Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung zet digitale assistent Bixby op tv's

Samsung zal zijn digitale assistent Bixby vanaf 2018 ook op zijn tv's zetten. Dat heeft de Zuid-Koreaanse fabrikant aangekondigd op de CES. Samsung bracht Bixby vorig jaar tegelijk uit met zijn smartphone Galaxy S8.

De komst van Bixby naar tv's van Samsung is geen verrassing, omdat versie 2.0 onder meer tv's en koelkasten ondersteunt. Bovendien heeft de Zuid-Koreaanse fabrikant gezegd dat het zijn digitale assistent op veel apparaten wil laten draaien.

Behalve Bixby komt ook internet-of-thingsplatform SmartThings te draaien op tv's, waardoor vermoedelijk klanten andere ondersteunde apparaten kunnen besturen via de tv. Het is onbekend hoe dat precies zal werken. Samsung kondigde ook Universal Guide aan, een manier om tv-programma's aan te raden op basis van kijkgedrag.

Vanaf dit jaar zal de fabrikant 8k-tv's gaan verkopen die een functie hebben om bestaande tv-beelden te upscalen met behulp van een algoritme. Daardoor moeten details er beter uitzien en randen scherper zijn dan op de originele beelden. Het gaat om tv's in Samsungs QLED-lijn.

Samsung liet op de CES ook een tv op basis van microleds zien, die de opvolger moeten gaan vormen van QLED. Daarbij gaat het om een concept, waarvan onbekend is wanneer het echt in een tv zal zitten.

Bixby
Bixby op een Galaxy S8

 

Door

Redacteur mobile

105 Linkedin Google+

Reacties (105)

Wijzig sortering
Doe mij maar een TV zonder microfoon, dank u.
+1

Moeten we soms terug naar een spijker om de microfoon te doorboren als je niet zit te wachten op dit soort van fratsen.
Dan verzinnen ze wel iets anders, zoals de speakers gebruiken als microfoon. Denk dat je die liever niet doorboort.
Dat zou op zich geen probleem zijn: we hebben een soundbar. :)
Tuurlijk, het was ook een beetje tongue-in-cheek. Wel naar voor de resale value :)
Openschroeven en stekkertje eruit trekken werkt ook :P en die microfoon soldeer ik liever los.
Dat is helemaal slim. Of soldeer er een switch tussen!
Haha ja dat zou ideaal zijn maar het is meestal SMD, nogal moeilijk om dan een switch ertussen te solderen zonder dat niks meer in elkaar past :P
Dit keer vertellen ze je tenminste van te voren dat ze mee luisteren :+
Ok eens even kijken. Mijn twee jaar oude Samsung:
- advertising in het hoofdmenu wat je niet uit kunt zetten, wat voor ongeveer 20sec extra opstarttijd zorgt. De tv was niet gratis, maar geforceerde advertising is blijkbaar heel normaal?
- opgeblazen rood-kleur wat zelfs niet via het service menu te corrigeren valt
- media browsen van usb stick toont heel irritant oude (al verwijderde) folders. Haal je de index file weg om dit te fixen, kun je dat een stuk of 30 keer doen daarna accepteert de tv geen usb sticks meer en moet je resetten. Dan maar alle files in 1 folder.
- tv kan maar niet onthouden dat ik subtitles uit wil hebben, per video die je start met de hand telkens weer uit zetten
- “super” ergonomische afstandsbediening (lees: krom)

En nu komt er gelukkig een personal assistent!

Nee, de volgende wordt echt geen Samsung.
Tegen die advertenties kun je zelf wel wat doen: Pi-Hole op een raspberry in je netwerk.
Heb je nergens geen last meer van, gelijk op al je devices. Wellicht ook niet van die personal assistent.

Dit soort van maatregelen nemen wordt tegenwoordig eigenlijk een must.
Dat zou natuurlijk een enorm goede manier zijn als je daar naar zoekt, als je daar de tijd, kennis en gelegenheid voor hebt. Maar mensen kopen een TV en daar wordt van verwacht dat ie werkt naar behoren, en dat gebeurd niet. Hoe erg het ook een "must" moet zijn volgens sommigen, haalt dat niet weg dat het gewoon een schandalig niet werkend product is.

Daarnaast heb je nog steeds de USB problemen, afstandsbediening problemen, instellingen problemen, noem maar op. Die advertenties is maar een enkele van de lading problemen. Nu stoppen ze er nog meer bloatware in om vervolgens meer onzin te kunnen leveren waar de gebruiker zo weinig aan heeft dat het gewoon zielig is. Er mag wel wat meer aan support in de tvs worden gestopt. Op het moment brengen ze een TV uit, geven het een maand of twee updates en support, en laten ze daarna gewoon los. En zo gaat het wel voor meer Samsung producten. Telefoons zijn hier het grootste voorbeeld bij. De hoeveelheid onzin, bloatware en onverwijderbare bull die ze erbij doen is gewoon onzin. Een hardware knop maken die maar 1 doel heeft is ook zoiets dat compleet de eindgebruiker voorbij gaat. Het heeft als doel om die software te pushen op de gebruikers, precies hetzelfde als het advertentie probleem dat @Zyphrax aanhaalt.

De eindgebruiker staat niet nummer 1, deze is tevens ook niet langer de klant. De eindgebruiker is een middel om geld te krijgen van de huidige klant (advertentie-, big-data bedrijven, etc.). En dat is kwalijk. Als je dan nota bene ZELF een oplossing moet zoeken voor een probleem dat er nooit had mogen zijn, en dat als de norm wordt gezien gaat het fout. Heel erg fout.

Dus nee. Dit is niet een must. Dit is klinkklare onzin.

[Reactie gewijzigd door sxbrentxs op 8 januari 2018 15:32]

Helemaal waar. Voor een tweaker is een Pi-Hole instellen een peuleschilletje, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

De ellende is alleen dat al die online bedrijven wakker zijn geworden en met big data aan de haal zijn gegaan. De eindgebruiker is niets anders meer dan een zak met geld. Het gros slikt ook alles, 'want hebben niets te verbergen'. Dat helpt natuurlijk ook niet.
Is dat ook een smartie tv?
Wat geef jij normaal aan TVs uit? Mijn UN65JS8500 was $2999.

Ik denk dat je blij mag zijn dat je een net iets oudere generatie hebt. Ik had 7 jaar geleden in NL ook een Samsung en die werkte prima, maar de nieuwe Tizen modellen zitten vol met zooi.

Maar goed, het staat je natuurlijk vrij om mijn bericht te negeren en er zelf achter te komen bij je volgende Samsung. Ik zou wel zeggen Google er een beetje naar, dan zie je dat ik niet de enige ben met dit soort problemen.
Dat (Bixby) was nou net wat ik echt miste op mijn TV. Daarom heb ik mijn TV aankoop steeds uitgesteld. Blij dat dit aangekondigd is.

Said no one ever...
Beetje rare comment. Denk je nou echt dat hier geen consumentenonderzoek over is gedaan en uit focusgroepen is gebleken dat dit een nuttige toevoeging blijkt te zijn?

Ik gebruik Siri ondertussen voor zowat alles. Berichtjes via whatsapp, vragen over het weer, voetbalstanden, ... De siri update in iOS 11 is zowat het enige dat goed werkt aan iOS 11, dus ik kan me voorstellen dat mensen hier wel wat aan hebben bij de Samsung TV's. Ik zou er best een willen hebben

Ik denk dat we hier nu komen op het punt waar vele tweakers al aan dachten in 2005+; Apparaten gaan steeds minder tactile bediend worden. Keyboards gaan verdwijnen en misschiens zelfs uiteindelijk touchscreens. Het zijn vrij primitieve handelingen, en het enige wat niet veranderd is in de afgelopen decennia. Wie weet hebben we binnenkort allemaal onze Eigen Gideon (hopelijk).

We gaan echter nog een paar jaar halfslachtige oplossingen hebben zodat we uiteindelijk met iets komen waar de hele wereld wat aan heeft. Is dat deze oplossing? Ik denk het niet, maar het is wel zo dat we veel kikkers gaan moeten kussen om uiteindelijk de prins tegen te komen :p.

Gideon, prepare for timejump 8-)

@LiquidSebbey Dit komt nog wel ;) Maar er zijn genoeg engelstaligen die dit dus wel willen, anders doen ze deze extra investering in installaties en support niet. Alles in het bedrijfsleven is een kosten/baten calculatie.

@nms2003 Beetje nutteloze trollcomment, gezien er problemen zijn met crashes, de batterijen de processorkracht bepalen en er ook problemen zijn met notificaties. Er lopen zelfs (terecht) rechtzaken tegen Apple.

Edits; Gideon toegevoegd en wat replies erin gezet om nutteloze nested flamewars te voorkomen hieronder.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 8 januari 2018 08:17]

Beetje rare comment. Denk je nou echt dat hier geen consumentenonderzoek over is gedaan en uit focusgroepen is gebleken dat dit een nuttige toevoeging blijkt te zijn?
Ik weet het bij Samsung nooit zeker of ze dat doen, vaak kijken ze gewoon naar wat Apple en Google en maken ze dat na en gaan hun versie vervolgens zeer agressief pushen via hun producten. Kijk gewoon voor de grap eens hoeveel dubbele apps er op de gemiddelde Samsung telefoon staan, een Google versie en een (vaak inferieure) Samsung versie.

Samsung is gewoon heel erg van het "laten we het wiel opnieuw uitvinden en kijken wat er gebeurt als het een zeshoek is". Gevolg is, het werkt wel, maar niet zo goed als de ronde wielen van Apple en Google.
Ik denk dat dat wel meevalt. Als dat ECHT zo zou zijn, dan zou de topman namelijk al lang ontslagen zijn door zijn bestuur. Het is namelijk zo dat hij verantwoording moet afleggen voor zijn keuzes, en zeker zo'n sterile bedrijf als Samsung kan zich dan geen gokjes veroorzaken. Ik denk echter wel dat er iets mis is met hun focusgroepen want de extra tierlantijntjes op de telefoons zijn vaak erg overbodig (voor mij).

Dat van die apps zal dan een business keuze zijn, omdat Samsung zich graag afzet tegen Google (onsuccesvol).
waarom? Als na enige tijd blijkt dat je de zeshoeken (na enkele jaren van ontwikkeling en "gratis" testen door gebruikers) vervangen hebt door 17-hoeken, laat je de originele google apps vallen...
(of lever je die tegen een meerprijs). Op bv. Tizen als basis voor de telefoon.

Samsung is gewoon bezig om een eigen infrastructuur voor alles op te zetten, itt.de USA bedrijven hoeft dat niet tussen gisteren en morgen af, maar mag het ook over een paar jaar.
In televizies zit wel meer "fuunctionaliteit" waar niemand echt op zit te wachten.
Ondersteuning van software op de Smart TV gaat na een paar jaar ook stoppen zodat mensen "gedwongen" worden om nieuwe TV's te kopen als ze werkelijk "Smart" zouden willen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 8 januari 2018 09:08]

Ik denk dat dat wel meevalt. Als dat ECHT zo zou zijn, dan zou de topman namelijk al lang ontslagen zijn door zijn bestuur.
https://www.trouw.nl/home...-wordt-vervolgd~a57bee2c/

Samsung is een familiebedrijf, dus dat gaat lastig (artikel van 1 jaar geleden over corruptie van de president)...
Zijn zoon was al bezig met het hervormen van Samsung van een archaïsch familiebedrijf naar een op moderne westerse leest geschoeide bedrijfsstructuur. Toch is ook hij nu betrokken geraakt bij een omvangrijk corruptieschandaal. De raad van bestuur van Samsung werd met regelmaat gepasseerd door de activiteiten van het Bedrijfsstrategie Kantoor dat altijd onder de Lees opereerde. Sinds gisteren heeft de top, die niet wordt vervolgd, korte metten gemaakt met dit bureau en de macht aan zich getrokken.

De vicepresidenten die de leiding hebben over de verschillende divisies van Samsung, zoals elektronica, halfgeleiders, scheepsbouw en telefoons houden volgens het concern de Samsungvloot op koers. Geproduceerd zal er worden binnen Samsung, maar de vrees is dat de vloot uiteenvalt in los varende schepen. Een centrale koers, zonder Lee III, kon wel eens moeilijk worden. Besluiten over investeringen, overnames en nieuw beleid lijkt nu op de lange baan te worden geschoven.
en dit:
Lee III is de derde generatie Lee die het concern bestuurt en veel van de aandelen controleert. Zijn vader, Lee Kun-hee is nog steeds de voorzitter van de raad van bestuur van Samsung Electronics, maar is sinds een zware hartaanval in 2014 niet meer actief en laat het bestuur aan zijn zoon en kroonprins over: Lee III. Ook vader Lee II werd in 2008 veroordeeld voor een corruptiezaak, maar die straf werd door een vorige president van Zuid-Korea omgezet in gratie. Ook in 2008 was het ‘Bedrijfsstrategie Kantoor’ betrokken bij het regelen van de deals die indertijd tot de veroordeling leidde van Lee II.
dus wie weet wat voor rommeltje het nog steeds intern is bij Samsung.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 8 januari 2018 09:40]

Lol, laten we eerlijk wezen. De enige reden waarom Samsung succesvol is komt omdat ze de laagte prijs voor de meest high tech specs aanbieden. Op software gebied kloten ze al decennia lang maar wat aan.
Behalve dan Titzen....! Had dezelfde mening als jij dat betreft, maar sinds ik ..nu 2jaar...een tv heb van die familie heb ik daarover wel een andere mening. Had hiervoor een Philips tv. Nu... snel opstarten, prachtig beeld 4K,geregeld updates, beeld kan uit bij alleen audio en overzichtelijk kanalenlijst met daarbij instelling opnemen programma op willekeurige harde schijf of usb-stick. Maar op een microfoon zit ik ook niet te wachten!

[Reactie gewijzigd door Patoer op 8 januari 2018 12:17]

Totaal mee eens.
Opzich is dat ook niet Verassend aangezien de basis van hun smartphone en tablet was het kopiëren van de IPhone (zie Samsung Galaxy 1 en Tab1).
Ze hebben nooit echt een eigen visie gehad zoals de ander dat wel hebben. En nu hoe ze marktleider zijn/waren moeten ze zelf het voortouw nemen. En dat valt ze niet mee.

Ze maken prima telefoons. Prachtige displays. Maar de software en hun manier van pushen is echt vreselijk. En weerhoud mij ook om producten van hen te kopen.
Natuurlijk zijn er mensen die deze functionaliteit waarderen. Deze informatie levert waarschijnlijk veel op.
Of consumenten dit ook willen? Ik denk dat dat een hele kleine groep is.
Beetje rare comment. Denk je nou echt dat hier geen consumentenonderzoek over is gedaan en uit focusgroepen is gebleken dat dit een nuttige toevoeging blijkt te zijn?
Hier zal wel degelijk onderzoek naar gedaan zijn. Maar de vraag is natuurlijk wat de resultaten van het onderzoek waren.
- ja we willen een digitale assistent in de televisie.
- ja we willen meer, meer, meer. Extra aansluitingen ja. Groter beeld ja. Extra functionaliteit ja.

Alleen maar zodat we kunnen pronken met het nieuwste en “beste” model, dat “beter” is dan die van je buurman, familielid of vriend omdat de tv “meer” heeft.
Het zal nuttig zijn om het Bixy platform sneller naar de consumenten te krijgen. Ik heb een paar keer met Bixby op mn S8 gespeeld, maar nog niet heel erg onder de indruk
Consumentenonderzoek en Samsung? Volgens mij zijn de helft van de producten van Samsung het gebruikersonderzoek! Dat zal wel te kritisch klinken en een -1 opleveren... maar serieus waar, wat voor belachelijk niet werkende zooi ik bij Samsung producten (met name tv's) heb gezien slaat alles: gekke remotes, handgebaren die nooit werken, voice control (maar dat moest de tv wel zachter, etc).

Maar tuurlijk, ik brabbel ook wel eens tegen Siri op mijn Apple TV. Jammer dat ze "volgend nummer" slecht verstaat.
Lijkt me erg handig ja, geen fysieke controls meer. Voorals als er een grapjas op je SmartSpeaker radio (imho ook zo'n nuttelose rage) het codewoord roept om je TV uit of aan te zetten, of eender welke functie bedient. Oh, hij reageert alleen op je eigen getrainde stem zeg je? Nee dat is handig als de babysitter komt.

Nee, al die stembesturing is pure gimmick wat mij betreft. Ik gebruik het wel eens in de auto, maar de implementatie in mijn Sony Experia met Android 7 is beperkt. Maar juist gebruik in de auto is alsnog smartphone gebruik en leidt je af van het verkeer, dus eigenlijk moeten we dat ook niet doen. Op kantoor? Zonder toetsenborden / touch? Hoe zie je dat voor je?
Ik zie wel wat use-cases voor bv visueel gehandicapten of andere uitzonderingssituaties, maar uiteindelijk hoeft niemand te horen wat ik mn telefoon, computer of tv wil laten doen.

Ik ben er erg sceptisch over, en denk zoals hierboven ook al iemand aangaf dat Samsung dit alleen doet 'omdat het kan' maar ik geloof werkelijk niet dat er veel mensen op zitten te wachten. In Amerika is dat wel anders moet ik toegeven, de 'grote heren' zoals Steve Wozniak zetten erg in op het voice verhaal, maar ik geloof er werkelijk niet in.
Beetje nutteloze comment. Alles werkt gewoon goed op iOS 11 inclusief Siri.
als Bixby dan ook in het Nederlands verkrijgbaar zou zijn... maar dat is het niet.
Stiekem ben ik daar blij mee.
Omdat jij zo'n smart-tv wil hebben wil de hele wereld hem hebben? Beetje nutteloze comment of niet?
Ik begrijp zijn comment anders prima.

[Reactie gewijzigd door einreb73 op 8 januari 2018 08:15]

Bakkie pleur nodig? 😂 caffeïneverslaafden spotten in de ochtend is altijd leuk
Precies, dit. Ik heb het zsm uitgezet toen ik mijn S8 had gekocht.
Ik vind het echt super nutteloos en kan me niet voorstellen waarom je dit op een TV wilt hebben.
Mijn volgende tv word denk ik maar gewoon een grote pc monitor, geen gedoe met assistenten enzo erop.
Ik mis ook totaal waarom een tv meer moet zijn dan een scherm (met evt een tuner maar dat is met al die set-top boxen en streaming diensten ook overbodig aan het worden eigenlijk). Ik heb vorige jaar de "oude" 55" loewe van van mij pa mogen overnemen. Enige dat ik heb ingesteld is dat ie direct naar hdmi-1 moet gaan. Fijn de AV-receiver er op waar alles aan hangt.. Prettig..

Ook het verhaal dat (gerucht of feit?) dat sommige fabrikanten zelf reclame gaan pushen als je smart onderdelen van de tv zelf gebruikt staat me ook helemaal niet aan. Ik hoop dat fabrikanten nu eens door krijgen dat al die ballast irritant is en mensen naar een merk/type uitwijken zonder al die meuk...
Ja precies aan de hand van jou kijk gedrag op de tv krijg je reclame, nou sorry hoor maar waarom zou ik dat willen(Waarom denken fabrikanten sowieso dat wij dit willen)
Reclame snap ik maar waarom aan de hand van mijn kijk gedrag, ik bepaal zelf wel wanneer ik iets koop en hoe(En niet aan de hand van reclame).
Dat doen ze niet omdat jij dat wilt. Dat doen ze omdat ze meer geld kunnen vragen voor targeted ads. Er zitten in digitale apparaten tegenwoordig net zo veel functies die er alleen in zitten omdat de fabrikant dat wil dan functies die voor de gebruiker meerwaarde (kunnen) hebben.
Waarom moet een horloge meer zijn dan om er de tijd op te zien.
Waarom moet een telefoon meer zijn dan iets om mee te bellen?
Waarom moet een huis meer zijn dan om in te wonen?
Waarom moet een auto meer zijn dan om van a naar b te komen?

Ik ben blij dat ik niet van jou afhankelijk ben voor vernieuwing van wat dan ook.
Ahhh. Je was me net voor!
Nope die heeft een ingebouwde nvidia shield. gewoon een smart-tv in een gamer jasje.
nieuws: Nvidia kondigt 65" 120Hz-displays met 4k-resolutie, hdr en g-sync aan

Je hebt een punt hoor, maar dit is wel ironisch.

Edit: Themibur was me voor

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 8 januari 2018 08:40]

Nou ja 65inch hoeft van mij ook weer niet perse, ik heb nu 46inch en als ik zou wisselen max 55inch worden.
maar ja het kan dus wel :).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 8 januari 2018 10:12]

En na 55” denk je, ach 65” kan ook wel. (Ik spreek uit ervaring)
Formaat went heel gauw en een stap naar groter is zo gemaakt dan.

Onze volgende TV zou als ideale maat 68” zijn, dan is hij precies even breedt als het tv meubel wat onder de tv hangt.
Ach, als je de voorwaarden niet accepteert voor al die Samsung meuk werkt het gelukkig niet eens. Bij mijn herinnering waren het drie voorwaarden die je allemaal niet hoefde te accepteren, als ik het goed heb voor statistieken, de voice assistant, en de laatste voor advertenties.

Dan nog even het internet er niet aan koppelen en hij is bijna net zo dom als een ouderwetse CRT.
Werkt het echt helemaal niet, of werkt alleen het voor jouw "potentieel nuttige deel" niet, en verzameld de TV er nog lustig op los.
Dat zal Samsung moeten weten, Ik heb er geen akkoord voor gegeven, dus zou het niet mogen zijn dat die data gedeeld wordt. Of het lokaal opgeslagen wordt of niet is dan nog even bijzaak.

Maar als je hoe dan ook opslaat en deelt, dan kun je net zo goed je gebruiker helemaal niet individueel vragen en het bij een vinkje "ga akkoord met alle voorwaarden" laten en de gebruiker van alle "smart" onderdelen uitsluiten als hij de voorwaarden niet accepteert. Zoals het bijvoorbeeld bij Philips/TP Vision TV's gebeurd.

Anderzijds, zoals ik al zei, kun je er altijd nog voor kiezen om de TV nooit aan het internet aan te sluiten, dan kan het immers sowieso niets delen. Updates kunnen altijd nog via een USB stick in je TV geprikt worden, dus als je het smart gedeelte niet gebruikt is er -in principe- geen enkele reden om je TV kennis te laten maken met het www.
Ach het is niet voor het eerst dat Samsung meer van je TV uitleest dan mensen lief was.
In de tijd dat nog geen SSL gebruikt werd op de links van TV naar SamSung, bleek dat de directory inhoud van een eventuele aangesloten harddisk (tbv. Video opnamen) al werd opgestuurd naar servers van SamSung.
Na invoering van SSL was dat niet meer direct te zien.
Dat weten we natuurlijk weer niet. het zou me niks verbazen maar het is niet alsof de features zo gemist zijn, het zijn vooral gimmicks.
Als je de ethernetkabel er niet in steekt valt er weinig te verzamelen. Het wifi wachtwoord raadt ie toch nooit. Het wachten is nog tot ze die dingen standaard met sim gaan leveren, maar die is er vast wel uit te slopen, en anders leren ze dat wel af wanneer ik er een torrentclient op zet en hun data er binnen 2 minuten doorheen jaag met het serveren van linux distros :+
Het wifi wachtwoord raadt ie toch nooit.
zolang het WPA2 /CCMP ( WPA2/AES ) is.

WEP, WPA en WPA2/TKIP zijn triviaal te kraken.
Het zou toch wel heel erg zijn als ze software in zouden bouwen dat wifi netwerken kraakt. Klinkt als materiaal voor een flinke rechtszaak. Zo'n ding weet tenslotte ook niet welk netwerk van mij is, dus als ie de verkeerde pakt is ie de buren aan het hacken, en daar kunnen ze echt flinke problemen mee krijgen. Ik ben dus niet zo bang dat ze automatisch WEP gaat zitten kraken.
Onbeveiligde netwerken (van de buren uiteraard ;p) is weer een ander verhaal, maar die zie ik eigenlijk nauwelijks meer (op de openbare met captive portal na dan, maar daar heeft ie de login toch niet van).
Moet je toch eens verder kijken, ik zie als ik een wpa_cli scan_results bekijk toch regelmatig nog WEP netwerken, ook TKIP + CCMP komt vaak voor, en dan kun je ook TKIP kiezen, om het ww te gaan raden.
Ik had het over onbeveiligde, dus met niets, ook geen WEP... WEP kraken is nog steeds inbreken, ook al is het triviaal.
meer insluipen..., andere vorm van lock picking.
Misschien om anderen te imponeren, anders zou ik het ook niet weten.
Persoonlijk heb ik nog niet uitgevonden (of uitgeprobeerd) wat de toegevoegde waarde is van tegen mijn telefoon, pc, tv of koelkast praten. Het lijkt me niet onmiddellijk nuttig of handig.

Daarnaast... ik heb een jaar of vijf terug een (toen) smart-TV gekocht van Samsung. Ik heb dat ding de afgelopen jaren steeds dommer zien worden, met al topper (mijns inziens) de opmerking bij het verwijderen van de YouTube-app: we bouwen geen nieuwe app, want iedereen heeft wel een apparaat in huis dat deze dienst kan vervangen.
Nou klopt het wel dat ik een PS3 had op dat moment, maar de gedachtegang is krom...

Ik vindt een stemassistent op mijn TV minder praktisch of nuttig dan een dienst die on-demand video kan streamen.
Mijn volgende TV wordt inderdaad iets doms, met een slimmer apparaat eraanvast (waar ik niet tegen wil of hoef te praten (vloeken daargelaten...))
Ik snap het wel. Het scheelt toch weer een extra appaaraatje.
Nu nemen dingen als de Echo Dot en de Home Mini niet veel ruimte in, maar een televisie staat er sowieso al.
En juist voor mij als domotica fan (die niet alles houwtje touwtje aan elkaar wilt knutselen) is dit een extra punt om voor de S9 te gaan. Of s8 indien prijs...
Dus jij wilt je TV de hele dag aan hebben staan om je domotica te kunnen besturen? Leuk voor je stroomrekening :+
Juist voor domotica lijkt me dat je daar een zuinig, simpel apparaatje voor wilt gebruiken, geen 60” TV.
Ik weet even niet wat jij allemaal in gedachten haalt maar als de assistent ook op de tv staat is het waarschijnlijk dat je vanaf je telefoon bediening hebt naar je tv. En als mijn tv toch al aan staat is er niets aan de hand.
Komt er dan ook een enorme dedicated knop voor? ;)

On-topic: wat mij interessant zou lijken is als elk apparaat elke smart assistent ondersteund. Dus dat elke smart tv, smart speaker en smartphone alle gangbare assistenten ondersteund zoals Alexa, bixby, google assistent, Siri, cortana etc want als dat het geval is dan zit de enige concurrentie nog maar enkel op de functionaliteit van de assistenten en zullen de assistenten dus geperfectioneerd worden met zo veel mogelijk functies, en dat is weer leuk voor de consument.
en dat is weer leuk voor de consument.
Je bent vrij naief als je denkt dat deze dingen geintroduceerd worden omdat het 'leuk is voor de consument'. Uiteindelijk hebben al deze bedrijven er belang bij om zoveel mogelijk over hun consumenten te weten te komen en reken maar dat ze dat niet willen delen met andere aanbieders. Voor relatief open platforms als smartphones kunnen concurrenten nog een eigen app aanbieden (hoewel het dan maar de vraag is in hoeverre dat ooit zo diep kan integreren als de eigen assistant), maar zeker op een vrij gesloten platform als een smart TV kun je dat vergeten.
Ik vraag me af hoe "future-proof" dit soort toevoegingen eigenlijk zijn. Dat je hippe functionaliteit toevoegt aan een telefoon is prima - die dingen gaan over het algemeen 3 tot 5 jaar mee (en dat laatste jaar maar matigjes vanwege de verouderde technologie). Maar een TV staat meestal wat langer in een woonkamer. Tien jaar zou geen uitzondering moeten zijn. Doet die assistent het over 10 jaar nog steeds? Of loopt de versie dan hopeloos achter?

Same same, but different: een vriend kocht een versterker met ingebouwde Spotify-client. Dat was 5 jaar geleden. Die client wordt niet meer ondersteund door Spotify. Weg functionaliteit dus.

Als consument moeten we ons gaan realiseren dat de te verwachten leeftijd van de diverse onderdelen van een apparaat niet te ver uit elkaar moet gaan lopen. Een versterker die 15 jaar mee gaat met een stukje software dat hoogstens 5 jaar werkt: dat matcht niet. En zo ook bij een TV die 10 jaar staat - die Bixby client valt over 3 jaar bij de meeste TVs om...
Alle gebruikers van een Samsung tv krijgen gratis een nieuwe afstandbediening toegestuurd waar alleen nog maar een Bixby knop op zit. De rest moet vervolgens via spraak commando's gebeuren. De oude afstandsbediening wordt niet meer door het toestel herkend :+

Ze moeten toch op een manier mensen "overhalen" Bixby te gebruiken? :P
Doe maar maar een domme tv waar ik zelf een kastje op kan aansluiten en bepalen wat het ding allemaal doet.

Een ingebouwde microfoon die samsung dan weer per ongeluk aanzet wil ik niet in huis hebben. Volgende stap is camera zodat je heel handig met gebaren je tv kan bedienen en samsung ook kan meekijken.

Er wordt nu al gewaarschuwd voor brakke beveiliging van veel iot apparaten. Die zullen steeds meer misbruikt worden en ja anderen kunnen dan straks gewoon meekijken en luisteren.
Gaat niet gebeuren, de fabrikanten zijn bezig om hun EIGEN markt in te richten.
Je zit straks , als je dat wil gewoon met een 5-tal van die wensputten...

Net zoals het film distributie aan het verbrokkelen is (Disney gaat het zelf doen ipv. via Netflix) etc.
Netflix was tijdelijk niets meer dan een middle man tussen gebruikes en div. productie maatschappijen.
Dus ook daar heb je straks een 10-tal abonnementen nodig als je voldoende keus wil hebben.
Waarom luistert geen enkele fabrikant naar de noodkreten van mensen, zoals ik, die geen smartfunctionaliteit willen! (Ps ik heb het artikel van Nvidia al gelezen)
Weet je, ik riep dit ook altijd: "doe mij maar een 55" monitor, en alle slimmigheid regel ik zelf wel". Nu ik een TV heb gekocht met 'slimmigheid' en goed werkende ARC-functie ben ik er wat van teruggekomen. Ik kan perfect Youtube en Netflix op 4K afspelen zonder dat ik extra kastjes aan m'n tv hoef te koppelen, die dan ook nog apart gevoed moeten worden, een goede bedieningsoptie hebben (mijn elektronica-kastje staat in de gang, dus achter een muur) en nog eens probleemloos werken. Ook de NPO-app werkt (vooralsnog) prima. Hiermee is al het overgrote deel van mijn TV-kijken vervuld. Dit alles is natuurlijk tot wanneer de ondersteuning wordt gestopt. En tja, je betaalt voor al die extra functionaliteit, maar ik wilde een OLED-TV en deze zijn niet zonder 'slimmigheid' te krijgen. Uiteindelijk heb ik een goede deal gekregen (LG 55C7), een gratis telefoon er bij die ook nog eens goed te verkopen is en 6 maanden 4K-netflix. En als het niet meer perfect werkt koop ik voor 80 euro een 4K Chromecast en ben ik wederom klaar, want voorheen ging het overgrote deel van het TV-kijken via Chromecast.
Je bent de ideale klant. Eerst de hoofdprijs betalen voor die slimmigheid in je TV, wetend dat die maar een paar jaar updates zullen krijgen en daarna waarschijnlijk niet meer werkt.

Dan weer een Chromecast kopen, dat is 2 x keer je geld uitgeven voor hetzelfde.
Of nog beter, weer een nieuwe tv kopen...
Ja, klopt... Als je met OLED wilt beginnen ben je sowieso al de ideale klant want dat betekent dat je bereid bent 3 a 4 keer meer uit wil geven dan de gemiddelde consument. Ik kan ook nu een chromecast ultra kopen en over een aantal jaar de opvolger (wat eigenlijk ook mijn idee was, en we spreken hier over 80 euro he... geen honderden euro's), maar het Smart-gedeelte werkt gewoon goed. Ik had ook een Harmony-remote (want: ik wil het allemaal zelf oplossen... AKA een dure AB is beter dan ingebouwde functionaliteit, blijkbaar), maar deze heb ik nu ook niet meer nodig. Ik zie serieus niet wat ik nog mis in de televisie.

Uiteindelijk is jouw punt (en het punt van al die anderen) dat je de KEUZE wil. Je wil zelf kiezen welk scherm je wil, welke BD-speler, welke media-box, e.d. en ik ben het daar in zekere zin mee eens. Het enige dat ik aangeef is dat ik een keuze heb gemaakt en dat deze keuze veel beter is uitgevallen dan ik verwachtte. Misschien is dat punt van keuze (voor sommigen) daardoor ook minder belangrijk dan ze denken. Nu loop ik ook niet in alles helemaal voorop, dus heb geen behoefte aan ARC met Atmos, of iets dergelijks. Was dat wel, dan was het een ander verhaal, maar nogmaals, dan steek ik een ander apparaat in m'n receiver. Ik denk echter dat de mensen die op die manier bezig zijn met hun home entertainment slechts een kleine groep zijn, en dat televisiefabrikanten elkaar de troef proberen af te steken door NOG een stukje van de complete home theater-stack mee te nemen in de televisie. En draai de redenatie om: BLIJKBAAR werkt het. Blijkbaar verkoopt dat soort marketing.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 8 januari 2018 11:14]

Helemaal eens. Meer keuze voor de klant.

Het mooiste zou zijn wanneer er nu modulaire tv's worden aangeboden.
Waarbij je zelf de keuze hebt om een set te maken met modules voor:

- paneel
- speakers
- tv-tuner
- slimmigheid.

En dat alles in verschillende varianten van light tot high end. Klik-klak en klaar.

Ideaal. Wie biedt?
Ik begrijp je, maar ik geloof niet dat gebeurt of als het gebeurt dat het dezelfde dood sterft als modulaire telefoons. De gemiddelde consument wil een complete oplossing en geen meerkeuzepakket. Die keuzes geven allemaal cognitieve load. Mensen betalen graag extra voor een black box die goed werkt.
Als er íets is dat extra cognitieve load veroorzaakt is het wel halfwerkende smarttroep waarbij je door allemaal hoepels moet springen om het te laten doen wat je wilt. Dan doe ik het nadenken liever eenmalig vooraf bij de aanschaf en aansluiting zodat ik daarna zorgeloos van m’n films en series kan genieten zonder iedere dag bang te hoeven zijn dat het er ineens mee ophoud of af te hoeven vragen hoeveel data ze allemaal van mij verzamelen achter m’n rug om. Nee hoor, voor mij nooit een ethernetkabel in een samsung product.
Uiteindelijk is jouw punt (en het punt van al die anderen) dat je de KEUZE wil.
Nee hoor... ik wil alleen dat de fabrikant van mijn TV begrijpt dat ik gekozen heb voor een speeltje van hem, en dat ik daarbij (ook) over de streep getrokken ben voor wat het speeltje allemaal kan.
Zoals ik eerder al aangaf, ben ik vooral niet gecharmeerd van het feit dat wat ik indertijd als een SMART-tv kocht ondertussen (bijna) een dumb-tv is.
Het probleem met de Youtube-app bijvoorbeeld was dat Google geen flash-apps meer ondersteunde. En de 'oplossing' van Samsung: Je TV is te oud voor een nieuwe app, je spelcomputer/Chromecast/Firestick laat je wel Youtube kijken.
Met andere woorden, over een jaar of wat is Bixby dood, of te zwaar voor de TV die je nu gekocht hebt, en moet je de stembesturing maar via een andere keuze dan je nu maakt doen.
Nogmaals... ik wil dat fabrikanten mijn keuzes waarderen, appricieren en zich daar (gedurende de verwachte (normale(!!)) levensduur) aan conformeren.
Maar je hebt m toch al gekocht? Waarom zou een fabrikant dan nog ondersteunen? Omdat je anders geen volgende televisie van die fabrikant koopt? Maar die fabrikant heeft nu als enige functionaliteit X, dus dan maak je de keuze toch wel heel lastig... En tja,'die andere fabrikanten doen precies hetzelfde qua ondersteuning', zeg je dan tegen jezelf, dus het maakt allemaal niks uit.

Verkopers zeggen dat klanten dom zijn. Niet omdat ze allemaal een laag IQ hebben, maar omdat ze gewoon niet alles weten en willen weten van het product behalve wat er op het kaartje staat en ze 'gewoon wat goeds willen', of dat nu laagste prijs is, beste prijs/kwaliteit (meeste functies) of de beste kwaliteit is.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 8 januari 2018 13:26]

Sony heeft nogsteeds een aantal dumb-TVs in het assortiment. Er hangt er hier één op de slaapkamer, net als bij mijn schoonzus en er staat nog een backup in de berging.

Ideaal; zo'n TV die binnen een seconde aan staat en bedienbaar is.....
Helaad zijn dar ook de modellen met low-end panelen
Dit zijn inderdaad low end low spec modellen. Het is onmogelijk een high end display te kopen zonder smartfuncties. Dingen als HDR, OLED, 10bit kleuren, accurate kleurweergave en/of FALD (full array local dimming) zijn buiten je bereik als je shopt voor domme tv’s
Ik ook, ook inderdaad een Sony zonder smartfuncties, ideaal! Super snel, geen gezeik met updates etc. Chromecast erop, meer heb je niet nodig .
Eensch! Of op zijn minst de mogelijkheid om de smart functie helemaal uit te zetten.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 8 januari 2018 08:08]

Of gewoon helemaal eruit. Dan hoeven dingen als een RAM, ethernet, WiFi, locale opslag, microfoons, webcams, krachtige soc en een “speciale afstandsbediening” ook niet meer.

Die dingen schelen in materiaal en productie kosten...
Precies, ik heb nu een pioneer krp600m, gewoon een plasma monitor zonder speakers, geen smartfuncties, zonder tuners en 3 hdmi ingangen.
Is echt top. Ik heb er een apple tv en een ziggo box aangehangen en zelf speakers gekocht met een receiver/versterker met hdmi in en uitgang.
Geen fratsen, hoge (beeld) kwaliteit.
Waarom is er nog geen merk die zo een oled monitor op de markt heeft gebracht op 65 inch. Zou echt top zijn.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 8 januari 2018 08:43]

Super handig als de assistent enkel nog maar in een paar talen beschikbaar is! Iedereen met een recente Samsung telefoon heeft al een bixby knop op hun apparaat zitten waar ze werkelijk niks aan hebben...
Het meeste gevloek is tegenwoordig in het Engels, dus dit kan best werken hier in Nederland.. :) Nou maar hopen dat we niet over ~2 jaar een artikel krijgen over de privacy die je hiervoor opgeeft, en dat deze tool continue "aan" staat om te kunnen leren, net als die spraakassistent van LG een poosje terug.
Ouderwets vloeken doe je toch met de klassieke ziektes en dat is gewoon in het Nederlands. Teringtiefus zeg.
Flink goeie mic’s in de tv. Paar goeie 0day exploits (want het OS zal tiptoppie beveiligd zijn uiteraard) en de ruimtes waar tv’s staan zullen 24/7 gemonitord kunnen worden. Je zou kunnen zeggen dat kan met telefoon ook, maar dat is naar mijn mening toch net een iets ander verhaal.
Ik kreeg toevallig gisteren een firmware update gepusht (met code 1520) op mijn 2 jaar oude samsung smart tv. Dit zullen ze toch niet met terugwerkende kracht hebben geactiveerd?
ondanks de vele negatieve berichten over bixby ben ik er zelf erg blij mee op me s8. ik ben in het begin nog veel fouten tegen gekomen maar veel is nu verbeterd.

ik gebruik het nu dagelijks omdat het super makkelijk om te gebruiken heeft een toch enorm veel functies heeft. ook komen wekelijks weer meer functies erbij.

persoonlijk ben ik er dus erg positief over


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*