Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Spotify werkt aan app voor Xbox One'

Door , 76 reacties

Spotify is bezig met de ontwikkeling van een app voor de Xbox One. Dat blijkt uit een schermafbeelding waaruit op te maken valt dat Xbox-communitytopman Larry Hryb de app test. Spotify zou de app 'binnenkort' beschikbaar willen maken.

Een afbeelding van een scherm toonde dat Larry Hryb bij zijn Major Nelson-account de app 'Spotify Music - for Xbox' draaide. De Spaanse site MondoXbox publiceerde de afbeelding deze week. Volgens The Verge gaat het niet om een nepafbeelding.

De site heeft van meerdere bronnen vernomen dat Spotify inderdaad op korte termijn met een Xbox-app komt. Die release zou dan volgen op de Windows 10-app van de muziekdienst, die eind juni in de Windows Store verscheen. Het ging bij die app niet om software op basis van het Universal Windows Platform, die ook op de Xbox One kan draaien. Spotify is al meer dan twee jaar beschikbaar op de PlayStation 3 en 4, ter vervanging van Sony's voormalige Music Unlimited-dienst.

Reacties (76)

Wijzig sortering
Bijzonder, al vraag ik me af hoe de integratie zal zijn tov Groove. Groove kan je ook ingame/etc gewoon draaien en aanpassen, stukje onderdeel van OS geworden, zal Spotify wel een losstaande app blijven die die functies niet heeft.
Op de PS4 kun je het "ingame/etc gewoon draaien en aanpassen" dus als het goed geintergreerd word is dat geen probleem :)
Daar is het logisch, Spotify is de vervanging van Music Unlimited. MS heeft gewoon z'n eigen muziekdienst, Groove, dus ik verwacht niet dat Spotify diezelfde integratie zal krijgen als Groove.
Ik denk het eerlijk gezegd wel, het lukt me ook om airplay te doen naar de xbox one en een spel te spelen zonder problemen.
Jammer dat die app voor AirPlay zo achterlijk duur is :|. Ik ben momenteel meer gecharmeerd door Apple music, maar een spotify app op de xbox zal me overhalen om die dan te kiezen. Tenzij Apple door de zure appel heen bijt en een iTunes app (of zelfs een simpele Apple music speler) naar de xbox brengt
Dacht wel dat er een uwp app aan zat te komen van itunes al weet ik niet of dit ook op de xbox zal werken.

De prijs daarintegen ben ik het wel met je eens, maar ik moest een airplay apparaatje erbij hebben en een nieuwe apple tv is duurder. (Overigens heb ik de app bij de release gekocht en toen was ie 50% afgeprijsd van 20 naar 10 weet niet wat de huidige prijs is).
Dat is eigenlijk ook de hoofdreden dat ik Groove gebruik. Integratie met Xbox en Windows 10. Tot voor kort (sinds Juni is er schijnbaar een app?) kon Spotify niet eens op de achtergrond muziek afspelen wanneer het Windows 10 apparaat in slaapstand ging (heel irritant bij tablets en convertibles). Vond Spotify best fijn werken maar omdat ik veel Windows 10 apparaten heb toch maar voor Groove gegaan (welke mij overigens zeer goed bevalt).
Mag hopen dat het gratis is? Heb er serieus nog nooit van gehoord en ik heb zelfs specifiek naar alternatieven voor Spotify gezocht. Dus ik zou het ook op mijn laptop (W10 ding) moeten hebben bijv.?
Er zijn alternatieven zat voor Spotify, ik noem er een paar;

Deezer
Napster
Groove

Allemaal met vergelijkbare databases aan muziek, soms missen ze een artiest die een ander wel heeft, maar dat is omgekeerd ook vaak zo. Persoonlijk vind ik Groove ook fijner voor het Windows 10 ecosysteem, maar in Nederland heb je overal Spotify playlists, maar je hooit nooit over Groove playlists (of andere). Dat gemis heb ik zelf opgelost door een Windows 10 UWP app (nog niet voor de Xbox) te maken die playlists kan converteren...
Ik hoop dat ze dat wel gaan doen. Denk dat heel veel Xbox gebruikers daar wel blij mee zullen zijn. Spotify heeft immers veel meer gebruikers t.o.v. Groove.
Waarom niet uwo? Hebben ze meteen het hele win10 eco systeem te pakken

[Reactie gewijzigd door Wallus op 4 augustus 2017 19:12]

Dan moet de app helemaal opnieuw geschreven worden en dat gaan ze niet doen. De huidige app in de store in een geconverte win32 applicatie.
Maar dat moeten ze dan toch sowieso voor de XBONE?
Niet helemaal opniew. Een gedeelte van de codebase had gebruikt kunnen worden voor het omzetten van hun desktop app naar UWP. Ik begrijp echt voor geen meter waarom Spotify nu verschillende apps aan het schrijven is.
Aan de andere kant kan het ook zijn dat ze met de Xbox app wl een Universal Windows Platform app aan het schrijven zijn en dat deze uiteindelijk de Desktop app gaat vervangen waardoor daarmee wl alle formfactors ondersteund worden, inclusief Windows 10 Mobile.... We zullen zien.
Als UWP alle functies en calls support die jouw programma gebruikt dan is het enige wat je hoeft doen is je code voor UWP compileren. Het wordt een financieel probleem op het moment dat je hele gedeeltes code moet gaan vervangen om zo om een niet bestaande functie heen te werken.
De Win32 app voor desktop kan sowieso niet op Xbox draaien.
Ga er maar rustig van uit dat deze app UWP is.

Spotify Engineering heeft afzonderlijke takken voor platform ondersteuning en functionaliteit. Het komt er op neer dat de functionaliteit altijd zowieso maar n keer gebouwd hoeft te worden, hoeveel platformen ze dan ook hebben. Een apart XBONE platform is zinloos als je daar ook gewoon een UWP platform van kunt maken zonder verlies van functionaliteit. En dat kan Spotify.

Het toevoegen van een platform is voor spotify, relatief aan de meeste software, een fluitje van een cent. Of dat nu XBONE of UWP is. Er is voor spotify dan ook geen enkele reden om net UWP te doen.
Er is voor spotify dan ook geen enkele reden om net UWP te doen.
Waarom staat er dan sinds kort een geconverteerde w32 app in de Windows store i.p.v. een UWP versie?
Omdat dat relatief weinig moete kost. In feite is het gewoon de x86 desktop app die in een container draait. Aanpassen van een desktop app naar een Centennial Store app is in principe zo gedaan.
Omdat Spotify exclusief op PS3/PS4 is voor consoles. Tot straks dan dus
Maar waarom dan niet in de basis al als Universal Windows App ontwikkelen? Heb nu het idee dat ze voor ieder platform specifiek aan de bak gaan terwijl je met een UWA alles in 1x kan doen. Desktop, console en mobiel. Updates kunnen dan ook gemakkelijker uitgerold worden zodat functionaliteiten overal gelijk zijn. Breng dat uit als je voor de Xbox wilt releasen en je bent klaar. Nu zit ik op mn Lumia met een app die functies mist en niet meer onderhouden wordt.
terwijl je met een UWA alles in 1x kan doen. Desktop, console en mobiel.
Niet alles, het grootste deel van de desktops (windows 7) kan helemaal geen UWP draaien.
Maar die kunnen ook de huidige store-app niet draaien. En store-app op UWP staat een Win32-legacy-programma niet in de weg, maar is voor de niet-laggards* wel veel handiger. En voor de ontwikkelaars vooral, natuurlijk.

* ;)
Het grootste deel van die Windows 7 pc's staat dan ook bij bedrijven waar Spotify niet op gebruikt mag worden.
Ik hoop dat ze ook een app voor de Nintendo Switch maken :p
Ik hoop eigenlijk vooral dat ze nu eens een echt goede en stabiele app weten te maken want mijn ervaring met Spotify tot nu toe wat dat betreft is niet zo positief. Zelfs op mijn nieuwe Samsung 7Series smart tv is de Spotify app allesbehalve stabiel en of fijn in het gebruik.
Smart tv's zijn altijd een beetje het verwaarloosde kindje momenteel aangezien er te veel platformen zijn en ze allemaal hopeloos underpowered zijn. (En alles behalve stabiel in mijn ervaring)
Het is mijn eerste smart tv waar ik tot nu toe best tevreden over ben, met uitzondering dan van het minpuntje de niet stabiele Spotify app.
Op mijn diverse Lumia's heb ik inmiddels aardig wat Spotify getracht te luisteren wat soms beter lukte dan op andere momenten maar wat meestal behoorlijk frustrerend was.
Op mijn diverse Lumia's heb ik inmiddels aardig wat Spotify getracht te luisteren wat soms beter lukte dan op andere momenten maar wat meestal behoorlijk frustrerend was.
Tja je klaagt ook over een smart TV en het windows mobile platform. Dat zijn nou niet bepaald twee platformen waar Spotify veel geld mee verdient. De meeste developementkracht gaat naar de platformen waar spotify brood in ziet. De spotify app op iOS en de win32 versie werken daarom ook prima. Hoe het op Android telefoons draait weet ik niet, nog nooit geprobeerd.
Dat gaat dus niet meer gebeuren want Spotify onderhoud de app voor windows mobile niet meer omdat er te weinig mensen gebruik van maken.

En stabiele apps op smart tv's moet ik nog meemaken. (Moet ik wel bij zeggen dat ik alleen ervaring heb met midrange toestellen van Sony en Samsung.) Netflix is bijvoorbeeld ook compleet instabiel op beide platformen.
Op mn LG tv (2016) heeft spotify sinds kort de app volledig geschrapt. Het was vrij gelimiteerd maar toch jammer
Oh, dat schiet ook niet erg op dan....
Niet dat ik hem nu mis, maar elke extra is natuurlijk welkom.
Het maakt de Switch wel een goede draagbare muziekspeler als ze het toevoegen :)

Voor de XBOX ONE daarentegen zie ik eigenlijk maar weinig "toegevoegde" waarde.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 4 augustus 2017 15:17]

Als ik rocket league op mn ps4 speel maak ik altijd gebruik van spotify, werkt prima. Dus ik zie zeker op de xbox ook wel toepassingen.
Het is groter en zwaarder dan een telefoon, de accu gaat minder lang mee, geen bluetooth, hoe is het dan een goede muziekspeler vraag ik mij af...

[Reactie gewijzigd door Ulas op 4 augustus 2017 17:05]

Groter, heeft een eigen standaard en betere speakers dan welke telefoon dan ook.
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, als speaker op tafel inderdaad. Ik dacht aan een compact ding bij het sporten met koptelefoon.
En wat heb je daar dan aan ? On the move heb je geen mobiel internet en dus altijd afhankelijk van wifi.
Storage van je spotify nummers op de Switch zal denk ik een No Go worden Nintendo kennende want die zijn als de dood voor exploits.

On the go moet je dus wifi hebben die snel genoeg is voor fatsoenlijke streaming, en dus vaak moet werken met een mobiele hotspot.
Kortom je pakt je smartphone die dat sneller doet (ontgrendelen), langer doet, wireless kan doen via BT (draadloos was toch de toekomst ?) en ga zo maar door.

Leuk als ze zo iets maken voor die paar man die erop zitten te wachten maar eigenlijk een beetje onzinnig met een smartphone die je sowieso altijd bij je hebt.
Tof! Ik gebruik Spotify op de PS4 toch best vaak. Zeker tijdens (race)games waar muziek uitgezet kan worden ik graag mijn eigen muziek onder wil hebben :)

Leuk dat dit ook naar Xbox doorgezet wordt. Gaan jullie veel plezier mee hebben, zeker als je er ook nog eens een leuk geluidsetje aan hebben hangen.
Heel erg herkenbaar!
Eindelijk!!!! En dan hopelijk ook dat je Spotify tijdens het gamen kan gebruiken :)
Dat wordt tijd, luister veel Spotify en met mijn PS4 werkt dat echt fantastisch. Maar op de Xbox mis ik het nog weleens. Dus blij dat het nu ook hiervoor beschikbaar wordt! :D
Eindelijk! Aangezien er volgens mij geen app is voor mijn smart-tv. Eindelijk muziek over de speakers *O*

[Reactie gewijzigd door Biogi op 4 augustus 2017 15:49]

Sowieso handig. Ook voor mensen zonder smart-tv (like me!) :)

*O*
( = * O *)
Bedankt voor de emoticon les _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Biogi op 4 augustus 2017 15:50]

Eindelijk, het werd wel tijd!
Ik hoop voor de Xbox bezitters dat het dan net zo werkt als op de PS4 nu! Luisteren op de achtergrond (dus tijdens het spelen van een game) en ondersteuning voor Spotify Connect (de app draait als service en je kan met andere appraten muziek selecteren). Werkt echt ideaal, kan zelfs mn PS4 aanzetten via Spotify Connect als die in rest mode zit.

Er zijn ook speciale API’s waarmee in-game soundtracks automatisch uitgezet worden. Helaas gebruiken weinig games deze API (Driveclub doet dat bijv wel, je hoeft dan niet in-game geluid aan te passen).

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 4 augustus 2017 14:20]

Hoe het precies werkt met die APIs weet ik dan niet, maar dat is inderdaad geniaal. Bij mijn weten is er maar 1 Xbox game die dat momenteel doet met de Onedrive muziek, en dat is Forza Horizon 3.
Eh dat de in-game muziek automatisch gestopt wordt werd op de Xbox en de Xbox 360 al gedaan met de standaard muziek speler. Wordt dat op de Xbox One niet altijd meer gedaan? (Ik heb die zelf niet). Of zal dat dus de vraag worden of Spotify gebruik kan/gaat maken van deze mogelijkheid?

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 4 augustus 2017 15:23]

Dat is nog niet zo bij de Xbox One... beetje jammer. Oorspronkelijk had de console die functie niet, dus bij geen enkele game ingebouwd. Komt vanaf nu wel verandering in hoop ik.
Is dit niet verspilde moeite gezien ze ook 1 UWP app zouden kunnen bouwen voor windows (mobile) en xbox?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 4 augustus 2017 14:26]

-

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 4 augustus 2017 16:43]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*