Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

De Homey van Athom ligt vanaf zaterdag in MediaMarkt- en iCentre-filialen en andere winkels. Het is volgens de makers van de controller met spraakbediening het eerste Nederlandse Kickstarter-product dat de winkels bereikt.

De Homey komt onder andere bij iCentre, Ivizi, MediaMarkt, Robbshop, Domotica-shop, WifiMedia en Electrostylisten in de schappen. Daarnaast verkoopt Athom de controller via zijn eigen webwinkel voor 299 euro. Athom heeft in de afgelopen maanden een voorraad van 'duizenden' Homey's opgebouwd voor de retailintroductie, claimt Stefan Witkamp, mede-oprichter van Athom.

Volgens hem is de werking van de controller in de afgelopen maanden stabieler gemaakt. "We hebben veel feedback van de bèta-gebruikers ontvangen en daar de gebruikerservaring op aangepast. We hebben gekeken waar mensen op vastliepen en waar de ervaring nog niet vloeiend was. Het is een veel volwassener platform nu", stelt Witkamp. De winkelintroductie zal samenvallen met de release van firmwareversie 1.0.0.

De Homey is een centrale controller voor spraakbediening van smarthome-apparaten. De ontwikkeling begon twee jaar geleden na een succesvolle Kickstarter-campagne, gevolgd door een investeringsronde waarbij een miljoen euro werd binnengehaald. De levering begon begin dit jaar en inmiddels zijn er al duizenden exemplaren door pre-order-klanten en vroege backers van de campagne in gebruik genomen, claimen de makers.

Voor de komende tijd wil Athom zich richten op het uitbreiden van het aantal ondersteunde apparaten en ook nieuwe functionaliteit op het gebied van muziek ligt in het verschiet. Aan een internationale release wordt ook al gedacht, maar dat zal per land gebeuren en Athom wil volgens Witkamp eerst de lokale ondersteuning goed op orde hebben voor de overstap naar het buitenland gemaakt wordt.

 
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

2 jaar geleden gefund. Ik vraag me echter af of hier nu nog vraag naar is? Kan je tegenwoordig niet gewoon alles aansturen met je gsm?

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 16 november 2016 16:41]

De grote kracht van Homey zit denk ik in de ondersteunde draadloze protocollen, en de combinaties van apparatuur die je kunt aanturen. Via Z-Wave sensors HUE lampen aan/uit zetten of je Smart Thermostaat aan/uit zetten. Via spraak maar ook via mobiel, en eventueel fysieke knoppen in huis (KlikAanUit) je zit niet vast aan 1 fabrikant, want Homey praat met echt vanalles.
Dat is nu idd het zwakste punt van Domotica: er zijn veel te veel obstakels om zaken samen te laten werken omdat veel fabrikanten eigenwijs zijn en je dus voor vrijwel elke lijn apparaten weer een aparte controller nodig hebt (in mijn geval eentje voor mijn Hue, eentje voor mijn Devolo brandmelders, rest is allemaal zelfbouw, maar dan nog). Ben benieuwd naar de ervaringen met Homey.

[Reactie gewijzigd door jopiek op 16 november 2016 16:33]

ik heb hem nu een paar weken in huis. omdat ik ging samenwonen met mijn vriendin heb ik gelijk aan gedacht voor demotica in het nieuwe huis en vond dit wel een goede oplosssing voor aansturing.

er wordt al best wat ondersteund. kan je aanwezigheid bijhouden. (helaas werkt niet echt lekker bij mijn appartement complex maar wel bij mijn ouderlijk huis werk het perfect). klik aan klik uit zo aangesloten, smart tv, chromecast en alles werkt best simpel.

spraak herkenning is echt fijn alleen soms snapt die het niet. je moet goed articuleren.

kijk anders zelf wat ze ondersteunen.
apps.athom.com

persoonlijk wacht ik nog op een spotify app maar die was onderweg in versie 1.x dat de geruchten zeggen
Klinkt goed! Zie echt wel een markt voor zulke dingen, iig tot zo lang er nog zo veel overspraak is qua producten en Z-Wave van fabrikant 1 niet kan praten met Z-Wave van fabrikant 2 (om maar voorbeeld te noemen).
Het ziet eruit of het allemaal nogal heel erg in beta is..
4 dingen aangeklikt en 4 keer staat er bij de reacties/recensies dat het niet werkt :+

Al ben ik wel erg benieuwd verder. Wat kan je (meer) met je chromecast bijvoorbeeld door die aan te sluiten? Of je smart tv?
kijk in hun appstore: https://apps.athom.com/

ja het is nog in beta maar tot nu toe is die zeer stabiel voor mijn gevoel
Ja, daar klikte ik dus 4 dingen aan..
tot nu toe heb ik nog niks gebruikt wat niet werkte. staat er vaak onder en wordt het gefixt maar dat wordt er niet bij gezegt
Dat is nu idd het zwakste punt van Domotica: er zijn veel te veel obstakels om zaken samen te laten werken omdat veel fabrikanten eigenwijs zijn en je dus voor vrijwel elke lijn apparaten weer een aparte controller nodig hebt (in mijn geval eentje voor mijn Hue, eentje voor mijn Devolo brandmelders, rest is allemaal zelfbouw, maar dan nog).
Dat niet alleen maar het is ook behoorlijk kostbaar. Een eventuele bezuiniging doe je snel gedeeltelijk of geheel teniet door hoge aanschafprijzen (Philios HUE lampen of een Nest rookmelder als voorbeeld) of stroomgebruik. Daarbij komt nog eens de wirwar aan protocollen en aansluitingen zoals je al aangeeft waardoor het vaak toch nog steeds niet helemaal geschikt is voor de doorsnede consument.
De obligate xkcd : https://xkcd.com/927/

Je zit namelijk wel vast aan één fabrikant: Athom.

Ik vraag me dan ook wat er gebeurt als bijvoorbeeld Z-Wave een nieuwe versie van hun protocol gaat gebruiken. In hoeverre je dan zeker bent dat Homey daar dan direct, of op den duur mee gaat kunnen werken.

In zekere zin lijkt dit heel erg op het ecosysteem van Logitech Harmony. Niet direct het domotica aansturen, ook al kan de nieuwste generatie daar wel mee overweg, maar wel het ondersteunen van een enorm aantal apparaten en protocollen.

Ik ben benieuwd hoe Athom dat gaat oppakken om bij te blijven.
Homey is een open platform. Worstcase is dat de spraakherkenning niet meer werkt, maar apps kunnen door de community onderhouden worden.

Edit: je opmerking over een nieuwe z-wave versie is een goed punt. Ik verwacht echter dat er weinig tot geen leveranciers zijn die hun platform kunnen of zullen updaten naar een nieuwere versie. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor en zelf als het gebeurt heeft het tijd nodig voordat er apparaten zijn die er gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 16 november 2016 20:09]

Zolang de andere fabrikanten het gebruikte protocol open geven.
Kleine correctie (waarschijnlijk bedoel je dit ook, maar het staat er niet):

Je zat sowieso al niet vast aan één fabrikant, maar je hebt nu wel een doosje dat verschillende protocollen aan kan. Overigens is dat ook niet helemaal niet. Bv Zipato heeft combi-oplossingen en zelf iets bouwen met een RPI+ bv Domotics, een RFXCom en bv een Razzberry kon ook al een tijdje. Dit is wel de eerste 'toegankelijke' oplossing voor de (semi)leek.
Dat is echt niet zo'n groot probleem meer. Ik heb mijn verlichting, thermostaat, rolluiken en garagedeur aan HomeKit hangen. Ik gebruik hiervoor verschillende merken aan apparatuur, maar toch werkt het allemaal samen. Voor 1 lamp en de nefit easy moet ik homebridge gebruiken, wat natuurlijk niet voor iedereen is. Maar voor wat de early adopters zouden moeten worden van Homey is dit natuurlijk al nu mogelijk via Siri, Amazon echo, etc. En die spraaksystemen klinken een stuk beter dan Homey in deze video.
De grote kracht van Homey zit denk ik in de ondersteunde draadloze protocollen, en de combinaties van apparatuur die je kunt aanturen
Er zijn al lange tijd diverse oplossingen die dit ook kunnen, alleen niet altijd out-of-the-box.
je zit niet vast aan 1 fabrikant, want Homey praat met echt vanalles.
Maar je zit wel vast aan Atom, want de firmware is niet open-source.
Nee dat kan niet, want smartphones hebben niet alle zenders die Homey wel heeft..
Dat is ook niet nodig. Alle Domotica producten komen of met een bridge, of met een interne WiFi danwel Bluetooth. Mag jij mij vertellen waarom dat niet werkt met een smartphone.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 17 november 2016 08:23]

Op zich geen probleem, maar dan moet je dus wel die verschillende bridges erbij aanschaffen, of een duurder pakket kopen waar de bridge bij zit. Als dat overbodig is, is het één grote bridge in plaats van allemaal kleintjes, en dat lijkt me wel voordeliger. En (in ieder geval in theorie) beter te integreren met elkaar daardoor.
Tuurlijk niet. Je gaat de homey echt niet gebruiken zonder de Philips Hue bridge. Dus de homey is ook extra boven op de bridges. Homey is vervanger van Siri, Amazon echo of Google Home, niet van je bridges.

En bij alle domotica die een bridge nodig heeft zit deze standaard in het pakket.
Heel veel kan dat, maar als ik hue en sonos samen aan wil laten gaan als wekker moet ik daar twee apps voor gebruiken. Gaat om het combineren van protocollen om een logica van te maken.
HomeKit met homebridge werkt hier vlekkeloos voor.
Heb je onderstaande allemaal werkend in een chique kastje met een gelikte interface?
  • Wi-Fi ® 802.11b/g/n 2.4 GHz
  • Bluetooth ® 4.0 Low Energy 1
  • ZigBee ® 2.4 GHz 2
  • Z-Wave Plus ™
  • 434 MHz
  • 868 MHz
  • Infrarood Ontvanger
  • Infrarood Zender (6x)
  • NFC (ISO14443A)
Heb je onderstaande allemaal werkend in een chique kastje met een gelikte interface?
No need, want de raspberry pi met homebridge hangt in de meterkast. Een fancy kastje is dus niet nodig. Gelikte interface wel, iOS10 heeft de Home app. Dat wil zeggen dat ik alle domotica en scenes kan bedienen door van beneden naar boven te swipen, waar ik ook ben in de iPhone. Zie http://photos2.appleinsid...14746-IMG_6371-(1)-xl.jpg

Vind ik aardig gelikt.
  • Wi-Fi ® 802.11b/g/n 2.4 GHz Jup
  • Bluetooth ® 4.0 Low Energy 1 Jup
  • ZigBee ® 2.4 GHz 2 Jup
  • Z-Wave Plus ™ Jup
  • 434 MHz Nee, maar geen apparatuur voor, kan wel.
  • 868 MHz Ja, mijn rolluik werkt via dit protocol.
  • Infrarood Ontvanger Nee, achterhaalt. (Kan wel) Tv heeft app en homebridge support mijn tv.
  • Infrarood Zender (6x) zelfde als hierboven.
  • NFC (ISO14443A) geen idee waar ik dat voor nodig moet hebben in domotica.
Het heeft ook niet veel zin om specs te vergelijken, het gaat erom of je je huis kan automatiseren zoals jij dat wil. Alles wat nu op de markt komt werkt via WiFi of Bluetooth, 433mhz bijvoorbeeld wordt echt niet meer gebruikt in nieuwe producten. Mooi dat homey het ondersteunt, maar in de meeste gevallen is het overbodig. Het voordeel van homey is dat het een open platform is, dat zie ik ook wel. Maar als ik nu zie hoe Apple en Google domotica (willen) integreren in hun apparatuur zal homey daar altijd tekort komen. Met homey zal ik eerst moeten stoppen waar ik mee bezig ben en naar de homey app gaan. Ook als ik boven ben en homey staat beneden heb ik aan de spraak functie niets. Mijn smartphone heb ik altijd bij, smartwatch ook, dus kan ik overal mijn huis bedienen. Bovendien weet mijn huis dan ook nog in welke ruimte ik ben dmv ibeacons. Homey staat daar dan maar statisch te staan in de woonkamer.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 17 november 2016 08:38]

Homey ook niet. Het ziet er gelikt uit, maar om te zeggen dat het foutloos werkt.....niet echt. Infrarood is een redelijk drama, mede doordat IR-zenders soms letterlijk achter een 'pootje' van de behuizing zitten.

Nee, al een half jaar in bezit maar nog niet overtuigd.
de vraag is er denk ik zeker wel en lang niet overal zijn apps voor.
zo is het mogelijk om een klik aan/klik uit dimmer te kopen en aan te sturen zonder dat hiervoor de kaku controller voor nodig is. je kan je oudere IR apparaten aansturen. of met een simpele druk op een knop ook andere lichten aanzetten die niet van dat merk zijn. het aansturen van lampen, tv's, versterkers, alarmsystemen enzovoorts word allemaal centraal beheerd.
uiteraard een klein voorbeeldje van de mogelijkheden maar om nou te zeggen dat dit allemaal met je mobiel kan(die je telkens uit je broekzak moet halen) is erg kort door de bocht.
Noem mij 1 Domotica oplossing zonder app?

En telefoon hoeft niet uit je zak, die reageert prima op 'hey, siri'.
Wat te denken van klik-aan-klik-uit, of je TV? of je versterker? (ok, misschien de allernieuwste types..)

Maar nog gaat het daar niet om. Het is juist de kracht om dit alles in één te doen. Je kunt hiermee de boel aan elkaar hangen.
Bijvoorbeeld de philips Hue lamp in de gang aan doen als er op de klik-aan-klik-uit voordeurbel gedrukt wordt. Of je rolluik omlaag doen als de zon ondergaat, en vervolgens je lampen aan te zetten áls je thuis bent.
De philips hue schakelaars zijn best prijzig. Ik gebruik nu een klik aan klik uit afstandsbediening voor mn rolluiken en hue lampen. Ideaal!
De Philips hue afstandsbedieningen kosten 25 euro, klik aan klik uit kom ik tegen voor 20 euro. Dat verschil is niet zo groot dus. En het koppelen van andere apparatuur op die afstandsbedieningen lukt ook met HomeKit. Kortom, hier bieden beide systemen evenveel gemak voor ongeveer dezelfde prijs.
Ze hadden ze 3 voor 10 euro bij de action. Ik weet niet of dit nog zo is.

[Reactie gewijzigd door Joost344 op 19 november 2016 09:46]

De Philips hue??
Nee, de klik aan klik uit.
Klik aan klik uit is wat mij betreft obsolete. Oud protocol waarbij je dan een dure bridge moet kopen.
Tv en versterker gaan tegenwoordig samen uit via hdmi-cec en homebridge ondersteunt aardig wat smart tv's en versterkers. Kun je dus 1 van de 2 koppelen aan homebridge dan werkt de ander ook. Klik-aan-klik-uit heeft voor mij altijd een beetje een stap terug in de tijd gevoelt. De scenarios die jij beschrijft heb ik in ieder geval allemaal in mijn huis met alleen HomeKit en homebridge domotica, werkt prima.

Nu nog in 433mhz apparatuur investeren voelt een beetje als een laptop kopen met een floppydrive erin. Dat doe je gewoon niet meer.
En wat als de Homey-app nou met Siri kan interfacen? Dan kan je dus overal in je huis (want hij zit inderdaad in je zak) de voordelen van Siri gebruiken, met maar één bridge tussen je telefoon en al je domotica-apparatuur.
Ja prima, maar dan is een raspberry pi met homebridge goedkoper als centrale bridge.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 17 november 2016 08:14]

Ik gebruik er zelf een en moet zeggen dat vanwege de manier waarop het Homey platform werkt je echt veel meer coole dingen kunt doen met flows. Op je smartphone kun je veel apps hebben die verschillende devices kunnen aansturen maar een device waarmee je, infra-rood, blue-tooth, wifi, z-wave en verschillende radio frequenties kunt aansturen is wel echt super vet.

Ik heb thuis smart lights waarbij ik een flux effect heb ingebouwd met flows, een andere coole use-case die ik bij mijn familie zie is dat ze de ambilight van de TV koppelen aan de rest van de lampen in het huis. Coole stuff.
Er is zeker genoeg potentie. Homey is namelijk een open platform en het sluit goed aan op de Nederlandse markt (klik aan klik uit ondersteuning en Nederlandse spraakherkenning)
Toch wel tof dat ze dit voor elkaar krijgen. Alleen als ik soms de reacties in het topic lees is het nog niet zo supre stabiel. Als alle huisvaders & moeders het nu ook kunnen halen kan dat nog wel eens een storm aan feedback voor ze opleveren
Ik vind het geen slimme zet. Het product is alles behalve klaar voor de consument.

Het platform (en de kickstarter) zijn gebouwd met een 'community' mindset, waarbij er vele modules door de community gemaakt zouden worden op dit platform. Dat valt vooralsnog tegen.

Verder zijn er in de kickstarter een aantal goedbedoelde beloftes gedaan die tot nu toe niet uitgekomen zijn. Dingen als Spotify ondersteuning, Bluetooth audio streaming, Sonos stonden hoog op de lijst maar zijn vooralsnog niet afgeleverd.

ik heb het idee dat ze het product nu naar de markt releasen om funding te behouden, maar ik vrees dat veel consumenten die minder technisch onderlegd zijn het product direct terugbrengen omdat het - simpelweg - nog niet af is.

Ik vind het overigens echt een gaaf product en de brede ondersteuning voor verschillende protocollen maakt het echt uniek, it's just not there yet.
Ik volg de ontwikkeling van Homey nauwlettend en zelf heb ik de Homey al een jaar. Het is zeker waar dat ze nog niet alles ondersteunen wat ze beloofd hebben, maar met de volgende software release is de basis klaar. De nieuwe bluetooth en muziek engine zitten daarbij. Ik heb het volste vertrouwen dat meer apps snel volgen.

Met de recente update van de app store kan je precies zien wat ze ondersteunen. Het is nog steeds een jong bedrijf, maar inmiddels is het een stuk volwassener dan een jaar geleden.

Het blijft een product op het voorfront van de domotica markt. Dat heeft voordelen en nadelen. De hobby-factor valt daar onder (aan ieder voor zich om te bepalen of dat een voor of nadeel is)
Sonos app staat al in de store voor 1.0 en Bluetooth is zo goed als af dus volgens mij zijn hun doelen gewoon gehaald voor de consumentenlivegang.
We gaan het zien! De afgelopen maand is er in vedergeval voor my een hoop stabieler geworden. En dat terwijl ik het ook meer en meer ben gaan belasten. (Loopt een beetje samen)

Meer feedback betekend misschien ook wel een snellere bug fix omdat er een duidelijker beeld is.

Daarbij toen ik homewizard kocht was het project voor mijn gevoel niet af en werkte ook een hoop nog niet of slecht. Ook dit product bestaat nog steeds.
Hoop dat 'ie hondbestendig is.
Het is een bal met een ledring... reken er maar niet op :o
Ik ben dat Homey weinig kans maakt op de markt op het moment dat de Amazon Echo of de Google home hier worden geintroduceerd. Er zitten toch grotere bedrijven achter met een grotere community (de Alexa Skills vooral) en een groter budget.
Een veel gehoord argument dat toch niet klopt. Het is echt appels met peren vergelijken. Google Home of Amazon Echo kunnen maar een fractie van wat Homey (in potentie) kan. Google en Amazon gaan bijvoorbeeld uit zichzelf nooit infrarood ondersteunen en kunnen dan ook nooit je TV aanzetten. Ze kunnen ook nooit je klik-aan-klik-uit deursensor gebruiken om het licht aan te doen. Wel zijn ze beter in spraak, dat is waar. En HomeKit achtige devices kunnen ze wel aansturen, maar dat is ook maar een klein gedeelte van je devices in je huis. Dus ik ben het niet met jou - en al die anderen die dit argument aanhalen - eens.
Het is leuk voor tweakers en mensen die nu bv domoticz draaien maar het gros van de mensen wil een plug en play ecosysteem.
Niet iedereen zit te wachten op een domotica apparaat wat helemaal verbonden is met de cloud van één van de grote Amerikaanse spelers. Ik ben zeer tevreden over mijn Homey, ding is nu heel stabiel. En zelfs mijn vrouw wil niet meer zonder want die kan nu haar eigen flows aanmaken want het is echt simpel om dat te doen.
Het hoeft niet altijd groot te zijn! Dit is toch super leuk dat er eens geen google achter zit. Oke ze maken welliswaar gebruik van google, maar het lijkt nu wel of het nooit goed is.

Kijk naar Nest. Owjee ja google zit er achter zal wel niet goed zijn ivm privacy.. En nu is het een klein bedrijf is het ook weer niet goed.
Het is maar wat je zoekt. Homey heeft een open app platform, meer antennes en protocollen en een redelijk krachtige Flow editer.
Klopt helemaal. Homey, hoe goed bedoeld ook, gaat het ws niet lang uithouden. Time to market had minimaal een jaar korter gemoeten. Nu too late too little.
Werkt de spraakherkening van Homey ook zonder dat er verbinding is met het internet?
Nee, heb ik als eens eerder gevraagd in een t.net topic. Het schijnt wel 95% offline te kunnen, maar dat net niet.

Edit:
Bron:
https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000028/

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 16 november 2016 19:48]

Nee, spraak herkenning is 1 van de weinige dingen die niet offline kan. De logica en timers werken wel gewoon. In een jaar met de beta gespeelt te hebben heb ik nog nooit last gehad van een offline service.
Als die niet los van het internet te gebruiken is dan zou ik hem nooit kopen. Aan de andere kant denk ik dat het wel weer via de 'cloud' werkt en dat al je gegevens weer ge-upload worden en verkocht. Ook alles wat je zegt. Nee, dank je.

Made and designed in the Netherlands. Al staat op de website 'Designed in Holland' wat technisch niet correct is.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 16 november 2016 18:41]

Ook de "concurrenten" Google, Siri en Amazon doen spraakherkenning over het internet.
Het idee is leuk natuurlijk, maar hoe gaat dit met google home concurreren? Die gaat aanzienlijk goedkoper worden. Sure homey heeft ook voordelen, maar weegt dit op tegen de lagere prijs van de google home? En welke van de 2 werkt het meest vloeiend?
Het is eigenlijk geen concurent. In theorie zou je zelfs een Google Home app op je Homey kunnen installeren waardoor je Home gebruikt op je Homey.
Tsja, maar zo eenvoudig ligt het helaas niet. Google gaat dat niet mogelijk maken gok ik en onderaan de streep is het een personal assistent met spraakherkenning die domotica aan kan sturen. Dat doet de google home ook. Welliswaar op een andere manier en met minder mogelijkheden maar wel met een gestroomlijnde gebruikservaring en volledige integratie met google diensten tegen een aanzienlijk lagere prijs.
Voor Google Assistant komt een API beschikbaar, dus zou we moeten kunnen!
Dat is toch geen concurrentie? Google hardware in huis halen die alles wat je doet in de gaten houdt via een groot aantal sensoren en meteen doorstuurt naar de cloud klinkt voor mij als een soort onzichtbare gevangenis. Op het web moet je al moeite doen om van Google's datahonger af te komen, dus vrijwillig betalen voor een stukje hardware-spyware doen alleen rare mensen die niets meer om hun privacy geven.
Zo'n Homey lijkt me juist ideaal als je van domotica houdt: je zit niet vast aan een groot amerikaans bedrijf die profielen over je bijhoudt.
Maar je zit wel vast aan een ander bedrijf. Er is al eerder een domotica-platform omgevallen (Revolv) en die was nota bene van Nest, geen kleine jongen.

Dus je doet een flinke uitgave, spendeert veel tijd om alles zo te programmeren als je wilt, en dan besluit het platform ermee op te houden. In het geval van Homey zullen ze, tegen de tijd dat het interessant wordt, worden overgenomen door een grote fabrikant. Die vervolgens langzaam de interoperabiliteit met apparaten van concurrenten eruit gaat slopen, of het produkt helemaal beeindigt en de kennis (en evt patenten) inzet ter verbetering van hun eigen systeem.

Zolang het geld de baas is, zal er nooit een echt goed geaccepteerd domotica-systeem komen dat echt goed met alle apparaten en protocollen werkt (en blijft werken).
Google hardware in huis halen die alles wat je doet in de gaten houdt via een groot aantal sensoren en meteen doorstuurt naar de cloud klinkt voor mij als een soort onzichtbare gevangenis.
In hoeverre is dit bij Homey anders? Ook daar maak je gebruik van SAAS / Cloud oplossingen.
Ik raad van de koop af. Ik heb het enkele maanden en het is nog steeds bagger / beta / onbetrouwbaar. en de app is waardeloos. Had het liefst mijn 300 Euro terug. Het is nu een duur RGB lampje hier in de woonkamer.
De bluetooth/media dienst werkt nog steeds niet en de spraak herkenning maar ook uitspraak is erg bagger.JIk moet telkens de TV/muziek uitzetten en op een bepaalde toon en snelheid homey aanspreken anders hoort die mij niet. Het lijkt wel zwakzinnig en doof. En ook stottert de uitspraak van Homey zelf hier. Steven Hawking('s stemcomputer) praat vloeiender !.
Telkens naait er een module eruit = crasht! Bijna dagelijks moet ik het herstarten vanawege de nen of andere module die het niet meer doet. ik ben echt aan het overwegen met een zipato met extra modules halen als vervanger.

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 16 november 2016 18:25]

Het was op het moment ook nog steeds een beta product. De werking wordt echter steeds beter. Ben vanaf april in het bezit van een Homey en moet zeggen dat het op dit moment zeer stabiel werkt hier. Natuurlijk zijn er nog een aantal functies die nog niet geactiveerd zijn, maar hiervan worden we goed op de hoogte gehouden. Heb op dit moment behoorlijk wat verschillende merken (protocollen) gekoppeld en dat werkt allemaal.
Natuurlijk is Homey nog niet zo stabiel als eventueel Homecentre etc.., maar denk dat ze al goed op weg zijn.

Volgende devices die ik hier heb werken:
Philips Hue lights, Kaku switches/sensors, Action switches, Fibaro switches/sensors en via IR de tv/audio gekoppeld. Dit in samenwerking met de talloze apps (buienradar, NOS nieuws, LG tv, Betterlogic, Candy, Smart Presence APP) werkt het buitengewoon goed en stabiel
Zeg maar ipv Beta maar Alpha want ik ben vaker Beta tester van software en hardware (geweest) maar dit was echt nog niet eens half af en niet 60 % of meer wat BETA is. Wat mij beta betreft is er de bugs eruit halen maar wel een VOLDOENDE goede basis hebben van elke hardware & software (onder)deel.
Domoticz met ees Rasberry Pi 3 en een RASP zwave module werkt beter of deze ook : https://home-assistant.io/ met een usb zwave module.

Ik ga misschien dan zo wel na de kerst een Amazon Echo (dot) halen. Ik ken iemand die mij zoo een invite kan verschaffen voor amazon duitsland.

En IFTTT compatibiliteit is echt onder de maat en ook van NetAtmo (modules & beschikbare gegevens).

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 16 november 2016 18:43]

Hm... die invite betekent weinig: hier geloogf ik ¤55.-, USA: $50.- , goed BTW en zo, maar dan nog is het geen aanbieding die nooit meer terugkomt ....
Volgende devices die ik hier heb DIE ZOUDEN moeten werken:
Philips Hue lights : latency met aan uit kleur/lichtsterkte veranderen loopt traag.
Kaku switches/sensors reageert amper terwijl de ICS-1000 wel degelijk werkt
Logitech Harmony Ultimate voor mijn TV enz want tot voor kort was er geen infraRed (software) module mogelijkheid op de Homey. En het aansturen van de hamony hub werkt maar soms. terwijlmijn IOS harmony app atijd het doet.
Zwave sensoren worden niet herekent of de waarden ervan niet (correct) uitelezen/ weergegeven. OOk in de app niet. Terwijl het de Home Assistant App op een raspberry Pi 3 met een zwave USB wel lukt.
Netatmo modules 3 binnen en 1 x wind + 1 x regen worden slecht of niet uitgelezen. IFTTT werkt/reageerd sneller op deze waarden veranderingen van Netatmo in combinatie met bv hue lampen dan Homey met weergeven in de webinterface en zijn IOS app.

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 16 november 2016 20:33]

En het laatste is de security van zoiets dat je hele huis dus moet gaan besturen.

Je zou dus kunnen verwachten dat je tenminste een 2-traps authetificatie hebt via de app net als STEAM of BattleNet voor de webinterface en voor de app een beveiligingscode en/of touch-ID.

Anders wordt het binnenkort happy fishing voor toegang op het hele huis en daarna afpersing van de huiseigenaar. Iemand seizoen 2 van de tv-serie "Madam Secretary" gezien ? Daar is zo'n hack van veel house-appliances getoont en hoe scary tot (levens)gevaarlijk dat kan zijn.

Ik zou dus verplicht zulke beveiliging inschakelen bij dit apparaat anders heb je de noobs met wachtwoorden van 1234 en "wachtwoord" zo aan je klanteservice-broek hangen.
Ja de dingen die je aangeeft daar heb je ook wel een punt met betrekking tot de beveiliging. Het is ook geen persoonlijke aanval. Op het forum lees ik ook veel verschillende ervaringen. Hier thuis waar ik Homey voor gebruik moet ik je zeggen dat het allemaal behoorlijk goed werkt.
Ik kan me van de vorige berichtgeving over de Homey nog herinneren dat Stefan Witkamp een fervent Tweaker is. Van harte gefeliciteerd athom!

Ontopic:
Ik ben sinds kort klink aan/klik uit aan het installeren in het huis. Ooit wil ik zeker een controller als homey integreren. Ben echt heel benieuwd wanneer dit soort apparaten wat meer mainstream worden wat er met de prijzen gebeurt. Voor nu is het nog wel heel niche en met een adviesprijs van ¤300 wat mij betreft nog wel een beetje aan de maat.
Ik ben sinds kort klink aan/klik uit aan het installeren in het huis. Ooit wil ik zeker een controller als homey integreren.
Nog even wachten dan want 433Mhz ontvangst werkt op dit moment amper (twee to drie meter range). Gelukkig werkt zenden wel beter.
dit is een tijdelijke bug. Voorheen werkte het prima en ik hoop/verwacht dat ze het in versie 1.0 gefixed hebben.
Zeker nog niet volwassen genoeg hiervoor.. Er wordt op de site geroepen over Sonos etc, terwijl dit nog helemaal niet beschikbaar is...
Er staat inmiddels wel een Sonos app in de App Store,
Note: This app is compatible from Homey v1.0.0 and higher
Lijkt mij dat dit zaterdag dan gewoon beschikbaar is?
De Sonos app is er en bij de launch zaterdag doet deze het. Heb hem zelf al in flows actief gezien ik de toegang heb tot de develp versie.
Het is nog een uitgeklede versie met start stop volgende vorige en volume.
De rest komt er aan maar hangt samen met de volledige media manager suite dit bijna af is en uiteraard de certificeringen die er op moeten plaatsvinden voordat je commercieel mag promoten moeten ook nog worden gedaan.