Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple gaat snellader meeleveren met volgende generatie iPhones

Apple zou een snellader gaan meeleveren met de volgende generatie iPhones. Apples nieuwste smartphones ondersteunen nu al wel snelladen, maar Apple levert een lader mee in de doos die de toestellen alleen langzaam oplaadt.

Het zou gaan om een 18W-lader, meldt een Weibo-gebruiker die een schets heeft gedeeld van hoe de lader eruitziet. Huidige iPhones hebben in de doos een 5W-lader, al kunnen iPhones met laders van MacBooks en iPads sneller laden dan met de standaardlader mogelijk is. Veel high-end Android-toestellen hebben laders met een vermogen van 15W of meer.

MacRumors meldt dat het gerucht uit een niet te verifiŽren bron komt, maar vermeldt dat het voor de hand ligt. De schets laat zien dat de lader niet langer een usb-a-aansluiting heeft, maar usb-c. Apple heeft in de afgelopen jaren veel usb-a-poorten op apparaten vervangen voor usb-c. Dat gebeurde eerder bij bijvoorbeeld MacBooks. Daarnaast zou de Lightning-naar-usb-c-kabel een verbinding mogelijk maken tussen iPhones en alle varianten van Apples laptops en desktops.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

02-05-2018 • 21:33

164 Linkedin Google+

Reacties (164)

Wijzig sortering
Nou nou, een snellader bij je telefoon, wat een luxe, je nieuwe iphone 8 koste maar 850 euro dus knap van apple dat ze het budget hebben gevonden om dat te doen /sarcasm.

Wtf apple kan mij nog steeds verbazel, ik bedoel bij mijn ultra budget huawei g615 van 220 euro zat in 2013 al een snellader bij.
Voor de accu niet altijd positief toch?
Klok-klepel, 't gaat vooral om temperatuur bij lithium ion cellen.

Interessant leesvoer omtrent accu's :
http://batteryuniversity....ing_lithium_ion_batteries
de temperatuur neemt juist bij snelladen enorm toe. Ik voel het bij mijn telefoon echt erg warm worden als hij snellaadt tegenover draadloos waar het wat minder snel gaat. Dat moet wel impact hebben op de accu.
Er is in de praktijk bijzonder weinig correlatie tussen de temperatuur en de gemiddelde snelheid van laden, omdat de gebruikte implementatie veel meer invloed heeft, dan de gemiddelde snelheid van laden. Sterker nog, de langzaamste manier van bedraad laden (standaard USB), kan tot hogere temperaturen leiden dan de meeste snellaad methodes die nu op de markt zijn.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 3 mei 2018 06:35]

Klopt wellicht. Mijn snellader laad mijn toestel in het uur en wordt niet echt warm, waarbij mijn eerdere lader er uren over deed en waarbij het toestel warmer werd dan met de snellader.
Mij reactie was, om jou reactie aan te vullen. De toegevoegde link in mijn reactie legt de correlatie tussen stroom, vermogen en de temperatuur bij het laden van cellen, en welk verband dit heeft met de levensduur van de accu.
Dat hangt af van de gebruikte snellaadtechniek. Bij Dash Charge (OnePlus, OPPO) blijft de telefoon redelijk koel terwijl de oplader juist erg warm wordt. Dit komt omdat de transformator-electronica die de warmte veroorzaakt en normaalgesproken in de telefoon zit, bij een dash charge lader ook in de lader zit.

Je komt nooit van alle warmteontwikkeling af in de telefoon, maar door zoveel mogelijk van de warmtebronnen in de lader te stoppen in plaats van de telefoon scheelt het flink wat.

[Reactie gewijzigd door Rannasha op 3 mei 2018 06:47]

Ik laad mijn telefoon altijd 1x in de maand sloom op zonder de snellaad functie te gebruiken (in te stellen in je telefoon) Zo wordt de telefoon eens in de maand rustig opgeladen en hoop ik hierdoor de capaciteit nauwelijks te verslechteren. of dit helpt geen idee, kan het niet vergelijken met een andere telefoon. maar ben nog steeds blij met de accu van m'n telefoon na ander half jaar gebruik.
Bij mijn s8 blijft de telefoon gewoon koud tijdens het snelladen.
Die temperatuurstijging vermeld ik de link is ook afhankelijk van wat voor behuizing om de accu zit. Word de warmte snel of langzaam afgevoerd? Of hebben ze het over een accu buiten behuizing? Een accu die zonder behuizing 5 graden warmer word bij laden, kan in een behuizing wel 10-20 graden warmer worden.
Want het is niet alsof je accu warm/heet wordt van snelladen of zo...

Ik heb zelf tegenwoordig een draadloos laden pad (edit: voor mijn android dus, voor de duidelijkheid) en vind het eigenlijk wel een voordeel dat hij wat rustiger aan laadt. Als ik snel wil laden kan ik altijd het kabeltje er uit trekken en rechtstreeks in de telefoon duwen, maar in verreweg de meeste gevallen is het langzamere draadloos laden meer dan genoeg. Dan heb ik liever dat er wat rustiger aan gedaan wordt.

Overigens vind ik het zelf wel nogal bizar om te lezen dat Apple blijkbaar wel de functionaliteit al inbouwde maar weer eens te gierig was om snelladers mee te leveren :S

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 2 mei 2018 21:54]

Ik vind juist de kleine chargers wel fijn, die van mijn ipad is zo lomp :(

Nuance: ik verhuis die dingen veel van stopcontact en gaat mee naar werk.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 2 mei 2018 22:05]

Snelladers hoeven echt niet groot te zijn hoor. Een samsung snellader is misschien een centimeter langer dan een normale lader, verder verschilt deze niet van vorm.
Ik weet niet zeker welke lader er bij een iPad zit, maar als dat die gene is met losse opzet stukjes is deze dus zo groot door de gierigheid van Apple ;).
wat @SpNK aangeeft. De "Snellader" die bij mijn Moto G kwam is echt een simpel blok. Het kan uiteraard kleiner, maar het neemt ongeveer net zo veel ruimte in als 'n kwart banaan (normaal formaat).
Waarom heb je liever dat er langzaam geladen wordt? Wat is het voordeel daar van?

Bij draadloos laden gaat er veel meer energie verloren aan inefficiŽntie. Die energie wordt altijd omgezet in warmte. Draadloos laden zal dus per definitie meer warmte opleveren dan bedraad laden, of dat nu snel of langzaam gaat.

Ik kan me dan ook helemaal niets voorstellen bij "...vind het eigenlijk wel een voordeel dat hij wat rustiger aan laadt." Wat is dat voordeel dan? Dat je je telefoon langer niet kunt gebruiken? Dat je minder flexibel bent? Ik zie het voordeel niet....
Is dat nou zo moeilijk? Die warmte gaat niet allemaal de accu in en het wordt verspreid over een langere tijd waardoor de accu minder warm wordt. Dit is iets dat gewoon proefondervindelijk makkelijk te merken is, de telefoon wordt niet echt warm op die pad maar wel aan de charger.

Verder leg ik hem gewoon op die pad als ik aan de pc ga zitten en dat doe ik over het algemeen toch altijd langer dan de telefoon nodig heeft om tot 100% te komen, en ik gebruik maar zo'n 50% op een dag dus ik zit echt nooit zonder. Ook is het veel makkelijker om mijn telefoon tussendoor even te pakken, iets mee te doen, en weer terug te leggen, dan als hij aan een draadje hangt. Ik heb er dus totaal geen last van dat het langer duurt.

Of het echt veel uitmaakt is iets wat lastig te bepalen is, maar het valt me wel op dat hier regelmatig mensen zeuren dat ze na 2 jaar toch echt een nieuwe accu nodig hebben. Dat heb ik nog nooit gehad... Die pad heb ik dan pas net, maar daarvoor had ik al een oude lader zonder quick charge bij mijn nachtkastje liggen want ook als hij oplaadt terwijl ik slaap heb ik er weinig aan als hij twee keer zo snel klaar is (maar wordt hij er wel warmer van).
Ik laad vaak op via de PC usb poort,. gaat ook niet super snel, maar laad prima.
Niet geheel duidelijk wat de gevolgen zijn van snelladen. Een grotere stroom betekent meer warmteontwikkeling in de interne weerstand van de batterij. Een hogere temperatuur kan bijdragen aan een snellere slijting van de batterij. Echter kan de batterij ook zo ge-engineerd worden dat deze met een hogere stroom binnen spec van de levensduur valt.
Of je kopieert OnePlus met alle logica en dus de hitte in de stekker :)
Lekker hoor je mobiel in half uurtje weer bijna vol
Dat scheelt 1 hitte bron, maar de batterij zelf produceert toch ook nog hitte? Die hitte in de batterij is het voornaamste probleem geloof ik. Het wordt iets verlicht doordat de warmte van de controller er niet ook heen geleid natuurlijk, maar je zit nogsteeds vast aa nde grenzen van wat je accu aankan.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 2 mei 2018 22:02]

Wat iemand hieronder ook zegt. Lader wordt zeer heet. De mobiel wel wel warm maar niet warm als oplader. Mijn OP1 werd ook warm met langzaam laden.
Toch heb ik liever niet meer mijn OP1 laadsnelheid snap niet dat ik daar ooit mee heb kunnen leven
Ontopic: Eindelijk dat ze het standaard meeleveren ook al vrees ik dat ze gewoon weer een prijsverhoging ervoor toepassen Apple kennende.

OP1 was dan al geen traag ladende smartphone. Een IPhone van het zelfde jaar was enorm veel trager. Had ook nooit problemen met de snelheid ervan totdat ik mijn OP5T had.
De accu kan best hoge stromen aan. Is een beetje afhankelijk van het model, maar ze hebben een hoog rendenment en worden niet echt warm.
Ook een laadcircuit kan tegewnoordig prima met 95% rendement. Stop je 20 watt in je accu, heb je 1 watt over.
Dat 'Dash Charging' met meerdere amperes door de USB-plug is ook niet zo fijn voor de plug, lijkt me. Even een slecht contact en de boel gaat in rook op, lijkt me.
En tot slot - als het te warm wordt dan gaat de boel over op langzaam laden. Dat is een heel simpele stap. Doen ze overigens ook als het te koud is...

[Reactie gewijzigd door sympa op 3 mei 2018 07:56]

Welke plug? Een USB C plug mag die stroom gewoon hebben, en aan de USB A kant van de kabel zijn er speciaal dikkere contacten geplaatst
Jep, jij hebt gelijk! De spanningregulators verplaatsen naar buiten de telefoon is een goede stap, maar doet niets af aan de hitte die de ladende batterij veroorzaakt. Er gaat immers een stroom door de batterij, deze heeft een weerstand en dat levert warmte op.
Mijn OnePlus 5 wordt anders nog vrij warm tijdens laden. Niet zo warm als de stekker, maar toch. Maar wel ideaal zo snel laden (en naar verwachting nog een stuk sneller bij de OP6).
Mijn Oneplus-3 word zeker wel wat warm tijdens het snelladen met Dash, maar niet warmer dan de Oneplus 1, die geen snelladen ondersteunde.

Ik heb ook een Moto G5s de heeft ook snelladen, maar geen Dash, die lijkt bijna te smelten tijdens het laden.
Als je weet dat hitte de grootste vijand van een lithium accu is, geloof ik niet dat snelladen, zonder Dash, echt goed is.

Ik heb nog nooit een versleten batterij gehad.
Ik laad iedere nacht mijn telefoon op met een 600mAh lader. Dat gaat zeer traag en zonder warmteontwikkeling. Zelfs na 2.5 jaar nog een perfecte accu.

[Reactie gewijzigd door Oxellaar op 2 mei 2018 22:43]

Ik heb een ZTE Axon 7 welke laad met 3000mAh (volgens ampere), hij wordt wel een beetje warm maar een stuk minder warm dan mijn HTC One m7 welke niet eens QC ondersteund. Ik maak me er niet zo druk om.
Dash doet het nog een beetje rapper, die laad met 4000mA, 20Watt dus.
Inderdaad telefoon met 40 min vol echt top die Dash charger
Zou het dan beter zijn om te snelladen met je telefoon in de vriezer dan gewoon normaal laden op je bureau? Gewoon even om inzicht the krijgen in wat nou een rol speelt.
Als het te koud is gaat een Samsung over op langzaam laden. Te koud is kennelijk ook niet goed.
Daar heb je gelijk in. Al had Apple natuurlijk al iets langer last van wat mindere prestaties van de accu na een paar jaar. Dat zal er niet op vooruit gaan natuurlijk.
Zouden Apple batterijen minder goed zijn dan die in Android telefoons? Ik kan me daar niets bij voorstellen.
nee verwacht ik ook niet nee. Maar ben zelf wel blij dat ik nog een telefoon gekozen heb met verwisselbare accu. Al heb ik ook geen Android trouwens.
Overigens is een accu vervangen in een IPhone vrij makkelijk :) Openschroeven is niet zo moeilijk als het lijkt.
Een goede accu vinden is lastiger ;)
Denk juist tegenovergesteld. Ik heb een handvol Android (zowel instap als high end) gehad en de batterij houdt het geen 2 jaar vol....

M’n iPhone 6 nu anderhalf jaar en zit nog op 95% van de design capaciteit en gaat nog zo’n 36 uur mee. M’n vorige 5S houdt het zeker nog een dag lang uit. Het kan verkeren....

Destijds had ik een Note 3, na anderhalf jaar mocht ik in mn handen wrijven met een uur of 9.
Wat betekent dat, de "design capaciteit"?

Bedoel je dat de capaciteit van je accu nog 95% is van de nieuwe, of is dat inclusief throttlen door iOS?

Bij Android is de accuduur erg afhankelijk van het gebruik. Zo kan Play Services ongemerkt de batterij leeg slurpen. Dat zegt niets over de kwaliteit van de batterij.

Alle batterijen maken gebruik van dezelfde technologie, dus mij lijkt dat de verschillen in levensduur minimaal zijn bij gelijk gebruik.
Designcapaciteit is oorspronkelijke capaciteit af fabriek.

iOS throttled de batterij niet, maar de processor. Dat staat los van de capaciteit van de accu.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 2 mei 2018 22:52]

Er staat niet dat iOS de batterij throttled. Wel even goed lezen!

Volgens mij maakt het dus geen flikker uit welk merkje er op de standaard batterijen van de grote smartphonefabrikanten staat. Net als bij Android gaan ook die van Apple achteruit. Alleen haalt Apple een trucje uit (lees: het throttle-schandaal).
Dat is pas wanneer de batterijen slijtage gaan vertonen. Ik zeg alleen dat de mijne na ruim een jaar nog op 95% zitten en dus niet throttlen...
Statistisch gezien heeft zo'n uitspraak niet zo veel waarde.

We kunnen allemaal constateren dat de accu's die Apple in de iPhone gebruikt, gewoon slijten net als alle andere batterijen.
Dat is wel waar. Maar wellicht minder snel, door efficiŽnter gebruik. Zie eerder voorbeeld van Google Play Services die de CPU flink blijft belasten, en dus de batterij sneller leeg laat lopen.
En ik heb dan weer de ervaring andersom. Heb een iPhone 6 gehad en daarbij kon je na anderhalf jaar de accu al afschrijven. De software werd langzamer. Ik was niet de enige want er zijn talloze nieuwsberichten over geschreven.

Al mijn andere niet Apple toestellen hebben het langer volgehouden.
Precies. En als bijv. Samsung het ťcht zo slecht zou doen verkochten ze geen toestellen meer, en als Apple het ťcht zo slecht zou doen verkochten ze geen iPhones meer. De waarheid zal wel in het midden liggen 😊

Even los van het Note 7 debacle van Samsung natuurlijk.....
Apple gebruikt ook kwalitatief betere batterijen.

Dat is een van de onderdelen waar ze absoluut niet op besparen.
Die hebben ze onder andere ingekocht bij Samsung 😉

Grootste issue bij beide platformen blijft nog altijd software.


Bij beide geld dat wanneer je zo weinig mogelijk software installeert de batterij simpelweg langer meegaat. Grote ellendelingen waren oa Facebook, maar ook andere appjes die niet helemaal goed waren ingericht en constant je telefoon bovenmatig belastte.

Laatste jaren zie dat Android/IOS daar een stuk strikter in is geworden dat wanneer een telefoon stand-by is, apps niet constant je telefoon belasten, maar ook dat de apps er beter mee omgaan.
Als Apple de batterijen bij Samsung inkoopt, waarom zouden deze batterijen dan kwalitatief beter zijn dan pak 'm beet de batterijen die Samsung zelf gebruikt?
Heb vroeger veel assemblage systemen ontworpen voor de elektronische industrie en weet dat componenten na de eindtest in kwalitietscategoriŽn werden verdeeld. De beste componenten werden verkocht aan B&O, de middencategorie gebruikte het bedrijf zelf en de laagste klasse ging naar Panasonic.
Grote kans dus dat Samsung de beste batterijen aan Apple levert en de klasse daaronder voor hun eigen toestellen houdt....
Grote kans? Ik denk kansloos. Samsung is ook niet gek.
(Klopt, maar zodra ik dat zeg vliegen de minnetjes me weer om de oren)
Kwalitatief beter dan wat? Wie maakt ze? Hoe weet jij dit? Heb je er bewijzen voor? Linkjes waaruit het blijkt?
Apple heeft misschien bespaard op de voeding. Als er een spanningsdipje is valt de boel uit - en kennelijk laat die voeding van Apple de dipjes van de accu door.
Overigens heeft AMD daar iets heel slims voor bedacht: vertraag de klok dynamisch terwijl het voedingscircuit de spanning weer omhoog vijst. Interessant artikel:

https://www.realworldtech.com/steamroller-clocking/
De mijne niet hoor! 2.5 jaar en na bijna elke dag opladen nog 89%. Dat is ongeveer 900 keer laden. Als ze 90% aanhouden na 500 keer laden, heb ik juist een heel goede Apple accu te pakken lijkt me :)

En dat is niet alleen het getal wat Apple zelf geeft. Ik merk ook dat ik practisch nog even lang doe met de accu dan 2,5 jaar geleden.
Inderdaad, na een paar jaar ga je het wel merken. Als ze hun batterijen niet hebben aangepast gaat snelladen dat proces natuurlijk alleen maar versnellen!
Alle Lithium accu's (LiPo, LiFePo4, Li-Ion) hebben als specs dat ze met 1C geladen kunnen worden. Voor een 4Ah accu is dat dan 4A en dus bij 4.2v laadspanning praat je over 16 watt dus 18 watt is niet veel meer. Veel huidige accu's kunnen met gemak op 2C laden dus lijkt het geen probleem.
Ik zelf heb ruim 4 jaar met een telefoon met dezelfde accu gedaan door deze met een USB laadkabel te laden, deze kabel bevat geen data-aders en zal dan ook de langzaamste stand pakken, in een nacht laad ik dan mijn telefoon vol en merk dan ook de minste slijtage aan een accu.
dat is pertinent niet waar. hoge capaciteits cellen hebben altijd zeer lage C waardes. ontlading zelfs vaak in de 0.2 regio en laden is vaak maximaal 0.5C.

voorbeeld:

https://www.powerstream.com/p/INR18650-25R-datasheet.pdf
https://cdn.shopify.com/s....pdf?13304021761413850609
of hier:
https://electricbike.com/...-mj1-samsung-inr18650-35e
Alle 3 de documenten zeggen gewoon max 1C, nominaal wel 0.5C. Hou er ook rekening mee dat die 1C max gewoon een bewuste waarde is om de cel met 100% zekerheid stabiel te houden, met name LiPo's zijn instabiele cellen welke bij een beetje misbruik wel eens spontaan kunnen ontbranden en toch in de RC wereld is laden met 5C niet ongewoon geworden, ik zelf laadt mijn 4500mAh pakketten die volgens de fabrikant ook maar 1C gespecificeerd zijn op 10A, dus ruim 2C zonder problemen.
dan intepeteer je overduidelijk verkeerd de spec sheets. de capaciteit alsmede de aantal cycli haalt men alleen als men de aanbevolen waardes aanhoud. dat zijn compleet andere cijfers dan de maxima. bij de maxima staat er ook duidelijk bij "NOT FOR LIFESPAN". dat zou al een trigger moeten zijn dat je die waardes dus niet continu moet gebruiken.
dat een cel 10A kan hebben maar dat men de cycli berekent op 600mA is dat natuurlijk een complete orde van grote anders en daarom is van je dure telefoon na een jaartje de accu volledig naar de klote.

[Reactie gewijzigd door flippy op 2 mei 2018 23:34]

Om zeker te weten zou je eerst met de specsheet van de werkelijk door Apple gebruikte accu moeten komen ipv die 16850 cellen....
de lijn is hetzlefde voor alle cellen die zijn gemaakt voor capaciteit en niet voor vermogen, de verpakking maakt relatief weinig uit. een 18650 cel is zelfs een betere verpakking omdat die niet kunnen opzwellen.

er zijn geen cellen die zowel enrom veel opslag hebben en veel amperes kunnen leveren of ontvangen, daar heb je een wezelijk andere chemie voor nodig en dat zijn de cellen die je vind in bijvoorbeeld accuboormachines of startboosters en drones. relatief weinig capaciteit maar kunnen deze in korte tijd afgeven zonder te ontploffen. als je goed kijkt naar de datasheets voor 3500mAh cellen wat nog energiedichter is dan een telefoonbatterij hoef je dus niet eens een specsheet ervan te lezen (als die al openbaar is) om te beseffen dat telefoonaccus niet geschikt zijn om grote vermogens te geven of ontvangen en flink aan levensduur moet inleveren als je dat wel vraagt. maar dat zal apple of samsung bar wening kunnen schelen, immers staat het nieuwe model al weer te koop als de accu minder begint te worden. wat handig toch, het lijkt wel alsof ze het erom doen....
Dit dacht ik ook al inderdaad. Het snelladen kan gewoon niet goed zijn. 2A door je Iphone jagen in een uur tijd ofzo. Ik merk dat de batterij het veel langer uit lijkt te houden als ik via een 0.5A USB aansluiting op ga laden. Mijn externe batterij heeft bijv. 2 poorten met ieders 0.5A en 2A. De 2A is leuk en gaat tot ongeveer 80% maar alles erboven duurt vrij lang voor een relatief nieuwe Iphone 7S.
Dat is wisselspanning.
Oei, da’s een doordenker :)
Wauw 1000+ euro voor een telefoon neerleggen, en dan een snellader krijgen ipv die voor 80 euro erbij moeten kopen! Dit is de toekomst waar we in leven, ongelooflijk.

Edit:
Voor de minners: wees eens kritisch. Bij een 250 euro moto g5 plus krijg je een snellader erbij. Het slaat nergens op dat het op iphones pas sinds 2017 Łberhaupt kan, en dan enkel als je een usb-c naar lightning kabel plus adapter koopt voor rond de 80 euro.

Serieus wees eens een beetje kritisch. Als iets goed is is het goed, als iets slecht is is het slecht.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 3 mei 2018 00:00]

Ik geef je volledig gelijk hoor. Ik moest vorig jaar behoorlijk lachen toen ik las dat je bij een telefoon van 1200§ geen snellader kreeg, terwijl die dat gewoon ondersteunt. Bij Android zetten de meeste fabrikanten de laatste jaren volop in op snelladers, maar Apple laat je bij hun duurste telefoon 2x aan de kassa passeren, onbegrijpelijk imo. Niets handiger dan even 10 min je telefoon inpluggen om weer een halve dag verder te kunnen.
Een snellader wilt niet zeggen dat je het ook nodig hebt.

Een iPhone heeft gemiddeld een kleinere accu dan een Android phone en het is daardoor ook sneller vol.

Bovendien is de iPhone zuiniger en gaat langer mee op een lading.

Ik moet ook vaak lachen als ik zie wat voor slechte Android telefoons er worden gemaakt die ook nog eens voor 800 euro durven te worden verkocht.

Er zijn zelfs Android telefoons van 800 euro die niet waterdicht zijn, denk dat je je beter daarmee bezig kunt houden
Je zegt het goed als iets goed is is het goed en als iets slecht is is het slecht.

Echter zie je bij Apple berichten mensen reageren van voornamelijk het Android kamp waarbij als iets goed is het slecht word uitgelegd, ongeacht waar het over gaat.

En tot nu toe was een snellader voor een iPhone niet nodig omdat de accu relatief klein was en dus sneller vol was met een normale lader.

Een snellader zegt niks als je niet de te laden capaciteit in acht neemt.
Onzin.
Echt onzin.

Een plus model iphone moet 3 uur opladen om vol te raken. Een oneplus 5 doet hier 5 kwartier minder over met een grotere accu.
reviews: Apple iPhone 8 (Plus) - Aantrekkelijk, maar niet betoverend

Na een half uur laden zitten de iphones 7 plus, 8 plus en X op 20% of daaronder:
reviews: Apple iPhone X - Tussen vernieuwing en verfijning
Terwijl mijn oude huawei mate 9 in een half uur over de 50% heen ging, met een veel grotere accu:
reviews: Huawei Mate 10 Pro - Te weinig pro voor zijn prijs

Echt alles wat je zegt is complete onzin. Ook bijzonder.

Over slecht uitgelegd gesproken, jij doet precies waar je anderen van beschuldigd, echter dan ongefundeerd de andere kant op. Waarom reageer ik Łberhaupt, irl vermijd ik juist mensen zoals jou die zomaar wat roepen zonder onderbouwing.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 3 mei 2018 09:45]

Onzin echt onzin.

Als jij een iPhone maar tot de helft laad gaat hij nog steeds langer mee dan wanneer je een One Plus tot 75% laad.

Een iPhone is gewoon zuiniger.

En hoe kan een feit nou onzin zijn? Een kleinere capaciteit hoeft gewoon minder lang te laden, dat is gewoon zo daar hoef je echt niet over in discussie.

En ik doe helemaal niet hetzelfde, ik zit hier toch niet andere merken uit te maken voor iets wat het niet is?

Ik gebruik nu notabene mijn 4e Android toestel in een rij.

8)7
Hmm oneplus 5 83hr endurance rating
https://m.gsmarena.com/oneplus_5-review-1623p3.php
Iphone 8+ 81hr endurance rating
https://m.gsmarena.com/apple_iphone_8_plus-review-1662p3.php

Volgensmij scheelt het niet zo veel.

Wederom doe je uitspraken zonder deze te beargumenteren.

En heb je een oneplus 5 sneller op 75% als een iphone op 50, aangezien die oneplus na een half uur al over de 50% heen zit, en een iphone dan pas enkel op 20%.

En waar kan je langer mee na een half uur opladen, een 50% oneplus of een 20% iphone?

Je zet jezelf een beetje voor gek.
Ja kan je je voorstellen een 2x zo grote batterij scheelt maar 2 uur in endurance.

En het is geheel afhankelijk van wat je met je telefoon doet, die endurance test zegt niks over individueel gebruik.

Een kleinere batterij is gewoon sneller vol, voor een grotere batterij zoals die van de OnePlus is het logisch dat je een snellader nodig hebt.

Ik begrijp niet dat dat soort logica er bij jou niet in gaat.

Daarnaast pak jij willekeurig ter vergelijking een Motorola, Huawei en One Plus en bij ieder toestel roep je hoe de iPhone iets niet heeft wat deze 3 merken individueel wel hebben. 8)7

Wat voor rare manier van vergelijken is dat nou?

Je kan toch niet de sterke punten van 3 verschillende merken opnoemen en dan als conclusie trekken dat de iPhone dat zou moeten hebben?

Hoe kan je nou van 1 fabrikant verwachten dat die alles inbouwt wat 10 andere Android fabrikanten individueel inbouwen.

Maar zelfs dan komt Apple nog gevaarlijk dichtbij dus wat dat betreft legt Apple een behoorlijke prestatie neer door dingen in te bouwen die 10 andere Android fabrikanten niet eens hebben.
3300mah vs 2691mah beiden 5.5 inch phones. Weet niet waarom jij een veel kleinere iphone 8 met een veel lagere resolutie met een oneplus 5 wilt vergelijken. De kleinere iphones komen nergens in mijn verhaal voor, worden niet genoemd.

En het is letterlijk ieder merk behalve apple dat snelladers bij high end phones levert, en sommige merken als motorola leveren het zelfs bij goedkope telefoons rond de 250 euro.

Achja je gaat je ongelijk toch niet toegeven, je gaat toch weer van het onderwerp af richting een andere telefoon als waar ik het over had. Je gaat toch weer ongefundeerd van alles roepen. Wat heeft het voor zin. Beetje als een religieus iemand laten zien hoe evolutie werkt, en dan blijft die persoon maar volhouden dat de ander gek is en dat het zo niet in de bijbel staat.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 3 mei 2018 16:13]

Waarom moet zo'n prijs gerechtvaardigd worden? Iedereen doet toch gewoon wat hij wil en niemand heeft verantwoording af te leggen bij jou.
Hahaha, wie zei dat ze verantwoording af moeten leggen bij mij?
Moeite met begrijpend lezen knul?

Koop maar wat je lekker wilt. Als jij 1000+ gaat uitgeven aan een telefoon dan moet je dat lekker zelf weten.
IK vind het belachelijk en zou het nooit doen.
Note 7, de opzwellende accu’s (zelfs tot spuiten aan toe) bij zowel de S4 als de S5.

Dit zijn telefoons geweest waar zelfs wereldwijde terugacties voor nodig waren en in het geval van de Note 7 tot 2x aan toe!!

Zal ongetwijfeld een keer een foutieve iPhone tussen zitten. Maar heb nog nooit iets gelezen in de grootte van de series die ik net opnoemde.

Er zijn mensen pro Apple, er zijn mensen anti Apple en er zijn mensen die er geen mening over hebben. Daar kan prima over gediscussieerd worden alleen zijn er mensen die altijd maar alles Anti Apple moeten plaatsen. En daar zit dan ook een zeker persoon tussen die telkens een nieuw account aanmaakt omdat ie of uitgekotst wordt, geblokkeerd wordt of gebanned wordt.

Dan begint het hele riedeltje weer van voor af aan....tegen die persoon (we weten allemaal wie het is) zou ik zeggen ‘Grow the F up!!’
De Note 7 accu zwol sneller op doordat de laadsnelheid hoog lag. Eerste tijdelijke oplossing van Samsung was om softwarematig die snelheid te halveren.

Snelladen hoeft niet altijd goed te zijn, dat is mijn gedachtengang hier achter ;)
Bij de note 7 had snelladen er niets mee te maken: nieuws: Samsung: Note 7-accu's vatten vlam door ontwerpfout en fout bij isola....

Er waren 2 problemen: een ontwerpfout in de Samsung- accu's en vergeten isolatietape in de refurbished toestellen.
Niets mee te maken is een beetje een grote uitspraak.

Het zal hoe dan ook wel enige invloed op hebben gehad.

Hoe groot die invloed is weet niemand maar al zou de kans 0.01% hoger zijn dan zijn dat nog een behoorlijk aantal telefoons die gevaarlijk worden.
Dat een snellader bestaat betekent niet dat er behoefte aan is omdat de iPhone accu kleiner is dan die van de concurrenten.

Daardoor kan een iPhone bijna net zo snel laden als een Android telefoon met snellader.
Eigenlijk ben ik meer verheugd op het USB-C nieuws dan die snel lader. Ik denk dat ik voor de meerderheid spreek als ik zeg dat de meeste de telefoon 's-ochtends uit de lader halen, en 'm er 's-avonds weer in doet.

Hopelijk komt USB-C hiermee dan weer een stukje meer van de grond, want toegegeven, die connector is gewoon top.

Niet specifiek genoemd, maar ik weet dat met USB-C alleen de aanvoer route wordt bedoeld. Ik zit alleen wel al bijna een jaar met een Macbook Pro waar geen USB-A uit gaat zonder dongle....

[Reactie gewijzigd door Froggle op 2 mei 2018 22:29]

Ik heb momenteel 2 toestellen waarvan een usb c en een lightning (want ja dit artikel gaat enkel om de lader!) en ik kan in gebruiksgemak geen enkel verschil merken tussen de 2, beide zijn even gebruiksvriendelijk
Lightning en usb-c zijn beide omkeerbaar dus gebruiksgemak maakt niet veel uit. Hij doelt op geen USB-A meer en straks alleen nog maar USB-C.
Scroll voor de grap is door wat oudere berichten van producten waarin USB-C wordt genoemd als connector. Oei oei oei, daar kwam toch veel kritiek op in het verleden. Ik wil nooit meer anders inmiddels maar er zal heus weer een 'betere' variant daarop komen :).
Misschien dat ik het me verkeerd herinner. Maar volgens mij was die kritiek vooral op laptops met slechts 1 usb-c poort die tevens het laadcontact is. En dat kritiek vind ik nog steeds valide.
Volgens mij is er in de mobiele wereld niet echt kritiek geweest op usb-c
Het is een usb-c-naar-Lightning-kabel, dus je kan hem alleen voor je iPhone en iPad gebruiken.
Dat is inderdaad top. Ben alleen wel benieuwd of de prijs voor de iPhones door de nieuwe lader ook omhoog zal gaan. Maar is dit ook een bevestiging dat Apple in iPhones een USB-C gaat plaatsen? Dat zou aan de andere kant echt een verademing zijn namelijk.
Denk het niet, momenteel verdient Apple namenlijk aan de certificering van lightning kabels. En Apple kennende gooien ze een goede inkomsten bron niet zo maar weg.
Maar de iPhone zal wel nog een lightning connector hebben begrijp ik uit het artikel.
Goede connector, maar ik zou toch graar overal ooit de USB-C willen zien.
Ik ook maar aangezien usb c nog aardig wat groter (en complexer?) is dan lightning zie ik dat niet snel gebeuren bij iPhones.
USB-C is veels te groot en dan kan je gelijk alle bestaande accessoires weggooien. Verder zijn er veel problemen met een hoop goedkope USB-C kabels.
en hoe is dat anders dan met de goedkope lighting kabels?
Die moet je sowieso niet gebruiken. Je moet ALLEEN kabels gebruiken waar het "Made for iPhone" logo op staat. En daar zit het probleem, dit kunnen ze moeilijk over USB-C kabels gaan zeggen.
ik kan er zo een doos van 1000 kopen op aliexpress waar dat op staat hoor...
Natuurlijk kun je er 1000 kopen (al zal dat via Alibaba zijn).
Je kan als Apple zeggen dat mensen enkel door Apple gekeurde laders kan gebruiken. Zoiets is een stuk lastiger met usb c want die specificatie is breed en omslagtig. Zo kan je namelijk een usb c kabel verkopen met alle juiste keurmerken erop die enkel usb 2.0 met 5W laden ondersteund
die vlieger gaat niet op. de term "lader" is ook verkeerd. het is een stroombron, de lader zit in de telefoon en die regelt alles. dus ook hoe de cel word geladen. de vraag is alleen hoeveel kan de stroombron leveren en hoeveel vraagt de lader? en juist met die regeling is apple al jaren steeds meer de grens aan het opzoeken met waar men mee weg kan komen zonder al teveel gezeik te krijgen met garanties.
dat begrijp ik maar dat doet niks af aan het feit dat je overal non-compliant lighting kabels kan kopen. op de zaterdagmarkt word je er bijna mee doodgegooid samen met nephoesjes en overige aliexpress-prularia.
USB-C naar Lightning ;) Zo'n kabel heb ik al thuis.
Ik denk dat ik voor de meerderheid spreek als ik zeg dat de meeste de telefoon 's-ochtends uit de lader halen, en 'm er 's-avonds weer in doet.
De brandweer adviseert je telefoon alleen op te laden als je wakker bent in verband met brandgevaar. Onrealistisch advies natuurlijk, maar met een snellader (ťťn woord) al iets beter haalbaar.
“Huidige iPhones hebben in de doos een 5W-lader, al kunnen iPhones met laders van MacBooks en iPads sneller laden dan met de standaardlader mogelijk is.”

Hoe dan, een iPhone laden met een MacBook lader?
De 29 watt MacBook (12 inch) kan je icm een USB C naar lightning kabel gebruiken om sneller te laden ;)
Precies! Laad mijn iPad Pro 12,9 inch altijd op via een Macbook Pro. De laatste heeft een lader van 85 Watt. Gaat echt wel snel. :)
Al heb je een lader van 1000W het is niet de lader die bepaalt hoe snel je laadt, het is de telefoon waarin het laadcircuit zit die zal bepalen aan welke snelheid geladen zal worden.
Dat mag zo zijn maar in het geval van een iPad Pro 12,9 inch is echt zo dat Apple, opzettelijk lijkt het wel, een lader mee levert die allesbehalve snel laadt wat inderdaad echt wel heel wat sneller kan met een andere lader van Apple, bijvoorbeeld die 85 Watt lader die aan mijn Macbook Pro hangt.
Stond toch net een artikel op o.a. Tweakers over de weer grotere winsten bij Apple ? :) Dan kunnen ze het zich nu waarschijnlijk verantwoord veroorloven denk ik.

@Sandor_Clegane ..... Uit het net is wisselspanning. In de batterij zit gelijkspanning. Hij wordt ook geladen met gelijkspanning dus.

@Arokh ....... Iedere accu zal sneller slijten bij (geforceerd) sneller laden. Des te beter de kwaliteit van de accu en de electronica die het laad-proces beheert, des te langer het goed gaat!

[Reactie gewijzigd door robbvdb op 2 mei 2018 21:43]

Ik denk dat sandor_clegane een kleine trol opmerking maakte ;). Ik heb er in ieder geval een beetje van gegniffeld
Tot nu toe is het max dacht ik 7.5W, ook al gebruik je een 18W lader.
(vanaf iOS 11.2 up to 7.5W)
Dat is draadloos laden op de iPhone 8/8 Plus/X.
Dat ze maar eens iets fixen dat je gewoon normaal oplaadt als je de stekker erin duwt!

Bij mijn 6+ 2x lightning connector in 2 jaar moeten vervangen, dat is toch niet normaal voor een telefoon van §1000,-?

Bij mijn 7+ hetzelfde, ja ik gebruik alleen Apple gecertificeerde kabels (Apple zelf en Belkin) en de connector is stof vrij...
Wat heeft de connector nou te maken met of de telefoon 1000 euro kost?

Er zijn ook zat andere (dure) kabels die kapot gaan, dat heb je nou eenmaal met elektronica.
Ik denk dat hij de connector van de iPhone zelf bedoelt :).
toevallig last van stof in de opening waar de connector in moet ? (het kost wat tijd om alle stof er uit te peuteren)
Ja bedoel die connector inderdaad.

Nee hij is helemaal stof vrij, peuter steeds het eruit met van die rubberen tandenstokers.
Maar heb dus 2x gehad bij mijn iPhone 6+ dat de connector gewoon kapot was na 1,5 jaar.
Nu met de 7+ ook weer hetzelfde, dus hopelijk snel over op draadloos laden.
Ook aan de zijkant onder die klemmetjes ? Vorige week klaagde een collega ook over hetzelfde probleem en bleek dat hij gewoon niet alle stof eruit gehaald had. Ik doe het trouwens altijd met een paper-clip (I know, risico op kortsluiting)

[Reactie gewijzigd door fretnn op 3 mei 2018 18:00]

Hehe werd tijd. Mja zoals men zegt beter ooit dan nooit!
Mijn budget of hooguit midrange Lenovo P2 heeft een snellader en OLED. de G5 van mijn vriendin heeft ook een snellader en dan lees ik nu dat een iPhone het wel ondersteund maar de lader niet meeleverde , en al die mensen op mijn werk die vragen wie een iPhone lader heeft omdat de accu zo zwak is.
Niet om de iPhone af te kraken (mooi ding) maar dan snap ik apple niet, waarom geef je je gebruikers dan niet de ervaring die je zegt te verkopen? Toch bang voor opbollende accu;s?
Wat heeft de OLED nou te maken met de accu's in dit verhaal?

En wat heeft opbollende accu's te maken met een snellader?

En dat je collega's hun lader niet meenemen naar werk is toch hun probleem? Wat heeft dat te maken met de iPhone?

Ik vergeet soms ook mijn Samsung lader mee te nemen en zit dan met een lege accu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True