Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple introduceert iPhone 8 en 8 Plus met eigen gpu

Door , 349 reacties

Apple heeft de iPhone 8 en 8 Plus gepresenteerd. De toestellen hebben een A11 Bionic-soc, met een door Apple ontworpen gpu en isp. Bovendien hebben de toestellen in vergelijking met de iPhone 7 een glazen achterkant in plaats van een metalen ontwerp.

De A11 Bionic is een hexacore-soc met twee kernen voor goede prestaties en vier zuinigere kernen voor lichtere taken. Ze kunnen alle zes tegelijkertijd actief zijn. De eigen isp moet het verwerken van beelden versnellen. De gpu, waarvan Apple geen naam noemde, moet 30 procent sneller zijn dan de gpu uit de Apple A10 Fusion-soc van vorig jaar. Bij dezelfde load ligt het stroomverbruik volgens het Amerikaanse bedrijf de helft lager.

Voor apps die gebruik maken van ARKit hebben de nieuwe iPhones een nieuwe gyroscoop en accelerometer. Bovendien zijn de camera's, processor en gpu aangepast op augmented reality, maar Apple verduidelijkte niet hoe dat is gebeurd. De camera heeft bovendien snellere autofocus bij minder licht en een nieuwe 12MP-sensor. De dubbele camera van de 8 Plus heeft dezelfde kenmerken als die van de 7 Plus, met een f/1.8-lens en een f/2.8-lens. De nieuwe iPhones kunnen in 4k filmen met 60fps en op 1080p-resolutie met 240fps.

Op het gebied van software voegt Apple Portrait Lighting toe, een manier om bij een portret de persoon los te knippen van de achtergrond en de belichting aan te passen om de contouren van het gezicht eruit te laten springen. Apple-topman Phil Schiller benadrukte dat het geen filters zijn. De toestellen hebben bovendien een flitser met vier leds.

De schermen van de iPhone 8 en 8 Plus zijn lcd's met diagonalen van 4,7" en 5,5", maar Apple heeft zijn True Tone-functie overgebracht van iPads. True Tone-schermen passen de kleurtemperatuur aan op de omgeving om het scherm de meest comfortabele tint voor de ogen mee te geven. De resolutie is onveranderd ten opzichte van de iPhone 7-modellen.

De iPhone 8 en 8 Plus lenen het basale ontwerp van hun voorgangers, maar de achterkant is niet meer van metaal maar van glas om draadloos laden mogelijk te maken. Dat gebeurt via de Qi-standaard en de iPhones werken met bestaande laders. De toestellen ondersteunen 4g+ en bluetooth 5.0.

De iPhone 8 en 8 Plus komen uit in varianten van 64GB en 256GB. De 8 kost vanaf 809 euro, terwijl de 8 Plus 919 euro moet gaan kosten. Apple heeft ook de iPhone X aangekondigd, een topmodel met oledscherm en een 3d-camera aan de voorkant voor het ontgrendelen.

Opslag iPhone 8 iPhone 8 Plus iPhone X
64GB 809 euro 919 euro 1159 euro
256GB 979 euro 1089 euro 1329 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-09-2017 • 20:18

349 Linkedin Google+

Reacties (349)

Wijzig sortering
Prijzen in Nederland, volgens de site van Apple:

De prijs voor de Iphone 8 vanaf ¤809,- en de prijs voor de Iphone 8plus vanaf ¤919,-.

https://www.apple.com/nl/shop/buy-iphone/iphone-8

De prijs voor Iphone X vanaf ¤1159,-.

https://www.apple.com/nl/shop/buy-iphone/iphone-x

[Reactie gewijzigd door Ivar88 op 12 september 2017 21:03]

Dus ondanks relatief weinig grote veranderingen (het is meer een 7s dan een 8 waardig) toch weer 50 euro opplussen voor het instapmodel? Wacht ik wel op de 8s...
Het instapmodel is de iphone 6s of iphone SE, vanaf 529 bij de apple store.
Ja zo lust ik er ook nog wel een paar. Dat mensen oude refurbished producten kopen snap ik echt niet.
369 euro voor een SE tegen 1159 voor het nieuwe model. Je hoeft niet te snappen dat er mensen zijn die die goedkopere kopen, maar je snapt toch hoop ik wel dat niet iedereen 1159 heeft liggen voor een telefoon?
Oh dat absoluut, dat is veel te gortig. Er zijn voor het bedrag van 369 alleen veel betere toestellen te verkrijgen.
persoonlijk ben ik dat behoorlijk met je eens, maar ALS je helemaal vast zit in iOS (om welke reden dan ook) dan moet je wat :-)

Ikzelf zit psychologisch nog steeds vast in Windows Mobile. Ik ben dus ook afhankelijk van wat Microsoft ooit nog uitbrengt voor dat platform. (en wil gewoon echt niet overstappen. Mocht hun volgende telefoon 369-1369 euro kosten: dikke kans dat ik er toch voor ga, ook al zal het in vergelijking met Android wellicht geen geweldige waar-voor-het-geld zijn ;-)
Oke dat argument begrijp ik inderdaad wel. Als je eenmaal veel apps of accessoires heb, of er zo aan gewend ben dan is het soms lastig om voor iets anders te gaan.

Windows Mobile? 6.5? :P
Nee, gewoon versie 10 ;-)
Oke dan valt het nog mee hehe.
Compleet gestoorde prijzen.

En om de een of andere redenen verwerken ze NU ineens niet de sterk gestegen euro vs dollar, terwijl ze andersom niet wisten hoe snel ze prijs in euro's moesten ophogen.
Inderdaad. Weer een prijsverhoging van 50 euro!
Ligt er aan waar je het mee vergelijkt. Voor mijn 6s in 64gb heb ik 3 jaar terug 850 euro betaald. In dat opzicht is er dus zelfs een prijsdaling.
Niet helemaal. Dat was toen niet het basismodel, terwijl je de prijs wel vergelijkt met het basismodel nu. Het basismodel toen kostte 749 euro. Dit model is dus ruim 50 euro duurder.

Overigens was de IPhone 6, 699 euro bij release. Dit is dus ruim 100 euro goedkoper. De inflatie van de prijzen van high end telefoons is een trend die al een tijdje speelt. Apple neemt het dit jaar, met de release van de X, naar een nieuw niveau.

Een beetje het PSG van de smartphonemarkt.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 13 september 2017 10:23]

het kan natuurlijk zijn dat sommige componenten (hoe dan ook geheugen) duurder geworden zijn. En het scherm zal ook duurder zijn dan het 6S scherm toen.

Maar goed, het is heeeel veel geld. Als er geen iOS op zou staan zou ik hem heel erg sterk overwegen trouwens, want ik zit zo veel op mijn telefoon dat ik er een flinke prijs voor over heb (gebruik geen gewone computer meer, die duurder was per jaar, en minder per dag gebruikt werd)...
Voor mij en velen is het precies andersom: alleen omdat er iOS opstaat overwegen we het. En daar heeft Android het volledig zelf naar gemaakt met hun fragmentatie en beveiligingsproblemen.
Ik heb Windows Mobile ;-) dus zowel geen iOS als Android
Helemaal fijn, waren het niet dat het marktaandeel niet bestaand is en er doordoor veel apps niet zijn, MS zijn eigen platform achterstelt (apps die eerder op iOS uitkomen) en ook hier het updateprobleem speelt, zij het in mindere mate als bij Android
Ik weet het allemaal.met uitzondering van updates. Die zijn er in mijn ogen meer dan zat.

Het marktaandeel is klein, en ik mis af en toe een app. Maar ik mis eerlijk gezegd maar verdeel zelden iets.
Ik sta niet te kijken van deze prijzen. Al maanden cirkelden de geruchten dat de prijzen rond de 1000 euro zouden zitten. Dat we nu toch nog een iPhone 8 krijgen voor 'maar' 809 euro is eigenlijk nog een meevaller.

Dat gezegd hebbende... Apple heeft duidelijk gekozen voor zijn marktmodel. Als je moet nadenken of je een iPhone wilt kopen, dan ben je niet de persoon die wat Apple zoekt.

Als je cijfers naast elkaar doet leggen dan is wel duidelijk dat Apple de race tegen de veelkoppige hydra Android in aantallen niet kan winnen. Ze hebben in het verleden 'budget' versies van hun iPhone gemaakt maar die hadden geen noemenswaardige impact op het groeiverschil en de adoptieratio van IPhone versus Android. Het is in dat licht begrijpelijk dat ze ervoor kiezen de 'oude' koers door te zetten en zich te richten op premium telefoons die gekocht worden door mensen die het vermogen hebben ze te kopen. Dat houd je niet marktleider; maar met de aantallen die Apple heeft houd het je wel vermogend.

Samsung heeft ook vlaggenschepen in dat segment maar zolang ze Android handhaven op hun vlaggenschepen en niet een custom O.S. waar echt alles aan is gedaan voor een premium userervaring zullen ze nooit met Apple kunnen meedingen in de high end markt.

Mijn prognose is echter dat de verkoopcijfers over termijn bij Apple een geleidelijke daling zullen hebben in de nieuwste smartphones tot ze een nieuw plateau bereiken. De handel in second hand iPhones daarentegen is groot en ik zie zo nu en dan nog mensen die via een abbo de nieuwste iPhone weten te krijgen.

Ik ben nooit een Apple persoon geweest. (iets met Linux en 'politieke' overwegingen)
[...]
Samsung heeft ook vlaggenschepen in dat segment maar zolang ze Android handhaven op hun vlaggenschepen en niet een custom O.S. waar echt alles aan is gedaan voor een premium userervaring zullen ze nooit met Apple kunnen meedingen in de high end markt.
[...]
Ik ervaar die premium user ervaring dus niet met iOS. Ik vind het een OS met te veel beperkingen, voor mij als pro-user. Voor mijn ouders (babyboomers) boeit het ook niet of het iOS of Android is. Mijn moeder is compleet digibeet en die moet alleen weten wanneer ze welk knopje in moet drukken en die kan prima overweg met haar budget Samsung. Mijn ouders zouden het nooit een dergelijk bedrag neerleggen voor een telefoon.

Sure, ik vind het een mooi OS. Ik vind OSX ook een mooi ogend OS. Wil ik ermee werken? Nee, liever niet.

Na enkele iPhones ben ik jaren geleden overgestapt op android (Samsung) en nooit spijt van gehad. De iPad thuis raak ik ook nooit meer aan, maar dat kan ook met de form-factor te maken hebben.

En qua hardware, Apple loopt al jaren achter de feiten aan. Nu moet ik wel zeggen dat mij de laatste hardware ook steeds minder boeit, maar dan nog begrijp ik niet dat mensen dergelijke bedragen betalen terwijl het de technologie van gisteren is (weliswaar in een goed marketingjasje).
Mijn prognose is echter dat de verkoopcijfers over termijn bij Apple een geleidelijke daling zullen hebben in de nieuwste smartphones tot ze een nieuw plateau bereiken. De handel in second hand iPhones daarentegen is groot en ik zie zo nu en dan nog mensen die via een abbo de nieuwste iPhone weten te krijgen.
Veel bekende van mij verkopen inderdaad hun 1-2 jaar oude iPhone en kopen dan een nieuwe iPhone. Dan doet het iets minder pijn om zo'n duur toestel aan te schaffen. Ik denk dat dat ook de reden is dat de aantallen nog redelijk op pijl blijft. Op termijn verwacht ik echter ook dalende verkoop aantallen...maarja die verwachtte ik ook bij de iPhone 7 :)
ik herken dat. Vind het zelfs vrij frustrerend om mee te werken. Maar dat geldt voor mij voor zowel iOS als in mindere mate ook bij Android (waar ik me weer aan heel andere dingen stoor). Ik heb mijn ouders (en mezelf, mijn vrouw, mijn broer, en 2 tantes :-)) over gekregen op Windows Mobile, en dat is nu toe het enige systeem waar we allemaal helemaal ons ding kunnen doen.

Ik zit me nu al zorgen te maken over de leercurve straks als ze over gaan stappen (wegens gebrek aan nieuw aanbod) op Android... (3 van deze mensen zijn ook echt echt ECHT digibeet, en worden al 'boos' op mij (!) als Hotmail een wijziging in de interface doorvoert, en ze niet meer kunnen doen waar ze gewend aan waren.
Mijn pa heeft een Windows Lumia. Had hem toevallig gisteren nog in de hand en ik vind het een heel mooi OS. Ik vind het jammer dat Microsoft geen groter marktaandeel heeft in de mobiele markt.
> En qua hardware, Apple loopt al jaren achter de feiten aan.

Nu kun je het over de Intel gebaseerde producten hebben van Apple en daar heb je misschien op onderdelen een punt, maar op het gebied van low power hardware verslaan zij op dit moment alles en iedereen op de markt..
Als dit Sony was zou zijn, zou de kop zijn geweest;

"Nieuwe Xperia aangekondigd, meer van het zelfde"

Of

Xperia XZ1; zelfde telefoon, in een ander jasje"

En wat vind je hiervan..

"Xperia Z5, 5e jaar met iteratieve verbeteringen"
Waar baseer je je nu op dan? Even de titels hier op tweakers met een korte search:

"Sony Xperia XZ1 Compact: de kleine krachtpatser is terug"

"Sony Xperia XZ: de middenklasser onder de elite"

"Sony Xperia Z5 Compact: de kleinste high-end smartphone"

"Sony Xperia X Review Midrange-telefoon voor high-end prijs"

Alleen in het laatste geval is het negatief, maar dat is gebaseerd op een review met onderbouwing en niet een persconferentie. En je krijgt nog van tig mensen een +3 ook... echt een essentiële toevoeging inderdaad.
Als je ziet hoe vaak er geklapt wordt om simpele zinnetjes tijdens de keynote dan snap je waarom dit gebeurt. Bij alles wat Apple doet begint de halve wereld de watertanden, ongeacht hoe vernieuwend iets is. En als nieuwsmedium objectief zijn en zeggen waar het op staat kan blijkbaar niet in het geval van Apple. Dan krijg je van een heel leger fanboys een hoop gezeik over je heen dat je te negatief bent.
Ik moest ook echt lachen toen ie wireless charging uit ging leggen. En de mensen maar klappen. Netjes man, een jaar of 5 na de concurrentie eindelijk qi charging op je telefoon.
Misschien kan ie volgend jaar splitscreen uit gaan leggen, of fast charging, misschien zelfs hoe je je home screen naar eigen mening in kan delen, en niet geforceerd vanaf linksboven zonder een vakje leeg te laten.
Vind het al knap dat ze de Qi standaard uberhaubt ondersteunen en niet hun eigen proprietary meuk hebben ontwikkeld.
Tja, erg lastig natuurlijk om twee spoeltjes opnieuw uit te vinden, alhoewel Apple daar wel in zou kunnen slagen. Vervolgens noem je het apparaat Airpower en suc6 gegarandeerd.
Apple heeft, net zoals Google en MS bijvoorbeeld, een hoog "Not Invented Here" gehalte. Deze bedrijven zijn zo groot dat ze het liefst alles zelf graag uitvinden, patenteren en vervolgens de concurrentie klem zet. Het is daarom best wel verrassend dat ze een Qi standaard volgen.

[tinfoil hat]Het zou mij niets verbazen dat er een handshaking plaats zal vinden met de Apple wireless chargers, die vervolgens met "3rd party" chargers wel/niet chargen of enkel op "standje slak".[/tinfoil hat]
Sinds wanneer volgen MS en Google niet de standaarden? Of ontwikkelen ze een betere open standaard. Die bedrijven zijn totaal niet zoals Apple.
Je vergeet nog iets essentieels, prijs het product 3 keer zo hoog als vergelijkbare producten voor een niet Ios device. Iedereen heeft de richting van de prijs voor de nieuwe iphones weer goed gegokt.

Ik ben benieuwd hoeveel waarde je er in het dagelijks leven echt aan hebt om iedere generatie een nieuw toestel te kopen. Nieuwe features klinken altijd even heel erg leuk, maar na een tijdje is het niets meer dan een gimmick.
Het aparte is dat je morgen van allerlei mensen om je heen hoort dat de nieuwe Iphones zelfs draadloos kunnen laden. De Nokia Lumia 920 uit 2012 had dat als één van de eerste telefoons, een tijd daarna volgde ook Samsung, maar toen luisterde niemand omdat het geen Apple was.
Het gaat er helemaal niet om dat Qi nu op de iPhone zit het gaat erom hoe dit op de iPhone zit. Kijkend naar het korte introductie videotje viel mij op dat de iPhone communiceerd met andere apparaten zoals de watch en de airpods als deze op een qi platform worden gelegd. Dat vind ik zelf een binzonder handige feature aangezien ik nu met die airpods en watch loop te klooien met losse kabeltjes en helemaal bij de airpods kan ik niet zien of het nodig is om op te laden. Als ik ze nu op een QI (ja een willekeurige charging pad) pad neerleg zie ik gelijk op de iPhone hoe en wat. Dat zijn van die kleine dingetjes die het leven weer wat simpeler maken en daarom zou ik dit soort apparaten kopen. Het is niet dat ze de eerste zijn, maar dat ze juist goed hebben gekeken naar de extra features die erbij kunnen waardoor het nog makkelijker wordt.
Daar heb je geen pad voor nodig, kan ook gewoon terwijl beide apparaten op verschillende plaatsen zijn. Je hebt alleen software nodig die via internet of een andere verbinding het accupercentage doorgeeft. Dat is heel eenvoudig en er bestaan al heel lang eenvoudig te installeren programma's voor die dat doen. Staat helemaal los van pad of welke manier van opladen ook.
Tuurlijk staat dat los van de manier van opladen. Ik kan alleen geen apps installeren op mn airpods. 8)7 Beetje loze opmerking dus.

Daarnaast wordt de accu capaciteit doorgegeven via Bleutooth en niet over internet.
Het zou dan natuurlijk gaan om een app op de iPhone, het gaat er in zijn reactie (volgens mij) om dat de enige toevoeging is dat je een melding krijgt dat de Airpods worden opgeladen, er gebeurt verder niets anders. En dat is uiteindelijk waar Apple goed in is, gewoon een seamless user experience creëren en het idee geven dat er echt een grote meerwaarde is als je meerdere producten hebt (terwijl dat in mijn ogen voor bijvoorbeeld de Airpods niet zo is, het batterijpercentage doorgeven is ook niet extreem interessant)
Het batterijpercentage doorgeven en inzichtelijk maken op de iPhone is voor mij juist interessant. Ik heb namelijk de combi van iPhone, watch en airpods en ik vind het bijvoorbeeld erg handig dat ik de battery status van alle 5 (ja ook de airpods los) kan zien als ik op mn homescreen naar links swipe. 'S avonds vind ik het echter wel irritant dat ik niet aan de airpods kan zien hoe ver ze nog vol zitten en of ik ze moet bijladen zonder dat ik echt mijn telefoon erbij pak en de airpods verbinding laat maken. Dat dit nu ook volledig automatisch aangegeven wordt als je ze op een random qi lader neerlegt is dan erg interessant.

Een app op de iPhone gaat dit namelijk niet voor mij doen op die manier. De airpods maken bijvoorbeeld geen verbinding met de iPhone als ik nu het stekkertje erin doe. Er is dus geen enkele app die de status kan uitlezen.
Kan nu vast wel mij Qi oplaadplaten voor 3x de prijs gaan verkopen :)
En Ikea zal de prijs van de lampen met oplaadplaat ook wel gaan verhogen

(Owh ik zeg iets rots richting Apple zie ik ;) humor tweakers... humor...)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 12 september 2017 21:56]

Inderdaad, van het weekend jan en alleman naar de Ikea om alvast Qi oplaadpunten te kopen voor de nieuwe Iphones, mij niet gezien. :) Ik zal mijn Nokia Qi-plaat weer eens opzoeken.
En die Lumia's zijn een stille dood gestorven.
Zeker , maar dat neemt niet weg dat ze in veel opzichten voor liepen op de concurrentie.
Kwa functies, waar voor je geld en specs is het echt de beste reeks die ik ooit gehad heb. (925, 930 en 950). Sinds 9 maanden heb ik nu een iPhone, maar ik kan niets ontdekken, behalve apps, waar die beter in is. In alle andere opzichten was de Lumia 950 beter dan mijn huidige iPhone...
Maar goed apps he, je kunt niet zonder. Dus nu ben ik veoordeeld aan de iphone, dus nu ook weer naar een upgrade kijken...
Misschien dat Apple wireless charging nu goed voor elkaar heeft, want zo geweldig werkt dat niet. Iedere fabrikant lijkt de Qi standaard naar eigen inzicht te interpreteren. Met name het trickle chargng gaat fout als telefoon en wireless charger niet van de zelfde fabrikant zijn. Maar zelfs als beide van de zelfde fabrikant zijn moet je de telefoon goed positioneren wil hij gaan laden. Ik baseer m'n ervaring op een Galaxy S4 met wirless charging optie, een moto 360 en een Galaxy S6 Edge. Voor alle toestellen heb ik diverse laders, zowel origineel als andere.
Ik gebruik mijn Nokia DT-900 Qi-lader uit 2013, samen met mij galaxy S6. Werkt perfect :)
Mijn lg g3 laadt anders prima op mijn nokia qi lader.
Ik moest wel lachen toen 'ie over het scherm begon. "We noemen het geen Retina, maar... *PAM PAM PAM* SUPER Retina!!!"

*Applaus*
Mensen zijn net apen.
Je zet willekeurig wat mensen neer in een zaal met de instructie om op bepaalde momenten te applaudisseren en in 99% van de gevallen applaudisseert de hele zaal mee.
De zaal is voor een groot deel medewerkers van Apple zelf. Al die mensen die hebben meegeholpen in het design en realisatie. Van driver-ontwikkelaar tot marketingmedewerker, van supply chain manager tot chipdesigner, En ook velen die het ecosysteem ondersteunen (fysieke Apple stores, de online stores, de website).

Vind je het gek dat die juichen en applaudiseren. Dit is een presentatie van *hun* werk. Zij hebben een jaar lang alleen maar een klein onderdeeltje gezien en dit is ook voor hun vaak de eerste keer dat ze het hele produkt te zien krijgen.
Dat vind ik echt bizar. Kun je dat bewijzen? Ik nam altijd aan dat die zaal vol zat met journalisten.
Je kan het met je eigen ogen aanschouwen. Aan het einde van de presentatie vraagt Tim Cook de betrokken medewerkers om op te staan.

https://www.apple.com/apple-events/september-2017/

Scroll ff naar de laatste minuut of 2. (1u57min)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 13 september 2017 13:01]

Bedankt. Blijft bizar.
MIsschien dat het publiek specifiek en/of zakelijk gemotiveerd was om een succesvolle launch van een produkt te realiseren ? Studenten zijn snel ingehuurd voor de lege plekken en applaus kan ook met luidsprekers wat extra worden ondersteund ..
Misschien kan ie volgend jaar splitscreen uit gaan leggen
Misschien kun jij nog eens de WWDC keynote terug kijken van een paar jaar geleden? Maar goed je bent ook geen Apple gebruiker dus ik vergeef het je. Was waarschijnlijk zelfs eerder een officieel onderdeel van iOS als het standaard in Android zat.
Heh het is niet mogelijk om 2 apps naast elkaar op het scherm van een iphone weer te geven. Splitscreen dus. 2 apps. Niet je email app in landscape oid.

Native in iOS dan eh, dus niet via een app of jailbreak. Gewoon zoals wat ik vaak doe, youtube video op de bovenste helft van het scherm, chrome onderste helft. Als voorbeeld.
Wat voor minderwaardigheidscomplex heb jij. Nogmaals, splitscreen is onmogelijk op iphones. En ja ik gebruik het regelmatig, browse ik bijv. tweakers terwijl ik een youtube video kijk. Heb dan ook een telefoon met 5.9 inch scherm.

Wat tablets hier mee te maken hebben is mij compleet onduidelijk. Er zijn op dit moment 2 soorten tablets die je geld waard zijn: ipad pro's en surface book pro's. Maar het gaat hier over 2 apps op 1 scherm gebruiken op een telefoon. Raar man.
2 apps op 1 scherm gaat niet werken op iOS aangezien de applicaties voor de iPhone vrijwel nauwelijks dynamisch schaalbaar zijn. Het probleem met bijvoorbeeld een youtbe app is dat hij gemaakt is voor 3 of 4 resoluties die in de meeste gevallen 1:1 schalen intern.

Daarnaast zijn de iPhones nou niet echt heel groot bemeten qua screensize om dat echt nuttig te kunnen.
Was ook niet handig te vragen om alle Apple medewerkers op te laten staan op t laatst. Halve zaal vol met eigen mensen.
Inderdaad toch wat doorzichtig, hard klappen voor je eigen creaties en doen alsof alles een verassing is. Ja ze weten het wel te presenteren daar in Cupertino.
Apple medewerkers kan dus ook winkel personeel zijn wat is komen kijken van wereldwijde afkomst. Dat betekent niet dat deze mensen al wisten wat er ging komen.
5% van de zaal was mijn inschatting. En tweakers ! :)
Joh niet zo ingewikkeld doen, dit is gewoon een Amerikaanse presentatie, daar zijn de superlatieven altijd belangrijk, ongeacht of het Apple is.
Apple leeft gewoon op quotes met woorden als:
- Community
- Sharing
- Together
- Magnificent
- "Life"

Wordt gewoon een beetje goedkoop.

[Reactie gewijzigd door RutgerM op 12 september 2017 21:06]

En dan bloedserieus, alsof het niet de grootste open deur is die je in kunt trappen: This is the fastest iPhone we ever made!

Eh.. ja, waarom zou je hem trager maken denk ik dan.

Maar iets serieuzer: Vijf jaar geleden kocht ik het topmodel voor ¤ 750 en nu kost het topmodel iPhone X 1,5 keer zoveel. Ik kan het wel betalen, maar ik heb het er gewoon niet voor over. In deze categorie mag je verwachten dat je voor dezelfde iPhone na vijf jaar een stuk minder betaald óf dat de specs spectaculair beter zijn. Nu zijn de specs van de X beter, maar de prijs is absurd. De 8 is niet veel duurder, maar daarvan zijn de specs naar verhouding bepaald niet spectaculair beter.

Feitelijk krijgt deze smart phone nu last van het PC-syndroom: Je krijgt top-specs voor een top-prijs, maar wil je echt honderden euro's extra betalen voor features zoals extreem goede gezichtsherkenning? Of virtual reality mogelijkheden die nog in de kinderschoenen staat en die nog geen hond gebruikt?
Exact wat je zegt, hetzeflde voor de Watch:

"We putted all these extra features in and.... it has the same size of iPhone 2!!"

kom maar terug als je er; én extra features in gestop hebt én hem nog kleiner hebt gemaakt :*)
Hahaha, iedere Amerikaanse presentatie leeft op deze woorden. Make everything great, bigger and better. Now even more! Niet goedkoop, maar fantastisch werkende marketing. Wij nuchtere hollanders vinden dit raar, Amerikanen juichen!
Ik had idd het gevoel dat Trump op het podium stond af en toe ;)
Ik vond dat het nog meeviel en het publiek helemaal niet zo enthousiast was als enkele jaren geleden. Merkte zelfs 1 of 2 lange, ongemakkelijke momenten op voordat het publiek begon te applaudiseren.

En als rapporteren wat er gemeld werd door Apple al niet meer objectief is ... mijn God. Moet men hier dan de aankondiging gaan afkraken voor je tevreden bent?
Het gaat meer om hoe andere merken bij gelijke aankondigingen behandeld worden. Bij Apple is het vaak vol lof, terwijl het bij andere merken een stuk meer ingetogen is. Je hoeft het niet af te kraken, want een iPhone is en blijft gewoon een verdomd solide smartphone, maar het is simpelweg niet zo baanbrekend als velen doen voorkomen. Tweakers klapt hier ook gewoon de termen neer die Apple geeft zonder daar verder op in te gaan. Staat leuk enzo maar zegt in veel gevallen niks over wat er nou echt verbeterd is, en in hoeverre het verbeterd is.
Het gaat meer om hoe andere merken bij gelijke aankondigingen behandeld worden. Bij Apple is het vaak vol lof, terwijl het bij andere merken een stuk meer ingetogen is. Je hoeft het niet af te kraken, want een iPhone is en blijft gewoon een verdomd solide smartphone, maar het is simpelweg niet zo baanbrekend als velen doen voorkomen. Tweakers klapt hier ook gewoon de termen neer die Apple geeft zonder daar verder op in te gaan. Staat leuk enzo maar zegt in veel gevallen niks over wat er nou echt verbeterd is, en in hoeverre het verbeterd is.
Niet anders dan wanneer er een nieuwe Ferrari word aangekondigd, dan is ook iedereen rete positief, ook als die enkel dingen toevoegt die andere autos al doen. Voornamelijk omdat het gewoon prachtige autos zijn die veel mensen waarderen en bewust een premium product zijn. Niet anders bij Apple telefoons. Het zijn gewoon hele mooie, goed afgewerkte en betrouwbare producten die blijven presteren.

Als Volkswagen een nieuwe auto aankondigt dan geven ook gewoon minder mensen daarom, net als bij een nieuwe Samsung telefoon. En wanneer Skoda een nieuwe telefoon lanceert dan geeft er gewoon bijna niemand om, net als bij een Sony.
[...]


Niet anders dan wanneer er een nieuwe Ferrari word aangekondigd, dan is ook iedereen rete positief, ook als die enkel dingen toevoegt die andere autos al doen. Voornamelijk omdat het gewoon prachtige autos zijn die veel mensen waarderen en bewust een premium product zijn. Niet anders bij Apple telefoons. Het zijn gewoon hele mooie, goed afgewerkte en betrouwbare producten die blijven presteren.

Als Volkswagen een nieuwe auto aankondigt dan geven ook gewoon minder mensen daarom, net als bij een nieuwe Samsung telefoon. En wanneer Skoda een nieuwe telefoon lanceert dan geeft er gewoon bijna niemand om, net als bij een Sony.
Wel bijzonder dat jij dat qualificeerd als inferieure merken en Apple de Ferrari in deze is. Of zijn er geen Bently's Astin Martins en zeer leuke Rolls Royces in de telefoon markt?... Beauty is in the eye of the beholder. Ik ben niet anti Apple maar de euforie waarmee er geroepen wordt hoe geweldig dit product nu weer is moet je ook als Apple liefhebber iets of wat pijn gaan doen. Tegenwoordig koop je een iPhone alleen nog maar (als je echte tech liefhebber bent) omdat je hem mooi vind en het statussymbool adoreert toch?

[Reactie gewijzigd door Dave73nl op 13 september 2017 00:06]

Ik vind het maar weer raar dat je als "echte tech liefhebber" geen iPhone kan gebruiken vanwege software, gebruiksgemak of integratie met andere producten. Nee, het is een status symbool, maar voor meer dan dat is die niet nuttig.

Anyway, ik denk wat veel mensen vaak vergeten is dat Apple volgens mij de enige fabrikant is die haar producten met een twee uur durende presentatie de wereld in brengt. Het is dan toch logisch dat praktisch alle media dit oppakt?
Ik zie andere merken dit niet doen, waardoor er dus veel minder "Buzz/hype" ontstaat voor een product. Hetzelfde geldt voor de geruchten en/of leaks: ik zie bijna geen andere producten waar elk gerucht tien maal wordt doorgelicht op hints of andere aanwijzingen.

Ik geef iedereen, die zegt dat veel van wat Apple presenteert op dergelijke keynotes niet baanbrekend is, gelijk maar geen ander merk spendeert zoveel tijd en moeite om mensen enthousiast te maken over producten. Als Samsung een soortgelijk evenement zou organiseren, dan zegt waarschijnlijk de helft van de mensen ook dat het niks nieuws is.

Tuurlijk Apple sugarcoat alles wat ze hebben, maar als het werkt... Waarom zou je het niet doen. Als je naar de losse producten kijkt en even vergeet dat het een iteratie is, kan je niet ontkennen dat het goed in elkaar gezette telefoon is.

Maar hey, ieder zo z'n smaak... toch?

[Reactie gewijzigd door CptMeatball op 13 september 2017 02:18]

Samsung heeft juist enorme evenementen die ook uren duren en er een hele show van maken met optredens. En het bedrijf besteedt extreem veel geld aan marketing, volgens mij een stuk met dan Apple. Niet dat ik dat goedkeur overigens.
Echt? Daar krijg ik echt niks van mee. Waarschijnlijk zit samsung niet in mijn nieuws bubble :9

I stand corrected haha!
Haha en terecht, want het is allemaal net zo tenenkrommend als bij Apple! Hier een voorbeeld van 5 jaar geleden, met o.a. een klassiek orkest op het podium (kijk het niet!):
https://www.youtube.com/watch?v=gAh9frGNulY
Helemaal waar ieder zijn smaak en ik ben ook niet anti Apple, en ja genoeg nuttigheid zit erin :) Maar de bevlogen verdediging altijd (waar het aanvallen ook totaal nutteloos is) over dingen die gewoonweg niet revolutionair zijn verbaast me altijd. Dit geld ook voor de vergelijkingen... Mobiele telefoons zijn al lang niet revolutionair meer. Een scherm zonder of met minder rand is niet revolutionair, het is mooi punt. Of het nu een iPhone X is een MI of een Samsung S8+ of whatever ;)
Was er ook nog iets wat niét uitgelekt was?
De prijs en release-datums.
Apple heeft niet vaak een product uitgebracht wat nog niet bestond. Mp3 spelers waren er al voor de ipod, appstore was er ook in de nokia n95. Verschil is dat Apple het pas toevoegt als het daadwerkelijk werkt.

Goed voorbeeld, de eerste touchid in de iphone 5s was supersnel voor zijn tijd en is nog steeds een scanner die heel goed is. De eerste fingerprint scanners op samsungs waren verschrikkelijk, moest je je vinger over de homebutton heen schuiven met alle errors van dien. Hetzelfde geldt voor OLED, het is niets nieuws, maar ook niet helemaal volwassen, dat Apple er nu wel voor kiest is dan denk ik ook meer de druk van de consument dan dat ze vinden dat de techniek er klaar voor is.

Draadloos laden hetzelfde, ze kiezen bewust voor een langzamere variant omdat andere toestellen al bewezen hebben dat degradatie op de accu veel sneller optreed bij snellere laadopties. Ik zal niet zeggen dat ze in alles het wiel opnieuw uitgevonden hebben, maar in veel gevallen wel.

De appstore op de n95 was beperkt, maar was er wel, mp3 spelers waren er ook, maar vaak met weinig opslag, geen equaliser en ga zo maar door. Een smartphone met touchscreen bestond ook al, maar de manier hoe Apple zijn toestel gemaakt heeft heeft wel andere smartphonemakers aan het denken gezet en android is daar het product van. (Vergeet niet dat Steve Jobs ook bij Google in het bestuur heeft gezeten). Niet voor niets dat Apple in de beginjaren flinke strijd gevoerd heeft tegen andere bedrijven die haar iphone deed “kopieren”.

Uiteindelijk zijn we er allemaal beter van geworden en je kunt zeggen Apple blijft hetzelfde, maar toch nemen andere toestelmakers functionaliteit vd iphone snel over. Ja een dubbele camera bestond al langer, maar sinds de iphone ermee kwam kwam de rest ineens ook heel snel, evenals de 64 bit processor (een vd weinige innovaties die wel door Apple zelf kwam). En ook de fingerprint scanner werd populair door de iphone, want ook hier hadden andere toestellen al zo’n sensor. Ik zeg niet dat het door Apple komt dat het er is, ik zeg enkel dat Apple ervoor zorgt dat dit process sneller verloopt.

Een minder leuk ding is bijvoorbeeld de 3,5mm jack, Apple heeft m verwijderd zonder pardon en er zijn nu al meer smartphonefabrikanten die hetzelfde doen. Ja Samsung heeft ze nog, maar voor hoe lang? Zelfde valt te vertellen over de removable battery waar samsung altijd koning in was. (Was want de nieuwe samsungs hebben ook een non-removable battery).

Het probleem zit m vooral in dit: wanneer men over Apple praat zijn de verwachtingen extreem hoog, al zetten ze een toptoestel neer dan zal het toch niet goed genoeg zijn. De telefoonmarkt is zo goed als verzadigd en er valt weinig meer te veranderen aan smartphones in de huidige vorm. Wil niet zeggen dat de apparaten slecht zijn, maar vaak wordt er gewoon meer verwacht.

Zet het eens in perspectief, een Note 8 heeft een 8 core chip en 6GB ram. De iphone 7 plus heeft maar 2 (of 3) GB ram en een quadcore processor. Uit verschillende tests is gebleken dat de iphone 7 plus in veruit de meeste dingen sneller is. Apps starten sneller, switchen tussen apps is sneller en apps zijn sneller geladen uit t RAM geheugen. Video encoding daarin sloopt de iphone de note 8 en is daar zelfs bijna 2x zo snel in.

Daarnaast klappen mensen niet omdat het vernieuwend is, ze klappen omdat het naar de iphone komt wat voor veel mensen het favoriete toestel is. En als de iphone je enige keus is dan is iedere vernieuwing top.
Mooi beschreven, precies voor mij de reden dat ik een iPhone gebruiken ben. Ik hoef niet de allernieuwste techniek, ik wil een techniek waarvan ik weet dat het werkt en gemakelijk is in gebruik.
Tenzij je een koptelefoon wilt gebruiken, want de door iedereen gebruikte 3.5 inch jack plug was volgens Apple dan weer 'te' oud.

Een paar jaar terug had ik je wel gelijk gegeven. Maar tegenwoordig, telefoon met dongle, laptop met dongle. Het lijkt allemaal steeds minder gebruiksvriendelijk en meer gericht op gimmicks. En dan heb ik het niet eens over de prijs gehad..
Apple was eerder dan de nokia n95 (2007): in 2005 lanceerden ze itunes op de motorola ROKR E1: een faliekante mislukking..
Mp3 spelers inderdaad. Baanbrekend was echter het design de interface van de ipod.
Andere argumenten geef ik je gelijk, Wat mij met name verbaast is dat ze op veel onderdelen middematig (kunnen zijn), echter als enige partij de vele afzonderlijke elementen tot een goed geheel maken. Helaas, veel, veel te hoog geprijsd,met 45% winstmarge deze keer ?
Het was inderdaad tenenkrommend in elkaar gezet. De speeches gingen ook erg hakkerig alsof ze bang zijn "iets" te releasen.
Klapvee, die heb je ook bij de presentaties van Samsung et al.
Wat een onzin, omdat het Apple is plaats heb je dit bericht geplaatst. Ik heb even de meest recente Xperia aankondiging opgezocht en de titel was "Sony introduceert Xperia XZ Premium met hdr en 960fps-opnamefunctie", ligt dus gewoon in lijn met deze titel. Het geeft alleen maar aan hoe je eigen kijk hierop is.

Ik vind het zelf jammer dat ze het design niet hebben aangepast. Vind het design niet erg meer van de tijd, dit soort grote bezzels kunnen echt niet meer tegenwoordig bij telefoons van dit soort bedragen. Voor de rest zijn er in dit toestel geen spannende veranderingen t.o.z.v. de concurrentie. Al ben ik blij dat ze de basis opslag naar 64GB hebben verhoogd. Ben vooral benieuwd naar de prestaties van de camera en de accuduur. Ik kijk uit naar de review!
Er zijn nog heel erg veel mensen die erg graag bezels op hun telefoon hebben. Ik ben er zelf enorm blij mee dat mijn Xperia XZs nog een randje heeft. Ik heb vaak genoeg edge modellen in mijn hand gehad en het werkt bij mij om de een of andere reden gewoon niet.
Ik heb even voor de grap deze telefoons opgezocht hier, maar die koppen kan ik toch echt niet vinden, ook niet wat er op lijkt. In de teksten zelf is dit ook niet terug te vinden.

Ik laat in het midden of Tweakers een voorkeur heeft, maar je uitspraken zijn zover ik kan zien gewoon uit de lucht gegrepen.
Dat is zeker helemaal waar! Echter zijn er weldegelijk verschillen als je alle Sony toestellen vanaf de Z naast elkaar zet. Het design is echt een enorm verschil als je alleen al kijkt naar de afwerking tussen de modellen en de materialen. Verder wordt het eens tijd dat al die bezel bashers hun mond gaan houden. Niet iedereen wil graag van die enorm smalle randen. Veel mensen (inclusief ik) vinden bezels zelf heel erg fijn en essentieel op een telefoon.
Mee eens.

Ik had eerlijk gezegd meer verwacht dit is eigenlijk een 7s met breekbare glazen omhuizing.
Elke telefoon heeft breekbare schermen toch? Plus dit hadden ze ook bij de iphone 4/4s.
Er moest toch 1 stekker komen om telefoons op te laden?
Hoe kan het dat Apple dat dit niet hoeft te doen?
Verloopblokje naar micro-Usb, bovendien kun je gewoon een usb->micro-usb kabel aansluiten op de stroomadapter. Die adapter is dus universeel en daar ging het om.
YES, het is gewoon Qi geworden. Ik was zo bang dat Apple een eigen standaard zou ontwikkelen zodat bestaande accessoires niet zou werken en er weer flink aan consumenten en royelties gemolken kon worden.

Hulde voor dit verstandige besluit van Apple!
Nu lightning nog vervangen voor USB-c :Y) al gaar dat nooit gebeuren
Ja en nee. Ze moeten inderdaad overstappen. Echter vind ik de lightning connector fijner, en ik denk dat Apple het argument houd dat de poort ook kleiner is bij lightning dan bij USB-c
Er was in de iphone 7 zelfs nog ruimte voor een jack aansluiting, aangezien ze dat niet doen kan die paar millimeter grotere USB c vast ook wel.
Nee die is/was er niet. Een of andere dude heeft het wel gedaan, maar je hebt dan dusdanig weinig metaal er omheen zitten dat je geheid problemen gaat krijgen met structurele integriteit. Dus om een tweede bendgate te voorkomen hebben ze hem weggelaten.

Daarnaast gebruik ik hem vrijwel nooit. Ook niet het kabeltje.
Ja maar dat was achteraf en met gebruik van een onnodig grote adapter. Al zou dat dan niet kunnen, dan is het nog steeds een paar millimeter meer voor USB c.
Onnodig grote adapter? was gewoon 3,5mm hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=utfbE3_uAMA
op 31:00 kun je heel mooi zien waarom het niet handig is. De jack zou dan precies in de hoek komen waar het toestel erg zwak wordt doordat er veel materiaal weggehaald is.

maar goed. Het is dan ook meer een probleem voor mensen die het toestel niet hebben. ik heb t toestel nu sinds december en heb denk ik 2 keer het adaptertje gebruikt voor muziek in de auto.
Het gaat uiteraard om de hoogte. Maar waar een wil is is een weg. Die wil zullen ze natuurlijk niet hebben zolang lightning zoveel geld in de la brengt
Ze zullen dan eerder een adaptertje maken van lightning naar USB C
Apple zit daar (volgens mij) een beetje mij in de problemen.

Toen Lightning uit kwam was er alleen micro usb. waar Lightning beter over is.
Alleen als Apple nu zegt we gaan USB-C gaat iedereen weer zuren dat ze alleen het doen zodat iedereen nieuwe kabels moet kopen. ook al is lightning nu al bijna even lang op de iPhone zit als de 30 pin
Even voor de duidelijkheid, die 30 pin heeft Apple veel langer gebruikt. Zat al bij de ouderwetse iPod.

Maar iedereen moet gewoon over naar usb-c dat lijkt me duidelijk. Tech veranderd en standaarden ook. Maar laten we basale dingen connectors gelijk trekken, dit gaat nergens over
Daarom staat er ook "bijna even lang op de iPhone zit als de 30 pin", daarmee bedoel ik ook de 30 pin connector op de iPhone
Apples volgende iPhone heeft geen lightning connector meer, Apples volgende iPhone wordt compleet wireless mark my words
Hoe ga je dan je Carplay aansluiten? Ik denk dat je uitindelijk wel gelijk zult krijgen, maar is nu echt nog te vroeg.
Ik denk dat je geen developer bent dus ik zal even een tipje van de sluier oplichten:
In de huidige Xcode 9 beta (Apples IDE voor het bouwen van zon beetje alle Apple stuff) zit de mogelijkheid om wireless te debuggen. Je hoeft je iPhone niet eens meer aan een kabel te hangen om een app te installeren, breakpoints overal in je code te zetten, stapje voor stapje statements te executen etc. Dit is een veel meer complex iets dan gewoon een beetje carplay stuff streamen naar je autoconsole en die technologsiche hurdle is dus allang genomen.
Dat gaat wel gebeuren, nadat ze hun eigen Audio/data transfer protocol hebben uitgerold (waarschijnlijk op basis van apple Bluetooth maar dan net anders) en zo kunnen ze de licenties die ze aan de 32 pin en de lightning kabel hebben verdiend door blijven zetten. Dit heet markt creëren.

Edit Typo

[Reactie gewijzigd door downcom op 12 september 2017 21:03]

begrijp goed dat er verschillende versies zijn van Qi. Het is dus heel goed mogelijk dat "oude" Qi pads niet werken met de nieuwe standaard.
Oei dat wist ik op dit moment nog niet maar is uiteindelijk onvermijdelijk. Tech moet voorwaarts en ik ben blij dat dat beslist word door een consortium en niet enkel door Apple
Mogelijk, maar ze houden zich in ieder geval aan een standaard en dat is voor de toekomst wel fijn. Misschien dat huidige hardware niet werkt, maar misschien ook niet (zo van wat ze laten zien kan ik me niet voorstellen dat het niet werkt).

De vraag is alleen: hoe lang duurt het opladen?
Te vroeg gejuicht, ze hebben ook hun eigen standaard, naast Qi
Waarom ze deze niet gewoon de 7S hebben genoemd snap ik niet.

Op dit moment wordt de Iphone X gepresenteerd, prachtig design !
Ik zou zeker voor de X gaan, veel mooier en heeft tenminste echt nieuwe features.
De Iphone 8 met uiterlijk van 6/7 is echt een dooddoener.
Zijn mensen die voor uiterlijkheden gaan, anderen kijken meer naar inhoud. Benieuwd waarin die iPhone X dan wel inhoudelijk mag verschillen van de blijkbaar reeds aangekondigde iPhone 8.
FaceID, OLED, Dualcamera , HDR en natuurlijk uiterlijk.

Upgrade naar 8? Leuk als je een fanboy bent op Iphone ouder dan 3 jaar hebt .. (6 of lager)
Upgrade naar X? Alleen voor de echte liefhebber die het geld er voor over heeft.

FaceID lijkt mij onhandig (denk aan in de auto),
OLED , HDR etc, prachtig, maar heb je het echt nodig?
Wat zijn dan die nieuwe features van de X?

Behalve die animoji-meuk.
Is er al iets bekend over wanneer de iPhone in de verkoop gaat?

Edit: 15.09 pre-orders en 22.09 levering.

[Reactie gewijzigd door Carlos93 op 12 september 2017 21:11]

Jup en de NL prijzen staan ook al op de site:

iPhone 8
64GB ¤ 809
256GB ¤ 979

iPhone 8 Plus
64GB ¤ 919
256GB ¤ 1089

iPhone X
64GB ¤ 1159
256GB ¤ 1329
Hoezo vertaald 699$ naar 809 euro? En 799$ naar 919 euro? Heeft iemand enig idee?

volgens de huidige koers zij het ~585 en ~667 euro moeten zijn. Belachelijk.

Zijn de prijzen die apple roept ex btw?

[Reactie gewijzigd door jessy100 op 12 september 2017 21:35]

US Prijzen zijn altijd ex btw. En verder moet het ook geïmporteerd worden en gaan er "extra" belastingen overheen.
Ben ik nu de enige die verbaasd is over de prijs in europa ten opzichte de prijs in amerika?

Iphone 8 64 gb 699 dollar tegenover 809 euro.
Gooi ik die 699 dollar tegen de wisselkoers van de euro aan kom ik op 584 euro uit.
Je zit ook nog met de BTW... dit blijft een frustrerend puntje.
Ah oke, ik ging ervan uit dat tax gewoon is verwerkt in de prijs op de apple.com website.
Dat is per staat verschillend.
584 x 1,21 = 706,64. Dus daar komt nog een 100 euro overheen om de Nederlandse prijs te bereiken...
"Face unlock only fails 1 in every 1,000,000 times!"

...fails on the very 1st demo.
Volgens mij ging dat over andere mensen die proberen jouw iPhone te unlocken en dus niet over het unlocken van de échte gebruiker.
Ja dat klopt. ;) Maar ik vond het wel een mooie opmerking van dbrand, zij postten dit op hun Twitter.
Dbrand kan het niet hebben dat ze geen stickers meer kunnen maken voor de voorkant van de iPhone haha
Als ie het daarna 999,999 keer goed zou doen dan valt het mee maar dat zal wel niet.
ik vond de face unlock ook niet echt heel snel..

Ik heb niet alles gezien over de X maar is er nu helemaal geen fingerprint scanner meer?
Als je goed kijkt zie je dat de eerste keer iOS gewoon zegt dat de gebruiker zijn pincode moet ingeven om FacedID te activeren, net zoals dat nu het geval is bij TouchID na een reboot. FaceID faalde dus technisch gezien niet, de telefoon was blijkbaar gereboot. Foutje in de presentatie voorbereiding dus. En voor de volledigheid, hiermee wil ik niets beweren over hoe goed FaceID is, dat zal moeten blijken in de praktijk.
De iPhoneX ziet er super mooi uit maar dan... De gezichtsherkenning is natuurlijk super goed bedacht en zal in de praktijk ook prima werken maar was een combi met een touch id onder het scherm niet beter geweest? Je moet nu alsnog meerdere acties uitvoeren om je telefoon te unlocken. Het swipen ziet er op zich simpel uit maar denk met het 'pauzeren' om door je apps te bladeren wel moet wennen (de juiste timing vinden). De functies en mogelijkheden van de camera lijken me allemaal mooi maar altijd de vraag hoevaak ga je ze gebruiken?

De iPhone 8 vind ik wel heel teleurstellend. De benaming had natuurlijk 7s moeten zijn maar waarschijnlijk gaan ze nog een 9 maken met ongeveer dezelfde specs en gaan ze daarna verder met iPhone Xs en laten ze daarna de iPhones met een homeknop helemaal vervallen. Het is wel treurig dat er sinds de iPhone6 hier geen enkel verschil in het ontwerp is (behalve dan de glazen achterzijde).

Ik ben een Apple fan maar ben nog niet echt overtuigd door deze presentatie. Mijn iPhone6 is nog prima en zie niet gelijk een reden om een iPhone8 te kopen, dan zou het toch een iPhoneX moeten worden... maar is die het geld waard?

Het marketing ding om van 64GB naar 256GB te gaan vind ik echt belachelijk.. Maak dan ook gewoon een 128 versie (daar is misschien wel de grootste behoefte aan). Ik laat het rustig even bezinken.. maar begin toch steeds meer te denken aan een Android uitstapje.
De iPhoneX ziet er super mooi uit
Persoonlijk vind ik de cutout bovenin voor de camera echt spuuglelijk. Dat ding zit in de weg bij video kijken. Ik snap werkelijk niet hoe iemand dat een goed idee heeft kunnen noemen. De 6 millimeter bezel bovenin bij een S8 werkt ook prima en zit tenminste niet in de weg.
De gezichtsherkenning is natuurlijk super goed bedacht
Niet door Apple hoor, dat hebben andere fabrikanten al tijden, in combinatie met touch id. Het verwijderen van touchid (of wat andere fabrikanten gewoon een fingerprint noemen) vind ik dan weer dodgy, want ik geloof de marketing bullcrap niet zo dat het "ook in het donker" werkt.
En jij denkt dat Apple daar niet aan heeft gedacht en videos afspeelt dwars door de cut out? 8)7

En er zit een infrarood sensor in om in het donker te kunnen herkennen maar jouw argument is "ik geloof de marketing bullcrap niet"

Je beseft toch wel dat het hier niet gaat om Samsung?
En jij denkt dat Apple daar niet aan heeft gedacht en videos afspeelt dwars door de cut out? 8)7
Ze doen het bij elke andere app, dus het zou me niets verbazen.
En er zit een infrarood sensor in om in het donker te kunnen herkennen maar jouw argument is "ik geloof de marketing bullcrap niet"
Eerst zien, dan geloven. Sorry, maar wat er in dergelijke presentaties geroepen wordt neem ik altijd met een stevige korrel zout en ik zie wel hoe het echt werkt.
Je beseft toch wel dat het hier niet gaat om Samsung?
Volwassen hoor. Samsung overdrijft ook op dergelijke presentaties. Doen ze allemaal, ook Apple.
Sorry maar je kan natuurlijk zeggen dat je de benchmarks van Intel of Nvidia niet wilt geloven omdat dat cijfers zijn die rooskleurig worden weergegeven.

Of autofabrikanten die het verbruik van de auto rooskleurig weergeven.

Maar ik ben zelf Android gebruiker maar als je objectief kijkt en een technologie liefhebber zou dat moeten zijn, wat helaas vaak niet gebeurt omdat er behoorlijk veel fanboys rondlopen met oogkleppen op.

Dan zou je gewoon moeten toegeven dat als Apple een functie uitbrengt dat het dan ook werkt zoals ze ermee adverteren.

We zitten notabene pas een paar weken na de release van de Note 8 en in de reviews kan je al lezen dat de iris scanner van de Note 8 niet goed werkt.

Je kan toch als technologie liefhebber of hardware liefhebber toch wel objectief kijken en zeggen dat een bepaald merk iets op een bepaalde manier goed doet of niet?
Welke marketing ding?

Ik vind het echt zo bizar dat mensen bij Apple altijd een kronkel in hun hoofd krijgen dingen zo verdraaien dat het negatief word geschetst.

Er zijn een hoop mensen die niet veel geheugen nodig hebben, die mensen kunnen kiezen voor de 64GB variant.

En als je 100 euro meer betaalt heb je 4x zoveel opslag, maar jij hebt liever 128GB in plaats van 256GB?
Je kan toch ook een 128 er tussen zetten? Dat is toch ook een optie? Het verschil tussen de 64 en 256GB is wel meer dan 100 euro.

Bij de iPhoneSE doen ze dit ook, 32 of 128.. dan is die stap toch wel heel groot? Dan kan je misschien voor ¤50,- meer ook een tussen model aanbieden?

[Reactie gewijzigd door Maverick2001 op 13 september 2017 12:26]

Waarom zou je nog een extra model creeeren?

Is alleen maar onnodige extra productielijn.

Apple staat er juist bekend om weinig modellen uit te brengen om het overzichtelijk te houden.

Dat heeft ze geen windeieren gelegd.
De 8 (7S in mijn ogen) is me toch wel een tegenvaller, ze hadden hem beter kunnen laten zitten en meteen naar de iPhone X overgaan.
Enige wat verbeterd is:
- Betere/Snellere CPU/GPU
- Betere camera('s)
- Wireless charging
- 64gb/256gb modellen (geen 32/128/256 gb meer)

Over dikte en accuduur word niets gezegd (normaal maken ze er een groot ding van, ook al blijft het bij hetzelfde).

Sorry Apple, maar daar gaat hopelijk toch niemand de $699 voor neertellen om te upgraden? Alleen als je van <6 af komt is het te overwegen.

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 12 september 2017 20:34]

Je moet het zien als een tussen model. De iPhone X is voor veel mensen te duur om zomaar even te kopen. De iPhone X wordt nu ook als een exclusief model.
De iPhone X vind ik ook niet zo vernieuwend:
- OLED scherm, waarbij voordeel zou moeten zijn dat het zuiniger en dunner is, echter er word niets over gemeld, verwacht dus dat dit tegen zal vallen. Afwachten nog hoe de homebutton vervanging zich gaat gedragen
- Face ID -> Werkte niet bij de presentatie, en ze moesten al overschakelen op de backup (wss eentje die altijd inlogged). Afwachten hoe het in werkelijkheid werkt + vraag me af waarom dit niet in de iPhone 8/7 zou kunnen. Het hele Emoji verhaal kan me werkelijk gestolen worden, leuke gimmic, maar echt niet nieuw.

Daarna begonnen ze de iPhone 8 specs te herhalen (omdat het dezelfde SoC is).
Vanuit design vind ik de onderbroken statusbar voor de camera en sensors een lelijke oplossing.

Ik mis bij zowel de 8 en de X de echte vernieuwing.

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 12 september 2017 20:52]

Sorry, heb je echt wel gekeken?

- OLED is wel gezegd dat het dunner is, bekijk het nog maar eens.

- wat FACE ID is betreft is duidelijk uitgelegd dat het werk met IR sensor, Dots projector, diepte sensor etc om er zeker van te zijn dat jij het bent en geen foto van het internet of een 3D masker. Niet echt mogelijk met enkel een front-camera van de iphone 7 zonder neurale netwerk chip. Je kan er betaling met doen en inloggen op bank apps...dus maar beter dat het veilig is.

Dan over die vernieuwing:

- Dat Emoji verhaal (als je lacht, lacht je Emoji mee, zo kan je het een persoonlijke touch geven) geeft maar een leuke glimps van wat mogelijk is met die extra sensoren. Ze tonen ook portrait modus waarbij je een mooie profielfoto kan nemen alsof je bij een portrait fotograaf bent door het licht in 3D te renderen op uw gezicht. Wetende dat een smartphone staat of valt bij zijn/haar Appstore weet je goed genoeg dat de sensoren nog verder tot hun recht komen zodra er apps op de markt komen.

Het gaat trouwens niet enkel over gezichtsherkenning maar objectherkenning in het algemeen. Dat werkt wel op de iphone 6S en 7. Maar aangezien de IphoneX een diepte sensor heeft zal het nog accurater werken.

- Home button vervanging vond ik net goed, swipen langs onderen werkt gewoon beter. Snap niet dat je daar zo sceptisch kunt over zijn. Dan kan je alles wel in twijfel trekken.


Facial recognition bestond al hoor ik iedereen al zeggen...maar niet om betalingen met de doen, uw bank app te openen etc. Dat is een ander veiligheidsniveau. Innovatie of niet...de vingerafdruk of een code werkt ook kan je oordelen maar zo blijf je bezig.

De A11 chip is redelijk innovatief, ze hebben een eigen krachtige GPU ontwikkeld, eigen neural network chip maar op afstand is de chip gewoon x% sneller dan de concurrentie en je mag er vanuit gaan dat de Samsung S9 er mogelijk weer overgaat. Dusja..echt vernieuwend is het ook weer niet en zo blijf je bezig.

Ik blijf het raar vinden dat iedereen zo teleurgesteld is in Apple als het op innovatie aankomt. Maar elke fabrikant is in het zelfde bedje ziek. We zijn nu eenmaal in een tijdperk aangekomen waar alles elk jaar een kleine incrementele update krijgt.

Voor mij is de Iphone 8 een stap voorwaards net zoals de vorige iphones dat weren. Snellere soc, mooiere foto's, handiger in gebruik, leuker in gebruik... Net zoals andere flag ships elk jaar keer op keer verbeteren.

Zolang Oleds niet buigbaar zijn als een blad papier, er geen super-reactor-ion batterij komt die 2 weken meegaat en een Quantum chip wordt uitgevonden kan je fluiten naar de radical change waar idereen op zit te wachten en ga je tevreden moeten zijn met incrimentele innovatie. in DSLR-land is dat niet anders. Zolang je dat niet inziet blijven gratuite uitpsraken als 'ik mis echt vernieuwing' overkomen als een vewende puber die tegen zijn ma zeurt dat ze zijn/haar kamer niet snel genoeg kan opruimen.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 12 september 2017 21:48]

Je kan er betaling met doen en inloggen op bank apps...dus maar beter dat het veilig is.
Biometrie is nooit veilig omdat je het nooit kan veranderen. Als ze op een of andere manier een work around hebben gevonden (bijvoorbeeld een 3D geprint masker ofzoiets) dan ben je gewoon de sjaak en kan je het nooit meer gebruiken, want je kan niet even je gezicht veranderen zoals je een wachtwoord kan veranderen.

Het is een leuke gadget en een laagdrempelige en handige manier om je telefoon te unlocken, maar het is nooit een goede beveiliging.

[Reactie gewijzigd door Rainbow op 13 september 2017 08:50]

Vind het wel een raar statement in deze context.

Juist de punten die aanhaalt, zijn niet van toepassing. Ze hebben aangegeven dat ze hun chip hebben test met maskers. Of bedoel je als er nog betere komen? in het algemeen?

Je gezicht kan inderdaad niet veranderd worden, maar je kan dan overstappen naar het wachtwoord? Als er inderdaad 3d maskers zijn die telefoon unlocked? Net zoals de vingerprint scanner werkt, is toch er nog steeds een wachtwoord is? Of bedoel je dan kan je deze manier van unlocken nooit meer gebruiken? Ja dat klopt als iets niet meer (veilig) werkt dan kan je dat niet meer gebruiken...
Ze hebben aangegeven dat ze hun chip hebben test met maskers. Of bedoel je als er nog betere komen? in het algemeen?
Ze kunnen alleen testen met maskers die ze nu kunnen produceren, maar dat was vóórdat deze technologie in telefoons gebruikt werd. Als veel mensen dit gaan gebruiken, is het aantrekkelijk voor kwaadwillenden om hier meer tijd en geld in te stoppen om het op de een of andere manier te proberen te omzeilen. Het is dan een kwestie van tijd voordat er wel manieren worden uitgevonden om eromheen te werken.

Dat is het altijd met beveiliging, een race van de makers tegen de krakers.

Als er een database met wachtwoorden uitlekt, kan je je wachtwoord veranderen. Als een kort wachtwoord met nieuwe technieken zeer snel gekraakt wordt, kan je hem veranderen en een langer wachtwoord gebruiken. Maar je kan nooit je vingerafdruk of je gezicht veranderen. Dus zodra de techniek gecompromitteerd is, is het einde oefening voor die manier van authenticatie in je toestel, en moet je dus alsnog weer terugvallen op "oude" technieken zoals een wachtwoord.
Wel erg sceptisch.

Stel je zit in de onwaarschijnlijke situatie waarbij een criminele bende een 3d scan heeft genomen van uw hoofd en dan afgeprint in 3D en uw gezicht opwarmt tot 37graden, en uw ogen tot 34,6 om alle beveiligingen te omzeilen. (Erger zou zijn uw hoofd afkappen op wat betalingen uit te voeren die wss beperkt zijn tot 250euro) om dat 3d masker te gebruiken nadat ze uw telefoon gestolen hebben, ja dan ben je genaaid door de krakers.

Face-ID heeft sowieso nog ondersteuning van uw normale passcode, net zoals dat met touch ID. Ne elke herstart of update moet je uw 6digit passcode nog ingeven. (Was trouwens de redennwaarom
De FaceID misliep op de presentatie, de iphone was wss herstart en niemand dacht er aan dat eerst uw 6-digit nodig was, google mr eens)

De gezichtsherkenning verloop
Encrypted direct op de a11 chip... dus uw hackers moeten al in uw telefoon kruipen, een levendechte 3d scan hebben van uw hoofd en voorkomen dat ze uw telefoon herstarten in the process. Beetje absurd. En voor die ultieme comprimenterende foto of 250euro mobile
Banking... yeah right. En niet vergeten dat ze uw telefoon dan eerst nog moeten stelen. Kunnen ze u al beter knevelen.

Dus in deze use case is het erg veilig. Voor de beveiliging van uw bankkluis (met externe sensor) is het iets anders maar wees maar zeker dat het volgende level van biometrische beveiliging uw hartslag wordt meegenomen, uw lijfgeur, timbre in uw stem en uw iris... mogelijkheden genoeg om het veilig te houden en er zelfs zeker van te zijn dat uw lijk zelfs niet gebruikt kan worden bij een roofoverval.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 13 september 2017 11:07]

Wel erg sceptisch.
Ik vind dat je over nieuwe beveiligingstechnologieën altijd sceptisch en voorzichtig moet zijn, vooral ook omdat veel experts al eerder hebben aangegeven dat biometrie als enige beveiliging niet per sé veilig is. Maar je draagt goede punten aan, en Apple is natuurlijk ook niet helemaal dom. Ze hebben er goed over nagedacht, veel maatregelen genomen, dus het is zeker goede en interessante technologie om zaken die niet té belangrijk zijn te beveiliging op een manier die gebruiksvriendelijk is. Ik zou het alleen persoonlijk niet gebruiken als login voor mijn bank of betalen, maar dat is een persoonlijke afweging. Het is wel belangrijk om te weten wat de risico's zijn van biometrische beveiliging.

Wat linkjes die ik zo snel via Google kon vinden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Biometrics#Issues_and_concerns
https://betanews.com/2016/08/24/unsafe-biometrics/
https://www.theverge.com/...t-duplicate-hack-security
https://www.wired.com/201...erious-security-concerns/
http://www.telegraph.co.u...words-but-its-a-bad-idea/

Hoewel dit soort bezwaren vooral gelden als de gegevens centraal worden opgeslagen, wat bij een telefoon natuurlijk niet zo is.
Dat er overgeschakeld moest worden op de backup vond ik niet zo raar. De eerste iPhone was waarschijnlijk net aangezet waardoor eerst Face ID unlocked moest worden zoals bij Touch ID. De 2e was al unlocked een keer voor hij op het scherm was aangesloten en daardoor werkte hij direct.
Dit is precies wat gebeurd is. Bij de eerste keer starten wordt er om je code gevraagd net zoals bij de huidige iPhone bij TouchID. De telefoon is nog niet open geweest. Er wordt op het beeld ook een prompt weergegeven dat de telefoon eerst de code nodig had om FaceID te activeren. Iets wat Apple uitbrengt werk zeer zeker wel. Bij de backup iPhone ging alles gewoon prima en soepeltjes omdat deze gewoon al een keer open was geweest.

Het eeuwige gezeur wat na een Apple keynote ontstaat is omdat het fanboys zijn van een ander merk of omdat de mensen jaloers zijn dat ze een telefoon als deze niet kunnen betalen.

De community van android is door bepaalde mensen helaas minder aardig en netjes dan de community van Apple. Kunnen de overige gebruikers van android niks aan doen, maar die zijn er nou eenmaal. Van de Apple gebruikers kant hoor je vrij weinig als het gaat om een event van de release van een telefoon van Samsung.
"Het eeuwige gezeur wat na een Apple keynote ontstaat is omdat het fanboys zijn van een ander merk of omdat de mensen jaloers zijn dat ze een telefoon als deze niet kunnen betalen."

Meen je dit serieus!?
Dit is vaak een uitspraak van mensen die vervolgens wel 2 of 3 jaar met hun iPhone doen ;)
Misschien zit je nog op school en heb je een bijbaantje, waardoor het inderdaad een hele opgave is. Maar het merendeel van Nederland geeft een veelvoud van dit bedrag uit aan andere zaken. Dus niet kunnen betalen is relatief. Het is geen Ferrari van 250k.

Het is geen kwestie van kunnen maar willen.
Je doet net alsof het heel veel geld vergt om een iPhone te kopen... Intussen loopt de gemiddelde scholier straks rond met dit ding.

Als ik zou willen koop ik twee X'en voor mijn vrouw en mij. Maar toch denk ik niet dat dat hem gaat worden. Ik neig eerder naar de 8. Ik heb altijd het gevoel dat ik een beetje waar voor mijn geld moet krijgen. De X kost 1329 vs 979 van de 8. Is die upgrade mij 700 euro extra waard (2x350)? Ik denk het eigenlijk niet.

Ik wacht de OLED's volgend jaar wel af. Zo erg zit ik er niet om te springen.
Of het nu wel of niet werkt, het is irritant. Op mijn Lumia 950XL heb ik heeeeel even met m'n gezicht ge-unlockt maar al snel gewoon weer met de vingers. Je wil gewoon niet de tel naar je gezicht (hoogte) moeten brengen voor een unlock, je wil m gewoon laag of op je schoot ofzo houden. Ik denk dat een vingerafdruk prettiger en minder intrusive werkt dan als een spiegeltje voor je gezicht.
Zoals? Wat noem jij echt? Een iPhone met ingebouwde koelkast?
Ik ben geen telefoon ontwikkelaar/uitvinder, maar de vernieuwing van ~5 jaar terug is toch ver te zoeken. Een snellere CPU/GPU, betere camera (wat iedere andere telefoonmaker ook elk jaar doet) + eindelijk wireless charging (wat iedere telefoonfabrikant al jaren heeft) vind ik echt niet revolutionair of vernieuwend.
Qua chipdesign hebben ze wel leuke dingen gedaan, maar de rest is gewoon bij hetzelfde gebleven... Enige verschil tussen de iPhone en <random high end Android device> is het OS...
Enige verschil tussen de iPhone en <random high end Android device> is het OS...
En veel features die ontbreken op de iPhones zoals een notificatie-led of always on display, micro-usb/usb-c aansluiting, 3,5mm jack, enzovoorts
Als het een tussenmodel is, waarom heet het dan niet de iPhone 7S (Plus)? In mijn ogen slaan ze hiermee gewoon de plank mis. Het is een kleine upgrade ten opzichte van de iPhone 7, maar met de benaming iPhone 8 doen ze alsof het meer is dan dat.
Ik vermoed dat ze van de 'S' benamingen af willen. Ja, dit is een 'S'-model, maar marketing technisch kunnen ze natuurlijk niet een 7S uitbrengen als Samsung een S8 heeft.
Daarom ook de iPhone X. Marketing technisch is dit een zeer slimme zet, want X is meer dan 8..

Ik vind het zelf echt compleet absurd, maar heb dan ook een grote allergie voor Marketing-mensen...
Oké, nu heb je dan de iPhone 8 en iPhone X, die de iPhone 10 genoemd werd. Hoe gaan ze dat over 2 jaar dan doen? Dan loopt het qua benamingen helemaal scheef :P
Wie weet krijg je hierna wel een mini variant: de iPhone XS :Y)
Omdat de 7 eigenlijk ook een (kleine) upgrade was t.o.v. de 6S.
De 7 zie ik stiekem dan ook als een 6SS. Een 7S zou dan een 6SSS worden.

De echte vernieuwingen zaten bij de 7 natuurlijk in het plus model met de extra camera en optische zoom. Was voor mij wel een pluspunt omdat ik veel fotos en videos maak met mn toestel.
Als het een tussenmodel is, waarom heet het dan niet de iPhone 7S (Plus)?
Omdat de case anders is, wat voorheen niet het geval was bij model n en model nS.
De achterkant van de 8 is glas en dat is bij de 7 niet het geval, dus een ander ontwerp.
Ik vind hem net goed, vooral vanwege de lanceerprijs. Dezelfde hardware als de X maar je moet enkel Face ID missen en dat voor 30% minder. In een wereld van steeds maar stijgende prijzen is dat een prijsstelling die vele concurenten volgens mij niet hebben zien aankomen.
Vanwege lanceerprijs? 700 dollar oke,
maar hier in NL is de releaseprijs 809 euro! Als ze er 709 van hadden gemaakt prima, maar deze dollar -> euro koers vind ik wel heel raar. Ik blijf mijn 6s nog even gebruiken hoor.
In Amerika geven ze de prijzen ex. BTW en hier incl. BTW.
B-merk??.... we hebben weer een Apple fanboy
En Apple is alleen een A-merk omdat...... het met een A begint??? :?
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*