Pc-leveringen groeiden in tweede kwartaal 2020 wereldwijd door thuiswerken

De wereldwijde pc-leveringen zijn in een jaar tijd met 2,8 tot 11,2 procent gegroeid, zo becijferen twee onderzoeksbureaus. De twee bedrijven schrijven de groei onder andere toe aan het toegenomen thuiswerken door het coronavirus.

Gartner rapporteert 2,8 procent groei in vergelijking met het tweede kwartaal van 2019. Volgens dit bureau zijn er in het tweede kwartaal van 2020 64,8 miljoen pc's geleverd. Lenovo en HP hadden ieder een kwart van de markt in handen, al leverde Lenovo wel net dertigduizend meer computers dan HP. Dell staat op de derde plaats, gevolgd door Apple en vlak daarachter Acer.

Volgens Gartner kende het tweede kwartaal een groei doordat er in het eerste kwartaal een flinke daling in het aantal leveringen was. Door het coronavirus waren de leveringsketens van computerleveranciers namelijk sterk verstoord, waardoor er niet kon worden voldaan aan de vraag. Tegelijkertijd was de vraag naar vooral mobiele pc's volgens Gartner sterk, omdat mensen meer thuiswerken en ook extra behoefte hebben aan entertainment. Doordat de leveringsketen in het tweede kwartaal herstelde, konden pc-leveranciers beter aan de grotere vraag voldoen. Het bureau verwacht niet dat deze extra vraag na 2020 zal blijven.

Bedrijf 2Q2020 x1000 Marktaandeel Groei
Lenovo 16.197 25% 4,2%
HP 16.165 24,9% 17,1%
Dell 10.648 16,4% -.0,3%
Apple 4.368 6,7% 5,1%
Acer 4.007 6,2% 23,6%
Asus 3.593 5,5% 21,4%
Rest 9.829 15,2% -22,4%
Totaal 64.808 100% 2,8%

Volgens IDC was de groei in het afgelopen kwartaal een stuk sterker, met 11,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. Ook dit bureau wijt de groei aan een sterkere vraag door het thuiswerken en leren op afstand. Aan het begin van het kwartaal waren er volgens IDC nog wat logistieke beperkingen, maar later kwamen de kosten en de frequentie van zee- en luchttransport in de buurt van wat voor het coronavirus normaal was. Dit gekoppeld met het feit dat sommige pc-fabrikanten in het afgelopen kwartaal meer produceerden dan voor het coronavirus, verklaart volgens het onderzoeksbureau de grote stijging van dit kwartaal.

Ook IDC vraagt zich af of de grote vraag naar computers zal blijven volhouden, vooral omdat de wereld zich steeds dieper in een economische recessie lijkt te bewegen. De grootste pc-leverancier was in het afgelopen kwartaal volgens IDC HP, met een kwart van de markt. Lenovo had hier een procentpunt minder. De rest van de top vijf is vergelijkbaar met die van Gartner.

Bedrijf 2Q2020 x1000 Marktaandeel Groei
HP 18.082 25% 17,7%
Lenovo 17.411 24,1% 7,4%
Dell 12.010 16,6% 3,5%
Apple 5.594 7,7% 36%
Acer 4.828 6,7% 12,7%
Rest 14.337 19,8% 6,8%
Totaal 72.261 100% 11,2%

Het verschil in de cijfers van de twee bureaus komt voor een deel door de definities die beide bureaus voor pc's hanteren. Bij Gartner vormen desktops, notebooks en 'ultramobile premiums', zoals Microsoft Surface-apparaten, de categorie pc's, maar vallen Chromebooks en iPads hier niet onder. Bij IDC zijn desktops, notebooks en workstations pc's, maar worden tablets en x86-servers niet als pc's gezien. Daarnaast benadrukken beide onderzoeksbureaus dat het om schattingen gaat.

Door Hayte Hugo

Redacteur

10-07-2020 • 10:48

69

Reacties (69)

Sorteer op:

Weergave:

Wat mij opvalt is dat het kennelijk toch niet iedereen in de markt lukt om écht te profiteren.

Dell, toch geen kleine jongen, toont krimp (op mobiele pc's) en de kleinste groei op de vaste PCs. Hebben die dan meer leveringsproblemen dan de concurrenten, als gevolg van de pandemie, of speelt daar iets anders?
Dell heeft nog steeds leveringsproblemen sinds januari. Orders die in maart 2020 geplaatst zijn, zijn nog steeds niet geleverd.

Dan vind ik het niet heel gek dat er zulke cijfers verschijnen ;)
Tjah dat roepen ze ergens ook op zichzelf af door Intel-only te blijven.
Yep. Bij ons gaan voornamelijk laptops met Ryzen als warme broodjes over de toonbank. HP & Lenovo voornamelijk
HP en Lenovo waren duidelijk klaar voor ryzen. Ze zijn met Ryzen 3000 mobile er echt bovenop gesprongen. Niet zo gek ook. Als OEM kun je alle marges die je krijgt goed gebruiken en die nieuwe chips doen niet meer onder voor intel mobile. Zeker nu met 4000 niet meer
In het bedrijfsleven stap je niet zomaar over naar iets anders.
Niet zomaar, maar de leverproblemen van Intel houden nu al meer dan een jaar aan.
De meeste bedrijven wachten gewoon, zo hebben wij ook nog een order uitstaan, maar het komt wel binnen hoor, gewoon 3 maand later.
Dat als je leveringsproblemen hebt, dat dan deze cijfers verschijnen is inderdaad niet vreemd. Wat ik wel vreemd vind; waarom heeft Dell dan zulke grote problemen en de rest van de markt niet?

Voor een groot deel van de componenten zal gewerkt worden met dezelfde leveranciers, en productie van al deze jongens zit vermoedelijk in dezelfde geografische regio.
Dat als je leveringsproblemen hebt, dat dan deze cijfers verschijnen is inderdaad niet vreemd. Wat ik wel vreemd vind; waarom heeft Dell dan zulke grote problemen en de rest van de markt niet?
Hoe het met desktop PC's zit weet ik niet. Maar 9 van de 10 keer dat wij een laptop bestellen bij Dell komt die direct uit China.

Dat suggereert dat ze heel minimale voorraden aanhouden. Mogelijk zelfs on-demand assembleren. Op die manier verspil je het minst, maar mis je ook een buffer die eventuele problemen kan opvangen.
Helemaal mee eens. Ik verwacht dat het hele JIT (Just In Time) systeem hiervan de grootste oorzaak zal zijn:

https://voxeu.org/article...ins-after-covid-19-crisis
Maar alle merken werken volgens JIT. Er is dus meer aan de hand als 1 bedrijf minder kan leveren en de rest blijkbaar wel. Misschien de leveranciers teveel uitgeknepen waardoor die bij schaarste voor de anderen kiezen.
Dell is relatief klein de markt voor huis-tuin en keuken pcs. Ze hebben ook geen/weinig AMD gebaseerd aanbod waardoor ze heel lang niet konden leveren doordat intel nog steeds een productietekort heeft op cpu's.
En toch heeft Apple, ook Intel only, de allergrootste groei gemaakt.
De groei is wel relatief, in absolute getallen leveren ze minder. Daarbij zou Apple voorrang hebben bij Intel op gebied van kwaliteit en levertijd e.d. Omdat Intel graag Apple als klant had/houdt
Maar de groei wordt toegeschreven aan het thuiswerken. Dan zou je verwachten dat werkgever veel laptops voor hun personeel hebben aangeschaft. En dan had Dell wel moeten kunnen profiteren.
Dell richt zich met name op de grootzakelijke klant, veel minder op particulieren. Vandaar de cijfers.
Ook op vlak van groot zakelijk zou je toch verwachten dat er veel is aangekocht? Zeker bedrijven die primair niet op thuiswerken gericht waren hebben moeten schakelen (lees: spullen kopen) om toch continuïteit te kunnen waarborgen.
Weinig bedrijven gebruiken nog desktops.
Het is meestal al een laptop met een docking. Ongeacht of je nou van thuis werkte of niet.
Wat er veel aangekocht is, naar mijn weten, zijn licenties voor software.

Alle andere stuff voor thuiswerk ben je zelf voor verantwoordelijk hoor.
Ken er geen die schermen ed voorzien kregen door het bedrijf.
Wij hebben onze werknemers van 2 schermen voorzien alsook alle nodige kabels om alles aan te sluiten, tot een stekkerdoos indien nodig aan toe.

Die hebben we deels (50%) vanuit werkplekken weggehaald op onze kantoren, gezien daar minder mensen (of zelfs niemand) aanwezig was. De rest hadden we in reserve staan door reorganisaties en sluiting van een paar kantoren in 2019.

Er zullen niet veel bedrijven zijn, maar wij hebben het iig wel gedaan.
Ik heb mijn extra scherm, laptopverhoger en bureaustoel van kantoor gehaald en nu thuis in gebruik. Ook kregen we €100 om onze thuiswerkplek te verbeteren, daarvoor heb ik via een tweedehands leverancier een heel mooi groot bureau gekocht. Ik ben blij met mijn thuiswerkplek nu en ook met mijn werkgever. Dit betreft een heel grote werkgever (20000 werknemers) die dit biedt.
Ik ken eerlijk gezegd alleen maar bedrijven die een volledige werkplek ter beschikking stellen. Bij ons, maar ook bij onze klanten, konden mensen die geen thuiswerkplek hadden monitoren en toetsenborden ophalen.
Hmm, er bestaat nog iets wat tussen een laptop en desktop valt. Barebones van Intel NUC of mini pc van HP EliteDesk.
Lenovo heeft stevigere en betere kwaliteit laptops dan Dell en HP in mijn ervaring. Ook zijn ze niet zo belachelijk duur dat consumenten geen Lenovo laptop kunnen kopen zonder dat ze een corporate contract hebben zoals bij Dell (Dell laptops hebben vaak significante kortingen voor corporate maar normaal zijn ze belachelijk duur voor matige specs)
Wat? Dan heb je ontzettende mazzel gehad, mijn ervaringen en die van collega's zijn exact omgekeerd namelijk, er zal dan ook niet gauw een Lenovo in komen op kantoor of thuis.
Laatste keer dat we Lenovo's ontvingen, 12 stuks, overleefden 3 daarvan niet eens het uit de doos halen...
Twee met losse toetsen en eentje waar de cameralens van af kwam, ik zou nog eerder een Acer laptop willen dan Lenovo...
Dan waren die 12 Lenovo's goedkoper in aanschaf dan de Dell/HP varianten maar uiteindelijk waren we een flink stuk duurder uit met alle tijd die we kwijt raakten om dat op te lossen, voor particulieren misschien geen probleem maar zakelijk heeft Lenovo een lachwekkende reputatie opgebouwd...
Waren dat ideapads of andere laptops?
Ik weet nog dat het goedkope 'B series' laptops waren, we kochten immers Lenovo vanwege de lage prijs, als we een hoger budget hadden destijds waren het Dells geweest :+
Is het ook niet zo dat bv een HP en Lenovo ook veel te bieden hebben voor de minder krachtige consument. Dell heeft goede apparaten maar beginnen bij bedragen die niet iedereen er voor over heeft.
Voor mijzelf wel herkenbaar.

Als ik 'even snel' iets nodig heb, vind ik Dell een prettige keuze normaal gesproken. Echter valt dat qua prijs toch nog tegen soms.
Ja meer op dat punt, Dell is (in mijn ogen) wel kwaliteit maar daar staat dus een prijs tegenover. Ik gok dat de meeste mensen nu snel kiezen voor een goedkope manier om toch aan het werk te kunnen. Of het nu school of werk is, lenovo en hp hebben dan gewoon best veel keus.
Ik ben in de minderheid hoor, maar ik ben in de markt voor een nieuwe laptop, en hoewel ik de xps serie van dell prachtig vind valt die voor mij momenteel simpelweg af omdat Dell weigert het Intel smeergeld te weigeren, en ze bieden dus geen amd laptops.

Momenteel levert lenovo de 4800H al als optie in laptops van 600€. Dat is een laptop CPU die eender welke CPU van Intel totaal vermorzelt, zowel qua performance per watt als performance per dollar. Dat zelfs machines van 3000€ bij dell dit niveau niet eens halen is simpelweg belachelijk.

Dus kijk ik momenteel naar de duurdere lenovo modellen met AMD. Lange levertijden wel, maar ik kan wel even wachten. Maar dell wordt het niet zolang ze blindweg, domweg, inferieure hete trage dure Intel bagger in hun laptops blijven proppen.
Dell gebruikt in sommige producten AMD chips.
Het is dus waarschijnlijk geen exclusiviteits contract.

Ook is er een verschil tussen business en privé.
Microsoft heeft dat bijvoorbeeld ook dat je andere chips hebt in de zakelijke lijn vs de gewone lijn.
Ik ben nu niet volledig thuis in Dell zijn laptop lijn dat ik dat kan zeggen.

Maar ze hebben een ryzen desktop.
Kan wel kloppen.

Het grappige is voor de lock-down was het altijd als antwoord ''de departments'' kunnen niet inkopen omdat het te veel geld kost.

Maar tijdens de lockdown kan opeens alles, en werden er opeens 1500 laptops van HP en Lenovo gekocht. En moesten dit op korte termijn klaarmaken voor thuiswerken. Daarnaast opeens was er ook geld om safenet tokens aan te schaffen etc. Alles kan bij een lockdown.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 24 juli 2024 18:10]

Kan wel kloppen.

Het grappige is voor de lock-down was het altijd als antwoord ''de departments'' kunnen niet inkopen omdat het te veel geld kost.

Maar tijdens de lockdown kan opeens alles, en werden er opeens 1500 laptops van HP en Lenovo gekocht. En moesten dit op korte termijn klaarmaken voor thuisgebruik.
En dat vind ik dan wel weer een "voordeel" van zo'n crisis. Wat eerst onbespreekbaar leek in een normale situatie, werd in nood pure noodzaak en er wordt niet meer besproken of ze het doen, maar hoeveel ze er doen.

Neem bijv. thuiswerken. Bij een aantal van onze opdrachtgevers was dat echt een no-go. Nu ze hebben gezien dat het eigenlijk wel goed werkt, zijn ze snel overstag gegaan. En dat is vaak wat gebeurd bij een crisissituatie... opeens kunnen bepaalde zaken wel en versnellen een hoop dingen (videobellen bijv. is de laatste maanden in een sneltreinvaart gegaan). En zo brengt elke crisis toch veranderingen met zich mee die blijvend zijn.

Als de coronacrisis nou alleen twee maandjes was, dan zie ik niet snel grote veranderingen in stand blijven, maar nu het erop lijkt dat het nog minstens een jaar kan gaan duren (en dan ben ik optimistich) zal het mij niet verbazen dat het "nieuwe werken" als snel de standaard worden.
Bij een aantal van onze opdrachtgevers was dat echt een no-go. Nu ze hebben gezien dat het eigenlijk wel goed werkt, zijn ze snel overstag gegaan.
Zeker als ze de potentiële besparingen in het achterhoofd houden. Minder vastgoedkosten, minder reiskosten...

Als je goed bent voor je werknemers dan geef je ze een thuiswerkvergoeding waarmee ze bijvoorbeeld hun thuiskantoor kunnen inrichten en die deels compenseert voor de overige kosten. Zo moet thuis straks in de winter ook meer de kachel branden, en zal er over het gehele jaar heen wat meer stroom verbruikt worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 18:10]

[...]
Als je goed bent voor je werknemers dan geef je ze een thuiswerkvergoeding waarmee ze bijvoorbeeld hun thuiskantoor kunnen inrichten en die deels compenseert voor de overige kosten. Zo moet thuis straks in de winter ook meer de kachel branden, en zal er over het gehele jaar heen wat meer stroom verbruikt worden.
Ik ben het er helemaal mee eens dat een thuiswerkcompensatie wel net zo netjes is. En die hoeft echt niet zo hoog te zijn als je reiskosten. Een werkgever profiteert tenslotte ook van dat jij als werknemer beter je werk thuis kan uitvoeren.
Eigenlijk zie je het zelfs op meer gebieden gebeuren dat het ook wel online kan allemaal door middel van videobellen. Het kon natuurlijk ook al veel langer, maar niemand werd gedwongen om het een keer te proberen. Neem iets simpels als bijvoorbeeld mijn vriendin die vrijwillig meedoet aan een kamp organiseren - ja dat kan onder voorwaarden - en nu met andere vrijwilligers en ouders die verspreid wonen een avondje inplannen en dan een vragenuurtje houden. Het scheelt misschien twintig tot dertig mensen reizen, dus je bespaart al tijd en onnodig vervoer (auto/ov). Het kost minder energie en het werkt net zo goed als elkaar in het echt ontmoeten/zien.
@Tjeerd Precies! En als zijn bepaalde zaken nog niet optimaal (denk aan de virtuele borrel) om via een beeldscherm te doen, het zorgt er juist wel voor dat er mensen zullen zijn die creatiever gaan nadenken over een oplossing hoe je zoiets bijv. wel optimaal virtueel kan doen. Dus daar komen dan weer nieuwe innovaties uit. Denk bijv. aan AR en VR. Als we toch meer vanuit huis gaan werken kunnen deze twee technieken heel goed van pas komen.

Als ik even zo het nieuws hoor (en wellicht komt het door de huidige periode dat het meer steeds wordt uitgelicht) zal Coronavirus lang niet het laatste virus zijn wat we gaan krijgen. Het zal mij daarom niet verbazen dat mensen hun eigen woning meer en meer zullen gaan waarderen (en investeren), omdat door beperkingen moeilijker wordt om altijd buiten de deur te zijn.
Als je goed bent voor je werknemers dan geef je ze een thuiswerkvergoeding waarmee ze bijvoorbeeld hun thuiskantoor kunnen inrichten en die deels compenseert voor de overige kosten. Zo moet thuis straks in de winter ook meer de kachel branden, en zal er over het gehele jaar heen wat meer stroom verbruikt worden
Dit is nu al goed te merken. Gelukkig had ik afgelopen jaar (midden in de herfst, helaas) zonnepanelen laten installeren. Ondanks er direct mee de winter ingaan had ik toch wel een grotere besparing in gedachten. Echter, sinds half maart is 't vanuit thuis werken. Toenertijd af en toe nog verwarming aan overdag (want allebei thuis), maar ook allebei (vriendin en ik) hele dagen desktops met meerdere schermen aan.

Pre-corona werden de thuis pc's door de week max 4 uurtjes gebruikt op een doordeweekse dag. Dat is nu rustig 12 uur. Maakt toch wel een behoorlijke deuk in de energiebesparing van de zonnepanelen. Uiteraard zijn ze niet de hele dag in gebruik en draaien ze ook bijna niet op volle toeren (zij kantoorwerk & ik web development), maar 't zijn wel allebei gaming setups omdat 't eigen computers zijn. Vanuit werk (allebei) wel een laptop, maar dat weegt toch niet op tegen full-size power + triple scherm setups.

Dus ja. Kost wel wat meer. Anderzijds, afhankelijk van je bedrijf heb je mogelijk nog wel je reiskostenvergoeding terwijl je nu misschien een keer in de week of maand naar kantoor gaat en is dus te gebruiken als compensatie daarvoor. (Hoewel belasting technisch hier of daar mogelijk een vlaggetje gezet moet worden door je werkgever)
Eigenlijk zie je het zelfs op meer gebieden gebeuren dat het ook wel online kan allemaal door middel van videobellen. Het kon natuurlijk ook al veel langer, maar niemand werd gedwongen om het een keer te proberen. Neem iets simpels als bijvoorbeeld mijn vriendin die vrijwillig meedoet aan een kamp organiseren - ja dat kan onder voorwaarden - en nu met andere vrijwilligers en ouders die verspreid wonen een avondje inplannen en dan een vragenuurtje houden. Het scheelt misschien twintig tot dertig mensen reizen, dus je bespaart al tijd en onnodig vervoer (auto/ov). Het kost minder energie en het werkt net zo goed als elkaar in het echt ontmoeten/zien.

Maar een simpel voorbeeld, maar ik hoop echt dat mensen hier mee door gaan breder in de maatschappij en ook de positieve kanten er van zien. En het mooist zou zijn als we over een aantal jaren terug kunnen kijken op het idee dat men vroeger zo vaak onnodig bij elkaar kwam om elkaar in het echt te moeten kunnen zien. Die overleggen zijn toch vaak allemaal niet echt sociale gebeurtenissen. Als je zo nodig sociaal iets wil doen, ga dan maar af en toe elkaar in het echt op zoeken. Maar niet zoals tot op heden gebeurde 8/10 keer voor al die overleggen allemaal heen-en-weer reizen.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 24 juli 2024 18:10]

[...]


En dat vind ik dan wel weer een "voordeel" van zo'n crisis. Wat eerst onbespreekbaar leek in een normale situatie, werd in nood pure noodzaak en er wordt niet meer besproken of ze het doen, maar hoeveel ze er doen.
Maar het gooit wel de hele financiele planning van een bedrijf overhoop met in veel gevallen nog onbekende gevolgen. Laten we even de jaarcijfers afwachten en kijken wat de gevolgen zijn.
Ik heb toch liever naar mijn werk toe gaan. Thuiswerken is prima voor een periode. Maar achteraf lekker naar werk. Het voelt nu ook niet echt werk meer voor mij. Ga nu ook daarom eerder naar de zaak.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 24 juli 2024 18:10]

Voor de lockdown hadden ze ook liever niet dat je een laptop had bij ons (was te duur), maar nu ineens willen ze dat je een laptop neemt :) Mobiel werken / thuis werken ineens is alle mogelijk en een deel ook "here to stay" zo te zien.
Bij mijn vrouw gaan ze nu zo ver dat het zelf 50/50 gaat worden voor vast, perssonlijk vind ik dat een mooie ontwikkeling. Minder reistijd, minder reis stress en op de wegen voor de overige minder files. Alleen gaan ze rammelen aan de reiskosten vergoedeing en daarvan zei ik zie het als stroom kosten vergoeding.
Tenslotte is de stroom / verwarming / water thuis ook niet gratis :) Dat wordt nog wel eens vergeten...
Misschien moet daar een andere regaling voor komen of gewoon opnemen in het salaris.

Hoe je je geld uit geeft moet je zelf weten maar er zijn gewoon regels en wetten mbt het uitbetalen en ze mogen dus enkel de gereden kilometers belastingvrij vergoeden. Tuurlijk wordt daar wel mee gesjoemeld maar dat moet niet het uitgangspunt zijn, het is en blijft voor je reiskosten.

Ik ben dus wel voor het vergoeden van wat jij aangeeft maar niet onder de bestaande regeling die ergens anders voor is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 18:10]

Regeling moet idd anders, maar nu was het alleen het statement de reisvergoeding kan wel gehalveerd omdat je maar de helft rijdt en dat was het dan...
En daar ben ik het dus niet mee eens. Als er niemand meer op het kantoor zou komen zou je het zelf hoef je niet meer te stoken, geen electra, geen inventaris, ja waarom zou je nog een kantoor aanhouden :)
Waarom nog die 50/50? Waarom niet gewoon aan de medewerker overlaten zoals in een modern bedrijf gebruikelijk is? En als je maar de helft van de tijd woon-werkverkeer hebt is het natuurlijk niet zo gek als er iets wordt gedaan aan de vergoeding.

Voor de extra kosten thuis bestaat een fiscale regeling waarmee de werkgever een paar tientjes per maand belastingvrij kan betalen. De reiskostenvergoeding is daar niet voor bedoeld.
Omdat het alternatief is dat mensen niet werken? Zeker met bepaalde lockdown situaties in het buitenland heeft ook mijn werkgever redelijk snel gehandeld en het voor iedereen mogelijk gemaakt om thuis te werken.

Het is gewoon een kosten vs baten analyse die men maakt.
Tsja, maar dat geeft toch aan dat de werkgever geen bal om de wensen van de werknemer geeft? Kennelijk weegt dat niet mee in de kosten-baten analyse. En het was ook niet alsof ze daar eerlijk over waren. Vaak zat excuusjes gehoord over waarom het allemaal niet "kan". Maar zoals theduke1989 al aan gaf: nu kan het ineens wel.
He lijkt alsof managers (onbewust) graag controle willen hebben over hun werknemers en dat kan op kantoor een stuk beter dan als iedereen thuis zit. Door deze crisis is het kantoor echter geen optie en moest men wel overstag. Nu blijkt dat vrijwel iedereen hun werk gewoon doet zonder die controle.
Als dat jouw ervaring met managers is moet je heel snel een andere baan gaan zoeken. In een modern bedrijf is dat al jaren niet meer het geval.

Wat je als laatste beschrijft betwijfel ik trouwens. Ik heb toch wel een aantal voorbeelden van mensen die het er van namen omdat ze thuis mochten zitten.
Haha bedankt voor de tip. Naast eigen ervaring is het ook wat ik veel online lees van andere developers.

En natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die weinig uitvoeren, maar veel mensen doen gewoon wel hun best. En dat heb je op kantoor net zo goed.
Nood breekt wet.

'Te duur' of 'Geen budget' moet je niet te letterlijk nemen bij een bedrijf, ze hebben (vaak) wel geld, maar ze hebben het er, op dat moment, niet voor over.

[Reactie gewijzigd door Navi op 24 juli 2024 18:10]

Beslissingen moet je ook kunnen verantwoorden.

Als een bedrijf failliet gaat en blijkt dat ze regelmatig iedereen onnodig van nieuwe laptops en leuke gadgets voorzagen dan kunnen de bestuurders beschuldigt worden van wanbestuur.

De Corona crisis heeft dat verandert. Mobiele werkplekken zijn nu absoluut noodzakelijk en haast was/is absoluut geboden. De beslissing om laptops te kopen is opeens veel makkelijker te verdedigen, mocht dat noodzakelijk zijn.
(Dit is niet de werkelijkheid maar gewoon als voorbeeld):
1. De situatie is normaal, jouw productiviteit is op werk 80%, en thuis tussen de 60-100% (niet te controleren of jouw baas gelijk heeft over afgeleid raken, of jij over hogere productiviteit thuis).
2. Er is een lockdown, op werk komen is onmogelijk, en jouw productiviteit is 0-40% (slechte/geen PC thuis, beveiligingsrisico's e.d.). Laptop kopen betekent dat jouw productiviteit naar 60-100% gaat.

Natuurlijk is in situatie 2 dan de keuze veel makkelijker te maken m.b.t. potentieel verlies en winst. In situatie 1 heb je ook nog dat als je dit voor 1 werknemer doet, meestal iedereen het wilt en lastig te controleren is wie er productiever van wordt.
In het thuiswerkopzicht is er zeker een sprong gemaakt. Maar dat geld moet wel ergens vandaan komen: tenzij het bedrijf gewoon een potje klaar had staan hiervoor (wat ik betwijfel) komt het ergens anders vandaan. Volgens mij hebben veel bedrijven een loonsverhoging-stop en een aanneem-stop, waardoor op de loonkosten bespaard wordt. Hoogstwaarschijnlijk betekend dat dat er minder geld wordt omgezet en we richting een recessie gaan. Hoe erg die gaat worden weten we nog niet, maar waarschijnlijk gaat het gezegde: elk voordeel heeft z'n nadeel nu ook op.
De kosten zullen uit de reserves komen of uit kredieten. Dus de jaarcijfers zullen minder goed zijn, of de schulden zijn toegenomen. En loononderhandelingen zullen lastiger worden.
En niet alleen bedrijven hebben ingekocht. Er waren ook ineens thuiswerkende schoolkinderen. Als Tweaker/IT'er had ik bijna genoeg devices in huis en konden we af met de aanschaf van slechts één extra (tweedehands) laptop. Ik heb wel de netwerk-infra vervangen/verbeterd in deze periode. Met z'n allen werken/videobellen trok het oude netwerkje niet meer.
Het is niet voor niks een crisis, als je werknemers niet meer kunnen werken is dat best wel extreem, tegenover dat je niet voor 100% kan werken.

Dat het nu ineens wel gebeurd is gewoon pure noodzaak...
Ik verwacht over een tijdje een 'Coronacrash' in de PC verkopen.

PC's en Laptops gaan tegenwoordig een stuk langer mee dan voorheen, het is echt niet meer nodig elke 3 jaar een nieuwe aan te schaffen. Dus omdat er nu een piek was, komt er over een tijdje een dip.
Weet ik niet. Bij ons worden laptops om de 3 of 4 jaar vervangen. Ondanks ze veel langer meegaan. Net als bij de lease auto's.
Grotere bedrijven vervangen inderdaad regelmatig laptops, omdat ze een fatsoenlijk IT beleid voeren. Maar de meeste bedrijven zijn klein en daar zie je een veel minder doordacht IT beleid. Daar wordt vaak pas wat vervangen als het kapot is. En dan komt men er opeens achter dat oude software die essentieel is voor het bedrijf opeens niet meer werkt op nieuwe PC's. En dat er geen goede backups zijn....
Met desktops ervaar ik dat wel ja, ik mik erop om mijn huidige gaming PC 8 jaar te gebruiken zonder extra upgrades (naast een extra SSDtje). Maar met laptops... na 3 jaar zijn ze toch meestal wel deels kreupel. Voor werkdoeleinden wil je toch wel dat je dagelijkse gereedschap degelijk functioneert.
Voor de meesten is een laptop iets waar ze op internetten, mailen en Word/Excel gebruiken, dat gaat echt we langer mee dan 3 jaar.
Laptops gaan wel langer mee, is ook hoe de gebruiker ermee omgaat, maar 4 tot 5 jaar is zeker haalbaar.
Allesbehalve. De PC is door de huidige crisis essentieel geworden voor elk individu (jong en oud). Daar waar vroeger één of twee PCs per gezin werden aangeschaft zul je nu gaan zien dat ieder gezinslid een PC nodig gaat hebben en dat daarmee de TAM ineens flink groter wordt. Grote drijfveer is de druk die Gen-Z kinderen/tieners op ouders en scholen leggen. Ze hebben immers al jaren een telefoon, maar nu biedt die niet voldoende om alles gedaan te krijgen. Bronnen: https://www.forbes.com/si...for-the-return-of-the-pc/ en https://www.albawaba.com/...e-experience-home-1363746
Weet niet of je het weet maar veel gezinnen hebben geen pc meer, of ergens een oud ding in een hoekje gedrukt wat nooit aan staat.
vooral de jongere generatie doet alles met smartphone.

De tijd dat iedereen wel meerdere pc, s in huis had is wel voorbij, het zijn nu fanatiekelingen of laptop nodig voor school.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 24 juli 2024 18:10]

Dat is dus exact wat ik bedoel te zeggen. Dat was de situatie vóór Corona. Gezinnen en bedrijven hebben hun manier van lesstof tot zich nemen, met elkaar videobellen en vanuit huis werken/productief zijn radicaal moeten omgooien (waarbij voor velen die trend pas net is gezet). Met een mobieltje kun je nu eenmaal minder makkelijk een Zoom sessie hebben met 30 collega's/klasgenoten. Whiteboarden met collega's en klasgenoten is al helemaal onmogelijk en nog niet te spreken om documentatie te produceren en consumeren. We gaan naar een situatie waarbij iedereen naast een mobieltje ook een PC gaat gebruiken, in welke vorm dan ook. Werken en leren zal vanaf heden meer en meer vanuit huis plaatsvinden. Lees: een grotere TAM voor PC verkopen en een stijging van de verkopen.
Niet te vergeten dat we nog steeds ook in de fase Windows 7 -> Windows 10 zitten (ondanks dat het al EOL is) Grotendeels word vervangen i.p.v ge-upgrade.
Dit weegt ook behoorlijk mee.
Wat grappig is want dankzij Corona zit Linux adoptie ook in de lift:
https://www.forbes.com/si...ng-increase/#1c498dea3ccd

Linux is van ongeveer 1% naar 3% gegaan, omdat mensen nu vanuit huis werken en daar waarschijnlijk eerder alternatieve software draaien.
Onderschat niet het feit dat ook veel mensen besloten hebben om niet met vakantie te gaan, maar eerder gewoon vrij nemen.
Hierdoor kunnen ze ook opeens meer kapitaal op de rekening hebben staan om te investeren in "luxes voor thuis blijven". Dus PCs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.