Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Raspberry Pi 4 krijgt via usb-c-aansluiting geen stroom met kabel met e-marker

De onlangs aangekondigde Raspberry Pi 4 blijkt een probleem te hebben met bepaalde usb-c-kabels. Zodra er een kabel met een e-marker wordt gebruikt, krijgt het moederbordje geen stroom. Dat heeft Eben Upton, mede-oprichter van de Raspberry Pi Foundation laten weten.

Eben Upton heeft tegen TechRepublic toegegeven dat niet elke usb-c-kabel met de Raspberry Pi 4 werkt. "Een slimme lader met een kabel met een e-marker zal de Raspberry Pi 4 incorrect identificeren als een audio-adapteraccessoire en weigeren om stroom te leveren. Ik verwacht dat dit opgelost wordt in een toekomstige revisie, maar voor nu moeten gebruikers een workaround toepassen. Het is verrassend dat dit niet in ons testprogramma naar voren kwam", aldus Upton.

Hij verwijst naar een technische analyse van Tyler Ward, waaruit naar voren komt dat de Raspberry Pi 4 niet de officiële usb-c-specificatie heeft overgenomen, maar een eigen ontwerp heeft toegepast. De Raspberry Pi Foundation heeft een enkele weerstand gebruikt voor zowel de CC1- als de CC2-verbindingspin. De twee pinnen hebben niet elk hun eigen weerstand van 5,1kΩ gekregen, maar delen er een. Dat levert problemen op met kabels met een e-marker, aangezien deze kabels beide CC-verbindingen gebruiken.

Kabels die voorzien zijn van een e-marker beschikken over een in de kabel ingebouwde chip en geven de maximale stroomsterkte door. Deze chip geeft bijvoorbeeld aan een verbonden apparaat door dat de kabel het usb power delivery-protocol ondersteunt en geeft specificaties over de kabel door. Deze kabels worden bijvoorbeeld gebruikt door laptops.

De enige oplossing voor dit probleem is het achterwege laten van de bewuste kabels met een e-marker. Onder meer de kabels die met smartphones worden meegeleverd kunnen uitkomst bieden, mits de voeding aansluit bij de 5,1V/3A-eisen van het bordje. De officiële lader van de Raspberry Pi Foundation biedt ook uitkomst. Ars Technica heeft bij Raspberry Pi Foundation nagevraagd wanneer er een volgens de officiële specificatie gemaakte laadaansluiting uitkomt. Het bedrijf zegt dat dat 'in de volgende paar maanden' gebeurt.

De Raspberry Pi 4 werd eind vorige maand aangekondigd en heeft onder meer een Cortex A72-quadcore, usb 3.0-aansluitingen, 1 tot 4GB ram en een voeding die dus via usb-c verloopt. Onlangs werd bekend dat het bordje nieuwe firmware krijgt om de temperatuur te verlagen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

10-07-2019 • 08:52

76 Linkedin Google+

Submitter: DustMan4u

Reacties (76)

Wijzig sortering
Wat ik mis in dit artikel is een goede uitleg wat zo'n e-marker precies is.

Wat mij betreft is een marker een pen/markeerstift, en een e-marker iets als een Apple Pencil of een stylus 8)7

Edit:
Kabels die voorzien van een e-marker beschikken over een in de kabel ingebouwde chip en geven de maximale stroomsterkte door. Deze chip geeft bijvoorbeeld aan een verbonden apparaat door dat de kabel het usb power delivery-protocol ondersteunt en geeft specificaties over de kabel door. Deze kabels worden bijvoorbeeld gebruikt door laptops.
Dit stukje is inmiddels toegevoegd aan het artikel door Joris (vermoed ik) en legt mooi uit wat het doet. Top!

Vermoed wel dat het "Kabels die voorzien *zijn* van een e-marker" moet worden..

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 10 juli 2019 09:39]

hier wat meer uitleg.
In accordance with the USB PD standard, the source and sink now communicate. First they check to ensure that the cable itself is USB PD–compliant. This compliance information is provided by electronic marker (eMarker) circuitry built into the cable itself—implemented as an IC chip at one of the cable plugs (or by two chips, one at each plug). E-marker circuitry is included on all USB 3.1–compliant cables, and is present on some USB 2.0–compliant cables as well. This circuitry provides information about the cable’s specifications—including its maximum supported current (3A or 5A) and voltage. (See Fig. 1.) Based on this information, the sink and source can determine an appropriate voltage and current to use.

In our previous session, we presented a table showing combinations of USB PD power, voltage, and current. (Please refer to chapter (2) USB PD: The Technology, Table 1) The table shows that in cases where the voltage is 20V and the power is above 60W up to 100W, the current is limited by the cable specifications (see the table entry marked “○*”). These cable specifications are ascertained from the information returned by the eMarker circuitry.

The source and sink proceed to negotiate to determine the appropriate power conditions in accordance with the Power Rules—taking into account the source’s capability, the sink’s desired voltage and current, and the cable. Voltage through VBUS remains at 5V until negotiation is completed, at which time the voltage is brought to the agreed-upon level and USB PD power supply begins.
https://www.renesas.com/e...ry-03-emarker-c-auth.html
Thanks, ik blijf echter bij mijn standpunt dat dat mocht verduidelijkt worden in het artikel. Google gebruiken kan ik zelf ook :+
Dat mist de laatste tijden wel vaker in de FrontPage artikelen, achtergrond informatie of verdieping. Erg jammer en niet echt het motto van Tweakers.net waardig.
En bronvermelding! Die is ook een stille dood gestorven, 12 (?) jaar geleden. Mis het nog dagelijks, paar keer geprobeerd te pinpointen wanneer het hiaat precies is ontstaan en welke .plan eraan ten grondslag lag.

Noemenswaardig en positief in dit artikel: meer dan 50% links naar buiten het tweakers.net-domein!
En bronvermelding! Die is ook een stille dood gestorven, 12 (?) jaar geleden. Mis het nog dagelijks, paar keer geprobeerd te pinpointen wanneer het hiaat precies is ontstaan en welke .plan eraan ten grondslag lag.
Het nieuws duiden voor de lezer ipv alleen maar persberichtjes overtikken, bronvermelding... Zomaar twee basisprincipes in de journalistiek. Maar de auteur noemt zichzelf dan ook nieuwsredacteur, en geen journalist. Gelukkig.
Daar ben ik mee akkoord. (het is vakantie , misschien student/stage?)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 10 juli 2019 10:46]

2.564 artikelen op zijn naam... dus student/stage lijkt me sterk.
USB en raspberry leggen ze ook niet uit.
Het is niet altijd aan de auteur om te bepalen wat zijn lezer wel en niet weet.
We hebben niet voor niets google en wiki; weet je iets niet, gebruik het!
Daarentegen zijn die twee termen inmiddels redelijk ingeburgerd, zeker in een iets technischer publiek
Emarker daarentegen zal dat een stuk minder zijn en heeft de schrijver de noodzaak tot verduidelijking verkeerd ingeschat.
Dat is juist wel de taak van de auteur.
Een slimme lader met een kabel met een e-marker zal de Raspberry Pi 4 incorrect identificeren als een audio-adapteraccessoire
Die e-marker lijkt mij dus te controleren wat voor device er aangesloten is. :)
Dus niet, het gaat over de informatie van de kabel niet over de informatie van het aangesloten apparaat.
Beetje onduidelijk. Het kan worden uitgelegd als:
1. De slimmer lader met de kabel die de RP4 als een audio-adapteraccessoire ziet (lader --> RP4)
2. De RP4 zal de lader met de kabel als een audio-adapteraccessoire zien (RP4 --> lader)
Het is niet duidelijk wie de identificatie doet...
Hoe herken je een kabel met emarker? Ik snap nu wat het is maar hoe zie je of je zo’n kabel hebt. Staat dat er op?
Vroeg het me ook af.

Als ik me niet vergis , ziet het logo er zo uit (rechts, 2 ovalen)
https://www.amazon.com/IO...G2LU3CCM01E/dp/B01MZGZUYL

[Reactie gewijzigd door OxWax op 10 juli 2019 11:46]

Thanks, dat zie ik niet op mijn kabel.
Van wat ik heb kunnen vinden:

[An e-marker on an] USB 3.1–compliant USB Type-C™ cable includes eMarker circuitry that returns information about the cable’s specifications, its manufacturer, and more.

Dus blijkbaar een extra chip voor extra informatie.
Als iedereen maar eigen USB specificaties gaat toepassen, kun je beter de U weghalen.
Precies. Die universele standaard is lang niet zo universeel meer.
Linus heeft hier een mooie video over gemaakt: https://youtu.be/gShRBsahzXg
In dit geval lijkt het anders prima in de specificatie te staan, wat niet gevolgd is.
1 port voor alles de gebruiken lijkt erg goed bedacht maar is het gewoon juist een gigantische puinhoop geworden.
Omdat de kabel makers een gigantische berg met verschillende kabels maken die allemaal weer aan àndere specificaties voldoen. En aan de buitenkant van de kabel kun je niet zien wat de specificaties zijn. Het is gewoon een puinhoop in usb c land nu kun jij wel met specificaties zwaaien. Maar als niemand zich er aan doet houden..
Je noemt de kabel, maar denk aan alle optionele zaken die over USB C elektrisch kunnen plaatsvinden:

• Voedingstandaarden (USB Power Delivery, Qualcomm Quick Charge, ...) die niet uitwisselbaar zijn.
• Voedingrichting.
• USB protocol generatie (2.0, 3.x gen whatever...).
• USB protocol richting.
• Alternatieve modes: DisplayPort, HDMI, Thunderbolt, DisplayPort over Thunderbolt, HDMI over Thunderbolt...

En dit kan allemaal plaatsvinden, maar niets van dat moet. Tegelijkertijd geven apparaten vaak niet duidelijk en niet consistent aan wat ondersteund wordt.

Combineer dat met het al genoemde gezeur over kabels, en het is een clusterfuck.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 juli 2019 11:54]

Dacht dat de C in USB-C daarom stond voor "Chaos".
"Unusable Serial Bus" :)
"In accordance with the USB PD standard, the source and sink now communicate. First they check to ensure that the cable itself is USB PD–compliant. This compliance information is provided by electronic marker (eMarker) circuitry built into the cable itself—implemented as an IC chip at one of the cable plugs (or by two chips, one at each plug). E-marker circuitry is included on all USB 3.1–compliant cables, and is present on some USB 2.0–compliant cables as well. This circuitry provides information about the cable’s specifications—including its maximum supported current (3A or 5A) and voltage. (See Fig. 1.) Based on this information, the sink and source can determine an appropriate voltage and current to use."
https://www.renesas.com/e...ry-03-emarker-c-auth.html
Thanks, dat mocht best in het artikel gelinkt worden of beter nog, beknopt verwoord worden in het Nederlands.
Ik merk ook dat er steeds meer wordt weggelaten/gemist in de artikelen van tweakers.
8-)
Hebben die misschien een maximum woorden/tekens voor artikelen voorgeschreven net als bv twitter? :?

Of moeten ze minder technisch resp en detail schrijven om een groter publiek te bereiken ? :?
Of ze missen de technische kennis om over dit soort zaken te schrijven. Dat wil niet zeggen dat ze niets weten, omdat mensen met een technische achtergrond ook niet alles weten. Hopelijk steken ze wel iets op van de reacties hier, zodat het de volgende keer duidelijker is wat ze bedoelen.
Ze 'denken' inderdaad het laatste... alleen vergeten daarbij hun kern die op den duur wegloopt en dan zal er ook geen uitleg meer in de reacties onder de artikelen verschijnen.
De twee pinnen hebben niet elk hun eigen weerstand van 5,1K Ohm gekregen, maar delen er een.

Lost een extra weerstandje erbij solderen dit niet op?
Volgens mij zitten er geen weerstandjes op die je als mens kunt solderen? Veels te klein allemaal.
tot en met 0603 doe ik gewoon, en als ik de foto bekijk denk ik toch dat ze 0603 of 0805 zijn
Op https://www.cnx-software....-processor-up-to-4gb-ram/ staat een foto die je kunt uitvergroten.

Die weerstandjes bij de USB-connector zijn ongeveer 1 mm lang, dus 0402 size. Het condensatortje links ervan is 0201 size.
SMD kan je prima solderen, alleen moeilijker met een huis-tuin-en-keuken soldeerbout. Ook kan eentje met voldoende vermogen helpen als iets aan de groundplane vast zit (aangezien die fungeert als heatsink). Niet makkelijk maar zeker wel te doen met wat geduld.

Als je het echt wilt kan je deze mod uitvoeren met gewone 5.1k weerstanden alleen moet je wat prielen.

Mijn vermoeden is dat ze de standaardspecificaties van de BCM2711 chip overgenomen hebben en die zal een bepaald schema hebben waarna het omzetten naar een USB-C ipv microusb-otg niet helemaal goed is gegaan.
Ik vraag me af of er traces aanwezig zijn daarvoor. Ik vermoed van niet. Wellicht zitten die onder de USB connector al aan elkaar verbonden.
De twee pinnen hebben niet elk hun eigen weerstand van 5,1K Ohm gekregen, maar delen er een.

Lost een extra weerstandje erbij solderen dit niet op?
Dan moet je een spoortje door krabben ( zitten nu aan elkaar), en het extra weerstand nog solderen maar.
Ik heb trouwens het gevoel dat het over pinnen van het IC gaan niet direct van de kabel, dan zou dat nu betekenen dat ze twee van de 6 kabels parallel hebben geschakeld
De twee pinnen hebben niet elk hun eigen weerstand van 5,1K Ohm gekregen, maar delen er een.

Lost een extra weerstandje erbij solderen dit niet op?
Nee, dat die twee pinnen 1 weerstandje delen, betekent dat ze op de pcb onderling verbonden zijn.
Je zou die verbinding moeten doorsnijden, maar de kans is groot dat die op een plek zit waar praktisch niet bij is te komen met je hobbymesje. En vervolgens zou je dat weerstandje met een heel dun draadje aan het pennetje van de usb-connector moeten verbinden.

Een ander kabeltje regelen is echt een stuk makkelijker.
Dan moet er wel een extra spoortje en pads op de printplaat komen om dat weerstandje te plaatsen, want nu hangen die twee pinnen aan elkaar, en ik verwacht dat daar het probleem zit.
Als de twee pinnen 1 weerstand delen, dan klinkt het alsof ze op het PCB op elkaar verbonden zijn met daarachter nog weer die enkele weerstand naar ground. Als je zelf een tweede weerstand erbij soldeert, dan komt die slechts parallel aan de eerste, en het enige wat je dan doet is de gehele weerstand verlagen.
Dat is op een smd bordje nog niet zo eenvoudig, en het verandert niet het punt dat een gloednieuw model niet zo'n knullige fout moet bevatten.
Lijkt me dat ze beter hadden gewacht op de 2020 datum ... lijkt beetje overhaast gereleased ...
Dit is ook niet de 1e keer dat ze zo'n vrij knullige fout maken helaas. De officiele Raspberry PoE hats hadden ook een ontwerpfout waardoor de USB poorten steeds een power overload reset kregen.

Dat hebben ze opgelost door een klein PCBtje over de HATs te solderen. Lijkt me dure hobby voor iets dat ook met een beetje testen ontdekt had kunnen worden.
Is het een chinees/taiwanees ontwerp dan? Of haal jij ontwerp en productie nu door elkaar?
De producent print gewoon de gerber file die jij hem geeft, of ie nu in Shanghai of in Stockholm zit. Als jij maar 1 weerstandje op je schema zet dan gaat hij niet opeens daar 2 van maken.
Hoe kun je dan zien welke usb-c adapter geschikt is ? :|
Lijkt erop alsof je gewoon een goedkope kabel moet gebruiken en dat het sowieso niet met de adapter te maken heeft.
Lost een extra weerstandje erbij solderen dit niet op?
@S1W Dan moet er wel ruimte zijn op de print en die zal er vermoedelijk niet zijn.

Dit is wel de ultieme besparing op de BOM. Zo'n weerstand kost minder dan een cent.

[Reactie gewijzigd door TLer op 10 juli 2019 09:03]

Is deze versie te gehaast uitgebracht?
Ik zie hitte problemen, nu dan dit probleem en mensen die toendertijd aangenaam verrast waren omdat ze de 4 nog lang niet hadden verwacht.

[Reactie gewijzigd door Taipau666 op 10 juli 2019 11:24]

Daarom wacht ik altijd minstens een half jasr voordat ik telkens overstap naar de nieuwste/snelste versie Raspberry Pi. O-)

(En het is tenminste dan wel ruim beschikbaar en niet steeds uitverkocht.) 8-)

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 10 juli 2019 09:14]

de SoC was voorzien met 4 revisies, en na de 2de was het al werkend genoeg om er het finaal product mee te maken! Hierdoor is de Hardware eigenlijk klaar _voor_ de Software, daaruit problemen met firmware, codecs en veel meer.

Overhaast? Vroeger dan verwacht alvast. Kinderziekten? ja enkele, ik vertrouw erin dat er een nieuwe revisie komt.

USB is ook een moeilijke nest, met tal van combinaties. USB-PD is ook geen triviaal ding.
Ah zonde, al eentje in huis. Maar die van mij komt ergens op een vaste plek in huis te liggen, dus hij hoeft niet met alle kabels te werken. Goed om te zien dat ze het meteen toegeven en verbetering beloven!
maw. Een elcheapo Ali of Aktion kabel zal dus beter werken dan een premium merk kabel.
Ik ben laatst ook al helemaal verdwaald geraakt in de wereld van USB (C) opladers en kabels en communicatiemogelijkheden. Zo universeel is het allemaal niet meer.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Wetenschap

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.