van dat USB-C dat dan gaat verhelpen, zal toch afhangen van de kwaliteit van de connector. De USB-C aansluiting van mijn telefoon lost veel makkelijker dan veel micro-USB aansluitingen.

Universele opladers zijn allemaal wel goed, maar voor zoiets als een RPi die je toch de hele tijd ingeplugd laat, had ik misschien liever een barrel plug, die kan er beter tegen als je het bakje een keer verzet, of misschien een molex stekker die echt vastklikt.
Ik had idd ook liever gewoon een barrel-connector gezien, maar USB-C zal al een stuk beter werken, en bovendien een hoop brakke kabeltjes uitsluiten.

In principe moet een USB-C connector ten alle tijden een stuk steviger zitten dan Micro-USB. Als dat niet het geval is bij jouw telefoon, moet je 'm misschien een keer schoonmaken. Stofophoping onderin de connector kan idd veroorzaken dat'ie niet goed meer vastklikt (en is wel een nadeel van USB-C). Waarschijnlijk heeft de gemiddelde RPi hier minder last van, aangezien je die meestal niet in je broekzak hebt en ook niet dagelijks in/uit plugt.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 23 juli 2024 05:32]

Dat met losse USB-C connectors kan ik bevestigen. Mijn telefoon maakte slecht contact, en ik had al rond zitten wroeten met een tandenstoker/naald en kreeg er niks uit, dus ik ging er vanuit dat de connector gewoon kapot was.
Op een gegeven moment, als laatste redding voordat ik maar een nieuwe connector bestelde, ben ik nog eens rond gaan wroeten met isopropanol en een zaklamp. Het duurde werkelijk een uur, maar ik had me toch een enorme pluis eruit weten te trekken. Sindsdien weer als nieuw!

[Reactie gewijzigd door Cilph op 23 juli 2024 05:32]

Nooit last van gehad, heb de originele adapter/kabel van de Pi en connector zit lekker strak in de micro-usb aansluiting. Maar wellicht dat als je hem zeer vaak in/uit plugt of als je een imitatielader/kabel pakt dat het dan minder goed werkt.
Connector erop solderen?

(ik heb 0 ervaring met RPi, maar een +5V/GND stekker omzetten lijkt mij nu niet zo lastig, pin 1 & 4)

https://electronics.stack...9160/usb-connector-pinout

Met al die SMD van tegenwoordig is het wel wat meer gepriegel.

(edit)
Kan je niet de GPIO als connector gebruiken, dat is al een stuk minder priegelig. Ik zie meerdere grond en +5V pinnen in de pinout
(/edit)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 23 juli 2024 05:32]

Als je stabiele power wil solderen, daar heb je ook gewoon headers voor op de GPIO pinnen.
Powerspikes door brakke aansluiting is niet heel goed voor je hardware.
Net als Dennis ben ik benieuwd naar het verband tussen de voeding en SD failure bij de Pi3?
brakke micro-USB? enige voordeel (op dat gebied) van de USB-C connector is datie er hoe je em ook plaatst in kan, voor de rest is die net zo kwetsbaar als micro-usb..
Neuh. De USB-C connector kan hogere stroomsterktes aan, en geeft een veel betrouwbaarder connectie.

Plus (bijkomend voordeel, hoewel dit technisch gezien niets met de connector te maken heeft) de meeste USB-C kabeltjes hebben een niet al te hoge weerstand zodat ze een beetje vermogen kunnen overdragen en de spanning niet gelijk inzakt bij de minste of geringste piekbelasting. Dit in tegenstelling tot 9 van de 10 micro-USB kabeltjes.
Sinds de 3( B ) kan je volgens mij sowieso vanaf USB (stick of hdd booten) en heb je de SD kaartjes niet meer nodig.

[Reactie gewijzigd door iamzero456 op 23 juli 2024 05:32]

In USB sticks zitten zo ongeveer dezelfde kwaliteit chips. Die zijn ook niet gemaakt voor intensieve read/write acties.
Nu er USB 3 op zit is een externe SSD wellicht een goede optie?
desondanks valt er wel iets voor te zeggen, vervang die sdkaartlezer voor een msata slot of een emmc chip van bijv 32gb en je haalt een hoop ellende weg, het enige voordeel van een SD-kaart is dat ie te vervangen is, bijv als je je pi voor verschillende tools gebruikt...
de vraag is hoe reëel dat scenario is, je koopt immers makkelijk een voor elk project een nieuwe ... en pas wanneer je het ding echt niet meer nodig heb haal je hem uit elkaar... maar dan is het installeren van een nieuwe rom op het sdkaartje of emmc ook geen big issue meer.
de vraag is hoe reëel dat scenario is,
Heel reeel als je naar het doel van de Raspberry Foundation kijkt. Het blijft een "computer" gericht op eductatie, en daarbij is het snel wisselen zeker een pré.
ben ik het niet mee eens, natuurlijk gebruik je zo af en toe eens een pi voor het ene of het andere projectje,

maar als je vandaag een pi pakt om een slimme speaker te bouwen, dan is het bijna zeker de bedoeling dat die pi daar zijn dagen mee slijt en dat je voor die slimme hub in de meterkast een andere pi koopt.

je gaat immers niet, elke week je pi om zitten bouwen naar een nieuw project. en waar je dat wel doet, weet je gewoon dat ie na een aantal keren gewoon stuk gaat. Juist om die reden is het allemaal zo goedkoop.
maar als je vandaag een pi pakt om een slimme speaker te bouwen, dan is het bijna zeker de bedoeling dat die pi daar zijn dagen mee slijt en dat je voor die slimme hub in de meterkast een andere pi koopt.
Daar is de Pi helemaal nooit voor bedoeld, het doel is altijd het onderwijs geweest, waar ze die slimme speaker maken, en de week daarna de slimme hub, met dezelfde Pi...
je gaat immers niet, elke week je pi om zitten bouwen naar een nieuw project.
En dat nu nu juist waar de Pi wel voor bedoeld is.
Misschien is een emmc naar micro-SD 'converter' een oplossing? Met dan een compatible emmc module erbij. Is wel een beetje lomp.
Idd jammer dat ze geen MMC geheugen hebben geplaatst of een sata aansluiting. Bij stroom uitval gaat de SD kaart vaak defect en veel writes vind een SD kaart ook niet leuk. Tegen de stroom uitval heb ik een Pico UPS geplaatst. Die heeft mij al wel een aantal SD kaartjes bespaard.
Hmm dan is het denk ik voornamelijk mijn eigen ervaring. Ik heb al een aantal corrupte SD kaartjes gehad (officiele, niet uit china) terwijl mijn USB sticks eigenlijk nooit problemen hebben gegeven.

Ook is een hdd/sdd mogelijk:
https://zuid-holland.hcc....erry-pi-van-usb/file.html

[Reactie gewijzigd door iamzero456 op 23 juli 2024 05:32]

Het probleem daarmee is voeding. In mijn ervaring levert de Pi niet genoeg stroom om een USB HDD van prik te voorzien, en als je een losse voeding bij je HDD (of SSD) gebruikt heb je weer een extra stroomkabel nodig.

Wellicht dat dit met de USB-C aansluiting beter wordt, maar ik zou ook wel graag iets van eMMC of M.2 zien eigenlijk.
Ik heb dit zelf opgelost door een dc/dc converter toe te voegen. Deze hangt aan de ene kant aan een 9-40 V dc voeding en aan de andere kant heb ik daarmee 5V 5A voor de RPI en extra hardware.
Het ligt er vooral aan wat je ermee doet. Als je enkel je OS leest bij opstarten en vervolgens alles vanaf internet streamt dan houdt hij het vaak erg lang uit. Als je een MySQL server hebt draaien die continu schrijft en de IO hoog houdt dan geven veel kaartjes vaak de geest binnen een aantal maanden.
Je kan ook gewoon HDD’s/SSD’s via USB aansluiten.
Kan idd, maar daarmee verpest je wel een klein beetje het energiezuinige karakter natuurlijk ;)

Tipje voor sommigen wellicht. Ik maak tegenwoordig een ramdisk aan in raspbian voor mijn data die ik veelvuldig opsla. Niet al te grote mysql db's bijvoorbeeld, logfiles die veel schrijven e.d. Is heel simpel aan te maken en helemaal nu er 2 en 4gb geheugen mogelijk is is het een optie. Is lekker rap en beter bestand tegen veelvuldig schrijven.
Ik had vorig jaar mijn /var en /home partities op mijn Orange Pi op een USB SSD staan. Dat zou ik in de toekomst met een kleinere SSD van 128 of 256 GB weer kunnen doen.

Of misschien zou ik uit moeten zoeken hoe het hele bestandssysteem van de SSD kan worden gemount. Een M.2 slot zou helemaal ideaal zijn. Ik meen daar vandaag op linuxgizmo.com iets over gelezen te hebben, volgend mij ging dat over de Rock Pi 4.
Je kan natuurlijk prima een externe schijf via USB aansluiten.
Samsung Pro Endurance is het antwoord. Goede ervaringen mee! Had vooral de sandisk steeds corrupt
8 of 16GB eMMC had toch echt een betere oplossing geweest, vele malen sneller en betrouwbaarder.

De nu al wat oudere Odroid C2 vergelijkbaar met deze R-Pi heeft het wel
Ende orange pi verschillende types. Maar zoveel anders is eMMC toch niet behalve dat het vast geplakt zit op het boardje? Drie jaar garantie op 64GB kaartje op Pro Endurance :) Van mij mag het er op hoor! Alleen weet niet of het nou echt wetenschappelijk meerwaarde biedt. :)
Kingstone SD kaartjes verlaten veel sneller de geest dan bv. Sandisk. Je kan het op meerdere manier voorkomen. Gebruik ramfs OS, zoals Rootfs (kleine image 2MB) dan start je hele OS is RAM. Of gebruik overlayfs kan je een op een bestaande image enable waardoor al je writes in ram blijven hangen. Ik heb 3 pi's draaien, waarvan eentje bijna 4 jaar ophetzelfde SD kaartje. Het draait op Raspi server OS, 32GB, en runt een kleine service.

[Reactie gewijzigd door martijntechno op 23 juli 2024 05:32]

Zitten al die dingen (ramfs, rootfs, overlayfs) in Raspi server OS?
[complexity: Medium]
overlayfs kan je automatisch installeren met : wget https://github.com/janzte...r/install-experimental.sh

[complexity: HIGH]
Rootfs is een heel and er verhaal je bouwt de image.
Dit levert je een image op die zeer klein is. Kan zeer complex zijn ligt aan je Linux kennis.

Ramfs is zoals de naam het zegt 'ram file system' een omgeving in ram die als filesystem fungeert. Beide opties maken gebruik van ramfs. tempfs is een voorbeeld van een locatie op je pi die in ram tijdelijk wordt opgeslagen.
Gewoon Alpine of iets dergelijks gebruiken inderdaad.
Was alpine niet deprecated/eol?
Ik heb hier helemaal niks van meegekregen. Deze maand is nog een nieuwe release uitgekomen.
Eens! Dat is toch de voornaamste reden dat mijn Zero in de kast ligt te verstoffen, ik bleef nieuwe SD-kaarten bestellen...

Voor de casual gebruiker (wat rotzooien met Linux, plus muziek-streaming, Pi MusicBox enzo) was dat echt een domper en reden op zich om met wat overtollige onderdelen een Windows-HTPC op te tuigen. Ik lees berichten van anderen die nooit problemen hebben, uptimes van jaren, maar ik heb nooit meer dan 2 maanden per SD-kaart gehaald. Tinkerboards zijn niet mijn ding, kennelijk :+
Ik bedoel dit niet lullig, maar waarom moest je nieuwe SD-kaartjes bestellen? Ik heb best wel eens een corrupte kaart gehad (al een tijd niet meer overigens, overgestapt op Samsung kaarten maar misschien is het gewoon mazzel). De corrupte kaarten kon ik altijd gewoon weer formatteren en opnieuw vol schrijven. Ik heb nooit het probleem gehad dat er één echt stuk ging (afkloppen).
Mja, ik heb die kaarten altijd op verschillende manieren geprobeerd te formatteren, zowel met Windows- als Linux-tools, maar ze werden meestal niet eens meer herkend. Gewoon merk-kaartjes ook, Samsung, Kingston, SanDisk, van normale verkopers. Geen idee wat er dan zo fout gaat, maar na uur of 2 klooien geloofde ik het steeds wel - ik kan m'n tijd dan leuker besteden. Zal best combinatie van pech en operator error zijn hoor, ik zal hierin zelf niet geheel onschuldig zijn (soms stroom eraf zonder aan Pi te denken ofzo). Maar als ik dat met m'n huidige HTPC doe, gaat dat gewoon goed, dus is die oplossing beter voor mij geschikt :P
Die kaartjes kun je fixen met het Windows cmd commando "diskpart" en daarin de optie "clean" te gebruiken.

Als je die twee termen even googled dan zie je vanzelf wel een handleiding. Goed opletten welke disk je selecteert in diskpart!
Op paar van die kaartjes zowaar al geprobeerd, maar ze werden niet eens herkend. Dat was beetje m'n laatste toevlucht toen Gparted ook al niks zag, eigenlijk, daarna heb ik ze toen doodverklaard. Wel fijn te merken dat ik in ieder geval in de goeie hoek zocht naar een oplossing, though :)
Het heeft ook te maken met overmatig schrijven. Ik had op een bijgewerkte Debian installatie op een gegeven moment (en in momento dado op zijn Cruijffs) te maken met gigantische logbestanden in /var/log.

Daar heb ik nu met Ubuntu minder mee te maken, maar het is wel handig om een beter getuned image te gebruiken. Ik ga vanaf volgende week een beetje meer hiermee aan de slag, omdat vrijwel alle ondersteuning voor mijn bord nu upstream geïntegreerd is.

Also je zulke problemen hebt, zou ik vooral vragen stellen aan mensen die hier meer over weten. We zijn allemaal bereid om te helpen binnen onze mogelijkheden :).
Waarschijnlijk het contactje. Ik had dat ook op mijn 2b tot ik de houder voor de sd-kaart wat indrukte zodat de kaart goed contact maakt.
Sinds een tijdje gebruik ik high endurance kaartjes en sindsdien heb ik nog geen een defecte kaart gehad.

eMMC zou ook de prijs aanzienlijk verhogen en dat is volgens mij wat RPF probeert te voorkomen.
Mwa, dat lijkt me onwaarschijnlijk: een redelijk vergelijkbare Odroid C2 heeft eMMC en kost ook 50 euro met 2GB RAM.
Dit. Sinds ik een Odroid C2 gebruik met eMMC heb ik geen enkel probleem meer met corruptie ervaren.
Odroid is wat betreft een stuk beter. Ook de performance was vele malen beter dan de toen beschikbare RPi.
Enige nadeel is wel dat de support vele malen minder is. Heb jaren geleden 2x een U3 gekocht, om er dan achter te komen dat een maand later de support kwam te vervallen.
Gelukkig zijn er nog liefhebbers met veel meer Linux kennis als mij, na een kernel update kan ik weer enkele jaren vooruit.
Helaas idd..... Toevallig is het SD kaartje van mijn PI gisteren corrupt geraakt na een onverwachte stroomuitval. Prima apparaat maar die SD kaartjes maken het een stuk minder.
eMMC lost het probleem van corrupte filesystems nog niet op. Eigenlijk zouden ze met overlays moeten werken en de flash readonly houden. Als je echt persistant storage nodig hebt is de huidige implementatie gewoon fout. Overigens kun je via USB(3)->SATA er prima een HDD of SSD aan hangen, voor serieus schrijven toch beter. Alternatief is Berriboot met een iSCSI volume, via echt gigibit zou dat prima moeten werken.
Berriboot, heb je daar ervaring mee? Kan je er wat overschrijven?
Waarom zou ik schrijven als een ander dat al heeft gedaan.
https://berryterminal.com/doku.php/berryboot

Wat het doet is bootstrapping van SD, daarna wordt het file system via overlay techniek van een externe storage gehaald (als ik het goed heb begrepen).
Bedankt voor je reactie, echter Ik vroeg over je ervaring. Ik ben bekend met de link.
Inderdaad zeg... Een hele mooie upgrade deze RPi4, en het grote voordeel van Raspberry is natuurlijk de enorme community en hoeveelheid software die ervoor is. Maar WEER geen eMMC inderdaad.... Had deze dat gehad was het denk ik in combinatie met de community echt een killer-bordje geweest. Maar nu? Nee, niet echt inzetbaar voor 24/7 taken als er enigszins intensief geschreven moet worden naar de SD. Jammer.

Ik blijf voorlopig bij mn Odroid C2.
Koop dat een industrial grade SD kaartje. Voorbeeld: https://www.digikey.com/e...e-microsd-microsdhc-cards (ze hebben bij DigiKey ook andere)
Je zou kunnen overwegen om zo'n usb 3.0 stick waarin je m2-ssds kunt stoppen te kopen. Bij de Raspberry 3 is het iig vrij eenvoudig om het booten van usb als standaard in te stellen.
Help me even.

Wat is de toegevoegde waarde van Evangelical Mennonite Mission Conference een flash-geheugen-kaartje gesoldeerd op de printplaat?

Als die stuk gaat, kun je de hele RPi weggooien. En de ontwikkelingen in flash opslag gaan nog steeds in zo'n rap tempo dat een dozijn eMMC chips na een jaar maar de helft waard zijn.
Geheugenkaarten zijn (in tegenstelling tot eMMC) niet gemaakt voor de continue schrijf-en-leesacties van een primair bestandssysteem, en hebben niet de ingebouwde maatregelen om om te gaan met plotselinge stroomuitval. Ik denk dat het daar om te doen is. Je kunt daar soort van omheen door het werkgeheugen zoveel mogelijk als buffer te gebruiken (RAMdisk oid?), maar de vorige Pi's hadden niet echt veel werkgeheugen (max 1GB).

Ik heb er zelf niet echt problemen mee gehad overigens, maar deed ook niet iets met de Pi waarvan ik veel schrijfacties zou verwachten (mediacenter, pihole, retrogamen).
Desktop pi komt met een mSATA SSD socket add-on board. Volgens mij werkt dit bordje uiteindelijk wel over USB, maar je kan dan wel een mSATA SSD gebruiken die hopelijk langer mee gaat dan een SD kaart.
Goeie powersupply doet wonderen.
sata aansluiting zou ook leuk geweest zijn
4GB versie, dus ik ga lekker voor een PXE oplossing deze keer!
Zo zeg, na al deze reacties gelezen te hebben ben ik dus niet de enige met dit probleem. Ik heb / had al ruim 4 jaar een digitale klok geprogrammeerd aan de muur. (eerste generatie RBP) Helaas wil hij na een stroomuitval niet meer opstarten. Komt niet eens meer het bootscherm. Met een nieuw SD kaartje start hij gewoon op. Het oude SD kaartje wordt gewoon herkent onder Windows, maar ik kan alleen de fat partitie lezen. Kennelijk heeft hij ook een Linux partitie. Het probleem is echter dat ik de volledige sourcecode in Python rechtstreeks op de Pi geprogrammeerd had. En ik heb het kennelijk nooit gebackupped. Het lukt mij echter ook niet die Linux partitie te lezen, heb ext tools voor Windows geprobeerd, maar werkte niet echt. Ook onder de RBP kreeg ik de SD kaart niet te zien toen ik hem in een cardreader op een USB poort had gestoken. Maar misschien moet ik hem met de hand mounten ofzo, heb geen ervaring met Linux.
wat ook wel eens wil helpen is de sd kaart in bijv. ubuntu te openen te openen (kan perfect als een vm in bijv. virtualbox)
Thanks, dit werkt. Ik kan bij de bestanden komen in Ubuntu in VirtalBox. Nu nog uitzoeken hoe ik die bestanden dan ga overhevelen :)
Windows kan standaard niet overweg met Linux bestandssystemen. Er is echter genoeg freeware beschikbaar op Windows om die ondersteuning wel voor elkaar te krijgen. Of in elk geval je data te redden van zo'n Linux partitie.

Als je niet alteveel problemen hebt met software van Chinese makelijk (en goed vertaald in Engels), kijk dan eens naar: PartitionGuru.
De enige keer dat ik een corrupt kaartje had was toen een iets te lichte voeding gebruikte. Dat ging lang goed, tot het ding blijkbaar iets verouderde.
Je zou er via de USB 3 ook een SSD aan kunnen hangen met externe voeding.
Weet iemand of de read/write performance i.c.m. netwerk nu ook beter zijn? Ik probeerde mijn PI3 als een soort NAS in te zetten maar dat ging niet echt lekker. Na wat onderzoek bleek dat (volgensmij) te liggen aan het feit dat er maar 1 BUS is die zowel het netwerk als USB verkeer regelt.
"The Raspberry Pi 4, by contrast, shows a throughput within spitting distance of the theoretical maximum. Better still, the removal of the USB bottleneck now means Ethernet and USB throughput aren’t linked — a boon for anyone thinking of building a Raspberry Pi-powered network attached storage (NAS) system."
bron
:)
Kijk anders even naar deze review. Er staat niet expliciet dat de BUS voor IO en netwerk gescheiden is, echter is wel heel duidelijk een performance increase te zien. Hoop dat je hier wat mee kan.
Nu is de vraag; Haalt de Pi4 de volledige throughput van USB3.0 én Gigabit Ethernet? I.p.v. dit weer op de USB2.0 bus te hebben zitten.
Jep:
The Ethernet controller on the main SoC is connected to an external Broadcom PHY over a dedicated RGMII link, providing full throughput. USB is provided via an external VLI controller, connected over a single PCI Express Gen 2 lane, and providing a total of 4Gbps of bandwidth, shared between the four ports.
Ze zitten beiden op een aparte controller, waardoor dat geen probleem meer is.

bron
Sweeeeeeeeeeeeeeeeet :)
Zeker! In combinatie met HEVC-ondersteuning maakt hem dat nóg interessanter als mediaspeler (waar ik zelf al bijna zes jaar rPi's voor gebruik, overigens)
Ben benieuwd of hij dts en Dolby ondersteund.

Anderzijds. Door middel van de 2e hdmi kun je audio pass trough regelen naar je receiver (wanneer die geen 4k HDR) ondersteund. Ook de gigabit connector is zeer handig. Mogelijk dat zelfs een NAS hierdoor tot de mogelijkheden behoort.
Ik heb recentelijk pas een RPi3 in gebruik genomen voor Plex, maar dan ook alleen Plex. Nu ik de specs heb gezien van de Pi4, heeft het geen meerwaarde voor mij om te upgraden. Plex doet toch Direct Play in hetzelfde netwerk (depends on settings), dus ik blijf voor nu lekker bij m'n Pi3 :)
De PCI-e is dan wel een bottleneck. De usb 3.0 5Gb/s is en PCIe 2.0 1x maar 4Gbps

[Reactie gewijzigd door DJJo14 op 23 juli 2024 05:32]

Fijn dat zo veel mensen er positief op reageren, alleen denk ik dat de pi z'n doel voorbij schiet.

Het fijne aan een pi is dat als je versie N kocht, iedereen versie N had. Een beetje hetzelfde als bij de xbox of playstation. Je had de garantie dat op jou product draaide wat er voor gemaakt was.

Nu krijgen we meerdere versies, met verschillen. De doodsteek voor de pi, als je het mij vraagt. Sowieso, als je meerdere hdmi poorten nodig hebt op een pi, gebruik je het niet waarvoor het gemaakt is.
Wacht... Op een goedkope en toegankelijke machine leren coden met twee schermen is minder effectief dan met een enkel scherm?

Daarbij: hoeveel iteraties van de Playstation en xBox zijn er ondertussen? We zijn ondertussen bijna zeven en een half jaar ná de introductie van de originele Pi (Februari 2012) en de technieken voor dit soort producten zijn, mede door de ontwikkeling van telefoons, zo belachelijk hard gegaan, dat voor veel doeleinden een eerste generatie pi gewoon niet meer werkbaar is. Daarbij kost dit model, in ieder geval de basisversie (die van zichzelf al een flinke performance boost zou moeten geven, zelfs met 'maar' 1GB RAM) nog steeds net zoveel als de eerste ooit kostte. En dan blijft de rest van de familie ook nog gewoon beschikbaar naast dit model.

Overigens is dit nieuwe model 100% backwards compatible qua GPIO en hardware add-ons. Kun je van de Playstations en xBoxen niet bepaald zeggen...

[Reactie gewijzigd door Smuey op 23 juli 2024 05:32]

Ik ook. Maar mijn internetverbinding wordt ieder jaar ongeveer 2,50 duurder, boodschappen worden duurder, energie wordt duurder. Inflatie zorgt er voor dat de prijs stijgt en dat de gemiddelde retailprijs in ruim zeven jaar niet verder dan 5 euro is gestegen is alleen maar lovenswaardig.
Sowieso, als je meerdere hdmi poorten nodig hebt op een pi, gebruik je het niet waarvoor het gemaakt is.
Kan mij prima voorstellen dat je dashboard displays wil aansturen met een Pi, dan is het wel fijn als je meerdere displays kan aansturen vanuit één Pi.
Ik gebruik de Pi als retro console onder mijn TV. De Pi4 ga ik gebruiken als NAS. Anderen gebruiken het als desktop, camera systeem, video systeem (digitale reclameborden) enz. Dat is het leuke aan de RPi. Ik wil toch echt wel weten waar jij het voor gebruikt want blijkbaar snap jij het niet?
Waarom een quad core?? Ik had toch minimaal wel een octo core verwacht.
Dit is het upgraden van m'n 3B+ niet eens waard.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 23 juli 2024 05:32]

De gebruikte CPU-kern is geupgrade van een kleine Cortex-A53 met in-order execution naar een grotere Cortex-A72 met out-of-order execution. Hierdoor is de IPC (instructions per clock) veel hoger. Met deze upgrade is de Pi 4 zowel qua single-core als qua multi-core 2 tot 4 keer zo snel, terwijl met het enkel verhogen van het aantal rekenkernen alleen de multi-core performance omhoog gaat.
Duidelijk thanks, dit had ik niet begrepen.
Raar bordje zo. Een USB-C voor een docking station met meerdere schermen zou logischer zijn geweest dan 2 mini HDMI poorten. Nu mis je de makkelijke compatibiliteit (gezien HDMI toch wat breder beschikbaar is) en heb je bovendien weinig aan al je aansluitingen.

Verder wel nette hardware, maar ik begrijp niet waarom men nooit docks wil kunnen laten aansluiten
Micro HDMI is een vreemde keus. Ik denk dat het wel mogelijk geweest moest zijn om 2 HDMI-poorten boven elkaar te monteren, zoals ook met de USB is gedaan. Nu moet je altijd een adapter of speciale kabel bij je hebben en deze apart aanschaffen. Had liever 1x full-size HDMI gezien en dan DisplayPort over de USB Type-C poort.
Jammer, weer geen 2e NIC erop. Had een mooi Firewall/IPS/IDS/VPN + Pi-hole device in één kunnen zijn. Mogelijk haalt USb3 een redelijk hoge snelheid zodat er een USb3 nic aan te koppelen is.
mja daar heb ik me ergens ook altijd over verbaasd, ik snap dat het lastig is om zoiets te doen,
maar het is in zekere zin gewoon jammer dat er niet gekozen wordt voor een soort base-board, met daarop alleen maar hats. door voor een chip te kiezen (of een chip te ontwerpen) die alleen maar over basis i/o, en veel vrije pci-e toegang biedt kun je inderdaad gemakkelijker kiezen voor een dochterbord met meerdere netwerkpoorten, een sata interface voor een or meerdere schijven. of juist een hoogwaardige audio-versterker of video-verwerkings-unit (capture card).

het nadeel van zoiets is natuurlijk dat een dergelijke opzet heel wat meer ruimte kost de vraag zou wellicht ook kunnen zijn om meer ruimte te maken voor USB want met de komst van usb3.1+ zou je in theorie ook heel goed van alles en meer kunnen toevoegen, door meerder poorten (en kanalen) toe te voegen zou je wellicht prima een gbit firewall kunnen aansturen op de gemiddelde consumenten verbinding.

persoonlijk ben ik echter veel meer geinteresseerd in de performance van zoiets als een web/aplicatie-servertje. zou je hier bijv een diaspora-pod op kunnen laten draaien om eindelijk facebook de deur te kunnen wijzen ... want wat is er beter dan je smoelenboek-data geheel in eigen beheer te houden

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 juli 2024 05:32]

Raspberry Pi is altijd erg basic geweest qua performance en features. Voor jou een paar alternatieven:

Khadas VIM3: Amlogic A311D (4x Cortex A73 op 2,2GHz, 2x Cortex A53 op 1,8GHz), 2 tot 4GB RAM, 16-32GB onboard eMMC, M.2-slot (met mogelijkheid om uitbreidingkaartje te plaatsen voor een tweede 100Mbps ethernetpoort en een M.2-slot voor nvme-ssd), $100 - $140.

Pine64 RockPro64: Rockchip RK3399 (2x Cortex A72 op 2,0GHz, 4x Cortex A53 op 1,5GHz), 2 tot 4GB RAM, eMMC-slot, pci-e x4 slot, $60 - $80.

Hardkernel Odroid N2: Amlogic S922X (4x Cortex A73 op 1,8GHz, 2x Cortex A53 op 1,9GHz), 2 tot 4GB RAM, eMMC-slot, $63 - $79.

De Khadas VIM3 wordt in augustus verkrijgbaar en heeft wat mij betreft qua form factor en specs momenteel de kroon in handen. Odroid N2 is ook snel (en nu al verkrijgbaar), maar mist helaas de mogelijkheid om een nvme-ssd te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Femme op 23 juli 2024 05:32]

Deze BCM2711 van Broadcom zal met zijn 4 Cortex-A72 kernen waarschijnlijk de Rockchip RK3399 verslaan, die veel gebruikt wordt in duurdere borden. De nieuwe 12nm Amlogic's zijn ook prachtig, zoals idd de S922X en A311D met 4x Cortex-A73. Maar de Pi 4 brengt dit performance level wel naar de $35 tot $55 categorie, terwijl al die borden $70+ zijn.

SoC's om de komende tijd ook in de gaten te houden zijn:
  • Amlogic S905X3 (4x Cortex-A55, Mali-G31 MP2, 12nm)
  • Unisoc SC9863A (8x Cortex-A55, PowerVR GE8322, 28nm)
  • Rockchip RK3588 (4x Cortex-A76 + 4x A55, Mali-G52, 8nm)
De bovengenoemde sbc's zitten een klasse hoger dan een RPi en zijn ook wat duurder. Als je een sbc nodig hebt voor serieus werk zoals een smarthomecontroller (betrouwbaarheid gewenst) maken die paar tientjes niet zoveel uit, lijkt me. Een RPi is primair ontwikkeld voor educatieve doeleinden en dat zie je aan het ontbreken van een interface voor betrouwbare storage (of je moet usb gebruiken, maar dan heb ik veel liever een slot waar je een eMMC-module of een M.2-ssd in kunt stoppen).

In het sub 50 dollar segment zijn er ook allerlei alternatieven, zoals de 3,5 jaar oude Odroid C2 (quadcore A53) en XU4 (octacore A15/A7).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.