Athom begint met leveren Homey-controller

Athom heeft de eerste exemplaren van zijn spraakgestuurde domotica-assistent Homey verzonden naar backers. Met de Homey haalde tweaker WeeJeWel ruim 200.000 euro op en kreeg daarna van investeerders nog een miljoen euro voor de verdere ontwikkeling.

De Homey gaat naar de 996 backers van het Kickstarter-project, maar ook mensen die de campagne niet hebben gesteund kunnen de domotica-assistent inmiddels bestellen. Athom levert eerst aan Super- en First Batch-ondersteuners, zo blijkt uit een Facebook-bericht. Daarna volgen andere backers, waarna het bedrijf andere pre-orders zal uitleveren. De Kickstarter-campagne vond plaats in het voorjaar van 2014.

Athom begon met de productie in november. De productie start later dan het bedrijf aanvankelijk in de planning had, want bij recente testen bleek dat het infraroodbereik veel korter was dan bij eerdere metingen. Dat zou inmiddels opgelost zijn. Athom werkt verder aan een nieuwe website, updates van apps en api-documentatie voor ontwikkelaars.

De Homey, die werkt met stembesturing, is een 'slimme' assistent die dankzij diverse radiomodules verschillende domoticahardware kan aansturen. Het project werd opgezet door tweaker WeeJeWel en zijn compagnon Stefan Witkamp.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

05-01-2016 • 19:40

58

Submitter: keverjeroen

Reacties (58)

58
58
28
6
1
17
Wijzig sortering
Hm... klinkt geweldig, maar ik heb nog wat problemen met dat domotica gedoe: Ja ik wil vanaf een andere locatie de verwarming alvast aanzetten..... maar niet zo dat 12 firma's over een zwak beveiligd protocol meekijken, dat is namelijk nogal handig voor inbrekers...

Maar op dit moment wordt ik vooral gek van al die "standaards" die er zijn om alle zooi aan te sturen.
Ik heb nu een logitech smart control: werkt perfect! Maar ja, voor lampen e.d. is een extender nodig, voor de Hue Lampen een brug van Philips (was een open protokol, dat philips nu probeert dicht te timmeren, de idioten!) enz. enz. Ik heb helemaal geen zin in 12 kastjes die allemaal met elkaar en de spullen babbelen.

Als ik nu film kijk, dan wissel ik op de iphone tussen JRiver (mediaprogramma: b.v. om andere CD uit te zoeken), Harmony app (b.v. om de TV aan zetten als ik een film wil gaan bekijken) en soms een mousedriver/keybord app om mijn HTPC mee te bedienen (b.v. om via Amazon prime een film te zoeken). Lijkt een gedoe, maar in de praktijk gebruik je tijdens het luisteren/kijken allen de JRiver app die ook het volume kan regelen en de rest alleen bij wisselene van een activiteit.

Met Homey hoop ik dat:
1) Er een kastje is (per kamer dan... dat wordt nog duur) i.p.v. een hele meute: check!
2) Ik dat ding ook per App kan bedienen: heb geen zin om alles per voice te doen (wordt trouwens met cursor bedienen op de HTPC lastig)!
3) Dat ding al mijn zooi ook kan bedienen: leuk dat de hardware het kan, maar hoe zit het met de gesloten protocollen? Sturen Apple en co. meteen een leger advocaten op Homey af?
4) Krijgen we ook een database voor zowat alle spullen zoals wat Logitech nu heeft of moet ik dat ding weer ouderwets alle knopjes van al mijn AB aanleren? Been there, done that en nee, dat was niet leuk....
5) Dat ding met mijn agenda, de weersverwachting en weet ik veel kan werken - maar zonder die op een server van een of andere firma te leggen.
6) 300 € is wel wat duur,maar daar valt bij mij best over te praten, al rijst het wel snel de pan uit als je er ook een in de andere kamers wilt hebben (op zijn minst een in de woonkamer en een in de slaapkamer als wekker en zo), maar dan moeten "ze" wel met hun tengels van mijn data afblijven!
7) Ik van buiten mijn huis kan bedienen, maar zonder dat allerlei lui (FaceBook, Apple, Logitech, Amazon, Google, NSA en kollegas uit andere landen) daar zicht op hebben.
Klinkt alsof je inderdaad Homey wil ;) :
1) Zeker, 1 kastje. Per kamer, of per huis, net afhankelijk van je gebruik (IR is per kamer bijv., maar genoeg technologieen bieden dekking over je hele huis)
2) Uiteraard is er ook een app
3) Veel protocollen zijn geimplementeerd, en iedereen mag meedoen om er meer in te stoppen via apps.athom.com. ALLE kunnen we niet beloven, maar wel veel (en tot op heden geen advocaten gelukkig)
4) We gebruiken verschillende databases en bouwen daarnaast onze eigen. 95% kans dat jij je AB niet hoeft in te leren, en moet je het wel, dan hoeven in ieder geval anderen met hetzelfde apparaat dat niet meer. De database wordt ook doorzoekbaar via de (nieuwe) site.
5) Internetservices zitten ook op Homey :)
6 en 7) Jouw sensordata en action log staan enkel lokaal (of encrypted back-upped), dus daar kunnen wij, adverteerders of de NSA niet zomaar bij.

Ik zou zeggen: Welkom!

[Reactie gewijzigd door stefanwitkamp op 23 juli 2024 21:49]

Zo te zien heb je er weer een klant bij!
Hoi Stefan,

Wanneer komt de Windows 10 Universal App zodat ook de Windows (Mobile) gebruikers wat aan de Homey hebben? Als die binnen korte termijn gerealiseerd kan worden (hint: je kunt je iPhone App code via Windows Bridge for iOS recompilen voor Windows waardoor het koppelt aan de juiste API's..), dan denk ik dat je er wéér een klant bij hebt ;-)

M.v.g.

Thierry Vos
Hoi Thierry,

Hopelijk snel, maar we hebben gezien dat Windows Phone nog heel veel dingen die onze interface/app filosofie voor Homey nodig heeft ontbeert. Uiteraard staat het iedereen vrij zelf er 1 te bouwen op basis van onze APIs ;)
Hoi Stefan,

Dank je wel voor je reactie, ik doelde echter op het UWP platform van Windows 10, dus niet zozeer het (inmiddels verouderde Windows Phone).. Is daar iets meer over te melden?

M.v.g.

Thierry
Maar op dit moment wordt ik vooral gek van al die "standaards" die er zijn om alle zooi aan te sturen.
Ik heb nu een logitech smart control: werkt perfect! Maar ja, voor lampen e.d. is een extender nodig, voor de Hue Lampen een brug van Philips (was een open protokol, dat philips nu probeert dicht te timmeren, de idioten!) enz. enz. Ik heb helemaal geen zin in 12 kastjes die allemaal met elkaar en de spullen babbelen.
In de toekomst zal er wel consolidatie optreden op het gebied van domoticaprotocollen. Op dit moment heb je voor draadloze domotica bijvoorbeeld z-wave, zigbee, EnOcean, knx-rf en fabrikant-eigen oplossingen zoals Homematic, Eaton XComfort, Loxone Air, Merten Connect en allerlei hobbyïstische eenrichtingsmeuk die op de 433MHz band zit. Verder zijn er nieuwe initiatieven die nog niet populair maar wel veelbelovend zijn zoals Bluetooth Low Energy, Wifi 802.11ah en Thread. Over tien jaar weten we meer en zal het mij niet verbazen als bluetooth en wifi de winnaars zijn in de consumentenmarkt.

Software om al die protocollen aan elkaar te binden bestaat al langer. Voorbeelden zijn Domoticz, Homeseer, IP-Symcon en OpenHab. Het integreren van een standaard is een kwestie van de juiste interface/gateway aan je systeem toevoegen. Bij deze systemen kijkt er overigens ook niemand in de cloud mee met wat je thuis aan het doen bent.

Voor veel fabrikant-eigen systemen zijn overigens gateways verkrijgbaar die het mogelijk maken om te interfacen met het systeem. Dit is bijvoorbeeld mogelijk bij Eaton XComfort en Homematic. De domoticacontroller praat met de gateway en niet direct tegen de apparaten die communiceren via het fabrikant-eigen systeem.

Een betrouwbaar en geïntegreerd smart home is qua complexiteit van een hele andere orde dan een verzameling handige appjes waarmee je wat dingen in huis kunt automatiseren. Apparaten zoals een Homey gaan dit wel wat toegankelijker maken voor de consument. Ik betwijfel of je er de rock solid betrouwbaarheid mee zult halen die wel mogelijk is met professionele oplossingen gebaseerd op plc's of knx.
Waarom zou je meerdere Homey apparaten willen hebben?
Infrarood en voice control (al zou die via een app of accessoire geforward moeten kunnen worden) lijken de enige redenen om er meerdere te nemen. Je kan je homey die in de woonkamer staat toch een lamp in je slaapkamer aan laten gaan, wellicht geluid ergens op laten afspelen, en voila, een wekker.
In de woonkamer sowieso voor de stereo (IR) en voice control op de lampen.
In de slaapkamer wil ik kunnen roepen: "licht uit", "wek me om 07:00".
Tuurlijk, dat kan ook via een App naar de Homey in de woonkamer, maar pecies daar is de voice control zinvol...
Dus dat wordt zo te zien €600.- au... begin dan maar met eentje in de woonkamer.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 23 juli 2024 21:49]

Eindelijk komt het moment daar, dit kan het komende jaar wel eens een van de most wanted items worden in de algemene elektronica branche. Homey kan echt goed doorpakken als hun support snel uitbreidt en vooral connectiviteit met 3rd party gaat groeien. Dit is een product wat ook in de fysieke winkel een succes kan worden zolang de scenario's goed gepresenteerd worden. Koppeling met tv/audio, Philips Hue, Klik-Aan-Klik-Uit allemaal producten waar de gemiddelde Nederlander inmiddels wel kennis van heeft genomen. Ik ben vooral benieuwd naar hun flow editor en het gebruiksgemak met een app.
Amazon heeft al een flinke voorsprong met de Echo: http://www.amazon.com/dp/B00X4WHP5E Er zijn vast nog meer concurrenten voor de Homey. Ik denk dus dat Homey vrij laat is op de markt aangezien van de Echo misschien al 100,000 exemplaren zijn verkocht, zo maar een gok op basis van de gebruikerservaringen. De Homey heeft voor ons Nederlanders natuurlijk een voordeel dat het Nederlands is :), goed geschikt voor Tweakers en ze hebben een verdienmodel op basis van de verkoop van hardware in plaats van het verzamelen van data (bijv. Nest).
De Amazon Echo heeft geen ondersteuning voor 433Mhz, wat hier in Nederland volgens mij relatief populair is (KAKU, Smartwares, Elro spul) en voor Z-Wave is een aparte bridge nodig voor zover ik het goed begrijp. Ik denk dat de verzameling van communicatie vormen de Homey nog wel eens succesvoller kan maken uiteindelijk dan de Echo.. Amazon heeft natuurlijk een gigantische userbase genaamd de USA.. Hier in Europa komt Amazon in dat opzicht nog niet echt mee denk ik.. Kindle Paperwhite legt het ook af tegen Kobo Glo HD en consorten :)
De Echo heeft zeker een voorsprong en precies datgene wat de Homey ontbeert. De grootste concurrent is echter niet Amazon maar Google.
Als ik de beschrijving van de Echo en Homey vergelijk, dan zie echt behoorlijke verschillen:
- De echo is goedkoper, al veel verder ontwikkeld en op dit moment veel gebruikersvriendlijker.
- Maar: de Homey kan een hele stapel signalen uitsturen, de Echo alleen WiFi en Bluetooth.

Dus met de Echo heb je voor alle andere zaken dus aanvullende hardware nodig, b.v. de Hue bridge, bridges voor 433 MHz apparaten (b.v. KAKU) enz. enz. tot je halve kamer vol ligt met die zooi en als ik het goed begrijp kan de homey direct met hue lampen praten, dus zonder bridge. Nieuw apparaten: kan je zelf programmeren, dat is werk en waarschijnlijk frustrerend zo af en toe, maar wel flexibel.

Wat de betere keus is, is waarschijnlijk afhankelijk van je instelling (ik zou mijn moeder geen Homey geven, want ik hou van haar) en de mate van acceptatie... hoe snel verkopen die dingen, hoe snel gaan de ontwikkelingen, ook de gebruikervriendelijkheid van de ontwikkelomgeving. Afgezien van wat office macros heb ik al zeker 20 jaar niet meer geprogrammeerd... maar lekker prutsen met een enkele Homey en een enkele Hue Lamp zou me weer eens warm kunnen maken....
Anoniem: 149075 5 januari 2016 19:43
Super, vette actie mannen!
Ben heel benieuwd of ze een kans gaan krijgen tussen de giganten die dit genre ook beginnen op te pakken.

-Samsung met Smartthings
-Apple met Homekit
-Amazon met Echo
etc

Ben zelf enthousiast Domoticz gebruiker, maar merk aan alles dat het gebruiksgemak en intelligentie bij Home Automation nog echt in de kinderschoenen staat. Beetje vergelijkbaar met hoe smart telefoons waren in 2006. We zullen de komende jaren zien of ze een plaats op de markt kunnen bemachtigen.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 23 juli 2024 21:49]

Homey brengt juist al deze diensten/protocollen samen in 1 apparaat en biedt de mogelijkheid om dit met je stem te bedienen of middels van "workflows" acties op uit te voeren.

Niet ondersteunde protocollen kunnen door developers worden toegevoegd omdat homey volledig open is -> developers.athom.com

[Reactie gewijzigd door Depress op 23 juli 2024 21:49]

Dat doet domoticz ook, maar heeft niet niet heel veel met intelligentie te maken. Meer if-then achtige zaken. Best handig in gebruik, maar je hebt veel developers nodig om echte intelligentie toe te voegen
Ik denk ook dat de openheid van het platform het verschil gaat maken. Naast de if-then workflows kan je volledig los met javascript.
Scripting kan in diverse domotica oplossingen al langer, dus dat zal niet echt een groot verschil gaan maken.
Je hebt gelijk. Domoticz heeft het ook, maar dat is niet echt een consumenten product.
Ik ben niet op de hoogte van alle details van concurrerende producten. Ik heb het gevoel dat Homey heel veel kan voor een consumenten product en dat de app store een goede manier is om de kracht van het platform te delen met de community.
Zo even uit mn hoofd is scripting mogelijk op een aantal Fibaro en Vera controllers, via LUUP of LUA.
De Vera systemen bieden ook nog eens een app-store, en is een open systeem (http://www.mios.com/developers/)
Wat @Depess zegt, ik ben het daar wel mee eens. Ik denk niet eens dat ze de grootste moeten willen worden maar de beste :)
Dan heb je een heel dik development team en budget nodig. Als het doel is om op korte termijn door een grote partij te worden overgenomen, dan is het haalbaar.
Oneens, gezien ik daar zelf ervaring mee heb ;)
Hoezo ? Een goede smit heeft een geheim ;)
En een goede spellingschecker :P (het is smid, niet smit)

[Reactie gewijzigd door KabouterSuper op 23 juli 2024 21:49]

Heh, krijg je van een nachtje doorwerken ;)
Hoe mooi ik het project ook vind, hoe ga je ooit tegen de financiele slagkracht van een Amazon in? Ik hoop dat ze ook over de marketing hebben nagedacht; they will need it...
Dat hoeft toch niet? Als jouw product goed werkt een met bijna alles overweg kan dan verkoopt het wel. Zo groot als Amazon hoef je niet te worden.

Liever niet zelfs, krijg je op den duur weer van die vendor lock in scenario's omdat ze samenwerkingen aan gaan met andere fabrikanten..
We gaan nu ook samenwerkingen aan, en gelukkig werkt onze 'Jullie zijn beter in apparaten maken dan interfaces, dus laat ons dat maar doen'-approach verrassend goed. Uiteindelijk willen zij ook gewoon meer verkopen :)
Ook jullie product valt of staat met ondersteuning. De reden voor mij, om de iets duurdere Hue te nemen in mijn huis? Ondersteuning van Apps, en philips en verlichting gaan goed samen (marketing). Jullie zijn hier op tweakers wel redelijk bekend, maar hoe zit dat in Duitsland? Amerika? Vandaag kreeg ik op BNR te horen dat Amazon met Ford gaat samenwerken: vanuit huis kan je je auto vast aan en uit zetten, en andersom kan je vanuit je auto de kachel vast aan zetten. Deze samenwerking is enorm: zowaar alle Ford rijders hebben een prefered choise naar Amazon!
Daarnaast kan je technisch nog zo goed zijn, we kennen allemaal Philips; de marketingkneusjes uit de jaren 80 en 90. De producten waren veelal erg goed, maar geen mens die het kocht. De dreamcast is volledig weggesneeuwd. En verklaar het succes van de senseo maar eens; waarom werd deze zo ontzettend goed verkocht? Jullie zitten (nu nog) in een niche markt met een luxe product. Je zult uit je eigen schaduw moeten stappen, maar hoe ga je dit doen? welke markten ga je wel en niet betreden? En is het geld voor deze plannen aanwezig? Daarom heb ik twijfels.
Het wil niet zo maar zeggen dat een groot bedrijf als Amazon met veel geld automatisch een beter product neerzet dan een kleiner team. Mooi voorbeeld daarvan is EA met SimCity vs Cities: Skyline. Een miljarden bedrijf als EA zet een inferieur product (6.4*) neer tegenover Colossal Order dat maar bestaat uit 9 man (8.4*).

Zeker de community en de spelers hebben zich helemaal op Cities gestort en de user reviews op metacritics laten en nog veel groter verschil zien (2.2 vs 8.9).

*Scores volgens metacritic.
Ik vraag me af of ze ook io homecontrol zullen ondersteunen. Die onder andere een velux en somfy ook gebruikt.
Ook ben ik benieuwd of er een Windows app zal komen.
Het probleem met Somfy is dat ze heilig geloven in hun eigen systeem en dat ze een variant op 433Mhz gebruiken, ik geloof RTS of RTD.. Somfy ondersteunt IO Homecontrol omdat dit een samenwerking is van hen met o.a. Velux maar is in principe een twee weg radio signaal (a.k.a. 868Mhz).

Ik denk dat Velux, Honeywell, Davos en andere merken echt wel gaan kijken naar een oplossing met de Homey als aanstuurpunt, het zij via een bridge modus dus over netwerk ofwel met aanvullende developer apps vanuit Homey of de community
Somfy is gewoon plain 433Mhz, maar met rolling codes. Ondersteuning daarvoor zal binnenkort in pilight opgenomen worden.
Congratz! Mega gaaf. Zijn er ook plannen om hiermee Apple met Siri en bv Google voor te blijven op hun homekit-achtige toepassing voor te blijven. Of is dit puur gaaf voor de tweakers die graag zelf de mogelijkheden ontdekken en uitbreiden met brute skills?
Apparaat ziet er gaaf uit in ieder geval :)
Apple met Siri en Google met now! ga je nooit voorblijven. Die gebruiken hele cloud-centra als backend. Dat zijn echter ook geen homekit-achtige toepassingen, eerder gespecialiseerde voice-to-input vertalers die je mogelijk als onderdeel in een homekit-iets zou kunnen gebruiken.
We gebruiken voor Homey state-of-the-art spraakherkenningsservers, die zeker niet onderdoen voor die van de grote jongens :) Vooral in het Nederlands blinken we uit!
Benieuwd of Mark Zuckerberg voor zijn 2016 goal ook een Super Backer is :+
1 van de 13 Homey op die tafel is voor mij.... :) Ben zeer benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid van in gebruik nemen en in gebruik hebben.
Ik zal het zeer op prijs stellen als je een review over Homey wilt plaatsen.
zal ik zeker doen een dezer dagen
En zou er binnenkort een upgrade versie komen met HaLow 802.11ah erbij?
Anoniem: 7175 8 januari 2016 09:56
Heb dat mailtje nog niet ontvangen.
Wacht ook op een fatsoenlijke Windows app, potdorie al het leuke speelgoed is met goede ondersteuning voor android en ios, alsof er tegenwoordig geen windows meer is.
Vind de ontwikkelaars daar echt in tekort schieten en volgens mij ook niet slim, hoeveel mensen hebben een chrome os desktop... lijkt me niet handig het ding met alleen een tablet te configureren.

Zag dat er gewerkt word aan een goede samenwerking met kodi, denk dat ik dat de homey wel eens buitengewoon handig voor kodi zou kunnen vinden.

Ik wilde een nieuwe Pebble zodat er maar 1 homey in huis hoeft te zijn maar 't zou wat mij betreft ook een compatible bluetooth halsketting microfoon uit de homey stal mogen zijn, moet zo zonder schermpje toch voor een zacht prijsje kunnen zou je denken.
Wellicht zijn er al bestaande draadloze microfoons die daar al voor ingezet kunnen worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.