×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Winkelketen geeft winstwaarschuwing vanwege gebrek aan smartphone-innovatie

Door , 297 reacties

De Britse elektronicaketen Dixons Carphone heeft een winstwaarschuwing gegeven vanwege tegenvallende smartphoneverkopen. Dat komt doordat consumenten geen interesse hebben in nieuwe modellen vanwege een gebrek aan vernieuwing, zo zegt het bedrijf.

Door het gebrek aan innovatie in smartphones houden consumenten langer vast aan hun huidige toestel en kopen dus geen nieuwe, schrijft Dixons Carphone in de winstwaarschuwing. Behalve door het gebrek aan vernieuwing zou dat ook komen door de hogere prijzen van toestellen. Dat komt in het Verenigd Koninkrijk mede door de zwakke pond, maar in de hele smartphonemarkt lijken prijzen van vooral high-end telefoons omhoog te gaan. Zo presenteerde Samsung woensdag met de Note 8 zijn eerste smartphone met een adviesprijs van 999 euro en Apple zou voor zijn nieuwste iPhone ook minimaal zo'n prijs willen rekenen.

Door de hogere prijzen en incrementele updates van smartphones houden consumenten langer vast aan hun huidige telefoon, waardoor de vraag afneemt, aldus het bedrijf. Dixons Carphone gelooft niet dat de vraag in de rest van het jaar zal toenemen. Wel denkt het dat op de lange termijn weer meer mensen smartphones gaan kopen, vanwege de 'natuurlijke levenscyclus' van smartphones. Oudere modellen gaan op een gegeven moment vaker stuk.

Hoewel veel analisten en consumenten al langer spreken over een gebrek aan vernieuwing in smartphones, is het voor het eerst dat een grote speler in de telecommarkt een winstwaarschuwing geeft en daarbij naar deze ontwikkeling wijst.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

24-08-2017 • 15:06

297 Linkedin Google+

Reacties (297)

Wijzig sortering
Weinig innovatie? Welke nieuwe innovaties zou men dan verwachten of willen? Ik denk dat huidige smartphones snel genoeg zijn om langer dan 2 jaar mee te gaan. Updates spelen misschien een rol voor de wat technischere gebruikers, maar ik hoor van de normale gebruiker nooit iets over dat die geen nieuwe smartphone neemt omdat er nog updates voor uitkomen of dat die een nieuwe smartphone nodig heeft omdat er geen updates meer voor uitkomen. Pas als zaken niet meer werken omdat de software te oud is dan hoor je de normale gebruiker pas.
Weinig innovatie? Welke nieuwe innovaties zou men dan verwachten of willen?
Tja, dat is een goeie.
Als je dat kunt voorspellen dan zit er vast een interessante baan bij een grote ontwikkelaar in het verschiet.

De kunst is juist dat een bedrijf een unieke feature toevoegt waarvan de consument denkt: 'hoe heb ik ooit zonder gekund', en waarvan de concurrentie denkt: 'waarom hebben wij dat niet bedacht?'.
Omdat men stelt dat de verkopen teruglopen door gebrek aan innovatie vraag ik mij af welke innovaties men dan zou willen, omdat ik persoonlijk eigenlijk niets mis op een smartphone. Enige wat ik zou willen is kleinere schermen van rond de 4,5", maar dat is geen innovatie, maar een ontwerpkeuze. :)
Kleiner hoeft van mijn niet, maar wat is er mis met 2x zo dik en de extra ruimte gebruiken voor batterij?

Dat soort toestellen zijn er bijna niet. En degene die er zijn zijn op zijn best middenklasse toestellen.
Verbaasd me dat er geen hoesjes zijn waar die extra batterij in verwerkt zit om aan deze markt tegemoet te komen.
Maar blijkbaar zijn de meeste mensen of thuis/werk/in de auto waar ze kunnen opladen, of op reis waarin dit toch niet voldoet en extra grote powerbanks/zonneladers gebruikt worden.
Verbaasd me dat er geen hoesjes zijn waar die extra batterij in verwerkt zit om aan deze markt tegemoet te komen.
Dat is lastig te realiseren. Zeker als het toestel geen verwisselbare achterkant heeft (zoals steeds meer toestellen, met name in high-end) en geen draadloos laden ondersteund (ook dat is nog niet evident vanwege verschillende incompatible standaarden en hoge verliezen). Je zal dan vanuit je hoesje een laadkabel buitenom naar de aansluiting van de telefoon moeten maken (kwetsbaar) of je hoes fors groter moeten maken. Toch zijn er, voor de iPhone al geweest, maar of het fatsoenlijk werkte betwijfel ik.
Dat soort toestellen zijn er bijna niet. En degene die er zijn zijn op zijn best middenklasse toestellen.
Eerder uitloopmodellen van 5 jaar oud waarvoor men voor de restpartijen de hoofdprijs vraagt omdat men, toen men die inkocht, ook de hoofdprijs moest betalen en de retailer zijn verlies niet wilt nemen.
Ze melden toch niet het gebrek van een specifieke innovatie? Dat kan ook niet.

Gewoon het gebrek aan innovatie in het algemeen. Al tijden niets nieuws onder de zon. En al tijden geen echte reden om je huidige toestel op te ruimen en direct die nieuwe killer phone te gaan halen.
vraag ik mij af welke innovaties men dan zou willen, omdat ik persoonlijk eigenlijk niets mis op een smartphone
Maar dat is het hele punt juist van de melding van dit bedrijf...
Er is geen innovatie meer en daarom vervangen de consumenten hun smartphone niet meer.
Of er nog veel innovatie te halen valt in de smartphonemarkt zal de toekomst uitwijzen, maar het hele punt van het artikel is dat mensen geen nieuwe telefoon kopen omdat het de moeite niet loont, net zoals jij blijkbaar ook vindt.
Zoals Davey400 al stelde: als jij met een innovatie afkomt die mensen aanzet om hun telefoon te vervangen kun je daar heel rijk mee worden
Kleiner scherm betekent dat de accu kleiner wordt en de bezels mogelijk groter worden.
Enige wat ik zou willen is kleinere schermen van rond de 4,5", maar dat is geen innovatie, maar een ontwerpkeuze. :)
Dat is inderdaad geen innovatie en wel een ontwerpkeuze. De eerste iPhone's waren ook kleiner, 3,5" (tot de 4s) en 4" (5, 5c, 5s, SE). Feit is wel dat smartphones steeds meer componenten bevatten die dumbphones niet hadden. Dat alles is lastiger in een kleine behuizing te steken als in een grote. Daarbij komt dat de soc's steeds sneller worden en om die hun hitte kwijt te laten raken is een grotere behuizing ook makkelijker. Tenslotte was vooral de kostprijs van het scherm een rem op de groei van de smartphone en die factor is weggevallen. Tegenwoordig bestaan er schermen van 5", 5,5" en groter die met een resolutie van 720p relatief goedkoop zijn. Iedere budget-android zit tegenwoordig al op 5" tenzij het een uitloopmodel is.

Kortom voor een fabrikant is het makkelijker en dus goedkoper om de telefoon iets te laten groeien en ook de meeste klanten willen graag een groter scherm. Ja er zijn inderdaad, vooral hier op tweakers, mensen die klein en toch high-end willen maar behalve Apple voldoen fabrikanten hier steeds minder aan. Apple moet ook eigenlijk wel omdat Steve Jobs destijds de 3,5"en de 4" als het ideale formaat heeft bestempeld en daarom kan men daar eigenlijk niet te ver van afwijken. Pas de 6, 6s en 7 zijn 4,7" met als optie de plus-versies van 5,5" en dat was dus omdat de markt er om vroeg.

Klein en toch high-tech is gewoon net wat lastiger te maken, zeker met de snelste en dus ook meeste warmte genererende high-end soc's. Ik vind het prima als er fabrikanten zijn die op die kleine vraag inspringen, maar zelf kies ik toch voor 5,5" of groter. Het is jammer dat de iPad mini cellular geen sms- en belfunctie heeft. Bij aanbieders op Dealextreme, Banggood e.d. kan dat wel.
Uhm, die phone locator is er al lang...

https://www.google.com/android/find
Dit zal ook op goedkope toestellen werken. Probeer gewoon even voordat je hier gaat klagen /trollen
Nee hoor. Het is geen app. Zit gewoon in Android... Ten minste wel in mijn S7
Zelfs op jouw J5 zit dat, als er maar Android op staat, dan zit het er ingebouwd...
Volgens mij heeft Samsung zelf ook zoiets ingebouwd zitten
Een app ook en het is een fluitje van een cent om zo´n app te installeren. Snap niet waar je zo´n heisa over maakt.
Dit is gewoon de locatie tracking die in het GPlay framework zit hoor.
Waarom is die dure s7 waterbestending en jouw budget phone niet? zou het met de prijs kunnen te maken hebben?
En los daarvan is jouw opmerking helemaal irrelevant, want als je naar de website https://www.google.com/android/find gaat kun je perfect je telefoon vinden. Het is een standaard android feature
Ik liep wat achter. Thanks, weer wat geleerd! :)
Eerst maak je de vergelijking dat je het gek vindt dat dit niet bij Android toestellen aanwezig is "want bij Apple is dit wel het geval". Vervolgens zegt iemand dat hij dit wel heeft op zijn S7 waarop jij zegt dat dit toestel "te duur is". Sinds wanneer is Apple goedkoop dan?

Apple biedt inderdaad een aantal features maar het verschil tussen Apple en Android is dat Apple relatief duur begint qua prijs, Android heb je ook goedkoop maarja dan mis je ook wel e.e.a. aan opties.

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 24 augustus 2017 17:45]

Apple biedt inderdaad een aantal features maar het verschil tussen Apple en Android is dat Apple relatief duur begint qua prijs, Android heb je ook goedkoop maarja dan mis je ook wel e.e.a. aan opties.
Klopt, maar een 6,9" budget iPhone (onder ¤250, liefst onder ¤200) bijvoorbeeld met een Snapdragon 625 zou ik toch best zien zitten.
Maar wel lekker :9~ (dat je het zelf kan, toch?)
Euh? Je hebt die hele app niet nodig
Wat pas raar zou zijn is als fabrikanten iets wat al lang beschikbaar is als app, zouden inbouwen en gaan verkopen als "innovatie".
En waarom werkt gps nog steeds niet binnenshuis? Als ze dat nou eens zouden regelen. Moet niet heel moeilijk zijn lijkt me.
Veeeeel sterkere zender in de sats hebben.
Een antenne in je telefoon die 5 keer zo groot is.
Huizen maken die meer transparant zijn voor de signalen.
Meer locatie tracking dmv wifi zenders etc (zijn tweakers dol op!)

Kie maar. Ik denk dat het niet veel zal bijdragen aan meer verkopen.
[...]

[dingen om gps 'beter' te maken]
Ik ga nu bijna als een fanboy klinken, maar de GPS van een iPhone en die van een Pixel doen het prima binnenshuis. Soms is de fout wat groter, op dit moment lijk ik niet in mijn huiskamer te zitten maar bij de buren voor de deur te staan, maar dat scheelt 15 meter. Lijkt me heel er netjes. GPS belooft een nauwkeurigheid van minder dan 100 meter gedurende 95% van de tijd.

De exacte software-matige status is onduidelijk, maar de hardware van iPhone en Pixel kan GPS, GLONAS en Galileo gebruiken. Met nu twee en in de toekomst drie volledig operationele netwerken wordt het alleen maar sneller en betrouwbaarder.
locatie via wifi lijkt me wel wat. Yep tweaker hier :Y)
Doen ze allemaal in de vorm van GPS Assist. Windows had GPS ook al even standaard. Je bent niet helemaal op de hoogte blijkbaar.
GPS en binnenshuis, dat ligt niet aan je telefoon maar aan het GPS systeem. De signalen die de GPS satellieten versturen gaan niet door beton heen, zelfs een groen bladerdak kan deze signalen al blokkeren.

Het is een zeer zwak signaal en ik ben al verwonderd hoe goed de moderne telefoons dat signaal oppakken. Daarnaast is het GPS systeem voor de consument ook niet zo nauwkeurig dat je het goed in huis zou kunnen gebruiken.
Google eens op Android Device Manager?.

GPS werkt met sattelieten... binnenshuis is het niet gek als je geen of slechte fix kunt krijgen. In dat geval geeft ADM een wat ruimer gebied aan waar je telefoon zich kan bevinden. Kwaliteit van ontvangst zou beter kunnen zijn met de wat nieuwere toestellen.

In de zomer van 2012 heb ik mijn gestolen LG 2X al kunnen traceren dmv anti-theft software. En vorig jaar nog een verloren (en gevonden/gehouden) S5 Mini van mijn vrouw.
Waarom hebben android-toestellen bijvoorbeeld nog steeds niet standaard een gps locator ingebouwd zitten voor als je je toestel kwijtraakt? Mijn vrouw is om de haverklap haar toestel kwijt en dan is zo'n functie superhandig
Betaat allang hier: https://www.google.com/android/find
En waarom werkt gps nog steeds niet binnenshuis? Als ze dat nou eens zouden regelen. Moet niet heel moeilijk zijn lijkt me.
Inderdaad, "ze" moeten dat maar eens doen. Misschien lijkt jou dat zo makkelijk omdat je er geen kaas van hebt gegeten. Een GPS-satelliet stuurt ein signaal van een paar honderd Watt naar de aarde, die dan over miljoenen vierkante meters verspreid worden, en door een miniscuul antennetje in de telefoon opgevangen worden. En als die signalen dan ook nog eens door staal en beton heen moeten is er helaas niet meer genoeg over. Maar goed, "ze" moeten het maar evenjes doen ja..... terwijl jij nog niet eens bovenstaande link kon vinden.......
Ontdek jij nu maar eens eerst de innovaties van pakweg 5 jaar geleden |:(
Hello Google - Where are you? :+
Voor binnenshuis, een app die op een fluittoon/stemcommando reageert met een piepje , of een hoesje die dat doet (zoals vroeger voor je sleutels). Maar daar hoeft geen nieuwe telefoon voor op de markt te komen.
Meer sensoren, een gevoelige weegunit, een laser, afstandsmeter (digitale rolmaat), en zo kan ik er nog wel een paar bedenken. Misschien is het er al, maar ik ken ze niet.
Allemaal randapparatuur dus? Is er wel, maar inderdaad lastig in winkels te kijken.
Of portable Kassabon-printertjes die je op je toestel kan aansluiten? (had ik vroeger op mijn Grafische rekenmachine willen hebbben, gewoon grafiekje plotten en op PW plakken.
Weinig innovatie? Welke nieuwe innovaties zou men dan verwachten of willen?
Functies zoals op een Star Trek Tricorder

Na de introductie van de ChangHong H2 begin januari dit jaar had ik verwacht dat meer fabrikanten zo'n Scio Molecular sensor zouden gaan inbouwen. Maar op www.phone.consumerphysics.com blijft de ChangHong H2 voorlopig de enige (of vergeten ze die pagina te updaten en heb ik andere smartphones met zo'n sensor gemist?).

Als je de H2 nog niet kent kijk dan even dit filmpje (grappig dat ze als eerste een 'Apple' scannen :) ) of lees een van de artikelen over de H2

edit: YouTube link gerepareerd, mmjjb dank voor het pb

[Reactie gewijzigd door Ron020 op 25 augustus 2017 14:50]

Innovatie is echt iets totaal nieuws een nieuwe ervaring.heeft niet te maken met snel zijn. Laten we eerlijk zijn, toen de smartphone op de markt kwam was alles nieuw, elke dag kwamen er weer echt nieuwe handige apps uit, er kwamen meer sensors op het toestel etc. na 2 jaartjes was de app markt zo'n beetje verzadigd. De enige dingen die ik me van de laatste 3 jaar kan herinneren die wel echt handig zijn is fast charging en in mindere mate USB C.
Maar iets baanbrekends is dat niet en dat zien we ook niet meer. Ik persoonlijk denk al 2 jaar dat we aan het maximum van innovatie zitten, er valt niet veel meer te ontdekken. En zo'n 3 jaar geleden heb ik al gelezen dat bedrijven druk op zoek zijn naar iets nieuws, de smartphone zou zijn tijd gehad hebben.
Voor mij hoeft het zo nodig ook niet meer om telkens het laatste nieuwe te kopen, kost handen vol geld en brengt eigenlijk niks nieuws. Wat ik nog graag zou zien is een revolutionaire batterij die je maar enkele keren per jaar hoeft op te laden :) of een onbreekbaar scherm. Dat zouden nog eens echte toevoegingen zijn. tegen wat we nu zien, een cpu modelletje hoger, camera wat meer MP etc etc
En wat updates betreft dat is voor mij ook overdreven overrated, er wordt een sfeer gecreeerd waarin je 'niet goed bezig bent" als je niet over de laatste updates beschikt. Ik ga nog steeds voor 'if it ain't broke don't fix it" maw als mijn toestel goed draait heb ik geen enkele behoefte aan een update.
Ja ja zo'n scifi batterij. Als arrcheologen over 3000 jaar je telefoon opgraven ze de WhatsApp berichten kunnen lezen van Thuisbezorgd.
Zo scifi is het mss helemaal niet, alhoewel het niet direct aan de batterij ligt :
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170626_02942341
Zodra je doorhebt dat ze in dat artikel de naam 'Michigan' verbasterd hebben zijn wat uitgebreidere artikelen zo gevonden.
'Processors using magnetoelectric multiferroic systems can run on far less energy than traditional processors require' met daarin dieplinks naar verwante artikelen en een naar de publicatie in Nature.

Maar gezien het ingrijpende karakter van deze ontwikkeling duurt het vast nog een hele tijd voor er dergelijke processors zijn. En dan nog weer een tijd voor daar apparaten omheen gebouwd zijn.
Ik heb een inmiddels bijna 3 jaar oude iPhone 6. Als ik die vergelijk met de 7 zie ik nog geen dringende redenen om te upgraden. Natuurlijk is het scherm helderder (maar heb nooit problemen met lezen van mijn scherm), zit er snellere processor en meer RAM in (loop zelden of nooit tegen de grenzen van mijn toestel aan) en heeft de camera 1,5 keer zoveel pixels (heb een DSLR om foto's te maken). Verder is de iPhone 7 beter waterdicht en heeft de iPhone 7 force touch, maar dat zijn zo gauw de enige redenen die ik weet te verzinnen om na te gaan denken over vervanging van mijn toestel, en na kort denken vind ik het simpelweg niet genoeg nieuws.

3 jaar terug heb ik mijn iPhone 4 wel vervangen omdat de nieuwste iOS daar niet meer op kon draaien (en ik wilde een groter scherm). Die iPhone 4 heeft vervolgens nog 2,5 jaar dienst gedaan bij iemand die niet het nieuwste van het nieuwste hoefde. Inmiddels is die iPhone 4 wel echt met pensioen, want steeds meer apps draaiden niet of nauwelijks meer op het toestel, zelfs gebeld worden kon al een vastloper opleveren.
Dat herken ik... had zelf een iPhone 5S die het prima deed en nog zeker 1,5 jaar na nu vooruit had gekund, performance wise. Maar mn zwager had een iPhone 6 "over" met 64Gb tov de 16 in m'n 5S, dus tsja... dat was wel een te verantwoorden upgrade. Qua prestaties echt niet nodig maar de extra storage is wel heel fijn.
Nou je gaat een schermformaat groter plus dubbel ram en dat zou je echt moeten merken.
Ja maar dat ging ik van de 5S naar de 6 ook (schermformaat dan). Het went wel heel snel moet ik zeggen 😎
Dezelfde situatie hier. iPhone 4 heb ik 4 jaar gehad werkte prima totdat ik had geupdate naar iOS7. De i4 was pas een innovatie op smartphonegebied: metalen behuizing met glas, retina scherm, front camera, goede camera etc. Je had elke reden om over te stappen van de 3GS.
Nu heb ik al 2-3 jaar een i6 die gewoon nog vlot werkt en ik zie geen enkele reden om deze al te vervangen.
Bij mij thuis waren er ook twee met een galaxy s4 en s5 en die werkte na 2 jaar heel sloom en de plastic behuizingen van toen waren al erg versleten.
Ik snap dat mensen zeggen dat iPhone's duur zijn voor de hardware die je krijgt maar er zijn maar weinig smartphones die ik zo lang mee heb zien gaan.
Echt weer fanboy gewauwel, wij hadden/hebben verschillende Samsung toestellen die jaaaarenlang prima gewerkt hebben of nog werken. Van dat zogenaamde "slome" heb ik nog nooit iets gemerkt. Ik zelf heb bijna vier jaar een goedkope Alcatel gehad, heel veel plezier van gehad en die is nu in gebruik bij een collega die alleen iets zocht om mee te Whatsappen, die doet het nog steeds dus..... Nu heb ik weer een goedkope Wiko, al bijna twee jaar, ook die doet het prima en is nog even vlot als toen ik 'm kocht. Als jij je veel te dure aankoop goed wilt praten dan moet je met andere argumenten komen
Nou wat dacht je van een extern scherm aan kunnen sluiten met muis en toetsenbord en zo altijd een volledige computer bij je te hebben (als zou het alleen maar werken op netstroom)?
Microsoft continuum gaat die kant op.
Sterker nog, er geen nu geruchten over een "volledige" desktop in telefoon formaat. Dus aansluiten op een beeldscherm en schalen met c-shell. Dus er is dan geen aparte Windows 10 mobile sku meer, maar het is gewoon Windows 10 met cellular functie. De echte desktop in broekzakformaat > Oftewel de Surface Phone. Heerlijk die geruchten :)
Mijn oude Sony Xperia S had al een micro-HDMI aansluiting. Ideaal als je op vakantie in je hotel kamer een filmpje wou kijken.
Muis en toetsenbord worden gewoon ondersteund door Android.

Telefoon aansluiten op de TV en gaan. Jammer dat dit niet meer wordt gedaan.

[Reactie gewijzigd door bramv82 op 24 augustus 2017 16:50]

Mee eens; het is heel lang standaard geweest op telefoons, totdat ze snel genoeg werden om nuttige films op af te spelen.
Mijn oude Samsung (Symbian) had al een S-video uitgang via verloop kabel - helaas nergens op TV's beschikbaar, maar dus al heel lang standaard geweest op telefoons

Technisch zou het via USB-C moeten kunnen, maar helaas wordt HDMI-MHL niet door telefoons ondersteund.
https://www.theverge.com/...ode-cables-specifications
Is er al..Samsung DEX...werkt top!!
Kan nu ook al, er zijn verschillende telefoons waar een adapter naar HDMI voor te krijgen is.

Zou mooi zijn als alletelefoons USB-C docks zouden gaan ondersteunen, dat zijn ontwikkelingen waar je echt wat aan hebt. Geen PC of laptop meer nodig, je Phone als processor en al je bestanden in een cloud.
Innovatie als: betere batterijtechnologie, secundair e-ink scherm, buigbaar scherm, en vooral betere software. er zijn nog tienduizenden handelingen op telefoons die te veel werk zijn. Ik raak soms zo gefrustreerd van proberen het internet te browsen op mijn telefoon, of mailen, omdat er te weinig informatie op het scherm past. Je bent alleen maar aan het scrollen, op terug drukken, weer zoeken, iets lezen, terug drukken, etc.

Een goed aantal stock browsers heeft niet eens een forward knop.
Oja, accuduur is wel een ding ja. :) Betere software kan, maar dat kan ook met een software update in plaats van nieuwe toestel.
wat bijv. standaard in mobiele OS'en zou kunnen zitten is de optie in 1 app meerdere tabs te openen met verschillende views waar je met de task manager tussen kunt switchen. Zodat je makkelijk iets op kan zoeken zonder uit je menu te gaan. op een desktop kun je meerdere instances van een applicatie open zetten.
Ik denk dat men doelt op innovatie van het toestel zelf.

https://www.technotificat...smartphone-evolution1.jpg

Zie de evolutie, de laatste 5-10 jaar zijn smartphones relatief hetzelfde gebleven.
Er zijn hier en daar wat subtiele verschillen in design maar verder krijg je met iedere iteratie eigenlijk
wat alleen wat extra rekenkracht en features (gimmicks) die verder niets veranderen aan de core van het toestel of de manier waarop het toestel wordt bediend.

Ik zelf heb mijn note 2 pas laatst vervangen met een s8+ omdat het toestel wat gaar en sloom begon te worden. Met de s8+ heb ik niet het gevoel dat ik nu opeens meer dingen doe met mijn toestel dat ik voorheen niet deed. Ik kan hooguit wat meer games draaien, en sure het voelt wel prettig aan maar realistisch gezien had ik ook mijn Note 2 een custom rom kunnen geven en dan was die ook nog wel wat langer mee gegaan.
Ik denk dat 'gebrek aan innovatie' voor de meeste gebruikers geen klacht is maar eenvoudigweg de reden waarom ze het nut er niet van inzien om hun oude, nog perfect werkende, smartphone om te ruilen voor een nieuwe. Ze hebben nog niet het idee dat ze achter lopen. Daar is op zich niets verkeerds mee, alleen wat spijtig voor de winkelier die smartphones verkoopt.
En de smartphone tussenhandel, de vervoerder en de fabrikant }:O
Weinig innovatie? Welke nieuwe innovaties zou men dan verwachten of willen? Ik denk dat huidige smartphones snel genoeg zijn om langer dan 2 jaar mee te gaan.
Je geeft antwoord op je eigen vraag :) Consumenten zijn niet meer bereid elk jaar een nieuwe telefoont e kopen omdat de verbeteringen ten opzichte van het voorgaande model minimaal zijn. 'Vroeger' ging dat veel harder. Is ook niet raar of bijzonder, zie je bij elk produkt, maar als zo'n winkelketen veel geld verdiende met het verkopen van smartphones gaat de winst dus omlaag.
De innovatie moet ook niet vanuit de consumenten komen. 20 jaar geleden konden we niet voorstellen waar we nu staan, dus ik denk dat we over 10 jaar weer nieuwe/verbeterde technische snufjes hebben. Zelfs ook hoe we met elkaar draadloos communiceren.
Draai het om. Het is niet de vraag of mensen innovatie willen of zoeken. Het is eerder de vraag of de nieuwste generatie op het vlak van gebruiksbeleving iets toevoegt ten opzichte van de vorige generatie. Technische updates als een hogere resolutie, een grotere smartphone, twee camera's zijn misschien veranderingen waar een tweaker belang in stelt, een doorsnee smartphonekoper kan het onderscheid nauwelijks maken. Een grotere Phone wordt bovendien lang niet door iedereen gewaardeerd.

Misschien moet high end meer in de richting ontwikkelen van het persoonlijk maken van apparaten. Bied een high end Phone aan in meerdere specifieke configuraties, zodat een koper op het vlak van afmetingen en opties meer heeft te kiezen. Begrijp me goed dat ik het dan niet alleen over geheugen configuraties heb. Echt verschillende groottes met dezelfde hardware. Zo hebben mensen het gevoel dat ze met die high end uitgave niet nog steeds een zwarte T-Ford kopen, maar iets wat echt op persoonlijke voorkeur is toegesneden. Dan is ook het prijsverschil tussen high end en mid range wat beter te rechtvaardigen.
Technische gebruikers kunnen ook een telefoon rooten en er zélf updates op zetten.
Gaat meer om het feit dat smartphones veel duurder worden terwijl je er eigenlijk niet veel op vooruit gaat. Zo ziet de consument dat, wat ik volkomen begrijp.
Volgens mij is dat ook het punt, er zijn weinig innovaties, dus kopen we minder vaak een nieuw toestel. Waarschijnlijk zal bij de volgende "innovatie" weer iedereen van zijn huidige toestel af willen om een nieuwe te kopen.

Ik heb ook het gevoel dat jij denk aan grote innovaties, maar zij denken waarschijnlijk aan kleine nieuwe features als toestellen weer langer aan kunnen staan, of als we we toestellen gewoon kunnen laten vallen zonder barsten, of...
Dat, en mis wat discussie over zaken als abonnementen en constructies (want het gaat blijkbaar om 'post paid') en de invloed van wisselkoersen in UK (komen ze namelijk zelf al mee). Het ligt echt niet alleen aan een 'gebrek aan innovatie' door fabrikanten, als telecomproviders niet innoveren lijkt me dat ook wel te vertalen naar telefoonverkopen. Ben benieuwd hoe het er hier straks uitziet met die bkr-noteringen als je iets laat meefinancieren.
Weinig innovatie? Welke nieuwe innovaties zou men dan verwachten of willen?
Als er morgen een fabrikant komt met een telefoon waarvan de batterij significant langer mee gaat koop ik hem direct.

[Reactie gewijzigd door windows8fan op 25 augustus 2017 11:11]

Kan het niet gewoon zijn, dat al bijna iedereen een "smartphone" heeft en dat de markt daarmee verzadigd is? En dat maar een kleine groep, de nieuwste telefoons kopen.
Dat denk ik zeker. Innovatie is nu een stuk lastiger als dat het een aantal jaren geleden was. Er zijn zoveel mogelijkheden dat niets meer je telefoon bijzonder maakt.
Juist, de meeste innovatie vindt je nu nog vooral in software(apps), aan de hardware kan je niet echt veel speciaals meer zetten.
Genoeg te verbeteren aan de hardware, smartphone is nog steeds geen vervanging voor een laptop.
Microsoft is daar mee bezig. Composable Shell heet dat, en het tovert op ieder aangesloten scherm de juiste layout. Je smartphone wordt dan een meeneemcomputer die je op locatie (draadloos) dockt aan een scherm+invoerapparatuur of een "laptop" (de vorm van een laptop, met alleen maar een scherm, accu, toetsenbord en draadloze interface). Zo heb je altijd je eigen desktop layout en apps bij je. Hoewel het al wel duidelijk is wat het moet worden is het nog niet zover, ik verwacht dat dit eind 2018 wel tot de mogelijkheden zal behoren.
Zoals Continuum voor Windows Phone? Of Samsung DEX? Eind 2018 zeg je, maar vorig jaar kon dit al :)

Ik vind het een heel tof idee en een mooi concept. Maar tegelijkertijd zitten we in een wereld waarin Intel Compute Sticks en Raspberry Pi's goedkoper zijn dan dergelijke docking stations, en je gegevens toch al in de cloud staan. Waarom dan nog apparaten docken?
Een telefoon wordt dan je 'alles', het scheelt nóg een apparaat erbij. Telefoon heeft bijna iedereen, Pi's of sticks moet je weer extra kopen = meer kosten. Je hebt met je telefoon een (schaalbaar) besturingssysteem waarmee je werkt en meteen al je apps bij de hand hebt. Ik kan 'één device voor alles' wel waarderen, het wordt steeds sneller en is nu al snel genoeg voor de meeste taken als je 'm als pc in wilt zetten, dus waarom nog een aparte pc als je niet verder komt dan huis-tuin-en-keuken-gebruik? Als je AAA-games wilt spelen of anderzijds zware applicaties wilt draaien koop je nog een aparte pc, wil je alleen internetten/administratie/chatten/filmpje kijken/af en toe een casual game spelen dan scheelt het weer ruimte en kosten als je je telefoon dockt.

Wel behoorlijk klote dat je ook meteen je 'pc' kwijt bent als je je telefoon verliest/gestolen is/kapot is :P
Telefoon heeft bijna iedereen, Pi's of sticks moet je weer extra kopen = meer kosten.
Dat is nou net mijn hele punt :P
Continuum dock: 90 euro adviesprijs.
Samsung DEX: 120 euro adviesprijs.
Raspberry Pi: 30 euro adviesprijs.

Wellicht dat het op termijn gaat veranderen, als we 1 universele dock hebben :)
Oh pardon, ik las er overheen dat je docking stations met Pi's & sticks vergeleek :P Dan is een Pi inderdaad een stuk goedkoper nu!
Ik vermoed dat een docking station een stuk goedkoper kan, nu is het nog nieuw en niet universeel inderdaad. Het hoeft weinig meer te doen dan stroom en connectiviteit naar scherm/tobo+muis te leveren in de simpelste vorm lijkt me, ik kan me niet voorstellen dat dat duur hoeft te zijn bij massaproductie. Extra snufjes zoals actieve koeling, geïntegreerde videokaart of alles draadloos (stroom + connectiviteit) zou de prijs omhoog kunnen drijven voor als je wat meer wilt.
Raspberry Pi: 30 euro adviesprijs.
Even redelijk, daar moet nog een case en een zooi aan kabels bij + een voeding.
Daarom moet er een gps-locator standaard in komen zodat je je toestel kunt traceren. die functie mis ik in android. Mijn vrouw is om de haverklap haar toestel kwijt en voor zulke mensnen is een locator een uitkomst.
Ik heb dat op m'n oude Sony Z1 compact wel zitten, te bereiken via https://myxperia.sonymobile.com/ GPS an sich valt tegen qua nut, of hij nu boven, beneden of bij de buren ligt kan ik niet zien :P Wél dat je een geluidssignaal kan versturen via die website, en dat werkt prima, binnen 5 seconden begint hij te piepen en trillen. Ik kan 'm ook vergrendelen via die site als ik denk dat hij in verkeerde handen is.

Ik weet niet of alle merken die service hebben, Sony en Samsung in ieder geval wel. Verder lijken er apps voor te zijn met gelijksoortige functies, al mag je zelf proberen of het werkt.

De ouderwetse methode is gewoon bellen naar haar nummer, staat ie aan dat werkt dat prima :P En als het echt erg is, er zijn ook (offline) locators/beacons die je aan je telefoon (of sleutels/huisdier) kan hangen :+
Ik weet niet of alle merken die service hebben, Sony en Samsung in ieder geval wel.
ZIt al jaren in Android: find my device
Info: Find, lock, or erase a lost Android device
Dank voor de links! Ik ga deze proberen.
/spuit-11 nevermind.

[Reactie gewijzigd door wica op 24 augustus 2017 18:32]

Die zit er ook gewoon in, apparaat beheer heet dat, kan je vinden door 'Google apparaatbeheer' op te zoeken. Hiermee kan je met behulp van je Google account je telefoon traceren.
Is dan alleen je hardware, het belangrijkste is de data en die staat (ook) in de cloud. Dus nieuwe telefoon kopen en klaar....

Eventueel financieel risico is af te kopen met een verzekering.
Je bedoelt Samsung die Dex in april 2017 samen met de S8 lanceerde? En Microsoft die in november 2015 het Display Dock uitbracht voor Continuum? Ja, Microsoft loopt inderdaad achter, ja.
Je bedoelt bij Microsoft alleen het kunnen werken met UWP-applicaties en het gemis aan veel keuze aan die applicaties.

Ja, Microsoft loopt gewoon achter die dock was slecht uitgewerkt. Lees de reviews er eens op na, niemand stond hiervan te juichen.
Microsoft was eerder en de top use case met RDP was voorhanden. En zo zijn er meer zaken waar Nokia/Microsoft de markt leidde of gelijk liep. Denk mooi Oled scherm, always on screen, USB-C, draadloosladen, Iris scan enz. Microsoft heeft best wat fout gedaan (zoals zoveel merken) maar innovatie hoort daar niet bij.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 25 augustus 2017 02:27]

Inderdaad... vele dingen die nu pas in Android/iPhone komen zijn al jaren beschikbaar op Windows Phone/Mobile. Ik blijf er dan ook bij dat met het OS op zich weinig fout is, maar inderdaad de apps blijven achter.

Ik las dat de nieuwe iPhone nu ook een iris scan zou hebben... tja, dat heb ik al enkele jaren op m'n Lumia 950 8)7
Je mist het punt. Het gaat er niet om wie het eerst iets heeft bedacht maar wie het er het beste en grootste succes van weet te maken.
En hoe is dat anders dan dat Android gelimiteerd is doordat er alleen apps uit de appstore kan installeren? Met Windows 10 S en Windows on ARM kun je ook geen Win32 apps meer draaien. UWP is de toekomst, ook voor de desktop. Dat het nu nog geen oplossing is voor alles is me ook wel duidelijk, maar dat neemt niet weg dat Microsoft momenteel het dichtste bij een dergelijk apparaat is, waarbij een app (en het os) schaalt naar een interface en invoermethode die het beste bij het aangesloten scherm past. DEX is zeker niet wat Jpsch bedoelt. En Continuum is dat ook nog niet, maar de volgende grote stap op smartphone gebied zal dat (waarschijnlijk) wel zijn, CShell.
Android is niet gelimiteerd tot alleen apps uit de Play store. Je kunt dat zelf instellen.
En UWP is zeker niet de toekomst, het kent alleen maar beperkingen en is veel te dwingend. Waar is de vrijheid?

Een grote stap die Google nu al aan het zetten is het integreren van Chrome OS en Android.
Miljoenen apps van smartphone en desktops apps komen nu bij elkaar. Met alle vrijheid en een enorme keuze van miljoenen apps van het Android platform.
Ik kan op mijn Windows Mobile ook apps buiten de store om installeren. En google is juist gestopt met Andromeda, de integratie van Android en Chrome is voorlopig op een laag pitje gezet. Bovendien is chromeos vs windows wel een aardige appels/peren vergelijken. Ik wil namelijk geen cloud-os maar een mee te nemen personal computer die toevallig ook een ingebouwd touchscreen heeft en als smartphone vervanger kan dienen.
Ik heb het over Chrome OS + Android. Niet over Andromeda. Steeds meer devices krijgen nu deze combinatie van Google. We zullen zien van Google gaat brengen met de nieuwste Android Oreo.
https://youtu.be/twZggnNbFqo
En Continuum is dat ook nog niet, maar de volgende grote stap op smartphone gebied zal dat (waarschijnlijk) wel zijn, CShell.
En Linux systemen hebben al ruim 17 jaar een c-shell. Naamgeving is net zo beroerd als Vista (uit 2006 terwijl ik Agfa Vista iso 400 filmjes gebruikte van 1999 tot 2008 (toen ik mijn D-SLR kocht)).
Ik gebruik mn telefoon voor alles. Laptop zet ik alleen aan als ik eens een film download.
Deze snap ik niet, dat kan toch gewoon ook met je telefoon?
Op de wifi, floeps klaar. cast naar je tv of XMBC
Klopt, maar die heb ik niet. Ik snap het niet/ krijg het niet werkend. Op me laptop torrents downloaden is meer mijn ding.
Installeer je toch Bittorent voor android of KODI

dat werkt hetzelfde als op de PC,
of je koopt deze erbij als je geen XMBC of Chrome cast hebt
Micro usb naar HDMI
https://www.allekabels.nl...3i6AxhEAQYAiABEgI_bPD_BwE
Torrent clients heb je ook voor Android.
Koop een nas dan ben je daar ook vanaf 😉
Gebruik het te weinig. Zonde om dan aan te schaffen.
Neem een virtuele nas in de cloud....
Alles zoals wat? Ook hele boekwerken in word? Of grote Excel files? Waarschijnlijk zit jij nog op school dus dan heb je inderdaad geen grote bestanden.

En dan noem ik nog geeneens games als Planet Coaster wat toch onhandig is op een telefoon.
Ik ken veel mensen die thuis hun pc nog enkel gebruiken voor hun belastingen aan te geven.
Niet iedereen heeft een job waar ze werk mee naar huis nemen. Gamen is niet iets wat iedereen doet, ook genoeg mensen die enkel gamen op console.
Nee, ik heb geen word en excell nodig. Heb een vast contract en woon op mezelf. Heb niet zoveel te regelen. Wat ik miet regelen kan op me telefoon bijna altijd.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 24 augustus 2017 20:12]

Want, dat is de bedoeling? Ik wil helemaal geen laptop vervanger in mijn zak hebben zitten.
Samsung deed het bij de Note 8 presentatie voorkomen als, je hoeft geen laptop meer mee te slepen, met het dock + monitor+ muis + toetsenbord, kun je de Note 8 als desktop gebruiken, thuis en op kantoor.

En kijk maar in de trein, genoeg mensen slepen een berg electronica mee, als dat niet meer nodig is omdat een apparaat alles kan, zou mooi zijn, ondanks dat het niet voor iedereen wenselijk is om te gebruiken, een gemiddelde auto kan ook 180 km/u rijden, maar in NL is de snelheidslimiet lager, toch rij je wel eens hard in Duitsland op vakantie of op een circuit, de mogelijkheid wordt soms benut ondanks dat het niet moet.
Net zoals Microsoft met de Lumia 950 al in oktober 2015 deed.
Ja, die telefoon heb ik ook gehad, en de oplossing was ook nog eens compacter. Alleen de apps...
inderdaad, als een aantal apps ook op w phone waren uitgekomen was ik allang over. Maar helaas, window phone is mislukt.

MS had veel meer partnerschap moeten doen met grote bedrijven en universiteiten op dit gebied. Maar dan waren ongetwijfeld in het vaarwater van intel en bedrijven als Dell en HP gekomen. Die markt (OS en hardware) is zo afhankelik van elkaar dat dat niet zal gebeuren.
Jij sleept liever ook nog je compactcamera, MP3-speler en rekenmachine mee naast je telefoon?
Een camera, mp3 of rekenmachine staan niet gelijk aan het zijn van een laptopvervanger. Denk dan aan x86 applicaties, zwaardere applicaties, bedrijfssoftware (x86).
Het ging erom dat @lasharor zei 'ik wil helemaal geen laptop vervanger in mijn zak hebben zitten'. Waarom niet? We zijn toch ook allemaal happy dat je nu een compactcamera, MP3-speler en rekenmachine in je zak hebt zitten?
Ik snap hem. Deze functionaliteiten zijn eigenlijk ook al geërfd van de laptop c.q. standalone apparaten.

Persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als ik wat zwaardere dingen kan draaien op mijn telefoon. Gebruik op dit moment de S5 maar met een beetje geluk binnenkort weer een upgrade naar de S8 (werk).

Zit er alleen niet op te wachten om een mobiele bakplaat in de broekzak te hebben ;)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 24 augustus 2017 16:28]

Het DeX station van Samsung heeft koeling ingebouwd, en toen ik de Note 8 er uit haalde in de proefopstelling was hij merkbaar warm, maar niet bloedheet.
Die bedrijfssoftware kan anders prima in de cloud met een lichte frontend op een site of via een app. Je bedoelt waarschijnlijk oude interne troep waar niemand wat durft aan te veranderen en/of geen budget voor is :)
Vergeet de Gameboy niet ;)
Jij niet, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat heel graag zouden willen. Waaronder ik.
Inderdaad, hoeveel voornamelijk 40+ ik om mij heen niet hoor klagen over volle geheugens enzo.
Deze doelgroep wilt beperkt geld uitgeven aan, wat ik snap. Maar koopt daarmee ook toestellen met zeg maar een beperkte houdbaarheid. Deze worden wel gedwongen te vernieuwen. Wat in ieder gevla voor extra omzet zorgt.
Het hoeven natuurlijk niet allemaal nieuwe bling-bling features te zijn. Er is nog genoeg plaats voor innovatie op bijvoorbeeld het gebied van zuinigheid. Ze processoren en schermen van de smartphones kunnen veel zuiniger, waardoor ze langer meegaan op de batterij. De touchscreens kunnen nog een hoop innovatie gebruiken op het gebied o.a. force feedback.
Inderdaad, bijv een innovatie die smartphones in fel zonlicht leesbaar maken. Ik weet dat dat moeilijk is, maar dat zou een super innovatie zijn. Zoals e-readers, maar dan fullcolour en supersnel.
S8+ kan ik vol zien in de zon.
Wou net zeggen. Super Amoled schermen zijn prima te zien in de volle zon. Natuurlijk niet zo goed al e-ink, maar zonder moeite in ieder geval.
Als ik af en toe ga dronen met de zon recht bovenop het scherm (galaxy S6 edge+) dan zie je alsnog vrijwel niets. Vraag me dus af of dat bij de S8+ zoveel beter is geworden. Anders zou dat idd een goede kandidaat zijn voor wat innovatie.
Interessante vraag. Ik heb zowel de Galaxy S6 Edge+ als de Galaxy S8+, maar heb mijn S6 niet hier. Zover ik mij kan herinneren kan het scherm van de S8 wel iets feller, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik zal vanavond eens kijken.
Let us know :) Ben ook wel benieuwd naar die buitenmodus. Ik zet hem sowieso altijd voluit (zodat je ook een waarschuwing krijgt) maar zelfs dat helpt niet voldoende als de zon er van bovenaf recht op schijnt.

[Reactie gewijzigd door jdevries189 op 24 augustus 2017 17:14]

Ik heb ze net even naast elkaar gelegd en op beide toestellen tweakers.net geopend. Op beide toestellen heb ik de auto-brightness uitgezet en de helderheid maximaal gezet. De batterij van beide toestellen zit rond de 75%. Het verschil is gigantisch. Ik heb nu natuurlijk geen zonlicht meer om te vergelijken, maar de S8 geeft zoveel licht dat het bijna onprettig is om naar te kijken, waarbij de S6 eigenlijk best prettig kijkt met volle helderheid.
Wow. In dat geval mischien dus toch maar de S8 overwegen. Thx!
Je kan op de S6 een buitenmodus aanzetten die het scherm extra helder maakt. Ik weet niet of dat voldoende is als de zon recht in je scherm blaast, dat doe ik nooit.
Er zijn ook apps die je schermhelderheid verder omhoog schroeven (lijkt me enigzins risicovol) of verder omlaag schroeven dan de laagste stand (fijn als het echt donker is). Een voorbeeld daarvan is dimly, wat ik zelf naar volle tevredenheid gebruik(te), ook toen ik nog geen telefoon had met nachtmodus (gelere kleuren).
heb ik op mijn J5. Werkt inderdaad goed, je scherm is in de volle zon goed leesbaar.
Ik ook, en wat er op het scherm getoond wordt ook.
Op mijn note4 ook, maar het ziet er niet uit en lijkt mij niet gezond voor je scherm en je accuduur.
laten we gaan voor een onbreekbaar scherm en een batterij die een jaar meegaat ... dat zou voor mij pas innovatie zijn! :)
Dat kan, maar de conclusie die Dixons Carphone trekt is ook niet zo heel gek natuurlijk. Als je kijkt wat er tot voor kort aan variatie op de GSM markt was, dat zie je nergens meer terug.
Nu weet ik niet of het Europees geregeld is, maar in ieder geval in Nederland worden de kosten welke je voor je telefoon betaald, en de abonnementskosten tegenwoordig gesplitst.

Dit heeft geleid tot transparantie, en de consument heeft (eindelijk) door dat je de telefoon niet voor ¤ 0.- krijgt. Hierdoor begint het door te dringen dat de telefoon 'duur'is (als in veel geld kost).

Reactie van veel abonnement aanbieders is geweest: goedkopere abonnementen aanbieden en de consument bij laten betalen. Op dat laatste zijn consumenten nu eenmaal niet zo happig.
Inderdaad, en waar een smartphone aan het begin dit decennium na een jaar of drie onbruikbaar traag was is dat nu ook allang niet meer zo. Net als bij desktops en laptops is de rek er qua snelheid wel uit, en leunt de boel puur op vervanging en mensen die die snelheidswinst écht nodig hebben.

Mijn twee jaar oude midrange telefoon vertoont nog geen centje pijn, en als ik nu een nieuwe zou kopen dan verlies ik bij veel modellen ook nog eens de mogelijkheid om zelf de batterij te vervangen. Nee bedankt ;)
Dat en het feit dat de smartphone wel zo'n beetje uitontwikkeld is in zijn huidige vorm. Er zijn inderdaad minder features (want wat kun je nog toevoegen?) waardoor mensen langer met hun toestel door kunnen. Prijs speelt daarbij ook een rol! Een telefoon van 999, dat is nogal wat.
Dit.

Bijna iedereen heeft een smartphone, zelfs midrange toestellen zijn prima tegenwoordig en de nieuwste telefoons kosten idioot veel geld.

Ik ga met mijn OnePlus3 ook weer drie jaar proberen te doen en als ik wat nieuws koop gaat het weer rond de 4 a 500 euro zijn. Duurder is het gewoon niet waard.

Gebrek aan innovatie vind ik trouwens een beetje vreemd en ik denk ook niet dat dat de werkelijke reden is. Wat valt er nou nog echt te innoveren? Er zijn een hoop dingen die beter kunnen maar voortborduren op een bestaand concept vind ik niet echt innoveren.
Mijn zus heeft pas de nieuwste Samsung, het enige waarover ik wat hoorde was "ow kijk eens hoe glad en smal". Voor de rest geen enkele opmerking. Tja, daar doe ik het niet voor.
vele mensen slaan gewoon ook vaak een versie of 2-3 over,. ipv elk jaar een nieuwe te kopen zoals de markt graat zou zien.

denk dat het wel meevalt hoeveel winst ze mislopen.
Vind de prijzen gewoon schandalig... zoals voor die prijs heb je of een laptop, wasmachine, koelkast, vriezer, zelfs een tweede hands auto...

Waar zijn de prijzen tegenwoordig op gebaseerd?
Dit wordt berekend door te kijken waar het snijpunt ligt van de marginale kosten (kosten per extra product) en de marginale winst (winst per extra product) in een grafiek. Dit resulteert theoretisch gezien in maximale winst.
Mwah, veel van die marginale kosten bestaat tegenwoordig uit hoofdzakelijk digitale desinformatie (marketing) die dan een tweeledig voordeel oplevert:

1: De kosten (en baten! - "kijk mij met m'n merk xyz-phone") worden grotendeels fictief en staan nauwelijks nog in relatie tot de kosten van feitelijke productie. >> Desinformatie vergroot de merkwaarde op de balans via operationaliseren (des-amortizeren) op de tegenrekening van die balans als zijnde toename waarde van een 'intangible asset' (ongrijpbaar; -fictief- bezit. Ook wel welwillendheid (goodwill) of kuddegeest en bewusteloos consumentisme genoemd.)

2: Er wordt klinkende munt achterover gedrukt door grof de belastingplicht te ontduiken; Apple was in de jaren 80 uitvinder van de "Double Irish with a Dutch Sandwich" hiervoor zijn Apple alsook vele anderen terecht gewezen (en internationaal verguisd). De spelers die er het eerste een puinhoop van maakten mogen nu niet te hard geraakt worden door de oneerlijke overheden die opeens toch nog willen gaan handhaven (boehoe, huilie huilie !!) dus zij mogen nog tot ergens 2018 gebruik maken van de onlangs gedichte mazen in relevante wetten. Daarna gaan zij verplicht over op een belasting-ontduik constructie die (o.a.) het UK Engeland zelf aandraagt: De tax-evasion toolkit (iets met patenten en stimulering(indirect: subsidiering) van onderzoek bij bedrijven met meer geld op de plank dan wat alle onderdanen van sommige landen per jaar gezamenlijk bij elkaar sprokkelen (BBP) ;( )

Enfin, dat je ook weet hoe de zaak boekhoud-technisch in elkaar steekt :Y)
Dat baseren ze lijkt mij op hoe ze zoveel mogelijk winst kunnen maken.
Vragen ze ¤700 dan verkopen ze er meer met minder winst per stuk.
Vragen ze ¤1000 dan verkopen ze er minder met meer winst per stuk.
Dan kan je de ideale prijs uitrekenen adhv je prognoses/marktonderzoek.
Tenminste, dat lijkt me wel verstandig om het zo te doen.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen die wel zoveel willen betalen.
Men kiest er zelf voor om dure smartphones te kopen, er zijn ook midden en budget smartphones.
Ik heb bv zelf de Samsung A5 uit 2017 met Neon hoes, ik hoef niet perse een S8.
Waar is het op gebaseerd dat ¤750 blijkbaar prima is voor een smartphone, maar ¤1000 schandalig is? Voor beide bedragen kan je hele mooie wasmachine kopen hoor. En als je dat te duur vind, dan moet je het gewoon niet kopen. Ik vind die klachten wel apart. Oké, natuurlijk heb je het liefst het ook zo goedkoop mogelijk. Maar ik ga ook niet klagen dat de duurste macbook, of de duurste surface, ver buiten mijn budget ligt, ik koop ze gewoon niet.

Zelfde bij telefoon, mijn huidige is ¤150 en doet op foto's maken na alles wat ik ermee wil doen vergelijkbaar met een dure. Volgende zal wel Android worden, en ik heb daar iets minder vertrouwen in hoe dat loopt op goedkope hardware (misschien onterecht), dus dan zal het eerder rond de ¤200 worden. Wat je van een smartphone wil en wat je ervoor uit wil geven zijn gewoon persoonlijke zaken. Maar als jij de duurste high-end smartphone wil, dan neem ik aan dat je er ook heel intensief gebruik van maakt, en dan zullen die kosten acceptabel al snel voor je zijn.
Vraag en aanbod, kosten en inkomsten, aanschaf en rendement. Zou je iets willen kopen bij een bedrijf dat morgen niet meer bestaat ? Of bij bank een rekening openen bij een bank die 5 jaar bestaat ?

De verkopende partij is commercieel, zoek naar een break even point tussen inkomsten en kosten.
De aankopende partij is ook commercieel, maar soms ook emotioneel gemotiveerd: je koopt een telefoon omdat ... Niet aan verwachtingen voldoen, slechte kwaliteit, niet functioneren, niet veilig, geen updates kunnen showstopper zijn bij een aanschaf. Sommigen rijden rond in een trabant, anderen in een wolsely, apecar, spyker, saab, maar veel mensen zweren bij een mercedes, met excessen naar een diamond coated royce.

Persoonlijk voelt nog eens niet de investering, maar dat je met de waarde publiekelijk over straat looptniet fijn.
Bracht laatst een E-bike weg voor onderhoud.
450 euro voor beurtje ketting en bandjes :(, leek wel een grote beurt van een auto.
Een kwart van de aanschafprijs :P.
Ketting van titaniumlegering ofzo dan als het echt alleen dat was.... ? (450 euro is niet normaal, ook niet voor een ebike)
Toen bijvoorbeeld de eerste CD speler net op de markt kwam was ie ook heel erg duur. Dit is de prijs die je moet betalen als je een "early adaptor" bent. Productlevenscyclus heet dat. In eerste instantie betaal je bakken met geld omdat de initiële kosten eruit gehaald moeten worden. Wacht een half jaar en de prijs is gehalveerd omdat dan het nieuwe model er aan zit te komen. Win-win. Wat let je om gewoon het vorige model te kopen?

Ja maar het Oled is toch wel een must en ik wil het als eerste hebben. Dan betaal je ook de hoofdprijs.
Lijkt mij redelijk en billijk
Brand power. Fashion.

Mijn Asics komen ook gewoon uit Vietnam.

Ik ga in ieder geval nooit meer dan 450 uitgeven voor een telefoon :|
Nou heb ik geen marktonderzoek gedaan, maar ik zie het in mijn directe kringen ook terug. Mensen met een Galaxy S6 bijvoorbeeld hoeven niet per se een S8. Waarom een nieuwe kopen als je huidige prima functioneert? De nieuwe is vast iets sneller, iets betere camera maar ook een heel stuk duurder. Die prijzen van 999 euro voor een telefoon.. daar koop je een prima laptop voor.

Wellicht zit er wat innovatie in het combineren van smartphones en games. Ik weet dat dit al eerder is geprobeerd, maar ik zou best oren hebben naar een smartphone en nintendo DS in 1, mits het het formaat heeft van een smartphone. Qua rekenkracht moet dat ook best kunnen, alleen de accuduur zal om te huilen zijn.

[Reactie gewijzigd door Piet_Piraat7 op 24 augustus 2017 15:12]

Sony heeft dat met de Playstation Phone geprobeerd (XPeria Play). Hier en daar was wat kritiek over o.a. de accu, maar of dat de reden was voor het concept om te falen weet ik niet. Het vermoeden is dat er gewoon weinig interesse naar is.
Dat komt omdat mobile games toen nog in de kinderschoenen stond. Ze hebben het gewoon te vroeg geprobeerd. Nu er tig volledige "echte" games zijn te vinden op de Play Store(ook al zijn het vooral ports van oudere games) zou ik best wel een nieuwe versie van de Xperia Play willen hebben :D

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 augustus 2017 15:20]

De PS Vita verkocht ook voor geen meter (erger nog, het wordt tegenwoordig niet meer in Benelux verkocht) 8)7
Ja maar met de PS VITA kon je niks meer dan gamen, dan moet je verwachten dat er ook iets goeds op komt waar mensen op zitten te wachten. Met de Xperia kon je naast gamen ook gewoon andere smartphone-dingen doen. Dus de vergelijking met de PS VITA is niet echt eerlijk.

Het grootste probleem was dat de meeste games de gamepad van Xperia Play niet ondersteunden. Dat begint langzamerhand wel op te komen sinds dat er tegenwoordig tig smartphone attachable controller zijn.

Google doet gewoon te weinig met gaming-standaarden. Er moet iets als Xinput komen voor de mobiele wereld, want anders moet je voor elke game straks een andere controller halen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 augustus 2017 21:35]

Wat ook niet meehelpt is dat een S6 en een S8 niet van elkaar te onderscheiden zijn. Voor de leek is het telefoon met glas voor/achter en een metalen rand. Eén keer vallen en hij is stuk. Vooral als je een edge hebt, lijkt ie helemaal nog aardig op de huidige modellen. Maar de adviesprijzen gaan ook met 100 euro/jaar omhoog inmiddels. Zelfs OnePlus kwam met een incrimental update waarbij veel onderdelen nog hetzelfde of zelfs slechter zijn dan het voorgaande toestel. Imo zie je dat heel goed bij de Samsung topmodellen.

Ook is de toestelkorting bij abo's afgenomen en geven telefoonfabrikanten meer freebies in thuislanden/de VS dan in Europa.

Dus waarom zou je nu 800+ euro betalen voor iets wat toen rond de 600 euro kostte?

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 24 augustus 2017 15:45]

Ik denk eerder dat de freebees wegonderhandeld wordt door de telecom providers die op die manier weer een centje meer verdienen op het toestel bij het abonnement, goedkoop inkopen, duur verkopen.
Dat kan toch al icm met een controller?
Er zijn genoeg games beschikbaar hiervoor. Het enige verschil is dat helaas het gros van de mobile games op het melken van de gamer gericht zijn met alle microtransacties (al is ¤99,- voor een "berg coins" niet echt micro meer).

Echter zijn er wel een paar goede game ontwikkeld zoals "Galaxy on fire 2", "infinity blade", tycoon games van Kairosoft, de ports van final fantasy games en zo zijn er echt nog een tal van voorbeelden.

Wat jij gewoon graag wilt zien is dat er meer goede games uitkomen die de potentie van de hardware benutten (en het liefste games van nintendo die altijd voor handheld gemaakt zijn).
Want ook ik zie graag games voor mijn mobieltje waar ik slechts eenmalig de aanschafprijs voor hoef te betalen (eventueel dlc die ook echt iets toevoegt).

Als er straks een volwaardige pokemon game zou uitkomen met besturing die erop gericht is om met een smartphone te doen ben ik er echt wel toe bereid om er ¤50,- voor neer te leggen.

Het grote probleem is vooral dat de dominantie van Android, je kan deze groep niet uitsluiten maar tegelijkertijd valt hier een game zeer makkelijk te "piraten" op dit systeem
Nu kan ook dit tegen gegaan worden door de app te blokkeren op geroote toestellen , maar juist een groot gedeelte van deze mensen zijn eerder geneigd die volle pond neer te leggen.

Het grote probleem is dus niet zozeer de hardware, maar de ontwikkelaars en de gebrekkige beveiliging tegen gekopieerde apps.
Mijn 'oude' Nexus 5X heeft de geest gegeven. Ik ga deze nog binnensturen voor reparatie, maar dat terzijde, om even uit de nood te zijn heb ik mijn nóg oudere Nexus 5 nog eens van stal gehaald. Laatste PureNexus ROM erop en dan is het een telefoon die nog gewoon op Android 7.1.2 zit, de nieuwste versie dus, Oreo even niet meegerekend. Hoewel de accu stilletjes aan in de terminale fase zit, kan de rest van de telefoon nog perfect mee heb ik gemerkt. Moest deze servicable zijn, zou ik deze gewoon houden.

Vanwege de accu heb ik wel een nieuwe telefoon gekocht, gewoon weer een Nexus 5X, heb nog een volledig nieuwe gevonden. Het ontwerp is 2 jaar oud maar de factory image van Android 8 erop gegooid en ik heb op geen enkele wijze het gevoel dat het een ouder ontwerp is. Bij gebrek aan een waardige opvolger in de Nexus-serie hoop ik dat deze nog héél lang meegaat, gewoon omdat ik niet meer dan ongeveer 300 euro voor een telefoon wil uitgeven, het is tenslotte 'maar' een telefoon en voor die andere 700 euro ten opzichte van bijvoorbeeld de nieuwe Samsung Note 8 kan ik heel veel andere leuke dingen doen. Het is het geld in mijn ogen niet waard.
Oneens. Het is hét apparaat wat ik het meeste gebruik van alles wat ik bezit, en wat ik voor een enorm aantal uiteenlopende doeleinden gebruik. Daarvan wil ik dat het gewoon goed en snel werkt, en dan ben ik wel bereid daar een groot bedrag voor neer te leggen.
Alleen functioneert een oud toestel ook gewoon goed en snel voor de meeste mensen.

Ga maar na, wat voor functies heb je nodig voor candy crush, WhatsApp en Facebook? Dat draait een Moto G uit 2013 nog prima.
Het "probleem" is dat de huidige consument niet kritisch meer is en niet verder meer kijkt dan zijn neus lang is. En kiest voor het gemak van naar de eerste de beste smartphonewinkel of Mediamarkt te stappen en daar een toestel te kopen. Ik ben al jaren geleden begonnen uit te kijken naar de beste prijs/kwaliteit verhouding en ben toen uitgekomen bij de OnePlus One, toendertijd een knaller van een gsm voor heel weinig euro's. Ik heb nu de OnePlus 3 welke mij 399 heeft gekost. Draait nog steeds super snel. Maar bij 500 euro houdt het wel echt op voor mij. Als het iets zou zijn wat thuis op de kast staat dan is het een ander verhaal. Maar de kans dat je gsm toch eens uit je vingers glipt is, zoals velen wel weten, niet helemaal uitgesloten, laat staan dat hij dan nog op beton valt of in het water. Het scherm is dan vrijwel zeker naar de vaantjes en dat kost je dan weer een pak geld zoniet een nieuw toestel. En als ik zie hoe groot het verschil is met mid to high range toestellen uit China zoals de Maze Alpha (193euro!) , Umidigi Crystal etc (en die hebben tegenwoordig allemaal een goed build quality!) en daarnaast een mooi innovatief design dan ben ik ervan overtuigd dat de prijzen van de flagships van de bekende merken kunstmatig hoog ligt ..... omdat de gek het toch wel betaald.
Ja maar nu noem je nét geen apps die meer functionaliteit vereisen zoals NFC (contactloos betalen).

En ik betaal ook graag voor luxe zodat mijn apps (en ook de spellen) snel werken. Als apps traag starten of laden, of spellen niet speelbaar zijn heb ik geen prettige ervaring met mijn telefoon. Of draadloos opladen, Always On Display, vingerafdrukscanner, dual sim, enzovoorts.
Contactloos betalen heb ik heel bewust uitgezet, ook op bankkaart ;) Ik gebruik mijn GSM voor OpenVPN en Remote Ripple, ConnectBot en FX en voor de rest veel webbased apps, vingerafdrukscanner zit erop en werkt prima. WhatsApp en FB draaien prima, evenals Telegram en Messenger Lite (De 'echte' FB Messenger is en blijft een gedrocht) en wat werkgeversspecifieke apps, dan wil ik geen bloated telefoon. Beauty is in the eye of the beholder :) Een icoontje 'Play store' is meer dan genoeg, de rest regel ik zelf wel ;)
Ik noemde daarom ook "de meeste mensen". Van early adopters en geeks kan zo'n keten niet leven. Ik ken exact 0 mensen die draadloos betalen met een smartphone. Dual SIM? Wat is dat zullen de meeste vragen.

Een vingerafdruk scanner is leuk, maar zeker niet essentieel voor de meeste mensen. En daar haal je de winst. Want welke Tweaker of geek bestelt nog in een fysieke winkel? Daar heb je het normale volk voor nodig. En die hebben lagere eisen.
Ik ken exact 0 mensen die draadloos betalen met een smartphone.
Maak er 1 van. Hallo, ik betaal met mijn telefoon.
Nou... Mijn G3 voldoet niet meer aan de huidige eisen. De 1GB geheugen is krap (regelmatig meldingen over GMail die crasht, bijvoorbeeld) en de 8GB interne opslag al helemaal. Voor mijn werk heb ik een aantal verschillende applicaties nodig die allemaal vereisen dat ze op de interne storage staan, terwijl de SD storage (zelfs geformatteerd als internal storage!) minstens net zo snel is, maar daar weigeren ze op te worden geinstalleerd.

Dus voor mij is groter geheugen en opslag de reden om die G3 toch maar te gaan vervangen. Al voldoet hij nog steeds voor de meeste van zijn functies, de instabiliteit door opslag en geheugen gebrek vereisen het helaas.

Als hij is vervangen kan ik eens kijken of een factory reset gaat helpen, zodat hij eventueel nog voor andere zaken kan worden ingezet, maar op dit moment ben ik er helaas te veel van afhankelijk.

En als reactie op hieronder: contactloos betalen is misschien handig, maar hoe hou je onder controle dat het niet wordt misbruikt? (Dat geldt overigens niet alleen voor je telefoon, maar ook voor je pinpas.)
Daarvan wil ik dat het gewoon goed en snel werkt, en dan ben ik wel bereid daar een groot bedrag voor neer te leggen.
Mooi, dan heeft voornoemde keten alvast 1 klant. Wel logisch dat ze de winstverwachting bijstellen want kennelijk heb je niet genoeg soortgenoten / gelijkgestemden.
Voor de groene voorstanders is dit leuk nieuws, als mensen inderdaad langer met hun smartphone doen. De reden die deze keten aangeeft, is natuurlijk een andere reden helaas. ¤999.. daar koop je een dure wasmachine voor.
Ik vind dit idd erg goed nieuws. Het blijft mi bizar dat de telefoonindustrie zo is ingericht dat mensen elke twee jaar of vaak zelfs elk jaar een nieuw model willen hebben. Milieutechnisch niet te verantwoorden als je het mij vraagt. Praktisch elk ander stuk electronica wat we in huis hebben gaat langer mee (behalve bij de fanaten).
Dat is met veel nieuwe technologie, computers verouderden midden jaren 90 ook erg snel terwijl ik nu nog 8 jaar oude computers in gebruik zie die goed genoeg zijn voor de taak.

Elke nieuwe technologie ontwikkeld zich volgens een soort S-curve: als de basisfunctionaliteit eenmaal min of meer vastligt worden eerst de makkelijk te nemen verbeteringen aangepakt waardoor de ontwikkelsnelheid hoog is. Als de makkelijke verbeteringen op raken daalt de snelheid waarmee iets verbetert wordt. Soms heb je een paar van zo'n curves na elkaar als er een grote doorbraak plaatsvind. Maar smartphones beginnen nu in het laatste deel van de curve aan te komen, waar de ontwikkelingen langzaam gaan.
Erger nog, ik ken genoeg mensen die een iphone kopen voor 600-700 euro en na een jaar of twee een nieuwe kopen. Maar als het op een wasmachine (of droogkast) aankomt dan mag het opeens max 300-400 euro kosten... en wee o wee als het na 5 jaar kapot gaat... Terwijl in mijn opinie ik liever een goedkopere gsm pak dan een minder zuinige/slechtere wasmachine...

Overigens pushed de groene lobby mensen wel om elke 3-4 jaar een nieuwe diepvries/frigo te kopen want veel zuiniger... als de diepvries 20+ jaar oud is ok...
Ik ben waarschijnlijk één van dat soort mensen. Ik gebruik mijn iPhone dan ook 16 uur per dag en mijn wasmachine maximaal 2x per maand en vind het geen rare gedachtengang.

Ik snap mensen die een iPhone bij de Dixons kopen dan weer niet, die komt toch direct van Apple of een telco? Als dat al tot een winstwaarschuwing leid dan vrees ik voor de toekomst van deze winkelketen.
Een winst waarschuwing betekend niet gelijk dat ze failliet gaan of iets dergelijks. Alleen dat de uiteindelijke winst vergeleken met de verwachte winst tegen gaat vallen ;)

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 24 augustus 2017 16:04]

Misschien word het tijd om eens een dokter op te zoeken als je 16 uur per dag naar je telefoon staart.

Twee keer per maand de was doen lijkt me ook niet erg gezond.
En de wereld over vliegen, en 3 kinderen hebben en een grote Volvo.
Ieder zijn ding toch?

Binnen 2 posts zitten we van een telefoon op het aanschaffen van een wasmachine...
Dit. Hier kan ik mij echt aan ergeren. Poeh moest een nieuwe wasmachine kopen, heb een goedkoop model gekocht, meer had ik niet. Of wauw wat een mooie grote tv heb jij krijg ik wel eens te horen. Zijn ze dan van onder de indruk. Nou is gewoon een full hd sony van 49 inch, koste minder als hun iphone 7 of galaxy s8. Of ze schelden dat hun laptop traag is, die ze voor minder als 500 euro gekocht hebben. Telefoons zijn iets raars hoor.
Ik kocht 2 jaar geleden een wasmachine 2-in-1 van BOSCH was-droger voor ¤899 met 5 jaar extra garantie en dit jaar heb ik samen met mijn vrouw 2× de Galaxy S8 Plus gekocht. Dus niet iedereen is het zelfde. Vorige jaar ook nog eens de S6 Edge Plus en S7 Edge gekocht
Omdat je de financiële ruimte hebt hiervoor.. mijn bericht ging eerder over mensen die dit er niet voor overhebben.. want het is 'maar' een wasmachine/droogkast...
Het maakt opzich niet heel veel uit hoe lang iemand met zijn of haar smartphone doet. Het gaat erom hoe lang dat ding gebruikt wordt. Dat hoeft niet door 1 persoon te zijn.

Het probleem is eerder dat deze mensen een dergelijke smartphone vervolgens 3 jaar doelloos in de kast laten liggen in plaats van 'm door te verkopen.
Wel terecht. Of die keten zou meer smartphones van de Chinese markt moeten verkopen om het verlies van de winst te compenseren zoals Xiaomi/Oppo. Het is lastig tegenwoordig voor de fabrikanten om met een smartphone te excelleren gezien er te veel concurrentie is. Er zijn geen prikkels meer om van smartphone te wisselen buiten dat het kapot moet zijn of erg verouderd is.

Zie de mooie link van DJMaze, danke!

@Musical_Tweaker Groot gelijk!

[Reactie gewijzigd door gentlemen op 24 augustus 2017 15:22]

Of die keten zou meer smartphones van de Chinese markt moeten verkopen om het verlies van de winst te compenseren

Probleem is echter dat de winstmarge voor de keten op die toestellen ook weer lager is dan een Samsung of iPhone. Dan verkoop je meer aantallen, maar hebt niet meer omzet/winst.

Plus als je officiele winkel-verkopen doet, de prijzen van die toestellen ook omhoog gaat ivm retour-kosten en wettelijke EU garantieregelingen.
gelijk heb je Gentlemen.
zelf zit ik na jaren Samsung te hebben gebruitkt (5 telefoons over 13 jaar tijd) nu toch echt naar iets van een Honor of zo te kijken.

[Reactie gewijzigd door Musical_Tweaker op 24 augustus 2017 15:30]

Ik heb niet het idee dat er nu ineens minder wordt geïnnoveerd in smartphones dan, pak hem beet, 3 jaar geleden. Het lijkt er meer op dat wat de meeste mensen zoeken in een smartphone nu wel zo'n beetje wordt geleverd door iedere middenklasser+: redelijke camera, goed scherm, vlotte bediening, batterijduur minimaal een dag, voldoende opslag, liefst nog waterdicht, etc. Allemaal zaken die al lang bestaan maar tegenwoordig veel vaker daadwerkelijk allemaal aanwezig zijn in een smartphone.

Dit gecombineerd met het prijsplafond dat ongetwijfeld in zicht komt. Een paar jaar geleden had je nog een topmodel voor 600 euro, nu gaat het richting de 1000 euro. Voor de meeste mensen is dat simpelweg te gortig, dan maar ff niet de nieuwste Galaxy zal de gedachte zijn.
Klopt zeker en als je kijkt hoe snel iets in waarde daalt vind ik dat ook de nieuwprijs niet waard. Als je naar de tweede eigenaar markt kijkt, zowel particulier als via een reseller: zie je weer opboeiende markt.

Ikzelf ben van een 4S naar een iPhone 7 gegaan en dat vind ik echt een upgrade, maar mijn vriendin haar iPhone 6S (vorige 4) vind mijn telefoon nou niet zo enorm vernieuwend in dagelijks gebruik. Buiten de spatwaterdichtheid is het appels met appels vergelijken in dagelijks gebruik. Ja er zit een betere camera in... en cpu en vanalles dat wij op Tweakers tof vinden maar dat boeit een gemiddelde gebruiker geen fluit. Kunnen ze beter even 2 jaar goed doorontwikkelen dan heb je echt vernieuwende dagelijkse hardware dan een gimmick zoals een vaste homeknop of randloos scherm of weet ik wat want dat interesseert een select groepje users maar die zijn bereidt daar ook de bank voor aan te spreken. Ik zie mijn iPhone 7 daarintegen pas tegen de iPhone "9 of 10" pas vervangen worden als die zo lang werkt (lees niet ondersteund) dat duurt dus nog wel 3 jaar ten minste. Vind ik voor een mobiel apparaat een mooie afschrijf periode. Industrie zal er minder blij om zijn maar alles verzadigd op een bepaald moment.
Side note over resellers:
Tegenwoordig maken ze op TV gewoon reclame voor refurbished toestellen. Wie heeft dat 10 jaar geleden voor mogelijk gehouden.

Uit mn hoofd bijvoorbeeld Simpel, Ben en Leapp. Er worden refurbished IPhone 5(s(e))/6 verkocht als warme broodjes.
Ook Tele2 verkoopt refurbish iPhones. Zolang ze niet van nieuw te onderscheiden zijn, garantie hebben en een nieuwe accu lijkt mij dat geen probleem. Persoonlijk vind ik OLED mooier en heb daarom een Galaxy S6. Is nu twee jaar jong en voel niet de behoefte iets anders te kopen. Voor jongeren zal de bling bling factor wel uitmaken, Watte ijskast heb ie daar

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 25 augustus 2017 00:29]

Heb sterk t idee dat Refurbish gewoon 100% nieuw is, Korting is uit den boze (zoals bij Sonos/Bose.. etc.) dit probleem ontwijk je door nieuw als refurbish te kopen.. of heb ik het mis?
Apple maakt dat niet zoveel uit. Als ze zouden willen dat je eerder upgrade zouden ze wel net zoals de andere fabrikanten maar 2 jaar updates uitbrengen.
Het maakt ze niet uit wanneer je weer een iPhone koopt, als je maar weer een iPhone koopt. Datzelfde geldt voor de iPads. Die dingen bleken nog langer mee te gaan dan Apple verwachtte, maar je ziet nu weer een stijgende lijn omdat veel mensen hun iPad 2/3 vervangen.

Kortom, kwalitateit gaat boven kwantiteit....
1Q stijging. Iets met een zwaluw. iPad zonder gelamineerd scherm Kwaliteit is daar niet meer het belangrijkst. Omzet in de Store des te meer.
Microsoft boeit het niet eens wat voor mobiel OS je hebt.
Ik herken dit.
Mijn gewenste upgrade cilcli is ook ca. 3 jaar.
Heb dat afgelopen iPhones aardig vol te weten houden :)
Ik heb niet het idee dat er nu ineens minder wordt geïnnoveerd in smartphones dan, pak hem beet, 3 jaar geleden.
Niet? Noem eens iets dat er de laatste 3 jaar is bijgekomen dan en dat daadwerkelijk innovatief was?
Je stelt de vraag verkeerd. De vraag is wat er in in die 3 jaar daarvoor zoveel meer geïnnoveerd is.
Wel denkt het dat op de lange termijn weer meer mensen smartphones gaan kopen, vanwege de 'natuurlijke levenscyclus' van smartphones.
Lees: de hardware is gebouwd om hooguit twee, drie jaar mee te gaan. Duizend euro voor een telefoon met built-in obsolescence... je moet maar dom genoeg zijn om daarmee akkoord te gaan.
Of geld genoeg hebben om het te kunnen betalen. Heel bijzonder dat je mensen dom noemt die geld over hebben voor een nuttig apparaat wat ze dagelijks de hele dag door kunnen gebruiken.

Andere mensen geven misschien hun halve maandloon uit aan bier drinken, of aan hun rookverslaving. Dát is pas dom.
Het feit dat mensen halve maandlonen uitgeven aan domme dingen maakt het uitgeven van duizend euro aan iets dat gemaakt is om je over twee, drie jaar nog eens duizend euro te kosten niet minder dom natuurlijk...
Wat moet ik met het geld doen dan? Ik ben niet rijk maar heb genoeg op m'n rekening...

Ik rook niet en drink niet. Ik ben best passief met uitgeven. Dusja ik koop wel de nieuwe iPhone 8 voor 1300 euro. Omdat het een mooi ding is. Mijn smaak.

Iemand anders koopt een merk tshirt van 120 euro...tja ik geef geld alleen uit aan electronica (laptop en mobiel).
Ik doe veel minder lang met mijn telefoon. Meestal maximaal een jaar tot ik het nieuwere model wil. Tegen die tijd levert mijn huidige telefoon nog dusdanig veel op dat de aanschaf van een nieuw toestel erg meevalt.

Ik zit er nu dus ook over te twijfelen om mijn S8+ in te ruilen voor de Note 8. Dat is voor mensen die moeite hebben met overstappen van hun S6 natuurlijk ondenkbaar.

Ieder z'n ding denk ik...
Ik snap dit totaal. Ik zie steeds meer mensen om mij heen midrange toestellen kopen zoals de motorola's en galaxy a5 ipv de dure toestellen waar de meeste winstmarge op zit. En geef ze eens ongelijk, met abo een telefoon nemen op afbetaling is lastiger, en een moto g5 plus of galaxy a5 doet ook prima foto's maken, whatsapp, internet etc. Hebben ook een goede vingerafdrukscanner.

Ik ken ook 2 personen die een accucase voor hun iphone 6 hebben gekocht, en niet hebben geupgrade naar de 7, ook niet van plan zijn om te upgraden naar de 7s. Te duur, en wat kan ie nou meer. De meeste mensen hebben eigenlijk geen retesnelle telefoon nodig, maar gewoon 1tje die vlot genoeg de basic functies kunnen uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 24 augustus 2017 15:48]

Dit inderdaad. Heb altijd de ontwikkelingen op de voet gevolgd en hoewel ik de nieuwe iphones leuk vind zit ik nog steeds op mijn iphone 6 plus (die dankzij apfs een stuk sneller is geworden). Heb er de beta van ios 11 op staan en sinds de laatste update is ie zelfs sneller dan op ios 10.3.

Mijn vrouw heeft een iphone 7 en buiten het feit dat ie een dubbele camera heeft en spatwaterdicht is is er eigenlijk weinig anders aan. Tjah je krijgt functies als raise to wake en 3d touch en hij is wat vlugger, maar niets waardoor ik nu zeg pff ik moet van mijn huidige toestel af. Waar ik dit bij de iphone 3gs, 4 en 5s wel had.

Toegegeven ik vind die essential phone en de note 8 er super gaaf uitzien, maar functioneel kunnen ze nog steeds hetzelfde als bijvoorbeeld een galaxy s4 of een iphone 6 (de s-pen laat ik buiten beschouwing want dat is voor 90% enkel een gimmick). Sterker nog zelfs windows zit op een positie (ondanks dat ze zelf geen telefoons meer hebben uitgebracht) dat je er prima mee uit de voeten kunt. Heb een aantal collega’s met een windows phone en zijn er zeer tevreden over (eigenlijk iedereen die ik ken die een windows toestel heeft is er zeer tevreden over met als enige minpunt dat sommige apps niet beschikbaar zijn).

Maar innovatie? Tjah de vraag is meer wat wil je nog innoveren aan een volwassen product? Je krijgt nu meer zo’n situatie waar wasmachinefabrikanten bijvoorbeeld in zitten. Wat moet je doen om mensen jouw product te laten kopen? Samsung kwam destijds met een diamond drum droogtrommel, dat was iets nieuws en speciaals. Droogt ie beter dan mijn vorige zonder diamond drum? Niet echt maar ja is toch weer net ietsje beter etc. Hetzelfde gebeurt met smartphones, ze weten niet wat ze er in moeten stoppen dus komen ze met totaal zinloze functies zoals iris scanners.

Kortom de smartphone is volwassen en er zal een totaal nieuw product moeten komen willen ze dit weet interessant maken of echte killerfuncties die onmisbaar worden.
Ik ben het eens met je verhaal, behalve over de s pen. Er zijn mensen die het een onmisbare functie vinden. Ik hoor niet bij die mensen, maar goed ik vind stereo speakers al sinds 2013 onmisbaar, anderen geven er niks om.

De meeste mensen geven er niet om, en daarom is een oudere of 300 euro telefoon zonder stereo speakers, zonder s pen, meer als dat ze nodig hebben.
Daarom zei ik ook 90% vind het een gimmick, sterker nog had laatst een filmpje gezien over de galaxy note waarin gesteld werd dat de s-pen door veel kopers nooit gebruikt wordt (ondanks dat ze het wel hebben). Vandaar dat ik zeg gimmick, ik zelf vind het overigens een mooie gimmick, maar voor normaal gebruik heb je t niet nodig, net wat je zegt over die stereo speakers. Ik zelf ben daar eentje van bijvoorbeeld, geluid moet goed zijn en in mijn oren kan een smartphone geen goed geluid produceren (stereo of niet). Het is wel zo dat stereospeakers vaak harder gaan en dus luider zijn, maar echt kwaliteit is er niet. Als ik dus muziek (of geluid) uit mijn toestel wil dan komt er of een headset aan of het gaat aan een versterker met boxen.

Maar ik snap best dat mensen die veel reizen of iets dergelijks liever een betere speaker op hun toestel zien. Niets mis mee ook, maar voor mij persoonlijk is het niet een reden om een andere smartphone te kopen zeg maar. Net als voor jou de s-pen waarschijnlijk niet de doorslag geeft om dat toestel te halen.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*