Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Lenovo heeft gezegd dat er in 2016 geen Moto-smartphones met een schermdiagonaal kleiner dan 5" verschijnen. Bovendien krijgen alle Moto-smartphones een vingerafdrukscanner, een functie die smartphones van het merk tot nu toe niet hadden.

Smartphones met schermen kleiner dan 5" zijn alleen in trek in Europa, maar in de rest van de wereld willen gebruikers grotere schermen, zegt een topman van Lenovo in gesprek met de Chinese site Sina. Daarom heeft Lenovo alleen modellen met schermen van 5" en groter tussen de maximaal vijftien modellen die het uitbrengt in zijn Moto- en Vibe-lijnen. Daarmee lijkt de Moto E 2015 van 4,5" geen of een grotere opvolger te krijgen in 2016.

Lenovo zegt bovendien dat het zich als doel heeft gesteld het stock Android van Motorola-smartphones en de Vibe UI van Lenovo's smartphones samen te voegen. Hoe de nieuwe interface eruit komt te zien, is nog niet bekend. Motorola's smartphones stonden er in de afgelopen jaren om bekend dat de interface dicht bij de interface ligt die Google op zijn Nexus-toestellen zet. Vibe UI heeft iOS van Apple en Miui van Xiaomi als inspiratiebronnen en gebruikt geen hoofdmenu, ondersteunt thema's en grijpt diep in op het uiterlijk en de functionaliteit van Android.

Ook zal Lenovo op alle Moto-modellen vingerafdrukscanners plaatsen. Waar andere merken, zoals Samsung, Sony, HTC en Apple, smartphones hebben uitgebracht met vingafdrukscanners, liet Motorola die achterwege. Zo'n scanner had op de Nexus 6 uit 2014 moeten zitten, maar Google annuleerde de functie, omdat de scanner niet goed genoeg zou werken.

Lenovo zei vorige week al dat het zal overstappen op twee merknamen wereldwijd, namelijk Vibe en Moto. Het is onbekend wanneer de Chinese fabrikant de eerstvolgende modellen zal presenteren. Vorig jaar februari kondigde Lenovo de Moto E 2015 aan als eerste toestel van het nieuwe jaar.

Lenovo Vibe Z2 met Vibe UI

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Nou, dat was het dan.

- Niet genoeg vraag, dus leveren we niet.
Das prima, maar dan springt er wel iemand anders in het gat wat nu wordt leeggelaten door Motorola. Echt iedere reviewer van de Moto G en Moto X eerste generaties had wel iets staan in de trant "pfoe, eigenlijk best lekker, zo'n ding dat precies in je hand past".

- samenvoegen Lenovo en Moto schil.
En daar gaat weer een USP... Niet samenvoegen, maar de Vibe UI wegflikkeren, en doorgaan met Stock Android.

Echt, de twee belangrijkste redenen dat ik mensen om me heen tevreden hoor zijn met hun Moto is juist de slanke software en het handzame formaat (en de batterij natuurlijk). En net die twee punten gaan ze laten vallen?


Corporate management: Geestdodend en lekker in de ivoren toren.
Echt, de twee belangrijkste redenen dat ik mensen om me heen tevreden hoor zijn met hun Moto is juist de slanke software en het handzame formaat (en de batterij natuurlijk). En net die twee punten gaan ze laten vallen?
Er was nog een derde reden, die ze overigens ook voor een groot deel hebben laten vallen: Updates.

Vanwege de (vrijwel) stock-android en het feit dat Motorola toentertijd eigendom was van Google, werden de G en E gezien als een Nexus-Light, resp. Nexus-ExtraLight, met bijbehorende updates.
Sinds de overname door Lenovo is na veel gesoebat dan toch besloten om de E 2015 dan uiteindelijk toch maar een update naar Marshmellow te geven, maar van harte ging dat niet.
De 2e generatie G heeft vrijwel exact dezelfde hardware als de eerste, enkel de afmeting van het scherm is een halve inch groter. Resolutie, processors, geheugen, alles verder exact hetzelfde. Die 2e gen G krijgt wel een update naar Marshmellow, de eerste niet. Terwijl die ROM, afgezien van de type-aanduiding, dus hetzelfde kan zijn.

Dan wil je als bedrijf gewoon niet. Juist mensen die een Moto om voornoemde redenen hebben gekocht beschouwen dat als een opgestoken middelvinger, en denken bij een volgende toestel wel 2 keer na voordat ze weer hetzelfde merk kopen. Valt ook op te maken uit nieuws: Leveringen Motorola-smartphones dalen met meer dan 30 procent
Helemaal eens met Jeroeneman en Beuzelarij.
Dan nog een misverstand: 'Moto's draaien nagenoeg stock Android'. De interface lijkt op stock-Android, maar ondertussen draaien er 10 tot 20 Motorola apps op de achtergrond! Hiervan is een aanzienlijk deel niet te disablen. Een aantal doet mij sterk aan spyware denken (nee ik kan het niet bewijzen).
Ik heb mijn Moto-E die toch ineens niet werd ge-upgrade teruggestuurd, maar als ik hem nog had zou ik direct switchen naar Cyanogenmod, dat is tenminste 'nagenoeg stock Android'. Mrexit!
Dan nog een misverstand: 'Moto's draaien nagenoeg stock Android'. De interface lijkt op stock-Android, maar ondertussen draaien er 10 tot 20 Motorola apps op de achtergrond! Hiervan is een aanzienlijk deel niet te disablen.
Klopt, er zijn een aantal 'services' toegevoegd.

De meeste kun je zonder gevaar verwijderen, anders kun je ook kijken naar http://www.appbrain.com/a...vice/cn.wq.disableservice Waarschijnlijk wel root vereist.

Met Xposed Framework en bijvoorbeeld XPrivacy kun je nog meer, maar dat is nog een stapje verder.
Precies! En aan de ene kant snap ik wel dat die bedrijven zich willen focussen op de marktgebieden waar het meeste valt te halen, de concurrentie is al moordend genoeg. Maar aan de andere kant geloof ik gewoon niet dat de vraag naar handzame telefoons zo klein is en heb ik het gevoel dat ze deze trend kunstmatig aan het creëeren zijn.

Persoonlijk vind ik het erg jammer. Nog minder keuze in handzame telefoons. Heb nu zelf een Xperia z3 compact maar het is de vraag hoe lang Sony het nog gaat volhouden. Als ook zij wegvallen blijft er bijna niks meer over qua keuze.
Inderdaad, het is onzin dat er geen vraag is naar handzame telefoons.

Ik ken zat mensen die eigenlijk een kleinere telefoon willen, maar je ziet gewoon niks anders dan 5 inch phones in de winkels. Geen aanbod = geen vraag.
Ik heb een vermoeden dat de beeldschermgrootte niet de doorslaggevende factor is, al zullen een aantal mensen het prettiger vinden.
Ik vind het vooral straf dat men zegt dat enkel in Europa telefoons kleiner dan 5" ook een afzet vinden... die kleine aziatische handjes willen dus grotere telefoons dan ons, spullen die wij amper goed kunnen vasthouden is voor hun helemaal een ramp..

men heeft daar toch echt een minderwaardigheidscomplex dat men zo'n grote dingen wilt hoor; alsof het vervanging is van borsten en worsten om te zeggen; ik heb de grootste, kijk eens! ...
Je kunt het ook anders zien. Voor ons is een telefoon van 4.5" nog goed met één hand te bedienen, maar daarboven wordt het lastig. Voor een Chinees ligt die grens misschien lager, op 4". Daarboven moet de Chinees zijn telefoon sowieso met twee handen bedienen, dus dan maakt het niet zoveel meer uit hoe groot de telefoon is, qua bedieningsgemak. Dus als zowel 4.7" als 5.5" onmogelijk met één hand te bedienen zijn voor de Chinees, kan hij net zo goed voor de 5.5" kiezen, want de voordelen van een groot scherm stijgen wél navenant.

Hiermee te maken heeft ook de trend in Azië om twee telefoons bij je te hebben die gekoppeld zijn: een kleine die je gemakkelijk kunt bedienen met één hand als je aan het lopen bent, en een grote die je erbij pakt als je lekker zit. Er zit wel iets in.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 12 januari 2016 14:06]

Vergeet niet dat een smartphone in Azie nog meer dan hier *het* device is voor internetzaken. De Chinese whatsapp variant (ben de naam even kwijt) biedt bijvoorbeeld buiten chat e.d. ook instagram-achtige functies, betaalfunctionaliteit, ingebouwde e-commerce etc. Een smartphone wordt daar heel anders gebruikt dan hier. Dan is een groot scherm best wel handig.
Buiten europa hebben veel mensen geen computer / laptop. Als mijn enige computer een GSM was waar ik alles mee zou moeten doen, zou ik ook een groter model nemen.
Toch wel in dit geval, want we kunnen de cijfers vergelijken met die van de 6 Plus en volgens verscheidene bronnen wint de 6 in het Westen.
Die 4,7" vind ik pesoonlijk ook nog erg groot (ik heb een Lumia 735)... maar een beetje redelijke specs vind je niet in kleinere phones helaas. Liever zou ik naar rond de 4" terug gaan.

Dat Moto nu enkel grote phones gaat omvatten is een keuze van Lenovo. Net als het samenvoegen van deze twee Android uitvoeringen ( = overal het Lenovo-stempel op zetten). Hoe het uit gaat pakken zullen we vanzelf zien.

Nu hoop ik op een telefoon van ~4" met aardige specs die over 3 jaar nog mee kan + een beetje vlot is/blijft... Voor mij dus duidelijk geen Moto met dit nieuwe beleid.
De iPhone 6 Plus is dan ook ergonomisch een onding. Kan zo even de link naar artikel hierover niet vinden. Daar werd hij vergeleken met de Note, die oa veel uitgebalanceerder in de hand ligt.
Precies. Ik kocht ene tijdje geleden de Samsung flagship (op dat moment de Galaxy S5) en ik voel soms toch ongemakkelijk om dat grote ding vast te houden. Mijn duim haalt maar net de andere kant van het scherm. Ik zat te denken om als volgende telefoon een Motorola te halen vanwege de compactheid en stock Android, maar dat is ook alweer van de baan.

Het verbaast me dat bijna niemand dat gat in de markt aanpakt tussen de 4" en 4,5" 'compact flagship' behalve Apple. Wil je Android, dan is er letterlijk geen keuze.
Tussen 4" en 4.5" wordt inderdaad moeilijk.
Maar ben je nog tevreden met 4.6", ongeveer dezelfde grootte als een iPhone 6, dan kan ik de Sony Xperia serie aanraden. Meerbepaald de Z3 Compact en Z5 Compact. :)

Heb zelf de Sony Xperia Z3 Compact sinds een half jaar en ben zeer tevreden: krachtige hardware in een compact design.
En de batterij gaat beduidend langer mee dan enig ander device momenteel op de markt: het staat op de 6de plaats in deze gigantische test van smartphones (zowel Android als iOS): http://www.gsmarena.com/battery-test.php3
Waarom kijken ze dan niet online? Dan komt men automatisch uit bij de Sony Xperia serie: krachtige hardware in een compact design en uitstekende battery life. De Sony Xperia Z3 Compact bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 12 januari 2016 14:54]

Ikzelf heb ook al gemerkt dat de laatste tijd kleine smartphones (4 inch en kleiner) bijna nergens meer te vinden zijn.
De laatste tijd haal ik dan ook alle "kleine" smartphones vanuit china, daar is er nog wel een degelijk aanbod en de prijs is ook vaak heel goed.

En no offense maar omdat de gemiddelde aziaat kleiner is dan de gemiddelde europeaan en dus waarschijnlijk ook kleinere smartphones prefereert, lijkt het mij een markt die niet zo snel zal verdwijnen.
Gewoon een oude iPhone 5 gebruiken als het per se een slimme telefoon moet zijn en anders voor een GSM gaan. Niemand verplicht je toch met een klomp aan je oor te gaan lopen?

Geen aanbod of overvraagd qua waarde van het apparaat betekent wat mij betreft geen aanschaf. En er zijn nog wel wat redenen waardoor het leveranciers lukt om de consument wel drie keer te laten nadenken voordat-ie tot aanschaf van iets nieuws overgaat.
Ivoren toren? Wat bedoel je daarmee?
Smartphones met schermen kleiner dan 5" zijn alleen in trek in Europa, maar in de rest van de wereld willen gebruikers grotere schermen, zegt een topman van Lenovo in gesprek met de Chinese site Sina.
Dat is gewoon een goeie constatering. Hier in Indonesië ook. Allemaal met een tablet en die als phone gebruiken. Of Apple.

Hier woon ik al vrij lang, en na de BB hype is iedereen aan de Android (mits niet aan Apple) en dat zijn dan vaak 8" tabs die ook als telefoon moeten fungeren.

Zo ook in Singapore waar ik voor Visumspul vaak heen moet. Allemaal met tablets die ook aan het oor gehouden worden als phone.

Europa is de wereld niet.
Maar in plaats van iedereen met hetzelfde bedienen, zou je ook juist kunnen erkennen dat er in Europa wel behoefte is, en daar op inspringen.
Lenovo/Moto is maar één merk toch? Vind je het niets, dan kies je een ander merk. Zij bij Lenovo vinden dit een goede strategie.

En ik kan me die goed voorstellen gezien het gedrag van kopers hier in het Aziatisch deel van de wereld, voorzover ik die ken.

Dat dat in Europa anders is kan ik me uiteraard goed voorstellen, maar dat betekent niet dat de "zieners" bij Lenovo/Moto het fout hebben. De tijd zal het leren want de wereld is groter dan NL/Europa.
Het lijkt me wel een rare beslissing om als telefoonfabrikant het grootste economische blok ter wereld te negeren. Zo duur is het niet om twee verschillende toestellen te maken: een kleine voor Europa, en het andere voor Azië.
Wileyfox zou dat gat mogelijk kunnen invullen. Het is nu zo bang for the buck zoals motorola was 2 jaar geleden, en hun toestellen draaien cyanogen OS, redelijk stock dus. Enkel nog afwachten of ze een goed updatebeleid zullen hebben.
Ik vind de Moto G 2015 eigenlijk al te groot in vergelijking met de Moto G 2013 (5" vs 4.5"). De laatste is net met één hand te bedienen, de eerste net niet meer.
Ziet er inderdaad naar uit dat er geen Motorola meer komt dan. Bijna het hele gezin heeft hier inmiddels een Motorola omdat het top dingen zijn, maar dan laten ze inderdaad de twee belangrijkste punten vallen... Jammer.
Momenteel hebben ze toch al weinig telefoons onder de 5" dus dit zal nog wel meevalle.
De moto G, hun populairste is ook gewoon 5".

iPhones zijn idd populair met 4.7" maar ze hebben wel de buitenafmetingen van een groter toestel...

Wat me het meeste bang maakt is dat ze een lelijke skin op hun toestel gaan gooien.
Dit zou echt de dood van de motorola devices betekeken, allesinds toch in het westen. In Azië vinden ze die dingen fijn.
Vooral gevaarlijk voor hun populairste en dus flagship, de moto G die draait op goedkopere hardware en dankzij de lichte skin draait die vlot.
Knal je daar die zware van lenovo op en het kan wel eens gedaan zijn met een vlot werkende telefoon...
"Smartphones met schermen kleiner dan 5" zijn alleen in trek in Europa, maar in de rest van de wereld willen gebruikers grotere schermen…"

Kan iemand mij dit uitleggen waarom dit zo is of lijkt te zijn?
Ik denk dat Lenovo een aardig beeld heeft van wat er over de wereld verkocht wordt, door hunzelf en anderen.
Alle Chinezen die ik tegenkom lopen met heel grote telefoons.

Maar high end is Sony de enige met kleine toestellen nog dus de omzet in <5" is daarin zowiezo klein.
Oke.

Toch grappig dat de Europeanen zo anders denken over de grote van scherm van de Smartphone.
Ik denk dat mensen liever voor een grote full-spec apparaat kiest, dan een kleine low- end smartphone met bijna dezelfde verkoopprijs. Als er geen concurrerend aanbod is, dan is de keuze erg gemakkelijk. Je neemt dan genoegen met het snelste, maar je kan dan nog steeds de compactheid missen.

Ik zou daarnaast geen kleine Lenovo/Motorola kunnen bedenken die in de laatste 3 jaar uitkwam. In 2012 kwam de Motorola Razr i xt890 uit, met zeer dunne bezels en 4,3" scherm. Helaas was de Intel soc (voor Europese telefoons), niet compatibel genoeg met Google Play.
http://m.gsmarena.com/com...e1=4974&idPhone2=4998&amp;
Moto X
Moto G
Moto E
Defy mini
allemaal <5"
Specs? Allemaal 4* zo langzaam als de high-ends uit die tijd (de Moto X liep qua specs 1 jaar achter op de high-ends, maar was wellicht maar 20% trager dan de concurrenten). High-end Android, staat voor lange support. Low-budgets worden na een jaar vaak al niet meer geüpdatet, dat is zeer kwalijk voor de veiligheid van je Android.
Motorola leek het concept goed op te pakken van zeer goede software op de beschikbare hardware, maar ik ben bang dat officiële support steeds minder zal worden.
Persoonlijke anecdotes, vanuit China, Hong Kong, Singapore: (1) smartphones worden erg veel gebruikt om tv series te bekijken in de bus/metro, (2) met name in China heeft men thuis vaak geen enkele andere computer (desktop of laptop).
"Het stock Android van Motorola-smartphones en de Vibe UI van Lenovo's smartphones samen te voegen."

voorspelt niet veel goeds voor de toekomst.
Ligt eraan hoe ze het samen voegen. Als ze 99% stock android doen, en een appje of 2 van Vibe meenemen, kan het misschien nog.
Mee eens. Maar ze hebben het over Vibe UI samenvoegen met de Motorola stock Android dus het lijkt mij dat het een aangepaste UI gaat worden. Motorola leverde al enkele Motorola apps mee en dat was prima te overzien.
Als het daarbij blijft, zal het niet zo erg zijn. Ik ben zelf bang dat ze dan te snel nieuwe dingen gaan inbouwen of veranderen, waardoor het na een tijd iets als HTC Sense en Samsung Touchwiz word. Traag, veel bloatware, vervelende UI en geen clean (AOSP) Android.

Zelf zit ik nu nog bij HTC, maar dat is ook alleen puur om de hardware: de software heb ik ondertussen omgezet naar een AOSP rom. Hierna was mijn plan een Moto te halen, maar als ze er dit mee gaan doen, zoek ik liever verder.

Daarnaast; geen devices onder de 5"? Ik vind dit al groot zat..

[Reactie gewijzigd door wouter0100 op 12 januari 2016 10:34]

Quote uit de tekst:
"Vibe UI heeft iOS van Apple en Miui van Xiaomi als inspiratiebronnen en gebruikt geen hoofdmenu, ondersteunt thema's en grijpt diep in op het uiterlijk en de functionaliteit van Android."

Ben toch bang dat het einde quasi-stock Android wordt voor Moto toestellen.
Miui is overigens wel een van de skins die als een trein loopt. Heel smooth dus.
Als ze een mogelijkheid hebben om snel updates door te voeren naar recente Android versies, maakt het mij niet uit. Gewoon de Google Now Launcher erop en dan heb je voor de meeste onderdelen een goede Google-ervaring. Echter heb ik uit ervaring bij Lenovo nooit veel updates gehad, dus ben ik het wel eens met je analyse...
Gewoon de Google Now Launcher erop en dan heb je voor de meeste onderdelen een goede Google-ervaring.
Hangt er wat van af... Met MIUI heb ik niet direct ervaring maar Huawei's EMUI is me wel bekend, en daar wordt dat ook van gezegd: "gewoon de Google Now Launcher erop".

Ik vind dat dat vies tegenvalt. Ja, je home screen(s) en de app drawer zijn dan redelijk OK. Maar je mist dan de mooie material design notifications op het lock screen en in de notification drawer, het instellingenmenu is een zootje (mijn mening) en EMUI doet soms lastig met het wijzigen van standaard apps of het correct implementeren van standaardfunctionaliteiten.

Zoals ik al zei, dat zijn mijn ervaringen met EMUI en ik weet niet of MIUI gelijkaardig is. Maar als het gelijkaardig is, en als toekomstige Moto's een dergelijke behandeling krijgen, dan loop ik er echt met een grote boog omheen.
Jammer dit. Erg vreemd ook, ik hoor veel meer geluiden dat mensen geen behoefte hebben aan groter dan 4.4 of 4.5" maar toch lijken de fabrikanten groter te blijven pushen.. Ik snap dat er mensen zijn die van grote schermen houden, maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen.
Als ik het artikel juist lees dan is het enkel Europa waar men nog geinteresseerd zou zijn in kleinere formaten. Het is ook mijn perceptie dat niet iedereen zo'n grote TV in zijn broek wil, maar mijn kennissenkring is dan ook voornamelijk Europees. En blijkbaar zijn wij met te weinig om op de strategie te wegen.
Gekke is dat juist in Europa hebben we grotere handjes etcetera, dus grotere schermen nodig zou je zeggen, niet dus :+
Inderdaad! Zou het kunnen - is maar een hypothese - dat wij onze telefoon graag met 1 hand kunnen bedienen (bij mij is dat toch zo)? We hebben grote handen dus kunnen we wel iets hebben van "groter" scherm maar geen mastodont want dan haal je het niet meer (ik heb niet de grootste handen dus mijn iPhone 5s lukt nog net om overal te geraken met mijn duim, groter zou ik toch vaker 2 handen nodig hebben)

Bij mij is het alleszins de eerste test als ik in een winkel een nieuw model vastpak, kan ik met mijn duim overal aan zonder mijn andere hand nodig te hebben.

Misschien dat ze in andere landen daar al over zijn en gewoon altijd hun 2 handen gebruiken en dus een groter formaat gewoon aanvaarden (en dan wordt het natuurlijk ineens veel interessanter om een groter scherm te hebben).

Een andere is misschien opbergmogelijkheden: ik ga echt geen manbag kopen om daar mijn telefoon in te steken, die moet in mijn jeans kunnen zonder dubbel te plooien. Van wat ik van anderen hier heb begrepen, lopen Chinezen er toch de ganse tijd naar te kijken, dus ook daar geen probleem :)
Het gaat dus niet alleen om het aantal mensen. Europa is geen groeimarkt meer en nogal verzadigd. Er zijn zat landen waar het veel makkelijker is om je telefoons te verkopen.
Dat is in jouw omgeving misschien zo, maar volgens een topman van Lenovo ligt het buiten Europa dus anders. Europa zal in Lenovo's ogen dus wel een te kleine markt zijn.
Als ze de cleane UI van Moto overboord gooien verliezen ze (in mijn optiek) één van de belangrijkste USP's. Slechte zaak!

Tot nu toe (2 Moto G's en een Moto X) altijd tevreden geweest met Moto, m.n. vanwege cleane interface.
Misschien hier in de Europese markt maar wereldwijd is het een ander verhaal.

Moet wel zeggen dat de stock Android mijn reden was om te gaan voor de Moto X :+ Ik twijfel alleen nu of MM de laatste update wordt voor deze telefoon en vanaf nu gaan droppen vanwege deze overname.

Hopelijk wordt hij daarna goed ondersteund door Cyanogen. Dat zou dan schelen.
Nou ja weet je, Europa is 742,5 miljoen inwoners, als je alleen de EU neemt 507 miljoen. Toch een aardige markt lijkt mij?
China + India + Zuid Amerika zijn grotere markten :+ Afzonderlijk alleen al. Als 2 van deze markten dit willen dan is europa relatief te klein. Tevens denk ik dat de markt best verzadigd is in Europa.

Snap wel wat je bedoelt.
Indonesie alleen al is een VEEL grotere markt aangezien het een enorme groeimarkt is tov de compleet verzadigde Europese markt. Je hoeft niet eens de landen met de meeste mensen te noemen als voorbeeld.
Om maar even in perspectief te zetten hoe onbelangrijk klein de Europese mobiele telefoon markt is geworden.
Hoewel India, China en Zuid Amerika grotere markten zijn (nou ja, ga maar eens rekenen met de mensen die voldoende disposable income hebben, dan valt het, ook met de groei van die landen misschien nog wel tegen) is Europa wel een forse markt. Daar is echt wel ruimte om voldoende telefoons af te zetten om een apart model te rechtvaardigen.

Ja er zijn groeimarkten waar ook kansen liggen, neemt niet weg dat Europa echt wel een interessante markt kan zijn.

[Reactie gewijzigd door PolarBear op 12 januari 2016 11:02]

Heb onlangs de Moto G 3 gekocht en super fijn ding, zeker als je vanaf Samsung afkomt met hun TouchWiz. Ik zou zo over 2 jaar weer upgraden naar de Moto G 5 als het schermformaat niet groter dan 5" zou worden en ze de stock Android behouden. Ziet er helaas naar uit dat ik over 2 á 3 jaar op zoek moet naar een ander alternatief..
Over twee of drie jaar zal die er ook wel zijn ;)
Bye bye Motorola, Hello Nexus ...

Zal nog een zoektocht worden als de Moto G moet vervangen worden.
Echt geen fan van grote toestellen en aangepaste UI.
Dat is ook mijn reactie. Juist de vrijwel stock-android en de handzame maatvoering waren voor mij (tezamen met de prijs natuurlijk) de reden om voor de Moto G te gaan.
Inmiddels is het ding bijna 2 jaar oud en draait nog prima, dus ik hoef gelukkig nog niet direct na te denken over een vervanger, maar een Lenovo/Moto zal het dus blijkbaar niet meer worden.
Blijkbaar is de Europese markt niet belangrijk genoeg voor dit soort bedrijven en heeft Leneovo niet echt de behoefte zich te blijven onderscheiden. Jammer...

/edit 10:53/
Een iets andere invalshoek: http://www.nu.nl/mobiel/4...ope-moto-smartphones.html
Blijkbaar worden de Moto's de duurde toestellen en de Vibes de kleinere budgettoestellen...

[Reactie gewijzigd door TFHfony op 12 januari 2016 10:53]

Welkom Sony Xperia Zx Compact? Zit redelijk tegen stock aan je behoudt het kleine formaat + zeer goede specificaties en hij is waterdicht.
Ik zou graag een Thinkpad phone willen zien van Lenovo. Als ze het een beetje rugged maken dan het best wat worden denk ik. Maar zolang ze Moto G serie blijven behouden, dan zal het een succes blijven. Vind toch wel dat ze moeten aanbieden om stock android te kunnen gebruiken.
Ja precies dat, even vergeten met al dat CES spam gebeuren :+
Smartphones met schermen kleiner dan 5" zijn alleen in trek in Europa, maar in de rest van de wereld willen gebruikers grotere schermen, zegt een topman van Lenovo in gesprek met de Chinese site Sina.
Ik heb me er inderdaad ook over verbaasd dat veel Aziaten met phablets rondlopen die ze niet of nauwelijks met één hand kunnen vasthouden, terwijl ze toch vaak aan on-the-go het bellen zijn. Wat is dan de reden dat ze dat grote scherm willen? Om video's te kijken in de bus/trein/metro?
Zoals je zelf dus al zegt, phablets. Je ziet er niet bijster veel met kleine tablets rondlopen, meestal zijn die 10".
Dus wellicht willen ze niet met 2 apparaten rondlopen?

Voor mij is de keuze makkelijk, Lenovo valt buiten de boot. Te groot en ik wil gewoon stock Android. Dus in de Pricewatch zal ik ze niet eens meer zien, de schuif Grootte is de eerste die ik naar links trek.
compensatie gedrag,zelfde verhaal als mannen met een grote auto hebben een kleine... de rest vul je zelf maar in ;-)
Dit kan toch niet waar zijn? Weet niet precies wat het marktaandeel van iPhones is, maar die zijn nog nooit groter dan 5" geweest, wel? En iPhones hebben toch best een flink marktaandeel buiten Europa?
Volgens Forbes ligt het marktaandeel van iPhones in the USA boven de 30%. En dan zijn er ongetwijfeld nog een hoop Android toestellen die ook kleiner dan 5" zijn . Ik zou mezelf geen kenner willen noemen, maar volgens mij hebben ze het bij Lenovo ook niet helemaal begrepen.
Aan de andere kant, de Aziatische markt is natuurlijk Lenovo's thuismarkt. De trend is toch wel degelijk dat de kleinere telefoons onder 5" (en de grote tablets) steeds sneller verdwijnen: http://flurrymobile.tumbl...10/the-phablet-revolution

[Reactie gewijzigd door GeneralX op 12 januari 2016 10:50]

De iPhone 6/6S Plus zijn 5.5", en dat zijn volgens mij toch de best verkopende modellen?
Dus ze nemen Motorola, dat bezig was met een comeback over, om het vervolgens samen te smelten met Lenovo?
Volgens mij zijn dan alle pluspunten van Motorola tegenover de concurrentie weg? Of zie ik dat verkeerd?

De motorola's waren in mijn optiek de laatste fatsoenlijke stock-android toestellen die ook in het low end segment zaten.
Alleen de Android One toestellen zijn nu nog over, die slecht verkrijgbaar zijn hier.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 12 januari 2016 10:13]

Nee, dat is CyanogenOS. Geen stock Android.
Cyanogen OS = stock waaraan je nog meer dingen zelf kunt aanpassen zoals je zelf wil
Nope. CyanogenOS heeft verschillende pre-installed MS apps, en maakt voor bepaalde dingen gebruik van een Cyanogen account. Cyanogen OS is ook weer een Android schil. Stock Android bedoel ik het Android mee dat op Nexus toestellen draait.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True