Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Pc-markt kromp in afgelopen kwartaal door minder vraag en cpu-tekorten'

Pc-fabrikanten leverden in de afgelopen drie maanden volgens Gartner in totaal 68,6 miljoen desktops en laptops, een daling van 4,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit hangt volgens het bureau samen met tekorten van cpu's en minder vraag van consumenten.

Onderzoeksbureau Gartner meldt dat er voor heel 2018 sprake was van 259,4 miljoen geleverde pc's, wat neerkomt op een daling van 1,3 procent ten opzichte van 2017. In het tweede en derde kwartaal van 2018 was er wel sprake van groei, maar het aantal geleverde pc's daalde in het laatste kwartaal van vorig jaar. In de emea-regio, waar West-Europa onder valt, was er ook sprake van een daling. Die kwam uit op 3,8 procent, wat gelijkstaat aan 20,9 miljoen geleverde pc's in het afgelopen kwartaal.

Sinds 2012 laten de jaarlijks pc-leveringen een daling zien, al was de daling in 2018 minder sterk dan in de drie jaar ervoor. Die afvlakkende daling hangt volgens Gartner vooral samen met zakelijke leveringen, waar upgrades naar Windows 10 leidden tot meer nieuwe pc's. Dat compenseerde enigszins voor de ingezakte vraag van consumenten. Consumenten-pc's hadden een aandeel van 40 procent in de totale leveringen in 2018, terwijl dat in 2014 nog 49 procent was.

Gartner meldt dat er in 2018 tekenen van optimisme waren, maar dat de industrie te maken kreeg met twee negatieve factoren. Het gaat daarbij allereerst om een tekort aan cpu's, waardoor er volgens Gartner problemen ontstonden in de productieketens van fabrikanten. Daardoor kon er niet altijd aan de vraag voldaan worden. Daarnaast hadden politieke en economische onzekerheden in verschillende landen een negatief effect op de vraag naar pc's. Ook blijken consumenten niet meer flink in te kopen in de vakantieperiode in december, wat voorheen altijd een periode was waarin de vraag van consumenten flink steeg.

In het vierde kwartaal waren Lenovo, HP en Dell goed voor 63 procent van alle leveringen. Lenovo ging HP in het vierde kwartaal van 2018 ruim voorbij als fabrikant die de meeste pc's leverde. Die opmars is mede toe te schrijven aan de joint venture met Fujitsu's pc-divisie, die in maart vorig jaar begon.

Gartners concurrent, IDC, kwam ook met cijfers over het laatste kwartaal van 2018. IDC becijferde dat er in totaal 68,1 miljoen exemplaren zijn geleverd, wat neerkomt op een daling van 3,7 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2017.

Bedrijf

Q4 2018 leveringen (x1000)

Q4 2018 marktaandeel (%)

Q4 2017 leveringen (x1000)

Q4 2017 marktaandeel (%)

Q2 2018 - Q2 2017 groei (%)

Lenovo

16.628

24,2

15.697

21,9

5,9

HP

15.380

22,4

16.092

22,4

-4,4

Dell

10.915

15,9

10.763

15

1,4

Apple

4.920

7,2

5.112

7,1

-3,8

Asus 4.211 6,1 4.716 6,6 -10,7

Acer

3.861

5,6

4.726

6,6

-18,3

Overigen

12.710

18,5

14.590

20,3

-12,9

Totaal

68.626

100

71.696

100

-4,3

Cijfers van Gartner

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-01-2019 • 21:26

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Niet zo vreemd, want 2018 was zover ik me kan herinneren het slechtste jaar ooit voor PC’s.. Vooral door absurde prijsstijgingen.. Gelukkig kan mijn hardware nog wel even mee en hoop ik dat de markt een beetje genormaliseerd is zodra ik weer aan een upgrade toe ben..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 11 januari 2019 23:48]

Het is de ironie van de PC markt dat die bedrijven allemaal zichzelf de nek omdraaien. Ik hoop dat we nog meer innovatie en lagere prijzen gaan zien. Misschien ook veel meer laptops met Snapdragon chips. Mijn laptop met Intel Skylake processor en 32 GB geheugen doet het prima en kan zo nog minstens 5 jaar mee.
Wanneer wordt iets al een desktop beschouwd? Ook kleinere terminals? Want ook in ons klantenbestand merk je dat steeds meer overgaan op laptops, tablets en terminals..
Laptops wel, terminals niet als ik het zo lees. Gartner had het als kanttekening erbij gezet, maar niet overgenomen door Tweakers:

Notes: Data includes desk-based PCs, notebook PCs and ultramobile premiums (such as Microsoft Surface), but not Chromebooks or iPads (see “Market Definitions and Methodology: PCs, Ultramobiles and Mobile Phones”). All data is estimated based on a preliminary study. Final estimates will be subject to change. The statistics are based on shipments selling into channels.
Numbers may not add up to totals shown due to rounding.
*Lenovo’s results include Fujitsu units starting in 2Q18 to reflect the joint venture that closed in May 2018.

https://www.gartner.com/e...ipments-declined-4-3-perc

[Reactie gewijzigd door Karun op 11 januari 2019 21:54]

Wat is je definitie van terminals? Thin clients worden anno 2019 juist massaal uitgefaseerd.
Veel bedrijven gaan over van Citrix naar lokaal werken (Windows 10).
Grote bedrijven zitten juist masaal op thin clients. Bij ons is net de nieuwe generatie uitgerold, die apparaten zijn zo klein, die passen op de palm van je hand. De PC draait gewoon in het data center van je keuze.

Het is echt geweldig, waar ik ook wil werken, ik heb alleen een browser en mijn token voor de authentificatie nodig. Super veilig ook nog eens, want de data verlaat het bedrijf netwerk niet meer. En ik kan werken op mijn eigen computer, waar ter wereld ik ook ben. Kan via een FAT PC of via een thin client.
Ik ben benieuwd in welke sector je dan werkt, want op veel kantoren werkt iedereen zoveel mogelijk mobiel en in de cloud. Dus BYOD en geen vaste thin client oid, Verder zijn er misschien wat uitzonderingen qua werken in VDI te bedenken maar dat is geen standaard volgens mij.
Waar ik werk zitten we met duizenden werkplekken op Windows 10. En 95%+ zijn thin clients. Hetzij een kastje, hetzij een laptop ofwel mobiele thin client. Uitzonderingen zitten op fat clients.

Voor grote omgevingen zal het nog steeds een/de standaard zijn. Lokaal investeren in benodigde resources is veel duurder en lastiger te schalen. Windows 10 kan wel een licht OS zijn. Het gebruik is wel een stuk zwaarder geworden.

Maar men jaren terug misschien Outlook en een excel of word documentje hadden open staan. Zie ik nu vrij regelmatig een Outlook, tig browser tabs, soms zelfs 2 of 3 browsers tegelijk. Her en der wat PDF bestanden, enorme excel sheets, nog een handvol business applicaties. Het RAM gebruik per werkplek is enorm gegroeid en i.p.v. elke werkplek 16gb ram geven, is het veel goedkoper dit via servers bij te schalen. Lang niet elke werkplek heeft dat geheugen nodig. We kunnen nu nog vooruit met die 1gb windows thin clients. Hoeven toch enkel een Citrix sessie te openen.

Onderhoud is ook makkelijker en goedkoper.
Niet speciaal op jou gericht, dus vat t niet persoonlijk op.

Managers en ICT-ers, linke combo.

I don’t give a shit about makkelijker en goedkoper onderhoud (voor de ICT afdeling). Wat ik wel belangrijk vind is dat alles werkt en dat als alles niet werkt dat ik nog opties over heb, want de wereld wacht niet op ‘onze’ ICT problemen. Desnoods crappy desktopje van 400 euro met citrix en de hele shit, maar openoffice oid en iets van interwebs als de shit er weer eens uitligt.

Of dat als ik problemen heb dat ik iemand bel of aan mm bureau krijgt die wat kan, want met al die centralisering krijg ik 8 van de 10 keer iemand die klinkt of ie zn 16e verjaardag nog vieren moet of 148 is (als ie dat werk al 5+ jaar doet). Of er 4 weken werkt zodat ik hem moet vertellen waar ie in moet loggen om het te verhelpen.Of een zinnig gesprek kan hebben over het achtelijke password scheme dat alleen lokaal kan worden gereset (maar geen waarschuwing op je werkenopafstand dat je password over 4 dagen verloopt zodat je het nog kunt wijzigen als je er WEL BIJ KAN (kosten bijna 3 uur en 94km) ...en waar de reset scheme dat niet 2f auth is, maar van die vragen waar je bij de helft van de mensen het antwoord op facebook of linkedin kunt opzoeken) of niks mogen want SLA.

Allemaal met fijne thinclients zodat ze met minder mensen lekker ver weg kunnen gaan zitten en nergens meer over na hoeven of mogen denken. Mind you ze zijn hartstikke beleefd, soms zelfs vriendelijk aan de telefoon, maar je hebt er weinig aan. Het wordt gefixed als het gefixed wordt. Tref je de verkeerde ben je morgen ook nog bezig.

1 ding ik je garanderen: goedkoper is het alleen als je niet alles meetelt. Waarom telt de repeterende tijd die verziekt wordt door honderden of duizenden mensen niet mee als het systeem (1 van de vele systemen) weer eens op zn gat ligt? Kun je roepen over 98,6% uptime, maar t moet heel wat besparen als een outage van 2 uur duizenden mensen vleugellam maakt (alleen zijn die ‘al afgerekend’ en bovendien ‘ander potje’ ) Klassiek hokjes/budgetten denken, dat erger wordt naarmate de organisatie groter wordt. (maar ik moet de ict-er nog horen die er tegen in gaat, dus niet alles afschuiven op de managers)

Zo dat lucht up....je kunt wel raden hoe afgelopen week was.
nogmaals batjes, niet specifiek op jou gericht, dont take it personal.

Lang leve de desktop (die ik er illegaal op na houd, zodat ik wel door kan werken)
Lang leve de desktop (die ik er illegaal op na houd, zodat ik wel door kan werken)
Geniale opmerking dit. Hopelijk geen Apple desktop, want die krengen zijn ook niet te managen :+
Bij ons ook. 1000 thin clients in de operatie. Ik werk in de 3rd party logistics.
Toch wel veel thin clients, mini PC'S en laptops in verband met Azure AD.
Terminals kunnen ook gebruikt worden binnden VDI-omgevingen. Terminals zijn dus eigenlijk juist weer redelijk booming aan het worden.
Bij ons zijn duizende laptops en heel weinig desktops. Thin clients hebben wij niet, maar heel erg veel klanten hebben van die kleine boxjes of geintegreerd in het display.
Of de vraag is er wel maar de juiste producten zijn er niet. in en een paar andere mensen wachten nog altijd op een cpu die het waard is om naar te upgrade. en met een intel 3 tot 6 serie is dat gewoon niet het geval. in ieder geval niet voor de prijs die intel momenteel vraagt.
ik wacht vrolijk tot het einde van het jaar (zoals ik al 2 jaar doe) tot er iets is dat mijn geld waard is.
Inderdaad. Ik heb een 4570, is alweer even op leeftijd, samen met een SSD, HD en 16Gb ram is er weinig nieuws voor mij als hobby fotobewerker onder de zon. Als het zo door gaat kan hij nog wel een jaar of 5 mee.
Dat ben ik niet met je eens. Zeker als fotobewerker gebruik je vaak grote bestanden. Een M.2 SSD is dan echt een aanwinst vergeleken met SATA3 SSD.

Toevallig ben ik net tijdens Black Friday overgestapt op een Asus moederbordje van 79 euro met een AMD Ryzen 2700 processor (129 euro) en een Samsung M.2 500Gb SSD (109 euro) en ik wist werkelijk niet wat ik mee maakte, de disk is zo extreem snel, het lijkt wel een RAM disk. Mijn vorige PC met een i7 kostte een veelvoud en komt niet eens in de buurt van de prestaties van mijn nieuwe PC.
Hier een Asus B85 bordje :-) Een M.2 SSD is een overweging nu de prijzen dalen.
Maar of het verschil tijdens het foto bewerken en bij dezelfde (mijn) configuratie met 16Gb Ram tussen
Sata 6 en M.2 SSD in de praktijk echt merkbaar is heb ik mijn twijfels over.
Natuurlijk zijn de benchmarks in het voordeel van de M.2 SSD, maar dat ga je (denk ik) pas merken bij echt grote transfers en tijdens opstarten, niet op een Raw fotobewerking van pakweg 14 Mb.
Ik denk dat je een NVME SSD bedoeld, via M.2 kun je immers ook gewoon SATA storage gebruiken en dat beperkt de doorvoer snelheid toch echt nog tot maximaal 600 MB/s.

Wat betreft het kopen van een nieuwe pc wacht ik al enige tijd op het normaliseren van de prijzen van videokaarten en nieuwe cpu designs zonder spectre achtige ontwerp fouten, daarnaast remmen consoles de grafische kwaliteit van games zodanig af dat ik ook weinig redenen heb om snellere hardware voor gaming aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 12 januari 2019 14:29]

Dan kan je lang wachten. Sommige exploits komen pas een decennia later aan het licht...
Nog 3 tot 4 jaar wachten en dan zit Intel rond de 2x prestatieniveau (met hun snelste, duurste CPU). Gaat ongeveer een factor 8% per jaar momenteel. De i7-9700K zit tegen de 160% nu.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 12 januari 2019 09:41]

Dit artikel gaat voornamelijk over nieuwe PC's, neem ik aan aangezien het cijfers betreft van de fabrikanten. Nu ben ik ook wel benieuwd naar cijfers van de refurbished markt, zou je daar wel een stijging of stabilisering zien t.o.v. nieuw? Kan me dit best voorstellen zeker met de krapte op de markt van CPU's of blijven consumenten en bedrijven toch wachten op de nieuwere gen processoren?
Wie / Welke bedrijven kopen hun hardware nu op de refurbished markt? Dat zijn de aantallen echt niet hoor.
Nou ik zie toch wel echt een goede trend dat midden en klein bedrijven refurbished PC's leasen ipv nieuw. En dan heb ik het over de zakelijke modellen niet over de consumenten. Ik denk ook niet dat de grote bedrijven ooit refurbished PC's zullen inzetten, maar ook bij grote organisaties zie ik dat ze nu langer met hun "oude" pc's doorwerken doordat leasemaatschappijen geen nieuwe modellen kunnen leveren door CPU tekort.

Daarnaast gaat dit artikel niet alleen over zakelijke gebruikers maar ook consumenten.
MKB bedrijven genoeg :) in mijn omgeving.

[Reactie gewijzigd door dannx1986 op 11 januari 2019 23:18]

Er is weinig noodzaak meer om te upgraden, dit ziet het bedrijfsleven ook wel, Ons reguliere vervangingstermijn is ook al hoger dan vroeger.

Wij hebben afgelopen jaar nog een fors aantal werkplekken vervangen dit zijn allemaal laptop(s) ivm "flex" werken, gebeurd al jaren in bedrijfsleven, de "vaste" desktop pc's zie je steeds minder.

Ook onderhoud zijn laptops tegenwoordig best betrouwbaar en de aanschafprijs valt ook reuze mee.
behalve een handjevol powerusers ala autocad bij ons is er geen noodzaak om nog een bakbeest neer te zetten.

Thuis heb ik een desktop(gaming) en laptop, wanneer ik niet game zit ik net zo lief achter de laptop voor al het overige zaken, puur het gemak, ondanks deze hardware technisch veel langzamer is, maar met een SSD erin geen enkel probleem. (en 8gb ram in mijn geval).

Je ziet het in de winkel, hoe lang wij al "standaard" op 4gb interne geheugen zitten (voor de gemiddelde consument nog voldoende).
Kan mij nog herinneren dat tijdens de Pentium 4 tijd 4gb ram al vrij normaal was geworden...

Ik kom nog uit de tijd waarbij de pc na 2 jaar hopeloos verouderd was, en dat forse snelheids verdubbelingen plaatsvonden.

Een pc is een "personal computer" dat kan dus een desktop of laptop / notebook zijn.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 11 januari 2019 23:34]

Moet een PC dan ook een traditioneel desktop OS hebben? Chromebooks zijn die ook PCs? En als die PCs zijn dan waarom geen iPads? Wat zijn de criteria? Het OS? Window management? Een muis? Een toetsenbord?
Als mijn kleine broertje dit artikel leest zijn er cpu-tekorten.
Welke ?
Intel heeft een tijd leverproblemen gehad, sommige CPU's gingen voor 2x de adviesprijs over de balie
Enkel Intel had te kampen met CPU tekorten. Doordat de OEM markt zodanig verziekt is dat ze zich maar wat graag in de kont laten boren door Intel zorgt ook dat ze disproportioneel hard geraakt worden door die tekorten.
Er moet veel meer innovatie komen. In de jaren 80 en 90 werden ook veel gevestigde bedrijven door jongere uit de markt gedrukt. Nu is dat moeilijker omdat slechts een handvol bedrijven heel de markt heeft gemonopoliseerd. Er zouden nu nieuwe bedrijven op moeten staan die niet een oude markt hoeven te beschermen.
Naar mijn idee kromp het eerder door de kunstmatig hoge prijzen van DDR4 geheugen.

Dit gaat weliswaar over kant en klare PCs ipv zelfbouw. Maar ook die zullen er vast last van hebben.
Uiteraard subjectief; het was voor mij de hoofdreden om geen nieuwe PC en kleine server aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 12 januari 2019 00:31]

Dit verhaal kan kloppen.
Ik wilde vorig jaar een nieuwe pc kopen maar heb nog even gewacht.
Dat hebben dus meer mensen gedaan.
Bij ons op het werk kregen wij eerst iedere 3 jaar een nieuwe laptop vanwege de performance eisen en dat is nu 5 jaar geworden. Geeneens vanwege de betere prestaties, maar meer omdat er een business case wordt gemaakt van nieuwkosten vs. reparatiekosten. Als je naar de performance kijkt zou je na 5 jaar ook nog helemaal te hoeven vervangen. Dat heeft natuurlijk behoorlijk wat impact op de PC verkopen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.