Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur mobile

Samsung Galaxy Note 8 Preview

Note-serie na drie jaar terug in de Benelux

177 Linkedin Google+

Samsung Galaxy Note 8

Samsung schoot ons in de snelste lift van Londen naar de 42e etage van een wolkenkrabber om ons de Note 8 te laten zien; een toestel dat erg belangrijk is voor de Koreaanse gigant.†We hoeven het debacle van de Note 7 hier niet†uiteen te zetten, aangezien zelfs je†betovergrootmoeder waarschijnlijk weet van de†spontane ontbrandingsproblemen van het toestel. Laten we ons richten op de nieuwe Note†8. Accuproblemen verwachten we allerminst bij de nieuwe Samsung-phablet, onder meer door het strenge accucontrolesysteem dat Samsung inmiddels heeft geÔntroduceerd. Het lijkt bovendien logisch dat Samsung alles op alles heeft gezet om nieuwe problemen te voorkomen, aangezien de reputatie van de smartphonetak dan een†knauw zou krijgen waar ze†een stuk moeilijker bovenop zou komen dan nu het geval was.

Door het terugtrekken van de Note 7 is†de Note 5 van twee jaar geleden de recentste smartphone in de serie, maar die werd niet verkocht in Europa. Dat maakt de stylusdragende Note 8 extra interessant voor fans van de meest luxueuze telefoons die Samsung uitbrengt. We zien bij de Note-serie vaak noviteiten. Zo had de Note 4 voor het eerst een scherm met quad-hd-resolutie en had de Note 7†eerder dan de S8-serie een irisscanner.

Samsung doet mee met dubbelecameratrend

De Note 8 is de eerste Samsung-telefoon met dubbele camera en dat is dan ook meteen de meest vernieuwende feature van dit toestel. Beide camera's hebben een twaalfmegapixelsensor en beide hebben optische stabilisatie, wat de tweede camera van de iPhone 7 Plus bijvoorbeeld niet heeft. De werking van dit dubbele camerasysteem is wel afgekeken van Apple.†De ene lens geeft een voor smartphones regulier totaalbeeld en de andere gaat meer in de richting van een telelens, wat een meer ingezoomd beeld oplevert. Je schakelt tussen de camera's door op de 2x-knop de tikken.

Net als de iPhone 7 Plus en de Huawei P10 heeft de Note 8 een portretmodus. Daarmee creŽer je een bokeh-effect; alsof je een kleine scherptediepte hebt. Dat hebben smartphones door hun beperkingen juist niet, dus je hebt twee camera's nodig en met de resulterende diepte-informatie kan de achtergrond kunstmatig onscherp worden gemaakt. Het is een mooi effect, dat het onderwerp van de foto eruit laat springen.

De dubbelecamerafunctie werkte erg soepel op de Note 8 tijdens de hands-onsessie. Het schakelen tussen de camera's gaat snel en de bediening is eenvoudig via de 2x-knop. In de portretmodus worden natuurlijk beide camera's gebruikt, maar je ziet het beeld van de tweede, ingezoomde, camera. Fijn is dat als je een foto maakt, je bij het bekijken van het resultaat op 'normale foto' kunt tikken om het totaalbeeld van de primaire camera zonder achtergrondvervaging te zien. De beelden†van beide†camera's†worden dus automatisch opgeslagen. Verder kun je achteraf nog de mate van achtergrondonscherpte bepalen. Bij de portretmodus zijn de randen van het onderwerp uiteraard het lastigst. Onze eerste indruk is dat de kwaliteit van deze portretmodus ongeveer†gelijkwaardig is aan die van de iPhone 7 Plus, maar om er echt iets over te kunnen zeggen moeten we wat testfoto's naast elkaar kunnen leggen.

Een potentieel voordeel van de dubbele Note 8-camera ten opzichte van die van de iPhone 7 Plus is dat de tweede camera met f/2.4 een grotere lensopening heeft, waar de iPhone 7 Plus een diafragmawaarde van f/2.8 heeft. Als†de camera-app van de iPhone 7 Plus bij het inzoomen al vrij snel bij de primaire camera blijft zodra†de lichtomstandigheden minder worden, zou de Note 8 in theorie de tweede camera nog kunnen gebruiken en daardoor niet digitaal hoeven in te zoomen. Hierover hebben we echter nog geen†zekerheid, aangezien we bijvoorbeeld nog†niet weten hoe groot de secundaire sensor is.

De frontcamera heeft een achtmegapixelsensor met een lichtsterke f/1.7-lens en maakte tijdens onze hands-on op het eerste gezicht†prima selfies.

Een hoekige S8+

De Galaxy Note 8 is net iets anders gevormd dan de Galaxy S8-serie en ziet er, zoals je op de foto's kunt zien, wat hoekiger uit. De wat minder ronde hoeken van het toestel zelf zie je terug in de hoeken van het scherm, wat verzorgd overkomt. Verder ligt het ontwerp van de Note 8 in lijn met de S8-serie. Zo loopt het scherm net als bij de S8 naar de zijkanten toe af, zoals we dat al een paar jaar kennen van de edge-serie. Ook aan de achterkant lopen de zijkanten af. Daardoor ligt de Note 8 prima in de hand. De glazen achterkant is wel weer wat gevoelig voor vingervegen, zoals eigenlijk elk toestel dat van glas gemaakt is. Met 195 gram is de Note 8 wat zwaarder†dan de Galaxy S8+, die 173 gram weegt. Hij is net zo waterdicht als de S8-serie, namelijk met een ip68-certificering.

Boven het scherm zit net als bij de Note 7 en de S8-serie een irisscanner en je kunt het toestel ook met behulp van gezichtsherkenning ontgrendelen. Dat werkt ongeveer even snel als bij de S8. Het ontgrendelen met de vingerafdrukscanner is ook vlot. Samsung heeft er, na kritiek op de plaatsing van de vingerafdrukscanner bij de S8, voor gezorgd dat er meer ruimte zit tussen de camera en de scanner door de flitser en hartslagmeter tussen de camera en de vingerafdrukscanner te plaatsen. Dat helpt tegen het per ongeluk besmeuren van de cameralens, maar je moet nog steeds flink reiken om je vinger te scannen en het is moeilijk om de scanner op de tast te vinden. De camera's van de Note 8 steken overigens niet uit en dat is best knap als je bedenkt dat er twee lenzen in zitten met verschillende beeldhoeken. Zo steekt de camera van de iPhone 7 Plus wel uit de behuizing.

De Bixby-knop van de S8 is ook weer op de Note 8 aanwezig, waarmee Samsung in elk geval laat zien dat het de virtuele assistent serieus neemt. Er is alleen nog altijd geen nieuws of en wanneer Bixby Nederlands zal spreken. Ook geheel in lijn met de S8-serie is dat de thuisknop weg is, vanwege het in verhouding tot de behuizing grotere scherm, dat met een†18,5:9-ratio†tegelijk†meer uitgerekt†is.

Erop, eraan en erin

Een high-end Samsung-telefoon is natuurlijk geen†high-end Samsung-telefoon zonder een mooi oledscherm. Dit is met 6,3" slechts 0,1" groter dan dat van de Galaxy S8+, waardoor de schermgrootte niet echt meer een reden is om voor de Note 8 in plaats van de S8 te gaan. We hebben de toestellen naast elkaar gelegd, zodat je, evenals in de videopreview, kunt zien dat de†schermgrootte echt heel weinig verschilt. Samsung had nog onderscheid kunnen maken door de resolutie van de Note 8 te verhogen, maar deze is net als bij de S8 2960x1440 pixels.

De Galaxy Note 8 heeft dezelfde soc als de Galaxy S8 en S8+, namelijk de Exynos 8895. Hij heeft met 6GB wel 2GB meer werkgeheugen dan de S8-serie en dat is in lijn met het productieve imago van de Note-serie. Meer apps in het geheugen kunnen houden betekent sneller kunnen multitasken. We konden tijdens de hands-on in elk geval tien apps in het geheugen houden en dat is fijn. Wel heeft hij met 64GB hetzelfde opslaggeheugen als de S8-serie, wat overigens uitbreidbaar is. De snelheidservaring is bij de Note 8 logischerwijs ongeveer hetzelfde als bij de S8-serie. Dat is niet zo vreemd, gezien de prijs en natuurlijk de specificaties.

De accucapaciteit is opvallend genoeg aan de lage kant met 3.300mAh. Vermoedelijk heeft Samsung bewust een niet al te grote accu in de Note 8 gestopt, om†er geen twijfel over te laten bestaan dat de veiligheid dit keer gewaarborgd is. Ook is er natuurlijk plek nodig voor de stylus en de dubbele camera. Hoe dan ook, aangezien de S8+ 3.500mAh heeft, zal die vermoedelijk iets langer meegaan op een lading. Dat gaan we natuurlijk snel testen.

Penfuncties en softwarewijzigingen†

Wat software betreft vallen†een paar wijzigingen op. De eerste is App Pair, dat†is bedoeld om multitasken te bevorderen. Je kunt nu in het edge-venster, dat tevoorschijn komt als je rechts naar binnen op het scherm veegt, snelkoppelingen maken die twee apps tegelijk starten en in ťťn venster weergeven. Het is logisch om dat bij de Note 8 te introduceren, want†het is immers†de grootste high-end Samsung-telefoon en twee apps passen goed op het scherm, ook†doordat dit wat langgerekter is.

Live Message is eveneens†een nieuwe toevoeging aan de softwareschil Samsung Experience. Dat is een functie die bedoeld is voor de S Pen, of stylus, van de Note 8. Je kunt er tekeningen mee maken, waarna de Note 8 die omzet in geanimeerde gifbestanden. Het voordeel daarvan is dat het niet, zoals de vergelijkbare functie Digital Touch uit iOS, alleen in de eigen berichten-app werkt, maar ook in apps als Snapchat.

Andere opties in de software zijn dat je notities die je met de S Pen hebt gemaakt, kunt kopiŽren en plakken. De optie om†notities te maken met de stylus als†het scherm uitstaat, is nog steeds aanwezig en je kunt ze pinnen op het always-onscherm.

De S Pen zelf heeft net als bij de Note 7 een 0,7mm grote punt en 4096 drukniveaus, waardoor het tekenen vrij natuurlijk aanvoelt. Dat is fijn als je een beetje artistiek bent ingesteld. Hij zit stevig in de Note 8 en je kunt hem eruit halen door hem in te drukken, waarna hij naar buiten schuift en je direct het speciale S Pen-menu ziet, waarmee je onder andere delen van het scherm kunt selecteren en doorsturen, je notities en Bixby Vision kunt openen en vertalingen kunt doen.

Tot slot

Spannende features waarover gesproken werd, zoals een vingerafdrukscanner in het scherm en een microfoon in de S Pen, vinden we niet terug op de Note 8. Je zult het moeten doen met de dubbele camera als enige echt vernieuwende functie voor een Samsung-telefoon. Maar ja, de Note 5 kwam niet naar Europa en de Note 7 ontplofte. Daarom is dit de eerste Galaxy Note-telefoon in drie jaar. We kunnen ons voorstellen dat er veel mensen zitten te wachten op deze Galaxy Note 8.

Toch†is de adviesprijs van 999 euro, waarvoor je vanaf 15 september het toestel kunt aanschaffen, wel hoog. Je betaalt†op basis van de adviesprijs 100 euro meer dan voor een S8+ en die meerprijs leg je voornamelijk neer voor de dubbele camera en de S Pen. Het scherm van de Note 8 is immers maar marginaal groter dan dat van de S8+. Ook zijn we benieuwd naar onze accutests, aangezien de Note 8 in theorie een minder lange adem heeft dan de S8+. Zodra we hem in handen hebben, zullen we de dubbele camera naast de iPhone 7 Plus-camera zetten en het toestel†onder andere met zijn S8-broertjes vergelijken. Daarna hoor je van ons of hij zijn hoge aanschafwaarde waarmaakt.†De Samsung Galaxy Note 8 is vanaf 15 september te koop.

Tot slot hebben we de specificaties van de Samsung-smartphones die het meest verwant zijn met de Note 8+ nog even naast die van de nieuwe Note gezet.

Specificaties Galaxy Note 8 Galaxy Note 7 Galaxy S8+
Soc Exynos 8895 Exynos 8890 Exynos 8895
Ram 6GB lpddr4 4GB lpddr4 4GB lpddr4
Opslag 64GB ufs† 64GB ufs† 64GB ufs†
Scherm 6,3" 5,7" 6,2"
Schermresolutie 2960x1440 pixels 2560x1440 2960x1440
Relatieve schermgrootte 82,9% 79% 83,3%
Primaire camera 12MP, f/1.7, OIS 12MP, f/1.7 12MP, f/1.7
Tweede camera 12MP telelens, f/2.4, OIS - -
Frontcamera 8MP, f/1.7 5MP, f/1.7 8MP, f/1.7
Accu 3300mAh 3500mAh 3500mAh
Afmetingen 162,5x74,8x8,6mm 153,5x73,9x7,9mm 159,5x73,4x8,1mm
Gewicht 195g 169g 173g
Prijs § 999,- § 849,- § 725,99

Reacties (177)

Wijzig sortering
Ik begrijp het niet van Samsung dat ze van een 6.2" naar 6.3" display gaan. Als je dan toch een ander display dan die van de S8+ ontwikkelt, maak er dan meteen iets significant groters van zoals 6.5" en maak een toestel dat ook +20% accucapaciteit in een iets grotere behuizing heeft.

Ik heb de Note 4 gehad, fijn toestel en was destijds erg lomp. Maar naar huidige maatstaven mag een Note phablet best weer ietsjes groter zou ik denken. Heb nu overigens een S8 en die is heel fijn, zie persoonlijk geen reden om S8+ of Note 8 te kiezen.
Dat heb ik altijd jammer van de Note 4 gevonden. De Note 3 was compacter ondanks een even groot scherm. Heb nog het meeste plezier van de Note 3 gehad. Was toen de tijd een geweldig toestel.

De Note 1 en 2 waren voor hun tijd ook wel erg prettig vooral de scherm grote maar de 3e versie is mij nog altijd het beste bevallen.

De LG G4 die ik hier voor had was ook super. Heb nu een S8+ bevalt opzich wel aardig. Houd alleen niet van edge blijf dat irritant vinden.
Was Apple eerst met dubbele camera? Meende dat dat LG was?
Altijd grappig hoe Apple de eer krijgt.
Het gaat om de specifieke implementatie van die tweede lens.

LG doet dat door een normale lens + groothoek lens
Apple was de eerste met een extra tele lens
en volgens mij was het Huawei die kwam met de RGB + monochrome lens.
Op de M8 kon je daar niet zoveel mee though, die legt enkel diepteinfo vast zodat er een 3D-effect gecreeerd kon worden. Het was leuk en tof dat ze ermee gingen experimenteren, maar heel boeiend was t niet. :P
Wat is belangrijker?

Iets als eerste doen of iets als eerste goed doen?
Xsive doet een foutieve aanname en jij trekt op basis van die foutieve aanname een verkeerde conclusie die ook nog eens in beginsel niet klopt.

Het woord "altijd" klopt sowieso niet omdat juist Apple een van de fabrikanten is die met veel nieuwe dingen komt.

Daarbij is de implementatie van de 2e camera bij de iPhone nuttig in tegenstelling wat de concurrenten ermee hebben geprobeerd.

Dat gezegd hebbende probeer je dus te insinueren dat Apple op een of andere manier "inferieur" is omdat ze "dat soort kunstjes zouden afkijken" behalve het feit dat dat niet klopt wat maakt het uit als het al zou kloppen?

Hebben alle andere fabrikanten ook niet de vingerafdrukscanner afgekeken van Apple?

En behalve dat moet je je dus bedenken dat je alle Android fabrikanten iedere keer vergelijkt met Apple.

Je verwacht dus dat Apple in zijn eentje altijd de nieuwste vindingen presenteert tegenover de tientallen Android fabrikanten want anders word Apple bestempeld als naaper.

Beetje oneerlijke vergelijking vind je niet?
Vraag me af waarom Apple topics altijd worden overspoeld met Android fanboys, en dat is een feit in tegenstlling tot jouw bewering die niet klopt.

En FYI ik typ dit op een Galaxy S7, mijn 4e Android toestel.

Hoeveel iPhones heb jij gehad?
Ik gebruik dagelijks een IPhone, betekent niet dat ik daar blij me ben.
Als je er ontevreden mee bent dan heb je wel hele hoge standaarden.

Je kan moeilijk beweren dat het bagger spul is die iPhone toch?
Hardwarematig inderdaad baggerspul. Softwarematig beter en veiliger dan Android. Daarom nog even Iphony
Een dubbele camera, NVME SSD, een SOC die een van de snelste is op de markt, 3d touch, vingerafdrukscanner en camera met saffier scherm, al 6 jaar een omkeerbare stekker vind jij hardwarematig bagger?

Alleen al de NVME SSD zit in geen enkel ander telefoon, het grappige is nog dat Samsung de grootste NAND producent ter wereld is maar hun eigen NAND SSD niet in hun eigen Galaxy lijn stopt.

Riight...
Samsung positioneert de Galaxy Note als een zakelijk toestel toch? Waarom dan zo'n beperkte accu en geen dual-sim functionaliteit?
Samsung positioneert de Galaxy Note als een zakelijk toestel toch? Waarom dan zo'n beperkte accu en geen dual-sim functionaliteit?
Er zit volgens Samsung NL standaard een gecombineerde dual-sim / microSD-kaart in!
http://www.samsung.com/nl...galaxy-note8/performance/

Omdat je in de Galaxy Note8 twee SIM-kaarten kunt gebruiken, kan je werken met twee lijnen, een persoonlijke en een zakelijke lijn. Je kunt er ook een houden om te bellen en sms’en en de andere voor mobiele data, of een buitenlandse SIM-kaart gebruiken wanneer je in het buitenland bent. Dankzij dual SIM heb je de keuze.*
*Beschikbaarheid van dual SIM kan per land en/of provider verschillen.
En volgens Samsung op het Tweakers concepts event waar we met het toestel konden spelen niet in Nederland. Volgens de medewerker had het te maken met de instabiliteit van dual sim in west Europa. De gebruikte (netwerk?) technieken in de USA en AziŽ zouden er beter geschikt voor zijn. Zelf ooit dual sim gehad en behalve dat mijn carkit er niet mee overweg kon nooit problemen mee gehad dus dat argument lijkt mij dan ook kolder.
Providers hier willen er gewoon niet aan, that's it.
Tevens ontvang je de dualsim-variant van de Note 8, via de eigen Samsungsshop...
Wat voor belang hebben providers er bij om geen dualsim te ondersteunen? Tweakers heeft daar ooit een vrij uitgebreid artikel over geschreven: reviews: Waarom niet elke dure telefoon dualsim heeft

Maar ook daar komt niet echt een eenduidig antwoord in naar voren. Ik blijf het bijzonder vinden... Je zou juist denken dat een provider zich juist positief kan onderscheiden t.o.v. de concurrentie door vol in te zetten op dual sim toestellen? De trend lijkt toch steeds meer te gaan richting los toestel aanschaf i.c.m. sim only. Die consument komt uiteindelijk dus toch wel aan zo'n dualsim toestel.

[Reactie gewijzigd door Mr. Thompson op 24 augustus 2017 09:57]

Dat argument is echt een onzinpraatje, geef dan gewoon eerlijk antwoord. Hier ook dual sim gehad, werkt inderdaad perfect.
Samsung maar onder andere ook Coolblue (Dualsim staat gevinkt) leveren de dualsim variant. Ik zit hier nog met een Note 5, had graag de 7 gehad en hedenavond de 8 gepre-ordered. De verschillen t.o.v. de S8 zijn inderdaad marginaal maar dat pennetje he. Persoonlijk helemaal weg van.
Die dual sim gaat wel komen.. Is met de S8+ ook gebeurt
Volgens de presentatie van Samsung vanmiddag komt er geen dual-sim hier omdat ze het op dit moment niet stabiel genoeg vinden.
Welke presentatie? Link?
Is Google kapot? ;)

https://www.youtube.com/w...7VVMda88&feature=youtu.be

[Reactie gewijzigd door Mr. Thompson op 24 augustus 2017 09:50]

Apart, ze zeiden gister bij de presentatie (geen link, was het event van Tweakers en Samsung in Naarden waar een tech en trainer van Samsung aan t woord waren) dat ie niet zou komen hier in NL.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 augustus 2017 14:35]

Waarom een portret modus eigenlijk? Is bokeh niet het effect wat je sowieso creŽert door een optische zoom toe te passen (telephoto effect) ? Ik krijg een veel mooier effect met mijn s7 met de telephoto lens erop dan wat de iphone 7+ kan doen met portrait mode. Zou iemand dit verder kunnen toelichten?
Bokeh, of het hebben van een beperkte scherptediepte, krijg je (fysiek) alleen voor elkaar met een groot diafragma en een grote brandpuntsafstand, en wordt sterker naarmate de afstand tussen onderwerp (dichtbij) en achtergrond (veraf) groter wordt. De eerste twee zijn eigenschappen die de microscopische telefooncamera's nu juist niet hebben.

Optische zoom heeft hier geen invloed op; daarmee maak je alleen een uitsnede van een bestaande foto, en de scherpte van voorgrond/achtergrond verandert hier niet door.

Kunstmatig kun je 'bokeh' nabootsen door een (Gaussian) blur over de achtergrond te gooien waardoor deze onscherp lijkt, alleen het effect ziet er naar mijn mening meestal niet uit. En als je maar ťťn camera hebt, heb je slechts 2D-informatie, waardoor het voor de software in principe lastig te bepalen is wat het 'onderwerp' en wat 'achtergrond' is.

Zoals in het artikel staat, wordt de diepte-informatie dankzij het gebruik van twee camera's gebruikt om dit te doen. Ik vermoed dan ook dat de software kan bepalen wat het onderwerp is (gezichtsherkenning is niet zo moeilijk toe te passen), en dan alle omgeving achter het onderwerp weg steeds sterker te vervagen, afhankelijk van de gemeten afstand. En als je dat netjes doet, zou het er in ieder geval beter uit moeten zien dan een simpel aan-of-uit-Gaussian.

[Reactie gewijzigd door deblaauwn op 23 augustus 2017 18:37]

Optische zoom heeft hier geen invloed op; daarmee maak je alleen een uitsnede van een bestaande foto, en de scherpte van voorgrond/achtergrond verandert hier niet door.

Dat klopt niet. Je verwart hier optische met digitale zoom. Bovenstaande is alleen waar voor digitale zoom. Optische zoom, zoals een verdubbeling van de brandpuntsafstand van 4 naar 8 mm bij gelijk diafragma, sensorgrootte en afstand tot focuspunt, zorgt al snel voor een ruim 4 keer zo kleine scherptediepte. Daarboven komt voor specifiek bokeh (hetgeen meer is dan alleen scherptediepte) nog het effect van "compressie" van voor- en achtergrond bij telelenzen, waardoor visueel het effect nog groter wordt. Met name omdat je daardoor vaak meer uniforme "blurred" achtergronden en voorgronden krijgt door het vergrotingseffect van voorwerpen in voor- en achtergrond die buiten het veld van volledige scherptediepte vallen.

Dat laatste is vooral bij langere telelenzen zeer duidelijk en zorgt ervoor dat je zelfs met dit soort kleine sensoren en bijv. het 35mm equiv van een 300mm tot 500mm lens toch een aardig gevoel van diepte (zelfde sensorgrootte als Note 8, 82mm lens, f/4.2) kunt krijgen, ook als je een grotere afstand van het onderwerp neemt (en dus weer relatief grote scherptediepte) om zo toch een vergelijkbare uitsnede te krijgen. Helaas gaan zulke telelenzen uiteraard niet gebruikt worden op dit soort telefoons.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 24 augustus 2017 00:36]

Excuus, natuurlijk. Omdat hij het over 'telephoto-effect' had, dacht ik aan optische zoom. Maar dat leg ik dan ook verder uit :)
Dus het prijsverschil tussen de s8 van 200+ euro is te danken aan een pennetje?
Dacht ergens gelezen te hebben dat het optimum die gevraagd kan worden voor toestellen 1500 euro is.
Ik denk ook wel dat de rek er een beetje uit is zolang er geen nieuwe noemenswaardige uitvindingen (waarbij screentime natuurlijk hoog staat) worden toegepast.

Zelfs fanboys en early adapters zullen langzamerhand het licht ook ontdekken en inzien dat er concurrenten zijn die een vrijwel volwaardige alternatieve toestel aanbieden tegen fiks lagere prijzen.


-edit- typo

[Reactie gewijzigd door chenwei op 23 augustus 2017 17:48]

De Note4 blijft voor mij de enige echte laatste Note uit de serie.... jammer van de Note 8.
Inderdaad, ik houd mijn Note 4 ook nog wel even. Ik zou niet weten naar wat over te schakelen moest die de geest geven.
Verwisselbare batterij, SD kaart, de knoppen onder het scherm. Waterdicht zou ik een pluspunt vinden maar de note 4 overleeft het ook zonder.
Vind de Note 4 nog steeds een erg fijn toestel en de hierboven genoemde 'lompheid' van het ding zie ik niet echt, laat staan dat ik daar last van heb.
Zodra zo'n toestel in een rondom slagvaste case zit ingepakt valt er Łberhaupt al geen verschil meer te zien tussen welk toestel dan ook. :+
Maar goed, daarom leeft het beestje waarschijnlijk nog steeds.

Hier geen enkele behoefte naar een toestel van §1000 te verhuizen waarvan de meerwaarde amper te verantwoorden is.
Het is een erg dure leuk dat wel, maar ik vermoed dat je na een week het verschil nog amper ziet of merkt.

Wat waterdichtheid betreft: die van m'n vrouw is onlangs in een afwasbak vol warm water gevallen en moet daar minstens 15 minuten volledig in ondergedompeld hebben gelegen.
Schuldige moet de rondscharrelende aanrechtkat zijn geweest. :P
Ik was dan ook verrast dat het toestel na het afdrogen geen drup water leek te hebben opgeslokt en na 2 maanden doet deze Note het nog als vanouds. _/-\o_
Het belangrijkste wat ik hier uithaal: Heb jij een aanrechtkat? :P
Het belangrijkste dat 'ik' er uit haal, is dat ook een Note 4 zonder enige officiŽle IPxx klasse aanduiding een volle wasbak aan water minstens een kwartier blijkt te overleven.
Dat de bewuste Note 4 redelijk veilig in een Urban Armor Folio zat gepakt zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan dit overleven. _/-\o_

En ja, 'de aanrechtkat' leeft nog steeds en is overal terug te vinden waar water stroomt.
Zoals de meeste katten is ook dit exemplaar prettig gestoord. :P

[Reactie gewijzigd door Bhagavad op 27 augustus 2017 01:33]

Klopt, ik heb zelfs mijn batterij vervangen door een extended exemplaar van 10.000 mAh toen ik vorig jaar op reis ging en omdat het me niet stoort gebuik ik die nog steeds. Zo ben ik er ook zeker van dat niemand mijn 'baksteen' gaat stelen :+
Zelfde verhaal. Mijn Note 4 werkt nog super goed, ik kan mijn batterij altijd nog vervangen, SD kaart van 64GB erin pleuren, fysieke knoppen aanwezig. Meer verwacht ik persoonlijk niet van een telefoontje ( "Smartphone").
Na 1 of 2 maanden zal de prijs 100-200 euro gezakt zijn. En de prijs is niet schrikbarend hoog vind ik, een iPhone 7 256GB zit al tegen de 1000 euro aan. Een iPhone 7 Plus gaat er ruim overheen met 256GB.
De Note 8 heeft dan ook geen 256gb. Is uitbreidbaar, okť, maar toch. En de iPhone is ook duur kost veel euro's.

De afgelopen jaren zijn de prijzen constant gestegen en de verschillen in prijs tussen midrange telefoon (welke voor 90% voldoende is) en high end neemt toe. Ik denk (hoop) dat de fabrikanten zichzelf in de vingers snijden en dat veel mensen die eerder X euro wilden bijleggen voor het topmodel, nu minder uitgeven voor een midrange telefoon. Of het topmodel een jaar later gaan kopen tegen de §200 korting waar jij het over hebt.
Maar over een jaar is het topmodel van toen het midrange toestel van 'nu' (dus over een jaar). Dan zeg je op dat moment precies hetzelfde, want voor 400 euro heb je dan een midrange toestel dat beter is dan het midrange toestel een jaar geleden.
Waarom zou je dan 800 euro uitgeven aan een toestel dat al een jaar oud is (met alle gevolgen van een oud toestel die daar bij horen zoals support).

De timing is in Nederland gewoon kut met dure toestellen. Ik kan 50 euro per maand prima missen voor een abonnement, maar ik wil niet vast zitten aan een lening wegens genoeg financiŽle redenen. Maar ook geen 1000 euro in 1 keer neerleggen, ook al is dat ook geen probleem.
Het is gewoon een mentaal dingetje.

Je krijgt er ook niks bij. Ja een dock als je preordered, maar ik wacht dan liever een paar maandjes zodat het 100 euro scheelt en je er een gear vr-bril ofzo bij krijgt zoals met de s8.

1000 euro uit de zak kloppen voor een smartphone... het is prima te rationaliseren (want je gebruikt het wss vaker dan de hoofdcomputer thuis), maar het is tegelijkertijd ook absurd :p.

Als ik voor mijn note 4 nog 500 euro kreeg was het geen probleem, maar die paar honderd euro die je er misschien nog voor krijgt verzacht de pijn niet echt... en bewaar um ook liever :p
Klopt, maar persoonlijk zou ik er ook geen §800 aan uitgeven. Galaxy S6 was uitgebracht voor §700 en heb ik een jaar na release voor +- §400 kunnen krijgen. Dat maakte 'm een betere keus dan het nieuwe midrange toestel,aangezien de prijs gelijk was. De Note 8 kost straks na een jaar misschien 600 a 700 euro en zit daar dus nog ver boven.

Qua gebruik heb je gelijk. Dan valt een uitgave van 1000 zeker te rationaliseren. Maar het blijft veel geld en de meesten zullen met een toestel voor de helft van de prijs hetzelfde gebruiksgemak ervaren.
Maar deze Samsung heeft 64 gb ,geen 256 gb zoals de Iphone 7 plus uit je voorbeeld, zo wordt vergelijken onmogelijk.
Iphone 7 plus heb je ook in 32 gb voor 790 euro (128gb voor 899 euro)

De prijs van de Samsung zeker wat zakken maar na 1,2,3 jaar de telefoon verkopen levert de Iphone verhoudingsgewiijs een stuk meer op.
Maar jij vergelijkt nu adviesprijzen van de Samsung met de goedkoopste prijzen van de iPhone.
Want de 7 Plus begint bij Apple zelf namelijk ook pas bij 909 euro en niet de 790 euro zoals jij aangeeft.
Natuurlijk neem ik de goedkoopste Iphone prijzen,waarom zou je meer betalen?

En ik geef al eerder aan dat de Samsung juist ook in prijs zal dalen na enige maanden maar kwa inruilwaarde juist weer slechter is dan een Iphone .
Die prijs zal snel ~200 euro dalen als hij goed leverbaar is.
Heel weinig verschil tussen de S8 Plus en de Note 8. Het verschil is nu al §290! Doordat de S8 Plus nu §709,- kost.

0.1 groter dan de S8+
2 GB meer RAM
S-Pen
Dubbele camera

En accu moet het doen bij de Note 8 met slechts 3300mAh
En binnen 30 min met weinig gebruik zoals in het filmpje te zien is ben je al 3% kwijt ben echt benieuwd hoelang de Note 8 mee gaat op zijn accu
Vergeet de dubbele camera, 6GB werkgeheugen en het grotere scherm niet.
Neemt niet weg dan 1000 euro nog steeds erg veel geld is voor een telefoon

[Reactie gewijzigd door Ruffzz op 23 augustus 2017 17:23]

6gb is momenteel leuk op papier, en tenzij je een jaar of 4 gaat doen met dit toestel twijfel ik of je er de vruchten van zult gaan plukken.
Als de batterij zo lang mee zou gaan zou dat met zo'n telefoon wel een optie zijn. Nu moet je eigenlijk 500 euro per jaar afschrijven omdat de batterij maar 2 jaar mee gaat waardoor 6GB nou niet echt een toegevoegde waarde geeft.
En die accu is nog kleiner ook dan die in de S8+. We moeten zien wat de accuprestaties zijn van de Note 8.
Je batterij gaat een stuk langer mee als je hem netjes behandelt. Nooit laten uitvallen en zo veel mogelijk boven de 20% houden en je kunt er makkelijk 4 jaar mee doen.
Heel erg mee eens, zo is mijn 920 van Nokia nog steeds door mijn moeder in gebruik, dateert uit begin 2013 geloof ik... :9

En met een fŲhn red je een nieuwe accu plaatsen in je Samsung ook wel binnen een uurtje :+
accu kan je nog laten vervangen, maar denk niet dat Samsung dit toestel 5 jaar lang gaat updaten naar nieuwe major Android versies.
Dat zou normaal inderdaad waar zijn maar gezien het nogal agressieve ram management van Samsung kan je daar dus zeker wel wat aanhebben ten opzichte van de S8. Wat mij betreft had de S8 ook 6gb moeten hebben want ik merk toch af en toe reloads.
Grotere scherm. En hele 2,54 mm groter dan de S8+.

Dus laten we het bouwen op het pennetje, dubbele camera en 6gb.
Ook aan het iets groter scherm en dubbele camera.
Prijsverschil is o.a. dubbele camera, s-pen en extra software
Prachtig toestel maar een tweede hypotheek zal ik niet ervoor willen afsluiten nee.

Ben benieuwd of de fabrikanten (Apple en Samsung) over een jaartje nog zo enthousiast zijn over de magische prijskaart van USD / EUR 1 0 0 0. Ben het volledig eens met Jvann, totaal geen rechtvaardiging van de meerprijs.
Vergeet niet dat Samsung toestellen al redelijk snel dalen in prijs. Kijk naar de s8, natuurlijk zal er altijd een 200 euro gaat blijven, maar de duizend euro zal bij lange na niet betaald moeten worden (over een maand of twee).
Deze week was de Galaxy S8+ bij Coolblue te verkrijgen voor 679 euro. Ik vind het verschil tussen 679 en 999 euro echt enorm. Persoonlijk had ik verwacht dat ze de prijzen zouden aanpassen: 699 voor de Galaxy S8, 799 voor de S8+ en 899 voor de Note 8.
Wellicht niet maar ik heb het idee dat dit ook meer een marketing truc is om de G8/G8+ goedkoper te laten zien. Nu lijkt de G8+ plots wel een slag goedkoper terwijl dit ook nog steeds dik 700 euro is, iets waar je een leuk laptopje voor kunt kopen en iets wat velen in 2 jaar afschrijven. Ergens absurd hoeveel mobieltjes kosten en ik snap best dat Samsung/Apple een centje moeten verdienen maar langzaam aan merk je ook wel dat de grens van nieuwe ontwikkelingen is gevonden. Ik ben zelf recentelijk van een S6 naar een S8 gegaan en ik kan eigenlijk niet echt zeggen dat er intern veel verbetering voor mij in zit.
Ik ben van een Nexus 5 naar een Moto Z Play gegaan en ik zou niet weten wat ik mis qua snelheid. Ik vind vooral de accu een verademing, dus laat ze zich daarop richten qua ontwikkeling. Het is zo'n fijn idee dat je met gemak 2 dagen met je accu kunt doen als je hem niet continu gebruikt, wat dus inhoudt dat je bij dagelijks opladen bijna continu je telefoon moet gebruiken om de accu leeg te trekken.

Ik vind juist die midrange-lijn van een aantal fabrikanten erg interessant. Die flagships geloof ik wel: veel geheugen, nog snellere SoC's, giga scherm en een ditto prijskaartje. Je schrijft af als een malle en volgend jaar is iedere midrange smartphone even snel :) Voor mij nooit een dergelijke telefoon, in ieder geval niet voor 1000 euro :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 augustus 2017 18:33]

Voor zo'n bedrag levert Samsung vast en zeker jarenlang software updates. Ik raad het maar even want de preview meldt er niets over.
Jarenlang zal 2vanaf nu 2 android versies zijn. Net als bij de s8(+l hoogstwaarschijnlijk zo zal zijn.

Kijk maar naar de highend modelen van de afgelopen 2 a 3 jaar.
Dat updaten was toch vanaf Android O losgekoppeld van de schil van de fabrikant? Dus over die updates zou je je dan geen zorgen hoeven maken. Wat de praktijk gaat zijn is natuurlijk een ander ding, maar ik hoop dat Android O een verandering te weeg kan brengen.
Nee was dat maar waar, je krijgt maar maximaal 2 jaar aan updates en dan is het al ten einde
Niet helemaal waar.
Upgrades meestal 1 of 2. Dus een nieuwe versie met nieuwe functionaliteiten. Updates komen nog steeds binnen. Vorige maand nog update op de S5+ gehad. En deze is toch van feb. 2014
Oficieel is dat toch maar 2 jaar, want de S6 krijgt al geen update meer naar Android 8. Is dat niet beveiligings update voor jou S5+?
Dat is het verschil tussen een upgrade en update. Geen upgrades. De S5 zal op Android 6 blijven hangen, maar krijgt nog wel steeds de patches.
...zucht...waarom niet wat dikker voor een substantieel grotere accu?
Alle foons blijven een beetje in dezelfde marge rommelen, verwijderen standaard features als een koptelefoon aansluiting, etc etc etc. Maar de accuduur wordt weinig beter.
Note 8 heeft wel een normale koptelefoon ingang!

Met een processor op 10nm gebakken is het toestel wel zuiniger. Neemt niet weg dat de S8+ een 3500mh batterij heeft.
Processor in de S8 is ook op 10nm gebakken.
Wie gaat er in godsnaam deze telefoon met dit prijskaartje kopen? Ik keek uit naar de note 8, maar het lijkt de meerprijs ten opzichte van de S8 plus zo niet waard.
Helemaal met je eens! De Note 8 heeft geen grote verschillen met de S8 Plus en het bespaard je nu zelfs §290! Doordat de S8 Plus nu §709;- kost en je doet het met meer accucapaciteit van 3500mAh. Ik heb totaal geen spijt dat ik niet heb gewacht op de Note 8 maar ern S8 Plus heb gekocht.
Ik snap niet waarom veel mensen zich storen aan de prijs. Het is een absoluut premium toestel wat goed gaat verkopen denk ik. Voor mijzelf ook veel te duur, maar de prijs is wel ok.
Neen 1000 euro voor een phone is de waanzin zelve en op niets anders gebaseerd dan marketing, en het feit dat velen dit in een abonnement kopen waardoor de prijs verhult wordt. Op de middelbare school wordt kennelijk niet meer geleerd dat 24x "slechts 54,99 !" 1319 Euro is voor een telefoontje.

Samsung en Apple kijken tot hoever ze de waanzin kunnen pushen, terwijl aan de andere kant prima China phones verkocht worden voor rond de 150-180 voor de mensen die kunnen rekenen. *

* Disclaimer : Als je bewust bent dat je een zwaar overpriced item koopt en je er voldoende blij mee bent moet je het natuurlijk zelf weten.
de 55 euro voor het abbonement zijn niet helemaal toegewijd aan de telefoon je betaalt ook voor je mb's/bellen/sms en meestal kan je kiezen hoeveel je per maand voor je toestel wilt betalen indien je bijbetaald het is niet zo erg als je omschrijft maar 1 ding ben ik met je eens veel te duur voor een telefoon
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*