Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analisten: pc-leveringen groeiden in derde kwartaal opnieuw

De wereldwijde leveringen van desktop-pc's en laptops zijn volgens zowel Gartner als IDC in het afgelopen kwartaal gestegen. Tekorten aan Intel-processors en de handelsruzie tussen de VS en China hadden een beperkte impact op de leveringen.

De analistenbureaus Gartner en IDC hebben hun cijfers over de aantallen geleverde pc's wereldwijd over het derde kwartaal bekendgemaakt. Volgens Gartner stegen de leveringen met 1,1 procent, IDC constateerde een grotere groei, met 3 procent. Begin dit jaar groeiden de leveringen ook al.

Beide bureau's benoemen de tekorten aan Intel-chips in de periode en de mogelijkheden die dit biedt voor AMD om marktaandeel te winnen, maar tegelijkertijd constateerde de analisten dat de tekorten beperkt bleven en nauwelijks invloed hadden op de leveringscijfers.

Ook de handelsoorlog tussen de VS en China had nagenoeg geen effect, maar dit zou kunnen veranderen als in december de hogere importtarieven van de VS van kracht worden. Daar staat tegenover dat nog een deel van de bedrijven de overstap van Windows 7 naar Windows 10 moet maken, wat een positief effect op de leveringen kan hebben.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-10-2019 • 16:47

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Omdat de vraag"wat beschouwen ze als een PC" direct bij mij opkomt ook direct de definitie voor iedereen die de comments haalt :) :
uit het Gartner rapport valt daar onder: data includes desk-based PCs, notebook PCs and ultramobile premiums (such as Microsoft Surface), but not Chromebooks or iPads
Een iPad kan ik nog in komen omdat dat eerder onder de categorie 'tablet' valt, maar een Chromebook is toch echt een computer, helemaal nu je ook Linux-programma's kunt draaien.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 oktober 2019 17:19]

Mwa, maar kan je er ook linux, osX86, of Windows op gooien? Daarnaast is de prijsklasse van Chromebooks meer als die van tablets...
Vreemde redenering, je koopt toch ook geen Mac om er Windows of Linux op te installeren? Daarnaast zijn er ook Chromebooks van 1000 euro te koop.
Daar zijn toch stiekem wel uitzonderingen op. Zeker enkele jaren terug toen de meeste windows laptops grotendeels plastic waren, zag ik geregeld (zeker niet vaak) mensen die windows 7/8/10 op hun macbook hadden geinstalleerd.

Compatible hardware die lekker robuust in elkaar zat. Kan ik helaas niet 100% zeggen over de nieuwe generatie, ben er toch nog wel blij mee
er zijn weldegelijk mensen die een mac koopen om er dan een ander OS op te zetten.
Een Mac mini was destijds (pre-2013) geweldig als je iets van compact formfactor wou dat weinig stroom gebruikte maar toch krachtig genoeg was.

ik heb een mac-mini gekccht om daar windows op te dual-booten en 90% van de tijd was het effectief Windows dat het meest gedraait heeft #games. En mac alleen voor Garageband...
dat was dan in 2013 tot 2016

daarna deed het dienst als plex server en andere nuttige dingen dat 24/7 bleef runnen ook via windows maar het kon evengoed linux geweest zijn maar zeker niet mac door dat het limitaties heeft aan tweakability.
Snap ik, ik heb ook MacOS gedraaid op een Dell laptop en ik kan Linux booten op mijn Chromebook maar dat is het punt niet.

Het enige punt dat ik wilde maken is dat een Chromebook niet anders is dan een Windows of Mac laptop. De form factor is hetzelfde en ChromeOS is gewoon een desktop georiënteerd besturingssysteem.
ChromeOS is een webbased OS. Niet desktop, niet mobiel, maar webbased.
Wat is een web based OS? Het is een lokaal geïnstalleerd OS waarop je Android apps, een Linux shell en web based apps kan draaien.
Genoeg professionele organisaties die graag iMacs in hun open kantoren plaatsen voor de looks (en ego) en er vervolgens Windows10 op bootcampen voor compatibility, managability en usability.
Daar snijdt je een goed punt aan....
In zulke gevallen valt 90% van de excuses om vooral iMacs te willen gebruiken in het putje.
Ik snap best dat je je kantoortuin een uniform uiterlijk wilt geven wat er ook nog eens netjes uitziet maar om dan iMacs aan te schaffen/leasen om er vervolgens windows 10 op te installeren....
Zelf onlangs een Lenovo IdeaPad S540 aangeschaft. 1TB SSD, i7 processor, 11 GB ram, Geforce GTX 1650 GPU, Aluminium behuizing en een maximale accuduur van een uur of 12 bij enkel browsen.
€1049 voor afgetikt maar het is de beste investering sinds jaren geweest.
Kan geen iMac tegenop.
Misschien nog eens een logosticker opplakken met een afgekloven appel.
Laptop en imac zijn sowieso niet echt vergelijkbaar.

Als je naar laptops gaat heb je alsnog externe schermen en docks nodig. Veel schermen zijn niet echt mooi en vaak simpel zwart (al dan niet dat afzichtelijke hoogglans)

Ik snap de keuze wel voor de look van imacs, al hekel ik hardware keuze puur op basis van looks. Het is een kantoor geen modeshow. Al is hardware niet heel relevant voor veel functies
Precies, ik kan me best voorstellen dat het voor het personeel fijn is om op een all-in-one te werken met een groot (en mooi) scherm. Zonder kabelspaghetti op en onder het bureau.

Veel mensen kijken dan niet verder dan Apple. Tegenwoordig zijn er echter prima alternatieven die voor kantoorgebruik meer dan voldoende zijn, zelfs voor onder de duizend euro.
Omdat er altijd een nog een internet exploder nodig is vanwege de hopeloos verouderde en verrekte active-x plugin. Zeer slecht sat sommige grote pakketten hier nog steeds afhankelijk van zijn.
Op niet-ARM-Chromebooks (veruit de meeste dus) kun je makkelijk Linux gooien, en op sommige (misschien zels wel vele) ook Windows.

Prijsklasse lijkt me irrelevant, want dan is bijv. deze Windows-laptop óók geen PC want prijsklasse van tablets: pricewatch: Lenovo ideapad S130-14IGM (81J200B7MH)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 11 oktober 2019 20:39]

Gaat het om de prijsklasse of wel OS er op draait of dat het een bepaalde functionaliteit heeft?

Met iPad OS is voor heel veel mensen een iPad gewoon een prima PC, waar men vroeger een laptop van de Aldi kocht. Chromebook exact hetzelfde.
Dat kun je ook zien als groepen mensen die zich hebben laten inmetselen met denkbeeldige software-constructies van derden, grotendeels doordat ze het verschil tussen hard- en software niet herkennen. Wat er niet computer is aan Ipad-achtige spullen wordt veroorzaakt door software. Een beetje jonge iPad zou wat betreft hardware geen enkele moeite hebben met alle gangbare besturingsystemen.

[Reactie gewijzigd door blorf op 11 oktober 2019 19:29]

Je moet ergens een streep trekken. Overigens vindt ik een iPad met toetsenbordje ook exact dezelfde formfactor hebben als een Surface. En wat te denken van een convertible laptop als de Elitebook X360?

Het is gewoon creatief boekhouden wat analisten doen. Feit is dat de echte PC (desktopmarkt) al jaren aan het krimpen is.
En de prijsklasse van iPads meer als die van desktops....
Vind de compute power van de gemiddelde chromebook nou niet echt werkbaarbaar voor wat ik computer applicaties noem...
Ik vond chromebooks ook eerder onder tablets vallen ondanks er een ingebouwde toetsenbord/touchpad in zit.

Het blijft ARM geen X86, chromebook was vooral voor online bedoelt.
Veruit de meeste Chromebooks zijn x86, hoor. Plus je kunt er Linux-apps op draaien waardoor het een volwaardige laptop wordt. Of Linux installeren ter vervanging van ChromeOS.
Dan zou er in theorie ook Windows op kunnen.
Sterker nog: op sommige Chromebooks is dat ook al eens gedaan.
Interessant dat er bij Apple geen groei in lijkt te zitten.
Niet geheel onlogisch als we zien dat er weinig aan hun pc producten zijn veranderd en er veel gerapporteerde issues (ook waarvan Apple repair programma's van zijn gestart) gewoon in de 2019 modellen meegingen en dat je moet wachten tot de 2020 modellen voor hardwarematige fixes en/of andere innovaties. Hun toestellen zijn er ook niet echt goedkoper op geworden en van Apple's kant was er meer marketing voor iPad Pro toestellen in de bedrijfswereld. Waarschijnlijk zorgen al deze zaken ervoor dat het wat gedaald is.

Kan ook betekenen dat er minder verkocht zijn maar wel duurdere modellen en daardoor relatief langer meegaan?
Als zowel PC en Apple gebruiker is het in ons geval zo dat Apple’s (de oudere modellen) langer meegaan. Onze mid 2009 iMacs worden dagelijks gebruikt, mijn dagelijkse werkpaard voor onderweg is een 2010 MacBook Pro en ook de Mac mini’s doen het goed. Wel zijn er wat upgrades geweest zoals ssd’s en ram.

Overigens geen fanboy, op mijn eigen bureau staat een dikke pc voor renders... stiekem game ik er meer mee ;)

Ik denk ook dat Apple klanten voor computers vanzelf al langer ermee doen. Wellicht iets zuiniger erop. Dat denk ik tenminste. Wellicht dat de reden is!?

Edit: elke HP of Compaq laptop of pc die we hebben gehad was na 5 jaar ook écht compleet op.

[Reactie gewijzigd door Redwood op 11 oktober 2019 17:06]

Je vergelijkt de compaq toch niet met je fancy apple he? Zet daar dan opzn minst een werkpaard ala precision tegenover of een decent thinkpad
Ik vergelijk qua prijs. Mijn Macbook is tegelijkertijd aangeschaft met een duurdere en op papier betere Dell. Die Dell is al jaren aan het eind van zijn Latijn.

Overigens betwijfel ik of het nieuwe Apple spul de 5 jaar gaat redden met alle issues.
Hoe komt het dat die Dell al jaren aan het eind van zijn Latijn is? Is dat slijtage of een gebrek aan ondersteuning of rekenkracht in het besturingssysteem dat daar op draait?

Ik heb zelf ongeveer 10 jaar gedaan met mijn oude Dell Latitude laptop en nu ongeveer 3 jaar met mijn HP Zbook. Ik merk eigenlijk weinig van problemen met het apparaat.
Sowieso hebben we al zeker de accu drie keer vervangen. De accuduur was al drama vanaf het begin. De ventilatoren zijn versleten, gieren erover terwijl ze schoon zijn en redelijk goed koelen. De touchpad is al een keer vervangen, die stopte er mee. Er zit al een ssd in, eerder dan gepland want na 3 jaar was de schijf gewoon stuk. (Dat is dan niet te wijten aan Dell, of wellicht wel door een goedkope schijf te nemen) echter vermoed ik dat er toch ook iets met geheugen of moederbord aan de hand is. Vrij traag. De specs weet ik niet uit mijn hoofd; maar hij was voor mijn vriendin en meer geheugen, betere videokaart en snellere processor dan mijn MBP. Ze is er ook altijd super zuinig op geweest. De accu van mijn MBP is ook minder. Die zit na 10 jaar op zo’n 70% wat ik wel heel respectabel vind.

Wellicht hadden we pech met de Dell en een maandagochtend/vrijdagmiddag modelletje.

[Reactie gewijzigd door Redwood op 11 oktober 2019 23:11]

Drie jaar per accu is geheel vergelijkbaar met mijn ervaringen. Vaak is de accu eigenlijk te zwak voor de hardware. Dus gaat die sneller leeg en bereikt die sneller zijn maximum aantal herladingscycli. Vaak brak de laadpoort bij de tweede accu.
70% na 10 jaar is inderdaad indrukwekkend.
Ik denk dat mijn huidige laptop van 2015 dat ook kan bereiken 96% slijtage na 4 jaar, 3 à 4 uur capaciteit. Dit komt vooral door zuiniger hardware denk iken slimmer laden dan de vorige. Pas onder de 95% zal het herladen starten, vroeger was het altijd naar de 100%. Mijn collega is er wel al in geslaagd om een identieke accu te verslijten, maar die herlaadt pas als de laptop met een lage accu waarschuwing brengt.
Als je zakelijk nog zulke oude systemen gebruikt dan zit je toch wel heel erg in de marge te werken vind ik. Je zit dan al buiten je security patches bijvoorbeeld.

Ik heb prive ook een 2010 MBP maar ik zie die op het werk nooit meer verschijnen en we gooien mensen ook van het netwerk af als ze niet minstens 10.12 hebben (of kunnen draaien). We doen overigens niet langer met de Macs dan met Windows PC's: 3,5-4 jaar. Maar dat is meer omdat het meeste geleased is, technisch kunnen ze wel langer mee (met uitzondering van de MBP's en hun vele toetsenbord problemen). Ook de schermcoating van de oude MBP's (eerste retina modellen die nog HDMI hadden) wordt vaak oerlelijk.
Ik zou als klant niet erg blij zijn met mijn data op een apparaat dat niet langer beveiligingspatches krijgt. Ook al is het risico op een Mac dan misschien kleiner, het is niet ondenkbaar.

Voor wat betreft de levensduur: dat is natuurlijk erg afhankelijk van welk model Windows-laptop je ertegenover zet. Ik zie echt nog regelmatig de Core2Duo en vroege Core-iX Latitude laptops langskomen, die zijn ook al zeker 10 jaar oud. En, niet onbelangrijk, makkelijk te repareren omdat alles toegankelijk is en er zelfs servicehandleidingen beschikbaar zijn.
De prijzen van deze laptops zaten dan ook in een vergelijkbare prijsklasse als de MacBooks, je kunt moeilijk een 500 euro plastic Acer uit die tijd als vergelijking nemen.

Bovendien draaien die dingen gewoon nog Windows 10 dus qua patches zit je dan in ieder geval prima. Dat geldt natuurlijk ook voor het installeren van Windows 10 op je Mac nadat de MacOS support is gestaakt.
Volgens mij moest je op mij reageren ;-)
De oude Macs hier krijgen nog steeds veiligheidsupdates. Dat is dus geen issue. Zodra de ondersteuning stopt, ander verhaal. Klanten hoeven zich dus nergens druk om te maken.

Naast de iMacs en Macbooks hebben we nog van de oorspronkelijke Compaq pc's nog eentje draaien.
Het valt mij op dat bij de oude laptops al meerdere malen de accu's vervangen zijn, ze kleine reparaties hebben gehad zoals nieuwe schijven. Van eentje heb ik na 3 jaar de backlight al eens vervangen. Zoals ik zeg, niets tegen pc's. Mijn oude pc's schuif ik vaak door naar familieleden en ook daar zijn er pc's van 10 jaar oud die zonder problemen werken :) Op mijn bureau staat een pc en daar zal nooit een Apple komen.
Alle systemen draaien nog minstens High Sierra (10.13.6) dus qua updates en veiligheid helemaal niets aan de hand, High Sierra is nog steeds up to date! En waarom vervangen als het goed is? Wij leasen niets. Kopen het, schrijven het af over vijf jaar, elk jaar meegenomen is besparing wat gebruikt kan worden in investeringen.
Maar PC's gaan naar mijn idee ook gewoon prima lang mee. Mijn oude PC heb ik een jaar of 2 geleden verkocht omdat die maar niet kapot ging. Die ging ondertussen al 10 jaar mee, sommige spellen waren alleen wat aan de trage kant :-).

Ik kon verder nog prima developen op die oude i7 (volgens mij de eerste generatie).
Tja... Mijn iPod touch, die ik bij een MCSE cursus heb gekregen 13 jaar geleden, werkt ook nog als vanouds. Ik denk echter wel dat dat komt omdat het voornamelijk in de la heeft gelegen, omdat het toevoegen van nieuwe mp3-tjes zo'n crime is, omdat ik daarvoor telkens weer iTunes moet installeren (en deinstalleren) voor het transferen van audiobestanden. Tegenwoordig rust de Ipod trouwens wel in mijn tas, wachtend op een moment dat ik tijd heb om iTunes op mijn laptop te installeren, muziek van mijn Android telefoon over te zetten naar mijn laptop en om deze daarna door te zetten naar de iPod om mijn mobieltje te ontlasten kwa accuduur. Daar rust het ding trouwens al 4 maanden. Toch maar naar Marktplaats ermee?

[Reactie gewijzigd door conces op 12 oktober 2019 04:22]

Had je bij een MCSE geen Zune moeten krijgen? ;)

Er zijn echt heel veel mogelijkheden om prima een ipod zonder iTunes te gebruiken. Tot en met een workaround om deze gewoon vanuit explorer te benaderen. Al vraag ik me af of dat met de laatste firmwares niet gewoon standaard is.
Zou je wel verw88 he? :*) En dat er workarounds zijn, klopt. Mij teveel werk. Ik prefereer inpluggen in USB, slepen of CTRL+A, CTRL+C en CTRL+V, klaar. Geen alternatieve routines.
Edit: elke HP of Compaq laptop of pc die we hebben gehad was na 5 jaar ook écht compleet op.
Voor m'n werk heb ik een 2 jaar HP ZBook, een laptop die qua prijs niet onderdoet voor een MacBook Pro. Deze haalt de 5 jaar niet!
Zou graag overstappen op een imac, het gamen gebeurd haast niet meer. €2000,-+ en dan nog steeds geen fatsoenlijke ssd is voor mij de reden om op de 2020 modellen te wachten.
Bij Apple zie je niet gauw dat producten goedkoper worden als je een generatie wacht, dus dit lijkt mij een riskante strategie.
Op macrumors kun je schattingen zien wanneer een volgende iteratie uitkomt van een bepaald hardware type
Maar dat maakt de voorgaande niet goedkoper..
Nope, heh dat ook nooit gesnapt. Prijzen zijn misschien een week of twee max licht goedkoper voordat een nieuwe komt. En zelfs dan vaak praktisch dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 11 oktober 2019 18:15]

Prijzen zijn lager of hoger niet goedkoper of duurder O-)
Heeft Mediamarkt nog steeds van die (hoe heten ze ook nog maar weer)dagen waar je iMacs met fikse korting kunt kopen?
Je bedoelt de BTW-vrije dagen? Waarbij Apple apparatuur wordt uitgesloten van deelname? En de prijzen van een gros van de goederen die wel mee mogen doen daags van tevoren omhoog gaan, zodat je uiteindelijk hetzelfde betaalt?
Niet alle Apple apparatuur is uitgesloten, iMacs bijvoorbeeld behoren wel tot de goederen die meedoen met de actie. En de prijzen van het gros van de goederen (En zeer zeker niet de iMacs) gaat niet daags van tevoren omhoog. Scheelt no_way_today toch 350,- voor een iMac van 2.000,- daarvoor kan hij een top SSD erin laten gooien als hij wil.
Wat bedoel je hier precies mee? Dat het nieuwste generatie van een apparaat niet goedkoper is dan de generatie van vorig jaar toen dat deze gelanceerd werdt? Of dat Apple de prijzen van zijn oudere generaties niet verlaagd als er een nieuwe uitkomt?

Want zelf ben ik ook aan het wachten tot de nieuwe 16" Macbook Pro uitkomt deze oktober, zodat ik zelf de 2019-versie goedkoper kan aanschaffen dan de huidige prijs.
Ik bedoelde dat eerste: iedere nieuwe generatie van nieuwe Apple apparaten is steevast duurder dan de vorige.

De prijsverlagingen op de vorige generatie wanneer de nieuwe aangekondigd is, is doorgaans ook niet schokkend. Op een laptop van 2000+ euro gaat er misschien 100 of 200 af en dan moet je snel toeslaan, want Apple stopt snel de oude generatie te verkopen (blijkbaar zijn ze goed in het managen van hun voorraden of ze zetten de restanten af in andere markten dan de onze).
Heb een Mac 2010 voor €150, en zelf een SSD in gestopt.
Ben voor €200 up en running!
Goed, de nieuwste MacOS kan er niet op, dus de nieuwste Xcode gehackt en kan verder werken.
Zolang je weet wat je nodig hebt, hoeft het niet nieuw te zijn 😉
Zou het niet kunnen zijn dat dit is omdat mensen jaren met een pc doen? bedoel, ik heb dit jaar na 8 jaar de mijne moeten vervangen. Ik game niet, dus ik heb ook geen super CPU/GPU nodig.... en dan kan je tegenwoordig best lang doen met zo'n machine. Helemaal als je zo af en toe een onderdeel vervangt.

Zelfde zou kunnen bij Apple, maar dat daar langer met zo'n apparaat gedaan kan worden?

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 11 oktober 2019 17:00]

Alleen werkgeheugen is nog makkelijk te vervangen. Hdd/ssd/gpu/cpu niet, dat is een nadeel.
Geheugen zit vaak ook al gesoldeerd bij Apple
In dit geval is geen groei bij Apple alsnog wel economische groei.
Hetzelfde marktaandeel maar met producten die fors in prijs zijn gestegen.
nvm, ik vergiste me.

[Reactie gewijzigd door aap op 11 oktober 2019 17:23]

Kan niet kloppen want bij een dicussie eerder deze week waren er nog diverse tweakers die dat betwistten... :Y)
Jamaar het gaat ook over pc's, niet over macs ;)
Die intel tekorten hadden inderdaad grote gevolgen voor de leverbaarheid van veel zakelijke PC's omdat die vrijwel alleen met intel geleverd werden. En laat juist de zakelijke markt nog heel belangrijk zijn voor PC's (consumenten kunnen vaak al af met alleen een iPad of zelfs een smartphone).

Je ziet hier ook wel dat Intel hierdoor (en door de betere efficientie van Ryzen 2) een klap op heeft gelopen: Steeds meer zakelijke laptops kunnen nu met AMD geleverd worden. Bijvoorbeeld de Tx95 serie van Lenovo. Bij ons op het werk denken we er ook over, want qua prijs scheelt het best veel. 200 euro per laptop tikt behoorlijk aan.
Ik denk dat de pc markt nu wel gestabiliseerd is, bedrijven hebben een tijd geleden hun afschrijf termijn bijgesteld omdat het spul langer meegaat, en door de leveringsproblemen van Intel.

De mobile device hype is ook wel over zijn hoogtepunt heen(niet te verwarren met IOT wat nu HOT is), voor thuisgebruik allemaal prima maar intensief kantoorwerk gaat niks boven een PC/Laptop voorlopig.

In de toekomst verwacht ik ook wel dat een mobiele telefoon/tablet meer taken gaat overnemen.
Chromebooks zie ik dat men op terug komt, in principe is het gewoon een smartphone met groot scherm en ingebouwd toetsenbord, het concept is leuk maar toch nog beperkt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 11 oktober 2019 20:56]

Wel opvallend dat er bij zo'n commodity product als PC's geen uitgesproken marktleider is. Een maximum marktaandeel van de grote leveranciers van slechts 17% is best wel bijzonder.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.