Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP's omzet uit laptops, desktops en workstations stijgt met 15 procent

HP's pc-divisie heeft voor het vijfde opeenvolgende kwartaal een omzetstijging van dubbele cijfers gehaald. In het afgelopen kwartaal wist HP meer omzet uit zowel de laptop- en workstationverkoop te halen als uit de desktopleveringen.

De omzet uit de laptopverkoop nam ten opzichte van vorig jaar toe met 14 procent tot 5,6 miljard dollar, omgerekend 4,5 miljard euro. Daarmee is dit onderdeel verantwoordelijk voor het grootste deel van de pc-omzet. Maar ook de omzet uit desktop-pc's nam toe, met 17 procent, tot 3 miljard dollar. De kwartaalomzet uit workstations bedroeg 543 miljoen dollar, een toename van 11 procent ten opzichte van vorig jaar.

De gehele pc-divisie van HP wist zo 15 procent meer omzet te genereren, tot 9,4 miljard dollar, terwijl een jaar geleden al een omzetstijging van 10 procent werd behaald tegenover dezelfde periode in 2016. Het is het vijfde opeenvolgende kwartaal voor de pc-divisie met omzetgroei van 10 procent of meer. In een toelichting op de kwartaalcijfers meldt HP dat er groei was in alle regio's en bij diverse productcategorieŽn, zowel voor de consumenten- als de zakelijke markt.

Verkoopaantallen noemt HP niet. De onderzoeksbureaus IDC en Gartner melden al langer dat HP zijn marktaandeel aan het vergroten is. Die zou nu zo'n 22 tot 24 procent bedragen, waarmee het concurrenten Lenovo en Dell voorblijft. HP's totale kwartaalomzet nam met 14 procent toe tot 14,5 miljard dollar.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

23-02-2018 • 08:20

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Nu wil ik al die mensen wel eens horen die het einde van de PC voorspelden.
De PC (en de laptop) gaan niet dood. Ze gaan enkel terug naar waar ze ooit vandaan kwamen: de plek waar ze nodig, of gewenst zijn.

In de jarn 60 en begin 70 waren er ook al computers, maar die apparaten waren zo duur en groot dat mensen zich deze niet konden veroorloven. Nog afgezien daarvan, was er geen software die taken kon uitvoeren voor de normale thuisgebruiker.

Aan het eind van de jaren 70/begin 80 begon de 'home computer' / PC op te komen, en nu had je 2 soorten gebruikers van computers: bedrijfsmatig, waar de computer vereist was of begon te worden (in sommige vakgebieden), en de enthousiasteling, die thuis aanrommelde met de computer, programmeertalen, en games. Dit ging zo 15-20 jaar door.

Zo rond 1995 begon internet langzaam op te komen in Nederland. (Zelf kreeg ik internet in 1997 via een modem, en later in 2001 via de kabel.) Ergens rond 1995 werd het echt -absoluut vereist- om een computer te hebben, en rond 2000 kon je het je niet meer permitteren om geen internet in huis te hebben, dus *iedereen* moest een computer aanschaffen, al was het maar om op internet te kunnen komen.

Toen begon in 2007-2010 de smartphone- en tabletrage, en nu zijn we bijna 10 jaar verder. Een tablet, of zelfs smartphone, is genoeg voor de thuisgebruiker, omdat alles wat die doet bestaat uit e-mail, chatten, facebook, en browsen op internet. Een telefoon en tablet kunnen dat, en dus schaffen thuisgebruikers minder of geen computers meer aan.

De twee categorieŽn uit de jaren 80 (bedrijfsmatig gebruik en enthousiastelingen/gamers) bestaan echter nog steeds, en telefoons kunnen hier niet aan voldoen. Zelfs als je een telefoon in een dockingstation zou stoppen zodat je een monitor en een toetsenbord hebt, dan is een laptop, en zeker een desktop, veel krachtiger... en dat scenario zal nog heel lang, zo niet voor altijd, blijven bestaan.

Dus... schaffen thuisgebruikers minder computers aan? Ja.
Gaan de desktop en de laptop binnen nu en een paar jaar 100% uitsterven? Nee.

Zoals ik zei: de computer gaat enkel terug naar waar die vandaan kwam: de mensen die hem *nodig* hebben vanwege de rekenkracht en ergonomie, of de mensen die hem *willen* hebben vanwege hobby of gaming.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 februari 2018 16:34]

Volgens mij komt het omdat HP zijn marktaandeel vergroot en andere dus verliezen. HP maakt relatief goede hardware in vergelijking met Lenovo en Acer. Ik vermoed dat steeds meer mensen hier achter komen en weer HP kopen.

Tevens heb ik het vermoeden dat ze steeds duurdere hardware verkopen. Mensen kopen nu vaker een laptop van boven de § 1000, zoals een gaming laptop.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 23 februari 2018 08:52]

Dat is niet helemaal waar, in dezelfde prijs categorie is de bouw kwaliteit van Acer bijvoorbeeld net zo goed (ook aluminium behuizingen op bepaalde series). Wel is het zo dat Acer ook het lowbudget systemen aanbiedt deze zijn wel van minder kwaliteit waardoor er relatief meer klachten zijn.
Dat kan ik wel beamen. Vaak goedkope laptops gekocht van allerlei merken voor anderen (Toshiba, Hp, Asus) en bijna altijd bleek goedkoop is duurkoop. Maar ja men wil graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Tegenwoordig adviseer ik daarom eerder een goede tweedehands HP Elitebook die vaak voor een prikkie (rond de 300 euro) zijn af te halen bij diverse (web) shops. Bij degene waar ik ze koop krijg je ook nog een jaar garantie. Zelden of nooit problemen met deze serie.
Tsja zo is het met heel veel producten. Wil je goed gereedschap, dan koop je dat van een professioneel merk/lijn zoals Bosch Professional of Hilti en niet de goedkope consumentenrommel. Wil je een degelijke fotocamera, dan pak je geen instap DSLR etc etc. Het professionele spul is vaak nog best betaalbaar als je weet waar je het moet zoeken.
Het hangt er heel erg van af. Gemiddeld is goedkoop duurkoop. Maar als je ervaring hebt met meer specifieke dingen, kun je soms ook iets goedkoops kopen wat wel heel goed van qualiteit is. En het is nog makkelijker om iets goedkoops te kopen met een betere prijs-qualiteitverhouding dan iets duurs.

Zo zijn b.v. de chocolate-chip-cookies van Albert Heijn Basic zelfs lekkerder dan de duurste merken (afhankelijk van je smaak natuurlijk), maar dat moet je maar net weten. En Kruidvat heeft extreem goedkope scheermesjes van een C-merk die een bizar goed prijs-qualiteitverhouding hebben, veel beter dan van het merk Kruidvat zelfs, laat staan van een A-merk.

Voor smartphones zit de beste prijs-qualiteitverhouding ook zonder meer rond de §150, en de hoogste qualiteit (weer enigszins afhankelijk van je voorkeuren / gewendheid) begint al bij ca. §300.

Mijn ouders hebben een wasmachien van Miele van 3 jaar oud, maar op de display staat de temperatuur niet duidelijk aangegeven wanneer het programma draait, noch het toerental. En er loopt inmiddels een lekspoor over de voorkant. Dat kan pech zijn, of niet. Maar ik hoor relatief goede verhalen over Indesit.
indesit --> indeshit

Maargoed, ja het is heel erg product specifiek, al kun je er vaak wel van uit gaan dat producten die bedoeld zijn voor professioneel gebruik vaak degelijker zijn dan de consumenten tegenhanger. Het is heel makkelijk voor een engineer om voor een onbeperkt budget een zo degelijk mogelijk product te maken. Het is darentegen heel erg moeilijk om met een beperkt budget een goed product te maken. Consumentenproducten worden ontworpen voor consumptie en niet voor degelijkheid. Gaat het kapot? Dan koop je een nieuwe en verdienen ze er weer geld aan. Men is gaan accepteren dat een product het na een paar jaar niet meer doet of niet meer toereikend is. Vroeger deed men bijvoorbeeld 20 jaar met een TV, dat zie ik nu niet meer gebeuren. Consumenten boormachines worden zo ontworpen dat als ze lang achter elkaar draaien, de borstels te warm worden en de kunststof behuizing doen smelten. Bij een professionele boor zitten ze meestal in een gekoeld metalen frame waardoor je vrijwel oneindig door kan boren. Dingen als aan en uit schakelaars worden met opzet slap ontworpen zodat als ze kapot gaan, dan is het je eigen schuld, want het is afgebroken.
Dat is helaas allemaal waar, gemiddeld gesproken. Maar als de betere versie 5x zo duur is, en de goedkope versie ook wel jaren mee gaat, dan is het misschien OK voor jou persoonlijk om de goedkope te kopen. Hangt van allerlei dingen af.
Mijn ouders hebben een wasmachien van Miele van 3 jaar oud, maar op de display staat de temperatuur niet duidelijk aangegeven wanneer het programma draait, noch het toerental. En er loopt inmiddels een lekspoor over de voorkant. Dat kan pech zijn, of niet. Maar ik hoor relatief goede verhalen over Indesit.
Het voordeel van een A merk als Miele is dat ze ook een goede service afdeling hebben. Nou heb ik daar zelf geen ervaring mee, onze Miele is 25 jaar oud en nog nooit stuk geweest, maar ik denk dat dit wel op te lossen moet zijn. Mieles die 20+ jaar meegaan heb ik al heel vaak gehoord.

Over de budget machines, wij hadden voor die Miele een Blue Air, 3x zo goedkoop maar na 4 jaar total loss (lagers kappot). M'n broer had destijds ook dat merk en ook in een paar jaar volledig op. Als het 3x zo goedkoop is maar minstens 5x zo kort mee gaat (4 jaar tegen 20+ jaar) dan hoef je geen rekenwonder te zijn om uit te rekenen wat uiteindelijk goedkoper is.

Dat geldt denk ik voor heel veel producten. Maar pas ook op, bedrijven ontwikkelen zich ook. In het verleden was Acer bijvoorbeeld een budget merk met ook een hoop problemen, ik herinner me goed de reacties van IT beheerders van scholen en zo die er geen goed woord voor over hadden. Maar Acer maakt tegenwoordig ook duurdere modellen, zo heb ik net de convertiable roundup gezien hier op Tweakers waar Acer het stevigste was en als beste uit de test kwam.

In de jaren 60 maakten ze in Japan goedkope kopie troep en in de jaren 80 draaide dat volledig om. Gold Star was een budget merk en tegenwoordig is het onder de naam LG een van de grootste en beste TV fabrikanten. In China maken ze vaak nog een hoop goedkope rommel, maar let op mijn woorden, over 20 jaar beheersen zij de markt met kwaliteitsproducten.

Sommige goedkope producten zijn parels, maar vaak is goedkoop toch duurkoop. Tenminste tot zekere hoogte, want bedrijven als Apple proberen het andersom, ze maken het heel duur zodat ze de illusie wekken ook heel goed te zijn; als bedrijven het snappen dan halen ze rare psychologische spelletjes uit. Duur = goed en duurder = beter gaat niet op als je je producten overprijst natuurlijk...
Inderdaad heeft Miele vast goede service. Maar feit blijft dat je temperatuur en toerental niet kunt zien wanneer de machine draait, of in elk geval niet op een manier die wij konden toepassen. Dus ook Miele is niet altijd zo fantastisch.

Ik ben het helemaal met je eens dat allerlei goedkope producten ook juist een slechtere prijs-qualiteitverhouding hebben. Maar over Indesit hoor ik dus heel redelijke verhalen bijvoorbeeld.

Mijn enige punt was dat, inderdaad, goedkoop gemiddeld duurkoop is (betere qualiteit), maar dat dit niet altijd zo is, en je daarom soms een voordelige koop kunt doen als je een product goed kent. En dat het niet alleen om de qualiteit gaat maar ook op de prijs-qualiteitverhouding.
Klopt, die Z Books, Elitebooks en Probooks zijn over het algemeen zeer degelijk en betrouwbaar. Nieuw zijn ze enorm duur, vaak nog duurde dan een Apple Macbook, en dat wil wat zeggen!

Maar eigenlijk ook met de goedkopere HP / Compaq Presario laptops nooit problemen gehad.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 23 februari 2018 15:42]

Volgens mij doet Lenovo echt niet onder aan HP. Vooral in het professionele segment niet. Neem bijvoorbeeld de Lenovo ThinkPad p50/51. Deze zijn een stuk degelijker en robuuster gebouwd dan de zbook g4 studio. Ook merk ik dat in mijn omgeving (Tu Delft) meer problemen zijn met de HP's dan met de Lonovo's ( UTwente, vorig jaar). Vooral op software gebied, veel driver problemen en updates nodig.
De Thinkpads zijn inderdaad nog goed, maar je ziet dat Lenovo toch deze lijn gaat uitmelken door ook 'consumenten' versies uit te brengen die een stuk minder zijn.
Alhoewel er niets mis is met ThinkPad's, ben ik toch blij dat ik een G4 Studio in mijn bezit heb. Ik heb met mijn laptop problemen gehad met de koeling, zo waren de fans te luidruchtig en sprongen ze te nerveus aan en uit. Echter waren de fans binnen 24 uur (!!) vervangen en was het hoog/laag RPM springen van de fans softwarematig ook op te lossen. Voor zijn formaat levert hij een heleboel prestaties, en de afwerking is gewoon heel erg goed gedaan. Qua driver problemen kan ik niet meepraten, al zijn er nog wel eens problemen door de troep die de TU/e over Windows heen gooit, maar daar kan HP niets aan doen.
Haha. Daar is het iets te vroeg voor maar zal uiteindelijk wel gebeuren (voor consumenten).
PC's zullen meer een tool worden voor developers/beheerders. Veel mensen in mijn kring hebben zelfs geen laptop meer in huis omdat ze (bijna) alles met hun smartphone kunnen doen. Ik zelf zou niet zonder een PC kunnen. _/-\o_
Had dat uiteindelijk dan niet nu al moeten zijn?
Ik denk dat mensen een combo blijven gebruiken waarbij een volwaardig toetsenbord en scherm key is voor heel veel taken.
Er zullen denk ik gewoon behuizingen komen waar je je telefoon in doet. Zoals bij de razer phone. Eigenlijk word je telefoon dus je PC
De laptop is qua ergonomie belabberd.

Ik zie de werkgever monitoren, toetsenborden en muizen ter beschikking stellen om het leven draaglijk te houden.
Dat zie je overal terugkomen.

Was de trend enkele jaren geleden nog de superplatte laptop,
vandaag de dag is de eis alweer dat er op zijn minst toch echt een hdmi aansluiting op moet zitten.
Ik moet toegeven er was een moment dat ik niets meer van hp kocht, alles was brol.
Maar sinds de hp spectre x360 laptops uitgekomen zijn, ben ik terug een fan geworden.
Vroeger heel veel hardware van HP gehad, altijd problemen mee, vooral met de software, wat een sleur was dat. De nieuwe Spectre Pro-lijn ziet er wel fraai uit, maar ik blijf er toch maar zover mogelijk van uit de buurt.
Of HP doet het relatief gezien gewoon goed. Echter, zoals beschreven in het artikel is het met name laptop verkoop dat het goed doet. En daarbij is het natuurlijk een beetje een definitie kwestie, wat is een PC. Historisch gezien was dit voor mensen toch vaak een desktop PC (met windows). En die categorie verdwijnt toch wel langzaam maar zeker, in ieder geval op de consumenten markt.

Kijk je uiteraard meer naar de letterlijke definitie van een PC, dan zal deze nooit verdwijnen. Want niet alleen laptops zijn PC's, maar ook tablets, smartphones, all-in-ones, etc. voldoen aan de definitie. De vormgeving van het apparaat veranderd alleen.

Moet overigens zeggen dat mijn persoonlijke ervaring met HP de afgelopen jaren overigens wel wat verbeterd is. Kwalitatief gezien is mijn huidige laptop van HP een stuk robuuster gebleken dan de eerdere HP laptop die ik in het verleden had.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 23 februari 2018 08:48]

Wil niet vervelend doen maar er staat ook duidelijk:
Maar ook de omzet uit desktop-pc's nam toe, met 17 procent, tot 3 miljard dollar.
Met andere woorden desktop-pc's gaat het gewoon heel goed mee.
Er staat de gehele PC-divisie is met 15% gestegen waarbij de laptop afdeling met 14% is gestegen.
Dus kortom 1% voor de desktop divisie xD ik weet niet hoe je dit als positief zie maar goed misschien heb jij een andere blik daarop.
Dat zijn twee verschillende getallen.
Als het gehele PC-segment met 15% stijgt, en het laptop-segment hier 1% van bedraagt. Dan levert een stijging van 14% in het laptop-segment een sprong van 0,14% op in het gehele PC-segment. Nu zijn de getallen natuurlijk anders, maar jou beredenering dat 14% in het laptop-segment overeenkomt met 14% in het pc-segment klopt niet.
Nu wil ik al die mensen wel eens horen die het einde van de PC voorspelden.
Denk dat mensen inderdaad door beginnen te krijgen dat een tablet ook niet alles is :P
Dat HP meer omzet heeft wil niet zeggen dat ze meer pc's verkochten, laat staan dat de markt als geheel een stijging laat zien. Staat er ook duidelijk: verkoopaantallen noemt men niet.
Het gaat alleen maar om een YoY stijging. Dat zegt niets over het totale gebruik.
Zolang PC's meer kracht hebben en minder geld kosten zal de laptop niet de PC vervangen. In de toekomst zullen mensen wel een stuk minder computers hebben, het zal waarschijnlijk alleen voor mensen zijn die naar een modulaire of goedkopere oplossing zoeken vooral voor professioneel gebruik.
Inderdaad :)

Maar het einde van de PC is onmogelijk. Als je iets wilt creŽren heb je nog steeds een PC nodig. Console spellen worden niet gemaakt op een console maar op een PC.

Maar zelfs voor consumeren van media (vooral gamen) is de PC nog steeds populair. En wordt nu weer steeds populairder. Je kan er gewoon alles mee. Als ik in bed lig pak ik vaak de iPad omdat dat makkelijk is, maar als ik een lange tekst moet typen dan zou ik niet weten wat de PC zou kunnen vervangen.
Nu wil ik al die mensen wel eens horen die het einde van de PC voorspelden.
Omdat u het zo lief vraagt, reken ik speciaal voor u uit dat het een krimp van 3,5% is ;)

OK, aantal desktops steeg met 6%; zie de door T.net gelinkte kwartaalcijfers.
Het gaat over HP fiscaal Q1 '18, dat ligt bijna gelijk met kalender Q4 '17 (HP is het eerste bedrijf wat ik ooit zie, welke een kwartaal heeft van nov t/m jan, WTF!!??).

In kalender Q4 '17 had HP een marktaandeel van 22,4%, het jaar ervoor 20,5%.
Stel, in Q4 16 verkoopt HP 204 PC's, dan zijn er wereldwijd 1000 verkocht.
In Q4 '17 is dat aantal volgens de kwartaalcijfers 6% gestegen tov, het jaar ervoor, dus hebben ze er 1,06 * 204 = 216,25 verkocht.
Dat is nu echter 22,4% van de totale markt, dus in Q4 '17 is de totale markt: (216,25 / 0,224) = 965 PC's.

Dus het aantal verkochte desktops krimpt nog steeds!!! En wel 3,5% YoY.

[Reactie gewijzigd door kidde op 23 februari 2018 23:44]

Einde PC denk ik niet maar het probleem is dat de prestatiewinst niet zo hard gaat zoals vroeger waardoor je minder vaak een nieuwe hoeft te kopen. Ik draai zelf nog een i7 2600k en verwacht deze pas tussen 2020 en 2022 te gaan vervangen.

Het enige wat snel gaat is de prestatiewinst bij videokaarten. Mijn GTX 570 moet daarom ook hoog nodig worden vervangen. Ik was eerst aan het wachten tot de prijzen verder zouden dalen maar nu zijn ineens de prijzen keihard omhoog gegaan dankzij bitcoin minen :(
We hebben vaker een periode van vertraging in cpu land gezien. Denk aan het Pentium 4 tijdperk. Bij Intel waren de trendbreuken Conroe (Core2Duo) en Sandy Bridge. AMD had ook nog wat bijzondere modellen.

Zodra je een game als Ghost Recon wildlands gaat spelen kom je erachter dat deze absoluut niet draait op je GTX 570. Ga je upgraden naar een GTX 1070 dan zal je merken dat je framedrops krijgt omdat je cpu rekenkracht tekort komt. Al die jaren incrementele verbeteringen beginnen mee te tellen. Bovendien is de AVX performance ondertussen verdubbeld. Die GTX 1070 koppel je dus het beste aan een Coffee lake. De realiteit is dat je 2600K niet meer volstaat.

De 1070 is overigens een tijdje 465 geweest.
Nu wil ik al die mensen wel eens horen die het einde van de PC voorspelden.
PC staat voor Personal Computer, daar valt natuurlijk ook je smartphone onder, dus als er mensen dat letterlijk hebben geroepen weten ze niet wat ze zeggen.

Wat ze waarschijnlijk hebben geroepen is dat desktop PCs zouden verdwijnen of dat de markt daar zo extreem klein van wordt dat er haast niemand meer wat mee doet. Dat gaat vast gebeuren maar daar is men nog veel te vroeg mee.

Ik zie steeds meer bij klanten dat de vaste PCs worden vervangen door flexibele dockingstations. Bv. de MS Surface Pro, Surface Book en Surface Laptop met dockingstation geeft men best wel wat flexibiliteit.
Helaas geeft een MS docking station juist heel veel beperkingen. Je bent immers gebonden aan Microsoft hardware. Je ziet dat de gehele markt naar USB-C docking beweegt en MSFT doet daar lekker niet aan mee. Wij zijn nu aan het testen met een HP Universal USB-C docking station. Ik kan ook andere andere merken die USB-C laden ondersteunen opladen en docken zoals Apple MacBooks en hij wordt geleverd met een USB-C naar USB-A verloopje. Dus zelfs notebooks die nog geen USB-C hebben kunnen hiermee worden gedockt (maar niet geladen). Dat is dus pas echte flexibiliteit en vooral in een grootzakelijke omgeving veel fijner dan het gesloten systeempje van MSFT.
Mee eens, maar een jaar of twee geleden was dat nog niet zo prevelend als nu, wij hebben toen een keuze gemaakt voor een bepaalde methode die ons nog niet echt is tegengevallen. Ik moet zeggen dat klanten waar dit geÔmplementeerd is er ook niet negatief tegenaan kijken...
Interessant (apart?) dat in het hele stuk niets over winst gemeld wordt...
In het gelinkte document wordt wel over net earnings gesproken. Wel typisch dat de kreet Net Profits niet wordt genoemd, maar misschien heeft dat te maken met nieuwe accounting regels.
Mooi om te lezen. Ik zie de consumentenproducten vooral inzetten op design met Envy en Spectre lijnen. Pavilion en lager blijft natuurlijk de plastic fantastic meuk voor weinig. Ook zakelijk verandert er veel. De nieuwe EliteBooks zijn werkelijk waar prachtig met veel nieuwe features op security vlak. Zo zijn die dingen met ingebouwd privacy filter te krijgen en kunnen ze nu vanuit de hardware kritische OS processen als viruscanner en firewall monitoren en ook hardwarematig opstarten wanneer die niet meer draaien (centraal te beheren vanuit SCCM). Ook wordt er nu een variant van Bromium meegeleverd waarbij ieder browser tablet in een aparte Micro-VM draait en kun je die machines van een factory image voorzien via een beveiligide internetverbinding vanuit de hardware (PXE Boot en een verouderd image op een aparte partitie dus niet meer nodig). Mooi spul.
Pavilion en lager blijft natuurlijk de plastic fantastic meuk voor weinig.
Klopt niet, heb zelf recent deze Pavillion gekocht en die is volledig van aluminium: pricewatch: HP Pavilion 15-ck093nd. Heeft bovendien een uitzonderlijk smalle bezel.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 februari 2018 17:49]

Check! Die kende ik niet. Ik nam aan dat het allemaal nog plastic was... Mooi om te zien dat ze dat ook bij Pavilions doen! :Y)
[...]
Klopt niet, heb zelf recent deze Pavillion gekocht en die is volledig van aluminium: pricewatch: HP Pavilion 15-ck093nd. Heeft bovendien een uitzonderlijk smalle bezel.
Dat model werd 2 jaar geleden verkocht als Envy voor de prijs van ~§1200!

Ik heb deze Omen, die eigenlijk heel veel op de Pavillion van 2 jaar geleden lijkt. Prima ding.
Daarvůůr had ik ook een Pavilion die nu bijna 10 jaar oud is. Nog steeds een goed apparaat, helaas is de Windows Vista daarvan de nek omgedraaid.
Mee eens!

Ik heb de Elitebook X360 1030 en die ziet er echt superstrak uit en voelt toch heel stevig aan. HP heeft een behoorlijke inhaalslag gemaakt de afgelopen jaren op design vlak. En met security op de devices loopt HP zeker voorop. Voor mij de belangrijkste reden om voor elitebook te gaan. Unieke (vaak ook hardware-matige) oplossingen die je bij Dell, Lenovo etc niet ziet.
Pavilion 15 is anders een hele degelijke laptop met nette specs, 8250u +mx150 en aluminium afwerking
Ik heb zelf ook een Zbook Studio G3 aangeschaft voor mijn studie en deze daarna van 32 GiB geheugen en een extra SSD voorzien. Daarnaast heb ik twee docking stations om zowel thuis als buitenshuis een prettige werkomgeving te creŽren. Mijn laptop gebruik ik dan ook voornamelijk voor software development.

Dus misschien is het wel gewoon het geval dat HP luistert naar de wensen van de klant en hierop inspeelt. Voor mijn vorige twee banen heb ik ook een HP Zbook en een Lenovo Thinkpad gehad met 32 GiB geheugen, dus het is wel fijn om dat nu in mijn eigen laptop te hebben.

Als deze niet stuk gaat de komende jaren, kijk ik uit naar een laptop met 128 GiB geheugen om deze te vervangen. Een nieuwe desktop zal ik voorlopig niet in elkaar zetten, omdat deze ook minimaal 128 GiB aan geheugen zou moeten kunnen bevatten. Tot nu toe is 64 GiB bij de meeste AMD en Intel desktopconfiguraties het maximum.
Wat voor software ontwikkel jij in vredesnaam, als je 128 GB RAM daarvoor nodig hebt? Wil je 7-8 virtuele machines met elk 16 GB draaien ofzo?
Ik werk zowel professioneel* als bij mijn studie met big data software en datasets. Als voorbeeld kan ik aanhalen dat de queries van studenten met minder krachtige hardware en minder geheugen in hun machines er gemiddeld een uur over deden om een query in Apache Spark te draaien, terwijl die er bij mij maar zo'n 5 minuten over deden.

Er werd ook aangeraden om zoveel mogelijk geheugen aan de virtuele machine die we voor het vak big data processing gebruikten toe te kennen. Een hoeveelheid geheugen van 4 GiB was verre van genoeg en zelfs met 16 GiB ging het niet zo snel als ik zou willen of queries werden gewoon afgebroken.

Kortom hoe meer geheugen hoe beter en in de toekomst zullen zulke toepassingen alleen maar meer geheugen kunnen en willen gebruiken. Mijn desktops zijn vrij oud en kunnen maximaal 8 GiB geheugen aan. Dat is leuk voor simpele taken, maar niet meer voor het soort werk dat ik op mijn computer zou willen kunnen doen.

*Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat data integration software produceert. Nu ben ik voltijd student, maar vanaf juli dit jaar wil ik me weer part-time op de arbeidsmarkt begeven.
Begrijpelijk scenario, maar het is wel specialistisch. Zelf houd ik me hobbymatig bezig met schaaksoftware zoals Stockfish, en zoals je op de CCRL-lijst kunt zien waarin verschillende versies van Stockfish worden vergeleken, levert een verviervoudiging van CPU-kracht een extra speelsterkte van ~70 ELO op.

Stockfish 9 4CPU: 3450 (op het moment van typen)
Stockfish 9: 3389 (-61)
Stockfish 8 4CPU: 3389 (Ja, versie 9 op 1 CPU is even sterk als versie 8 op 4 CPU's...)
Stockfish 8: 3304 (~85)

"4x zoveel rekenkracht levert +70 ELO op" is een richtlijn die in de schaakcomputerwereld al zeker 30 jaar geldt. (Een 64-bit programma is bijna 50% sneller dan een 32-bit programma op dezelfde computer, overigens.)

Een programma houdt in een hashtabel bij wat de evaluatie van elke bekeken positie is; dat voorkomt dat posities dubbel of vaker worden geŽvalueerd. Als de tabel vol is, dan worden de oudste resultaten vervangen door nieuwere. (Als een stuk wordt geslagen of een pion wordt gespeeld, dan worden alle posities met dat stuk erin, of die pion op die plek, verwijderd. Ze kunnen immers nooit meer voorkomen.) Je snapt dat een programma dat sneller en verder rekent, een grotere hashtabel nodig heeft om geen data te verliezen.

Maar dan nog is een computer met 8 kernen wel een beetje de max die de meeste thuisgebruikers zich kunnen/willen veroorloven, en met de hedendaagse processoren is 16 tot 24 GB aan hashtabel-geheugen (nog) genoeg. (De vuistregel is dat je minstens 2x en maximaal 3x het aantal kernen aan hash-GB's ter beschikking moet hebben. Meer dan 3x is (nog) nutteloos omdat het programma dat meestal niet vol krijgt voordat er data verwijderd wordt.)

Een computer met 8 kernen en 32GB aan RAM kan dan wel weer gebruikt worden om twee programma's tegen elkaar uit te testen, elk met 4 kernen ter beschikking, 8-12GB aan hashtabellen, beide met "permanent brain" aan.

En hyperthreading kan ook benut worden, zolang je maar 2 threads open laat voor het OS zelf. Dus een 8-kern CPU met hyperthreading kan twee engines draaien met elk 7 threads ter beschikking.

Hoewel ik graag meer zou willen doen hiermee, heb ik er privť niet de tijd voor, dus mijn 'standaard' computer met 4 kernen/8 threads en 32 GB RAM moet nog maar even voldoen :P

Er zit wel iemand in de Stockfish-community met een monsterbak met 24 kernen en 128GB RAM... Aangezien de CCRL-lijst op dit moment niet verder gaat dan 4 threads, zou het me niet verwonderen als die gast 10 engines tegelijk (5 partijen) voor de CCRL laat spelen...

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 25 februari 2018 18:57]

De consumenten borden (denk aan de Z370) hebben 64 GB als maximum, maar de performance lijn heeft eigenlijk al jaren 128GB. Momenteel moet je dan denken aan X299 met socket 2066. Daarop passen o.a. de i9 cpu's met daarin 18 cores.
Zijn er misschien ook cijfers bekend gemaakt over hun printers en het bijbehorende abonnement? Ik ben namelijk hier wel in geinteresseerd, maar ik ben vooral benieuwd of dit ook bij andere aanslaat.
En met hoeveel procent zijn de prijzen gestegen? :+
Wat voor type laptop heb je? Ik heb de HP Zbook Studio G3 en onder Windows 10 heb ik in een half jaar tijd een paar freezes gehad. Daarnaast zijn mijn scherm en mijn moederbord al een keer vervangen onder garantie. Maar onder Debian Linux werkt alles eigenlijk vrij goed en zonder crashes over het algemeen.
Je geeft al in je eigen post aan dat modernere modellen van de MacBook al minder interessant zijn, omdat je deze niet meer uit kunt breiden. Zoiets zal ook (zwaar) meewegen bij de beslissing die een bedrijf neemt om nieuwe computers voor personeel aan te schaffen.

Jij bent blijkbaar nog erg blij met je 7 jaar oude MacBook, goed voor jou. Voor prive is dat dus geen probleem. De meeste laptops halen met "bedrijfsmatig" gebruik die leeftijd niet. En als deze het wel doen, tegen welke reparatie-kosten zit je dan te kijken? Daarnaast heb je ook de verminderde productiviteit van de werknemer met kapotte laptop, een aparte set laptops voor bruikleen tijdens de reparatie, extra documentenbeheer voor laptops die niet aan de cloud hangen, etc.

Je prive gebruik direct projecteren op de bedrijfsomgeving waar je werkt...dat werkt nooit 1-op-1. Het zou mooi zijn als dat zo was, maar de praktijk leert echt wel anders.

Misschien dat MacBooks inderdaad een goede TCO oplossing zijn voor het bedrijf waarvoor je werkt, dat kan ik niet voor hen bepalen. Het lijkt me echter wel een veilige aanname dat dit wel is doorberekend bij IT en accounting. Dat de beslissing dan is uitgevallen bij de laptop die aan je is verstrekt...tsjah, dat is TCO aan het werk. Aanschafprijs is met TCO bijna nooit de doorslaggevende factor..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True