Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pc-leveringen dalen opnieuw in eerste kwartaal van 2019

De wereldwijde pc-markt is in het eerste kwartaal van 2019 opnieuw gekrompen, met 4,6 procent. Hoewel de cijfers over 2018 meevielen, lijkt er geen sprake te zijn van een herstel. De afname zou volgens analisten mede toe te schrijven zijn aan cpu-tekorten.

Gartner spreekt van een afname van 4,6 procent en IDC houdt het bij 3 procent. De twee zijn het er wel over eens dat de totale hoeveelheid verscheepte pc's in het afgelopen kwartaal uitkomt op 58,5 miljoen stuks. Vorig jaar in dezelfde tijdsperiode lag dat getal nog rond de 60 miljoen pc's.

Het tekort aan cpu's ligt volgens de analisten bij Intel; de yields op zijn nieuwe 10nm-procedé zijn nog niet zo goed dat het aan de vraag kan voldoen, waardoor het besloot om verder in de bestaande 14nm-productie te investeren. De tekorten aan Intel-processoren leidde tot prijsstijgingen, die in combinatie met een sterke vraag door migraties naar Windows 10 problematisch blijken te zijn.

HP en Lenovo strijden nog altijd om de koppositie. Gartner plaatst Lenovo bovenaan, terwijl IDC daar juist HP neerzet. De bedrijven hebben in ieder geval een marktaandeel van 22 of 23 procent. Daarna volgt Dell met zo'n 18 procent en Apple volgt op de vierde plek met 6,8 procent. Van deze bedrijven maakte Lenovo een aardige groei door, volgens Gartner zelfs 6,9 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De rest bleef relatief stabiel. Een van de hekkensluiters, Acer, zag zijn marktaandeel echter met 13 procent krimpen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

11-04-2019 • 10:57

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Ik vermoed dat we dit jaar wel eens wat hogere cijfers zullen zien, iedereen precies op de valreep over op W10 voor W7 EOL is per januari 2020...

@bArAbAtsbB Omdat het niet legaal is (je voldoet niet aan de licentie voorwaarden), kan je net zo goed een illegale versie downloaden. En ik heb het meer over de zakelijke markt, waar je zeker niet wil werken met grijze/zwarte keys of niet voldoen aan de licentie voorwaarden van MS, want daar wordt wel degelijk op gecontroleerd...

@DJMaze Voor veel zakelijke omgevingen is dat niet wenselijk of een goed idee... ;-)

Vergeet ook niet dat eind 2019 er al drie jaar geen PCs met W7 Professional meer worden verkocht en de retail keys al 6 jaar niet meer verkocht worden. Veel PCs zijn al ouder dan dat en komen vaak nog uit het tijdperk van HDDs ipv. SSDs, dus voor veel zakelijke organisaties het moment om over te stappen...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 11 april 2019 11:20]

dan koop je toch gewoon een win10 licentie voor 30 euro...en upgrade je je win7 installatie?die hardware kan het prima aan, misschien wat extra ram..maar de mensen die nu nog win7 draaien geven toch niet zoveel om hun PC config.
Waarom koop je een licentie, upgraden kan nog steeds zonder licentie... Maar zou dit zeker niet bij elke pc adviseren, niet elke pc werkt goed met windows 10 als ze wel met windows 7 goed werken.
Volgens de licentie's van Microsoft mag dit niet in een zakelijke omgeving. Als je tijd en zin heb, lees dat maar hier.
De meeste MKB zit niet aan die aantallen devices en zelfs die er wel aan zitten gebruiken het vaak toch nog niet omdat ze de kennis/kunde niet in huis hebben.
In het bedrijfsleven is het niet zozeer de kennis/kunde van de IT afdeling maar meer omdat software/hardware niet compatibel is met het nieuwe OS, of de fabrikant support het nog niet, je kan dan niet zo "even" upgraden zonder gevolgen, dit kan een langdurig test traject zijn en daarbij zijn er nog een hoop andere kosten aan verbonden.

In het bedrijfsleven is het ook vrij normaal om de gehele pc te vervangen dan het OS te upgraden, Ook kostentechnisch.

Voor consumenten is het inderdaad heel simpel we gooien er even een update overheen, daar zijn weinig tot geen risico,s als je pc omzeep wordt geholpen staat er geen bedrijfshal productie opeens stil, of kan personeel niks doen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 11 april 2019 13:47]

Heb het nergens over zakelijk gebruik, reageer alleen op mijn voorganger die voor 30 euro een licentie zou kopen.
Je mag dat niet als je Enterprise agreement hebt voor 500 seats of meer. Maar dan krijg je daar neem ik aan ook een discount voor.
hoe doe je dat dan?gratis van windows 7 naar windows 10?
Het schijnt dat als je Windows 10 download bij Microsoft (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10) en wanneer deze vraagt om je sleutel je legale Windows 7 key invoert, deze gewoon geaccepteerd wordt, ook al adverteert Microsoft de gratis upgrade niet meer.
Als je machine meegeleverd is met Windows 7, dan is het systeem al "geregistreerd" op je moederbord. Windows 10 zal dit automatisch overnemen. Het enige wat je hoeft te doen is je hele schijf of partitie leeghalen (en alles wat erbij komt kijken als je een systeem installeert), vervolgens Win10 op je schijf/partitie prakt en... nu komt het: NIET je activatiecode invult bij de installatie. Sla die stap over, en laat Win10 zonder activeringscode installeren.

Na installatie ga je naar "Configuratiescherm" (dus NIET "Instellingen"!) > "Systeem en beveiliging" > "Systeem", en ergens onderaan kun je je Win10 activeren.

[Reactie gewijzigd door Qalo op 11 april 2019 13:29]

bedankt voor de tip!
Via de mediacreationtool is dit nog mogelijk, binnen windows starten en dan kun je upgraden. Als je een USB stick maakt en windows opnieuw installeert is het ook mogelijk om de windows 7 code te gebruiken. Tot op heden geen problemen gehad met diverse upgrades en herinstallaties.
volgensmij heb je over een OEM licentie, want een retail key is €120 of duurder
"dan koop je toch gewoon een win10 licentie voor 30 euro"
Exact wat ik dus ook dacht, zo heb ik mijzelf niet heel lang geleden ook nog een nieuwe Win 10 Pro licentie kunnen aanschaffen voor 18 euro toen ofzo, om deze tegen de tijd dat AMD met hun Zen2 architectuur zo ver is, en deze goed blijken te presteren, mijzelf eindelijk eens een nieuw systeem te kunnen bouwen, en mocht ik door het plaatsen van een nieuwe CPU dan gedoe krijgen, wat maakt dat de serial die reeds in gebruik is dan niet meer werkt, ik daarvoor alvast een nieuwe in huis heb.

Maar wat betreft het:
"De tekorten aan Intel-processoren leidde tot prijsstijgingen, die in combinatie met een sterke vraag door migraties naar Windows 10 problematisch blijken te zijn."
Dat heeft/had er toch mee te maken dat Intel hun Xeon- en Core-processors voorrang geeft in het productie proces op de consumenten CPU's/APU's.
Heb het artikel waar dit in beschreven werd hier net op tweakers inmiddels weer even terug gezocht:
Intel investeert miljard dollar extra in 14nm-productie wegens tekorten

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 11 april 2019 13:40]

Ryzen 2600, 16gb 3000mhz en 980ti.... Ik draai win7. Zolang hij het doet. Maar ik geef niks om mijn config. #sarcasmoff
Of je stapt over op een ander OS dat niet zit te miepen over de leeftijd van je hardware.
Dat kan voor ons makkelijker zijn dan voor de gemiddelde Windows 7 gebruiker.
Er zijn namelijk genoeg gebruikers die al blij zijn dat ze net Windows 7 kunnen navigeren en die bij het gebruik van Windows 10 al niet mee begrijpen hoe alles werkt en in de war raken.
Mocht je hun aanraden om over te gaan op Linux of op MacOS, dan kan dit nog veel meer verwarring veroorzaken voor deze mensen.
Het kopen van een nieuwe computer die Windows 10 kan draaien zou hierdoor nog best wel eens de makkelijkste en meest voorkomende oplossing kunnen worden.
Het kopen van een nieuwe computer die Windows 10 kan draaien zou hierdoor nog best wel eens de makkelijkste en meest voorkomende oplossing kunnen worden.
En ook nog de duurste. En zonde ook, want je dankt een goede machine af. Ben ik nooit voorstander van. Iedereen blij, behalve je budget/portemonnee. Slecht advies dus, m.i.
Ik ben het zeker eens met dat het duur en zonde van je geld is, maar dit is ook niet mijn advies. Persoonlijk zou mijn advies eerder richting een upgrade gaan ipv een volledig nieuw systeem.
Mijn eerdere verhaal is simpelweg om uit te leggen waarom dit zo vaak gebeurt, niet om uit te leggen wat het beste is.
Ik installeer tegenwoordig juist vaak Ubuntu of Debian bij de wat minder computer-onderlegden. Is het een oude PC, dan installeer ik server met minimale opbouw eroverheen.

Navigatie is altijd even wennen, maar niet groter dan het verschil tussen Win7 en Win10. Ook installatie is wat specifieker maar qua gebruikersingrepen, prompts, updates en malware is Linux tegenwoordig echter veel eenvoudiger voor leken dan Windows.
Dat doe ik al vele jaren en mensen zijn er altijd tevreden mee, omdat de problemen opeens verdwenen zijn. De meeste mensen in de familie gebruiken mobiele apparaten en hebben daar ook zelden problemen mee.

Voor de grap heb ik mijn Orange Pi sinds een paar dagen weer aangesloten en met de juiste software kun je zelfs streaming YouTube videos bekijken. De markt voor SBC's is de afgelopen jaren flink gegroeid en dat is een andere reden waarom er iets minder behoefte is aan low-end desktops en laptops.
Het kopen van een nieuwe computer die Windows 10 kan draaien zou hierdoor nog best wel eens de makkelijkste en meest voorkomende oplossing kunnen worden.
Vergeet ook niet dat dit soort gebruiker hetzelfde heeft gedaan bij EOL van XP, dus na 5-6 jaart wel eens toe is aan een nieuwe PC...
Of een refurbished voor zo'n EUR 275,00 zoals ik heb gedaan.
Ik draai Win10 op mijn oude AMD FX-6300, en ik zie nooit gemiep hierover. Systeem is inmiddels een jaar of 7 oud. Enige upgrade is een nieuwe videokaart.
Hier nog een Intel DP35DP uit 2007, doet het ook hoor.
Alleen de nog prima werkende XFX GeForce 7600 GS wordt niet meer ondersteund door Windows 10, maar wel veel andere OS'en.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 11 april 2019 11:16]

Dat is volgens mij echter een keuze van Nvidia, niet van Microsoft. Ik verwacht dat je op andere OS'en dan ook enkel nog "hobbybob" support hebt en geen officiële support van uit de fabrikant dan wel de OS uitgever. Dat hardware werkt is iets heel anders dan dat er officiële support is.
Mogelijk heb ik hier een video gevonden die je kan helpen met je probleem :)
https://www.youtube.com/watch?v=rDjgJq5uax8
Dat werkte ook, totdat... Windows 10 een "upgrade" kreeg ;)

En dat is eigenlijk met veel dingen (printers, usb apparaten, etc. etc.) en het is inderdaad ook niet alleen Windows OS maar met andere OS'en ook.
Zo heb ik net mijn Kysoh Tux Droid in de prullenbak gegooit ;)

Er zijn ook OpenSource drivers voor NVIDIA en die werken dus overal, behalve op Windows OS.
Dus wat @Dennism zegt is deels waar. Het is een probleem van NVIDIA maar ook een probleem van het Windows Eco systeem, aangezien je voor de andere OS'en de OpenSource "hobbybob" versie kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 11 april 2019 16:57]

Ik heb een tweede PC met oude hardware, die zonder probleem Windows 10 draait met een AMD Athlon 64 X2 en een Radeon HD 6000-serie GPU. Draait probleemloos.
eigenlijk zeg je met je post dat ook tweakers illegale windows licenties aan biedt....maar op het moment dat ik bij een normale webshop een licentie aanschaf en er meer aanbieders zijn met ongeveer dezelfde prijs dan mag ik als consument verwachten dat het in orde is...zelfs tweakers heeft deze licenties in de pricewatch...in hoeverre is het dan illegaal? ten goede trouw enzo.. ;)
Nee @bArAbAtsbB het aanbieden is niet illegaal, hoe jij het voorstelt te gebruiken is illegaal. OEM op een bestaande, in gebruik zijnde PC en veel van dat soort sites melden niet dat het gaat om een OEM licentie. Daar komt nog eens bij dat Tweakers.net het zelf niet aanbied, maar dat dit door afnemers wordt aangeboden via een API interface. En Tweakers.net is zelf natuurlijk ook niet perfect...

De goedkoopste zijn trouwens geen €30 via pricewatch, maar €85 (aanbieding) voor een Home OEM Duits, voor NL of ENG Home zit je al vlot op €100. Retail Home NL/ENG ben je €125 voor kwijt... Maar natuurlijk willen wij Pro, NL/ENG OEM begint bij €123 en retail bij €220. Dat zijn juistere prijzen dat dat jij stelt.

@bArAbAtsbB En je ziet, die staat niet op Pricewatch op Tweakers.net. Wellicht dat Tweakers.net dat niet meer wilde in PW. Natuurlijk zijn er tal van dat soort aanbieders, zo zijn er ook tal drugsdealers ;-) vindbaar aanbod zegt niets over legaliteit... En zoals je aangeeft, kan worden ingetrokken door MS, bij hoeveel legitieme keys gebeurt dat? En ik ben me er van bewust dat een hoge prijs niet betekend dat het legaal is of niet. Maar gezien de prijs zou er bij jou toch een belletje moeten gaan rinkelen.

Er staat trouwens alleen in de link 'retail' en nergens anders op de pagina zelf dat het retail of OEM is.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 11 april 2019 13:30]

De gemiddelde consument weet nog net hoe je een computer aanzet.

Laat staan dat die weet hoe het zit met OEM en licenties en dergelijke.

Vriend van mij die weinig verstand van computers heeft wilde legaal alles doen en kocht een licentie op internet voor een paar tientjes, moet je proberen uit te leggen dat dat illegaal is dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden.
hier wordt zelfs een retail licentie aangeboden voor 19,75 excl BTW

https://www.digitallicense.nl/windows-10-professional-retail

met volledige licentie garantie..dus mocht hij ingetrokken worden door MS dan krijg je een nieuwe.

1 google opdracht komt uit bij een heel leger van deze aanbieders, hoe moet een consument dan weten dat deze licenties "illegaal" zijn?

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 11 april 2019 12:02]

Je kan er toch ook wel van uit gaan dat als het te mooi is om waar te zijn het ook waarschijnlijk zo is, als je een i7 9900K aangeboden krijgt voor 300 euro snap je toch ook wel dat er iets niet in de haak is. Dit soort sites maken misbruik van onbenul van de mensen, neem aan dat jij als tweaker wel snapt dat het geen legale sleutels zijn.
Dat zijn inderdaad de officiële prijzen . Er staan echter ook wel eens aanbieders in de PW met key's van bijv. 30 euro of soms zelfs nog minder. €10 is uit mijn hoofd het laagste wat ik gezien heb.
De licenties zijn niet illegaal. De manier waarop ze gebruikt worden kan dat wel zijn. Wanneer je bulk licenties gaat gebruiken voor persoonlijk gebruik overtreedt je de voorwaarden.
Tweakers zelf niet, de controle vanuit Tweakers op de pricewatch laat echter wel te wensen over. Hier zijn in het verleden ook regelmatig topics over geweest waarbij aanbieders geweigerd zijn. Ze komen echter vrij snel ook weer terug helaas. Te goeder trouw heb je echter weinig aan op het moment dat MS weer eens een batch key's ongeldig maakt en jou key zit er tussen.

Ik zou in ieder geval niet direct verwachten dat de shop die jou willens en wetens een minder legale key verkocht dan ineens wel volgens de regels van ons wetboek gaat handelen en je schadeloos zal stellen.
Mwa, veel computers die Win7 als besturingsteem hebben kunnen vaak Win10 wel draaien.
Degene die nu nog windows 7 draaien die gaan echt niet upgraden door iets als windows 7 eol.
mijn rig blijft gewoon lekker windows 7 draaien en als ik een nieuwe koop ga ik toch echt eerst kijken of ik windows 7 draaiend kan krijgen voor de alledaagse taken.
Ik heb windows 10 ondertussen dermate ver aangepast dat het redelijk werkt maar erger me nog regelmatig aan hoe verstopt of geforceerd dingen soms zijn.

Zakelijk ach ik ken bedrijven die nog steeds op dos/3.11 of xp draaien omdat het werkt.
Alleen voor met internet vebonden systemen is het wat belangrijker maar als je setup goed is vangt je server alle inkomende verbindingen al op en word daar gefilterd.
PC gaan ook gewoon langer mee dan vroeger, er worden geen grote stappen meer gemaakt qua prestaties voor de gemiddelde consument...een i5 met 8Gb en SSD kan jaren vooruit.

er wordt tegenwoordig heel specifiek ontwikkeld voor bijvoorbeeld gamers (RTX) wat dus voor de gemiddelde consument niets toevoegt (want die gamed niet)
Hier een I5 4570 met 16 Gb en SSD 120 Gb+ SSD 240 + HD 1 Tb, aangezien ik niet game is er geen enkele reden om iets nieuws te kopen.
Paar maanden geleden een nieuw IPS scherm gekocht, voor dat relatief laag bedrag een mooie upgrade.
Zelfs als je gamet gaan die specs nog prima mee. Ik heb nog een i5 3570k. Deze is inmiddels zeven jaar oud en gaat nog als een trein. Ook de vier jaar oude videkoaart (980 Ti) gaat nog wel even mee.

Zolang er geen nieuwe generatie spelcomputers komt kan je lang doen met een gaming PC. Daarna gaat het altijd wel hard.
deels ben ik het met je eens maar ik heb zelf een 3770k die zelfs op 5ghz zijn werk goed met letterlijk stoom uit zijn orenm af en toe.
En alles op ultra gaat gewoon niet altijd meer ondanks de 1070.
Die 1070 doet dan ook zijn werk vaak maar op 65-75% van de totaal haalbare fps met die kaart omdat de cpu gewoon dermate verouderd is dat hij presteert als een gtx 1060 op een 9900k.

Ik heb alleen vanwege de prijs nog niet geupgrade het is me gewoon te duur. 530+80+210+180 euro voor een upgrade setje mobo cpu en geheugen en een betere kooler voor die hothead cpu .
Amd vind ik nog altijd niks want ik ben nog altijd niet overtuigd dat het de beste long term cpu is maar misschien in juni. ik heb inmiddels al besloten om na de zomer nog eens te kijken.
Maar gezien het snel slechter wordende game aanbod is het misschien tijd voor een nieuwe hobby.

En ja ik ben benieuwd wat de nieuwe consoles gaan doen want na de ps3 en xbox liep pc gaming een tijd achter de feiten aan en bij de ps4 en xbox one was de console eigenlijk al achterhaald bij de release en als ik de geruchten moet geloven lijkt me dat nu ook weer het geval. de specs die lekken zijn gewoon verre van indrukwekkend en waren jaren geleden al mid range op z'n best.
Wel hoop ik dat consoles meer over gaan naar regelmatigere upgrades zodat games op oudere consoles ook blijven werken. iets als de xbox one dan one s dan one x en nu daar weer een upgrade van.
Modulair zou nog beter zijn maarja dan kan je net zo goed over gaan op de pc.
Het gaat er niet om waar jij van "overtuigd" bent maar wat de benchmarks zeggen.

Het vreemd is dat als Intel 1 fps sneller is dan AMD men meteen heel makkelijk is overtuigd en 100 euro meer uitgeeft voor een Intel.

Maar als AMD 2 fps sneller is dan Intel dan "ben je niet overtuigd"

Het gaat daarom om wat de benchmarks laten zien, je koopt een CPU toch niet op onderbuikgevoel?
Ik ben nergens van overtuigd ik zie de testresultaten en ben daar niet tevreden over.

En 1 fps is geen waarde die op zichzelf boeiend is.
1 fps op 4 fps is echter een behoorlijk verschil en ook 1 fps op 16 fps vind ik ook nog onacceptabel maar 1 fps op 100 fps is geen 100 euro waard.
Ik kijk met een meerprijs voor een stuk hardware dan ook niet naar alleen nu maar ook in de toekomst.
Als nu een cpu 30% duurder is maar maar 15% sneller dan nog kan het een goede value cpu zijn.
Je haalt namelijk nu 15% meer fps met dezelfde hardware en in de toekomst kan je er vanuit gaan dat je met je nieuwe gpu ook weer 15% meer fps haalt.
En gezien de levensduur van cpu en gpu ga ik uit van 2.5 gpu over de levensduur van 1 gpu (dit verschild per persoon natuurlijk) dus ook bij de 3de gpu haal je meer fps wat onder de streep de duurder cpu een goedkopere keuze maakt met meer value.
En ja de eerste aanschaf doet pijn en ja de pc kan kapot gaan en dan heb je dus meer betaald zonder "rendement" dat is een risico wat je neemt en een risico dat ik persoonlijk accepteer.
Gaar de pc wel kapot dan heb ik per en heb ik meer betaald onder de streep.

Ik moet wel zeggen het is nu lastiger om die berekening te maken als in 2011/2012 omdat het landschap aan het veranderen is.
Hoe lang gaat deze core war nog door en wat is het gevolg in 6 jaar.
Gaan we naar 24 cores 48 threads toe?
Gaat software het eindelijk ondersteunen waardoor een 8 core 16 thread 9900k sneller gedateerd is?
Wat doet de performance per thread?
Komt er eindelijk een manier waardoor per core performance niet belangrijk meer is?

Ik wildan ook nog altijd een cpu met een top of the line single core performance omdat dat NU het beste is.
Maar als dit een 6 core op 5 ghz zou zijn en de 8 core is geclocked op 4.9 ghz dan ben ik toch geneigd om voor de 8 core te gaan.
Het lijkt immers een compromis dat de moeite waard is. 2% prestatie inleveren voor het potentie om 33% sneller te zijn in de toekomst.

Momenteel is mijn probleem met amd opgesplitst in 2 punten.
Ten eerste is de per core performance gewoon niet goed genoeg. in game benchmarkt zijn de verschillen soms dermate groot dat het een gpu generatie scheelt. En dat is meer geld als het prijsverschil tussen intel en amd deze dagen genomen over meerdere generaties gpu op de pc.
En als tweede punt is dat ze gewoon niet consistent zijn met game performance. Bij de ene game komen ze goed mee en bij de andere game is het gewoon belabberd.
Dit is deels de schuld van game makers en uitgevers natuurlijk (gpu optimalisaties vs cpu load) maar ook deels van amd die een product op de markt zetten zonder daar top support bij te leveren zodat devs de optimalisaties goed kunnen uitvoeren. Bij intel zit deze support vooralsnog beter in elkaar.
Ditzelfde geld trouwens ook voor hun GPU tak van amd al zijn daar de problemen toch serieuzer en ook hardwarematig van aard voorlopig.

Als ryzen 3xxx de per core gelijk en consistent gelijk weet te krijgen met intel en het stroomverbruik goed weet te houden (voor zover dat deze dagen goed te noemen is met 2x de wattage van mijn huidige rig) en de performance over veel game benches consistent is en er een moederbord is dat aan mijn wensen voldoet dan kan maar zo weer overstappen naar Amd.
Dat licht volledig aan wat ze ervan bakken.

Al met al kan ik mijn geld maar 1x uitgeven en kopt ik dus waarvan ik denk dat ik er het langste mee kan doen en ook met toekomstige gpu upgrades de meeste fps haal.
Maar goedkoper is niet altijd beter als je een lang termijn plan maakt!
Hier een I5 4570 met 16 Gb en SSD 120 Gb+ SSD 240 + HD 1 Tb, aangezien ik niet game is er geen enkele reden om iets nieuws te kopen.
Paar maanden geleden een nieuw IPS scherm gekocht, voor dat relatief laag bedrag een mooie upgrade.
Hier iemand met een Intel Core i7-5775C 4.0GHz met 16GB DDR3 2400MHz RAM en 256GB + 2TB M.2 SSD's en 1TB HDD, en Geforce GTX 1080, aangezien ik een gamer ben is er geen enkele reden om iets nieuws te kopen, omdat alles nog perfect draait op een 3440x1440 100Hz monitor op High/Ultra settings.
Heel mooi, dan is er ook voor jou geen reden om te upgraden. Zolang als er niets spectaculairs komt kunnen we nog jaren vooruit.
Precies, zo lang ik me spellen tussen de 75 en 100fps of meer krijg, op 3440x1440, is voor mij een upgrade nog niet nodig, alles kost al duur genoeg.
Het is vooral een verzadiging van de markt. Net als met telefoons. Want hoeveel pc's of telefoons heb je nodig?

Voor huis tuin en keukengebruik volstaat inderdaad een pc van 10 jaar geleden prima. Mijn oude AMD Phenom X4 9600B en Radeon 3100 IGP uit 2008 doen het nog steeds meer dan goed op dat vlak.

Uiteraard scheelt het, zoals je zegt, dat er inderdaad 8 GB ram en een ssd inzitten want anders wordt het wat vervelend. Het is alleen iets langer wachten op schermpjes enzo maar echt verre van "ik kan wel ff koffie gaan zetten". Het is dat ik mijn videokaart over heb gezet naar een nieuw systeem maar zelfs gamen ging nog verbazingwekkend goed op dat systeem. Maar niet meer goed genoeg ;)

Alleen als je nieuwere zware games speelt of productiewerk doet is het rendabel en zinnig om nieuwe spullen te kopen.
Ik heb zelf een Q6600 met SS en 2GB RAM en zelfs dat is overkill.

En ik kan mezelf wel een gevorderde Tweaker noemen, maar zie de noodzaak niet in een nieuwe PC omdat ik geen games speel.
Zo is het. Mn vrouw heeft een dualcore met 4gb intern en windows op een SSD met passief gekoelde videokaart.
Dat ding gaat als de brandweer voor haar en ze kan er nog prima op gamen ook.
Nu is Eve online wel even te zwaar, maar dat speelt ze dan ook niet.
(ik gebruik haar pc voor mn 2e account, voor dingen die geen hoge FPS nodig hebben)
Valt hieronder dus alleen hele PC systemen of ook onderdelen om te upgraden? Ik neem aan dat de markt op een gegeven moment verzadigd is, zeker gezien de geringe noodzaak om te upgraden (degelijke PC kan prima 5 jaar mee).
OEM,s de kant en klare pc,s van Dell, Acer, HP etc etc etc, zelfbouw is maar een kleine markt in vergelijking daarmee, bedrijven kopen die dingen in bulk.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 11 april 2019 13:55]

Wat waarschijnlijk ook bijdraagt is dat de gemiddelde gebruiker in 2019 met een PC uit 2009 veel beter uit de voeten kan dan een gebruiker in 2009 met een PC uit 1999. Daarnaast zijn bepaalde vormen van mediaconsumptie overgenomen door appliances (tablets, Chromecasts, etc.), wat een reden minder is om een PC te vervangen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 april 2019 11:23]

Eerlijk gezegd verbaast het mij niets.
Zelfs zakelijk gebruik ik nog PC's uit 2013 (en zelfs één uit 2007).
Ze doen alles prima op snelheid en wij hebben niet de indruk dat nieuwe PC's "sneller" zijn voor het werk wat wij doen.

Daarentegen zorgen wij er wel voor dat SSD's, randapparatuur en monitoren, waar nodig, een vervanging krijgen.
Ook laptop accu's worden gewoon verwisseld als het nodig is.

Gordon Moore zijn wet, is zoals hij zelf zegt, niet eeuwig geldend: "Er worden inmiddels limieten bereikt die niet overschreden kunnen worden."
Ben je geen gamer die elke extra FPS nodig heeft, dan zijn de limieten wel bereikt.
Dit lijkt mij inherent aan de huidige markt. De componenten vernieuwen zich niet meer in een al te rap tempo. Het zijn vaak verbeteringen in de breedte met marginale vooruitgang. Alleen de komst van Ryzen heeft de markt opgeschud maar of het aantoonbaar impact heeft gehad op de verkoopcijfers..?
Verbaast mij niks pc,s gaan veel langer mee dan vroeger, ik game zelf nog op een museum pc van ruim 5 jaar oud(i7 4771 16GB ram GTX1080), de processor bottlenecked nog steeds niet, vroeger was je pc na 2 jaar hopeloos verouderd dat je beter compleet nieuw kon kopen dan upgraden, nu een nieuwe videokaart erin en weer gaan.

Ik game op 1440p @144hz, komt maar zelden voor dat de fps richting 100-90 op ultra gaat maar dat vormt geen enkel probleem, er zit g-sync in waardoor je het amper merkt, vroagah was het altijd gamen op 60hz.
ik werk zelf op een school waar ongeveer 800 Windows systemen in gebruik zijn, 10 jaar geleden schreven we pc's in 3 jaar af en werden ze eigenlijk altijd binnen 5 jaar vervangen, tegenwoordig schrijven we in 5 jaar af en zijn de oudste pc's die nog in gebruik zijn inmiddels zo'n 7 jaar oud (enige upgrade is een SSD ipv HDD), kortgezegd is in 10 jaar tijd de levensduur van een PC zo ongeveer verdubbeld binnen onze organisatie, kapot gaat de hardware eigenlijk nooit meer en de enige reden dat we dit jaar zo'n 140 machines hebben vervangen is vanwege de migratie naar Windows10 en het ontbreken van drivers voor de oudste machines. Er wordt bij ons veel meer in de cloud gewerkt en daardoor ook minder van een PC gevraagd, waar we vroeger pakketten als Exact lokaal draaiden draaien we nu via een Virtual Desktop, het rekenwerk wordt dus op de server gedaan waardoor de workstations die we eerst hadden staan nu vervangen zijn voor simpele desktops...
hierin zijn wij vast niet de enige organisatie, tel daarbij op dat ik ook bij vrienden/bekenden/familie veel vaker hoor dat ze alleen nog een tablet thuis hebben, of de PC die er nog wel is nooit meer gebruiken dan vind ik dat het eigenlijk nog wel mee valt hoeveel er nog steeds wordt verkocht.