Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Athom introduceert Homey-software 2.0 en Homey Pro

Het Nederlandse Athom heeft versie 2.0 van de Homey-app en een nieuwe revisie van zijn Homey-basisstation uitgebracht. Ook komt er volgende maand een Homey Pro, die meer dan twee keer zoveel apps geïnstalleerd kan hebben als de standaard Homey.

Gebruikers van de Homey kunnen per direct hun iOS of Android-app updaten naar versie 2.0, waarna ze via de app de Homey zelf ook een update kunnen geven. Fabrikant Athom stelt in de bekendmaking dat de nadruk bij versie 2.0 op het gebruiksgemak moet liggen. In een korte video van de nieuwe software valt te zien dat ieder apparaat nu zijn eigen paneeltje heeft op het startscherm, vanwaaruit naar de apparaatspecifieke schermen kan worden doorgenavigeerd. Athom heeft zelf alle wijzigingen uiteengezet op zijn blog.

De nieuwe Homey, die door het bedrijf Homey (Early 2019) wordt genoemd, is een hardwarerevisie waarbij de nfc-functie en de microfoon zijn verwijderd. Die twee werden volgens Athom nauwelijks gebruikt en de microfoon voldeed niet aan de kwaliteitseisen. Verder lijkt er geen verschil te zijn; het apparaat heeft nog steeds een 1GHz-singlecoreprocessor en 512MB ram. Ook is de prijs nog steeds 299 euro.

De Homey Pro heeft een dualcore-cpu met een snelheid van 1GHz en de hoeveelheid ram is verdubbeld tot 1GB. Athom stelt dat deze variant van het basisstation meer dan twee keer zoveel apps geïnstalleerd kan hebben als de standaard Homey, waarmee hij gericht moet zijn op de power user. De Homey Pro gaat 399 euro kosten en wordt vanaf februari geleverd.

Homey begon als een Kickstarter-project van tweaker WeeJeWel en zijn compagnon Stefan Witkamp. De twee wilden het gebruik van smarthomeapparatuur met verschillende protocollen minder omslachtig maken. Ze haalden dubbel zoveel op als het inzameldoel van honderdduizend euro. Volgens de site ondersteunt Homey tegenwoordig meer dan vijftigduizend apparaten.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

15-01-2019 • 14:26

115 Linkedin Google+

Submitter: AJediIAm

Reacties (115)

Wijzig sortering
Hier in huis staat Homey sinds de preorder periode (vlak na de kickstarter periode). De software heeft veel fases doorlopen, maar in mijn geval is hij vrijwel altijd heel stabiel geweest. Zonder probleem heb ik er apparaten aan hangen via zwave, 433, zigbee, internet etc. Met de komst van zwave producten van Neo Coolcam en Zigbee producten van Xiaomi is het ook nog eens heel goedkoop geworden om de smarthome uit te breiden.

Dankzij de flows en de vele apps (die niet alleen apparaten ondersteunen maar ook andere functionaliteit toe voegen, zoals timers, geavanceerde variabelen, online weerdiensten, etc) werkt onze benedenverdieping vrijwel automatisch. Een app hebben we niet nodig, lichtschakelaars hebben we niet nodig. Verlichting, kachel en nog wat dingen gaan automatisch (afhankelijk van o.a. aanwezigheid). Er is 1 knop die we op een dag indrukken en dat is als we naar bed gaan (zou ook kunnen met een presure mat in bed, of een trigger als een nachtlampje wordt aangezet, of als een wekker wordt ingesteld of....)

Moet wel zeggen dat ik nog even wacht met updaten naar V2.0, want niet iedere 'stable' update bleek in het verleden zo 'stabiel' te zijn.
Hier hetzelfde, heb de gehele benedenverdieping plus tuin en schuur ingesteld met Homey, waardoor eigenlijk vrijwel alles automatisch gaat. Af en toe werd een flow eruit gedonderd, maar de laatste 6 (?) maanden is het vrijwel stabiel.

Een vraagje, welke knop druk je in wanneer jullie gaan slapen? Ik zoek dit nog ook, gezien ik dit niet zo ingeregeld krijg met mijn huidige apparatuur. Zou ideaal zijn om de knop in te drukken, waardoor de verwarming, lampen en overige apparatuur beneden uit gaan en de slaapkamers en douche aan gaat qua verlichting.
Ik zelf gebruik hier de app Virtual Devices voor. Dan kan je virtuele knoppen maken die je weer in de flows opneemt. Zelf gebruik ik die bijvoorbeeld om aan te geven dat wij vakantie hebben zodat door de weeks de tijden (opstaan) gebruikt worden zoals in het weekeinde (of te wel, niet zo vroeg :)) .
Ah de voor- achtertuin en garage zitten er bij ons langzaamaan ook in (o.a. Ikea lamp en deursensor op garage), wil dit voor de zomer uitbreiden met Garden Lights (12v) in combinatie met Neo Coolcam tussenstekkers en wat sensoren.

Wij hebben een KaKu afstandsbediening liggen op de leuning van de bank (zo eentje die bij de tussenstekkers zit), maar ik heb ook een knop op mn telefoon (via HTTP shortcut app op android en Webhook manager app op Homey.

Als ik over ben naar 2.0 wil ik ook met handmatige scenes of modes werken, voor de gevallen dat we Homey willen overrulen. Bijvoorbeeld als je in de avond (lamp eettafel is gedimd aan) toch even wil studeren aan de eettafel (lamp moet fel), of als vrouwlief het koud heeft, ze de kachel via 1 druk een graad hoger kan zetten. En zo zijn er wel meer situaties waar enkel 'een mens' de trigger kan zijn, omdat het met sensoren niet te meten is.
Ik roep altijd tegen mijn alexa: Alexa Goodnight en dan gaat alles uit (TV, Lampen) en de lampen in de slaapkamer op de laagste stand.
Ik heb een Puls drukker aangesloten / gesoldeerd aan een Xiaomi Aqara Switch. 1x drukken voor alle verlichting uit en 2x voor alles aan (18 lampen Hue en Tradfri) . super handig dat dan ook iedereen de verlichting kan schakelen zonder telefoon

https://forum.athom.com/d...aomi-devices-hacks#latest

de switch is zo smal dat hij achter de schakelaar past en zo heb je niet een apparte of gekke knop. maar eentje die geheel past in je interieur

moet waarschijnlijk over een jaar of twee een keer de batterij vervangen maar so be it

[Reactie gewijzigd door bullseye1977 op 15 januari 2019 17:45]

Bij mij thuis was dat ook een probleem. Omdat de spraakbesturing niet altijd goed werkte via Homey heb ik een Kaku AWST-8800 in de gang geplakt. Door de knop "Aan" te drukken gaat het al licht in de woonkamer aan. Door de knop "uit" te drukken gaat al het licht in de woonkamer aan. Voorheen ging dan ook het slaapkamerlicht aan maar door een recente verbouwing werkt dat momenteel even niet.

Mijn flow ziet er nu zo uit (en contra voor "aan").
https://imgur.com/a/GqWp9Fh
Als trotse Backer heb ik altijd veel plezier gehad van Homey. Er waren wel eens issues, maar dat is naar mijn beleving niet meer of minder dan andere platformen zoals Google home.

Ik gebruik de beta van Homey 2.0 al een paar werken en op enkele kleine cosmetische verbeteringen is er niet veel veranderd. Alles werk hier al super stabiel voor geruime tijd.
...maar in mijn geval is hij vrijwel altijd heel stabiel geweest.
...
Moet wel zeggen dat ik nog even wacht met updaten naar V2.0, want niet iedere 'stable' update bleek in het verleden zo 'stabiel' te zijn.
Beetje tegenstrijdig niet?
Homey is stabiel, alleen zijn updates niet altijd stabiel in hun eerste versie. En vooral bij zo'n grote update kijk ik liever even een paar dagen de kat uit te boom.
Veel problemen met dit apparaat.
Ook na alle updates en fixes werkt het eigenlijk voor geen meter.
De 2.0 heeft heel lang op zich laten wachten, telkens beloftes die niet uitkwamen.
Nu dan eindelijk 2.0!
Ik ben benieuwd of het echt een stuk beter wordt, ik hoop het in ieder geval. Er zit veel potentie in dit apparaat.
Helaas valt het mij tegen. Homey ligt in een hoekje te verstoffen, alle apparaten die waren gekoppeld (meeste via officiele apps) zijn ontkoppeld en kunnen op geen enkele manier meer worden herkoppeld (o.a. Tado & Netatmo). Meeste configuratie is voor mij onvindbaar via de mobiele app, stel zulke dingen toch liever in op een wat groter scherm.
Er zijn genoeg mensen die hem graag van je overnemen ;)
Heb je concrete voorbeelden van dingen die niet werken?
Alles heeft tot nu toe storingen bij mij gehad. Het instellen zelf al kan enige tijd in beslag nemen. En dan de flows, die werken bijvoorbeeld wel via de test knop, maar daarna niet meer. De ene keer reageert een powerplug wel, de andere keer weer niet. En dat met alle apparaten. Alles al opnieuw ingesteld etc..
Ik heb sinds het begin al een Homey en altijd de beta updates gedownload en getest. De m'n Fibaro sensoren heb ik 1 keer opnieuw moeten pairen en 1 of 2 keer de klik-aan-klik-uit sensoren. De meeste issues waren in een week of 2 wel opgelost. Bij sommige updates was dit onvermijdelijk en moesten non-beta gebruikers ook opnieuw pairen.

Homey is een hobbyisten platform. Het is niet zo eenvoudig als Philips hue en door de veranderingen moet je soms zelf aan het werk. Ook het tweaken van het ontvangst blijft een uitdaging en ook app updates kunnen flows stuk maken. Vaak liggen problemen niet aan Homey zelf, maar ik begrijp dat de gemiddelde consument dit anders ervaart.
Ik ben er dagen mee bezig geweest. Telkens weer, dat houdt een keer op. Dan werkt het even en ineens niet meer. Het ontvangst kan niet slecht zijn, de Homey heeft vrij zicht op alle apparaten, niks er tussen.
Ik heb voor de update naar 2.0 bijna een jaar niets aangepast. Alles bleef netjes werken zonder omkijken.
Ja oke dat kan. Bij mij was dat niet het geval, en met mij vele anderen.
Ik ben sinds kort met zigbee begonnen (Hue) en will nu ook wat zwave producten erbij doen. De Homey leek hiervoor best geschikt, maar als ik dit zo lees twijfel ik.

Wat voor alternatief zou je aanbevelen om zigbee en zwave dingen te koppelen met custom regels (als sensor A dan actuator B )? Het moet ook kunnen draaien zonder internet verbinding...

[Reactie gewijzigd door pirke op 15 januari 2019 18:52]

Als je zigbee en zwave wilt combineren is Homey verreweg het beste platform wat je kan krijgen. Ik ken geen platform wat zo krachtig en flexibel is als Homey. Je moet de boel zelf met flows koppelen. Dat is niet moeilijk, maar kost wel tijd.

Het is al meer dan een jaar geleden sinds de laatste grote verandering waardoor sensoren opnieuw toegevoegd moesten worden. De meeste klachten over stabiliteit zijn van door die grote update en het is een minderheid van de gebruikers.
Vaak liggen de problemen ook niet aan Homey maar aan de plaatsing van sensoren. Dit is te achterhalen met logging, en het zwave mesh overzicht in Homey. Als het bereik van een zwave sensor niet goed is moet je er gewoon een node tussen zetten in plaats van met je settings blijven prutsen.
Ok, heb maar meteen een Pro besteld dan. Kan ik even vooruit :)
Volgens mij wordt Homey juist wel in de markt gezet om het zo makkelijk als hue te maken. Dat is het probleem juist, domotica is niet zo makkelijk en dus loopt iemand die er IETS verder mee gaat al snel tegen de limitaties van homey aan.
Homey is een hobbyisten platform.
Dan zouden ze het ook als zodanig moeten verkopen, en niet als compleet product bij de MediaMarkt op de plank leggen.
Wat het is en hoe ze het verkopen kan wel eens wisselen... Zeker bij de MediaMarkt.
Mediamarkt heeft er niks mee te maken, Athom heeft het product zo op de markt gezet. Die hebben er bewust voor gekozen de Homey via de MediaMarkt te verkopen. Als je dat doet mag men verwachten dat het gewoon een compleet product is, en geen semi-beta.
Net de app geïnstalleerd en m'n flows even opgezocht. Naar het blijkt had ik nog maar 1 flow in gebruik. Alle andere flows heb ik op andere manieren opgelost omdat het telkens niet werkte (of veel vaker tijdelijk werkte, tot er iets vast liep en een reset nodig was). Ben benieuwd of dat met 2.0 beter gaat, met name dus stabiliteit. Het goede nieuws voor Athom is dat ik nu, in tegenstelling tot een jaar geleden, geen (hoge) verwachtingen meer heb, dus kan alleen maar positief uitvallen!
Bij mij staat Homey voornamelijk niks te doen, want spraak werkt 9/10 niet en mijn Homey loopt om de 4 dagen vast i.v.m. te veel apps. Het zou fijn zijn als mensen de Homey kunnen inruilen voor een Pro tegen een extra betaling.
Mijn Homey heeft het juist heel druk. Zoveel mogelijk in flows gezet.
Voorheen liep ie ook wel eens vast of crashte een app, en dan doet je huis het niet.
Een oplossing las ik op het forum: de app Candy.
Daar kun je in een flow Homey laten rebooten (Elke nacht of zo), of een gecrashte app by app id laten herstarten. Werk heel prima.
Maar het zou toch niet nodig moeten zijn om elke 24 uur een reboot te moeten geven aan een apparaat om het te laten werken. Ik had dit ook met mijn homey, maar dit was ik op een gegeven moment zo zat dat ik nu maar bezig ben met de overstap naar HA.
Nee, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik gaf het ook maar als voorbeeld. Mijn Homey krijgt wel elke Zaterdag morgen een reboot. Uit ervaring weet ik dat computers en geheugen processen dat fijn vinden.
Hij doet voornamelijk niks..... Maar loopt vast door te veel apps.....
Ik denk dat je gewoon even moet updaten , een reset moet doen en vanaf scratch opbouwen.

Lekker schoon en goed beginnen . Want ook met veel apps (geen idee wat je veel vindt) kan hij perfect zonder vastlopen z'n werk doen.
Ben al 2x van scratch begonnen, maar nu met de V2 is het misschien wel een goed idee om weer vanaf scratch te beginnen.

En sommige apps maken maar 2x per week een actie/melding maar zorgen er wel voor dat de Homey onnodig traag word.
Zeker proberen :) Met 28 apps merk ik geen traagheid op een "normale" homey .
Alleen even een kwartiertje na de boot maar als alles gesetteld is gaat het lekkah
Lijkt mij ook meer een app probleem?
Hier een zeer tevreden homey gebruiker.. Voegt echt iets toe aan mn huishouden. Zeker intresse in de PRO versie, weet iemand of de oude flows,devices en apps te migreren zijn?

[Reactie gewijzigd door rikm op 15 januari 2019 15:07]

Nu nog niet, er komt een backup / restore functionaliteit aan. Dit beloven ze echter al een poosje.
Die hadden ze met de lancering van een nieuwe Homey / Homey Pro eigenlijk allang moeten hebben om gebruikers een gemakkelijke overstap te geven i.p.v. te moeten screenshotten wat je aan flows hebt....backup is een basis functionaliteit in mijn ogen die nog steeds ontbreekt en als deze met hetzelfde tempo als 2.0 / de beloofde rewrites komt mag je nog 1,5 jaar wachten

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 15 januari 2019 17:49]

Ik wil kijken of het mogelijk is om via de Flow Backup app alle flows te backuppen. Dan bij de Pro alle apparaten koppelen en achterhalen wat de device-id's zijn en die in de JSON vervangen. Is ook redelijk werk, maar ik schat minder dan 100den flows opnieuw maken van 28 apps en te veel devices :-(

Overigens ben ik een zeer tevreden Homey gebruikers. Voice heb ik nooit gebruikt en ga ik dus ook niet missen. Alle verlichting moet autonoom werken met bewegings- en lichtsensoren. De paar zaken die ik wel via voice handig vind (zoals 'welterusten' doe ik wel via een Siri shortcut => Homey.
Voor Tweakers is dat een oplossing inderdaad maar voor de gewone gebruiker die eventueel wil migreren of vanwege een defect zou backup er moeten zijn

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 15 januari 2019 20:27]

Volgens mij kan die niet restoren in V2
Eh... ik heb geen Homey maar zat er toevallig al een tijdje naar te kijken voor in de ‘mancave’, maar ontgaat nu niet juist het hele nut of in ieder geval het nut grotendeels van de homey door de microfoon te verwijderen? Wat zie ik over het hoofd?
De spraakherkenning was echt behelpen. Die was er in gestopt in het tijdperk dat Alexa en Google Assistant nauwelijks bestonden. Toen was het een goed idee, nu zijn er gewoon betere alternatieven die ook koppelen met Homey.
Het idee was dat Google mini het spraak gedeelte zou opvangen. Alleen is het Athom niet gelukt dit met Google af te stemmen.. Verder doet Homey al het regelwerk. Als het werkt is het mooi spul.
Bij mij werkt spraak via Google home (mini) prima. Met "ask Homey..." wordt het commando naar Homey gestuurd en met routines kan je een soort van shortcuts inbouwen.
Ik gebruik het regelmatig voor het opvragen van de binnentemperatuur of het aan/uit zetten van de ventilatie.

Edit: link naar routines toegevoegd

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 15 januari 2019 15:24]

Ja dat klopt, maar je moet dan zeggen:
Oke Google vraag aan Homey om het licht in de woonkamer uit te doen.
Terwijl Google ook de mogelijkheid biedt aan bepaalde partijen (dus (nog) niet bij Homey) om het direct te doen. Dus:
Oke Google, doe het licht in de woonkamer uit.
Dat kan met Homey ook dmv routines. Helaas werkt routines (nog) niet wanneer je Google Home op NL zet...
Je kan hem ook koppelen met Google Assistant via je telefoon.
Google Home, Alexa kan je ook koppelen.
Of het goed werkt is een tweede ;)
Voor spraak aansturing moet je voor Google home gaan. Voor automatisering moet je voor Homey gaan. De combinatie werkt ook prima samen.

De spraakherkenning software van Google is zeer indrukwekkend. Ik heb een aantal (3) Google home mini's door het huis verspreid en dat is genoeg om me overal te horen. Een Homey in elke kamer is niet te doen.

Begin met een Google home, Hue lamp en Chromecast. Pas als je meer sensoren en automatisering wilt heb je een Homey nodig.
Pas als je meer sensoren en automatisering wilt heb je een Homey nodig.
Nee, dan heb je geen Homey nodig, gelukkig zijn er diverse andere controllers die je daar voor kunt gebruiken. (Fibaro/Vera/etc)
Gebruikers van de Homey kunnen per direct hun iOS of Android-app updaten naar versie 2.0,
Dit klopt niet. V2 is een geheel nieuwe app, de oude app is hernoemd naar "Homey (legacy)". Je moet echt Homey V2 downloaden, wil je kunnen updaten.
de microfoon voldeed niet aan de kwaliteitseisen.
Ook dit klopt niet. Hun stemherkenning voldeed niet aan kwaliteitseisen, de microfoon was (zover ik weet) prima.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 15 januari 2019 14:35]

Hun stemherkenning voldeed niet aan kwaliteitseisen, de microfoon was (zover ik weet) prima.
Ja, dat klopt deels: de stemherkenning voldeed niet aan de beloofde kwaliteit. Maar de microfoon was ook absoluut niet goed genoeg om stemmen te herkennen. Onder andere de plaatsing ervan zorgde ervoor dat de behuizing het geluid vervormde. Amazon en Google hebben dat probleem al heel vroeg wel begrepen en opgelost.

Bron: niet echt, hier en daar wat oud-medewerkers gesproken en wat opgevangen.
Voor spraak niet het beste apparaat daarom is de google home en alexa app ondersteunimg gekomen, je hebt dan helaas wel die hardware ook nodig.

Verder voor automatische flows een superapparaat, wel mag het z wave bereik bv wat beter. Je bent veel vrijer om apparatuur te kopen omdat er veel formats ondersteund worden. Dit laatste vind ik een erg grote plus want de negatieve punten compenseerd.
Z-Wave is toch een mesh netwerk dus je 'bereik' is toch erg afhankelijk van hoeveel Z-Wave devices je in huis hebt en vooral waar deze zich bevinden?
Klopt, maar de eerste "Node" moet uiteraard wel binnen het bereik van de Homey liggen. En het liefst meer dan één zodat het mesh een extra node heeft om op terug te vallen.
Met een Fibaro plug in de buurt werkt van Honey werkt het bij mij allemaal prima. Inbouw schakelaars kunnen gaan een beperkt bereik hebben en draadloze apparaten zijn enkel end nodes.
Nu de microfoon ook verleden tijd is, had ik bij een pro versie gehoopt op een versie met Ethernet aansluiting. Mijn wifi is prima stabiel maar ethernet is toch, en mogelijk een betere aansluiting voor externe antennes. Ook hoop ik nog steeds op een knappe Zwave implementatie... de huidige is behelpen tov de FibaroHC2 of Samsung spullenboel bijvoorbeeld.
Er is een antenne mod, even zoeken op de community site. Je garantie is dan wel verlopen want je moet actief gaten gaan boren in je homey, maar goed. Ik heb net de antennes besteld en ga er mee aan de slag.

Zwave komt een nieuwe implementatie van, maar beloven ze al een poosje. Eerst moest 2.0 de deur uit en dan gaan ze weer verder. Ik hoop dat ze der inderdaad ook snel mee zijn.
Ik heb een externe Zwave-antenne aan mijn Homey gemaakt. Het bereik is veel beter, maar lost zeker niet alle Zwave isses op. Ik weet dat ze bezig met de Fibaro app, voornamelijk issues met motion sensoren, maar ik heb ook met andere Zwave apparaten betrouwbaarheids issues.

Wat komt eraan qua Zwave implementatie? En weet je iets over oplever-datum?
Ze hebben het al tijden over een rewrite, maar daarvoor zou eerst de 2.0 release beschikbaar moeten zijn. Daarna zouden ze er mee aan de slag gaan, geldt overigens ook voor andere zaken als backup/restore mogelijkheden.