Gerucht: opvolger Moto Z Play heeft fors kleinere accu

Telecominsider Evan Blass heeft de vermoedelijke specificaties van de Motorola Moto Z2 Play online gezet. De telefoon is voorzien van een snellere soc, meer ram en meer opslagcapaciteit en is ten koste van accucapaciteit iets dunner geworden.

Evan Blass, die vaker correcte informatie over opkomende telefoons lekt, heeft de gegevens in een artikel op VentureBeat gedeeld. Het toestel is voorzien van een Snapdragon 626-soc, die in essentie hetzelfde is als de 625, maar een kloksnelheid van 2,2GHz heeft, in plaats van de 2GHz van zijn voorganger. De ram en opslagcapaciteit zijn beide verdubbeld naar respectievelijk 4 en 64GB.

Het formaat van de telefoon is vrijwel hetzelfde gebleven, aangezien hij moet blijven werken met de bestaande Moto Mods. Hij heeft hetzelfde 5,5"-superamoledscherm met 1080p-resolutie als zijn voorganger, maar is iets dunner en lichter geworden, met een dikte van minder dan zeven millimeter en een gewicht van 165 gram. De accu is hierdoor wat kleiner geworden, van 3510mAh in de voorganger naar 3000mAh in het nieuwe model.

De telefoon wordt voorzien van een 12-megapixelcamera met een f/1.7-apertuur. Hiermee is de resolutie lager dan die van zijn voorganger, maar moeten de prestaties onder slechte lichtomstandigheden vooruitgaan. De frontcamera heeft een resolutie van 5 megapixels.

Het toestel komt in twee kleuren, genaamd Lunar Gray en Fine Gold. Vorige week doken er al renders van het nieuwe toestel op. Wanneer het toestel beschikbaar wordt en welke prijs hij krijgt, is nog niet bekend.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

05-05-2017 • 21:00

62 Linkedin

Reacties (62)

62
58
47
6
0
4
Wijzig sortering
Erg jammer om te zien dat de accu naar 3000mAh gaat, dat is niet speciaal meer. Toevallig vandaag de Lenovo P2 gekocht, vergelijkbare specs maar een 5100mAh accu.

Voor mij persoonlijk heeft een grotere accu meer waarde dan een snellere soc. Ik speel geen games op m'n telefoon dus de Snapdragon 625 trekt alles prima. Het blijft toch een trend om steeds meer energieslurpende componenten toe te voegen en de accuduur lager of hetzelfde houden..
Waarom wil je precies een grote accu als je toch geen games speelt? Immers, grote kans dat je nu dagelijks met 70% accuduur thuiskomt. Er vanuitgaande dat je eens per dag slaapt in de buurt van een stopcontact, betekent dat dus dat 70% van je accu nutteloos is. Je toestel zou dus een stuk lichter en compacter kunnen zijn, zonder dat je daar in het dagelijks leven problemen van zal ondervinden.

Dat is precies wat Motorola met deze Z2 Play heeft gedaan dus: gezorgd voor een accu waar je het 1 tot 2 dagen mee vol kan houden met licht tot gemiddeld gebruik. Waarom wil je meer?

Ik snap echt niet waarom men midrangers vol met accu stopt. Stop het dan in flagships waarin de SoC het daadwerkelijk nodig heeft.
Op normale dagen ben ik het helemaal met je eens, maar als je eens een dag onderweg bent dan is het toch wel erg prettig om een grote accu of battery pack te hebben. Datzelfde geldt voor fast charging, normaal gebruik ik het niet maar als je na een dag onderweg te zijn op het vliegveld je accu in een paar minuten stevig kan bijladen is dat erg makkelijk.
Overdrijven is ook een vak. Ikzelf heb ook de Lenovo P2, met 8,3 mm is die totaal niet dik te noemen. Galaxy S8 is bijvoorbeeld 8 mm. Gewicht? 177g, voelt inderdaad wat zwaarder aan, maar hij ligt daardoor ook veel beter in de hand.

Ik heb de Lenovo P2 enkel en alleen gekocht voor de accu. Dat je niet snapt waarom men midrangers vol met accu stopt, toont duidelijk dat je het topic van Lenovo P2 eens moet doorlezen. Het staat vol met reacties van mensen die niet meer terug willen naar een andere telefoon puur en alleen vanwege de batterij.

Waarom is 70% van de accu nutteloos? Ik moet m'n gsm om de 2-3 dagen opladen. Dat is gemakkelijk, ik kan met 30-40% de deur uitgaan en me geen zorgen maken of ik zal moeten opladen. Daarnaast verslijt je batterij ook veel minder snel omdat je veel minder je gsm moet opladen dan de gemiddelde smartphonegebruiker die (vaak met moeite) slechts de dag doorkomt. Als ik niet thuis slaap, hoef ik ook geen oplader mee te nemen.

Na een aantal maanden de P2 gebruikt te hebben, snap ik niet waarom je in godsnaam een Galaxy S8 zou kopen(bijvoorbeeld). Losstaande van performance zou ik meer dan het dubbele op tafel leggen voor een accu die slechts de helft presteert, dat noem ik nou een slechte deal..

De P2 kan lichter en compacter zijn ja, maar geef mij maar een iets dikkere telefoon die net wat meer weegt terwijl ik veel minder aan de lader moet hangen. Dat ik hierdoor tot de minderheid behoor, begrijp ik echt niet. Het is 2017, als je smartphone niet langer dan 1 dag meekan zonder aan de lader te moeten hangen, dan is het voor mij maar een waardeloos ding om eerlijk te zijn.

PS: Dat Lenovo nu van Motorola is, zorgt ook nog eens voor snelle updates.
Overdrijven? Ik ben bloedserieus :P
Waarom is 70% van de accu nutteloos? Ik moet m'n gsm om de 2-3 dagen opladen. Dat is gemakkelijk
En ik vind het gemakkelijk dat opladen van m'n telefoon in mijn dagelijkse routine past. Als ik mijn telefoon om de dag (of om de 2 dagen) zou moeten opladen, dan ga ik het geheid eens vergeten en heb je alsnog niks aan die accu :P
Het enige nadeel aan dagelijks opladen is dat je accu sneller slijt, dat klopt. Imho is dat het enige voordeel. En dat voordeel vind ik te klein tegenover de nadelen.
ik kan met 30-40% de deur uitgaan en me geen zorgen maken of ik zal moeten opladen
Ik ga elke ochtend met 100% de deur uit en ik maak me nooit zorgen of het toestel genoeg prik heeft. Ik kom namelijk altijd de dag door, ondanks dat ik een flagship toestel heb (S7 Edge).
Ik snap dat heavy users soms accuduur tekort komen om het einde van de dag te halen. Sommige flagships hebben inderdaad een slechte accu, daarom noem ik dat ook. Maar hebben heavy users genoeg aan de SD625 uit de P2?
Gemiddelde gebruikers komen met een 3000mAh accu ook wel de dag door, daar is deze Z Play dus gewoon voldoende voor.
Als ik niet thuis slaap, hoef ik ook geen oplader mee te nemen.
Als ik ergens anders slaap, is daar altijd wel iemand met een micro-USB kabeltje. Als ik dit jaar overstap naar Type-C, dan koop ik zo'n 50-cent adaptertje voor in m'n portemonnee...
Na een aantal maanden de P2 gebruikt te hebben, snap ik niet waarom je in godsnaam een Galaxy S8 zou kopen(bijvoorbeeld). Losstaande van performance
Performance, dus. Als je een heavy user bent, wil je waarschijnlijk ook de beste performance.
Het is 2017, als je smartphone niet langer dan 1 dag meekan zonder aan de lader te moeten hangen, dan is het voor mij maar een waardeloos ding om eerlijk te zijn.
Dat ben ik met je eens. Het punt is dat je met 3000mAh het einde van de dag wel gaat halen, als gemiddelde gebruiker (niet-heavy user). Een veel grotere accu in een mid-ranger is daarmee nutteloos.
PS: Dat Lenovo nu van Motorola is, zorgt ook nog eens voor snelle updates.
Euhm, Motorola heeft zijn naam op update-beleid júíst opgebouwd omdat het onderdeel was van Google. Toen Lenovo Motorola overnam, zakte dat beleid als een kaartenhuis in elkaar. De Moto E van m'n vader heeft geen updates gekend.
Lenovo heeft geen enorm goede naam op het gebied van updates. Het doet wel z'n best omdat bedrijven zien dat de westerse markt (waarop Motorola is gericht) behoefte hebben aan goede updates. Of Lenovo dat ook gaat doen, moet echt nog blijken.
Maar hebben heavy users genoeg aan de SD625 uit de P2?
Waarschijnlijk niet, maar wat versta je onder heavy users eigenlijk? Ik kan me maar moeilijk inbeelden dat je meer nodig hebt dan de SD625. Ik kan me maar 1 situatie inbeelden waarbij je dat zou nodig hebben en dat is wanneer je zware 3D games speelt op je telefoon.
Een veel grotere accu in een mid-ranger is daarmee nutteloos.
Tsja, ik ben blij dat Lenovo(en niet Motorola, heb ze door elkaar gewisseld :P ) dat gedaan heeft, ik heb niet veel performance nodig. Eerder sociale media apps, reddit, zo van die dingen.
Euhm, Motorola heeft zijn naam op update-beleid júíst opgebouwd omdat het onderdeel was van Google. Toen Lenovo Motorola overnam, zakte dat beleid als een kaartenhuis in elkaar. De Moto E van m'n vader heeft geen updates gekend.
Lenovo heeft geen enorm goede naam op het gebied van updates. Het doet wel z'n best omdat bedrijven zien dat de westerse markt (waarop Motorola is gericht) behoefte hebben aan goede updates. Of Lenovo dat ook gaat doen, moet echt nog blijken.
Oh, ik heb al 2 updates gehad voor m'n P2 en daardoor dacht ik dat ze wel wat veranderd waren op dat gebied.
Ja maar we hebben het hier over een Snapdragon 626 SoC tegenover de Snapdragon 625 SoC van de vorige Z play.

De 626 is een verbetering van de 625, volgens mij heeft qualcomm het voor elkaar gekregen om deze even zuinig te krijgen als de 625.

Dat Lenovo de accu kleiner heeft gemaakt vind ik ook teleurstellend, maargoed daar hebben we de Lenovo P2 voor.

De accuduur van deze Z2 play word waarschijnlijk nogsteeds vrij goed.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 5 mei 2017 21:29]

Klopt, ik doelde meer op de 625 van de P2, die voor mij voldoet. De Moto Z Play onderscheidde zich in reviews juist door de lange accuduur. Zou goed kunnen dat de opvolger dezelfde accuduur haalt, maar in de tussentijd is de P2 uitgekomen die daar overheen gaat. En nu krijgt de opvolger dus een kleinere accu en is er verder niet zoveel speciaals meer aan, behalve de Moto Mods dan.
Het is maar waar je prioriteiten liggen. Ben zelf voor de moto g5 plus gegaan. Alleen maar omdat deze lichter, ietsje kleiner, betere camera en spatwaterdicht is.

Daarnaast verwacht ik dat ze veel onderdelen van g5 plus gebruiken voor deze zomer play. Aangezien ook mijn g5 plus een 3000mah accu, 5mp front camera en 12mp met 1,7 diafragma heeft.
De met voorsprong grootste verbruiker van de batterij is het scherm. En meestal op de tweede plaats je antenne's - bij standby dan. Een SOC die 10% zuiniger is ga je dus feitelijk heel weinig van voelen in de praktijk. Tenzij je de hele tijd je CPU op 100% zit te draaien voor benchmarks of whatever.

Dus de batterijduur gaat met een kleinere batterij sowieso achteruit op de meeste vlakken. Tenzij ze het scherm zuiniger gekregen hebben, maar die kans acht ik klein.
Dus de batterijduur gaat met een kleinere batterij sowieso achteruit op de meeste vlakken. Tenzij ze het scherm zuiniger gekregen hebben, maar die kans acht ik klein.
Het modem/antenne is onderdeel van de soc, bij de optimalisaties wordt het energieverbruik van deze antennes ook aangepakt. Het is niet voor niks dat iPhone (of waren het galaxies) modellen met een losse Intel modem meer stroom verbruiken. Natuurlijk een grotere accu is altijd beter. Maar optimalisaties ook. Kijk naar een iPhone, die heeft een vrij goede accuduur met een accu van 1960 mah. De Sony xa1 heeft er 1 van 2300 mah.
Die accuduur krijgt de Iphone volgens mij niet voornamelijk door zijn SoC, maar vooral doordat het scherm een zeer lage resolutie heeft en ook nog een flink stuk kleiner is dan normale Androids. Dat is verder een prima keuze.
Scherm is iets scherper dan 720p en 4.9" groot. Mijn oude moto g 2015 is vergelijkbaar, maar heeft een 2800 mah accu en gaat minder lang mee dan de iPhone.

De iPhone werkt totaal anders dan een Android. Android werkt via virtualisatie (java) zodat elke telefoon dezelfde software ervaring heeft. Apple heeft 2 nieuwe toestellen per jaar, hierdoor kunnen zij efficiënter hun besturingssysteem en sdk schrijven.
Dat Lenovo de accu kleiner heeft gemaakt vind ik ook teleurstellend ...
Volgens mij zouden we vaker naar de accuduur moeten kijken in plaats van naar de accu. Als Lenovo in staat is om met een kleinere accu toch hetzelfde te bereiken dan is er toch niks om over te klagen?

Sony voert ook verschillende optimalisaties door waardoor ze er met een relatief kleine accu toch voor zorgen dat de telefoon "een dag" mee kan, terwijl andere telefoons met dezelfde accucapaciteit dat lang niet altijd halen.
Wel. Liever zuiniger EN meer capaciteit. Dan heb je nog meer accuduur.
als je accuduur echt belangrijk vind kan je nog altijd de oukitel k10000 halen. 1+ week zonder moeite en meer als 2 weken als je je gedraagt. :+
Wauw, 10.000 mAh :*) 14mm dik en 320 gram zwaar is wel wat te veel van het goede. Ik heb ook een 25.600 mAh powerbank, daarmee kan ik ook wel een weekje zonder een stopcontact :Y)
gewicht valt hard mee als je hem in je hand hebt. lange gesprekken hou ik zoizo niet van dus is geen issue. inmiddels hebben 2 andere collega's hem ook gekocht. O-)
en het gewicht, bouw en alu randen zorgen voor dat echte "deuk in de vloer" als je hem laat vallen. :+

dat ding buig of breek je niet. :Y)

ps: meet eens een ipone op met hoesje eromheen. vaak zijn die zelfs groter dan de k10000. ik heb inmiddels bijna alle telefoons vergeleken op kantoor en ik heb zeker niet de grootste of dikste -als je het hoesje meerekent-...

[Reactie gewijzigd door flippy op 5 mei 2017 23:46]

... ik heb zeker niet de grootste of dikste -als je het hoesje meerekent-...
Tenzij je het hoesje voor de K10000 meerekent?

Appels en peren enzo...
K10000 heeft geen hoesje nodig. ;)
Dat is dan nog erger.
Je hebt 2 dingen op zak en de powerbank is zeker niet licht en ook niet dun.
Ik begrijp niet dat ze nog altijd dunner willen gaan, welke meerwaarde heeft dat nog.
Uiteindelijk hebt ge toch schrik om zo'n sigaretten blaadje vast te houden of in uw zakken te steken. Ik ben verdorie een werkman met twee fatsoenlijke handen aan mijn lijf en kan iets van een paarhonderde gram en 10mm dik nog goed vast houden.
Die o zo dunne en lichte dingen zijn goed voor dunne en lichtte meisjes. ;)
Het grappige is dat de SD625 zware games echt helemaal prima aan kan. Heb de P2 ook. :)

[Reactie gewijzigd door coolkingler1 op 5 mei 2017 21:52]

Maar niet op de hoogste resolutie en framerate. Maar ze werken zeer zeker prima. Doen de ontwikkelaars ook met een reden, dat zo veel mogelijk mensen de games kunnen spelen, en niet enkel degenen met een vrij recent flagship.
Ik weet ook niet wat men als 'zware' game bedoelt, maar bijvoorbeeld Hearthstone en Pokémon Go doen het wel lekker smooth en op 1080. :P
Ik heb ook serieus zitten kijken naar de Lenovo P2 maar durfde het niet aan vanwege het artikel over spyware dat Lenovo in de telefoons zou stoppen. Mijn huidige Sony Xperia Z2 doet 2 dagen met de accu maar draait helaas Android 6 en zal geen updates meer krijgen.
Gerucht: opvolger Moto Z Play heeft fors kleinere accu
De accu is hierdoor wat kleiner geworden, van 3510mAh in de voorganger naar 3000mAh in het nieuwe model.
Lekkere berichtgeving tweakers, zie dit steeds vaker terug. Voor mij reden om andere sites te gaan bezoeken..

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 6 mei 2017 13:12]

Wanneer gaan fabrikanten eens leren dat de gemiddelde consument een stuk meer geïnteresseerd is in accuduur dan in een halve millimeter dunnere telefoon?
Wanneer gaan mensen eens begrijpen dat fabrikanten dunne telefoons maken omdat die beter verkopen dan dikke?

Overigens vind ik het altijd zielig hoe mensen zeiken over accucapaciteit, zonder dat ze weten wat de accuduur is. Het zou best kunnen dat de telefoon beter presteert dan zijn voorganger.
Ik denk dat high end fabrikanten prima weten waarom ze geen betere accu's maken.
Als ik naar mijn collega's kijk (heavy users in de media) die met hun iPhone nog geen halve dag doorkomen. Die gaan klagen en vragen wéér een nieuwe telefoon en zijn na een jaar alweer aan 't mopperen en zo rinkelt de kassa vrolijk.
Het is niet dat het niet kan, het is voor de Apples van deze wereld big business om net geen geweldige ervaring te bieden.
Met mijn iPhone6, bijna drie jaar oud, haal ik probleemloos het eind van de dag. Ik gebruik nochtans meer m'n smartphone dan goed voor me is...

Dankzij de superieure zuinigheid van de toestellen is de batterijduur van iPhones is al een tijd erg goed (zeker bovengemiddeld), en voor heel veel mensen meer dan voldoende.

Uiteindelijk hangt het er van af wat je belangrijk vindt. Ik heb geen interesse in een te grote, te dikke, te zware smartphone die anderhalve of twee dagen meegaat op een batterijlading: elke nacht opladen is uiteindelijk toch een erg makkelijke routine om elke dag probleemloos door te komen. Wat heb je dan aan die extra capaciteit, behalve de ongemakken?

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 7 mei 2017 15:25]

Onzin. De gemiddelde consument slaapt eens per dag en maakt gebruik van die tijd om zijn smartphone op te laden. Een accuduur van 1 dag is dus voldoende voor 99,9% van de gebruikers.

Vervolgens zie je wat interessants: hoe goedkoper het toestel, hoe minder men geeft om hun smartphone en dus ook hoe minder men het toestel gebruikt. Budgettelefoons hebben vaak een gigantische accu, maar de mensen die het gebruiken zullen elke dag thuiskomen met 80% accu. Wat is daar het praktisch nut van?

Hoe duurder het toestel, hoe meer men de smartphone gebruikt. Maar high-end specs nemen ruimte in, wat ten koste gaat van de accu. En hier is het probleem op accugebied. Flagships hebben een matige accuduur.

Midrangers zoals de Z Play hebben helemaal niks aan een accu van duizenden mAh's. Een 3000mAh exemplaar zal iedereen de dag wel door trekken. Daarbij: door de MotoMods heeft het wel degelijk erg veel nut dat het toestel dun is. Er kan immers nog wat achterop geplakt worden (zoals... extra accu!)
Als je hier een gemiddeld topic of nieuws item over telefoons opent gaat de discussie vaak over accuduur. Het direct af te doen als onzin is daarom een beetje kort door de bocht.
Hoewel ik het met je eens ben dat de gemiddelde consument prima s nachts de telefoon op kan laden, ben ik toch blij dat ik die van mij (Moto X Force) 2 dagen mee kan. Waarom?

Ik reis af en toe intercontinentaal en dan is het fijn als ik de telefoon na een lange vlucht nog kan gebruiken voor navigatie. (Ik weet dat je ook vaak in het vliegtuig kan opladen maar ik vind prettiger als telefoon gewoon in mijn broek zak zit terwijl ik half lig te slapen)

Daarnaast zijn accu's berekend op een aantal laadcycli en door om de dag op te laden (waarbij er dan bij mij nog steeds 30% over is), slijt de niet vervangbare accu minder snel.
Dat komt dus door de flagship gebruikers en de mensen die nog altijd een midranger uit 2013 gebruiken.

In het vliegtuig kan je inderdaad ook gewoon laden :)
Dat zullen ze zich pas realiseren indien de klanten de dunnen toestellen niet kopen. De vraag is nu dus: wat doet de markt zowel de afname door eindgebruikers als het aanbod. Als iedere fabrikant immers alleen maar dunnen telefoons aanbied is het nogal logisch dat de klanten dunne telefoons kopen.
Toch zijn daar wel slagen gemaakt. Heb hier nu een P9 Lite en daarmee letterlijk 8 dagen standby heb gehaald (2 uur screen on time, Wifi 24/7 aan, geen mobile data).
De accu is wat kleiner geworden? :D Volgens mij is 500mAh eraf van de oorspronkelijke 3500 toch wel een behoorlijk hak.. Zonde van Motorola..

[Reactie gewijzigd door Luca op 5 mei 2017 21:08]

Ik gebruik de huidige Z Play regtelmatig icm het Incipio Off-grid pack erop, alleen wordt 'ie daar wel erg dik van. Ik zou het niet erg vinden als 'ie wat zuiniger, sneller en iets dunner is. Ik heb de Z Play2 in elk geval op mijn shortlist "Toestellen waarnaar ik benieuwd ben" staan, zeker aangezien ik enorm tevreden ben over de huidige Z Play.
Idd. Denk dat Motorola / Lenovo dit doet / kan veroorloven omdat het totaalpakket met de MotoMods zo wat dunner kan worden.

Een flink aantal van de MotoMods hebben een batterij ingebouwd, dus i.c.m. zo'n mod krijg je alsnog plenty (deels verwisselbare) battery-power.:
- JBL SoundBoost: 1000 mAh
- Moto Insta-Share Projector 1100 mAh
- TUMI Wireless Charging Power Pack 2220mAh
En dan heb ik de "pure" PowerPacks nog niet genoemd.

Het is toch wat anders om je telefoon via een fragiel USB-kabeltje met een powerbank te verbinden in je jaszak of dat je zo'n magnetische MotoMod op de achterkant klikt.

Met de PowerPack MotoMods heb je een beetje de voordelen van een verwisselbare interne batterij (compact, meerdere exemplaren mee te nemen) zonder het grote nadeel (telefoon moeten uitschakelen / rebooten om te verwisselen).

Ik ben verder blij dat ze de ingebouwde camera van de Z2 Play verbeteren t.o.v. de Z Play. Na het lezen van wat kritische reviews zoals deze over de Hasselblad MotoMod heb ik die als optie geschrapt.

Heb nu dual sim Moto X Play inclusief Sandisk 256GB SDXC, maar met gebarsten scherm, die verder nog goed functioneert. Zat al tijdje naar de 1e Z Play te kijken, maar vind 3GB / 32GB net niet voldoende step-up en twijfel over ontbreken van B20 band.

[Reactie gewijzigd door UnderClock op 5 mei 2017 23:30]

Je zult tevreden moeten zijn met hetvolgende:

- Sneller
- Dunner

Batterijduur zal een stap achteruit zijn want er zit een kleinere batterij in en hij is minder zuinig.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 5 mei 2017 21:26]

Dan zal ik 'm, met gebruik van powerpack, eens in de 3 á 4 dagen moeten opladen ipv 4 á 5 nu. Maak ik me niet zo druk om. Maar ik ben dan ook geen heavy user en de Mods kunnen een hoop compenseren. Vooralsnog is het afwachten voor we er iets concreets over kunnen zeggen.
Als andere onderdelen van de hardware zuiniger zijn geworden, merk je daar niets van of presteert hij zelfs (marginaal) beter qua accuduur.
De onderdelen verbruiken meer wants alles is hetzelfde gebleven buiten:

- soc: cpu is hoger geclocked (groter verbruik)
- Meer opslag en ram, waarschijnlijk geen gigantisch verschil maar ik vermoed dat dit ook iets meer zal verbruiken maar dat zal wel te verwaarlozen zijn.
- Camera: te verwaarlozen


Dus je hebt een smartphone die meer verbruikt en waarvan de accu 510 mAh kleiner is geworden. En dat van een toestel dat door veel kopers geprezen werd voor zijn batterijduur.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 5 mei 2017 21:20]

De SoC is geproduceerd op een nieuwer procede wat maar zo zuiniger kan zijn.

Daarnaast hoeft een hoger geklokte SoC dus helemaal niet een hoger verbruik te hebben. Stel je moet 1000 berekeningen uitvoeren in 10 seconden. Chip A op 1 ghz doet daar 5 seconden over op full load (1w/s) en werkt daarna 5 seconden op idle (0,1w/s) Totaal dus 5,5w.
Chip B, op 1,2 ghz doet er 4 seconden over (1,2w/s) en werkt daarna 6 seconden op idle (0,1w/s). Totaal 5,4w :)

De aanwezigheid van meer RAM zal er voor zorgen dat apps minder snel opnieuw geladen hoeven te worden, iets wat ontzettend zwaar is en veel energie kost. De data langer onthouden kost vrijwel geen energie.
De 626 en de 625 zijn beide op 14 nm LPP gemaakt. Apps in RAM houden kost ook batterij.
Dat zegt niet alles. De Snapdragon 821 is ook op hetzelfde procédé als de Snapdragon 820 geproduceerd, toch is de 821 sneller door zeer kleine evoluties in het productieproces.
De 821 is sneller omdat hij hoger is geclocked. Dus meer energie verbruikt op 100% usage. Echter zijn de trage low power cores ook hoger geclocked waardoor hij theoretisch minder zal verbruiken omdat hij de snelle cores minder zal moeten gebruiken.

De 821 en 820 zijn even snel als je ze even hoog clocked. Net zoals de 625 en 626.
Ik denk niet dat die rekenwijze helemaal opgaat.
Misschien wel tijdens een kortstondige berekening zoals jij schetst wel, maar ik vraag me af of dat een reëel scenario is.

De aanwezigheid van clusters met meerdere snelle en langzamere kernen maakt een vermogensberekening veel complexer.

Tijdens bijvoorbeeld een spelletje zullen beide Socs langdurig op full load draaien.
Het is veel complexer natuurlijk, maar wel iets wat ik regelmatig terug zag bij benchmarks. Dezelfde ultrabook met i7 heeft vaak een betere accuduur dan de i3-versie.

Mijn punt is meer dat je niet heel stellig mag beweren dat hoger geklokt een hoger verbruik betekent. In de praktijk zal het vergelijkbaar uitkomen.
Dat zou kunnen, maar ik zie liever een objectieve vergelijking met een meetmethode die voor verschillende telefoons hetzelfde is (zoals is Tweakers het aanpakt).
Dat begrijp ik uiteraard ook wel maar dat is dus niet het geval. Er moeten dus serieuze software optimalisaties zijn of de accuduur gaat fors minder zijn dan de voorloper.
Dat is dun. Ben benieuwd of hij een 3,5mm jack zal hebben?
Het lijkt of er op de meest rechter foto een kleine ingang links onderin zit, maar voorlopig is en blijft het gissen.
Het voordeel van een 3.5mm jack is dat ie maar marginaal groter hoeft te zijn dan 3.5mm, hooguit 4mm, het past dus makkelijk ;) Als ze hem weg zouden laten heeft dat dus weinig met de dikte te maken.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 mei 2017 22:23]

De huidige z play heft 3gb ram, geen 2.

64gb is de standaard aan het worden, wat ik alleen maar kan toejuichen. Zeker nu 16gb veel al uitgefaseerd wordt, dit is zelfs voor niet intensieve gebruikers te weinig.
Erg, erg jammer. Ik wachtte op deze telefoon... Voor niets dus waarschijnlijk. Ik verheugde me op hetzelfde design met dezelfde batterylife. (of betere batterylife zelfs)

[Reactie gewijzigd door coolkingler1 op 5 mei 2017 22:00]

Ben je alleen teleurgesteld vanwege de accu of de specs in het algemeen? Want als je je had verheugd op de specs en batterylife van de Z zou ik zeggen: koop die dan.
Daarnaast: indien het je niet om de Moto mods gaat, zou je eens kunnen kijken naar de Moto Z Force. Zelfde scherm en wel 3500mAh.
Ik heb zelf de X Force en ben daar erg content mee (makkelijk 2 dagen op een acculading)
Beiden eigenlijk wel, maar vooral de batterij. Grote kans dat ze er minder Battery mods mee verkochten dan ze dachten en denk dat dit Ook een reden is voor de mindere batterij.

Ik had de originele Z Play, heb nu de Lenovo P2, maar dacht eventueel over te stappen op een Z2 Play(vindt glas toch mooier Etc). Niet dus.
Ik denk dat jij inderdaad de enige bent...
De accu is hierdoor wat kleiner geworden, van 3510mAh in de voorganger naar 3000mAh in het nieuwe model.
O-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee