Tweakers zegt: 7,5

Specificaties M.2 80mm • TLC • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Intel 600p 512GB Review

Bruin Poeper 10 november 2017, laatste update op 14 november 2017, 287 views

Intel 600p 512GB (Product gekocht)

Eindelijk alles op de C-schijf.... lees mijn installatieverslag!

Pluspunten

• Makkelijk installeren via Win10 Herstel USB-stick
  • Succesvol toegepast in HP Omen 15-ax010nd
  • Veel capaciteit voor lage prijs.

Minpunten

• Op papier minder snel dan Samsung EVO

Ik zat te krap met de oorspronkelijk aanwezige 128GB SSD (een SanDisk SD8SNAT-128-1006 M.2 SSD). Hoewel er ook nog een 1GB rotating disk D: in mn laptop zit bleek het erg onhandig om programma's niet op C-schijf te kunnen hebben.

Heb getwijfeld tussen snelle Samsung 250GB EVO (goedkoper, maar halve capaciteit) en deze. Iedereen zegt dat je in de praktijk geen snelheidsverschil merkt, en dus gekozen voor een kleine toeslag deze 2x zo grote Intel 600P.
Heb ik tenminste gegarandeerd nooit meer last van een te kleine C-schijf. :*)

Installatie ging eigenlijk heel soepel. Je hoeft niets te doen in BIOS of met DOS commando's.
Eerst de echt belangrijke bestanden veilig stellen.
Voor mij zijn dat Firefox xxxx.default en Documenten. Geen gedoe met emails; want die staan tegenwoordig allemaal in de cloud.
Met Win10 een Herstel USB-stick gemaakt.

SSD omwisselen in de laptop.
Opstarten geeft in eerste instantie melding: "This machine has no operating system".
Met de Herstel USB-stick opstarten geeft redding. Achter de schermen vindt een factory reset plaats. Je krijgt ook de vraag of je accoord gaat met Reset van de TPM (Trusted Program Module). Ja dus. Uiteindelijk komt er gewoon Win10 op te staan, al moet je er een hele reeks updates voor binnen halen.

In mijn geval als eerste weer Firefox er op en xxxx.default uit de backup terugplaatsen.
En klaar is Kees. Uiteraard nog wel alle programma;s opnieuw installeren.

Alles wat op de D: schijf stond blijft onaangetast. Die kan je dus gewoon als backup schijf gebruiken als je de SSD vervangt.

Naschrift.
Naderhand bleek het herinstalleren van Windows10 toch niet helemaal goed te zijn gegaan.
Je doet feitelijk een aantal updates over de fabrieksinstellingen heen. Ik deed uit me zelf zoveel mogelijk HPsupport er bij tussen. Was niet goed.
Uiteindelijk bleek mijn laptop naast mij (als gebruiker/administrator) nog een tweede eigenaar (potentiele indringer?) te hebben: Administrator, waarvan ik de inlog niet kende.
Ik kwam daar niet van af, ondanks diverse herstel pogingen.
Computer liep ook niet goed. Slaapstand-Opnieuwopstarten duurde veel te lang.

Uiteindelijk heb ik opnieuw koude start gemaakt. Dus eerst computer helemaal uit zetten, dan met de Herstel USB-stick er in opstarten.
Er kwam opnieuw de vraag Reset TPM? (Ja dus).
Ook heb ik toch maar in beginsel een Microsoft account aangemaakt (wou ik eigenlijk niet).
Bij 'gebruikers' werd daarvan als naam de eerste 5 letters gebruikt van het emailadres (dus "madel" als het madeliefje@outlook.com zou zijn).
Het wordt dus niet de naam die je aan jezelf geeft bij het inloggen.
Uiteindelijk is de installatie vanzelf helemaal goed gekomen. Alleen iets met Acelerometer, de HP 3d Driveguard, moest ik handmatig updaten (zoek dit op internet).
Ik heb vervolgens het Microsoft account vervangen door lokaal account.
Ik accepteer maar dat mijn gebruikersdata onder de naam 'madel' blijven staan, want op zich werkt alles nu naar wens.

Na installatie geeft Windows 475GB (510.786.531.328 bytes) als capaciteit op.
Met Windows10(diverse bloatware apps verwijderd)+Firefox+Libreoffice is 50GB gebruikt en er is nog 425GB beschikbaar.

Ik vermoed dat Microsoft de nieuwe SSD ziet als een belangrijke hardware wijziging.
Nadat u uw Microsoft-account hebt toegevoegd en aan uw digitale licentie hebt gekoppeld, kunt u de probleemoplosser voor activeringen gebruiken om u te helpen .
Had ik dit van tevoren geweten, dan had ik vr de omwisseling eerst mijn inlog met lokale account naar Microsoft-account omgezet..... 8-)
Als je bij 'Instellingen' zoekt onder 'Activering' kan je daar een Microsoft-account toevoegen.

Heb jij ook een Intel 600p 512GB?