Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fan trekt de aandacht van Blizzard met zelfgemaakte Overwatch-map

Joshua Llorente, een student uit de Filipijnen, trok met een zelfgemaakte map voor Overwatch de aandacht van Jeff Kaplan, het hoofd van het team dat bij Blizzard aan de game werkt. Kaplan gaat contact opnemen met de student.

Onder de naam Shua Llorente plaatste de student een video van de map op YouTube en een link naar de video op Reddit. Dat laatste trok de aandacht van Kaplan, die als reactie plaatste: 'Verbazingwekkend werk. We nemen contact op.' Of dat contact al heeft plaatsgevonden en wat daaruit voortgekomen is, is niet bekend. Het zou niet de eerste keer zijn dat een tekenaar, 3d-ontwerper of leveldesigner een baan vindt in de game-industrie via een zelfgemaakt level.

De map van Llorente heet Cairo en is gesitueerd in een zeer futuristische versie van de Egyptische hoofdstad. De map bevat veel verwijzingen naar het klassieke Egypte, maar dan in een modern jasje. Zo zijn er verschillende moderne obelisken te zien, veel oplichtende hiŽroglyfen en veel beelden van Egyptische goden. De aanwezigheid van zwevende voertuigen maakt echter duidelijk dat in de map het toekomstige CaÔro te zien is. De map is niet speelbaar in Overwatch. Blizzard heeft voor de game een eigen engine ontwikkeld en geen editor vrijgegeven waarmee fans zelf levels kunnen maken. Llorente gebruikte voor zijn map dan ook de Unreal Engine 4. Op zijn pagina op ArtStation maakt Llorente duidelijk dat hij kunst studeert op de Filipijnen en zichzelf 3d-ontwerpen geleerd heeft.

Cairo, een map voor Overwatch, gemaakt in Unreal Engine 4

Door

Redacteur games

36 Linkedin Google+

Lees meer

Overwatch heeft 35 miljoen spelers Nieuws van 16 oktober 2017
Overwatch: Blizzard maakt een shooter Review van 9 november 2014

Reacties (36)

Wijzig sortering
De map is niet speelbaar in Overwatch. Blizzard heeft voor de game een eigen engine ontwikkeld en geen editor vrijgegeven waarmee fans zelf levels kunnen maken.
En dat is nou een groot gemis wat bij meer games is voorgekomen de afgelopen jaren, los van het feit dat er bij sommige titels geen multiplayer beschikbaar is.

Ik zeg zelf altijd dat 'modding' games een langer leven geeft en de voorbeelden zijn er. Zou bijvoorbeeld Half-Life of het originele Doom (uit 1993) zo groot zijn geworden als de modding community geen content ervoor had kunnen maken ??
in esports werkt dat anders, daar moeten maps goed gebalanceerd worden om het spel voor de aanvallende en de verdedigende partij zo eerlijk mogelijk te houden. persoonlijk vind ik dat extra credits hier een goede uitleg over geeft https://www.youtube.com/watch?v=4DynhzEQtog
Juist omdat mappen voor esports goed gebalanceerd moeten zijn, hebben custom mappen een voordeel: pro's spelen anders dan casuals, en mappen die voor casuals gemaakt worden zijn daarmee helemaal niet bij voorbaat geschikt voor pro's. Team Fortress 2 bijvoorbeeld heeft meerdere leagues waarin juist voor e-sport aangepaste versies van bestaande mappen worden gebruikt. Zie bijvoorbeeld Barnblitz_pro, een versie van de originele map die onder andere aangepast is om stalemates te voorkomen.

En een van de grootste esport games op dit moment, DOTA in al zijn varianten, was ooit een custom map voor een bestaand spel, en Counter Strike is ook ooit begonnen als mod voor een bestaande game.

Nee, ik ben het volledig eens met @Thunderwing, modding heeft ons sommige van de grootste esport games opgeleverd die nu bestaan.
Het feit dan een aangepaste versie van de map gebruikt moet worden voor pro-niveau is het teken dat een map niet volledig correct ontworpen is. waarom zouden pro spelers van andere maps moeten genieten dan de beginners.
En een van de grootste esport games op dit moment, DOTA in al zijn varianten, was ooit een custom map voor een bestaand spel, en Counter Strike is ook ooit begonnen als mod voor een bestaande game.
je haalt het een en ander door elkaar. dat een spel begonnen is als mod voor een bestaand spel heeft niet te maken met het modden van maps. de mod resulteert in het spel en het spel heeft zijn eigen maps, die gebalanceerd en geaccepteerd moeten worden. Zelf ben juig ik mods ook toe, zolang ze een eerlijk verloop van het spel niet in de weg staan.
Op hoog niveau speelt men nou eenmaal anders. Bepaalde tactieken werken erg goed wanneer je met een team communiceert, maar niet wanneer je met willekeurige spelers bent die niet goed samenwerken.

In de TF2 map die ik aanhaalde zijn er bijvoorbeeld een paar extra ingangen rondom knelpunten aangebracht: een klein team met goede coordinatie kan zo'n knelpunt anders hermetelijk dichtzetten. Ik heb diezelfde map zowel als normale map gespeeld op publieke servers, alsook de pro variant in competities. In de normale map is het geen probleem door het knelpunt te komen; kwestie van even afwachten tot er een paar vijanden aan het respawnen zijn, sentries opblazen en doordrukken. In competitie-verband hadden we vaak enorme moeite om door te breken, ondanks de extra openingen, simpelweg omdat onze tegenspelers precies weten waar ze moeten staan om alle ingangen tegelijk te verdedigen en heel goed zijn in snel van het ene knelpunt naar het andere knelpunt te gaan wanneer de situatie daar om vraagt. Zou je echter de "pro" variant van die map op publieke servers zetten, heeft het verdedigende team geen schijn van kans meer.
Dan nog kan een "e-sports" game de mod tools ondersteunen.
Counter Strike heeft altijd al custom maps gehad, en je ziet toch dat dit geen gebrek aan e-sports scene heeft.

Maar dat is terzijde. De map hier weergegeven ziet er goed uit. Veel details, maar hoe die speelt is een andere vraag. Ach, misschien komt een gereworkte Cairo wel uit voor Overwatch
Daar hoef je niet specifiek esports voor te hebben. Als je basis game al niet goed gebalanceerd is, dan ga je al. Juist door mods toe te laten en de nodige tools beschikbaar ervoor te stellen, kunnen hobbyisten ermee aan de slag en dan krijg je wel eens mooie pareltjes voorgeschoteld. DOTA voor Warcraft 3 is zo EEN en wordt/werd voor de esports gebruikt . . .
Bij Halo 3 werden ook user created maps gebruikt op de MLG Tournaments. Waren meestal de spannendste maps naar mijn mening.
in esports werkt dat anders, daar moeten maps goed gebalanceerd worden om het spel voor de aanvallende en de verdedigende partij zo eerlijk mogelijk te houden. persoonlijk vind ik dat extra credits hier een goede uitleg over geeft https://www.youtube.com/watch?v=4DynhzEQtog
Dat een game een esports game is betekent niet dat er geen editors / community-created maps mogelijk zijn. Notabene Blizzards eigen StarCraft 2 heeft een ontzettend uitgebreide editor, waar je vrijwel alles in kunt maken.

Die editor wordt ook gebruikt voor het maken van maps door leden uit de community. Sommige van deze community-maps worden vervolgens door Blizzard opgepikt en aan de officiele map-pool toegevoegd (meestal met een aantal kleine tweaks).
in een competitie wordt gespeeld in maps uit een mappool
custom maps die niet voldoen komen niet in de mappool terecht
ik zie het probleem niet zo
Erm, in starcraft gebuiken veel toernooien juist custom made maps om daarvoor te zorgen. E-sports is zeker geen argument tegen modding. Vergeet ook niet dat DOTA als MOD begonnen is bijvoorbeeld, en CS ook. Dus eigelijk heeft de meeste e-sport zijn origne in mods te vinden.
Zoals anderen al aangeven zijn er tal van e-sports games geweest waarin de modding community juist een grote bijdrage heeft geleverd aan de populariteit. Voor mij het bekendste voorbeeld is Wolfenstein: Enemy Territory waar de community toch wel het grootste deel van de content heeft gemaakt. De etpro mod is zelfs de officiŽle variant waarin competities worden georganiseerd.
De basis maps waren inderdaad prima gebalanceerd, maar ditzelfde was zeker ook te zeggen over een aantal "home-made" maps. Veel community members steken veel tijd en moeite in het maken van maps en mods en ik zie niet in waarom zij dit perse minder kunnen dan ontwikkelaars van een game.
Dan gebruiken ze die custom maps toch gewoon niet tijdens toernooien?

Pro´s spelen toch niet via de standaard matchmaking, die scrimmen allemaal via custom games. Kunnen ze gewoon selecteren om de custom maps niet te trainen. Kan de casual ze wel spelen :-).

[Reactie gewijzigd door Rabb op 8 januari 2018 23:20]

Ok, eens dat Esports tegenwoordig heel anders is dan een jaar of 15 geleden. Maar in de tijd dat ik nog Unreal Tournament speelde toen werden de meeste cup wars etc. allemaal op custom maps gespeeld. Zou niet weten waarom modders geen goede Esport maps zouden kunnen maken.
Ik snap ook niet dat er geen mapeditor is. Of zouden ze bang zijn voor piemels in maps?
Met map/modding tools verleng je de economische levensduur en speelbaarheid van een game: dat levert te weinig op tov het huidige model waarbij alle "extras" als DLC worden aangeboden en games kunstmatig worden uitgemolken door telkens veredelde reskins uit te brengen.
Het kan ook best beide hoor. Ok Euro truck sim (ETS2) is een heel andere markt en veel kleiner. Maar dat bewijst wel dat het beide kan. Er zijn gigantische mods te krijgen met hele nieuwe delen van Europa. En toch brengt de maker steeds zelf ook nog uitbreidingen als DLC uit. Waar vervolgens ook de mod makers weer mee aan de slag gaan. Winst + lange levensduur dus.
De mapping gedeelte komt nog wel. alle blizzard games heeft deze. het hoort bij het strategie. ze beginnen met custom servers uitbreiden. en dan de map editor uitbrengen. hoort allemaal bij het marketing plan. ;-)
En wat maakt dit een map voor Overwatch, als er geen editor is voor overwatch en er geen custom maps gespeeld kunnen worden? Het is gewoon een map gemaakt voor de unreal engine.

Behalve dat de maker het een map voor overwatch noemt, kan dit een map zijn voor tientallen andere spellen.

Ik moest in ieder geval sterk denken aan Dalaran en World of Warcraft in het algemeen, niet zo zeer aan Overwatch.
De presentatie is gelijk aan die van Overwatch maps. Zie ook het lettertype op 0:42 of bijv. het showcasen van "objectives" (payload op 1:20?).
Ik moest juist meer aan Overwatch denken dan aan Warcraft.
In eerste instantie dacht ik dat hij een map had nagemaakt, zoveel vond ik het lijken op Overwatch.
De graphics en architectuur zijn gebasseerd op die uit Overwatch.
ojee, hiŽroglyfen. straks krijgen we net zon ontcijfergekte als bij de introductie van sombra.
Het zou wel tof zijn als'ie inderdaad ook echt heeft nagedacht over de teksten, en er dus iets zinnigs staat in plaats van zomaar wat mooie tekens achter elkaar. Is er een Egyptoloog in de zaal?
Egyptoloog ben ik niet, ooit wel eens verdiept in hiŽrogliefen. Elk karakter komt overeen met een klank, maar dat kan je eenvoudig toepassen op een alfabet. Als deze fan er iets mee had willen doen, is dit een vrij simpele manier. Zie bijv wiki
Echter heb je hiermee niet de (oud) Egyptische taal te pakken. Verder heb je nog smaken als vroeg, midden, laat, koptisch wat met de ontwikkeling van het Egyptische rijk overeen komt.

Leef je uit ;)
Ik betwijfel of de map ook echt uitgebracht gaat worden.. Als ze dit namelijk accepteren, krijgen ze een stormvloed aan inzendingen die dan ook beoordeeld moeten worden. Er komen wel vaker inzendingen binnen voor nieuwe heroes, nieuwe wapens. Een leuke reactie van Jeff Kaplan is meestal alles wat ze er voor krijgen: https://us.battle.net/for...0759316368?page=1#post-20
Tja, maar als deze gozer dit in z'n eentje kan neerzetten. Wat zou hij dan in een team bij Blizzard allemaal kunnen maken!?..
Een stuk minder. Zo werkt dat helaas omdat je rekening moet houden met anderen.
Enorm vette map, ik kijk al uit om hem in game te zien. als dat (hopelijk) het geval is.
Een community-toegevoegde map lijkt mij hier wel op zijn plaats. Wat een fantastische map, ziet er erg vet uit. :)
Prachtig! En staat ook goed op zijn CV. :) Het is heel moeilijk om de game industrie in te rollen, zeker bij de grotere studio's. Hopelijk geeft Blizzard hem een mooi aanbod, als dat zijn ambitie is!
Denk dat ze hem mogelijk een stageplek aanbieden?
Erg vette map! Heeft ie mooi gedaan.

Zou mooi zijn als de map uiteindelijk in de game verschijnt. Echter zal dat dit niet bovenstaande map zijn. De map zal geanalyseerd moeten worden door Blizzard om te bepalen of de map wel in Overwatch past. En of de map layout goed genoeg voor de game. Daarnaast zal de map nog overgezet moeten worden naar het mapsysteem dat Blizzard hanteert voor Overwatch.
Er zullen dus sowieso nog wel nodige werkzaamheden plaats moeten vinden. Als de map gaat komen natuurlijk.

De reden dat Blizzard hem wil contacten kan ook met heel iets anders te maken hebben. Misschien willen ze hem wel een baan aanbieden vanwege de kwaliteit die hij met deze map geleverd heeft.
Joshua maakt de maps in opdracht van iemand die bezig is om een game te maken. Hij mag ze echter wel uploaden op zijn youtube kanaal/art station om zo zijn portofolio te vergroten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*