Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo Z5 blijkt geen 'fullscreensmartphone' te zijn

Lenovo heeft de Z5-smartphone onthuld. Eerdere renders en een conceptafbeelding leken te suggereren dat de telefoon weinig randen om het scherm zou hebben en geen inkeping zou krijgen, maar de Z5 blijkt wel een notch te hebben en heeft een duidelijke schermrand onderaan.

De Z5 heeft een 6,2"-scherm met een beeldverhouding van 19:9 en een 1080p-resolutie, waarbij volgens Lenovo de schermranden van de telefoon dunner zijn dan die van de Xiaomi Mi 8 of de iPhone X, zo meldt The Verge. Ook zou volgens de fabrikant de inkeping bovenaan het scherm dunner zijn dan die van de genoemde twee smartphones. Lenovo spreekt over een relatieve schermgrootte van 90 procent.

Dat is in tegenspraak met eerdere uitlatingen van Lenovo. De onderdirecteur van Lenovo, Chang Cheng, publiceerde eind mei nog een concepttekening van de Z5 waarop nauwelijks schermranden en geen notch zijn te zien. Daarbij werd vermeld dat de smartphone een relatieve schermgrootte van 95 procent zou hebben. Een relatieve schermgrootte van 90 procent is wel beter dan de gemiddelde huidige smartphone, die uitkomt tussen de 75 en 85 procent.

Lenovo's Z5-smartphone heeft een niet nader genoemde achtcore-Qualcomm-soc en een dubbele camera van zestien megapixel. De accu heeft een capaciteit van 3300mAh en het model met 6GB ram en 64GB opslagruimte gaat in China omgerekend 173 euro kosten. De versie met 6GB werkgeheugen en 128GB opslag kost daar omgerekend 240 euro. Of de Z5 ook naar Europa komt en wat de prijs hier gaat worden, is onduidelijk.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

05-06-2018 • 11:58

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
En de beloofde 4TB opslag en 45 dagen standby tijd?
If it sounds too good to be true, it probably is too good to be true....

De chip lijkt een snapdragon 636 te zijn overigens.

[Reactie gewijzigd door Sured op 5 juni 2018 12:05]

Ja, dit is gewoon guerilla marketing. Van alles opzienbarends schreeuwen zodat er over je product geschreven wordt in de media. Heb je niet alles waar kunnen maken? Boeiend, er is aandacht. En kost niks, want het is de ceo oid maar die het op social media pleurt.

45 dagen stand by time vond ik eerlijkgezegd compleet idioot klinken. Wat heb je er aan, en kunnen huidige telefoons het niet? Mijn galaxy s9+ heeft 1 of andere ultra besparingsmodus. Kan je volgensmij enkel bellen en smsen. Ik denk serieus dat als ik die aan zet, en het scherm nooit aan zet, nooit gebeld word, dan zal het mij niets verbazen dat langer als een maand mogelijk is.
Of nog beter, stand by in die modus zonder simkaart.
Ja, dit is gewoon guerilla marketing. Van alles opzienbarends schreeuwen zodat er over je product geschreven wordt in de media.
Sure, dat is stap 1.
Heb je niet alles waar kunnen maken? Boeiend, er is aandacht. En kost niks, want het is de ceo oid maar die het op social media pleurt.
Dit zeker niet (altijd).

Aandacht is goud, maar de vraag is welke aandacht je voor aanschaf overhoudt. Want misleiden of liegen is gewoon dom. Doe dit te vaak en je verliest in no time je geloofwaardigheid, wat nooit wenselijk is voor de duurzaamheid van je brand.
Bovendien kun je een onnodig negatieve associatie krijgen met het individuele product, omdat je de verwachtingen/ervaringen niet goed hebt gemanaged.

Tussen concept art, geruchten en 'click to shoppingcart' zitten nog wel een aantal stappen, barrieres en afhaakmomenten. Dus als de rationale van Lenovo was dat de zogete Guerilla tactic per definitie niks 'kost', dan zouden ze hier nog wel eens naast kunnen zitten.
45 dagen stand by time vond ik eerlijkgezegd compleet idioot klinken. Wat heb je er aan,
Zakelijks telefoons jonge... vooral incident manager die op stand by staan, staan niet de hele dag te bellen en waarderen dit enorm, geloof me.
Want die staan dan 45 dagen op rij standby zonder in de buurt te zijn van een stopcontact of powerbank?
Want als je Trello bord met 45 taken voor de dag vol zit is de kans groter dat je hem vergeet op te laden.
Ik laad mijn telefoon eens in twee weken op, op een zondag en heb zelfs hiervoor een notificatie aanstaan.

Je snapt denk ik de ernst niet van een incident manager, je loopt al sowieso met 2 telefoons, ik ga echt niet nog een powerbank meenemen. Maar de kans op het vergeten op te laden is er altijd. Zit je dan toch in een situatie zonder stopcontact omdat je bijv. aan het winkelen bent, dan is die kwartier voor dat je thuis bent 200.000 euro waard ivm een process die niet loopt wegens een incident. TOV mijn huidige situatie, heb je drie keer kans dat ik vergeet die telefoon op te laden en niet in de buurt van een stop contact ben, TOV 1x de kans per anderhalve maand.
^ Als incident manager probeer je de kans op een incident te verlagen, dit dus.

45 dagen standby is voor mij een droom telefoon, vind het sowieso eigenlijk jammer dat ik zoiets moet uitleggen. Is altijd mooi meegenomen zoiets.

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 5 juni 2018 16:09]

Dat je deze uitzonderlijke en zeer specifieke situatie moet uitleggen is toch niet zo heel vreemd? De reden heeft namelijk niet eens zoveel met je beroep te maken, maar meer met dat je je telefoon vergeet op te laden.
En als een incident 200.000 euro kan kosten en je zelf zegt dat je geen powerbank mee gaat zeulen...

Maar goed, ik snap wel dat een langere batterijduur altijd beter is. Laten we het daar op houden.
Kost niets? Als je allerlei beloften doet die je vervolgens niet nakomt dan kost het je heel wat, je verliest daardoor geloofwaardigheid en daarmee normaal gesproken ook klanten... en je wint er uiteraard ook geen nieuwe mee.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 5 juni 2018 12:58]

Eens, al is het lenovo waar we het over hebben. Geen heel grote speler, en veel mensen zullen niet weten dat ze ook motorola runnen. De imagoschade die ze oplopen is naar mijn gevoel minder als de naamsbekendheid die ze hebben gekregen door deze actie.
Een samsung of apple kan zich dit soort acties natuurlijk niet veroorloven, om precies de redenen die jij aangeeft.
Wat is jouw definitie van 'heel groot'? Qua market share op mobile is het inderdaad geen Apple of Samsung, maar ik denk dat je je aardig vergist in het marktaandeel (zowel global als specifieke markets).. :)
Toevallig zag ik vorige week deze video voorbij komen:

https://www.youtube.com/watch?v=8tBN6ozFDPU

Dat zette me toen inderdaad al aan het denken...

Edit: Niettemin denk ik dat dit soort geintjes uiteindelijk schadelijk kunnen zijn voor het imago van een bedrijf, zeker als je vaker dit soort rigoureuze tactieken toepast. Het is echt met hagel schieten.

[Reactie gewijzigd door deepo75 op 5 juni 2018 12:26]

Heb je al eens een Lenovo P2 in je handen gehad?

5100mah, en zuinige hardware. Zet die in de ultrabesparingstand en voila; je telefoon gaat zeker 2 maanden mee als je er niets mee doet ;)
45 dagen is toch heel normaal tegenwoordig? :9
2003 called, they want their standby battery life back.
Ah, good times!
Ik heb een paar jaar geleden een oude Nokia als wekker gebruikt, minstens een week niet hoeven opladen...
Was anders een probleem dat ik vaak genoeg had: dagen, weken niet hoeven aan de lader te hangen. Heb je dat ding nodig, is die leeg. 8)7
Als je alleen belt.. wat de oude Nokia ook alleen maar kon, gaan moderne telefoons net zolang mee lol :P.
Ook een pro tip voor mede-tweakers, zorg ervoor dat je minimaal 1gb geheugen vrij hebt op je interne geheugen. Dit zorgt ervoor dat je batterij langer meegaat, er zit 1 of andere manager in android ingebouwd die opeens actief wordt en batterij gaat slurpen, probeer het zou ik zeggen :) .
Ik dacht dat ze op z'n minst zouden claimen dat ze max. 4TB external storage ondersteunden, maar daar laat het artikel zich niet over uit. Tja, 45 dagen standby. Het zou mogelijk moeten zijn met nieuwe technieken, maar voordat dat op de consumentenmarkt komt...
Waarom een Notch als je toch een dikke bezel aan de onderkant maakt, als fabrikant zijnde?
Die dikke bezel onder is meestal voor de display controller. Apple heeft het opgelost door het scherm dubbel te vouwen onder. Zouden meer fabrikanten moeten doen

http://bgr.com/2017/10/13...atures-revealed-so-smart/
Maar...de Iphone X heeft toch gewoon aan alle randen een even dikke bezel als deze Motorola aan de onderkant heeft? Als ik het zo zie is het belangrijkste verschil dat de bezels van de Motorola aan alle kanten dunner zijn dan van de Iphone X behalve aan de onderkant:
https://i.kinja-img.com/g.../hbi52afd2m4l5h0awnha.jpg
Apple die gebruikt een andere techniek dan de meeste producenten. Ze zetten een gebogen scherm in, waardoor de aansluiting van het display erachter geplaatst kan worden in plaats van eronder. Dat is ook een van de redenen waarom hij 1049 euro kost. De meeste producenten hebben weinig keuze, vaak door een klein marktaandeel, waardoor ze zo goedkoop mogelijk moeten produceren en niet de ruimte hebben om een buigbaar scherm in hun toestel te zetten, wat een chin als resultaat geeft.
Kun je dit heel kort uitleggen misschien? De afbeelding bij het artikel dat je noemde was wel al handig! maar wat doet een display controller precies?
Eigenlijk gewoon de aansluiting op het scherm, dus waar alle contactjes op het paneel zitten en de chip om deze aan te sturen. Deze steekt noodzakelijkerwijs enigszins uit de rand van het scherm: naar voren kan niet want daar zit glas/buitenkant telefoon en naar achteren kan om de een of andere reden volgensmij ook niet.
Andere fabriekanten doen dat niet omdat o van de 10x een niet flexibel paneel wordt gebruikt. Iets wat de iphone X 1049euro duur maakt.
Daartegenover staat wel dat de bezels aan de zijkanten vrij dik en lomp zijn in vergelijking met de Samsungs.
Gewoon briljant inderdaad. Helaas zien ze dat niet bij andere fabrikanten en krijg je dit soort lelijke verhoudingen van bezels.
Hoe kan je dit nu een dikke bezel noemen? Wordt tegenwoordig niet een beetje hard overdreven daarin?
Nou in mijn ogen doe je een Notch omdat je dus een dunne bezel wilt. Je stopt daar immers sensoren, cameras en speakertjes omdat je geen bezel wil.
Nu doen ze een Notch en een dikkere bezel.
Als je dan toch een bezel doet, doe dan geen notch en gooi die dingen in een bezel. En ja dat kan, hebben zat Android fabrikanten al bewezen.
Hou er rekening mee dat de kin onderaan nodig is om het scherm te koppelen aan het moederbord. Apple heeft daar een ander pad ingeslagen, door het scherm aan de onderkant om te buigen en de connector achter het scherm te plaatsen. Alleen is dit niet alleen een dure oplossing, voor Android is het ook lastiger omdat het een stuk 'dood' scherm is en het is lastiger om bij Android dit aan te merken als niet te gebruiken scherm.
Daar is toch wel software voor te bedenken? (De telefoon die in de gehele omgeving simuleert dat het scherm iets kleiner is, waardoor applicaties dit ook gewoon denken?)

Dat betekent trouwens wel dat OLED noodzakelijk is (toch?), en dat is altijd goed :)
Denk dat de meeste Android fabrikanten dat risico niet willen nemen. Want het moet wel verkopen ook. Een kinnetje is dan een goedkopere snellere oplossing.
Het punt is dat hier geen sprake is van een dikke bezel onderaan. Hij is er, maar hij is gewoon vrij tot zeer dun te noemen. Gaat ook om een zeer goedkoop toestel met, los van het scherm, goede specs voor die prijs dus dat er compromissen gemaakt zijn en er dus geen absoluut onbestaande bezel kon voorzien worden is aanvaardbaar.
Afgaande op de reacties: Men lijkt te vergeten dat begrippen als "dik" en "dun" relatief/subjectief zijn: Het hangt er maar van af wat je als referentie hanteert. Da's voor iedereen anders.
Daarbij vind ik het vaak juist irritant als je het scherm kunt aanraken bij vastpakken. Ook bij bijv de Galaxy Edge lijn. Ieder heeft zijn voorkeur natuurlijk.
Notch voor de speaker, onderkant voor de aansturing van het scherm. De speaker kan ook niet door de aansluiting van het scherm heen dus aan de bovenkant gaat niet en het buigen van het scherm is duur. Op deze manier heb je dus net wat meer beeld en een modern uiterlijk.
  • Omdat de onderkant de plek is waar display's worden aangestuurd.
  • Omdat camera-apps dan 'op de kop' moeten worden uitgevoerd, of je krijgt onderkin-foto's. Facial unlock is lastiger, irisscanners zijn onmogelijk.
  • Omdat het ergonomisch toch niet handig is om de back/home knop zo extreem dicht op de onderkant te plaatsen.
Dat is wmb nog steeds een veel te dunne bezel. Geef mij maar ouderwets een boven- en onderbezel, met een camera-setup in de bovenbezel. Geen notch, mooie randjes om 'm vast te houden, e een beetje structuur om het scherm heen.
Pak jij je toestel vast aan de boven- en onderbezel? En wat is 'structuur' volgens jou? Over die prachtige grote bezel loopt namelijk nog altijd diezelfde uiterst breekbare glasplaat.
Ik pak mijn toestel nog weleens op wat rare hoeken vast, als ik bijvoorbeeld in bed lig en maar 1 hand comfortabel kan gebruiken. Zonder een bezeltje aan de zijkant raak ik dan constant het scherm. De boven- en onder is gewoon voor het mooie. Structuur is uiteraard ook vooral voor het oog en gevoel. De iPhone 6 (geloof ik?) die zo'n dunne behuizing had vond ik ook niet fijn vasthouden.
Bij mijn Mi Mix 2S zit ik als ik de telefoon horizontaal heb voor YouTube of games vaak per ongeluk met een vinger van mijn linkerhand op het scherm. Bij YouTube komt in het gunstige geval de 'bediening' in beeld en bij Games zit daar soms iets van de besturing/aansturing.
Een beetje wennen dus. Ik heb het er voor over, maar kan me voorstellen dat andere mensen hun telefoon steviger vast willen houden.
mooie randjes om 'm vast te houden
Randpixels kunnen eenvoudig zo geprogrammeerd worden dat ze niks doen als je ze aanraakt; of toch - als je dat wl wilt. Er is trouwens sowieso geen noodzaak om touchscreen onder elke pixel te leggen.
Of gewoon geen pixels eronder?
Dan heb je toch weer een bezel waar we vanaf proberen te komen? :)
Je kunt ook zwarte pixels naar de rand sturen, hoor :).
Als je graag een zwarte rand wil, dan kan dat dus (als er maar een appje voor gemaakt wordt). Natuurlijk kan een andere eigenaar van hetzelfde type toestel dat dan weer uitschakelen, of het een andere kleur geven.
Doe mij dan maar een oud onrtwerp. En die extreem dunne bezels zijn ook onhandig, of je drukt per ongeluk iets in of het werkt niet goed als je je toestel in een hoesje stopt.
Wat een blamage van Lenovo :( Er was een telefoon beloofd https://lenovoz5.nl door meneer Cheng met technologische hoogstandjes, 95% screen to body, 45 dagen accu (standby?) en 4TB opslag. Men komt met een geweldige sketch van een telefoon die ik direct zou willen hebben.

Kortom, je verwacht een high end model en volop klopte mijn hartje. Het lijkt nu te gaan om een budget phone ? Het kan des ondanks nog een prima telefoon zijn maar ik hekel de marketing voorafgaand aan de launch, er wordt een hype gecreerd tal van websites publiceren, tal van enthousiaste youtube videos, maar het resultaat is compleet wat anders.
Ik heb sowieso niet een hoge pet op van Lenovo als het om betrouwbaarheid gaat.
Had hun slechte naam niet met laptops van doen? De diverse 'Moto'-telefoons van Lenovo staan namelijk al een tijdje bekend als solide, capabele, relatief betaalbare en (dus) populaire apparaten. Ik heb de Moto Z Play en kan eigenlijk alleen klagen over het trage updatebeleid, maar daar staat Lenovo zeker niet alleen in.
Uiteindelijk komt betrouwbaarheid vanuit de top. Als dat geen prioriteit is...

Hopen dat "Motorola" lang genoeg in "quarantine" blijft...
Hun notebooks zijn in principe nog steeds zeer goed.Ik ben alleen n van die mensen die hun "nieuwe" toetsenbord lay-out niet kan waarderen.
Buiten dat ze in het verleden rootkits hebben meegeleverd, sindsdien nooit meer Lenovo voor mij
Die nieuwe toetsenbord layout vind ik ook niks, ik heb nu een lenovo laptop ongeveer een die wel allemaal problemen krijgt, mijn zus had er ook 1 die na 3 weken kapot (niet door haar)
Wat een vreemde website verwijs jij naar. Geen van de links onderin doet het en eigenlijk staat er gewoon niets op, geen bron of verwijzing, niets...
Die site is alleen niet van Lenovo, maar gewoon van een hobbybob. Zie SIDN: https://www.sidn.nl/whois?q=lenovoz5

Lenovo kan natuurlijk niet instaan voor wat een knurft in Nederland beloofd h.
De uitspraken zijn niet alleen door deze hobbyist gedaan, maar ook door de CEO van Lenovo op Weibo. Er zijn wel een aantal engelstalige artikelen over te vinden op https://www.gsmarena.com/news.php3?sSearch=z5
Nog erger: zelfs de renders die in dit artikel staan zijn overdreven representaties van de werkelijkheid! https://www.androidpolice...-official-screen-notch/#1
Is het raar als ik zeg dat dit gewoon heel erg op de iPhone X lijkt? Wat hebben al die smartphone fabrikanten toch met een notch...

Edit:
Waarom allemaal "-1"? Het is toch gewoon een feit dat dit op een iPhone X lijkt?

[Reactie gewijzigd door Rik. op 5 juni 2018 12:04]

Alle telefoons lijken op elkaar: een zo groot mogelijk scherm in een rechthoekig vlak.

En je moet ergens een camera en luidspreker kwijt - bovenaan in het midden ligt voor de hand, dus daar kan je geen scherm kwijt. En dan is het zonde om de stukken links & rechts ongebruikt te laten... dus kom je op een notch-ontwerp uit.

Wellicht zou men de luidspreker, net als de microfoon, aan de zijkant kunnen plaatsen, maar dan hou je de camera als 'probleem' over, die moet toch echt aan de voorkant. Wellicht dat men dat ooit achter het scherm kan plaatsen...
En je moet ergens een camera en luidspreker kwijt - bovenaan in het midden ligt voor de hand
Camera aan de voorkant is voor velen geen noodzaak; een luidspreker kan aan een zijkant. Komt mooi uit: de zijkant wat dikker; kan er gelijk een dikkere accu in want het is belabberd hoe lang de accu's van smartphone's meegaan.
Maar 't lijkt er toch allemaal te komen, waaronder een camera onder de pixels:
https://www.gsmarena.com/...the_screen-news-29217.php

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 5 juni 2018 12:29]

een luidspreker kan aan een zijkant
Ja, want dat ziet er zo charmant uit tijdens het bellen....
https://cdn-images-1.medi...vfOcRA2ZAdge6a5lTW-w.jpeg
Vervang de man door een mooie vrouw, en dan zit 't er inderdaad charmant uit... ;)
Maar goed, ze zijn al druk bezig met luidsprekertjes die door de pixels heen werken.
Inderdaad erg lelijk die notch. De ontwerpers zijn helemaal de weg kwijt.

NEXT!
Ik denk persoonlijk dat het een technische beperking is. De afbeelding zonder randen en notches is juist wat de ontwerpers willen. Ik vermoed dat het nog steeds onmogelijk is om een frontfacing camera, speakers (voor je oor) en bijvoorbeeld een infraroodsensor aan de schermzijde te plaatsen 'door' het scherm heen.

Mocht jij een oplossing hebben... schrijf mij even aan, want dan patenteer ik het gelijk. ;-)
Ik vermoed dat het nog steeds onmogelijk is om een frontfacing camera, speakers (voor je oor) en bijvoorbeeld een infraroodsensor aan de schermzijde te plaatsen 'door' het scherm heen.
Veel is al mogelijk. De Mi Mix heeft een speaker onder het scherm en noemen dit een " cantilever piezoelectric ceramic acoustic speaker " - in 2015 had Sharp een speakerloze voorkant in de vorm van een bone-conductive speaker in hun Aquos Xx2.

Camera ? Ik ben even vergeten welke toestel het had, ook een "China phone" geloof ik. Maar er is al een smartphone op de markt met een pop-up front-facing camera die in de behuizing zit, dus onder het scherm wanneer niet in gebruik. Ook geweldig opgelost zo.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 5 juni 2018 12:33]

Ik ben het idd helemaal met je eens. Veel oplossingen zijn er idd al. Het zal vooral een kosten-batenanlyse zijn. Of wellicht eerst de 'notch uitmelken' en op de achtergrond alternatieven volwassen laten worden. Want ja... waarom zou je innovatie te snel pushen als het huidige 'net niet innovatieve, maar innovatief genoeg op de trend inspringende' concept nog goed verkoopt. :)
Ik vermoed dat het nog steeds onmogelijk is om een frontfacing camera, speakers (voor je oor) en bijvoorbeeld een infraroodsensor aan de schermzijde te plaatsen 'door' het scherm heen.
Allemaal zaken die niet noodzaak zijn voor een telefoon. Ik hoef geen camera aan de voorkant; die gebruik ik nooit. Laat de consument zelf kiezen, en breng (als fabrikant zijnde) k een 100%-je uit? (Naast een 85..90% model.)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 5 juni 2018 14:54]

Jij niet, maar 90% van de standaard consumenten wel. Ik weet vrij zeker dat een telefoon zonder front-facing camera een heel stuk slechter verkoopt. Als je een mainstream telefoon wil uitbrengen kan je het echt nog niet maken om geen front-facing camera te hebben, hoe moet je anders al je insta-pics maken?
Kleine telefoons verkopen ook minder dan die grote plakkaten die tegenwoordig de norm zijn, gelukkig zijn er enkele fabrikanten (o.a. Sony) die doorhebben dat er ook nog mensen zijn die een wat compacter toestel willen hebben met goede specs. Hopelijk komt er vroeg of laat ook een fabrikant achter dat er ook mensen zijn die niet op een notch zitten te wachten en ook geen belang hebben bij de front camera.

Ik denk zelfs dat er best veel mensen zijn die de front camera letterlijk nooit gebruiken, of alleen gebruiken omdat het ding er toch op zit (en niet zouden missen als hij weggelaten zou worden).
Ik weet vrij zeker dat een telefoon zonder front-facing camera een heel stuk slechter verkoopt
Wat het beste verkoopt, is: keuze! Verschillende modellen.
Kijk bijv. naar autofabrikanten: de grootste fabrikanten hebben veel verschillende modellen.

Maar goed, over een jaar of vijf zal alles onder de pixels zitten, en is er helemaal geen bezel of notch meer nodig.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 5 juni 2018 14:57]

Klopt, maar dat kan niet uit. Als alles op maat gemaakt moet worden wordt het een stuk duurder omdat je met verschillende productieprocessen moet werken, aparte voorraden etcetera. Bij auto's is de marge en het voordeel groot genoeg om dit te doen, maar ik betwijfel of dat het geval is bij mobiele telefoons.
Mobieltjes kan veel korter mee; er worden veel meer mobieltjes verkocht dan auto's. Ik denk dat 't best uit kan om wat meer variatie te brengen in de modellen (zeker bij de wat grotere fabrikanten). Bijv. ook een mobieltje met een oplaad-trekkoord, zonnepaneel of draaiarmpje om het mobieltje op te kunnen laden zonder lader. Ik verbaas me er altijd over dat dat er nog totaal niet is. Ik kan me niet voorstellen dat daar gn voldoende behoefte aan is (zeker in de armere landen waar niet altijd stroom voorhanden is).
Dat het niet mogelijk is, is natuurlijk allemaal prima en te begrijpen maar dan heb ik persoonlijk liever bovenaan de telefoon gewoon een rand zoals bij de Galaxy S8 / S9 dan dat ik zo'n notch krijg..
Dan zet je de notch uit en heb je gewoon je schermrand.
Diegene die de notch niet erg vinden laten de notch aan staan.
Het beste van twee werelden die, als ik het goed begrepen heb, gewoon in Android zit
Als een notch aan of uit zou kunnen, hoefde hij er niet in te zitten. Er is immers nog niets uitgevonden om een luidspreker beeld te laten geven. Met een camera zou het heel misschien nog kunnen met een spiegelconstructie, maar het beeld heeft daar onder te lijden.
Sommige mensen vinden die notch helemaal niks en zien liever een zwarte balk.
Dus je hoeft hem niet uit te zetten, het mag.

Je kunt dan genieten van extra ruimte op je scherm waar die icoontjes mooi kunnen staan.
Ik heb begrepen dat het standaard in indroid komt/zit.
In ieder geval kun je bij elke android telefoon de notch uitzetten (in een zwarte balk laten verdwijnen) door het volgende te doen.

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 5 juni 2018 16:15]

Dit zit lang niet in alle telefoons met een notch volgens mij. Zo is het bijvoorbeeld bij iPhone niet uit te schakelen dacht ik, maar correct me if i'm wrong.
"Het beste van twee werelden die, als ik het goed begrepen heb, gewoon in Android zit"
Precies.. de notch is een notchoplossing noodoplossing, maar wordt gebracht als feature en sommige goedgelovige mensen trappen daar in ;)
De oplossing is simpel, laat die volkomen nutteloze stukjes scherm links en rechts gewoon weg.
Oh wacht, dat bestond al.

Elke fabrikant rent ook de sloot in als Apple erin springt. Dat het een idioot idee is maakt niet meer uit.
Het lijkt inderdaad heel erg op een iPhone die op Android loopt
ga je dit nu bij alle nieuwe telefoons met Notch melden?? want tja die notch is een logisch gevolg van hoe we met schermen omgaan en is een logische stap naar een scherm wat volledig de voorkant beslaat! een tussenstap dus....wat een probleem oplost wat momenteel nog niet opgelost kan worden (sensoren en frontcamera achter het scherm!)
Ik meld dit zeker niet bij alle telefoons met een notch. Maar deze telefoon lijkt inclusief notch wel heel erg op de iPhone X. Als je de foto's naast elkaar zou zetten, zie je gewoon dat het grotendeels hetzelfde is. Dan zou je kunnen zeggen dat dat bij iedere telefoon met een notch het geval is, maar houd er bijvoorbeeld de OnePlus 6 of een ander toestel met notch naast, dan zie je dat ze lang niet allemaal op de iPhone X lijken.
Op het gevaar af dat ik nu als fanboy word gezien: ik snap je punt.

Het is opvallend dat sinds Apple deze notch met deze vorm introduceerde, opeens meerdere fabrikanten met dezelfde oplossing komen. Dan krijg je als antwoord de dooddoener dat "alle smartphones er hetzelfde uitzien" maar dat komt vooral omdat vele fabrikanten de oplossingen van Apple navolgen. De indruk ontstaat dat ze f zelf geen andere oplossing kunnen bedenken f opzettelijk een gelijkenis met iPhones nastreven.
het zijn allemaal bar-phones met een uitsparing in het midden bovenaan...net zoals de vorige generatie allemaal bar-phones waren met een homeknop! ze lijken en leken allemaal op elkaar! ze kijken nl naar wat de consumenten willen hebben!
Er zijn al transparante oledschermen, dus je zou kunnen bedenken dat als de front camera wordt gebruikt, het scherm daar uit gaat en de camera door het scherm heen kan fotograferen. Die sensoren kunnen wellicht ook wel anders werken, als ze al nodig zijn.
want tja die notch is een logisch gevolg van hoe we met schermen omgaan en is een logische stap naar een scherm wat volledig de voorkant beslaat! een tussenstap dus....wat een probleem oplost wat momenteel nog niet opgelost kan worden (sensoren en frontcamera achter het scherm!)
Vind je? Ik vind een hap uit mijn scherm persoonlijk helemaal niet logisch :? Als je je scherm de hele voorkant wilt laten beslaan, laat dan gewoon die front-camera weg, dat is een veel logischer oplossing. Kunnen mensen meteen weer eens om zich heen gaan kijken in plaats van alleen maar egocentrisch foto's van zichzelf lopen maken.
de meerderheid van (vooral) jeugd wil juist een frontcamera....ik heb hem ook nog nooit gebruikt! van mij mag ie weg...maar die meerderheid bepaalt wat de fabrikanten maken!

en die hap....daar mis je niets aan qua scherm...op je S8 of oude iphone staat er niets in het scherm op die plek! dus effectief geen hap uit je scherm...maar extra ruimte op je scherm om je notificaties weer te geven!
Vrijwel alle smartphones zien er hetzelfde uit tegenwoordig.
12 juni komt de vivo apex. Die ziet er toch wel anders uit
Je wordt gemint/geminned/geminnet (en niet bemind) krijgt minnetjes omdat dit bij iedere telefoon met een notch wordt geroepen. Alle nieuwe telefoons lijken steeds meer op elkaar, net als alle nieuwe auto's.
Maar om dat nou bij iedere telefoon die wordt gereleased te roepen wordt een beetje vervelend denk ik...
Omdat je op tweakers niet mag zeggen dat iets op een product van Apple lijkt, ook al is dat overduidelijk. Dan wordt jij gezien als Apple fanboy. Doorgaans zijn degenen die afgeven op de Apple liefhebbers in de meerderheid en ook fanatieker in het verdedigen van hun standpunt, iets dat Apple liefhebbers altijd verweten wordt. Kijk voor de lol eens naar de comments bij een YouTube review van een Apple product. Voornamelijk geschreeuw van Samsung fanboys. Kijk dan eens naar de comments bij een Samsung review. Bijna geen Apple fanboy te vinden.
To be or notch to be..

Wat een gedoetje allemaal om een paar vierkante millimeter schermoppervlak..

En ik weet niet wat voor handen de gemiddelde tweaker heeft hier maar mijn vingers raken heel vaak de zijkanten aan van het touchscreen en dan heb ik niet eens een Edge..
Precies. Ik wil niet eens een telefoon met te dunne bezels. Het irriteert me alleen maar. Ik heb de telefoon vast, en altijd mis ik een stukje scherm omdat er een vinger een beetje overheen komt. De software zal de touches wel uit kunnen filteren, maar nee. Doe mij maar een normale (sub 5'' het liefst) telefoon die ik normaal vast kan houden. Ik zie buiten een stukje 'fashion' (wat weer disctutabel is) niet in wat zo'n bezelless scherm toevoegt.
leuke specs voor die prijzen, gaat hier natuurlijk flink wat boevnop (als die hier ook word gereleased).
voor +/- 300 euro niks mis mee
Het zal ongetwijfeld een mooie telefoon zijn voor een mooie prijs, maar dit design had ik niet in gedachten toen Lenovo over een 'Full Frame' scherm sprak, met 18 specifieke patenten en de tekeneningen die werden vrijgegeven. Jammer.
Niet echt een slimme zet van Lenovo als je zulke afbeeldingen en grootspraak gaat rondbazuinen en komt met een toestel mt notch n een wat dikkere bezel aan de onderkant. Waar ik in eerste instantie nog dacht 'if so, mooi Lenovo, dat zet jullie weer erg goed op de kaart' is dit meer iets over een paar jaar voor 'weet je nog, in 2018 toen Lenovo zo'n blunder maakte, dat was toch dom'.
Ik snap niet zo goed waarom ze zowel met Moto, en Lenovo op de markt komen. De hele marketing van Moto is al waardeloos, laten we het vooral nog duidelijker maken!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True