Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spotify-app komt dinsdag uit in Windows Store

Door , 96 reacties

Spotify zal vanaf dinsdag als app beschikbaar komen via de Windows Store. Er was al langer een versie voor Windows, maar nu de app ook vanuit de Store is te installeren, kan deze ook gebruikt worden op Windows 10 S.

spotifyOp het moment van schrijven is de Spotify-app wel zichtbaar in de Windows Store, maar nog niet te downloaden. Ook de blog waarin Spotify de app zal aankondigen, is nog offline. Tweakers heeft echter al een persbericht ontvangen dat verwijst naar de blog en de app. Vermoedelijk komen deze later op dinsdag online.

Afgaande op de afbeeldingen is de app wat uiterlijk en werking betreft niet anders dan de bestaande applicatie, die buiten de Windows Store om geïnstalleerd moet worden. Spotify zegt dat het samengewerkt heeft met Microsoft om de Spotify-app naar de Windows Store te brengen. De app werkt op alle Windows 10-versies, mits deze zijn voorzien van de Anniversary Update of nieuwer.

Mogelijk is de komst van Windows 10 S een reden geweest voor de muziekdienst om die samenwerking aan te gaan met Microsoft. Gebruikers van Windows 10 S kunnen immers geen apps buiten de Store om installeren en zouden zonder app dus geen gebruik kunnen maken van Spotify.

Update 18.44: de Spotify-app is inmiddels te downloaden.

Reacties (96)

Wijzig sortering
De app werkt op alle Windows 10-versies, mits deze zijn voorzien van de Anniversary Update of nieuwer.
Volgens de systeemvereisten werkt het niet op ARM systemen (zonder emulatie)
X86 CPU nodig inderdaad.
Zou dit nieuw leven kunnen blazen in de W10M versie?
Op het moment van schrijven is de Spotify-app wel zichtbaar in de Windows Store, maar nog niet te downloaden.
Ik kan hem gewoon downloaden.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 20 juni 2017 18:29]

Nee want dit is gewoon de huidige desktop applicatie gepackaged als app voor de windows store.

Voorheen kon je alleen een UWP app zetten in de windows store maar tegenwoordig kunnen alle apps gepackaged worden en in de store gezet worden.

Dit is vooral een veel beter en veiliger distributie en update kanaal voor software, de applicaties zijn namelijk gepackaged met een certificaat van de ontwikkelaar en gecontroleerd door Microsoft. Nu er steeds meer malware zoals ransomware rondgaat is dit voor veel gebruikers een veel veiligere en gecontroleerde omgeving.

Wij tweakers kunnen immers meestal wel malafide websites onderscheiden maar het overgrote deel van de bevolking klinkt de eerste link aan op google en installeert alles door op ok te klikken en heeft zo binnen de kortste keren er weer een toolbar, browser extension of zelfs ransomware bij op zijn pc.

[Reactie gewijzigd door seapip op 20 juni 2017 19:27]

Voorheen kon je alleen een UWP app zetten in de windows store maar tegenwoordig kunnen alle apps gepackaged worden en in de store gezet worden.

Dit is vooral een veel beter en veiliger distributie kanaal voor software, de applicaties zijn namelijk gepackaged met een certificaat van de ontwikkelaar en gecontroleerd door Microsoft. Nu er steeds meer malware zoals ransomware rondgaat is dit voor veel gebruikers een veel veiligere en gecontroleerde omgeving.
We doen er nu wel heel bijzonder over en ik ben ook blij dat ze het eindelijk werk van maken. Alleen waarom het het zo lang geduurt? Alsof is het aanbod matig. Dat voor een miljarden bedrijf als Microsoft. Er zijn namelijk nog 10+ andere partijen die een dergelijk implementatie meer dan 10+ onder de knie heeft: de Linux distributies!

Naast alle veiligheidsoverwegingen, is het ook efficiënter dat er minder achtergrond processen draaien voor updates. Het is makkelijk software te zoeken en te installeren. Het is gemakkelijker om al je software up too date te houden.
Dit was inderdaad iets wat ik tot op heden altijd heb gemist, op linux distributies is het inderdaad vele malen makkelijker om alles met een commando/klik up te daten.

Daarnaast heeft linux ook weer nadelen, veel applicaties hebben weer dependencies die dan weer net om een of andere reden niet beschikbaar zijn of alleen maar een oudere versie van te downloaden is |:(

Dit is dan juist weer recent opgelost door application packages waarin de dependencies ook in zitten in de wat bekendere linux distributies. Uiteraard is dit ook weer een nadeel omdat hierdoor je meerdere malen dezelfde dependencies op je schrijf hebt staan.

Oftewel de ideale methode voor software distributie moet nog steeds worden gevonden :/

[Reactie gewijzigd door seapip op 20 juni 2017 19:50]

Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo dat er bij het downloaden van dependencies die al eerder zijn geïnstalleerd (het zij standalone, of met een andere package die de dependency deelt), deze depencies gewoonweg niet worden geïnstalleerd en enkel mee gedownload worden 'just in case'?

Oftewel.. is er écht sprake van meerdere installaties van dependencies op linux distro's? o.O
Nee er is geen sprake van meerdere dependencies wat juist eigenlijk het probleem is. Nu is er namelijk de kans dat mijn applicatie tijdens installatie een dependency niet kan vinden en niet kan installeren.

Dit wordt opgelost door de dependencies samen met de applicatie als een geheel te maken in bijvoorbeeld het Snap package format: http://www.makeuseof.com/...installing-software-snap/

Maar hierdoor heb je dus dependencies keer op keer opnieuw en dus dubbel op je systeem staan.
Er staat anders gewoon een spotify app voor de phone in de store
Ja maar die was er al en de ontwikkeling daarvan is stop gezet: nieuws: Spotify stopt ontwikkeling van muziekapp voor Windows Phone

Windows Phone zelf wordt trouwens ook uitgefaseerd, Microsoft bied nu al telefoons niet meer aan op de Microsoft Store onder andere.
Ik dacht dat Windows Store apps multiplatform waren? Dat was toch het doel van UWP? Lijkt me dat Spotify dus ook voor Windows 10 Mobile komt.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 juni 2017 19:11]

Nee dat was het in het begin inderdaad, alleen UWP apps konden voorheen in de app store.

Tegenwoordig kunnen ook gewoon non UWP desktop applicaties in de app store gezet worden, uiteraard werken deze niet op alle platformen. Maar dit heeft wel het voordeel dat de gebruiker een gecontroleerd distributie en update kanaal heeft voor al zijn applicaties wat de gebruikers ervaring en veiligheid ten goede komt.
Niet alleen dat, er zijn meer voordelen:

One-click Installatie / De-installatie
Automatische updates
LiveTile
Geen registry vervuiling
Integratie met Cortana en andere Microsoft diensten
het hoefde niet, je kon ook een app alleen voor pc of mobile beschikbaar maken
Windows phone worden nog gewoon op de store aangeboden hoor.

https://www.microsoft.com/nl-nl/mobiel/
Dat is niet de store maar de product pagina, de store bied alleen nog maar xbox en surface producten en wat accessoires aan.
dat is de oude app die alleen voor mobile was, in dit artikel gaat het om de app voor pc.
alleen dit artikel laat lijken alsof de app voor alle versies is, en dat is niet zo, alleen voor pc versies.
ook is het niet duidelijk of het een normale uwp app is of een win32 app.
Andere outlets geven aan dat het juist om een Project Centennial gaat en dus helemaal niet gaat werken op ...alle Windows 10-versies, mits deze zijn voorzien van de Anniversary Update of nieuwer.

Het is geen UWP maar een omgezette W32 versie van de normale desktop software volgens mij en dat maakt dat het niet op de Xbox, of w10m te downloaden valt.
Klopt... Alleen op de PC. Xbox zou technisch moeten kunnen (ook x86), maar ARM zeker niet. Staat ook in de store, alleen PC...
Volgens mij gaat het hier gewoon om de reguliere desktop versie. Microsoft heeft het mogelijk gemaakt om ook bestaande Win32 applicaties (kunnen ook 64-bit zijn) in de store te kunnen onderbrengen. Dat zal in dit geval gebeurd zijn.

Ik verwacht niet dat Spotify een volledig nieuwe applicatie heeft uitgebracht. Zou wel fijn zijn, want dan werkt die meteen ook op de Xbox One en als die een beetje responsive is ook op Windows 10 Mobile.
Ik kan hem inmiddels ook downloaden. Tekst aangepast :)
misschien handig om ook te vermelden dat het om een win32 app gaat, en dat deze niet voor alle versies beschikbaar is, zoals windows 10 mobile.
Is hij nou eindelijk ook beschikbaar op de xbox?

Edit, het antwoord staat letterlijk boven me |:(

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 20 juni 2017 19:51]

Worden Project Centennial apps in de Store ook automatisch geupdated net als UWP apps? Zou wel een goeie reden zijn om hem via de Store te installeren.
Ja, en dat is inderdaad een goede reden :9 .

Wat ik niet terug zie in het artikel: de applicatie migreert je instellingen en data vanaf de niet-Store-versie wanneer je deze start: fijn! Verder lijkt het inderdaad om een identieke applicatie te gaan (Desktop Bridge > UWP)
Een andere goede reden is dat je betaalde Store apps zoals Adobe Photoshop Elements op 10 pc's mag installeren, dat is meestal veel meer dan de traditionele non-Store versie van dezelfde app. Bij Spotify is dat uiteraard geen factoor omdat het een gratis app is.
Fijn idd dat alle data & instellingen van je reguliere installatie worden overgenomen. Niet fijn als je weer terug wilt naar de oude installatie zoals ik. De Store-versie van Spotify is bij mij aanzienlijk trager en minder responsief. Wilde weer terug: alle gedownloade nummers voor offline gebruik weg, alle instellingen weer default en als klap op de vuurpijl zijn ook alle gedownloade nummers op de Spotify app van mijn iPhone weg. Blijkbaar is dat tussentijds gesynchroniseerd ;(

Dus in totaal meer dan +2500 nummers downloaden nu. Ik had verwacht dat ik twee installaties zou overhouden, die ik al had en de Store-versie, zodat ik gemakkelijk één van de twee kan verwijderen zonder gegevens kwijt te raken. Helaas.
dat de nummers van je iphone weg zijn is raar, want gedownloade nummers worden niet gesynchroniseerd, maar kunnen per apparaat verschillen
Voorspelling voor over 2 jaar: "Spotify stopt ondersteuning voor Windows store app".
Dat lijkt mij met Windows 10S niet zo slim, ik verwacht komende tijd juist meer applicaties in de Store (Citrix etc).
Historische gezien heeft Shadow een grote kans op zijn gelijk. Elke Windows versie komen er een paar apps die het platform weer wat potentie lijken te geven en na een paar jaar stopt het grootste deel met ondersteuning.
Eh...je hebt het nu over Windows Mobile/Phone....met 1% marktaandeel. De Store waar Spotify nu beschikbaar voor is gekomen heeft op dit moment volgens mij een installbase van 500 miljoen devices en dus een marktaandeel van eh..80-90%? :)
Ik heb even geen nummers hoor, maar ik denk dat een zéér klein deel van de 'installbase' ook werkelijk gebruik maakt van de Windows store. 80 tot 90% voor Windows 10 lijkt me ook zéér overdreven, dat is misschien bijna het marktaandeel (op de PC) van Windows in z'n totaal, waarvan misschien de helft op W10 zit?

Ik denk dat we beter kunnen kijken naar "Hoeveel mensen willen Spotify installeren en hoeveel mensen daarvan halen het vervolgens uit de Windows store". Omdat dat nummer waarschijnlijk bedroevend uit zal vallen zal Spotify dus over een paar jaar wel weer uit de store verdwijnen aangezien het de moeite niet waard is om te onderhouden.
Ik mijdt de store zo veel ik kan, het is namelijk weer een stap van een flexibele open windows omgeving naar een gesloten ecosysteem voor mijn gevoel..
Lekker gesloten met gespleten updatebeleid ja, voor dergelijke programma's (of apps) is het veel beter dat updates gehandhaafd worden via de Store, nooit meer die verschrikkelijke pop-ups die je bij elke keer dat je Windows opstart eindeloos wegklikt zodat je uiteindelijk 3 versies achterloopt (mij vaak genoeg overkomen) ;) (onderbuikgevoelenredenering is geen goede beredenering)
Tja....als iedereen nu eens gaat ophouden met het feit dat het installeren van Apps uit de (Microsoft) Store eng is....en alleen gebruikt wordt op tablets. In de zakelijke hoek (grote enterprise klanten) zie ik zeker wel een groei van Store gebruik...op alle vlakken.
ik denk dat het juist in de store blijft en dat mensen deze versie steeds meer zullen installeren.
al is het alleen maar omdat je apps uit de store gemakkelijk kunt verwijderen zonder naar het configuratiescherm of instellingen app te hoeven gaan om daar de applicatie te zoeken.
ook voor updates is het ideaal dat deze vanaf 1 plek komen, ipv dat de updates per applicatie verschillend kunnen zijn
Citrix (Receiver) is al beschikbaar in de Store. Ik denk dat met de komst van Windows 10 S er inderdaad steeds meer apps naar de Store gaan komen....hoe meer apps in de store hoe beter.
Aangenomen tenminste dat windows 10 S aanslaat buiten de groep die het opgedrongen krijgen van bemoeizuchtige systeembeheerders. Die kans lijkt me vrij klein, het is bijna RT all over again.
het is alle behalve rt all over again.
rt was beperkt tot arm, en draaide geen normale windows applicaties.
windows 10 s kan gewone software draaien, als deze in de store beschikbaar is, wat ook steeds meer komt, met spotify nu, en eerder al itunes en het normale office pakket.
Als die beschikbaar komt ja. Payware makers zullen wel uitkijken, dat kost hun teveel dus het is in hun belang dat die store flopt.
er komen er steeds meer bij, en wordt ook veel gebruikt, dus lijkt me sterk dat ontwikkelaars dit negeren.

lijst met win32 apps van 9 maanden geleden:
https://www.reddit.com/r/...using_project_centennial/

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 21 juni 2017 13:17]

In de zakelijke hoek zal Windows 10 S niet gaan aanslaan, maar voor de gemiddelde thuisgebruiker is het meer dan genoeg...dan is het ook alleen maar goed dat er meer apps naar de Store komen.
omdat die dan software kunnen draaien die niet op android kan, en met een mogelijkheid om te upgraden naar pro.

verder kan windows 10 s hetzelfde als pro, behalve dus software buiten de store om installeren of verbinden met een on premise domein.
zo zullen er meer dingen zijn, die voor de thuisgebruiker geen invloed hebben.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 21 juni 2017 11:07]

Dat beetje dat in de windows store staat haalt het niet met de ondersteuning van apps onder Android.
itunes, volledig office pakket, nu spotify, en straks nog meer software, er komt steeds meer bij.
de duizenden apps die er voor elk soort app zijn voor android halen het niet bij de normale desktop software.
bovendien zijn het soort apps wat voor android is niet het soort apps wat je zou draaien als je voor windows 10 s kiest

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 21 juni 2017 13:14]

Straks... dat roept men altijd met die beperkte windows versies. Eerst maar eens zien.
linkje uit mn andere reactie:

https://www.reddit.com/r/...using_project_centennial/

en daar nu dus itunes, spotify en office bij, en de lijst blijft groeien. het is al te zien sinds de mogelijkheid er kwam.
Dat is dus helemaal niks in vergelijking met wat er in de Play Store of Apple store staat.
nee, want win32 apps zul je niet in de playstore en apple store vinden. en ook de rest van de mogelijkheden vind je niet in android of ios.

al die beperkte apps in de playstore en apple store heb je niet veel aan op een gewone pc, dan kun je inderdaad net zo goed een android tablet of ipad kopen.

het gaat er juist om dat je met windows 10s wel die software kunt draaien vanuit de store, en sinds project centennial en nu windows 10 s groeit dit aanbod snel, met een aantal bekendere en veel gebruikte applicaties, media applicaties, office, programmeersoftware, en een aantal grote games en meer. dat zul je voorlopig niet in de mobiele app stores vinden

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 21 juni 2017 14:03]

MIcrosoft had waarvan een app in de Store staan..? Citrix heeft de receiver volgens mij recentelijk uitgebracht voor Windows 10...
Denk eraan dat Win32 apps nu wel een goede kans hebben om in de Windows Store te komen, itt de tijden van Windows RT, waarbij de app vanaf nul moest worden herschreven.
Ik heb hem inmiddels gedownload en geïnstalleerd, het ziet en functioneert zoals de reguliere applicatie. Had echter gehoopt dat ze nu eindelijk eens de functie om rechtstreeks naar je Chromecast te streamen hadden ingebouwd (zonder tussenkomst van smartphone of tablet), maar helaas :(
Dit kan wel hoor! Zie de knop links van de volumebalk, rechts onderin de app.
I know, maar dat werkt alleen als je Spotify eerst via de telefoon of tablet laat streamen naar de Chromecast. Daarna kun je de Spotify App in Windows starten en het overnemen.

Het zou veel gebruikersvriendelijker en makkelijk zijn als dit zonder te tussenkomst van een telefoon of tablet mogelijk is. Maar het heeft geloof ik ook te maken met het ontbreken van een officiële Google Cast SDK voor Windows.
Zie ook: https://community.spotify...sktop-Client/td-p/1220450
Het lijkt hier niet om een UWP app te gaan volgensmij, maar op de port van Win32 naar de Store. Verbaasd me wel een heel klein beetje aangezien ze samengewerkt hebben met microsoft en ze dus blijkbaar geen prioriteit stelden om de app universal te maken voor alle devices (en Windows Phone toch nog een heel klein beetje leven te geven).

Ze voelden denk ik ook wel de hete adem van Apple en iTunes dat nu in de Store zal komen.
Puur en alleen gedaan on Spotify te blokkeren op de XO. Spotify is nl. een console exclusive. Met UWP zou die ook gewoon draaien op de XO.
Console als in Playstation 4 exclusive. Sony heeft een exclusieve deal met Spotify om deze app alleen op de PS4 te kunnen installeren, daarom is het ook geen UWP want dan zou die idd ook op de Xbox te installeren zijn en dat mag dus niet want Sony heeft de exclusiviteit.

Hoe het verder Store inhoudelijk is geregeld, weet ik niet. Misschien best mogelijk dat een UWP app alleen voor bv HoloLens en W10 Desktop geinstalleerd kan worden en niet op W10 en Xbox ondanks dat het wel kan.
Vraag me wel af hoelang die Console-exclusive deal met Sony duurt, want ik zou eigenlijk best wel Spotify op de XBox One willen hebben...mooi racen met Spotify muziek aan.
Als je al Spotify hebt, dan is dat wel leuk. Ik heb zelf Groove Music van Microsoft zelf, dus die zou je ook kunnen proberen echter heeft Groove geen family plan.
Ohw...ik heb Spotify 'gratiz' via mijn glasvezelverbinding. Groove...tja..waar ik daar zo van baal is dat veel albums niet te streamen zijn, of maar voor de helft. Wil je dan alle tracks..dan moet je die albums kopen :( Tja...DAAROM heb ik dus geen Groove abonnement...dan wil ik die albums dus kunnen streamen.
De library van Groove is groter dan die van spotify. heb je het hier over de gratis variant wellicht?
Ik heb het hier niet over de gratis variant. De albums zijn dan gewoon beschikbaar (op Groove), maar sommige tracks kun je niet streamen....staat er ook gewoon bij...
Bij UWP apps kan je ook gewoon aangeven op welke platformen de apps draaien.
Je kan gewoon aangeven dat de app niet mag worden geïnstalleerd op de Xbox One, dus dat kan het niet zijn.
met uwp kun je ook kiezen om je applicatie niet beschikbaar te maken voor bepaalde platformen
Werd tijd. De Spotify desktop client is een behoorlijke memory en schijfruimte hog op een 32GB Windows tablet. Hoop dat deze wat efficienter is en tevens wat minder data en cache gebruikt. De huidige desktop client slokt gemakkelijk tegen de 1GB schijfruimte op.
Het is dezelfde client, alleen als app.
Ja ik merk het inderdaad, hij heeft de desktop client ook vervangen. Install size is ook nog gewoon rond de 825 MB. Ik hoopte dat de UWP app wat lichter zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Electrifying op 20 juni 2017 23:23]

De cache kan je instellen hè. Volgens mij zelfs naar 0.
ik heb hier specifiek naar gezocht, maar deze optie heb ik alleen gezien bij oudere clients. Bij de nieuwere kan ik deze optie onder de instellingen helemaal niet meer terugvinden. Wel kan je de opslaglocatie aanpassen, maar daar blijft het bij.
Geen verandering in de UI. Wat een gemiste kans, spotify vind ik persoonlijk een draak van app :|
Na al die jaren wordt het inderdaad wel eens tijd voor een refresh
Dus ook voor Windows RT ?, dan is het wel is “ grappig “ om Surface RT op diverse locaties te gaan hangen in huis.

Aangezien daar ook alles via de store gaat.

[Reactie gewijzigd door Mektheb op 20 juni 2017 18:36]

Nee, windows 10 apps werken niet op windows 8 en er is geen RT versie van windows 10 omdat er voor compacte apparaten tegenwoordig ook genoeg mogelijkheden in x86 socs zijn.
rt is windows 8 en wordt niet meer ondersteund, en kan dus geen windows 10 uwp applicaties installeren.
Hmm werd tijd, in 2013 was er al een windows 8 (RT) client beloofd. Fijn dat er toch iets in de store komt, ben benieuwd hoe het draait in vergelijking met de desktop client en hoe het op een touch screen werkt.
De 'normale' Spotify versie op Windows 10 werkt als een droom op een touchscreen... In elk geval, op mijn Surface Pro 4 dan. Eerst was ik zo gierig om het altijd via de browser met adblocker te doen, maar nu heb ik Spotify Premium. Heerlijk! Mocht je aarzelen een apparaat met touchscreen te kopen? Dan leg ik het voor je vast ;)