Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Athom kondigt webinterface Homey Flow voor desktop aan

Athom, een Nederlands bedrijf dat smarthomeproducten maakt, maakt bekend dat er voor de smarthomehub Homey een webinterface voor de desktop beschikbaar is om flows te beheren. Deze komt naast de al bestaande mobiele beheer-app.

Athom stelt dat de interface genaamd Homey Flow voor Web een volledige desktopervaring biedt voor het maken en beheren van flows. Deze is geschikt voor zowel macs als pc's. Dit is een aanvulling op de al bestaande mobiele interface.

Volgens het Nederlandse bedrijf zijn er scenario's denkbaar waarbij het het gebruik van een groot desktopscherm beter werkt dan het relatief kleine smartphonescherm, zoals bij het gebruik van grafieken. Athom stelt dat een kleine groep gebruikers ten aanzien van de Homey Flow-editor dan ook graag een webinterface voor de desktop wilde.

Homey begon als een Kickstarter-project van tweaker WeeJeWel en zijn compagnon Stefan Witkamp. Zij haalden in 2014 genoeg geld op voor de verdere ontwikkeling van de Homey, die eind 2016 op de markt kwam. Tweakers reviewde zowel de originele Homey als de opgefriste 2019-versie en de Homey Pro.

Athom Homey Flow desktop

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

25-02-2019 • 19:36

48 Linkedin Google+

Submitter: stefanwitkamp

Reacties (48)

Wijzig sortering
Ik beschik zelf over een Homey (eerste generatie) nadat ik eerder een homewizard heb gehad. Het voordeel van de Homey is dat hij de diverse draadloze technieken aan kan en erg geschikt is voor iedereen die van een beetje programmeren houdt... daar komt dan ook meteen het nadeel, als je iets écht goed voor elkaar wilt hebben dan moet je dat wel een beetje programmeren (doormiddel van die flows). Het is een leuk product maar beetje technisch inzicht is wel nodig.

Het nieuwsbericht is wel beetje dubbel, klinkt nu net alsof ze iets nieuws hebben uitgevonden bij Athom, maar uiteindelijk hebben ze een feature teruggebracht die ze eerder hadden geschrapt. In de v1 van de software moest je sowieso alles al op een desktop doen om het goed te kunnen programmeren, voor mobile was geen interface.

Maar al met al... voor de echte tweaker zal het best een leuk apparaatje zijn, helemaal als een Google home bijvoorbeeld de microfoon functie kan overnemen, want het babbelen met de homey zorgde altijd voor grote ogen van vreemden in huis :+

Wél is een puntje dat ik via een vriend van me bekend ben met de aftersales van Athom... dat is helaas niet zo goed als dat het product is (...of hoort te zijn). Dus hopelijk werken ze daar ook nog aan, want hij zit al maanden met een defecte waarbij de ze garantieafhandeling afhouden

[Reactie gewijzigd door RemiR op 25 februari 2019 19:55]

Ik ben het er deels mee eens.
Homey is leuk voor een tweakers, als je JavaScript (een beetje) kunt. De stap om een app te maken is niet groot, en relatief makkelijk.

Daarnaast zijn er een hoop keuzes door Athom behoorlijk gericht op de standaard mediamarkt klant. Er zijn genoeg die-hard Homey users die zich een beetje in de steek gelaten voelde toen de desktop omgeving verdween.

Het is en blijft een leuk apparaat en ik zal die van mij zeker blijven gebruiken, maar voor een echte tweaker is iets als Home-Assistant veel flexibeler.

Mijn edit als reactie op jou edit:
Ik vind punten als aftersales altijd vervelend/lastig. Één voorbeeld zegt niet dat hun hele aftersales slecht zijn. (Althans dat vind ik een gevaarlijke conclusie) Er zijn genoeg voorbeelden (waaronder bij mijn Homey destijds) die wel snel worden opgelost. (Binnen 1 week een vervanger)

[Reactie gewijzigd door sw3at op 25 februari 2019 20:03]

Voor een apparaat waar je home automation op draait vind ik zelfs een week veeeel te lang. Vraag mij om mijn creditcard gegevens en stuur mij direct een nieuwe toe. Vervolgens kan ik de defecte in diezelfde doos aan hen retourneren en dan boeit het mij niet of ze er 1 of 3 weken over doen voordat ze hun oordeel klaar hebben. Maar ik ga niet een week zonder werkende spullen zitten. Enig idee wat dat doet met de WAF?

Bij harde schijven hanteren een aantal fabrikanten hetzelfde systeem: eerst vervangen, de klant moet door!

Oh ja Athom, waar blijft de backup tool?!?
Mee eens, maar daar is het bedrijf simpelweg te klein voor gok ik. Probeer maar een vervanger te krijgen voor een fibaro homecenter, hue bridge of wat dan ook binnen een week. Gaat je meestal niet lukken gok ik.

Waarbij een hardeschijf natuurlijk een heel ander voorwerp is dan een domotica controller. Defect door user error is veel groter. Ik zie Henk&Annie hun Homey al retour sturen door een loop in hun flows....

Als je TV kapot is dan is dat ook k*t voor de WAF (nja... WAF... je snapt wat ik bedoel)

De back-up tool is zeker een must, wordt ook echt tijd. Er zijn users die niet kunnen migreren van een V1 Homey naar een Homey Pro zonder alles opnieuw in te moeten stellen/toevoegen. Buiten dat om zou het echt de eerste toevoeging aan V2 firmware moeten zijn IMHO.
Je hebt gelijk dat ze daar waarschijnlijk te klein voor zijn. Vandaar ook mijn suggestie om mijn creditcard gegevens te geven. Maar dat kan weer een cashflow probleem opleveren.

Onderschat niet de impact van een defect domotica systeem. Dat kan je niet vergelijken met een defecte TV. Stel je verlichting gaat niet meer aan (of uit, als de kinderen naar bed moeten), je ventilatiesysteem schakelt niet meer naar de hoge stand als je de douche aan zet of nog erger, de verwarming doet het niet meer. Natuurlijk, je kunt alles zo uitvoeren dat het ook nog te bedienen is zonder domotica. Maar dat maakt het vaak weer duurder en complexer.

Dat alles bij elkaar maakt dat ik toch naar een andere oplossing ga kijken, iets met een Raspberry Pi of zo. Daar kan je desnoods gewoon een complete copie van de SD-kaart maken. En gaat de Pi kapot of de Z-Wave stick? Je praat over bedragen die het mogelijk maken alles dubbel klaar te hebben liggen. Heel iets anders dan 300 euro voor een reserve Homey.
Blijf je nog zitten met alles opnieuw aanmelden bij de nieuwe Z-Wave stick. Ik kan me iets leukers bedenken. Hopelijk komt daar nog eens een backup mogelijkheid voor. Athom, hier ligt een kans!

Misschien ligt de oorzaak van de missende backup tool voor Homey bij V1. Als er bij het ontwerp niet genoeg rekening is gehouden met het maken van een backup dan wordt dat met al die verschillende app's lastig. En dan zou V2 Athom een kans hebben gegeven om dat nu wat beter in te richten.
Als dit zooooooo belangrijk voor je is zorg je dat je redundant bent uitgerust en heb je een reservve Homey op de plank staan. Is aan de eindgebruiker om een risico analyse te maken.
Heb jij de Google Home werkend gekregen richting de Homey?
Heb sinds kort de 2019 versie :9 , maar heb nog geen spraak acties met Homey of Google Home voor elkaar gekregen. :|
Ik heb de google assistant app op mijn iPhone geinstalleerd, en de koppeling gelegd met de Homey; https://go.athom.com/google-assistant-voice

Maar dat is nog geen volwaardige vervanger voor de microfoon volgens mij (correct me if i'm wrong!)... als je puur aan google vraagt om een bepaalde lampengroep uit te zetten (dus zonder 'tell homey to') dan kan het zomaar gebeuren dat heel je huis opeens donker wordt ;-)

tot nu toe niet verder gekomen dan enkel experimenteren, maar uiteindelijk hoop de voice commands van een Google home af te kunnen vangen en 1-op-1 door te kunnen zetten naar de homey (en dan de google functionaliteit laten vervallen)... dus als iemand nog tips heeft? :9
Wél is een puntje dat ik via een vriend van me bekend ben met de aftersales van Athom... dat is helaas niet zo goed als dat het product is (...of hoort te zijn). Dus hopelijk werken ze daar ook nog aan, want hij zit al maanden met een defecte waarbij de ze garantieafhandeling afhouden
Mijn Homey is binnen enkele dagen vervangen door Athom (via reseller). Hij gaf alleen nog maar een rode led ring. Nu denk ik een jaar geleden.
Homey is naar mijn idee sinds de kickstarter al een beetje schizofreen. Aan de ene kant trekken ze duidelijk tweakers aan met een ‘geek edition’ en een open plugin ecosysteem met community contributies. Aan de andere kant is er (bedrijfsmatig) een duidelijke behoefte om de markt op te gaan en de consument te bereiken. (Zie ook de investeringsronde hier). De move naar de mobiele app was duidelijk zo’n stapje in de richting van de average consumer, maar blijkt voor een deel van de doelgroep gewoon niet prettig.

Het is een enorm lastig product om goed op de markt te zetten. Want of het nu aan Homey ligt of niet - ‘het werkt niet’ is voor basis functies in huis mega irritant. Athom zal ook nooit plugins kunnen maken en onderhouden voor alle denkbare apparatuur. Ik weet niet wat de beste oplossing is - misschien een paar mensen fulltime de community ‘helpen’ bij het doorontwikkelen en stabiliseren van plugins?

Vooralsnog ben ik een redelijk tevreden gebruiker, maar bij een volgende woning zou ik waarschijnlijk wel Homey combineren met een bedraad systeem.
Heb de update naar 2.0 uitgesteld tot er een goede webinterface was. Die is er vandaag en heb meteen geupdate naar 2.0. Dit ging vlekkenloos en ik kan nu duidelijk flows op de pc maken. Ook werken de insights een stuk beter (soepeler) nu.

Ik denk dat het een kleine stap is dat ook apps geconfigureerd kunnen worden in de webinterface, maar dat vind ik voor nu geen probleem.
Je kunt voor Homey-app instellingen altijd valsspelen en inloggen op https://developer.athom.com/tools/app-settings ;)

[Reactie gewijzigd door WeeJeWel op 25 februari 2019 20:20]

Nice! werkt inderdaad en geeft leuke details over de homey (zelfs grafische weergave van de LED ring). Homey hoeft niet op developermodus te staan (wat de link klein beetje deed vermoeden). Thx!
Top dat jullie naar de community geluisterd hebben, helemaal geweldig deze ontwikkeling! Nu nog even wachten tot mijn pro binnen is met de maart levering en dan aan de slag :) Zin in! Thanks!
Kijk, dit zijn de berichten, deze tip had een hoop 'gezeik/ergernis' in de "Athom's Decision/Keuze" draadjes op community.atrchom.com kunnen voorkomen...
Is het mogelijk om custom blocks te maken? Zoals: als je verbind met je telefoon met het netwerk.
Vanaf het begin, toen bekend werd dat ze mobile only wilde invoeren, een topic op het forum gestart. Dit werd beantwoord werd met, heel gechargeerd, deal with it. Om daarna compleet genegeerd te worden.

En nu schrijft Tweakers dat de webinterface toch wel een gemis is en ze komen dan toch over de brug.

Beetje flauw dit.
Ik denk dat het simpelweg komt doordat de adoptionrate van 2.0 lager lag/ligt dan ze verwacht hadden. (Pure speculatie)

Aan de andere kant, wetend dat ze React Native voor de app gebruiken, was er altijd al een (hele) kleine hoop dat er weer een web-ui beschikbaar kwam.

Daarnaast zijn er vanuit de community dmv de web-API natuurlijk ook een hoop dingen mogelijk.
Ik was helemaal homey minded, tot dit akkefietje. Ik ben daarna gaan bouwen aan domoticz en mysensors. De timers die ik 3 jaar geleden in homey gemaakt heb staan nog steeds en zijn nog steeds handig, de rest is gemigreerd.
Flauw noemen we het als er iemand wat wordt geven waar hij om gevraagd heeft en dan nog loopt te zeiken in plaats van blij te zijn :)

[Reactie gewijzigd door m-ruiter227 op 26 februari 2019 09:34]

Sorry Marco, maar dan heb je toch verkeerd begrepen wat ik zeggen.
Ze hadden de optie niet van tafel moeten vegen, en de opmerkingen van de comunity weg moeten wuiven. En nu na review op tweakers met het nieuws komen dat ze dit toch wel een heel goed idee zouden vinden.

loopt te zeiken. Volwasse woordkeuze trouwens!. 8)7

[Reactie gewijzigd door Omemanti op 27 februari 2019 11:32]

Volwassen en zonder verbloeming . Waarheid is voor sommige mensen te hard. Maar we gaan niet verder offtopic :+

[Reactie gewijzigd door m-ruiter227 op 27 februari 2019 15:58]

Kijk, weer een stap dichterbij het punt dat ik er daadwerkelijk eentje aanschaf. Nog wat verder inlezen, wishlist maken, beetje sparen en dan wordt dit m!

[Reactie gewijzigd door Boppo84 op 26 februari 2019 06:21]

Nu nog zorgen dat het systeem van begin af aan 100% offline te gebruiken is en blijft.
Dat is het al? De app zou sinds 2.0.4 ook 'offline' bruikbaar moeten zijn. Daarnaast is de speech er uit gehaald en zijn de microphones verwijderd in de 2019 editie. Verder werken flows en dergelijke gewoon offline, vanaf het bolletje, zolang de apps die je installeerd geen gebruik maken van een of andere cloud. Maar daar ben je natuurlijk zelf bij.
Maar de cloud toegang is niet uit te zetten. Tenminste, ik heb het niet kunnen vinden en hoor graag wanneer het anders is. Dat het blijft werken wanneer internet wegvalt, is wel het minste als je het mij vraagt. Echter wil ik volledig de internet toegang er af hebben en mijn domotica spul enkel via een VPN naar huis benaderen. Natuurlijk is dit te regelen via m'n netwerk, maar dat zou niet nodig hoeven zijn..
IKEA Tradfri is 100% offline te gebruiken. (als in: geen internetverbinding nodig om te werken, draait in het lokale netwerk). Zelfs voor de setup is het niet nodig...

Voor firmware-updates is het wel nodig, maar dat ligt natuurlijk aan jezelf of je daarmee kunt leven. En dat gebeurt nou ook niet iedere week of maand. En natuurlijk ook als je Google Home integratie wilt, maar dat is natuurlijk omdat dat zelf een clouddienst is.
Homey dus ook. Alle flows werken gewoon. Zelfs als internet én wifi uitvalt.
Maar de bediening via de app werkt niet meer heb ik me laten vertellen? Dus alleen flows zonder manuele input van de app blijven dan doorlopen? Niet iedereen heeft z'n huis vol bewegingssensoren.
Dat zou kunnen. Is uiteindelijk ook niet wat je (ik) wil.
Wat niet automatisch schakelt bedien ik met z-wave schakelaars (dus ook "manuele" input).

Lijkt leuk in het begin, dingen bedienen met je mobiel, maar echt handig is het uiteindelijk niet. (Mobiel unlocken, app openen en licht aandoen bv., 2 handelingen meer dan wanneer je er een knop voor hebt)

[Reactie gewijzigd door internjet op 26 februari 2019 18:56]

Klopt, maar ik kan me voorstellen dat veel gebruikers van Homey wel in dat soort hobbysferen zitten. Mensen met overal Z-Wave schakelaars hebben veelal toch nood aan een wat stabielere controller dan een Homey.
Tja.. n=1, maar mijn Homey met mijn huidige apparaten (veel!) is stabiel. Zeker wanneer ik deze met bv. de Fibaro lite of Raspberry Pi met Domoticz vergelijk. (Heb z-wave, zigbee, kika, wifi)

Welke controller is er stabiel genoeg om ook hobbysferen te omtstijgen? (Zonder vendor lock-in) Echt benieuwd...

Dat de hele domotica markt in het kleuter stadium zit zal ik zeker niet ontkennen..
Ik denk dat jij niet weet wat Homey is/kan.. Een klik aan klik uit hub of tradfri hub zijn totaal niet te vergelijken.
Volgens mij was de wens van degene waarop gereageerd wordt dat het systeem offline is vanaf de start. En dat is weldegelijk waar voor het IKEA systeem. Dat Homey meer kan is prima, maar niet on topic.
Dat is het ook, echter zijn bepaalde domotica producten dan weer afhankelijk van de cloud en niet lokaal benaderbaar.

Homey V2 app moet ook zonder cloud verbinding kunnen blijven werken.
ik wacht nog op werkende google assistant. Dan koop ik ook :-)
De terugbetaling bij inleveren homewizard is ook cool, maar vrees dit ik nog niet zonder kan.
Hopen dat ze nu blijven luisteren naar de eindgebruiker en niet weer met een eigen plan voor V3 komen waarna ze vlak na de release toch om moeten! De gebruikers riepen al sinds de aankondiging van V2 twee jaar terug via allerlei topics op het Athom forum (en Tweakers), issues @ github, slack en na de release van V2 (mobile only) via een online petitie om de web interface terug te krijgen maar volgens Athom en hun onderzoek wou de meerderheid van de gebruikers mobile only. Blij dat ze om zijn, mobiel gebruik je voor snel inzicht of om een lamp te schakelen niet om complexe automatisering in te stellen die aan de hand van allerlei regels/voorwaarden moet schakelen _/-\o_ Hopen dat ze de web ondersteuning nu verder blijven uitbouwen zoals ze begonnen waren met inzicht (insights) en nu de flow interface!

[Reactie gewijzigd door lubbertkramer op 25 februari 2019 20:12]

Helemaal mee eens. Helaas bespeur ik dan ook een wat flauwe marketing bij Athom.
Volgens het Nederlandse bedrijf zijn er scenario's denkbaar waarbij het het gebruik van een groot desktopscherm beter werkt dan het relatief kleine smartphonescherm, zoals bij het gebruik van grafieken. Athom stelt dat een kleine groep gebruikers ten aanzien van de Homey Flow-editor dan ook graag een webinterface voor de desktop wilde.
Fouten maken is niet erg mensen en ze vervolgens weer zonder corrigeren getuigt van een leermoment en klasse. Maar door die (verkeerde) keuze te bagatelliseren, verlies je (iig bij mij) de geloofwaardigheid van dat leermoment.
edit: spelling :Y)

[Reactie gewijzigd door El_Frigo op 25 februari 2019 21:00]

Het blijft mooi om te zien... Na een enorme lading van kritiek van mensen die niet eens de moeite hebben genomen om eens wat in de nieuwe app te proberen, maken ze een web app voor de flows. En nu nog is het niet goed.

Ik blijf enthousiast over mijn Homey en de update naar 2.0 inclusief het werken in de app.
precies dit. Blijkbaar moeten mensen altijd iets te zeuren hebben
Ahhhh dat is wel beetje kort door de bocht hoor ;-)

Simpel voorbeeld; doordat alle 'flow groepen' in de mobiele floweditor standaard uitgeklapt staan, is het behoorlijk scrollen/zoeken om alles te vinden als je beetje flinke hoeveelheid flows hebt. Op de desktop heb je de tree structuur. Dan drag-and-dropt dat toch heel wat lekkerder op een desktop.

Maar al met al, het is zeker goed te doen om even een 'snelle aanpassing' te doen terwijl je bij je rookmelder staat om deze te testen. Want met een laptop op een trapje staan was niet altijd feest ;-)