×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: komende iPhones kunnen niet snel draadloos laden

Door , 381 reacties

De komende iPhones kunnen alleen langzaam draadloos laden, zo beweert een Japanse geruchtensite. Het laden gaat met maximaal 7,5W, terwijl veel andere smartphones met deze functie inmiddels met 15W accu's kunnen opladen.

De iPhones ondersteunen draadloos laden met 5V en 1,5A, meldt Macotakara. De site geldt als betrouwbare site op het gebied van geruchten over onaangekondigde Apple-producten en meldde in het verleden als eerste de komst van de iPhone 5 en het inwisselen van usb-a en MagSafe voor usb-c op MacBook Pro-laptops.

Het is onbekend waarom Apple gekozen heeft voor een langzamere manier van opladen. Huidige iPhones kunnen via de Lightning-poort opladen met maximaal 10W, al is dat alleen mogelijk met andere laders dan die in de doos zitten. Gebruikers kunnen de Apple Watch ook met maximaal 7,5W opladen.

Apple zou zijn nieuwe iPhones, met glazen achterkant om draadloos laden mogelijk te maken, op 12 september willen presenteren. Er zouden drie modellen zijn: twee opvolgers voor de iPhone 7 en 7 Plus, en een nieuw, duurder model met vrijwel randloos oledscherm. Er gaan al maanden geruchten over de nieuwe toestellen.

Mock-up van hoe de komende iPhones eruit zouden kunnen zien. Bron: iDropNews

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-08-2017 • 10:26

381 Linkedin Google+

Reacties (381)

-13810341+1129+214+31Ongemodereerd160
Wijzig sortering
"draadloos laden" is dat echt ergens kunnen neerleggen, of moet hij op een magnetisch iets worden gelegen waardoor enige voordeel is dat er geen stekker bij zit, mooiste is op tafel of in je hand en dat hij oplaad maar dat is zeker niet zo ?
Ik verwacht dat het met Qi techniek gaat, dan moet je hem plat op een oplader leggen. Bijvoorbeeld ikea heeft dit ook ingebouwd in tafels, dus als je wil kan dat wel, maar dan moet je hem alsnog op het witte kruisje leggen die meestal in die producten zichtbaar is.
“The Apple Watch charger that comes with the device is Qi based, but the firm decided not to submit it for interoperability testing,” John Perzow, VP of market development at the Wireless Power Consortium, told The Register. “I think they are using version 1.1.2 of Qi, but the software stack has been altered so that only Apple’s charger works with Watch.”
Qi? Ja, maar werkt niet met alle Qi producten.

Bron: https://www.cultofmac.com...-watch-wireless-chargers/

[Reactie gewijzigd door Krysa op 28 augustus 2017 10:55]

Dat is een bericht uit 2015. Apple is al een tijdje lid van het Qi consortium.

Ik ga er van uit dat laders van derde partijen een extra certificering van Apple nodig hebben maar vervolgens wel met andere apparatuur ook overweg kunnen, net zoals hi fi setjes die je op je telefoon kunt aansluiten.
Ga er maar van uit dat Apple weer hun eigen 'techniek' gaan gebruiken zodat het alleen werkt met hun laders.

[Edit] jeuh, de applefanboys zijn weer lekker aan het minnen, terwijl ze dus al bij de Apple watch hebben laten zien dat ze andere laders expliciet blokkeren..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 28 augustus 2017 11:00]

Nee, Apple is onlangs aangesloten bij de Wireless Power Consortium/Qi. Dus zij gebruiken gewoon de standaard techniek.
Voor zover ik weet laadt de Apple Watch ook via de Qi-standaard, maar heeft Apple een chip in eigen beheer verplicht gesteld, zodat niet elke Qi-lader kan worden gebruikt. Open standaard: ja, standaard techniek: nee.
Voor de Apple Watch zal het een uitzondering hebben, bij de telefoon kunnen ze dit niet maken. Helemaal niet als jij die inbouw pads wilt gebruiken van IKEA, die je middels een gatenzaag gewoon in je bureau kunt monteren. Of die monitoren die een Qi-charger in de voet van de monitor hebben gebouwd zodat je je telefoon gewoon op de voet kan leggen etc.

Voor de Apple Watch is het weer een heel specifiek iets. Die wil je qua formaat en techniek niet zomaar aan allerhande opladers kunnen hangen.
Waarom zou het een uitzondering zijn voor de Apple watch? waarom zou men daar uberhaupt een aparte chip gebruiken om andere laders te blokkeren? Juist omdat ze het bij hun watch hebben gedaan, is de kans heel erg groot dat ze dat ook doen bij hun phone.
Zelfde passen ze toe met de NFC chip. De hele wereld en je moeder kan NFC chips gebruiken voor wat dan ook, heb je een dure iPhone kun je er geen ruk mee.

Dit zal ook gaan gelden voor het laden; kun je met je Android laden in je ¤ 90.000 BMW, voor je iPhone zit je vast aan een losse lader.

// Ik heb zelf enkel Apple producten (geen iWatch) maar vindt Apple hierin de treurigheid zelve.
In iOS 11 komt er gelukkig eindelijk een API voor NFC: https://developer.apple.com/documentation/corenfc

Maar inderdaad. Het heeft veel te lang geduurd. En het is alleen voor iPhone 7 en hoger ondanks dat er sinds de iPhone 6 al NFC in zit :X

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 augustus 2017 14:19]

Geen idee hoe open de NFC dan staat voor derden.
Oh ja je hebt gelijk... Net als @Freaky_Revolt. Ik had het nog niet zo uitgebreid bekeken.

Je kan inderdaad alleen maar NDEF tags lezen, dus geen APDU's sturen naar ISO14443 kaarten zoals bank kaarten en andere smartcards. :X Zo te zien kan je die niet eens lezen. Ik hoopte daar wel op zodat ik hier in Ireland mijn OV kaart via mijn telefoon kan checken en opladen (zoals op Android al kan). Maar dat gaat dus ook niet kunnen.

Daar heb je inderdaad niet zoveel aan. Die passieve tags zijn het minst interessante aspect van NFC.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 augustus 2017 16:06]

Ja voor het uitlezen van NFC maar niet het schrijven. Waardoor er weer een flinke beperking geld voor App developers. Wel jammer anders zou bv je bank of de ns simpel kunnen werken.
Hoewel ze wel een negatief imago hebben qua randapparatuur is het meestal een kwestie van tijd en geven ze het langzaam met software updates vrij. Hetzelfde zie je met NFC:
https://9to5mac.com/2017/...hones-nfc-chip-in-ios-11/
Nog geen write toegang voor devvers maar dat komt ook vast wel in de toekomst. Ook HomeKit was strak gereguleerd en wordt nu open voor iedereen.
Dat is omdat ze min of meer gedwongen worden. Je kunt als bedrijf niet blijven verkopen dat je iets wat normaal zou moeten zijn maar blijven afschermen. Dan gaan anderen er met je markt van door.
Wacht nou maar eerst af.

Het gebrek aan NFC word blijkbaar ook niet gemist dus blijkbaar is het niet gewild.
Wie zegt dat het gebrek aan NFC niet gemist wordt? Het wordt wel gemist, maar je kunt er weinig aan doen.
Als je zo gaat redeneren dan word misschien 3d touch bij de Galaxy S8 ook gemist.

Wat ik ook zeker mis is een saffier vingerafdrukscanner op mijn Galaxy S7, Samsung heeft er plastic voor gebruikt en het is er afgeschilferd.

Dus saffier vingerafdrukscanner kan je ook aan het lijstje toevoegen, doe ook maar meteen een dubbele camera want die mis ik ook wel op mijn S7.

Enz enz.
huh? wat zeur je nou, de iPhone heeft NFC aan boord, maar wordt softwarematig geblokkeerd door Apple dat anderen er gebruik van kunnen maken. Jouw S7 is nooit met een saffier vingerafdrukscanner geleverd.
Ja en?

Maakt toch niet uit of het geblokkeerd word of er helemaal niet in zit?

Apple maakt er geen gebruik van, klaar.

En dat mijn S7 geen saffier vingerafdrukscanner heeft is ook mijn punt.

Die heeft die niet en dat word dus ook gemist, laat Samsung dat soort dingen maar eerst op orde krijgen voordat ze gaan proberen te concurreren met Apple.

Want blijkbaar hebben ze het nog steeds niet geleerd.
Apple maakt er juist WEL gebruik van, zij blokkeren het voor anderen omdat ze het alleen willen gebruiken voor hun eigen dienst.

zucht, het gaat hier dus om technische dingen die het apparaat dus wel aan boord heeft, maar door softwarematige blokkeringen niet te gebruiken zijn door anderen.. Niet over dingen die er fysiek ook niet aanwezig zijn.
Ja en?

Ik heb in deze topic ook al uitgelegd dat ik gisteren toevallig nog via NFC een video wilde sturen naar een collega en wat een gedoe is dat zeg.

Als dat volgens jou handig is vind ik het goed dat Apple het heeft uitgeschakeld.

Trouwens wat verschilt het met Intel die een CPU heeft met hyperthreading maar de hyperthreading uitschakelt?

Dat soort dingen is normaal in deze branche.
huh? omdat jij er niet mee overweg kunt vindt jij het goed dat Apple het heeft uitgeschakeld? dus het blokkeren van contactloos betalen/inchecken etc wat niet gekoppeld is aan Apple's Eigen payservice vindt jij acceptable.
En wat heft Intel en die CPU er nu mee te maken? voor zover ik weet zijn er geen chips van intel die wel hyperthreading hebben maar uitgeschakeld hebben. En dan nog is het niet zo dat deze wel werken met intelspecifieke services maar niet voor anderen.
Blijkbaar begrijp jij bepaalde dingen niet.

Als je teveel en niet intuitieve handelingen moet doen heeft dat niets te maken met het wel of niet overweg kunnen met iets.

Het heeft ermee te maken dat het een slecht geimplementeerde functie is waarvan we er talloze hebben in deze industrie, sterker nog dat is een van de grootste klachten van mensen dat functies het vaak niet of niet goed doen of teveel en niet logische handelingen vergen.

Als je iets kan doen met 1 muisklik dan is 2 muisklikken per definitie minder handig.

Maar wel schattig dat je probeert het af te schuiven op mijn capabiliteiten.

En voor zover weet je blijkbaar niet veel, Intel heeft al sinds de Pentium 4 CPU's die hyperthreading hebben maar die softwarematig uitgeschakeld zijn.
Jij mist het niet. Ik mis het wel en voor mij een reden om geen iPhone te nemen als permanent toestel. Samen met het feit dat ik geen anonieme bellers makkelijk kan blokkeren.
Nou mooi toch?

Dat is ook precies de stelling van Apple.

Het toestel zo simpel, veilig, makkelijk, intuitief en stabiel mogelijk maken door zaken eruit te laten die 98% van de mensen niet gebruikt.

En als je dus hoort bij die overige 2% dan ben je dus niet de klant waar Apple zich op richt.

Dus koop je het niet, iedereen tevreden.

Echter moet je niet beweren dat een fabrikant die wel van alles in hun toestel stopt kan claimen dat hun toestel simpel, veilig, makkelijk, intuitief en stabiel is.

Want het is OF OF.

You cant have your cake and eat it.
Heb je ook een bron van die 98% stelling? Ik ken hem namelijk niet. Verder is het marktaandeel van de iPhone dalende en nu geen 10% meer. Iets verwijderd van de 98
Als je naar de verkoopcijfers kijkt is het heel duidelijk dat 98% van de kopers het niet nodig heeft.

En marktaandeel zegt niks, wat wil je daarmee eigenlijk zeggen?

Apple probeert niet eens marktaandeel te winnen, dan zouden ze smartphones van 200 euro moeten uitbrengen en we weten allemaal dat ze dat niet gaan doen.

Apple breekt nog steeds records ieder jaar, in een groeiende markt kan je marktaandeel krimpen maar kan je toch meer verkopen.

Dacht dat dat soort basiskennis en logica iedereen wel snapte hier.
You cant have your cake and eat it.
Klinkt een beetje als:
'You can't have an Apple and use it.'
Nee het klinkt een beetje als "you cant have a Samsung without it exploding"
Dat is pertinent onjuist.
Velen hebben een Samsung die niet ge-explodeerd is. :+
Het gebrek aan NFC word blijkbaar ook niet gemist dus blijkbaar is het niet gewild.
Het is niet zo dat het niet gewild is. Heel veel banken willen JUIST de NFC chip gebruiken om Apple Pay te omzeilen, maar daar zit juist het probleem. Apple krijgt 0.15% van elke transactie die met Apple Pay wordt gemaakt. Als de NFC chip voor iedereen volledig beschikbaar is, dan verdienen ze niks meer met Apple Pay.
En creditcardmaatschappijen krijgen 4% van iedere transactie.

Wat is er dan anders?

Heb toevallig gisteren nog een videotje moeten sturen naar een collega, moest eerst NFC aanzetten op mijn S7 en zijn telefoon, vervolgens video selecteren, telefoons tegen elkaar houden waarbij er niks gebeurde omdat ze allebei in een hoesje zaten, moest de hoesjes van beide telefoons erafhalen, vervolgens weer proberen telefoons elkaar te laten detecteren en na 10 minuten rotzooien eindelijk gelukt om de video te sturen via bluetooth dat ook nog eens een uur duurde.

Nou als je dat handig vind, dat is precies zoiets wat te omslachtig is voor Apple en ze weten dat niemand het dan gaat gebruiken.

Moet je voorstellen wat de gemiddelde consument meemaakt.
En creditcardmaatschappijen krijgen 4% van iedere transactie. Wat is er dan anders?
Die 4% wel héééél overdreven. Bij ING ligt het tussen 1,92% (benzinepomp) en 3.13% (risico branches). Mijn bank rekent mij 0.5% + 0,25¤, en ik heb een gratis pinautomaat zonder verdere aansluit- of maandelijks kosten.
In Europa hebben we een interchange fee van 0.3%. Als ik betaal met een ABN mastercard bij een ING winkel, dan krijgt ABN en Mastercard 0.3% van de transactie, en houdt ING alles boven de 0.3%, (ongeveer 1,7% dus).

De 0,15% die Apple rekent voor Apple Pay, moet uit de interchange fee komen. Dus het kost ABN heel veel geld om op Apple Pay beschikbaar te zijn.
Aan de andere kant kan het ook voordelig zijn voor een bank. In Spanje is 'Santander' de enigste bank die Apple Pay aanbiedt. Hun kozen hiervoor als onderdeel van hun marketingstrategie. In Spanje accepteert +90% van de ondernemingen NFC en dit is hun manier om voorop te lopen op alle nieuwe fintech bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Rex op 29 augustus 2017 14:56]

Echt waar, jij gaat een functie noemen waar iedereen eigenlijk gewoon bluetooth voor gebruikt (want waarom via NFC video's uitwisselen als het simpel kan) en waar NFC ook helemaal niet voor bedoelt is )(anders dan hooguit misschien certificaten uitwisselen). terwijl NFC juist voornamelijk bekend/bedoeld is voor oa contactloos betalen en bv in/uitchecken van OV, en dat zijn maar een paar van de meest gebruikte (of er voor gebruikt gaat worden) opties... Nee jij komt met een voorbeeld waarbij je juist jouw onkunde laat zien.
Echt grappig jouw reactie, mensen zoals jij die iets tegen Apple hebben komen altijd met dit soort beschuldigingen dat het onkunde zou zijn omdat je uiteraard niks anders kunt verzinnen.

Weet jij eigenlijk wel hoe die bestandsoverdracht werkt?

De NFC is alleen bedoeld om de telefoons elkaar te laten vinden en vervolgens via Bluetooth de bestanden te versturen.

Hoe kom je er uberhaupt bij dat het iets te maken zou kunnen hebben met onkunde? Je wilt gewoon graag dat woord gebruiken maar het past niet eens in je verhaal.

Zo kan ik jou ook verwijten dat je niet handig bent met auto's terwijl dat niets met dit onderwerp te maken heeft, dat doe jij dus nu.

Ik geef aan dat de handelingen die je moet doen, of dat je nu wel of niet handig bent, wel of niet verstand van techniek hebt, wel of niet blind bent, wel of niet 3 vingers mist dat die teveel zijn.

Het versturen van een bestand zou direct moeten kunnen zonder 2 telefoons uit hun hoesjes te moeten halen en zonder in de instellingen te moeten zitten om NFC aan te zetten (lees je even in over NFC en bestandoverdracht)

Teveel handelingen is teveel handelingen, dat jij dat handig vind is jouw geforceerde "mening"

En ik weet niet of jij verstand hebt van technologie want tot nu toe blijkt dat niet maar 1 techniek kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden.

NFC is niet per definitie voor 1 specifiek doeleinde bedoeld en ook al was die dat wel bedoeld is die dat niet meer want je kan er ook mee je Bluetooth koptelefoon mee koppelen aan je telefoon.

Want waarom heeft die fabrikant anders die functionaliteit gecreeerd in de software? voor de lol zeker?

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 1 september 2017 23:28]

Ik zit in een bedrijfstak waarbij de NFC van "levensbelang" is. Ik kan je vermelden dat Apple hier weinig aanhang en begrip heeft.

Hun houding is ook erg krom, maar ja, onder het mon van "veiligheid" houden ze de NFC voor hen zelf.

[Reactie gewijzigd door i2Paq op 28 augustus 2017 15:52]

Het gaat niet over de mensen die bij het bedrijf werken waar ik ook werk. Ik heb het over een bedrijfstak.
Deze bedrijfstak gebruik NFC chips, bv. voor authenticatie.
Je weet wel, als je contactloos gaat betalen, als je met een druppel toegang wil tot een pand cq. ruimte. Daar maakt ondertussen meer dan de helft van de wereldbevolking misschien wel gebruik van.
Waar jij het over hebt kan ook heel simpel met een pasje.

Is ook veel beter omdat als je je telefoon kwijt bent je alsnog je werk in kan.
Je snapt het niet.
Of ik het snap of niet is niet relevant.

Blijkbaar heb jij het dus over iets waar de gewone man helemaal niks van moet hebben.

En daar begeeft Apple zich niet in, de consument word al overspoeld met van alles en nog wat wat betreft technologie en software.

Dingen die geen wezenlijke bijdrage leveren en niet simpel te gebruiken gebruikt Apple niet, zo simpel is het.

Dat jij denkt dat het handig zou zijn omdat 1% van de mensen er misschien wellicht eventueel soms gebruik van zouden kunnen maken geeft dat al aan.
uhm, 1%? ik vindt betalingen kunnen uitvoeren zonder dat ik mn pinpas oid moet pakken toch wel handig, maar bij Apple kan dit niet, je hebt door hun blokkering alleen keuze uit ApplePay, niet uit je eigen bank. om maar een belangrijk voordeel te noemen. Dadelijk ook niet mogelijk als gebruik voor in/uitchecken bij OV.. Zijn toch een HOOP mensen voor wie het wel handig is, maar niet kan omdat Apple het blokkeert (behalve voor hun eigen service), terwijl de hardware wel aanwezig is.
Je snapt het niet, een NFC chip wordt voor veel dingen gebruikt: Authenticatie, betalen etc. Dat kan men wel met Android toestellen, niet met je stik dure iPhone.

Dan praten we echt niet over 1% van de mensen.
Wedden van wel?

Mensen hebben het blijkbaar niet nodig anders hadden de mensen die een iPhone kochten wel een Android toestel gekocht?

Dus het is zelfs 0%
Nee, je snapt het niet.

Niet iedereen wil een Adroid, ik ook niet.

Niet voor iedereen is een (werk)telefoon een vrije keuze.

Je doet het voorkomen alsof je de wijsneus hier bent maar je snapt er 0% van.
Beweren dat ik de wijsneus ben puur om te kunnen beweren dat ik de wijsneus ben is niet echt een sterk argument.
Je doelt op die 265 dollar kostende "kabel" van BMW? Ja dat is inderdaad belachelijk. Het android equivalent kost ook nog 100 ekkies helaas. Maar dit is natuurlijk niet wat Apple ervan heeft gemaakt, maar de auto fabrikant. VW verkoopt ook van die mediakabels voor iPhone @ 40 eu per stuk.

http://www.shopbmwusa.com...-WITH-LIGHTNING-CONNECTOR
Ik noem zo-maar BMW, geen idee dat die ook een losse kabel hadden. Ik doelde meer op de vele auto's die al een laad plek hebben waar jij je telefoon maar op hoeft te leggen en ze laden.
ben je even vergeten dat Apple verschillende standaarden als eerste heeft gebruikt voordat de rest het oppakte.
USB ?

Apple en standaarden is als water ne vuur, apple gebruik bij voorkeur eigen ontwikkelingen of past standaard aan.
Nou dat was vroeger wel anders. Het tijdperk voor micro usb was een wildgroei aan connectoren bij alle fabrikanten. Zo erg dat de ene samsung oplader niet werkte bij een andere samsung telefoon dan waar de lader was meegeleverd.

Dat terwijl Apple toendertijd al 6 jaar dezelfde prachtige aansluiting gebruikte (30-pins dockconnector). Als er een bedrijf is dat hard voor een nieuwe standaard gaat en deze laat pas weer uitfaseerd dan is het Apple.
Apple en standaard, welke standaard van apple wordt nu dan door anderen gebruikt ?
Thunderbolt. Swift is volledig open source en tegenwoordig wel een degelijke standaard voor development voor het ecosysteem van Apple. Dan kan je zeggen ja hee zo ken ik er ook nog een paar, maar vegeet niet dat het een van de grootste winstgevende platformen is op dit moment.

Webkit is ook een standaard geweest voor verschillende populaire browsers en daar heeft Apple ook enorm in meegewerkt.

Firewire wordt ook nog veel gebruikt in de editing industrie.

Daarnaast hebben natuurlijk de muis. Zonder Apple was die lang niet zo snel de defacto standaard voor os besturing geworden.
Thunderbolt, wie gebruikt dat buiten apple eco systeem.
Swift, je zelf het zelf al apple eco systeem.

De muis, laten we nu a.u.b niet zeggen dat dat een apple uitvinding is. https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_mouse

Vooruit firewire was er ook op een pc maar is nog echt een groot succes geworden voor de massa. Dat was usb dan weer wel
Thunderbolt? Wat dacht je van vrijwel alle nieuwe laptops en pcs? Wat dacht je van de externe GPU's en dockingstations van bijvoorbeeld Dell en HP.
Firewire is geen succes zoals USB dat was omdat er maar 1 standaard kan zijn, en als 20 andere fabrikanten kiezen voor de goedkope oplossing en Apple probeert Firewire doorheen te duwen dan word het beetje moeilijk he?

Want Firewire was iets duurder om te implementeren en andere merken letten op iedere cent en niet wat de betere techniek is voor de consument anders was het Firewire geworden.

Trouwens Firewire werd toch breed gebruikt, videocameras hadden standaard een firewire aansluiting omdat het via USB anders eeuwen zou duren.
Lul niet slap man, ik heb notabene een Samsung telefoon gehad waar de ingang zo diep zat dat een standaard MicroUSB stekker er niet in paste.

Bovendien houd Apple zich meer aan standaarden dan andere fabrikanten.

Of wilde je beweren dat andere fabrikanten stuk voor stuk allemaal zich netjes aan iedere standaard hebben gehouden? Stuk voor stuk? Besef je wel dat er heel wat bedrijven zijn he voordat je antwoord geeft.
Apple houd zich beter aan standaarden, ja als iets zelf maakt en bepaald hou je je aan jet eigen standaard, nogal logisch he.
Een standaard is een standaard.

Je lult gewoon maar in de rondte.

Apple heeft notabene USB-C als laadconnector ingevoerd terwijl andere merken nog steeds lopen te knoeien met verschillende aansluitingen.

Als Apple hier en daar een niet standaard aansluiting gebruikt doen andere fabrikanten dat net zoveel zo niet nog meer zelfs.

Verder zijn MicroUSB stekkers zo anders dat de ene weer net ietd anders erin gaat als een ander.

Ik had een Samsung telefoon waar een standaard MicroUSB stekker er niet eens in paste omdat de ingang te diep in de telefoon zat, lekker handig dan zo een standaard.
Je roept maar wat.

Apple stopte als een van de eerste USB op de Macs, heeft Displayport als een van de eerste gebruikt, USB-C als een van de eerstr op laptops, Firewire, Mini Displayport, Thunderbolt terwijl 99% van de laptops nog steeds geen thunderbolt hebben.

Je pikt nu echt maar een 1 of 2 dingen uit waar Apple notabene een betere oplossing voor heeft en beweert dan dat Apple zich niet aan standaarden zou houden.
want? Waarom zou dat uitmaken? Formaat en techniek van het draadloos laden van de Apple Watch en iPhone gaan in mijn ogen niet erg verschillen, dus ik snap niet waarom dit voor een horloge en een telefoon verschillend zou moeten zijn.

Ik kan beide punten wel in zien. Ergens zie ik Apple wel de standaard aanhouden, en dat hoop ik ook. Maar ik zie het Apple ook wel flikken om een eigen lader uit te brengen, en dat laden alleen daar op mogelijk is.
Ik ben niet helemaal into de techniek. En weet ook niet of je het met een verkeerde lader kunt overbelasten, daar de Apple Watch (fysiek) een dusdanig kleine accu heeft, of niet te snel wilt ophalen. Ik weet niet hoe precies dit allemaal komt met de Apple Watch, en dat ze dit hiermee locken.

Maar bij de iPhone kunnen ze dat niet doen. Mark my words, hier zullen ze voor de verandering zich echt moeten houden aan de standaarden.
Bij dit soort systemen zit de intelligentie in het laadcircuit. Je zou een lader kunnen kopen die snelladen ondersteunt, maar als je telefoon dit niet ondersteunt kun je niet snelladen. De lader merkt hier niets van. Dit werkt hetzelfde met opladen via USB: de telefoon neemt wat het kan gebruiken en de lader is passief.

Ik zie nog steeds geen reden waarom ze dit niet kunnen doen volgens jou. Een collega van me heeft een S7. Ik heb mijn draadloze lader van de Ikea aan hem gegeven omdat mijn huidige telefoon geen draadloos laden ondersteunt, maar hij klaagt dat zijn telefoon weleens flipt als hij z'n telefoon daarmee vol laadt. Ik kan me voorstellen dat Apple dadelijk, net als bij de Apple Watch, aangeeft dat ze geen compatibility doen omdat ze dat niet kunnen garanderen ( http://www.iphonehacks.co...ith-its-own-chargers.html ) . Aan de andere kant is een bedrijf als Ikea zo bekend dat het een goede zet zou zijn van Apple als ze het wel ondersteunen. Nogmaals, ik kan het beide kanten op zien gaan. Apple be Apple, en argumenten als "hier zullen ze voor de verandering zich echt moeten houden aan de standaarden." richt je aan een bedrijf dat zijn eigen lightning-plug pusht (al zie ik in USB-C nog te veel problemen om daar naar over te stappen als Apple zijnde) en een bedrijf dat de koptelefoonaansluiting weghaalt omdat 'courage' (als ze vorig jaar de draadloze headsets hadden aangekondigd en hadden aangegeven dat draadloos de toekomst was dan had ik het een stuk acceptabeler gevonden als ze het er NU uit halen. Vorig jaar was een jaar te vroeg).
Dus bij de Apple Watch hoeven ze zich niet te houden aan de standaard, maar bij de iPhone wel. :'(

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 28 augustus 2017 14:10]

Nou ja, de Apple Watch was hun eerste product met draadloos laden. En daarnaast gebruikt deze de pasvorm van de lader om de watch op z'n plaats te houden. Maar goed, het is deels een non-argument, maar ik zou me er iets bij kunnen voorstellen.
Bij apple weet je het tenminste. Google verdient tientallen miljarden met persoonlijke info van ons allemaal. Je weet niet eens hoeveel Google aan jou verdient, of Facebook of alle anderen die "gratis" producten leveren. Alleen steken de meeste mensen daarvoor de kop in het zand.
Jaar cijfers :Y)
En dat ze met ons profielen geld verdienen is slecht?
Dat Apple goed verdient met producten is dat slecht?
Natuurlijk niet het is eerder wat de gek betaald. ;)
Zonder dollen ieder bedrijf heeft een manier van geld verdienen 1 met reclame ander geld voor de product dat je koopt.
Precies andersom wat je zegt.
Bij het developer programma.

Maar nu ff serieus. Jij zegt wat de gek er voor geeft, maar ik en anderen zien dat dus precies andersom. Ik betaal liever wat extra en dat ik dan weet dat het bedrijf er niet met mijn privacy vandoor gaat en niet gaat meewerken aan backdoor praktijken (FBI dingetje) dan dat ik betaal met mijn privacy. Ik gebruik FB om met mensen in contact te blijven en om af en toe een beetje posts te bekijken over nieuws in mijn kennissenkring. Voor de rest post ik vrij weinig en verander ik eens in de zes jaar mijn profielfoto, omdat het moet van mn moeder. Meer niet. Ik moet voor mijn werk google Gsuite voor business gebruiken en daar zijn de regels heel anders, zelf heb ik alleen een account voor YT.
Waarom kan Apple dat niet maken? Dat hebben ze in het verleden toch regelmatig gedaan door de aansluiting van hun toestellen te wijzigen waardoor niets meer paste, inclusief die mooie iPhone docks in de auto.

Ik heb het idee dat het Apple niet veel uit maakt of het wel of niet werkt met bestaande spullen, als er maar een percentage aan Apple voor betaald word. Dat is de grootste reden dat ze allemaal eigen implementaties hebben, zodat er een dure chip gebruikt moet worden die van Apple is en het door Apple gecertificeert moet worden.
Wat voor onzin is dit nou?

Die oude aansluiting was verouderd.

Andere merken hadden in die tijd niet eens een standaard.

Apple heeft in al die jaren 1x de aansluiting veranderd terwijl andere merken vaker zijn veranderd.

Je draait het nu precies om.
De enige wijziging die ze gedaan hebben is switchen van de 40-pins aansluiting naar het superieure Lightning. Waarom moet je je na zoveel jaren vast blijven houden aan een oude aansluiting. Dan hadden we nu nog met die logge dikke 40-pin dock connector gezeten.

Andere telefoons verplaatsen de aansluiting vaak, veel hebben deze zelfs niet eens symmetrisch geplaatst. Dat is bij Apple wel altijd goed gegaan, de aansluiting altijd perfect in het midden, waarvan enkel één keer de aansluiting is veranderd. Dus waarop baseer jij het 'Dat hebben ze in het verleden toch regelmatig gedaan door de aansluiting van hun toestellen te wijzigen waardoor niets meer paste'?

En ja ze hebben de audio jack verwijderd, iets zegt mij dat dit vaker gaat gebeuren en ze hiermee een nieuwe (niet zo'n goede) trend neerzetten. Toch valt het in de praktijk mee hoe erg het allemaal is.
toen ze overstapten naar een nieuwe connector was usb-c er nog niet eens, dus die overstap was niet ideaal geweest. en nu ik zelf een iphone gebruik, die lightning connector voelt veel steviger aan dan usb-c, en is ook compacter.
usb-c is bovendien helemaal niet zo standaard, omdat er zoveel verschillende implementaties zijn.
micro usb is een duidelijkere standaard, daar verwacht je dat die opladen en bestandsoverdracht ondersteund, en soms ook otg als dat aangegeven is.
bij usb-a weet je dat je er in principe alles op aan kunt sluiten zolang er drivers voor het os zijn.
Lightning is ouder dan USB-C ;) Dus zouden ze opnieuw moeten overstappen maar nu naar USB-C. Waardoor WEER geen van de accessoires meer zal werken ;) Dat ze dat NIET doen geeft juist aan hoe goed Apple zich aan hun aansluiting houdt.
Ik hoop dat we dat na 12 september ook nog kunnen zeggen.
BS!
Als Apple de Lightning aansluiting niet had gemaakt, dan was het USB consortium nooit op het idee gekomen om een omkeerbare USB-C aansluiting te maken.
De 30-pin connector is afkomstig van de Ipods van 2003. In 2012 is de nieuwe lightning connector uitgekomen. Dus dan zouden ze 5 jaar moeten wachten volgens u? Dus van angstvallig vasthouden was geen sprake van. Nu wachten we allemaal op de USB-C standaard. Die connector is al doorgetrokken in de Macbooks, Imacs etc maar nog niet in de Iphone's wat erg spijtig is en het ziet er niet naar uit dat de Iphone8 of 7s naar USB-C gaat overschakelen en dat de overgang pas voor de volgende Iphone zal zijn.
Euhm nee dat was toen nog helemaal niet het geval. De Lightning connector is twee jaar later (toen USB IF die connector toch wel handig vond) als standaard aangeboden door Apple. De USB-IF heeft er echter voor gekozen om het geheel toch maar precies andersom te implementeren.
Haha lol. Twee jaar later is het USB-IF pas begonnen met het opzetten van de standaard allerlei bedrijven hebben toen proposals ingediend. Lightning was ver voor de launch natuurlijk ook al in progress. Dat heeft wel meer dan twee weken gekost om te ontwikkelen.
Ja of, maar dat is misschien een rare suggestie hoor, je doet gewoon normaal en komt daadwerkelijk met onderbouwing voor je statements.

Om het goede voorbeeld gelijk maar even te geven: https://www.google.nl/amp...c-instead-lightning%3famp

Alsjeblieft. Succes met lezen en houd alsjeblieft op met reageren op zaken waar je geen verstand van hebt. Sterker nog. Doe maar helemaal niet meer. De sfeer wordt er niet beter van.
Man man man. Als je niet inhoudelijk kunt reageren houd dan je mond alsjeblieft. Echt, hoe moeilijk is het om met een bron te komen? 3 woorden en je hebt je bewijsvoering op orde.

Zal ik het dan maar voor je doen? Alsjeblieft: https://www.google.nl/amp...le-invent-usb-type-c/amp/

Ja Apple wist dit dus allang, maar zag ook de problemen al aankomen. Ze hebben niet voor niets meegeholpen door 23% van de ontwikkelaars van het USB-C team te leveren. Apple heeft immers patenten op het technische gedeelte (dus geen lelijke design patenten). Overigens heeft Apple niet voor USb-c gekozen op de iPhones voor een paar obvious redenen.

Heel simpel gesteld is de USB-C connector een stuk groter dan de lightning poort aan de device kant. Hierdoor wordt de structurele integriteit van het device compromised en hadden we nog meer bendgate gezeik gehad.

Daarnaast wordt de markt overspoelt met foutieve kabels en adapters die al menig apparaat kapot heeft gemaakt.

USB-C heeft een wildgroei aan protocollen en standaarden en is alles behalve universeel bij implementaties op telefoons. De meeste ondersteunen niet eens USB3.0 laat staan USB3.1 gen 1.

Daarnaast kan Apple met Lightning alle protocollen aanbieden die het maar wil. Dit doet het ook met screenmirroring over lightning naar HDMI. Daar gaat gewoon het airplay protocol overheen. Bij USB-C levert dat allerlei complicaties op.

Door juist niet voor USB-C te gaan in 2012 (toen was de standaard echt nog totaal niet af) neemt Apple zich veel minder complexiteit op de hals. Alle Lightning accesoires werken gegarandeerd op ieder lightning apparaat terwijl ht met USB-C überhaupt nog maar de vraag is of je kunt opladen of dat je je apparaat kapot maakt.

Er is een reden waarom Nokia het 1 keer heeft geprobeerd en daarna nooit weer.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 29 augustus 2017 11:22]

Wederom lachwekkend je reactie. Hou maar liever zelf je mond zoals je dat zelf zo brutaal zegt. Zoals ik al eerder melde; als je niet kan lezen houdt het voor jou toch echt op jongeman. :X
8)7 8)7 8)7
Ik kan wel lezen hoor dat is het probleem niet. Het probleem is dat hardnekkig vast blijft houden aan een standpunt wat heel makkelijk te weerleggen is met fatsoenlijke informatie. Hell ik kom zelfs met bronnen om jouw standpunt kracht bij te zetten. Op tweakers wordt er van je verwacht dat je een beetje onderzoek doet en dit ook deelt. Na 5 jaar lid te zijn had ik wel van je verwacht dat je dat ondertussen ook al doorhad. 3x hetzelfde bericht plaatsen in een thread is dat niet.

Bij deze nogmaals de vraag of je gewoon inhoudelijk kan en wil reageren op de geplaatste reacties. Dan kunnen we gewoon normaal een discussie voeren en hoeft er niet op de man gespeelt te worden zoals je bij je eerste reactie al gelijk mee begint.

Edit: spelfout

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 29 augustus 2017 15:40]

Lesen? Wat is daar de relevantie van in deze thread? 8)7

Het moge duidelijk zijn dat spellen en lezen duidelijk vaardigheden zijn die je nog niet onder de knie hebt beste knul. Hoe is het daarnaast mijn probleem als jij dit niet gewoon en normaal vindt? Klinkt meer als een situatie die je zelf zal moeten afhandelen in plaats van anderen mee lastig te vallen. :O :O :O
Bijna net zo interessant als in 5 comments op 1 reactie 5x de plank misslaan. USB-C erbij halen in het Lightning tijdperk. Bekijk de interne 40-pins aansluiting eens vs de Lightning in wat technische documenten. Dan zie je wel wat verschillen denk ik waardoor het wachten (inclusief aansluiting in de markt verliezen) geen goede stap was. Daarnaast, Apple heeft nog nooit zoveel toestellen verkocht als sinds de iPhone 6. Waarom Lightning dan een slechte stap zou zijn geweest terwijl de rest met allerlei verschillende connecties liep te vechten is mij een absoluut raadsel. Maar jouw positieve mind heeft daar vast een goede verklaring voor denk ik :).
Is lightning niet enkel USB 2.0?
Met oneliners een discussie voeren is uiteraard niet mogelijk. Clueless is een conclusie die jij foutief trekt want ik heb in wat aanbestedingstrajecteren meegedraaid en de harde cijfers en beweegredenen voor het wel/niet nemen van toestel x/y/z gezeten. Dat is niet zo zwart wit als jij het hierboven, typische theorie-reactie, stelt. Verder best frappant dat je andere op hun leesvaardigheid aanspreekt maar zelf het verschil tussen d/t gebruik niet weet. Maar dat zal wel weer aan de autocorrect liggen...
Tip: leer zaken objectief te bekijken en niet alles van Apple of Samsung als kamp A/B te zien. Dat helpt je een stuk verder.
Als dat is wat jij wilt denken, be my guest jongeman! 8)7
Wat ik zou willen denken is dat je nog enigszins rationeel bent... dan lees ik zoiets...:
In de daden van Apple: weg met de headphone jack, want er was meer ruimte nodig. Dan hadden ze net zo goed eerst naar micro-usb moeten overstappen en daarna naar usb-c. Je denkt toch werkelijk niet dat ze om iets anders dan geld geven? En dit dames en heren is waarom ze zo wanhopig een monopolie op de aansluitingen willen. Heb je een headphonejack nodig? Ja kan, koop maar een adapter van Apple. Heb je een andere aansluiting nodig? Ja prima, koop maar een adapter van Apple! Please ignore de duizenden andere standaard adapters die je al thuis hebt liggen, en nee we dont care about the werkomstandigheden van de mensen die dit in de fabrrieken produceren, dus waarom zouden we ons zorgen maken om de ecologische voetafdruk die we achter laten?
...en dan denk ik hoe kan iemand zoveel tegenstrijdigheden en onwaarheden in één zin krijgen in een nochthans serieuze discussie. Micro-usb implementeren in high-end toestellen terwijl er andere zaken gevraagd worden. Een term als 'en dit dames en heren' gebruiken terwijl je al in 10 reacties ervoor de plank misslaat. Grootheidswaan? Headphonejack nodig? Koop die maar. Hoezo? Die zit er gratis bij. De duizenden standaard adapters die je al hebt liggen opgedrongen door andere fabrikanten die ultragoed met hun ecologische voetafdruk bezig waren. En natuurlijk kun je ook gewoon apparaten upgraden naar de nieuwe standaard. Een jaar geleden liep iedereen te mauwen dat Apple USB-C gebruikte en iedereen adapters nodig heeft. En nu hadden ze nog eerder (pioniersmarkt) naar USB-C moeten gaan.

Verzamel jij nog maar wat -1'tjes. Die staan er niet voor niets. Vergeet niet dat je soms mensen tegenkomt die het niet met je eens zijn en die wel argumenten hebben. Ik ben benieuwd welke oneliner ik nu weer voor mijn kiezen krijg. Discussie is overigens beëindigd want de hoek waarin ik jou acht qua kennisniveau en relativeringsvermogen zit niet heel ver van het niveau van bepaalde zorginstellingen af.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 29 augustus 2017 13:00]

Werkelijk ironisch dat jij het lef hebt om over niveau te beginnen! 8)7
Nog ironischer dat jij geen niveau toont maar wel denkt het te hebben :). Einde discussie.
Als dat is wat jij wilt denken, be my guest! 8)7
Ik kan dat moeilijk geloven dat je dat zou moeten kopen. Draadloos opladen wordt mainstream in auto's. Er zijn al auto's op de markt met deze functionaliteit. Gaan we dan voor de auto een extra lader moeten kopen? Ik denk het niet.

[Reactie gewijzigd door eYaTed op 28 augustus 2017 11:15]

Ik verwacht eerder dat het met een met WiPower vergelijkbare techniek werkt, gebaseerd op magnetische resonantie, in plaats van inductie. Bij deze techniek kunnen er meerdere apparaten tegelijkertijd op een oppervlak worden opgeladen, en is een grotere maximale afstand mogelijk tussen apparaten en het laadoppervlak.
https://www.google.nl/amp...wireless-power-consortium

Wireless Power Consortium is de groep achter QI. WiPower is een proprietary standaard van Qualcomm. Gezien het huidige rumoer om die twee partijen lijkt mij die combi vrij onrealistisch.
Was dan ook sarcastisch bedoeld.
Dan wordt het toestel inderdaad in een houder gelegd, ja.

Het enige voordeel is dan niet alleen 'er zit geen stekker bij'. Je hebt het voordeel dat er geen kabel bij zit. Je kan het apparaat dus alle kanten op neerleggen, even snel oppakken en weer terug leggen als je een bericht krijgt, en je hoeft geen kabel extra aan te sluiten als je je telefoon wilt opladen, je legt het gewoon op de kast of wat dan ook neer.
Hoe goed zou dat voor de batterij zijn eigenlijk? :/

Als ik m aan de kabel heb, dan onderbreek ik niet telkens het opladen als ik m oppak..
Volgens mij is dat tegenwoordig niet echt meer een probleem, maar don't quote me on that. Ik herinner me enkel dat batterijen tegenwoordig meer bestendig zijn tegen onderbreek/altijd-vol/helemaal-leeg mishandelingen dan vroeger. Bronnen kn ik er helaas niet op nazoeken atm.

[Reactie gewijzigd door Stoelpoot op 28 augustus 2017 11:38]

Ik heb inmiddels even voor je lopen zoeken, en ook voor mijzelf, aangezien ik hier ook wel benieuwd naar was eigenlijk, maar nog nooit echt na gezocht heb.
En heb er inmiddels dan ook wat over kunnen vinden.
Kijk eens aan.
Held.

Klinkt inderdaad een beetje als wat ik al gedacht had te horen 'Geen hele gekke dingen doen en t komt wel goed.' Alleen wel jammer dat elke avond naar de 100% dus niet goed lijkt te zijn. Met 100% doe ik perfect de hele dag van 's ochtends tot 's avonds zonder te zweten of ik t nog wel kan volhouden.
100% is niet erg zolang je hem niet opgeladen in de lader houdt.
Bij 4.2 volt gaat de batterij sneller oxideren. Maar als je hem gebruikt zakt dit snel.
Nee, dat is geen probleem. Je smartphone is slim genoeg om te stoppen met opladen wanneer de accu helemaal vol is.
Zie het gelinkte artikel hierboven.
klopt.
Maar een batterij laadt op tot 4.2 Volt. En houdt die dan ook op 4.2 Volt.
Maar op 4.1-4.2 volt gaat de batterij alsnog oxideren. Zij het héél traag.
Maar op lagere voltages nog trager.
Onder de 3 volt gaat de batterij dan weer sneller kapot. De iets met de ionen die minder reactief worden.
Optimaal zit een batterij tussen de 3.5 en 4 volt.
Dan gaat ze makkelijk dubbel zo lang mee.

Het aangewezen artikel is maar een kleine verduidelijking voor Jan modaal.

[Reactie gewijzigd door Jurgen.D op 29 augustus 2017 09:42]

Je moet het toestel inderdaad op een "laadoppervlak" zetten / leggen.

Klinkt als een verwaarloosbaar voordeel, toch is het wel prettig.
-Geen kabels die kapot gaan
-Weer een port die ze van mij weg mogen laten
-Mooier.
Je snapt dat via die poort ook andere dingen kunt doen? Die poort gaat voorlopig nog niet weg.
Niks dat draadloos niet kan. Weg met de poorten. Steve zou het met me eens zijn.
Met snoertjes ben je flexibeler, je kunt je telefoon overal neerleggen (afhankelijk van de lengte van het snoertje), je laadt sneller op, en je laadt efficiënter op (je hebt minder verliezen).

Draadloos is niet flexibel, je telefoon moet op een vaste plek liggen, het laden duurt langer, je verliest redelijk wat energie, maar: je laadplek ziet er veel netter uit door de afwezigheid van snoertjes!
Daarom is WiFi ook nooit aangeslagen.
Daarom is WiFi ook nooit aangeslagen.
Volgende keer even een smiley erbij zetten om aan te geven dat het sarcasme is!

Zoals bij veel analogieën, gaat het hier ook weer volledig mis!

Bij draadloos laden moet je telefoon op een specifieke plek liggen, 10 cm verderop laadt hij niet meer. Draadloos laden gaat langzamer dan bedraad laden.

WiFi is volwassen, het werkt goed, het bereik is groot, vooral als je binnen dezelfde ruimte blijft, de snelheid verandert niet of nauwelijks als je je laptop, telefoon of tablet een paar meter verplaatst.

Ook de snelheid van WiFi volstaat voor 99,9% van de toepassingen. Een IEEE 802.11ac WiFi netwerk is sneller dan 99,9% van de internet verbindingen, en dat is doorgaans de eis.
10 Cm, ik heb een Ikea lader, een officiele samsung snellader en nog een ikea nachtlamp met lader. Bij geen enkele kan je hem ergens anders leggen dan recht in het midden. Bij de Ikea's vrij lastig in het donker je moet wat gokken en schuiven. Bij de samsung lader, nja die is bijna niets groter dan de gsm (S7) zelf, dus daar ligt hij veel makkelijker "goed". Ik vind het erg dat het zo precies moet liggen om een beetje te kunnen opladen...
Je hoeft het snoertje niet in je telefoon te stoppen. Ik vind het wel degelijk een handig idee
Het is zeker handig, en het ziet er opgeruimd uit, maar het gemak is beperkt, omdat je je toestel vrij precies moet neerleggen om een redelijke laadsnelheid te kunnen halen. Het aansluiten van een Lightning of USB-C stekker is ook geen rocket science. Draadloos is niet beter dan bedraad, het ziet er vooral meer opgeruimd uit.
Misschien ben ik hier te nuchter voor hoor, maar ik laad mijn telefoon 's nachts op, terwijl ik slaap. Dan vind ik het niet zo heel erg dat het er rommelig uit ziet...
Ik ook niet! Daarbij heb ik de snoertjes van ons laadstation redelijk mooi weggewerkt.

Het werkt, en het werkt goed en snel en veilig (geen oververhitting, geen inductiestromen, ...).
Ligt eraan wat je gaat doen. Ga je gamen ja dan is het laden met een draadje makkelijker. Wil je ff een berichtje beantwoorden pak je de telefoon gewoon van de QI lader doe je je reply en leg je hem weer terug.

Het gemak om hem op te laden is groter dan met een snoer. Dat laatste doe ik bijv alleen snachts of als het moet (bijna leeg). Draadloos laden doe je op het moment dat het beschikbaar is, ookal heb je nog 90% batterij.

Met draadloos laden verlaat ik mijn werk met 100% batterij. Met snoer ronde de 70~80%.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 augustus 2017 11:51]

Ik heb een Qi charger in de case van mijn iPhone. Hij wordt er onnodig zwaar van, maar het is ideaal dat hij in de auto via (4) magneten wordt vastgehouden terwijl hij met 5 watt oplaad. Door de meerdere magneten is hij altijd geforceerd portrait of landscape, dus hoef nooit te zoeken.
Op dit moment is wireless charging inductive charging. Hierbij leg je simpelweg je telefoon op een soort van 'charging dock' die via magnetisme je phone oplaad. Hierbij is dus wel nog steeds fysiek contact nodig.
Je hebt ook nog WiPower, gebaseerd op magnetische resonantie. Het is heel goed mogelijk dat Apple deze techniek gebruikt. Het heeft namelijk een paar voordelen boven magnetische inductie, waaronder grotere bewegingsvrijheid van de telefoon boven het laadoppervlak, en een grotere maximale afstand.
Fysiek contact is niet nodig, de range is op dit moment veelal wel bijna altijd praktisch zo dat er fysiek contact is.
Deze vorm van 'draadloos' gaat tot ongeveer 5-10cm

Dus hij is prima in je kantoor bureau of keukentafel te verwerken.

Het werkt op basis van een resonant magnetisch veld. Lijkt veel op je inductie kookplaat van thuis maar dan v2

Verdere afstand (30cm) is zeker mogelijk en ook met hoge efficientie maar dit is duurder in elektronica etc.

[Reactie gewijzigd door maykoga op 28 augustus 2017 10:33]

Off-Topic:
Als ik je reactie zo lees, is het inductie kookplaat versie 2 gebeuren die je hier in het kort beschrijft, dus bijna een soort van MRI scanner voor in je keuken.
MRI staat immers voor Magnetic Resonance Imaging, alleen mist deze in jou geval alleen de imaging eigenschap.
En als ik eerlijk ben, lijkt me het niet echt gezond om je telefoon daar te dicht bij in de buurt te houden.
Mede aangezien dit in de ziekenhuizen ook liever even apart gehouden wordt, dit geld overigens voor alles waar zich staal/ijzer in bevindt bij een MRI scanner.
Eerste waar ik aan moest denken toen ik je reactie las.

On-Topic
Verwachte/onofficiële Iphone 8 specs, dit kan dus nog wijzigen, en betreft maar één type van de 8 serie.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 28 augustus 2017 13:11]

De frequentie waarop deze lader wordt gebruikt valt binnen het niet ioniserende gebied.

Daarnaast is het vermogen zoveel keren lager dan een ziekenhuis MRI welke een grootzakelijke elektriciteitsaansluiting nodig heeft om dat veld te creeren. Deze lader haalt zn vermogen uit een usb adapter.

Deze twee samen zorgen ervoor dat het totaal veilig is. Er zijn in Europa immers zeer strenge eisen wat dit betreft.
"De frequentie waarop deze lader wordt gebruikt valt binnen het niet ioniserende gebied."
Dat heb je helemaal juist.

Nu ben ikzelf inmiddels al een tijde aan het zoeken wat een gemiddelde MRI scanner zoal aan vermogen nodig is.
En blijkt dit knap lastig te vinden zeg.
Zo heb ik daarvoor onder andere hier al zitten kijken, na al behoorlijk gezocht te hebben via Google, die er ook al geen duidelijkheid over gaf.
Maar toch ben ik hier best wel benieuwd naar.
En waarom ik het apparaat hier als gemiddeld omschrijf, is omdat deze in verschillende magnetische sterktes te krijgen zijn, deze sterktes worden in de waarden Tesla uitgedrukt.
Deze MRI machines kunnen zo tussen 0,5 en 9 Tesla zitten qua sterkte van het magnetisch veld dat ze opwekken.
En heb inmiddels het antwoord, deze machines zitten zo rond de 90.000 tot 150.000 Watt aan vermogen wat ze uit het "stopcontact" slurpen, wanneer deze in gebruik is, dit is afhankelijk van het aantal Kelvin wat de machine kan genereren.
Heb Philips even gebeld namelijk, en kreeg van de heer aan de tel te horen dat ik wanneer de heer die alle ins & outs van deze machines af weet weer aanwezig is, dat ik terug gebeld zou worden, en dat is inmiddels dan ook gebeurt.

(Maar goed ik dwaal hier veel te veel af nu, en laat het hier dan ook bij, heb nog wel even het antwoord wat ik zocht toegevoegd, dat dan weer wel)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 28 augustus 2017 17:23]

Hier is een voorbeeld:
Power Consumption: 100 KVA, The magnet is turned off when not in use
http://fonar.com/su_siting.htm

1 KVA komt in de buurt van 1 kilowatt, alleen op een andere plaats/manier gemeten.
Genoemde waarde is alleen voor de magnetische scanner, niet voor de andere onderdelen, zoals het koelgedeelte, dat ook veel energie kost. Dus je kunt er denk ik van uitgaan dat zo'n scanner tegen de 100.000 watt met zijn magneet de omgeving in 'stuurt'. Toch wel wat meer dan de 15 watt van een draadloos oplaadapparaat. Daarnaast is zoals Maykoga zegt waarschijnlijk de frequentie van belang: als die niet-ioniserend is, betekent dit dat de lader alleen je lichaam een beetje kan opwarmen, vooral in de buitenste lagen, en dat ze verder je DNA en weefsels totaal niet kan beschadigen – wat b.v. de kosmische straling wel kan, die voor zover ik weet een significante oorzaak van kanker is voor elk mens.

https://xkcd.com/radiation/

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 30 augustus 2017 01:51]

1va komt op 1 Watt. Er is geen rekening gehouden met de powerfactor. Dus va eerder de belasting op het apparaat ipv het verbruik.
1KVA is 1000 Watt bij power factor 100.
Bij powerfactor 50 is dit 500 watt

Powerfactor is het persentage stroom dat effectief verbruikt wordt van de amperes dat er door stromen.

[Reactie gewijzigd door Jurgen.D op 30 augustus 2017 09:34]

Ja, ik bedoelde kilo, heb het aangepast. Power factor weet ik, maar zal in dit geval vast veel hoger liggen dan vijftig, dus zit denk ik wel in dezelfde oude van grootte als de kva.
Idd, als we er mogen op rekenen dat ze kwaliteit in hun laden proppen mag je toch rekenen op 80-90 PF
Ja, precies. Vandaar dat ik me er makkelijk van af probeerde te maken door te zeggen dat het "in de buurt" kwam.
Blij dat jullie eruit zijn :)

Geen reden om je zorgen te maken. Helaas weten veel mensen dit niet, het is immers niet vanzelfsprekend. Dat kan dit nog n stuk vertragen wat jammer zou zijn voor de techniek.

Vroeger waren mensen ook bang voor een voertuig dat 1500 explosies per minuut bevatte. Dat is allemaal gewende geworden gelukkig.
MRI staat immers voor Magnetic Resonance Imaging, alleen mist deze in jou geval alleen de imaging eigenschap.

Ondanks dat daar de woorden magnetic en resonantie in voorkomen is het echt iets heel anders.

Het "magnetic" komt van het gigantisch sterke externe magneetveld dat gebruikt wordt (in de orde van een tesla) die de kernspinnen richt.
De resonantie komt van "kernspinresonantie", een effect dat atoom kernen met een spin door resonantie met radio golven in een andere energie toestand springen.
Het (niet univorme) magneetveld bepaald die (resontie) frequenties, met de resonantie worden ze "aangeslagen" en dan gaan ze weer energie (golven) uitstralen.
Dat kun je meten, dus door de frequentie te varieren en het uitstralen te meten kun je in verschillende plekken in dat magneetveld bepalen "hoeveel" van die kernen die spinnen aanwezig zijn en daarmee dan een plaatje maken.

[Reactie gewijzigd door konin525 op 28 augustus 2017 21:01]

Vaak heb je een soort platform (vaak in de vorm van je telefoon) waar je het toestel op kan leggen en dan laad de telefoon op. Deze worden vaak gevoed door een usb kabel, welke natuurlijk in een stopcontact of PC / laptop gedaan kan worden.

Ter illustratie: https://images-na.ssl-ima...I/81vj0SXVqAL._SX522_.jpg

Deze heb ik met veel plezier gebruikt voor mijn Nexus 5. Mijn huidige heeft geen draadloos laden, wat ik persoonlijk wel een gemis vind. Het is heel fijn. Ze zijn er trouwens in alle soorten en maten, ook variaties, bv met een hoek van 45* of een die zo groot is als bv een muismat.

[Reactie gewijzigd door Goldman op 28 augustus 2017 10:36]

Werkt via inductie, dus (bijna) contact met de lader is nodig. Dat betekent over het algemeen dat je deze op een lader kan neerleggen, met beperkte vrijheid van positie op deze lader.
Je moet je mobiel inderdaad ergens op of tegenaan liggen. Het hoeft niet magnetisch te zijn. Gewoon ongeveer op de juiste plek neerleggen is voldoende. Voordeel is dat het een hele snelle en gemakkelijke handeling is. Erg handig :)

[Reactie gewijzigd door fier0x op 28 augustus 2017 10:34]

Het zal QI-achtig zijn, dus je legt hem op de lader en dan laad het toestel op.
Je moet hem echt ergens op leggen, bijvoorbeeld op deze draadloze lader: product: Nillkin Magic Disk 3 - Inductieve Laadstation / Qi Lader

(disclaimer: ik weet natuurlijk ook niet welke techniek Apple gaat gebruiken, maar dit is de techniek die nu het meest gebruikt wordt)
Je gebruikt een soort craddle of 'pad' waar je hem op kan leggen. IKEA heeft bijv. meubels waar het in verwerkt zit.

Ik heb zoiets zelf gebruikt toen ik nog studeerde omdat het makkelijk was om van achter de computer de telefoon gewoon op te kunnen pakken ipv eerst van het kabeltje los te moeten maken.

Het gaat nog even duren voordat je je telefoon in je handen oplaad doormiddel van draadloze oplaad technieken. Misschien leuk kijk voer: https://www.ted.com/talks...emos_wireless_electricity
Een TED talk over hoe meneer een TV doormiddel van inductie op afstand aan laat gaan.
Het zal net zo zijn al bij alle andere draadloze opties. Op een matje leggen, of een plaats waar dat matje ingebouwd is.

Het zal geen 7.5 watt draadloos kunnen laden als je het in de hand hebt. Lijkt me ook niet echt gezond......
Ik vermoed zoals bij de watch gebeurd, is niet echt draadloos, maar eerder contactloos. Er klikt dan met een magneetje een blokje achterop, en daar zit dan wel een draadje aan natuurlijk. Deze constructie zorgt ervoor dat je je watch ook niet even handig neer kan leggen met het laden (en het blokje is best zwaar in verhouding tot de watch, dus valt dan ook weer makkelijk als het een bankleuning ligt bijv). Bedienen tijdens laden is ook niet handig, want daar zit dat blokje dan toch net weer niet stevig genoeg voor en zit in de weg. Je zal er ongetwijfeld wel een of andere standaard of een betere aftermarket blokje voor hebben, maar ik vond het ellende.

Nu vermoed ik dat dit met name is gedaan vanwege de kleine oppervlakte op de watch, op een telefoon kan dat veel groter dus hoop ik niet dat ze met een zelfde soort 'vast-klik' ding komen. Maar ik vermoed wel dat het eerder contactloos dan draadloos zal zijn (alsin, je hebt nog steeds ergens een irritant draadje).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 28 augustus 2017 10:36]

Ik heb op mijn bureau een print van een oud MSX2 spel (Nemesis 2). Aan de onderkant liggen een paar power ups die ik had verkregen door de vijanden kapot te schieten. Ik heb een van deze power-ups gebruikt om een Qi-lader onder te bouwen. Je ziet en voelt niet dat het er zit. Wanneer ik nu mijn telefoon op de power-up leg, laadt hij op. Overigens ook niet "fast", maar dat is ook helemaal niet nodig, want ik leg 'm er voor het slapen gaan op en 's ochtends is hij vol. Normaal is hij binnen 1 a 2 uur weer helemaal opgeladen (Galaxy S8+).
Met de snellader van Samsung heeft de telefoon ook max. 2 uur nodig dus zo langzaam is je draadloze methode nog niet :9
Net als in de meeste middenklasse of hogere klasse auto's! Gewoon in de midden-console leggen en uw smartphone wordt opgeladen. Ik gebruik dit tamelijk veel in mijn Lexus CT200h. Geen kabels, niks! Niet iPhone-smartphones doen dit al jaren en daarom is de techniek ook al te vinden in standaard IKEA meubels ^^
Apple kennende werken ze vast niet met de QI standaard, want daar zijn genoeg leuke dingen voor te vinden, zelfs bij Ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80280704/
Qi is al enige tijd gewoon de norm voor draadloos laden dus als ze daar van afwijken doen ze hun userbase geen plezier als daar niet een heel zwaar wegend additioneel voordeel aan kleeft buiten de winstmarges van Apple op randapparatuur.

Dat gezegd hebbende, ze gebruiken ook nog altijd lightning i.p.v. usb(-c) wat de rest van de wereld (gaat) gebruikt(en), inclusief zijzelf op hun laatste generaties laptops, dus het zou me anderzijds ook totaal niet verbazen zouden ze wel met een eigen standaard op de proppen komen waar je buiten het Apple ecosysteem geen drol aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 28 augustus 2017 10:51]

Ik weet het niet; de hele wereld gebruikte ook 3,5mm jacks voor een koptelefoon ...
De hele wereld gebruikt 3,5mm jacks voor een koptelefoon...
Ja, maar prik die maar eens in je iPhone
Tsja, irritant... Verloopstekkertje voor de iphone gebruiker.
Dat was exact mijn punt; Apple ziet er geen probleem in om af te wijken van een standaard die door iedereen en zijn moeder wordt gebruikt.
Ik ook in 1999. Tegenwoordig gebruik ik bluetooth. :)
Waarom zou het niet de Qi-standaard zijn? De Apple Watch gebruikt Qi, dus het zou stom zijn als ze voor de iPhone een nieuwe "standaard" ontwikkelen.
Omdat Apple nogal een historie heeft met het gebruik maken van eigen standaarden, die enkel met hun eigen producten werken... dus zo gek is de aanname niet. Ik zie het liefst gewoon de Qi-standaard, maar zou niet raar opkijken als ze een eigen protocol ontwikkelen.

maar on-topic: 1,5A is niet zo slecht toch? het is zeker geen quick-charge achtige functie maar lijkt mij voldoende. 3A zou zeker leuker zijn.

Zelf zou ik toch altijd voor een kabel gaan. Mijn Mate 9 bijvoorbeeld, kan in 30 minuten voor 55% opladen. en 90% in een uur. Dat ga je draadloos niet redden (22,5 watt lader). Vaak gebruik ik zoiets toch om snel even de telefoon bij te laden. En dan moet dat snel gebeuren. En niet heel lang duren.

[Reactie gewijzigd door waah op 28 augustus 2017 10:57]

Als ze iets nieuws ontwikkelen is dat niet meteen de standaard hoor, dan wijken hun af van wat nu de standaard is
vandaar dat ik schreef "standaard". Zie ook: https://xkcd.com/927/
op een oplader leggen.

t ding moet (dicht) in de buurt zijn van de oplader.
zelfde principe als je tandenborstel, van 20 jaar geleden.
Ik hoop echt dat draadloos laden erin zit. Wacht er al tijden op. 7,5W is meer dan genoeg. Andere toestellen laden met 5W of snelladen met 15W (Samsung S7/S8 bijv).
Het gaat er bij draadloos laden niet om om van 0 naar 100 te gaan in zo'n kort mogelijke tijd, het gaat erom dat je na het bellen die paar % die je "opgebeld" hebt er weer bij komen en je dus nooit met een lege batterij zit. Ik bel veel met mijn Samsung S6 (laad maar 5W) maar als ik naar huis ga heb ik nog steeds een (bijna) volle batterij
Ik vind Dash charging echt enorm fijn.

10 minuten aan de lader, en je kunt weer uren verder. Mocht je je iPhone een keer vergeten op te laden, dan zul je dus lang mogen wachten totdat hij weer vol is. Ik zou dat niet meer willen.
Het probleem is dat sneller chargen slechter is voor je batterij. Hij wordt warmer tijdens het chargen en dat verkort de levensduur. Apple heeft als use case een dag gebruiken en snachts opladen en daar houden ze aan vast. Ze zitten ook al redelijk krap met hun 'slechts' 1700-1900mah batterijen dus ze kunnen het zich ook niet veroorloven dat dat ding na een paar maand 10% minder oplaad.
Dat roepen we allemaal wel, maar zorgt sneller laden ook voor een achteruitgang in levensduur? Ja, de batterij wordt warmer en dat is in principe slecht voor je batterij, maat in hoeverre maakt het uit over het totale leven?
Als ik zo vluchtig naar de data kijk lever je met fast charging na ongeveer 500 cycles, naast de 10% van conventionele methodes nog een extra 5% maximaal batterijvermogen in. Nou kunnen we discussieren of dat veel is of niet maar het is in iedergeval niet verwaarloosbaar.

Source: https://www.comsol.com/pa...d/182761/naznin_paper.pdf
Als je dus 2/3x charged op een dag gaat dat degraderen wel vlot. Dat is een extra nadeel dat niet vaak wordt genoemd als het gaat over batterij-gebruik.
Een iPhone heeft misschien een kleinere batterij maar is ook zuiniger.

Dus in vergelijking maakt de capaciteits afname niks uit.
Ik snap wat je bedoeld, echter is de beoogde usecase ook relevant. Als een telefoon zo zuinig is en een hele dag mee moet gaan dan is 15% afname ten opzichte van 10% misschien net de druppel waardoor het een drama wordt. Als echter het idee was van we stampen er een giga-batterij in en zorgen voor fast-charge, de persoon kan in korte tijd bijladen dus ongeacht zijn/haar/het gebruik (1x opladen of 10x) dan is extra degradatie in dat laatste geval een verschil tussen 3x half uurtje opladen en 3x 35 min opladen en dat is een stuk minder relevant dan het verschil tussen een hele dag kunnen met je batterij en net neit een hele dag kunnen met je batterij.

Disclaimer: Ik probeer niet te discussieren of je het met je iPhone een hele dag red op de batterij, ikzelf heb nooit problemen maar daar moet ik bij zeggen dat ik developer ben en als ik werk mijn iPhone actief gebruik maar tijdens iOS development ook wel aan de kabel heb liggen.
Apple staat er echter wel bekend om dat ze altijd de beste kwaliteit batterijen gebruiken.

Bij Android telefoons bezuinigen de fabrikanten daar nog op.

En het voorbeeld wat jij geeft geld net zo goed voor ieder ander smartphone.
Ik weet dat, het is echter iets dat vaak vergeten wordt als het gaat over batterijen.
3000mah 2x laden per dag in 5 min 5% degradation na 500 laadcycles
vs
1900mah 1x laden per dag in 4 uur 5% degradation na 500 laadcycles
Dan heb je na 500 dagen nog 90.3% vs 95% van je batterij over.

Vaak wordt verbruik van telefoon weggeschreven met 'ja maar ik laad gewoon ff weer naar 80% in 10 min' maar dat heeft dus als bijgevolg extra degradatie (bovenop extra degradatie door fast charge)
Je pikt gewoon wat willekeurige getallen.

Daarmee kan je niks zinnigs zeggen.

Een iPhone heeft als voordeel dat de SOC en het OS optimaal op elkaar zijn afgestemd.

Apple past echt wel trucjes toe om de accu te ontzien.

Bij een Android toestel heb je die integratie veel minder en zal het dus nooit zo strak geregeld zijn als bij een iPhone.
Wat snap je nou niet, ik vertel dat een 1900mah uur met filosofie eenmaal daags laden (iPhone) het er beter vanaf brengt dan de gemiddelde batterij-vergelijking met een gemiddeld Android toestel (3000mah uur accu). Jij blijft maar zeggen dat Apple shit doet om accu te fixen etc.
Volgens mij begrijp jij zelf niet eens wat je zegt.

Eerst strooi je wat rond met getallen en vervolgens kom je met een onsamenhangend verhaal.
Ik begrijp het zelf prima maar ik heb het idee dat ik het niet aan jou kan uitleggen, aan wie dat ligt zal ik in het midden laten. Success met leven verder
Goed dat je zelf aangeeft dat je niet kan uitleggen.

Je zal vast wel iets zinnigs te melden hebben maar ik lees alleen blabla en een hoop gestrooi met willekeurige getallen wat uit de lucht gegrepen is.
Mee eens. Snelladen aan een kabeltje is voor mij veel belangrijker dan draadloos laden. Mijn OP3 met Dash charge kan ik 's ochtends als ik opsta een de lader hangen en als ik een half uur later naar werk vertrek heb ik genoeg prik voor de rest van de dag. Het is erg prettig dat zelfs maar een paar minuutjes opladen al een zeer merkbaar effect heeft.
Snel laden aan een kabeltje vind ik ook super handig sinds ik soms 's nachts vergeten ben om hem op te laden, eventjes 's morgens aan de lader en ik kan de rest van de dag voort. Maar een wireless kit voor de auto is ook super handig steeds meer nieuwe auto's komen al standaard uitgerust hiermee. Op kantoor is wireless ook gewoon handig, je legt hem er makkelijk ook en je pakt hem ook makkelijk als je gebeld word of zo en zit je niet met snoertjes te klooien.
Een OnePlus heeft een veel grotere accu dan een iPhone dus dan is het ook nodig dat die snelladen heeft.

Een iPhone heeft een kleinere accu dus heb je snelladen ook niet nodig, de accu is even snel vol als een grotere accu zonder snelladen.
mijn Xperia heeft ook geen massive accu, is ook binnen een uur helemaal vol en kan er dan meer dan een dag tegenaan. Dat ga je draadloos echt nog niet voor elkaar boksen. Ja het kan handig zijn, bijvoorbeeld op kantoor waar je toch veelal op dezelfde plek zit en het ding tussendoor nodig hebt maar thuis lijkt het me minder praktisch.
Ik heb het ook niet over draadloos laden.

Draadloos laden is wat mij betreft overhyped.

Het is alleen handig voor in de auto en is opgehypt door Samsung omdat dat iets was wat ze makkelijk konden integreren en een "verkoopargument" konden creeeren tegenover de iPhone.
Met een kabeltje kun je gewoon bellen zonder een percentage te verliezen :Y) (Sterker nog, zelfs tijdens het bellen wordt ie opgeladen)
Laden doe je toch niet met Watts?
Watt?

Maar inderdaad laden zelf is meer een stroom gerelateerd onderwerp. Alhoewel Watts [J/s] toch ook een indruk kan geven hoe je lader het doet natuurlijk. Mijn telefoon heeft nu 15W x 50min == 750 x 60 == 45kJ geladen :+ Dat is toch nog een kop thee! :o Hoeveel joule accepteerd mijn batterij?

#meteniswetenmaarrekenenkanook:
3500mAh met een normaal spanning van 3.85 volt. Laden gaat bij 4.4V. 15W / 4.4V = 3.41 A.

[Reactie gewijzigd door Sugocy op 28 augustus 2017 11:35]

Laden doe je met energie. Watt = energie per seconde.
zeker wel, net als ampères en volt.
watt is het vermogen, ampère is de hoeveelheid stroom en volt is de stroomsterkte.
(W=A*V)
Draadloos laden kan je toch zelf toevoegen met een hoesje?

Er zijn er zat van verkrijgbaar.

Daar hoef je toch niet op te wachten?
Klopt, zelfs hele dunne die erg mooi gevormd zijn.
Maar toch heb ik het liever geïntegreerd zodat ik geen hoesje nodig heb.
Jaren tevreden gebruiker geweest van iPhones (2011-2016) en sinds vorig jaar overgestapt naar galaxy s7. Wat een verademing zeg, standaard snelladen aanwezig. Draadloos laden kan ook, maar gebruik dat zelf niet. Uitbreidbaar geheugen. Snel een bestandje delen via bluetooth? Geen probleem, kan naar iedereen. Laatst wilde ik een bestandje van de iPad van mijn broertje naar mijn telefoon zenden, maar via bluetooth (airdrop) kan je alleen naar apple apparaten zenden. En nee, hij heeft geen mail oid ingesteld op de ipad, voornamelijk voor gaming bedoeld. Grappig om te zien hoe Apple wanhopig blijft vasthouden aan kinderachtige beperkingen op hun apparaten om maar gebruikers binnen het apple ecosysteem te kunnen houden.

En m'n S7 blijft retesnel itt de androids uit de beginjaren (2009-2010), wat voor mij destijds het grootste argument was op iphones aan te schaffen. En oh ja, ik heb bluetooth oordoppen, maar kan zo nu en dan ook nog gewoon mijn bedrade Sennheisers aansluiten!

Mijn punt: Android (en vooral Samsung) heeft grote stappen gemaakt in de afgelopen jaren, waar Apple toch voornamelijk een beetje loopt te sukkelen, ook met de macbooks (pro's vooral).

[Reactie gewijzigd door scherpp op 28 augustus 2017 10:58]

Meningen even daar gelaten (ik deel muv bluetooth bestands verzending geen enkele) ben ik vooral benieuwd hoe je de 'lock-in' van de app-store hebt overleefd, ongeacht of je van IOS > Android of Android > IOS gaat kan je niets van je gekochte producten meenemen naar het andere platform
Door het gewoon te doen. Als je je bewust bent van een lock-in; direct overstappen. Waarom? Anders werkt de lock-in en bekrachtig je die alleen maar.

Ik had een flinke iTunes collectie (minstens 500 euro muziek en 100 euro aan apps). Sindsdien gebruik ik alleen nog maar platform onafhankelijke diensten (Google, Spotify, OneNote/office en Netflix) nu gebruik ik Android (telefoon, want moet dual-sim), Windows (werk) en iPad (privé) door elkaar.
Nou is iTunes eigenlijk een slecht voorbeeld sinds dat nu al jaren gewoon DRM vrije AAC bestanden geeft, die kan Android echt prima afspelen. AAC is toch echt best wel heel erg platform onafhankelijk.
Hij bedoeld natuurlijk dat wat hij heeft geïnvesteerd in iOS niet meer kan gebruiken zodra hij overstapt naar Android. Spotify en Netflix kan je ongeacht het platform gewoon blijven gebruiken.
Snap ik, maar mijn punt staat best sterk; gezien je met zulke platformen ook gewoon vast zit aan de vendor. Ik zie niet in hoe dat een ongewenste comment is.
Je zit aan de dienstverlener zelf vast, maar ik mag dat lidmaatschap gewoon gebruiken op alle apparaten. Daar zit een wezenlijk verschil in. Ik kan die app die ik op de iPhone heb gekocht opnieuw kopen op Android. Ik hoeft niet nóg een lidmaatschap af te nemen omdat de ene alleen voor iOS is en de ander alleen voor Android.
Ik kan niet voor scherpp spreken, maar ik heb een soorgelijke situatie. Ook ik ben na mijn iPhone 6S overgestapt op een S7 en nu een S8+. Android vind ik op veel punten een stuk lekkerder werken, maar vooral het draadloos laden de LED indicator zijn fijne features. Het enige wat ik écht mis is "Find my iPhone" dat werkte lekkerder dan de tegenhanger van Samsung.

Qua apps valt het redelijk mee, ik kwam er nu juist achter dat ik véél meer apps en games had geïnstalleerd dan dat ik echt gebruikte. Ik denk dat ik niet meer dan ¤20 heb uitgegeven aan nieuwe apps. Het helpt misschien wel dat ik nog wél een iPad heb. Maar de lock-in is iets minder vervelend dan het op papier lijkt te zijn.
Even op het "Find my iPhone", je kan met google apparaatbeheer ook je telefoon vinden, bellen en zelfs wissen dacht ik.
klopt :)

werkt ook zeer nauwkeurig:)
Het is zelfs wat uitgebreider dan Find My iPhone, omdat je met Google ook terug kan kijken in je tijdslijn waar de telefoon zich bevond op eerdere momenten (via een aparte pagina, google timeline: https://www.google.com/maps/timeline )

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 augustus 2017 14:25]

Moet zeggen dat ik dit wel een fijne optie vind. Geen gedoe, gewoon inloggen en al je Android devices vinden, locken, erasen, bellen of een bericht sturen.
https://www.google.com/android/find
Ik zat in hetzelfde schuitje. Dat is in het begin vervelend, maar uiteindelijk vindt je voor de meestgebruikte apps wel goede alternatieven. Ik merk wel dat ik veel minder apps download/koop op Android, omdat het aanbod betaalde, goed ontworpen apps zonder advertenties kleiner is.
Ik moet eerlijk bekennen dat de jailbreak mogelijkheden ten tijde van ios 5 en ios 6 veel beter waren dan nu en dat speelde destijds óók mee mbt mogelijkheden om te tweaken etc (moet zeggen dat ik toen verrast was hoe stabiel het toestel bleef na een jailbreak, nooit vastlopers oid). Kleine apps daargelaten ben ik sowieso niet iemand die hele grote aankopen doet in de store, dus dat speelde in mijn geval niet echt. De veelgebruikte apps zijn op beide platformen wel te vinden.
Ik lees alleen maar verheerlijking van Samsung, terwijl dit echt gaat over het draadloos opladen van de iPhone. Begrijp ook niet dat je daar een 3 voor krijgt, maar goed.
Dat komt omdat je het punt een beetje gemist hebt.

Dat sommige van de komende iphones alleen langzaam draadloos opladen, is één van de vele indicaties van de beperkingen van iphones. Het draadloos opladen bestaat meer dan 5 jaar op deze wijze. Dat begon met de Lumia 920. Nu Apple het na 5 jaar introduceert, komt het wederom met technisch onnodige beperkingen en krijg je de feature van het niveau zoals 'ie al 5 jaar geleden bestond. Dat staat een beetje vreemd, zeker als je bedenkt dat we het hier over toestellen hebben die waarschijnlijk wederom weer de duurste toestellen gaan worden die je kunt kopen. Dan verwacht ik simpelweg meer.

En dat ook terwijl de rest van de markt wederom al jaren verder is en draadloos snelladen feilloos gebruikt op hun toestellen. Het is wederom weer een dingetje dat je in moet leveren als je kiest voor iphones. Dat is dus extra raar als je hebt hebt over een merk dat z'n best doet om iets premiums te leveren.

Dit soort ongein komt in het rijtje van het 720p scherm op de iphone7, de ondermaatse microfoons, de slechte antennes waardoor het bereik slechter is dan bij de grote meerderheid van andere telefoons (bron). Zelfs midrange toestellen verslaan iphones nu op zoveel vlakken dat het een beetje beschamend begint te worden voor Apple, en met dit soort nieuws ziet de toekomst er niet veel beter uit. Dat Samsung genoemd wordt is logisch, want dat is de belangrijkste concurrent en die concurrent doet op dit moment iets héél slims; ze lossen de 'klassieke' Android problemen op. Dat valt mensen op als ze een Galaxy S7/S8 in handen krijgen. Samsung heeft het voor elkaar gekregen om een open en comfortabel toestel te creëren op basis van Android. Dat is best een mooie prestatie.

Die prestatie van Samsung laat nou juist de pijnpunten van de iphones steeds duidelijker zien en daar reageren mensen op. Aan de initieel hoge score en vele moderaties te zien, is dat iets dat bij steeds meer mensen speelt.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 28 augustus 2017 12:25]

Je kunt natuurlijk heel selectief gaan shoppen in allerlei nummertjes en ze verheffen tot de meest belangrijke zaken en dingen als CPU / GPU performance en effectieve batterijprestaties daar wordt behendig omheen gemanoeuvreerd. Ik hoor links en rechts mensen roepen dat ze voor 300 / 400 euro een fantastische iPhone killer hebben in sommige specifiek uitgelichte ruwe specificaties en dan lees ik een half jaar later dat versie x van Android nooit officieel naar die telefoon zal komen. Alsof de duivel er mee speelt. Alleen Pixel en Galaxy S telefoons zijn voor het zelfde geld min of meer over langere tijd betrouwbaar gebleken.

Als ik naar een S8 kijk dan zie ik twee dingen die duidelijk beter zijn dan bij Apple:

- Scherm / Telefoon ratio en zwartwaarden (kortom OLED)
- Kwaliteit een foto

Punt één daar gaat Apple als we alle geruchten mogen geloven over Samsung heen, punt twee daar valt nog niet zo veel over te zeggen maar wie met droge ogen beweert dat een iPhone 7 Plus slechte foto's schiet vergeleken met een S7 of S8 kan ik ook niet serieus nemen, er zit altijd een zéér respectabele camera in iPhones.

Wat Apple wel mee heeft is het gemak waarmee je een goede foto schiet, dus het hele software gebeuren er om heen. Dat een goedkopere Android telefoon een tweede camera heeft en de "bokeh" functie claimt te bieden betekent in de praktijk nog vaak een onbruikbaar resultaat wat je eigenlijk niet wil gebruiken. Maar goed je mág het toevoegen aan de lijst met features en als je dan rijtjes naast elkaar gaat vergelijken ziet de telefoon er dan weer goed uit, nietwaar?
Aan de initieel hoge score en vele moderaties te zien, is dat iets dat bij steeds meer mensen speelt.
Als Android en iOS 50/50 lagen qua marktaandeel misschien. Maar moderaties gebeuren vaak meer op emotie, het lijkt vaak meer op het supporten van een voetbalclub. Mensen die nog nooit een iPhone gehad hebben gaan dan dit soort offtopic dingen upvoten.
Dat komt omdat je het punt een beetje gemist hebt.
Dat sommige van de komende iphones alleen langzaam draadloos opladen, is één van de vele indicaties van de beperkingen van iPhones. Het draadloos opladen bestaat meer dan 5 jaar op deze wijze...
Ik denk dat Apple al meermaals bewezen heeft dat het zich niet laat inpakken door hoge cijfertjes. Ze zijn niet altijd de eerste of hebben niet de beste specs als het om techniek gaat. Maar het draait bij Apple meestal om goede UI/UX. In het geval van draadloos opladen ben ik in de eerste plaats niet zo geïnteresseerd in de snelheid van opladen, maar hoe gemakkelijk het is om het te gebruiken. Als ik zie dat er nu mensen langer bezig zijn om hun telefoon te aligneren om op te laden dan met een kabeltje in te steken dan is er iets mis met de UI/UX. De challenge bij draadloos opladen ligt hem volgens mij zeker niet bij het grootste oplaad-vermogen, maar eerder bij hoe makkelijk het is om te gebruiken. Totdat het niet gekend is hoe ze dit gaan aanpakken lijkt het mij vrij zinloos om hier veel uit af te leiden.
Die prestatie van Samsung laat nou juist de pijnpunten van de iphones steeds duidelijker zien en daar reageren mensen op...
Het valt me op dat vanuit het Samsung kamp nogal veel wordt verwezen naar deze "pijnpunten". Maar Apple gebruikers ervaren het feit dat de specs net iets minder zijn hellemaal niet als een pijnpunt. Persoonlijk merk ik bijvoorbeeld dat wanneer een foto/video moet worden genomen van een actie ik deze sneller/beter kan nemen met een iPhone, ondanks dat de specs de smartphones van mijn collega's op alle gebied beter zijn.

In mijn inziens moeten we de technische discussies niet alleen meer over de specs voeren maar over het totaalbeeld.
Ik haakte in op het draadloos opladen gedeelte. Bovendien wordt in het artikel zelf ook kort gerefereerd dat het in andere toestellen al (sneller) kan en ook in de comments lees je dat terug. Dus vandaar.
Ik heb ongeveer hetzelfde. Van iPhone 4, naar 4s, naar 6. Daarna wilde ik geen 60 euro in de maand neerleggen en de headphone jack kwijtraken.

Ik heb toen het besluit genomen de OnePlus 3T te kopen. Vanwege de almost stock Android. Ik vind Android en iOS zowat even goed.

Apple maakt toch de verkeerde keuzes in mijn ogen en ik mis de elegantie die het voorheen had. Ze hebben de boot gemist met innovatieve updates en volgen de andere fabrikanten maar.
Maar android geeft ook steeds meer gezeik en iPhones/iPads hebben een kwaliteit ver boven de gemiddelde flagship android telefoon of tablet. Hoe vaak heb je gehoord van een iPhone reeks die stopt met werken na een maand om onbekende redenen, kuren heeft of zelfs advertenties heeft boven het standaard toetsenbord? Hoe vaak gebeurt het dat er iets mis is met mijn android telefoon terwijl al mijn vrienden gewoon vrolijk hun 5s nog gebruiken? Hoe lang gaat een android telefoon mee? Zelfs gemiddeld genomen zijn iPhones en iPads simpelweg superieur als het komt tot de belangrijke dingen: levensduur, kwaliteit, gebruiksgemak en support.

Ook interessant dat de iPhone 7 een even scherp scherm heeft als mijn lg g5 en eigenlijk alle android smartphones die ik heb gezien, terwijl de pixeldichtheid waardeloos is. Maar hoe kan dat? Mijn iPad Air is nog haast even scherp als mijn lg g5, en toch is de pixeldichtheid 2-3 keer lager en op een redelijke afstand zul je het verschil zelden merken.

Punt is dat prijsverschillen vergetend een iPhone of iPad simpelweg superieur is aan de android concurrent voor gewone mensen. Ze gaan langer mee, zijn van veel hogere kwaliteit dan menig android concurrent, worden eigenlijk niet warm, hebben zelden kuren, hebben een OS zonder BS (bij android heb je altijd apps die permissie vragen voor van alles en nog wat, wat je nog een tweede keer moet bevestigen, en met iOS vragen ze alleen permissie voor notificaties, en iOS opent ook minder snel de app store of zo) én daarom behouden ze zo goed hun waarde na flink wat jaren.

Edit: ik heb een lg g2 en een lg g5 gehad, die beide kuren hadden, mijn moeder had een galaxy s3, die na een paar jaar kuren had, mijn zusje heeft nu al twee android telefoons gehad die niet werken en al mij iPads hebben eigenlijk gewoon goed gewerkt (2, 4, en Air) net als die van mijn vader (voorgaande iPads die hij voor mij gebruikte en zijn Air 2), en die van mijn broer (had mijn 2 en 4 voor mij) en die van mijn zusje (2 en 4 na mij) en mijn vader's iPhone 7 heeft ook nooit problemen gehad!

6 jaar Apple en de enige problemen waren een afgebroken 3.5mm connector die het geluid van de ipad 2 raar liet doen, rare glitches na een paar jaar verholpen door een snelle reset en een kleine bug in iOS die na de volgende update nooit terugkwam. Laten we het maar niet hebben over de problemen die elk van de android telefoons gehad heeft van mijn familie in het laatste jaar alleen al....

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 28 augustus 2017 12:12]

"Hoe vaak heb je gehoord van een iPhone reeks die stopt met werken na een maand om onbekende redenen, kuren heeft of zelfs advertenties heeft boven het standaard toetsenbord?"

Dan heb je toch een paar "nieuwtjes" gemist... 6 plus en 6s plus schermen die wit werden / vervaagden, die Apple pas na een class-action lawsuit wilde vervangen.
Accu's die knalden, schermen die niet te vervangen waren vanwege de gekoppelde vingerafdruk scanner, etc...

Los daar gelaten dat dit natuurlijk een mega doordrenkte fanboy reactie is (OLED schermen op een willekeurige andere telefoon zien er uiteraard veel beter uit, etc.., kwaliteit van Android telefoons (vooral de topmerken) is op zijn minst hetzelfde, zo niet beter dan Apple's, het "deprecaten" van telefoons door ze simpelweg niet meer mee te nemen in de update cyclus van iOS).

Wellicht heb je nooit een goede Android telefoon gehad (zo dacht ik er namelijk vroeger ook over), maar sinds dat ik over ben gestapt na jarenlang trouwe Apple gebruiker te zijn geweest wil ik NOOIT meer terug naar die gevangenis die Apple heet. Ik sla met mijn 400 euro china foontje (een OnePlus 3t) iedere iPhone uit het water en heb alle features die Apple nog niet eens heeft... (OLED, draadloos laden, WEL een koptelefoon aansluiting, grotere accu's, meer geheugen, open standaarden, etc...)
Niet altijd als schaap achter de meute aan blijven lopen, probeer het eens. (Oh, en vrienden van me hebben Android telefoons die al jaren oud zijn, zonder problemen...)

/edit:
Oh, en die malware waar jij het over hebt (reclame boven toetsenborden e.d.) komen al JAREN niet meer voor, tenzij je telefoon gaat rooten en schimmige alternatieven markten gaat gebruiken.
Tsja...

[Reactie gewijzigd door OverSoft op 28 augustus 2017 12:25]

Sorry maar je komt niet verder dan anecdotes en cowboyverhalen: iPhones zijn wel degelijk erg betrouwbaar, blijkt uit enquetes en statistieken. Of ze hardware matig echt de betrouwbaarste telefoons zijn is dan weer een andere discussie. Wat wel zeker is dat de door jou zo geroemde Oneplus veelvuldig geplaagd is door allerlei defecten, ook systematische softwarematige problemen. Sommige gebruikers zijn daarom erg ontevreden over hun toestel. Anderen - zoals jij blijkbaar - geven niet zo om stabiliteit van de software blijkbaar...
Het gaat in je voorbeeld over problemen met een gering percentage toestellen - het gaat echt niet om een veralgemeend probleem (zelf nooit iemand tegengekomen met dat probleem), misschien is het gewoon een defect dat makkelijk optreedt na een zware val. In elk geval gigantisch veel minder dan met sommige Oneplus toestellen, die op een bepaald moment systematisch (blijkbaar softwarematige) problemen hadden met touch, gedurende verschillende maanden. Doordat er tientallen miljoenen iPhones zijn van éénzelfde model, zal zelfs bij een miniem percentage problemen er sprake zijn van duizenden toestellen...

Maar goed, dit is een zinloos debat inderdaad: ieder maakt voor zichzelf uit wat hij verwacht, of hij tevreden is en waarom. Een iPhone gebruiker heeft dikwijls andere prioriteiten dan wie een OnePlus koopt...
Dat komt omdat een iphone altijd een vermogen kost, mensen vergelijken dat nog steeds met Android toestellen van 150 euro.

Ja, er zal een iets grotere kans zijn dat er iets fout gaat met een toestel van 150 euro. Daar zal de kwaliteit inderdaad minder van zijn.

Maare als 'ie het volgende zegt;
Ook interessant dat de iPhone 7 een even scherp scherm heeft als mijn lg g5 en eigenlijk alle android smartphones die ik heb gezien, terwijl de pixeldichtheid waardeloos is.
Dan is ook wel duidelijk waar het probleem waarschijnlijk zit. De verschillen tussen die twee schermen qua pixeldichtheid zijn echt aanzienlijk naar mijn ervaring (en ik heb zelf een iphone6S) en als je die al weet te missen...
Tja, ik zit dan ook niet met mijn neus op mijn iPad of telefoon, maar zelfs als ik van heel dichtbij beide apparaten vergelijk is er eigenlijk geen bijzonder groot verschil. Mijn iPad is dan wel echt duidelijk minder scherp, maar die heeft ook geen superscherp beeldscherm nodig aangezien je er best een halve meter ervanaf kunt zitten en nog steeds de kleinste dingen kunt lezen en je moet eigenlijk minimaal 30cm van een scherm af zitten schijnt het. Tenzij je (haast) met je neus in je scherm zit (wat best knullig is en nooit goed kan zijn voor je ogen), heb je geen 600ppi nodig en is de 326 van de iPhone 7 zat, zeker nu je niet/nauwelijks meer die zwarte lijnen hebt door grote afstanden tussen pixels.
Ik vind 4K op een telefoon belachelijk. Maar mijn huidige toestel heeft een 1080p scherm, de iphone rond de 720p en ik vind het irritant dat de iphone bijna 2x zo duur was, terwijl het scherm er slechter uit ziet als ik de toestellen naast elkaar leg. Zeker als ik na een uurtje gebruik van het Android toestel naar een iphone7 overstap is het verschil even heel irritant, ook door de hoge prijs van een iphone.
de iPhone 7 heeft een veel beter scherm trouwens, en vroeger had vergeleken met de android concurrenten de 6s een prima scherm.
Het internet lijkt het met jou eens te zijn, omdat je daar specifiek naar op zoek bent. Zo lijkt het voor Android gebruikers andersom te zijn.
Ik zeg niet dat Android apparaten specifiek beter zijn als iPhones, maar de gigantische kloof die jij claimt te zien is er simpelweg niet meer. Degelijke Android apparaten gaan net zo lang, of langer mee dan Apple apparaten (en inderdaad, met meer features).

En wie hier de fanboy is, mag iedereen voor zich bepalen, maar blijkbaar moeten Apple gebruikers zich altijd superieur voelen...
Ik zoek het niet op, ik zie het nieuws langskomen. Ik ben ook geen fanboy.

Ik hoef me ook niet superieur te voelen, maar het is best fijn om te weten dat ik niet die 4-5 popups telkens moet wegklikken bij een nieuwe app, en dan nog een keer, en ook dat mijn apparaat waarschijnlijk niet een of ander probleempje heeft dat a) makelijk te voorkomen was door de fabrikant en b) me heel veel gaat kosten, omdat de ergste dingen vaak gebeuren een maand of zo nadat de garantie verlopen is (alhoewel de laatste 4 android telefoons in mijn familie allemaal al binnen een paar maanden een of ander stom probleem hadden die de telefoons onbruikbaar maakte).

Android telefoons kunnen veel meer, maar Apple laat je minder snel in de steek/heeft minder simpele, maar erg vervelende dingen.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 28 augustus 2017 12:58]

"Ik hoef me ook niet superieur te voelen, maar het is best fijn om te weten dat ik niet die 4-5 popups telkens moet wegklikken bij een nieuwe app, en dan nog een keer"
Tsja, ik weet echt niet waar je het over hebt, maar als jij je beter voelt met een Apple telefoon moet je daar vooral bij blijven. (De permissies kun je overigens ook lekker centraal regelen, en ik vind het persoonlijk best handig dat ik aan en uit kan zetten welke app mijn GPS of camera mag gebruiken, zo staat het bij mij standaard allemaal uit en zet ik het aan als ik het nodig heb: 0 popups... Iets wat overigens standaard is... En games, en 90% van de apps hebben helemaal geen permissies nodig...)

En nogmaals, ook die dingen waardoor in jouw ogen Android telefoons kapot gaan... Ik herken ze niet...
Die popups komen bij sommige apps voor bij eerste gebruik en zijn er vaak maar 2 (privacy instellingen). Vroeger was het dat android lak had aan je privacy, nu geven ze je controle en is het weer niet goed. Je geeft toestemming of je geeft het niet, die popups blijven niet komen en die zelfde popups had ik bij ios 7 ook als ik een app voor de eerste keer toestemming moest geven.
iOS 7 was ik niet zo'n fan van, maar langzamerhand begon android meer popups te krijgen voor mijn apps (zelfs bellen wordt toestemming coor gemaakt!) en bij iOS 8 of 9 (zat echt maar heel kort op 8, dus dat weet ik niet zeker) was dat gedoe weg bij Apple. iOS 7 moet je ook vergelijken met android 4 of zo geloof ik, en dan is android zo goed nog niet. Apple begon zich langzaam te onderscheiden in mijn ogen terwijl android gewoon hetzelfde bleef doen en de "Apple Appeal" wordt steeds sterker en daarom houd Apple zo goed zijn fans vast. iOS komt steeds dichter bijnandroid, maar heeft niet al het gedoe, de hardware wordt steeds competitiever en overtreft vaak de concurrentie en de prijzen zijn zo slecht nog niet.

De opmars van Apple blijft doorgaan, dus ze moeten toch iets beter doen dan de rest?

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 28 augustus 2017 16:02]

Het is ook maar net waar je zelf naar zoekt. Voorbeeld: als je gaat zoeken op Apple problemen, vind ik alleenmaar Apple problemen, dus alleen Apple heeft problemen?

En dan zeg je;
objectief lijkt Apple beter te werken
Het woordje objectief betekent misschien niet wat je denkt dat 't betekent. Als je dat dan in een zin gebruikt waarbij je zegt dat er objectief iets lijkt, dan lijkt daar iets niet helemaal te kloppen.

Je kunt dit ook niet objectief vergelijken, want er zijn geen reparatiestatistieken van de telefoons door de grote wirwar aan telefoonreparatieshops en Apple (en andere bedrijven) die geen statistieken vrijgeeft. Daarbij worden er van de 1,5 miljard telefoons per jaar, meer dan 1,3 miljard met Android verkocht, dus over Android ga je sowieso meer horen.

Dus wat je hier allemaal beschrijft, is volledig jouw gevoel. Het enige dat wel opvalt is dat bijna alles gebaseerd is op aannames en onderbuikgevoelens die niet hard te maken zijn en daar krijg je dus reactie op.
Edit: over dat reclame boven toetsenborden zie htc.
In de afgelopen jaren meerdere HTC's gehad en nog nooit reclame boven mijn toetsenborden gezien.
Heb niet heel veel ervaring met iPhones, maar ik heb nog nooit over problemen gehoord van mijn vrienden en klasgenoten, en eerlijk gezegd kan ik me de iPhone 4 en 5 nauwelijks nog herinneren, wat niet zo gek is aangezien die 5 en 7 jaar oud zijn! Nou is de s3 ook 5 jaar oud, maar die stond alleen in mijn lijstje om te tonen dat ik nog steeds problemen heb met android na 5(!) jaar.

De htc u11 is net nieuw en heeft nog zo'n stom, makkelijk voorkombaar probleempje. O, en sommige flagship android telefoons hebben ondersteboventouchscreens of zo, wat een trillend beeld veroorzaakt bij scrollen.

Nou ben ik geen fan van alle apple producten, zeker de MacBooks/(i)Macs vind ik wat minder vanwege matige hardware (wat bij de volgende reeks met 8e generatie u-series quadcores minder een probleem is) en dat de achterkanten van apple watches loslaten ga ik zeker niet verdedigen, maar iPhones en vooral iPads ben ik groot fan van omdat ze eigenlijk altijd gewoon goed werken.
Bij mij kwam met mijn iphone 5c twee keer het scherm los van de plastic achterkant. Eerste keer werd het toestel vervangen, bij het tweede toestel werd het scherm vastgelijmd omdat het weer loskwam. De punten die je noemt zijn allemaal ''feiten'' in jouw beleving, maar onderbouw het dan eens waarom iPhones zo superieur zijn in kwaliteit? Mijn galaxy s7 is nu meer dan een jaar oud en is even snel als de eerste dag en het ding ligt beter in de hand dan mijn iphone 6, die er vaak genoeg uitgleed. Qua styling en afwerking kun je sinds de Galaxy s6 ook op die punten niet meer klagen vind ik.

[Reactie gewijzigd door scherpp op 28 augustus 2017 15:43]

iPhones heb ik niet heel veel persoonlijke ervaring mee, maar mijn kennissen hebben er in ieder geval nooit problemen mee gehad en het was ook geen groot nieuws, dus had je waarschijnlijk gewoon pech.

Ik zie ook steeds minder vaak threads langskomen over dat soort dingen bij Apple en de laatste jaren is er een hoop veranderd natuurlijk. Apple lijkt vooruit te gaan en de rest.... soms. De oudere iPhones waren niet heel goed, maar vanaf de 5(s) is uit mijn ervaring de gemiddelde iPhone eigenaar een stuk positiever over zijn/haar telefoon dan de gemiddelde eigenaar van een high-end android telefoon. Dat weet ik in ieder geval wel.

5c was ook een beetje een raar natuurlijk. Lijkt mij altijd een soort SE concept dat ze besloten te testen door hem te verkopen. Het blijft de minst memorabele iPhone en was zeker niet te vergelijken met high-end android telefoons, eerder die mid-range plastic dingen die er toen waren. Dat die wat mindere kwaliteit had wil ik nog wel geloven.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 28 augustus 2017 15:52]

Je schrijft dus hiervoor een heel verhaal zonder dat je zelf ervaringen hebt met iPhones..?
De iPhone 5c had een adviesprijs van 100 euro onder de 5s (580 euro geloof ik), maar dan mag je dus mindere kwaliteit verwachten?
Ik heb zelf alleen ervaring met de iPhone 7 (had ik al gezegd), maar van kennissen hoor ik eigenlijk alleen maar goede dingen over de meeste oudere iPhones. Jij hebt vast ook geen persoonlijke ervaring met honderden iPhones van verschillende batches, modellen, etc. of honderden android flagship (of iets lager gepositioneerde) modellen, in ieder geval niet met dagelijks gebruik voor jaren. Als je grootschalig onderzoek gaat doen naar betrouwbaarheid van telefoons, ga je ook niet zelf een paar telefoons testten je leven lang, maar houd je enquêtes of zo.
Goh dan heb je best geluk.

Ik heb een Galaxy s7 die retetraag is geworden na de update naar Android 7.

Een iPhone heeft juist als voordeel dat die "beperkingen" en die "geslotenheid" ervoor zorgen dat de telefoon snel blijft en een bepaalde mate van user ervaring bied.

En omdat Android zo open is is dat dus nooit in die mate mogelijk, je noemt dus juist de voordelen van iOS als voordelen van Android terwijl dat niet klopt.
Mijn maat heeft de S7 edge en hij vond zelfs dat de telefoon responsiever was dan daarvoor. Ik vertel enkel wat ik vind op basis van mijn bevindingen. Ik plaats niet bepaalde voor- of nadelen categorisch bij het een of het ander.
Ja maar dat is ook precies het probleem bij Android.

De ene toestel werkt goed en de andere niet.

Is ook niet vreemd want het is net als windows 1 OS dat op verschillende soorten hardware moet draaien dus kunnen de smartphone bedrijven nooit een homogene ervaring bieden.
Hier ook een jaren tevreden iPhone / Apple gebruiker. Ben het alleen niet helemaal mee eens.
Ik ben 2 keer overgestapt naar een android toestel. 1 keer met de Nexus 5 paar jaar geleden. Jaartje gebruikt. Was toch blij om terug naar een iPhone te gaan na een jaar.
In de tussentijd ben ik van mening dat Samsung en overige fabrikanten en Android grote stappen gemaakt hebben. Dus toen de S8 uitkwam baalde ik dat Apple zo lang hetzelfde model uitbrengt (wilde wat nieuws) en dus weer een stap naar Android gemaakt met de S8. Met de S8 ben ik best tevreden tot een bepaalde hoogte. Hier en daar wat haperingen wat mij verbaasd wanneer je naar de specs kijkt van de S8 (dit had ik nooit met de iphone 7). Daarnaast is de camera wel echt top. Maar toch kriebelt het weer om terug te gaan naar iPhone. Dus ik ga weer met de iPhone 8 terug naar Apple. Uiteindelijk is er niet heel veel verschil. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Grootste nadeel van android toestellen is voor mij is de prijsdaling van de toestellen. Ik heb 799 voor de S8 betaald bij de launch en hij kost nu nieuw rond 650. Best bizar. Dat betekend dat ik hem gebruikt waarschijnlijk voor rond 450 kan verkopen straks? Dus verlies is 350 in 6 maanden :?
Ik ben dan benieuwd wat jou deed besluiten om terug te gaan naar een iPhone na je Nexus 5. Kijk, als je gewoon gewend bent aan iOS of je vindt het lekkerder werken, kan dat best. Ieder heeft zo zijn of haar voorkeuren. Ik voelde me gewoon te beperkt in simpele dingen als delen van bestanden of uberhaupt het via mijn laptop op mijn telefoon zetten van muziek (gebruik nu spotify trouwens), films etc. En mijn S7 heeft nog nooit gehaperd, altijd vlot. Wel vreemd dat de S8 bij jou niet vloeiend was dan.
Je kunt je android telefoons ook iets later dan bij launch kopen. Je weet dat het zo gaat, dus dan wacht je toch een paar maand?
Maar verder ben ik ook van mening dat Android of Apple gewoon iets persoonlijks is. Beide hebben plus- en min-punten. Het is aan een ieder om zelf te beslissen. En als we elkaar daarvoor niet blijven afkatten, zou dat helemaal mooi zijn.
Ik heb nooit gebruik gemaakt van virusscanners, behalve op mijn laptops.
Voor diegene die zelf niet willen rekenen:
Huidige iPhone 7 Plus heeft een 2900mAh batterij, bij 1,5A is de smartphone opgeladen in +-2u
De gewone iPhone 7 heeft een 1960mAh batterij, wat overeenkomt met +-1u20min
Natuurlijk hangt het er van af of de nieuwe iPhone een even grote batterij heeft.
Er gaat een hoop energie verloren in warmte. Draadloos opladen zal een stuk langzamer gaan
Als er inderdaad gemeten wordt op het punt voor de draadloze overdracht heb je volstrekt gelijk en moeten de verliezen van de overdracht in rekening gebracht worden. Echter kunnen we dat spijtig genoeg niet uit het artikel opmaken.
Je vergeet één ding: verbruik.
Even makkelijk rekenen 3000mAh (=3Ah), laden met 1.5A, zou theoretisch 2 uur moeten zijn. Maar dat ding staat aan en verbruikt 1Ah per uur*. Dus van de 1.5A per uur gaat er 1A verloren aan verbruik en laadt hij nog maar met 0.5A op. En dan duurt het ineens 6 uur.

*absoluut geen idee wat zo'n ding gebruikt, daarbij is het natuurlijk afhankelijk hoe hij aan staat (bluetooth, wifi, 4G, scherm, etc...)
1Ah per uur (1 A bij 3.85 V nominaal) is natuurlijk wel heel erg veel. Dat zou bijna 3.85W zijn. En zouden alle telefoons met 3Ah batterijen maar drie uur mee gaan. Zeg dat iPhones iets van 24 tot 48 uur mee gaan halverwege hun leven. Neem 36 uur, dat zou dan 80 mAh per uur (80 mA bij 3.85 V nominaal) zijn, dus gemiddeld ~300 mW, en het standby gebruik is waarschijnlijk lager.

EDIT: daarbij is die 1.5A bij 4.4 tot 5V voor Qi volgens mij en niet voor de nominale batterijspanning waar het gebruik bij plaats vindt, voor een vergelijking zijn watts beter. Dus het gebruik van de getallen hierboven, ongeveer 7.5W - 0.3W = 7.2 W dat is dus iets van 4% minder vermogen, dus stel dat het twee uur duurt, 4.8 minuten later laden.

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 28 augustus 2017 13:18]

ik heb natuurlijk fictieve waarden gebruikt om het rekenen te vergemakkelijken.
Dat schept wel echt een orde grootte verschil in het resultaat, en dan kun je het gewoon beter niet doen.
Lijkt mij ideaal in combinatie met een magnetische houder in de auto. Weet iemand hoe hoog/laag het rendement is? Een externe accu die je achterop de telefoon klikt zonder kabel lijkt mij ook fijn, maar natuurlijk niet als het rendement te laag is. Andere situaties kan ik prima met een kabel.

[Reactie gewijzigd door Verbal_Kint op 28 augustus 2017 10:39]

Je hebt sowieso meer verlies dan met een kabeltje, maar waarom vind je dat boeiend in je auto? Je plugt dat ding toch gewoon in de sigaretten of usb ingang in je auto?

Stuk over de efficiency:
https://www.wirelesspower.../transfer-efficiency.html

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 28 augustus 2017 11:02]

In de auto maakt het mij inderdaad niet uit, maar met een Powerbank wel. Bedankt voor je link!
Lijkt mij ideaal in combinatie met een magnetische houder in de auto. Weet iemand hoe hoog/laag het rendement is? Een externe accu die je achterop de telefoon klikt zonder kabel lijkt mij ook fijn, maar natuurlijk niet als het rendement te laag is. Andere situaties kan ik prima met een kabel.
Kan geen harde data noemen, wel eigen ervaringen: ik heb een Nillkin magnetische houder en hoesje met Qi-lader om mijn 7+. De houder is aangesloten op een 2A poort.

Meestal heb ik op m'n telefoon Tomtom, Flitsmeister en Apple Music aan (dus GPS, 4G, bluetooth en scherm tegelijk in gebruik), maar de draadloze lader levert net niet genoeg vermogen om hem op te laden: als ik 3 uur rijd en ik begin met 100%, is de accu bij aankomst meestal 97% of zo.

@fapkonijntje: ah thanks, dat wist ik niet. Ga ik eens op letten, bedankt!

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 28 augustus 2017 12:54]

Dat komt ook door het trickle laden als 'ie boven de 95% uitkomt. Dat doen alle toestellen om de accu niet te beschadigen. Eigenlijk zou je 'm bij 30-50% of iets moeten opladen en dan zien of er bijkomt of eraf gaat voor een goede indicatie.
Draadloos opladen is een leuke gimmick (heb het ook op mijn Nexus 7 2013 tablet). Opladen via een kabel gaat echter vele malen sneller en is dus nog steeds de gewenste manier. Zeker als je QuickCharge hebt (zoals op mijn Nexus 5X), zelfs in de auto vliegt het percentage zichtbaar omhoog tijdens het laden, ideaal voor een boost onderweg. Verder kun je je telefoon/tablet slecht gebruiken als ie op het oplaadstation ligt, dan is een kabel toch handiger.

In je nachtkastje verwerken is misschien wel een optie, de afstand tussen station en device moet echter beperkt zijn.
Ik zie het nut van draadloos laden niet ten opzichte van laden met een kabel. Althans niet voor mij. je kan jouw telefoon maar één manier positioneren en dat super lastig voor gebruik tijdens laden. Met kabel kun je er nog makkelijk gebruik van maken. Tevens is het draadloos laden nog erg traag.
Misschien moet je je eerst even beter inlezen, voordat je dergelijke feitelijke onwaarheden opschrijft.

Om draadloos te kunnen laden moet de telefoon op een bepaald punt liggen. Maakt niet uit hoe, als ie maar ongeveer in het midden ligt. Toegegeven, gebruik is dan lastig.
Mijn telefoon is zonder snelladen in ongeveer 1 a 2 uur opgeladen, draadloos. Snelladen met kabel is iets sneller. Dus "erg traag" wil ik het niet noemen. Daarnaast kwak ik mijn telefoon 's avonds voor het slapen gaan op mijn draadloze oplaadpunt en 's ochtends is ie vol.
Voordeel is wel dat je hem na gebruik gewoon weer kunt neerleggen zonder dat je rekening hoeft te houden met een kabeltje.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap je punt. Ik gebruik zelf ook bijna nooit draadloos opladen met mijn telefoon. Maar het is leuk dat het kan.
Steeds minder features voor steeds meer geld, eerder ook al de koptelefoon aansluiting. Blij dat de "innovatie" niet op dezelfde manier gaat bij andere producten, zoals bij auto's. "De nieuwe Megane heeft een krachtigere motor, maar we hebben voor het design alle deuren vastgelast en u kunt er alleen nog via de bijrijders deur in."
Wat bedoel je met 'steeds minder features'? De koptelefoon is inderdaad weg gegaan, maar nu komt er toch alleen een feature bij? Het draadloos opladen is nieuw. Als ik dit artikel lees hebben iPhones nooit boven de 10W kunnen opladen, dus zou het eerder bijzonder zijn als dat nu wel draadloos kan. IPhones hebben ook kleinere accu's dan de vergelijkbare Android telefoons.
Het doel heiligt de middelen. Meer ruimte voor interne componenten en er zijn zat andere manieren om je koptelefoon / oortjes te gebruiken. (Draadloos, lightning poort met evt. Adapter naar 3.5 mm Jack)

Ik voorspel dat de 3.5 aansluiting zal verdwijnen. Essential phone heeft hem ook geschrapt. Samsung biedt het nog wel aan, maar er is als kritiek op de batterij capaciteit bijvoorbeeld.
Een onjuiste stelling en een analogie die de plank mis slaat, bravo.
maar we hebben voor het design alle deuren vastgelast en u kunt er alleen nog via de bijrijders deur in.

De Dukes of Hazard hadden daar een oplossing voor :D

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 28 augustus 2017 11:33]

ik heb bij geen enkele telefoon die af-fabriek draadloos kan laden gezien dat de normale laadaansluiting weggelaten werd, dus waar doel je op met "minder features voor steeds minder geld" :?
Haha ga je nou serieus de automerken als voorbeeld geven?

Die bedrijven hebben mensen tientallen jaren uitgeknepen voor de meest basale functies in een auto.

Zelfs voor extra veiligheid moet je bijbetalen.

Nee dat auto voorbeeld kan je beter niet doen.
Ik heb al een poos de iPhone 7 plus, zonder koptelefoon aansluiting dus. Ik heb het tussenstukje om normale koptelefoons aan te sluiten precies 0 keer gebruikt.
Misschien gebruik jij de andere deuren op je auto ook wel niet. Anderen wel.
Die anderen kiezen waarschijnlijk voor een 5 deurs en geen 3 deuren.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 28 augustus 2017 11:03]

Ik kan niet zonder dat stukje...
Of gewoon een van de andere honderden Bluetooth headsets.
Ik gebruik tijdens het hardlopen de meegeleverde Apple oordoppen, die zitten prima.
Net als de draadloze variant trouwens, die blijven ook gewoon zitten.
Het ging over het gebruik van de 3,5 jack volgens mij? Maar bedankt voor de review!
Geen idee wat je met 'tandenborstel' dingen bedoelde, ik nam aan de draadloze earplugs van Apple. En gezien de je term 'tandenborstel' dingen gebruikt nam ik aan dan je er niet enthousiast over bent, wat uiteraard mag. Ik heb er geen problemen mee, wat ik even wilde aangeven.
Ja die bedoel ik inderdaad. Opzich vind ik het wel mooie earplugs hoor. Alleen zou ik dan graag een soort van koortje om mijn nek hebben, zoals bij een leesbril. Veel te bang dat ze uit zouden vallen.
Ik zou het heel ideaal vinden, wanneer ik de lader van mijn Apple Watch ook zou kunnen gebruiken voor een nieuwe iPhone... Scheelt weer een nieuw kabeltje... Of wanneer dit een standaard is zoals bijvoorbeeld Ikea ook aanbiedt.. De voordelen van langzaam laden snap ik niet helemaal; kan dit een trade-off zijn omdat er weinig ruimte is voor de spoel in de telefoon?
Het voornaamste voordeel van langzaam laden is duurzaamheid - het is beter voor de levensduur van de batterij. De meeste mensen laden ook alleen 's nachts, dus de snelheid doet er dan niet toe.
Denk zelf dat ze de kwaliteit niet in de hele keten kunnen borgen.

15W klinkt heel aantrekkelijk, alleen in hoeverre weet je zeker dat een telefoon daadwerkelijk alle energie gebruikt.

Daarnaast zit het akkefietje van Samsung wel in iedereen zijn achterhoofd.
Was eerst het idee dat het om een serie ging bij een bepaalde producent, bleek achteraf dat het ontwerpfout was.

Sneller laden, ontstaat meer warmte, dan moet je een batterij dikker en zwaarder uitvoeren om het veilig te houden, terwijl de capaciteit niet toeneemt.


Daarnaast zouden producenten weer meer moeten inzetten op zuinigheid. Snelladen is leuk, maar als je toestel weinig verbruikt, hoef hem maar zelden te laden ;)
wat kan een iphone maximaal aan bij laden? is het een vervelend of eigenlijk geen probleem (bedoeld als eerlijke vraag, heb zelf een adroid).
Je kan maximaal bijladen tot 100%. Verder snap ik je vraag niet helemaal.
sorry niet duidelijk, ik bedoel max vermogen, volgens Toettoetdaan is dat 10.5 watt als de iphone 8 hetzelfde is in opladen als de 7. Dus draadloos op 75% van max, lijkt me verder niet zo'n probleem.
5watt met de standaard lader, 8watt als je hem verbindt met een lightning cable aan je Mac en 10.5watt met een iPad/2.1amp+ lader.