Microsoft kondigt auditoriummodus en filters aan voor Teams

Microsoft brengt in augustus de Together-modus naar Teams, waarbij kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om deelnemers in één virtuele ruimte te plaatsen, zoals een café of een auditorium. Daardoor moeten gebruikers meer het gevoel krijgen samen te zijn.

Het bedrijf stelt dat mensen die deelnemen aan videogesprekken, sneller vermoeid worden dan wanneer het gesprek fysiek had plaats gevonden. Omdat bij Together mensen sneller het idee krijgen dat ze daadwerkelijk in één ruimte zitten, moet dit de vermoeidheid tegengaan. De modus werkt door alle deelnemers in een gedeelde achtergrond te plaatsen. Daardoor kunnen mensen volgens Microsoft sneller niet-verbale signalen oppikken die belangrijk zijn voor menselijke communicatie. Microsoft start met een auditorium, in augustus moet dit voor iedereen beschikbaar zijn. Later komen er meer views, zoals een café.

Tegelijkertijd zegt Microsoft dat Together niet voor iedere meeting geschikt zal zijn. Daarom wil het bedrijf ook de traditionele manier van videogesprekken, waarbij iedere deelnemer een eigen achtergrond heeft, verbeteren. Zo werkt de techgigant aan dynamic view, waarbij kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om de verhoudingen tussen de gesprekspartners en gedeelde content continu aan te passen. Zo kan Teams tijdens een meeting besluiten dat één gesprekspartner prominenter in beeld moet komen, als deze vaker praat. Gebruikers krijgen ook meer mogelijkheden om deze verhoudingen zelf beter te bepalen.

Dit jaar brengt Microsoft daarnaast extra, kleinere functies naar Teams, zoals filters waarmee een gebruiker de verlichting van zijn of haar camerabeeld kan aanpassen. Ook moeten gebruikers straks emoji's kunnen versturen, moeten chat bubbles beter in beeld verschijnen en moet er bij de live ondertiteling straks komen te staan wie wat zegt. Microsoft kondigt tevens aan dat Teams-vergaderingen ondersteuning krijgen voor maximaal duizend deelnemers. Dit maximum wordt twintigduizend als er maar één presentator is.

Door Hayte Hugo

Redacteur

10-07-2020 • 11:35

119

Submitter: TheVivaldi

Reacties (119)

119
114
94
17
1
7
Wijzig sortering
Wat ik niet snap is dat Teams alleen intern binnen de organisatie te gebruiken is. Als ik iemand van buitenaf wil uitnodigen dan kan dat gewoon niet. Microsoft loopt momenteel mijlenver voor op wat Google Hangouts kan, maar mist een belangrijk ding: het kunnen uitnodigen van andere gebruikers. Doodzonde natuurlijk, want deze software zal gewoon gemeengoed moeten worden (net zoals dat Whatsapp/Skype/FaceTime in essentie zijn).
Dat is een keuze van jouw IT afdeling gok ik. Bij ons is alles gewoon open en wij werken constant met externe partijen.
Wat ik echter wel storend vindt is dat je dan van organisatie moet wisselen in Teams. Ook zie ik momenteel geen optie om makkelijk mensen te videobellen van collega-instellingen met Teams... Ik kan alleen intern videobellen, voor externe mensen moet ik per sé een complete vergadering te organiseren om even een gesprek te voeren of een compleet nieuw Team opzetten... Verre van ideaal wat mij betreft,
Ook dat heeft met de implementatie te maken.
Ik kan gewoon iedereen bellen op basis van een email adres. Zolang er maar een geldig account aan gekoppeld is en die organisatie dat ook toe staat.
Anoniem: 1322 @rajackar10 juli 2020 14:32
Helaas niet altijd. Als ik jou uitnodigt voor een vergadering wordt er een gast account voor jou aangemaakt in mijn omgeving. Dit is naar mijn mening ook een hele slechte ontwikkeling van MS.

Ik had laatst al een klant die mij steeds belde op het gast account. Ook werken @mentions niet altijd en worden notificaties verborgen als je met meerdere 'organisaties' werkt.

Ze zijn heel erg gefocust op features maar ze hebben nog veel basiswerk toe doen.
Als je iemand alleen uitnodigt voor een vergadering hoeft men gast account te krijgen. Dat speelt wel als je ze uitnodigt als deelnemer in een Team. Dat laatste is ook logisch ivm de beveiliging van alle content en communicatie binnen dat team
Yup. Ik werk met klanten met Teams en het is verre van ideal voor mensen buiten je organisatie. Of mijn geval als externe. Externen staan niet in de AD dus moet je als gast erin en dat is beperkt. Omdat ik met meer klanten werk moet ik steeds heen en weer tussen organisaties schakelen. De use-case: ik wil kees van de administratie spreken werkt wel lekker. Als je iets meer wilt wordt het al snel rommelig en complex.
Yup. Ik werk met klanten met Teams en het is verre van ideal voor mensen buiten je organisatie. Of mijn geval als externe. Externen staan niet in de AD dus moet je als gast erin en dat is beperkt. .
Dat is een keuze van het bedrijf waar je werkt, en niet een beperking van Teams.
Wellicht, maar niet alleen van de IT afdeling. Soms hangen er HRM processen aan de AD en dan is het niet een kwestie van een vinkje. En het bedrijf maakt vaak geen bewuste keuze hierin. Teams is in een razend tempo neergezet door veel clubs zonder er erg hard over na te denken. Wellicht is het een probleem van het bedrijf, maar het product helpt hier niet heel erg bij.
Als een bedrijf geen bewuste keuze heeft gemaakt snap ik niet hoe die keuze tot stand is gekomen. Voor elke optie/integratie van Teams worden bij ons de key users betrokken en security team, er gaat geen 1 optie open zonder dat er een gedachte achter zit.

Zoals ik al zei in mijn reactie hierboven, ga niet de acties van jouw bedrijf afschuiven op Teams.

Wat je HRM proces qua AD integratie met Teams te maken heeft volg ik niet helemaal.
Het is niet mijn bedrijf, het zijn mijn klanten. Veelal MKB en die hebben geen key-users of andere overlegorganen. Wel een coronacrisis en snel schakelen.
De AD/Teams link is: men heeft alles via AD geregeld bij deze klant. Ik sta niet in AD want ik ben extern. Dus is de integratie belabberd.
Ik werk bij een IT service provider en alleen in mijn eigen organisatie gebruik ik de windows variant van Teams. Met alle klanten communiceer ik via federation (indien mogelijk) of via de browser variant van Teams. Hiermee tackel je direct het issue van wisselen tussen organisaties. Je kunt in Edge of Chrome meerdere profielen aanmaken om login credentials en inlog sessies gescheiden te houden.

Zo kun je zelf meerdere instances van Teams naast elkaar gebruiken. In Edge is het zelfs mogelijk om er een webapp van te maken zodat je de browser niet een hoeft te openen. Zie deze link voor meer info
Dankjewel. Dat helpt.
bedrijven kiezen soms ook bewust om geen cloudbased diensten te gebruiken. AD is fully featured en supported, het gaat misschien wat trager en moeilijker, maar daarvoor heb je personeel dat nog weet wat het doet ipv alles maar aan de lusten en grillen van Microsoft over te laten.
Het is nu nog wel te overzien, maar het ontwikkelt zich razendsnel richting alleen nog maar cloudbased werken en dat merk je aan alles. Alle grote software-boeren zijn die richting op aan het bewegen. Niet alleen Microsoft, maar ook bijvoorbeeld Adobe, Autodesk etc. Allemaal komen ze in eerste instantie met koppelingen naar, en op den duur zelfs volledig webbased of zelfs streaming dienstverlening. Geef het een jaar of 5, en je zal zien dat nagenoeg alles om is. Het is veiliger en betrouwbaarder dan dat de meeste bedrijven zelf ooit ook maar kunnen realiseren, prijstechnisch is het zeer aantrekkelijk want je gooit je hele serverpark met alles wat daarbij komt aan directe en indirecte kosten eruit... Wij leveren al jaren geen servers meer uit aan klanten op locatie, en de servers in ons datacenter nemen in heel hoog tempo af, omdat alles alleen nog maar vanuit de cloud vandaan komt.
Met name de laatste maanden zie je dat de ontwikkelingen die hoek in alleen nog maar heel veel sneller zijn gegaan nu de halve wereld thuis of elders dan hun normale werkplek is gaan werken. Dus de bewuste keuze om n iet richting cloudbased te kijken zal in een hoop gevallen die bedrijven nog wel eens heel duur gaan komen te staan. Zal zeker niet voor alle bedrijven gelden natuurlijk, er zijn heus nog wel situaties waarin je toch voor on premise kiest, maar dat valt in het niets met wat je in vergelijking met een paar jaar geleden, of zelfs nu allemaal nog on premise tegen komt.
Als een bedrijf geen bewuste keuze heeft gemaakt snap ik niet hoe die keuze tot stand is gekomen.
Zoals het hoort: als we niet weten wat het doet, dan blokkeren we het en we gaan de optie pas openstellen na verder onderzoek of als er een specifieke vraag komt van de mensen die het gebruiken. Wat klagen op Tweakers dat het niet werkt, zal dan uiteraard niet helpen.

Bij ons werkte het ook niet met externen, maar uiteindelijk hebben ze het ook met mondjesmaat toegestaan.

Het is soms echt simpel.
Dit herken ik ook niet. Laatst nog met 2 verschillende leveranciers tegelijk in 1 teams meeting gezeten.
Dat is een implementatiedingetje. Ik gebruik Teams projecten intern, intern+extern, maar moet af en toe ook omschakelen naar een Teams externe Teams organisatie omdat de klant dat nu eenmaal zo heeft ingesteld.
Wat ik echter wel storend vindt is dat je dan van organisatie moet wisselen in Teams
Niet voor een meeting, maar inderdaad wel bij een deelname in een team. Staat op de lijst van functies waar ze aan werken en kreeg van de week bericht dat ze het voor mobiel al uitrollen
Ja, maar het is niet helemaal hetzelfde als in Skype for Business.

In Teams heb je:
- Je kan externe meetings maken
- Of teams in Teams met externen (guests) erin

In Skype for Business kan je behalve externe meetings ook federation gebruiken, wat inhoud dat je een gedeelte van de contactenlijst van het andere bedrijf kan zien, daarin kan zoeken, en direct met mensen kan bellen en chatten. Dat heeft Teams niet.

Dit kan ook natuurlijk aan de specifieke implementatie liggen waar ik werk :)

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 24 juli 2024 03:55]

Yep, want dat kan gewoon in teams :)
Klopt, Teams admin kan dat aanzetten in Org-wide settings > Guest acces
Ben zelf beheerder van o.a. Teams binnen de organisatie. Dit is een finkje aanzetten binnen het office 365 portaal van de organisatie zelf.
Dat is grappig om te horen, want ik hoorde dat het minimaal 2-3 maanden zou duren volgens onze IT. Dus ging een project manager de klanten nieuwe laptops opsturen op de kosten van de zaak, zodat ze met een andere programma buiten de closed wall om kunnen communiceren.

Hij zei dat dat goedkoper en sneller was dan het alternatief. Het project duurde ook maar iets van 3-4 maanden.
ow wouw.. het is echt 2 minuten werk. Het kan natuurlijk zijn dat er andere obstakels zijn binnen jouw organisatie en/of de beveiliging van de data binnen SharePoint niet voldoende ingericht is hiervoor.

Om het aan te zetten voor teams doe je het volgende:
je gaat naar www.admin.teams.microsoft.com -> Org-wide settings -> External Access
en daar heb je het finkje voor "Users can communicate with other Skype for Business and Teams users"

wat ook wel handig is, is dat je daar ook kan instellen of gebruikers van Teams kunnen communiceren met Skype4B gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Hunter! op 24 juli 2024 03:55]

Ik denk dat je het legal process hier vergeet,

Vinkje aan zetten is 1 .

Vervolgens alles testen en complaint zijn voor legal en privacy en DLP etc is een heel andere story.
geef je die usecase, jullie HRM statements en de aard van de dienstverlening en voor voor +/- 1200 euro ligt er maandagochtend al een security policy op de mat. - geef me een een volleerd it'er die de boel goed kent en ik zou er morgenochtend al klaar mee kunnen zijn

komaan, een beetje fatsoenlijke jurist heeft daar ongeveer een werkdag voor nodig, of hooguit een week als je niet helemaal bekend bent met de nodige wetgeving. bijvoorbeeld in geval van (gezondheids-)/instellingen-rechtelijke kwesties of wanneer je te maken hebt met justitiële of of high-financial instellingen.

pas als je ECHT maar een lullig straat-juristje bent kom je in de buurt van de 'in maanden'

Dat het meer is dan alleen dat technische vinkje mag wel duidelijk zijn, maar het grote voordeel van 'as a service' gedoe bij een partij als MS is juist dat je gewoon even een integratie-specialist belt en vraagt hoe dat met dat vinkje zit. daarna hoef je alleen nog de juridische implicaties te checken maar over data- en privacy-recht is verdomd veel te vinden en een beetje jurist heeft met een halve dag de meest gangbare jurisprentie wel samengevat LET WEL: privacyrecht en wetgeving is voornamelijk bestuursrecht en laat dat nu altijd beter gedocumenteerd zijn dan bijvoorbeeld privaatrecht.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 24 juli 2024 03:55]

geef je die usecase, jullie HRM statements en de aard van de dienstverlening en voor voor +/- 1200 euro ligt er maandagochtend al een security policy op de mat. - geef me een een volleerd it'er die de boel goed kent en ik zou er morgenochtend al klaar mee kunnen zijn
Je onderschat duidelijk wat je allemaal moet doen en regelen als je het goed implementeerd, Ik heb als PFE zojuist een project bij een klant gedaan waarbij we eDiscovery hebben ingericht en alleen dat duurde al 6 maanden, Daarnaast draait het Teams project en inmiddels ook het Retentie en B2B project. Allemaal een doorloop van meer dan 6 maanden. Alleen al het testen in een OTAP straat kost je 4x 1 week testen en 4x 1 week voorbereiding. Dat zijn al 8 weken. Daarnaast moet je ook goed weten wat je bijvoorbeeld met Shard mailboxen gaat doen voor onprem users, en hoe ga je dat regelen voor Multi GEO, en hoe loopt dat dan met de delegatie voor ediscovery etc. En dat zijn dan alleen nog maar de technische uitdagingen, daarnaast komen nog processes en functionele uitdagingen.

1200 euro kom je niet ver mee we hebben het hier over meerdere FTE voor bijna een jaar lang werk in de enterprise omgeving.

bij een MKB van 50 man tja dan is het wat makkelijker maar bij een 100K+ enterprise kun je niet even wat vinkjes zetten en heb je te maken met change processes, Test processen, Meerdere Legal, HR, support en beheer afdelingen.
Daar komt bij, dat veel organisaties geen idee hebben wat er precies 'over de lijn' gaat.
Kijk even naar het artikel over Office365 en de overheid. Ik denk dat de MKB ondernemingen zich hier niet zo druk over maken (en ze hoeven dat misschien ook niet), maar financiële dienstverlening, gezondheidszorg, banken, gemeentes en 'de overheid', moeten zich hier wel mee bezig houden.
Een snel genomen beslissing en een verkeerde inschatting van risico's is al snel een probleem.
Dat ligt aan de implementatie binnen het bedrijf waar je werkt. Teams ondersteunt 'federation' out of the box. Daarmee kun je met externe partijen communiceren etc. Zie ook: https://docs.microsoft.co...ms/manage-external-access

Echter is het zo, zoals bij het bedrijf waar ik werkzaam ben, dat vanwege vertrouwelijkheid van gegevens die worden verwerkt deze optie uitgeschakeld staat.

Allicht eens de bedrijfspolicy erop nalezen, of contact opnemen met de persoon die erover gaat en de business case voorleggen.
Het vreemde is wel dat dit kan verschillen tussen apps; de cloud versie van Teams staat bij mij wel toe dat ik externen uitnodig terwijl de native app dit niet toestaat.
Volgens de Office 365 licentie kun / mag je per betaalde gebruiker tien gast TEAM gebruikers uitnodigen, deze hebben wel een MS ID nodig. En zonder dat de genodigde een MS ID nodig heeft, kun je zoveel deelnemers aan een vergadering uitnodigen als dat teams ondersteund.
Mocht dit niet kunnen dan is het waarschijnlijk in de beheermodule van teams door de beheerder van je office 365 omgeving niet aan gezet of mogelijk zelfs uit gezet.
Anoniem: 316512 @iApp10 juli 2020 11:57
Dat is denk ik iets wat je beheerder aan moet zetten. Ik kan namelijk prima met externen communiceren en samenwerken.
Probeer voor de gein ook eens de Teams chat te verwijderen van een gesprek / meeting / group ;-)

Kan niet.

Kunt het verbergen, kunt berichten uit een chat individueel verwijderen (alleen je eigen), maar niet een hele chat. Misschien een security issue (delen wachtwoorden, EPD gegevens, etc.), want wie gaat nu bericht na bericht verwijderen...

https://answers.microsoft...12-4764-8f7a-fce304dca6f8

https://microsoftteams.us...1-remove-conversation-tab (updated 2020-06-09)
Hangouts is niet de concurrent van teams.google meet is dat wel
BIj ons was het ook afgeschermd, nu hebben we wel de mogelijkheid gekregen om vanuit de teams agenda een afspraak te creëren (teams staat niet op onze werkplek, dus geen outlook integratie)
Die afspraak (of via outlook knop) bevat een link naar onze teams en daar kunnen nu externe gebruikers ook in, mits zij al teams hebben. Ik stuur die afspraak gewoon door. Ze komen als gast binnen (en ze moeten tot de vergadering toegelaten worden).

Dit kan dus kan dus wel, als jouw ICT afdeling het maar configureert...
FaceTime is niet in essentie hetzelfde als Teams, Hangouts, Skype of WhatsApp maar meer op slechts één platform namelijk Apple van toepassing. Wil je met FaceTime iemand bellen met een Android telefoon dan gaat dat natuurlijk niet vanzelf.

In de afgelopen tijd heeft Teams prima haar werk gedaan met thuiswerk, school en werk, en dat doet het nog steeds. Het is geïntegreerd met je "office' thuis omgeving om te kunnen blijven werken. Gelukkig zijn we ook goed voorzien van breedband. Het heeft maar een paar keer op z'n kabelbillen gelegen.
Aankloppen bij jouw IT afdeling, je kan teams extern en intern gebruiken. Dit wordt gewoon vanuit de O365 cloud beheert ;-)
Het kan nochtans hoor, is niet iets wat MS blokkeert maar de IT-afdeling
Je kan iedereen uitnodigen op teams, extern, intern en op elk adres. Als dat bij jullie niet kan zal jullie IT organisatie dit ergens geblokeerd hebben
Gok dat dat in der daad een keuze is zoals swtimmer ook al zegt.

Ik heb ook gewoon een meeting via teams gehad met een externe partij en dat verliep gewoon prima.
Ik heb laatst een keuken samengesteld bij Ikea via een teams meeting, het kan dus prima extern als je werkgever dat toestaat
Het is wel mogelijk om personen van buiten de organisatie uit te nodigen, alleen staat deze functionaliteit standaard uitgeschakeld. Dit is in te schakelen vanuit de Teams beheer portal en heet Guest access.
Het blijft me verbazen dat men hier (bezoekers en ook Tweakers) Teams primair blijft zien als een meeting/chat tool, a la Zoom/Meet/etc. Terwijl dat slechts een onderdeel is van een veel groter pakket. Teams vergelijken met deze andere producten gaat dan ook compleet mank, omdat Teams een heel andere insteek heeft: het samenwerken tussen gebruikers/klanten/leveranciers, op alle mogelijke manieren: chat / voice/ document management / meetings/ addins/ planningen maken/ onenote, etc, etc.
En gebaseerd op Microsoft 365/Azure platform, met zaken zoals encryptie, DLP, RMS, compliancy, etc.
Dat alles in een is nou net mijn grootse bezwaar. Aan een meeting deelnemen via Teams en wel offline staan voor chat/voice? gaat niet. Sowieso iets doen met Teams en offline lijken gaat niet

En ook nog alles in een enkel venster. Tijdens een meeting met een collega prive chatten terwijl je ook nog een file in een Teams bibliotheek zoekt is een verschrikking. Meerdere vensters wordt niet ondersteund, laat staan meerdere monitoren.
Apart chatvenster is wel mogelijk. En verder werkt men aan een offline versie van Teams. Sowieso, als je de Windows client offline start, kan je de chathistorie gewoon bekijken. Dat wordt lokaal gecached.
Als je dubbelklikt op de chat, komt de chat in een apart scherm. Ik trek heel vaak de chats naar mijn tweede scherm terwijl ik tegelijkertijd aan het videobellen ben op het andere scherm.
Of begrijp ik jou nu helemaal verkeerd?
True, wij gebruiken het als primaire tool om samen te werken, documenten te delen etc. Notes, maar in beperkte mate maar dat komt er geleidelijk steeds meer bij. Het is wel zo dat in de day to day werkzaamheden teams bijna fulltime wordt gebruikt voor meetings.
Wat overigens wel een pijnpunt is binnen ons bedrijf is dat wij gebruik maken van de addin "Thinkcell". Die verkl**t de synchronisatie wanneer je met meerdere mensen samen in ppt werkt. Je werk wordt continue overschreven. Al het werk wat je verzet hebt, zie je gewoon voor je ogen verdwijnen. Maakt niet uit of je de autosave aan of uit hebt staan. We hebben hier echt wel eens tegen het plafond aangezeten. Niemand kan het oplossen, tenzij we de addin verwijderen, wat niet echt een oplossing is aangezien het veel gebruikt wordt voor oa grafieken.
Het staat los van deze update, maar algemeen is Remote Assist ook wel eens leuk om naar te kijken. MS heeft een vrij nieuwe Teams-plugin waarmee je augmented reality aan het videobellen kunt toevoegen.
Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om uit te zetten dat men users buiten hun organisatie kan bellen, de stomste actie ooit.
Wat je nu krijgt is dat uit onwetendheid of kortzichtig bedrijfs politiek de optie uit gezet wordt. Maar als gebruiker kan je vervolgens niet meer samenwerken met externe.

Waarom kortzichtig: Mensen schakelen dan over naar de concurrent (zoom, etc), en vervolgens doen ze hetzelfde als dat ze via teams aan het doen zijn. Dus netto effect van dat vinkje = 0. Je creeert er alleen een hoop frustratie mee.
Als men wilt voorkomen dat externe toegang krijgen tot bestanden e.d. Zorg dan dat externe niet aan een Team toegevoegd kunnen worden, tenzij er ergens admin consent gegeven wordt ofzo. Dan heb je het ook afgevangen dat niet iedere koekwous zomaar de halve wereld toegang gaat geven tot bedrijfs bestanden. Als dat is wat je wilt

Zelfde geld voor het niet mogelijk maken van het starten van een meeting waarbij iedereen (ook anonyniem) mag joinen als die de url heeft.
Teams (Samenwerken met allerhande informatie én videobellen) vergelijken met Zoom (alleen en video/beeldbellen) gaat al mank, dat is appel en peren. Teams is in deze een beetje jack-of-al-trades en daar zijn dus compromissen in gemaakt in functies.

De gast-toegang is volledig op tenant-niveau in te stellen. externen niet toestaan in meetings of normale teams (samenwerken) is een bedrijfskeuze/beleidskeuze dat kun je Teams niet aanrekenen.

Sterker nog; de governance die je hiermee kunt inrichten gaat een stuk verder dan Zoom en dergelijke, met name door de AD integratie. Als je dan ook nog powershell inzet kun je gave dingen doen.

Bellen/meeten/samenwerken met gasten kan gewoon prima, voor meetings is niet eens een MS account nodig voor gasten. Willen ze meer dan gast zijn, dan moeten ze gewoon even inloggen en dus een account aanmaken (dan kan de organisator ze een rol en rechten geven).

En ik ben er mee eens dat het nog beter kan, meer details in rechten/policies per persona. Maar dat komt er wel aan komende maanden.
Teams is in deze een beetje jack-of-al-trades en daar zijn dus compromissen in gemaakt in functies.
En ik neem aan dat je rest van het gezegde ook kent:
Jack of all trades,
master of none.

Dat is de perfecte omschrijving voor Teams. Het enige positive is dat ik mijn agenda kan zien en vanuit daar direct een meeting kan joinen. Verder is het een onzettend belabberd product in kwaliteit en UI, maar om een of andere reden is het geweldig volgens management.
Ontzettend belabberd is ook een zwaar overdreven typering voor dit product.

Goed, het is niet perfect maar je kan er nu al ontzettend veel mee doen en het wordt alleen maar beter. Hoort ook bij de Agile manier van werken die tegenwoordig de standaard is. Microsoft had ook kunnen wachten tot het perfect was (waarschijnlijk nooit) en dan achter de feiten aan gaan lopen.
Ik denk dat je met dat laatste stukje ook wel de spijker op de kop slaat. Het is in de ogen van gebruikers heel erg vreemd wel een call met onbekende externen op te kunnen zetten als je een meeting request verstuurt maar niet als je zo even wil bellen. Vanuit gebruikersoogpunt is die vergelijking met zoom dan ook niet zo gek.

Maargoed, ik heb er ook wel vertrouwen in dat het gefixt wordt want er wordt flink aan de weg getimmerd. Ik realiseerde me laatst ook ineens dat Teams de laatste tijd niet meer af en toe spontaan vreselijk veel resources opsnoept. Dat was lange tijd vervelend maar is nu ongemerkt verdwenen.
Ik vergelijk Teams ook niet met Zoom in zijn geheel. Ik had het over bellen. Maar het punt is dus dat die optie uit zetten alles dichtzet. Ook als je alleen wilt bellen met een externe.

Maar er zal vast wel meer nuance mogelijk zijn in de settings. Maar dan moet er wel iets mee gedaan worden. En aangezien er een hele hoop mensen klagen over dat ze niet eens externe mensen / gasten kunnen bellen. Gebeurd dat dus blijkbaar heel vaak niet.

Misschien hadden ze gewoon een popup moeten tonen met: "You are now going to prevent users in your organisation from calling with members from outside your organisation. Are you sure?" ofzoiets.
Het maakt niet uit of het een bewuste keuzen van jouw bedrijf is, of dat het onwetendheid of kortzichtigheid gebeurt, maar het is niet aan Microsoft om dat te overrulen. Bespreek het met de IT manager.

Idem voor de overgang naar Zoom of iets anders: bespreek ook dit met de IT manager.

Het zijn geen beperkingen van Teams.
Nee met filters, emoji's en achtergronden maak je de app een stuk beter. Minecraftachtergronden instellen zijn daadwerkelijk belangrijker dan eens wat aan de audio kwaliteit en hick-ups doen die Teams constant heeft.
Je zou eens naar je router moeten kijken, Teams verstuurt nogal heel erg veel UDP pakketjes wat er bij mijn Ziggo connectbox (verschrikkelijk ding) ervoor zorgde dat die dit zag als een DDOS aanval en daardoor kortstondig de verbinding blokkeerde. Door het uitzetten van flood detection was bij mij dat probleem ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ik ben niet de enige die het ervaart en ik heb geen Ziggo connectbox.
Mja de persoon waar je op reageert geeft zijn Ziggo box als voorbeeld maar dat neemt niet weg dat dit ook kan gelden voor andere routers/modems. Ook zou dat gelijk kunnen verklaren dat jij niet de enige bent die er last van heeft.

Wat ook mee kan spelen (in zijn algemeenheid bij video conferencing) is het gebruik van wifi (beter van niet, als het via bedrading kan is de kans over verstoring al een stuk kleiner).

De capaciteit van je internet verbinding al dan niet in relatie met de hoeveelheid huisgenoten die er gebruik van maken is ook een factor. In principe geeft microsoft zelf aan dat bij een groepsgesprek er 1Mbps up en 2 Mpbs down nodig is, dat is niet super veel maar als je met meerdere huisgenoten op een ADSL verbinding zit met 5 up en 50 down dan zit je al snel aan de limiet. Zeker in het geval van ADSL waar de geadverteerde snelheid afhankelijk is van je afstand van de wijkkast e.d.
Ook bij ons op het werk hebben we er ook vaak last van. Het valt ook op dat langere sessies van 60+ minuten er vaak wat uitvalt. De ene keer valt de video weg, de andere keer het geluid of screen sharing werkt niet meer. En dat ligt niet aan onze verbinding, zowel op ons interne netwerk en op het gasten wifi. Beide hebben een dikke eigen lijn naar buiten toe.

[Reactie gewijzigd door _Eend_ op 24 juli 2024 03:55]

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat er iets uitvalt. Beeld niet, audio niet en schermdelen niet. Lijkt me toch iets dat binnen je netwerk niet goed zit.
Zou kunnen, maar ik heb nog niet kunnen uitvinden waarom. Maar in dezelfde ruimte en op dezelfde verbinding gebruiken we ook Cisco apparatuur voor videoconferencing en dat gaat altijd vlekkeloos en met een veel betere geluids- en beeldkwaliteit. Maar die setup kunnen we niet gebruiken voor grote vergaderingen met veel mensen.
De video en audio kwaliteit (als in lage bitrate en hoge compressie) van Teams is toch wel het belabberst van de 3 mogelijkheden die ik hier gebruik. Discord geeft veruit de beste audio en wordt dan ook bij voorkeur gebruikt binnen de dev. groepen, maar mist alle integratie met de rest van het bedrijf (waar dus met lage kwaliteit mee wordt gecommuniceerd). Het andere alternatief is gewoon telefonie en als de andere partij een wideband codec als G722 ondersteund is dat al beter dan Teams.
dat hangt helemaal af van jouw ervaring. Ik heb juist weer andere ervaringen, waarbij Teams beter werkt en iets als zoom slechter. Hangt af van de drukte op dat moment, je eigen internet connectie, die van de andere deelnemers, etc, etc.
Aah hier ga ik gelijk naar kijken. Hier thuis is teams en Ziggo ook geen fijne combinatie terwijl er verder met de apparaten en het netwerk niets mis is.
De technische problemen daargelaten (dat kan zoveel oorzaken hebben) is dit wel de reden waarom apps als Zoom e.d. nu Teams voorbij aan het gaan zijn in populariteit. Waarom denk je dat MSN elke keer van die rare toevoegingen had? Puur omdat ze zagen dat concurrenten er marktaandeel mee haalden.
Misschien begrijp ik jou verkeerd, maar de meeste organisaties die ik ken blokkeren Zoom actief. Mag absoluut niet gebruikt worden binnen of voor de organisatie. Mijn ervaring is overigens dat Wifi en Kabel internet vaak de slechtste verbinding met de hoogste latency veroorzaken. Daar waar kabel algauw op een 20msec zit heb ik strak 9msec latency. Zelf heb ik een glasvezel verbinding en gebruik overal bekabeling (de luxe om werkelijk in elke ruimte een netwerkaansluiting te hebben middels een CAT6 netwerk). Teams loopt bij mij als een zonnetje. De hikups komen voornamelijk van de andere zijde.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 juli 2024 03:55]

Naast de argumenten die anderen al noemden.
Het implementeren van dit soort zaken wordt echt gedaan door andere personen met andere expertises. Ze zullen echt wel bezig zijn met het verbeteren en een grafisch ontwerper kun je moeilijk netwerkstoringen laten verhelpen.
Slechte geluidskwaliteit ligt niet aan Teams. Het probleem zit altijd bij de gebruiker die niet de juiste spullen heeft, of de juiste spullen verkeerd gebruikt. Een collega van me gebruikt een Jabra speaker maar zit altijd 2 meter dan dat ding af. In een harde ruimte. Dan klinkt alles slecht.
Bijna nooit ergens last van met Teams, toevallig afgelopen week (op de dag dat Ziggo werkzaamheden in mijn buurt aan het doen was) werd ik 6x uit een meeting geknikkerd, maar verder werkt het prima.
ik heb bijna nooit geluid of beeld problemen met Teams.
Een van de mooie dingen van Teams is dat je ook kunt afdwingen dat er een vaste hoeveelheid bandbreedte gebruikt word voor je meetings. hierdoor kun je juist heel goed de kwaliteit van de meeting afdwingen.
Mijn ervaring is dat problemen met Teams het vaakst liggen aan je eigen infrastructuur, apparatuur en bandbreedte.

Een grote wens: ik zou zo graag willen dat je het Teleconferencing scherm kunt loskoppelen van de rest van Teams. dat zou het heel veel gebruiksvriendelijker maken....

[Reactie gewijzigd door Freeze-Oh op 24 juli 2024 03:55]

Een grote wens: ik zou zo graag willen dat je het Teleconferencing scherm kunt loskoppelen van de rest van Teams. dat zou het heel veel gebruiksvriendelijker maken....
Je kunt ondertussen individuele chats in elk geval al wel in aparte vensters openen.

Maar die feature-wens is helaas wel monkey-pawed gegaan.

De huidige implementatie is zo karig dat voor elk nieuw venster er onder de kap een compleet nieuwe Electron shell lijkt te worden opgezet: je geheugenverbruik verdubbelt dus letterlijk als je een chat uitbreekt naar een apart venster. (En het is Electron, dus het geheugengebruik voor één venster is al niet mals...)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 juli 2024 03:55]

maak eerst maar eens de mogelijkheid om chats te verwijderen
Inderdaad, die hide (verberg) functie is ook rete irritant. Het zou ook fijn zijn dat me chats weer in een mapje in Outlook belanden. Ik heb daar bij Skype vaak gebruik van gemaakt om nog even iets terug te zoeken. Dat is ook iets wat je dus onmogelijk in Teams kan doen.

[Reactie gewijzigd door Sicos op 24 juli 2024 03:55]

zoeken doe je dan ook in Teams, aangezien de chats altijd blijven bestaan. Skype had juist het probleem dat chats niet persistent waren en dus opgeslagen moesten worden in je mailbox voor later terug zoeken. Dat hoeft in Teams niet meer.
Overigens worden chats wel opgeslagen in je mailbox, maar in een verborgen folder, voor compliancy. Dit terzijde.
Waarom zou je dat willen verwijderen?
Een voorbeeld die ik kan bedenken is dat een collega van mij gaat het bedrijd verlaten en het management heeft gevraagd of zij toegang mogen tot zijn mailbox voor de informatie die daar instaat. Maar toegang tot de mailbox is toegang tot Office365 is toegang tot Teams.

Zo kunnen dus andere mensen die niet deel hebben genomen aan een 1 op 1 gesprek toch de chats lezen.
En dat wil je wellicht niet altijd hebben.
Wat mij betreft mogen ze ook wel wat doen aan de performance van Teams. Bij elke videocall springen de fans aan. Als ik scherm deel dan is de laptop verder niet te gebruiken en na elke call moet ik m'n client herstarten om te zorgen dat m'n CPU niet op volle kracht blijft draaien
Ik denk dat je eerst jouw laptop eens goed moet bekijken. Ik gebruik teams op diverse systemen. Android smartphone, Windows laptop en Macbook en het werkt overal even soepel zonder de problemen die jij noemt.
Zelf werk ik op een nieuwe MacBook Pro en gebruik veeral GMeet en Teams. Meets gaat in de browser en voor Teams gebruik ik de app uit de store. Het valt mij ook op dat de laptop flink gaat opvoeren en soms met gevolg dat de fan stevig draait en de Macbook best warm wordt.

Wat @Rhndy omschrijft kan volgens mij absoluut beter om sneller, koeler en efficiënter een VC te voeren.
Ligt eraan. Skype voor Bedrijven decode de video bv op een server en niet op je device. Teams doet dit door middel van h.264 weer op het device.
Het zou normaal gesproken niet veel uit moeten maken, maar het kan zijn dat bij @Rhndy de video in software gedecode wordt en dat kan behoorlijk wat CPU kosten.
Hier hetzelfde: ik gebruik teams op op linux en heb een stevige i7 hexacore die bij teams regelmatig de 80+ graden aantikt. Ik heb eens gekeken wat teams zoals op de kernel aanroept: het lijkt er sterk op dat ze poll loops hebben die heel agressief kijken of er nog steeds niets te doen is. Verder denk ik dat de gebruikte videocodecs echt belabberd zijn qua efficiëntie.

Als ik de max klok van de CPU een stuk lager zet dan blijft mijn laptopfan wel rustiger.
De "native" applicatie werkt bij mij voor een meter wat betreft audio. In een Chrome browser werkt het prima, mijn Ryzen laptop wordt hier echt niet warm van.
Hier hetzelfde, bij een groeps vergadering met veel webcams aan gaat mijn laptop ook aardig opstijgen. Ik heb begrepen (zelf nog niet getest) dat 'hardwareversnelling uitschakelen' hierbij kon helpen.
ook als je de browser versie gebruikt? https://teams.microsoft.com ?
die ervaring deel ik niet. Ik heb dat juist met Google meet, die veel belastender is voor mijn systeem dan Teams.
Ik merk het alleen echt met virtuele achtergrond (native app op windows). Nog stukken minder dan bv Snap Camera gebruikt. Zoom klaagt gewoon dat mijn computer (i5-5300) niet snel genoeg is voor virtuele achtergrond.
Er zal vast onderzoek naar gedaan zijn, maar ben bijzonder sceptisch over hun claim dat die "gedeelde achtergrond" gaat helpen tegen vermoeiing.

In mijn geval komt het vooral door de trage onnatuurlijke communicatie icm volledig passief zijn.
Leuk dat je er een bruin cafe bij zet, maar je mist nog steeds een berg non-verbale communicatie en parallele gesprekken. Simpele dingen als kleine bevestigingen, aanvullingen en dergelijke blijven achterwege. Mede door de vertraging heb je dan direct een verstoord gesprek en een periode van stilte waarin iedereen afwacht tot de ander weer wat zegt.

Sowieso ben ik eigenlijk gestopt met naar die webcambeelden kijken bij de meeste meetings. Die van mij staat ook zelden aan.
Grappig hoe dit soort dingen verschillend kunnen zijn. Ik ervaar het juist precies andersom: voor maart zette iedereen de camera standaard direct uit. En nu juist standaard aan, al is dat de laatste weken weer wat minder realiseer ik me nu. Het voelt voor mij veel minder afstandelijk om tegen een beeld dan tegen een zwart vlak te praten.

Voor zakelijke calls vind ik die gedeelde achtergrond wat minder spannend. Dat is ook ongemakkelijk want het is dan alsof je in je eentje tegen een muur van mensen aankijkt. Maar er zijn ook situaties waarin dat ook met de werkelijkheid overeenkomt (docent bv) en dan klinkt het wel logisch.
Nu nog de UI verbeteren zodat mensen niet steeds een nieuwe post maken ipv te replyen op een bestaande post. Die UI is echt super slecht doordacht, het tekstveld onderaan het 'chat scherm' begint een nieuwe post, en om op een bestaande te reageren moet je op een klein 'reply' knopje drukken. Zelfs als je weet hoe 't werkt vergis je je regelmatig omdat je nu eenmaal verwacht dat het tekstveld onderaan bedoelt is om te reageren op je huidige conversatie.
Wat dacht je van de ontbrekende tooltips. Als je in een call zit wil je met keyboard kunnen muten. Maar de button mist een tooltip met de hotkey... Daarnaast vind ik het delen van bestanden en snippets treurig. Overall zitten er trouwens ook prima dingen in.
Mooie, maar nutteloze toevoegingen. Wordt iemand hier productiever van? Datgene wat teams noodzakelijk maakt en wat teams goed doet verandert niet. Beide features zijn vast "leuk" onder ideale belichting(omstandigheden) maar dat zie il lang niet terug in praktijk.
Anoniem: 176636 @josipbroz11 juli 2020 15:08
Wat dacht je van scholen? Wat dacht je van online trainingen. kortom JA hier worden een hoop partijen productiever en blijer van. Belangrijk om out of the box te denken bij dit soort dingen en niet naar je zelf toe te redeneren.
Daarnaast als je goed leest wordt er middels AI de belichting verbeterd. En ik kan je vertellen het ziet er erg goed uit!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.