Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apples draadloze lader AirPower komt volgende maand uit

Apple brengt naar verluidt zijn draadloze lader AirPower volgende maand uit. Apple presenteerde het product afgelopen september en zei toen al dat het tot dit jaar zou duren voordat de lader uiteindelijk in de winkels zou liggen.

Macokatara meldt dat vanaf maart zowel Apples eigen winkels als andere retailers de AirPower in het assortiment zullen hebben zitten. De Japanse site staat bekend als betrouwbaar. Vanaf dat moment gaat Apple ook een aparte case voor zijn draadloze oordopjes AirPods verkopen die compatibel is met AirPower.

De draadloze lader is een mat die meerdere Apple-apparaten tegelijk kan opladen. De mat werkt met Qi, de bekendste standaard voor draadloos laden. De fabrikant heeft daar echter eigen technologie aan toegevoegd, waardoor de mat andere apparaten die werken met Qi niet kan opladen. AirPower zal werken met de iPhone 8, 8 Plus en X, de Apple Watch en AirPods met de apart aangeschafte case.

Het is nog onbekend hoeveel Apple zal vragen voor de draadloze oplaadmat. De Amerikaanse fabrikant is lang niet de eerste met zo'n mat. Dergelijke producten bestaan al jaren. Veel fabrikanten kozen afgelopen jaren voor laders met plek voor slechts één apparaat.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

23-02-2018 • 07:14

234 Linkedin Google+

Reacties (234)

Wijzig sortering
Misschien handig om te vermelden dat deze mat alléén gaat werken met Apple Watch Series 3. Helaas hebben de eerste twee generaties geen standaard Qi charging.
Ik laad al jaren mijn s6 en s7 draadloos op. Waarom doet Apple er zo lang over? Waar is die innovatie gebleven bij Apple?

Het klopt inderdaad dat Apple alles locked zodat mensen niet overstappen. Ik denk echter dat de enige reden waarom ze dat nu doen is omdat ze anders de laatste paar klanten die ze nog hebben ook nog kwijt raken.

Vroeger kocht je Apple producten omdat ze revolutionair waren...tegenwoordig omdat je niet meer terug kunt. Slim? Misschien wel.. wie zal het zeggen
Ik laad mijn Lumia 920 al eeuwen draadloos op, waarom doet Samsung daar zo lang over?
Samsung S4 kon je 5 jaar terug ook al draadloos opladen. :)
Mijn Oral-B tandenborstel ook al sinds 1990... Dit is een non-discussie die geen toegevoegde waarde heeft. Gewoon negeren!
off-topic en mijn eerste post weer sinds JAREN ( this one is worth it :) ) , dit is toch wel een van de meeste gevatte reacties sinds tijden :)

[Reactie gewijzigd door ThaHyp3 op 24 februari 2018 00:16]

de s4 niet standaard
De Galaxy S4 kon je alleen draadloos opladen met extra adapter die onder het hoesje ging.
De S3 trouwens ook op dezelfde manier.
De Lumia 920 kwam in 2012 uit, de Samsung S4 in 2013.....
je bedoeld Apple, samsung kan dit ook al eeuwen
Ze zijn bijna nooit de eerste, maar perfectioneren huidige producten. Zie ook de Airpods of de Homepod. Ze waren zeker niet de eerst met draadloze koptelefoons of smart speaker. Apple is heer en meester om iets bestaands op een simpele manier toegankelijk te maken voor de massa, waardoor het vaak ook nog lijkt dat Apple de uitvinder was.

Al vind ik wel dat Cook een beetje op de visie van Jobs aan het teren is, maar goed.
Ik vind inderdaad dat Apple er met de Homepod en Airpods wel in is geslaagd dit zeer eenvoudig te maken. Wat ik alleen wel erg jammer vind is de achterstand die SIRI inmiddels heeft.
Dit vooral, het enige punt waar Siri op uitblinkt is meertaligheid en dat is gewoon niet voldoende. Ik snap dat Apple problemen heeft met data verzamelen vanwege hun privacy-standpoint en dat respecteer ik enorm. Dat is alleen wel een van de redenen waarom ze nu niet mee kunnen doen met de smart-assistant race. Of nog niet, wie weet zijn ze stiekem bezig met een siri 2.0.
Toegankelijk voor de massa is ook relatief hè... Ik wil nu niet zeggen dat de massa graag oortjes koopt voor 180¤
Dit klopt helemaal, vooral je laatste zin. Ik mis ook de innovatie. Die lijkt er sinds het overlijden van Steve Jobs een beetje uit te zijn. De iPhone 4 was de laatste grote vernieuwing met z'n retinascherm, alle volgende iPhones zijn vooral kleine verbeteringen op de iPhone 4. Snellere cpu, betere camera, prima allemaal, maar dat volgt gewoon de markt. Alle camera's worden beter, alle cpu's worden sneller. De iPhone 4 kwam uit in 2010. De 5S was in 2013 een flinke verbetering met Touch ID, maar pas nu, nog 4 jaar later, komt er weer een verbetering met de iPhone X. En die verbetering is relatief helemaal niet zo groot (bezelless OLED scherm en Face ID).

Dus, zijn de produkten blijkbaar zo goed dat er niks meer aan te verbeteren valt? Airpods, HomePod, iPad Pro, allemaal prima, maar waar blijft die echte klapper? Dat nieuwe produkt waarvan niemand nog wist dat ie het nodig had?
Het probleem voor Apple is de aantallen die ze moeten produceren. Er moeten zoveel iPhones gemaakt worden, dat de components voor deze erg ver van te voren verzameld moet worden.

De samsung s7 verkocht bijvoorbeeld 7 miljoen keer in het eerste kwartaal:
https://www.androidheadli...-edge-units-thus-far.html

Terwijl d eiphone 7 maar liefst 21 miljoen keer verkocht werd:
http://appleinsider.com/a...-in-first-quarter-of-2017

Deze verkoop aantallen zijn sinds de iPhone 6s en plus problemen aan het veroorzaken voor apple omdat ze de aantallen gewoon niet kunnen maken. De laatste jaren zijn ze vooral bezig met het mogelijk maken van deze aantallen te kunnen maken ipv met innovatie. Ik had er laatst een artikel over gelezen dat de verkoop aantallen van apple ook hun downfall zou kunnen betekenen vanwege bovenstaande problemen.
Niet helemaal een eerlijke vergelijking natuurlijk, Samsung maakt bijvoorbeeld meer telefoons, in de tijd dat Apple er 2 maakt zijn ze bij Samsung alweer 20 devices verder, dus een doorsnee Samsung klant heeft vaak meer om uit te kiezen, en zit minder 'te wachten' op de nieuwste versie / heeft net een nieuwe telefoon en Samsung komt alweer met een opvolger uit.

Als voorbeeld, alleen al in de Galaxy serie (lees: alleen telefoons) heeft Samsung in 2016 26 devices gemaakt, en in 2017 21, daar tegenover staat Apple met 2 devices (lees: alleen telefoons) in 2016 en 2 in 2017. (bron voor galaxy devices per jaar) (bron voor iphones per jaar)
Dus al met al denk ik dat Samsung (alle devices op 1 hoop gooiend) minstens net zoveel, zo niet veel hogere aantallen produceert per jaar.

Het probleem bij Apple is eigenlijk simpelweg het feit dat ze zelf niet produceren, Samsung kan vrijwel al z'n componenten gewoon zelf maken, en telefoons in eigen fabrieken in elkaar laten schroeven, Apple is voor alle componenten en de assemblage aangewezen op externe leveranciers/partijen, vroeger ging dat gewoon goed, tegenwoordig (de laatste jaren) word steeds duidelijker dat ze fabrikanten uitknijpen voor een bodemprijs (of partijen zoeken die helemaal niet gemaakt zijn voor zulke grote productie runs, denk aan dat verhaal rond saffier schermen) om vervolgens in te leveren op kwaliteit en snelheid van levering.
Daar twijfel ik ook niet over. Het probleem is het 1 type device. Een galaxy s7 heeft bv een exynos EN een snapdragon. Laten we zeggen 3.5 miljoen exynossen en 3.5 miljoen snapdragons. Apple heeft met de plus erbij bijna 50 miljoen exact dezelfde processoren nodig. Samsung heeft veel toestellen maar alle toestellen hebben verschillende hardware onderdelen die vaak van meerdere fabrikanten komen. Zo spreiden ze dus productie wat apple met 2 modellen die hetzelfde nodig hebben bijna niet kan doen.
Dit lijkt misschien een minderwaardig antwoord maar ik denk wel dat Apple zichzelf een beetje in de nesten heeft gewerkt door maar een paar toestellen te leveren waar er miljoenen van gemaakt moeten worden. Ze hebben namelijk maar 8 modellen. Met veelal dezelfde onderdelen.

Laten we zeggen dat samsung ongeveer 180-200 miljoen telefoons verkoopt per jaar. Dit zijn honderden modellen. Misschien wel duizenden. Dit heeft als voordeel dat je kleinere hoeveelheden van onderdelen nodig hebt.

Apple heeft als nadeel dat gegarandeerd 100 miljoen onderdelen geleverd moeten hebben voor 1 type telefoon. Anders kan je de miljoenen telefoons niet produceren. Dus voor de QI moeten ze de garantie hebben dat er 100 miljoen exemplaren levert. Als die garantie er niet is kan Apple het onderdeel niet in de telefoon verwerken.

Cijfers is overigens een schatting d.m.v. googelen op het internet.
En dus ook honderden verschillende productielijnen, marketing etc. Lijkt me juist een nadeel.
Waar baseer je dat ze nog maar een paar klanten hebben op?
Alsof draadloos laden echt zo’n revolutie is, laat staan dat het door Samsung zelf ontwikkeld is. Nu heb ik een lader met een kabel er aan die ik niet meer hoef in te prikken. Oe. Het grote voordeel is dat mijn dochter geen draadloos laden heeft en ik miraculeus genoeg nooit meer mijn laders kwijt ben :+

Ondertussen is Apple marktleider in smartwatches en Bluetooth earphones geworden en lopen de ARM CPU’s drie jaar voor op de concurrentie qua performance.
apple's CPU'S lopen 3 jaar voor op concurrentie? Nogal een uitspraak ( of fanboy uitspraak?)
Keiharde statistiek. We weten al wat de snelste Qualcomm van dit jaar gaat doen qua performance en dat hangt rond de iPhone 7 qua single core. Dit jaar komt er weer een nieuwe A-chip uit die weer iets sneller wordt dan de vorige. Als de lijn zo doorgetrokken wordt duurt het nou vooruit 2,5 jaar duren voordat de snelste Qualcomm van het moment de A11 bij kan benen.

Er kunnen altijd wonderen gebeuren maar de kans dat Qualcomm als bijna monopolist iets bedenkt wat de CPU ineens 100% sneller maakt en het ook daadwerkelijk meteen aan de afnemers geeft is afschuwelijk klein.
Misschien dat ze de draadloze lader efficiënter willen maken ?

Dat draadloos laden kost ons erg veel extra energie omdat er bij de draadloze overdracht zoveel verloren gaat. YouTube kanaal "Real Engineering" heeft er nog maar net een nieuwe video over gemaakt, The truth about wireless charging.
Ik had in 2010 al een palm pre die het kon, dus ja, zelfs samsung was laat op het feestje. Moet zeggen dat ik het wel handig vond maar niet revolutionair is het zeker niet. Een wisselend magnetisch veld in de mat en een spoel in het apparaat. Technologie van de vorige eeuw. Bovendien is de lightning stekker van apple best eenvoudig in te pluggen. in tegenstelling tot de gelukkig langzaam verdwijnende micro usb stekker. en je offert er een metalen rug voor op.
Wel vreemd hoe ze onderstaand voor elkaar krijgen. Je kan dus beter een triple charging pad van Ikea kopen als je ook nog niet Apple producten met QI charging hebt.
De fabrikant heeft daar echter eigen technologie aan toegevoegd, waardoor de mat andere apparaten die werken met Qi niet kan opladen
Het nadeel is wel dat deze maar 5watt is en die van Apple zelf 7,5watt is. Die van de Ikea laad een stuk langzamer op.
Een stuk langzamer zal wel mee vallen. Het verschil is minimaal en als je snel wilt laden, neem je sowieso geen draadloos.
Ben benieuwd. Als ik mijn AppleWatch Series 3 op een Qi lader leg, gebeurd er helemaal nopes. Zal wel een chip dingetje zijn dat het alleen met apple oplaadpads kan, maar toch lijkt me dat stug. Ben benieuwd naar deze oplaadpad!
Staat in het artikel dat ze speciale Apple only tech in die draadloze opladers hebben gestopt.

Zal natuurlijk ook niet anders.
De enige reden waarom ik heb gewacht op deze mat is zodat ik een fijn apparaat heb waarmee ik alles kan opladen. Als mijn Apple Watch dan niet opgeladen kan worden hoef ik deze niet te hebben.
"De fabrikant heeft daar echter eigen technologie aan toegevoegd, waardoor de mat andere apparaten die werken met Qi niet kan opladen. AirPower zal werken met de iPhone 8, 8 Plus en X, de Apple Watch en AirPods met de apart aangeschafte case."

Ik hoop dat dit achterlijke gedrag van het bewust incompatibel maken van producten heel snel de ondergang gaat worden van Apple.
De ondergang gaat kosten is misschien wat gortig. Maar imo mag de EU hier zeker een stokje voor steken. Er moet meer gestandaardiseerd worden en dat kan makkelijk. Vanuit milieutechnisch/duurzaamheid oogpunt is het natuurlijk helemaal van de zotte dat er tientallen miljoenen opladers geproduceerd gaan worden die niet goed compatible gaan zijn met andere merken, waardoor de levensduur voor veel gebruikers veel korter zal zijn dan nodig.

Het vervelende is dat dit een van Apple's goudmijnen zijn. Samen met de kabels van exorbitant hoge prijzen waar ze hun zakken goed mee vullen. Prima om geld te verdienen aan een hoogwaardig product, maar dit is simpelweg uitbuiterij van je klanten.
De EU moet hier zeker geen stokje voor steken. Dit is namelijk geen opzet van Apple. Wat denk je, dat Apple denkt "als we nu die oplader alleen geschikt maken voor onze eigen meuk, dan kopen mensen daar vanzelf meer van"? Dat is toch onzin, je koopt de telefoon en horloge en whatever wat je wilt hebben, een lader is ondergeschikt.

Hetzelfde geldt voor de kabeltjes. Ten eerste zijn die kabeltjes van Apple van zeer goede kwaliteit. Daar betaal je natuurlijk voor. Ten tweede, die lightning aansluiting is gewoon echt goed. Mechanisch sterk en technisch voldoende uitbreidbaar. Ik had er echt niet aan moeten denken dat de EU Apple verplicht had om die waardeloze usb-mini laders te gebruiken. Het is echt niet normaal hoe vaak die kapot gaan. Niet alleen de kabels, maar juist de aansluitingen op de toestellen kunnen niks hebben. Hetzelfde geldt in mindere mate voor usb-c.

Dus nee, het is niet uitbuiting van klanten. Ze verkopen gewoon goed spul. En ja, dat is nu eenmaal duurder dan goedkope troep. En nog even over die levensduur: Werkelijk de hele wereld viel over Apple heen toen ze lightning introduceerden. Ik ben het eens nagegaan, de voorgaande 30-pins iPod connector bestaat sinds 2001. In 2013 werd die vervangen door lightning. Apple heeft dus TWAALF jaar AL z'n mobiele apparaten dezelfde aansluiting meegegeven. Door het slimme ontwerp van die connector konden er telkens nieuwe functies aan worden toegevoegd. En toch was de wereld te klein toen de opvolger kwam.

Okee, ik snap dat het vervelend is dat je je oude kabeltjes niet meer kunt gebruiken, maar waarom kijkt niemand naar de concurrentie? Neem Samsung. Onmogelijk hoeveel verschillende stekkers die in dezelfde periode hebben gehad. Het leek wel alsof elk nieuw model ook weer een nieuwe connector kreeg. Ik heb nog wel 5 adapters liggen met allemaal hopeloze connectors, je moest bijna stickertjes plakken om te onthouden bij welk apparaat hij hoorde.

Dus, voordat we Apple afbranden omdat ze zogenaamd willen verdienen aan kabeltjes: vergelijk het eens met de concurrentie en je constateert dat Apple het prima doet.
Hetzelfde geldt voor de kabeltjes. Ten eerste zijn die kabeltjes van Apple van zeer goede kwaliteit. Daar betaal je natuurlijk voor. Ten tweede, die lightning aansluiting is gewoon echt goed. Mechanisch sterk en technisch voldoende uitbreidbaar. Ik had er echt niet aan moeten denken dat de EU Apple verplicht had om die waardeloze usb-mini laders te gebruiken. Het is echt niet normaal hoe vaak die kapot gaan. Niet alleen de kabels, maar juist de aansluitingen op de toestellen kunnen niks hebben. Hetzelfde geldt in mindere mate voor usb-c.
Sorry maar dit is dus larie. Micro-usb kabels zijn vaak idd knudde, maar de kabels van Apple zijn echt niet degelijk te noemen, zeker niet voor dat geld. Google maar eens op alle problemen die mensen met die kabel hebben. En ik ervaar het ook op het werk (120 iPhones/80 iPads) dat die kabels echt verrekte vaak kapot gaan. Verder valt het wel altijd op dat Apple accessoires zo maken dat ze alleen werken met Apple producten of dat ze licentie geld kunnen vangen voor zoiets simpels als een kabeltje.
Dan kan je de conccurent erbij halen, maar een Samsung of LG (of welk merk dan ook) verdient geen enkele cent als ik een standaard micro-usb of usb-c kabeltje haal.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 23 februari 2018 15:55]

Prima om geld te verdienen aan een hoogwaardig product, maar dit is simpelweg uitbuiterij van je klanten.
Vraag me serieus af wie wij willekeurige tweakers zijn om die grens te gaan bepalen. En wie jij bent om dat voor anderen te bepalen.

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 23 februari 2018 12:14]

Er moet meer gestandaardiseerd worden en dat kan makkelijk.
Laten we de technologie van Apple even afwachten. Misschien is hun toevoeging aan / aanpassing van de Qi standaard wel een verbetering (sneller, veiliger, makkelijker?) t.o.v. de bestaande technologie. Dan heb ik daar geen bezwaar tegen.
Vanuit milieutechnisch/duurzaamheid oogpunt is het natuurlijk helemaal van de zotte dat er tientallen miljoenen opladers geproduceerd gaan worden die niet goed compatible gaan zijn met andere merken, waardoor de levensduur voor veel gebruikers veel korter zal zijn dan nodig.
Compatibiliteit zegt niets over levensduur. Mijn Macbook Pro uit 2009 is bijvoorbeeld niet compatible met zo'n 90% van alle andere laptops. Toch gebruik ik die nog steeds dagelijks met veel plezier. Dat is mij nog nooit gelukt met een laptop van een ander merk. Mensen die deze mat willen gebruiken voor niet-Apple producten kunnen misschien beter een andere mat kopen.
Het vervelende is dat dit een van Apple's goudmijnen zijn. Samen met de kabels van exorbitant hoge prijzen waar ze hun zakken goed mee vullen. Prima om geld te verdienen aan een hoogwaardig product, maar dit is simpelweg uitbuiterij van je klanten.
Dit zal elke consument weer anders ervaren. Jij noemt de prijzen exorbitant hoog. Dat mag. Niemand verplicht je de spullen van Apple aan te schaffen. Ik betaal graag iets meer voor accessoires waar het Apple-logo opstaat. Dat biedt mij de garantie dat het goed (en veilig) werkt met mijn andere Apple producten.

Het is natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod, hè? Apple heeft (in mijn ogen) te weinig serieuze concurrentie. Als er meer bedrijven zouden zijn zoals Apple, zouden de prijzen door de toegenomen concurrentie naar beneden gaan. Als ik dezelfde (of betere) kwaliteit elders kon vinden voor een lagere prijs dan zal ik dat niet laten.
er zijn al draadloze laders waar je meerdere apparaten op kunt leggen. maar deze hebben dan gewoon meerdere laders in 1 behuizing.
airpower werkt anders, en is echt 1 lader. dan maakt het niet uit waar je een apparaat op legt. het blijft natuurlijk afwachten, maar als dit ook inderdaad in de nieuwe qi standaard wordt opgenomen is er helemaal geen probleem.
het is anders ook hun goed recht om producten bewust incompatibel te maken, en het zal echt niet voor de ondergang van apple zorgen.

als een apple product niet geschikt voor je is vanwege incompatibiliteit, dan koop je m niet. er zijn genoeg iphone gebruikers die de iphone 8/x wel kopen of al hebben gekocht, en deze lader ook wel kopen, als ze de behoefte hebben aan draadloos opladen.
Daar is Apple zo’n fijn bedrijf. Gewoon doen wat het denkt goed te doen.
Grappig, deze reactie.
Het is namelijk net dat gedrag wat Apple heeft groot gemaakt indertijd.
Nouuu...da's ook niet helemaal waar. Toen Apple besloot om zijn PC technologie niet te licenseren, gaven ze de markt weg aan IBM en Microsoft. Dat ze daar later weer bovenop zijn gekomen komt vooral doordat ze nieuwe markten vonden. En ook nu zie je dat Apple weer het onderspit delft wanneer het gaat om marktaandeel.

Apple's succes is vooral te danken aan het leveren van een superieur gebruikerservaring, waardoor hun marges niet zo snel onder druk komen te staan.
En ook nu zie je dat Apple weer het onderspit delft wanneer het gaat om marktaandeel.
Apple bewijst keer op keer dat marktaandeel nikszeggend is. Apple behaalt de meeste winst met hun smartphones, en een groot marktaandeel hebben, daar koop je niks voor, grotewinsten wel.
Ook niet helemaal waar. Ze maken goed winst, maar de marges van Samsung liegen er ook niet om. En daarnaast is Google natuurlijk een lachende derde. Die hebben nu een positie vergelijkbaar met die van Microsoft op Windows. En dankzij Android heeft Google zijn positie aan de top verankerd.

Een ander voorbeeld van marktaandeel boven marge is natuurlijk Amazon. Die werken al decenia met een strategie dat marktaandeel en investeren boven marge en winst gaat.

Dus er is een casus te maken voor beiden. Apple is succesvol met zijn strategie, maar Google en Amazon zijn dat ook met de hunne.
Tuurlijk.
Samsung maakte 14 miljard winst in Q4 2017, maar dat was over alle divisies.

https://www.androidcentra...h-foldable-galaxy-x-phone

Amazon maakte afgelopen kwartaal 1.86 miljard winst. een peuleschil als je ziet dat Apple 20 miljard winst boekte. Google maakte een veriies van 4 miljard waar ze een jaar eerder 5 miljard winst hadden.

Vertel me eens uit welke duim jij jouw cijfers zuigt?

https://www.cbsnews.com/n...-how-3-tech-giants-fared/
Effe kijken naar marktwaarde, ofwel de som van de verwachte toekomstige winsten.
nou ja. ik had misschien beter gezegd:
"Ondanks dat gedrag is Apple toch zeer groot geworden, dus blijkbaar heeft Apple op lange termijn toch gelijk"
Ik denk niet dat het een kwestie van gelijk hebben is. Het is niet of-of, maar en-en. Google en Amazon zijn zeer succesvol met een volstrekt andere strategie in dezelfde markten.
Dat is een fout van MS, NIET van Apple. De thunderbolt standaard is namelijk door Intel ontwikkeld en om die te gebruiken heb je idd een Displayport of USB-C poort nodig.

Er zijn ook non-Apple laptops waar een Displayport thunderbolt poort op zit ;)

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 februari 2018 09:19]

De fout is eigenlijk van Intel door poorten en connectors te misbruiken waardoor de gemiddelde consument in de war raakt. USB-c moet onze redding worden maar is al zo onnodig flexibel waardoor dit het gezeik met die DisplayPort spoedig met de usb c poort zal komen. Want aand de buitenkant van een usb c poort kan je niet zien of deze ondersteuning heeft voor usb2.1, USB 3.0, usb 3.1 gen 1 of usb3.1 gen 2. En dan daarbovenop nog eens een klein logo voor thunderbolt als dit ook ondersteund word.

Thunderbolt had naar mijn mening een eigen poort moeten krijgen of samen met usb c, maar dan enkel de gen 2 variant
En jouw voorbeeld is Apple's schuld?

Intel heeft Thunderbolt ontwikkeld, Intel heeft er voor de eerste en tweede generatie voor gekozen de mini-displayport connector te hergebruiken en een usb type-c connector voor generatie 3. Apple zag (net als andere fabrikanten) het potentieel van Thunderbolt en besloot dit in gebruik te nemen.

Richt je peilen dus op Intel voor het gebruik van bestaande connectors en bij toestellen mét Thunderbolt-poort op Microsoft voor de nog steeds belabberde hotplug-ondersteuning.
Welke andere bedrijven? Apple was vrijwel de enige die thunderbolt 1 en 2 aanboden met hun laptops en iMacs. Tweakers hebben thunderbolt vanaf het begin af aan doodgewenst als Apple only standaard. Het echte verhaal is dat andere fabrikanten gewoon niet de licenties voor thunderbolt wilde betalen.
Lenovo, Acer, HP, Clevo, Asus? Toch geen kleine namen. Dan zijn er ook nog de moederbordfabrikanten: ASRock, Asus, Gigabyte, MSI en Supermicro bijvoorbeeld. Op Wikipedia vind je een hele lijst van Thunderbolt-apparatuur en randapparatuur, met er vermelding bij wanneer het over Thunderbolt 3 gaat.

Er zijn genoeg gefundeerde redenen om op Apple te vitten. Thunderbolt is er geen van.

[Reactie gewijzigd door JohnnyricoMC op 23 februari 2018 15:04]

Erg slim van Apple, als je zo een mat koopt is de kans weer kleiner dat ze overstappen op een ander merk, want dan is de lader niet te gebruiken.
De speaker en de wifi router hadden dit ook al doordat je ze alleen met Apple producten kon gebruiken, hoe meer Apple uitbrengt hoe kleiner de kans dat die gebruiker nog iets van Android of windows kopen, want de kosten worden steeds hoger en hoger omdat je allerlei producten ook moet vervangen.

Vanuit de consument gezien is dit echt een naai streek, maar vanuit een aandeelhouder zeg ik top, waarschijnlijk is dit de beste manier om maximale winst te maken.

[Reactie gewijzigd door REDSD op 23 februari 2018 09:51]

De commerciële reden is inderdaad dat Apple wil dat je hun producten koopt, en Apple zorgt er dan ook voor dat ze de consument 'bedienen' op dat vlak. Noem het een vendor lock in. Je blijft producten kopen, want je zit er nu eenmaal.
De consumenten kant is dat de producten verdomd goed samen werken. Okay, vaak alleen binnen Apple's ecosysteem (HomePod). Ik heb nergens het gevoel van de door jouw genoemde naai streek. Overigens heb ik geen behoefte aan de HomePod, Airpods en of de AirPower mat.

Vergeet niet dat Google ook druk bezig is met deze strategie. PixelBuds en de Pixel telefoon is zo'n voorbeeld. Microsoft heeft dit ook geprobeerd maar heeft het helaas niet echt gehaald. Men ziet in dat dit een heel slimme manier is, voor zowel bedrijf als consument.
Ik denk dat de meeste van ons wel kunnen zien waar we aan beginnen als we die producten kopen, maar ik ken genoeg mensen die inschatting niet (kunnen) maken en een speaker zien en denken dat ze die altijd nog op iets anders kunnen aansluiten of er niet bij stil staan wanneer hun ipad te oud is dat ze dan hun wifi niet meer kunnen aanpassen.

Btw google is inderdaad het zelfde verhaal.

[Reactie gewijzigd door REDSD op 23 februari 2018 10:00]

Gelukkig is Apple online heel transparant over welk apparaat op welke iOS versie je nodig hebt om de HomePod te gebruiken. Ik heb gelijke ervaringen in de Apple Store.
AirPort routers zijn initieel op te zetten met OSX, iOS en Windows machines. Als ze eenmaal draaien kan je ze prima gebruiken met alle devices met een WiFi adapter.
Een WiFi router van Apple die alleen werkt met Apple producten? Welke is dat.
Je kan de airport alleen instellen met een mac of ios apparaat.
Er zijn gewoon Airport utilities voor Windows:

https://support.apple.com/kb/dl1547?locale=en_US

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 23 februari 2018 10:09]

De AirPort’s kun je gewoon als normale router inzetten hoor, is geen Apple product voor nodig. Als je geen Apple producten hebt is natuurlijk wel de vraag of het enige meerwaarde biedt om AirPort’s te kopen, maar dat is weer een ander verhaal.
Ja klopt de wifi werkt voor alle producten, alleen je kan hem niet instellen als je geen Apple apparaat hebt.
Vroeger kon dat trouwens wel, toen was er nog een windows app, maar die is later helaas stop gezet.
Ohw ik wist niet dat dit nog bestond, op de apple product pagina wordt alleen nog maar verwezen naar de Mac en iOS versies:
https://www.apple.com/nl/airport-express/#setup
Google is your friend :-D
Heb jaren een Airport extreme gehad met alleen Windows machines. Samen met het aluminium keyboard één van de beste dingen die Apple gemaakt heeft IMHO.
Heb er hier ook eentje staan met TimeCapsule.
Doet wat het moet doen. Het enige hekel punt met die dingen is dat ze nauwelijks in te stellen zijn. Ze zijn wel erg stabiel, maar er ontbreken echt een paar essentiële functies. ;(

Maar over 't algemeen zijn het inderdaad prima producten. Het bereik en de snelheid is in ieder geval erg goed. Trek rustig ~500MBit naar beneden over WiFi.
En natuurlijk doet Apple het net weer even anders, zodat je de niet kunt terugvallen op de oplaadpunten van een ander merk. Gehaaid hoor.

Een standaard is er toch om je aan te committeren?
Je kan prima andere Qi-matten gebruiken voor je Apple spullen. Je kan alleen dit apparaat volgens de geruchten niet gebruiken om non-Apple producten op te laden.
Ik ben wel benieuwd naar de verklaring (van Apple) wat ze nou precies aan die standaard toe "moesten" voegen. iPhoneX en iPhone8 kunnen prima met standaard Qi-laders opgeladen worden, dus het is niet zo dat hun telefoons die standaarduitbreiding per se nodig hebben.

Wellicht dat er sneller (ik kan geen andere manier verzinnen waarop laden anders "beter" gedaan zou kunnen worden) geladen kan worden met deze toevoeging?
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat er d.m.v. een handshake bepaald wordt dat er een Apple device op ligt en deze met een hoger voltage gaat laden. Maar als ik eerlijk ben, dan denk ik dat er verder niks speciaals gebeurd. Het is gewoon om er voor te zorgen dat er geen andere toestellen op de Apple mat kunnen worden opgeladen.
Wat bedoel je met een hogere spanning? Er is geen electrischer verbinding, die is immers draadloos en gebruikt de QI _standaard_.

[edit]
Ik kan me voorstellen dat er na een handshake met een hoger vermogen geladen gaat worden. Spanning lijkt me niet relevant, omdat er geen electrische verbinding is.

[Reactie gewijzigd door borft op 24 februari 2018 23:12]

Net als de fast chargers bijvoorbeeld. Het is een USB standaard, maar de fast charger communiceert met het op te laden apparaat. Als beide overeengekomen zijn dat er geladen kan worden met een hoger voltage (en ongeveer hetzelfde amperage), dan gaat het laden sneller. Als er geen communicatie kan plaatsvinden, dan houdt de lader zich gewoon aan de standaard 5V. Ik zou verwachten dat Apple's mat ook zoiets zou doen, maar wellicht is er nog iets anders wat meespeelt.
Gewoon het zelfde wat dit ding nu moet doet: Niet 3 verschillende laders nodig om je watch, airpods en phone op te laden.

Ik zit zelf te wachten op de airpower teardown van ifixit en kijken wat er binnenin dat beestje zit. Apple is niet de eerste die hier aan gedacht heeft dus ik vraag me echt wel af hoe en of wat.
Bij de aankondiging werdt ook gezegd dat deze uitbreiding van de spec aan de standaard zou worden toegevoegd. Het is gewoon het eerste model van een nieuw type Qi-laders.
Eerst zien, dan geloven. Want, 'we're gonna make FaceTime an open industry standard' (2010) https://youtu.be/z__jxoczNWc?t=40m38s
Niet helemaal fair. Dat was een gevolg van een patent strijd.
Ten eerste, dat is speculatie, iets wat Slashgear onlangs nog aanhaalde. "Interestingly, there’s been speculation that the VirnetX lawsuit was instrumental in preventing Apple’s initial plans to open-source FaceTime. That was Steve Jobs’ initial intention, but the project slipped quietly from public view."
Dat betekent dus dat Apple nooit heeft bevestigd dat de zaak tegen deze patenttrol iets te maken had met het niet opensource maken van Facetime.

Ten tweede: zelfs als dat zo is, is het mogelijk dat een of andere patenttrol nu de pijlen richt op AirPower in de hoop daar een slaatje uit te slaan en dan krijgen we hetzelfde liedje weer. Daarom blijf ik bij mijn eerste stelling: eerst zien dan geloven.

Het maakt me namelijk niet uit of Apple schuld heeft of niet aan het niet opensource maken van Facetime, het laat zien dat Apple niet altijd zijn plannen rondom het publiceren van code kan waarmaken. Á decharge: Webkit is ook van Apple en is al wel jarenlang opensource :)
Het gerucht gaat date Steve Jobs het open-source maken van FaceTime, zelf vlak voor de aankondiging beslist had, zonder met het ontwikkelteam af te stemmen of dat überhaupt wel mogelijk was. Blijkbaar was het dat niet (vermoedelijk door afhankelijkheden naar andere software en/of technologieën die zelf niet open-source waren). Niet om het goed te praten natuurlijk, gewoon om wat achtergrond info te geven.

Anderzijds is de verwijzing naar FaceTime ook wel een beetje makkelijk natuurlijk, da's ondertussen 8 jaar geleden. Er zijn toch wel redelijk wat voorbeelden waar ze wel hun bijdrage aan open-source geleverd hebben, de belangrijkste haal je zelf al aant: WebKit. Maar het kan idd nooit kwaad om (een beetje) sceptisch te blijven bij zo'n uitspraken natuurlijk.
Dat was ook het plan, IIRC liep het mis omdat er een ander bedrijf patent troll een patent bleek te hebben op een bepaalde technologie die in FaceTime gebruikt werd.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 23 februari 2018 09:56]

Dus. Eerst zien, dan geloven. Want er kan van alles (van 'eigenlijke' onwil van Apple tot patent trolls) komen.
klopt helemaal:

het kan tevens nog simpeler:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40318025/
en er een 3d geprinte behuizing voor 3 stuks.

dan ben je 45-50 euro kwijt.
en je kan ook {3} apparaten draadloos opladen.
(andere bij de ikea zijn ironisch duurder)

(prijs van die apple mat is nog niet bekend)
verwacht dat die wel zeer prijzig is gezien: en de DIY ikea versie goedkoper is.
https://www.apple.com/sho...ie-wireless-charging-base
“en er een 3d geprinte behuizing voor 3 stuks.

dan ben je 45-50 euro kwijt.”

Want een 3D printer, materiaal, je tijd en moeite kosten niks?
materiaal kosten zijn minder dan 4 euro.

daarnaast als je ze bulk produceert is het goedkoper.

ik koop namelijk niets via shapeways of een 3d print service.

ik ken iemand met een 3d printer en daar kan ik tegen de materiaal-kosten printen.

ontwerpen kost nog geen 5 minuten in sketchup. (vierkant blok met een inham waarin je de diameter van de inbouw lader gebruikt, wat gaten aan de zijkant voor schroeven zodat je ze aan elkaar kan koppelen, en klaar)

van 1 basis model kan je dan minimaal 36 verschillende modellen maken (gebaseerd op een basis met 3 laders)
Deze lader kost ¤15. Van Apple verwacht ik een 10-voudig bedrag.
Bovendien hoef de behuizing niet te nemen: Je kan deze ook prima in je meubel inbouwen, je moet dan wel een sparing in je tafel/bureau maken maken.
Of je koopt gewoon de drievoudige qi lader van ikea........

https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/80289832/

Zomaar een ideetje hoor.....
is ook mogelijk.

maar voor de mensen die een 3d printer hebben is mijn manier wel goedkoper, en ziet er vaak dan ook leuker uit
Nee hoor, mijn AppleWatch3 werkt niet met mijn standaard Qi desktop charger, die overigens wel goed samenwerkt met mijn iPhoneX.
Ja, en dat is net wat er zo idioot is aan dit product. Met minder moeite had deze mat ook gewoon andere toestellen kunnen laden, wat voor Apple zelfs niet zo'n gekke zet zou zijn. Dan kopen misschien andere mensen de mat om hun niet-apple producten op te laden. Maar nee, ze moeten weer eens "exclusief" en "innovatief" zijn.
Waarom zou je deze mat kiezen ? Opeens wat maakt dit het anders dan alle andere matten? Laat Apple hun gang gaan. Er zijn genoeg matten te vinden op Aliexpress voor zeker minder dan de helft wat Apple ervoor gaat vragen.
Het enige voordeel dat ik zie is dat je 1 mat hebt voor meerdere producten.
De mat ziet er wel goed uit en kan meerdere producten tegelijkertijd opladen. Qua bouwkwaliteit zit het bij Apple meestal wel goed, dus zou ik de aanschaf ervan wel overwegen. Moest dat ding gewone Qi apparatuur ook kunnen opladen natuurlijk. Nu heb je er niets aan als je geen iPhone met draadloos laden of Apple Watch 3 hebt.
Laat dat nou net in het artikel staan; ' De fabrikant heeft daar echter eigen technologie aan toegevoegd, waardoor de mat andere apparaten die werken met Qi niet kan opladen"
logisch dat ze exclusief willen zijn, dat is apple. ze zijn op hun manier ook best wel innovatief. functionaliteit die al bestaat in andere apparaten pakken ze net wat anders aan, en bijvoorbeeld in het geval van face id werkt het nog beter ook.
bovendien, als dat wat @n8n zegt klopt, dan is het helemaal logisch, want apple loopt graag voor wat betreft vervangende/nieuwe technologie. net als toen met de floppy drive, en meer recent de 3.5 aansluiting weglaten. en dan komen er vanzelf andere apparaten die ook met airpower zullen werken.

en los van dit alles, waarom zouden ze niet een product mogen maken die alleen compatible is met hun bestaande producten?

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 februari 2018 08:44]

en bijvoorbeeld in het geval van face id werkt het nog beter ook.
Behalve dat Face ID nog steeds niet zo snel en flexibel werkt als de fingerprint scanner. Samsung heeft het dus een stuk beter aangepakt met de scanner op de achterkant, vanuit usability oogpunt, met de technologie die Apple begon nog wel.
en dan komen er vanzelf andere apparaten die ook met airpower zullen werken.
Net als Lightning technologie? Of iTunes device management? Meestal houdt Apple proprietary standaarden binnen eigen beheer. Denk ook maar niet dat andere fabrikanten zomaar zo'n 'Airpower' mat kunnen maken.
en los van dit alles, waarom zouden ze niet een product mogen maken die alleen compatible is met hun bestaande producten?
Het mag wel, maar het is tegenover de hele telefoonbranche een beetje scummy. Veel fabrikanten steunen open standaarden als Qi, USB-C, en Apple gaat er gewoon niet in mee omdat ze zelf hun volledige keten kunnen en willen beheren, als lock-in mechanisme. Ze missen bijvoorbeeld ook ondersteuning voor NFC (behalve voor eigen ontwikkelde technologieën) en van de Safari Browser lopen de API's hopeloos achter (en dwingen ze elke browser dezelfde engine te gebruiken waardoor ze geen concurrentie hebben).
face id heb ik geen ervaring mee, maar ik hoor alleen klachten over dat je de telefoon dan perse moet oppakken (wat bij samsung trouwens bij de fingerprint sensor ook zo is). (ik heb zelf wel de voorkeur voor fingerprint sensor, want dan klik je 1 keer en je bent klaar)
en wat bedoel je met lightning technologie? er zijn zat kabeltjes en apparaten te vinden die gebruik maken van de lightning connector. maar dit is inderdaad een proprietary standaard, net als itunes enzo.

maar ze maken bij airpower gebruik van qi, wat geen proprietary standaard is, en hebben er iets nieuws aan toegevoegd wat ook in de standaard zelf opgenomen zou worden. dan zullen er dus echt wel andere merken met laders komen die hetzelfde kunnen.

en hoe standaard is usb-c? bij elk apparaat moet beschreven worden wat die poorten wel en niet ondersteunen. bij een lader kun je verwachten dat die alleen laad, en bij een losse kabel en adapter kun je verwachten dat je ook data kunt overzetten. maar als je een laptop hebt met usb-c, dan zou er geen verschil moeten zijn in wat wel en niet ondersteund wordt.

dat van nfc ben ik het wel mee eens, aangezien je dan alleen mobiel kunt pinnen via apple pay, wat in nederland volgens mij nog steeds niet gebruikt wordt door banken. maar ik mis dat zelf niet.

dat elke browser verplicht wordt dezelfde engine te gebruiken is apple niet de enige in. windows mobile doet dat ook. ik heb er zelf ook geen problemen mee, ik gebruik het alleen maar voor wat browsen en zoeken.
Waar zit jouw frustratie? Heb je er persoonlijk last van? Als je het bagger vind koop je wat anders. Of steekt je hun verkoopaantallen? Of hun winsten? En waarom steekt je dat?
interoperabiliteit van fysieke laders is middels een europese richtlijn vastgelegd. Elke fabrikant werkt tegenwoordig met een usb-lader, behalve apple.

Ik ben ook een apple-hater, maar mijn vriendin heeft een iphone die dus ook weer een eigen aparte kabel nodig heeft overal waar er een nodig is.
Tuurlijk mag dat maar als gebruiker wordt je er niet blij van.

Stel. Je vrouw / collega / etc heeft voor d'r werk een Samsung en jij een iPhone, of andersom. Zit je overal met twee soorten stekkertjes qua oplader, terwijl dat hetzelfde voltage gebruikt.

Krijg je met een beetje 'geluk' straks weer precies hetzelfde met draadloze opladers…

Dat zou behoorlijk triest zijn.
Nee, helaas. Hier mag iedereen zelf kiezen. Er lopen er zat rond met een Galaxy S7 en S8 hier.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar bij MKB zie je veelal Apple. Bij de grotere bedrijven zie je (op top functies na), juist weer enorm veel Samsungs omdat Knox enorm goed samen werkt met MDM oplossingen.
Nee, niet waar bij ons heb je apple, samsung en zelfs htc.
iPhones kunnen wel op andere Qi laders, andersom werkt het niet. Een standaard word wel eens uitgebreid als iemand vind dat er iets te verbeteren valt. Het grootste voorbeeld zijn denk ik webbrowsers. Begon 20 jaar geleden al toen Microsoft en Netscape hun eigen toevoegingen aan html maakten. Gevolg was dat sommige websites niet goed werkten in een andere browser.
... en dat XMLHttpRequest werd toegevoegd aan IE5, welke later door iedereen geimplementeerd werd en nu gebruikt wordt voor AJAX. Het is dus niet alleen maar slecht.
Ik werkte toen als webdesigner en het was een DRAMA.

Er waren en zijn verdorie complete wereldwijde samenwerkingsverbanden opgezet om aanvullingen voor web-standaarden netjes gezamelijk te testen en voor te bereiden en soepel te implementeren maar nee, waarom zou je. Veel leuker om de concurrentie te proberen te naaien. Keer op keer werd het gebruikt om de standaard te breken waardoor je voor elke browser, elke versie, soms zelfs per verschillende platforms een aparte variant moest maken! Vooral door de commerciele van de twee.

Ik word nog nijdig als ik er aan terugdenk, haha.
Dat wereldwijde samenwerkingsverband zat MS met IE juist in de weg. Alle door MS aangedragen standaarden werden genegeerd of express anders geïmplementeerd dankzij druk van Mozilla/Netscape, Opera en Sun. Waarop MS de vinger opstak, want IE was 'de standaard' met hun volledige controle over de browser markt.

Het was een drama omdat meerdere partijen hun feute liepen uit te vechten over de ruggen van consumenten
Eh.. ja.. Voor iedere partij was het natuurlijk het makkelijkst, snelst, eenvoudigst geweest om gewoon te doen waar ze zelf zin in hadden qua nieuwe features inbouwen. Dat is altijd zo. Niet bepaald een goed excuus. Ik weet nog dat van de ene op de andere dag features via een update ook weer ingetrokken werden, onaangekondigd! MS gedroeg zich niet als een koning maar als een dictator.

IE werd heel snel de standaard omdat het standaard meegeleverd werd met Windows, niet omdat mensen er vrijwillig voor kozen om IE te installeren of zo. Niet voor niets zijn ze daarvoor beboet en teruggefloten door de EU, zoals hier uitgebreid op t.net in het nieuws is geweest.
Gebeurde met HTML5 ook dat features dat ene release wel beschikbaar waren, maar een release later pleite of onwerkbaar. Vrij normaal bij iets wat actief in ontwikkeling is.

Een browser met je OS meeleveren, een schande!! Hoe durft MS het www onderdeel te maken van ons dagelijkse leven. MS kreeg de marktgrootte niet omdat het markt van Netscape en Opera aan het afsnoepen was. Er is gewoon 99% aan internettend volk bijgekomen. Echt van de zotte hoeveel lef MS wel niet had. Leuk feitje, MS had helemaal geen interesse om mee te doen met de browser wars, die wou enkel de engine leveren, waarop anderen hun browser bouwen, MSN browser, AOL browser etc, allemaal 'IE'. MS heeft zelfs gerobeerd om Netscape over te halen om de browser voor Windows te bouwen.

MS had het geluk dat het mensen geen fluit interesseert welke browser ze gebruiken. Chrome is op vergelijkbare wijze marktleider geworden... Maar nu hoor je niemand over het feit dat 90% van het gebrows met webkit of blink gebeurd. We zijn 20 jaar verder en eigenlijk geen fuck opgeschoten. Maar je hoort niemand over dat we nu al bijna 10 jaar lopen te kloten met Chrome only websites.
Gebeurde met HTML5 ook dat features dat ene release wel beschikbaar waren, maar een release later pleite of onwerkbaar. Vrij normaal bij iets wat actief in ontwikkeling is.
Nergens voor nodig. Daar zijn andere, betere methodes voor, zonder het publiek er bij te betrekken, maar ik heb het niet over features die er 'even' waren, dan zou het niet zo'n probleem zijn.
MS had het geluk dat het mensen geen fluit interesseert welke browser ze gebruiken.
Absoluut waar. IE werd geïntroduceerd rond Windows 95. Voor de meeste Nederlanders was 95 of 98 de tijd van hun eerste computer. Mensen waren onder de indruk van wat er allemaal mogelijk was en wisten niet beter dan MS == computers == internet. Overigens hebben zijn veel mensen, vooral wat oudere, nooit meer uit dat denkraampje gekomen ;( haha
Chrome is op vergelijkbare wijze marktleider geworden...
Chrome is marktleider geworden in 2012. Je maakt voor deze vergelijking sprong van Windows 95 naar 2012. Intussen zaten we letterlijk 10 versies IE verder LOL. Tja, het is heel simpel. ONDANKS dat MS zowel het OS als de browser maakte, was het zo instabiel en of traag dat de gemiddelde PC-gebruiker wel de moeite wilde nemen iets anders uit te proberen.

Vergeet niet dat in die periode 1995-2012 de gemiddelde PC-gebruiker een heel ander publiek geworden was. In 1995 had de gemiddelde Nederlander nog geen PC thuis staat en als dat al zo was, liet hij zeker zijn kleuters niet mee spelen. Een middelbare school ging in 1995 nog prat op het feit dat ze een lokaal met PC's hadden. 15 jaar later was het eerder omgekeerd: Kon je je als middelbare school al lang niet meer veroorloven om die nìet te hebben. Groeiden kinderen al thuis op met computers.
Maar nu hoor je niemand over het feit dat 90% van het gebrows met webkit of blink gebeurd. We zijn 20 jaar verder en eigenlijk geen fuck opgeschoten. Maar je hoort niemand over dat we nu al bijna 10 jaar lopen te kloten met Chrome only websites.
De verschillen in rendering zijn nu toch echt van een heel ander niveau dan eind jaren negentig of tien jaar geleden. Toen viel bijvoorbeeld some een hele kop buiten beeld terwijl het er op de andere browser netjes uit zag. De body tekst werd vaak zomaar 2 pixels groter. Lang was er geen of geen betrouwbare CSS. Je moest elke image een 'border=0' meegeven anders brak heel de pagina in de ene browser.

Komt bij dat mensen en bedrijven massaal op kant-en-klare Wordpress themes en andere CMS'en of zelfs FB zijn overgestapt, hoewel dat niets aan de verschillen afdoet uiteraard.
Absoluut waar. IE werd geïntroduceerd rond Windows 95. Voor de meeste Nederlanders was 95 of 98 de tijd van hun eerste computer. Mensen waren onder de indruk van wat er allemaal mogelijk was en wisten niet beter dan MS == computers == internet. Overigens hebben zijn veel mensen, vooral wat oudere, nooit meer uit dat denkraampje gekomen ;( haha
Is het nu zo anders dan dat jan en alleman elke tablet een ipad noemen of alle smartphones een iphone of samsung?

Een computer zal voor velen altijd een windows blijven.
Chrome is marktleider geworden in 2012. Je maakt voor deze vergelijking sprong van Windows 95 naar 2012. Intussen zaten we letterlijk 10 versies IE verder LOL. Tja, het is heel simpel. ONDANKS dat MS zowel het OS als de browser maakte, was het zo instabiel en of traag dat de gemiddelde PC-gebruiker wel de moeite wilde nemen iets anders uit te proberen.
IE haalde met 6 pas de 99%. Met 4 was het echt een kleine speler en zelfs 5 kwam maar tot 30% oid dacht ik. 6 IEs en nu ~2 edges maakt 8.

Alles was trouwens instabiel destijds. Netscape draaide echt geen haar stabieler en Linux was ook echt nog een puinhoop (m.u.v. de gurus, die ook nog eens hardware kochten met expliciete Linux support).
win95 en 98 zijn ook nog uit een tijd zonder standaard hardware APIs, alles sprak zijn eigen taal. Tot MS dit begon af te dwingen met NT4 en hoger. Waar Linux ook enorme profeit van heeft gehad, elke GPU sprak ineens dezelfde basis taal en kon nu beeld weergeven of elke NIC die nu dezelfde instructies begreep. Vanaf toen is het langzaam pas beter geworden. Debian is vanaf Sarge tot Windows 8/10 de stabieliteitskoning geweest(arch of bsd enzo veel beter, maar debian is beter mee te vergelijken, wat meer dezelfde doelgroepen)
De verschillen in rendering zijn nu toch echt van een heel ander niveau dan eind jaren negentig of tien jaar geleden. Toen viel bijvoorbeeld some een hele kop buiten beeld terwijl het er op de andere browser netjes uit zag. De body tekst werd vaak zomaar 2 pixels groter. Lang was er geen of geen betrouwbare CSS. Je moest elke image een 'border=0' meegeven anders brak heel de pagina in de ene browser.
De verschillen zijn er nog steeds, gelukkig wel een stuk minder. Maar dat is ook pas rond ie9 en de strijd rond HTML5 begonnen en heeft jaren geduurd voordat dat een beetje zijn vruchten afgeworpen heeft.
Nu die strijd is gaan liggen, het meeste op alle grote browsers netjes werkt, zie je ook dat MS zich wat teruggetrokken heeft uit die browserwars.

De tijd van toen was wel heel anders, de blink/marquee era was het tegenovergestelde van de html5 oorlog.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 februari 2018 19:59]

[...]
Is het nu zo anders dan dat jan en alleman elke tablet een ipad noemen of alle smartphones een iphone of samsung?
De groep die monitor nog niet van een desktop computer kunnen onderscheiden – of liever gezegd – die, zolang het naar hun zin werkt, het allemaal niet boeit – is groter dan ooit, dat is waar, maar wat ik bedoel is: Werkte de browser in 1995 niet, dan kwam het niet eens bij mensen óp dat je ook een andere browser kon installeren. Mensen leden massaal aan tunnelvisie. Een computer stond gelijk aan Windows. Een browser was IE. Tekst schrijven deden mensen in Word, etc. Voorbeeldje van hoe ver die tunnelvisie ging: Om tekst aan te leveren stuurden mensen me vaak een mailtje met een .doc erbij waar de daadwerkelijke tekst in stond, in plaats van het gewoon in de mail te typen.

Als een browser nu niet goed werkt, komen mensen wél op het idee Chrome te installeren. Desnoods vragen ze het aan hun neefje of kleinkind als ze het niet zelf kunnen of eng vinden, maar ze weten accepteren niet meer domweg dat 'het nou eenmaal zo is'.

Beetje zoals de klantenservice er nu niet meer mee weg komt door te zeggen 'het is foutgegaan in de computer' / 'de computer kan het niet' of iets van die strekking.

[...]
IE haalde met 6 pas de 99%. Met 4 was het echt een kleine speler en zelfs 5 kwam maar tot 30% oid dacht ik. 6 IEs en nu ~2 edges maakt 8.
Vergeet niet dat Netscape zo'n beetje het monopolie had, voordat MS er op in ging zetten. Dat kwam ook doordat in 1995 vrijwel niemand internet had, zeker niet thuis. Computer waren niet standaard al voorzien van modemsoftware, mailprogramma's, browsers etc. Je moest van alles installeren om überhaupt online te kunnen, laat staat te 'surfen', haha.

Als ik de wiki over IE 3 mag geloven, ging die in 1996/1997 "from roughly 3–9% in early 1996 to 20–30% by the end of 1997." dus na 1995 ging het heel hard voor IE. IE 4 haalde op het laatst 60% al volgens wiki.

Ik heb IE5 zelfs op de Mac veel gebruikt, omdat sommig sites het alleen fatsoenlijk deden op IE en omdat ik zelf sites bouwde, dus dan moet je ook testen.
Alles was trouwens instabiel destijds. Netscape draaide echt geen haar stabieler en Linux was ook echt nog een puinhoop (m.u.v. de gurus, die ook nog eens hardware kochten met expliciete Linux support).
Nu vergelijk je een browser met een OS. Bedoel je de Linux versie van IE?

Ik werkte vooral met Mac OS zoals het toen nog heette, omdat dat in de grafische industrie de standaard was vanwege de goede ondersteuning voor postscript en dergelijke. De Ajax/Feyenoord discussies rond Mac/Windows had je toen nog niet. Dat was toen echt stabieler dan Windows en hetzelfde gold voor veel van de software die er op draaide. Ik heb nog steeds een oude PowerMac 'kloon' uit die tijd en die start nog steeds op. Het is voor hedendaagse begrippen allemaal vreselijk traag maar wel stabiel.

Enige waar ik op de Mac wel eens tijd aan kwijt was, was als er een nieuwe systeemextensie bij kwam. Dat was soms nodig om een scanner of zo aan de praat te krijgen, maar die systeemextensies reden elkaar soms in de wielen dus dan moest je eerst uitpluizen welke dat waren.
win95 en 98 zijn ook nog uit een tijd zonder standaard hardware APIs, alles sprak zijn eigen taal. Tot MS dit begon af te dwingen met NT4 en hoger. Waar Linux ook enorme profeit van heeft gehad, elke GPU sprak ineens dezelfde basis taal en kon nu beeld weergeven of elke NIC die nu dezelfde instructies begreep. Vanaf toen is het langzaam pas beter geworden. Debian is vanaf Sarge tot Windows 8/10 de stabieliteitskoning geweest(arch of bsd enzo veel beter, maar debian is beter mee te vergelijken, wat meer dezelfde doelgroepen)
Apple heeft altijd al haar eigen hardware bepaald en eigen software gemaakt, op een paar klonen na, maar ook die moesten altijd hun specs eerst door Apple laten goedkeuren. Vooral in Apple's pre-Intel tijdperk betekende dit dat er weinig aan te tweaken was en hardware-prijzen aan de hoge kant, maar daar stond tegenover dat de stabiliteit en efficiëntie van de Mac ongeëvenaard was.

Nu heeft Windows dat – zover ik dat in kan schatten – veel beter onder controle. Ook de verschillen qua user interface zijn alleen maar kleiner geworden.

De laatste jaren zie je dat Apple steeds meer van iOS in macOS wil stoppen. Daarmee zou het verschil juist weer groter worden. Anderzijds zie je Windows ook experimenteren met de UI.
[…]Nu die strijd is gaan liggen, het meeste op alle grote browsers netjes werkt, zie je ook dat MS zich wat teruggetrokken heeft uit die browserwars.
Er zit ook niet zo veel ontwikkeling meer in. Flash is eruit gewerkt, voor video zijn nieuwe standaarden gevestigd. Javascript is standaard.

Voor 3D is in het verleden van alles bedacht maar het meeste is nooit aangeslagen. Eer komt vast nog wel wat gesteggel rond standaarden voor online VR, als dat nog een keer doorbreekt. Anderzijds krijg ik de indruk dat de financiële belangen zo groot zijn, dat bijvoorbeeld Facebook en Apple of MS het op een akkoord gooien en dat de rest dan bijna niet anders kan dan dezelfde standaard accepteren.
Euhm, je kan gewoon oplaadpunten van andere merken gebruiken. Ik heb een Samnsung fast charger die werkt gewoon super met mijn iPhone 8 ;)
Euhm, je kan gewoon oplaadpunten van andere merken gebruiken. Ik heb een Samnsung fast charger die werkt gewoon super met mijn iPhone 8 ;)
Maar andersom dus niet ...
De fabrikant heeft daar echter eigen technologie aan toegevoegd, waardoor de mat andere apparaten die werken met Qi niet kan opladen.
Er moet weer nét afgeweken worden ...
Als ik op reis ben neem ik gewoon de usb apple charger mee en laad daarmee mijn microsoft op en mijn ipad.
je Microsoft? Deurbel? Mokwarmer? Windows 10 installatiedisc? Redelijk onduidelijk wat je met je reactie bedoeld. Verder is USB natuurlijk gewoon USB, dus dat werkt vrijwel altijd :)
Telefoon natuurlijk, werkt primma samen met de mac
Alleen zonder fastcharge want dat is een standaard specifiek voor de chipset in jouw Samsung telefoon.
Fast cbarge werkt ook met mijn moto, dus het is niet zo heel specifiek.
Ja met alle telefoon die Quallcom fastcharge ondersteunen. en dat werkt dus niet op een iPhone...
Er staat nergens dat je er geen andere QI apparaten op kunt opladen. De Samsung S8 zal prima laden op deze (waarschijnlijk veel te dure) lader. Er is echter ook Apple apparatuur die geen gebruik van maken van QI zoals de Apple Watch die je niet op een willekeurige Chinese lader kunt leggen maar wel op deze. Voor mij dus logisch dat dit product er komt en er zal misschien al snel de nodige knock-off gaan uitkomen die ook meerdere laadtechnologieën ondersteund. Ik ben eerder benieuwd hoe snel de lader zal zijn...
Er staat nergens dat je er geen andere QI apparaten op kunt opladen.
quote: het artikel
De fabrikant heeft daar echter eigen technologie aan toegevoegd, waardoor de mat andere apparaten die werken met Qi niet kan opladen.
Je hebt gelijk...

Toch was eerder op Macrumors et cetera te lezen dat de pad ook de QI standaard zou ondersteunen wat impliceert dat er wel andere apparaten op gebruikt kunnen worden. Er vindt een 'handshake' plaats met apparatuur die dat ondersteund (lees Apple producten) zodat bepaald kan worden wat de optimale laadomstandigheden zijn. Bij andere apparatuur kan dat dus niet en zal de pad waarschijnlijk de in de QI-standaard opgenomen functionaliteit bieden. Waarom anders aan deze standaard voldoen?
Een standaard is er toch om je aan te committeren?
Lijkt mij dat de geruchten over 'Apple only' een beetje Apple bashen zal blijken te zijn.
Ik verwacht dat de Apple variant van Qi meer kan met Apple apparaten, maar dat de mat gewoon als normale Qi lader zal werken met andere merken.
(En het plan is die uitbreidingen aan de standaard toe te voegen, dus dat verschil zal dan ook verdwijnen).
Ik gebruik gewoon deze voor m'n iPhone 8 plus:
https://www.amazon.de/gp/...age_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

17 EU en werkt uitstekend. Dus laat die Apple AirPower lekker links liggen. Lijkt me de meest duidelijke boodschap als je 't er niet mee eens bent (terecht).
Helaas doet Apple dit soort dingen al jaren.
Helaas klopt zijn stelling niet.
Ik snap Apple wat dat betreft wel, ze willen er uiteindelijk aan verdienen en als PR zijn ze exclusief in de ogen van de meeste mensen. Want "ik kan alleen een Apple lader gebruiken".

Dat hele standaardisering gebeuren om o.a. het milieu minder te belasten is een lachertje. Veel fabrikanten doen mee maar je krijgt nog steeds bij iedere telefoon een nieuwe lader? 8)7

Stop er een tegoedbon bij, en laat online shops een optie verzinnen om deze gelijk in te wisselen als je hem écht nodig hebt.
Mijn Samsung lader gaat nu al 8 jaar mee, de rest heb ik voornamelijk weggegeven.

Ik heb echt niks tegen Apple, ieder zijn ding, maar zo'n mat uitbrengen waar er al honderden van zijn met als enige "extra" optie om er geen andere merken mee op te laden... questionmark :9
Voor wat betreft de apparaten zelf volgt Apple gewoon de qi standaard: Ik heb die gekke lamp van Ikea met dat ‘tafeltje’ halverwege, en daarmee kan ik gewoon mijn iphone x draadloos mee opladen. (Ideaal trouwens, leunstoel ernaast en terwijl je zit te Netflixen wordt de telefoon naast je opgeladen. Je kunt hem zo pakken en er mee weglopen, en weer terugleggen. Alleen jammer dat de Apple tv remote nog steeds een lightning kabel nodig heeft om te laden. Gelukkig heeft de Ikea lamp ook USB, dus problem -soort van- opgelost! :) )

Echter via die mat van Apple, kun je dan geen galaxy S8 (of andere non Apple spullen) opladen. Zal ongetwijfeld te maken hebben met het gegeven dat deze meerdere apparaten gelijktijdig aankan. Een Apple apparaat zal zich waarschijnlijk ‘aanmelden’ bij deze mat die vervolgens met laden begint.

Op zich een mooie oplossing dat men zijn complete Apple ‘hebben en houwen’ met 1 enkel laadstation kan opladen. Anders had je er drie nodig gehad (voor je phone, watch en pods). Gelukkig heb ik alleen een iPhone, anders had ik drie lampen nodig gehad! ;)
Ben eens benieuwd naar de snelheid waarmee alles wordt opgeladen als je er drie toestellen oplegd?
Waarschijnlijk niets langzamer dan normaal aan 5W draadloos.
Ik denk dat deze Apple's 7.5W "fast charging" ondersteund en een soort variant op de W1 chip gebruikt die ook in de AirPods zit om de juiste spanning per apparaat te bepalen.

Door het formaat van de mat en het feit dat deze meedere apparaten ondersteund is het aannemelijk dat deze meedere magnetische velden kan produceren op verschillende sterktes.

[Reactie gewijzigd door Evernote op 23 februari 2018 07:34]

Dat denk ik ook, alleen ondersteunen enkel de 8 en X dat, maar de dopjes en watch dacht ik niet - vandaar het maar bij 5W gehouden. :P
Ik denk dat @Evernote gelijk heeft, dat de mat met de device communiceert en zo bepaalt welke wattage er geleverd kan worden. Dus wanneer je er een iPhone oplegt ontvangt de iPhone gewoon 7.5W. Maar AirPods en een Apple Watch zullen 5W krijgen.

Daarom zou het vermoedelijk dan ook alleen met Apple producten werken (gezien niet-Apple producten er niet mee kunnen communiceren)

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 februari 2018 09:12]

Lijkt me geen verschil te maken, gaat toch om het magnetisch veld?
Ligt er aan hoeveel vermogen de mat kan leveren. Als dat 5 watt is en ieder apparaat kan op zich 5 watt opnemen, dan gaat het 3x trager wanneer er 3 apparaten op liggen in plaats van 1
Perilex stopcontact en hatseflats 7KW door dat matje heen :+
ik snap niet waarom mensen het willen(ik weet het is makkelijk) maar zijn ze niet slecht voor de batterij ?(omdat de batterij te warm er van wordt ?)
Het grootste probleeem met draadloos laden zijn inderdaad trickle charges en de warmteontwikkeling. Dat laatste krijg je vooral sneller last van met snelladers.
Produceert bekabeld laden niet juist meer warmte omdat dat sneller is?
Bij fast charging bij een Samsung klopt dat idd, bij gewoon laden niet afhankelijk van de gebruikte lader.
De warmte wordt voornamelijk gegenereerd door de inefficiëntie van draadloos laden, niet door het wattage waarmee uiteindelijk opgeladen wordt want die is inderdaad gelijk aan of zelfs lager dan bedraad laden. Draadloos laden is daardoor dus trager, vreet meer stroom en genereert meer warmte.

Granted, dit is een minder probleem dan bij de eerdere generaties Qi-laders; maar het blijft minder dan bedraad laden. Wellicht is dat ook een van de redenen dat Apple met maximaal 7.5W draadloos wil laden ipv de 10W die vele pads kunnen leveren.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 februari 2018 08:48]

"Vanaf dat moment gaat Apple ook een aparte case voor zijn draadloze oordopjes AirPods verkopen die compatibel is met AirPower."

Dan moet je dus 'voor het gemak' die dingen eerst in een ander doosje doen om ze op te laden :?
Schiet mij maar lek.
die handeling verricht je maar 1x en de nieuwe versies zullen waarschijnlijk al in dit nieuwe doosje komen.
Ik zie dit enkel als een goede ondersteuning voor de mensen die de oude versie hebben en toch wireless de AirPods willen laden. Ik begrijp niet helemaal hoe ze dit volgens jou wel juist hadden opgelost.
Te beginnen met het doosje gratis meeleveren met de mat of op aanvraag via hun site... nu kost die vast 35 euro extra :)
Het doosje krijg je gratis meegeleverd. Dat mensen het product kopen VOOR dat het aangeboden wordt is hun eigen schuld. Volgens mij was er door Apple al verteld bij de release van de airpods dat er later doosjes zullen komen die dit ondersteunen. De volgende versie (versie 2) krijgen volgens mij ook standaard de draadloos oplaad doosjes.

En op deze manier geven ze de mensen de kans om alsnog een draadloos oplaad doosje te kopen.
Nee, die handeling moet je iedere keer verrichten als je die dingen wilt opladen.
Nee. Je doet eenmalig je airpods in het nieuwe doosje. Ok, je moet dat doen als je je oordopjes opbergt, maar dat doe je sowieso al natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 23 februari 2018 09:53]

Niet helemaal. Het doosje an sich is een bewaardoosje zodat je je Airpods niet kwijt raakt. Het doosje is tevens een accu. Dus als je je Airpods opbergt laden ze gelijk op. Leg je het doosje op de lader dan laad je ze beide op.
Dus ja, het is gemak.
Nee dat hoeft niet, het mag wel. Voor AirPods zie ik overigens heel weinig meerwaarde voor Qi. Die dingen laad je maar 1x per dag op, hoogstens. Die plug je met gemak even aan een kabel.

Ik ben wel extreem blij met mijn desktop Qi charger waar mijn X in staat. Na elk gesprek gaat ie terug in de lader en staat ie ook nog eens recht voor me zodat FaceID hem meteen unlocked en ik alle notificaties kan zien.
ik ben nog op zoek naar een fijne desktop Qi charger voor mijn X, welke heb jij?

[Reactie gewijzigd door swinferno op 23 februari 2018 13:39]

Ik heb deze, dual-coil en LED indicator voor laadstatus (groen/blauw). Werkt voor mij prima...

https://nl.aliexpress.com...-S8-Plus/32821691472.html

Ik heb hem ook via Ali voor 15 euro geloof ik. Prima dingetje, niet de snelste maar voor mij voldoet ie prima.
Wat een gezwets in de ruimte hier weer, over dat de toevoeging aan Qi alleen maar zou zijn om compatibilitieit met andere apparaten te slopen. Of in ieder geval voorbarig gebabbel.
De toevoeging is voor de communicatie over laadstatus, die je ook op de foto van het artikel kunt zien. En voor meerdere apparaten tegelijk. Volgens mij is er bij de aankondiging zelfs gezegd dat dit verder een normale qi-lader is. Je kunt er dus waarschijnlijk gewoon je android telefoon mee laden, maar dan maar 1 tegelijk. En je kan een iPhone 8 of X al sinds release ook op iedere andere qi lader opladen.
Kortom: Een toevoeging op een standaard is iets anders dan een aanpassing.

Wat wel heel lullig is van Apple, is dat eerdere generaties van de watch qi, en dus deze mat, niet ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 23 februari 2018 08:38]

Wat een gezwets in de ruimte hier weer, over dat de toevoeging aan Qi alleen maar zou zijn om compatibilitieit met andere apparaten te slopen. Of in ieder geval voorbarig gebabbel.
De toevoeging is voor de communicatie over laadstatus, die je ook op de foto van het artikel kunt zien. En voor meerdere apparaten tegelijk. Volgens mij is er bij de aankondiging zelfs gezegd dat dit verder een normale qi-lader is. Je kunt er dus waarschijnlijk gewoon je android telefoon mee laden, maar dan maar 1 tegelijk. En je kan een iPhone 8 of X al sinds release ook op iedere andere qi lader opladen.
Kortom: Een toevoeging op een standaard is iets anders dan een aanpassing.

Wat wel heel lullig is van Apple, is dat eerdere generaties van de watch qi, en dus deze mat, niet ondersteunen.
Er is echter wel een verschil tussen melden van de laadstatus en helemaal niet kunnen opladen.
Ik zou genoegen nemen met wel opladen - geen statusupdate van mijn 'oude' iwatch / anderoid telefoon
Maar nu moeten er dus 2 laadstations liggen, één voor de oude watch / telefoon, en deze "airpower"

Uitbreiden van een specificatie hoeft niet te betekenen dat je gelijk 'de rest' uitsluit.

https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/50308318/
Deze laadt 3 devices tegelijk op, mijn oude watch, mijn android en de iPhone X

edit:
En het is niet interessant om te zien op mijn iphone, dat mijn galaxy S6 is opgeladen.

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 23 februari 2018 09:18]

Deels met je eens. Ik zou persoonlijk ook eerder een ikea-dingetje kopen. Al is het alleen maar om (waarschijnlijk) de prijs.

Voor mij hoeft het ook niet, maar als je een iphone X of 8 hebt, en een nieuwe apple watch, en/of wellicht nog airpods, dan is die airpower mat wel een mooi ding. Gooi maar op en laden maar. Is niet voor iedereen, maar het is onzin om te roepen dat apple dit alleen maar maakt om anderen buiten te sluiten of de standaard te slopen of wat ook. Want dat gebeurt amper.

[Reactie gewijzigd door Prullenbak84 op 23 februari 2018 09:42]

Ik wist niet dat EarPods draadloos opgeladen konden worden. Hij zal ongetwijfeld een hoge prijs mee krijgen. Zelf gebruik ik de inbouw lader van Ikea voor 15 euro, netjes in mijn nachtkastje verwerkt, gaat wat langzamer maar hij ligt er snachts op dus ik heb geen haast, werkt perfect met mijn 8 plus.
Dat kunnen ze ook niet (met qi)
Het gaat om de case die draadloos opgeladen kan worden.
En dan niet de case van de huidige generatie, maar de nieuwe versie die wordt uitgebracht
er komt dacht ik een losse case, niet perse de case van de nieuwe airpods.
Staat meermalen in de tekst:
Vanaf dat moment gaat Apple ook een aparte case voor zijn draadloze oordopjes AirPods verkopen die compatibel is met AirPower.

Wel kinderachtig dat Apple geen andere producten toestaat. Zal er zelf geen last van hebben want heb niet anders dan Apple maar flauw is het wel ja. Eerst maar eens de prijs afwachten maar verwacht niet dat het minder dan 8 tientjes zal zijn.
het schijnt dat die toevoeging ook aan de qi standaard zal worden toegevoegd. die toevoeging zit ongetwijfeld wel in de iphone 8/x enzo, maar niet in apparaten van andere fabrikanten, waardoor alleen apple's eigen producten er mee werken. dan is het gewoon afwachten tot andere apparaten die nieuwe standaard ook gebruiken.
Een toevoeging die oude Qi apparaten niet meer laat werken.
Juist zo’n standaard zou backwards compatible moeten zijn bij elke versie die ze uitbrengen.
Straks moet ik bij de Ikea gaan opletten of de oplaadplaat van de lamp wel de juiste is voor mijn jaar oude telefoon
soms is backward compatility wel goed, maar hoelang hebben we al dezelfde qi standaard, en hoelang zal het duren voordat er verandering in komt als het steeds backwards compatible blijft?

als je in dit geval een draadloze lader hebt die werkt met je telefoon is er geen probleem. als je dan een nieuwe telefoon koopt met die nieuwe standaard is er nog steeds geen probleem, want je oude draadloze lader zal dan blijven werken, net zoals je de iphone 8/x ook gewoon op andere qi laders kunt opladen.

als je dan ook een nieuwe draadloze lader wilt, dan heb je ook daar de nieuwe standaard.
als je eerder aan een nieuwe lader toe bent dan kun je nog steeds een oude versie kopen, want er is nog genoeg overlap als die nieuwe standaard er komt
Bij de term 'draadloze oordopjes' weet je niet of dit ook op het opladen slaat. ;)

Statistisch gezien zijn er nog maar heel kort en heel weinig oordopjes die draadloos opladen dus het is niet vreemd dat mensen denken aan oordopjes die draadloos data ontvangen maar niet meteen denken aan draadloos oplaadbare oordopjes.
Kan ook niet komt een nieuwe case voor uit dat je ze draadloos kan opladen ;)
Wat ik me afvraag, zijn er van andere merken inmiddels oplaadmatten op de markt welke meerdere apparaten tegelijk op kunnen laden, ik kan er geen vinden in ieder geval.
Misschien is het wel niet zo eenvoudig om dit te realiseren, vanwege de verschillende laadsterktes die de verschillende apparaten vragen.
Wellicht dat dit deze mat voorlopig uniek maakt en nog niet toepasbaar voor andere apparaten omdat die geen verbinding maken met de waarop het vermogen wordt afgestemd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True