Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 170 reacties
Submitter: deathgrunt

Spotify gaat de muziekapp voor Windows Phone niet langer doorontwikkelen of voorzien van reguliere updates. De app is in de zogeheten 'onderhoudsmodus' geplaatst. Er worden enkel nog kritieke veiligheidsupdates uitgebracht voor de laatste versie van Spotify.

Er zullen geen nieuwe functionaliteiten aan de Windows Phone-app van Spotify worden toegevoegd en oudere versies worden niet meer ondersteund. Spotify blijft nog wel gewoon te gebruiken en is nog gewoon beschikbaar in de Windows Store. Dat heeft Spotify laten weten op het officiële forum op de website van het bedrijf.

Vorig jaar heeft de Spotify-app voor Windows Phone de laatste grote update ontvangen. Deze update introduceerde een nieuwe gebruikersinterface met een vernieuwde navigatie. Ook werden er aantal bugfixes doorgevoerd, wat de stabiliteit en de gebruikerservaring van de app moest verbeteren. Nieuwe functionaliteiten zoals Spotify Connect, Spotify Running en podcasts zijn nooit aan de Windows Phone-versie van de app toegevoegd.

Spotify had in maart 2017 in totaal 100 miljoen actieve gebruikers en 50 miljoen betaalde gebruikers. Alternatieven voor Spotify op Windows Phone zijn bijvoorbeeld de app Spoticast of Groove Music van Microsoft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (170)

Het bericht gaat expliciet over Windows Phone 8. De Windows 10 Universal app wordt nog doorontwikkeld.
Dat maakt het er niet helderder op - als ik het antwoord van de Community Manager lees;
Our main goal at Spotify is to offer the best music experience on the market, covering all platforms.

To clarify our recent information regarding the Windows Phone experience, we will continue supporting the Windows Phone 8.1 experience moving forward and we are actually improving our support for Windows 10 in our coming update 5.2, which will be available starting today.

If you'd like to see a Universal Windows 10 Spotify app, you can show your support.
Gaat het nu om WP8? Of om WP8.1?

En zoals ik het lees is er geen W10M versie, want die komt er alleen als de community het wil?

Sowieso is het aandeel van WP iets van 1% momenteel en het sub-aandeel van W10M daarbinnen weer minder dan 10%... dus we hebben het over promilages, qua marktaandeel...

- edit - die Community Manager verwijst naar een concept voor een universele app - die vervolgens door hem (haar) zelf wordt afgewezen;
Hey everyone. While we do support Windows 10 for PC and Windows Phone users, we're marking this idea as Not Right Now. Thanks for coming to the Idea Exchange with your feedback!

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 7 april 2017 15:27]

Ik heb meer en meer het gevoel dat er helemaal niks aan de hand is en er hier 'nieuws' is opgepakt van een bericht dat echt al járen oud is.... ? Of zie ik het nu verkeerd?
Nee, Spotify heeft gisteren (6 april 2017) aangekondigd te stoppen met support voor Windows Phone;

https://mspoweruser.com/s...-shifts-maintenance-mode/

Dat zij het Windows Phone noemen en "wij" het hebben over Windows Mobile, zegt niets; er is geen W10M app van Spotify - en waarschijnlijk weten ze intern niet eens dat er een naamsverandering heeft plaatsgevonden (been there, done that...).
Spotify for Windows Phone has been placed into maintenance mode. Thus, we will only be making critical security updates to the current Spotify app and not releasing any new features nor improving support for old devices going forward. Users can continue to use Spotify on previously supported Windows Phones and Spotify will remain on the Windows Store.

We will continue to work closely with Microsoft to ensure the best experience on Windows platforms and are constantly evaluating the most effective path going forward.
Dat laatste is standaard als een partij W10M dropt - het is altijd "in het belang van de user-experience dat de app niet wordt voorgezet"...

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 7 april 2017 15:48]

We lijken echt in rondjes te lopen, bericht is van MSpoweruser, welke linkt naar hetzelfde 4 jaar oude ticket. Ik zie geen datum op ticketsluiting, dus geen idee of dit nu gisteren was of 4 jaar geleden en het is MSpoweruser pas gisteren opgevallen.

Edit voila, gevonden:
2 weeks ago
Status changed to: Case Closed

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 april 2017 15:51]

Dus dan lijkt het er op dat Spotify twee weken terug stilletjes alle openstaande feature requests mbt Windows Mobile gesloten heeft met de melding dat de app in maintenance mode gaat.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 15:59]

Maar niets expliciet over of dit nu de WP app was, of de UWP versie icm met Windows 10.
Er is geen UWP versie en verzoeken daarvoor hebben al sinds vorig jaar de status "Not right now": https://community.spotify...Xbox/idc-p/1307029#M72035
Ook in dat nieuwsbericht (dat niet afkomstig is van Spotify zelf!) wordt enkel een melding gemaakt van dezelfde feature request uit 2013...? Ik zie tot zover niks dat er op lijkt dat genoemde statement niet ook gewoon al jaren oud is? (althans - het lijkt me nog steeds tamelijk vreemd dat ze nu ineens zouden reageren op een feature request van 4 jaar oud :? )

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 15:52]

Voor de duidelijkheid: Spotify stopt met de ontwikkeling van hun Windows Phone app. Dit is altijd een WP8.1 app geweest. Een Windows 10 Mobile app is er nooit geweest en die komt er ook niet. De support voor Windows 10 slaat op hun x86 Desktop applicatie. Een Universal Windows app is er niet en lijkt er voorlopig ook niet te komen.
Mij lijkt Spotify nou juist een app voor UWP, Spotify wil je op je desktop, xbox etc
Helemaal mee eens. Ik vin het echt jammer dat zoveel bedrijven niet eens het iniatief nemen om hun app om te zetten naar een UWP app. Zoveel extra investering kost het niet en het bereik van een UWP is per definitie veel hoger.
Hoeveel hoger dan? Want het enige uwp platform dat veel gebruikers heeft is Desktop windows. Voor die paar gebruikers die je er extra mee krijgt is het voor veel bedrijven gewoon de moeite niet waard.
UWP omvat Desktop, Tablet, Mobile, Xbox, Hololens en IOT. Bij elkaar opgeteld zijn dat miljoenen extra gebruikers die potentieel bereikt kunnen worden.
Het is nogal een bewering dat een UWP app voor miljoenen extra gebruikers gaat zorgen. Er zullen nl. weinig mensen zijn die alleen een Xbox of Hololens thuis hebben. Dat betekent dat nagenoeg iedereen wel een andere device in huis heeft waar Spotify op kan draaien.
Dan mag jij mij wel eens vertellen hoe ik dan kom aan de officiële Spotify app op mijn Lumia 950XL, welke toch echt al wat jaartjes Windows 10 Mobile draait. Vanaf dag een draait deze zonder problemen.

Dus alstublieft geen onwaarheden uitspreken zonder eerst te controleren. Het is nu een Windows 10 Mobile app en een Windows desktop app en dus geen UWP app. Een UWP app draait op desktop, mobile en (nu al of later met een aangekondigde update?) op console.
Het is geen Windows 10 Mobile app. Het is een Windows Phone 8.1 app. Deze draaien OOK op Windows 10 Mobile...

Nu jij weer met je onwaarheden... :/

[Reactie gewijzigd door LCP op 8 april 2017 09:46]

De Windows 8.1 applicatie wordt al langer niet meer actief ontwikkeld voor WP8.1, het betreft nu de Windows 10 Mobile app (wat de WP8.1 app is met aanpassingen).
Deze is nu in maintenance modus geplaatst, wat wil zeggen dat de app geen nieuwe features meer krijgt, en de huidige ontbrekende features niet meer naar de app gaan komen.
Er worden alleen nog veiligheidsupdates gepusht, en gezorgd dat wat er nu in zit blijft werken.

[Reactie gewijzigd door Raventhorn op 7 april 2017 15:46]

Dat is niet juist, als je kijkt bij het bericht waar je naar linkt zie je dat dat bericht een jaar oud is. Het nieuws nu is wel degelijk dat ze stoppen met de doorontwikkeling van de actuele versies. Alleen noodzakelijk updates voor security en stabiliteit blijven ze ontwikkelen. Zogenaamde "maintenance mode"

Zie hier het actuele nieuws:
https://mspoweruser.com/s...-shifts-maintenance-mode/
Het bericht waar dit alles op gebaseerd is lijkt nog veel ouder, namelijk 2013??
Of heeft Spotify dit nu ineens als antwoord toegevoegd bij een feature request van 4 jaar oud (https://community.spotify...-Phone-8-app/idi-p/270092)? Vind het tamelijk vaag en zie mbv Google ook nergens enig nieuws hierover?

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 15:31]

Ik denk dat Spotify inderdaad ineens een hoop Windows Phone feature requests geclosed heeft met als argument 'Maintenance Mode'.
Hier een search result op Windows Phone : https://community.spotify...abel-name/windows%20phone en je zal zien dat nog een hoop andere threads geclosed zijn. Of dat vandaag gebeurd is, is me ook nog niet duidelijk.

EDIT: hier een request van 2 weken geleden, die als Status Update heeft : "Unfortunately, Spotify does not support the Windows Phone app at this time, so they won't be pushing through any updates anytime soon." : https://community.spotify...ary-like-on/idi-p/1621727

[Reactie gewijzigd door Twixie op 7 april 2017 16:02]

Ah, dat klinkt plausibel.... Dat ze nu gewoon in bulk alle nog openstaande feature requests afgesloten hebben omdat ze er toch niks meer mee gaan doen... Zou Spotify dan wel sieren als ze er ook gewoon een goede, duidelijke statement aan wijden... Of zou die nog komen??

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 15:56]

ja ik begrijp het ook niet helemaal meer :S. Ik hoop dat het berust op een misverstand:)
Heb inmiddels toch maar berichtje aan de reactie gedaan (via de bekende Feedback-knop ;) ). Het wordt er allemaal niet duidelijker op zo :P

edit: helaas geen respons vanuit Tweakers.... Vind het nog steeds erg onduidelijk nieuwsbericht!

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 7 april 2017 21:32]

Maandag om 9:01 ben je de eerste ;-)
Helaas ook niet ;)
Snap nog steeds niet helemaal hoe het zit, maar ach.
Zoals ik het lees, is er helemaal geen UWA van Spotify...

Ze hebben een .exe en een .xap - en die laatste wordt on-hold gezet... (op W10M gebruik je de WP8.1 app).

In de store van MS zelf, zie ik helemaal geen Spotify app - er is dus ook geen desktop-app, lijkt het.
Maar de windows 10 app is toch geen universal? Ik kan hem op mijn desktop namelijk niet in de store vinden (creators update) en op mijn mobiel wel (creators update)
Op de desktop heb ik een "normale" win32 app. Daarvan weet ik bijna zeker dat de UI niet met XAML (wpf/uwp) is gemaakt. https://www.quora.com/Wha...d-the-Spotify-desktop-app

hier staat trouwens dat 2 weken geleden al bekend was dat de app in maintenance mode is: https://community.spotify...p/270092/page/10#comments
Ondanks dat de Windows 10 UWP wordt doorontwikkelt, vind ik dat de app op Windows echt verwaarloosd is vergeleken met de Android versie.

Speciaal daarvoor heb ik dus een Android toestel, die ik alléén heb aangeschaft voor Spotify en Flitsmeister. Ik begrijp niet waarom er geen gebruik gemaakt wordt van cross-platform programmeren. Dat zou wat mij betreft de standaard moeten zijn.
Ondanks dat de Windows 10 UWP wordt doorontwikkelt, vind ik dat de app op Windows echt verwaarloosd is vergeleken met de Android versie.
Dat is helaas met bijna alle apps zo. Als de Windows Phone versie al ontwikkeld is, loopt deze vaak hopeloos achter en/of mist een hoop functionaliteit. Dat kan je ontwikkelaars niet echt kwalijk nemen gezien het marktaandeel van WP. Ik zit helaas ook nog steeds vast aan WP; heb het een kans gegeven, maar in mijn ogen is het teleurstellend en op sterven na dood.
Jammer....
Windows mobile was best veelbelovend, zeker al je een goede samenwerking van al je apparaten nastreeft.
Microsoft is zelf echter de voornaamste veroorzaker van het windows phone debacle. Nokia kopen, een serie windows phones maken en de licenties voor derden te duur houden tov Android zorgde er al voor dat er niet veel fabrikanten met een Windows phone kwamen. De uiteindelijke verkoop van Nokia en daaropvolgend geen nieuwe telefoons onder eigen naam uitbrengen is de uiteindelijke doodsteek.
Bij een volgend poging gelooft niemand meer dat Microsoft een voor de lange termijn betrouwbaar platform op gaat zetten. De reactie van Spotify is niet meer dan logisch.
Aangezien je met Android en iOS focus al 99% van de markt serviced snap ik dat ze niet te veel geld en moeite willen steken in Microsoft. (https://www.statista.com/...tphone-operating-systems/)
Enorm jammer dat Windows mobile een stille dood tegemoet gaat. Hardwarematig is mijn Lumia 950XL het beste toestel dat ik ooit heb gehad maar helaas hebben ze het beperkte aanbod aan apps nooit kunnen oplossen met als gevolg dat je gewoonweg genoodzaakt bent voor Android of iOS te gaan.
Zal dit toch langzamerhand het einde van Windows Phone betekenen. Als alle "belangrijke" apps ermee stoppen op dat platform, zal dat ook niet aantrekkelijker worden. Ik gun het elke mobiele OS van harte om het op te nemen tegen Android en iOS. Jammer dat dat niet goed gaat.
Windows 10 mobile gaat nog wel even door, maar Microsoft heeft zich overduidelijk volledig teruggetrokken van de consumentenmarkt. Ergens ook logisch ook, want de marges zijn belabberd en de investeringen erg hoog. Op dit moment maakt MS grote sprongen met Windows 10 Mobile, maar daar merken eindgebruikers helemaal niets van.

Waar MS nu wel op richt is enterprise en unieke markten, met als voorbeeld de politie (maar er zijn wel meer markten): http://www.zdnet.com/arti...ze-with-microsoft-lumias/ en https://windowsarea.de/20...mobile-continuum-im-auto/
Ook de politie in New York: https://www.theverge.com/...s-phone-nypd-lumia-phones

Voor eindgebruikers is Windows 10 mobile dus niet zo spannend meer. Zakelijk toch zeker wel. Continuum heeft zeker voordelen. Ik heb zelf ook zakelijk windows 10 mobile kunnen proberen en als je volledig naar die vereisten kijkt (security, manageability, zakelijke apps) dan is Windows 10 zeker wel een sterke speler en kent het weinig concurrentie, zowel Android als iOS hebben gigantische nadelen op dat vlak. Maar daar heeft de consument met facebook en snapchat geen fluit aan.

Dus het einde? Nou, voor de consumenten was het einde allang in zicht, maar voor Microsoft en de zakelijke markt zeker niet. Windows 10 mobile is een uitstekend platform om verschillende diensten op uit te rollen en de zakelijke markt mee te bedienen.
Ik gebruik zelf prive een Windows 10 telefoon en ik was er best blij mee. Maar ik merk dat er ook door Microsoft al een jaar amper nog ontwikkeld wordt (alleen patches) voor Windows 10 mobile. Dit terwijl ze beloofd hadden om Windows 10 en Windows 10 mobile gelijk te laten lopen. Kleine bugs worden ook heel langzaam opgelost. Dit en het gebrek aan ontwikkeling van apps en hardware zorgt ervoor dat mijn volgende telefoon een Android wordt. Ik denk dat de beperkte keuze in telefoons en gebrekkige support zeker geen reden is voor bedrijven om over te stappen op Windows 10 mobile.

Daarnaast zie ik de zakelijke gebruikers op iOS ook allemaal Spotify en andere populaire apps gebruiken. Uiteindelijke is een zakelijke telefoon ook vaak een secundaire arbeidsvoorwaarde die ook prive interessant moet zijn.
Wat jij schetst komt voor bij kleinere bedrijven. Bij grotere bedrijven (enterprise dus) en bedrijven die zich op security richten is het juist tegenwoordig steeds minder wenselijk dat men op een iphone of android telefoon allemaal apps installeert als Facebook, whatsapp en snapchat die de hele contactenlijst doorstuurt naar Facebook. Dan begint het gebrek aan apps op Windows 10 juist een voordeel te worden. Ook dat je duidelijk vanaf afstand kunt beheren wat er met de data op het toestel gebeurt is iets heel handigs.

Je ziet ook dat de serieuze partijen juist heel actief apps blijven updaten op Windows 10. Ik noem een Yellowbrick (van 't parkeren, ook veelal zakelijke markt), de serieuze cloud oplossingen (dus niet google of icloud, maar tresorit, boxcryptor e.a.). Men gebruikt Windows 10 mobile zoals op de HP X3, waarmee er gewoon remote gewerkt wordt via RDP of met een pakket aan eigen apps die alleen in-house beschikbaar zijn. Die apps zie je niet in de store.

Aan reacties zoals die van jou zie je heel goed hoe ver veel consumenten af staan van de enterprise markt, dat is echt een compleet andere wereld met heel andere vereisten aan een IT infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 7 april 2017 16:57]

Ik ben zelf werkzaam bij een groot bedrijf en je hebt deels gelijk. Vanwege het slechte update beleid van Android zijn ze geswitcht naar iPhones. Maar dus niet Windows 10 mobile.
Ergens hoop ik dat je gelijk hebt, maar het verschil tussen theorie en praktijk is erg groot. Zelfs de ceo van Microsoft gebruikt zakelijk een iPhone.
Eh de laatste grote Windows 10 update (Anniversary update) is ook gewoon op W10M uitgekomen hoor.. Weet niet waar jij vandaan haalt dat er alleen patches zijn gekomen, maar dat is niet waar.

En bugs worden langzaam opgelost? Ik heb dit jaar alleen al ongeveer 3x zo veel updates gehad dan iedereen met Android in mijn omgeving.

Helaas wordt voor mij de volgende telefoon ook een Android. Niet omdat ik W10M zat ben (integendeel), maar omdat mijn tel gewoon aan vervanging toe is en geen enkele provider een interessant abonnement aanbied met een W10M telefoon. En ik heb niet het budget om even een nieuwe telefoon aan te schaffen buiten abonnement om.
We zitten ondertussen bij de Creators update en een nieuwe share knop in de komende Creators update vind ik niet echt iets om te juichen.
Een aantal nieuwe functies die ik graag zou willen op mijn telefoon uit de Creators update komen niet!
Blue light reduction is er eentje van en Edge plugins (Anniversary update) krijgen we ook nog steeds niet. Tsja dan kunnen ze wel roepen dat we ook de Creators update krijgen, maar als je de changelog leest moet ik eerst hard lachen en als ik hem dan met de PC vergelijk hard huilen. Creators update voor PC en telefoon is absoluut niet dezelfde update, al roepen ze het nog zo hard.

"En bugs worden langzaam opgelost? Ik heb dit jaar alleen al ongeveer 3x zo veel updates gehad dan iedereen met Android in mijn omgeving"
Ik ook, maar toch lukt het ze niet om een paar irritante bugs op te lossen.

Nee dit gedrag van Microsoft is precies de reden dat de laatste fanboys (waar ik zelf ook onder val) en de trouwe developers het zinkende schip aan het verlaten zijn. Iets wat voor mij zeker een moeilijke keuze wordt.
"Nee dit gedrag van Microsoft is precies de reden dat de laatste fanboys (waar ik zelf ook onder val) en de trouwe developers het zinkende schip aan het verlaten zijn. Iets wat voor mij zeker een moeilijke keuze wordt."

Dit dus... Alleen, erg klote dat er geen gelijkwaardige alternatieven zijn voor ons liefhebbers van Windows Mobile...
Als je het budget niet hebt om een losse telefoon te kopen heb je dat ook niet om een abonnement te kunnen bekostigen. Daar betaal je de volle aanschafprijs gewoon in termijnen met wat extra's erbij omdat het eigenlijk een verkapte lening is (rente dus). Je kunt beter gaan sparen, ben je niet alleen over de gehele looptijd goedkoper uit maar ben je ook 100% vrij om je eigen device te kiezen.
Dat is lang niet altijd waar, in the end kwam ik met telefoon bij abonnement onder de streep honderd euro goedkoper uit dan de laagste pricewatch prijs. (Galaxy s6). 350 euro ongeveer direct betaald, de rest in de vorm van 6 euro per maand 'afbetaling' bovenop het abonnement.
Onzin. Onder aan de streep ben ik goedkoper uit voor de telefoon die ik nu krijg dan dat ik deze nu los zou kopen (zo'n 50 euro). Daarnaast heb ik niet echt zin om het risico te lopen dat mijn huidige telefoon de geest geeft, en ik dus met lege handen sta terwijl ik vrolijk aan het sparen ben want dat moet ik ineens voor een telefoon die ik niet wil omdat ik niet meer budget heb op het moment..
Ben je niet abuis met Windows Phone 8? Windows 10 Mobile loopt gewoon gelijk op met de desktop versie qua updates (en meestal versienummer). De Creators update komt er ook zo aan (en als je Insider bent wordt je helemaal 'gek' van de updates..:-) )
Nee en de Creators update voor telefoons is een lachertje. Zie mijn reactie op DdeM.
Maar voor enterprise klanten is de aanwezigheid van vele nuttige apps natuurlijk ook gewenst. Zeker zaken als Parkeren, Files, maar ook zoiets als muziek. Mensen willen best een mobiel van de zaak gebruiken, maar dan moeten ze ook wel privé gebruikt kunnen worden.
windows Mobile mag je niet zien als persoonlijk device, maar als werk instrument die ook per ploeg doorgegeven wordt.
Word meer gebruikt als een device als pakweg een multimeter of bedieningspaneel voor een machine.
En dan gaan we zelfs dergelijke zaken actief gaan blokkeren zodat er geen muziek, games, of andere website op gebruikt kunnen worden.
Het zijn ook niet altijd toestellen waarmee er getelefoneerd kan worden.
Bij 1 klant gaat het zelfs specifiek over toestellen met 3/4G maar enkel voorzien van een data abbo en telefoon/sms is uitgeschakeld.
ok ok dat laatste was wegens kostprijs en batterij kunnen vervangen uiteindelijk dan toch maar een android geworden.
ik wou enkel zeggen de markt waarop Windows Mobile zich begeeft heeft weinig met een smartphone van doen, al voelen we hier ook sterk de druk van Android.
En vervolgens komt het functioneel onhoudbare aspect van je personeel dat met twee telefoons rond loopt. Deze constructie werkt alleen binnen omgevingen die onder de categorie hoogbeveiligd vallen. Personeel wil dit niet.

Persoonlijk denk ik dat MS hier toch weer een misstap maakt. Maargoed.
je maakt weer dezelfde fout: "met twee telefoons rond loopt."
WM devices zijn GEEN telefoons, ook al kunnen ze theoretisch bellen.
en nee hoog beveiligde omgevingen zijn dat niet, Magazijn beheer of in productie is al voldoende.

En het personeel heeft niet te willen, het is gebruik maken van die toestellen of een andere baan zoeken.
BYOD komt hier ook niet aan te pas.

Ja ze mogen hun gsm mee brengen, maar niet gebruiken voor dit werk.

Veelal zit er ook nog een lazescanner of 3D imager op , en dat heeft je smartphone toch niet. met je camera kan je inderdaad wel near field scannen, maar mid of long range zeker niet.
Ik meen dat de fout vooral bij jou ligt. De business case die jij aandraagt is er misschien eentje uit duizenden. Overigens geen slechte zaak hoor, om met steeds mobielere windows devices te werken alsof het beperkte werkstations zijn.

Volgens mij gaat dit artikel om de impact op alle bestaande gebruikers en die hadden misschien meer van hun consumenten mobiel verwacht. Dus ik mag wel degelijk praten over een telefoon. Ik mag dat alleen maar niet in jouw scenario, welke niet van toepassing is op dit artikel, noch in de verkoopvoorwaarden van de Windows Mobile toestellen.
Mwoah, ik denk dat er toch nog best wat te verzinnen is met een soortgelijke business case van doorgeven toestel of baan met hoge veiligheidseisen. Ik denk zelfs dat die laatste in de toekomst groter wordt omdat het aantal elektronische aanvallen en phishing alleen maar hoger zal worden.

Toch denk ik niet dat men dan meteen Windows Mobile zal gebruiken, simpelweg omdat ook die niet feilloos werkt en het ook daar een kwestie van tijd is voor men daar kwetsbaarheden in vindt zolang de noodzaak tot hacken er is.
.... En het personeel heeft niet te willen, het is gebruik maken van die toestellen of een andere baan zoeken.
BYOD komt hier ook niet aan te pas....


Oef....weet niet of ik in dat bedrijf zou willen werken... Weet niet of dat bedrijf nog een hoop personeel aan zich kan binden.

Ben een gewone IT gebruiker bij een 'Enterprise organisatie" met een Android telefoon en een Mac in een VMWare omgeving en prima beveiliging.
Uh klinkt als BlackBerry. De consument "bepaalt" hoe de markt verloopt, niet de Enterprises.
Dat zijn toch echt twee vooral van elkaar losstaande markten. Blackberry verloor om heel andere redenen, die begonnen producten te maken die zowel voor consumenten als voor de enterprise markt niet interessant waren.
Nee, ze verloren markt omdat de consument de iPhone omarmde en daardoor de enterprises ook.
Consumenten hebben een belangrijke stem in wat voor mobiele devices een onderneming worden binnengedragen. Hiermee beschrijven we de huidige situatie.

Een volgende slag die is voor te stellen is dat mobiles steeds verder geïntegreerd raken in de IT infrastructuur van ondernemingen. Of dit nu gebeurd met continuüm of met wat meer geraffineerde virtualisaties (zoals waar HP een beetje mee experimenteert) maakt wat minder uit. Die volgende integratieslag gaat er onherroepelijk komen. Simpelweg omdat ze logisch is.

Dit proces gaat niet alleen over smartphones maar over het hele spectrum van mobiele oplossingen. Innige integrate met de bedrijfs IT geeft echter ook consequenties voor de veiligheid van al die mobiles. Dit laatste is een veel complexere kwestie dan ze op het eerste gezicht lijkt.

Nu hoor je mij niet zeggen dat Microsoft met W10 in deze ontwikkeling wel weer komt bovendrijven. Wel denk ik dat ondanks de impopulariteit van haar mobiele platform Microsoft nog steeds de beste kaarten in handen heeft om vooral de veiligheidsaspecten af te dekken. Ook verwacht ik dat de keuze van een toekomstig mobiel bedrijfsplatform zich minder afhankelijk zal maken van persoonlijke voorkeuren van haar gebruikers. Op een bedrijfsdesktop of thin client kan ook niet iedereen zomaar alles installeren. Dat wij dit allemaal niet leuk vinden wil niet zeggen dat die ontwikkeling is tegen te houden.
Met een marktaandeel van 12 tot 15% vind ik omarmen wel een beetje overdreven. Als dat zo zou zijn, had de hele enterprisemarkt met Android gelopen en dat doen ze toch zeker niet.
De enterprise kan opdonderen. De tijd dat mobile devices alleen 'op kantoor' gebruikt werden is al geweest, en behalve handhelds met barcode scanners voor logistiek heeft windows mobile eigenlijk nergens een plek meer. CE enz. hebben dan nog wat meer plek in echte 'appliances' maar ook dat is eigenlijk meer door het doordrukken van het ecosysteem dan dat het echt beter is dan alternatieven.
Wat een onzinnig gepraat over dat het voor de eindgebruikers niet zo spannend meer is... zakelijk toch zeker wel... dat je toevallig 2 niche voorbeelden hebt kunnen vinden betekent toch niet dat het platform alive and kicking is. Volgens mij is de kracht van desktop Windows dat je allerlei verschillende soorten software op kunt draaien van welke fabrikant dan ook, in het geval van Windows 10 mobile laten alle andere partijen het platform vallen als een baksteen. De enige partij die er zelf nog minimale effort insteekt is MS zelf.
Yup, ook de "ANWB Onderweg" stopt er binnenkort mee en wordt je vriendelijk gevraagd om YellowBrick te installeren. Logisch; want daar zitten mogelijk ook inkomsten achter (parkeertarieven?) dus dan is een aparte app per OS makkelijker financieel haalbaar.

Ondanks dat ik al bijna 10 jaar Windows-based smartphones heb gehad, zie ik helaas ook een kentering in de ondersteuning van het OS. En persoonlijk heb ik redelijk veel last van de "vreemde" levensduur van de batterij; enigszins random per dag bij dezelfde handelingen.
Die batterij heb ik zelf ook last van (930). Ging tot voor kort 2 dagen mee, tegenwoordig moet hij soms dagelijks aan de lader, maar andere dagen haal ik de 2 dagen wel.

Einde van W10M voor consumenten begint volgens mij toch wel echt te naderen. Jammer, want minder concurrentie is nooit goed voor een gezonde markt.
Spotify is een WP8 app, en ik vond hem al niet prettig werken. Ik heb een maand proef abo gehad van Spotify, maar ook een maand Groove. Die laatste beviel mij veel meer, qua gebruikerservaring. Alleen met beide abonnementen was voor mij de conclusie dat ik te weinig mijn muziek vond om er een abonnement voor af te sluiten. Ik heb mijn SD kaartje vol staan met muziek, en gebruik Groove als player, wat ie prima doet. Voor mij is Spotify dus geen gemis.

Maar Spotify is nog steeds te gebruiken, en te downloaden. Alleen wordt er niet meer aan ontwikkeld. En die ontwikkeling voor WP stond toch al een tijdje stil. Dus betekend dit niet dat je Spotify niet meer kan gebruiken.

Probleem voor Windows Mobile is dat de ontwikkeling van apps in UWP niet hard genoeg gaat, dus apps die te gebruiken zijn op PC, tablet, Phone en Xbox. Wanneer Spotify daar in zou ontwikkelen, zou het veel interessanter zijn voor het W10 platform. Maar dan mis je het WP8 platform weer. En dat zijn in verhouding nog veel gebruikers.
Apps in UWP wil niet automatisch zeggen dat ie bruikbaar is op telefoons. Zo'n app moet dan wel geschikt worden gemaakt voor kleine schermen, vinger-input en meestal lagere spec hardware.
Dit heeft niks met Windows Phone te maken. Spotify heeft nooit de moeite genomen om een fatsoenlijke app voor wat voor Windows apparaat dan ook uit te brengen.

Het feit dat er op de Xbox, W10 en dus schijnbaar ook WP10 geen fatsoenlijk app is, is voor mij dan ook een reden geweest om na 1 maand mijn spotify stop te zetten. Ja je hebt op tablets wel de desktop app, maar dan kun je in standby modus dus geen muziek luisteren en moet je constant het scherm aan laten.
Is dat zo?
Ik moet zeggen ik vind (de berichtgeving van) Windows Mobile/Phone/8(.1)/10 erg ingewikkeld. Mijn inziens maakt Microsoft er potje van. Als je weinig met het besturingssysteem hebt en vaag alle beloftes (die je dan toch meekrijgt) die zijn gemaakt niet uit ziet komen dan is het geen reclame zeg maar.
Ik heb sterk het idee dat het gehele window mobile verhaal nergens heen gaat. Ik ben zelf bezig met spelletjes te maken in Unity3D... heeft het voor mij nog wel nut om tijd te steken in een export van een spelletje naar windows mobile ? Heeft iemand hier daar enige eraring mee ?
Ik heb zelf een Windows Phone 8.1 (waar ik - als iemand die dat ding hooguit een paar keer per dag ter hande neemt ipv. een paar keer per dag loslaat - erg tevreden mee ben), ben zelf web/app developer, en, als ik het voor het zeggen had bij mijn werkgever, zou geen haar op mijn hoofd ook maar een seconde overwegen iets te maken voor Windows Phone/Mobile. Althans, niet zolang MS het vertikt met een duidelijke toekomstvisie/roadmap op de proppen komt - tot die tijd is elke joule energie die je eraan besteed totaal verspilde moeite in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 7 april 2017 17:27]

Thanx voor de info :)
Erg jammer. Spotifiy is één van mijn meest gebruikte apps op mijn Lumia 950. Vind Windows Phone 10 het fijnste mobiele OS, maar als dit zo daar gaat zal ik genoodzaakt zijn om over te stappen.
Heeft Spotify geen mobiel vriendelijke site?
Voor de hoeveelheid data die je verstookt met Spotify en de functie die het dient wil je toch liever een echte applicatie.
Neem bijvoorbeeld kunnen schakelen tussen nummers met je headset en dergelijke zaken.
Heb je Groove geprobeerd?
Ook multiplatform, inclusief W10 ;) , Xbox en Sonos.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 april 2017 16:08]

Zelfde hier, ik hoopte dat ze nog met een UWP app gingen komen zodat ik het ook op Xbox kon gebruiken, maar in plaats daarvan loopt het ten einde. Ik zal maar beginnen opzij zetten voor een Android phone, want het is duidelijk aan het aflopen voor Windows Mobile. Helaas. Op de businessmarkt na dan, maar zelfs daar heb ik al enkele bedrijven zien afhaken.
Spotify gebruik ik by far het meeste op m'n Lumia dus dit is wel echt kut :'( Zo blijft er weinig over van de telefoon qua bruikbaarheid. Sowieso miste de app nogal wat functionaliteiten en erg vlot was ie ook niet. Telegram gebruik ik overigens ook veel, maar ook die loopt qua functies flink achter op de apps van iOS en Android. Gaat lekker zo :/

Edit: In het bericht wordt er gereageerd op een bericht dat gaat over Windows Phone 8 en Spotify heeft het ook over Windows Phone. Het OS heet nu echter Windows 10 Mobile, dus wordt de ontwikkeling alleen voor WP8 gestopt of ook voor Windows 10 Mobile?

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 7 april 2017 15:08]

Beetje offtop maar Telegram heeft afgelopen tijd een prachtige update gehad waardoor je direct kan reageren vanuit het actioncentre, sms kan dit ook al maar whatsapp kan dat nog steeds niet.

Spotify gebruik ik ook veel, het wordt concurrenten wel makkelijk gemaakt als iedereen er nu mee stopt. Zo hou je op Windows dan nog alleen Groove Music over.

En gaat dit om Windows Phone of Windows, want op de telefoon heet het nu ook al Windows.
Die update kwam echter een flink aantal weken nadat die update al uit was gekomen op iOS en Android. En da's jammer want zeker in het begin gingen de updates op de drie platformen best gelijk op.
Spotify gebruik ik ook veel, het wordt concurrenten wel makkelijk gemaakt als iedereen er nu mee stopt. Zo hou je op Windows dan nog alleen Groove Music over.
Is Deezer niet meer beschikbaar dan?

Deezer is gewoon nog beschikbaar als UWA.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 7 april 2017 15:38]

Ik dacht dat microsoft naar een systeem toe wilde met de zelfde apps voor telefoon, desktop, tablet etc. Ik ga er eigenlijk van uit dat het dus allemaal daar op over gaat. Zo niet dan zou het een flinke deuk in het windows ecosysteem zijn.
Dat willen ze nog steeds, maar dat wil Spotify niet ;-) de mobiele app heeft een andere stack dan de desktop applicatie op Windows. Het zou de onderhoudbaarheid ten goede komen als ze een UWP app zouden hebben voor zowel mobile, desktop als xbox, (hololens) etc.
Nee, want dan moeten ze alsnog een win32 programma uitbrengen voor de meeste desktop gebruikers, die geen windows 10 gebruiken. Die paar gebruikers van een dood telefoonplatform wegen niet op tegen de enorme hoop windows 7 gebruikers.
Waarom? Nu zeggen ze toch ook dat de Windows Phone app niet meer doorontwikkelen? Datzelfde kunnen ze ook zeggen van de Windows applicatie.
Groove wordt genoemd als mogelijke vervanger, maar die heeft ook geen Windows 7 applicatie.
Dat zouden ze kunnen zeggen, maar ze kijken naar het aantal gebruikers. Windows 7 + windows 10 (win32) is veel groter dan windows 10 + windows phone. En het ziet er niet naar uit dat dat ooit gaat veranderen.
Er is een applicatie voor Windows 7 gebruikers. Net zoals er een app is voor Windows Phone. Wat is het verschil als ze zeggen: we gaan een app bouwen, voor Windows 10, die je op de XBox, mobiel en desktop (er is nog een categorie, kan er even niet opkomen..) kunt gebruiken. De gebruikers van Windows Phone 8.1 en Windows 7 kunnen de huidige app en applicatie blijven gebruiken.

Ze blijven de huidige Windows Phone app ondersteunen, want hij verdwijnt niet en hij zal noodzakelijke updates blijven krijgen. Er komen alleen geen nieuwe functies bij.

Ik vind die huidige Windows applicatie vreselijk om te gebruiken op m'n tablets (10" en 8", beide Windows 10). Ik zou ook daarvoor graag een app zien.
Spotify gebruik ik by far het meeste op m'n Lumia dus dit is wel echt kut :'( Zo blijft er weinig over van de telefoon qua bruikbaarheid.
Doe nou niet zo dramatisch. Als je het nieuwsbericht leest, dan zie je dat de app gewoon beschikbaar blijft. Er worden alleen geen nieuwe functies toegevoegd, die je waarschijnlijk toch al niet miste, omdat je deze in de eerste plaats nooit hebt gehad.
Er worden alleen geen nieuwe functies toegevoegd, die je waarschijnlijk toch al niet miste, omdat je deze in de eerste plaats nooit hebt gehad.
Ik mis anders op mijn Lumia 640 (Windows 10 Mobile) de 'Daily mixes', 'Release Radar' en 'Discover Weekly' wel degelijk. Niet omdat ze er in zaten, maar omdat de desktop app (welke ik ook veel gebruik) en de Android app (Huawei P8 Lite (2015)) deze wél hebben.
Release Radar laatst vanuit de app in 'Mijn afspeellijsten' geplaatst, waarna die op mijn Lumia wel te zien is, maar leeg blijft (dus niet werkt). Zelfde geldt voor Discover Weekly...

Het is dus vrij kort door de bocht om te stellen dat 'je deze in de eerste plaats nooit hebt gehad'; er zijn meer veelgebruikte platformen waarop Spotify beschikbaar is en wél up-to-date gehouden wordt ;)

[Reactie gewijzigd door Raventhorn op 7 april 2017 15:25]

Tip!
Sla de Discover Weekly als playlist op. Op die manier kan je hem terug vinden. De eerste keer dat je hem dan opent, elke dat hij opnieuw gegenereerd is, zal hij niks laten zien. Sluit de playlist dan en probeer het na een paar minuten nog een keer.

Zo doe ik het al een paar maanden ;)
Als het al zo traag is en functionaliteit mist, zou ik er van uitgaan dat het ook voor W10M een aflopende zaak is. Blijkbaar was ontwikkeling daar óók al geen prio..
Precies de reden dat ik mijn Luma 1520 heb weggedaan na tevreden gebruik. Ik merkte dat de updates ver achter bleven en sommige playlists duurde zo lang om te laden om dan vervolgens ook vast te lopen bij het scrollen. Windows zelf was ook niet echt meer bezig om het te pushen. Ik heb sindsdien een iPhone SE en ben erg tevreden. Vond het wel jammer, windows phone 8 was echt super fijn om te gebruiken tijdens de topdagen van dat OS.
Na jaren fijn gebruik van dit OS en valse beloften van Microsoft over de toekomst ben ik van dit zinkende schip afgestapt. Gebruik nu met heel veel plezier Android. Alle apps, met alle functionaliteiten. Dus ook Spotify connect bijvoorbeeld. Gewoon onmisbaar wat mij betreft. Jammer, het OS was een mooie belofte. Uitblijven van succes is echter helemaal de schuld van MS zelf die jaren heeft liggen slapen en de ene valse belofte na de andere heeft gedaan en ook zeer snel van visie wisselt. Apple uitlachen toen ze de eerste iphone introduceerden bijvoorbeeld was zo'n voorbeeld van de markt totaal verkeerd inschatten.
Ik zou zeggen MS pas op want de desktop ben je ook sneller kwijt dan je misschien wel denkt. De nieuwe samsung galaxy s8 is de eerste android die dienst kan doen als desktop pc. In een paar jaar kan de markt totaal veranderen en heeft MS het nakijken.
[quote]
Ik zou zeggen MS pas op want de desktop ben je ook sneller kwijt dan je misschien wel denkt. De nieuwe samsung galaxy s8 is de eerste android die dienst kan doen als desktop pc. In een paar jaar kan de markt totaal veranderen en heeft MS het nakijken.
[/quote

Ik denk dat Microsoft dat toch anders ziet. Waarom zouden ze dan nauw hebben samengewerkt met Samsung om Dex te ontwikkelen? Niet omdat ze bang zijn voor de gevolgen, lijkt mij.
Klopt, zoals ze eerder dus ook niet bang waren voor de iPhone. MS schat de markt regelmatig verkeerd in.
En terecht. Minimale aandacht besteden aan dat platform, maar wel beschikbaar blijven is strategisch gewoon een goede beslissing.
Laat Microsoft eerst maar eens met een goed plan komen om Windows Phone groter te maken, voordat je er meer geld in stopt.