Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Omen 15-ax010nd Review

Bruin Poeper 8 januari 2017, laatste update op 23 januari 2017, 741 views

HP Omen 15-ax010nd

Review na een half jaar in gebruik. Beeldscherm, stevigheid, stilte van de ventilator maken dit een echte goede HP. De toetsenborden waren vroeger beter.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Laag energieverbruik, stil, accu gaat lang mee
  • Degelijk en compact

Minpunten

• Rode toetsopdruk slecht leesbaar
  • C: schijf (SSD) 128 GB te klein
  • Zijaansluitingen en LEDS van boven niet zichtbaar

Ik heb deze laptop nu ruim een half jaar in gebruik.
Hiervoor had ik een HP DV6720ed Hier was ik geweldig tevreden over. Prima toetsenbord. Helaas moet hij eruit vanwege EOL Windows Vista. Heb er met dual-boot Linux-mint (Cinnamon) bij op gezet. Werkt voorbeeldig; de Bluetooth (info+pairing Microsoft Mouse5000)) werkt zelfs beter dan in Windows10...

Hiermee vergeleken maak ik op deze HP Omen veel meer typfouten.
Nu hebben heel veel laptops tegenwoordig dit soort vlakke toetsen... mijn advies is zoek iets beters als je het kan vinden.
De rode opdruk maakt de letters slecht leesbaar. Wit op zwart, of zwart op zilver is beter.
Het helpt een hoop als je de toetsenbordverlichting aan zet. De toch wel felle LEDjes storen gelukkig niet aan de ogen. Ik maakte me daar bij aankoop dus onterecht zorgen over.

Wat deze Omen duidelijk beter doet dan mijn oude DV6720ed is WiFi.
Op mijn werkplek 12m van de router door 2 muren heen moest ik voorheen bekabeld werken, nu maakt het weinig verschil meer.

Het mooiste vind ik het matte IPS scherm "IPS UWVA BrightView WLED-backlit (1920 x 1080)". Let op dat HP verschillende soorten IPS schermen heeft. Achteraf gezien vraagt de resolutie om een 17" scherm. Wat ik ook heel erg waardeer is de rust. Ventilator hoor ik eigenlijk nooit. Die heeft een enorme overcapaciteit. Klinkt bij BIOSupdate als een heuse straalmotor :) Hij komt verder eigenlijk alleen in actie bij de grafische processor, en die is pas nodig bij speciale spellen.
Ik raad iedere niet-fanatieke-/sporadisch-gamer aan om geen geld meer uit te geven voor een grafische processor. Ik doe er eigenlijk he-le-maal niets mee. De laptop kan er ¤150 goedkoper van worden.

Hij heeft geen CDspeler. Maar die mis ik niet zo. Ik denk dat juist daardoor deze laptop zo compact en stevig kan zijn.

Wat mij veel stoort is dat ik de (USB)aansluitingen en LEDjes aan de zijkant van bovenaf niet kan vinden of zien. Je moet nu steeds aan de zijkant kijken. Er is best ruimte voor aanduidingen en LEDs bovenop aan de rand van het toetsenbord. Ik vind dit gewoon slecht design van HP.

Op de DV6720ed had ik 150GB, en daar kon ik altijd net mee toe, als ik regelmatig schoonmaak hield. Echter de 128GB SSD op deze Omen is veel te weinig. Zowel Windows10 als HPswsetup pleuren alles op C: en dan is hij gauw vol. Ik moet nu dus echt zaken naar de 1TB overzetten die standaard op C: (de SSD) staan, en dat is wel veel gedoe.
Wie nu iets wil kopen raad ik daarom aan om minimaal 256GB of 512GB voor de C: ssd-schijf te nemen.

Waar ik ook moeite mee heb/had is Windows10. Ik heb veel nieuwe dingen moeten leren en uitzoeken. Ik weet pas sinds 1 maand dat je de desktop vindt door rechtsonder te klikken... En dat gedoe met WindowsAccount vs LocalAccount. Ook mailen+contactenlijsten heb ik nog steeds niet zoals het hoort. Bluetoothapparaten worden vaak zonder naam (niet-)weergegeven, ook al werken ze (waarschijnlijk) wel. Radiosignalen kan je niet zien, dus ik wil gráág duidelijk geīnformeerd worden welke etherdraadjes er rondslingeren en -hengelen, over wie master/slave is. Microsoft vindt veiligheid misschien niet echt belangrijk?
Eigenlijk moet je een jaar wachten voordat dat een beetje loopt zoals het hoort. Dat was destijds met Vista ook het geval. Met SP2 was Vista voor mij perfect.
Ik raad iedereen aan om vervanging zo lang mogelijk uit te stellen.
Windows Vista is wat mij betreft veel te vroeg de nek omgedraaid: in mei2016 al, door de Windowsupdate te verzieken. Trouwens heel Vista wordt bij Microsoft als een bastaardkindje doodgezwegen. Waarom???

Resume:
Mijn kritiek is hier en daar wat ongezouten, ik verwacht van HP nu eenmaal dat ze hele goeie laptops maken. Deze laptop kan hier en daar beter, is niet helemaal 'in evenwicht', of 'niet āf'. Ik denk dat hij wel lang mee gaat.
Als je iets duurzaams wil neem een laptop als deze HP-Omen, maar met een grotere C: (SSD-)schijf. Je kan het best besparen door Nvidia's grafische processor weg te laten.
Waarschijnlijk kom je dan uit op een Pavilion met 8GB RAM. Je krijgt dan tevens een leesbaarder (zwart op zilver) toetsenbord, let dan wel even op dat er het juiste IPS-scherm in zit. Let wel: ik wou de Pavilions van 2016 niet omdat ik die (oa touchpad) wat gammel en rammelig vond aanvoelen. Omen en Pavilion lijken uitwendig nagenoeg gelijk, dus misschien is het allemaal 'psychisch' :)
Leesbrildragers: overweeg een 17" scherm, als je er de ruimte voor hebt; met de beschikbare resolutie doe je jezelf met 15" tekort.

P.S.:
(1) Laptop is hier ook uitgebreid getest. Veel foto's ook van binnen, en hoe je hem open maakt.

(2) Handig om upgrade mogelijkheden te weten. Een verkoper van deze laptop op Tweakers meldt het volgende:
Tegen meerprijs kunnen de volgende nieuwe componenten geplaatst worden (ook van deze componenten krijg je de factuur):
- 16 GB DDR4 (Crucial) i.p.v. 8 GB + ¤ 80,-
- 512 GB SSD m.2 (Crucial MX300) i.p.v. de 128 GB + ¤ 130,-
Dat is vrij gemakkelijk voor elkaar te krijgen bij dit model

Heb jij ook een HP Omen 15-ax010nd?