Lenovo presenteert eerste smartphone met Snapdragon 855-soc en 12GB-ram

De Chinese fabrikant Lenovo heeft de eerste smartphone met Qualcomm Snapdragon 855-soc gepresenteerd. Het gaat om de Z5 Pro GT. Het is ook de eerste telefoon met 12GB-werkgeheugen aan boord.

Lenovo Z5 Pro GTDe Z5 Pro GT is een variant op de al bestaande Z5 Pro met Snapdragon 845-soc. Behalve de soc verschilt ook het werkgeheugen. Standaard levert de fabrikant het toestel met 6 of 8GB lpddr4x-werkgeheugen en 128 of 256GB opslag, maar er komt een variant met een geheugen van 12GB en een opslag van 512GB. Die gaat bij release nog niet in de verkoop.

De Snapdragon 855-versie is vanaf 24 januari te koop, zo staat op de site van Lenovo. Daarmee is het de eerste aangekondigde smartphone met de nieuwe soc voor high-end smartphones. Qualcomm presenteerde de 855 eerder deze maand.

De Snapdragon 855 heeft een 'prime core' op maximaal 2,84GHz, met drie prestatiekernen op maximaal 2,42GHz. Deze kernen zijn allemaal afgeleid van ARM's nieuwe Cortex A76. Verder zijn er nog vier energiezuinige ARM Cortex A55-kernen met een kloksnelheid van 1,8GHz. De processorkernen delen 2MB L3-cache. De Adreno 640-gpu zou een verbetering van de prestaties van twintig procent met zich meebrengen. Deze gpu maakt volgens Qualcomm de Snapdragon 855 een stuk geschikter voor games, door hogere prestaties mogelijk te maken. De chip moet hdr-gaming mogelijk maken, inclusief de ondersteuning voor 10bit-kleuren, de rec2020-kleurruimte, Dolby Vision, hdr10+ en Vulkan 1.1.

De Z5 Pro GT komt alleen uit in China en kost vanaf 2698 yuan, omgerekend ongeveer 343 euro. De versie met 12GB geheugen gaat 4398 yuan kosten, omgerekend rond 550 euro. Lenovo brengt al enige tijd geen smartphones onder eigen naam meer uit in de Benelux en hanteert alleen de merknaam Motorola. De basisversie van de Z5 trok eerder dit jaar aandacht toen Lenovo net deed alsof het toestel geen inkeping in het scherm had, waarna bleek dat Lenovo had gelogen en de telefoon uitkwam met een zogenoemde notch in de display.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-12-2018 • 13:08

137

Reacties (137)

Sorteer op:

Weergave:

12GB ram, dat zit amper in mijn desktop :+ waarom eet zon mobiel device zoveel ram?
nofi; iphone 7 2gb, en ding vliegt. wat is nut/meerwaarde of beter, de noodzaak voor zo veel RAM?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 24 juli 2024 05:35]

Nutteloze crap? Ik vermoed dat Android - net als Linux aan disk caching doet? https://www.linuxatemyram.com/

Als ik hier volledig de bal mis sla, hoor ik dat graag.
Als ik hier volledig de bal mis sla, hoor ik dat graag.
Dat is zwart-wit framen, terwijl de waarheid kleur heeft. En lijkt op kritiekloos achter de kudde aan het ravijn in, want tja,' iedereen weet dat Linux het gebruikt dus het zal wel nuttig zijn'. Maar wij kunnen nadenken, toch?

Hoeveel zin heeft dat cachen? Hoeveel wordt je smartphone er sneller door? Hoe vaak per dag wordt die kopie gelezen? En hoe vaak voor niets gemaakt? Aan hoeveel GB Ram zou je 99% van de tijd genoeg hebben? In hoeverre mate zorgt dat extra Ram ervoor dat ontwikkelaars minder optimaliseren, omdat er toch genoeg Is?

Ram zit tegenwoordig vaak in een laag boven de Cpu. Dat zit samen in een verpakking. Die verpakking heeft een thermisch budget. Als RAM dat budget opeet, want het heeft stroom nodig om te 'onthouden', dan heeft de Cpu minder budget. Minder gHz voor de GPU en CPU. Hoeveel scheelt dat?

Als uit echte wereld testen blijkt dat 12GB bij dagelijks gebruik geen meerwaarde heeft, maar wel bij synthetische benchmarks die 6GB random data opslaan en weer uitlezen, heeft het dan zin?

Hoe vaak 'valt een bitje om' door kosmische straling (of je woont bij Borsele) en loopt je telefoon vast? Hoe meer Ram, hoe vaker dat gebeurt.


Heeft dat RAM ook meer bandbreedte qua geheugen interface? Anders is meer Ram - per bit berekend - gemiddeld langzamer uit te lezen. Beetje zo'n 5400rpm 1TB Hdd: Leuk voor de specfetesjisten maar eigenlijk als een snelweg waar je 500km/u mag - maar er is maar 1 rijstrook.

Bill Gates heeft met Melinda een huis met 260 kamers. Is dat nodig?

En verandert dit, als hij in iedere kamer een kast zet, en speciaal onnodige spullen koopt om die kasten te vullen?

En wat nu als hij die spullen een keer in de dertig jaar nodig heeft?

Was de wereld beter als de kleinwonende grote gezinnen meer kamers hadden gekregen?

[Reactie gewijzigd door kidde op 24 juli 2024 05:35]

Zeg ik ergens in mijn reactie dat 12GB in een telefoon nuttig is?

Ik reageer op @computerjunky die het hele mem-management van Linux / Android afbreekt.

12GB ram in een telefoon lijkt me op dit moment in de tijd volledig nutteloos. Maar daar doe ik in voorgaande geen enkele uitspraak over.
Zeg ik ergens dat het niet nuttig is? ;)
Eigenlijk niet. Je hebt gelijk.

Maar je “lijkt op kritiekloos achter de kudde aan het ravijn in” kwam niet goed aan :Y)
Ja sorry, excuses en correct, dat was meer tegen een aantal andere 'kuddedieren' gericht.

Ed - en ook nog een rectificatie: Bij nazoeken blijkt Bill Gates zijn huis 'maar' 43 kamers te hebben; en daarin bevinden zich zeer nuttige zaken zoals 6 keukens en een trampolinekamer!

[Reactie gewijzigd door kidde op 24 juli 2024 05:35]

Ik heb geen idee wie jouw les Android / Linux / Caching heeft gegeven, maar er klopt niets van wat je zegt.

Zoals je aangeeft klopt het theoretisch wel dat elke GB ram die erbij komt direct wordt ingenomen door caching, maar deze zijn ook direct beschikbaar voor applicaties wanneer nodig.

Dus; Ja, wanneer je 12GB ram in je telefoon prikt en 6GB doet helemaal niets of wordt niet gevraagd door een APP dan neemt Android deze voor caching, maar deze is ook direct weer beschikbaar wanneer nodig.

Beetje moeilijk om uit te leggen aan mensen die het toch niet willen begrijpen, maar ik hoop dat jij niet een van hun bent :p
FYI mijn machine gebruikt 13.4GB RAM van de 16, en daarvan werd de rest gebruikt voor buffers en cache. Dus nah, ben zeker niet de helft aan cache kwijt. Linux 4.19.9-arch1-1-ARCH. En daarbij komt ook nog eens dat ie alleen files gaat cachen die gelezen zijn. En waarschijnlijk in de nabije toekomst weer gelezen moeten worden. Half uur na reboot, en hij gebruikt 1.7GB, plus ±4GB voor buffers en cache. Hopelijk is ie zo slim om files die het minst vaak gebruikt worden het eerst te purgen indien nodig, maar ik ben niet bekend met het algoritme dat daarvoor gebruikt wordt.

Men is continue bezig dingen te verbeteren in de kernel. Sinds kort draait android op DRM/KMS, wat een vrij groot ding is. Voordat dat erin zat, had google een eigen oplossing ervoor gemaakt. Als geheugen gebruik daadwerkelijk een issue zou zijn (en minder ram = goedkoper toestel = hogere marge = zeer interessant voor fabrikanten) door de implementatie van file caching, dan had men daar allang een oplossing voor gevonden. Neen, Linux doet file caching prima, maar hey, als je met een patch kunt aantonen dat het beter kan, dan zou ik zeggen deel het met de wereld!
Geen idee waar je op doelt met 'met een patch aantonen' ik kan immers android niet patchen dat moet de fabrikant doen.

Maar logica zou genoeg moeten zijn. Als er dingen in het geheugen staan die je niet nodig heb en dingen niet in het geheugen staan die je wel nodig heb en dat patroon zich niet aanpast aan het gebruik van de user maar zich stug reset bij iedere reboot snapt iedereen met een IQ boven de 80 dat dat verre van optimaal is.
Het probleem is wat mij betreft schuld van Google die het verkeerd doet met zijn eigen apps en de algoritmes niet laat werken en aanpassen aan ons gebruik en de fabrikant die doodleuk crapware forceert op te starten en ons geen toegang tot het systeem geeft om het zelf dan maar goed te zetten.
Dat kan je wel, want Android draait op een Linux kernel. Lees de post van @Remenic nog eens na. Als je niet begrijpt waar hij op doelt met z’n patch... Tjah |:(
Android is gebaseerd op Linux. Geheugen en caching problemen zouden ze dus moeten delen. Pak het aan in Linux, en als jouw logica aantoonbaar beter werkt dan de huidige, dan vindt dat vanzelf zijn weg naar Android.

En daarbij, je kan het zelf ook meteen op Android toepassen, als je een toestel hebt waarvoor je een eigen rom kunt bakken en kernel kunt compilen (en ja die zijn er wel, al is het vaak wel een oudere versie van de kernel).

[Reactie gewijzigd door Remenic op 24 juli 2024 05:35]

Misschien als je minder caps gebruikt, zijn je letter kleiner en nemen ze minder ruimte in je RAM in.
:+
Als RAM vol zit, betekend dat niet dat het device per definitie traag is.
Zoals hieronder genoemd zet Android veel zaken alvast in het geheugen. Zaken die, bepaald door algoritmes, verwacht veel gebruikt gaan worden wat de telefoon sneller maakt. In de gebruikerservaring. Ben jij zo iemand die een toestel pas snel vindt aanvoelen als er veel vrij geheugen (RAM) is? Ik zie liever dat mijn RAM gebruikt wordt. Hoe dan ook kost het energie, dan het liefst goed benutten.
Daar zit je dus fout. Het eruit gooien van de ongebruikte stukken geheugen gebeurt gebeurt in minder dan een microseconde; dat moet je niet verwarren met de bandwidth van RAM, die een paar GB/s is. Ook qua stroomverbruik is de refresh van het geheugen in telefoons verwaarloosbaar zie een eerdere reactie van mij.

PS: Je hoeft je heus niet te schamen als je mening een keer verkeerd is hoor; dat is mensenlijk hè.

[Reactie gewijzigd door ADR3 op 24 juli 2024 05:35]

Ik heb met een berekening aangetoont dat dat dus niet waar is. Tenzij jij meer dan een week lang met jouw acculading doet. Zie een eerdere reactie van mij.
Hoe monitor je trouwens het verbruik van het specifieke schrijven en lezen, dus alleen het verwijderen van ongebruikte applicatie en het er inzetten van een nieuwe applicatie alleen naar je RAM van specifieke applicaties? Het verwijderen is verwaarloosbaar dat kost immer minder dan een microseconde het laden van een applicatie die je wilt gebruiken kost niets immers dat doe je zowel in het geval van prefetching als geen prefetching 1 keer.

PS: Ben je nu eindelijk overtuigd? Volgens de wetenschap is dat bijna onmogelijk. Ik ben benieuwd of we dit instinct kunnen verslaan.

[Reactie gewijzigd door ADR3 op 24 juli 2024 05:35]

Sluit maar eens alle processen die actief zijn op de achtergrond maar je niet nodig heb.
Je ziet standaard trouwens maar 10% van alle processen en sub processen zo heeft google services bijvoorbeeld 5 tot 13 wearable support processen op de achtergrond en zo zijn er veel meer dingen geladen die nooit gebruikt worden tenzij je een gadget freak ben en alles non stop actief heb.
Start nu alle apps op je telefoon en reboot niet.

Na verloop van tijd staan de uitgeschakelde processen er gewoon weer in doordat dat zo geprogrammeerd is door google en de fabrikant.

Reboot je dan staan die nutteloze apps en processen er meteen weer ipv geleerd te hebben dat wij ze niet gebruik en het ram geheugen daaraan dus verspilt is.

Het is net gezinsuitbreiding. Je koopt een suv omdat je meer ruimte nodig heb voor je nieuwe kind en vervolgens plaatsen ze een vast gemonteerde golfclubhouder ipv een stoel. zodat je wel betaald heb voor je extra stoel maar een een nutteloze golfclubhouder voor terug krijgt.

ik heb nu een 4gb model gekocht om maar het geuegen van een 2gb over te houden aan ruimte die ten alle tijden vrij is voor gebruik door mij (zodat het ook daadwerkelijk in het geheugen blijft staan ipv gewiped voor stock bloat.
Het antwoord is dus nee. Zucht, de wetenschap heeft verdomme weer gelijk.. Het backfire-effect is medogenloos, slechts een handjevol verlichte mensen ontsnapt eraan.
Ik vrees dat hier onze discussie eindigt.
Bestandsgrote heeft zelden een relatie met het gebruik van het geheugen...
en de bestandsgrootte?
dus je hebt liever dat Android de helft van je werkgeheugen ongebruikt laat? wanneer er geen apps zijn die het nodig hebben, gebruikt het besturingssysteem het om sneller te werken.
Nee ik heb liever dat het alleen in het geheugen laad wat ik het meest gebruik ipv 25% van mijn ram te besteden aan meuk die ik nooit zal gaan gebruiken maar wel stug in het geheugen geladen word keer op keer op keer.
Wat dacht je van stroombesparing omdat alle data die je wil hebben zich al op je RAM bevindt waardoor je geen I/O operaties nodig hebt.
Wat dacht je van:

Ram is niet statisch en moet gerefreshed worden. De kost ook stroom.
Klopt, in standby gebruikt het ongeveer 1/3 van de stroom van je telefoon. Dat lijkt significant maar laten we zeggen dat de helft van het gebruikte geheugen dingen zijn die je nooit gebruikt (lijkt me hoog geschat). Dan zou het dus 1/6 van je standby tijd schelen.

Ik kan met mijn oude samsung s5 neo ongeveer 2 weken lang doen in standby. Dat zou dus iets meer dan 2 dagen schelen als ik mijn telefoon niet gebruik. Echter wie doet dat?
Meeste mensen doen niet langer dan 2 dagen met een volle batterij. Dat betekend in het geval dat je 2 dagen met je batterij doet dus dat minder dan 1/7 van het stroomverbuik komt van de standby: laten we voor het gemak zeggen 1/7 (overschattingsfactor van de besparing). Het aan hebben van je toestel gebruikt al snel enkele tientallen keer zoveel stroom dus laten daar de stroomkosten van de refresh van dram geheugen buitenbeschouwing laten; dat is verwaarloosbaar (kleine onderschattingsfactor). Dus dan krijgen we 1/7 (standby) * 1/6 (besparing door het niet laden van ongebruikte programma's) = 1/42 dat je kunt besparen. Kortom het stroomverbruik van de refresh van DRAM is voor de meeste mensen verwaarloosbaar.

[Reactie gewijzigd door ADR3 op 24 juli 2024 05:35]

2 weken? 8)7

Het is niet alleen het stand-by verbruik. Het schrijven naar en het lezen van kost eveneens energie. En begrijp me niet verkeerd. Wat ram is sowieso goed. Ik gebruik zelf een iPhone en Apple is nogal restrictief kwa geheugen. Wat maakt dat als ik nog wat dingen niet heb gekilled, ik even clash of clans speel, vervolgens even een whatsapp wil lezen om dan nog geen minuut later terug wil naar clash, de hele zooi terug geladen moet worden. Maar 12gb ...

Als ik het op het werk belijk met de servers, die specwise identiek zijn op hetcgeheugen na. Dan zie je dat het stroomverbruik toch en stuk hoger is, als er een sloot geheugen in zit.

Als je ziet wat ze tegenwoordig uit een telefoon knijpen kwa resoluties (die pixels moeten ook getekend worden natuurlijk), kracht,... dan sta ik er soms versteld van, dat we een ganse dag door komen op 1 lading.
Ja, 2 weken. Test het zelf maar, als je een telefoon hebt die je zolang niet hoeft te gebruiken.

"Als ik het op het werk belijk met de servers, die specwise identiek zijn op hetcgeheugen na. Dan zie je dat het stroomverbruik toch en stuk hoger is, als er een sloot geheugen in zit. "

Servers zijn toch niet de vergelijken met telefoons? Juist omdat ze zoveel geheugen kunnen hebben, zou ik denken. En vraagje, staan servers op standby en hoe ga je dat vergelijken met het standby verbruik van mobiele telefoons?

De schrijfactie van het wissen van de blokken geheugen duren minder lang dan 1 microseconde. Het inladen van programma's door het geheugen moet bij zowel als het "geprefetcht" is als bij "niet geprefetcht" één keer ingeladen worden.

[Reactie gewijzigd door ADR3 op 24 juli 2024 05:35]

Dus ben je nu echt ECC RAM aant vergelijken met LP RAM.

Je kunt zo de marketing branche in. Wat je op je werk in de buurt van servers doet, daar heb ik het raden naar. Echt een slechte vergelijking.

Screen on time. Biometrics. Rf. Dat kost stroom. Meneer gaat besparen op een ram chipje. Echt. Dit is toch tweakers niet?
Jij rukt mij post uit de context. Wil ook een server niet vergelijken met een telefoon. Ik vergeleek 2 servers. En wou maar zeggen dat verhoging in geheugen capaciteit ook een verhoging in verbruik met zich meebrengt. Niets meer en niets minder. Er vanuitgaande dat je 2 telefoons zou vergelijken met dezelfde gen/lithografie geheugen.

Trouwens ik in de verkoop? Als we dan toch persoonlijk worden. 12gb in een telefoon lijkt mij eerder marketing dan nuttig. (Want meer is beter toch...) Middchien moeten we dan maar samen in de verkoop... }>
Dus je vergelijkt 2 servers,
Server1 en Server2 zijn identiek, Server1 heeft enkel een latje ECC DDR4 32GB extra.
Volgende getallen zijn uit mijn duim gezogen, enkel om aan te tonen dat je vergelijking op niets trekt.
Server1 verbruikt 120W
Server2 verbruikt 115W

Dus een latje ECC DDR4 32GB vebruikt 5W.

Hieruit concludeer jij dat smartphones aanzienlijk meer stroom verbruiken met het vergroten van het RAM...

Heb je ooit een RAMlatje vergeleken met LPRAM van je phone? Heb je ooit enig onderzoek gedaan naar wat je hier aan het roepen bent?

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 24 juli 2024 05:35]

Wat dacht je van verwaarloosbaar.
wat dacht je van apps in het ram geheugen zetten die ik nooit gebruik ga ik vervolgens mijn apps gebruiken moet de nutteloze zooi eruit gewiped worden mijn apps geladen en vervolgens vind android het leuk kmijn apps uit het ram geheugen te gooien en dezelfde nutteloze bagger weer te laten.
Bijvoorbeeld gps,bluetooth,motion sensors,weer app, muziek app, en zo kan ik nog wel even door gaan. allemaal spil dat ik nooit gebruik.
Alleen de play service heeft al ruim 40 sub processen die ik NOOIT gebruik of ga gebruiken en in totaal zijn het er meer dan 80 goed voor bijna een gig aan ram op mijn telefoon. dat is 25% van mijn ram die ik betaald heb en niet efficiënt gebruikt word.

Als android echt efficiënt was had het een logboek gehad en had het alleen de apps en features die ik daadwerkelijk gebruik in het geheugen gehouden ipv alles wat het maar kan cachen.
Dat heet caching, het maakt je toestel sneller.
Het zorgt ervoor dat applicaties niet steeds de zelfde berekeningen hoeven te doen 'omdat men graag maar 1MB ram wil gebruiken'
Dan zou ik eens gaan uitpluizen waarom. Alleen roepen dat het kut is heeft niemand wat aan. De rest heeft er namelijk geen last van.

Firmware geupdate!?
Factory reset gedaan?
Gecheckt op foute software?.

Anders is IOS wellicht beter voor je, Die hebben immers hoogstens de helft aan ram en zijn stuk duurder, kan er ook minder 'weggesnoept' worden :+

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 24 juli 2024 05:35]

640kb is genoeg he ;) *)
We hebben het hier over een nog uit te brengen topmodel, dat moet toch voldoende RAM hebben om een jaar of vijf mee te kunnen.

Verder is het ook wel zo dat de toename in RAM voor PC's al jaren vrijwel stil staat en de prijzen erg hoog zijn.

De CPU in die telefoon komt waarschijnlijk ook aardig in de buurt van wat er in je desktop zit, en al helemaal als je compenseert voor het stroomverbruik van zo'n ding.

De desktop CPU is niet langer de koning van de CPU-markt. Ontwikkelingen richten zich primair op de mobiele markt en secundair op servers. De desktop volgt.
Verder is het ook wel zo dat de toename in RAM voor PC's al jaren vrijwel stil staat
En met goede reden. Een gebruiker die naast tekstverwerken en internetten niks doet heeft aan 4GB meestal al genoeg. Wil je wat meer ademruimte dan 8GB maar da's in principe overkill. En dan moet je bedenken dat multitasking op een PC heel anders in elkaar steekt en er vaak een stuk meer programma's en tabjes open staan.

Voor high-end games heb je aan 16GB op een PC méér dan genoeg (8GB is in de meeste gevallen al voldoende). Waarom is er dan 12GB nodig in een telefoon? Lijkt mij meer een gevalletje 'omdat het kan'.
En met goede reden. Een gebruiker die naast tekstverwerken en internetten niks doet heeft aan 4GB meestal al genoeg. Wil je wat meer ademruimte dan 8GB maar da's in principe overkill. En dan moet je bedenken dat multitasking op een PC heel anders in elkaar steekt en er vaak een stuk meer programma's en tabjes open staan.
Maar waarom is het overkill? De eerste paar decennia hebben we altijd een bestemming gevonden voor ons extra RAM. Als het niet was om het leven van de gebruiker beter te maken, dan was het wel om de programmeur tijd te besparen.
Waarom nu niet meer? Wat is er veranderd?
Zijn de programmeurs van deze wereld collectief hun creativiteit kwijt geraakt? Zijn programmeurs opeens niet meer lui zodat er geen RAM meer wordt verspild?

Misschien zou je nog kunnen redeneren dat tekstverwerkers zo uitontwikkeld zijn dat er niks meer aan te verbeteren valt, maar voor games gaat dat zeker niet op.

Volgens mij is het grote verschil dat de aandacht van programmeurs is verschoven naar mobiele apparaten en websites. Als het niet werkt op je mobiel dan telt het tegenwoordig eigenlijk niet meer mee. Je moet dus rekening houden met de beperkingen van een website/app op een mobiel apparaat. Omdat iedereen op die lagere drempel mikt is de druk op PCs weggevallen. Als het snel/klein genoeg is voor een telefoon, dan werkt het ook wel op een PC.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 24 juli 2024 05:35]

Misschien zou je nog kunnen redeneren dat tekstverwerkers zo uitontwikkeld zijn dat er niks meer aan te verbeteren valt, maar voor games gaat dat zeker niet op.
hier geef je eigenlijk het antwoord al. er zijn simpelweg op dit moment niet veel dingen die de gebruiker nog extra zou willen van zijn computer. tenminste niet dingen die opgelost kunnen worden door er meer rekenkracht tegenaan te gooien. daarnaast speelt het ook nog wel een rol dat alles tegenwoordig in de cloud gedaan wordt. bijvoorbeeld nieuwe functies als voice recognition worden grotendeels door externe servers afgehandeld.

gamen is echt niet iets wat de gemiddelde gebruiker wilt uit hun computer. behalve een simpel facebook spelletje hebben ze niets nodig, en ook dat doen mensen vaak op hun telefoon.

ik vind het wel een interessante gedachte dat het stijgende gebruik van smartphones en de gelimiteerde snelheid van smartphones het gene is dat desktop computers tegenhoud. vooral wat betreft web-apps zou je daar nog best eens gelijk in kunnen hebben.
hier geef je eigenlijk het antwoord al. er zijn simpelweg op dit moment niet veel dingen die de gebruiker nog extra zou willen van zijn computer.
Je begrijpt me verkeerd, ik geloof dat juist niet. Hetzelfde werd gezegd over WordPerfect 5.1, toen dat nog een text-only applicatie was. Dat was toch wel zo'n goede applicatie, daar hoefde niemand ooit nog iets aan te verbeteren...

En ergens is het zo hoor, aan het tekstverwerken zelf is nauwelijks iets veranderd. Het is allemaal een stuk mooier geworden, maar uiteindelijk zit er een mens een voor een op de letter van z'n toetsenbord te drukken. De rest is franje.

Maar in de detail valt er nog veel te verbeteren. Een spellingchecker had dat oude WordPerfect al. Tegenwoordig zou je er een heel neuraal netwerk tegenaan kunnen gooien, en op zekere hoogte gebeurt dat ook. Bij dat soort technieken vliegen de gigabytes geheugen er door. Ik denk dat er nog wel wat verbeteringen te bedenken zijn die pas mogelijk zijn als we (veel) meer geheugen hebben.
gamen is echt niet iets wat de gemiddelde gebruiker wilt uit hun computer. behalve een simpel facebook spelletje hebben ze niets nodig, en ook dat doen mensen vaak op hun telefoon.
Het is maar hoe je het ziet. Het is een markt groter dan Hollywood, ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat de gemiddelde gebruiker niet zit te wachten op Hollywood-films. Maar ook op die markt geldt dat de telefoon tegenwoordig leidend is. Misschien nog wel sterker, want als je tegen andere mensen speelt dan wil je niet dat degene met de duurste computer wint maar dat iedereen een eerlijke kans maakt.
Je hebt wel gelijk dat er extra rekenkracht en geheugen weer nieuwe toepassingen mogelijk maken. Ik denk bijvoorbeeld ook aan beeldbewerking met meerdere camera's.

Echter, voor een beetje high end ultrabook of Convertible is 8GB zo'n beetje de meestverkochte configuratie (bijvoorbeeld de Surface Pro 8GB, 256GB). De duurste modellen van boven de €2000 hebben 16GB. En die apparaten gaan in de regel langer mee dan een smartphonene. Dan denk ik toch echt dat 12GB op een telefoon nu nog redelijk overkill is.

Ik zie het vooral als een marketing spec. Hetgeen ook blijkt dat het standaard model met 8GB wordt geleverd en het dus nog maar de vraag is wanneer en in welke beperkte selectie van landen de 12GB versie uit gaat komen. Maar die 12GB trekt wel lekker de aandacht, zoals blijkt uit de discussie hier... 😉
Voorbeeld: een laptop/pc met 4gb ram, 7200rpm disk en een i3 of i5 cpu.

Start eens een uitgebreide excel sheet.....met veel tabs en functies.....excel (o365/o2016) gaat meteen piepen over LOW Memory.....en de kans dat je sheet vastloopt is 80%, waarbij daarna je pc opnieuw gestart mag worden. (ik zie die dagelijks voorkomen, waarbij ik als it'er meteen 4 of 8gb bij prik.

Uit ervaring en op werk kan ik melden dat tegenwoordig een gemiddelde office pc toch snel 8gb ram nodig heeft en eigenlijk toch altijd een ssd. grote data sheets trekken gewoon behoorlijk ram.

Windows 10 werkt ook aanzienlijk vlotter met 8gb ram. Als je op 4 gb zit, en je hebt chrome/firefox open met 5 tabs......dan gaat je harddisk al swappen. Windows heeft dan al je ram verbruikt.

Ik hanteer voor mensen die iets nieuws zoeken dan ook de regel minimaal voor 8gb te gaan, gaat men wat uitgebreider aan de slag op een pc en wilt men er nog 5 jaar mee doen. begin dan gewoon lekker met 16gb.
We hebben het hier over een nog uit te brengen topmodel, dat moet toch voldoende RAM hebben om een jaar of vijf mee te kunnen.
Ik ken anders maar heel weinig mensen die zó lang met een (Android) telefoon doen. En zeker als het gaat om een high-end telefoon, dan wordt deze toch vooral gekocht door early adopters en mensen die bovengemiddeld vaak een nieuwe telefoon aanschaffen.
En daarna gaat die telefoon in de prullebak? Nee er zijn nog steeds 10 jaar oude Android modellen in omloop/gebruik.
Je kan mij niet vertellen dat die nog bruikbaar zijn..
10 jaar is wellicht wat overdreven (al geloof ik direct dat @watercoolertje wel een voorbeeld zal kunnen noemen) maar ik heb pas onlangs mijn Nexus 5 vervangen door een Nokia 7.1. In 2013 was 2GB RAM ook wat overdreven, maar in combinatie met de SD 800 kon-ie qua prestaties nog prima meekomen eigenlijk. Ik was met name de versleten accu beu, die moest ik 2-3x per etmaal opladen.

Met 2GB RAM zit je nu redelijk aan de onderkant van de markt, maar met 12GB kun je waarschijnlijk ook wel weer 5 jaar voort. En dat is de essentie van wat @CAPSLOCK2000 en @watercoolertje bedoelen.
Ligt er ook zeer sterk aan waarvoor je die gebruikt.

De een speelt spelletjes, de ander alleen als contactmiddel (bellen/smsen/appen/telefoonboek)
in dat laatste geval is dat prima.
Dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn, omdat dat telefoons uit het begin van het smartphonetijdperk zijn. Maar ik ga er zeker vanuit, dat een high-end telefoon die je nu koopt 5-10 jaar meegaat. En dat is precies zoals het bij PC's ook is gegaan de afgelopen 10 jaar. We hebben niet meer het nieuwste van het nieuwste nodig om een goede gebruikerservaring te hebben.
Ik gebruik dagelijks een Samsung tab uit 2010 voor YouTube. Werkt nog heel goed.
Mijn dochtertje mag er soms ook spelletjes op doen. Gaat meestal ook goed.
Ik gebruik mijn Samsung Note 4 nog steeds, al 4 jaar, en heb nog geen plannen heen te vervangen. Ik heb wel onlangs de accu vervangen.
Lenovo schijnt wel te liegen over specificaties, dus misschien zit er straks geen 12GB werkgeheugen in. :+
Ik koop juist een mid-high end zodat ik er lang mee kan doen... Met mijn HTC M8 heb ik ook probleemloos 3,5 jaar gedaan. Enige reden dat ik hem vervangen heb is dat ik bang was dat hij een keer uit ging vallen en de Nokia 8 (HTC viel af vanwege kwetsbare glazen achterkant) me een prima vervanger leek. M8 doet het nog proma trouwens...

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 24 juli 2024 05:35]

Ik ga eens lekker nerdy-flauw doen ;)

1. Als je refereert naar B. Gates... die heeft dat nooit gezegd (zoek maar eens op)

2. 640kb lijkt me nooit genoeg geweest te zijn :z
b = bit
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kilobyte
De vraag is met name of de hoeveelheid RAM een toegevoegde waarde heeft. Er is bij de telefoons iedere keer weer een hype specificatie.
De afgelopen twee waren megapixels camera en schermresolutie. Dat vindt nu niemand meer belangrijk omdat we boven een grens zitten waar het toegevoegde waarde heeft. Toch waren er in de tijd van de hype telefoons met een hoger getalletje voor het aantal megapixels en beeldpunten.
Ook de camera kijkt niemand nog naar de resolutie.
Nu lijkt de hoeveelheid RAM ook zo'n hype te zijn. Natuurlijk is er iets voor te zeggen dat de 2GB of 4GB niet voldoende is voor iedereen in alle omstandigheden, maar waar ligt de grens. Ik zie toch erg weinig scenario's waar je 12GB RAM nodig hebt in een telefoon. En ja, over 10 jaar is dat waarschijnlijk heel anders, maar tegen die tijd is de rest van de telefoon ook outdated.
Vraag ik me ook af bij die getallen, maar toch heb ik nu een telefoon met 6GB ram, en als ik dus wat gebruik met zegge 3, dan voel ik wel waarom ik meer rammetjes wil, zeker bij multitasken.
Apps blijven veel langer in een stand-by stand staan in plaats van dat ze echt opnieuw moeten starten.
Waar staat dat het gebruikt wordt?

Ik zit ook zelden aan het limiet op mijn desktop, heerlijk dus een overschot aan geheugen. Ik wil namelijk niet geconfronteerd worden met mogelijke tekorten.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 05:35]

Je knalt wel even €30 tot €60 bovenop de kostprijs t.o.v. respectivelijk 8GB en 4GB, wat zich doorvertaald naar minimaal €50 tot €100 op de verkoopprijs. Als dat dan enkel in zeer zeldzame randscenario's een marginale verbetering oplevert zal het voor de meeste mensen niet de moeite waard zijn. Bovendien worden applicaties geoptimaliseerd voor de meest gebruikte capaciteiten, die nu 1 en 2 GB zullen zijn. Ook zal in bijna elk scenario de SoC de bottleneck vormen in een telefoon in plaats van de hoeveelheid RAM.

Vergeet niet dat RAM ook gewoon stroom vreet. Ik kan me het debacle omtrend de OnePlus 3 nog wel herrinneren, waar 6GB ram in zat maar slechts 4GB gebruikt werd om stroom te besparen. Ondertussen wordt RAM wel steeds zuiniger, maar tussen 4 en 12 GB zit nog steeds wel een significant verschil in stroomverbruik.

Ja, enkele powerusers die 4k gaan renderen o.i.d. hebben er misschien profijt van, maar 99,9+% van de gebruikers gaat er niks van merken. Is het goed dat telefoons steeds betere specs krijgen waardoor nieuwe usecases kan betreden? Absoluut. Kan ik niet wachten tot het moment dat je in real-time neurale netwerken traint op je telefoon? Zeker. Maar is nu het optimale gebruik van het geld en het stroomverbruik om er domweg 12GB RAM in te pleuren? Nope, gebruik het liever voor een krachtigere gpu, snellere ISP, betere neurale accelerator of betere draadloze chips.
Het wordt ook niet domweg gedaan, er is ook een versie met minder geheugen voor mensen die niet meer nodig hebben/achten. Er zijn misschien wel mensen die dit domweg kopen (of omdat ze 512GB ruimte willen).

Daarnaast is 4, 6, 8 of 12GB prima vol te krijgen hoor, gaat helemaal vanzelf, er zullen gewoon meer apps in blijven hangen die daarna niet opnieuw hoeven in te laden heeft weinig te maken met de apps of die wel of niet voor 1 of 2gb ontwikkeld zijn.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 05:35]

Dat geheugen gaat straks de opslag van low-budget telefoons nog overschrijden. Het is dan ook belachelijk dat er vandaag de dag nog telefoons met maar 16GB opslag worden gemaakt.
Tja android is een nu eenmaal een virtual machine en geen native code mede daarom (maar ook door Java) relatief inefficiënt.
Wordt dit de nieuwe flagship killer?? :D
Nee, heb je de achterkant gezien? Die ziet er wel heel lelijk uit. De specs zijn goed maar qua design is het hem allemaal niet vind ik.
Dus een flagship killer betekent dat het design ook goed moet zijn? Met een flagship killer gaat het om de specs en niet om design. Design is mening, specs zijn feiten.
Een flagship killer gaat ook niet enkel om de specs. Het gaat om het totaalpakket dat top is qua specs en waarin de customer experience ook gewoon de beste is. Factoren zoals design, bloatware, launcher schil, en nog andere zaken zoals prijs of camera met functionele AI spelen allemaal mee.
Dan verschillen wij van mening. Mijn telefoon moet er ook goed uitzien. Dan mogen de specs heel goed zijn maar als hij eruit ziet al de eerste de beste China Phone met een compleet goedkope plastic behuizing dan sla ik hem in ieder geval over. ;)
Een flagship killer kilt de andere smartphone niet met looks maar met specs, want dan kan je net zo goed stellen dat een flagship killer voortvloeit uit mening :?.
Ik zou eigenlijk liever de prestaties bekijken ipv specs om te zien of iets een “killer” van wat dan ook is. Op papier ziet het er leuk uit, maar misschien vallen de prestaties zwaar tegen; dan is het toch geen flagship killer lijkt me, want hij killt niets behalve wat fancy cijfers op papier. :P
Dat klopt inderdaad. RAM management bijvoorbeeld. Doet me denken aan het feit dat bijvoorbeeld OnePlus telefoons vaak sneller dan elke andere telefoon, puur door software-optimalisaties (uch uch iPhones met zeer slome animaties, onder andere). Of met camera's: dat de Pixel-smartphones vaak beter zijn dan een smartphone met 2 of 3 camera's, vanwege de goede software.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 24 juli 2024 05:35]

Als Apple die animaties nou eens op standje turbo zou zetten. Denk dat er dan nog weinig op snelheid af valt te doen.
Welke animaties hebben we het nu precies over? :P Heb geen idee wat jullie precies bedoelen.
Nou gewoon. Die zoom acties bij het openen van van alles. App switcher, apps zelf, menus. Ik heb er zelf ook geen last van aangezien het gewoon soepel werkt, maar als het sneller zou zijn zou dat niet per se erg wezen.
Oh dát. Volgens mij is dat by design en ik vind het juisr wel prettig. Je kan apps geloof ik instantly laten laden door “Verminder beweging” in te schakelen in Toegankelijkheid, maar dat vind ik altijd erg onnatuurlijk voelen. Plus met die kleine vertraging heb je nog een fractie eerder om te realiseren dat je per ongeluk een app hebt geopend. :P

Ik denk niet dat dat aan de prestaties van iPhone ligt maar dat Apple dat gewoon zo heeft geprogrammeerd als beste UE. Immers hebben de iPhone CPU’s (vooral A11/12) enorme prestaties op grafisch vlak, dus dat lijkt me kunstmatig “traag” gehouden door Apple. Of je dat prettig vindt is natuurlijk een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 juli 2024 05:35]

Ja exact. Dat is dus het punt. Het is een kunstmatige vertraging. Helemaal uitschakelen vind ik dan weer jammer, maar iets sneller zou wel vet zijn. Of instelbaar oid.
Op papier doet hij het echter nog steeds niet beter dan een A12. Die scoort in geekbench multicore nog steeds een dikke 15% hoger. Dus hoezo flagship killer?
Benchmark .... 😕

Zolang niet door meerdere partijen serieuze test worden uitgevoerd heb je relatief weinig aan een benchmark. Daar wordt sinds jaar en dag mee gesjoemeld.

Wat rest is prijs/kwaliteit.
Richtprijs van €550,
marge van 10% voor naar Europa en 21% Btw,
dan koerst die af op ongeveer €750 en zal daarna langzaam zakken.

Niet extreem voor de specs.
Benchmark ....
Deze dan?
SPEC2006. Gerenommeerde benchmark.
A12 factor 2 tot 3 sneller dan de SD845.
De 855 zal echt niet 3 maal sneller zijn dan een 845, anders hadden we dat wel gehoord.
Euhm dat gesjoemel is alleen wel alleen bij android toestellen vastgesteld. Dat zou dis betekenen dat het gat met de A12 alleen nog maar groter is.


Dat is dan dus ook een beetje waarom ik mij afvraag hoe we dan een flagship killer defineren. Neem je de prijs namelijk mee in de vergelijking dan is dit wel een behoorlijk apparaat vergeleken met het A12 equivalent. Dat mag dan momenteel wel de standaard zijn als het aankomt op ruwe snelheid. Het is ook de standaard qua prijs. Maar dan wel de hoogste helaas.

Voor de prijs vind ik de prestaties op papier absoluut niet slecht. Maar hij kan zich dus nog niet meten met de A12 qua prestaties.

De A12 is overigens wel een SoC waar je u tegen zegt. Apple zit qua prestaties nu in het vaarwater van zuinige intel CPU’s van de huidige generatie.
Dan heb je de A12X nog niet gezien, die presteert nog eens zo’n 50% hoger dan de normale A12 :P Goed die heeft wel iets meer ruimte en een grotere accu onder z’n reet maar toch.
Ja en ik persoonlijk vind de huidige trend van een notch, of een punt of een gat of een bezelloos scherm en wat er nog meer is, helemaal niet mooi.
Specs mogen dan weliswaar feiten zijn, maar goede specs in een beroerd geoptimaliseerd toestel geven je nog steeds niet de ervaring van een flagship-killer. Uiteindelijk gaat het om het totaal plaatje en de uitwerking van die mooie specs.
Een flagshippkiller moet flagships killen

kan de beste specs en design hebben maar als de prijs te hoog is of voorraad niet voldoende is of om welke andere reden dan ook dat t niet goed verkoopt dan gaat t geen ene vlieg killen en is t dus geen flagshipkiller
Ik vind de achterkant juist erg mooi! Ook al zou deze lelijk zijn dan gaat het wel op de specs!
Doet mij denken aan de Motorola droid razr xt912.

Heeft Lenovo toevallig ook de ontwerpen meegekregen na de overname?

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door winos op 24 juli 2024 05:35]

Ik vind de achterkant bijzonder mooi eruit zien, zo die stipjes ofzo schuin allemaal.
Ik vind de achterkant bijzonder mooi eruit zien, zo die stipjes ofzo schuin allemaal.
Ziet eruit als een sheet carbonfiber, vooral bekend om het lichte gewicht terwijl het enorme krachten kan hebben. Kan zijn dat sommige mensen het niet mooi vinden, maar het is - ook door de niet geringe prijs - absoluut een premium materiaal.
Gezien de prijs denk ik niet. En als je de renders moet geloven (want echte foto's heb ik nog niet gezien) zijn het inderdaad echt stipjes, ze zijn zelfs duidelijk vierkant en niet zo'n vezelstructuur zoals je bij echte carbon fiber ziet.

Wel mooi dat schuifdesign, ik zie dit veel liever dan een notch of een 'gat' in het scherm.
Natuurlijk zijn er nog geen details beschikbaar, maar de kans is groot dat het er alleen maar uit ziet als een sheet carbonfiber, en het dat helemaal niet is. Carbon wordt nog steeds als hip gezien, maar in de praktijk wordt het ook gewoon vaak alleen maar voor de looks gebruikt. (En is het best vaak alleen een print.)
Die achterkant zie je toch nooit? Ik kijk altijd naar mijn scherm
Alleen maar totdat de consument ziet dat de niet bestaande bezels op de promofoto's ineens in het echt magisch verschijnen. Valt me nog mee dat ze de chin slechts verkleind hebben, en die niet ook verstopt hebben. Lenovo heeft nog niets geleerd van de Z5 controverse.

https://www.youtube.com/watch?v=dV0w7FHSwwM

[Reactie gewijzigd door Aiii op 24 juli 2024 05:35]

Ja, volgens mij zit het camera icoontje nooit zo krampachtig in het hoekje ook :+
Zo te zien dus een uitschuifbare frontcamera..
Ja waarbij het hele toestel voor de helft mee schuift... Doet mij denken aan een paar hele oude toestellen (o.a. Samsung) van vroeger..
Weet wel dat die toestellen vaak stukgingen bij dat schuifsysteem..
Mooi. Dan heb ik tenminste een mooie spleet langs het gehele toestel om te vullen met kit zodat dat ding niet meer omhoog kan. :D
Ik heb werkelijk niks aan een front facing camera.
Hahaha, ja dat kan je doen ja :P
dan kun je beter gewoon een ander toestel kopen.
Niet deze in ieder geval.... Ja het zal moeilijk zijn om een telefoon te vinden zonder front facing camera, maar wie weet ga je die over enige tijd toch wel gebruiken als steeds meer mensen gaan videobellen. (niet dat ik dat zou doen hoor)
Fingerafdruklezer achter het scherm zo te zien?
Komt alleen uit in China: geen gevaar voor spionage in 5eyes landen :X
Toch jammer dat deze kwalitatief goede telefoon niet meteen ook in Europa uitkomt.
Deze gpu maakt volgens Qualcomm de Snapdragon 855 een stuk geschikter voor games, door hogere prestaties mogelijk te maken.

Zeggen ze dit niet bij elke nieuwe Snapdragon flapship SoC??
Moet je die chin zien echt gigantisch! dat ze die 1mm niet weg konden werken!

...sarcasme mensen het is prachtig mooi scherm met een mooi mechanische voor de camera.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:35]

Als ik jou was zou ik een aangetekende brief schrijven!
Zou dingen niet zo letterlijk nemen op het internet.
Wie zegt dat ik je letterlijk nam? Ik speelde het spelletje juist mee :p. Misschien moet je ze zelf niet zo letterlijk nemen.
je weet het inderdaad nooit met alle azijnzeikers tegenwoordig op Tweakers he haha, blijkbaar ben ik er zelf ook 1 geworden

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:35]

Wees maar zeker dat de bezels rondom een paar mm dikker zullen zijn dan op die render. Lenovo staat nogal bekend om fake news en fake renders ... het zal nooit zo 'randloos' zijn als op dat fotootje.
Ik dacht dat deze Smartphone 1000 euro zou kosten, maar deze smartphone ziet er erg goed uit voor zijn prijs. Als dit de Smartphones worden van 2019 laat maar komen!
Gaat deze stock android draaien? Of komt er een lenovo schilletje overheen?
Ik zie een vingerafdruk op het scherm staan. Maar in het artikel geen vermelding van vingerafdrukscanner onder/in scherm?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.