Gerucht: Lenovo brengt 3,5mm-jack terug in opvolger Moto Z-serie

Lenovo zou volgens nieuwe renders van de opvolger van de Moto Z Force de 3,5mm-jack terugbrengen in zijn duurste smartphones. Daarmee zou het de eerste smartphonemaker zijn die terugkomt op de beslissing om de audio-aansluiting weg te halen.

De 3,5mm-jack zit op renders die Android Authority op basis van informatie van OnLeaks publiceerde. Hij is zichtbaar aan de onderkant van de behuizing, naast de usb-poort. Lenovo liet de 3,5mm-aansluiting weg uit de Moto Z en Moto Z Force met dunne behuizingen, hoewel de iets minder dunne en goedkopere Moto Z Play de aansluiting wel heeft.

De behuizing is volgens de site bijna 6mm dik, dunner dan de 7mm dunne Moto Z Force van vorig jaar. Het toestel is 156x76mm groot en heeft een 5,5"-scherm. Daarmee heeft de telefoon iets grotere bezels dan die van vorig jaar. Dat gaat tegen de trend in van smartphones met juist minder grote bezels als de LG G6, Xiaomi Mi Mix en Samsung Galaxy S8.

Het zou voor het eerst zijn dat een fabrikant de opvolger van een telefoon zonder 3,5mm-jack wel weer voorziet van de analoge audio-aansluiting. Lenovo liet hem vorig jaar weg en levert een adapter mee om de usb-c-aansluiting te gebruiken voor het aansluiten van headsets. Onder meer HTC, LeEco en Apple laten de jack ook weg op nieuwe modellen. Over die fabrikanten zijn nog geen geruchten dat zij de aansluiting terugbrengen.

Het al dan niet weglaten van de 3,5mm-aansluiting op telefoons is een heet hangijzer in de mobiele markt. Tweakers publiceerde vorige maand een achtergrondverhaal over het onderwerp, waaruit bleek dat fabrikanten slechts in beperkte mate ruimte besparen met het weglaten van de aansluiting in de behuizing.

3,5mm-jack

Moet een telefoon een 3,5mm-jack hebben, vind je?

Ja, absoluut, ook als het een telefoon dikker en/of de accu kleiner maakt
73,2%
Liever wel, maar het hoeft niet
14,4%
Als het een dunnere telefoon en grotere accu mogelijk maakt, laat hem maar weg
7,2%
Nee, nergens voor nodig
5,2%

Aantal stemmen: 3.483. Deelname gesloten op 08-05-2017 11:14. Stemmen is niet meer mogelijk.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

17-04-2017 • 10:38

220 Linkedin

Reacties (220)

220
197
74
10
1
90
Wijzig sortering
Op je nieuwe TV zitten toch ook geen (4) scart aansluitingen meer? De jack heeft zijn beste tijd gehad net zoals de SIM kaart.

Je wil toch ook graag een plooibare of flexibele telefoon binnen een paar jaar? Dat gaat makkelijker zonder dit soort harde connectors. Scherm, chips en batterij kan men vandaag al flexibel maken.

Ik hoop alleen dat Apple snel doordrukt en uniform voor USB-C en draadloos laden kiest vanaf de volgende iPhone.
Anoniem: 315662
@WhiteDog17 april 2017 13:15
Ik vind dit altijd zo'n onzin argument. Nee SCART zit er inderdaad niet meer op, maar dat komt omdat er een waardige opvolger is, namelijk HDMI.
Draadloze oortjes vind ik geen volwaardige vervanger omdat ik gewoon muziek wol luisteren als dat uitkomt en niet hoef na te denken over het batterij niveau van mijn oortjes.
En ja dan kun je een verloopje gebruiken, maar ik luister soms naar muziek terwijl ik mijn telefoon aan het opladen ben.
Vooruitgang, prima. Dit gedwongen verwijderen van poorten om lekker wat winst te maken, liever niet.

Zodra de batterij van die dingen langer dan een week mee gaat wil ik het wel overwegen, tot die tijd blijf ik lekker bij telefoons met een 3.5mm jack.
Alles hangt af van de gebruikte standaard van de fabrikant. Usb-c heeft ook een analoge audio output standaard. https://linustechtips.com...log-and-digital-possible/

Op zich is er niets mis met een hoofdtelefoon met een usb-c aansluiting. (Al dan niet analoog/digitaal) maar we missen gewoon 1 connector om op hetzelfde niveau te komen als in het 3.5mm jack tijdperk zodat je kan opladen en muziek beluisteren tegelijk. If een laadkabel met achteraan een female connector zodat je een hoofdtelefoon er bovenop kan prikken.

Audio Device Class 3.0 Kan de 3.5mm jack totaal overbodig maken net zoals hdmi scart heeft verdrongen. (Usb-c is universeel, support vr digitaal + analoog, actieve noise cancelation mogelijk)

Edit: Het is vooral iphones die getroffen worden omdat iphone oortjes (bedrade) enkel op een iphone werken en niet op macbook of andere laptopomdat ze domweg een lightning connector hebben.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 18 april 2017 08:52]

USB-C is inderdaad de waardige opvolger voor de 3.5mm jack, maar wanneer je dit nou precies weglaat is de truuc. Het is nu gewoon nog te vroeg om de jack weg te laten. Vind maar eens headphones(let op: geen headsets) die niet 3.5mm jacks zijn, dan zie je al gouw dat er 583453543 3.5mm koptelefoons zijn en misschien vier of vijf USB-C headphones. Dit is gewoon niet het moment om de 3.5mm jack weg te houden: Dit moet je gewoon gefaseerd doen. Laat headphone-makers nou eerst eens "USB-C versions" van huidige koptelefoons(of oordopjes) maken, zoals Sennheiser, A-T, etc etc.

Edit:
Hier is een heel goed voorbeeld:
categorie: Koptelefoons
categorie: Koptelefoons

De eerste link zijn USB-C headphones(3 in totaal) en de tweede link 2.300+ koptelefoons. Dan weet je gewoon dat het nog geen tijd is om de 3.5mm jack af te schaffen 8)7 8)7

[Reactie gewijzigd door MrFax op 17 april 2017 23:08]

Edit: Het is vooral iphones die getroffen worden omdat iphone oortjes ( draadloze en bedrade) enkel op een iphone werken en niet op macbook of andere laptop.
Dat is totaal niet waar! Je kunt de Airpods heel eenvoudig koppelen met iPhones, iPads, iPods, iMacs, MacBooks, Apple TV's, waarbij je niet het eeuwige BT koppel / ontkoppel gehannes hebt.

De Airpods werken met BT, je kunt ze ook met een Windows laptop gebruiken.

Los van deze Airpods discussie: ik heb een lichte voorkeur voor een telefoon met een 3,5mm audio jack...
Klopt airpods wel, my mistake. Maar de bijgeleverde oortjes van de iphone 7 werken niet op uw macbookof andere laptop.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 18 april 2017 08:53]

Dat klopt, de Earpods met lightning stekker werken alleen op apparaten met een lightning aansluiting, dus iPhones vanaf de 5, iPads vanaf de mini, ...

De lightning aansluiting was noodzakelijk om de markt in te laten zien dat een universele, slimme, omkeerbare stekker handig is. Nu, 4 jaar later, is het USB-C die de nieuwe standaard lijkt te worden, en daarom hoop ik dat Apple de iPhone 8 met USB-C uitbrengt. Jammer van de lightning aansluiting, dat wel, maar een universele standaard is belangrijker...
Helemaal waar. Plus dat al die draadlose oortjes niet lossless afspelen. Daar sta je dan met je Tidal, Qobuz or Deezer Elite abo....
Dikke pech dat de meeste da converters in telefoons je lossless geluid niet echt lekker tot hun recht laten komen. Met aptx voor draadloos en Apples eigen systeem is er voor draadloos echt een stap op kwaliteitsgebied gezet.

Voordeel van geluid via USB c is dan ook dat je kunt kiezen voor een koptelefoon met en een goede dac, versterker en speakers. Momenteel heb je alleen invloed op de laatste als je de telefoon al in bezit hebt.
Maar op mijn telefoon zit gewoon USB-C en een jack. Dan kan ik dus gewoon kiezen. Dat is dan toch altijd beter?
Voor techneuten, ja. De rest van de mensen vindt het prima. Eventjes wennen, daarna vergeten dat het ooit anders was. Je kan zo lang mogelijk proberen vast te houden, maar uiteindelijk gaat iedereen eraan geloven.
Nee vind ik niet. Juist voor niet-techneuten moet het zijn: Dit is een koptelefoon, dit is een audioapparaat, aansluiten maar!

Dadelijk hebben we schappen vol koptelefoons en oortjes waarbij de een aansluiting A heeft, de ander aansluiting B en weer een ander aansluiting C. Ow hier nog een converter van A naar Boven, van B naar A, van A naar C, van B naar C, enzovoort...

En daarbij lever je sterk in op gemak, want je ene headset gaat opeens niet meer in dat apparaat...
Mensen die dat niet snappen kopen toch een koptelefoon met "Made for Android" of "Made for iPhone" erop. En anders gaan ze dezelfde of de volgende dag nog terug om hem om te ruilen. Dus: even wennen, maar voor we het weten zijn we weer een stapje verder.

Het is niet het einde van de wereld hoor ;) we hebben hier wel vaker mee te maken gehad.
Een beetje goede fabrikant gebruikt goede converters. Nokia had in zijn high ends da converters van echt goede kwaliteit zitten, mijn 920 doet nauwelijks onder aan mijn Denon versterker. Maar goed, Nokia's hoge kwaliteit toestellen gingen niet als warme broodjes over de toonbank en ze hebben uit ellende die hele (smart)telefoon bende aan de wilgen gehangen.

Men wilt geen kwaliteit, het kan de -meeste- mensen aan hun achterste roesten. Zie ook de populaire 2.1 setjes e.d. die zang en spraak via de subwoofer naar buiten gooien....

[Reactie gewijzigd door batjes op 17 april 2017 18:10]

Bovendien, Apple heeft geen AptX.

gewoon AptX is nog steeds niet lossless, ze claimen alleen dat het net zo goed is als CD maar claimen kun je van alles.

Met Aptx klinkt BT wel beter dan zonder over het algemeen
Volgens mij heeft Apple een eigen alternatief op AptX en niet alleen a2dp
Plus het feit dat er verschillende standaarden gebruikt worden. Als iedereen dezelfde standaard zou gebruiken zo het nog overkomelijk zijn, maar nu is er Lightning en USB-C.
Lightning is niet echt een standaard... Het is fabrikant specifiek. USB-C is daarintegen wel een standaard
Het is dus wel een standaard, maar niet aanwezig op alle telefoons. IP65 is ook een standaard, en ook niet aanwezig op alle telefoons. Net als 5G een standaard zal worden en ook niet overal aanwezig zal zijn. En kijk eens naar de foto hier boven: daar zit ook een speciale connector in beeld, die is ook een 'standaard', die je dan vast niet bij Samsung zal vinden, of Sony, maar dat maakt het niet minder een standaard.

Ik denk dat jij bedoelt dat het geen gemeenschappelijke standaard, of universele standaard is.
Bovendien kun je zonder 3,5mm aansluiting geen FM radio ontvangen. En dat heeft meer toepassingen dan muziek, er zijn ook mensen die , bv. op de fiets, niet perse naar muziek willen luisteren maar naar iets anders. Zelf heb ik meestal Radio 1 opstaan.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 17 april 2017 19:45]

Natuurlijk kan dat zonder 3.5mm aansluiting, dat is alleen voor toestellen waarbij de antenne of een deel van de ontvanger in de headset verwerkt zit.
Bij FM radio is de draad naar de oortjes de antenne.
de antenne of een deel van de ontvanger in de headset verwerkt
De consument kiest normaliter zelf welke aansluitingen handig zijn.
Pas als de aansluitingen niet meer gebruikt worden, verdwijnen ze op nieuwe toestellen.

Apple heeft niet gewacht tot de 3,5 mm aansluiting niet meer gebruikt werd, maar heeft z'n zin doorgedrukt.
Deze houding is niet vooruitstrevend, maar betweterig, klantonvriendelijk en graaiend.
Is het niet andersom? De consument koopt wat hij nodig heeft en bekijkt daarvoor de verschillende aanbieders? Je bent niet verplicht om producten van Apple te kopen als zij niet leveren wat jij wilt.
Dat je tot je knieën in een bepaald eco-systeem zit wilt niet zeggen dat je er nooit meer weg kan.
Ik denk dat er weinig consumenten zijn die het ecosysteem en de vertrouwde interface verlaten om het gemis van de 3,5 mm aansluiting. Dat staat niet in verhouding.

Maar het blijft imho klantonvriendelijk.
Maar geen enkel van jou voorbeelden komt ook maar in de buurt van wat Apple gedaan heeft.
De consument bepaalt dat, de massa. En die beweging is bij de Iphone 7 heel duidelijk zichtbaar, tot op het punt dat het zelfs de forecast van de Iphone 8 bedreigt.

https://www.forbes.com/si...7-sales-cut/#2138a4085642
Het gaat helemaal niet om 'mijn' conclusie, het is gewoon een beschouwing van de cijfers die er tot nu toe zijn. Iphone is al een tijd aan het stagneren, blijft op ongeveer 10-11% marktaandeel hangen en is daarmee al jaren redelijk stabiel. Als je dan ziet dat de werkelijke verkopen van de Iphone 7 redelijk tegenvallen, dan is dat opvallend te noemen. En er zijn ook wel degelijk mensen die afhaken vanwege die ontbrekende aansluiting.
Dat zijn geen feiten die jij noemt.

De verkopen zijn ondanks de hogere prijs van de iPhone zo hoog als altijd.

Daarnaast is de gehele smartphone markt aan het stagneren in groei wat ook normaal is want de markt begint verzadigd te raken.

Wat had je verwacht dan? Dat de groei oneindig door kan gaan?

En zoals ik al zei je kan wel een doemscenario projecteren maar stagnatie of zelfs een afname van de verkopen is niet eens iets waar Apple zich zorgen om hoeft te maken omdat ze de prijs van de iPhone constant hebben verhoogd.

Maar daar hoor ik je dan niet over en die zogenaamde "analisten" ook niet.

Als het echt een instorting van de vraag was dan had Apple makkelijk 50 euro van de prijs af kunnen halen en de verkopen een enorme boost kunnen geven maar daar zien ze geen reden toe omdat de fabrieken van Foxconn zelfs moeite hebben de vraag bij te benen.

Maar laten we zeggen dat ondanks alles dat de verkopen met 90% instorten dan nog verdient Apple miljarden.

De ondergang van Apple of de iPhone verkopen worden nu al bijna een decennia verkondigd, het begint gewoon lachwekkend te worden.

Maar we weten allemaal dat het meer wishful thinking is dan iets anders.
Gewoon, logisch nadenken. Maar als je helemaal gek bent van een merk staat dat de objectiviteit vaak in de weg.

Als je mij niet gelooft, kun je nog altijd googlen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je daar geen zin in hebt.

Steve Wozniak, die er veel meer verstand van heeft dan jij ooit zult hebben, is het in elk geval al met mij eens.

https://www.google.nl/amp...zniak-a7209146.html%3Famp

En zo zijn er nog legio artikelen te vinden middels Google's bekende zoekmachine.

http://www.digitaltrends....ck-was-too-much-too-soon/
"As the iPhone’s headphone jack dies, Apple wins and you lose"
Ik kom met linkjes. Jij staat met lege handen en je haalt Andre van Duin erbij.

Ik weet genoeg.
Al geef ik jou nog eens 100 linkjes, dan blijf je nog bij je mening.

Tabé.
Ik heb geen mening over dit onderwerp, ik vertel jou alleen feiten.
Klinkt alsof je iemand bent die niet van Apple houdt en elke mogelijkheid benut om dat nog even lekker te laten zien.

Apple heeft USB gepusht, CD en DVD gepusht, floppies en diskettes als een van de eersten gedropt, net als printerpoorten, seriele poorten, vga, en andere oudere poorten. Toen riep iedereen ook dat ze toch echt niet zonder konden, want hoe moest je anders je printer/muis/modem aansluiten om daarna met bestanden van je diskettes te werken?

De laatste paar jaar is er veel veranderd, en allerlei fabrikanten hebben standaarden zien komen en gaan. Waarbij je vroeger nog uit kon gaan van een walkman met een 3.5mm aansluiting voor een analoge koptelefoon zal je op een gegeven moment wel een fabrikant krijgen die besluit dat uit z'n producten uit te faseren. Dan kan je moord en brand schreeuwen alsof het nieuw is, alsof het grote boze EvilCorp een wil 'doordrukt' en 'arrogant' doet, maar dit is niet nieuws, niet nieuw, niet vreemd en niet voor het eerst. Het is eigenlijk de normale gang van zaken, alleen gaat het steeds sneller en willen mensen aan vroeger vasthouden en vindt men wel een reden waarom dat dan zou moeten.
Er zijn meer fabrikanten dan Apple die patenten hebben op kabeltjes.

De normale prijs die voor een patent op een kabeltje gevraagd wordt is enkele dubbeltjes.

Apple wil $4.

Daarom zijn iPhone kabels, ook van andere fabrikanten dan Apple, zo duur.

Begint het nu een beetje te dagen?
Wat is je punt?

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Wil eigenlijk wat zeggen of ben je hier alleen om over dubbeltjes en dollars te praten.

Wow erg diepgaande niveau heb jij, fascinerend hoe je eigenlijk met zoveel woorden zo weinig punten maakt of zeg maar helemaal geen punten maakt.
Het punt is dat Apple zijn klanten uitperst met veel te hoge prijzen.
Dat is jouw "mening"

Het punt is dat mensen zoals jij blijkbaar denken dat je mening tegenwoordig een feit is of zo.

Sowieso vraagt Samsung en andere fabrikanten niet alleen meer geld ook zijn ze sneller minder waard.

Dan is Apple zelfs goedkoper.
Apple vraagt 10x zo veel voor z'n patent op een kabeltje als andere leveranciers.

Apple is dus een afperser.

En wat heeft Samsung hier precies mee te maken? Weer zo'n random opmerking van jou?
Volkswagen, Mercedes, Ford, Suzuki, Toyota, Renault vragen 10x zoveel voor hun onderdelen als andere leveranciers dus ze zijn afpersers...

Spa, Chaudfontaine, Bar Le duc vragen 100x zoveel voor hun water als water uit de kraan dus ze zijn afpersers...

Philips, Osram, Panasonic vragen 10x zoveel voor hun LED lampen als andere leveranciers dus ze zijn afpersers...

Ik neem aan dat je met deze voorbeelden beseft hoe belachelijk je stelling is over een commercieel bedrijf.

Maar gezien je eerdere reacties ga ik er vanuit dat je liever bij je belachelijke stelling blijft dan dat je feiten toegeeft...
Ik heb dan ook geen toestellen meer die nog scart nodig hebben, die ene scart die nog op mijn tv zit ligt er dan ook maar werkloos bij. De 3,5mm kack op mijn telefoon daarentegen wordt nog bijna dagelijks gebruikt.

Ik heb op dit moment geen behoefte aan een plooibare telefoon. Wat ik vandaag niet heb, mis ik ook niet. Of ik die binnen enkele jaren, wanneer de technologie volwassen genoeg is, wel wil hebben ga ik nu niet over oordelen. En chips zijn helemaal niet flexibel vandaag, toch zeker geen high performance. Net als batterijen waar men al moeite genoeg heeft om ze in een vast pakket veilig te maken.

Apple en kiezen voor open industrie standaarden? Laat me niet lachen. Dat doen ze al jaren niet, net omdat ze dan 1 van hin grotere inkomstenbronnen verliezen.

Oh, en die sim kaart? Leuk als je niet veel in het buitenland komt. Maar telkens een hele procedure doorlopen om in het buitenland je telefoon met een lokale herlaadkaart gekoppeld te krijgen of snel even de sim erin. Ik weet waarvoor ik zou kiezen hoor.
Dat gewoon een vergelijking van lik me vestje... Die audio aansluiting wordt er niet beter op als je die weglaat... En zonder simkaart is ook kansloos, dat gaat gewoon technisch gezien helemaal niet...
CDMA Telefoons uit Amerika hebben geen simkaart.
Omdat die als het ware op het toestel gebakken zit. Dat in een markt met enkel 2 aanbieders is het ook niet zo van belang dat consumenten de keuze krijgen over te stappen, wat met een CMDA toestel dus niet lukt.

Maar zelfs Verizon, die CMDA gebruikt, heeft tegenwoordig simkaarten in hun toestellen zitten, vanwege 4g.

CDMA is een brakke techniek met idiote beperkingen (de 3g versie kan bv niet spraak en data tegelijk), GSM is een industrie standaard.
De belkwaliteit van cdma is anders behoorlijk beter als die van GSM. De CDMA toestellen waar jij het over hebt zijn "world" toestellen die ook buiten de CDMA frequencies ( GSM ) gebruikt kan worden.
De carrier zelf vereist​ gewoon CDMA omdat er maar 2 GSM toestel aanbieders in de U.S. zijn.

3g kan ook geen spraak en data tegelijk ( tijdens het bellen switch de telefoon terug naar h+ ) en bij LTE (4G) heb je ook 2 versies. VOLTE en LTE. Bij VOLTE kan data en bellen tegelijk alleen VOLTE kom je niet zo vaak tegen ( alleen Vodafone en Tele2 )

Afijn we gaan off topic.

Iemand zei dat een telefoon zonder simkaart niet mogelijk was, ik verbeterde diegene want het​ is dus wel mogelijk.
Je reactie illustreert naar mijn mening precies waarom mensen niet voor andere mensen moeten gaan bepalen wat ze wel en niet nodig hebben. Ten eerste neem jij klakkeloos aan dat iedereen een plooibare telefoon wil hebben en dat die binnen nu en een paar jaar leverbaar zal zijn dankzij het afschaffen van de 3,5mm-aansluiting. Ik geloof daar niet zo in en bovendien denk ik dat je geen plooibare Snapdragon-chip gaat vinden of een flinke accu die het fijn vindt om in z'n leven duizenden keer dubbelgevouwen te worden.

Ten tweede klopt je vergelijking met scart niet: scart is een standaard die door een op alle vlakken superieure standaard werd overgenomen. Een betere vergelijking (maar de uitslag daarvan zal je niet bevallen) zou zijn: op televisies zit nog altijd hdmi, ondanks draadloze technieken als WiDi/WFD.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 17 april 2017 16:03]

Ik heb het 'probleem' opgelost door een koptelefoon die beide ondersteunt en in beide gevallen goed klinkt. Een AKG Y50bt. Heerlijke vrijheid zonder draad en mocht ik zonder stroom komen te zitten schakel ik over op 3.5mm bekabeld. Geluidskwaliteit scheelt nauwelijks iets, ook volgens WhatHifi.
Je wil toch ook graag een plooibare of flexibele telefoon binnen een paar jaar? .
Uuh... nee, daar zit ik niet echt op te wachten.
Daarnaast is een voor een groot deel flexibele telefoon ook mogelijk met een 3,5 mm connector, zeker als er ook USB-C op kan.
Dit kan je eigenlijk niet vergelijken met elkaar, de 3.5mm jack is een erg belangrijke aansluiting, het klinkt goed net zo goed als de USB-C aansluiting, de SCART aansluiting was te oud om gebruikt te worden omdat apparaten steeds betere beeldkwaliteit krijgen, maar dit geldt niet voor de jack aansluiting
De jack heeft zijn beste tijd gehad net zoals de SIM kaart.
Ze hebben allebei geen handiger alternatief.
ze hebben geen scart maar wel nog steeds een 3.5 mm jack...
Ik heb een LG zonder helaas.
Wel met scart. :P
Een TV zonder koptelefoon aansluiting? Dat is raar.
Dat is niet raar dat is heel normaal.

Fabrikanten proberen TV's zo goedkoop mogelijk te produceren en laten daarbij heel veel functionaliteit weg.

Mensen die dan in de winkel niet echt onderzoek doen denken dan "hey een goedkope Samsung TV" en kopen dat en komen er later las achter dat er geen koptelefoon aansluiting op zit.

Maar doen dan ook geen moeite meer om hem om te ruilen of komen er te laat achter.

Ik had zelfs een keer een van de duurdere modellen van LG gekocht die heel veel functionaliteit had maar geen koptelefoon aansluiting.
Wil ik een plooibare telefoon? Waarom?

En waarom zou ik geen gewone koptelefoon meer moeten nemen? Omdat draadloos beter is? Tot nu toe is elke draadloze verbinding inferieur aan een bedrade, is het niet in kwaliteit, dan wel in stabiliteit, het moeten hebben van een extra accu of batterij, enzovoort.
Op mijn TV zit inderdaad geen scart maar RCA, wat met een simpel blokje met elkaar werkt = een alternatief.
Ook drie HDMI poorten = een alternatief.
Ook twee VGA's = een alternatief.
Wat is er voor alternatief voor 3.5 jack? Enige genoemde alternatief is alles weggooien en nieuwe dure draadloze of USB-C headsets kopen welke nog niet/slecht leverbaar zijn.

En nee, ik hoef niet een flexibele telefoon, wat is daar goed aan? Ik wil beter, niet anders omdat het maar nieuw is...

Jouw TV vergelijking zou werken wanneer Samsung een TV uitbrengt zonder VGA, HDMI, DP, SCART, RCA en kabel en dan zegt 'zoek maar een manier om er magisch signaal in te krijgen' en het dan innovatie noemt...
De 3.5 mm jack wordt nog steeds gebruikt en is verrekt handig als je wisselt tussen smartphone, laptop. tablet en desktop. I.p.v. allerlei adapters bij te hebben, heb je er geen nodig.
Dat Lenovo/Motorola de jack terug zou willen doen, zegt voor mij al genoeg dat ze ook meedenken met de consument. Ik ben dan ook wel blij om dit te horen.

Zelfs in de muziekwereld wordt de jack nog steeds gebruikt, zowel de 3.5 als de 6.5 mm

Als ik in de trein zit, dan switch ik wel eens van mijn smartphone naar mijn tablet zonder een adapter nodig te hebben. De enigste adapter die ik bij mij heb, is een jack splitter voor het geval dat iemand met mij mee wil luisteren / kijken.

Zolang er geen goede alternatief is, die in alle devices in kan, blijft de jack toch wel het fijnste en makkelijkste.
Ik heb sinds kort draadloze Beats X.

Fantastisch, ik hoef geen draadjes meer.
Je kunt het verschil met gemiddelde oortjes niet horen. En hij gaat ook gewoon lang genoeg mee op de accu.

Ja, het werkt op mijn iPhone, maar ook probleemloos op mijn Windows 7 laptop.

pricewatch: BeatsX (Wit)

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 17 april 2017 12:23]

Ik heb sinds kort draadloze Beats X.

Fantastisch, ik hoef geen draadjes meer.
Je kunt Ik kan het verschil met gemiddelde oortjes niet horen. En hij gaat ook gewoon lang genoeg mee op de accu.
Maar je hebt dan ook een Beats gekocht, ipv een setje high end oordopjes (ik bedoel het niet zo lullig als het waarschijnlijk overkomt, maar dan ben je waarschijnlijk niet superkritisch op geluidskwaliteit). Het is toch triest dat je voor ruim 100 euro een draadloze variant van standaard meegeleverde oordopjes krijgt, terwijl je voor diezelfde 100 euro een goed klinkend setje dopjes krijgt als je een draadje accepteert (en in je telefoon kunt pluggen).

Maar wat me vooral verbaast is dat het feit dat je draadloze oordopjes/hoofdtelefoons hebt blijkbaar betekent dat iedereen over moet en die 3,5mm-aansluiting weg mag. Laat die 3,5mm aansluiting lekker zitten en maak iedereen gelukkig. Mensen die zich storen aan een draadje halen een draadloze hoofdtelefoon en koppelen die met BT. Mensen die een betere geluidskwaliteit willen of een goedkope oplossing kopen iets met een draadje. Ik bedoel: we hebben bedrade netwerken toch ook niet afgeschaft omdat draadloos "ook best snel" kan en je niet meer over kabels struikelt met wifi? Oh, en omdat het ruimte bespaart voor een extra usb-aansluiting? :P

Los daarvan wil ik niet NOG een apparaat dat ik periodiek moet opladen, vooral op vakantie. Ik sleep al laders mee voor tablet, smartphone, action cam, DSLR, Fitbit...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 17 april 2017 13:52]

Dat iemand oortjes koopt die van mindere kwaliteit zouden zijn dan vergelijkbaar geprijsde oortjes wilt niet zeggen dat die persoon niet kritisch is op geluidskwaliteit.

Het merendeel van de mensen op de wereld hoort het verschil gewoonweg niet, bij geluid is het gewoon verdomd moeilijk ok verschil in geluidskwaliteit te horen.

Zelfs als het verschil is tussen slechte geluidskwaliteit en subliem geluidskwaliteit zullen de meeste mensen het verschil niet eens kunnen horen.

Laat staan als je het hebt over acceptabel geluidskwaliteit en goede geluidskwaliteit.

Daarnaast spelen er ook andere dingen mee zoals accessoires en batterijduur waar mensen op letten en wat zwaarder weegt voor hun.
Klopt op zich wel, maar denk dat het meer te maken heeft dat de meeste mensen altijd de koptelefoons gebruiken die ze altijd bij hun telefoon kregen en zelfs nooit naar echt goede koptelefoons geluisterd waardoor ze gewoon niet beter weten, ze zijn waarschijnlijk al blij met wat ze hebben, en op straat maakt het ook niet echt zoveel uit met al dat omgevingsgeluid en ook maakt het uit naar wat je luistert.
In mijn omgeving zijn dat veruit de meeste mensen die altijd hun standaard in ear koptelefoons hebben die ze bij hun toestel kregen, maar elke keer dat ik iemand mijn Bose of Sennheisers leen weten ze niet wat ze horen. Jammer, sinds ik niet meer naar muziek kan luisteren zitten ze al jaren in een la, raar genoeg wil ik ze niet kwijt.
Ik ben blij dat hij op mijn laptop niet uitgefaseerd is :)
Nou, dat is ie vaak genoeg dus wel :p
klopt - ik heb daarom dus oudere laptops (lenovo en mac) die ik up to date hou voor mijn gebdruik met SSD en RAM updates. Zo ook fire wire etc - ik wil niet steeds allerlei adapters meeslepen en laders. Jack is een prima standaard. Ik heb een aantal headsets en draadloos is nog steeds in veel vliegtuigen geen optie bijvoorbeeld - en juist dan wil je niet komen te zitten met een lege headset.
Als je meer dan 4 uur in een vliegtuig zit, dan zit je vaak meteen al wel 12 uur, welk apparaat gaat op 1 lading dat redden? Ik denk dat een oplader die in het vliegtuig werkt een prima oplossing is.

Vroeger ging een mobiele telefoon een uurtje mee, dat is nu ook niet meer zo'n probleem. Het is heel makkelijk om alles 'minder goed' te laten lijken dan wat er al is, maar in de meeste gevallen willen mensen gewoon niet veranderen, en dan is een reden zoeken om dat niet te hoeven doen heel makkelijk.
High end price en het verschil met gemiddelde (meegeleverde) oortjes niet horen?
Doe mij dan maar twee draadjes, scheelt weer 100 euro en je kunt er continue mee luisteren ;)
Klopt. Ze zijn nog best duur. Maar ik had nooit kunnen voorspellen dat het onbreken van het draadje zo comfortabel was.

Lijkt mij zeker iets voor mensen die veel fietsen.
Over fietsen met een headset in ga ik het maar niet hebben hier :)

ik had nog zo getoeterd, maar hij reed zo de linker baan op zonder op te kijken van zijn telefoon
Op de fiets heb je zoveel last van omgevingsgeluid dat je oortjes/koptelefoon wel heel erg slecht moet zijn wil het storen. Ik doe het momenteel met prullen van nog geen 2 euro van de Action. Bijkomend voordeel: als ze stuk gaan of vermist raken is dat geen ramp, pak ik gewoon nieuwe.
Voor jou is het misschien vanzelfsprekend dat je het verschil hoort maar voor heel veel mensen niet.

Veel mensen zien het verschil in beeldkwaliteit niet eens tussen een DVD en Ultra HD beeld, laat staan geluidskwaliteit wat net iets beter klinkt.

Ieder oor is bovendien anders, bij geluid is het verschil niet altijd duidelijk te horen voor mensen.
Er is wel degelijk verschil tussen jouw Beats en mijn goedkope Pioneer oortjes van €18,-
De een kan wel draadloos (welke wel iets makkelijker is qua bewegingsvrijheid) en de ander bedraad (waarbij je je smartphone niet hoeft op te laden omdat BT aanstaat)

En je kan het verschil wel horen. Ik merk wel het verschil als ik via mijn oortjes mix, of via de Technics koptelefoon. Laat staan de Beyer Dynamics. Voor jou is er misschien geen verschil te horen, maar voor mij wel. Nu zeg ik niet, dat alle oortjes of koptelefoons slecht zijn, maar de oortjes van Action vind ik veel slechter qua geluidskwaliteit dan een Vivanco oortje.

Ja. BT is wel makkelijker, maar zo nu en dan moet je het opnieuw verbinden of zit er een vertraging ertussen. Bekabeld daarintegen, is weer sneller (minder storingen) en werkt werkelijk met elke device zonder te koppelen.
Ik was dus ook bang voor vertraging of wegvallen. Maar dat is nog niet gebeurt.

Vertraging is op de iphone opgelost omdat de iPhone de video ook een beetje vertraagt. Op windows 7 is er wel een kleine vertraging, maar die valt mee.

Ik vraag mij af of het gebruiken van BT veel meer energie kost dat de DAC op de iPhone.

Wat ik probeer te zeggen is dat het niet nodig is extreem conservatief te zijn over de 3.5mm stekker. Dat ding is antiek. Niets mis mee, maar de techniek staat al meer toe. Er zijn wel alternatieven, en het is geen rommel.

Het is gewoon nog even een paar jaar duur. Ik gok dat de prijs wel zal afnemen.
3.5mm is een antieke aansluiting maar standaard Bluetooth a2dp is nog geen vervanging. Daarvoor is de compressie te hoog en merk je vooral dat de bassen niet lekker klinken. Bijna alle apparaten ondersteunen aptx maar blijkbaar is dat heel lastig om in koptelefoons doorbte voeren
veel plezier ermee haha...blijven ze ook zitten als je aan het rennen/joggen bent? anders word het een dure hobby {verliezen van je BeatsX }
Geen idee, daar doe ik niet aan.
Maar er zitten dus wel snoertjes aan tot de nekband.
En je kunt er oorclipjes aan maken, maar die heb ik niet nodig.
Anoniem: 910729
@gamezfreak17 april 2017 16:37
Ik snap waar je vandaan komt.

Zelf heb ik een andere ervaring. Ik heb een koptelefoon gekocht die tegelijkertijd met meerdere apparaten verbonden kan worden. Zo verbindt hij automatisch met zowel mijn tablet als met mijn telefoon of laptop. Op deze manier heb je geen adapters nodig, en überhaupt geen draadjes.

Ik weet dat de geluidskwaliteit minder zal zijn. Persoonlijk geef ik daar weinig om. Als ik naar muziek van een goede kwaliteit wil luisteren, hang ik er wel een DAC/AMP tussen. Als je het doet, doe het dan goed. Dan zit je alsnog met adapters.

Met een dergelijke bluetooth-koptelefoon is het, mijns inziens, nóg makkelijker om tussen twee (of meer) apparaten te wissen. Bovendien voelt het een stuk futuristischer.

Ik mis de headphone jack dus niet. Ik snap dat niet iedereen deze ervaring deelt, maar ik wilde toch even mijn two cents geven.
Het toont gewoon de arrogantie van Apple en ik vind het gewoon stuitend. Niemand heeft hun ooit gevraagd om de 3,5mm koptelefoon aansluiting te verwijderen. Toch deden ze het omdat zij vonden dat dit beter was. Waarschijnlijk hebben ze ook nooit onderzoek gedaan of consumenten dit wel wilden.

Ik hoop dat steeds meer mensen hierdoor overschakelen op Android en dat Apple verdwijnt. Ze hebben hun nut gehad en kunnen nu gewoon afsterven. Voltooid leven, heet dat.
Waarom moet men Apple eerst iets vragen voor ze besluiten maken? Beetje onzinnig. Als ze dat altijd hadden gedaan dan was er nooit een Mac noch een iPhone gekomen.

Het is ook een beetje bizar om hier te lezen hoe boos mensen kennelijk worden om een kleine aansluiting. Hopen dat Apple helemaal kapot gaat omdat ze een jackplug weghalen... Holy shit, overdrijven is ook een vak en #firstworldproblems.
Het dramaqueen gehalte is nogal hoog zegmaar.

Je krijgt er gratis een jackplug-lightning bij, dus je hebt gewoon nog een jackplug.
Ach het zelfde gezeur was er toen Apple de 3,5 inch floppy, de DVD drive en Flash ondersteuning weg liet. Apple heeft tenminste het lef om dit te doen. En ze bieden een goed alternatief in de vorm van goede draadloze oortjes en een adapter voor de die-hards.
Over een paar jaar heeft niemand het meer over deze geminiatuurde versie van een standaard uit 1878.

Ik gebruik de 3,5 inch aansluiting op m'n galaxy S6 zelden, had er van mij niet op hoeven zitten. Meestal gebruik ik m'n Sony MW-600 blue tooth adapter. Groot voordeel is dat je telefoon niet op de grond valt wanneer je van je bureau opstaat met je oortjes nog in.
Beetje jammer dat dit manke vergelijk telkens gemaakt blijft worden. Check elders in deze thread waar hier al op in is gegaan.
Hoe sluit ik mijn G930 of elk ander apparaat daar op aan?...
Er is geen alternatief.

Als ik jou een telefoon aansmeer zonder audio aansluiting voor 20,- en dan zeg: voor 2000,- mag je er een kabeltje bij om geluid te hebben, dat is lef?...
Waarom zijn er nog geen 15 meter brede auto's gemaakt? Dat is ook lef (het werkt niet in de echte wereld, maar het is nieuw dus goed toch?)

Nieuw != beter.
Stilstand is inderdaad achteruitgang, dat betekent niet dat alles wat nieuw is maar goed is.
Nee, dat is geldklopperij. Hier wordt het kabeltje echter bijgeverd. Mocht je hem kwijt raken dan kost je dat €9 incl. verzendkosten. Die €2000 is dus nogal overdreven.

Nieuw is zeker niet altijd beter, maar als je t niet probeert weet je t sowieso niet. Meteen roepen dat alles kut is omdat een aansluiting er niet standaard op zit (doch wel meegeleverd wordt) is lekker makkelijk, maar eerst eens kijken wat de markt ermee doet over de loop der jaren is wellicht slimmer en wat ze met de bespaarde ruimte kunnen doen.

Apple is sowieso niet de eerste die de jackplug weg heeft gelaten trouwens... En was ook niet de laatste. Ik geloof dat de "eer" daarvoor naar Sony of Motorola gaat.
Dus de volgende iPhone heeft geen scherm maar een kabeltje waarmee je een Displayport scherm kan aansluiten?...
Ook geen bruikbaar alternatief/verbetering.
Glijdende schaal en daarnaast appels met peren vergelijken.
Niet echt, geluid en beeld zijn cruciale features, beide is er geen alternatief als wat we nu hebben eruit wordt gegooit....
Beter scherm, beter geluid, betere accu, betere camera, betere cpu zijn allemaal betere dingen, geen geluid zonder een of andere halve gare adapter is niet beter, dat is achteruit gaan.
Hoezo half gaar? Het ding werkt prima en de geluidskwaliteit is hetzelfde. Dat is een heel makkelijk te gebruiken oplossing en je kan ook altijd bluetooth gebruiken.

Een extern scherm vereisen op een smartphone is een oneindig veel groter probleem, afhankelijk van de toepassing. (Er zullen vast mensen zijn die zoiets willen.)

Een jackplug vergelijken met een display is bijzonder overdreven.
Ik bedoelde dat ze eerst marketingonderzoek moesten doen om te vragen of mensen dit wel wilden. Ik heb het idee dat ze dit nooit gedaan hebben maar dat ze zelf besloten dat ze dit wilden. Waarschijnlijk om meer geld te genereren met de verkoop van draadloze koptelefoons en USB-C adapter licenties.
Lightning, er zit geen USB-C op iPhones. (Had ik wel graag gezien, puur vanwege de standaard zodat alles USB-C er in principe mee kan interfacen. De lightning connector vind ik echter een stuk fijner dan USB-C.)
Denk trouwens dat dat nog straf meevalt. Bluetooth koptelefoons zijn er al jaren, van allerlei grote namen. Kwamen er al steeds meer bij, en met beter wordende kwaliteit.

Nu krijg je gratis de jackplug dongle erbij, dus je kan er nog altijd alles op aansluiten. En met lightningt werken...? Neh, dan pakken die fabrikanten wel bluetooth. W1 zal wel even voorbehouden blijven aan Beats gok ik, en die verkochten sowieso al als zoete broodjes. Al moet je wel van t geluid houden wat die eruit persen... Afijn.

Op termijn levert het ze vast geld op, maar ik denk oprecht dat dat secundair was. Ze hadden de ruimte nodig, maar dikker maken is gewoon geen optie in designland. De jackplug kon nu in principe gemist worden, zeker met die dongle erbij. Dan is 't logisch dat die eruit getrapt wordt. ;) Het stelt ook niet zoveel voor.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 april 2017 00:27]

Niemand heeft het ze gevraagd, maar feit is wel de iPhone nog steeds als een trein verkoopt. Dus blijkbaar vinden consumenten het niet erg (genoeg) om er vanaf te zien.
Apple heeft ook als een van de eerste het diskettestation laten vallen. Regeren is vooruitzien en niet wachten tot iedereen eindelijk een keer mee is. Aan een ieder de keuze om wel of niet mee te gaan.
Top reactie. Geen concurrentie, alleen nog maar android.... dat gaat de kwaliteit echt ten goede komen.
Er zijn legio Android merken die met elkaar concurreren.

Je hebt wel gelijk dat als Android geen concurrentie meer heeft dat Google zich meer gaat focussen op features in Android die hun geld opleveren in plaats dat de gebruikers ervaring beter wordt. Microsoft heeft dit ook al gedaan met Windows sinds XP.
Het hele weghalen van de jack is gewoon een stom idee geweest. Stel je voor dat je voor een redelijke prijs een leuk setje inears of onears heb gekocht en je kan ze gewoon niet gebruiken. Daarnaast benadeel je meteen een enorm grote groep potentiële afnemers van je product. Het is gewoon een debacle geweest. Nu zullen sommigen, al dan niet een fabrikant, het idee verdedigen, maar dan zeg je in feite tegen "bedraadde" luisteraars dat ze gewoon maar mee moeten gaan. Je forceert te veel, te snel.
Stel je voor dat je voor een redelijke prijs een leuk setje inears of onears heb gekocht en je kan ze gewoon niet gebruiken. Daarnaast benadeel je meteen een enorm grote groep potentiële afnemers van je product.
Daar heb je adapters voor, toch.

Ik ben ook niet voor het verdwijnen van de jack maar dat al onze in- of on-ear-apparaten met jack-aansluiting ineens onbruikbaar worden, lijkt me overdreven.
Fuck adapters. Serieus. Het kost alleen maar extra geld, kan alleen maar stuk en voegt niets toe. Apple heeft iedereen mooi genaaid toen ze de oplossing bedachten voor een probleem dat niet bestond.
Ach er worden aan de andere kant ook weer problemen gecreeerd door te stellen dat de plug nodig is. Er waren zo ook al zat mensen die een draadloos setje hadden.
Ikzelf heb 'm in elk geval geen seconde gemist én ik heg geen last meer van die kl.... draden bij m'n oortjes.

Ik denk zelf- kleine gok- dat anderen snel zullen volgen. Eerst Pixel/ Google en Samsung. Dan de rest...
Die mensen met een draadloos setje hebben een probleem als er een 3,5 mm aansluiting op de telefoon zit? :?
Apple heeft iedereen mooi genaaid toen ze de oplossing bedachten voor een probleem dat niet bestond.
Je weet dat anderen, inclusief Lenovo eerder waren met weglaten?
Jazeker, die dwalingen zijn me bekend (HTC, Palm, meen ik). Ik vind het van Apple vooral vervelend omdat ik ze verdenk van het feit dat ze Beats willen boosten na de overname van dat bedrijf.
Adapters... Doet me denken aan m'n Qtek die een 2,5mm aansluiting had. En je een adapter nodig had naar 3,5mm. Alles wat adapters nodig heeft is in mijn ogen volstrekt waardeloos (net als de nieuwe laptops die nog maar 1 USB aansluiting hebben, etc). Maar ik hou dan ook niet van bluetooth headsets ;)
Adapters zijn nodig om fouten in een ontwerp goed te maken. Er is gewoon niet goed over nagedacht.
Natuurlijk zijn adapters niet ideaal.

Maar ze voorkomen dat je apparaten onbruikbaar worden met het verdwijnen/uitfaseren van een specifieke aansluiting.
Dat was de stelling waar ik op reageerde.
De draadjes worden niet uitgefaseerd. Ze zijn juist handig om kleine oortelefoontjes niet kwijt te raken.
Wie heeft het over draadjes? Het gaat om een gat in een device (jack 3.5mm) dat al dan niet aanwezig is...
Het doel van het verdwijnen van de aansluiting is het uitfaseren van de draadjes. Maar dat gaat nooit gebeuren. De draadjes zijn gewoon handig om kleine oortelefoontjes niet kwijt te raken.
Klopt! Zie ook Samsung Dex. Hun gebruiken USB-C ten minste optimaal EN biedt de gebruiker alsnog de 3.5mm jack. Apple bied ons alleen de zeer trage Lightning connector waar je vrij weinig aan hebt.
Nou hebben we net eindelijk al die .... adapters weggegooid en 1 standaard genomen: micro-USB welke langzaam wordt verschoven naar een modernere USB-C (Vergeet Apple en haar vage connectors...)
Dat was iets wat iedereen wil, 1 stekker voor jouw telefoon, die van je vrienden, TomTom en whatever alles past erop.
Vroegah, ging je op pad en had je twintig kabels en adapters nodig en dan nog vergat je de juiste...
Die adapter kost weer extra, gaat kapot, raak je kwijt en is lomp.
Stel je voor dat je voor een redelijke prijs een leuk setje inears of onears heb gekocht en je kan ze gewoon niet gebruiken. Daarnaast benadeel je meteen een enorm grote groep potentiële afnemers van je product.
Dat zal wel enorm meevallen:
Bij veel (zo niet alle) smartphones waarbij de 3,5mm jack is verwijderd, krijg je een gratis converter van USB (-c) of Lightning naar 3,5mm converter mee. Bij Apple zijn ze los te bestellen voor €9,-. Voor een USB converter betaal je €3.- vanuit China of zo'n €5 tot €15,- via Nederlandse webwinkels of eBay.

Ondanks het feit dat ik de laatste 5 jaar BT headsets gebruik, ben ik toch wel een voorstander om de 3,5mm uitgangen te behouden. Telefoons hoeven echt niet zo dun te worden dat het weglaten van deze uitgang in gevaar moet te komen. Maak de telefoon maar gewoon 6-9mm dik en zorg ervoor dat de breedte binnen de perken blijft waardoor je je telefoon nooit te groot aanvoelt.
Nu apple nog, ik zie het niet gebeuren dat ze hun "fout" toegeven.
Nee, Apple gaat failliet voordat ze het toegeven. Steve Jobs had tenminste nog een gevoel wat mensen wilden, maar het huidige management veranderd gewoon dingen voor het veranderen en om te laten zien hoe machtig ze wel niet zijn. Het gaat ze veel klanten kosten.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 17 april 2017 14:41]

Op dit moment levert het ze gewoon geld op toch? De iphone 7/plus verkoopt alsnog als een tierelier. Dus een fout? Tja de mensen die 300 euro betalen voor een koptelefoon zonder dac en met 3,5 mm kunnen het verloopstukje gebruiken(standaard meegeleverd) en voor de echte audiofreaks komen er koptelefoons met een lightning aansluiting die echt high end dacs ingebouwd hebben.
Ik begrijp de drukte niet helemaal.
Anoniem: 474132
@noiz1317 april 2017 10:53
-> Airpods, nooit geen draadbreukje meer, nooit meer draden in de knoop en problemen met transporteren, ultieme bewegingsvrijheid (zeker 10 meter), en een perfect geluid (Sennheiser niveau). Wat moet ik met dat stomme 3,5mm gaatje in mn telefoon?
En je hoeft ze natuurlijk ook nooit op te laden, altijd pak je ze op en zijn ze magisch vol :-) ook gaat zo een lipo ook voor eeuwig mee en is de DAC vast 1000x beter in een kleine headset dan eentje die je in je telefoon kan plaatsen :+
Anoniem: 474132
@n00bs17 april 2017 11:27
Geluidskwaliteit is prima, ik gebruik ze voornamelijk zakelijk maar ook voor muziek luisteren in het openbaar is het uitstekend te doen. Het is natuurlijk niet vergelijkbaar met de audiofiele kwaliteiten van mijn luisterruimte thuis.

Qua opladen is het inderdaad zo dat de Airpods altijd opgeladen zijn. Dit komt door het vernuftige systeem waarbij het opbergdoosje ook een extra zware oplaadaccu herbergt. Terwijl je ze bewaard in het doosje (bijv. tijden de lunch), worden de Airpods "magisch" bijgeladen (is niet magisch maar gewoon slim uitgeknobbelde techniek van Apple).Thuis hang ik het doosje aan de Macbook (usb kabel), maar on the go heb ik -geen- draden meer, zeer fijn!
Hier roep je nog dat de geluidskwaliteit perfect is...
Maar samen met het feit dat je blijkbaar graag over je spullen praat (zoals je "audiofile luisterruimte" heb ik het idee dat het je vooral om de uitstraling gaat, en je alle tekortkomingen gewoon negeert.
Anoniem: 474132
@Zer017 april 2017 13:51
Selectieve kwoots, als je mijn reacties beter leest geef ik toe dat ik het uiterlijk van de Airpods niet een overdreven pluspunt vind. Ik denk dat hier nog wel winst te halen is door Apple (hogere batterijdichtheid of gevoeliger ontvanger om de Airpods kleiner te maken). Het gaat mij dus zeer zeker niet primair om het uiterlijk (!= design) of de "uitstraling" zoals jij dat noemt.

Het is werkelijk zo dat het geluid zeer goed is en aan perfect grenst voor oordoppen. Daarnaast is het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid van de verbinding zeer groot. Hoeveel bedrade oordoppen ik wel niet versleten heb met draadbreukje, dat wil je niet weten!

Denk dat je het gebruiksgemak door gebrek aan praktijkervaring eerlijk gezegd nogal onderschat. Ik had de Airpods graag wat goedkoper gezien zodat een ieder er van kan genieten (al zit er nog steeds 6 weken levertijd op de Airpods bij Apple dus kennelijk is de prijs qua markt eerder te laag dan te hoog).
In alle (audiophile) reviews die ik gezien of gelezen heb is de conclusie dat het geluid, meh, redelijk, gemiddeld, iets beter dan de oude niet draadloze is. Zeker geen uitblinker op audio gebied, dus waarom zou ik ze willen proberen, hoe "gebruiksvriendelijk" ze ook zijn.
Dat jij hem niet gebruikt is voor jou persoonlijk, maar je benadeelt een groep gebruikers die hem wel willen en dus verklein je de doelgroep. Een smartphone hoort imho zoveel mogelijk compatible te zijn met zoveel mogelijk standaarden.
Deze poll zou toch wel genoeg zeggen. Als er zo veel mensen een jack willen dan verklein je toch de doelgroep als je hem weg laat.
Ja en hoeveel mensen die een Android toestel hebben hebben gestemd op die poll?

Daarnaast hebben mensen altijd wel een andere mening wanneer ze het apparaat in handen hebben, je kan onmogelijk altijd zeggen dat je mening vantevoren vaststaat en ook nooit zal veranderen.
Waarom zouden er geen apple gebruikers zijn die de jack missen, uw mening staat niet voor iedereen.
Dan zouden ze het toch niet kopen?

En mochte ze het nodig hebben zit er alsnog een adapter in de doos.
Daarom wordt er toch standaard een verloopplug meegeleverd bij een iPhone?

Wat is je probleem?
Airpods, meer apparatuur om op te laden, meer milieu-belastende accu's in gebruik (en straks op de afvalberg) en een middelmatig geluid (Sennheiser niveau)
Oh? Dus Apple is de enige fabrikant die accu's inbouwt in hun oortjes?

Volgens mij heb jij de electronica trend van de afgelopen 20 jaar gemist waarbij vrijwel ieder stukje electronica een ingebouwde accu heeft.

Dus je opmerking over milieu belasting en afvalberg slaat helemaal nergens op.

Daarnaast is Sennheiser juist geluid van hoog niveau afhankelijk van hoeveel je besteed, en als je uberhaupt om geluidskwaliteit geeft zijn oortjes van welk merk en kwaliteit dan ook slecht.

Voor goede geluidskwaliteit heb je een koptelefoon nodig.
Nooit geen is altijd..... zonder gekheid, ik gebruik mijn 3.5 jack elke dag (op werkdagen tenminste) als ik naar mijn werk fiets. Zou nooit een telefoon kopen zonder.
Gisteren, ik was aan het ingressen (kost nog al veel van mijn batterij) en ik was lekker muziek aan het luisteren..... tja en dan komt het punt dat je telefoon aan de batt pack moet... en mijn muziek? die kon ik niet meer luisteren.
En geef toe het is toch belachelijk dat een consument dus gedwongen wordt om een hele dure earpod te kopen (de telefoon zelf is ook al niet goedkoop)

Ik ben blij dat Lenevo terug gaat.
Vernieuwing prima, maar niet iedere vernieuwing is meteen een verbetering.
Deze "vernieuwing" lijkt vooral ingegeven te zijn door de mogelijkheid om je meer geld uit de zak te kunnen kloppen. Overal een adapter voor verkopen waar dat voorheen niet nodig was

Bluetooth oortjes kan namelijk ook gewoon als er wel een 3,5mm jack op de telefoon zit. Het weglaten van de jack maakt de BT niet beter of zo. Een DAC in je telefoon moet sowieso anders heb je geen geluid uit de luidspreker.

Gewone oortjes met 3,5 jack kun je overal kopen, van heel goedkoop tot heel duur.

Goede zet om de jack terug te brengen in het nieuwe model van de Moto Z. Niet iedereen is gelukkig met draadloze BT oortjes en voor diegene die dat wel willen kan het gewoon.
Oei, ik ben helemaal nog niet gedwongen om EarPods te kopen :@.
Zijn ze mij vergeten? ;(.
Je noemt nu 1 scenario op en wilt daarmee dus zeggen dat het weglaten van de jackplug een slecht idee is om deze 1 scenario?

Tjah zo kon je ook zeggen dat je ooit een keer wat bestanden op een floppy had liggen en je wilde deze uitlezen maar er zat geen floppy drive in je PC meer...
Of Apelsientje heeft een telefoon zonder 3,5mm aansluiting, waardoor hij een adapter moet gebruiken.
Als de telefoon leeg raakt, moet de adapter eruit en de batterypack erin, waardoor je geen muziek meer hebt...?
"Volledig opgeladen AirPods kun je maar liefst 5 uur gebruiken.3 Ongekend lang.4 En met de draadloze oplaadcase kun je je AirPods meerdere keren extra opladen, voor meer dan 24 uur batterijduur.5 Opladen gaat heel snel. Een kwartiertje in de case is goed voor 3 uur gebruik"

Hoezo geen batterij?
Kleine oortelefoons zonder draadjes raken snel zoek.
De Airpods klinken prima als je ze vergelijkt met gratis meegeleverde oortjes. Je koopt Airpods niet voor het geluid, maar voor het gemak. Ik ken geen alternatief voor de Airpods dat net zo makkelijk werken. Als je beter kwaliteit wilt, dan zul je toch weer terug moeten naar bekabeld, maargoed...oortjes van boven de 13 Euro klinken al beduidend beter dan Airpods dus zo moeilijk is dat ook weer niet.
Ik heb geloof ik één keer in mijn leven een draadbreuk gehad, na ik weet niet eens hoeveel koptelefoons. Het nadeel van opladen weegt dat niet tegen op.
Jouw ervaring is niet representatief voor de rest van de wereld.

Al had je 5000 kabels zonder draadbreuk.
Daarmee zeg je dus impliciet dat het niet kunnen hebben van een kabelbreuk geen voordeel is voor draadloze doppen.
Nee dat zeg ik niet.
Jou ervaring is niet representatief voor de rest van de wereld.

Al had je 5000 kabels met kabelbreuk.
Jij beweert dat ik impliciet iets zeg terwijl dat jouw mening is.

Ik heb het nergens over draadloze oordoppen.

Alleen dat het niet hebben van een kabelbreuk niet betekent dat een kabelbreuk nooit zal voorkomen puur omdat jij die mening hebt door je ervaring.

Jouw ervaring is niet representatief voor de rest van de wereld, dat heeft helemaal niets te maken over wat voor ervaring dan ook met een draadloze koptelefoon of wat dan ook.
Ik heb mijn mening nooit gegeven. Wat ik duidelijk wil maken is dat jij zegt dat een mening (of die nu voor of tegen iets is) niet van toepassing is omdat het de mening van één persoon is, in dat geval is de mening die daar tegenover staat natuurlijk ook niet van toepassing om dezelfde reden.

Los
Het gaat niet om mijn mening.

Het gaat om de kabels.

Je kan niet conclusies trekken op basis van een paar kabels.

Ik zeg niet het tegenovergestelde, ik zeg dat jij je eigen ervaring projecteert op de gehele markt.
Het is jammer dat je niet leest, nogmaals, ik heb nergens een mening gegeven of ervaringen gedeeld, ik wijs je er alleen op dat ik jou reactie vreemd vindt, omdat je een persoonlijke ervaring van iemand eenzijdig aan de kant schuift.
Jij bent juist degene die dat doet.

Lijkt wel omgekeerde wereld.
Laat mij ajb eens zien waar ik een mening mbt kabelbreuk heb neergezet?
Lees maar terug.
Zo, dat is de theorie, nu nog de praktijk |:(

Zo klein dat je ze snel kwijt kan raken. Batterijduur om van te janken, want als je ze net niet hebt opgeladen zit je zonder, terwijl een combi van draadloos en kabel wel ideaal zou zijn. Verder zijn ze schandalig duur voor wat het is.

Ben nog steeds zeer tevreden van mijn headset van €69 die ik nog geen 1 keer ben kwijt geweest, waar ik nooit zonder muziek gevallen ben enwaar ik niet teveel voor betaald heb 5 jaar geleden.
De Airpods zijn nou juist een product van Apple die toevallig nou juist niet duur is.

De concurrentie heeft oortjes die niet alleen duurder zijn maar niet eens dezelfde functionaliteit bieden.

Je trekt de discussie over de prijs van de iPhone door naar de Airpods en denkt dat je een punt daarmee maakt zonder te beseffen dat de Airpods juist een goedkoop product van Apple is.

Dat er Chinese troep verkocht wordt voor 20 euro is irrelevant.

Daarnaast is de batterij duur nou juist een van de betere in deze categorie, binnen 10 minuten laad je de Airpods op voor 3 uur gebruik.

Het lijkt erop dat je meer vanuit onderbuikgevoel reageert en vanuit de typische anti Apple bril alles bekijkt.
Naar mijn gevoel zie je de nadelen niet omdat je het zo verheerlijkt zonder te kijken naar het totaalplaatje. Ik snap de voordelen, maar ervaar meer nadelen dan voordelen. Niet omdat ik anti-Apple ben, verre van zelfs, maar omdat ik de producten objectief bekijk en ervaar.
Anoniem: 474132
@MrAndy979717 april 2017 11:32
Gevoelens kan ik niet zo veel mee, zowel qua batterijduur als kwijtraken herken ik niet in mijn gebruik van de Airpods, dan mag ik dat toch gewoon aan je vertellen?
Ik moet zeggen, ben erg gecharmeerd van hoe Apple zijn producten ontwerpt qua design, maar die Airpods zien er echt achterlijk uit. Dan vind ik dat Samsung dat veel mooier oplost (http://www.samsung.com/global/galaxy/gear-iconx/).
Mee eens, maar omdat ze kleiner zijn zal de accu ook wel veel minder lang mee gaan.
Anoniem: 557373
17 april 2017 10:45
Volgens mij heeft er nog nooit een klant gevraagd om de 3,5mm-jack te verwijderen.
Mensen hebben ook nooit gevraagd om de DVD drive te verwijderen.
Kleine moeite om het toe te voegen op een 6mm dikke telefoon. Extra media aandacht en klanten blij. Win win.

Nu hopen dat deze telefoon (z force) niet wederom een Verizon exclusive is. En hopen dat de batterij er niet op achteruit is gegaan gezien het 1 mm dunner is als de vorige.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 17 april 2017 10:46]

Ik heb er nog steeds weinig begrip voor, met name als er niet op z'n minst een degelijke vorm van draadloos laden tegelijk geimplementeerd wordt. Bij andere onderdelen zoals de vingerafdrukscanner krijg ik in ieder geval de indruk dat er wél wordt nagedacht over hoe ze 't gebruiksvriendelijker kunnen maken - in het scherm verwerkt b.v.

De oplossing van Apple staat me nog het meeste tegen - alles waar geen W1 chip in zit (en een rib uit je lijf kost) vreet stroom door het gebruik van Bluetooth. Er zijn geen high-end BT4.0 koptelefoons beschikbaar en om nou iets met een lightning- of andere fabrikantspecifieke aansluiting te kopen is ronduit dom - zelfs op de MacBooks zit geen lightning aansluiting. USB-C is wellicht beter, maar een losse bluetooth dongle is dan weer een stuk praktischer - er loopt tenminste geen kabel meer naar je (peperdure) telefoon.
De telefoons zijn afgelopen jaren alleen maar groter geworden en het argument wat ik hoor is dat er minder ruimte is. Net zoals de micro en de nano SIM kaart. scheelt 1 milimeter maar vervolgens moet je hem wel in een adapter leggen waardoor die winst in mijn ogen direct weer weg is.
Anoniem: 817085
@jongetje17 april 2017 17:36
op de ouderweste manier had je een metalen bay 9/10 keer in de telefoon voor de sim kaart, nu heb je die tray die hetzelfde doet.
en de tray kan via de zijkant.
Al heb ik ook liever dat ik mn telefoon open kan maken, accu eruit kan halen en daar de sim kaart en sd kaart stop, zoals in mijn telefoon.
De enige reden waarom fabrikanten de 3,5mm jack niet meer willen leveren heeft puur met kosten te maken, niks met het verder innoveren van de smartphone.

De belangrijkste reden die Apple heeft om de 3,5mm jack weg te laten is dat zij meer licenties voor de ligtning aansluiting kunnen verkopen. Want het is gewoon de bedoeling dat je straks headsets koop met enkel en alleen een lightning aansuiting die dus exclusief voor de iPhone wordt gehouden, weer een obstakel om over te stappen naar een andere maker.

Voor andere fabrikanten is het weer makkelijker om een nieuwe telefoon te ontwerpen, omdat er een onderdeel minder is waar ze rekening mee moeten houden voor het design en eventueel waterdichtheid.

Ben het ermee eens dat bluetooth voor meer gemak kan zorgen, maar ik merk nog vaak genoeg ruis, ook bij de duurdere Bose en Senheisser setjes, ook het opladen kan als vervelend ervaren worden tot slot moeten we al zoveel apparaten opladen. Uiteindelijk ben ik weer terug gegaan naar de 3,5mm aansluiting en weer zeer tevreden.

Ik hoop ook heel erg dat de simkaart behouden blijft! Er wordt je dan toch een stukje vrijheid ontnomen.
Afgezien van dat is Bluetooth verre van perfect. Bij sommige apparaten is het goed geïmplementeerd maar bij veel mankeerd er nog aardig wat aan. Te kleine antennes waardoor je een haperende verbinding hebt, eerste paar seconden die niet worden afgespeeld ivm lag, geen duidelijke standaard waar men aan vast houd (aptx bijvoorbeeld).

Nee geef mij maar gewoon analoog. Op lange termijn ben ik best bereid om over te stappen op wat anders maar het lijkt wel of iedereen maar wat aan aanknooit en de consument mag het afzien met allerlei rare adapters en vage standaarden of vendor lockin (moet je per se oordoppen van fabrikant x hebben)
Jack aansluitingen worden gewoon nog overal gebruikt, en met een reden, het is gewoon de standaard voor hoodtelefoon aansluitingen. Niet alleen op mn mobiel, ook in het vliegtuig, mijn versterker in de woonkamer, tv schermpjes achterin de auto voor de kinderen.
USB-c hoofd teleoon zijn duurder door de ingebouwde dac en gewoon nog niet overal te krijgen. Daarnaast is het een oplossing voor een in mijn ogen stom probleem. Waaroom moet die telefoon steeds dunner worden? (Ik heb liever een dikke accu erin) Maar die mooie dunne telefoons zit wel bij bijna iedereen in een dikke ruberen beschermhoes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee